Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.623 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-10 11:39
Domba schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 16:46:
[...]

Gokje Oost-West opstelling met foto van 12 panelen West 2880Wp en 2400Wp Oost

Dit dagprofiel lijkt veel op een oost-west opstelling namelijk
jep en in comments staat: 8 panelen oost en 12 west

(maar dan nog is het niet een volle oost-west, er zit iets in verdraaid, maar kan niet zien wat.
de tepel op de tiet is bij mij veel hoger.)

edit:
ik zie het al, een omvormer voor 5000W op een oost-west.
dat had met die panelen al met een omvormer van 3800W gekund.
zelfs een sma3000tl-21 was al geen probleem geweest (of de nieuwere variant)
en waarschijnlijk is het niet oost-west maar meer iets van zo-nw.

[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 01-05-2013 17:04 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Enecsys is prima logbaar. Zowel naar hun eigen app als naar PVoutput. Heb het hier met tevredenheid draaien :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

antonboonstra schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 16:11:
Een extreem goed presterende installatie of gewoon verkeerd ingevoerd?
http://pvoutput.org/list.jsp?id=11961&sid=9911
10,25 kWh/kWp op 28 april en een piekvermogen van 3223W uit een 2400Wp installatie :F
Hier nog 1
http://pvoutput.org/list.jsp?id=4112&sid=3231

Dat was wel erg goed op de 20e, ik denk dat het systeem wat groter is.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-08 22:16
Microkid schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 17:03:
[...]

Enecsys is prima logbaar. Zowel naar hun eigen app als naar PVoutput. Heb het hier met tevredenheid draaien :)
Alleen jammer dat O-) real time achter loopt, vooral de dag opbrengt ververs je browser en vi paar kw der bij terwijl je net inlogde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
Heuvelsjh schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 18:56:
[...]

Alleen jammer dat O-) real time achter loopt, vooral de dag opbrengt ververs je browser en vi paar kw der bij terwijl je net inlogde.
Ik kwam hier ook nog wel wat leuk leesvoer tegen over enecsys logging:

http://www.navitron.org.u....php/topic,18276.120.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Heuvelsjh schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 18:56:
[...]

Actuele opbrengst wordt elke minuut bijgewerkt, uur en dag opbrengsten per uur geloof ik. Kijk jij elke minuut op het systeem om je opbrengst te bekijken? En anders kan je naar PVoutput loggen, via de Aloaha tool kan dat mooi.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
Microkid schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 20:28:
[...]

Actuele opbrengst wordt elke minuut bijgewerkt, uur en dag opbrengsten per uur geloof ik. Kijk jij elke minuut op het systeem om je opbrengst te bekijken? En anders kan je naar PVoutput loggen, via de Aloaha tool kan dat mooi.
ha nee niet iedere minuut, maar heb de enecsys 3 x duo 480's nog maar 2 weken liggen, had al sma3600 met oost en west panelen 23 stuks. Vandaar dat ik de eerste tijd wat vaker kijk , moet nog keer hele spul naar pvoutput, maar nog niet tijd/ fut voor.
Maar waar zie jij de actuele opbrengst dan ? Ik moet echt naar de tab "today" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klajo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:28
goedenavond,

ik heb een vraagje over terug leveren met een ferias draaischijf
hij draait mooi terug
ik ben bij essent maar moet ik het melden dat ik zonnepanelen heb
ik had gelezen dat sommige het al een paar keer hebben gemeld maar er word niets mee gedaan
straks meld ik het en dan ben ik mijn ferias kwijt

moet ik het wel of niet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:33
Volgens de wet ben je niets verplicht. Het is wel netjes bij de netbeheerder (dus niet je leverancier) te melden dat je zonnepanelen hebt en dus teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
klajo schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 22:17:
goedenavond,

ik heb een vraagje over terug leveren met een ferias draaischijf
hij draait mooi terug
ik ben bij essent maar moet ik het melden dat ik zonnepanelen heb
ik had gelezen dat sommige het al een paar keer hebben gemeld maar er word niets mee gedaan
straks meld ik het en dan ben ik mijn ferias kwijt

moet ik het wel of niet doen
Ik heb dezelfde situatie.
De netbeheerder is Enexis? en essent de leverancier?
Ik heb een mail aan enexis gestuurd en gemeld dat ik zonnepanelen heb.
Het email adres....
En dat ik een ferrarismeter heb die automatisch saldeert en dat ik geen behoefte heb aan een andere meter.
Gemeld dat mijn jaarverbruik op 0 uitkomt.

Een week later een brief in de bus.
"we hebben u genoteerd als energieterugleverancier". Verder geen gedoe.

Als je dit niet doet, denk ik dat het gevolg is dat je meer terugleverd dan opgewekt, je een probleem kunt hebben met je meterstand als die lager is dan het vorig jaar. Hoe ze dit dan gaan verwerken weet ik niet, ik heb ze pas 4 maanden. Maar het is dan wel bekend bij ze.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-05-2013 22:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klajo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:28
AUijtdehaag schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 22:25:
[...]

Ik heb dezelfde situatie.
De netbeheerder is Enexis? en essent de leverancier?
Ik heb een mail aan enexis gestuurd en gemeld dat ik zonnepanelen heb.
En dat ik een ferrarismeter heb die automatisch saldeert en dat ik geen behoefte heb aan een andere meter.
Gemeld dat mijn jaarverbruik op 0 uitkomt.

Een week later een brief in de bus.
"we hebben u genoteerd als energieterugleverancier". Verder geen gedoe.

Als je dit niet doet, denk ik dat het gevolg is dat je meer terugleverd dan opgewekt, je een probleem kunt hebben met je meterstand als die lager is dan het volgend jaar. Hoe ze dit dan gaan verwerken weet ik niet, ik heb ze pas 4 maanden. Maar het is dan wel bekend bij ze.
ja dat klopt
mijn netbeheerder is Enexis en essent de leverancier
ik denk niet dat ik op 0 uitkom
maar ik wil ook geen gezeur met dat ik maar zo weinig heb verbruikt dat ze denken dat de meter kapot is
ik zal een mail sturen naar Enexis en ook melden dat ik geen nieuwe meter nodig ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Prima... Dat gaat goed komen.
Teveel aan energie gewoon opmaken aan nuttige energie om gas te besparen. (als je dat hebt uiteraard)
Beter dan de "kolenfooi" zoals ze dat hier noemen.

[ Voor 76% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-05-2013 22:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-10 14:10
"kolenfooi" heb ik altijd een gekke uitdrukking gevonden. Het is namelijk gewoon de waarde van 1 kWh. Dat je in Nederland zo lekker mag salderen incl de belastingen is mooi, maar dat maakt niet dat de gewone waarde opeens een fooitje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-10 14:10
Op marktplaats worden solyndra 165wp zonnepanelen aangeboden. Dat zijn ronde glazen buizen met daarin een strook paneel.
Iemand ervaring met dit soort panelen? Ik zoek panelen om geheel vlak te plaatsen en dan is dit wel een mooie oplossing, blijft geen vuil op liggen. Wel komen ze bij mij boven een zwart (in plaats van wit) dak, dus terugkaatsing heb ik niet veel. Ook zou ik ze eigenlijk dichter bij het dak willen plaatsen, 300 mm boven m'n huidige dak is wel erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MeTooPV schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 23:09:
"kolenfooi" heb ik altijd een gekke uitdrukking gevonden. Het is namelijk gewoon de waarde van 1 kWh. Dat je in Nederland zo lekker mag salderen incl de belastingen is mooi, maar dat maakt niet dat de gewone waarde opeens een fooitje is.
het is ook pas kolenfooi als je niks meer te salderen hebt.
dan word het in eens ex belasting. (wel inc btw)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:08
MeTooPV schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 23:09:
"kolenfooi" : E.ON, Electrabel, Delta en Essent hebben kolencentrales deze hanteerde in het verleden een redelijke vergoeding voor netto teruglevering lager dan het leveringstarief.

De terugleververgoeding nu van deze E.ON 7ct, Electrabel en Delta; onbekend
Essent (zie link zoals ik het lees incl EB, afd zonzeker heeft vast een andere versie)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
klajo schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 22:34:
[...]

ja dat klopt
mijn netbeheerder is Enexis en essent de leverancier
ik denk niet dat ik op 0 uitkom
maar ik wil ook geen gezeur met dat ik maar zo weinig heb verbruikt dat ze denken dat de meter kapot is
ik zal een mail sturen naar Enexis en ook melden dat ik geen nieuwe meter nodig ben
Ik heb net de jaarrekening van Essent ontvangen. Omdat afgelopen jaar het een en ander is veranderd was ik even bezig om de rekening uit te pluizen. Ik lever namelijk wel meer terug dan dat ik afneem en dat was niet helemaal duidelijk in de jaarrekening. Ik heb een ferraris meter met twee telwerken, op de ene is de eindstand beduidend lager dan vorig jaar, op de andere is de eindstand een beetje hoger. Deze hogere stand wordt gebruikt bij de afrekening en wordt gezien als verbruik. Voor de meter met de lagere eindstand wordt een aparte rekening gemaakt. Deze is niet terug te zien op de jaarrekening, maar volgt apart. Vrij wazig allemaal, maar vooruit, de eindstanden kloppen iig.

Voor zover ik kan zien betaalt Essent de volle prijs (dus inclusief EB en btw) terug voor de teveel geleverde kW-uurtjes en dat dus niet alleen voor de gesaldeerde. En dat is dan weer meegenomen. De zogenaamde kolenfooi valt dus best mee :)

De totale afrekening komt op ongeveer 250 euro voor gas en licht per jaar. En dat is dus ongeveer 20 euro per maand >:)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Heuvelsjh schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 21:16:
[...]
ha nee niet iedere minuut, maar heb de enecsys 3 x duo 480's nog maar 2 weken liggen, had al sma3600 met oost en west panelen 23 stuks. Vandaar dat ik de eerste tijd wat vaker kijk , moet nog keer hele spul naar pvoutput, maar nog niet tijd/ fut voor.
Maar waar zie jij de actuele opbrengst dan ? Ik moet echt naar de tab "today" 8)7
Klik eens op de tab "Current power" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Microkid schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 17:03:
[...]

het is prima logbaar met hun gateway.
Maar ik wil 2 paneeltjes neerleggen met 1 stuks micro inverter 480.
Helaas is de Gateway even duur als 1 omvormer en dat maakt het toch een relatief duur stukje logging.

Had eigenlijk de hoop dat er ondertussen al meer alternatieven waren voor de Soladin/Steca's.

Maar lijkt toch behoorlijk tegen te vallen....

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Tsja, pas als iemand het voor elkaar krijgt met een USB ZigBee stick oid te gaan loggen word het echt interessant inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Laatst online: 14-10 16:19
Ik wil binnenkort ook overgaan tot aanschaf van zonnepanelen (heb bijna alle offertes binnen).
Alleen ik heb dus ook een ferias draaischijf meter.

Waar wat is nu precies het voordeel van zo'n meter t.o.v. een slimme meter.
Persoonlijk wil ik de boel (waarschijnlijk) gaan loggen met een qbox kastje.
Dit kan weer het beste met een slimme meter (verbuik, teruglever en gas verbruik wordt inzichtelijk gemaakt).

Maar zo'n slimme meter houdt toch ook bij wat ik verbruik en wat ik terug lever?
Dus waarom is het dan 'beter' om een ferias draaischijfmeter te laten hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
stimpyrulez schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 07:30:
Ik wil binnenkort ook overgaan tot aanschaf van zonnepanelen (heb bijna alle offertes binnen).

Dit kan weer het beste met een slimme meter (verbuik, teruglever en gas verbruik wordt inzichtelijk gemaakt).

Maar zo'n slimme meter houdt toch ook bij wat ik verbruik en wat ik terug lever?
Omdat zo''n ding automatisch saldeert, hoe veel je ook verbruikt/terug levert. Daarnaast zul je in duur tarief terugleveren (overdag) en in laag tarief verbruiken terwijl een slimme meter 4 telwerken kan hebben waarbij de boel in de juiste tarief groep gesaldeerd zou kunnen worden.
Daarnaast zijn mensen er niet zo happig op dat de energieboer op ieder gewenst moment de meterstand uit zou kunnen lezen. (persoonlijk geef ik daar dan weer geen reet om, maar goed :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

stimpyrulez schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 07:30:

Als een ferris meter geschikt is voor terugleveren, heb je het voordeel dat deze automatisch saldeert.
Er is slechts 1 telwerk wat vooruit of teruguit loopt. Er is dus maar 1 meterstand en dat kan bijna niet fout gaan. Er is dan ook geen salderingsgrens (verschil afnemen en terugleveren is minimaal) en mochten ze in de toekomst gaan rommelen met de vergoeding voor wat je teruglevert, kan dat ook niet.

Aan de andere kant, gok ik dat je er nog maximaal 8 jaar van kunt genieten. tegen die tijd zullen ze wel alle farrismeters hebben afgekeurd en ben je alsnog verplicht om hem te vervangen.

(ik kwam er net achter dat mijn meter als in 2007 is afgekeurd :o. Ik zeg niets..)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Dank u voor de antwoorden.

@Erikje:
Maar het salderen in hoog tarief is toch logisch? Overdag schijnt de zon.
Nadeel is dat je in het weekend dan terug leverd in laag tarief.
Maar ja, ik heb een meter met hoog en laag tarief, dus daarmee zal ik dan toch ook hetzelfde resultaat hebben?

@Cyberpope
Dat je 1 telwerk hebt dat snap ik, maar zo als hier boven al gezegt, ik heb een dubbele meter.
Dus dan saldeer ik in het weekend toch ook op de laag tarief meter/teller?

Volgens mij mag ik bij mijn huidige aanbieder max. 5000Kwh per jaar terugleveren.
Alleen neem ik aan dat ze toch eerst je verbruik - teruggeleverde Kwh berekenen, en daarna nog kijken of je terug geleverd hebt en dat mag max. 5000 Kwh zijn?

Of is het juist dat je max. 5000Kwh mag terug leveren?
(Wil trouwens tegen de 4800Pw op mijn dak leggen, dus die 5000Kwh haal ik toch niet lijkt mij)

Oh ja, en dat ze mijn meterstanden kunnen uitlezen... ja, vind ik niet heel erg.
Tevens mogen ze het wettelijk maar 4x per jaar volgens mij.

[ Voor 7% gewijzigd door stimpyrulez op 02-05-2013 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het terugleveren op hoog danwel laagtarief scheelt minder dan 10 euro op jaarbasis gecalculeerd op een gebruik van 5000 kwh per jaar. ik zie het hier ook al laagtarief is doordeweeks verbuik maar 2 dagen weekend saldeer ik het weer

de grens van max 5000 kwh salderen is er bij velen al af en gaat er officieel ook af.

mbt slimme meter uitlezen indien je akkoord hebt gegeven is dit 1 keer per 2maanden en krijg je daar ook een overzicht van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
@swapevent:
thx voor de heldere uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleMan
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-10 14:35
Freemann schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 07:27:
[...]

Helaas is de Gateway even duur als 1 omvormer en dat maakt het toch een relatief duur stukje logging.

Had eigenlijk de hoop dat er ondertussen al meer alternatieven waren voor de Soladin/Steca's.

Ik ga vandaag 3 255w paneeltjes met 3 involar MAC-250 micro omvormers op mijn dak leggen, monitoring met Youless. Zoiets zou je ook kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
Freemann schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 07:27:
[...]

als je beetje snuffeld kun je voor iets van 160 wel een gateway vinden. Vraag Guus maar es.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Heb al logging voor mijn PowerOne draaien en heb eigenlijk geen zin om er een 2de logging naast te gaan draaien. Het mooiste zou zijn om een (micro)omvormer te plaatsen die direct uitgelezen kan worden zonder tussenkomst van gateway's of andere speciale software.

Daarbij ben ik dan ook zeer geinteresseerd in zaken als;
Grid U/I/V,
"String/panel" U/I/V,
Temperatuur zaken,
AC<>DC Efficientie
etc.

Dat kan ik helaas niet uit een Youless, kWhmeter,etc halen. Dat zijn vaak alleen gegevens die je direct uit de omvormer moet/kan halen.

[ Voor 31% gewijzigd door Freemann op 02-05-2013 09:00 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 19:34:
Ik kwam hier ook nog wel wat leuk leesvoer tegen over enecsys logging:

http://www.navitron.org.u....php/topic,18276.120.html
Cool, bedankt voor de tip. Ik heb binnenkort ook Enecsys spul draaien voor de panelen die op het prieel in de actertuin gaan. Fijn dat het protocol nu grotendeels ontcijferd is! Binnenkort toch echt eens beginnen aan het programmeren van loggen van m'n Omniksol via Raspberry Pi naar PVOutput. De Enecsysjes kan ik dan ook mooi meenemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
BamSlam_ schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 09:09:
[...]

Cool, bedankt voor de tip. Ik heb binnenkort ook Enecsys spul draaien voor de panelen die op het prieel in de actertuin gaan. Fijn dat het protocol nu grotendeels ontcijferd is! Binnenkort toch echt eens beginnen aan het programmeren van loggen van m'n Omniksol via Raspberry Pi naar PVOutput. De Enecsysjes kan ik dan ook mooi meenemen. :)
Geen probleem, enige nadeel is nog dat ze het dus uit de gateway vissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een vraagje ivm de string aansluiting
De zon schijnt van links naar rechts,
dus als 1e komt rij1 in de zon daarna rij2 en vervolgens rij3
maakt het uit hoe je de string compleet maakt
optie A of optie B of maakt dat niet uit voor mijn gevoel maakt het niet uit namelijk .

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/942283_10200212704299443_996532819_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:46

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het maakt geen bal uit, al zou je ze kruislings verbinden ;)
Enige wat telt is de polariteit, maar dat kan met standaard connectors niet fout gaan :P

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 02-05-2013 10:39 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 09:47:
[...]

en dat is dus ook mijn probleem... tot op heden heb je gewoon die gateway a >€160-250 nodig om die krengen te loggen. Vind het eigenlijk belachelijk dat fabrikanten die data opsluiten en jou/mij geen directe toegang geven tot die data.

Afwachten maar of er iemand is die het voorelkaar krijgt om met een standaard Zigbee device de packetjes van de enecsys device op te vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Verwijderd schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 09:54:
optie A of optie B of maakt dat niet uit voor mijn gevoel maakt het niet uit namelijk .

[afbeelding]
Volgens mij zitten de bypass diodes zo in een paneel dat over de lange kant stroken worden gebypassed die in de schaduw liggen ....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor mijn gevoel maakt het idd ook niet uit,
maar was er wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 09:54:

[afbeelding]
het maakt nog wel iets uit.
je kunt ook met bijde + en - in de zelfde hoek uit komen.
dat scheelt een aantal meter kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het ging me in deze niet om het #meter kabel maar gewoon functionaliteit
mijn gevoel vertelde me dat het niet uitmaakt
echter mijn gevoel zei ook
rij1 achter elkaar in de zon terwijl rij 2 in de schaduw ligt ( optie A )
is beter dan optie B waarbij je paneel met zon , paneel zonder zon, paneel met zon, etc krijgt

maar ik zeg erbij dat ik echt een gevoelkwestie en geen enkelerwijze technisch onderbouwt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 11:06:
het ging me in deze niet om het #meter kabel maar gewoon functionaliteit
mijn gevoel vertelde me dat het niet uitmaakt
echter mijn gevoel zei ook
rij1 achter elkaar in de zon terwijl rij 2 in de schaduw ligt ( optie A )
is beter dan optie B waarbij je paneel met zon , paneel zonder zon, paneel met zon, etc krijgt

maar ik zeg erbij dat ik echt een gevoelkwestie en geen enkelerwijze technisch onderbouwt
dat is gevoel.
de diodes lossen het op samen met de mpp.
het maakt niet uit in welk deel van de string de diodes in/uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thanx,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik heb oost-west.
en ook schaduw.
van links recht boven (en soms denk ik wel eens van beneden, lol)

met oost-west heb je dat wat sneller.

de schaduw van de kerk toren gaat van rechts naar links.
de schaduw van de boom gaat van links naar rechts.
ik zie geen verschil.

(alleen als ik mppscan(optitrack) gebruikt dan zie ik de schaduw van de boom wat minder hard.
maar met de kerk toren doet mppscan weer niks extra's.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 14-10 15:15
Vraagje tussendoor: Vergis ik me als ik denk dat de correcte werking (aansluiting) van een set panelen in string af te leiden is aan de hand van het voltage?

M.a.w. dat je, temperatuur in acht nemende, een bepaalde V kan verwachten op het display van je omvormer, die het product is zou moeten zijn van het aantal panelen maal de V per paneel?

Dus als je 12x40V = 480V verwacht, maar slechts 440V leest, dan zou er een paneel los kunnen liggen? Of is de natuurlijke fluctuatie in voltage bij een bepaalde omgevingstemperatuur (bij gebrek aan preciezere data) te hoog om dat met zekerheid te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Terpen Tijn schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 11:36:
Vraagje tussendoor: Vergis ik me als ik denk dat de correcte werking (aansluiting) van een set panelen in string af te leiden is aan de hand van het voltage?

M.a.w. dat je, temperatuur in acht nemende, een bepaalde V kan verwachten op het display van je omvormer, die het product is zou moeten zijn van het aantal panelen maal de V per paneel?

Dus als je 12x40V = 480V verwacht, maar slechts 440V leest, dan zou er een paneel los kunnen liggen? Of is de natuurlijke fluctuatie in voltage bij een bepaalde omgevingstemperatuur (bij gebrek aan preciezere data) te hoog om dat met zekerheid te zeggen?
in principe kun je het heel precies zeggen.
je moet dan wel de cel-temperatuur weten + de flash data hebben.

de cel-temperatuur is een lastige die kan een stuk hoger zijn als de omgevings-temperatuur.
zeker als de panelen liggen te bakken in de zon. (leg er je hand maar eens op dan voel je het wel.)

edit: als er 1 paneel los zit heb je geen string en daar door 0V.
alleen als er 1 paneel totaal niet is aan gesloten kun je een lagere V krijgen als verwacht.

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 02-05-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 16:35
Wat nog wel even belangrijk is voor de 'garantie' van Enecsys. Dit staat er in de voorwaarden:
The Enecsys Monitoring capability is provided as a part of this Limited Warranty and Enecsys authorization by the installation owner to view the performance data of the Enecsys micro-inverters at the installation site is a required condition of this Limited Warranty. If the Enecsys monitoring is not installed and available to Enecsys or troubleshooting then this warranty is limited to 5 years.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Thijs8472 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 11:42:
Wat nog wel even belangrijk is voor de 'garantie' van Enecsys. Dit staat er in de voorwaarden:

[...]
WHAHAHA

Onvoorstelbaar dat bedrijven op deze manier de data opeisen en je "dwingen" om in de gateway te investeren....
Klinkt net als plugwise; Als jij geen data met ons deelt, dan heb jij geen recht op nieuwe software releases en/of ondersteuning

Ongekend....

[ Voor 5% gewijzigd door Freemann op 02-05-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
migjes schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 11:40:
[...]

in principe kun je het heel precies zeggen.
je moet dan wel de cel-temperatuur weten + de flash data hebben.

de cel-temperatuur is een lastige die kan een stuk hoger zijn als de omgevings-temperatuur.
zeker als de panelen liggen te bakken in de zon. (leg er je hand maar eens op dan voel je het wel.)
Maar op een bewolkte ochtend, bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Terpen Tijn schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 11:46:
[...]

dan zijn de panelen koeler en de V is dan hoger.

maar verwacht je iets?
(geef eens specs, dan reken ik het uit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:45

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Terpen Tijn schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 11:36:
Zou het wel apart vinden als je een paneel vergeet aan te sluiten. Het lijkt mij eerder voor te komen dat een connector niet goed is aangesloten, maar dan meet je gelijk geen spanning meer.

Als de panelen nog niet zijn aangesloten op de omvormer, kun je de open klem spanning meten. De open klem spanning varieert met de temperatuur meestal zo'n 0,35% per graad. De temperatuur van de panelen is ook wel redelijk te schatten. Bewolkt en harde wind? Dan is de celtemperatuur zo goed als gelijk aan de omgevingstemperatuur. Veel zon en weinig wind? Dan kan de temperatuur 20 - 30 graden hoger liggen dan de omgevingstemperatuur.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Terpen Tijn schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 11:46:
[...]

Spanning zegt alles over de temp. van de panelen.
Stroom zegt alles over de intensiteit van de zonnestraling.

zuid installatie:
12x30V = 360V
12x8A = 8A
240Wp paneel en 2880Wp installatie

lage zon, lage omg. temp. ochtend:
Hoge spanning en lage stroom (380V en 2A = 760W)

hoge zon, hoge omg. temp. middaguur:
lage spanning en hoge stroom (300V en 7A = 2100W)

lage zon, middelmatige omg. temp. eind middag:
normale spanning en middel matige stroom (360V en 4A = 1440W)

puur fictief en om het te proberen duidelijk te maken.

[ Voor 23% gewijzigd door Freemann op 02-05-2013 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
@Freemann, ik wilde er mensen alleen even op wijzen wat voor gevolg het heeft als je geen monitoring dingetje koopt. Ik heb zelf 2 480's en een 240 in bestelling staan en ik heb er ook maar een monitoring ding bijgekocht omwille van de 'garantie' ook al vond ik het vrij prijzig. Wat ik daarvan vind laat ik in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@terpentijn
ik gebruik even mijn eigen situatie als voorbeeld
9 panelen in 1 string met een Voc van 37,2 Volt
het theorestische maximum voltage is dan 9*37,2 oftewel 334,8 Volt
deze zie je bijv in Februari / maart als je van die mooie pieken hebt.

kijk ik nu even naar gisteren mooie zonnige dag nagenoeg geen bewolking dan is het als volgt
om 6:46 uur 288 Volt 0 Amp
om 6:54 uur 221 Volt 0,24 Amp
dat wisselt zo'n beetje tot 10 uur vanaf dat moment ligt de hele string in de zon
tot 19:30 uur wisselt het Voltage tussen de 240 en 250 Volt
en de Amp zie je gelijdelijk oplopen van 1 Amp naar 5,4 Amp rond 13:00 uur en dan weer langzaam aflopen naar 1 amp op 19:30 uur.
dit komt omdat de zon eerst steeds hoger en daarna weer lager komt te staan

bij een bewolke dag bijv zit het voltage tussen de 250 Volt en 280 Volt en de A stuitert evenredig mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 12:01:
ik gebruik even mijn eigen situatie als voorbeeld
9 panelen in 1 string met een Voc van 37,2 Volt
het theorestische maximum voltage is dan 9*37,2 oftewel 334,8 Volt
deze zie je bijv in Februari / maart als je van die mooie pieken hebt.
bijna.
ik zie mijn panelen net iets over de Voc gaan als het koud is.
10X 45,4V = 454V.
en de mpp heeft een paar keer de 480V gehaald. (welliswaar zeer kort)

er is ook nog een Temperature Coefficient of Voc -0.34 %/°C.

edit: dat heb ik alleen op oost gezien.
op west eigenlijk nooit.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 02-05-2013 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 09:47:
Vind ik niet zo'n probleem, de gateway heb ik toch al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Thijs8472 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 11:55:
@Freemann, ik wilde er mensen alleen even op wijzen wat voor gevolg het heeft als je geen monitoring dingetje koopt. Ik heb zelf 2 480's en een 240 in bestelling staan en ik heb er ook maar een monitoring ding bijgekocht omwille van de 'garantie' ook al vond ik het vrij prijzig. Wat ik daarvan vind laat ik in het midden.
Eens!
Zo was er laatst hier op het forum iemand die WSL ging gebruiken icm zijn SMA.
Toen bleek dat zijn omvormer een relatief groot deel van de dag in een AC<>DC eff. bereik zat van ~85-90%
Dit bleek een SMA HF model te zijn met een relatief klein aantal panelen en das lage DC spanning.

Hieruit kon hij conclusies trekken over de installatie als geheel. Je kan dan als eindgebruiker kijken of je je installateur een draai om zijn oren moet geven of, als je zelf de installatie hebt gedaan, panelen bijleggen.

Als ik per dag 5 uur 5-7% minder opwek bij 2000W AC vermogen.....
100W per uur = 500W per dag * XX dagen = XXX kWh etc....

En zo ie zo is het dood zonde om zoveel te verliezen.

@BamSlam_:
De gateway is, bij een grote installatie, verwaarloosbaar. Echter als je 1-4 panelen neerlegt met 2 stuks 480, dan is het wel een erg duur geintje. Maar als je de GW al hebt liggen, dan is het een leuk complete systeem. Al ben ik zelf geen voorstander van het feit dat de data opgesloten zit bij de fabrikant.

[ Voor 12% gewijzigd door Freemann op 02-05-2013 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 11:44:
[...]

WHAHAHA
Klinkt net als plugwise; Als jij geen data met ons deelt, dan heb jij geen recht op nieuwe software releases en/of ondersteuning

Ongekend....
ongekend dat je dat zegt, ik zet die optie gewoon uit,
en update wanneer ik zin heb, plugwise krijgt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 13:34:
[...]

ongekend dat je dat zegt, ik zet die optie gewoon uit,
en update wanneer ik zin heb, plugwise krijgt niets.
optie aan laten staan en plugwise blokkeren in je firewall heeft het beste effect.

Geen data verzenden, maar wel notificatie krijgen wanneer software beschikbaar is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Ik dacht dat het misschien mogelijk zou zijn om het voltage te meten in neutrale omstandigheden. Dus als er geen/weinig zon is, en de panelen de omgevingstemperatuur hebben; 's ochtends vroeg ofzo.

Dan zou je (dacht ik) aan de hand van de specs van de panelen (deze overigens: http://www.suntech-power....5-305_Ve(poly)_EN_web.pdf) kunnen kijken welk voltage te verwachten zou zijn op die temperatuur voor een X (12) aantal in een string.

Als dat duidelijk meer is dan het gemeten voltage dan zou het kunnen betekenen dat niet alles aangesloten is. Hoewel dat kennelijk niet zo waarschijnlijk is. :)

Misschien onzinnig allemaal. Het is ingegeven door het feit dat mijn systeem op koers is voor een jaaropbrengst van ~600 kWh/kWp, wat me vrij karig lijkt. Ik had van tevoren op iets van 700 kWh/kWp gerekend. Ik besef wel dat een systeem op vrijwel West en op 48 graden hoek, met inachtname van verliezen enzo, niet meer dan ~750 kWh/kWp zal leveren. Ik heb daarbij in de avond ook nog schaduw door het huis van de buren (~2-3 meter afstand, iets ten noord-westen, schuin dak dat van ons afbuigt, geen schoorstenen), maar toch.

Ik lees hier over opbrengsten van anderen die ook schaduw zeggen te hebben, en die consistent veel hoger scoren. Dus begon ik te twijfelen of er misschien toch iets niet goed aangesloten was... Ik zie ook heel weinig aftopping, slechts enkele 3kW pieken (3420 Wp op 3000 W omvormer) de afgelopen maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:45

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Bij 200W/m2 instraling is de openklem spanning zo'n 42V. Als het 's ochtends nog koud is, zal de celtemperatuur misschien 15°C zijn (10°C omgeving plus een beetje opwarming) dus 3,5% hoger dan bij 25°C. 42V + 3,5% = 43,5V x 12 panelen is 522V. Dit is dus de spanning waarbij de DC kabels niet op de omvormer zitten aangesloten (niet onder belasting de DC kabels lostrekken!).

Het komt niet op de volt precies, maar als de open klem spanning zo'n 40V lager ligt, dan zou ik de kabels wel even gaan checken.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:51
Ok, wie kan mij een eerste schopje geven.

We hebben een dubbele garage, ligt zo te zien een groot deel van de dag in de zon. Plat dak, paar graden naar N-O hellend. Is er een of ander meetapparaatje te leen/huur, waarmee ik gedurende de dag de inval van de zon op dat dak zou kunnen meten?

Verder, hoeveel W-Piek zou ik ongeveer kwijt kunnen op een plat dak van 5,5 x 6 M? Dak ligt +- 45 graden op Zuid-West. Wat voor omvormers kan ik het beste gebruiken?

Ben een absolute noob, ondanks dat ik al een tijdje meelees.

[ Voor 4% gewijzigd door SkiFan op 02-05-2013 15:56 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
Overdag zou je met dat type panelen rond de 430 a 440 Volt moeten zitten Terpen Tijn. Ik ken ze wel, in de familie zit een SMA 3000HF met 12 stuks 280 van Suntech , zit ook altijd tussen de 430 en 440 Volt. Welke omvormer hangt er aan ?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
SkiFan schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 15:52:
Ok, wie kan mij een eerste schopje geven.
ik zou 3 x 5 panelen helemaal plat op het dak leggen op een SMA 3000 TL21, gewoon in 1 string. Panelen van zo rond de 250 a 260 watt, standaardmaat. Exclusief montage inclusief bezorgen is dat te kijgen voor zo'n 5500 euro. ZIt je ook niet met oriëntatie, je moet alleen 2x per jaar de panelen ff schoonspuiten. ;)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Lardman schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 15:57:
[...]

ik zou 3 x 5 panelen helemaal plat op het dak leggen op een SMA 3000 TL21, gewoon in 1 string. Panelen van zo rond de 250 a 260 watt, standaardmaat. Exclusief montage inclusief bezorgen is dat te kijgen voor zo'n 5500 euro. ZIt je ook niet met oriëntatie, je moet alleen 2x per jaar de panelen ff schoonspuiten. ;)
Levert dat 's ochtends en 's avonds niet heel weinig rendement op als ik ze plat leg? Moet ze toch iets of wat uitrichten, omdat het dak iets naar het noorden afloopt.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
SkiFan schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 16:00:
[...]

Levert dat 's ochtends en 's avonds niet heel weinig rendement op als ik ze plat leg? Moet ze toch iets of wat uitrichten, omdat het dak iets naar het noorden afloopt.?
Tja, het blijft puzzelen natuurlijk. Een 9 oost 9 west opstelling kan misschien ook avec une petit peux proppen.
Je hebt de zegen en de vloek van het platte dak. Alles is mogelijk. Stel voor jezelf een budget op en ga lekker puzzelen de komende weken, er is geen goed of fout. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Wat is een 9 oost of 9 west opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

SkiFan schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 16:11:
Wat is een 9 oost of 9 west opstelling?
ff google-en en je weet het ;)
zie http://zonneenergie.eu/zonnepanelen-oost-west-plat-dak/

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 13:03
Op de Yingli YL270C-30b blijkt een erg lange levertijd te zitten (wordt nu al eind juli gepland) :|

Als alternatief onderstaande configuratie, iemand op-/aanmerkingen/tips?
12 x Canadian Solar CS6P 250P
1 x SMA SB2500TLST
15 graden beugels + aluminium profielen tbv montage op plat dak (met 30 graden kom ik tussenruimte tekort)
voldoende bekabeling en stekkers
bezorging van gehele pakket
4210 euro excl. subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
panda's zijn wel veel toffer eigenlijk, maar als je nu los wilt....
Prijstechnisch niets op aan te merken. Run nog wel even een SB3000TLST door sma sunnydesign om te zien dat geen grote verliezen zijn.

Ik zeg doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
SolarNRG toevallig? Ik kreeg nog als alternatief de Yingli Panda 260Wp panelen aangeboden die ze wel konden leveren maar ben uiteindelijk ook voor Canadian Solar CS6P 250P gegaan (de meerprijs voor 10Wp en mono vond ik te hoog). Wellicht kan je bij zonnestroom.eu nog bellen, ik las hier dat die nog wel wat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Doe eventueel Neanderthaler71 een DM, he seems to know of mittens.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
antonboonstra schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 15:34:
Bij 200W/m2 instraling is de openklem spanning zo'n 42V. Als het 's ochtends nog koud is, zal de celtemperatuur misschien 15°C zijn (10°C omgeving plus een beetje opwarming) dus 3,5% hoger dan bij 25°C. 42V + 3,5% = 43,5V x 12 panelen is 522V. Dit is dus de spanning waarbij de DC kabels niet op de omvormer zitten aangesloten (niet onder belasting de DC kabels lostrekken!).

Het komt niet op de volt precies, maar als de open klem spanning zo'n 40V lager ligt, dan zou ik de kabels wel even gaan checken.
Ok, maar ik heb geen aparte meter, en heb weinig/geen ervaring met electra... kan ik het niet op de omvormer aflezen?
Lardman schreef:
Overdag zou je met dat type panelen rond de 430 a 440 Volt moeten zitten Terpen Tijn. Ik ken ze wel, in de familie zit een SMA 3000HF met 12 stuks 280 van Suntech , zit ook altijd tussen de 430 en 440 Volt. Welke omvormer hangt er aan ?
Nee toch!? Ik zit nu op 234V met iets van 1700W momentaan! Een SMA 3000TL-21 heb ik...

Doh, nee op 400V DC zit ik dus. Toch aan de lage kant, lijkt me?

[ Voor 3% gewijzigd door Terpen Tijn op 02-05-2013 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:10
234V. Ik neem aan dat jij dan aan de AC kant kijkt. Lardman heeft het over de DC kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het is een TL-21, dus twee strings, denk ik. Dan kan die spanning per string toch kloppen?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Sorry, gecorrigeerd, het is 400V DC. En, nee, alles zit op 1 string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Terpen Tijn schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 17:03:
Sorry, gecorrigeerd, het is 400V DC. En, nee, alles zit op 1 string.
okee

Het is alleen dat ik 16 panelen heb op een TL-20 en in zie ook altijd spanningen onder de 300 V DC op de omvormer.
Alles werkt prima met vaker momentane vermogens boven de limiet van de omvormer.

Maar die zitten waaschijnlijk per 8 parallel.

[ Voor 41% gewijzigd door Schinnen-groen op 02-05-2013 17:18 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Lardman schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 16:44:
panda's zijn wel veel toffer eigenlijk, maar als je nu los wilt....
Prijstechnisch niets op aan te merken. Run nog wel even een SB3000TLST door sma sunnydesign om te zien dat geen grote verliezen zijn.

Ik zeg doen :)
Verschil 2500TLST en 3000TLST:
nom. vermogensverhouding 88% vs. 107%
rendement omvormer 94,8% vs. 94,7%
energierendementsfactor 99,9% vs. 100%
jaarlijkse opbrengst 2651,30kWh vs. 2648,40kWh
dpec. energieopbrengst 884kWh/kWp vs. 883kWh/kWp
performanceverhouding 83,2% vs. 83,1%
Kan het verkeerd hebben, maar als ik bovenstaande bekijk komt de 2500 er beter vanaf dan de 3000, toch?

Als ik in de datasheet kijk zie ik onderstaande verschillen (2500 vs 3000):
Max DC Power: 2650W vs. 3200W
MPP voltage range 180 - 500V/400V vs. 213-500V/400V
Rated power AC 2500W vs 3000W
Max apparent AC 2500VA vs. 3000VA
Max output current 10.9A vs. 13.1A
Enige wat me hier dan opvalt is dat ik met 12 panelen theoretisch over de max van de 2500 kan gaan waardoor er afgetopt wordt.
Thijs8472 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 16:46:
SolarNRG toevallig? Ik kreeg nog als alternatief de Yingli Panda 260Wp panelen aangeboden die ze wel konden leveren maar ben uiteindelijk ook voor Canadian Solar CS6P 250P gegaan (de meerprijs voor 10Wp en mono vond ik te hoog). Wellicht kan je bij zonnestroom.eu nog bellen, ik las hier dat die nog wel wat heeft.
Jij mag niet meer raden ;)
Vind dit wel een geschikt alternatief, jaarverbruik was 2548kWh. Zou met de Yingli's iets teveel gaan produceren, maar wel bedankt voor de tip.

[ Voor 13% gewijzigd door Niek_ op 02-05-2013 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Niek_
als je het niet erg vind dat de omvormer rond deze tijd wat aftopt.
kun je kiezen tussen de 2.
neem de opbrengst berekening van sma wel met een korrel zout. (een heel pak)

verder kun je beter kijken naar het prijs verschil tussen de 2.
(af nog goedkoper iets anders als een sma.
dat maakt meer uit.)
de 3000 zal echt wat meer doen, maar het zal niet super veel zijn.

(woon je bij de kust, ga zeker voor de 3000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
@migjes,
prijsverschil tussen de 2500 en 3000 is ongeveer 90 euro, toch zo'n 400kWh wat hij dan extra op jaarbasis zou moeten leveren. Klinkt als een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Freemann schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 12:58:
@BamSlam_:
De gateway is, bij een grote installatie, verwaarloosbaar. Echter als je 1-4 panelen neerlegt met 2 stuks 480, dan is het wel een erg duur geintje. Maar als je de GW al hebt liggen, dan is het een leuk complete systeem.
Ik heb de gateway (plus een repeater die ik waarschijnlijk niet nodig heb en dus weer kan verkopen) voor een prikje op Ebay gekocht laatst. :)
Al ben ik zelf geen voorstander van het feit dat de data opgesloten zit bij de fabrikant.
Niet meer. Zie https://gathering.tweaker...message/40182212#40182212 .

[ Voor 22% gewijzigd door BamSlam_ op 02-05-2013 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Niek_ schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 17:53:
@migjes,
prijsverschil tussen de 2500 en 3000 is ongeveer 90 euro, toch zo'n 400kWh wat hij dan extra op jaarbasis zou moeten leveren. Klinkt als een hoop.
dat minimaal verdelen over 10 jaar en dan is het nog maar 40kWh per jaar.

maar het is een keuze die je zelf moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 105% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-10 18:35

paulv1973

16.730Wattpiek

Wat gaat er aan een omvormer kapot indien de maximale dc ingangsspanning wordt overschreden?
Het gaat hier om een aangeboden SMA SB5000TL*20.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-10 18:35

paulv1973

16.730Wattpiek

Dre schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 18:55:
[...]

Hangt een beetje af van de spanning :+. Condensatoren kunnen vaak wel wat meer hebben (tijdelijk), maar halfgeleiders en vooral degene die actief zijn (schakelen) niet. Omvormer zal bij een te hoge spanning het vermogensgedeelte stoppen, maar besturingselektronica blijft werken. Ook de voeding van de besturingselektronica dus.

Ik zou zeggen, probeer het eens uit voor ons wat er precies stuk gaat :+

Hoeveel spanning hebben we het over?
Geen idee.wat de spanning is geweest. Staat niet bij de advertentie.
Loont het zich niet om zoiets te laten repareren?
Is het dan zo dat alleen de aangesloten strings defect zijn?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

BamSlam_ schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 17:57:
[...]

Ik heb de gateway (plus een repeater die ik waarschijnlijk niet nodig heb en dus weer kan verkopen) voor een prikje op Ebay gekocht laatst. :)
Dat is nog wel een idee, thanx!
Ben ik niet met je eens. Enecsys heeft nog steeds controle over de gateway. In het ergste geval kunnen ze op afstand een firmware update uitvoeren en daarmee de boel weer netjes opslot zetten. Daarbij is de oplossing van navitron niet echt een oplossing voor Henk op de hoek die een PV installatie heeft laten plaatsen en gen bal verstand heeft van computers.

Daarbij wordt de data verzonden naar Enecsys en moet jij het aftappen en is het niet zo dat de data lokaal opgeslagen is. Oftewel jouw data gaat naar de multinational en als je geen gateway neemt dan krijg je graties minder garantie :)

Maar dit gaat op voor bijna alle micro-omvormer concepten.
Waar ik tot op heden erg van gecharmeerd ben is de Diehle met de onboard webserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 18:43:
[...]

Goed dat je het bij de feiten houdt. Ik zal even verder gaan met feiten betreffende piekverliezen:
Leesvoer
  • Kust = 39 kWh/ jaar verlies door 2500WAC omvormer bij 3000Wp in plaats van 3000WAC
  • Plaats Wierden = 21 kWh/ jaar verlies door 2500WAC omvormer bij 3000Wp in plaats van 3000WAC
[/feiten]

Veel plezier ermee. Viel mij in het verleden al op dat Sunny Design veel minder piekverliezen verwacht. Ik zou voor de 2500 gaan vanwege de lagere prijs.
ik zag de aeg pv2000 vandaag 2220Watt AC doen; dus per omvormer is er kortstondig piekbereik beschikbaar als je slim kiest, in de handleiding word ook 10% oververmogen vermeld voor een korte periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:59
Net de eindafrekening van eneco ontvangen. Hebben ze de stand maar ingeschat in plaats van de waarde die ik keurig heb doorgegeven. Verdorie. Meterstand gas hebben ze wel goed overgenomen, maar electriciteit was blijkbaar te laag. Prutsers. Moet ik er weer achteraan. Ik heb de plaatsing zelfs nog netjes aangemeld.

[ Voor 8% gewijzigd door blissard op 02-05-2013 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 21:14:
[...]

ik zag de aeg pv2000 vandaag 2220Watt AC doen; dus per omvormer is er kortstondig piekbereik beschikbaar als je slim kiest, in de handleiding word ook 10% oververmogen vermeld voor een korte periode.
Yep, mijn PowerOne 3.0 heeft pieken van >3400W AC zijdig. Dat zullen korstondige pieken zijn, maar hij doet het toch maar wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Freemann schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 20:31:
[...]

Dat is nog wel een idee, thanx!

[...]

Ben ik niet met je eens. Enecsys heeft nog steeds controle over de gateway. In het ergste geval kunnen ze op afstand een firmware update uitvoeren en daarmee de boel weer netjes opslot zetten. Daarbij is de oplossing van navitron niet echt een oplossing voor Henk op de hoek die een PV installatie heeft laten plaatsen en gen bal verstand heeft van computers.

Daarbij wordt de data verzonden naar Enecsys en moet jij het aftappen en is het niet zo dat de data lokaal opgeslagen is. Oftewel jouw data gaat naar de multinational en als je geen gateway neemt dan krijg je graties minder garantie :)

Maar dit gaat op voor bijna alle micro-omvormer concepten.
Waar ik tot op heden erg van gecharmeerd ben is de Diehle met de onboard webserver.
dat of wachten tot iemand zelf met een zigbee usb dongle kan loggen. Dan kan die hele gateway de deur uit

die Diehle klinkt ook interessant, heb je daar een linkje van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 23:17:
[...]

die Diehle klinkt ook interessant, heb je daar een linkje van?
Het merk is Diehl, ik heb daar de H serie van met de gen(r)oemde webserver ;)
Dit bedrijf (link) is verbonden met Zonneplan, die o.a. deze Diehl aan particulieren levert.
Je hangt hem met een netwerkkabel in je netwerk en kan hem zo via internet of intranet benaderen.
Dat deze webserver hier aan een 100/100Mb glaslijntje hangt zal zeker wel helpen O-)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
dat is nou niet echt een micro omvormer te noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 07:11:
dat is nou niet echt een micro omvormer te noemen :)
Niet echt nee maar het ging Martin dan ook om de webserver, niet direct waar hij in zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Speedy-Andre schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 09:06:
[...]

Niet echt nee maar het ging Martin dan ook om de webserver, niet direct waar hij in zit :+
"Mijn" merk, Danfoss heeft dat ook "gewoon"
In het filmpje, http://www.danfoss.com/Bu...s/DLX+Inverter+Series.htm
:X

Wordt de komende jaren vast gemeen goed en kunnen alle PI, netduino, solarlogs, kwh+So enz,
bij het "grof" vuil gezet worden. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

PClop schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 09:53:
[...]

Wordt de komende jaren vast gemeen goed en kunnen alle PI, netduino, solarlogs, kwh+So enz,
Nee hoor, kun je ook leuke andere dingen mee doen :)
Daarbij is het S0 meten ook goed om verbuik te monitoren.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat ding lijkt wel héél erg veel op een Diehl inverter, het portal komt letterlijk overeen op de kleurtjes na 8)7
Wat nog ontbreekt is logging naar pvoutput, dat gebeurt bij mij remote via WSL en ik denk dat dit met de Danfoss hetzelfde zal werken.
Voor online logging heb je dus nog wel een Linux speeltje nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

PClop schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 09:53:
[...]

Dat zal wel meevallen...
Onboard webserver is 1, maar of het ook een nuttig geheel is, dat is 2.

De Diehl heeft een mooie GUI maar persoonlijk vind ik de uitvoering wat minder goed gelukt.
Het ziet er leuk uit, je kunt de basis zaken eruit halen, maar geen gedetaillerde
Daarbij komt dat het nog steeds een standalone device, wat alleen kan waarvoor het gemaakt is en niets meer.
Ik kan er bijv. niet mijn energie verbruik mee bekijken en ik ben voor update ZEER STERK afhankelijk van de leverancier. Ook zit er (zoals Speedy-andre al aanhaald) geen PVoutput support in en heb je nagenoeg geen invloed op de functionaliteit/features.
Een klein voorbeeld is (als ik het mij nog goed herinner) dat je in de Diehl niet kan Zoomen in de grafieken.
De Grafieken zijn "as-is" en ik verwacht niet dat Diehl een software update uit gaat brengen omdat ik wil kunnen zoomen....

De Diehl is een leuke omvormer met in de basis een leuke tool om de boel in de gaten te houden. Ze hebben het beter geregel dan bijv. PowerOne of SMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-10 20:14
blissard schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 22:01:
Net de eindafrekening van eneco ontvangen. Hebben ze de stand maar ingeschat in plaats van de waarde die ik keurig heb doorgegeven. Verdorie. Meterstand gas hebben ze wel goed overgenomen, maar electriciteit was blijkbaar te laag. Prutsers. Moet ik er weer achteraan. Ik heb de plaatsing zelfs nog netjes aangemeld.
Dat is heel normaal bij Eneco 8)7.
Ik had hetzelfde probleem. Meterstanden doorgegeven, gas is goed overgenomen maar de elektra is geschat.
Je denkt dat er een fout is gemaakt maar bij nabellen blijkt dat ze je opgegeven waarden negeren en de eigen hogere schatting gebruiken. Het was zelfs zo dat het meisje van de helpdesk mij vertelde dat hun schattingen heel erg goed waren en beter dan de opgegeven waarden van de verbruiker 8)7 8)7.
In mijn geval ging het om een paar honderd kwh en was al bezig naar greenchoice over te gaan.

Je praat tegen een muur. Het heeft geen zin. Overstappen helpt deels. Van stedin komen we niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Stomme vraag , die ik toch stel:kost het veel rendement als je platdak met schuin dak zonnepanelen combineert voor opgested dat de richting zuid blijft en alleen de hellingshoek van de panelen verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
goddegoddeot schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 11:45:
Stomme vraag , die ik toch stel:kost het veel rendement als je platdak met schuin dak zonnepanelen combineert voor opgested dat de richting zuid blijft en alleen de hellingshoek van de panelen verschilt.
Bij verschillende hellingshoek moet je ze opsplitsen over 2 trackers, verder geen bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Lardman schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 11:47:
[...]

Bij verschillende hellingshoek moet je ze opsplitsen over 2 trackers, verder geen bezwaar.
heb zitten zoeken maar ik denk dat mijn beoogde installatie te klein is 6* 250 voor plat dak en 2*250 voor schuin gedeelte. Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Speedy-Andre schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 10:05:
Dat ding lijkt wel héél erg veel op een Diehl inverter, het portal komt letterlijk overeen op de kleurtjes na 8)7
Wat nog ontbreekt is logging naar pvoutput, dat gebeurt bij mij remote via WSL en ik denk dat dit met de Danfoss hetzelfde zal werken.
Voor online logging heb je dus nog wel een Linux speeltje nodig ;)
Weet je dat wel zeker, Danfoss heeft ook online logging.
http://clxportal.danfoss.com/
http://clxportal.danfoss....n=plant&year=2013&month=4
Je ziet dus dat de online gegevens daar ook weer van zijn te downloaden in csv en Exel
maar weet dus niet af dat dan ook weer direkt te uploaden is naar pvoutput. ;)
Pagina: 1 ... 34 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.