quote:
Limojo schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 22:36:
Beste tweakers,
afgelopen zomer heb ik voor onze nieuwbouwwoning, destijds nog in aanbouw, op ebay een nieuwe SMA SB 3800 gescoord voor een prikkie.
Nu zijn we zover dat we panelen kunnen gaan plaatsen, echter overwegen we nu toch een oost -west opstelling op ons platte dak.
We houden dan voldoende ruimte over voor de zonneboiler en blijft uitbreiding ook altijd nog mogelijk.
Hoe kan ik een goede combinatie maken in Sunnydesign voor een oost-west opstelling of heeft iemand ervaring met bepaalde panelen in deze setting?
[quote]
Een SMA SB 3800 heeft maar 1 MPP tracker. Het is hierdoor alleen mogelijk verschillende strings op de omvormer aan te sluiten, als ze precies evenveel van dezelfde panelen op de strings hebben. Meer info.
Wat prima op deze omvormer kan zijn 16 panelen van 250Wp. Acht stuks in een string op oost en acht stuks in een string op west. Als de hellingshoek van de panelen wat groter is, zou je 2 keer 9 panelen kunnen aansluiten, omdat beide oriëntaties nooit tegelijkertijd vol vermogen leveren.
Dank voor je reactie.
Ik heb een aanbod ontvangen op Solartraders voor 20x Suntech € 0,74 incl BTW en transport.
Maar ik krijg net ook aangeboden Renesola 235 Wp (geen Virtus) voor € 0,59 /Wp incl. BTW / afhalen Duitsland, voor mij 240 Km enkel, dus wel te doen.
Aanbetaling 20% de rest contant bij ophalen.
Renesola panelen zijn wel 25 jaar herverzekerd.
Ik denk er over om 24 stuks Renesola te kopen, volgens SD is het mogelijk op de SB 3800.
Gezien de O-W opstelling voorzie ik geen probleem, eventueel later een deel op een andere omvormer plaatsen voor een beter rendement, maar die moet ik dan tzt nog goedkoop scoren op de duitse ebay.
Wat zou de beste keuze zijn