Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.623 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-10 11:39
goddegoddeot schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 12:14:
[...]

heb zitten zoeken maar ik denk dat mijn beoogde installatie te klein is 6* 250 voor plat dak en 2*250 voor schuin gedeelte. Iemand suggesties?
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=2500
of voor oost-west gaan.

panelen in 2 richtingen kan dus ook zonder 2x mpp.
is iets minder rendement, maar nog steeds oke.

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 03-05-2013 12:49 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Freemann schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 20:31:
Ben ik niet met je eens. Enecsys heeft nog steeds controle over de gateway. In het ergste geval kunnen ze op afstand een firmware update uitvoeren en daarmee de boel weer netjes opslot zetten.
Denk niet dat Enecsys dat heel snel zal doen. Er zijn niet zo heel veel mensen die de moeite nemen om de boel af te tappen via de gateway. En aan firmware updates zijn natuurlijk de nodige risico's verbonden, helemaal op afstand. Denk aan stroomuitval.. het zal maar net gebeuren dat ikzelf de stroom om wat voor reden dan ook uitschakel terwijl Enecsys een firmware update doet :)
Daarbij is de oplossing van navitron niet echt een oplossing voor Henk op de hoek die een PV installatie heeft laten plaatsen en gen bal verstand heeft van computers.
Klopt. Dat is op dit moment sowieso het geval bij het loggen naar andere sites dan die van de fabrikant. Henk op de hoek heeft over het algemeen volgens mij meer dan genoeg aan de standaardlogging.

Ik heb reeds een Omniksol-installatie op het dak en op zich bevalt de logging daarvan me best. Loggen naar PVOutput is voor mij een nice to have en een leuk hobbyprojectje om eens te bouwen.
Daarbij wordt de data verzonden naar Enecsys en moet jij het aftappen en is het niet zo dat de data lokaal opgeslagen is.
Ook niet zo'n probleem, bij bv. Omniksol kun je de data vanaf de monitoring website downloaden.
Oftewel jouw data gaat naar de multinational en als je geen gateway neemt dan krijg je graties minder garantie :)
Dat van die 5 jaar garantie ipv 25 jaar als je geen gateway neemt vind ik inderdaad niet fijn. Aan de andere kant biedt Enecsys integenstelling tot veel andere micro-omvormerfabrikanten dan weer wel 25 jaar garantie. Bij veel andere fabrikanten kom je uberhaupt niet verder dan 5 jaar garantie.
Waar ik tot op heden erg van gecharmeerd ben is de Diehle met de onboard webserver.
Maar dat is dan weer geen micro-omvormer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bij de Diehl heb ik zo'n website niet gezien, althans geen Nederlandstalige.
Wat je bij de Danfoss website kan downloaden is vrij beperkt, ik zie een opbrengst per dag en per uur.
Die gegevens kan de inverter ook naar een ftp uploaden in een .xml en de dagopbrengst kan hij emailen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Overigens doet Enecsys inderdaad niet moeilijk als je als particulier een installer-account wilt aanmaken. Ik hoefde zelfs geen serienummers van omvormers (die heb ik nog niet eens, want vandaag verstuurd door de leverancier :) ) en/of gateway op te geven bij het aanvragen. Hun customerservice reageert ook rap en spreekt normaal Engels. Wat een verademing in vergelijking met het gebrekkige Chinese Engels van de Omniksol-medewerkers.

[ Voor 0% gewijzigd door BamSlam_ op 03-05-2013 12:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En ABN-AMRO verwacht dat de olieprijs nog zo'n 30% daalt, de stroomprijzen zakken ook al, zo wordt het nooit aantrekkelijk om je hele dak vol te gooien.

En als er eens een tijd was dat ik tegen protectionisme was, dan is het nu wel.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
tw_eek schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 11:31:
[...]

Dat is heel normaal bij Eneco 8)7.
Ik had hetzelfde probleem. Meterstanden doorgegeven, gas is goed overgenomen maar de elektra is geschat.
Je denkt dat er een fout is gemaakt maar bij nabellen blijkt dat ze je opgegeven waarden negeren en de eigen hogere schatting gebruiken. Het was zelfs zo dat het meisje van de helpdesk mij vertelde dat hun schattingen heel erg goed waren en beter dan de opgegeven waarden van de verbruiker 8)7 8)7.
In mijn geval ging het om een paar honderd kwh en was al bezig naar greenchoice over te gaan.

Je praat tegen een muur. Het heeft geen zin. Overstappen helpt deels. Van stedin komen we niet af.
Ik zou daar niet in berusten als de schatting hoger is dan mijn werkelijke verbruik, ik zit namelijk op een nul elektra balans, een deel van de PV is voor affakkelen in de warmtepompen en met het aantal draaiuren kan ik goed regelen dat ik net netto verbruiker ben op de contractdatum.
De juridische procedure is al vlot goedkoper i.v.m. de bijkomende EB door de te hoge schatting in mijn geval

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_/-\o_ Stroomprijzen dalen dat is goed nieuws wel of geen zonnepanelen maakt niet uit , je tvt word misschien een jaartje meer maar opde totale tijd dat je er profijt van hebt maakt dat echt niet uit

Eu wil heffing op chinese panelen
ik heb gelijk een mail gestuurd naar de EU dat er een heffing voor china moet komen op de nutrilon babyvoeding, goedkoop importeren om de lokale markt weg te zetten ;w ;w

verder zie ik toch weer regelmatig ergenissen voorbij komen aangaande eindafrekeningen terwijl men netjes heeft gemeld dat je teruglevert. Kunnen we hier een apart topic voor openen opdat we een verzameling krijgen van deze problematiek

toch wel lekker die zon meterstand is nu weer gelijk als op 1 april j.l
lang leve de ferrarimeter _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Hier heeft Eneco netjes 9 maanden PV verwerkt en kreeg (ondanks een FIKSE verlaging van het voorschot) bijna 2 maanden voorschot terug NA verrekening van 1 voorschot :D

Resultaat: Voorschot nog verder verlagen :D

Wat stroomprijs betreft;
Mooi om te zien dat het toch gebeurd (wat ik 1-1,5 jaar geleden al gezegd heb).
De TVT maakt mij niet zo heel veel uit, het feit is dat mijn maandelijkse kosten structureel lager liggen EN de prijs verhoging/verlaging erg gedempt worden. 15% verhoging op €150 voorschot is veel meer €'s dan 15% verhoging op €75 :D

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Ik heb een vraagje ivm uitbreiding van mijn bestaande zonnepanelen.

Dat is een 4500Wp installatie met Kostal piko 4.2 3 fasen omvormer.
Kan ik een uitbreiding maken, 1 fasen 1500 Wp ? Levert het plaatsen van 2 omvormers geen problemen ?
Ik bedoel de 3 fasen piko levert evenredig terug op de 3 fasen en dan ga ik er dus nog iets bij plaatsen dat ook nog teruglevert op 1 van die 3 fasen.
Totale stroom komt overigens niet boven de 25A op die fase.

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 omvormers is geen probleem
wat je kan doen is de 2e omvormer op de fase hangen waar bijv de slaapkamers ook aan hangen
dus niet de fase waar je wasmachine aanhangt bijv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 13:03
Vanochtend de set besteld :) Hopelijk valt de levertijd mee.

Even 1 vraagje over het aansluiten van de omvormer SMA SB2500TLST in de meterkast.
Ging er vanuit dat ik een nieuwe aardlek + nieuwe groep moest plaatsen.
Ik lees nu echter op de website van SolarNRG (installatiehandleiding) het volgende:
Bij TL (transformatorloze) omvormers (zonder galvanische scheiding) moet de zonnestroom-eindgroep voor de aardlek aangesloten worden. Zou je een TL omvormer na een aardlek van 30mA installeren dan zal deze er waarschijnlijk (regelmatig) uitspringen ivm de lekstromen.

Iemand bekend met bovenstaand verhaal?
Zou ik dit met een 100mA aardlekschakelaar kunnen ondervangen? Weet niet waarom maar heb er toch liever een aardlekschakelaar tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Commander69 schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 13:56:
Ik heb een vraagje ivm uitbreiding van mijn bestaande zonnepanelen.

Dat is een 4500Wp installatie met Kostal piko 4.2 3 fasen omvormer.
Kan ik een uitbreiding maken, 1 fasen 1500 Wp ? Levert het plaatsen van 2 omvormers geen problemen ?
Ik bedoel de 3 fasen piko levert evenredig terug op de 3 fasen en dan ga ik er dus nog iets bij plaatsen dat ook nog teruglevert op 1 van die 3 fasen.
Totale stroom komt overigens niet boven de 25A op die fase.
Je kan natuurlijk gewoon je Piko 4.2 vervangen door een Piko 5.5 Dan ben je in een keer klaar. Blijft het netjes verdeeld over 3 fasen zonder dat je zaken moet doen die eigenlijk niet mogen ... Ook is dat denk ik goedkoper, nieuwprijs verschil is maximaal 200 euro (ebay.de)

Ik wil dan die Piko 4.2 wel van je kopen, ik zoek er nog een om mijn installatie om te bouwen ivm schaduw ...doe maar een DM.

[ Voor 3% gewijzigd door WoudseHoeve op 03-05-2013 15:07 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Niek_ schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 14:44:
Vanochtend de set besteld :) Hopelijk valt de levertijd mee.

Even 1 vraagje over het aansluiten van de omvormer SMA SB2500TLST in de meterkast.
Ging er vanuit dat ik een nieuwe aardlek + nieuwe groep moest plaatsen.
Ik lees nu echter op de website van SolarNRG (installatiehandleiding) het volgende:
Bij TL (transformatorloze) omvormers (zonder galvanische scheiding) moet de zonnestroom-eindgroep voor de aardlek aangesloten worden. Zou je een TL omvormer na een aardlek van 30mA installeren dan zal deze er waarschijnlijk (regelmatig) uitspringen ivm de lekstromen.

Iemand bekend met bovenstaand verhaal?
Zou ik dit met een 100mA aardlekschakelaar kunnen ondervangen? Weet niet waarom maar heb er toch liever een aardlekschakelaar tussen.
Ik heb een omniksol 4.0 (ook een TL omvormer) op 1 groep achter een eigen aardlek 30mA aangeloten draait vanaf sept 2012 probleemloos. Dus je kunt het altijd eerst een achter de aardlek aansluiten een bypass is later zo gemaakt. 8)

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Das waar.
Heb net nog even de installatiehandleiding van de SMA doorgenomen (volgende keer maar eerst de bron raadplegen...) daar staat het volgende:
Residual-Current Device
The inverter is equipped with an integrated all-pole-sensitive residual-current monitoring unit. The inverter can automatically differentiate between residual currents and normal capacitive leakage currents. If the network operator stipulates a residual-current protective device, you must use a residual-current protective device that triggers in the event of a residual current of 100 mA or more.

Lijkt erop dat vanuit de fabrikant wordt aangegeven dat een aardlekschakelaar kan, maar dan wel van minimaal 100mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Verwijderd schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 14:02:
2 omvormers is geen probleem
wat je kan doen is de 2e omvormer op de fase hangen waar bijv de slaapkamers ook aan hangen
dus niet de fase waar je wasmachine aanhangt bijv
Neen dit is wel een probleem, je mag maximaal 500-600W terugvoeden op je verbruikersgroepen.
Alles daarboven dient een eigen groep te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

rdfeij schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 15:10:
[...]

Neen dit is wel een probleem, je mag maximaal 500-600W terugvoeden op je verbruikersgroepen.
Alles daarboven dient een eigen groep te krijgen
Dat zegt hij niet. Hij heeft het over dezelfde fase, niet over dezelfde groep. Anders mogen huizen met maar 1 fase aansluiting ook maar 1 groep hebben zeker

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Niek_ schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 14:59:
Das waar.
Heb net nog even de installatiehandleiding van de SMA doorgenomen (volgende keer maar eerst de bron raadplegen...) daar staat het volgende:
Residual-Current Device
The inverter is equipped with an integrated all-pole-sensitive residual-current monitoring unit. The inverter can automatically differentiate between residual currents and normal capacitive leakage currents. If the network operator stipulates a residual-current protective device, you must use a residual-current protective device that triggers in the event of a residual current of 100 mA or more.

Lijkt erop dat vanuit de fabrikant wordt aangegeven dat een aardlekschakelaar kan, maar dan wel van minimaal 100mA.
Het advies van SMA is inderdaad een 100mA aardlekschakelaar, mijn ervaring met 3 TL's (2xSB2100TL-15+SB1600TL-10 op elke fase 1 TL) dat dit tot nu toe zonder problemen ( 8 mnd) gaat achter één 3 fasen 40A 30mA aardlekschakelaar.
(Uit bedrijfszekerheid heeft verdeling over 3 aardleks de voorkeur, staat op todo list voor de eerst volgende grotere update bij mij)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
Das waar.
Residual-Current Device

Ik heb mijn 3600Tl-21 op een 30mA aardlek aangesloten. Worst case springt hij er uit en dan kun je het alsnog verzwaren of weghalen. Het is niet alsof er iets stuk kan gaan of gevaar oplevert.

En ja, ik wilde er ook per se een aardlek tussen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tikje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-10 20:06
Maasluip schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 13:33:
En ABN-AMRO verwacht dat de olieprijs nog zo'n 30% daalt, de stroomprijzen zakken ook al, zo wordt het nooit aantrekkelijk om je hele dak vol te gooien.
Hollanders moeten ook altijd wat te klagen hebben hè ;)

Lage energieprijzen en olieprijzen zijn in vele opzichten voor iedereen gunstig! En dan zal de terugverdientijd van je paneeltjes een maand of wat langer zijn... lekker belangrijk.
De olie- en energieprijzen zullen op de lange termijn altijd blijven stijgen, dus geniet nou maar even van een kleine daling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Tikje schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 15:25:
[...]

Hollanders moeten ook altijd wat te klagen hebben hè ;)

Lage energieprijzen en olieprijzen zijn in vele opzichten voor iedereen gunstig! En dan zal de terugverdientijd van je paneeltjes een maand of wat langer zijn... lekker belangrijk.
De olie- en energieprijzen zullen op de lange termijn altijd blijven stijgen, dus geniet nou maar even van een kleine daling.
Maar op langer termijn zal de olie prijs niet direct meer de energie prijs bepalen. Met de overschakeling naar duurzaam zal de olie prijs steeds minder bepalend zijn voor de energie prijs.
Heb laatst een stuk gelezen dat meteorologische instituten tegenwoordig grof geld verdienen aan langer termijn zon/wind - voorspellingen. Energie fabrikanten gebruiken deze data om hun handelsprijzen mee te bepalen.

We moeten in de toekomst hopen op wolkenloos en winderig weer :?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-10 18:35

paulv1973

16.730Wattpiek

Rukapul schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 15:23:
[...]

Ik heb mijn 3600Tl-21 op een 30mA aardlek aangesloten. Worst case springt hij er uit en dan kun je het alsnog verzwaren of weghalen. Het is niet alsof er iets stuk kan gaan of gevaar oplevert.

En ja, ik wilde er ook per se een aardlek tussen hebben.
Ik heb mijn 4000TL-20 aangesloten op een aparte 25A groep zonder aardlek.
Werkt tot nu toe ook probleemloos....
Tenminste. Het huis staat er nog... O-)

Volgens mij hoef je een eindverbruiker/lever"-aar" die rechtstreeks wordt aangesloten op de meterkast
niet te voorzien van een aardlek.

[ Voor 11% gewijzigd door paulv1973 op 03-05-2013 18:46 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Zo... I'm up and running

15.45 ging de stekker in en ging het systeem live. Het loggen duurde wat langer (draadjes verkeerd), maar werkt nu ook. Even gewoon via mijn windows-server, maar pas na mijn studie wat meer tijd voor uitgebreide logging. Gebruik nu aurora monitor, dat geeft niet super veel info, maar gooit het wel automatisch naar pvoutput.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/haXCeAXIc0gRufBsHE4EcwWx/full.jpg

Maar de meter draait al mooi achteruit. Me happy. *O*

(en wat moet ik nog invullen van een boonstra sheet??)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zo, flink stukje black power d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door Schinnen-groen op 03-05-2013 19:38 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Is er iemand bekend met dit type dakdoorvoer?
Denk dat hij ongeveer 30x40 cm is. Gok erop dat er nu ontluchting standpijp + aan-/afvoer CV in zit.
Kan echter pas volgend weekeinde het dak op en ben benieuwd hoe het ding in/uit elkaar zit en of er wellicht ruimte is om de doorvoer van de PV installatie in te maken.
Afbeeldingslocatie: http://img838.imageshack.us/img838/2105/dak.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xx77qq
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn 2500TLST zit op een eigen groep, met gedeelde aardlek (3 andere groepen) van 30mA. Sinds de installatie ruim een maand geleden is er niks uitgesprongen. Ik kijk hoe het loopt, gaat 'ie er alsnog (vaak) uitklappen dan krijgt deze een eigen aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Medetweakers,

Voor het plaatsen van een pv installatie in Spanje zoek ik wat info, en input van de experts die hier meelezen.
Daarnaast zoek ik ook info over mijn privé installatie, die ik meteen met de Spanje installatie mee wil bestellen.

Project Spanje.
Dak 1 ligging zuid 184 graden 17langx4hoog meter, 35 graden, .
Dak 2 ligging zuid 184 graden 8 langx11 hoog, 20 graden

uitgaand van deze panelen Yingli Solar YL 240P-29b

Zou er dus plek zijn voor 40 stuks op het 35graden dak, in landscape
En op het 20 graden dak 48 stuks in landscape
Dus een totaal van 88 panelen a 240w geeft 21120 watt op papier.

Nu zou je dit in Nederland maal 0.85 doen, maar in Spanje ligt de gemiddelde volgens www.comparmysolar
op 1852 kWh/m² en dit is veel meer dan het vermogen per m2 wat de panelen hebben.
Dus moet je de papier waarde nog aanpassen, of is dit in dit geval niet van toepassing?

Omvormer, hier raak ik persoonlijk de draad kwijt. wat is gezien de situatie handig?
2x Sunny Tripower 12000TL?
2x Sunny Micro Center 11000 TL-10

Ga je qwa capaciteit op de papieren waarde van het pv systeem zitten, of moet je in Spanje ook je omvormer onderdimensioneren?

Projectje Nederland

ruimte voor 16 van de bovenstaande panelen op 211 graden 55 graden schuin.
Daarnaast nog ruimte voor 2 panelen op het dakkapel onder 30 graden.
en als optie nog 3 panelen op de veranda 25a30 graden.

Nu heb ik begrepen dat in Nederland de sweetspot rond de 35 graden zit.
Wat zou beteken dat de panelen op 55 graden het minst opleveren, en de 5 panelen op 30 graden of apart op een string moeten, of net zoveel zullen leveren als de 55 graden panelen.

Uit gaand van het laatste, heb ik 21*240*0.85 = 4284 watt.
aangezien onderdimensioneren hier aangeraden word 4284*0.90=3855 zou dit dus de max van de nl omvormer moeten zijn.

Wat is hiervoor een goede omvormer, ook gewoon een sma bv? Sunny Boy3300

Klopt dit?

Zal zo snel mogelijk foto's maken van de situatie in spanje, gaat morgen iemand naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:50

ericplan

5180 Wp PV

Niek_ schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 19:41:
Denk dat hij ongeveer 30x40 cm is. Gok erop dat er nu ontluchting standpijp + aan-/afvoer CV in zit.
Kan echter pas volgend weekeinde het dak op en ben benieuwd hoe het ding in/uit elkaar zit en of er wellicht ruimte is om de doorvoer van de PV installatie in te maken.
[afbeelding]
Waarschijnlijk ook de mechanische ventilatie? Gewoon door de pijp van de mv en binnen een aftakking/gat maken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 20:33:
Beste Medetweakers,

Voor het plaatsen van een pv installatie in Spanje zoek ik wat info, en input van de experts die hier meelezen.
Daarnaast zoek ik ook info over mijn privé installatie, die ik meteen met de Spanje installatie mee wil bestellen.

Project Spanje.
Dak 1 ligging zuid 184 graden 17langx4hoog meter, 35 graden, .
Dak 2 ligging zuid 184 graden 8 langx11 hoog, 20 graden

uitgaand van deze panelen Yingli Solar YL 240P-29b

Zou er dus plek zijn voor 40 stuks op het 35graden dak, in landscape
En op het 20 graden dak 48 stuks in landscape
Dus een totaal van 88 panelen a 240w geeft 21120 watt op papier.

Nu zou je dit in Nederland maal 0.85 doen, maar in Spanje ligt de gemiddelde volgens www.comparmysolar
op 1852 kWh/m² en dit is veel meer dan het vermogen per m2 wat de panelen hebben.
Dus moet je de papier waarde nog aanpassen, of is dit in dit geval niet van toepassing?

Omvormer, hier raak ik persoonlijk de draad kwijt. wat is gezien de situatie handig?
2x Sunny Tripower 12000TL?
2x Sunny Micro Center 11000 TL-10

Ga je qwa capaciteit op de papieren waarde van het pv systeem zitten, of moet je in Spanje ook je omvormer onderdimensioneren?

Projectje Nederland

ruimte voor 16 van de bovenstaande panelen op 211 graden 55 graden schuin.
Daarnaast nog ruimte voor 2 panelen op het dakkapel onder 30 graden.
en als optie nog 3 panelen op de veranda 25a30 graden.

Nu heb ik begrepen dat in Nederland de sweetspot rond de 35 graden zit.
Wat zou beteken dat de panelen op 55 graden het minst opleveren, en de 5 panelen op 30 graden of apart op een string moeten, of net zoveel zullen leveren als de 55 graden panelen.

Uit gaand van het laatste, heb ik 21*240*0.85 = 4284 watt.
aangezien onderdimensioneren hier aangeraden word 4284*0.90=3855 zou dit dus de max van de nl omvormer moeten zijn.

Wat is hiervoor een goede omvormer, ook gewoon een sma bv? Sunny Boy3300

Klopt dit?

Zal zo snel mogelijk foto's maken van de situatie in spanje, gaat morgen iemand naar toe.
Kort door de bocht reactie:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

geeft voor midden spanje, orientatie zuid, hellingshoek 20, zo'n 1400-1500kWh/kWp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 18:56:
Zo... I'm up and running

Maar de meter draait al mooi achteruit. Me happy. *O*

(en wat moet ik nog invullen van een boonstra sheet??)
Ziet er goed uit. Proficiat.
Hoe hoog is je dak? 5,20 mtr of zoiets?
Ik zit er over na te denken om ze ook zo te leggen. Dan kan ik er nog 2 bij leggen.
Ben benieuwd wat de schaduw gaat doen van de dakkappelen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Mijn dak is 5.60 5.20 dacht ik uit mijn hoofd.
En de twee rechter panelen langs de dakkapel zit een tigo op.... Maar vanaf 13u liggen ze vrij.
De andere dakkabel begint van 19u wat op te spelen..

[ Voor 4% gewijzigd door Cyberpope op 03-05-2013 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Nieuws: Importheffing wordt mogelijk in juni al ingevoerd
Europees commissaris Karel De Gucht (Handel) wil de import van zonnepanelen uit China gaan belasten.
[...]
De Gucht legt zijn plan naar verwachting woensdag voor aan de Europese Commissie. De importbelasting, die Chinese producten fors duurder maakt en daarmee Europese producenten een concurrentievoordeel geeft, wordt dan mogelijk al begin juni voorlopig ingevoerd, aldus de ingewijden.
http://www.nu.nl/economie...chinese-zonnepanelen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Mooie set cyberpope. Heb je nog dat dakraam eerst weggehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een echte europarlementarier die meneer.
Wil met het woord graaien eigenlijk niet dit forum vervuilen, maar hij zorgt wel heel goed voor zichzelf..... (en zijn vrouw) Zie Controverse.
Jammer voor de werkgelegenheid weer....(als het door zou gaan)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2013 23:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Dre schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 22:32:
Voor mensen met een Effekta (i.i.g. model ES5000) en het tellen van kWh'en achter de komma:

De Effekta toont alleen de hele kWh'en en geen cijfers achter de komma. Een aantal mensen op dit forum hebben aangegeven dat ze vermoeden dat de Effekta de cijfers achter de komma 'vergeet' als de omvormer 's nachts uitschakelt. De volgende dag begint hij weer vanaf nul te tellen. De omvormer wordt puur vanuit de zonnepanelen gevoed, en dus niet vanuit het lichtnet. Uit analyse van de gegevens die ik met PV Bean Counter uit de omvormer haal blijkt inderdaad dat de Effekta de cijfers achter de komma vergeet bij een volgende dag.

Voorbeeld (op basis van wat primitieve logging en grove manier van rekenen):
1 Mei: Eind van de dag 0,7 kWh opgewekt bovenop de 33 hele kWh. Je zou verwachten dat bij 0,3 kWh erbij de teller er één kWh bij zou springen.
Volgende dag 2 mei: Wordt er circa 0,95 kWh (primitief berekend) opgewekt voordat de hele kWh stand een heel getal verspringt. En dus niet al bij 0,3 kWh.

Je zou dan verwachten dat je gemiddeld 0,5 kWh per dag te weinig aan kWh'en op het display aangeeft. Ik moet even controleren wat mijn kWh meter in de meterkast daarvan vind.
Dat is inderdaad een bekend probleem.
Wij hebben samen met een andere tweaker ook gekeken naar dit "probleem".
Het plan was om de Effekta's op WSL aan te sluiten, maar helaas blijkt dat door dit feit erg lastig.

Mocht iemand een idee hebben over hoe dit op te lossen;
Tell us :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
paulv1973 schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 18:45:
[...]

Ik heb mijn 4000TL-20 aangesloten op een aparte 25A groep zonder aardlek.
Werkt tot nu toe ook probleemloos....
Tenminste. Het huis staat er nog... O-)

Volgens mij hoef je een eindverbruiker/lever"-aar" die rechtstreeks wordt aangesloten op de meterkast
niet te voorzien van een aardlek.
Dat hoeft ook niet, maar persoonlijk wil ik die failsafe gewoon hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rukapul schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 22:19:
Mooie set cyberpope. Heb je nog dat dakraam eerst weggehaald?
Ja. Dat oude ding was toch al aan vervanging toe. En dit vond ik mooier.
Was ook wel iets duurder (zeker omdat ik ook de 2 panelen links onder gelegd heb, daar zitten optimizers onder van tigo), maar het oog wil ook wat. Ik heb me wel kunnen beheersen om niet overal maar Tigo's onder te zetten, die 600 euro kon ik me niet verantwoorden.

(edit: even wat fouten herstelt. Tablet tikt niet zo fijn...)

[ Voor 41% gewijzigd door Cyberpope op 04-05-2013 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tikje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-10 20:06
Freemann schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 18:37:
[...]

Maar op langer termijn zal de olie prijs niet direct meer de energie prijs bepalen. Met de overschakeling naar duurzaam zal de olie prijs steeds minder bepalend zijn voor de energie prijs.
De hele energiemarkt zal onvermijdelijk ingrijpend veranderen (en gelukkig veel minder afhankelijk worden van olie).
Het streven is meen ik nog altijd om nieuwe gebouwen per 2020 energieneutraal te maken. De grootste uitdaging daarbij lijkt me het opvangen van het enorme verschil in de opbrengst van zonnepanelen en warmtepompen e.d. gedurende de seizoenen. Het wordt ongetwijfeld interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 22:32:
Voor mensen met een Effekta (i.i.g. model ES5000) en het tellen van kWh'en achter de komma:

De Effekta toont alleen de hele kWh'en en geen cijfers achter de komma. Een aantal mensen op dit forum hebben aangegeven dat ze vermoeden dat de Effekta de cijfers achter de komma 'vergeet' als de omvormer 's nachts uitschakelt. De volgende dag begint hij weer vanaf nul te tellen. De omvormer wordt puur vanuit de zonnepanelen gevoed, en dus niet vanuit het lichtnet. Uit analyse van de gegevens die ik met PV Bean Counter uit de omvormer haal blijkt inderdaad dat de Effekta de cijfers achter de komma vergeet bij een volgende dag.

Voorbeeld (op basis van wat primitieve logging en grove manier van rekenen):
1 Mei: Eind van de dag 0,7 kWh opgewekt bovenop de 33 hele kWh. Je zou verwachten dat bij 0,3 kWh erbij de teller er één kWh bij zou springen.
Volgende dag 2 mei: Wordt er circa 0,95 kWh (primitief berekend) opgewekt voordat de hele kWh stand een heel getal verspringt. En dus niet al bij 0,3 kWh.

Je zou dan verwachten dat je gemiddeld 0,5 kWh per dag te weinig aan kWh'en op het display aangeeft. Ik moet even controleren wat mijn kWh meter in de meterkast daarvan vind.
Je kan het ook zien met het enersolis programma, daar zie je bij uitgaan soms pieken van 800w opbrengst in dat laatste uur. ik weet dat de effekta dit doet al vanaf het begin maar ik heb nooit goed gekeken of hij de volgende dag niet 1 hoger begint zoals jij schetst in je voorbeeld.
dus dat hij bij 0,7 stopt en dan afrond naar boven zodat je de volgende dag op 1 begint.

Ik weet wel dat het hier 30kWh scheelde op 800kWh dat hij minder aangaf op de display als mijn kWh meter.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:16

MieJuul

3970Wp

Hier zit er ook een kleine 30 kWh verschil tussen de effekta en de digitale kWh-meter in de meterkast, waarbij de laatste de hoogste stand weergeeft (momenteel 670 kWh)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Tikje schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 23:28:
[...]

De hele energiemarkt zal onvermijdelijk ingrijpend veranderen (en gelukkig veel minder afhankelijk worden van olie).
Het streven is meen ik nog altijd om nieuwe gebouwen per 2020 energieneutraal te maken. De grootste uitdaging daarbij lijkt me het opvangen van het enorme verschil in de opbrengst van zonnepanelen en warmtepompen e.d. gedurende de seizoenen. Het wordt ongetwijfeld interessant.
Idd en daarom ben ik ook geen voorstander van het vervangen van gas voor een warmtepomp. Wanneer PV het meeste produceert, is er relatief weinig vraag naar warmte en wanneer PV het minst produceert, is er juist relatief veel vraag naar warmte. Wat mijn inziens een groot probleem is. Dit geldt voor zowel de nachten door het jaar heen (al valt dat in bepaalde maanden te bufferen) als in de winter.

Het is niet lang vol te houden voor een leverancier om zomers de centrale op 40% te laten draaien en in de winter op 90%. Dit geeft door het jaar heen een gemiddelde van 65% vermogen en dat kan nooit rendabel zijn/blijven. Er zal een oplossing moeten komen voor de grote warmte vraag in de winter,waarbij isolatie voorop moet lopen. Daarnaast moet er een groot buffer systeem komen om zonnestroom van de dag ook op andere momenten wanneer de zin niet schijnt energie kan worden geleverd. Mijn inziens kunnen concentrated solar plant met zout buffers hier een grote rol in spelen.

Ook is (nog) zuinig(er) omgaan met energie erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
Power2gas? Is volgens mij veel belovend......

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-08 22:16
Hmmm enecsys monitoring site heeft er vandaag geen zin in zie ik, m'n 3 duo draaien al op 500w volgens de kWh meter die er tussen zit maar enecsys mon site zegt 0 nog steeds. En systeem status ok!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-10 15:15
Cyberpope schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 22:53:
[...]

Ja. Dat oude ding was toch al aan vervangen toe. En dit vond ik mooier.
Ziet er zeker fraai uit. Was het geen lastige operatie om een dakraam te verwijderen en het dak te 'herstellen'? Of zit er nu een gat ergens onder de panelen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Terpen Tijn schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 10:01:
[...]

Ziet er zeker fraai uit. Was het geen lastige operatie om een dakraam te verwijderen en het dak te 'herstellen'? Of zit er nu een gat ergens onder de panelen? :)
Nee, dat was het niet. Samen met een vriend 1 uurtje werk. Het ging maar om 4 dakpakken en dus 1 pannenlat.

Die aan de zijkanten onder de oude pannen iets ingekort, nieuwe lat erop en pannen leggen.
Binnenkant moet ik nog bijwerken, maar dat stelt ook niet zo veel voor. Folie, isolatiemateriaal en de gipsplaat vernieuwen.

Over een tijdje wel een dakraam aan de andere zijde maken. Het is een beetje donker zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@freeman en de rest natuurlijk ook
een warmtepomp of airco die kan verwarmen is in het voorjaar en najaar ideaal als je overcapaciteit van je zonnepanelen hebt.

bedenk even het volgende in oktober als voorbeeld
overdag het zonnetje gevolg deur open ramen open
savonds koelt het af deur dicht ramen dicht
dan hang je lekker op de bank brrrr fris
gevolg cv aan, voor bijv 2 uurtjes dan heb je er toch een bepaalde hoeveelheid gas doorheeen gefietst

terwijl als je op dat moment je airco aanzet in alleen je woonkamer om te verwarmen
en die draait 2 uurtjes dan heb je die stroom dus uit je zonnepanelen gehad

is dus goedkoper dan gas.

midden in de winter werkt het niet rendabel want zo'n airco /warmtepomp heeft een bepaalde minimum temperatuur nodig.

zover offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-10 19:45

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Freemann schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 00:07:
[...]

Idd en daarom ben ik ook geen voorstander van het vervangen van gas voor een warmtepomp. Wanneer PV het meeste produceert, is er relatief weinig vraag naar warmte en wanneer PV het minst produceert, is er juist relatief veel vraag naar warmte. Wat mijn inziens een groot probleem is. Dit geldt voor zowel de nachten door het jaar heen (al valt dat in bepaalde maanden te bufferen) als in de winter.

Het is niet lang vol te houden voor een leverancier om zomers de centrale op 40% te laten draaien en in de winter op 90%. Dit geeft door het jaar heen een gemiddelde van 65% vermogen en dat kan nooit rendabel zijn/blijven. Er zal een oplossing moeten komen voor de grote warmte vraag in de winter,waarbij isolatie voorop moet lopen. Daarnaast moet er een groot buffer systeem komen om zonnestroom van de dag ook op andere momenten wanneer de zin niet schijnt energie kan worden geleverd. Mijn inziens kunnen concentrated solar plant met zout buffers hier een grote rol in spelen.

Hoewel we hier in het zonnepanelen topic zitten, zijn zonnepanelen alleen natuurlijk niet dé oplossing. Windenergie heeft echter de piek in de herfst- en wintermaanden, dus vult wat dat betreft zonnepanelen goed aan. Ook hebben we in het noorden van Europa flinke waterkrachtcentrales, welke prima variabel inzetbaar zijn.

Zoals je zelf al aangeeft is betere isolatie zeer belangrijk om die winterpiek te verlagen. Ik kan mij nog een filmpje herinneren van iemand in een piepschuimen huis die lachend zijn micro verwarmingsinstallatie laat zien. Je hebt dan zo weinig verwarming nodig, dat een warmtepomp nauwelijks interessant is.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Heuvelsjh schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 09:50:
Hmmm enecsys monitoring site heeft er vandaag geen zin in zie ik, m'n 3 duo draaien al op 500w volgens de kWh meter die er tussen zit maar enecsys mon site zegt 0 nog steeds. En systeem status ok!
Ik heb hetzelfde nu! Zon staat er al mooi op, en produceren als een tierelier, maar Enecsys monitoring geeft 0 aan. Ik denk dat er iets met hun servers is of dat ze een update aan het uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik zit te denken aan een bescheiden uitbreiding met één paneel. Vanwege het (beschermd stads)gezicht ligt de paneelkeuze vast, dat is de opvolger van de Sunpower spr-300-wht, waarschijnlijk de 327 Wp versie.
http://nl.sunpowercorp.be...ervices/solar-panels/e20/
Als inverter denk ik aan een Power One microinverter, de micro 300.
http://www.power-one.com/...cts/aurora-micro/series-0
Aansluiting direct op een eigen groep waar al een kwhmeter tussen zit, gekoppeld aan de zonphp-logging.

Iemand een oordeel over de combinatie? Mogelijke alternatieven voor de micro inverter?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
[...]
Het is niet lang vol te houden voor een leverancier om zomers de centrale op 40% te laten draaien en in de winter op 90%. Dit geeft door het jaar heen een gemiddelde van 65% vermogen en dat kan nooit rendabel zijn/blijven.
Kan best, is puur een kwestie van prijs. Dat betekent dat de winter prijzen omhoog moeten.

Kijk voor de grap maar eens naar de Franse stroomprijzen, waar iedereen op stroom verwarmt en dus het verbruik 's winters ontzettend veel hoger ligt dan 's zomers:
http://www.eex.com/en/Mar...tures%20%7C%20Derivatives (klik op tab blad "Quarter")
Traditioneel staan de Franse gasgestookte centrales de hele zomer domweg uit.

Ik voorzie dat na nog een paar jaar doorbouwen aan PV, de uren tussen 10-16h een nieuw "super daltarief" krijgen. Dat is de manier om zoveel mogelijk verbruik naar de zonne-uren te verschuiven.

[ Voor 41% gewijzigd door Dreamvoid op 04-05-2013 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
[...]

Goedkope lokale decentrale opslag mogelijkheden van zonnestroom voor een hoger eigengebruik die de huidige keuze mogelijkheden uitbreiden zijn welkom

Dat ik extra zonnestroom bak voor mijn warmtepompen, heeft op dit moment maar heel weinig te maken met dat daardoor centrales gemiddeld minder draaiuren maken, zonnestroom is hooguit goed voor 0,4% van het totale verbruik in Nederland.
Dat centrales maar beperkt kunnen draaien is eerder een gevolg van ongeremde bijbouwen aan gas en kolencentrales tot inmiddels al 21GW in de afgelopen jaren terwijl de verbruiksbehoefte gem. ca 12GW is en afnemend

Door oneigelijk gebruik van afname gegevens zijn er centrales gebouwd i.p.v. te inversteren in duurzame energie opwekking en opslag om gelijke pas te houden met beloofde herkomst stroom die verkocht/aangeboden werd aan de klanten, door op grote schaal en nog steeds te rommelen met GVO's.
ca 35% van de elektra wordt in NL verkocht als groene stroom, 29 TWh in 2012 werd afgeboekt als Noorse waterkrachtstroom, terwijl er maar een 700MW NorNed kabeltje ligt goed voor max 6TWh die maar deels voor import gebruikt wordt.
Opgrond van de verkochte herkomst van stroom zou het aantal mogelijke draaiuren nog eens fors minder zijn eerder in de buurt van 25% i.v.m. de flinke overcapaciteit die in de laatste paar jaar opgebouwd is.

Energie-Nederland heeft zelf ook een aantal senario's uitgewerkt, maar in alle senario's is €45-55 subsidie verwerkt voor elke MWh van biomassa bijstook (net zoveel als de max. verwachte verkoopprijs op de APX, en zelfs 50% meer dan de Duitse markt EPEX) die als oplag sinds 1 januari op de elektraprijs wordt geheven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorige week vrijdag hebben de kornuiten van Luuk (SSC) een 12-tal 255 AB van Yingli op mijn dakje geplaatst. Direct de volgende dag op vakantie gegaan, nog voor de omvormer productie maakte (heb het iig niet gezien toen).

Nu thuis, en gelijk even de SMA records doorgespit via BlueTooth, heerlijk!!! 117 kWh lagere stand dan toen we vertrokken. Mooiste dag tot nog toe is 1 mei geweest, met 19,99 kWh uit 3,06 kWpiek. Komen we uit op 6,5 kWh/kWp voor die dag.

Volgens mij prima :) Ik ben tot dusverre tevreden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dit lag er vannochtend bij mij op deurmat :z

Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.blu.livefilestore.com/y2pK9cyLZ1NBp9EM3k8m87ZYed0ZVsvaG5VXkf2gMrhiDf8meflA72uMdD3KO4s2rhtRl-_FbF4NljBFESXuhQiIYNdJUgDT492IJqdUWTPYpxnNLwUZ6q-3oL89qD50q0X/WP_20130504_001.jpg?psid=1
Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.blu.livefilestore.com/y2p6ntcslPZDqj-BeCEVtaTAHbMrV8vjzwftsgU4iYoHOAb58V7HRnHyzB1p4oWvtI0L2pLkQZjF1a9tzTUiddr2wDc3St-D9hdGjYepozN0ACuDgsM14sqn9ibMVdxQ53G/WP_20130504_002.jpg?psid=1

Ze maken direct van de mogelijkheid gebruik om de consument een "gratis" sluwe meter aan te smeren :')
Uiteraard ga ik hier niet op in en zal ik mijn installatie niet registreren :W

Ik vond het wel grappig dat je online op een willekeurig adres een installatie kan aanmelden maar dat er via de post een handtekening bij moet 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 04-05-2013 15:05 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Domba schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 13:57:
[...]

Goedkope lokale decentrale opslag mogelijkheden van zonnestroom voor een hoger eigengebruik die de huidige keuze mogelijkheden uitbreiden zijn welkom

Dat ik extra zonnestroom bak voor mijn warmtepompen, heeft op dit moment maar heel weinig te maken met dat daardoor centrales gemiddeld minder draaiuren maken, zonnestroom is hooguit goed voor 0,4% van het totale verbruik in Nederland.
Dat centrales maar beperkt kunnen draaien is eerder een gevolg van ongeremde bijbouwen aan gas en kolencentrales tot inmiddels al 21GW in de afgelopen jaren terwijl de verbruiksbehoefte gem. ca 12GW is en afnemend

Door oneigelijk gebruik van afname gegevens zijn er centrales gebouwd i.p.v. te inversteren in duurzame energie opwekking en opslag om gelijke pas te houden met beloofde herkomst stroom die verkocht/aangeboden werd aan de klanten, door op grote schaal en nog steeds te rommelen met GVO's.
ca 35% van de elektra wordt in NL verkocht als groene stroom, 29 TWh in 2012 werd afgeboekt als Noorse waterkrachtstroom, terwijl er maar een 700MW NorNed kabeltje ligt goed voor max 6TWh die maar deels voor import gebruikt wordt.
Opgrond van de verkochte herkomst van stroom zou het aantal mogelijke draaiuren nog eens fors minder zijn eerder in de buurt van 25% i.v.m. de flinke overcapaciteit die in de laatste paar jaar opgebouwd is.

Energie-Nederland heeft zelf ook een aantal senario's uitgewerkt, maar in alle senario's is €45-55 subsidie verwerkt voor elke MWh van biomassa bijstook (net zoveel als de max. verwachte verkoopprijs op de APX, en zelfs 50% meer dan de Duitse markt EPEX) die als oplag sinds 1 januari op de elektraprijs wordt geheven
http://www.nuzakelijk.nl/...chtende-ontwikkeling.html

Denk dat het voor een groot deel de lading dekt, dat gaat ook grote gevolgen hebben voor de energiemarkt in omliggende landen zoniet heel europa (daar veel energie leveranciers Europees werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

revolution-nl schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 14:58:

[afbeelding]
[afbeelding]

Uiteraard maken ze direct van de mogelijkheid gebruik om de consument weer lekker te maken voor sluwe meter.

Uiteraard ga ik hier niet op in en zal ik mijn installatie niet registreren.

Ik vond het wel grappig dat je online op een willekeurig adres een installatie kan aanmelden maar dat er via de post een handtekening bij moet 8)7
Lijkt op een standaard brief die de hele wijk heeft gekregen, het zal wel goedkoper zijn dan een manneke rond te laten lopen en gewoon de daken bekijken.
De link met het agentschap is er blijkbaar ook niet aangezien die (volgens hun brief) bijna een jaar later wel gecontroleerd heeft of ik mijn set ook werkelijk gemonteerd heb.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-10 18:10
Dreamvoid schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 13:02:
[...]

Kan best, is puur een kwestie van prijs. Dat betekent dat de winter prijzen omhoog moeten.

Kijk voor de grap maar eens naar de Franse stroomprijzen, waar iedereen op stroom verwarmt en dus het verbruik 's winters ontzettend veel hoger ligt dan 's zomers:
http://www.eex.com/en/Mar...tures%20%7C%20Derivatives (klik op tab blad "Quarter")
Traditioneel staan de Franse gasgestookte centrales de hele zomer domweg uit.

Ik voorzie dat na nog een paar jaar doorbouwen aan PV, de uren tussen 10-16h een nieuw "super daltarief" krijgen. Dat is de manier om zoveel mogelijk verbruik naar de zonne-uren te verschuiven.
Mag jullie eraan herinneren dat we sinds kort (al enkele jaren) met z'n allen een capaciteitstarief betalen. Juist om o.a. onrendabele centrales draaiend te houden om altijd aan de vraag te kunnen voldoen.

Er wordt dus al voor betaald. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
lama :)

[ Voor 100% gewijzigd door Bartjuh op 04-05-2013 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 09:26
Niek_ schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 19:41:
[afbeelding]
Gecombineerde dakkap, zoiets.
Zijn vaak moeilijk uitelkaar te halen, en als je ze eenmaal uitelkaar hebt en ze moeten weer inelkaar...
Als je er van binnenuit bij kunt, zou je wel een kabel aan de zijkant in kunnen voeren en dan binnenin een gaatje boren door de aluminium plaat die erin zit.

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

ericplan schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 11:00:
Ik zit te denken aan een bescheiden uitbreiding met één paneel. Vanwege het (beschermd stads)gezicht ligt de paneelkeuze vast, dat is de opvolger van de Sunpower spr-300-wht, waarschijnlijk de 327 Wp versie.
http://nl.sunpowercorp.be...ervices/solar-panels/e20/
Als inverter denk ik aan een Power One microinverter, de micro 300.
http://www.power-one.com/...cts/aurora-micro/series-0
Aansluiting direct op een eigen groep waar al een kwhmeter tussen zit, gekoppeld aan de zonphp-logging.

Iemand een oordeel over de combinatie? Mogelijke alternatieven voor de micro inverter?
Absolute maximum ingangsgelijkstroomspanning Power One 300 (Vmax,abs) 65 V
( hoger is boem? )

SunPower E20 SPR-327NE-WHT-D Nullastspanning Voc 64,9 V ( bij 25°C )
( bij - 10°C boem ? )

Laat maar, je gaat het paneel in de winter met een straalkachel boven de 25°C houden, stom van mij. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-10 12:06
AUijtdehaag schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 22:32:
[...]

Een echte europarlementarier die meneer.
Wil met het woord graaien eigenlijk niet dit forum vervuilen, maar hij zorgt wel heel goed voor zichzelf..... (en zijn vrouw) Zie Controverse.
Jammer voor de werkgelegenheid weer....(als het door zou gaan)
Op dit moment is het al zo dat de douane een bankgarantie vraagt bij invoeren, reken dus maar dat ie komt. Er is vrij weinig meer aan te doen ben ik bang. Overigens is china al druk bezig om alternatieve routes in te richten. Er wordt gesproken over maleisie, en er worden voorraden geplaatst in Kroatie, in de hoop dat bij toetreding, de invoer van die panelen automatisch ook geregeld is. Het kat en muisspel is begonnen.

[ Voor 18% gewijzigd door __fred__ op 04-05-2013 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Even een vraagje m.b.t. de de Enecsys gateway: weet iemand hoe je dat ding naar z'n factory defaults kunt resetten? Heb het knopje om van normal naar installer mode te switchen al eens heel lang ingedrukt gehouden, ook meteen na het inschakelen van de spanning, maar dat biedt geen soelaas. In de handleiding kan ik er ook niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
__fred__ schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 16:31:
[...]

Op dit moment is het al zo dat de douane een bankgarantie vraagt bij invoeren, reken dus maar dat ie komt. Er is vrij weinig meer aan te doen ben ik bang. Overigens is china al druk bezig om alternatieve routes in te richten. Er wordt gesproken over maleisie, en er worden voorraden geplaatst in Kroatie, in de hoop dat bij toetreding, de invoer van die panelen automatisch ook geregeld is. Het kat en muisspel is begonnen.
ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen, ik zit midden in de aankoop van een woning en ik zou graag het dak vol leggen, maar om nu op de gok panelen te kopen is ook weer zo wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tweakers,
Ik heb sinds juli '12 2400wp (12x200wp, ZZO, 49 graden dakhelling) icm een SMA SB2500HF-30. Het systeem draait als een zonnetje :)
Ik heb echter nog een klein beetje ruimte voor uitbreiding, nl onder de dakkapel. Ik zou hier (landscape) nog 2 panelen kwijt kunnen. Totaal kom ik dan op 2800wp. De hoogste 5min piek is tot nu toe 2280W (maart), dus ik ben eigenlijk niet erg bang voor veel aftoppen. Echter ik kom er niet helemaal uit of ik in 1 string 14 panelen op de sb2500 mag aansluiten. Nullast spanning van de panelen is 45,65V. Sunny design zegt dat 1 string van 14 over de 700v max DC gaat, maar 14*45,65=639V toch? Of moet ik dit anders berekenen?
Is het een optie om 2 200wp panelen bij te leggen met lagere max V? Of zal dit niet goed samengaan met de huidige panelen?
Het is natuurlijk een optie om 2 strings te maken, maar dan moet ik meer kabel gaan trekken+gaten boren, vandaar het liefst 1 string...
Mvg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
revolution-nl schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 14:58:

[afbeelding]
[afbeelding]

Ze maken direct van de mogelijkheid gebruik om de consument een "gratis" sluwe meter aan te smeren :')
Uiteraard ga ik hier niet op in en zal ik mijn installatie niet registreren :W
Tsja, Stedin. Ik heb vorig jaar keurig via energieleveren.nl mijn installatie aangemeld. Na enkele weken kreeg ik de bekende brief met de smoes "uw huidige meter is mogelijk niet geijkt voor teruglevering" om me een (al dan niet "slimme") teruglevermeter aan te smeren. Het leuke is dat ze de bal bij mij (jou) leggen: bel dit en dat nummer om een afspraak te maken voor installatie van de "slimme" meter. Tot op heden niets van me laten horen en niets meer van Stedin gehoord. De bal ligt bij mij en ik speel hem niet terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shappo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-04 14:43
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om 10 Yingly 270 wp aan te schaffen, totaal 2700 wp.
Welke omvormer is hiervoor de beste keuze: de Omnik 2.0 TLof 3.0 TL (beiden met wifi).

Bij de ene offerte zit de Omnik 2.0 (prijs 4856,-) en bij een andere offerte Omnik 3.0 (prijs 5074,-). En omdat ik totaal niet technisch ben en na al het lezen niet weet wat het beste is voor 2700 wp.

Snap ook niet waarom de ene installatuer kiest voor 2.0 en de andere 3.0.
Prijzen zijn inclusief installatie.

Een andere optie is met een SMA 2500HF 30 (prijs 5369)

Het is een schuine dak 35/45 graden op het zuiden in Bergen op Zoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

PClop schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 16:29:
[...]

Absolute maximum ingangsgelijkstroomspanning Power One 300 (Vmax,abs) 65 V
( hoger is boem? )

SunPower E20 SPR-327NE-WHT-D Nullastspanning Voc 64,9 V ( bij 25°C )
( bij - 10°C boem ? )

Laat maar, je gaat het paneel in de winter met een straalkachel boven de 25°C houden, stom van mij. 8)7
Nuh, nee. Ik had snel naar een aantal specs gekeken, niet naar alle. Het blijkt dus niet te passen. Zit nu te denken aan een Steca 300, want een alternatief voor buiten lijkt er niet te zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-10 19:38
BamSlam_ schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 16:52:
Even een vraagje m.b.t. de de Enecsys gateway: weet iemand hoe je dat ding naar z'n factory defaults kunt resetten?
Op zich weet ik dat niet, maar als je een lijstje default instellingen nodig hebt kunnen ik en anderen dat wellicht wel leveren.

De monitoring website lijkt nog steeds down te zijn. Heeft iemand wat van Enecsys Inc gehoord/gelezen? Bij een lange downtime als deze zou het toch sieren om een of andere melding op de website of op twitter of wat dan ook te zettten.

Gelukkig kan ik nog wat monitoren met mijn perl scripje vanaf de gateway, dat werkt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
duinsel schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 18:09:
Op zich weet ik dat niet, maar als je een lijstje default instellingen nodig hebt kunnen ik en anderen dat wellicht wel leveren.
Mja, dat is het hem juist.. die van mijn (tweedehands aangeschaft) heeft een fixed ip dat geen sjoege geeft als ik het via een browser probeer te benaderen en ook niet reageert op portscans.
De monitoring website lijkt nog steeds down te zijn. Heeft iemand wat van Enecsys Inc gehoord/gelezen? Bij een lange downtime als deze zou het toch sieren om een of andere melding op de website of op twitter of wat dan ook te zettten.
Inderdaad. Mijn installer account geeft na wijzigingen en een save ook al de hele dag een foutmelding :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
BamSlam_ schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 18:27:
[...]

Mja, dat is het hem juist.. die van mijn (tweedehands aangeschaft) heeft een fixed ip dat geen sjoege geeft als ik het via een browser probeer te benaderen en ook niet reageert op portscans.
Zit je met jouw computer wel in dezelfde range als dat fixed IP (weet je dit?)? Anders moet je hem even hard instellen. Als je niet weet hoe, dan kan ik dat wel even uitleggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Roamor schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 18:34:
[...]
Zit je met jouw computer wel in dezelfde range als dat fixed IP (weet je dit?)? Anders moet je hem even hard instellen. Als je niet weet hoe, dan kan ik dat wel even uitleggen. :)
Ja, de ip-range is hetzelfde. Dat is juist het rare. Het ding heeft dus reeds een hard ingesteld ip, maar als ik met mijn browser naar dat ip ga krijg ik dus geen respons. En ik wil hem juist via dhcp een ip laten verkrijgen. Ook port scannen op dat ip levert niets op. Nmap vermoed dat de host down is.

[ Voor 4% gewijzigd door BamSlam_ op 04-05-2013 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Shappo schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 17:54:
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om 10 Yingly 270 wp aan te schaffen, totaal 2700 wp.
Welke omvormer is hiervoor de beste keuze: de Omnik 2.0 TLof 3.0 TL (beiden met wifi).

Bij de ene offerte zit de Omnik 2.0 (prijs 4856,-) en bij een andere offerte Omnik 3.0 (prijs 5074,-). En omdat ik totaal niet technisch ben en na al het lezen niet weet wat het beste is voor 2700 wp.

Snap ook niet waarom de ene installatuer kiest voor 2.0 en de andere 3.0.
Prijzen zijn inclusief installatie.

Een andere optie is met een SMA 2500HF 30 (prijs 5369)

Het is een schuine dak 35/45 graden op het zuiden in Bergen op Zoom.
De Omnik 2.0 met max 2200W Ac is wat klein voor 10x270Wp, geeft voor bijna alle dagen boven 5kW/Wp aftopping bij deze PV installatie in de buurt van BoZ De SMA zou beter passen, maar er zijn ook andere inverters zoals AEG

Edit: Als je met de muis over de systeem size gaat zie wat een aantal andere hebben, PVoutput is één van verschillende, Omnik heeft een eigen portaal

[ Voor 15% gewijzigd door Domba op 04-05-2013 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
BamSlam_ schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 18:41:
[...]

Ja, de ip-range is hetzelfde. Dat is juist het rare. Het ding heeft dus reeds een hard ingesteld ip, maar als ik met mijn browser naar dat ip ga krijg ik dus geen respons. En ik wil hem juist via dhcp een ip laten verkrijgen. Ook port scannen op dat ip levert niets op. Nmap vermoed dat de host down is.
Hoe lees je die netwerkconfiguratie nu dan uit? Enige wat is mij dan kan voorstellen is dat de gateway oid verkeerd staat? Heb je een router waarvandaan je hem kunt pingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
BamSlam_ schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 18:41:
[...]

Wat zie je op het display wanneer je de gateway aanzet zonder netwerk, of via een directe kabel met je computer bijvoorbeeld? Krijgt hij dan een adres?
Hij krijgt een adres uit jouw range, hoe weet je dat het geen DHCP is?
Geen andere netwerk fout/misconfiguratie? (gebruik je bijvoorbeeld 2 routers, of zit alles achter 1 switch? Per ongeluk in DMZ? Gare netwerkkabel?

Enecsys tech support schjnt wel OK te zijn, al hebben ze het wellicht druk nu als de monitoring site moeilijk doet... Misschien daar vraag stellen over reset? Post in dat geval het antwoord even hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Roamor schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 18:47:
Hoe lees je die netwerkconfiguratie nu dan uit? Enige wat is mij dan kan voorstellen is dat de gateway oid verkeerd staat? Heb je een router waarvandaan je hem kunt pingen?
Nou, die lees ik dus niet uit. Behalve het ip dat de display van de gateway aangeeft en dat ook in het netwerkoverzicht van mijn router getoond wordt. Helaas geeft dat ip dus nul response als ik het met een browser probeer te benaderen of als ik het probeer te pingen of te nmappen.

Ik ga support maar eens raadplegen. Die waren ook supersnel met het aanmaken van een installeraccount.

[ Voor 8% gewijzigd door BamSlam_ op 04-05-2013 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
BamSlam_ schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 18:56:
[...]

Ik ga support maar eens raadplegen. Die waren ook supersnel met het aanmaken van een installeraccount.
Zo simpel is het niet?
http://www.monsolar.com/l...load/file/id/283/store/1/

In order to reset the Gateway insert a pushpin in the reset button on the side of the unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
[...]
Oh, en probeer eens of je xml krijgt van

http://GATEWAYIPADDRESS/ajax.xml

De hoofdpagina zit achter een authenticatie, wellicht gaat daar wat mis. De XML moet zo doorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
duinsel schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 19:00:
Zo simpel is het niet?
http://www.monsolar.com/l...load/file/id/283/store/1/

In order to reset the Gateway insert a pushpin in the reset button on the side of the unit.
Dat heb ik dus al geprobeerd, zie mijn originele post. Had geen effect. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
duinsel schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 19:03:
Oh, en probeer eens of je xml krijgt van

http://GATEWAYIPADDRESS/ajax.xml

De hoofdpagina zit achter een authenticatie, wellicht gaat daar wat mis. De XML moet zo doorkomen.
Helaas, wederom geen response..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Anyway, veel dank voor jullie antwoorden. Helaas dus zonder resultaat. Eens kijken wat Enecsys support voor me kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
[...]

Nou, die lees ik dus niet uit. Behalve het ip dat de display van de gateway aangeeft en dat ook in het netwerkoverzicht van mijn router getoond wordt. Helaas geeft dat ip dus nul response als ik het met een browser probeer te benaderen of als ik het probeer te pingen of te nmappen.

kijken of je het Mac adres nog ziet in de arp tabel (arp -a), zo niet of verkeerde mac heeft ie of een ander ip, zit ie in een ander l2 broadcast domain of is ie stuk of is er iets anders op je netwerk met dat ip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
BamSlam_ schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 19:06:
Anyway, veel dank voor jullie antwoorden. Helaas dus zonder resultaat. Eens kijken wat Enecsys support voor me kan doen.
Ik zou ze er niet mee lastig vallen... aangezien iedereen het heeft (ik ook), en het vast ook wel bekend is bij hun. Morgen of overmorgen zal je waarschijnlijk gewoon weer kunnen monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 17:28:
Beste Tweakers,
Ik heb sinds juli '12 2400wp (12x200wp, ZZO, 49 graden dakhelling) icm een SMA SB2500HF-30. Het systeem draait als een zonnetje :)
Ik heb echter nog een klein beetje ruimte voor uitbreiding, nl onder de dakkapel. Ik zou hier (landscape) nog 2 panelen kwijt kunnen. Totaal kom ik dan op 2800wp. De hoogste 5min piek is tot nu toe 2280W (maart), dus ik ben eigenlijk niet erg bang voor veel aftoppen. Echter ik kom er niet helemaal uit of ik in 1 string 14 panelen op de sb2500 mag aansluiten. Nullast spanning van de panelen is 45,65V. Sunny design zegt dat 1 string van 14 over de 700v max DC gaat, maar 14*45,65=639V toch? Of moet ik dit anders berekenen?
Is het een optie om 2 200wp panelen bij te leggen met lagere max V? Of zal dit niet goed samengaan met de huidige panelen?
Het is natuurlijk een optie om 2 strings te maken, maar dan moet ik meer kabel gaan trekken+gaten boren, vandaar het liefst 1 string...
Mvg.
Het is op het randje, maar ik zou 14 panelen toch maar niet in serie zetten op die omvormer. Je hebt op zich gelijk dat je rekening moet houden met de openklem/nullast spanning. Je moet echter ook rekening houden met de temperatuursinvloeden. In de winter met een stevig windje kunnen je panelen wel -10°C worden. Met een Temp. Coeff. of Voc van -0,34% per graad, kom je op een 12% hogere stringspanning uit. En dan kom je dus wel boven de 700V DC, zeker als je panelen ook nog een plustolerantie hebben.

Twee gelijke strings zou wel kunnen, maar dan zit je wel een stuk van je ideale spanning van de omvormer af. Ik zou geen andere panelen in dezelfde string zetten. Met een lagere spanning, krijg je evenredig een hogere stroom. En afwijkende stromen in serie, gaat niet...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

duinsel schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 18:09:
[...]
De monitoring website lijkt nog steeds down te zijn. Heeft iemand wat van Enecsys Inc gehoord/gelezen? Bij een lange downtime als deze zou het toch sieren om een of andere melding op de website of op twitter of wat dan ook te
Daarom monitor ik ook via de Aloaha tool en PVoutput. Ik weet prima wat mijn Enecsys systeem vandaag gedaan heeft, buiten de officiele Enecsys tool om :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

De installatie bij mijn ouders is gisteravond toch maar even uitgebreid met een negende paneel. Voor de symmetrie en omdat de SMA 2000HF best wat meer mag doen voor z'n geld. Er is nu 2295Wp aangesloten volgens de stickers, maar de flash gegevens vertellen mij dat er 2320Wp is aangesloten. Toch leuk die plustolerantie 8)
9 stuks 255Wp JA Solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shappo
Domba schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 18:42:
[...]

De Omnik 2.0 met max 2200W Ac is wat klein voor 10x270Wp, geeft voor bijna alle dagen boven 5kW/Wp aftopping bij deze PV installatie in de buurt van BoZ De SMA zou beter passen, maar er zijn ook andere inverters zoals AEG

Edit: Als je met de muis over de systeem size gaat zie wat een aantal andere hebben, PVoutput is één van verschillende, Omnik heeft een eigen portaal
Kan ik dan beter voor de Omnik 3.0 (zit wifi op) gaan,of toch voor de SMA 2500 HF, deze scheelt wel in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Shappo schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 20:20:
[...]
Kan ik dan beter voor de Omnik 3.0 (zit wifi op) gaan,of toch voor de SMA 2500 HF, deze scheelt wel in prijs.
SMA zal in alle gevallen de duurste optie zijn
Ik weet niet hoe dat zit bij de Omnik 3.0 of deze twee gescheiden kleinere MPPT's heeft zoals de 4.0, zodat je de panelen als 1 string, parrallel over beide MPPT dient aan te sluiten, (want 2 strings van 5 panelen is de spanning rond 150V en helemaal onder in het MPP-gebied)
Omnik portaal laat namelijk niet het gebruikte type omvormer zien bij de profielen

Edit: Die HJsolar panelen zijn veel al 5 inch panelen met een werkspanning van 50V en Voc van 65V en dan kunnen 5 panelen per string wel weer

[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 04-05-2013 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
Microkid schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 19:50:
[...]

Daarom monitor ik ook via de Aloaha tool en PVoutput. Ik weet prima wat mijn Enecsys systeem vandaag gedaan heeft, buiten de officiele Enecsys tool om :)
Aloaha tool ? Vertel Es' wat meer over hoe werkt dat en wat heb je nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Heuvelsjh schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 20:52:
[...]

Aloaha tool ? Vertel Es' wat meer over hoe werkt dat en wat heb je nodig ?
Zie de link in deze blog van 7 november: http://blog.aloaha.com/category/solar-monitor/
Je hebt de gateway nodig en een PVoutput account. In de tool stel je het IP adres van de gateway in en je PVoutput instellingen, start de service en klaar :-) De tool leest de Zigbee berichten van de Gateway uit, verwerkt deze en upload ze naar PVoutput.
Ik heb afgelopen week veel met de programmeur zitten mailen om nog een aantal bugs uit de tool te halen. Zo zat er nog een bug in de berekening van de dagopbrengst, de eigen grafiek had wat problemen en de theoretical max was onjuist, deze zijn nu opgelost en de tool werkt nu perfect.
Lees ook even de blog van 29 april over de temperatuur, dat werkt nu ook goed.
Als je in mijn signature op de link klikt zie je mijn PVoutput gedaan via de Aloaha tool.

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 04-05-2013 21:49 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 19:48:
[...]

Het is op het randje, maar ik zou 14 panelen toch maar niet in serie zetten op die omvormer. Je hebt op zich gelijk dat je rekening moet houden met de openklem/nullast spanning. Je moet echter ook rekening houden met de temperatuursinvloeden. In de winter met een stevig windje kunnen je panelen wel -10°C worden. Met een Temp. Coeff. of Voc van -0,34% per graad, kom je op een 12% hogere stringspanning uit. En dan kom je dus wel boven de 700V DC, zeker als je panelen ook nog een plustolerantie hebben.

Twee gelijke strings zou wel kunnen, maar dan zit je wel een stuk van je ideale spanning van de omvormer af. Ik zou geen andere panelen in dezelfde string zetten. Met een lagere spanning, krijg je evenredig een hogere stroom. En afwijkende stromen in serie, gaat niet...
Dank je, duidelijk verhaal!
Ik kan ook 1 extra paneel aanschaffen en deze in de string bijzetten... Dan maak ik t mezelf gemakkelijk en benut de omvormer maximaal. Het ziet er alleen wat minder fraai uit, niet symmetrisch. Sunny design laat inderdaad ook zien dat 2 strings met 7 panelen een mindere efficiency geeft, maar dat gaat om 1%...
Ik weet wat mn opties zijn en ga er nog even over nadenken.

Wat gebeurt er trouwens als je over de 700Vgaat met de omvormer? Is het dan einde verhaal? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
Microkid schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 21:41:
[...]

Zie de link in deze blog van 7 november: http://blog.aloaha.com/category/solar-monitor/
Je hebt de gateway nodig en een PVoutput account. In de tool stel je het IP adres van de gateway in en je PVoutput instellingen, start de service en klaar :-) De tool leest de Zigbee berichten van de Gateway uit, verwerkt deze en upload ze naar PVoutput.
Ik heb afgelopen week veel met de programmeur zitten mailen om nog een aantal bugs uit de tool te halen. Zo zat er nog een bug in de berekening van de dagopbrengst, de eigen grafiek had wat problemen en de theoretical max was onjuist, deze zijn nu opgelost en de tool werkt nu perfect.
Lees ook even de blog van 29 april over de temperatuur, dat werkt nu ook goed.
Als je in mijn signature op de link klikt zie je mijn PVoutput gedaan via de Aloaha tool.
Ha ja cool werkt al http://pvoutput.org/list.jsp?userid=21216. Heb ook dat temperatuur ding erin gezet. Echter hoe gaat ik een licentie krijgen ? Dat tooltje vraagt steeds om licentie. .? En wil alleen per 15 minuten ! Verder upload hij alleen als er ook power uit de enecsys omv komt denk ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Heuvelsjh schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 22:11:
[...]

Ha ja cool werkt al http://pvoutput.org/list.jsp?userid=21216. Heb ook dat temperatuur ding erin gezet. Echter hoe gaat ik een licentie krijgen ? Dat tooltje vraagt steeds om licentie. .? En wil alleen per 15 minuten !
Klopt. Ik vond dit op internet:

The tool is freeware. But in unregistered mode it allows updates to PVOutput.org only every 15 minutes. If you register with us just send us an email (it is free of charge). You can then make more frequent updates to PVOutput.org

Stuur even een mailtje naar info@aloaha.com
Verder upload hij alleen als er ook power uit de enecsys omv komt denk ik ?
Klopt. De gateway gaat pas wat uitzenden als hij data van de converters ontvangt.

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 04-05-2013 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
Microkid schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 22:22:
[...]

Klopt. Ik vond dit op internet:

The tool is freeware. But in unregistered mode it allows updates to PVOutput.org only every 15 minutes. If you register with us just send us an email (it is free of charge). You can then make more frequent updates to PVOutput.org

Stuur even een mailtje naar info@aloaha.com

[...]

Klopt. De gateway gaat pas wat uitzenden als hij data van de converters ontvangt.
Ha super gaat Ff mailtje in elkaar steken,
Nog vraagje zie dat jij ook je energie verbruik naar pvoutput logt ? Waar doe je dat mee ? _/-\o_ en m'n sma set nog Ff zien te doen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Heuvelsjh schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 22:34:
[...]

Ha super gaat Ff mailtje in elkaar steken,
Nog vraagje zie dat jij ook je energie verbruik naar pvoutput logt ? Waar doe je dat mee ? _/-\o_ en m'n sma set nog Ff zien te doen !
Ik log geen energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
Microkid schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 22:35:
[...]

Ik log geen energieverbruik.
sorry kleurtjes lope beetje door elkaar 8)7 mailtje verstuurt geen gedult natuurlijk O-) zou ook cool zijn als deze tool ook de sma omvormer kon uitlezen! En uitspuwen naar pvoutput ! Maar das teveel in 1 keer :*)

[ Voor 20% gewijzigd door Heuvelsjh op 04-05-2013 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
Domba schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 20:38:
[...]

SMA zal in alle gevallen de duurste optie zijn
Ik weet niet hoe dat zit bij de Omnik 3.0 of deze twee gescheiden kleinere MPPT's heeft zoals de 4.0, zodat je de panelen als 1 string, parrallel over beide MPPT dient aan te sluiten, (want 2 strings van 5 panelen is de spanning rond 150V en helemaal onder in het MPP-gebied)
Omnik portaal laat namelijk niet het gebruikte type omvormer zien bij de profielen

Edit: Die HJsolar panelen zijn veel al 5 inch panelen met een werkspanning van 50V en Voc van 65V en dan kunnen 5 panelen per string wel weer
De Omnik 3k heeft twee MPP, volgens omniksol is het mogelijk twee aparte string parallel aan te sluiten. Op het omnikforum (faq) staat meer info.

http://www.omnik-solar.com/faq/showthread.php?tid=267

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Heuvelsjh schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 22:39:
[...]
sorry kleurtjes lope beetje door elkaar 8)7 mailtje verstuurt geen gedult natuurlijk O-) zou ook cool zijn als deze tool ook de sma omvormer kon uitlezen! En uitspuwen naar pvoutput ! Maar das teveel in 1 keer :*)
SMA staat 2x in de Contributed Software lijst van PVoutput: http://pvoutput.org/help.html. Mogelijk kan je daar wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
drielp schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 23:01:
[...]

De Omnik 3k heeft twee MPP, volgens omniksol is het mogelijk twee aparte string parallel aan te sluiten. Op het omnikforum (faq) staat meer info.

Thanks kon het niet vinden in de datasheet zo snel, het is niet geheel optimaal maar het zou gaan, maar de 10 panelen wel als 1 string (Vmpp ca 300V) parallel aangesloten op beide MPPT's voor het AC vermogen.

De Yingli 270Wp panelen zijn 6 inch cellen met Vmpp van ca 30V en bij 2 strings van 5 panelen kunnen die bij warm weer onder het MPP bereik schieten die van 120-550V loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shappo
drielp schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 23:01:
[...]

Ik probeer het te begrijpen, maar ben totaal niet technisch.
Ik las dat het te maken had met onderdimensioneren en overdimensioneren.
Ik wil een ommvormer die ik op afstand kan aflezen, dus de SMA met bluetooth of de Omnik met wifi.
Mijn inziens zou de SMA 2500 HF met 2600 w de Yingli 2700 wp de best combinatie zijn, is wel wat prijziger. Wat ik begrijp is dat de Omnik 2.0 met2300 w te klein zou zijn. Maar zou de Omnik 3 met maximaal 3400 w ook kunnen.
Snap eigelijk ook niet dat er setcombinaite Yingli 2700 wp met Omnik2.0 aangeboden worden.
A.u.b niet te technisch, want dan ga ik het niet meer begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:02

Hoicks

Techno!

Ik heb sinds vrijdag ook een PV set met een SMA 2100TL en 9 LG 245wp monox black panelen.

Nu probeer ik de omvormer uit te lezen via bluetooth, maar ik heb het idee dat bluetooth niet werkt omdat ik het niet voor elkaar krijg om middels bluetooth en sunnyexplorer ook maar een omvormer te zien. Hoe kan ik checken of ik wel bluetooth in mijn SMA omvormer heb zitten? (Dit is namelijk wel mondeling afgesproken met de leverancier)

Ik zie namelijk overal dat bluetooth optioneel zou zijn. Dan wil ik wel kunnen checken of die optie meegeleverd is.

[ Voor 12% gewijzigd door Hoicks op 04-05-2013 23:50 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Pagina: 1 ... 35 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.