Hallo,
Ik wil ook pv-panelen op het dak gooien.
Zoals zovelen hier ontzettend veel gelezen in dit en andere topics.
En natuurlijk toch nog berg vragen..
Ik laat een dakkapel bouwen op mijn dak en wil daarna het dak voor zover van toepassing vol plaatsen.
Nou ja, niet helemaal want er ligt al een zonnecollector en er staat een dakkapel van de buren.
Bijgaand wat foto;s om eea te verduidelijken.
Dit is de achterkant van mijn huis, hier moet de dakkapel nog op.

Het huis is ong. 7,5 mtr. breed.
Dit is een huis met dakkapel in de juiste maat een paar huizen verderop.
Dit is een Bing plaatje van mijn huis.

Het dak ligt op ZZO, de dakschuinte is iets van 26graden.
De dakkapel is straks ong. 3.4mtr diep en ong. 4mtr breed. De bredekapellen hebben deze maten ook.
De smalle op de foto's zijn ong. 2mtr. breed.
In werkelijkheid is het dakvlak wat groter dan 3.4*4 aangezien dit binnenmaten zijn, aan de andere kant heb je echter buiten te maken met afloopranden van het dakvlak.
Als je goed kijkt op het bingplaatje dan is er iemand aan het begin van de rij die er al pvcellen op heeft liggen, net boven de dakkapel.
Dan kom ik aan mijn configuratie:
ik zat te denken aan 6 tot 8 stuks:
4 stuks van 196 zoals een YL 300C, maar dat is puur gekozen op de maat verder niks, op zijn kant en dan 2 stuks als laatste rij op het dakvlak.
En dan 2 stuks eronder op zijn kant (alleen dan heb je last van de schadum van de dakkapel) of ernaast op het kleine stukje ernaast.
Voor de goede orde: 1 huis is inklusief het kleine stukje dakvlak wat de huizen schakelt. Dit is ong. 2,3mtr breed.
Bovenop het dak zitten al twee zonnecollectoren dus die ruimte ben ik kwijt :-)
De vragen:
- iemand een betere config ?
bv . portrait of hele andere cellen - iemand een berekening wat het dak aan extra lasten moet kunnen houden ? ik zat zelf te denken aan een FlatFix systeem omdat m.i. daar een lagere belasting geld.
- wanneer ga je van een enkelstring naar een dubbelstring ? En wat is hier handiger ?
- de sunnyweb site komt met een omvormer die vermogen aftopt terwijl ze wel zelf een andere hebben die dat niet doet. Waarom zou men hiervoor willen kiezen ? (de SB2100 tov de SB2500)
- weet iemand wanneer die importheffing in zou gaan (ik weet is kd kijken maar toch).
- ik neem aan dat de andere kant van het dak niet handig is om mee te nemen ...
Als iemand wat antwoorden weet ben ik multo blij.
Oh ja, is gezin met 9000Kwh verbruik. Ja weet ik is belachelijk veel maar kom zelfs na besparing niet veel lager..
[
Voor 0% gewijzigd door
Verwijderd op 09-05-2013 12:22
. Reden: layout, binged url verwijderd ]