Beste Medetweakers,
Voor het plaatsen van een pv installatie in Spanje zoek ik wat info, en input van de experts die hier meelezen.
Daarnaast zoek ik ook info over mijn privé installatie, die ik meteen met de Spanje installatie mee wil bestellen.
Project Spanje.
Dak 1 ligging zuid 184 graden 17langx4hoog meter, 35 graden, .
Dak 2 ligging zuid 184 graden 8 langx11 hoog, 20 graden
uitgaand van deze panelen Yingli Solar YL 240P-29b
Zou er dus plek zijn voor 40 stuks op het 35graden dak, in landscape
En op het 20 graden dak 48 stuks in landscape
Dus een totaal van 88 panelen a 240w geeft 21120 watt op papier.
Nu zou je dit in Nederland maal 0.85 doen, maar in Spanje ligt de gemiddelde volgens
www.comparmysolar
op 1852 kWh/m² en dit is veel meer dan het vermogen per m2 wat de panelen hebben.
Dus moet je de papier waarde nog aanpassen, of is dit in dit geval niet van toepassing?
Omvormer, hier raak ik persoonlijk de draad kwijt. wat is gezien de situatie handig?
2x Sunny Tripower 12000TL?
2x Sunny Micro Center 11000 TL-10
Ga je qwa capaciteit op de papieren waarde van het pv systeem zitten, of moet je in Spanje ook je omvormer onderdimensioneren?
Projectje Nederland
ruimte voor 16 van de bovenstaande panelen op 211 graden 55 graden schuin.
Daarnaast nog ruimte voor 2 panelen op het dakkapel onder 30 graden.
en als optie nog 3 panelen op de veranda 25a30 graden.
Nu heb ik begrepen dat in Nederland de sweetspot rond de 35 graden zit.
Wat zou beteken dat de panelen op 55 graden het minst opleveren, en de 5 panelen op 30 graden of apart op een string moeten, of net zoveel zullen leveren als de 55 graden panelen.
Uit gaand van het laatste, heb ik 21*240*0.85 = 4284 watt.
aangezien onderdimensioneren hier aangeraden word 4284*0.90=3855 zou dit dus de max van de nl omvormer moeten zijn.
Wat is hiervoor een goede omvormer, ook gewoon een sma bv? Sunny Boy3300
Klopt dit?
Zal zo snel mogelijk foto's maken van de situatie in spanje, gaat morgen iemand naar toe.