Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.070 views

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-11 22:10
Als je in voed via een eigen (kracht) groep dan moet dat zonder meer kunnen.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 07:34:
Hallo,

Ik ga een dezer dagen een setje van 12x240 Wp Yinglis op mijn dak leggen op een SMA 2500. Dit is voor mij nog maar het begin - ik heb een enorm dak beschikbaar en mijn verbruik is tegen de 6000kWh.
Nu vraag ik me af: als ik nu nog meer panelen wil neerleggen, kan ik dan bijvoorbeeld kiezen voor een Kostal Piko 4.2? Ik heb een drie fasen - 3x 25A aansluiting. Ofwel, kan ik (uiteraard via een andere, 3-fasen eindgroep) nog zo'n 6 ampere meer invoeden in die ene fase waar ik met de SMA 2500 al maximaal zo'n 12.5 ampere invoed?
Prijs technisch maar ook praktisch kan je beter direct een 28 x 240 Wp panelen neer leggen op 1 omvormer bijvoorbeeld een Piko 5.5 3 fasen omvormer (of groter en meer), ben je in een keer klaar en is de logging ook niet gefragmenteerd.
Op 3x25 word het vervelend als je 12.5 + 6 op 1 fase doet, zal een hele tijd goed gaan tot er een keer erg lang vol vermogen wordt ingevoed. (voorjaar). Je zit immers 2.5 boven je hoofd zekering.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-11 22:10
12,5A + 6A houd een 25A zekering jaren vol. Het zou niet goed zijn als dat anders was. Bovendien gaat daar nog de stroom vanaf die je zelf verbruikt. Zelfs 2* 12,5 A invoeden is voor de hoofdzekering geen centje pijn.

Wel kan het goedkoper of praktischer zijn om alles in 1 keer aan te schaffen en aan te sluiten. Maar waarschijnlijk zijn er goede redenen om dat niet te doen (kosten?). Technisch is er in iedergeval geen bezwaar tegen de voorgesteld oplossing.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

vanaf hoe laat staat op het Zuid Westen de zon maximaal op de panelen?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Verwijderd

dat hangt van de hoek af van de panelen
maar kijk hier eens
http://www.suncalc.net/#/52.35,4.917,12/2013.06.27/11:49

Verwijderd

lithoijen schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 08:42:
12,5A + 6A houd een 25A zekering jaren vol. Het zou niet goed zijn als dat anders was. Bovendien gaat daar nog de stroom vanaf die je zelf verbruikt. Zelfs 2* 12,5 A invoeden is voor de hoofdzekering geen centje pijn.

Wel kan het goedkoper of praktischer zijn om alles in 1 keer aan te schaffen en aan te sluiten. Maar waarschijnlijk zijn er goede redenen om dat niet te doen (kosten?). Technisch is er in iedergeval geen bezwaar tegen de voorgesteld oplossing.
Bedankt voor je antwoord. Goed om te weten dat de toekomstige uitbreiding geen probleem hoeft te zijn qua stroomsterkte. Ik had ergens gelezen dat er sowieso nooit meer dan 16A mocht worden ingevoed op een 25A zekering, maar dat geldt dus gewoon alleen voor een enkele groep (die immers is afgezekerd op 16A).

Qua kosten: ik heb mijn huidige setje gescoord op een faillissementsveiling voor EUR 1.38/Wp incl plat dak montagemateriaal (flatfix). Ik vond dat een deal die goed genoeg was op zich. En, het leven is al duur genoeg: qua uitgaven is het voor mij ook wel beter om de uitbreiding nog even uit te stellen. (al hou ik mijn hart vast voor de prijsontwikkeling van de panelen met de huidige en mogelijk toekomstig veel hogere importheffingen).

Vanochtend kwam Stedin langs om mijn meter te vervangen. 'Nou meneer, dan vervangen we je elektriciteitsmeter en gasmeter en plaatsen we slimme meters'. Ik heb vriendelijk geantwoord dat ik alleen elektra en geen gas wilde terugleveren ;) en dat mijn meterkast pas twee jaar geleden geplaatst is. Na enig heen en weer: 'Nou, als u écht niet wilt, dan plaats ik wel een domme meter'. Ja, doe mij maar dom 8)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 06:31:
[...]

natuurlijk post ik het hier. ik heb helaas niet de middelen bij de hand om bijv paneel temperatuur te meten.
wat ik wel kan doen is die de omnikportal naar pv systemen dicht in de buurt kijken op dat zelfde tijd wat daar de opbrengstverandering was
We zijn inmiddels een week verder. Heb je al een reactie van Omnik gekregen over de derating die jij had ervaren met je omvormer?

Verwijderd

Nee helaas niet, heb nog een reminder gestuurd maar ook daar is nog geen gehoor aangegeven.
nu weet ik niet of ze daar bijv public holiday hebben maar 0,0 antwoord vind ik idd erg jammer

• wberkel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-07 22:09
Jippie! Sinds woensdag doe ik ook helemaal mee in PV land. Foto's e.d. volgen nog, maar ik heb alvast een vraag:
Ik heb een Omnik3 omvormer.
Uit de logging zie ik dat het vermogen 's avonds als het donker wordt netjes afneemt tot een paar Watt vlak voordat de omvormer uitgaat.
's ochtends zie ik echter dat de omvormer netjes aangaat, ergens tussen 5.30 en 6.00.
Alleen dan wordt er heel lang 0 Watt geleverd. Tot bijna 8 uur vanmorgen.
In die uren zie ik spanning per string (2x5 panelen van 250 Wp) oplopen tot zo'n 170 V. Op het moment dat er daadwerkelijk vermogen geleverd gaat worden valt deze terug naar de werkspanning van 150 V en wordt er direct zo'n 85 W geleverd. Hij start dus niet rustig op met een paar watt, zoals hij 's avonds wel uitgaat.
Is dit normaal? Hoe komt dit?
Nog even informatie over de stroom per string. Deze blijft in de uren 's ochtends op 0 A staan en springt op het moment dat er geleverd gaat worden ineens naar zo'n 0,3 A.

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

wberkel schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 08:37:
Jippie! Sinds woensdag doe ik ook helemaal mee in PV land. Foto's e.d. volgen nog, maar ik heb alvast een vraag:
Ik heb een Omnik3 omvormer.
Uit de logging zie ik dat het vermogen 's avonds als het donker wordt netjes afneemt tot een paar Watt vlak voordat de omvormer uitgaat.
's ochtends zie ik echter dat de omvormer netjes aangaat, ergens tussen 5.30 en 6.00.
Alleen dan wordt er heel lang 0 Watt geleverd. Tot bijna 8 uur vanmorgen.
In die uren zie ik spanning per string (2x5 panelen van 250 Wp) oplopen tot zo'n 170 V. Op het moment dat er daadwerkelijk vermogen geleverd gaat worden valt deze terug naar de werkspanning van 150 V en wordt er direct zo'n 85 W geleverd. Hij start dus niet rustig op met een paar watt, zoals hij 's avonds wel uitgaat.
Is dit normaal? Hoe komt dit?
Nog even informatie over de stroom per string. Deze blijft in de uren 's ochtends op 0 A staan en springt op het moment dat er geleverd gaat worden ineens naar zo'n 0,3 A.
Klinkt als schaduw?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Inverter heeft ook een minimaal voltage nodig om aan te slaan. Misschien dat dit invloed heeft?
Ga anders eens op dak kijken wat er gebeurd. Misschien moet je t even met 2 personen doen, ga jij buien kijken en de ander op de inverter kijken.

• wberkel
Wat bedoel je met aanslaan? Hij slaat wel aan, want ik zie logging vanaf 5.30. Tussen 21.30 en 5.30 is er geen data en is de inverter uit.
Of moet er nadat de inverter opgestart is nog iets aanslaan intern?

Schaduw is het denk ik ook niet, want het is hier heel bewolkt. En beide strings gedragen zich hetzelfde.

Verwijderd

dit komt door de mpp tracker
nu moet ik erbij vertellen dat de omnik omvormers zijn eigen vebruik ook uit de panelen lepelt en dus niet uit het stroomnet ontrekt

zodra het smorgens licht word stijgt het voltage van de panelen en daarmee wat later de A
op een moment ontwaakt de omvormer
dit kan je mooi in je logging zien op de site
kijk even bij mij
http://www.omnikportal.co....aspx?pid=860&key=7LMEGE5
5:57 uur omvormer ontwaakt
6:26 uur levering gestart

de tijd die hier tussen zit is de mpp tracker continu bezig om het juiste punt te bereiken om de levering te starten.
totdat de panelen voldoende leveren om de omvormer daadwerkelijk te leveren
ga ik even in detail
5:57
DC v 125 volt dit is het minimale voor de omvormer
DC a 0

6:05 uur
DC v 188 volt
DC a 0
6:22 uur
Dc v 252 volt
DC a 0

6:27
DC v 245 Volt
Dc a 0.1 ==> levering gestart

aan het eind van de dag word het gelijkmatig donkerder
dus zijn de stapjes naar beneden gelijkmatiger

• wberkel
Dank voor je antwoord. Wat je beschrijft is inderdaad exact wat ik zie gebeuren.
Als ik het goed begrijp is de mpp tracker een soort aan het zoeken en kan hij het juiste punt niet eerder vinden dan dat er voldoende geleverd wordt door de panelen.
's avonds speelt dit probleem niet, want dan heeft de mpp tracker het juiste punt al gevonden en blijft gewoon werken met langzaam afbouwend licht.
Is dit juist?
Anders kan ik je laatste opmerking nog niet plaatsen: 's ochtends wordt het tenslotte ook gelijkmatig licht.

Verwijderd

je ziet het nu correct,
de omvormer is smorgens simpelweg zoekende om op te starten.
eenmaal opgestart bouwt tie savonds langzaam af

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:45

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Wat dat betreft is de documentatie van een Power One omvormer duidelijker. Je hebt een Operating DC Input Voltage (Vdcmin) en een Start-up DC Input Voltage (Vstart). Bij een openklemspanning van Vdcmin, zal de omvormer 'wakker' worden. Volgens mij is de omvormer dan niet aan het zoeken naar een MPP punt, maar gewoon aan het wachten totdat de spanning Vstart heeft bereikt. Bij het bereiken van openklemspanning van Vstart, zal de omvormer gaan leveren en zal de stringspanning dalen omdat er vermogen wordt afgenomen.

Bij een PVI-3.0-TL-OUTD is de Vstart standaard 200V en Vdcmin 70% hiervan (dus 140V). Dus bij 140V wordt de omvormer wakker en bij 200V zal de omvormer de MPP tracker inschakelen en vermogen leveren. Bij een Power One is de Vstart instelbaar. Dus als je ziet dat bij inschakelen gelijk al 85W wordt geleverd, kun je de startspanning verlagen, zodat de omvormer al eerder inschakelt. Laat je de omvormer te vroeg inschakelen, dan leveren de panelen nog te weinig vermogen in om het eigen verbruik van de omvormer te voeden en zal de omvormer continu aan/uit schakelen tijdens opstart, wat uiteraard niet gewenst is.

Bij een Omnik kun je de startspanning volgens mij niet aanpassen.

[ Voor 13% gewijzigd door antonboonstra op 28-06-2013 11:07 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• wberkel
Dat laatste is wel jammer, want dat zat ik me uiteraard al af te vragen: is het mogelijk om hem eerder te laten inschakelen. Toch jammer van die paar uur in de ochtend ookal is het een beperkt vermogen. Hij begint inderdaad bij 85 W ongeveer, wat ik ook weer niet niks vind.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:13

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

85W is wel erg veel als je ziet dat mijn Diehl al bij 7W dc de eerste ac Watt begint te leveren ...
Ok, wel met 1 string van 10 panelen :/

[ Voor 17% gewijzigd door Speedy-Andre op 28-06-2013 11:24 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Speedy-Andre schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:23:
85W is wel erg veel als je ziet dat mijn Diehl al bij 7W dc de eerste ac Watt begint te leveren ...
Ok, wel met 1 string van 10 panelen :/
Maar de Diehl speelt een beetje vals door te "parasiteren" op de AC.
De Diehl haalt daarom ook bij ~40W al >90% efficiëntie opzich niet erg, maar het geeft wel een vertekend beeld.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• wberkel
Gisteren 85 W, vandaag zelf 93

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:09
@wberkel: wellicht gaat het beter als je de 10 panelen in 1 string aansluit en dan parallel (dus de mppt1 en mppt2 doorverbinden) aansluiten.
Dan heb je een hoger voltage, wat beter bij de omvormer past.
Alleen als je op de 2 huidige strings schaduw hebt moet je dat niet doen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Verwijderd

@wberkel geef de link eens van de portal

• wberkel

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:09
@wberkel: dat ziet er apart uit. ik denk dat je een te laag voltage hebt in de ochtend. ik zou de boel in 1 string parallel aansluiten op beide mppt's
op de omniksol site in het forum staat daar ook eea over.
ik heb 16*195wp op een omnik 3.0 op het noordwesten en vanaf 6 uur begint eea met een paar watt en om 7 uur al 100 watt.
bij mij gaat de string met 10 panelen ook eerder live dan die van 6 panelen, terwijl die van 6 panelen eerder zon pakt.

[ Voor 37% gewijzigd door BarryH op 28-06-2013 13:35 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@wberkel
mmmm, wacht effen op swapevent zijn reactie.
ben bang dat je in extreme gevallen ook nog wel eens onder de 30V per paneel kunt komen.
en dan ga je zakken onder de 150V van de mppt bereik.
(zal niet vaak gebeuren, is vast handig om te weten, misschien krijgen we nog zoon bloedhete dag deze zomer)

mischien BarryH zijn oplossing of 2 panelen extra leggen.
(je kunt ook kijken of de panelen nog te vervangen zijn voor een ander type, +/- 200Wp panelen passen er 6 in de maat van 5x 250Wp)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-11 21:33

Pixelmagic

Ubergeek

Verkeerde topic, sorry

[ Voor 82% gewijzigd door Pixelmagic op 28-06-2013 14:53 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

Volgens mij schuilt het probleem van Wberkel in 2 zaken:
1. 5 panelen op een string geeft onder gebruiks waarden in de zomer gewoon te weinig voltage (minimum is 150V
2. Omnik gebruikt 40watt in gebruik.

Dat hij het nu doet is wellicht door de lage temperaturen, waardoor de panelen nog wat voltage leveren. Ik denk dat op een warmere dag de resultaten mogelijk nog slechter zullen zijn.

Maar waarom zo'n grote omvormer voor 2500 Wp? Waarom niet een Omnik 2?

[ Voor 8% gewijzigd door Barrycade op 28-06-2013 16:36 ]

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

BarryH schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 13:24:
@wberkel: dat ziet er apart uit. ik denk dat je een te laag voltage hebt in de ochtend. ik zou de boel in 1 string parallel aansluiten op beide mppt's
op de omniksol site in het forum staat daar ook eea over.
ik heb 16*195wp op een omnik 3.0 op het noordwesten en vanaf 6 uur begint eea met een paar watt en om 7 uur al 100 watt.
bij mij gaat de string met 10 panelen ook eerder live dan die van 6 panelen, terwijl die van 6 panelen eerder zon pakt.
1 string parallel op 2 mppt's ?
Hoe gaat dat?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Vandaag weer een trieste dag in het zuiden.

Pas de 6kWh aangetikt en dat met 5500Wp...

Ga een dezer dagen echt maximaal onderdimensioneren...
12+13 panelen (6250Wp) op een SMA SB4000TL-20

Als dat geen vuurwerk geeft.... O-)

Ik kon het niet late n om er nog 3 panelen bij te hangen.
Dat noemt men het virus... Toch??

En dat met een eigen verbruik van 3300Kwh per jaar... O-)

[ Voor 62% gewijzigd door paulv1973 op 28-06-2013 16:43 ]

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:41
paulv1973 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 16:41:

Vandaag is erg triest. Zeker. Ik haal met 3380 Wp nu de 3,16 KWh en dat is -4 azimut dus zo goed als het zuiden.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

• Dre
  • Niet online

Dre

Kijk, eindelijk iemand die snapt dat de meeste dagen slecht zijn in Nederland. De SMA SB4000TL-20 op hooguit een 16 Ampère groep neem ik aan? [/Dre style]

Heb je logging zodat ik je omvormer kan zien zweten?

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Barrycade schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 16:34:
Volgens mij schuilt het probleem van Wberkel in 2 zaken:
1. 5 panelen op een string geeft onder gebruiks waarden in de zomer gewoon te weinig voltage (minimum is 150V

Dat hij het nu doet is wellicht door de lage temperaturen, waardoor de panelen nog wat voltage leveren. Ik denk dat op een warmere dag de resultaten mogelijk nog slechter zullen zijn.

Ik zag dat eerst 12 x 250 Wp op de omnik 3k zouden komen, vandaar waarschijnlijk deze keuze.
paulv1973 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 16:40:
[...]

1 string parallel op 2 mppt's ?
Hoe gaat dat?
Ik zou beide string parallel op beide MPP zetten. Je hebt dan het voordeel van de hoge ingangsspanning. Maar dan moet je geen schaduw op een van de strings hebben. Kijk ook even op http://www.omnik-solar.com/faq/forumdisplay.php?fid=4 voor meer info over deze omvormer en eventuele problemen en oplossingen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• martinvdm
  • Laatst online: 24-11 21:53

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Omnik verbruikt volgens mij 45 watt, maar ontrekt dit dacht ik van de DC kant.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Verwijderd

Barrycade schreef
@wberkel

de 5 panelen lijkt me idd het issue, 5*37 volt is is max 185 volt Vmpp is ongeveer 148 V
de omvormer start weliswaar bij 125 Volt maar het Min voltage voor de MPP is 150 V

min 6 panelen is het advies
mbt punt2 die 40watt is het maximum aan eigen gebruik deze valt buiten het meetresultaat wat de omvormer aangeeft. hij consumeer eerst zelf en de rest word omgezet.

bij een productie van 80watt is het eigen gebruik 5watt( dit is het minimum ) en bij maximale productie is het maximale eigen vebruik 40 watt

zo had je om 15:17 uur een piek van 1153 watt je logt niet de 40 watt eigen vebruik. die op dat moment nodig was oftewel je piek was in eigenlijk op dat moment 1193

wberkel schreef
Op het moment dat er daadwerkelijk vermogen geleverd gaat worden valt deze terug naar de werkspanning van 150 V en wordt er direct zo'n 85 W geleverd.
je geeft dus eigenlijk stel je antwoord al. hij zit aan de onderkant van de mpp te draaien
indien mogelijk per string min 1 paneel erbij
of 1 string van maken en aansluiten op beide ingangen parralle
zie post drielp

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2013 19:58 ]

• wberkel
Helemaal snap ik het nog niet.
Zie dit plaatje van de ingangsspanning van 1 van de strings. (de ander lijkt er sprekend op)
Afbeeldingslocatie: http://www.marter2000.demon.nl/chart.png
Inderdaad start de inverter bij ongeveer 125 V.
Maar het duurt boven de 150V nog steeds erg lang voordat er daadwerkelijk geleverd gaat worden. Hij gaat uiteindelijk zelfs over de 170V.

Andere vraag:
Als ik er 1 string van maak, waarom moet ik ze dan alsnog (parallel) op beide MPP's aansluiten? Moeten altijd beide ingangen gebruikt worden?

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

wberkel schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 20:58:
Andere vraag:
Als ik er 1 string van maak, waarom moet ik ze dan alsnog (parallel) op beide MPP's aansluiten? Moeten altijd beide ingangen gebruikt worden?
idd wel parralel aansluiten anders topt je vermogen af rond 1700 W voor een omnik 3.0
Door de string nu parralel op beide mpp aan te sluiten zul je zien dat en de omvormer eerder start en nog langer doorgaat. Probeer het maar uit 8)

[ Voor 3% gewijzigd door zonnebaas op 28-06-2013 21:12 ]

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

• wberkel
Barrycade schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 16:34:
Een omnik2 heeft een maximum vermogen van 2300 W en ik heb inderdaad 2500 Wp liggen. Helaas heeft omnik geen tussenvariant.
Ik zie wel dat de MPPT range niet veel verschilt tussen de 2 en de 3. En beiden beginnen bij 120V. Zou ik dan met een omnik 2 niet hetzelfde probleem hebben. (nee, want daar moet ik sowieso naar 1 string, maar stel ik blijf op 5 panelen voor de string)
zonnebaas schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 21:11:
[...]
idd wel parralel aansluiten anders topt je vermogen af rond 1700 W voor een omnik 3.0
Door de string nu parralel op beide mpp aan te sluiten zul je zien dat en de omvormer eerder start en nog langer doorgaat. Probeer het maar uit 8)
Ik ga het voorleggen aan mijn leverancier. Ik geloof niet dat ik de benodigde connecties zelf voor elkaar ga krijgen. :| Bedankt voor het meedenken!

• drielp
wberkel schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 21:55:
[...]

Een omnik2 heeft een maximum vermogen van 2300 W en ik heb inderdaad 2500 Wp liggen. Helaas heeft omnik geen tussenvariant.
Ik zie wel dat de MPPT range niet veel verschilt tussen de 2 en de 3. En beiden beginnen bij 120V. Zou ik dan met een omnik 2 niet hetzelfde probleem hebben. (nee, want daar moet ik sowieso naar 1 string, maar stel ik blijf op 5 panelen voor de string)

[...]

Ik ga het voorleggen aan mijn leverancier. Ik geloof niet dat ik de benodigde connecties zelf voor elkaar ga krijgen. :| Bedankt voor het meedenken!
Er is een speciale verloopplug nodig, beide strings (in serie) kunnen dan op beide MPP worden aangesloten.

http://www.omnik-solar.co...thread.php?tid=267&page=2 (Even heel dit draadje doorlezen, maakt een hoop duidelijk)
Ik heb onderstaande 2 vragen naar Omik Service gestuurd, omdat ik benieuwd was naar de optimale configuratie.
In mijn situatie van 10 panelen van 250 W, waarbij er geen panelen in de schaduw komen, is het het beste om alle panelen als 1 string in serie te zetten en deze dan aan te sluiten op beide inputs.
De inputs komen dan dus parallel te staan, zodat de stroom over beide inputs verdeeld wordt, maar je wel de optimale (hogere) spanning krijgt van de panelen, doordat ze allemaal in serie staan.
Bovenstaande geldt alleen, indien alle panelen altijd dezelfde hoeveelheid licht krijgen, maar dat is in mijn geval zo. Het is dus blijkbaar toegestaan, de inputs parallel te zetten en zo als 1 input te beschouwen. Zie onder de mailwisseling. Mochten jullie dit ook gaan proberen, dan hoor ik graag de resultaten.

[ Voor 38% gewijzigd door drielp op 28-06-2013 22:22 ]

• wberkel
Kan ik die ergens (bouwmarkt ofzo) halen zodat ik zelf de ombouw kan doen?
Anders ga ik het de leverancier voorleggen...

• Freemann
  • Niet online

Freemann

wberkel schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 21:55:
[...]

[...]

misschien heb ik het gemist, maar op welke windrichting en hellingshoek liggen je panelen?
De richting en HH is nogal bepalend voor wat je op de omvormer aan kunt sluiten.

Mijn vorige installatie West/30 had 3510Wp op een PowerOne 3.0 en nu heb ik Oost/West 60/30 en 6060Wp op een PowerOne 4.2 en dat gaat als een (ZONNE)KANON 8)

Theoretische Wp max. zegt weinig over wat je op de omvormer aan kun sluiten.
In mijn geval zat ik bij mijn vorige situatie op +/- 15% onder dimensionering en nu weer.

[ Voor 7% gewijzigd door Freemann op 28-06-2013 22:25 ]

• drielp
wberkel schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 22:22:
Kan ik die ergens (bouwmarkt ofzo) halen zodat ik zelf de ombouw kan doen?
Anders ga ik het de leverancier voorleggen...
http://www.omnik-solar.com/faq/attachment.php?aid=52

Conrad?

http://www.conrad.nl/ce/n...h=solar+connectors&page=2

• wberkel
Freemann schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 22:24:
[...]

misschien heb ik het gemist, maar op welke windrichting en hellingshoek liggen je panelen?
Ze liggen bijna op het zuiden. Hellingshoek weet ik niet precies. Een 'normaal' schuin dak ;)

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-11 23:23

Sinds een dag of 12 de ruim 45% onder gedimensioneerde oost-west opstelling in gebruik.
Wat is trouwens het juiste percentage, t.o.v. de omvormer 45%, of t.o.v. de panelen 32% ?

Ik log (nog) handmatig: http://pvoutput.org/list.jsp?id=22845&sid=20728

Opbrengst en efficiency verbazen me echt dagelijks als ik installaties vergelijk in de omgeving.

[ Voor 5% gewijzigd door Limojo op 28-06-2013 23:40 ]

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-11 18:10
Gisteren avond, de oostkant nog even uitgebreid met 3 zelfbouw panelen.

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/cache/thumbs/large/550-OAR:%20cache%5BDIR%5Dalbums%5BDIR%5DZonnepanelen%5BDIR%5Dzelfbouw_oost%5BDIR%5D2013_06_28_19.43.07.jpg

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/cache/thumbs/large/550-OAR:%20cache%5BDIR%5Dalbums%5BDIR%5DZonnepanelen%5BDIR%5Dzelfbouw_oost%5BDIR%5D2013_06_28_19.55.27.jpg

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/cache/thumbs/large/550-OAR:%20cache%5BDIR%5Dalbums%5BDIR%5DZonnepanelen%5BDIR%5Dzelfbouw_oost%5BDIR%5D2013_06_28_19.55.34.jpg

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• migjes
stef110 schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 10:09:
Gisteren avond, de oostkant nog even uitgebreid met 3 zelfbouw panelen.
nice, ze zien er weer goed uit.
wanneer kunnen we op maat gemaakte panelen bij jouw bestellen?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-11 00:35
Scheelt zo zelf bouwen nu echt veel in de kosten?

• migjes
Limojo schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 22:44:
[...]

Sinds een dag of 12 de ruim 45% onder gedimensioneerde oost-west opstelling in gebruik.
Wat is trouwens het juiste percentage, t.o.v. de omvormer 45%, of t.o.v. de panelen 32% ?

Opbrengst en efficiency verbazen me echt dagelijks als ik installaties vergelijk in de omgeving.
is niet echt een goede maatvoering voor.
ik reken uit max opbrengst uit omvormer.
(maar raad mensen aan om naar max mppt te kijken, dat maakt een hoop uit met sommige omvormers)

op dit moment haal je met oost-west veel opbrengst, maar de winter maanden zijn een stuk slechter als de omgeving setjes.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 10:14:
[...]
nice, ze zien er weer goed uit.
wanneer kunnen we op maat gemaakte panelen bij jouw bestellen?
Zonder importheffing, want in NL ;)

• Dre
  • Niet online

Dre

Freemann schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 22:24:
[...]

De richting en HH is nogal bepalend voor wat je op de omvormer aan kunt sluiten.

Mijn vorige installatie West/30 had 3510Wp op een PowerOne 3.0 en nu heb ik Oost/West 60/30 en 6060Wp op een PowerOne 4.2 en dat gaat als een (ZONNE)KANON 8)

Theoretische Wp max. zegt weinig over wat je op de omvormer aan kun sluiten.
In mijn geval zat ik bij mijn vorige situatie op +/- 15% onder dimensionering en nu weer.
En hoe bevalt je zonnekanon op een 16 Ampère zekering? Ik meende dat PClop en andere mensen dachten dat deze (te?) lichte zekering gevolgen zou hebben voor de beschikbaarheid. Ik ben benieuwd of nu met een stukje praktijk ervaring dit ook het geval is, of kan zijn.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Dre schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 11:44:
[...]

En hoe bevalt je zonnekanon op een 16 Ampère zekering? Ik meende dat PClop en andere mensen dachten dat deze (te?) lichte zekering gevolgen zou hebben voor de beschikbaarheid. Ik ben benieuwd of nu met een stukje praktijk ervaring dit ook het geval is, of kan zijn.
Bevalt erg goed >:) De omvormer haalt geregeld pieken van 4400W+ (452X is absolute piek geweest) en alles houdt het goed :D

De 16A blijft voorlopig lekker zetten :)

(onderdemensionering is overigens +/-30% )

Omvormer piek is bijgesteld naar 4588W 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Freemann op 29-06-2013 17:08 ]

• antonboonstra

antonboonstra

Limojo schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 22:44:
[...]

Heerlijk, zo'n oost-west opstelling met 1MPP tracker. Zoals al eerder aangegeven, werken meerdere strings (zelfs met verschillende oriëntaties) prima op 1 MPP, zolang je maar evenveel panelen per string aansluit.

Ben wel benieuwd naar de live opbrengsten om te kunnen zien of je nog veel aftopt. Ik dimensioneer trouwens nog wat extremer: 960Wp op een 500W Steca, maar die zit dan ook op NNW.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• maxtrash
  • Laatst online: 09:28
Mijn panelen liggen nu ook op het dak! De mannen van EnergieAnders hebben dit erg netjes gedaan.

Het gaat om 23 x JA Solar all back mono (5750WP). De SMA omvormer moet nog aangesloten worden, hopelijk gebeurt dit snel.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/85421778/crop_zonnepanelen.png

de buren hebben er ook 20 en daarnaast nog eens 18. Toch een significante zonnefabriek zo op het dak, had je je een paar jaar geleden toch niet kunnen voorstellen (lees: niet te betalen)

[ Voor 22% gewijzigd door maxtrash op 29-06-2013 17:43 ]

• PvPower
  • Laatst online: 19-05 18:18
@maxtrash,

Gaat die boom geen schaduw geven?
Anders misschien openhaard hout van maken (als hij van jouw is)
Verder een mooie installatie

[ Voor 11% gewijzigd door PvPower op 29-06-2013 17:59 ]

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

• maxtrash
PvPower schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 17:59:
@maxtrash,

Gaat die boom geen schaduw geven?
Anders misschien openhaard hout van maken (als hij van jouw is)
Verder een mooie installatie
nee valt wel mee, is wat vertekend. Dakgoot ligt op 8m hoog en ik fotografeer van schuin onder. Zal nog eens een foto vanaf het dak laten zien

• PvPower
  • Laatst online: 19-05 18:18
@maxtrash,

Ok, het lijkt net of de boom hoger is dan de dakgoot.
Maar dat komt dus doordat je van onder af hebt gefotografeerd.
Ik zie de foto van af het dak wel verschijnen dan zal het wat beter te beoordelen zijn.
In iedergeval veel plezier met je mooie installatie.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Mooie installatie, flink dakje ook met 7 panelen in landscape :9

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• maxtrash
nog wat foto's.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/85421778/crop2013-06-29%2019.32.50.png
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/85421778/resize2013-06-29%2019.20.54.png
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/85421778/resize2013-06-29%2019.24.12.png

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb ze nu al een paar keer over geteld maar hoe kom je nu aan 23 panelen?
21 boven en 6 er onder...

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• maxtrash
Rol-Co schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 20:12:
Ik heb ze nu al een paar keer over geteld maar hoe kom je nu aan 23 panelen?
21 boven en 6 er onder...
er liggen er zelfs nog 2 rechts van de pijpjes. Dus in totaal 29 panelen waarvan 23 van mij en 6 van de buren :-)

die van mij zijn de 18 linksboven en 5 onder. Ze liggen dus strak tegen elkaar aan, vandaar dat we ook allemaal hetzelfde type hebben genomen.

[ Voor 18% gewijzigd door maxtrash op 29-06-2013 20:18 ]

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 22:58
Zo hier liggen nu 10 yingli 250WP in serie op het dak. Het was waarschijnlijk net te laat om de boel aan te sluiten (21:30) want de delta 2.5 omvormer ging wel aan maar gaf aan "pv power too low".

Enige lullige wat er even gebeurd is tijdens het aansluiten is dat er 2 panelen per ongeluk even (kwartier ongeveer) aan elkaar in een kortsluiting hebben gelegen. (zat even te slapen de kabels verkeerd aangesloten) Gelukkig was het rond een 16:00 en scheen de zon niet zo fel dus ik verwacht (en hoop) dat er niet al te veel stroom heeft gelopen... Er was niet echt iets warm geworden of iets dergelijks.
Ik heb vervolgens de dc spanning van beide panelen nog wel even gemeten en die was gelijk aan de andere panelen. (rond 18:00 met een flinke wolk net boven de 35 volt)
Kan iemand hier verder nog iets zinnigs over zeggen hoe schadelijk dit is geweest of is het gewoon afwachten?

[ Voor 4% gewijzigd door savale op 29-06-2013 22:28 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

savale schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 22:21:
Enige lullige wat er even gebeurd is tijdens het aansluiten is dat er 2 panelen per ongeluk even (kwartier ongeveer) aan elkaar in een kortsluiting hebben gelegen. (zat even te slapen de kabels verkeerd aangesloten)
Dat is geen probleem, ook niet in volle zon. Panelen kunnen gewoon kortgesloten worden. Geen zorgen maken dus :)

• wberkel
Ik heb geprobeerd om mijn 10 panelen in 1 string te zetten (nog niet parallel, want daarvoor heb ik de onderdelen nog niet, maar dat zou voor het opstarten niet uit moeten maken, toch?)
Ik ben niet direct onder de indruk.
Op een rijtje:
27/6: omvormer aan 5.27 uur, start levering 85W @ 7.17 uur
28/6: omvormer aan 5.57 uur, start levering 93W @ 7.57 uur
29/6: omvormer aan 6:07 uur, start levering 126W @ 8.02 uur
En dan vandaag met 1 string:
30/6: omvormer aan 6:02 uur, start levering 75W @ 7.17 uur.

Misschien wel iets eerder, want het is niet zonnig hier, maar nog steeds een sprong naar 75W gelijk.
Voor de volledigheid nog even de de grafiek van de spanning:
Afbeeldingslocatie: http://www.marter2000.demon.nl/3006pv.png
Na het passeren van de 150V duurt het dus nog steeds bijna een uur (tot 170V) totdat de levering start.
Daarna zakt de spanning alsnog in naar 150V. Is dat normaal?

• nielsdc
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-07 18:49
wberkel schreef op zondag 30 juni 2013 @ 09:42:
Ik heb geprobeerd om mijn 10 panelen in 1 string te zetten (nog niet parallel, want daarvoor heb ik de onderdelen nog niet, maar dat zou voor het opstarten niet uit moeten maken, toch?)

Na het passeren van de 150V duurt het dus nog steeds bijna een uur (tot 170V) totdat de levering start.
Daarna zakt de spanning alsnog in naar 150V. Is dat normaal?
Zo te zien heb je de panelen niet goed aangesloten, want bij 1 string van 10 panelen moet de spanning het dubbele zijn. Je hebt nu 150V, wat dus gewoon een string van 5 panelen is. Er is dus niets veranderd ten opzichte van de oude situatie, en dus krijg je ook hetzelfde resultaat.

• wberkel
Ah... foutje.. :( Inderdaad. Bedankt! Nu aangepast... morgen een herkansing!

Verwijderd

@wberkel vandaag heeft het hier ook 45 min geduurt tusen moment omvormer wakker worden en het moment dat omvormer gaat leveren.

dit komt ook omdat het bewolkt is, het duurt dat gewoon wat langer voordat er voldoende licht opvalt
onderstaande is slechts een voorbeeld en geen werkelijke cijfers

bijv
5:47 uur instraling 200 Watt/m2
6:10 uur instraling 250 watt/m2
6:40 uur instralling 400 watt/m2 omvormer gaat leveren

nogmaals dit zijn geen reele cijfers maar even ter uitleg

• migjes
wberkel schreef op zondag 30 juni 2013 @ 10:13:
Ah... foutje.. :( Inderdaad. Bedankt! Nu aangepast... morgen een herkansing!
lol
was niet een snelle start ochtend vandaag:
05:58 271.0V 0.0A 0.0W
06:08 297.5V 0.0A 4.1W
06:18 302.6V 0.1A 8.4W
06:28 329.6V 0.1A 11.7W
06:38 330.3V 0.1A 24.9W
...
...
08:08 353.7V 0.7A 248.3W (nu begind de omvormer pas echt te werken op een fatsoenlijk rendement.)
(mijn panelen liggen wel op oost dus starten vroeg.)

alle panelen op 1x string op 1 mpp kan.
maar dan gaat hij wel aftoppen op ergens rond de 1750W.
(is goed om te zien dat het wel opgelost kan worden, maar is niet de oplossing)

alle panelen op 1x string op 2x mpp (in tandem) is een oplossing voor de toekomst.
of
een paar panelen er extra bij leggen, dan kom je er ook wel.
(minimaal 2 er bij)

of nog meer toekomst gericht. (het lijkt er op dat je al aardig besmet bent met het pv-virus.)
de 10 panelen op 1x string op 1x mpp.
en dan nog een keer 10 panelen op noord er bij.(of andere richting)
http://www.antonboonstra.nl/energie/?gescheiden
(het is wel iets meer als mijn smaak onder gedimensioneert, maar het kan wel)

• wberkel
Ik heb ze even terug aangesloten in 2 strings omdat hij nu (met zon) inderdaad af leek te toppen.
Vanavond maar weer even 1 string van maken, zodat ik morgenochtend kan kijken naar het effect.

Zoals beloofd nog even een foto van de installatie. Details van de installatie zijn inmiddels wel bekend geloof ik ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.marter2000.demon.nl/panelen.jpg

• Dre
  • Niet online

Dre

Het kan aan mij liggen, maar 3 van je panelen lijken een ander verfbad gehad te hebben :P Zijn dat dezelfde panelen?

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-11 16:01
Weet iemand welke omvormers er voor dun film panelen worden gebruikt?
V(oc) is ernstig hoog van deze Panelen in verhouding tot hun vermogen.

• Bartjuh
  • Niet online
EnderQ schreef op zondag 30 juni 2013 @ 14:40:
Weet iemand welke omvormers er voor dun film panelen worden gebruikt?
V(oc) is ernstig hoog van deze Panelen in verhouding tot hun vermogen.
Parallel aansluiten O-)

Ik weet niet of er speciale omvormers voor zijn... je hebt wel omvormers waarbij het expliciet wordt gemeld dat het ook voor thin-film gebruikt kan worden...

[ Voor 14% gewijzigd door Bartjuh op 30-06-2013 14:47 ]

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 11:07
Kan momenteel niet inloggen op de Enecsys monitor site. Als ik probeer in te loggen geeft het aan; "Your session has ended. Please log in again."
Zijn er meer mensen met dit probleem?

Update: Lag aan mezelf: cookies stonden uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Ariemaiden op 30-06-2013 15:41 ]

• Bartjuh
  • Niet online
Nope, Enecsys werkt prima hier!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

wberkel schreef op zondag 30 juni 2013 @ 13:19:
Ik heb ze even terug aangesloten in 2 strings omdat hij nu (met zon) inderdaad af leek te toppen.
Vanavond maar weer even 1 string van maken, zodat ik morgenochtend kan kijken naar het effect.

Zoals beloofd nog even een foto van de installatie. Details van de installatie zijn inmiddels wel bekend geloof ik ;)

[afbeelding]
Wat noem je aftoppen en waar baseer je het op?

Mijn PowerOne 4.2 trapt met HEEEL VEEEL gemak >4400W het net op en staan pieken op van >4550W.

Aftoppen in de middag en slecht opstarten in de ochtend....
Als het allemaal echt zo is, dan zou ik er niet vrolijk van worden en zou ik toch eens een heeeel goed gesprek met je installateur/verkoper aangaan....

Verwijderd

Ben nu een half jaar onderweg met mijn setje en heb opbrengst van bijna 925 kWh. Betekent dat mijn jaaropbrengst dan ongeveer 1800 kWh wordt of ben ik dan te optimistisch ?

• wberkel
Dre schreef op zondag 30 juni 2013 @ 14:13:
Het kan aan mij liggen, maar 3 van je panelen lijken een ander verfbad gehad te hebben :P Zijn dat dezelfde panelen?
Ja.. het zijn dezelfde panelen, maar het was mij ook al opgevallen? Waar kan dat aan liggen?
Freemann schreef op zondag 30 juni 2013 @ 16:09:
[...]

Wat noem je aftoppen en waar baseer je het op?
Ik zat naast de omvormer en zag het vermogen oplopen naar 1700 W, en vervolgens omlaag springen naar 1300 W.. om weer op te gaan lopen. Ik neem aan dat dat het aftoppen is.
Het was niet vreemd dat dat vanmorgen gebeurde, omdat ik mijn 10 panelen op 1 ingang van de omvormer had aangesloten. Als je terugleest kun je zien dat ik ervoor gewaarschuwd was >:)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

wberkel schreef op zondag 30 juni 2013 @ 17:25:
Ik zat naast de omvormer en zag het vermogen oplopen naar 1700 W, en vervolgens omlaag springen naar 1300 W.. om weer op te gaan lopen. Ik neem aan dat dat het aftoppen is.
Het was niet vreemd dat dat vanmorgen gebeurde, omdat ik mijn 10 panelen op 1 ingang van de omvormer had aangesloten. Als je terugleest kun je zien dat ik ervoor gewaarschuwd was >:)
Heb gelezen dat je ervoor gewaarschuwd bent, maar dan als nog klopt de installatie niet.
In configuratie 1 waarbij je 2 strings hebt start de omvormer moeilijk op en ben ik benieuwd wat hij van het najaar gaat doen.
in configuratie 2 waarbij je 1 strings hebt, zal de omvormer zo goed als zeker normaal opstarten, maar ga je (zoals het er naar uit ziet) over de grens van je MPP.

Dus hoe je het ook went of keert;
Het is geen goed doordacht installatie.
Of je moet op 2 strings blijven en per string min. 1 paneel bijplaatsen of je moet aan een andere omvormer met krachtigere MPP's. Hoe je dat ook weer went of keert; Dat gaat geld kosten.... (afschrijving op of duurdere omvormer en/of installatie materiaal/kosten voor het bijplaatsen van panelen de paneelkosten laat ik buiten beschouwing want die verdienen zichzelf wel weer terug)

• wberkel
Nee, ik moet de enkele string op beide MPP's aansluiten. Maar daarvoor heb ik speciale kabels/connectors nodig, dus dat kon ik vandaag niet uitproberen.
Dan zal ik profiteren van de hoge spanning, maar wordt de stroom over de MPP's verdeeld en komt het goed.
(mits ik geen schaduw van mijn schoorsteen heb)

[ Voor 8% gewijzigd door wberkel op 30-06-2013 17:45 ]

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2013 @ 17:23:
Ben nu een half jaar onderweg met mijn setje en heb opbrengst van bijna 925 kWh. Betekent dat mijn jaaropbrengst dan ongeveer 1800 kWh wordt of ben ik dan te optimistisch ?
Dat klopt ongeveer wel. Kijk ik naar mijn eigen installatie, dan heb ik over afgelopen half jaar 52% van m'n jaaropbrengst gehaald en 925/0,52 = 1779 kWh. Hangt natuurlijk nog wel even af of we een normaal aantal zonuren kunnen verwachten ...

Verwijderd

antonboonstra schreef op zondag 30 juni 2013 @ 17:52:
[...]

Dat klopt ongeveer wel. Kijk ik naar mijn eigen installatie, dan heb ik over afgelopen half jaar 52% van m'n jaaropbrengst gehaald en 925/0,52 = 1779 kWh. Hangt natuurlijk nog wel even af of we een normaal aantal zonuren kunnen verwachten ...
Dat zou wel helemaal te gek zijn. Dat zou betekenen dat ik 72% van mijn 2500 WP haal met een installatie op 45 graden Zuid-West die vanaf 17.00 uur met 1ste paneel in schaduw komt. Niet sleeeeeecht vind ik, ik zou daar heel content mee zijn. En dan heb ik nog last van piekverlies in voorjaar. Ben nog bezig met SMA om mijn omvormer naar een 2500 type omte ruilen.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13421&sid=17748

NB: Anton ff op je site gekeken. Mooie foto's man ! Toevallig ben ik me aan het orienteren op een spiegelreflex. Nog tips voor een beginnende DLSR-er ?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2013 19:19 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2013 @ 19:09:
[...]

Dat zou wel helemaal te gek zijn. Dat zou betekenen dat ik 72% van mijn 2500 WP haal met een installatie op 45 graden Zuid-West die vanaf 17.00 uur met 1ste paneel in schaduw komt. Niet sleeeeeecht vind ik, ik zou daar heel content mee zijn.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13421&sid=17748
Is niet slecht, maar kan volgens mij wel beter.
Wij hadden op zo goed als West en HH 30 MET vanaf eind sept-begin maart schaduw problemen op 75,x% (3510Wp en 2650kWh opgewekt). Lijkt mij dat een meer op zuid georienteerde installatie meer op moet kunnen wekken (ondanks wat schaduw wat wij ook hebben).

PVgis geeft 2200-2300kWh (zuid/west, 45 hh), zit je toch +/- 15% lager (2200-1800 = 400)
Bij ons is PVgis 2700-2800kWh en zitten wij op max 5% lager (2700-2650 = 50)

Denk dat je ene schaduw paneel erg veel roet in het eten gooit. Onze West installatie piek rond 16:00 en zou er niet aan moeten denk dat ik rond 17:00 een schaduw probleem heb.....

@wberkel;
Ik ben benieuwd, zou mooi zijn als het zo op te lossen is.

[ Voor 18% gewijzigd door Freemann op 30-06-2013 19:35 ]

Verwijderd

Freemann schreef op zondag 30 juni 2013 @ 19:22:
[...]

Is niet slecht, maar kan volgens mij wel beter.
Wij hadden op zo goed als West en HH 30 MET vanaf eind sept-begin maart schaduw problemen op 75,x% (3510Wp en 2650kWh opgewekt). Lijkt mij dat een meer op zuid georienteerde installatie meer op moet kunnen wekken (ondanks wat schaduw wat wij ook hebben).

@wberkel;
Ik ben benieuwd, zou mooi zijn als het zo op te lossen is.
FF toelichting, mijn huis ligt versprongen achter huis buurman en dat betekent nu vanaf 1700 uur schaduw op 1 eerste paneel en langzaam aan zo op meerdere. Ik ga nog een verbetering aanbrengen door 1 paneel te verleggen, verkeken op schaduwval en zoals gezegd hoop ik de te grote piekverliezen op te lossen middels omruiling SMA. Sunnydesign klopt in mijn geval echt niet. Maart-April zit ik tussen 1400 en 1600 uur te vaak tegen max en loop dan 150-200 watt mis.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2013 @ 19:34:
[...]

FF toelichting, mijn huis ligt versprongen achter huis buurman en dat betekent nu vanaf 1700 uur schaduw op 1 eerste paneel en langzaam aan zo op meerdere. Ik ga nog een verbetering aanbrengen door 1 paneel te verleggen, verkeken op schaduwval en zoals gezegd hoop ik de te grote piekverliezen op te lossen middels omruiling SMA. Sunnydesign klopt in mijn geval echt niet. Maart-April zit ik tussen 1400 en 1600 uur te vaak tegen max en loop dan 150-200 watt mis.
Heb mijn vorige post wat aangepast en toegelicht.

Verlies wordt niet direct bepaald door het aantal keren dat het voorkomt, maar vooral van hoelang.
Als je 100x5 min aftopt a 200W, dan kom je op 500min. a +/- 6 uur en dan kom je op wel geteld 1,2kWh verlies.
Jij zegt Maart-April, dat is 61 dagen, als je 15 dagen aftopping heb voor 2 uur a 200W;
15 x 200 x 2 = 6kWh en over 20 jaar is dat 120kWh oftewel ongeveer €40.

Geen idee wat je met je omvormer wilt doen, maar om nu voor €5 per jaar een omvormer om te wisselen a €XXX

Ik zou dan eerder kijken naar het schaduw probleem. Jouw installatie zal waarschijnlijk rond een uurtje of 3 pieken en als je vanaf 17:00 veel gaat verliezen;
Als je tussen maart - september (voor het gemak 200 dagen) en dan 50 dagen 3 uur lang 300W verlies....
900W per dag geeft zomaar 45kWh per jaar en dat is over 20 jaar zo'n 900kWh...

Als beide (aftoppen en schaduw) een beetje kloppen dan levert het aanpakken van schaduw 8 x zoveel op en kost een fractie van het omvormer switchen.

• Mediacj
  • Laatst online: 11:59
Ik ga volgende week een Omnik 3K aansluiten op 3000wp wat voor installatieautomaat gebruiken jullie in combinatie met de Omnik 3K op 1 fase?
Ik ga in ieder geval voor 16A want de max is 14A maar nu lees ik dat sommige 300ma aanbevelen en andere gewoon 30ma gebruiken. En volgens een andere is 300ma niet toegestaan in een woonhuis en veel te link.

Verder lees ik zelfs dat de Omnik geen aardlekschakelaar nodig heeft?

[ Voor 11% gewijzigd door Mediacj op 30-06-2013 21:14 ]

Verwijderd

ik heb 5500Wp op een 30mA, nooit een probleem (tl omvormers)

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Mediacj schreef op zondag 30 juni 2013 @ 20:23:
Ik ga volgende week een Omnik 3K aansluiten op 3000wp wat voor aardlekautomaat gebruiken jullie in combinatie met de Omnik 3K op 1 fase?
Ik ga in ieder geval voor 16A want de max is 14A maar nu lees ik dat sommige 300ma aanbevelen en andere gewoon 30ma gebruiken. En volgens een andere is 300ma niet toegestaan in een woonhuis en veel te link.

Een Omnik 4K op een 20A groep met een eigen 30mA aardlek in dienst vanaf sept 2012 nooit problemen gehad 8)

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

zonnebaas schreef op zondag 30 juni 2013 @ 20:51:
[...]

Een Omnik 4K op een 20A groep met een eigen 30mA aardlek in dienst vanaf sept 2012 nooit problemen gehad 8)
Momenteel 6250Wp ( _/-\o_ ) op een 25A automaat zonder aardelek ervoor.
GEEN probleem.
Heb vanmorgen 3 paneeltjes bijgeplaatst.
Oftewel onderdimensionering ten top. 6250 Wp op een 4000TL-20.
Loopt als een zonnetje tot nu toe.
Ben wel van plan een 5000TL-20 /21 te kopen.

Maar mij hoor je niet klagen.... O-)

• Mediacj
Ok en gebruiken jullie allemaal een B karakterestiek? Maar heeft de Omnik dan wel een ingebouwde aardlekschakelaar?

Ik bedoel natuurlijk een installatieautomaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Mediacj op 30-06-2013 21:12 ]

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Mediacj schreef op zondag 30 juni 2013 @ 21:07:
Ok en gebruiken jullie allemaal een B karakterestiek? Maar heeft de Omnik dan wel een ingebouwde aardlekschakelaar?
Apparaten die rechtstreeks op de automaat in de zekeringenkast worden angesloten behoeven geen aardlek...

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-11 17:07
Morgen wil ik een webconnect piggyback in de SMA 1300 omvormer bouwen. Heb de handleiding bestudeerd en lijkt me een simpel kluisje. Al heb ik nog wel een vraag over het spanningsloos maken van de omvormer.

Ik schakel eerst de automaat in de meterkast uit, vervolgens de stekker van de omvormer eruit.
Daarna moet ik de panelen afkoppelen, zodat de omvormer kan "ontladen". Nu heb ik op internet gelezen dat er een vlamboog kan ontstaan bij het afkoppelen? Kan ik hier specifieke maatregelen voor nemen?

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

DynamicDreams schreef op zondag 30 juni 2013 @ 21:15:
Morgen wil ik een webconnect piggyback in de SMA 1300 omvormer bouwen. Heb de handleiding bestudeerd en lijkt me een simpel kluisje. Al heb ik nog wel een vraag over het spanningsloos maken van de omvormer.

Ik schakel eerst de automaat in de meterkast uit, vervolgens de stekker van de omvormer eruit.
Daarna moet ik de panelen afkoppelen, zodat de omvormer kan "ontladen". Nu heb ik op internet gelezen dat er een vlamboog kan ontstaan bij het afkoppelen? Kan ik hier specifieke maatregelen voor nemen?
Op het moment dat je de zekering in de meterkast uitschakeld wacht je een paar minuten.
Daarna de dc ontkoppelen zonder problemen...

Verwijderd

paulv1973 schreef op zondag 30 juni 2013 @ 21:10:
[...]

Apparaten die rechtstreeks op de automaat in de zekeringenkast worden angesloten behoeven geen aardlek...
protest :
vermogens elektronica : daar waar een kinderhand bij kan komen moet een aardlek zitten
nen faalt hier dus ik zeg het nog maar eens.

• Mediacj
Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2013 @ 21:27:
[...]

protest :
vermogens elektronica : daar waar een kinderhand bij kan komen moet een aardlek zitten
Ik denk dat ik maar ga voor een installatieautomaat van 16A 30ma C karakterestiek, bedankt voor het meedenken allemaal!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2013 @ 21:27:
[...]

protest :
Misschien staat dit wel in de kinder NEN?
* Dre kent de volwassen NEN 1010 onvoldoende om te zeggen of het er wel/niet in staat.

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 30-06-2013 21:41 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:13

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dre schreef op zondag 30 juni 2013 @ 21:38:
[...]

:+ _/-\o_

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Dre schreef op zondag 30 juni 2013 @ 21:38:
[...]

* Dre kent de volwassen NEN 1010 onvoldoende om te zeggen of het er wel/niet in staat.
Het lijkt me meer dan verstandig om een omvormer met al zijn aansluitingkjes veilig op te hangen...
DAAR WAAR EEN KINDERHAND NIET AAN KAN KOMEN.... 8)7

Verwijderd

het staat in mijn geheugen gegrift, en ook in dat van mkleinmann die op het dak ook eens een live steca mocht voelen
afvoer via voeten of klap aardlek eruit, of lekker je kleine nichtje electrocuteren die langskomt als er een component toch faalt ?
ik kan er niet om lachen dre,
ook zijn kinderen copycats, pappa lekker op de display freubelen, kinderen doen dat dan ook als jij werkt.
het kan maar beter veilig zitten.
nen = fail tav deze kindveiligheid
Voorbeeld
De elektrische installatie van een basisschool dateert van 1970. Strikt genomen is NEN 1010, versie 1962 van toepassing. Die versie van de norm schrijft geen aardlekschakelaars of kinderveilige wandcontactdozen voor. Bij de school zijn tegenwoordig aardlekschakelaars en kinderveilige wandcontactdozen wel verplicht. Het verschil in veiligheid rechtvaardigt in dit geval aanpassing.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2013 22:15 ]

• Proton_
  • Laatst online: 13:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

nen = fail
Second that. Ik ben heel wat droge lectuur gewend, het meeste wordt droog omdat het gecondenseerde informatie is maar NEN1010 heeft de informatie er vaak uitgecondenseerd waardoor je er alle kanten mee uit kan :(
Hoewel -zoals opgemerkt- het soms is toegestaan om apparatuur zonder aardlekschakelaar aan te sluiten vind ik dat bij een omvormer in je huis niet zo'n goed idee :)
Bedenk dat PV op je dak iets is met serieuze stromen, serieuze spanningen, en dat hang je buiten in de regen. Vervolgens gaat dat vermogen met twee kabels je huis in...
@paulv1973: natuurlijk is dat stap 0. Daarentegen moet het apparaat wel bereikbaar zijn om af te schakelen en te ventileren, dus achter slot en grendel is ook niet veilig. Defense in depth.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• martinvdm
  • Laatst online: 24-11 21:53

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Mediacj schreef op zondag 30 juni 2013 @ 20:23:
Ik ga volgende week een Omnik 3K aansluiten op 3000wp wat voor installatieautomaat gebruiken jullie in combinatie met de Omnik 3K op 1 fase?

Heb precies dezelfde combi. Gewoon normale 16a automaat.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-11 23:23
antonboonstra schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 15:56:
[...]

Heerlijk, zo'n oost-west opstelling met 1MPP tracker. Zoals al eerder aangegeven, werken meerdere strings (zelfs met verschillende oriëntaties) prima op 1 MPP, zolang je maar evenveel panelen per string aansluit.

Ben wel benieuwd naar de live opbrengsten om te kunnen zien of je nog veel aftopt. Ik dimensioneer trouwens nog wat extremer: 960Wp op een 500W Steca, maar die zit dan ook op NNW.
Ik heb eerder al hele korte pieken gezien van 3815 Watt, hoe kan ik zien wanneer de omvormer gaat aftoppen.

Vandaag even live meegekeken tijdens een 20 minuten onbewolkte hemel om ca. 14.30 uur, pieken van 3809 Watt max.
Uit de SunnyBeam data van vandaag blijkt idd hetzelfde.
Tot nu toe geen aftopping dus, maar op het randje denk ik.

_/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Limojo op 30-06-2013 22:36 ]

Pagina: 1 ... 58 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.