Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.634 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op maandag 06 mei 2013 @ 21:23:
Als jij er content mee bent dat je huis als je op vakantie bent meer gebruikt dan mijn huis als er geleefd wordt zal ik er niet over doorgaan :)
Volgens mij heb je je dak aardig volgepuzzeld en kan alles met dezelfde hellingshoek.
Dan zou het in 1 string op 1 mppt kunnen. De omvormer wordt normaal iets ondergedimensioneerd ten opzichte van het stickervermogen omdat de stickeromstandigheden (STC) zelden gehaald wordt, als je aan de kust woont zou je hier vanaf kunnen wijken omdat daar iets hogere vermogens worden gehaald.
Op zzo is niet zo heel veel schaduw te verwachten, maar je zou kunnen overwegen de panelen met de meeste schaduw op een eigen ingang te zetten voor maximaal resultaat.
Thx,
Kan je me eens uitleggen waarom je de omvormer onderdimensioneert ?
Als de startspanning hetzelfde is maar het maximale vermogen wel hoger is dan is diegen met het hogere vermogen toch te verkiezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-10 14:52

Deathchant

Don't intend. Do!

Jongens, ik zit met het volgende.

Ik heb 4 panelen van CSUN van 250WP i.c.m. 4x Enphase M215 micro omvormers.
Ik heb dit via de woningvereniging kunnen regelen met dubbele subsidie en heb dus maar 990 euro betaald hiervoor.

Ik heb een Eltako EVA12-32A kWh meter, die de realtime output noteert als 0.8kW omdat er maar 2 digits op het scherm passen. Dit betekent dus dat 0,9kW een waarde kan zijn vanaf 850W-949W. Nou heb ik van de afgelopen week in een excelsheetje bij gehouden wat mijn 24 uurs opbrengst is bij supermooi weer. De uuropbrengsten geeft ie wel in 4 digits weer.

Jullie kunnen er vanuit gaan dat ik volledig op het zouden lig (100% instralingsfactor) en 0,0 schaduwen van andere huizen, bomen of schoorstenen heb.
Wat ik me nu dus afvraag....ik heb met deze afgelopen paar mooie dagen "slechts" een piek uuropbrengst gehaald van 837watt. Vandaag zelfs "maar" 796watt...

Nou heb ik dus even de specs van die omvormers erbij gehaald en daar staat Maximum output power: 215Watt.
215x4=860W.

Ik ben geen elektricien en misschien zie ik e.e.a. over het hoofd, maar klopt als ik zeg dat ik die 1000W nooit kan halen en dat de woningvereniging i.c.m. de leverancier de klanten een setup laat betalen waar niet het maximale uitgehaald kan worden doordat de omvormers niet krachtig genoeg zijn?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
drielp schreef op maandag 06 mei 2013 @ 21:25:
Hier ook de eindafrekening binnen. Essent doet het wel een beetje vreemd. Het gebruik op nachttarief (= in de plus) staat op de jaarrekening en moet gewoon afgerekend worden, Het dagtarief (in de min) wordt afgerekend door een apart rekening. Deze heb ik net binnen. Het heeft welliswaar een maand geduurd voordat Essent klaar was met rekenen, maar de volledige terug geleverde kWh worden uitbetaald, dus ook boven de saldering. En ook nog tegen een hoger tarief dan dat ik betaalt hebt :). Ik wacht nog even met overstappen naar een andere leverancier, hopelijk doen ze dit volgend jaar weer.
???

Salderen gebeurt per aansluiting, niet per telwerk.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:52

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@Deathchant
Haal je niet wat door elkaar?
Je kan niet evenveel Wh als Wp leveren omdat er een verliesfactor in de inverter, bekabeling enz. zit.
Als mijn dc vermogen 2200W is dan levert de inverter een kleine 2100W aan het net, bij micro-inverters is het rendement relatief laag dus de cijfers die je noemt kloppen m.i. goed.
Wat ook mee speelt is de hoek van het dak, hoe groter deze is hoe minder de opbrengst richting zomer.
Met mijn 25 graden zie ik de opbrengst toenemen t.o.v. maart omdat de zon steeds hoger komt.

[ Voor 23% gewijzigd door Speedy-Andre op 06-05-2013 22:12 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op maandag 06 mei 2013 @ 21:42:
[...]

Een schets van de beschikbare ruimte op het dak zou zeker helpen, nu hebben we alleen wat afmetingen.
Als je een schans met zwarte panelen zou kiezen dan geeft dat nog wat meer bruikbaar oppervlak, echter is er boven de dakkapel dan niets meer bruikbaar maar je zou de schans wel die kant op door kunnen trekken.
Gemiddeld zijn panelen 100x165cm, je kan er 4 in portrait naast elkaar kwijt en dat met 2 rijen.
De hoek moet wel zodanig zijn dat je de zonnecollectoren niet beschaduwt.
Als je een dakkapel laat plaatsen dan heb je ook gegevens beschikbaar over de belastbaarheid denk ik.
Normaal gesproken moet 10cm sneeuw goed gaan, maar de panelen voegen 20kg elk toe plus het frame.
Reken er op dat sneeuw op schuin liggende panelen blijft liggen, bij mij gebeurt dat met een 25 graden hoek.
De maten zijn een beetje af te leiden:
dakkapel is 4mtr breed, daarnaast zit stuk van ongeveer 2,5 mtr breed beneden aan wat bruikbaar is.
Dat zit pal naast dakkapel, dus niet volledig te gebruiken, misschien 2 boven elkaar.
En dan evt. een aantal onderaan de dakkapel boven de goot maar das volgens mij ook niet ideaal.
Bovenaan dak zitten de collectoren dus ook niet bruikbaar.

Wat bedoel je precies met schans ?
En bij 1,65mtr vertikaal plaatsen betekent dat dan niet dat de 2de rij gewoon op de dakpannen geplaatst moet worden ivm de benodigde ruimte ?
(geen kritiek gewoon opmerking)
Dan zou ik er in totaal 8 kwijt kunnen op de dakkapel mits de 2de rij vertikaal geplaatst kan worden.
En dan evt. nog de 2 andere naast de dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
hansdegit schreef op maandag 06 mei 2013 @ 22:05:
[...]

???

Salderen gebeurt per aansluiting, niet per telwerk.
Dat weet ik, maar Essent niet blijkbaar. Financieel is dit wel aantrekkelijk, netto resultaat is ongeveer + 62 euro voor 161 kWh teruggeleverd.

+293 kWh in laag = € 45,02 ( incl btw)
-454 kWh in normaal = € 107,39

161 kWh is dus waard € 62,37

Essent heeft nog wel € 1,65 aan netwerkkosten gerekend.... dat dan weer wel.

[ Voor 22% gewijzigd door drielp op 06-05-2013 23:21 . Reden: Was ex btw, nu wel goed ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Speedy-Andre schreef op maandag 06 mei 2013 @ 22:08:
@Deathchant
Haal je niet wat door elkaar?
Je kan niet evenveel Wh als Wp leveren omdat er een verliesfactor in de inverter, bekabeling enz. zit.
Als mijn dc vermogen 2200W is dan levert de inverter een kleine 2100W aan het net, bij micro-inverters is het rendement relatief laag dus de cijfers die je noemt kloppen m.i. goed.
Wat ook mee speelt is de hoek van het dak, hoe groter deze is hoe minder de opbrengst richting zomer.
Met mijn 25 graden zie ik de opbrengst toenemen t.o.v. maart omdat de zon steeds hoger komt.
OK, stel ik heb 10% verlies, wat echt wel veel is...dan zou ik toch eerder verwachten dat ik tegen de 900W aan zou zitten, maar dat haalt ie echt niet. Klopt het "simpele" rekensommetje niet van die 4x 215 watt?
Oh ik heb trouwens helemaal geen stijl dak, maar ook niet plat.

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 06-05-2013 22:16 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-08 22:16
Domba schreef op maandag 06 mei 2013 @ 09:48:
[...]

In hoeverre wijkt je dag opbrengst in PVoutput af van die je op andere wijze gelogt hebt?
In hoeverre hebben jullie settings in aloaho van elkaar gebruikt?
Daar jij enecsys 480 voor 2 panelen gebruikt en ik gok microkid enecsys 360 gebruikt.
Kun je dat apart instellen in aloaha?

Edit: Als aloaha logger de informatie uit de zigbee string haalt net als het perl script, dan wordt er DC info en geen AC geupload naar PVoutput volgens deze posting
In hoeverre wijken perl script verzamelde dagopbrengsten af van enecsys monitoring en kWh-meter?

Een duo zend naar de gateway, die gesnift wordt voor aloaha, of 1 string met 2 waarden of er worden 2 strings voor elk afzonderlijk om het mogelijk te maken om per paneel te monitoren
Hugh ok verschillen zijn bijna het dubbele gister 5.04 pvoutput en volgens enecsys logging site precies 10kwh ? Zit nog al verschil in, en nee in de aloaha tool kun je helemaal niks instellen volgens mij, maar heb in middels een licentie en kan vanaf morgen iedere 5 min loggen eens lijken of dat beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op maandag 06 mei 2013 @ 22:10:
[...]

Wat bedoel je precies met schans ?
Zo iets :)

Afbeeldingslocatie: http://www.zonenco.nl/wp-content/uploads/2011/02/19x-Sanyo-Hit-300x208.jpg

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Deathchant schreef op maandag 06 mei 2013 @ 22:14:
[...]

OK, stel ik heb 10% verlies, wat echt wel veel is...dan zou ik toch eerder verwachten dat ik tegen de 900W aan zou zitten, maar dat haalt ie echt niet. Klopt het "simpele" rekensommetje niet van die 4x 215 watt?
Je hebt een piek van 837W gezien, terwijl volgens de specs 860W mogelijk moet zijn.
Zoveel minder is dat nou ook weer niet.
De Eltako is niet geijkt en heeft 1% afwijking, als hij in de meterkast zit dan heb je ook nog het verlies van de kabel tussen de inverters en de meterkast maar je meet wel incl. verliezen.
Met zo'n aanschafprijs zou ik niet klagen over de opbrengst trouwens ;)
P.S. met een Envoy module kan je nauwkeurig monitoren wat de inverters doen, het ding kost echter wel wat :P

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 06-05-2013 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

SunshineCompany schreef op maandag 06 mei 2013 @ 21:04:
Normaal geen fan van combi portrait/landscape.. maar in dit geval mocht het.. ;)
Foei niet weer doen he ;)
Het eerste wat ik trouwens gedaan heb voordat ik met panelen begon is het verplaatsen van pijpjes.
Daar is echt veel in mogelijk tegenwoordig.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
hmm, p zich interessant, zo kun je zonder tussenruimte wel meer panelen kwijt. Ik moet alleen de regels voor plat dak weer ff lezen want je mag ook niet ongestraft de hoogte in natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
Microkid schreef op zondag 05 mei 2013 @ 09:25:
[...]

bij de header [settings], als laatste.
Hello hello wat eb jij eigenlijk voor opstelling enecsys met welke type panelen en hoeveel ? Aangezien bij mij aantallen kWh ver van kloppende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-10 08:03

Barrycade

Through the...

Deathchant schreef op maandag 06 mei 2013 @ 22:14:
[...]

Je vergeet volgens mij de invloed van het opwarmen van je panelen op de mogelijke output. Hoe warmer (de panelen) des te minder leveren ze op. Bij >20 graden (omgevingstemperatuur) ga je het goed merken. Mijn maximale productie gaat nu ook omlaag nu de temperaturen stijgende zijn.

Dus ieder voordeel heeft zijn nadeel. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:19

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Heuvelsjh schreef op maandag 06 mei 2013 @ 22:17:
[...]
Hugh ok verschillen zijn bijna het dubbele gister 5.04 pvoutput en volgens enecsys logging site precies 10kwh ? Zit nog al verschil in, en nee in de aloaha tool kun je helemaal niks instellen volgens mij, maar heb in middels een licentie en kan vanaf morgen iedere 5 min loggen eens lijken of dat beter gaat.
Enecsys zit er dit keer naast, de logging heeft zondag niet gewerkt waardoor alle output bij maandag is opgeteld. Ik had gister ook ineens een mega opbrengst. Ik had Enecsys al gemaild dit op te lossen, maar tot op heden geen reactie.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Domba schreef op maandag 06 mei 2013 @ 09:48:
[...]
In hoeverre wijkt je dag opbrengst in PVoutput af van die je op andere wijze gelogt hebt?
In hoeverre hebben jullie settings in aloaho van elkaar gebruikt?
Daar jij enecsys 480 voor 2 panelen gebruikt en ik gok microkid enecsys 360 gebruikt.
Kun je dat apart instellen in aloaha?

Edit: Als aloaha logger de informatie uit de zigbee string haalt net als het perl script, dan wordt er DC info en geen AC geupload naar PVoutput volgens deze posting
In hoeverre wijken perl script verzamelde dagopbrengsten af van enecsys monitoring en kWh-meter?

Een duo zend naar de gateway, die gesnift wordt voor aloaha, of 1 string met 2 waarden of er worden 2 strings voor elk afzonderlijk om het mogelijk te maken om per paneel te monitoren
De opbrengst in de Enecsys tool en PVoutput zijn identiek. Daar zat juist een bug in die er afgelopen week uitgehaald is door de programmeur en mijzelf.
Aloaha haalt de opbrengst per paneel uit de Zigbee strings. Elk paneel rapporteerd elk minuut alle info via de gateway.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter72
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-04-2024
Beste mensen,

wil kan me helpen met mijn 'randgeval'?

Ik wil 6 nieuwe LG280N1C plaatsen op Zuid Oost, 35 graden hellingshoek. Verreweg de meeste vergelijkbare configuraties die ik tegenkom hangen hier een SB1600 aan. De interessantste offerte die ik heb gehad wil er echter een SB1300 opzetten (en spreekt daarbij overigens wel van een 'randgeval').

Als ik dit lees: http://www.sma-benelux.co...an-uw-pv-installatie.html

lijkt dat te kloppen: 6 * 280 * 0,85 = 1428. Max. vermogen SB1300 = 1400W --> 1400/1428 = 98%, zoals door SMA beschreven dus licht onder gedimensioneerd.

Mijn grote vraag is nu: waarom zie ik op het web zoveel pakketten van deze grootte met een SB1600? Dat gaat toch tegen het advies van SMA zelf in? Mijn 2e vraag is: schat ik goed in dat het verlies van evt. onderdimensionering (en aftoppen) kleiner is dan overdimensionering met een SB1600 en evt. niet opstarten van het systeem bij weinig licht?

Hartelijk dank voor jullie feedback alvast!!

Groet, Jan Hein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
Microkid schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 06:19:
[...]

De opbrengst in de Enecsys tool en PVoutput zijn identiek. Daar zat juist een bug in die er afgelopen week uitgehaald is door de programmeur en mijzelf.
Aloaha haalt de opbrengst per paneel uit de Zigbee strings. Elk paneel rapporteerd elk minuut alle info via de gateway.
Bedoel je niet per omvormer inplaats van per paneel , ingeval van duo,s dus per 2 panelen.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:38
@Splinter72: er is dit topic al heeeel veeeel afgediscusseerd over onder- en overdimensionering.
Waar woon je?

Overigens klopt je berekening hierboven niet. De factor 0,85 wordt vaak gebruikt als een grove inschatting wat een installatie op jaarbasis kan produceren. In bijv. de maanden februari/maart zul je zeker tegen de grenzen van je installatie aanlopen, aangezien de panelen in de periode regelmatig meer dan 1800W zullen produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoosDijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10 21:20
Ik heb vandaag een offerte gekregen van een installateur voor PV op mijn dak. Het gaat om 10 Schuco 260 MS 60BB panelen met een SMA omvormer type SB 2500.

Kan iemand mij vertellen of dit kwalitatief goede panelen zijn? Is er iets wat ik over het hoofd zie?

Bedankt!

[ Voor 17% gewijzigd door KoosDijk op 07-05-2013 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zonder de discussie over aftopping te willen openen, is een Powerone PVI 3.6 wel aan te raden op 4025pw aan panelen pal op zuid? Of zijn daar andere alternatieven voor?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Even een vraagje over Enecsys: worden de omvormers in een Enecsys verpakking geleverd? En de gateway, zit die in een retailverpakking? Ik vraag dit omdat gisteren mijn Enecsys omvormers werden afgeleverd. Ze zaten los, zonder enige bescherming in de vorm van een verpakking of zelfs maar bubbeltjesplastic in de verzenddoos. Vind ik niet zo netjes van de betreffende winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:13
BamSlam_ schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 09:12:
Even een vraagje over Enecsys: worden de omvormers in een Enecsys verpakking geleverd? En de gateway, zit die in een retailverpakking? Ik vraag dit omdat gisteren mijn Enecsys omvormers werden afgeleverd. Ze zaten los, zonder enige bescherming in de vorm van een verpakking of zelfs maar bubbeltjesplastic in de verzenddoos. Vind ik niet zo netjes van de betreffende winkel.
Normaal zit dit verpakt in het karton. (Op het karton staan dan tevens de serienummers vermeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:13
Microkid schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 06:19:
[...]

Het het zelfde probleem afgelopen zaterdag ondervonden, heeft de hele dag niet gewerkt ondanks dat alles verder netjes functioneerde.
Maar dat is vorig jaar vaker geweest. De waarden worden dan idd weer de volgende dag bijgeschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Microkid schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 06:16:
[...]

Enecsys zit er dit keer naast, de logging heeft zondag niet gewerkt waardoor alle output bij maandag is opgeteld. Ik had gister ook ineens een mega opbrengst. Ik had Enecsys al gemaild dit op te lossen, maar tot op heden geen reactie.
Het enecsys systeem van Heuvelsjh heeft nog een probleem, de spanning volgt perfect het vermogen (aangezien 1 paneel niet rond 230V levert is dat de netspanning), of een verkeerde deel van zigbee string wordt hiervoor gebruikt of de netaansluiting is heel dunne kabel of een slecht contact.
Dat laatste is uit te sluiten met een goede multimeter (niet iedereen aan te raden i.v.m. meten direct aan netspanning)

Het vermogen V2 kan wel kloppen met de Wp met de set op PVoutput, maar het gemiddelde komt eerder in de buurt van iets van energie (V1, kwh), dan vermogen V2
Er wordt iets blijkbaar voor energie V1 geupload wat niet overeenkomt met vermogen V2, rond 12 uur is ca 1 uur lang redelijk stabiel vermogen van 1100W, maar de V1 energie stijgt maar 225 Wh i.p.v ruim 1kWh.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter72
Cranberry, bedankt voor je reactie. Woonplaats is Eindhoven. Ik ga verder spitten over over/onderdimensionering. Ik begrijp dat 0,85 een hele platte factor is. Zou jij ook al een advies hebben? SB1300 of SB1600? Thanks! Splinter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:53
Heb je het al in Sunny Design gegooid?

Als het dan echt een grensgeval is dan kun je wellicht beter de 1600 nemen op basis van ervaringen in dit topic dat Sunny Design iets conservatiever dan de werkelijke opbrengst.

Ik heb zelf 4900Wp (op oost, 26gr, Eindhoven) op een SB3600TL-21 hangen. Dat is pas onderdimensioneren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter72
Haha, er is onder en onder he ;)
Thanks voor je reply. Sunny Design (web) heeft de nieuwe LG panelen nog niet in de database zitten, daar stopte mijn oefening even. Ben intussen een hoop posts verder, maar het dubbeltje staat nog op z'n kant (SB1300 of SB1600)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Splinter72 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:22:
Haha, er is onder en onder he ;)
Thanks voor je reply. Sunny Design (web) heeft de nieuwe LG panelen nog niet in de database zitten, daar stopte mijn oefening even. Ben intussen een hoop posts verder, maar het dubbeltje staat nog op z'n kant (SB1300 of SB1600)....
Ik heb nu een paar weken 1580Wp (8xND190R1S, 30 graden ZZW, Breda) aan de SB1600 TL hangen, iets minder efficiente even grote 6 inch cellen. Het AC vermogen bleef de afgelopen maanden rond 1400-1450Watt steken en Mppspanning zakt nog net iets te verweg 160V af en toe, met meer 1650wp (1 paneel meer 190Wp) zou ik soepel over 6Wh/Wp op een goede dag kunnen nu blijft dat op 6Wh/Wp max hangen.

Opstarten zal geen probleem zijn als ik vergelijk gelijk met mijn beide andere SB2100TL bij 125V, maar SMA heeft een lichte voorkeur voor hogere spanning dan de 180V. Met de twee SB2100TL's heb ik geexperimenteerd met 10-15x190Wp, vanaf 12x190Wp is de Wh/Wp gewoon beter, de mpp-spanning zakt ook iets minder grillig.
Met de SB1600TL heb ik niet direct geeperimenteerd omdat ik maar 1 van heb en ik steeds de overgebleven panelen op heb gehangen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tikje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-10 20:06
Splinter72 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 07:44:
lijkt dat te kloppen: 6 * 280 * 0,85 = 1428. Max. vermogen SB1300 = 1400W --> 1400/1428 = 98%, zoals door SMA beschreven dus licht onder gedimensioneerd.
Ik zou absoluut voor de 1600 gaan. Kijk naar afgelopen april; daar zag je opbrengsten van 110-115% van het Wp vermogen door de vele zon en zeer lage buitentemperatuur.
"Onderdimensioneer gerust, maar onderdimensioneer met mate" ;)
* Tikje heeft 3.920Wp op een SMA 3600TL-21

[ Voor 5% gewijzigd door Tikje op 07-05-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
Domba schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 09:40:
[...]

Het enecsys systeem van Heuvelsjh heeft nog een probleem, de spanning volgt perfect het vermogen (aangezien 1 paneel niet rond 230V levert is dat de netspanning), of een verkeerde deel van zigbee string wordt hiervoor gebruikt of de netaansluiting is heel dunne kabel of een slecht contact.
Dat laatste is uit te sluiten met een goede multimeter (niet iedereen aan te raden i.v.m. meten direct aan netspanning)

Het vermogen V2 kan wel kloppen met de Wp met de set op PVoutput, maar het gemiddelde komt eerder in de buurt van iets van energie (V1, kwh), dan vermogen V2
Er wordt iets blijkbaar voor energie V1 geupload wat niet overeenkomt met vermogen V2, rond 12 uur is ca 1 uur lang redelijk stabiel vermogen van 1100W, maar de V1 energie stijgt maar 225 Wh i.p.v ruim 1kWh.
middag heb er gister avond een nieuwe kWh meter tussen gehangen de oude was beetje erg oud en gaar slecht leesbaar. En vandaag tot 12:35 op de nieuwe kWh meter 3.3kwh op pvoutput 1.954 en enecsys logging 2.89 kWh (maar dat loopt meestal half uurtje achter, telling van today)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Heuvelsjh schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 12:47:
[...]
middag heb er gister avond een nieuwe kWh meter tussen gehangen de oude was beetje erg oud en gaar slecht leesbaar. En vandaag tot 12:35 op de nieuwe kWh meter 3.3kwh op pvoutput 1.954 en enecsys logging 2.89 kWh (maar dat loopt meestal half uurtje achter, telling van today)
Sowieso vind ik het vreemd dat ik met mijn 1.2kW capaciteit soms meer opwek dan jij met 1.6kW. Hoe kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter72
Bedankt Tikje, ik zit inderdaad ook op dat spoor. Voor wie het boeit: ik heb een offerte liggen voor 6 x LG280N1C, 1xSB1600 + clickfit schuindak + bekabeling + bezorging excl. montage & groep voor 3375 incl. Volgens mij een prima aanbieding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
[...]

verrek nu je het zegd in de grafiek is dat zeer goed te zien ? Iets met de groep in onze garage mis of zo, pffft de zooi maar Es' los halen dan of nieuwe draad trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
Microkid schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 13:03:
[...]

Sowieso vind ik het vreemd dat ik met mijn 1.2kW capaciteit soms meer opwek dan jij met 1.6kW. Hoe kan dat?
i do not now |:( maar Domba had goed punt m'n Volts gaan wel erg gelijk op met Watts beetje vreemd Ff checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tikje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-10 20:06
Splinter72 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 13:53:
Bedankt Tikje, ik zit inderdaad ook op dat spoor. Voor wie het boeit: ik heb een offerte liggen voor 6 x LG280N1C, 1xSB1600 + clickfit schuindak + bekabeling + bezorging excl. montage & groep voor 3375 incl. Volgens mij een prima aanbieding...
Nog een tip dan: kijk b.v. eens bij solarnrg.nl, daar heb je b.v. voor 2.736 euro 6 x Senersun SM72 300 BL, een SB 1600TL, incl. kabels en materialen. Dus 1.800 Wp. Komt wel 100 euro bezorgkosten bij. Heb zelf prima ervaringen met dit bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter72
Tikje, SolarNRG levert hun eigen montagesysteem, hetgeen 1 dakpan boven en 1 dakpan onder de panelen aan vrije ruimte vraagt en die heb ik niet (boven mijn dakkapel liggen 4 dakpannen, da's dan 1 te weinig). Daarbij vind ik het moeilijk de kwaliteit van de Senersum SM72 300 af te wegen tegen de LG280... Hun offerte met 6 x YINGLI 270 zag er idd niet slecht uit overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
[...]

heb ook Es' de gateway onder de panelen gehangen ongeveer 3 meter er vandaan in installer mode had ik altijd een ? Teken en heb nu een mooi vinkje :*) tot mijn verbazing geeft pvoutput bij voltage nu ?219 volt sinds 14:10 erg apart lijkt alsof door beetje gebrekkig gateway > omvormer contract het signaal vervoert word ofzo ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Heuvelsjh schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 14:37:
[...]
heb ook Es' de gateway onder de panelen gehangen ongeveer 3 meter er vandaan in installer mode had ik altijd een ? Teken en heb nu een mooi vinkje :*) tot mijn verbazing geeft pvoutput bij voltage nu ?219 volt sinds 14:10 erg apart lijkt alsof door beetje gebrekkig gateway > omvormer contract het signaal vervoert word ofzo ? 8)7
Je moet natuurlijk wel zorgen dat de omvormers en gateway elkaar kunnen zien :) Op de omvormers zit een rond plastic kapje van zo'n 6cm doorsnee, dat is de antenne en die moet dus richting de gateway gericht zijn. Andersom zal heel slecht werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Splinter72 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 14:33:
Tikje, SolarNRG levert hun eigen montagesysteem, hetgeen 1 dakpan boven en 1 dakpan onder de panelen aan vrije ruimte vraagt en die heb ik niet (boven mijn dakkapel liggen 4 dakpannen, da's dan 1 te weinig). Daarbij vind ik het moeilijk de kwaliteit van de Senersum SM72 300 af te wegen tegen de LG280... Hun offerte met 6 x YINGLI 270 zag er idd niet slecht uit overigens...
Clickfix zou ik bij aluminiumshop halen, dat zijn de goedkoopste die ik kon vinden iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
Microkid schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 14:39:
[...]

Je moet natuurlijk wel zorgen dat de omvormers en gateway elkaar kunnen zien :) Op de omvormers zit een rond plastic kapje van zo'n 6cm doorsnee, dat is de antenne en die moet dus richting de gateway gericht zijn. Andersom zal heel slecht werken.
Nou ik laat het Ff voor wat het is, met paar weken krijgen we hier een gehele nieuwe meterkast met groepen en zo, dan krijgt deze set ook een nieuwe groep en nieuwe draden , en ook een utp aansluiting in de garage. Dus Ff op laag pitje totdat de zooi vernieuwd is. :)

Antennes Steken recht naar achter tussen paneel en tegel door zegmaar (platdak montage )

[ Voor 6% gewijzigd door Heuvelsjh op 07-05-2013 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Splinter72 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 13:53:
Hoi Splinter,
je kunt ook eens rustig gaan rondkijken.
Ik was thuis klaar voor net geen € 2.000 excl. BTW voor:
10 x ReneSola 235Wp, Delta Slivia 2.5 EU G3, complete bevestigingssysteem voor 10 x landscape panelen 5 x 2 (geen Clickfit, dat is m.i. gemaakt om snel in elkaar te zetten, niet voor de lange termijn duurzaamheid is mijn mening en nog redelijk prijzig ook, echt een product voor de installatiebranche.... snel snel snel).
Kijk wellicht eens op alma-solarshop.com voor panelen, mijn montagespul kwam bij solaronderdelen.nl vandaan. Uitstekend spul, loeisterk, tegen voor mij fatsoenljke prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Speedy-Andre schreef op maandag 06 mei 2013 @ 22:29:
[...]

Je hebt een piek van 837W gezien, terwijl volgens de specs 860W mogelijk moet zijn.
Zoveel minder is dat nou ook weer niet.
De Eltako is niet geijkt en heeft 1% afwijking, als hij in de meterkast zit dan heb je ook nog het verlies van de kabel tussen de inverters en de meterkast maar je meet wel incl. verliezen.
Met zo'n aanschafprijs zou ik niet klagen over de opbrengst trouwens ;)
P.S. met een Envoy module kan je nauwkeurig monitoren wat de inverters doen, het ding kost echter wel wat :P
Ik ben geen elektricien, maar met een beetje gezond verstand rekenen is mijn situatie als volgt:
In mijn geval heb ik 4 panelen die dus 1000Wattpiek moeten opleveren. Voor de panelen zelf wordt meestal gerekend wordt meestal met 90% efficientie, rekeninghoudend met soms schaduw etc.
Dit betekent dat ik tijdens goeie dagen gemiddeld toch op de 900 watt moet zitten. En we hebben van deze dagen gehad en mijn dak heeft niks van schaduw van schoorstenen, bomen of andere huizen, dus ik lig het meest gunstig. De zonnepanelen zitten in april/mei erg hoog in de piek omdat het nog niet zo warm is. Warmte vermindert de efficientie ook, dat weet ik, maar mensen bij mij in de buurt (die andere omvormers hebben en andere panelen) halen wel de piek, en ook de efficientie van minstens 85%.

De micro-omvormers zelf genereren een efficientie van 96%, dit heb ik in de handleiding opgezocht. Dus in de slechtste omstandigheden qua efficientie zou ik dus 96% van 900W op moeten wekken gemiddeld en dat is 864W.
Zoals ik zei heb ik de afgelopen week tijdens deze mooie dagen van elke dag alle uurwaardes opgeschreven in Excel en ik kom bijna nooit boven de 790 watt uit tijdens de piekuren, wat dus 79% efficientie betekent (ik heb 1x de 837w aangetikt op een uur). Dit is gewoon echt te weinig en heb Oskomera gevraagd dit te verklaren.
Mijn oom is elektricien en hij heeft verteld dat de lengte van de stroomkabels niet echt voor dit efficientie-gat omdat de omvormers al direct 220V leveren. Ik ga er dan gewoon even vanuit wat hij zegt.
Met die 1% afwijking omdat de Eltako niet geijkt is kom ik nog op 855Watt uit en die haal ik gewoon niet. Gemiddeld zit ik toch echt onder de 800Watt.

Misschien helpt het als ik van de afgelopen dagen post wat ik opgewekt heb, waarbij afgelopen zaterdag en zondag toch echt piekdagen waren. Dit waren de 2 allerbeste dagen sinds 19 april (aanschaf):

Vrijdag 3 mei
H01 0,000
H02 0,027
H03 0,124
H04 0,349
H05 0,413
H06 0,404
H07 0,600
H08 0,702
H09 0,711
H10 0,654
H11 0,547
H12 0,503
H13 0,280
H14 0,108
H15 0,016
H16 0,000
H17 0,000
H18 0,000
H19 0,000
H20 0,000
H21 0,000
H22 0,000
H23 0,000
H24 0,000

Totaal dus 5438 Watt

Zaterdag 4 mei
H01 0,000
H02 0,000
H03 0,015
H04 0,128
H05 0,368
H06 0,559
H07 0,704
H08 0,796
H09 0,837
H10 0,823
H11 0,769
H12 0,676
H13 0,524
H14 0,306
H15 0,134
H16 0,045
H17 0,002
H18 0,000
H19 0,000
H20 0,000
H21 0,000
H22 0,000
H23 0,000
H24 0,000

Totaal dus 6686 Watt
Gemiddelde van H08 t/m H11 (de piekuren) = 806 watt (81% effi dus)

Zondag 5 mei
H01 0,017
H02 0,132
H03 0,346
H04 0,549
H05 0,679
H06 0,774
H07 0,820
H08 0,821
H09 0,702
H10 0,675
H11 0,548
H12 0,342
H13 0,140
H14 0,027
H15 0,002
H16 0,000
H17 0,000
H18 0,000
H19 0,000
H20 0,000
H21 0,000
H22 0,000
H23 0,000
H24 0,000

Totaal dus 6574 Watt
Gemiddelde van H06 t/m H09 (de piekuren) = 779 watt (78% effi dus)

Maandag 6 mei
H01 0,000
H02 0,000
H03 0,038
H04 0,137
H05 0,225
H06 0,441
H07 0,650
H08 0,763
H09 0,797
H10 0,792
H11 0,734
H12 0,638
H13 0,495
H14 0,312
H15 0,146
H16 0,034
H17 0,002
H18 0,000
H19 0,000
H20 0,000
H21 0,000
H22 0,000
H23 0,000
H24 0,000

Totaal dus 6204 watt

Die envoymodule die je in het stopcontact steekt kost iets van 495 euro.... Dat ga ik dus niet kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:44
Dat zijn toch best leuke opbrengsten ? dat haal ik ook ongeveer met 1200w op 30 graden zzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shappo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-04 14:43
Beste Tweakers,

Welke keuze is beter: Yingly 265wp met Omnik 3.0
of
Canadian Solar ELPS 260 wp met Omnik 3.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shappo schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 15:58:
Beste Tweakers,

Welke keuze is beter: Yingly 265wp met Omnik 3.0
of
Canadian Solar ELPS 260 wp met Omnik 3.0
Volgens mij maakt het met dit soort merkpanelen weinig uit. Ik zou alleen met mooie panelen geen Omnik hangen. Beetje als een Audi rijden en daar goedkope banden onder gooien. Maar dat is mijn mening. Als je een SMA hangt ben je over de hele gebruikstijd peanuts meer kwijt. In mijn geval € 30,- per jaar als de omvormer tien jaar meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Deathchant schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 15:52:
[...]

Ik ben geen elektricien, maar met een beetje gezond verstand rekenen is mijn situatie als volgt:
In mijn geval heb ik 4 panelen die dus 1000Wattpiek moeten opleveren. Voor de panelen zelf wordt meestal gerekend wordt meestal met 90% efficientie, rekeninghoudend met soms schaduw etc.
Dit betekent dat ik tijdens goeie dagen gemiddeld toch op de 900 watt moet zitten. En we hebben van deze dagen gehad en mijn dak heeft niks van schaduw van schoorstenen, bomen of andere huizen, dus ik lig het meest gunstig. De zonnepanelen zitten in april/mei erg hoog in de piek omdat het nog niet zo warm is.
Die 90% is niet een efficiëntie die iets zegt over de opbrengst in Watt op elk moment, eerder een percentage dat iets zegt over de jaaropbrengst in Wp t.o.v. de geinstalleerde Wp.

Afhankelijk van de hoek van die je panelen maken met de zon zal de opbrengst namelijk steeds verschillen afhankelijk van of de zon hoog of laag aan de hemel staat. Zeggen dat je 'het meest gunstig' ligt omdat je geen schaduw hebt is niet alles, de richting en de hoek zijn ook belangrijk.

Mijn 4000 Wp panelen hebben pas afgelopen maand voor het eerst meer dan 4000 Wp opgewekt. Nu is mijn dak vrij vlak en liggen ze op het zuidwesten, dus ik maak me daar geen zorgen over.

Als je precies wil weten of je panelen goed werken, moet je een geijkte instalingsmeter op het dak leggen en die elke dag schoonmaken.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter72
Thanks Pekka, het duizelt me intussen van alle offertes, systemen en prijzen, maar ik heb al meters gemaakt, indeling op het dak heb ik nu in elk geval duidelijk, rest komt vanzelf ;). Bedankt voor je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@Deathchant
En toch denk ik dat er omstandigheden zijn waardoor je niet van 100% straling (en opbrengst) uit mag gaan ;)
Ik heb 2350Wp met +0-5% tolerantie dus in principe zou ik maximaal 175Wp extra kunnen hebben.
Echter heb ik tot nu toe maximaal 2181W (dc) genoteerd, minder dus dan theoretisch mogelijk is.
Voor een deel heeft dat met de lokatie (Almere) en de hoek t.o.v. de zon (25 graden) te maken en ook de temperatuur speelt een belangrijke rol (1 april max 15 graden met wind).
Je hebt niet duidelijk aangegeven wat de hoek van je dak is, niet stijl en niet plat geeft erg veel ruimte 8)7
Als ik je opbrengst terugreken naar mijn opbrengst dan komt dat soms overeen, meestal zit ik iets hoger.
Echter woon je ergens anders dus 1 op 1 vergelijken kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
BamSlam_ schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 09:12:
Zat bij mij in een kartonnen omslag-ding. Is ook logisch dat er geen retailverpakking is, want het is oorspronkelijk ook alleen bedoelt voor installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Speedy-Andre schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 16:23:
@Deathchant
En toch denk ik dat er omstandigheden zijn waardoor je niet van 100% straling (en opbrengst) uit mag gaan ;)
Ik heb 2350Wp met +0-5% tolerantie dus in principe zou ik maximaal 175Wp extra kunnen hebben.
Echter heb ik tot nu toe maximaal 2181W (dc) genoteerd, minder dus dan theoretisch mogelijk is.
Voor een deel heeft dat met de lokatie (Almere) en de hoek t.o.v. de zon (25 graden) te maken en ook de temperatuur speelt een belangrijke rol (1 april max 15 graden met wind).
Je hebt niet duidelijk aangegeven wat de hoek van je dak is, niet stijl en niet plat geeft erg veel ruimte 8)7
Als ik je opbrengst terugreken naar mijn opbrengst dan komt dat soms overeen, meestal zit ik iets hoger.
Echter woon je ergens anders dus 1 op 1 vergelijken kan niet.
Bedankt voor je antwoorden. Ik woon in de gemeente gulpen-wittem (z-limburg). Aantal zonuren lijkt volgens het knmi wat lager naar het schijnt....
Ik heb overigens geen idee wat de hellingshoek van het dak is, maar als ik moet gokken, gok ik 35 graden....nou ja, ik zal het voorlopig maar een laten rusten dan en ga gewoon stug door met opschrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Splinter72 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 16:17:
Thanks Pekka, het duizelt me intussen van alle offertes, systemen en prijzen, maar ik heb al meters gemaakt, indeling op het dak heb ik nu in elk geval duidelijk, rest komt vanzelf ;). Bedankt voor je tips!
Splinter,

ik heb ook een aantal maanden gelezen, gekeken, gerekend en gesproken met een aantal leveranciers uit de "Top50"...

Allemaal mooie verhalen, allemaal leveren ze panelen met een postitievere opbrengst boven 100% (sure, ze meten van elke levering het rendement... NOT, dat is in de praktijk helemaal niet te doen)...

Ik heb het uiteindelijk zelf allemaal ingekocht, express voor een Inverter gegaan met 10 jaar garantie want dat is een kostbaar gedeelte van je PV-set die bijna zeker eerder kapot gaat dan je panelen.

Kijk ook eens op solartraders.com (een Duitse groothandelssite, dan zie je wat de prijzen zijn)

En dan helemaal de garantie op panelen.... SURE...
90% na 10 jaar, 80 - 82% opbrengst na 25 jaar.... en de grootste fabrikant Suntech is net failliet gegaan...
Ga jij maar eens voor 2 panelen die na 8 jaar niet goed meer werken (als je dat al kunt zien) ergens bij Hannover de herverzekeraar vragen om 2 nieuwe panelen.
In de praktijk zal dat dan dus een vuilnisbak-geval zijn.
En dan gooi ik liever een paneel van 117,50 euro weg, dan 1 van 200 euro wat hetzelfde paneel bij een Top50-leverancier kost. Want bestaat die tegen die tijd nog wel?

De subsidieregelingen zullen afgebouwd gaan worden, net als in Belgie waar de hele PV-markt op z'n kont ligt, en dan vallen de leveranciers ook om. Garantie?

IK Negatief? No way, want mijn 2350 Wp setje levert nu al elke dag geld op, en met een max Wp van 2720 tot nu toe (het draait bij mij nu 4 weken!) heb ik met de goedkoopste panelen die ik kon vinden van € 0,50 per Wp tot nu toe een mooie + rendement :-)
En als het zo doorloopt is mijn setje na 5 jaar eindelijk lekker geld aan het verdienen....
En ik heb het helemaal zelf gedaan, montage alles. En stikgelukkig. Is het moeilijk? Nee, eigenlijk is het allemaal super simpel. Plug-en-Play. Maar wel verdiepen en je niks aan laten praten.

SUC6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
Bliep help wie weet wat op pvoutput the voltage kolom precies is ? Is dat je DC totaal voltage of ac voltage wat uit de omvormer komt ? Of het grid voltage ? En hoe verzint pvoutput de average waardes ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nebuch
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-10 21:38
Verwijderd schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 17:21:
[...]
Ik heb het uiteindelijk zelf allemaal ingekocht, express voor een Inverter gegaan met 10 jaar garantie want dat is een kostbaar gedeelte van je PV-set die bijna zeker eerder kapot gaat dan je panelen.

Kijk ook eens op solartraders.com (een Duitse groothandelssite, dan zie je wat de prijzen zijn)
[...]
Op eenzelfde punt ben ik op dit moment ook aanbeland. M'n achtergrond (TUDelft Elektrotechniek, Energiesector) speelt me een beetje parten (ignorance is bliss). Er is altijd wel iets in een offerte dat me niet aanstaat, nog ongeacht de prijs. Los onderdelen bestellen klinkt mij ook steeds aanlokkelijker.

Heb je uiteindelijk spullen bij solartraders.com gekocht? Zo wel, is dat bevallen, zo niet, waar dan wel? Ik heb ondertussen al een hele trits installateurs en webshops gezien, maar nog niets zaligmakends.

Vooral naar een aanbieder van een betaalbaar, degelijk montagesysteem ben ik hard op zoek. 900€ aluminium voor 16 panelen (schuin pannendak) moet toch goedkoper kunnen?

Ter info, de set die ik op het moment op het oog heb: 16x Yingli 250Wp Multi cSi icm Stecagrid 4200. Degelijke fabrikanten (= degelijke producten, niet voor de garanties), goede prijs/kwaliteit of prijs/Wp, dat idee. Maar komt er iets anders om de hoek komen is dit zo weer veranderd, ruimte zat op het dak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-10 17:09
@deathchant.
Misschien heb ik het gemist maar als je per uur meet cq kijkt. Dan mis je alle pieken en dan krijg je een verkeerd beeld. Misschien kun je beter kijken naar je totale dag opbrengsten. En dat vergelijken met anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Heuvelsjh schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 17:36:
Bliep help wie weet wat op pvoutput the voltage kolom precies is ? Is dat je DC totaal voltage of ac voltage wat uit de omvormer komt ? Of het grid voltage ? En hoe verzint pvoutput de average waardes ?
Kijk eens op de help pagina van PVOutput.
average wordt berekend door V1 (energie, kWh) verandering en tijds-interval.
Voltage gebruiken de meeste bij string omvormers de DC van de panelen, maar bij multi- en micro is dat lastiger omdat er meerdere zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Laatst online: 09-10 18:35

paulv1973

16.730Wattpiek

Nebuch schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 17:47:
[...]

Op eenzelfde punt ben ik op dit moment ook aanbeland. M'n achtergrond (TUDelft Elektrotechniek, Energiesector) speelt me een beetje parten (ignorance is bliss). Er is altijd wel iets in een offerte dat me niet aanstaat, nog ongeacht de prijs. Los onderdelen bestellen klinkt mij ook steeds aanlokkelijker.

Heb je uiteindelijk spullen bij solartraders.com gekocht? Zo wel, is dat bevallen, zo niet, waar dan wel? Ik heb ondertussen al een hele trits installateurs en webshops gezien, maar nog niets zaligmakends.

Vooral naar een aanbieder van een betaalbaar, degelijk montagesysteem ben ik hard op zoek. 900€ aluminium voor 16 panelen (schuin pannendak) moet toch goedkoper kunnen?

Ter info, de set die ik op het moment op het oog heb: 16x Yingli 250Wp Multi cSi icm Stecagrid 4200. Degelijke fabrikanten (= degelijke producten, niet voor de garanties), goede prijs/kwaliteit of prijs/Wp, dat idee. Maar komt er iets anders om de hoek komen is dit zo weer veranderd, ruimte zat op het dak. :)
Ik zie dat jullie op zoek zijn naar leuke aanbiedingkjes om zelf een pakket samen te stellen.
Heb ik ook gedaan. Is inderdaad allemaal best eenvoudig zelf te doen.
Uiteindelijk heb ik 5500wp op het dak liggen voor welgetels 75 cent/wp.
Ik ben van mening dat het niet goedkoper gaat. Let wel... Wel een SMA omvormer.
Niet dat dat zaligmakend is, maar het is in de markt niet de goedkoopste.
Panelen: Duitsland. pv-vertriebs (ff googlen)
Bevestiging en solar kabel via migjes... Prima...
Omvormer via een opruimingsaanbieding op marktplaats...

En dan lekker beginnen met knutselen.
Inmiddels de eerste 550Kwh binnen vanaf 12 april. Das nog geen maand.

Ik kijk elke dag weer tevreden naar de opbrengst.
Geen dag spijt ervan. O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Laatst online: 09-10 18:35

paulv1973

16.730Wattpiek

Deathchant schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 16:56:
[...]

Bedankt voor je antwoorden. Ik woon in de gemeente gulpen-wittem (z-limburg). Aantal zonuren lijkt volgens het knmi wat lager naar het schijnt....
Ik heb overigens geen idee wat de hellingshoek van het dak is, maar als ik moet gokken, gok ik 35 graden....nou ja, ik zal het voorlopig maar een laten rusten dan en ga gewoon stug door met opschrijven :)
Gemeente Gulpen-Wittem...??!!

Hmmm, ik ook. misschien ben je wel mijn achterbuurman :w

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

:w
Nou ik heb reactie van Oskomera en zij zeggen:
Uw zonnepanelen hebben een piekvermogen van 1000 Watt. Dit piekvermogen wordt bepaald onder testcondities, bij een instraling van 1000 W/m2 en een paneeltemperatuur van 25 graden Celsius. In de praktijk (onder Nederlandse weersomstandigheden) zal dit piekvermogen zelden behaald worden; wanneer de zoninstraling gelijk is aan 1000 W/m2 dan loopt de temperatuur van de zonnepanelen al snel op tot boven de 25 graden Celsius.

Toch zullen er dagen zijn waarop de zonnepanelen meer dan 860 Watt vermogen leveren(maar minder dan dan 1000 Watt), op een zonnige dag met voldoende wind om de panelen koel te houden (precies zoals de huidige weersomstandigheden dus). Op die dagen zal niet alle instraling kunnen worden omgezet in elektriciteit, uw omvormer topt het overtollige vermogen af, dit levert geen gevaar op. Ondanks dit verlies is het een bewuste keuze geweest om een iets lichtere omvormer te plaatsen. De lichtere omvormers kunnen namelijk sneller opstarten dan de zwaardere. Dit betekend dat er bij lagere instraling eerder elektriciteit geleverd kan worden vergeleken met een zwaardere omvormer. Ook wisselt deze omvormer sneller bij wisselende weersomstandigheden. Om deze redenen wordt het bovenstaande verlies gecompenseerd en heeft uw over het gehele jaar genomen een beter rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 102% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10 18:13

MieJuul

3970Wp

Heb je dat zelf uitgetest?
Of heb je de vraag bij Effekta GmbH gedropt?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-10 21:51
Beste tweakers,

afgelopen zomer heb ik voor onze nieuwbouwwoning, destijds nog in aanbouw, op ebay een nieuwe SMA SB 3800 gescoord voor een prikkie.
Nu zijn we zover dat we panelen kunnen gaan plaatsen, echter overwegen we nu toch een oost -west opstelling op ons platte dak.
We houden dan voldoende ruimte over voor de zonneboiler en blijft uitbreiding ook altijd nog mogelijk.
Hoe kan ik een goede combinatie maken in Sunnydesign voor een oost-west opstelling of heeft iemand ervaring met bepaalde panelen in deze setting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:42
blissard schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 22:01:
Net de eindafrekening van eneco ontvangen. Hebben ze de stand maar ingeschat in plaats van de waarde die ik keurig heb doorgegeven. Verdorie. Meterstand gas hebben ze wel goed overgenomen, maar electriciteit was blijkbaar te laag. Prutsers. Moet ik er weer achteraan. Ik heb de plaatsing zelfs nog netjes aangemeld.
Nou, mooie reacties van Eneco, Stedin en NLE gekregen.
Eneco. U bent geen klant meer van ons. De stand is door Stedin aan ons doorgegeven. Kunnen wij niets aan doen. Maar neemt u toch vooral een slimme meter.
Stedin. U moet een wijziging via NLE door laten geven en neem ook vooral een slimme meter.
NLE. He wat vervelend. Wij maken een correctieverzoek voor de meterstand. Hopen dat Stedin deze dan overneemt.

Erg vervelend dit. Jammer vooral dat de verantwoordelijke (stedin) geen contract met mij heeft. Dat de factuur van eneco komt en NLE dit moet oplossen. Erg onoverzichtelijk en vervelend te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
blissard schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 22:45:
[...]

Nou, mooie reacties van Eneco, Stedin en NLE gekregen.
Eneco. U bent geen klant meer van ons. De stand is door Stedin aan ons doorgegeven. Kunnen wij niets aan doen. Maar neemt u toch vooral een slimme meter.
Stedin. U moet een wijziging via NLE door laten geven en neem ook vooral een slimme meter.
NLE. He wat vervelend. Wij maken een correctieverzoek voor de meterstand. Hopen dat Stedin deze dan overneemt.

Erg vervelend dit. Jammer vooral dat de verantwoordelijke (stedin) geen contract met mij heeft. Dat de factuur van eneco komt en NLE dit moet oplossen. Erg onoverzichtelijk en vervelend te corrigeren.
Bekend senario, wettelijk is het nieuwe leveanciermodel niet per 1april ingevoerd maar uitgesteld.
De aansluiting is een overeenkomst met de netwerkbeheerder evenals de meterdienst, dat de vaste/huur kosten door leverancier geind wordt doet er niet toe.

De oude leverancier heeft nog snel even een schatting aangevraagd bij de netwerkbeheerder. voordat je meterstanden voor de overstap diende door te geven

1e stap correctie verzoek via nieuwe leverancier
bij afwijzing netwerkbeheerder benaderen doorvragen of meterstanden zijn doorgegeven in het systeem, ook laten kijken of er een verificatiefout is in switchrecord bij EDSN omdat oude leverancier nog snel even een schattings heeft gevraagd bij netwerkbeheerder.
2e correctieverzoek bij oude leverancier aanvragen schriftelijk dat eind afrekening onjuist is en dat je per E-mail een definitieve beslissing wilt zodat je naar de geschillen commissie kunt.

Bij mij werd deze afgewezen, met argument het verschil is minder dan Uw jaar verbruik, dat verschil loopt U wel in bij Uw nwe leverancier anders moet die coulance verlenen.
Maar dat wordt een heel ander verhaal als je in het eerste jaar van je PV zit even groot als je vroegere verbruik
(Nwe leverancier in mijn geval GC betaald geen netto levering uit voor ferraris meter incl alle belastingen, maar oude leverancier rekent die wel over niet afgenomen deel van te hoge schatting.)

[ Voor 0% gewijzigd door Domba op 07-05-2013 23:51 . Reden: foute afkorting voor Energie Data Service Nederland ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:28

Nox

Noxiuz

Limojo schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 22:36:
Beste tweakers,

afgelopen zomer heb ik voor onze nieuwbouwwoning, destijds nog in aanbouw, op ebay een nieuwe SMA SB 3800 gescoord voor een prikkie.
Nu zijn we zover dat we panelen kunnen gaan plaatsen, echter overwegen we nu toch een oost -west opstelling op ons platte dak.
We houden dan voldoende ruimte over voor de zonneboiler en blijft uitbreiding ook altijd nog mogelijk.
Hoe kan ik een goede combinatie maken in Sunnydesign voor een oost-west opstelling of heeft iemand ervaring met bepaalde panelen in deze setting?
Je zal met een omvormer met meerdere trackers/strings moeten werken of twee losse omvormers.

Je kan in het laatste geval gewoon twee verschillende systemen maken :) Anders kan je geloof ik in SD twee 'arrays' met panelen toevoegen met verschillende opstelling.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:28

Nox

Noxiuz

Ik heb de installatie van mijn ouders gelijk maar even gemeld op energieleveren.nl. Hopelijk gaan ze niet zeiken voor een nieuwe meter maar ergens denk ik dat het voor de netbeheerder wel handig is als ze weten waar er veel terug geleverd wordt :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-10 08:03

Barrycade

Through the...

NoxiuZ schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 01:22:
Ik heb de installatie van mijn ouders gelijk maar even gemeld op energieleveren.nl. Hopelijk gaan ze niet zeiken voor een nieuwe meter maar ergens denk ik dat het voor de netbeheerder wel handig is als ze weten waar er veel terug geleverd wordt :)
Als je op die website geen commentaar hebt gekregen over je meter, zullen ze je niet benaderen over een nieuwe meter is mijn ervaring. Aanmelden bij je leverancier is wel aan te bevelen.

Ik heb ook teruglevertellers op mijn digitale stomme meter en die stonden wel bij Liander geactiveerd door mijn aanmelding, maar niet bij Eneco (ook niet nadat ik bij plaatsing hier melding van had gemaakt)....dus dat was geheid mis gegaan bij meterstanden doorgeven, want dan negeren ze gewoon je terugleverstanden.

Ik had ook online mijn maandbedrag bij ze terug geschroefd, maar dat resulteerde in het geval dat ze helemaal niets meer incasseerden. Maar ik neem ook nog 1000 m3 gas bij ze af. Dus dat leek me iets te veel van het goede.

Blijkbaar was ik vrij duidelijk tegen de helpdesk van Eneco hierover en het feit dat ze mijn meters niet geactiveerd hadden, ik ben na het -overigens in 2e lijn prima opgeloste probleem- 3x teruggebeld of ik nog tevreden was als klant. Waarbij ik de 3e keer maar heb aangegeven dat het ook te gek kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het blijft me verbazen hoe vaak het fout gaat bij de energieleverancier aangaande eindafrekingen
het lijkt wel dat hoe meer je je aan de wensen/voorschriften houd des te vaker het fout gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Raadseltje. Ik zie soms, 1x per week, dat de output van m'n SMA 1300TL 0 Watt is terwijl de zon schijnt. Duurt meestal niet meer dan 5 minuten maar toch.

Gisteren stond ik er toevallig naast. Er is geen foutmelding zichtbaar en in het display staat "Mode waiting" met een stringspanning van 206V.

Aan de inverter hangen 6 panelen van 265 Wp. Het euvel deed zich voor om 10:40. Klinkt dit voor iemand bekend?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/chart.png

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:40

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Limojo schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 22:36:
Beste tweakers,

Een SMA SB 3800 heeft maar 1 MPP tracker. Het is hierdoor alleen mogelijk verschillende strings op de omvormer aan te sluiten, als ze precies evenveel van dezelfde panelen op de strings hebben. Meer info.

Wat prima op deze omvormer kan zijn 16 panelen van 250Wp. Acht stuks in een string op oost en acht stuks in een string op west. Als de hellingshoek van de panelen wat groter is, zou je 2 keer 9 panelen kunnen aansluiten, omdat beide oriëntaties nooit tegelijkertijd vol vermogen leveren.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:42
Domba schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 23:27:
[...]

Bekend senario, wettelijk is het nieuwe leveanciermodel niet per 1april ingevoerd maar uitgesteld.
De aansluiting is een overeenkomst met de netwerkbeheerder evenals de meterdienst, dat de vaste/huur kosten door leverancier geind wordt doet er niet toe.

De oude leverancier heeft nog snel even een schatting aangevraagd bij de netwerkbeheerder. voordat je meterstanden voor de overstap diende door te geven

1e stap correctie verzoek via nieuwe leverancier
bij afwijzing netwerkbeheerder benaderen doorvragen of meterstanden zijn doorgegeven in het systeem, ook laten kijken of er een verificatiefout is in switchrecord bij EDSN omdat oude leverancier nog snel even een schattings heeft gevraagd bij netwerkbeheerder.
2e correctieverzoek bij oude leverancier aanvragen schriftelijk dat eind afrekening onjuist is en dat je per E-mail een definitieve beslissing wilt zodat je naar de geschillen commissie kunt.

Bij mij werd deze afgewezen, met argument het verschil is minder dan Uw jaar verbruik, dat verschil loopt U wel in bij Uw nwe leverancier anders moet die coulance verlenen.
Maar dat wordt een heel ander verhaal als je in het eerste jaar van je PV zit even groot als je vroegere verbruik
(Nwe leverancier in mijn geval GC betaald geen netto levering uit voor ferraris meter incl alle belastingen, maar oude leverancier rekent die wel over niet afgenomen deel van te hoge schatting.)
Bedankt voor je reactie. De eerste stap is gezet. And now we wait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Nebuch schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 17:47:
[...]

Dat moet zeker wel kunnen toch? Welke layout zit je aan te denken? (2x8 portrait?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 13:03
Even een vraagje, bij nadere dakinspectie blijkt het toch mogelijk dat een deel van de panelen schaduw vangen (lang) voordat de andere panelen dit doen. Heb ik het goed als ik dan zeg dat ik dan in plaats van de SMA 2500TLST beter voor een paar euro meer de SMA 3000TL21 kan kiezen?
(ivm de 2 MPP trackers en de mogelijkheid om 2 strings aan te sluiten?)

Sunny Design geeft de 2500 een opbrengst van 2651kWh, de 3000 geeft 2624kWh. In mijn ogen een klein verschil. Hoor graag jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Niek_ schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 09:01:
Even een vraagje, bij nadere dakinspectie blijkt het toch mogelijk dat een deel van de panelen schaduw vangen (lang) voordat de andere panelen dit doen. Heb ik het goed als ik dan zeg dat ik dan in plaats van de SMA 2500TLST beter voor een paar euro meer de SMA 3000TL21 kan kiezen?

Sunny Design geeft de 2500 een opbrengst van 2651kWh, de 3000 geeft 2624kWh. In mijn ogen een klein verschil. Hoor graag jullie reacties.
Als je dan 2 strings overhoud die lang genoeg zijn om aan de minimum MPPT spanning te komen (en ook weer niet boven het vermogen per tracker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Ik heb een optie op 5 stuks talesun panelen 250wp op een omnik 1.5 omvormer. Wie kan me vertellen hoe dat nu zit met DC spanningen enz. De panelen leveren 30.1 volt. De omvormer zou werken vanaf 120 volt.

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De panelen leveren 30.1 volt
kijk even naar de Voc van de panelen waarschijnlijk ergens rond de 38,4 V
in dat geval is het 5*38,4 volt dus meer dan 125 Volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Cyberpope schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 08:53:
Zonder de discussie over aftopping te willen openen, is een Powerone PVI 3.6 wel aan te raden op 4025pw aan panelen pal op zuid? Of zijn daar andere alternatieven voor?
Iemand nog iets zinnigs te zeggen hierover. Het gaat om 15 stuks YL 270 panelen op 170 graden. Ik dacht dat te wel erg uit verhouding is / was maar wellicht zie ik het fout.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nebuch
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-10 21:38
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 08:50:
[...]
Dat moet zeker wel kunnen toch? Welke layout zit je aan te denken? (2x8 portrait?)
Gezien het dak past een 4x4 landscape het beste, er is een vlak van ongeveer 7,2 bij 4,4 meter beschikbaar. Destijds is door ruimte-overschot niet zo'n moeite gedaan voor het efficient neerleggen van de 8 bestaande panelen (10-jaar oud, 880 Wp systeem) en 7,1 GJ zonnecollectoren.

Het is hier wel flink winderig, dus ik zie meer heil in het systeem waarbij de dakhaken op extra 'panlatten' onder de pannen vastgemaakt worden dan in het clickfit-principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Commander69 schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 10:20:
Ik heb een optie op 5 stuks talesun panelen 250wp op een omnik 1.5 omvormer. Wie kan me vertellen hoe dat nu zit met DC spanningen enz. De panelen leveren 30.1 volt. De omvormer zou werken vanaf 120 volt.
Lijkt mij geen supercombinatie. De efficiëntie van de Omniksol gaat had naar beneden, als de stringspanning onder de nominale 360V komt.
Efficientie Omniksol 2.0k

De omvormer start op basis van de Voc (open klem spanning), maar onder belasting zal de spanning dalen naar de Vmp spanning, dus ongeveer 150V. Dit valt nog net binnen de MPP range, maar hoeveel er dan nog van de efficiëntie overblijft...

Mijn keuze zou zijn, of een paneel meer, of een SMA SB1200 toepassen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Nebuch schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:05:
[...]

Gezien het dak past een 4x4 landscape het beste, er is een vlak van ongeveer 7,2 bij 4,4 meter beschikbaar. Destijds is door ruimte-overschot niet zo'n moeite gedaan voor het efficient neerleggen van de 8 bestaande panelen (10-jaar oud, 880 Wp systeem) en 7,1 GJ zonnecollectoren.

Het is hier wel flink winderig, dus ik zie meer heil in het systeem waarbij de dakhaken op extra 'panlatten' onder de pannen vastgemaakt worden dan in het clickfit-principe.
Kun je in je dakbeschot schroeven? Clickfit is wel lekker goedkoop en met voldoende beugels gaat je dak er eerder vandoor dan de panelen :)

Klik maar eens HIER om wat prijzen bij elkaar te klikken, maar voor ene paar honder euro moet je toch wel klaar zijn denk ik

http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=1262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
kent iemand deze panelen? ESS-SLF275
12 stuks (3300wp) op een delta solivia 3.0 (wordt aangeboden op een 3.3, maar dat lijkt mij niet noodzakelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niek_ schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 09:01:

Ik heb 10 panelen op 1 string op een 2000 HF. Moet zeggen dat mijn ervaring met Optitrac/schaduw geweldig is. Ik zie de curve en vermogen mooi gelijkmatig naar beneden lopen maar als je voor iets meer met 2 trackers kan gaan werken zou ik dat doen mits je panelen voldoende spanning leveren. Tevens zou ik niet fors onderdimensioneren (weet niet wat jouw totale WP is). Ik heb de gehele maand april fors, ongeveer 4%, opbrengst gemist door onderdimensionering en ben nu in conclaaf met SMA om hier een oplossing voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:05:
[...]

Lijkt mij geen supercombinatie. De efficiëntie van de Omniksol gaat had naar beneden, als de stringspanning onder de nominale 360V komt.
[afbeelding]

De omvormer start op basis van de Voc (open klem spanning), maar onder belasting zal de spanning dalen naar de Vmp spanning, dus ongeveer 150V. Dit valt nog net binnen de MPP range, maar hoeveel er dan nog van de efficiëntie overblijft...

Kan wel zien dat het prijsvechten is begonnen. Zie hier bijna alleen nog maar aanbiedingen met Omniksol voorbij komen. Ik blijf geen goed onderbuik gevoel houden bij Omniksol. Tijd zat het leren maar volgens mij moet alle kopers de totaal kosten van een installatie eens delen door de levensduur versus opbrengsten en dan ga ik toch ook liever nog steeds voor een SMA. Prijsverschillen zijn in mijn ogen dan minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:53
Cyberpope schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:04:
[...]

Iemand nog iets zinnigs te zeggen hierover. Het gaat om 15 stuks YL 270 panelen op 170 graden. Ik dacht dat te wel erg uit verhouding is / was maar wellicht zie ik het fout.
Op zich is dat toch maar 10% onderdimensionering (excl positieve tolerantie)?

Daar staat tegenover dat het precies past op een standaard 16A groep.

Heeft Omnik niet zo'n tooltje net zoals SMA Sunny Design heeft? Anders mik je het eens in de tool van SMA en kijk je hoe de 3600 zich tov de 4000 verhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 13:03
Verwijderd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:39:
[...]

Ik heb 10 panelen op 1 string op een 2000 HF. Moet zeggen dat mijn ervaring met Optitrac/schaduw geweldig is. Ik zie de curve en vermogen mooi gelijkmatig naar beneden lopen maar als je voor iets meer met 2 trackers kan gaan werken zou ik dat doen mits je panelen voldoende spanning leveren. Tevens zou ik niet fors onderdimensioneren (weet niet wat jouw totale WP is). Ik heb de gehele maand april fors, ongeveer 4%, opbrengst gemist door onderdimensionering en ben nu in conclaaf met SMA om hier een oplossing voor te vinden.
Bedankt voor je reactie. Lees op de site van SMA dat zowel de 2500TLST en 3000TL21 voorzien zijn van OptiTrac. Dus wat dat betreft zouden zie niet voor elkaar onder moeten doen.
Zal even in Sunny Design klooien om te zien wat er met de spanning gebeurd op het moment dat er 2 strings van wordt gemaakt.

Aan de andere kant, als die OptiTrac echt zo goed is, dan is het verlies minimaal als alles gewoon op 1 string wordt aangesloten als ik het goed begrijp :) Dan is het enige wat overblijft de 2 trackers in plaats van 1. Ik ga daar nog even op verder lezen.

Hmz. Sunny Designe geeft aan dat de 3000TL21 wel kan met 2 x 6 panelen (elk op een string) maar als ik er 2x5 van maak dan geeft hij al waarschuwingen met betrekking tot de minimale PV spanning welke dan van 146V naar 122V gaat. (beiden trouwens (logisch) een stuk lager als alle 12 op de 2500TLST daar is de spanning 293V). Denk zelf dat het een beetje krap wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door Niek_ op 08-05-2013 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag ik je complimenteren met een geweldige openingspost. een nette opstelling overhet gebruik van zonnepanelen. Echter zoals in alle verhaaltjes tegenwoordig over zonnecellen cq panelen is het erg eenzijdig opgesteld. Ik zou graag een feiten relaas zien over het complete plaatje. ik mis namelijk de volgende punten in uw openingspost. Het gebruik van zonnepanelen is technisch goed, en efficient, het kan beter maar is al redelijk goed te noemen. Over de productie van de zonnepanelen hoor ik niets. En daar schort het in mijn optiek dan ook aan.

kijk eens naar het volgende artikel, Helaas is dit niet een opzich staand incident en zeker niet het laatste incident. Ik kan mij namelijk herineren een artikel dat ging over een complete vergiftigde rivier omdat er een zonnepanelen fabriek was gebouwd. Nu ben ik geneigd te geloven dat bij de productie van deze zonnepanelen zeer veel chemicalien worden gebruikt. Dat de productie cq verwerking van deze chemicalien zeer zeker niet gecontroleerd wordt ofwel meegenomen worden in het milieu plaatje wat wordt geschets in de openingspost. Dan moeten wij ook nog geinformeerd worden over evt, transportkosten (lees CO2 foodprint) van de zonnepanelen vanuit china naar nederland.

En dan mijn 2de punt. aan alle gelovigen die serieus denken dat zonnepanelen/cellen de oplossing is. wanneer het donker is werken deze dingen niet meer. opslag in accus zoals in de openingspost wordt veronderstel kan, echter daar hebben we onze CO2 afdruk weer vergeten. kijk eens naar de dit artikel, hier gaat het dan over prius maar denk even na over de productie van accus... ook zullen deze gelovigen savonds nog steeds tv willen kijken en wasmachines draaien. Nu hebben we daar dus electriciteit voor nodig, opgewekt door? 's avonds een kerncentrale cq gasturbine. MAW die centrales moeten gebouwd worden de hele dag niks doen want Nederland produceerd zonne electriciteit, en dan savond moeten ze maar gaan draaien zodat de zonnepanelenelectriciteitsproducerende nederlander op zijn gemak DWDD kan gaan kijken. even nadenken, een centrale kost, in aanchaf, ongeveer 1 miljoen per MW, wat terugverdiend moet worden in 25 jaar, om en nabij. (ligt aan keuringen onderhoud ed) Dan mag de nederlander het sommetje maken. ow ja slijtage is sneller bij het starten en stoppen van zo een fabriek, dus wanneer er alleen savonds snacht gedraaid moet worden is het 20 jaar.

Dan hebben we ook nog lokatie, op een voetbalveld kan ongeveer 450 MW geproduceerd worden met een gascentrale, hoeveel ha voor de zonnepanelen?

oplossing kan zijn, aan de andere kant van onze aardbol eenzelfde hoeveelheid panelen bouwen, en de energie transporteren, awel dan krijgen we die kosten er ook nog bij.

en mijn 3de punt, de afvalberg wat gaan wij over 15 jaar doen met onze oude zonnecellen/panelen en met de omvormers en dergelijke. verwerken? nog meer zware metalen ed.

Alles hierboven is op te lossen. Echter het gebeurt niet, er is teveel geld te verdienen. en van de hand doen dat het niet gebeurt is onzin. Open uw ogen en denk even realisitisch, groen is goed, maar een CO2 stempel is veel belangrijker vraag even verder.. en geloof niet de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
@thebeginner
Ik hoop wel dat mijn panelen over 15 jaar nog niet naar de kringloop kunnen, zelf verwacht ik dat dat 40 jaar is.

CO2 stempels maken geen elektra voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Enig idee wat de CO2 footprint van je PC is waar je op hebt zitten typen en hoeveel energie die opwekt gedurende zijn levensduur? Over 15 jaar (levensduur zonnecellen is overigens een jaar of 25) is dat spul grotendeels te recyclen (aluminium frames etc), op de inverter heb je al verwijderingsbijdrage betaald om dat ding af te voeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jantje.vlaam schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 12:54:
@thebeginner
Ik hoop wel dat mijn panelen over 15 jaar nog niet naar de kringloop kunnen, zelf verwacht ik dat dat 40 jaar is.

CO2 stempels maken geen elektra voor zover ik weet.
ik verwacht ook veel, maar wat gaan we eraan doen? CO2 stempels niet nee, maar er wordt erg makkelijk over heen geschreven en gebabbeld zonder een gefundeerde reactie. ik wil aangeven dat het Predicaat groene stroom erg makkelijk en te rooskleurig word gegeven.
Enig idee wat de CO2 footprint van je PC is waar je op hebt zitten typen en hoeveel energie die opwekt gedurende zijn levensduur? Over 15 jaar (levensduur zonnecellen is overigens een jaar of 25) is dat spul grotendeels te recyclen (aluminium frames etc), op de inverter heb je al verwijderingsbijdrage betaald om dat ding af te voeren
lol een verwijderingbijdrage is jou oplossing voor een natuurprobleem.. Wat gebeurd er met dat gedeelte wat niet te recyclen is en hoeveel is dat. "Met betalen koop je je zonden niet af, je hebt ze nog steeds begaan." het predicaat groen is gewoon te snel en te rooskleurig. Ik vraag een compleet, eerlijk plaatje op het gebruik van deze panelen.

Daarnaast maak ik geen probleem van mijn CO2 foodprint, ik weet dat ik hem heb en schaam me er niet voor, ook pretendeer ik niet anders te zijn. door bijvoorbeeld mooie zonnepanelen op mijn dak te hebben liggen. Het verhaal klinkt alsof, de regering cq verkopers zeggen dat het goed is, daarom is het goed.

Ik sta er niet achter, dus ik doe niet mee. mijn redenen staan hierboven, in mijn optiek gefundeerd. Daarnaast, of als secundair, wil ik aantonen dat zonnepanelen gewoon duurder zijn in €/Wh, en CO2 foodprint (doordat die kern of gascentrale er toch moet komen, ivm dat DWDD 's avond op de tv is). geen probleem als we dat willen betalen. maar ik doe niet mee.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2013 13:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

antonboonstra schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:05:
[...]

[afbeelding]

Maar hoe krijg je op een dergelijk klein systeem dan wel 360 volt ?
Ofwel welke omvormer moet ik dan wel hebben. Bij de sma hebben we het over vergelijkbare spanningen.

[ Voor 3% gewijzigd door Commander69 op 08-05-2013 13:44 ]

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:52

databeestje

Von PrutsHausen

Commander69 schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 13:38:
[...]

Ofwel welke omvormer moet ik dan wel hebben. Bij de sma hebben we het over vergelijkbare spanningen.
Gebruik panelen met een 5 inch cel, dit zijn doorgaans de 200Wp categorie panelen met een MPP van ~36 Volt. Daarnaast zijn er ook HJ solar panelen welke een hogere spanning hebben van circa 50 volt per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:55
Niek_ schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 12:37:
[...]Aan de andere kant, als die OptiTrac echt zo goed is, dan is het verlies minimaal als alles gewoon op 1 string wordt aangesloten als ik het goed begrijp :) Dan is het enige wat overblijft de 2 trackers in plaats van 1. Ik ga daar nog even op verder lezen.
Het is een nuttige feature, maar geen wondermiddel. Onderschat de kracht van de schaduw(zijde) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Terpen Tijn schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 14:00:
[...]

Onderschat de kracht van de schaduw(zijde) niet.
WTF Sith Lord!!!!

_/-\o_ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:52

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 12:48:
Mag ik je complimenteren met een geweldige openingspost. een nette opstelling overhet gebruik van zonnepanelen. Echter zoals in alle verhaaltjes tegenwoordig over zonnecellen cq panelen is het erg eenzijdig opgesteld. Ik zou graag een feiten relaas zien over het complete plaatje. ik mis namelijk de volgende punten in uw openingspost. Het gebruik van zonnepanelen is technisch goed, en efficient, het kan beter maar is al redelijk goed te noemen. Over de productie van de zonnepanelen hoor ik niets. En daar schort het in mijn optiek dan ook aan.
Ik denk dat de website van Peter Segaar je een heel eind op weg kan helpen, deze gaat grondig te werk en laat ook kritische zaken niet onderbelicht
http://ww.polderpv.nl alleen lijkt de website nu net stuk te zijn.
kijk eens naar het volgende artikel, Helaas is dit niet een opzich staand incident en zeker niet het laatste incident. Ik kan mij namelijk herineren een artikel dat ging over een complete vergiftigde rivier omdat er een zonnepanelen fabriek was gebouwd. Nu ben ik geneigd te geloven dat bij de productie van deze zonnepanelen zeer veel chemicalien worden gebruikt. Dat de productie cq verwerking van deze chemicalien zeer zeker niet gecontroleerd wordt ofwel meegenomen worden in het milieu plaatje wat wordt geschets in de openingspost. Dan moeten wij ook nog geinformeerd worden over evt, transportkosten (lees CO2 foodprint) van de zonnepanelen vanuit china naar nederland.
De excessen welke je meldt zijn de uitzonderingen op de regel, dit is niet de norm.

De productie van Silicium wafers is niet fundamenteel anders dan welke geproduceerd worden voor eletronica. Er is al veel geschreven over de productie van zonnepanelen, je hebt het alleen nog niet gevonden. Ook bij het produceren van silicium wafers voor processor doeleinden gaat wel eens iets mis, ik snap niet waarom je dit perse aan de zonnepanelen toe wil schrijven.

Wellicht kan je beter het algehele respect voor de natuur in China op willekeurige vlakken aan de kaak stellen, mijn inziens ben je in dit draadje niet aan het juiste adres.
En dan mijn 2de punt. aan alle gelovigen die serieus denken dat zonnepanelen/cellen de oplossing is. wanneer het donker is werken deze dingen niet meer. opslag in accus zoals in de openingspost wordt veronderstel kan, echter daar hebben we onze CO2 afdruk weer vergeten. kijk eens naar de dit artikel, hier gaat het dan over prius maar denk even na over de productie van accus... ook zullen deze gelovigen savonds nog steeds tv willen kijken en wasmachines draaien. Nu hebben we daar dus electriciteit voor nodig, opgewekt door? 's avonds een kerncentrale cq gasturbine. MAW die centrales moeten gebouwd worden de hele dag niks doen want Nederland produceerd zonne electriciteit, en dan savond moeten ze maar gaan draaien zodat de zonnepanelenelectriciteitsproducerende nederlander op zijn gemak DWDD kan gaan kijken. even nadenken, een centrale kost, in aanchaf, ongeveer 1 miljoen per MW, wat terugverdiend moet worden in 25 jaar, om en nabij. (ligt aan keuringen onderhoud ed) Dan mag de nederlander het sommetje maken. ow ja slijtage is sneller bij het starten en stoppen van zo een fabriek, dus wanneer er alleen savonds snacht gedraaid moet worden is het 20 jaar.
Ok, wow, zeker niet in het juiste topic.

Ik begrijp niet waarom iedereen verwacht dat 1 specifieke oplossing alle gebruiken moet dekken. Voorlopig gebruiken we nog de meeste stroom overdag waardoor dit prima zo uitkomt. Daarnaast is er nog genoeg diversiteit in combinatie met Wind, Hydro en Bio-gas.

Laten we het zo zeggen, in Duitsland hebben ze er geen probleem mee. Een overvloed van energie kan je heel erg goed gebruiken om bijvoorbeeld weer voor andere doeleinden in te zetten, het moet niet in een accu. In Belgie gebruiken ze al jaren een bassin om de piekbelasting op te vangen, ik ben er zelf geweest, daar komen een paar beste wattjes uit de turbines.
Dan hebben we ook nog lokatie, op een voetbalveld kan ongeveer 450 MW geproduceerd worden met een gascentrale, hoeveel ha voor de zonnepanelen?
Zie polderpv
oplossing kan zijn, aan de andere kant van onze aardbol eenzelfde hoeveelheid panelen bouwen, en de energie transporteren, awel dan krijgen we die kosten er ook nog bij.
Iets groter denken, het *moet* niet allemaal met enkel zonne energie, overigens pompen we al jaren energie in de rondte vanuit Duitsland en Frankrijk.
en mijn 3de punt, de afvalberg wat gaan wij over 15 jaar doen met onze oude zonnecellen/panelen en met de omvormers en dergelijke. verwerken? nog meer zware metalen ed.
Silicium, glas en Aluminium, de voornaamste onderdelen van zonnepanelen zijn prima te recyclen, ze gaan echter zelden stuk, meestal worden ze gered voordat deze de container in gaan en worden ze ergens anders weer gebruikt. De nieuwere panelen leveren meer vermogen in een kleiner oppervlak, maar dat betekent niet dat de oude panelen spontaan minder gaan leveren, het is geen PC.

36 jaar oude Kyocera panelen zijn getest en bleken circa 97% van het originele vermogen te leveren.
Alles hierboven is op te lossen. Echter het gebeurt niet, er is teveel geld te verdienen. en van de hand doen dat het niet gebeurt is onzin. Open uw ogen en denk even realisitisch, groen is goed, maar een CO2 stempel is veel belangrijker vraag even verder.. en geloof niet de verkoper.
Ik denk het niet, niets doen is de enige foute beslissing.

Dit is niet iets wat met een stukje papier opgelost kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

Ik heb 2 x 5 HJsolar 250wp in 2 strings.
Voltage schommelt tussen 270v bij kou en 220v bij warmte.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 14:04:
[...]

Ik denk dat de website van Peter Segaar je een heel eind op weg kan helpen, deze gaat grondig te werk en laat ook kritische zaken niet onderbelicht
http://ww.polderpv.nl alleen lijkt de website nu net stuk te zijn.

....

Ik denk het niet, niets doen is de enige foute beslissing.

Dit is niet iets wat met een stukje papier opgelost kan worden.
Niets doen is de enige foute beslissing, absoluut mee eens. Maar jij geeft dus ook toe dat het niet perfect is, waarom staat dan niet in de openingspost. Of wordt dat niet vermeld in de verkoop brochures.

wel bedankt voor je site advies, e.d. Ik had dat al eens gelezen, ook daar zijn gewoon dezelfde vragen onbeantwoord. Doorvragen is de sleutel tot een groen en beter mileu.

Groter denken ja, maar wat willen wij opofferen, daar stel ik vragen over.

Ik zeg juist : denk groter en denk na, geloof wat je wil, maar stel vragen. en ga zeker niet zeggen ik betaal verwijderingsbijdrage, en daarmee is het probleem opgelost. Want dat is helemaal een gruwel. Je hebt gelijk, dit is een ander draadje.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2013 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

[...]

De SMA SB1200 heeft het liefst lage spanningen van zo'n 120V. Prima dus met 5 panelen van 30V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Verwijderd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 14:15:
[...]

Groter denken ja, maar wat willen wij opofferen, daar stel ik vragen over.
Ik heb ongeveer € 8350 opgeofferd om de komende 30 jaar elk jaar voldoende stroom te krijgen voor mijn huishouden. Na 8 jaar is die € 8350 terugverdiend en ben ik om de 10-15 jaar na aanschaf een € 1000 kwijt voor een nieuwe omvormer.

Sinds 17 oktober liggen ze op mijn dak en hebben ze 1590 kWh opgewekt en hiermee (volgens een berekening die ik niet ken) 634kg CO2 bespaard. In dezelfde tijd ben ik ook van een Chrysler Voyager met een 3,3L benzine motor overgestap naar een Renaul Scenic op gas met een 1,6L motor. Mijn halogeenlampen zijn vervangen door LED lampen, mijn wasmachine door een A+++++ exemplaar, mijn warmte droger door een zuinige condensdroger en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Qua comfort heb ik niets opgeofferd, maar qua CO2 footprint is mijn huishouden wel drastisch naar beneden gegaan. Als ik groter denk, dan zie ik dat meer mensen dit moeten doen.

De consument kan zelf bepalen waar hij/zij koopt en wat hij/zij koopt.

Wat bedoel jij precies met opofferen en wat heb jij dan gedaan om het millieu minder te belasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:03
twixx schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 08:14:
Raadseltje. Ik zie soms, 1x per week, dat de output van m'n SMA 1300TL 0 Watt is terwijl de zon schijnt. Duurt meestal niet meer dan 5 minuten maar toch.

Gisteren stond ik er toevallig naast. Er is geen foutmelding zichtbaar en in het display staat "Mode waiting" met een stringspanning van 206V.

Aan de inverter hangen 6 panelen van 265 Wp. Het euvel deed zich voor om 10:40. Klinkt dit voor iemand bekend?

[afbeelding]
Klopt dat had ik met dezelfde omvormer ook, zag het pas goed toen vergeleek met iemand anders(2 blokken verder). Toen zag ik de gaten, zelfs een keer de omvormer op een storing (opnieuw opstarten) betrapt.
Na contact met leverancier en SMA benelux zou de omvormer niet op de nederlandse instelling staan.
Vorige week is mijn omvormer vervangen door een nieuwe en deze draait als een zonnetje!!
Dus neem contact op want dit is niet goed!!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
Pfff, thebeginner begint gelijk goed. Maar volgens mij hoor dit in de kroeg thuis.

De Duurzame Kroeg

Lekker ranten tegen zonnepanelen onder het genot van een lekker duurzaam biertje!! Als je zo tegen zonne energie bent, wat die je dan hier?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Pagina: 1 ... 37 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.