With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Jammer dat je storingen niet op afstand kunt uitlezen.
[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 08-05-2013 15:18 ]

Vanmiddag uurtje of 12...

Vanmiddag uurtje of 15

SolarRiver 1.600TL
Klein bescheiden setje van 1.470WP op WZW met hellingshoek 50graden. Oude ferrarismeter draait al terug, zelfs nu met veel bewolking
Regen ? Ik weet dat het een onbekend fenomeen is maar dat komt toch af en toe voor .....Rukapul schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 15:17:
Hmmm. Sinds 14.35 komt er ineens geen vermogen meer uit m'n set. Set in de buurt had ook een dip, maar niet tot 0W en steeg daarna weer.
Jammer dat je storingen niet op afstand kunt uitlezen.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Verwijderd
Tsja dat zou je zeggen.. Mits je natuurlijk wel gewacht heb tot al deze apparaten stuk waren, anders heb je namelijk alleen extra CO2 de lucht ingepompt om jou apparaten te laten producerenjantje.vlaam schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 14:25:
[...]
Ik heb ongeveer € 8350 opgeofferd om de komende 30 jaar elk jaar voldoende stroom te krijgen voor mijn huishouden. Na 8 jaar is die € 8350 terugverdiend en ben ik om de 10-15 jaar na aanschaf een € 1000 kwijt voor een nieuwe omvormer.
Sinds 17 oktober liggen ze op mijn dak en hebben ze 1590 kWh opgewekt en hiermee (volgens een berekening die ik niet ken) 634kg CO2 bespaard. In dezelfde tijd ben ik ook van een Chrysler Voyager met een 3,3L benzine motor overgestap naar een Renaul Scenic op gas met een 1,6L motor. Mijn halogeenlampen zijn vervangen door LED lampen, mijn wasmachine door een A+++++ exemplaar, mijn warmte droger door een zuinige condensdroger en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Qua comfort heb ik niets opgeofferd, maar qua CO2 footprint is mijn huishouden wel drastisch naar beneden gegaan. Als ik groter denk, dan zie ik dat meer mensen dit moeten doen.
De consument kan zelf bepalen waar hij/zij koopt en wat hij/zij koopt.
Wat bedoel jij precies met opofferen en wat heb jij dan gedaan om het millieu minder te belasten?
Dat bezuinigen met 634 kg CO2, is niet zo. ligt eraan of je dus vanuit mijn verhaal leest of die van de producent. Ik denk van gradle to gradle. Die fabrikant van zijn afgemonteerde paneel tot kapot paneel. Daarnaast is het nogal t.o.v. Wat is dat bezuinigd, kerncentrale gascentrale kolencentrale houtvuurtjes? Tegen welke rendementen? Is een beetje schone schijn dus.
Nogmaals Ik ben zeker voor schone nieuwe producten, maar wel met een goed eerlijk verhaal.
Ik denk ook van Cradle to Cradle, maar dan hebben we met de gehele maatschappij nog een paar stappen te maken. Maar dat is een beetje ot in dit draadje, goed voor kroegpraat.
microkid vraagje beetje brutaal misschien maar wat heb jij liggen suntech 300wp 4 x zie ik maar wat voor type omvormers ? Plat of schuin dak ? Iets van schaduw ? Probeer uit toevogelen waarom mijn 3 x 480 duo en 6 x yingli 270wp en platdak 20 graden op zuiden met alleen in ochtend tot 10 uur schaduw, beetje veel minder produceren dan jou set ?Microkid schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 13:03:
[...]
Sowieso vind ik het vreemd dat ik met mijn 1.2kW capaciteit soms meer opwek dan jij met 1.6kW. Hoe kan dat?

[ Voor 11% gewijzigd door Heuvelsjh op 08-05-2013 16:50 ]
WoudseHoeve schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 15:20:
[...]
Regen ? Ik weet dat het een onbekend fenomeen is maar dat komt toch af en toe voor .....
Het onsite service team heeft inmiddels uitgevonden dat de aardlek gesprongen was.Cyberpope schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 15:25:
Correct... regen. Ik zit niet zo ver van hem af. Maar zelfs bij regen duik die van mij niet onder de nul.
Heb je geen auto inspring retour automatenRukapul schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 15:56:
[...]
[...]
Het onsite service team heeft inmiddels uitgevonden dat de aardlek gesprongen was.

Haha
Je stelt dat een zonne centrale 4x zoveel ruimte inneemt als een conventionele centrale. Daarbij vergeet je even de infrastructuur die een conventionele centrale nodig heeft, waterwegen, snelwegen, pijpleidingen voor het vervoer van de brandstof, de mijnen waar de kolen uit komen, opslag van het afval uit de mijnen, verwerken van de as en ander afval uit de centrale.Verwijderd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 15:26:
[...]
Het totale oppervlakte van deze centrale is wel minstens 4 x zo groot. In Nederland is de grond schaars, en niemand zit te wachten op een lelijk zonnepanelencentrale in zijn achtertuin, evenals de horizonvervuiling bij windmolens.. Dat bedoel ik met opofferen. Wil je een kustlijn met windmolens, of een zonne electriteitscentrale op ieder dak.. Of vangrail, park enz.
Te vergelijken met een zonne centrale waar, na productie, geen afval stoffen meer uitkomen, op defecte recyclebare onderdelen na. En dat minimaal 30 jaar lang. Ook de natuur heeft de ruimte om en tussen de panelen. Ik weet wel waar mijn voorkeur naar uit gaat. De productie dient schoon en veilig te gaan, en daar kunnen we aan werken. Onderzoeken wijzen uit dat de zonne panelen na iets van 2 jaar de CO2 geproduceerd tijdens productie weer hebben vermeden. (google is your frend) (fossiele centrales vermijden NOOIT CO2).
Trouwens vind ik zonne panelen niet lelijk, anders lagen er geen 48 op mijn dak, en zitten er nog meer aan te komen. Als het mocht zette ik een grote Windmolen in mijn achtertuin, zeer efficiënt. Wat ik niet in mijn achtertuin wil is een dioxine uitbrakende pijp.
Je bent continue appels en peren aan het vergelijken, je hebt een verschrikkelijk warrig verhaal, je maakt alleen maar de indruk dat je absoluut niet weet waar je over over praat, haalt een paar eenzijdige artikelen aan, en stelt zaken zonder te verwijzen naar relevante onderzoeken. Je zou er goed aan doen eerst eens na te denken voordat je ons lastig valt met deze jammer verhalen (kroeg praat). Jou idieele insteek is bijzonder negatief te noemen zonder zelf concrete oplossingen te bieden. Wij die zonne panelen hebben gelegd doen wat voor de toekomst!
De oplossing voor de vervanging van fossiele energie is zeer gefragmenteerd en inderdaad moet je soms offers brengen. Alle begin is moeilijk, ook in Nederland ging het vroeger mis met vervuilende productie, maar we hebben de offers gebracht en heel veel zaken zijn nu super schoon.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Inschakelen van aardlek geeft geen probleem.
Dat wordt dus nog creatief debuggen. Zou het een soort van inschakeleffect kunnen zijn waarbij de set ineens van laag (ca 0W) naar hoge opbrengst springt? Dit is namelijk de eerste keer.
Lijkt mij sterk, heb zelf een Electra auto en als ik daar de lader in steek , gaattie ook hup naar 3600w en dat doe ik elke dag en heb de aardlek er nog nooit uit gehad, daardoor in iedergeval, wel Es' door knutsel activiteitenRukapul schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 16:06:
Dit levert wel een interessante vraag op wat de oorzaak kan zijn. Het lijkt erop alsof de aardlek gesprongen is precies rond het dipje in de opbrengstgrafiek (ook vergeleken met andere set in de buurt).
Inschakelen van aardlek geeft geen probleem.
Dat wordt dus nog creatief debuggen. Zou het een soort van inschakeleffect kunnen zijn waarbij de set ineens van laag (ca 0W) naar hoge opbrengst springt? Dit is namelijk de eerste keer.

Er staat wellicht niet voor niets in de handleiding van de SMA dat hij achter een 300mA aardlek moet ipv 100mAHeuvelsjh schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 16:10:
[...]
Lijkt mij sterk, heb zelf een Electra auto en als ik daar de lader in steek , gaattie ook hup naar 3600w en dat doe ik elke dag en heb de aardlek er nog nooit uit gehad, daardoor in iedergeval, wel Es' door knutsel activiteiten
Vraag is alleen hoe ik erachter kan komen dat dit inderdaad het probleem is.
In theorie zou het natuurlijk ook nog echt een aardlek kunnen zijn i.c.m. de regenbui, maar die kans lijkt me vrij klein.
[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 08-05-2013 16:18 ]
Het is "100 mA i.p.v. 30 mA".Rukapul schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 16:14:
[...]
Er staat wellicht niet voor niets in de handleiding van de SMA dat hij achter een 300mA aardlek moet ipv 100mA
Vraag is alleen hoe ik erachter kan komen dat dit inderdaad het probleem is.
In theorie zou het natuurlijk ook nog echt een aardlek kunnen zijn i.c.m. de regenbui, maar die kans lijkt me vrij klein.
TL omvormers komen nog wel eens boven de 30 mA uit door het ontbreken van galvanische scheiding.
Onweerde het ook?
Natuurlijk
Nope, geen onweer.TL omvormers komen nog wel eens boven de 30 mA uit door het ontbreken van galvanische scheiding.
Onweerde het ook?
Overigens hoeft je omvormer niet op een aardlekschakelaar als hij vast bedraad is. Een aardlekschakelaar is alleen verplicht voor groepen met stopcontacten. In dat geval moet het een 30 mA exemplaar zijn, achter 100 mA mogen geen stopcontacten.
Verwijderd
Ik ben dat door mijn ervaring na 5 maanden echt niet met je eens. Voorbeeld. 10 panelen in zon laatst tegen de 2000 watt. 1 paneel uur later volledig in schaduw houd ik rond 1800 watt over. Oftewel de resterende panelen produceren dan gewoon wat ze moeten doen. Ik vind Optitrac dus niet alleen een marketing truc, het werkt gewoonweg super. Ik ben blij dat ik voor mijn schaduwprobleem voor een SMA met Optitrac heb gekozen.Terpen Tijn schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 14:00:
[...]
Het is een nuttige feature, maar geen wondermiddel. Onderschat de kracht van de schaduw(zijde) niet.
OptiTrack rocks! Ervaringsdeskundige: 1 jaar zonder en 1 jaar mèt.Verwijderd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 17:36:
[...]
Ik ben dat door mijn ervaring na 5 maanden echt niet met je eens. Voorbeeld. 10 panelen in zon laatst tegen de 2000 watt. 1 paneel uur later volledig in schaduw houd ik rond 1800 watt over. Oftewel de resterende panelen produceren dan gewoon wat ze moeten doen. Ik vind Optitrac dus niet alleen een marketing truc, het werkt gewoonweg super. Ik ben blij dat ik voor mijn schaduwprobleem voor een SMA met Optitrac heb gekozen.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
De wasmachine, droger en nog iets op elk hun eigen groep zitten op dezelfde aardlek, maar die werden niet actief gebruikt. Bovendien is al jaren geen aardlek gesprongen en nu ineens wel terwijl de afgelopen maanden/weken de PV erbij is gekomenCruise Control schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 16:37:
Heeft je omvormer zijn eigen aardlekschakelaar, of zitten daar ook nog andere groepen op? In dat geval kan er natuurlijk ook iets anders een aardlek gemaakt hebben.
Klopt. Ik geef er echter de voorkeur aan wel een aardlek toe te passen voor de onfortuinlijke keer dat ik door een buis boor, de installatie defect raakt en iets onder spanning zet, etc. Op zich ook geen probleem om toch even een 100mA aardlek of aardlekautomaat (?) te plaatsen. Dat is slechts een kleine aanpassing van de groepenkast.Overigens hoeft je omvormer niet op een aardlekschakelaar als hij vast bedraad is. Een aardlekschakelaar is alleen verplicht voor groepen met stopcontacten. In dat geval moet het een 30 mA exemplaar zijn, achter 100 mA mogen geen stopcontacten.
Het verbaast me echter een beetje dat uitgerekend dit bij mij nodig zou zijn aangezien er zoveel mensen zijn die hun TL omvormer gewoon achter een 30mA aardlek hebben hangen.
M.b.t. onweer: dat was er zoals gezegd niet, maar het was wel enigszins drukkend weer.
Ligt er ook zwaar aan hoe de schaduw op de panelen valt, portrait of landscape ivm de dioden, waarschijnlijk hebben bij jou de dioden goed gewerkt.Verwijderd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 17:36:
[...]
Ik ben dat door mijn ervaring na 5 maanden echt niet met je eens. Voorbeeld. 10 panelen in zon laatst tegen de 2000 watt. 1 paneel uur later volledig in schaduw houd ik rond 1800 watt over. Oftewel de resterende panelen produceren dan gewoon wat ze moeten doen. Ik vind Optitrac dus niet alleen een marketing truc, het werkt gewoonweg super. Ik ben blij dat ik voor mijn schaduwprobleem voor een SMA met Optitrac heb gekozen.
Rukapul
Niets of 100 mA is geen verschil voor je als mens, die 30mA is niet voor niets omdat je dat als mens kan hebben zonder dodelijk te zijn, met 100mA is dat niet het geval. De norm is ook 30 mA dus als je heel zwart wit kijkt is de installatie afgekeurd als je de 100mA toepast en zonder niet. ( mits apparte kabel/groep)
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
Dat is bij 1 paneel volledig in de schaduw volledig irrelevant zoals ik in mijn voorbeeld noem.Rol-Co schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 18:58:
[...]
Ligt er ook zwaar aan hoe de schaduw op de panelen valt, portrait of landscape ivm de dioden, waarschijnlijk hebben bij jou de dioden goed gewerkt.
Ja, ik wilde dat ik nu kon zeggen dat ik overtuigd was. Ik heb zelf echter ook inmiddels ruim 8 maand ervaring (poehpoeh jaja) met SMA en OptiTrac, en voor zover ik kan zien blijft schaduw toch echt een killer.Verwijderd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 17:36:
[...]
Mijn 12 panelen liggen in landscape, precies i.v.m. diodes, en ik heb in de avond schaduw van het huis van mijn buren. De schaduw valt het eerst op de onderste rij van 3 panelen. Omdat mijn set op West ligt heb ik hoge output in de namiddag. Zodra er echter schaduw valt op 1 paneel dan zakt de output met minstens de helft. 2-3 panelen met schaduw (en dan niet eens geheel in de schaduw, volgens mij) en er blijft nog 10% of minder output over. Ik vind het zelf ook teleurstellend; mijn set is zo'n beetje de hekkesluiter hier qua kWh/kWp.
Maar ik zou nog wel eens wat meer data over schaduw met en zonder OptiTrac willen zien. Ik kan ook wel eens een dagcurve uploaden, als dat inzichtelijk zou zijn?
Ben benieuwd dek op een strakke zonnige dag eens 1 paneel geheel af met een plaat karton oid.Verwijderd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 19:46:
[...]
Dat is bij 1 paneel volledig in de schaduw volledig irrelevant zoals ik in mijn voorbeeld noem.
En laat ons de grafieken even zien. Meten is weten
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
Cyberpope schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 15:00:
Ach als hetzelfde effect heeft als bij Hans de Git... Mooie start

Ik dacht al dat ik per ongeluk een repost had gedaan....Herkenbaar verhaal.
@thebeginner: er is hoop hoor, na een paar maanden denk je er al genuanceerder over en ik betrap mezelf erop dat ik turbines best leuk begin te vinden. Alleen: dat geluid....
mmm kom eens naar onze Turby's luisteren. Die hoor je amper boven het omgevingsgeluid uit terwijl ze draaien. Ook leuk voor in je achtertuin, op een mast van 12 meter ; -)hansdegit schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 20:15:
[...]
en ik betrap mezelf erop dat ik turbines best leuk begin te vinden. Alleen: dat geluid....
Gezocht: Huishoudens met zonnepanelen
Heeft u zonnepanelen op uw dak en wilt u de wetenschap een stap vooruit helpen?
Doe dan mee aan de enquête over zonnepanelen en huishoudens! Deze enquête is bedoeld voor huishoudens die zonnepanelen hebben geïnstalleerd na 1 januari 2008, maar voor 1 januari 2012.
Klik op de link, vul de enquête in en maak kans op een Irischeque twv 100 euro!
3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike
[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:54 ]
Erg OT, het is niet het energie opwekken met windturbines draadje.Karelprior schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 20:25:
[...]
mmm kom eens naar onze Turby's luisteren. Die hoor je amper boven het omgevingsgeluid uit terwijl ze draaien. Ook leuk voor in je achtertuin, op een mast van 12 meter ; -)
Ik ben zelf sinds kort in het bezit van een 3D printer om zelf wat molentjes te maken. De nieuwere Urban Green Energy Hoyi trekt me wel, 200 Watt, 60 centimeter doorsnee, 1,2 meter hoog. Stil.
Ik probeer de Eendragt nog te overtuigen van het nut van de vertikale molens, mogelijk bij de parkeerplaats van strandslag julianadorp zuid. Daar heeft ook niemand er last van, en is de schaduwval gunstig voor de 2 huizen die ernaast liggen.
In de statuten staat dat speciaal voor vertikale molens je zondermeer tot een mast van 10 meter hoog mag. Daarnaast is het toegestaan tot 7 meter boven de nok van het huis. Ik zie kansen op de noordelijke punt van mijn woning.
Dat is niet de reden. Ik vroeg om een omvormer met weblogging dat zit standaard in de omnik. mijn andere installetie draait op kostal alleen omdat er van sma geen passende omvormer in de 4000-5000 range is met 3 fasen.Verwijderd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:46:
[...]
Kan wel zien dat het prijsvechten is begonnen. Zie hier bijna alleen nog maar aanbiedingen met Omniksol voorbij komen. Ik blijf geen goed onderbuik gevoel houden bij Omniksol. Tijd zat het leren maar volgens mij moet alle kopers de totaal kosten van een installatie eens delen door de levensduur versus opbrengsten en dan ga ik toch ook liever nog steeds voor een SMA. Prijsverschillen zijn in mijn ogen dan minimaal.
Beide delen op 1 omvormer van sma is niet echt een optie ivm samenstelling van de strings. bovendien had ik dan direct deze uitbreiding moeten meenemen. dat was ook goedkoper geweest. maar ja het leven bestaat uit keuzes en achteraf .......
40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh
OK, dan gaan we toch verder f2f of DM? ik kan je huis bijna zien... Of kom volgende week bij mij langs op Kooypunt, dan zie je de VAWT's in het wild en kan ik resultaten laten zien. Enne... de 'windschaduw' die de duinen veroorzaken op de parkeerplaats J'dorp zuid is imho killing voor urban windturbines...databeestje schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 20:51:
[...]
Erg OT, het is niet het energie opwekken met windturbines draadje.
Ik ben zelf sinds kort in het bezit van een 3D printer om zelf wat molentjes te maken. De nieuwere Urban Green Energy Hoyi trekt me wel, 200 Watt, 60 centimeter doorsnee, 1,2 meter hoog. Stil.
Ik probeer de Eendragt nog te overtuigen van het nut van de vertikale molens, mogelijk bij de parkeerplaats van strandslag julianadorp zuid. Daar heeft ook niemand er last van, en is de schaduwval gunstig voor de 2 huizen die ernaast liggen.
In de statuten staat dat speciaal voor vertikale molens je zondermeer tot een mast van 10 meter hoog mag. Daarnaast is het toegestaan tot 7 meter boven de nok van het huis. Ik zie kansen op de noordelijke punt van mijn woning.
En nu weer over PV verder hier. Oost/West op een blokhut rocks!
De Ferrarimeter volle kracht achteruit de afgelopen dagen. Zie http://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?plant=73eb2309-fca3-40cf-80e0-b6707af6934dhansdegit schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 21:58:
o ja? Hoe hard?
en anders natuurlijk www.zonnestroomopbrengst.eu , installatie 20185
Opbrengst hoger dan ik had verwacht. Gaat zo te zien > 900 Wh/Wp op jaarbasis worden.
Verwijderd
ik zie dat ik net eindelijk weer eens je installatie2 heb ingehaald
eerste week van mei was een goeie
Blast! ik denk: klop ff 5/6/7/8 mei er bij en haal je rechts in maar je blijft me voor! Scheelt niks maar genoeg...Verwijderd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 22:10:
nice
ik zie dat ik net eindelijk weer eens je installatie2 heb ingehaald
eerste week van mei was een goeie
Geniet er maar van, ik wil je 31-12 nog wel eens zien ;- )
Verwijderd
De natuur is niet zwart/wit en bovenstaande klopt ook niet voor wat betreft de dodelijkheid >30mA. Onderstaande tabel geeft de gevoeligheid van de mens voor stromen weer:Rol-Co schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 18:58:
Niets of 100 mA is geen verschil voor je als mens, die 30mA is niet voor niets omdat je dat als mens kan hebben zonder dodelijk te zijn, met 100mA is dat niet het geval. De norm is ook 30 mA dus als je heel zwart wit kijkt

bron
alternatief figuur met uitgebreide uitleg
Een aardlek moet uitschakelen bij maximaal 300ms (bron).
Volgens het figuur treedt bij 300ms bij 100mA typisch geen significante schade op. En dat is dan nog bepaald op een voor de mens ongunstige wijze waarbij stromen langs het hart lopen. Ook is te zien dat 300mA nog te doen zou moeten zijn al zoekt het de grens waarop blijvende schade optreedt wel op.
De tekst haalt ook nog mooi enkele andere redenen voor aardlekbeveiliging aan.
Uiteraard is het aan iedereen om zelf te bepalen wat hij/zij doet. Persoonlijk geef ik op bovenstaande de voorkeur aan een 100mA aardlek (ipv geen aardlek of 300mA aardlek). Helaas zijn die niet ruim voorhanden en verkrijgbaar. Als ik het ook nog eens beperk tot aardlekautomaten om ruimte in m'n groepenkast te besparen dan kom ik voorlopig slechts uit op ABB DS201 M B16 A100 (2CSR275140R2165) voor de lieve som van EUR 115 (BE) tot EUR 140 (NL)

Verwijderd
Natuurlijk ben ik me gaan verdiepen in de offertes die ik heb gekregen, maar al snel zag ik door de bomen het bos niet meer.
Ik ben van plan om op korte termijn op m'n dak op het zuiden (zonder schaduw) 9 zonnepanelen te laten plaatsen, maar kan vrij weinig vinden over de kwaliteit van de panelen en de omvormer die me aangeboden worden en of de combinatie wel de meest passende is.
Misschien dat iemand me op dit forum kan adviseren.
De twee aanbiedingen die ik gekregen heb zijn:
1) 9 panelen van LDK 255D-20 full black gecombineerd met een Goodwe GW-2000-SS omvormer (opbrengst volgens aanbieder ongeveer 2040 WP).
2) 9 panelen van ET-Solar M660250BB al black gecombineerd met een SMS SB2100TL omvormer (opbrengst volgens aanbieder ongeveer 2250 WP).
Zijn dit zinnige combinaties? Qua prijs verschillen ze niet veel.
ET Solar en SMA zijn beide topmerken. De ET Solar heeft een mooiere procentuele opbrengstcurve dan de LDK. Mijn keuze zou de tweede set zijn.
Hoeveel zin heeft het bijvoorbeeld om nu nog voor 6 juni panelen op het dag te leggen of in ieder geval een overeenkomst aan te gaan, om daarmee de importheffing nog net te ontwijken? Dat is voor nu eigenlijk wel mijn belangrijkste vraag en ik hoop dat iemand daar iets nuttigs over kan vertellen/adviseren.
BTW voordat ik het vergeet, die Yingli's lijken me wel wat... die hebben vast last van de importheffing of niet?

Verwijderd
Vandaag weer even aan het rekenen gegaan. het worden 20 of 19/21 panelen. . 165*100 cm
Waar ligt dan het verschil.
Ligging, 187 zuid, geen schaduw,
Optie 1 20 panelen
4x3 panelen horizontaal. 50/53graden (van boven gelegd, dus 60 cm dak vrij boven de dakkapel)
2 panelen horizontaal op 30 graden op de dakkapel.
3 panelen horizontaal onder de dakkapel 50/53 graden
3 panelen horizontaal op de veranda 30 graden
Optie 2 19 panelen, of 21 inc dakkapel
5x2 panelen verticaal van boven gelegd, dan nog 130cm over
1x3 panelen horizontaal BOVEN de dakkapel
Maar dan de vraag of er met 30 cm dak ruimte van de dakkapel gemeten naar boven toe,
nog ruimte is om 2 panelen op 30 graden op de dakkapel te plaatsen
qwa omvormer komt sd uit op een sb 5000TL-21
Het dakraam gaat verplaatst worden naar de noordkant van het huis

Ben tot een shortlist gekomen van de volgende panelen.
Yingli Solar YL 260C-30B panda
Yingli Solar YL 260C-30b
Yingli Solar YL 240P-29b
Canadian Solar CS6P-240P
BYD BYD 240 P6-30
Weet iemand het verschil tussen de 2 bovenste panelen, zie ze soms apart van elkaar op site's dus lijkt met dat het verschillende type panelen zijn.
En naar welk paneel is het beste in jullie optiek?
Tegelijkertijd ben ik bezig met een project in Spanje.
Daar zouden 88 panelen geplaatst kunnen/moeten worden.
Hierover post ik later op de dag nog wat
[ Voor 156% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2013 11:08 . Reden: tekst toegevoegd ]
ingeval van geen vraag,Carfanatic schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 10:56:
wat is je vraag??

Verwijderd
zie mijn post boven
Zonder twijfel zou ik voor optie 2 kiezen. Waarom? Het zijn componenten met bewezen kwaliteit.Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 00:25:
Als volkomen newbie heb ik me kort geleden laten voorlichten over zonnepanelen.
Natuurlijk ben ik me gaan verdiepen in de offertes die ik heb gekregen, maar al snel zag ik door de bomen het bos niet meer.
Ik ben van plan om op korte termijn op m'n dak op het zuiden (zonder schaduw) 9 zonnepanelen te laten plaatsen, maar kan vrij weinig vinden over de kwaliteit van de panelen en de omvormer die me aangeboden worden en of de combinatie wel de meest passende is.
Misschien dat iemand me op dit forum kan adviseren.
De twee aanbiedingen die ik gekregen heb zijn:
1) 9 panelen van LDK 255D-20 full black gecombineerd met een Goodwe GW-2000-SS omvormer (opbrengst volgens aanbieder ongeveer 2040 WP).
2) 9 panelen van ET-Solar M660250BB al black gecombineerd met een SMS SB2100TL omvormer (opbrengst volgens aanbieder ongeveer 2250 WP).
Zijn dit zinnige combinaties? Qua prijs verschillen ze niet veel.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Verwijderd
mrmrmr schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 00:50:
De nominale opbrengst is 2295Wp (Watt piek), niet 2040Wp. Misschien heb je een getal gehad dat de opbrengst aanduidt in Wh per jaar, maar dat is een schatting die je niet kunt gebruiken in offertevergelijkingen. De 2295Wp kun je vergelijken met 2250Wp omdat deze onder standaard omstandigheden is gemeten.
ET Solar en SMA zijn beide topmerken. De ET Solar heeft een mooiere procentuele opbrengstcurve dan de LDK. Mijn keuze zou de tweede set zijn.
Dank voor de reactiesrevolution-nl schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 11:16:
[...]
Zonder twijfel zou ik voor optie 2 kiezen. Waarom? Het zijn componenten met bewezen kwaliteit.
Welke zou beter zijn, prijs is hetzelfde, allabei mono panelen.
Yingli Solar YL 260C-30B panda (2600wp)
Canadian Solar ELPS CS6P-260P (2600 wp)
geen probleem...Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 12:36:
[...]
[...]
Dank voor de reacties. Maakt het beslissen weer een stukje gemakkelijker. Is de SMS SB2100TL omvormer overigens 'groot' genoeg voor de 9 panelen?
Probeer Sunny design maar eens uit...
[ Voor 6% gewijzigd door paulv1973 op 09-05-2013 12:56 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Hier liggen de 270wp panelen van YL. Ik denk dat er amper verschil is, je kan de datasheets even opzoeken hoe panelen presteren bij minder inval en diffuus licht e.d.Shappo schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 12:42:
Ben van plan de keuze te maken uit deze fabrikanten, 10 zonnepanelen.
Welke zou beter zijn, prijs is hetzelfde, allabei mono panelen.
Yingli Solar YL 260C-30B panda (2600wp)
Canadian Solar ELPS CS6P-260P (2600 wp)
En je kan kijken of het voltage nog verschilt, dit zou je kunnen bekijken om een set beter bij je omvormer te pakken (rekening houdend met startvoltage, mppt-spanningen enz enz)
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Verwijderd
Yingli Solar YL 260C-30b
Mijn voorkeur gaat uit naar een 260 paneel, 20+ in nederland plaatsen 90+_ in spanje.
Maar zijn de onderstaande merke allemaal A merken? van CS weet ik van wel, en Yingli ook.
Maar van BYM had ik nog nooit gehoord
Yingli Solar YL 240P-29b
Canadian Solar CS6P-240P
BYD BYD 240 P6-30
Als het goed is niet maar de enige die het kan bevestigen is:Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 13:21:
is er een verschil tussen de onderstaande panelen, zie ze als verschillende typs tekoop staan
Yingli Solar YL 260C-30b
Mijn voorkeur gaat uit naar een 260 paneel, 20+ in nederland plaatsen 90+_ in spanje.
Maar zijn de onderstaande merke allemaal A merken? van CS weet ik van wel, en Yingli ook.
Maar van BYM had ik nog nooit gehoord
Yingli Solar YL 240P-29b
Canadian Solar CS6P-240P
BYD BYD 240 P6-30
http://www.yinglisolar.com/en/about/contact/
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Verwijderd
Is er al wat meer bekend over of jij of Pekka zlef gekocht hebben bij solartraders.com ?Nebuch schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 17:47:
[...]
Heb je uiteindelijk spullen bij solartraders.com gekocht? Zo wel, is dat bevallen, zo niet, waar dan wel? Ik heb ondertussen al een hele trits installateurs en webshops gezien, maar nog niets zaligmakends.
Ik kan nl. geen prijzen ontdekken tenzij ik registreer.
Dat kan ik wel doen aangezien ik zzp'er ben maar ik ben benieuwd naar de daadwerkelijke aankopen die mensen gedaan hebben bij deze of andere sites/bedrijven.
Inkl. sitenamen (of mag dat niet ?) want daar heb je het meeste aan..
@pekka: bedoelde je met google pv-betrieb het bedrijf pv-betrieb of was dat een zoekopdracht ?
Waar heb je ze dan precies gekocht ?
Of mag dat niet gemeld worden op het forum ?
Ik heb geprobeerd me aan te melden, puur om de prijzen te bekijken. Dat is echter gestrand omdat de slapende BV hier geen BTW-nummer meer heeft. Daarnaast zag ik dat er soms best pittige minimale afnamehoeveelheden zijn (26 stuks voor Yingli 250 Wp Multi cSi, 10 stuks voor Panda panelen).Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 13:40:
Is er al wat meer bekend over of jij of Pekka zelf gekocht hebben bij solartraders.com ?
Ik kan nl. geen prijzen ontdekken tenzij ik registreer.
Dat kan ik wel doen aangezien ik zzp'er ben maar ik ben benieuwd naar de daadwerkelijke aankopen die mensen gedaan hebben bij deze of andere sites/bedrijven.
Inkl. sitenamen (of mag dat niet ?) want daar heb je het meeste aan..
In de prijzen ben ik nog steeds erg geïnteresseerd. Voor de Yingli 250 Wp Multi's zit ik nu op de 80ct/Wp, ben benieuwd of dat nog goedkoper kan.
Montagemateriaal komt waarschijnlijk van SolarNRG (die leveren dat ook los). Dat kwam voor een set (4x4 landscape) op ongeveer 400€, flink lager dan de 900€ (Clickfit) of 1100€ (Ubbink) offertes die ik gevonden had.
Volgens mij ging dat om het volgende bedrijf: http://www.pv-vertrieb.biz/module.php@pekka: bedoelde je met google pv-betrieb het bedrijf pv-betrieb of was dat een zoekopdracht ?
Waar heb je ze dan precies gekocht ?
Of mag dat niet gemeld worden op het forum ?

https://www.dropbox.com/s...-05-13%2014%2045%2002.png
Inverter: SMA 1300tl
Panelen: 6x 265 Wp
[ Voor 13% gewijzigd door twixx op 09-05-2013 14:59 ]
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Verwijderd
toch nog even wezen rekenen in ik kom op een probleem uit.Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 10:44:
UPDATE pv installatie Nederland
Vandaag weer even aan het rekenen gegaan. het worden 20 of 19/21 panelen. . 165*100 cm
Waar ligt dan het verschil.
Ligging, 187 zuid, geen schaduw,
Optie 1 20 panelen
4x3 panelen horizontaal. 50/53graden (van boven gelegd, dus 60 cm dak vrij boven de dakkapel)
2 panelen horizontaal op 30 graden op de dakkapel.
Optie 2 19 panelen, of 21 inc dakkapel
5x2 panelen verticaal van boven gelegd, dan nog 130cm over
1x3 panelen horizontaal BOVEN de dakkapel
Maar dan de vraag of er met 30 cm dak ruimte van de dakkapel gemeten naar boven toe,
nog ruimte is om 2 panelen op 30 graden op de dakkapel te plaatsen
qwa omvormer komt sd uit op een sb 5000TL-21
Het dakraam gaat verplaatst worden naar de noordkant van het huis
[afbeelding]
Ben tot een shortlist gekomen van de volgende panelen.
Yingli Solar YL 260C-30b
Yingli Solar YL 240P-29b
Canadian Solar CS6P-240P
BYD BYD 240 P6-30
Weet iemand het verschil tussen de 2 bovenste panelen, zie ze soms apart van elkaar op site's dus lijkt met dat het verschillende type panelen zijn.
En naar welk paneel is het beste in jullie optiek?
Tegelijkertijd ben ik bezig met een project in Spanje.
Daar zouden 88 panelen geplaatst kunnen/moeten worden.
Hierover post ik later op de dag nog wat
door het verschil van graden waarin de panelen komen te liggen geeft sd 2 omvormers aan.
Is het niet veel handiger om alles op een sma 5000lt te zetten.
en dan 2 strings maken,
systeem 19 panelen 1 van 16 panelen en 1 van 3 panelen.
systeem 20 panelen 1 van 15 panelen en 1 van 3 panelen
systeem 21 panelen 1 van 16 panelen en 1 van 5 panelen.
of alles gewoon in een sting tussen elkaar, en er mee leven dat de 30 graden panelen beperkt zullen worden door de 50 graden gemonteerde panelen
Gun je zelf rust in je donder en schaf 1 involar 250 aan en je 1300tl topt nooit meer aftwixx schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 14:50:
Hmmm.. Dit grafiekje wordt wel erg plat. Ik had berekend dat ik niet zoveel vermogen zou missen maar is dat wel zo?
[afbeelding]
https://www.dropbox.com/s...-05-13%2014%2045%2002.png
Inverter: SMA 1300tl
Panelen: 6x 265 Wp
Voor nog geen 150 euro heb je hem thuis.
http://www.greenybros.com/nl/store/shop/involar.html
Dus 5 panelen op de SB 1300 en 1 op de involar en je bent ( bijna ) klaar ( logging )
mijn involar zie ik regelmatig de 260W aantikken op 300Wp aan panelen ( 2x 150Wp )
Je zou het kunnen kiezen als je per se meer opbrengst wil ten koste van het rendement.goddegoddeot schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 11:12:
platdak 3,5 bij 5,5 zuid oriëntatie, Er zouden maximaal 2 rijen van 3 panelen op passen hellingshoek 20 graden, nou lees ik dat een oost-west oriëntatie ook mogelijk is waardoor het dubbele aantal panelen mogelijk is, onder een hoek van 10 graden. Je levert natuurlijk wel wat in qua efficiency. Iemand ideeën / ervaringen met dergelijk systeem?
Bij panelen van 1.65 x 0.99, als ik het goed interpreteer:
In landscape 3 rijen van 3, bijvoorbeeld 2 richting oost, 1 west.
In portrait 2 rijen van 5, 5 oost, 5 west.
(met wat smokkelen met de dakrandafstand van 50cm)
Portrait wordt weinig gebruikt bij plat dak opstellingen, de keuze in de onderbouw is beperkt.
Bij een laag aantal panelen kom je misschien in de problemen met het halen van het minimum voltage (wat vaak hand in hand gaat met minder rendement) op de omvormer. Misschien moet je meerdere omvormers gebruiken of twee trackers met laag voltage. Of je kiest panelen met een hoog voltage (ongeveer 50V i.p.v. 34V).
Verwijderd
dat vermoeden had ik idd al, wat is verstandiger? 2 omvormers, of 1 grote met multistring en mijn verlies nemenTerpen Tijn schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 15:01:
Je hebt per string ook een minimum voltage, voor zover ik weet, dus zo'n klein aantal panelen op een string gaat niet lukken.
Verwijderd

Het Spanje project.
Lange smalle schuur ruimte voor 40 panelen op 30 graden horizontaal
Vierkante schuur ruimte voor 48 panelen op 20 graden max horizontaal.
88 panelen maakt volgens sd bijna 36000kWh
verdeeld op de volgende manier

Ook in de offertes die ik in nl en spanje laat maken, komt de 10000lt vaak naar boven.
Heeft iemand nog andere ideeen? verbeteringen? opmerkingen?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2013 15:59 ]
Let op de naamgeving bij de SMA's. Er zijn modellen met bijna dezelfde naam uit een andere serie, met een heel ander rendementspatroon.
Dat is een kwestie van de meerprijs voor 2 omvormers tegen de winst in opbrengst daarmee. Ik weet echter niet of die laatste factor goed in te schatten is.Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 15:33:
[...]
dat vermoeden had ik idd al, wat is verstandiger? 2 omvormers, of 1 grote met multistring en mijn verlies nemen
Verwijderd
Verwijderd
sb 4000tl-20 van sma 4.2kw
20*260 =5.2kwp
4200/5200=0.81 = 81% gedimensioneerd.
is dit in jullie optiek te veel voor een 187 graden ligging 50 graden schuin. 2 strings van 10 elk
Ik heb zelf 5500 wp op een SMA SB4000TL20 (22x250). ligging ZW.Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 17:57:
En weer een paar uur rekenen verder,
20*260 =5.2kwp
is dit in jullie optiek te veel voor een 187 graden ligging 50 graden schuin. 2 strings van 10 elk
Ik kan je aanraden een model hoger te nemen. De 5000TL-20 of 21.
Zeker op jouw zuid ligging...
Ik zit regelmatig tegen de top aan van 4000Watt. Geen 4200Watt zoals jij zegt.
MAAAAR... Het gaat wel.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Verwijderd
Mijn advies is ook een zwaarder model te nemen. Ik heb 2500 WP op 2000 HF en ben nu bezig deze om te ruilen omdat ik veel te veel en te vaak aftop. Ik zou niet meer dan 10 % onderdimensioneren.Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 17:57:
En weer een paar uur rekenen verder,
20*260 =5.2kwp
Vreemde vind ik ook als je een beetje rondsnuffelt op de site van SMA dat je leest dat men adviseert 10% onder te dimensioneren maar in Sunny Design men vrolijk 20 % eronder gaat zitten met veel te grote verliezen in mijn geval.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2013 19:07 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 09-05-2013 19:04 ]
Naast budget bevestiging ook budget panelen en omvormer. Als hij nou even van tevoren had gevraagd, want met al m'n A-merk spul zat ik nauwelijks hoger...
Wel weer een PV-set in de buurt erbij. Het is rap gegaan afgelopen jaar
[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 09-05-2013 20:21 ]
Hier om 11:10 op het maximale van de inverter tot 16:30. Had ik niet verwacht toen ik op basis van SD koos voor een extra paneel op de string.Rukapul schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 18:58:
Bij mij tikte het vermogen vandaag om 8:45 voor het eerst de max van de omvormer aan en om 13:45 voor het laatst
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Verwijderd
Ik zie ook de meest vreemde constructies. Liep door de wijk legt iemand oost-west terwijl hij alles ook op een zuid dak kwijt kan.Rukapul schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 19:14:
Ik had vandaag trouwens een buurman aan de deur met een dak haak set en de vraag wat hij er mee moestHij had me op het dak natuurlijk bezig gezien en een doe het zelf set gekocht met bevestigingsmateriaal van K2 ipv clickfit ofzo. Dat het achter de panlat haakt was ook nieuwe info
Naast budget bevestiging ook budget panelen en omvormer. Als hij nou even van tevoren had gevraagd, want met al m'n A-merk spul zat ik nauwelijks hoger...
Ander huis liggen panelen voor de helft tot half een in schaduw terwijl men ruimte zat heeft op dak en als men het zaakje 6 meter naar links zou brengen men denk ik vanaf half elf vol in de zon ligt.
Of slechte doe het zelvers of adviseurs die er echt geen kaas van hebben gegeten.
1x sma sb 4000
1 string van 10 yingli 250 op Oost
1 string van 6 panelen op de dakkapel naar zuid
volgens sd kan ik zo iets van 3600 kwh per jaar opwekken. de string van 10 komt wel boven het mpp voltage, maar is nog ruim onder de 750 v max
morgen word het huis on derworpen aan een bouwkundige keuring, dus dan weet ik ook of de dakkapel het hebben kan.
Beiden gok ik....Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 19:21:
Of slechte doe het zelvers of adviseurs die er echt geen kaas van hebben gegeten.
Als die 6 panelen ook 250Wp zijn (dus 4.000 Wp totaal); kun je dan niet af met een SB 3600TL-21? Denk dat je z.g.a. geen last van aftoppen zult hebben en wellicht een iets hoger rendement hebt (ff checken met Sunny Design)._-= Erikje =-_ schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 19:30:
iemand nog heldere ideeën voordat ik op bestel duw?
1x sma sb 4000
1 string van 10 yingli 250 op Oost
1 string van 6 panelen op de dakkapel naar zuid
goede tip, ik had eerst naar 270wp zitten kijken,ff kijken of dat nog wat scheeltTikje schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 19:34:
[...]
Als die 6 panelen ook 250Wp zijn (dus 4.000 Wp totaal); kun je dan niet af met een SB 3600TL-21? Denk dat je z.g.a. geen last van aftoppen zult hebben en wellicht een iets hoger rendement hebt (ff checken met Sunny Design).
Zelfs met 16 x 270 kun je, gezien de verschillende oriëntaties, m.i. nog wel met een 3600TL af... Maar check vooral Sunny Design._-= Erikje =-_ schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 19:37:
ik had eerst naar 270wp zitten kijken,ff kijken of dat nog wat scheelt
Verwijderd
vandaag nog dieper het gaspedaal ingedruktKarelprior schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 22:18:
[...]
Blast! ik denk: klop ff 5/6/7/8 mei er bij en haal je rechts in maar je blijft me voor! Scheelt niks maar genoeg...
Geniet er maar van, ik wil je 31-12 nog wel eens zien ;- )
Verwijderd
Bij de 3000 TL 21 krijg ik de melding "beperkt compatibel" in Sunny Design. Hoe beperkt is dit en gaat dit problemen geven ivm een lagere spanning per string?
Wat zouden jullie doen ?
Kijk eens naar het verloop van het rendement op het datablad. Als je zoveel mogelijk rond 600V kan zetten met een STP 10000TL-10 dan win je paar procenten. Dat wil zeggen 20 of 22 panelen per string, 44 i.p.v. 48 panelen.
Heb je gezien dat de STP 20000TLEE-10 een hoge startspanning heeft?
Verwijderd
als ik namelijk 1 model hoger neem, de sb 5000TL 21/21Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 18:51:
[...]
Mijn advies is ook een zwaarder model te nemen. Ik heb 2500 WP op 2000 HF en ben nu bezig deze om te ruilen omdat ik veel te veel en te vaak aftop. Ik zou niet meer dan 10 % onderdimensioneren.
Vreemde vind ik ook als je een beetje rondsnuffelt op de site van SMA dat je leest dat men adviseert 10% onder te dimensioneren maar in Sunny Design men vrolijk 20 % eronder gaat zitten met veel te grote verliezen in mijn geval.
dan heb ik de volgende rekensom
5300/5200. of te wel weg gedimensioneerd omvormer.
En nu ik dit typ denk ik aan het volgende
mij is altijd verteld dat je de max x0.85 moet doen om op nederlands rieel vermogen uit te komen
En nu twijvel ik of ik daarna nog de omvormer moet bijpassen, mijn logica geeft aan dat dat niet hoeft, de waarde is namelijk al aangepast naar nl nivo
anders zou de rekensom zijn: 5200*.85=4420 4200/4420 =0.95.
Maar zoals ik al typ, dat lijk mij niet meer logisch
Verwijderd
zo dus?mrmrmr schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 20:11:
@Emielvanputten
Kijk eens naar het verloop van het rendement op het datablad. Als je zoveel mogelijk rond 600V kan zetten met een STP 10000TL-10 dan win je paar procenten. Dat wil zeggen 20 of 22 panelen per string, 44 i.p.v. 48 panelen.
Heb je gezien dat de STP 20000TLEE-10 een hoge startspanning heeft?

STP 20000TLEE-10 had ik idd gezien, pas met 4 strings komt met volt op 950 uit,
alleen dan mijn minimale pv spanning is dan minder dan de start spanning, nu is het geen groot probleem in spanje, alleen hij zal even een paar min in de ochtend en avond missen. maar het idee is meer dan 1 omvormer, om in geval van defect toch nog 50% te kunnen draaien
Verwijderd
Dit cijfer zegt niks over pieken die je haalt. Dat is het gemiddelde rendement wat je haalt met je omvormer volgens mij.Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 20:53:
[...]
Nu ik dit typ denk ik aan het volgende
mij is altijd verteld dat je de max x0.85 moet doen om op nederlands rieel vermogen uit te komen
Ik heb bijna de hele maand april tussen 13.30 uur en 15.30 uur rond de 1180 watt gedraait terwijl mijn omvormer 2060 aankan. Dat verlies vind ik te groot.
Verwijderd

maar als ik er een paneel afhaal, dan werkt het weer niet.
Erg flauw, want zie nu 123 waarom niet
[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2013 21:56 ]
http://www.sharp.nl/cps/r...0R1S&cat=46005&pview=true
Zou een Steca 300 hier geschikt voor zijn, Anton Boonstra als Steca specialist heb jij een idee?
Die twee buitenste vakken irriteren me, de middelste 3 zitten op een Soladin 600.

[ Voor 19% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-05-2013 22:13 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Is een AEConversion INV350-80 iets? Start voltage van 36 volt. MPP range 40-80Volt. Steca wil graag een hoger voltage hebben.Speksteenkachel schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 22:09:
Ik ben nog op zoek naar een bijpassende omvormer voor 2x Sharp ND 190 panelen.
http://www.sharp.nl/cps/r...0R1S&cat=46005&pview=true
Zou een Steca 300 hier geschikt voor zijn, Anton Boonstra als Steca specialist heb jij een idee?
Die twee buitenste vakken irriteren me, de middelste 3 zitten op een Soladin 600.
[afbeelding]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Ik zal eens gaan zoeken op het net, heb jij er misschien ervaring mee?
Is momenteel niet leverbaar en wordt opgevolgd door INV-350-90 in juli 2013 heb ik gehoord.RaymondD schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 22:29:
[...]
Is een AEConversion INV350-80 iets? Start voltage van 36 volt. MPP range 40-80Volt. Steca wil graag een hoger voltage hebben.
A'dam PVOutput
Je vergeet: Mensen die echt gewoon willen leggen. Voor geen reden vatbaar (schaduw onderschatting) en installateurs die gewoon de handel willen plaatsen. Onder het motto: je hebt een klant die 16 stuks wil en betalen kan, maar 12 stuks is beter voor rendement ivm schaduw. Maar goed, hij kan er 16 verkopen als hij zich stil houd. Deze installateurs vallen niet onder de noemer: echt geen kaas van gegeten.Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 19:21:
[...]
Ik zie ook de meest vreemde constructies.
Deze zit DC zijdig op 6,5A terwijl de panelen 8A zijn.RaymondD schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 22:29:
Is een AEConversion INV350-80 iets? Start voltage van 36 volt. MPP range 40-80Volt. Steca wil graag een hoger voltage hebben.
http://www.as-solar.com/e...verters/aeconversion.html
Van de INV350-90 kan ik nog geen datablad vinden.ericplan schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 22:33:
Is momenteel niet leverbaar en wordt opgevolgd door INV-350-90 in juli 2013 heb ik gehoord.
Zou de INV350-60 niet kunnen?
Max DC 60V/11,5A
MPP 20-50V
edit:
Is wel aan de krappe kant zie ik.
Maar even wachten op datablad van de INV350-90 dan maar, bedankt voor jullie hulp.
[ Voor 30% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-05-2013 22:53 ]
Mee eens, beter 2 apparaten dan 1. (Ik werd van de wijs gebracht omdat je schreef dat een tweede omvormer geen meerwaarde had, ik nam abusievelijk aan dat je het over de 20k versie had)Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 21:06:
zo dus?
STP 20000TLEE-10 had ik idd gezien, pas met 4 strings komt met volt op 950 uit,
alleen dan mijn minimale pv spanning is dan minder dan de start spanning, nu is het geen groot probleem in spanje, alleen hij zal even een paar min in de ochtend en avond missen. maar het idee is meer dan 1 omvormer, om in geval van defect toch nog 50% te kunnen draaien
Vermoedelijk ben je goed uit met twee STP 10000TL-10, met iets minder panelen, 2x20 en 2x22 (of als het past 2x21 en 2x22, 1 omvormer voor elk dak). Wat ruimte aan de bovenkant (richting 1000V) is verstandig, daarom geen 2x23. Ik heb het even nagerekend met de 270Wp variant, die heeft een iets hogere open klemspanning.
Uiteraard is bovenstaande berekende theorie, in de praktijk kan het anders zijn... Wat je eigenlijk nodig hebt is een goede Spaanse specialist.
De INV350-60 kan je gewoon bestellen. Het datablad voor de andere vond ik hier.Speksteenkachel schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 22:42:
[...]
Deze zit DC zijdig op 6,5A terwijl de panelen 8A zijn.
http://www.as-solar.com/e...verters/aeconversion.html
[...]
Van de INV350-90 kan ik nog geen datablad vinden.
Zou de INV350-60 niet kunnen?
Max DC 60V/11,5A
MPP 20-50V
http://www.as-solar.com/e...inv350-80-datenblatt.html
A'dam PVOutput
Sharp 190
Voc: 29,6V x 2 = 59,2V
Vpm: 23,5V x 2 = 47V
Ipm: 8,09A
Verwijderd
hij staat nu geboekt al 2 x omvormer elk 2 strings van 22 panelen.mrmrmr schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 22:48:
[...]
Mee eens, beter 2 apparaten dan 1. (Ik werd van de wijs gebracht omdat je schreef dat een tweede omvormer geen meerwaarde had, ik nam abusievelijk aan dat je het over de 20k versie had)
Vermoedelijk ben je goed uit met twee STP 10000TL-10, met iets minder panelen, 2x20 en 2x22 (of als het past 2x21 en 2x22, 1 omvormer voor elk dak). Wat ruimte aan de bovenkant (richting 1000V) is verstandig, daarom geen 2x23. Ik heb het even nagerekend met de 270Wp variant, die heeft een iets hogere open klemspanning.
Uiteraard is bovenstaande berekende theorie, in de praktijk kan het anders zijn... Wat je eigenlijk nodig hebt is een goede Spaanse specialist.
komt perfect uit momenteel.
Het gaat vanavond op de mail naar spanje, daar zit nu mijn tante. kan deze even overleggen met de plaatselijke zonneboer
Simpel dat wordt dan de INV350-90 en wachten, Voc is bij -10 graden nog 11,5% hoger van ND190R1S.Speksteenkachel schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 22:59:
Ah dank, keuze tussen INV350-60 en INV350-90 is wel lastig.
Sharp 190
Voc: 29,6V x 2 = 59,2V
Vpm: 23,5V x 2 = 47V
Ipm: 8,09A
[ Voor 52% gewijzigd door Domba op 09-05-2013 23:17 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Met de schapenwolkjes net als vandaag hebben beide SMA2100TL er druk mee en schieten over de specs .
hoogste 5 minuten gemiddelde 2352W @2470Wp en 2256W @2280Wp
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
De 3 huidige 190's op de Soladin 600 gaat prima.
Nu eerst maar eens op zoek naar een leverancier die zo'n klein systeempje in z'n geheel wil leveren en plaatsen.
Dit topic is gesloten.