Zoals ik gister al gemeld had, zijn er hier gister zonnepanelen gelegd.
22*250Wp LG All Black mono panelen, met een SMA Tripower 5000 omvormer.
Wat fotootjes:
De panelen liggen op 2 dakdelen. 14 panelen op oost en 8 op zuid.
De 14 panelen op oost liggen in een string, en de 8 panelen op zuid in een string.
Ik zie dat de omvormer 8 aansluitingen heeft (4 plussen, en 4 minnen uiteraard). Maar betekent dit dat er per MPP-tracker 2 strings aangesloten kunnen worden? Is de verdeling van 14 panelen op een string en 8 panelen op een string dan de beste?
En hieronder even een foto, zoals het nu aangesloten is. De 2 (4) aansluitingen aan de zijkant zijn gebruikt, dit is goed zo, niet dat alles op 1 MPP-tracker zit? (Ik wil dit even controleren bij jullie, want ik had niet het idee dat de installateurs heel veel ervaring met deze omvormers hadden. De panelen liggen overigens wel heel netjes!)
En nog even een screenshotje van het schermpje van de omvormer (maf trouwens dat de achtergrondverlichting aan gaat door op het schermpje te tikken

). Onderaan staat het tekentje, ik weet niet of hij nu "open" (=niet in verbinding met het stroomnet) staat, of "dicht" (=wel in verbinding). De meter loopt achteruit, dus het zal wel goed zijn, maar toch... voor de zekerheid.
En als laatste, nu begint de fun, het loggen!

De SMA 5000 heeft al webconnect ingebouwd, het enige dat dus nog nodig was is een UTP-kabel.
Deze is gister meteen mee gelegd, de ene kant in de omvormer, de andere kant in de router. Ik heb geprobeerd om te registreren bij sunnyportal, maar dit is helaas niet gelukt, want hij zegt dat er geen internetverbinding is... Vreemd, want de UTP kabel is getest, en daar is niks mis mee. Iemand een idee?