Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Zorrie. Dat krijg je als je langdurig "elders" vertoeft...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
In door blog wordt alleen gesproken over apparaten groter dan 2kW, maar bij invoeden moet boven de 500W al een aparte groep gebruikt worden.
Edit: ik moet beter opletten of er nog meer pagina's met reacties zijn

[ Voor 12% gewijzigd door Atrax op 28-12-2013 19:20 ]
11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º

voor]

50% onderweg
Mooi weer om te klussen!
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Die ruime 500V 's morgens is toch niet bijzonder?Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 11:03:
Ik heb de middenweg van de spec's van de panelen genomen van 35V x13 =455V
Maar vergis je niet hoe dat werkt met starten hoor, ik heb smorgens op de omvormer al ruim 500V maar er gebeurd nog niets aangezien er dan geen vermogen in zit, maar het zorgt er wel voor dat je omvormer niet start als je boven spec zit.
Dat zit nog mijlenver van je Voc weg (31x22,7V=703,7V)
Je Vmp zit rond 580V, daar zit je zelfs nog onder dan.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Ja klopt, hier is het ook geen probleem dat is deze dagen om 9:00MieJuul schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 22:44:
[...]
Die ruime 500V 's morgens is toch niet bijzonder?
Dat zit nog mijlenver van je Voc weg (31x22,7V=703,7V)
Je Vmp zit rond 580V, daar zit je zelfs nog onder dan.
maar in het geval van dre
denk niet dat gaat wel omdat de omvormer start en het voltage wel zakt door de load, dat is wel zo maar net voor hij dat doet kan hij over de 500 gaan en dus in de beveiliging of foutmelding.
Bedankt voor de info.Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 13:06:
[...]
Tikken van een relais bij de start heb je bij elke omvormer, alleen de 1 doet dat meer en harder dan de ander, niet storend bij allemaal.
Kwa onboard logging van de steca heb ik een filmpje gemaakt voor de liefhebbers, je kan hem tegenwoordig ook bij steca om laten bouwen met lan aansluiting en 2 jaar gratis web logging voor net geen 200,- maar dat hoeft niet, mogelijkheden zat, hij heeft gewoon rs485 aansluiting.
Filmpje
YouTube: Stecagrid 3000 coolcept menu
Rob, duidelijk filmpje. Is al deze data die je op het display tovert ook via de RS485 bus verkrijgbaar? En is RS485 eigenlijk een CAN-bus? Deze info zie ik niet in de manuals.
Het blijft jammer dat ik niet de individuele panelen kan monitoren. Misschien moet ik dat toch maar los laten
Qua monitoring van de StecaGrid300 lees ik op diverse sites ik dat er geen monitoring mogelijk was. Maar dat is volgens jou dus wel zo? Let wel: ik heb het niet over de StecaGrid3000 Coolconcept maar over de -300 en -500. Van die laatste twee was ik gecharmeerd vanwege de individuele koppeling met de panelen. Misschien dan toch maar een recht toe recht aan een digitale kWh-meter met puls uitgang o.i.d. Maar ja, dan weer geen meetgegevens van de panelen...
Help...
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
http://www.steca.com/index.php?StecaGrid_User_en
Goed begin van de dag op de nieuwe configuratie van de set (incl. uitbreiding). Ik heb overigens nog 1,4m vrije ruimte rechts.. (niet zichtbaar op de foto.
Ook ik ben erg opzoek geweest naar geluidsniveau van omvormers. Uiteindelijk gekozen voor een SMA 3000 TL20. De TL serie heeft geen transformator, en daarom ook geen ventilator (scheelt ook weer een bewegend onderdeel). Het ding maakt gewoon geen geluid. Geen brom of piep. Je kan je oor er tegenaan houden en dan hoor je wel dat er iets van leven in zit, maar echt verwaarloosbaar. Wel zegt hij 1 keer klik als hij aan / uit gaat, maar dat is ook een uiterst beschaafd klikje, en geen gepingel.Aegle schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 00:38:
Een SMA 2100TL geeft "slechts" 30dBA. De omvormer komt op zolder te hangen net naast de trapopgang. Ik ben benieuwd wat dit in de praktijk betekent qua geluid. Wij hebben geen behoefte aan klapperende relais en ventilatoren die starten bij het krieken van de dag...Iemand hier ervaring mee?
Succes met de keuze

Mijn oude SMA SB4000TL-20 had wel een ventilatortje...MeTooPV schreef op zondag 29 december 2013 @ 10:05:
[...]
Ook ik ben erg opzoek geweest naar geluidsniveau van omvormers. Uiteindelijk gekozen voor een SMA 3000 TL20. De TL serie heeft geen transformator, en daarom ook geen ventilator (scheelt ook weer een bewegend onderdeel). Het ding maakt gewoon geen geluid. Geen brom of piep. Je kan je oor er tegenaan houden en dan hoor je wel dat er iets van leven in zit, maar echt verwaarloosbaar. Wel zegt hij 1 keer klik als hij aan / uit gaat, maar dat is ook een uiterst beschaafd klikje, en geen gepingel.
Succes met de keuze
Schakelde alleen nooit in. Werd dus niet warm genoeg om extra koeling te vragen.
Volgens mij hebben alle TL-20 modellen een ingebouwde ventilator.
De nieuwere serie (TL-21) heeft standaard geen ventilatortje. Deze hebben wel de mogelijkheid
om hetzelfde ventilatortje in te bouwen als de TL-20 serie. Zit precies op dezelfde plek.
Alleen zit er in de TL-21 serie een zwart afdekkapje voor, hetgeen je kunt verwijderen om er een
ventilatortje in te klikken....
Qua geluid.... Gewoon stil. Je kunt er je oor tegenaan houden. je hoort inderdaad dat er leven in zit. In de zomer wordt hij dan wel iets warmer en hoor je iets meer leven in het apparaat. Maar op een meter afstand. NIKS.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Oftewel... Deur dicht en ramen open....Aegle schreef op zondag 29 december 2013 @ 11:04:
Mijn "probleem" (...) is met name als we soms de slaapkamer ramen dicht hebben en de deur open. Dan is elk geluidje van zolder hoorbaar. Mijn wederhelft wordt daar geheid wakker van... Ik slaap er wel doorheen...Vandaar dat het geluidsniveau voor ons best wel belangrijk is. Binnenkort hoop ik kennis te maken met een forumlid en e.e.a. eens in de praktijk te zien/horen.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Ik zou niet naast m'n 1300TL willen liggen al hoewel hij 's nachts geen geluid maakt. Bij een beetje vermogen hoor je hem 'fluiten' als je je best doet. Bij vol vermogen duidelijk hoorbaar/irritant. Hij hangt in de garage dus geen 'last' van. Anders had hij misschien wel buiten gehangenMeTooPV schreef op zondag 29 december 2013 @ 10:05:
[...]
Ook ik ben erg opzoek geweest naar geluidsniveau van omvormers. Uiteindelijk gekozen voor een SMA 3000 TL20. De TL serie heeft geen transformator, en daarom ook geen ventilator (scheelt ook weer een bewegend onderdeel). Het ding maakt gewoon geen geluid. Geen brom of piep. Je kan je oor er tegenaan houden en dan hoor je wel dat er iets van leven in zit, maar echt verwaarloosbaar. Wel zegt hij 1 keer klik als hij aan / uit gaat, maar dat is ook een uiterst beschaafd klikje, en geen gepingel.
Stuk voor stuk hetzelfde... Lekker stil.
Mijn vriendin maakt meer geluid met de ogen dicht...

[ Voor 17% gewijzigd door paulv1973 op 29-12-2013 12:05 ]
Verwijderd
Heeft iemand ervaring met panelen van AXITEC, om specifiek te zijn de 300wp poly panelen. Ik overweeg deze omdat je vrij veel wp krijgt voor je geld. Ik twijfel tussen deze of Yingli 260wp mono panelen die bespaarbazaar.nl aanbied. Ik ben van plan om het zelf te monteren, ongeveer 2500wp op mijn huis en 7000wp op mijn bedrijfshal.
Omdat ik AXITEC alleen bij bespaarbazaar vind twijfel ik over de betrouwbaarheid.
Alle advies is welkom. Bedankt
Ziet er strak uit ! heb je nu niet meer last van schaduw? ( niet meet landscape )twixx schreef op zondag 29 december 2013 @ 09:58:
[afbeelding]
Goed begin van de dag op de nieuwe configuratie van de set (incl. uitbreiding). Ik heb overigens nog 1,4m vrije ruimte rechts.. (niet zichtbaar op de foto.
Ik zou toch een schans gemaakt hebben met het dubbele aantal panelen, iets lagere hoek?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Breng me niet op ideeen!WoudseHoeve schreef op zondag 29 december 2013 @ 20:09:
[...]
Ziet er strak uit ! heb je nu niet meer last van schaduw? ( niet meet landscape )
Ik zou toch een schans gemaakt hebben met het dubbele aantal panelen, iets lagere hoek?
360 dagen geleden begonnen met 5 panelen landscape. Toen zei er iemand, waarom niet portrait? Dus 1/2 het jaar de 1/2 omgelegd naar portrait en nu alles in portrait en de rij vol gemaakt.
In de winter valt er wel een schaduw van het pijpje op de panelen.
Vandaag voor 't eerste gezien. De 1300TL stopte er mee terwijl de Enecsys, met heel weinig vermogen maar toch, doorgingen.
http://suche.guenstiger.d...0a320d95-05D1C37E5130A811twixx schreef op zondag 29 december 2013 @ 21:56:
Komen jullie wel eens 2e hands Enecsys omvormers tegen? Op marktplaats of ebay komt de laatste dagen niets voor. Ligt dat aan het seizoen?
Kwa prijs misschien niet de moeite?
Ik krijg als het goed is in januari/februari dezelfde config, heb wel last van minimaal 2 schaduw-werpers vandaar de keuze voor optimizers. (schaduw is killing voor je opbrengst lees je hier overal terug in het topic)Aegle schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 00:38:
Imiddels heb ik me behoorlijk ingelezen. Zie ook mijn vorige vragen in dit topic. In het kort:
10 stuks Yingli YL260C-30b PANDA panelen richting ZZO op 40 graden, locatie iets ten westen van Rotterdam. Nauwelijks schaduw.
Er resten mij nog een paar vragen voordat ik definitief een merk en type omvormer kies:Alvast bedankt weer voor de antwoorden!
- Zoals ik eerde schreef neig ik om een SolarEdge SE3000 met 10 stuks Optimizers OP300MV aan te schaffen. Dit zou een beter rendement geven per paneel dan een enkele omvormer zonder optimizers (is dat in de praktijk ook zo?). Aangezien ik een behoorlijke controlfreak ben hou ik er wel van om de gegevens per paneel te kunnen monitoren. Dat is dan wel weer een voordeel van de optimizers. Echter... Als ik de specs vergelijk met andere merken valt het me op dat de geluidsproductie relatief hoog is: <50 dBA. Ter vergelijking: Een SMA 2100TL geeft "slechts" 30dBA. De omvormer komt op zolder te hangen net naast de trapopgang. Ik ben benieuwd wat dit in de praktijk betekent qua geluid. Wij hebben geen behoefte aan klapperende relais en ventilatoren die starten bij het krieken van de dag...
Iemand hier ervaring mee?
- In het Monitoring topic kom ik weinig tot geen info tegen over het monitoren van de SolarEdge. zijn daar nog valkuilen waar je rekening mee moet houden? Ik ben bezig om een oude Thin Client (Wyse S10) van Tiny Linux te voorzien en daar een PHP-servertje omheen te bouwen met lokale opslag. lekker zuing en compact. Iemand daar ook ervaring mee? Misschien beter dat ik deze vraag in het Monitoring topic kan plaatsen..
Ik zou voor de OPI optimizers gaan ipv MV . Die OPI werken met alle merken. Die MV's alleen met SolarEdge omvormers.
Heb ook de omvormer van SolarEdge gekozen heb wat informatie links en rechts opgevraagd en het ding schijnt niet al te veel herrie te maken en netzoals een aantal SMA's fanless.
Garantie standaard 12 jaar en voorzien van UTP aansluiting. (moet je bij SMA extra voor betalen). Voor een extra bedrag tussen de 150-175 Eur kun je de garantie verlengen voor de omvormer naar 20 jaar.
Web monitoring is nu ook gratis voor 20-25 jaar. Vind het ook leuk om te tweaken maar die webportal van SE ziet er prima uit dus daar kon ik ook niets tegen inbrengen.
Ik woon ook vlak bij Rotterdam, je bent welkom om te komen kijken als ik eenmaal alles heb liggen.
Een tutorial over je Wyse S10 met Tiny Linux is uiteraard welkom Thinclients all the way
Member of the Ukraine IT Army
Ben speciaal ervoor vanmorgen naast de omvormer gaan staan toen deze opstarte.paulv1973 schreef op zondag 29 december 2013 @ 12:04:
Ik heb in totaal zo een 8 stuks SMA's 4000 en 5000 TL20 en TL21 opgehangen bij mij en vrienden.
Stuk voor stuk hetzelfde... Lekker stil.
Mijn vriendin maakt meer geluid met de ogen dicht...
Ik kan niet anders melden dan dat het inschakelen van alle relais in de tijd dat de omvormer opstart,
toch wel het een en ander klikt...
Duurt ongeveer 2 minuten en dan is er genoeg DC power om te starten en is hij stil.
Oftewel.... In de zomer, als de omvormer rond half 7 opstart, wil je hem niet naast je bed
hebben staan...
Maar ik ben bang dat alle omvormers dit verschijnsel hebben bij opstarten.

half zeven, dat is toch ook tijd om op te staan??
en als je nog slaapt. ik denk niet dat je daar echt wakker van wordt, als jeniet in dezelfde ruimte als de omvormer slaapt...
[ Voor 53% gewijzigd door engelbertus op 30-12-2013 13:16 ]
Gaan de drie rechtse panelen niet de gehele opbrengst verlagen? Of zijn er omvormers van ~2000wp met twee trackers de rechtse panelen los kunnen omvormen? In principe gebruiken we nu nog iets van 900kwh, dus die rechtse drie zijn op dit moment niet noodzakelijk, al zal er binnen 10 jaar waarschijnlijk wel iets met 4 wielen en een accu voor de deur staan.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
Hoe zit je shaduw in de maanden mrt t/m oktober. Voor de overige 4 maanden zou ik geen investering van een solaredge (of tigo) doen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Stecagrid 2000 bijvoorbeeld, 2 x 1000 met een breed ingangsbereik.JanJeen schreef op maandag 30 december 2013 @ 13:28:
Ik zit eraan te denken om mijn collectie zonnepanelen verder uit te breiden. Ik zou 12 panelen van 158x80cm van 200wp kwijt kunnen, maar zit wel met schaduw. Daarnaast is de orientatie westelijk. Het huis van de buren staat namelijk een meter of 2 a 3 naar achter tov ons huis. Met name de drie panelen aan de rechterkant hebben hier last van. In de zomer is dit minder problematisch omdat de zon dan hoger staat.
Gaan de drie rechtse panelen niet de gehele opbrengst verlagen? Of zijn er omvormers van ~2000wp met twee trackers de rechtse panelen los kunnen omvormen? In principe gebruiken we nu nog iets van 900kwh, dus die rechtse drie zijn op dit moment niet noodzakelijk, al zal er binnen 10 jaar waarschijnlijk wel iets met 4 wielen en een accu voor de deur staan.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Misschien dat je met meerdere Micro omvormers beter geholpen ben. De Enecsys Duo 360-72 met 2 panelen parallel erop. Daar zou je er dan 6 van nodig hebben (~1300 euro)
Met een stringomvormer die schaduwmanagement heeft zou je misschien ook nog iets uit kunnen richten.
De SMA SB2000HF bijvoorbeeld (~1200 euro)
StecaGrid 2300 (~950 euro) (ingangspanning misschien te hoog?)
Ik denk dat de micro omvormers verreweg de beste opbrengst geven. Wellicht kan je ook een combinatie gebruiken van een Micro met een string omvormer.
De 3 panelen rechts parallel op 1 Enecsys Duo 360-72. (in verband met schaduw ondergedimensioneerd, misschien te veel). Ik weet niet hoe lang deze schaduw is.
De resterende 9 in 1 string op een StecaGrid 1800
[ Voor 0% gewijzigd door databeestje op 30-12-2013 13:45 . Reden: typos ]
Verschil tussen een SMA met garantie tot 12 jaar was net zo duur als een SolarEdge MET Power Inverters en 12 jaar en 25 jaar garantie.Cyberpope schreef op maandag 30 december 2013 @ 13:38:
Ik vraag me af of die investering zinnig is...
Hoe zit je shaduw in de maanden mrt t/m oktober. Voor de overige 4 maanden zou ik geen investering van een solaredge (of tigo) doen.
Iets veranderd op de markt?
13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
Verwijderd
ja, want mijn west set produceert, omdat de zon toch helemaal niet in deze hoek staat swinters het meest bij bewolking, (diffuus) en dan ongeveer evenveel als de zuid set.Cyberpope schreef op maandag 30 december 2013 @ 13:38:
Ik vraag me af of die investering zinnig is...
het is namelijk meestal bewolkt in de winter.
zodra de schaduw rond half februari rap minder word, gaat de set even hard als de zuid set, maar gewoon met een tijdsverschuiving van 3 uur.
ik vraag me af of deze eeuwige herhaling nog zinnig is, hans de git haalt met een west set dit jaar gewoon meer dan 850kWh/kWp
... maar zonder de schaduw, dat is het verschil.Verwijderd schreef op maandag 30 december 2013 @ 13:58:
[...]
ja, want mijn west set produceert, omdat de zon toch helemaal niet in deze hoek staat swinters het meest bij bewolking, (diffuus) en dan ongeveer evenveel als de zuid set.
het is namelijk meestal bewolkt in de winter.
zodra de schaduw rond half februari rap minder word, gaat de set even hard als de zuid set, maar gewoon met een tijdsverschuiving van 3 uur.
ik vraag me af of deze eeuwige herhaling nog zinnig is, hans de git haalt met een west set dit jaar gewoon meer dan 850kWh/kWp
Ik denk niet dat de mensen hier op de west richting doelen maar eerder de schaduw situatie.
Aan de andere kant, het is gewoon meer opbrengst, zo heb ik oost-west met de nodige schaduw waarbij ik het afgelopen jaar ~660kWh/kWp produceer. Hoe dan ook altijd meer dan zonder zonnepanelen.
Ik heb 2 strings van 8 parallel op 1 SMA 2000HF. Achteraf zou ik voor West micro omvormers gebruikt hebben in verband met de dakkapel die roet in het eten gooit.
edit: net even uitgerekend
Op West haal ik een gemiddelde van 890 Wh/Wp over 2013. Maar da's DC, dus daar moet nog de efficiency van de omvormer vanaf.
[ Voor 21% gewijzigd door hansdegit op 30-12-2013 14:49 ]
Ik lig in de clinch met de leverancier / installateur van mijn zonnepanelen.
Op 21 okt 2011 heb ik zonnepanelen laten plaatsen op mijn platte dak.
Deze zijn in portraid geplaatst met zakken grind als ballast. Ik heb destijds aangegeven dat het hier in Flevoland flink kan waaien. Er lag echter genoeg ballast op de panelen volgens de installateur.
Foto:

Helaas zijn afgelopen maandag 23 dec 2013 door de wind de panelen aan de wandel gegaan.
Foto:

Persoonlijk ben ik van mening dat dit niet had mogen gebeuren en dat dit onder garantie hersteld moet worden. Er is mijn inziens te weinig ballast geplaatst. De leverancier beweerd echter dat dit onder storm schade valt aangezien het uitzonderlijk hard gewaaid heeft de laatste tijd. Persoonlijk heb ik wel ergere stormen mee gemaakt en vond ik het hier wel mee vallen.
De installateur vind dat ik de verzekering in moet schakelen (eigen risico E 200,-) of hij bied mij het volgende aan: "we gaan wegen wat er aan ballast in ligt. Is dat volgens de normen voldoende dan betaal je alsnog. Is dat niet zo dan zijn de kosten voor mij."
Persoonlijk vind ik dat het onder garantie behoord te vallen en ik denk dat er te weinig ballast is geplaatst voor een portraid opstelling. Zijn er ergens officiële tabellen te vinden voor ballast bij portraid opstelling en behoord dit onder garantie of stormschade te vallen?
Panelen in gebied waarvan bekend is dat het behoorlijk kan waaien, moeten dusdanig van ballast voorzien zijn dat ze niet aan de wandel gaan.
Ik vind dit gewoon een gevalletje onvoldoende nadenken/rekenen van de installateur.
Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Lastig dat deze portret montage geen dichte achterkant heeft. Dat maakt het wel een stuk lastiger. Misschien het gewicht niet zozeer het probleem maar de montage. Zo zal een dichte constructie waar de wind geen vat op heeft het veel makkelijker uithouden.jhead22 schreef op maandag 30 december 2013 @ 14:38:
Beste Tweakers,
Op 21 okt 2011 heb ik zonnepanelen laten plaatsen op mijn platte dak.
Deze zijn in portraid geplaatst met zakken grind als ballast. Ik heb destijds aangegeven dat het hier in Flevoland flink kan waaien. Er lag echter genoeg ballast op de panelen volgens de installateur.
Foto:
[afbeelding]
Helaas zijn afgelopen maandag 23 dec 2013 door de wind de panelen aan de wandel gegaan.
Foto:
[afbeelding]
Persoonlijk ben ik van mening dat dit niet had mogen gebeuren en dat dit onder garantie hersteld moet worden. Er is mijn inziens te weinig ballast geplaatst. De leverancier beweerd echter dat dit onder storm schade valt aangezien het uitzonderlijk hard gewaaid heeft de laatste tijd. Persoonlijk heb ik wel ergere stormen mee gemaakt en vond ik het hier wel mee vallen.
De installateur vind dat ik de verzekering in moet schakelen (eigen risico E 200,-) of hij bied mij het volgende aan: "we gaan wegen wat er aan ballast in ligt. Is dat volgens de normen voldoende dan betaal je alsnog. Is dat niet zo dan zijn de kosten voor mij."
Persoonlijk vind ik dat het onder garantie behoord te vallen en ik denk dat er te weinig ballast is geplaatst voor een portraid opstelling. Zijn er ergens officiële tabellen te vinden voor ballast bij portraid opstelling en behoord dit onder garantie of stormschade te vallen?
Hier heb ik 8 stoeptegels met 2 panelen in portret (10 graden, west) aan de kust in gebruik, deze liggen nog steeds op het platte dak 9 meter hoog. (8x9,5= 76kg + 2 panelen a 15 kg/ps ~ 106kg).
Eric-pvt raad overigens wel meer dan 38kg balast aan per paneel. Ik dacht 50kg oid.
Kun je eens wegen hoeveel balast er nu gemiddeld in ligt per paneel? B.v. met een personen weegschaal.jhead22 schreef op maandag 30 december 2013 @ 14:38:
Meten en vergelijken met de tabel voor jouw windgebied lijkt me de enige juiste uitweg. Het lijkt zwart-wit maar geeft wel snel duidelijkheid.
[ Voor 8% gewijzigd door twixx op 30-12-2013 14:59 ]
Als je geen schade hebt aka kabelbreuk ofzo, zou ik een laddertje tegen het dak aan zetten en de panelen even rechtschuiven. Zonder gedoe met verzekeringen of een boze installateur op het dak. Maar dat is mijn mening.
Voor wat het waard is .jhead22 schreef op maandag 30 december 2013 @ 14:38:
Beste Tweakers,
Lijkt mij niks met verzekering te maken te hebben. Je installateur lijkt erg op zijn centjes te zitten.
Volgens mij is de functie van ballast tweeledig. Het moet voorkomen dat je panelen eraf waaien (vlieger) en voorkomen dat je panelen gaan schuiven. Ze gaan schuiven als de wrijving met de grond te laag is of te laag wordt (klein beetje vlieger). Je zou denken dat de hoeveelheid ballast dan ook afhankelijk is van de wrijvingscoëfficiënt tussen het dak en je zonnepanelen.
De installateur heeft het over ballast wegen en betalen. Hou de relatie met je installateur goed en probeer achter de volgende dingen te komen:
- Hoe heeft de installateur de hoeveelheid ballast berekend? (regio? hoog dag? hellingshoek? Zijkanten/ achterkant panelen dicht of open?)
Zeer waardevol. Nu even de balast in kg meten & you're done.
Op deze hoogte (3 etages?) vind ik een portrait plaatsing niet handig, maar misschien kon je alleen op deze manier 6 panelen plaatsen.
Ik heb een landscape opstelling met 50kg ballast per paneel op grind (Almere) en het is geen mm verschoven.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik heb een rechtsbijstand verzekering, maar als het even kan wil ik deze niet gebruiken aangezien dit zoveel gedoe op levert en voor niemand prettig is. Het huis is inderdaad 3 etages hoog met hoge plafons.
Hoeft ook niet. Deze is zo eenvoudig (denk ik).jhead22 schreef op maandag 30 december 2013 @ 15:19:Ik heb een rechtsbijstand verzekering, maar als het even kan wil ik deze niet gebruiken aangezien dit zoveel gedoe op levert en voor niemand prettig is. Het huis is inderdaad 3 etages hoog met hoge plafons.
Tenzij je leverancier en jij twisten over welk windgebied het is of hoe hoog je huis is of hoe een tabel gelezen moet worden.
Meten=weten
dit kan dus ook nooit onderdeel van de berekening van de leverancier geweest zijn bij de bepaling van het aantal benodigde kilos balast.
de leverancier heeft het over de norm.
dan vraag ik me af, welke norm. er bestaat geen NEN norm voor dus de leverancier kan bij elk gewicht wel een blaadje of berekening makn waarbij hij zogenaamd aan de norm voldoet.
het lijkt mij dat de leverancier een algemeen uitgangspunt heeft gehanteerd, dat in dit geval net iets te weinig zal zijn geweest.
laten komen om te wegen is een beetje een dreigement. in dehoop dat je ervan af ziet wegen het risico dat je moet betalen, terwijl er nu nauwelijks schade is.
ik zou zeggen, laat de leveracier eerst maar aangeven hoe zwaar het zou moeten zijn, dan kun je dit zelf beoordelen, en als dat in jou ogen een juist uitgangspunt is geweest, kun je zelf gaan kijken of dit er ook ligt, of de leverancier dit laten controleren, kosteloos.
feit is immers dat er te weinig op ligt om de pnaelen op zijn plaats te houden. of het nu wel of niet harder dan de norm heeft gewaaid op je dak. ( is ook moeilijk aan te tonen verder)
na controle kun ej dn zelf wat grnd van het dak in die zakken gooien, en er voor zorgen dat er een hoopje grind voor en achter je constructie ligt, zodat de panelen hiertegenaan duwen als het hard waait.
de windgebieden in nederland liggen vast. je moet wel rekening houden met o het gebied bebouwd of onbebouwd is. de interpretatie daarvan is niet altijs heel absoluut in mijn ogen.twixx schreef op maandag 30 december 2013 @ 15:31:
[...]
Hoeft ook niet. Deze is zo eenvoudig (denk ik).
Tenzij je leverancier en jij twisten over welk windgebied het is of hoe hoog je huis is of hoe een tabel gelezen moet worden.
Meten=weten
in jou geval is er gewoon nauwelijks bebouwing die harde wind kan belemmeren, dus je zou onbebouwd moeten aanhouden op die hoogte, en misschien is het zelfs zo dat door de hoogte van je gebouw, er net boven het dak veel hardere wind en windzuiging ontstaat dan de normale windsnelheid zoals je die in het open veld zou meten.
ll
hoe e.e.a. in tabellen is verwoord die bepalen hoeveel ballast er nodig is voor zonnepanelen is mij niet bekend, de tabellen zijn in mijn ogen dan ook niet meteen maatgevend, als deze niet onderbouwd zijn.
Exact. Juist daarom verwacht ik weinig discussie. Volgens mij zijn 2 zakjes te weinig. Of je nu bebouwd of onbebouwd kiest.engelbertus schreef op maandag 30 december 2013 @ 15:36:
[...]
de windgebieden in nederland liggen vast. je moet wel rekening houden met o het gebied bebouwd of onbebouwd is. de interpretatie daarvan is niet altijs heel absoluut in mijn ogen.
in jou geval is er gewoon nauwelijks bebouwing die harde wind kan belemmeren, dus je zou onbebouwd moeten aanhouden op die hoogte, en misschien is het zelfs zo dat door de hoogte van je gebouw, er net boven het dak veel hardere wind en windzuiging ontstaat dan de normale windsnelheid zoals je die in het open veld zou meten.
ll
hoe e.e.a. in tabellen is verwoord die bepalen hoeveel ballast er nodig is voor zonnepanelen is mij niet bekend, de tabellen zijn in mijn ogen dan ook niet meteen maatgevend, als deze niet onderbouwd zijn.
Ik heb mijn leverancier Volt4U een paar maanden na plaatsing gebeld omdat ik lekkage had en hun de laatste waren wie op het dak waren geweest. Ze stonden dezelfde middag voor de deur. Zo hoort het!
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dat is waar maar de hele houding in deze zorgt bij mij al dat de nekharen overeind gaan staan. Walgelijk.engelbertus schreef op maandag 30 december 2013 @ 15:45:
namen noemen van bedrijven waar je een conflict mee hebt is niet zo chique. wie weet heeft het bedrijf wel gelijk, dan staat hier voor de eeuwigheid dat dat bedrijf een heel slecht bedrijf is, terwijl het de particulier is die te ver is doorgeschoten... in dit stadium lijkt het mij dus niet echt de goeie weg om bedrijven eerst door het slijk te halen om vervolgens pas te kijken wat er eigenlijk aan de hand is...
Verwijderd
en bij de storm van eind oktober staat de zuid set nog keurig waar deze stond, na vlagen van >150km/hEric-pvt raad overigens wel meer dan 38kg balast aan per paneel. Ik dacht 50kg oid.
http://www.energie-unie.nl/pdf-documenten/windkaart-NL.pdf
na 7 jaar is mij wel duidelijk dat een storm waarbij de buren dakpannen verliezen, vaak voorkomt,
in zone 1 zeker 1x per jaar.
waar is het gezonde verstand ?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2013 16:06 ]
ik heb het vermoeden dat balast wordt aangebracht met stappen van bijvoorbeeld 5 kg.ik heb in iedergeval nog nooit iemand dat zien doen met een weegschaal bij de hand..
Op zich mee eens.. maar meestal leer je een leverancier beter kennen als het om dit soort gevallen aankomt, als bij het plaatsen van systemen zelf. Zoals je ook meer leert van hoe een webshop met garantie omgaat als bij het verkopen van producten.Dre schreef op maandag 30 december 2013 @ 16:03:
Ik zou niet zo snel zo'n conclusie trekken over de installateur op basis van 1 berichtje op dit forum. Hoor en wederhoor.
Het lijkt mij duidelijk.jhead22 schreef op maandag 30 december 2013 @ 15:19:
Bedankt voor jullie reacties. Er ligt geen grind onder de panelen. Er ligt wel aan de voorkant een strookje rubber onder de panelen zodat ze iets hoger staan.
Ik heb een rechtsbijstand verzekering, maar als het even kan wil ik deze niet gebruiken aangezien dit zoveel gedoe op levert en voor niemand prettig is. Het huis is inderdaad 3 etages hoog met hoge plafons.
Er is te weinig ballast gebruikt.
Wat moet er door weging bewezen worden?
De praktijk heeft het immers bewezen.
Nauwelijks windkracht 10 uit het zuiden en dan een probleem.
Die vele windmolens die zichtbaar zijn op de achtergrond staan daar overigens niet voor niks.
Er is een norm in ontwikkeling, NEN 7250. Daarin staan berekeningsvoorbeelden. Voor €39,50 is die norm te bestellen.engelbertus schreef op maandag 30 december 2013 @ 15:33:
de leverancier heeft het over de norm.
dan vraag ik me af, welke norm. er bestaat geen NEN norm voor dus de leverancier kan bij elk gewicht wel een blaadje of berekening maken waarbij hij zogenaamd aan de norm voldoet.
(En omdat het een ontwerpnorm is staat hij nog niet in m'n digitale schoolbibliotheek)
[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 30-12-2013 17:57 ]
A'dam PVOutput
Minder zon ookDre schreef op maandag 30 december 2013 @ 18:16:
Dan klappen ze volautomatisch ondersteboven zodat ze minder wind vangen ()

Vlak bij 't Ijsselmeer. Bewust gekozen voor consolebakken, want veel oppervlakte = veel wrijving. Helaas verdwijnt die wrijving als er water tussen komt (soort van aquaplanning). Het was al een 'gok', want de veel leveranciers plaatsen niet eens op schuine bitumendaken. Maargoed. Dit was het resultaat na de 2e herfststorm:

Behoorlijk van geschrokken, gelukkig stond alles nog óp het dak. Vrijwel direct monteurs gestuurd, en in totaal 650 EUR besteed om a) rubberen matten op het dak te kitten, b) de consolebakken op de rubberen matten vast te kitten, c) extra ballast in de bakken te gooien, d) de bakken onderling met profielen aan elkaar te monteren.
Gaat nergens meer heen. Natuurlijk service van de zaak..
Wellicht moeten mensen ook af en toe eens wat meer naar zichzelf kijken, wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten..
[ Voor 8% gewijzigd door SunshineCompany op 30-12-2013 19:15 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
maar goed, wie die eerste rang verkoopt zal toch ook een verantwoordelijkheid dragen mbt de veiligheid, als expert zijnde tegenover de particulier als leek.
de hoeveelheid ballast zal geen issue geweest zijn bij de dubbeltjes of kwartjes van de koper lijkt mij...
wellicht wilde de verkoper hier voor een dubbeltje op de eerste rang zitten... ( de situatie van jhead22)
[ Voor 18% gewijzigd door engelbertus op 30-12-2013 19:19 ]
Misschien een domme vraag, maar waarom niet gewoon vastgeschroefd aan de balken in het dak?SunshineCompany schreef op maandag 30 december 2013 @ 19:05:
Vlak bij 't Ijsselmeer. Bewust gekozen voor consolebakken, want veel oppervlakte = veel wrijving. Helaas verdwijnt die wrijving als er water tussen komt (soort van aquaplanning). Het was al een 'gok', want de veel leveranciers plaatsen niet eens op schuine bitumendaken.
Natuurlijk. De leverancier moet gewoon z'n fouten herstellen in dit geval, Aan de andere kant krijg je waar je naar betaalt. Als je een nieuwe auto van 7k koopt moet je niet klagen als hij in jaar 6 weggeroest is. Hoop Nederlanders zijn naar mening veelsteveel prijs georiënteerd. Luister voor de gein eens naar een blok radiocommerciels. Gaat in elke reclame maar om 1 ding: kortingen, goedkoper, goedkoper. Goedkopere telefonie, goedkoper internet, goedkopere zorgverzekeringen, goedkopere autoverzekeringen, kortingen bij de supermarkt, kortingen bij de bouwmarkt. Oh, ook nog kortingen deze week bij de slager op de hoek. Had ik al goedkope zonnepanelen genoemd? Vrijwel nergens gaat het nog om 'kwaliteit', of desnoods de 'beste prijs-kwaliteit' verhouding. Zelfs de AH stunt tegenwoordig met 'eigen merk' spulletjes.engelbertus schreef op maandag 30 december 2013 @ 19:16:
die moet klagen als hij wordt ondergespuugd... maar goed.
wie die eerste rang verkoopt. zal toch ook een verantwoordelijkheid dragen mbt de veiligheid, als expert zijnde, tegenover de particulier als leek. de hoeveelheid ballast zal geen issue geweest zijn bij de dubbeltjes of kwartjes van de koper lijkt mij...
Maargoed. Het is niet netjes van de leverancier dit zo a) te plaatsen, maar vooral om b) dit niet op te lossen. Of heeft de klant wellicht wat teveel om korting gevraagd..?
Ik gok dat een klant liever korting wil dan dat een leverancier goedkope rommel wil leveren.
[ Voor 3% gewijzigd door SunshineCompany op 30-12-2013 19:30 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Omdat je dan gaten in het dak krijgt die je waterdicht moet maken, en waarmee je dus heel veel risico creert op lekkage, want elk gat is er 1. En dan ben je nog verder van het dak huis.Wolly schreef op maandag 30 december 2013 @ 19:22:
[...]
Misschien een domme vraag, maar waarom niet gewoon vastgeschroefd aan de balken in het dak?
Ik heb bij de aanschaf bewust de keuze gemaakt om de panelen door een installateur te laten plaatsen in plaats van het zelf te doen. Dit in verband met garantie, en de zekerheid dat het goed gedaan wordt.
Het was niet de goedkoopste installateur, maar eentje die hier goed bekend staat en erg vriendelijk en behulpzaam was.
Het is duidelijk dat ik mag verwachten dat dit onder service zou horen te vallen. Ik ga nogmaals contact met de installateur opnemen.
@jhead22 lijkt mij ook een service van de zaak oplossing om het weer goed zetten. voor portrait opstellingen is het wel anders rekenen dan met landscape tbv ballast
Ik begrijp je punt, lekkage wil je absoluut niet.SunshineCompany schreef op maandag 30 december 2013 @ 19:29:
[...]
Omdat je dan gaten in het dak krijgt die je waterdicht moet maken, en waarmee je dus heel veel risico creert op lekkage, want elk gat is er 1. En dan ben je nog verder van het dak huis.
Een jaar geleden heb ik bij een vriend geholpen op een schuin bitumendak. We hebben toen wel beugels vastgeschroefd, maar eerst Shell Wet & fix onder de beugel gedaan. Na bevestiging hebben we de randen van de beugel ook ermee afgesmeerd. Het is een kleverige zwarte troep, maar werkt erg goed, zelfs bij nat bitumen.

Een andere oplossing is om de beugels andersom te monteren en na montage er een lapjes dakleer over te branden, maar dit lijkt mij enorm tijdrovend.
[ Voor 8% gewijzigd door JanJeen op 30-12-2013 19:46 ]
Beschik jij over de tekst van NEN 7250? Zou veel vragen wegnemen als we inzicht krijgen in het stukje berekening.
A'dam PVOutput
Nee, sorry.ericplan schreef op maandag 30 december 2013 @ 19:42:
@sunshinecompany
Beschik jij over de tekst van NEN 7250? Zou veel vragen wegnemen als we inzicht krijgen in het stukje berekening.

Een leverancier kan gewoon nee zeggen hoor. Als je iets aflevert waar je geen garantie op wil geven, moet je het niet leveren. Als je het levert, moet je er achterstaan en service verlenen.SunshineCompany schreef op maandag 30 december 2013 @ 19:28:
Ik gok dat een klant liever korting wil dan dat een leverancier goedkope rommel wil leveren.
Je kunt beter de hoeken sterk afronden of compleet ronde plakken gebruiken. Een hoek kan (veel) makkelijker losraken dan een ronde plak.
Nog iets anders; voor zo ver dit te zien is op de foto's zou ik ook goed kijken of er geen schade aan de toplaag van het dak is ontstaan. Als er grind onder lag en de boel daar overheen is geschoven kan dat zomaar het geval zijn. De boel moet m.i. dus sowieso even van z'n plaats voor inspectie van de daklaag.jhead22 schreef op maandag 30 december 2013 @ 14:38:
...
Daarnaast; laat je er niet toe verleiden de naam van de leverancier hier te noemen. N.a.v. jouw kant van het verhaal (hun kant horen we nu niet; wie weet wilde jij wel persé een paar tientjes besparen op de benodigde extra ballast
De situatie op de foto's lijkt me overigens zeer windgevoelig, en zonder kennis van zaken maar puur gevoelsmatig zou ik beslist meer ballast hebben geplaatst.
[ Voor 6% gewijzigd door Tikje op 30-12-2013 20:57 ]
ehm ja, maar reclame is toch synoniem voor hetzelfde product voor een lagere prijs in mijn ogen.SunshineCompany schreef op maandag 30 december 2013 @ 19:28:
[...]
Natuurlijk. De leverancier moet gewoon z'n fouten herstellen in dit geval, Aan de andere kant krijg je waar je naar betaalt. Als je een nieuwe auto van 7k koopt moet je niet klagen als hij in jaar 6 weggeroest is. Hoop Nederlanders zijn naar mening veelsteveel prijs georiënteerd. Luister voor de gein eens naar een blok radiocommerciels. Gaat in elke reclame maar om 1 ding: kortingen, goedkoper, goedkoper. Goedkopere telefonie, goedkoper internet, goedkopere zorgverzekeringen, goedkopere autoverzekeringen, kortingen bij de supermarkt, kortingen bij de bouwmarkt. Oh, ook nog kortingen deze week bij de slager op de hoek. Had ik al goedkope zonnepanelen genoemd? Vrijwel nergens gaat het nog om 'kwaliteit', of desnoods de 'beste prijs-kwaliteit' verhouding. Zelfs de AH stunt tegenwoordig met 'eigen merk' spulletjes.
Maargoed. Het is niet netjes van de leverancier dit zo a) te plaatsen, maar vooral om b) dit niet op te lossen. Of heeft de klant wellicht wat teveel om korting gevraagd..?![]()
dan betere kwaliteit aanprijzen voor een duurdere prijs heet geen reclame, maar aanprijzen of "verkopen" in de commersiele betekenis van het woord....
maar goed, mensen laten zich graag voor de gek houden, en de aanbieders gaan er daarom maar vanuit dat dat geoorloofd is. iets verkopen als gelijkwaardig terwijl er grote verschillen zijn in prestaties...
Kun je de auto niet opladen in je bedrijfspand?SunshineCompany schreef op maandag 30 december 2013 @ 19:54:
Overigens deze maand 850 kWh gebruikt. Moet echt met de buurman gaan praten over z'n dak. Overigens groot gedeelte daarvan verstookt met auto.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
A'dam PVOutput
- Er zijn wel normen voor windbelasting. De huidige Eurocode serie is gewoon geldig voor zonnepanelen. De ballast die daar uit volgt, zal veel mensen erg tegenvallen.
- bakken kunnen o.a. omwaaien of verschuiven. Omdat het vaak regent als het hard waait, is verschuiven vaak aan de orde.
- Voor een eerste idee van de benodigde hoeveelheid ballast kan je rekenen met een windbelasting van 100 kg/m2 horizontaal. Bij een bak die 50 cm hoog is, en een wrijvingscoefficient tussen dak en bak van 0,3 volgt dat er dan aan ballast minimaal nodig is:
Belasting uit wind 0,5 * 100 = 50 kg/m bakbreedte
Benodigde ballast 50/0,3 = 170 kg/m (!)
Dat is stukken meer dan 3 stoeptegels die je hier wel eens langs ziet komen.
Let op, de meeste daken, vooral als ze van hout zijn, kunnen een dergelijke last niet zomaar overal dragen.
Bovenstaande berekening is enkel indicatief.
@Ericplan. Het hangt er vanaf hoe ze kunnen worden aangeblazen en in welk windgebied je woont.
Maakt niets uit, hij kan op zijn privé adres ook zakelijk stroom krijgen. Zelfs zijn werknemers kunnen daar mee.Speksteenkachel schreef op maandag 30 december 2013 @ 21:02:
[...]
Kun je de auto niet opladen in je bedrijfspand?
Vraag me alleen of panelen uit kunnen als je het met die prijzen rekent. Het zal wel meer voor het duurzaam bezig zijn / reclame zijn, dat mag wat kosten natuurlijk.
Ik woon in windgebied II in stedelijk gebied. Panelen op +10 m. t.o.v. maaiveld.MeTooPV schreef op maandag 30 december 2013 @ 22:09:
@Ericplan. Het hangt er vanaf hoe ze kunnen worden aangeblazen en in welk windgebied je woont.
Het is natuurlijk niet alleen de ballast. Ook de panelen wegen 20 kg per stuk en beide omvormers (25 kg) hangen ook in het frame. En het frame zelf weegt ook nog iets.
[ Voor 22% gewijzigd door ericplan op 30-12-2013 22:37 . Reden: De rest ]
A'dam PVOutput
Ik heb ook een aantal schuine (10-15 graden) bitumen daken gedaan met clickfit met van die voetjes en dan ook de voetjes ingekit met tixophalte, dat gaat goed als er onder de bitumen meteen hout ligt.JanJeen schreef op maandag 30 december 2013 @ 19:42:
[...]
Ik begrijp je punt, lekkage wil je absoluut niet.
Een jaar geleden heb ik bij een vriend geholpen op een schuin bitumendak. We hebben toen wel beugels vastgeschroefd, maar eerst Shell Wet & fix onder de beugel gedaan. Na bevestiging hebben we de randen van de beugel ook ermee afgesmeerd. Het is een kleverige zwarte troep, maar werkt erg goed, zelfs bij nat bitumen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Een andere oplossing is om de beugels andersom te monteren en na montage er een lapjes dakleer over te branden, maar dit lijkt mij enorm tijdrovend.
Tot nu toe nog geen klachten daarover gehoord.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Nieuwe versie heeft ronde plakplaten mocht het weer voorkomen.mrmrmr schreef op maandag 30 december 2013 @ 20:44:
@silvester6
Je kunt beter de hoeken sterk afronden of compleet ronde plakken gebruiken. Een hoek kan (veel) makkelijker losraken dan een ronde plak.
Hiermee kan de panelen niet gunstig verdelen, liefst 9 om 3 panelen. Deze zou 6 om 6 nodig hebben. Daarnaast lijkt het mij een oud beestje, laag rendement en minder goed verkrijgbaar..databeestje schreef op maandag 30 december 2013 @ 13:42:
[...]
Stecagrid 2000 bijvoorbeeld, 2 x 1000 met een breed ingangsbereik.
Geen gek idee, wel prijzig. Heeft er iemand ervaring met het schakelen van Steca 500 omvormers? Daar zou ik er maar 4 voor nodig hebben ~ 1000 euro. Dat is dus goedkoper, maar wel minder garantie.Misschien dat je met meerdere Micro omvormers beter geholpen ben. De Enecsys Duo 360-72 met 2 panelen parallel erop. Daar zou je er dan 6 van nodig hebben (~1300 euro)
Ik ga er eens over denken, en kijken hoe de schaduw zich over een maand uit. Als het dan nog steeds zo complex is dan worden het inderdaad mini/micro omvormers.Met een stringomvormer die schaduwmanagement heeft zou je misschien ook nog iets uit kunnen richten.
De SMA SB2000HF bijvoorbeeld (~1200 euro)
StecaGrid 2300 (~950 euro) (ingangspanning misschien te hoog?)
Ik denk dat de micro omvormers verreweg de beste opbrengst geven. Wellicht kan je ook een combinatie gebruiken van een Micro met een string omvormer.
De 3 panelen rechts parallel op 1 Enecsys Duo 360-72. (in verband met schaduw ondergedimensioneerd, misschien te veel). Ik weet niet hoe lang deze schaduw is.
De resterende 9 in 1 string op een StecaGrid 1800
Zelf heb ik ook mijn panelen aan mijn bitumen dak vastgezet.Andre1973 schreef op maandag 30 december 2013 @ 23:49:
[...]
Ik heb ook een aantal schuine (10-15 graden) bitumen daken gedaan met clickfit met van die voetjes en dan ook de voetjes ingekit met tixophalte, dat gaat goed als er onder de bitumen meteen hout ligt.
Tot nu toe nog geen klachten daarover gehoord.
De benodigde ballast zag ik echt niet zitten.
En dan heb ik een dak dat afwaterend is aangelegd, 1 cm per meter.
Ik ben echt niet bang voor lekkage doordat er geen water op dit dak kan staan.
Alle kleine gaten afgewerkt met siliconenkit.
Ook kleine schuimrubber matjes gebruikt.
Bij daken van minstens 10 graden speelt het probleem van lekkage toch veel minder als je alles goed afdicht, daar kan echt nooit water opstaan.
het is een lastig dakje, als ik zo vrij mag zijn.JanJeen schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 09:28:
[...]
Hiermee kan de panelen niet gunstig verdelen, liefst 9 om 3 panelen. Deze zou 6 om 6 nodig hebben. Daarnaast lijkt het mij een oud beestje, laag rendement en minder goed verkrijgbaar..
[...]
Geen gek idee, wel prijzig. Heeft er iemand ervaring met het schakelen van Steca 500 omvormers? Daar zou ik er maar 4 voor nodig hebben ~ 1000 euro. Dat is dus goedkoper, maar wel minder garantie.
[...]
Ik ga er eens over denken, en kijken hoe de schaduw zich over een maand uit. Als het dan nog steeds zo complex is dan worden het inderdaad mini/micro omvormers.
wat dacht je van:
de panelen tussen de dakramen.
3x sanyo 240Wp op een steca 500. (ze beginnen aardig betaalbaar te worden. < 300 euro)
en dan 9 goedkope panelen van 200Wp er onder, op een power-one UNO-2.0-I (als ik me niet vergis heeft die mpp trakking voor de schaduw)
heb je wel 2 verschillende soorten panelen, maar wel in een aardig patroon.
edit:
je kunt ook 4x een sanyo tussen de ramen leggen.
en dan kan een power-one 3.0 ook met 2x een mpp en mppscanning voor schaduw.
is wel de goedkoopste die ik kan verzinnen.
of als je wat meer wil uitgeven een sma3000 variant.
[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 31-12-2013 11:47 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Is de wp prijs voor all-in installaties nog steeds 1,5€ Per wp?
Wil nog steeds op west-zuidwest een aanvulling op het zuidsysteem parkeren. Uiteindelijk stroomoverschot gaan inzetten om electrisch bij te verwarmen - hoe inefficiënt ook, de enige manier om minder gas te verbruiken in ons huis zonder echt te moeten verbouwen. Ook m'n nwe aquarium kan zo op zonnestroom draaien, maakt het een stuk minder pijnlijk de energie verbruik te zien toenemen
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
een afschot van 1 cm per meter is wel erg weinig overigens. zeker als je later nog iets erop gaat zetten, zoals zonnepanelen. dus je keus om geen oplossing met ballast te nemen is een hele goeie.opuntia1 schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 09:45:
[...]
Zelf heb ik ook mijn panelen aan mijn bitumen dak vastgezet.
De benodigde ballast zag ik echt niet zitten.
En dan heb ik een dak dat afwaterend is aangelegd, 1 cm per meter.
Ik ben echt niet bang voor lekkage doordat er geen water op dit dak kan staan.
Alle kleine gaten afgewerkt met siliconenkit.
Ook kleine schuimrubber matjes gebruikt.
Bij daken van minstens 10 graden speelt het probleem van lekkage toch veel minder als je alles goed afdicht, daar kan echt nooit water opstaan.
als je dak redelijk lange houten dakbalken heeft, dan gaan deze een beetje doorbuigen, en blijven dat een beetje doen, (kruip heet dat) . op een gegeven moment kan er dan bij hevige regenval een situatie ontstaan dat het water niet meer van het dak afloopt, maar in een kuil blijft staan die is ontstaan door het toegevoegde gewicht van het water ( en de zonenpanelen e.d.) door dit extra water op het dak buigt het dak weer wat verder door, waardoor de kuil dieper wordt en er meer water in blijft staan. dit heet wateraccumulatie, en kan er voor zorgen dat je dak uiteindelijk bezwijkt.
12 of 16 mm per m wordt tegenwoordig toch wel als minimum aangehouden, maar e.e.a. is natuurlijk geheel afhankelijk van de situatie. Het hoeft niet maatgevend te zijn, bijvoorbeeld bij een betonnen dak en korte overspanningen.
En daarom had ik gesteld;engelbertus schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 14:17:
[...]
een afschot van 1 cm per meter is wel erg weinig overigens. zeker als je later nog iets erop gaat zetten, zoals zonnepanelen. dus je keus om geen oplossing met ballast te nemen is een hele goeie.
als je dak redelijk lange houten dakbalken heeft, dan gaan deze een beetje doorbuigen, en blijven dat een beetje doen, (kruip heet dat) . op een gegeven moment kan er dan bij hevige regenval een situatie ontstaan dat het water niet meer van het dak afloopt, maar in een kuil blijft staan die is ontstaan door het toegevoegde gewicht van het water ( en de zonenpanelen e.d.) door dit extra water op het dak buigt het dak weer wat verder door, waardoor de kuil dieper wordt en er meer water in blijft staan. dit heet wateraccumulatie, en kan er voor zorgen dat je dak uiteindelijk bezwijkt.
12 of 16 mm per m wordt tegenwoordig toch wel als minimum aangehouden, maar e.e.a. is natuurlijk geheel afhankelijk van de situatie. Het hoeft niet maatgevend te zijn, bijvoorbeeld bij een betonnen dak en korte overspanningen.
Ik zou gaan voor 4 x steca 500. Makkelijk te koppelen en toch 4 aparte systemen, simpel en eenvoudig. Helaas geen out-of-the-box logging van je data. Maar dat is op te lossen.....JanJeen schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 09:28:
Geen gek idee, wel prijzig. Heeft er iemand ervaring met het schakelen van Steca 500 omvormers? Daar zou ik er maar 4 voor nodig hebben ~ 1000 euro. Dat is dus goedkoper, maar wel minder garantie.
.
http://www.zonnemarkt.nl/omvormers/stecagrid-500/
Hier heb ik de mijne ook vandaan. Ik heb 8 x110 Wp op een steca500 (op het noordwesten, dus doet nog niet veel)
[ Voor 9% gewijzigd door drielp op 31-12-2013 18:28 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
ik dacht de flatfix maar weet het niet zeker.
Worden nl aangeboden als10 graden. Flatfix heeft vlgs mij geen 10 grad.

Hier heb je ze met 5 jaar garantie en wielandstekker + een paar tientjes goedkoper.JanJeen schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 09:28:
Lijkt me Avasolar. Zou wat problemen met stormvastheid kunnen geven, zoek in forum.paulv1973 schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 18:41:
Weet iemand het type/merk van deze plat dak beugels?
ik dacht de flatfix maar weet het niet zeker.
Worden nl aangeboden als10 graden. Flatfix heeft vlgs mij geen 10 grad.
[afbeelding]
A'dam PVOutput
Weet je dat zeker? Lijkt verdomde veel op mijn Flatfix beugels....ericplan schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 19:34:
[...]
Lijkt me Avasolar. Zou wat problemen met stormvastheid kunnen geven, zoek in forum.
Indien dit de schuine zijde is past een paneel van 165x99 daar dan nog op?
A'dam PVOutput
Aluminiumshop.nl levert maatwerkbeugels voor landscape of portrait onder hoek naar keuze minimaal 10 graden. Daar heb ik mijn beugels ook vandaan, ik ben tevreden over de kwaliteit.paulv1973 schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 20:35:
Omschreven wordt dat de lengte ongeveer 81cm is..
Indien dit de schuine zijde is past een paneel van 165x99 daar dan nog op?
Dit topic is gesloten.