Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
http://hansenmieke.dlinkddns.com/piko
56 graden geschat door de Tigo's.
Opbrengst nog best een groot verschil met peets plant die vlak bij jou zit, zo zie je dat vergelijken op 600m al niet kan in dit land.hansdegit schreef op zondag 14 april 2013 @ 17:37:
Zo! De paneeltjes worden alweer lekker warm. En het is nog maar april!
http://hansenmieke.dlinkddns.com/piko
56 graden geschat door de Tigo's.
- nagenoeg geen schaduw
- alles op het schuine dak
- vrij zicht naar ZZO.
- 38%+ tolerantie van zijn Yingli Panda 260
Mijn excuses was niet voor jou bedoeld maar voor PC Plop.Rol-Co schreef op zondag 14 april 2013 @ 13:24:
[...]
Ik krijg even geen flashback, ofwel ik heb geen idee welke beugels en link je bedoeld, verkeerde post misschien?

Ik ben niet bang, ik post op tweakers......... krijg je een dikke huid van.hansdegit schreef op zondag 14 april 2013 @ 14:08:
@Pclop: ben je niet bang dat je gedonder krijgt met de welstandcommissie?
Mijn idee is, als ik het als zonnewering verkoop................ mag het wel ( hoop ik, idd )
Verwijderd
Prachtig!PClop schreef op zondag 14 april 2013 @ 17:27:
Het werkt.
[afbeelding]
Na inschakelen gaf het om 5 uur nog 42 W, de zon was hier de gehele dag absent.
38% + tolerantie? Kan dat? Dat zou 348Wp per paneel zijnhansdegit schreef op zondag 14 april 2013 @ 17:49:
Misschien dat Peter nog een keer een fotootje wil posten, dan kan je zien waarom zijn set relatief zo goed presteert (tov van Gitje's Stroomfabriek):
- nagenoeg geen schaduw
- alles op het schuine dak
- vrij zicht naar ZZO.
- 38%+ tolerantie van zijn Yingli Panda 260
Zo vandaag, terug thuis, was een super mooie dag hier in de kempen om de panelen te gaan verzettenlarsg schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 23:37:
Even een vraagje naar jullie mening.
Begin oktober is mijn een zonnestroom installatie live gegaan. Het betreffen 12 CSUN panelen van elks 245wp, totaal een 2940wp, deze zitten op een SMA sunnyboy 3000-TL20. De panelen liggen gericht op 280° (ZZO), en op 20°.
De voorbije 6 maanden, dus de gehele levensduur van de installatie tot nu toe, heb ik maar een 330 KWH opgewekt, nu was de winter wel heel streng, maar dit is ver ondermaats voor een installatie die toch wel een 2400 op een jaar hoort te doen, lijkt mij. Ter voorbeeld heb ik in januari slechts een 16,5 Kwh voorbij zien komen.
Nu de afgelopen dagen waren mooi, met telkens een 10Kwh, maar volgens mij is dat nog mager.
Daarom heb ik vandaag de panelen nog eens een schoonmaak beurt gegeven en binnenkort ga ik ze op 260° zetten omdat ze nu een beetje naar de bomen kijken.
Meer ontopic, ik zat eraan te denken de string uit te breiden. De omvormer is nu een beetje ondergedimensioneerd, ik zat eraan te denken 1 of 2 panelen toe te voegen.
Het nadeel van mijn tl20 omvormer is dat er een max DC spanning is van 550V, mijn huidige 12 panelen zouden op max 491V komen, 2 extra panelen op 573. Nu weet ik dat mijn installatie die waarde vrijwel nooit kan halen, maar toch vraag ik me af of ik dit risico kan nemen of toch maar beter 1 paneel kan nemen en binnen de limiet blijven.
Voor de panelen, bij mijn weten moet ik niet exact dezelfde panelen pakken, right? Gewoon panelen/cellen die minstens hetzelfde amperage produceren, dus 250 wattpiek mag toch? Qua merk mag ik dat ook wat mixen of niet? Elektrotechnisch lijkt mij dat dit perfect moet kunnen, ik weet echter niet welke eisen de omvormer stelt.
Verder wou ik ook nog 2 panelen bijzetten op een Enecsys Duo 480w, iemand ervaring hiermee?
Tot hoever kan ik hiermee overdimensioneren? Want ik dacht toch wel panelen groter dan 250wp erop te zetten.
Alvast bedankt
Ondanks dat ze er een uur uit lagen omdat er wat stekkers los schoten, toch nog 8 Kwh opgewekt
De oude sittuatie:

De nieuwe situatie:

Panelen zijn 12° gedraaid naar het westen. Exacte stand heb ik nog niet kunnen meten omdat het kompas op de smartphone plots niet meer werkt
Hopen dat we nu wat meer energie produceren
[ Voor 5% gewijzigd door larsg op 14-04-2013 20:51 ]
Volgende keer een knipoog bij he, dacht misschien een komma vergetenhansdegit schreef op zondag 14 april 2013 @ 20:07:
Natuurlijk kan dat niet. Was uiting van jaloezie.
@
Larsg
Ik zeg het niet snel en mijn kleine set ligt ook zo op het dak gesmeten maar op dat dak van jou ligt het wel erg beroerd zeg.
Weet ik, maar je moet mijn dak is bekijken, dat is een maandlandschap, hobbel na hobbel,...Rol-Co schreef op zondag 14 april 2013 @ 20:55:
@
Larsg
Ik zeg het niet snel en mijn kleine set ligt ook zo op het dak gesmeten maar op dat dak van jou ligt het wel erg beroerd zeg.
Ik moet ze inderdaad nog eens rechttrekken, maar weet nog niet hoe ik dat ga doen. Er zitten nu helaas geen gaten langs de zijkant waar je makkelijk even een bout door haalt.
Nu ligt het er zo bij:

De dakdoorvoer voor de kabels krijgt nog een kleiner dekseltje en ik laat de loodgieter nog even naar die cv-pijp kijken, maar vooralsnog ben ik wel tevreden.
Punctuality is the politeness of kings
Net thuis van de Amstel Gold race...
Lekker in het T-shirtje.
Ik moet wel zeggen.... om 11uur regende het. Slecht voor de opbrengst.
Maar rond het middag uur een strak blauwe hemel.
Net even op de meter gekeken en zowaar 24,24 Kwh binnengezogen... 4.4Kw/Kwp.
Oftewel een mooie dag hier in het zuiden.
Een vriend van mij (500m verder met een dak op Zuid oost) stukken minder.3.58Kw/Kwp.
Komt doordat de ochtend grijs was en de middag super voor mijn Zuidwest panelen.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Ik ook Dre, ik word hier ook wel eens uit de tent gelokt met gerichte posts, ik kan dat ook wel ( inmiddels )Dre schreef op zondag 14 april 2013 @ 18:50:
[...]
Met alle respect, maar je verhaal zit vol met eenheden fouten. Wordt het niet begrijpelijker op.
Maar ik begrijp dat het verhaal van Proton_ je nog niet heeft kunnen overtuigen dat een Ferraris meter kilowatturen meet...Ik geef het op

3 meter va de voordeur begint de stoep ( eff. uitsteek panelen is 50 cm )ericplan schreef op zondag 14 april 2013 @ 14:20:
[...]
Niet alleen de welstand ben ik bang. Bouw- en woningtoezicht is hier ook vast niet blij mee. Er lijkt geen voortuin dus de panelen steken boven de stoep uit?
Bof jij even met je kraak nieuwe set, hier 1.79 kWh/kWp uit 5.4KWp ( + 300Wp, maar nog niet gelogt )paulv1973 schreef op zondag 14 april 2013 @ 21:29:
zo...
Net thuis van de Amstel Gold race...
Lekker in het T-shirtje.
Ik moet wel zeggen.... om 11uur regende het. Slecht voor de opbrengst.
Maar rond het middag uur een strak blauwe hemel.
Net even op de meter gekeken en zowaar 24,24 Kwh binnengezogen... 4.4Kw/Kwp.
Oftewel een mooie dag hier in het zuiden.
Een vriend van mij (500m verder met een dak op Zuid oost) stukken minder.3.58Kw/Kwp.
Komt doordat de ochtend grijs was en de middag super voor mijn Zuidwest panelen.
Ik krijg vanzelf een brief van de gemeente, of niet, of nooit, jeukt me nu in ieder geval niet.Dre schreef op zondag 14 april 2013 @ 17:33:
[...]
Goed verhaal! Onderbouwd goed dat de kilowattuur meter ook gewoon kilowatturen meet (). Ben benieuwd of je PClop hebt kunnen overtuigen met je subtiele benadering (
)
@PClop afdakje
Ziet er netjes uit. Ben je niet bang dat hierdoor minder licht naar binnen komt en je meer kunstmatige verlichting moet toepassen? De normale zonwering is eenvoudig regelbaar met een knopje/ slinger, maar dit zit natuurlijk vast.
De ramen zijn bijna zo hoog als het plafond in de woonkamer, 3m hoog ( ouderwetse maatvoering )
heb nu normaal licht in de woonkamer.
Ik zocht speciaal een paneel in die maat, en dat was al zoeken met een kaarsje op Ebay, maar iddVerwijderd schreef op zondag 14 april 2013 @ 18:34:
Origineel ideeMaar ik vind het zo eerlijk gezegd niet zo strak, met een all black paneel met ook een zwart frame is het denk ik al beter te pruimen, zeker als je frame een beetje netjes maakt
ik kan nog de spuitbus uit de kast rukken.
Het is ook begonnen als een proef met idd ook het uitlokken van de gemeente.
Enecsys heeft last gehad van niet kloppende gegeven in de monitoring wereldwijd.larsg schreef op zondag 14 april 2013 @ 20:49:
[...]
Zo vandaag, terug thuis, was een super mooie dag hier in de kempen om de panelen te gaan verzetten![]()
Ondanks dat ze er een uur uit lagen omdat er wat stekkers los schoten, toch nog 8 Kwh opgewekt
Ik zag dat ik meer terugleverde dan dat monitoring aangaf dat ik op wekte.
Heb hiervoor naar support gemaild die hebben een update gedaan waarna alles er flink stuk beter uitzag.
Scheelde in mijn geval bijna 100kw
Wellicht moet je ook even met support mailen.
Oei, ik had je post even gemist, maar uiteraard zal ik 'm even toevoegen aan de niet-Got-lijst. Want ik heb mijn ouders nog niet zover gekregen om een actieve GoT-er te wordenSpeksteenkachel schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 18:40:
[...]
Eh, Anton ik kan deze installatie nog niet ontdekken in jou lijst
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik heb een prijs voor 4 relay units (4 x 4 panelen) en 1 central unit: €1350 excl. BTW.mrmrmr schreef op zondag 14 april 2013 @ 18:27:
Wat kosten Bitron Endana optimizers? Ik kan geen leveranciers vinden.
Zou het goed werken op een plat dak 10o oost/west met wat schaduw?
[afbeelding]
Het werkt via relay units en een central unit.
Docs: 1, 2
Smart Blue uit Duitsland is een leverancier van Endana apparatuur.
edit: prijs is zonder BTW
[ Voor 11% gewijzigd door mrmrmr op 15-04-2013 11:57 ]
zat er net naar te kijken.mrmrmr schreef op maandag 15 april 2013 @ 11:05:
[...]
Ik heb een prijs voor 4 relay units (4 x 4 panelen) en 1 central unit: €1350.
heb je ook al meer technische info,
per input kunnen er misschien wel meerdere panelen zijn ze alleen niet erg duidelijk over.
ze hebben het over 600W (120V met 10A).
edit:
zit te rekenen met 2x 250Wp per input van een RU4.
dus 8x 250Wp= 2kWp per RU4.
4x190Wp (2x2) per input van een RU4 is mischien net te veel. (of onder dimensioneren.)
[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 15-04-2013 11:25 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dit bedrijf noemt ook Smart Power Booster. Nu weet ik wat men bedoelt met SPB. Het apparaat is een hub die dynamisch strings kan herdefinieren.
Ik snap niet dat er niet veel meer sternetwerkproducten zijn. Het kost wat aan kabels, maar de voordelen zijn duidelijk.
@migjes, je kunt inderdaad meerdere panelen in serie aansluiten op 1 RU aansluiting.
[ Voor 75% gewijzigd door mrmrmr op 15-04-2013 11:49 ]
dat komt omdat wij in Nederland moeilijk doen met dakjes die zo door het land liggen.mrmrmr schreef op maandag 15 april 2013 @ 11:33:
Dit bedrijf noemt ook Smart Power Booster. Nu weet ik wat men bedoelt met SPB. Het apparaat is een hub die dynamisch strings kan herdefinieren.
Ik snap niet dat er niet veel meer sternetwerkproducten zijn. Het kost wat aan kabels, maar de voordelen zijn duidelijk.
in het buitenland zie je hele velden liggen en dan heb je dat soort problemen niet.
(en de Nederlandse markt is klein, ook de huizen zijn niet echt groot.)
jep, tot de 600W.mrmrmr schreef op maandag 15 april 2013 @ 11:33:
Deze flyer over Endana heb ik nog hier gevonden.
@migjes, je kunt inderdaad meerdere panelen in serie aansluiten op 1 RU aansluiting.
het lijkt mij dat 2x 250Wp-300Wp per input.
en dat dan 4x per RU4.
en dan 2x RU4 op een CU2.
geeft 4kWp - 4,8kWp als +/-optimum Wp.
nu nog een omvormer die dat kan verwerken.
(hoe groot was je van plan?)
edit:
lol, het is dat de Voc van 3x 190Wp boven de 120V komt anders had je een steca500 per input van de RU4.
edit2:
ik zie wel misschien een "oepsje".
max 20A per CU2, geen idee hoe de RU4 dat doet met de CU2?
geen idee hoe ik dat moet verdelen of niet over de 2x RU4.
edit3:
oepsje weggewerkt.
voorbeeld paneel: suntech stp250/Wd.
2x 250Wp per input op een RU4.
2x een RU4 op een CU2.
geeft mij 200 tot 335V met 16,4A op de omvormer.
(als ik niet ergens een fout maak. gegevens zijn wat beperkt, en heb wel wat gegevens uit de voorbeelden moeten halen.)
dit geeft natuurlijk met oost-west geeft een lagere A. (moeilijk gokken hoeveel en afhankelijk van hoek.)
[ Voor 50% gewijzigd door migjes op 15-04-2013 12:52 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik ga nu uit van 4kWp, 16 panelen, 8 west, 8 oost, 10o. Er is wat last van schaduw in de winter in de ochtend voor de helft en 2 panelen in de namiddag.migjes schreef op maandag 15 april 2013 @ 11:48:
jep, tot de 600W.
het lijkt mij dat 2x 250Wp-300Wp per input.
en dat dan 4x per RU4.
en dan 2x RU4 op een CU2.
geeft 4kWp - 4,8kWp als +/-optimum Wp.
nu nog een omvormer die dat kan verwerken.![]()
(hoe groot was je van plan?)
Mijn plan is eerst leggen en dan zien waar de problemen zitten en die aanpakken als het rendabel is.
Als het zou uitkomen op 3 RU's en 1 CU, de verdeling is dan zo:
RU#1: 6 west
RU#2: 6 oost
RU#3: 1 west, 1 oost, 2 ongebruikt
Geen idee of dat haalbaar of zinvol is.
Eventueel kan ik die twee laatste in serie zetten op 1 RU aansluiting, dan zijn 2 RU4's genoeg.
Ik heb op mijn schuurtje 8 panelen. Allen met micro inverter.
De panelen (Poly 110wp) hebben 3 diodes. Als de schaduw valt. Valt deze precies recht op de panelen. Ze staan in portrait dus donderen direct in elkaar. De diodes hebben bij mij in feite dus geen toegevoegde waarde (
Kan het de opbrengst nog verbeteren als ik de diodes overbrug/verwijder?
[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 15-04-2013 15:36 ]
10o is vrij plat.mrmrmr schreef op maandag 15 april 2013 @ 14:36:
[...]
Ik ga nu uit van 4kWp, 16 panelen, 8 west, 8 oost, 10o. Er is wat last van schaduw in de winter in de ochtend voor de helft en 's-avonds 2 panelen in de namiddag.
Mijn plan is eerst leggen en dan zien waar de problemen zitten en die aanpakken als het rendabel is.
Als het zou uitkomen op 3 RU's en 1 CU, de verdeling is dan zo:
RU#1: 6 west
RU#2: 6 oost
RU#3: 1 west, 1 oost, 2 ongebruikt
Geen idee of dat haalbaar of zinvol is.
Eventueel kan ik die twee laatste in serie zetten op 1 RU aansluiting, dan zijn 2 RU4's genoeg.
voor oost-west is 15o ook geen probleem.
(ik doe het zelfs met 45o)
een iest grotere hoek spoelt makkelijker schoon, en je hebt al gouw wat minder hoge W op de omvormer.(het verdeelt wat meer over de dag en dan kun je het makkelijker af met een kleinere omvormer.
met mijn opstelling red ik het zonder onder te dimensioneren met 3850Wp op een power-one 3.0.
ik kom niet over de 3kW maar wel veel uren per dag boven de 2kW
voor 16x suntech 250Wp dat zou makkelijk kunnen met 2x RU4 en 1x CU2.
(heb ook yingli panda 270Wp geprobeert maar dan word de A range wat groter en zijn er minder omvormers om uit te kiezen, dan moet de hoek zeker groter.)
ik heb geen idee of dit ook kan:
bij tigo kun je ook de V vast zetten, als dit syteem dat ook kan geeft het je iets meer ruimte op de A.
dat kan voor sommige panelen wel handig zijn. (ik heb nog geen idee of het nodig is, er zijn veel variabele die ik nog niet weet.)
misschien een idee om met 16x +/-250Wp en een power-one 3.0,3.6 te beginnen.
en dan pas te gaan kijken naar een optimizer?
die kan met en zonder de optimizers.
(een 3.0 of 3.6 hangt af van je locatie en hoek, kust en lage hoek een 3.6, binnenland grotere hoek een 3.0
en natuurlijk wat het kost)
als je nog de ruimte hebt, en je kunt het voor elkaar krijgen om de oost-west ook nog een beetje schuin naar zuid te krijgen, dan helpt dat wel.(een paar stoep tegels onder de flatfix of zo)
Huh? Je kunt bij Tigo juist helemaal niets instellen. Of ga je me iets nieuws vertellen?
ha gelukkig ik word gecontroleerd.hansdegit schreef op maandag 15 april 2013 @ 16:42:
[...]
Huh? Je kunt bij Tigo juist helemaal niets instellen. Of ga je me iets nieuws vertellen?
(was het niet de tigo?
die daar nog een trukje voor had?
evt de omvormer vast zetten?
of brouw ik er niks van.)
ik ben hem nog een keer tegen gekomen, wist allen niet meer zeker welk syteem het was.hansdegit schreef op maandag 15 april 2013 @ 16:50:
Ik denk dat je wat info van een oud vermeend probleem van mij door elkaar husselt. Één van de toen besproken oplossingen was om de inverter op fixed voltage te zetten. Vergeet die info. Het "probleem" heeft nooit bestaan, alleen maar in mijn hoofd.
maar je kunt gelijk hebben.
is gescratcht.
kun jij het verhaal eens door lopen van die http://www.bitronenergy.com optimizers.
zitten nog een paar stukken in die lastig zijn.
Ja, dat is het plan. Ik dacht ook aan een Power One.migjes schreef op maandag 15 april 2013 @ 16:25:
misschien een idee om met 16x +/-250Wp en een power-one 3.0,3.6 te beginnen.
en dan pas te gaan kijken naar een optimizer?
Schuin zetten zal niet lukken, in de oost-west richting is geen extra (zon-)ruimte en er is een lichte onderbouw nodig met weinig balast, d.w.z. op rails, rijen van 4 landscape. De dakbedekking ligt op isolatiemateriaal, ietwat kwetsbaar dus.
Het is typisch oost/west volleggen. Bijkomend voordeel is dat ze zoveel mogelijk uit het zicht van het dievengilde zijn.
De diodes staan doorgaans in sper, je moet dus kijken naar de reverse leakage current.Fairy schreef op maandag 15 april 2013 @ 15:28:
De panelen (Poly 110wp) hebben 3 diodes.
Dit is sterk temperatuur en reverse voltage afhankelijk, maar bij een heel heet paneel maximaal orde-grootte 25 mA.
Met een MPP spanning van 20V (klopt dat bij je 100Wp panelen?) is dat dus worst case 0,5W verlies.
Als je heel zeker van je zaak bent kun je ze er uit halen, maar waarschijnlijk verandert 1 meeuwenflats de opbrengst al in het voordeel van de diode
Grafiek 9 en 13 in onderstaande PDF:
http://www.vishay.com/docs/89398/solarcell.pdf
Natuurlijk een interessant experiment om eens op een zonnige dag uit te voeren als je makkelijk bij je panelen kan. Meten is tenslotte weten.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb dit ook maar met een string inverter, ik heb de panelen tijdelijk en gedeeltelijk landscape gelegt, 1 paneel van 165Wp minder en uiteindelijk scheelt het 600-800W in vermogen.Fairy schreef op maandag 15 april 2013 @ 15:28:
Misschien een hele domme vraag:
De panelen (Poly 110wp) hebben 3 diodes. Als de schaduw valt. Valt deze precies recht op de panelen. Ze staan in portrait dus donderen direct in elkaar. De diodes hebben bij mij in feite dus geen toegevoegde waarde (citation needed
). Van enige ongelijke schaduw is absoluut geen sprake.
Dus als je kan draaien...
Weet alleen niet meer precies bij welke merk dat was.
Vraag is: Zou dat bij mijn omvormer ook kunnen...
Het max vermogen aan dc en ac zijde verhogen zodat ik meer opbrengst krijg en minder aftop.?
Betreft een SMA SB4000TL-20
Nee,,, Ik wil hier niet weer de discussie over onder / overdimensioneren aanzwaaien...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
[ Voor 113% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:50 ]
bij SMA kan dat (tot op zekere hoogte) met een installateurs-code.paulv1973 schreef op maandag 15 april 2013 @ 18:12:
Ik heb ergens ooit gelezen dat het maximum vermogen van een omvormer ook iets omhoog "geschroefd" kan worden met een paar honderd Watt...
Het max vermogen aan dc en ac zijde verhogen zodat ik meer opbrengst krijg en minder aftop.?
Nee,,, Ik wil hier niet weer de discussie over onder / overdimensioneren aanzwaaien...
Been there done that.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Zoals gezegd: ik heb veel aannames gedaanDre schreef op maandag 15 april 2013 @ 18:42:
[...]
Op dit forum moet je heel erg oppassen met dergelijke uitspraken, voor je het weet gaat iedereen zijn bypass diodes eruit solderen
Een "heel heet paneel" waar je het over hebt betekend dat ook de spanning van het zonnepaneel erg laag is (negatieve temperatuur coëfficiënt). Ik weet niet hoe warm de diode wordt, welke MPP spanning en welke diodes er toegepast worden. Maar weet je zeker dat die 25 mA reverse leakage current realistisch is?
De boodschap van deze en vorige post is: don't bother en als je het echt wil weten zal je moeten meten. Verwacht een rendementsverlies in microwatts door lekstroom in je bypass diodes.
Goed, is 25 mA lekstroom realistisch?
Tja, het gaat over schottky diodes die geschikt zijn voor 15A+... die staan bekend om relatief hoge lekstromen, zeker als de panelen wat ouder zijn en er geen diodes gebruikt zijn die hierop geoptimaliseerd zijn.
De bron laat zien dat er veel spreiding in lekstromen zit en dat deze zo'n beetje exponentieel afhangt van temperatuur en lineair met reverse voltage. Bij een 150SQ045 en150 oC junction (intern in de diode dus) kan dit bij 15V reverse bias oplopen tot 60 mA. Bij 125oC is dit nog maar 15 mA.
Bij normale temperaturen (<100oC) komt de grafiek niet van de X-as
Onder normale omstandigheden is de lekstroom dus hooguit enkele uA en het verlies dus enkele uW.
Geen idee hoe heet een junction box zelf wordt, maar het zal heter kunnen worden dan het paneel.
Bij het voorbeeld van een mooie zomerdag en een meeuwenflats op een cel gaat die diode z'n werk doen, met een Vf van 0.4 en 10A wordt er in een afgesloten kastje in de zon 4W extra gedissipeerd.
De andere diodes, die in sper staan, zitten in hetzelfde kastje en worden dus ook heet...
Ik denk dat een lekstroom van 25 mA bij een modern zonnepaneel niet voorkomt en bij oudere panelen onder zeldzame omstandigheden wel. Zelfs dan is het niet handig bypassdiodes te verwijderen omdat de winst onder die omstandigheden veel groter is.
edit en weer ontopic
[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 15-04-2013 21:00 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
Daar ben ik ook benieuwd naar. Toevallig vandaag contact gehad met SMA. Sunny Design advies zegt dat mijn 10 panelen op een 2000 HF passen, sterker is advies. Mijn panelen hebben gepiekt tegen de 2200 watt en max omvormer is nu 2060 watt. Kan ik veilig naar de 2200 Watt ?paulv1973 schreef op maandag 15 april 2013 @ 18:12:
Ik heb ergens ooit gelezen dat het maximum vermogen van een omvormer ook iets omhoog "geschroefd" kan worden met een paar honderd Watt...
Ben nog in discussie met SMA over het advies van Sunny Design. Hoop dat ze mijn omvormer willen omruilen naar een 2500 HF. Lijkt me toch de veiligste oplossing en hun adviesprogramma klopt niet dus hoop dat ze coullance plegen. Als ze dat doen krijgen ze van mij de Gouden Leeuw (zit net Radar te kijken
Ik heb in 2010 gratis een nieuwe SB 1700 gekregen ipv een SB 1100. Bleek één deel van de combi niet goed te werken, ook door een fout in Sunny Design. Afgehandeld door SMA Benelux. Had eerst 4 panelen op een SB 1100 en 6 op een SB 1700. Nu 2 x 5 panelen op SB 1700.Verwijderd schreef op maandag 15 april 2013 @ 21:11:
[...]
Ben nog in discussie met SMA over het advies van Sunny Design. Hoop dat ze mijn omvormer willen omruilen naar een 2500 HF. Lijkt me toch de veiligste oplossing en hun adviesprogramma klopt niet dus hoop dat ze coullance plegen. Als ze dat doen krijgen ze van mij de Gouden Leeuw (zit net Radar te kijken)
A'dam PVOutput
[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:50 ]
Verwijderd
Ik heb 10x Sharp 245Wp mono's op een SB2500HF en een groot gedeelte van de dag zit de set ruim boven de 2000 Watt.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
alleen werkte 1 string niet omdat daar een connector niet goed zat en die heb ik gisteren opnieuw gemonteerd
kanaal 1 2x 6 panelen
kanaal 2 2x 4 panelen
ze staan onder een hoek van ongeveer 15 graden op het zuid oosten gericht.
het is helemaal niet optimaal want, ik krijg ook smiddags al schaduw van de woning naast me en dan gaat de opbrengst ook omlaag maar, ik heb voor zonnepanelen gekozen om de EPC omlaag te krijgen.
maar vandaag zonder zon toch nog 11 kwh geproduceerd.
het lijkt dat de panelen heel dicht op elkaar staan en dat is ook zo maar ik heb totaal geen last van schaduw op de panelen als de zon er pal op staat. dan zit er zelfs nog een strook met zon tussen voordat de schaduw op de panelen valt.
ik wil het even aankijken hoe het gaat met de wintermaanden want de stenen steken er wel iets achteruit waardoor ik misschien wel schaduw kan gaan krijgen. maar in de wintermaanden is de opbrengst toch nihil dus ik wacht het even af.
de stenen zitten nu trouwens vast, op de foto staan ze nog los maar dat was een tussendoor foto.
je ziet op de laatste foto ook de pvc buis lopen waar ik de bekabeling door heb gehaald.

Door kleine gaatjes in het bovenste hoekprofiel aan de achterkant voor de tegels te boren, zit de bovenzijde van de stoeptegels geborgt door een rvs spaanplaatschroef.
De foto van deze portrait stellage (10 graden) volgt eerdaags als de panelen gelegd gaan worden. Ik had nu de telefoon niet in de broekzak zitten voor een fotomoment.
De kabel is al doorgevoerd, dus met de panelen erop kunnen we weer vooruit. Mooi op tijd voor mijn verjaardag
En ik vind het er nog steeds een beetje ielig ogen. Het lijkt mij dat die dunne buisjes van het frame voordat je het weet door je dakbedekking gaan. Maar wellicht ben ik te voorzichtig
het klopt dat ik een meter uit de rand moet blijven maar ik heb de panelen juist expres zo plat gelegd en daardoor krijg ik hoogstwaarschijnlijk geen gezeur met de gemeente.
want als ik voor de garage sta zie ik ze nog niet en pas aan de weg vallen ze op. de buren e.d. vinden het allemaal niet storend e.d. en de man van de gemeente wist wat me plannen waren en gaf min of meer ook toestemming.
het kan inderdaad nog wel dat ik de moet moet aanpassen maar ik wacht het af. ik heb het er op gegokt.
Het lijkt een beetje alsof je de frames ondersteboven hebt staan. Als je een horizontale basis zou hebben, zou je de tegels midden onder je paneel kunnen leggen. Ik zou denken dat dat veiliger ligt.
https://docs.google.com/s...ue&page=2&rowsperpage=250
De Woning NoordWest is per 15 april 2013 vanaf 14:50 actief
Bij installatie was er ook een journalist van de Leeuwarder Courant
Dit komt maandag 22 april dus in de krant.
Alles log ik als 3 childs onder 1 parent op PVoutput.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=10547&sid=15205
Nu heb ik alles wel vol liggen met totaal 30 panelen

Als er om wat voor reden dan ook zo'n tegel omvalt, heb je een kapot paneel. Is volgens mij best wel een kans op, gezien die tegels vrij rechtop staan.banaanbanaan schreef op maandag 15 april 2013 @ 22:10:
vorige week zaterdag de panelen op het dak geplaatst en zaterdag de omvormer aangesloten op de meterkast.
alleen werkte 1 string niet omdat daar een connector niet goed zat en die heb ik gisteren opnieuw gemonteerd
kanaal 1 2x 6 panelen
kanaal 2 2x 4 panelen
ze staan onder een hoek van ongeveer 15 graden op het zuid oosten gericht.
het is helemaal niet optimaal want, ik krijg ook smiddags al schaduw van de woning naast me en dan gaat de opbrengst ook omlaag maar, ik heb voor zonnepanelen gekozen om de EPC omlaag te krijgen.
maar vandaag zonder zon toch nog 11 kwh geproduceerd.
het lijkt dat de panelen heel dicht op elkaar staan en dat is ook zo maar ik heb totaal geen last van schaduw op de panelen als de zon er pal op staat. dan zit er zelfs nog een strook met zon tussen voordat de schaduw op de panelen valt.
ik wil het even aankijken hoe het gaat met de wintermaanden want de stenen steken er wel iets achteruit waardoor ik misschien wel schaduw kan gaan krijgen. maar in de wintermaanden is de opbrengst toch nihil dus ik wacht het even af.
de stenen zitten nu trouwens vast, op de foto staan ze nog los maar dat was een tussendoor foto.
je ziet op de laatste foto ook de pvc buis lopen waar ik de bekabeling door heb gehaald.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Volgens mij heb je élke ochtend last van schaduw en gaat dit voor serieuze opbrengst verliezen zorgen, niet alleen in de winter. Een PV systeem moet de hele dag kunnen produceren. Niet alleen die twee uur dat de zon hoog aan de hemel staat.dreamscape schreef op maandag 15 april 2013 @ 23:48:
Daarnaast liggen de panelen volgens mij erg dicht op elkaar, maar als ik de schaduw op je foto's zo zie heb je daar alleen in de winter last van.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Of als de wind onder een paneel komt dat de hele set omkantelt. Het zwaartepunt lijkt erg ver naar achteren te liggen.KillerAce_NL schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 09:02:
[...]
Als er om wat voor reden dan ook zo'n tegel omvalt, heb je een kapot paneel. Is volgens mij best wel een kans op, gezien die tegels vrij rechtop staan.
A'dam PVOutput
Dat is natuurlijk waar... ik zat alleen aan winterse en zomerse zon te denken, maar in de ochtend ga je dit natuurlijk ook merken.antonboonstra schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 09:02:
[...]
Volgens mij heb je élke ochtend last van schaduw en gaat dit voor serieuze opbrengst verliezen zorgen, niet alleen in de winter. Een PV systeem moet de hele dag kunnen produceren. Niet alleen die twee uur dat de zon hoog aan de hemel staat.
Of een betonnen (opsluit)band gebruikt als ballast en de hoek nog iets minder gemaakt.
Beter een lage hoek dan schaduw toch?
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Dit is vrij aannemelijk in dit geval. Je kunt dit met een beetje mechanica vrij snel inzichtelijk maken. Feitelijk zijn er twee krachten:ericplan schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 09:36:
[...]
Of als de wind onder een paneel komt dat de hele set omkantelt. Het zwaartepunt lijkt erg ver naar achteren te liggen.
Frechts door de massa van de stoeptegels (de tegels hangen vrijwel verticaal dus is een aardige benadering)
Fmidden door de massa van het paneel (plus nog wat van de metalen constructie maar dat is verwaarloosbaar)
Als je hier aan gaat rekenen met armen zul je zien dat er maar een hele kleine kracht van iets meer dan -0.5*Fmidden door de wind nodig is om het te laten kantelen. Immers de arm is 2x zo groot tov het kantelpunt. Je kunt dit vrij eenvoudig testen door met een vinger het paneel aan de lage zijde op proberen te tillen. 10kg wil makkelijk met een vinger (of 2). Denk vervolgens aan die keer dat je een vlieger op het strand probeerde vast te houden
[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 16-04-2013 10:55 ]
Verwijderd
Antwoord van SMA is dat de verliezen minimaal zijn en het juist op mindere momenten beter is te produceren met een 2000 HF ipv 2500 HF omdat de omvormer dan meer naar zijn maximum kan werken. Aan de kenners, is dit zo ?Verwijderd schreef op maandag 15 april 2013 @ 21:32:
Ik heb 2500 WP liggen maar ik zit regelmatig tegen of op de max van de omvormer. Panelen liggen op 45 graden dus ik denk voor de tijd van het jaar redelijk optimaal (of vergis ik me?) of wellicht zijn die HJ Solars gewoon rete goede panelen. Ik baal hier wel van en als ik dit had geweten had ik nooit ondergedimensioneerd.
snel antwoord: jep dat is zo.Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:00:
[...]
Antwoord van SMA is dat de verliezen minimaal zijn en het juist op mindere momenten beter is te produceren met een 2000 HF ipv 2500 HF omdat de omvormer dan meer naar zijn maximum kan werken. Aan de kenners, is dit zo ?
ben aan het rekenen voor lager antwoord:
ik gok dat de panelen hjm250m-32 zijn:
dat geeft mij bij een cel-temperatuur van 70c een V van 417V met een A van 5,1
dus zelfs in de zomer als het heet is dan draait de set +/- 2kW door.
in de lente heb je dan wel verlies.
iedere omvormer heeft ook een ondergrens, waarop hij plezierig zijn werk kan doen.
en die haal je nu zeker.
(dit is wel de max van onder dimensionering die ik zou doen.
een klein beetje meer en je hebt echt verlies.)
kan me wel voorstellen dat je het verlies van de lente minder leuk vind.
en dat is zeker zo als je niet meer dak ruimte hebt.
ik zou niet zomaar over gaan naar een sma2500hf.
denk eerst effen na wat je nu wil gaan doen.
(ik zie wel een mogelijkheid voor een sma3600, huidige panelen kunnen op 1x mpp.
en op de andere mpp kan dan een nieuwe set bij om hem af te vullen.
(zelfs op noord begind mogenlijk te worden goedkope polly's)
of misschien nog iets anders.)
dit geld niet voor kust gebieden. (berekend op waarden in tilburg)
edit:
je hoeft je nergens druk over te maken, je zult een leuke opbrengst krijgen.
als het niet genoeg is om je gebruik te dekken, dan zou je kunnen kijken naar iets anders.
de 500W die je nu verliest zijn niet meer de grote stap van 2000W die je nu binnen haalt.
dus maakt het je niet te duur.
[ Voor 63% gewijzigd door migjes op 16-04-2013 11:32 ]
Weet iemand een internetshop waar ik goedkoop 6mm2 solar kabel kan kopen?
Evt. via de DM, bvd!
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
even een vraag.Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:35:
Even een vraag:
Weet iemand een internetshop waar ik goedkoop 6mm2 solar kabel kan kopen?
Evt. via de DM, bvd!
weet je zeker dat je 6mm2 nodig hebt?
meeste panelen worden toch gelevert met 4mm2, en met 10 panelen is dat al gouw 20 meter kabel van 4mm2 wat er al aan vast zit.
Ik heb het nodig voor mijn 12V accu-PV systeempje en het aansluiten van tuinverlichting.migjes schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:41:
[...]
even een vraag.
weet je zeker dat je 6mm2 nodig hebt?
meeste panelen worden toch gelevert met 4mm2, en met 10 panelen is dat al gouw 20 meter kabel van 4mm2 wat er al aan vast zit.
Denk je dat 4 mm2 ook voldoende is?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Als het gaat om van het paneel naar de laadregelaar te komen is 4mm2 wel afdoende. Als het een MPP laadregelaar betreft is de stroom vanaf de regelaar naar de accu groter en daar 6mm2 (~20A).Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:47:
[...]
Ik heb het nodig voor mijn 12V accu-PV systeempje en het aansluiten van tuinverlichting.
Je kan bij een Auto HiFi zaak goed terecht voor accu klemmen en kabel, deze hebben ze op rol in veel diktes. Ik gebruik zelf 10mm2 flexibel wat ik nog had liggen van een oude subwoofert installatie.
Bedankt voor de info!databeestje schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:52:
[...]
Als het gaat om van het paneel naar de laadregelaar te komen is 4mm2 wel afdoende. Als het een MPP laadregelaar betreft is de stroom vanaf de regelaar naar de accu groter en daar 6mm2 (~20A).
Je kan bij een Auto HiFi zaak goed terecht voor accu klemmen en kabel, deze hebben ze op rol in veel diktes. Ik gebruik zelf 10mm2 flexibel wat ik nog had liggen van een oude subwoofert installatie.
Even langs de Autowinkel, dus.
voor mijn strings van 10 panelen is 2,5mm2 eigenlijk al genoeg.Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:47:
[...]
Ik heb het nodig voor mijn 12V accu-PV systeempje en het aansluiten van tuinverlichting.
heb voor 4mm2 gekozen vanwege het kleine prijs verschil en het wel netjes vond om met 4mm door te gaan als dat aan mijn panelen zit..
heeft je laad regelaar geen max kabel dikte?
heb nog wel een paar meter liggen, maar kom effen snel niet in maastricht.
De laadregelaar heeft inderdaad 4 mm2 aansluitingen (even in specs gekeken).migjes schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:57:
[...]
voor mijn strings van 10 panelen is 2,5mm2 eigenlijk al genoeg.
heb voor 4mm2 gekozen vanwege het kleine prijs verschil en het wel netjes vond om met 4mm door te gaan als dat aan mijn panelen zit..
Het betreft slecht 1 paneel (in koffervorm, dus uitklapbaar) van 120 W met hierop een laadregelaar bevestigd.
Voor het aansluiten van de 12V verlichting (per lamp 10W) kan ik waarschijnlijk gewoon 2,5mm2 VD draad gebruiken. Daar heb ik nog een paar dozen van liggen.
Ik woon in Schinnen, toch een flink stuk van Maastricht..
[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 16-04-2013 12:03 ]
"Input B Defective"....
Productie loopt wel gewoon, staat momenteel 4500W het net in te pompen.
Heeft iemand deze melding ook weleens gezien?
Heb al E-mailtje gestuurd naar SMA, maar nog geen antwoord gehad.
Hou er rekening mee dat je appels met peren vergelijkt, oftewel:migjes schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:57:
[...]
voor mijn strings van 10 panelen is 2,5mm2 eigenlijk al genoeg.
Panelen: DC, mogelijk/waarschijnlijk hogere spanning dan aan AC zijde
Net: AC, 230V
Kabeldikte en spanning hebben 'iets' met elkaar te maken zoals je weet, dus alleen omdat het netjes is, is prima, maar mogelijk niet zo'n goed criterium om je selectie te maken.
Vooral ook omdat het kantelpunt bij de rode pijl zit. Het gewicht van de tegels werkt dus ook nog eens de verkeerde kant op.Rukapul schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 10:54:
[...]
Dit is vrij aannemelijk in dit geval. Je kunt dit met een beetje mechanica vrij snel inzichtelijk maken. Feitelijk zijn er twee krachten:
Frechts door de massa van de stoeptegels (de tegels hangen vrijwel verticaal dus is een aardige benadering)
Fmidden door de massa van het paneel (plus nog wat van de metalen constructie maar dat is verwaarloosbaar)
Als je hier aan gaat rekenen met armen zul je zien dat er maar een hele kleine kracht van iets meer dan -0.5*Fmidden door de wind nodig is om het te laten kantelen. Immers de arm is 2x zo groot tov het kantelpunt. Je kunt dit vrij eenvoudig testen door met een vinger het paneel aan de lage zijde op proberen te tillen. 10kg wil makkelijk met een vinger (of 2). Denk vervolgens aan die keer dat je een vlieger op het strand probeerde vast te houden

A'dam PVOutput
Maar bottomline: dit gaat gewoon fout.
Het kantelprobleem kan grotendeels aangepakt worden door te koppelen met de rij ervoor.
M.i. moet de hele constructie doorgerekend worden.
[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 16-04-2013 13:00 ]
Gefeliciteerd en veel plezier er mee.pjedr schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 00:11:
Nu heb ik alles wel vol liggen met totaal 30 panelen
Als het krantenartikel doorgaat post hier eens een linkje.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
(plat dak, 5 x 10 m met korte zijde pal zuid, geen schaduw)
Er worden 12 Yingli YL270C-30b panelen aan een Delta Solivia 3.0 gekoppeld, als optie wordt een SMA SB3000HF-30 genoemd, deze is wel ongeveer 250 euro duurder dan de Delta.
Als ik de Delta met de SMA vergelijk dan zijn er qua in-/output niet zulke hele grote verschillen (max 5%), garantie zit wel een redelijk verschil in, Delta 10 jaar, SMA 5 jaar.
Hebben jullie nog ideeën over bovenstaande configuratie/omvormers?
Ik keek net even op http://www.solardesigntool.com/compare-inverters.html en daar lijken er toch meer verschillen tussen de 2 omvormers te bestaan dan ik op het eerste gezicht gezien dacht te hebben.
[ Voor 16% gewijzigd door Niek_ op 16-04-2013 13:45 ]
Je spaart 250 euro uit en je pakt 5 jaar extra garantie bedoel je.Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 13:45:
Misschien wat kort door de bocht, maar je koopt voor 250 Eurie dus 5 jaar extra garantie?
Chips!weebl15 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 13:47:
[...]
Je spaart 250 euro uit en je pakt 5 jaar extra garantie bedoel je.
Je hebt gelijk, niet goed gelezen

Zijn dit 3 rijen van 4?Niek_ schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 13:39:
Een vraagje over een offerte welke ik heb ontvangen.
Er worden 12 Yingli YL270C-30b panelen aan een Delta Solivia 3.0 gekoppeld, als optie wordt een SMA SB3000HF-30 genoemd, deze is wel ongeveer 250 euro duurder dan de Delta.
Als ik de Delta met de SMA vergelijk dan zijn er qua in-/output niet zulke hele grote verschillen (max 5%), garantie zit wel een redelijk verschil in, Delta 10 jaar, SMA 5 jaar.
Ik heb net zo'n situatie als jij, plat dak met korte zijde naar zuid. Omdat ik het niet bij een paar panelen wil laten, heb ik gekozen voor oost/west volleggen met lage hoek in plaats van rijen op zuid met flinke tussenruimte. Voordeel is dat het dak beter bedekt is en nadeel is dat de percentuele opbrengst een flink stuk lager zal zijn dan bijvoorbeeld 30 graden zuid. Door betere benutting van het oppervlak kan de netto opbrengst wel hoger uitvallen.
Nu je nog antwoord op je vraag: bij schaduw wel de SMA kiezen, vanwege optitrack.
Bij omvormers is garantie niet zo eenvoudig als bij een tv. Er zijn veel onduidelijke situaties mogelijk. In welke mate je een beroep kan doen op garantie, dat is de vraag.
beetje vreemd om een delta tegen over een sma3000hf-30 te zetten.Niek_ schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 13:39:
Een vraagje over een offerte welke ik heb ontvangen.
edit:
Ik keek net even op http://www.solardesigntool.com/compare-inverters.html en daar lijken er toch meer verschillen tussen de 2 omvormers te bestaan dan ik op het eerste gezicht gezien dacht te hebben.
dan is de delta iets in het voordeel met deze configuratie. (zo hoog is de V nu ook weer niet)
een sma3000tl-21 kan ook als je iets van schaduw probleempjes verwacht (2x mpp).
of een power-one 3.0 (voordeel van de delta en van de sma3000tl-21)
of nog een andere.
Hoeveel panelen kan je op die manier dan kwijt? (mijn vriendin vind een schuindak lelijk..)mrmrmr schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 14:00:
[...]
Zijn dit 3 rijen van 4?
Ik heb net zo'n situatie als jij, plat dak met korte zijde naar zuid. Omdat ik het niet bij een paar panelen wil laten, heb ik gekozen voor oost/west volleggen met lage hoek in plaats van rijen op zuid met flinke tussenruimte. Voordeel is dat het dak beter bedekt is en nadeel is dat de percentuele opbrengst een flink stuk lager zal zijn dan bijvoorbeeld 30 graden zuid. Door betere benutting van het oppervlak kan de netto opbrengst wel hoger uitvallen.
Nu je nog antwoord op je vraag: bij schaduw wel de SMA kiezen, vanwege optitrack.
Bij omvormers is garantie niet zo eenvoudig als bij een tv. Er zijn veel onduidelijke situaties mogelijk. In welke mate je een beroep kan doen op garantie, dat is de vraag.
zeg maar 2x zo veel.Deveon schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 14:09:
[...]
Hoeveel panelen kan je op die manier dan kwijt? (mijn vriendin vind een schuindak lelijk..)
alleen op lage daken is het vaak wel wat minder interessant.
horizon vervuiling (kerken torens flats huizen bomen) tellen dan wel wat harder mee.
dus hoog op schuin is beter.
(mooie zwarte panelen misschien?
misschien dat de waf over de streep trekt?)
Waarschijnlijk wordt het 6x5.7 op de 3de verdiepen plus 6x5.7 op de 2de verdieping (wel lekker toegankelijk) waarbij de 3de verdieping op het oosten zit en dus voor schaduw zorgt op de 2de verdieping. Voor de rest zal de zon de hele dag vol op het dak schijnen.
Verwijderd
Ik zit met mooi zonnig weer meestal rond de 1950 watt op dit moment dus dan is het geen probleem. Ik zit met panelen op zuidwest en zit 0,2 kWh/Kw lager in opbrengst met iemand hier 1 kilometer vandaan die iets meer op zuid zit dus wat dat betreft geen klagen maar tijdens die piekendag een aantal dagen geleden zat ik iedere keer op vol vermogen = 2060 watt en zag via Sunny Explorer dat panelen rond de 2200 Watt deden en dan wil je dat restje ook graag binnenharken. Vandaar de frustratie.SMA claimt nog steeds dat de 2000HF over het hele jaar beter zal presteren dus daar vertrouw ik dan maar op.migjes schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:08:
[...]
snel antwoord: jep dat is zo.
ben aan het rekenen voor lager antwoord:
ik gok dat de panelen hjm250m-32 zijn:
dat geeft mij bij een cel-temperatuur van 70c een V van 417V met een A van 5,1
dus zelfs in de zomer als het heet is dan draait de set +/- 2kW door.
in de lente heb je dan wel verlies.
iedere omvormer heeft ook een ondergrens, waarop hij plezierig zijn werk kan doen.
en die haal je nu zeker.
(dit is wel de max van onder dimensionering die ik zou doen.
een klein beetje meer en je hebt echt verlies.)
kan me wel voorstellen dat je het verlies van de lente minder leuk vind.
en dat is zeker zo als je niet meer dak ruimte hebt.
ik zou niet zomaar over gaan naar een sma2500hf.
denk eerst effen na wat je nu wil gaan doen.
(ik zie wel een mogelijkheid voor een sma3600, huidige panelen kunnen op 1x mpp.
en op de andere mpp kan dan een nieuwe set bij om hem af te vullen.
(zelfs op noord begind mogenlijk te worden goedkope polly's)
of misschien nog iets anders.)
dit geld niet voor kust gebieden. (berekend op waarden in tilburg)
edit:
je hoeft je nergens druk over te maken, je zult een leuke opbrengst krijgen.
als het niet genoeg is om je gebruik te dekken, dan zou je kunnen kijken naar iets anders.
de 500W die je nu verliest zijn niet meer de grote stap van 2000W die je nu binnen haalt.
dus maakt het je niet te duur.
Wat vinden jullie van mijn opbrengst ? http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=13421&sid=17748
In principe het aantal dat je kwijt kan als je alles plat legt. Je moet wel rekening houden met een rand eromheen en zo'n 40cm ruimte tussen oost/west paneelrijen omdat je wel wat vaker zult moeten schoonmaken bij een hoek van 10 graden. 15 graden kan ook, dat verbetert het reinigende effect dat regen heeft. Het exacte aantal panelen hangt met name af van het montagesysteem. Sommige laten iets teveel tussenruimte op het hoogste punt tussen de oost/west panelen. Een montagesysteem op (lange) rails lijkt me het beste omdat dan minder balast nodig is.Deveon schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 14:09:
[...]
Hoeveel panelen kan je op die manier dan kwijt? (mijn vriendin vind een schuindak lelijk..)
Een geïntegreerd duo/dual/dome oost/west systeem is doorgaans beter dan twee tegen elkaar geplaatste "normale" systemen. "Normale" zuid systemen hebben vaak een schuine achterkant waardoor er alsnog ruimte verloren gaat als je die oost/west zou toepassen.
De reden waarom ik voor oost/west kies is om het aantal kWp's te maximaliseren. Als je voldoende ruimte hebt dan is een 30 graden zuid veel beter. Ik houd rekening met een verschil van 10-20% opbrengst per paneel.
Ik zit ook op zuid-west maar dan 30 graden helling.Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 14:25:
[...]
Ik zit met mooi zonnig weer meestal rond de 1950 watt op dit moment dus dan is het geen probleem. Ik zit met panelen op zuidwest en zit 0,2 kWh/Kw lager in opbrengst met iemand hier 1 kilometer vandaan die iets meer op zuid zit dus wat dat betreft geen klagen maar tijdens die piekendag een aantal dagen geleden zat ik iedere keer op vol vermogen = 2060 watt en zag via Sunny Explorer dat panelen rond de 2200 Watt deden en dan wil je dat restje ook graag binnenharken. Vandaar de frustratie.SMA claimt nog steeds dat de 2000HF over het hele jaar beter zal presteren dus daar vertrouw ik dan maar op.
Wat vinden jullie van mijn opbrengst ? http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=13421&sid=17748
http://www.pvoutput.org/compare.jsp?sid=17748&sid1=11139
Op de dagen dat volop zon was trek ik toch meer uit de 10 HJM 250.
Ik heb een Delta 2.5
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Met 60km verschil hemelsbreed: http://www.pvoutput.org/c...?sid=10087&sid1=17748&t=wVerwijderd schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 14:25:
Moet je natuurlijk wel naar Efficiency/Performance kijken (kWh/kWp), want absoluut heb je zeker meer ;-)
Verwijderd
Klopt maar jij bent helemaal schaduw vrij, ik niet aan het eind vd dag.klump4u schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 14:35:
[...]
Ik zit ook op zuid-west maar dan 30 graden helling.
http://www.pvoutput.org/compare.jsp?sid=17748&sid1=11139
Op de dagen dat volop zon was trek ik toch meer uit de 10 HJM 250.
Ik heb een Delta 2.5
Ik denk dat mijn keuze dan toch uit gaat om max 20 panelen te richten op het zuiden. Meer als dat gaan ik toch niet verbruiken (hoop ik). Volgens http://www.zonnepanelen.nl/berekentool/ moet dat passen op 5,7 x 6.mrmrmr schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 14:27:
[...]
In principe het aantal dat je kwijt kan als je alles plat legt. Je moet wel rekening houden met een rand eromheen en zo'n 40cm ruimte tussen oost/west paneelrijen omdat je wel wat vaker zult moeten schoonmaken bij een hoek van 10 graden. 15 graden kan ook, dat verbetert het reinigende effect dat regen heeft. Het exacte aantal panelen hangt met name af van het montagesysteem. Sommige laten iets teveel tussenruimte op het hoogste punt tussen de oost/west panelen. Een montagesysteem op (lange) rails lijkt me het beste omdat dan minder balast nodig is.
Een geïntegreerd duo/dual/dome oost/west systeem is doorgaans beter dan twee tegen elkaar geplaatste "normale" systemen. "Normale" zuid systemen hebben vaak een schuine achterkant waardoor er alsnog ruimte verloren gaat als je die oost/west zou toepassen.
De reden waarom ik voor oost/west kies is om het aantal kWp's te maximaliseren. Als je voldoende ruimte hebt dan is een 30 graden zuid veel beter. Ik houd rekening met een verschil van 10-20% opbrengst per paneel.
edit: dat past op een schuin dak... voor een platdak zal ik het volledige dak moeten "vol" leggen.
[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 16-04-2013 14:44 ]
Pfff, als je het niet erg vindt.....Ik ben al blij dat ik de werking van Tigo redelijk door lijk te hebben. Zo op het eerste gezicht lijkt het erop dat het Bitron systeem de panelen met schaduw:migjes schreef op maandag 15 april 2013 @ 16:54:
[...]
kun jij het verhaal eens door lopen van die http://www.bitronenergy.com optimizers.
zitten nog een paar stukken in die lastig zijn.
- óf uitschakelt
- óf hergroepeert zodat alle "probleempanelen" bij elkaar in één virtuele string zitten.
lol, lekker puzzeltje.hansdegit schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 14:43:
[...]
Pfff, als je het niet erg vindt.....Ik ben al blij dat ik de werking van Tigo redelijk door lijk te hebben. Zo op het eerste gezicht lijkt het erop dat het Bitron systeem de panelen met schaduw:
- óf uitschakelt
- óf hergroepeert zodat alle "probleempanelen" bij elkaar in één virtuele string zitten.
ik gok er tot nu toe op dat het ongeveer het zelfde gaat als een tigo.
maar dan 1 tigo voor 4 panelen(of strings max 600W).
(ik denk dat het eigenlijk 1x een tigo is en dat hij de 4 panelen parallel zet.
en dan is i niet tof voor een oost-west te combineren op 1x RU.
dan zou alles de zelfde richting moeten hebben per RU.)
Hoe laat treed bij jou de schaduw in dan?Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 14:40:
[...]
Klopt maar jij bent helemaal schaduw vrij, ik niet aan het eind vd dag.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Verwijderd
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2013 14:55 ]
Jammer dat je geen live output hebt.Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 14:55:
Vanaf een uur of vijf eerste paneel enz ....
Op 2 april gehele dag zon in NL.
Jouw opbrengst die dag 11.580kWh
Mijn opbrengst om 17.00 uur die dag 11.286kWh
Daarna gaat mijne nog door tot 13.915kWh
Ik denk dat het verschil meer in de schaduw zit als in de omvormers.
Verwijderd
Dan ben je eruit wat voor een systeem je wilt hebben, dan zijn de panelen momenteel niet leverbaar.[b][message=39923120,
Het systeem wat ik wil is inmiddels groter dan wat ik in het begin van plan was (van 12 naar 15 naar 16 panelen).
Mijn plan is nu 18 canadian CS6P 250 wp op een Kostal Pico 4.2 aan te sluiten. Ik twijfel er nu alleen aan of de 4.2 het vermogen aan kan. Het maximaal aanbevolen vermogen DC is 4400 watt het vermogen van de panelen is 4500 watt en dan is er ook nog de vermogens tolerantie van max +5 wp per paneel.
Of is het nu beter om de Piko 5.5 te nemen en dan gelijk maar de canadian CS6P 255 te nemen, het prijsverschil is niet zo groot.
De panelen komen op een schuurtje met stalen dakplaten (damwandprofiel) met een helling van ongeveer 15 graden op het zuiden.
Of misschien een andere omvormer? We hebben een 3 fase aansluiting in huis liggen.
Het was de bedoeling dat deze week zonnepanelen geplaatst zouden worden.
Een Kostal Pico 4.2 met 18x canadian solar CS6P 255.
Helaas, mijn installateur kan de CS6P 255 niet leveren. De 250 is er eventueel wel.
Als alternatief heb ik nu CSG 255 S2 mono black aangeboden gekregen.
http://www.alma-solarshop...l-csg-255-mono-black.html Dit is overigens niet mijn leverancier.
Heeft iemand ervaring met deze panelen? Er wordt wel geschermd met goede testresultaten bij Photon maar dat is een ander type paneel.
Of is het overwegen waard om 21x ET 235Wp op het dak te leggen

gegroet.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2013 16:04 ]
Verwijderd
Dat weet ik wel zeker maar het gaat mij erom met discussie SMA dat ik van mening ben dat ik met de 2500 de gehele opbrengst van panelen had kunnen benutten tijdens piekdagen. Die schaduw verander ik niks aan, zon draait nu eenmaal achter huis van de buurman weg. Gooi waarschijnlijk nog 2 paneeltjes op mijn schuur die dan vol, zonder schaduw op zuid liggen en dat compenseert dit verlies dan weer. Helaas ligt mijn dak van huis niet helemaal optimaal maar bespaar veel gas door een serre in deze tijd van het jaar en dat is dan weer een troost.klump4u schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 15:05:
[...]
Jammer dat je geen live output hebt.
Op 2 april gehele dag zon in NL.
Jouw opbrengst die dag 11.580kWh
Mijn opbrengst om 17.00 uur die dag 11.286kWh
Daarna gaat mijne nog door tot 13.915kWh
Ik denk dat het verschil meer in de schaduw zit als in de omvormers.
Bij mij komen die pieken boven de 2000w ook niet zo heel veel voor, enkel de dagen in april dat er veel wolken waren.
Succes ermee.
Tigo's of paar panelen weglaten?
Wat doet een optimizer met een paneel wat het grootste gedeelte van de dat een streep schaduw heeft. Komt daar nog wat uit?
Ik ga binnenkort het dak op om exact te meten en hoop dat die schoorsteen nog 10-20 centimeter hoger zit of de panelen nog wat lager kunnen. Dan kan er 1 onder de schoorsteen ipv. erboven.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Dit topic is gesloten.