Puntgaafpaulv1973 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 19:27:
Ben vandaag vleitig geweest...
Kabels aangesloten en werkschakelaar ertussen gezet,
Morgen wordt de 3x6mm2 in de meterkast aangesloten...
En dan ....
[afbeelding]
Verwijderd
Voor het plaatsen van zonnepanelen (en offertes).
Of rijden ze allemaal zonder problemen het hele land door ?
In principe wel, maar beter is in je buurt kopen. Voor zuidholland heb je oa westlandsolar en solarnrg. Maar ff googlen en kijken op de solar top 50 lukt ook prima. Er zijn er genoeg... succesVerwijderd schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 11:13:
[...]
Voor het plaatsen van zonnepanelen (en offertes).
Of rijden ze allemaal zonder problemen het hele land door ?
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Er zijn er inderdaad genoeg: http://dewiki.nl/index.ph...leveranciers_zonnepanelendrielp schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 11:58:
[...]
In principe wel, maar beter is in je buurt kopen. Voor zuidholland heb je oa westlandsolar en solarnrg. Maar ff googlen en kijken op de solar top 50 lukt ook prima. Er zijn er genoeg... succes
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik heb me ook aangemeld...
Sinds vanmorgen 11.00uur is mijn systeem on air gegaan.
Meteen draaide de ferraris achteruit en met een snelheid waar ik hem voorruit nooit mee
heb zien draaien

Geweldig om te zien.
Zelfs met regen draait de meter terug.
Met de grill aan... meter terug.
Volgens mij ga ik stinkend rijk worden aan pv stroom...

[ Voor 3% gewijzigd door paulv1973 op 12-04-2013 14:33 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
De functie moet aan staan.paulv1973 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 14:35:
Hoe krijg ik nu Blue tooth verbinding met de omvormer?
Ik zie ook het blue tooth icoontje niet branden...
Hier een linkje naar de handleiding van een 2500, weet niet welke sunny boy jij hebt.
http://files.sma.de/dl/17201/SB25-30TLST-21-IA-nl-12.pdf
[ Voor 4% gewijzigd door weebl15 op 12-04-2013 14:38 ]
Ik zie op jouw fotos ook niet het blauwe lampje van de blue tooth branden enweebl15 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 14:00:
De panelen liggen op het dak. Foto volgt nog.
Hier alvast twee foto's van de omvormer.
[afbeelding]
[afbeelding]
in het lcd schermpje ook geen blue tooth icoontje achter het tekentje van de omvormer...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
SMA SB4000TL-20weebl15 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 14:37:
[...]
De functie moet aan staan.
Hier een linkje naar de handleiding van een 2500, weet niet welke sunny boy jij hebt.
http://files.sma.de/dl/17201/SB25-30TLST-21-IA-nl-12.pdf
Kan de link niet openen...
Edit...

[ Voor 7% gewijzigd door paulv1973 op 12-04-2013 14:42 ]
Ik ben nu zelf bezig om via mijn raspberry pi bluetooth te gaan loggen. Zal laten weten hoe het gaat en of het lukt.
Ik had ook geen bluetooth-indicatie branden op de SB. Maar met de telefoon kon ik gewoon de bluetooth-ID van de omvormer vinden. Later met de Pi ook middels het bluetooth scancommando. Die in SMAspot ingevuld en verbinding maken ging zonder verdere problemen.
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
pff ik vond dat bluetooth van sma niks en heb gelijk voor de fp4all logger gekozen die gaat in de omvormer ipv piggy pack.
zie logs
http://www.fp4all.org/user/dashboard.php?sysid=3949
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15066&sid=15800
daar logt fp4all automatisch heen
zie logs
http://www.fp4all.org/user/dashboard.php?sysid=3949
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15066&sid=15800
daar logt fp4all automatisch heen
aha...
Laptop laten zoeken naar blue tooth apparaten en gevonden.
Lampje op de omvormer brand nu ook...
En nu?
Sunny Explorer?
Laptop laten zoeken naar blue tooth apparaten en gevonden.
Lampje op de omvormer brand nu ook...
En nu?
Sunny Explorer?
[ Voor 7% gewijzigd door paulv1973 op 12-04-2013 14:57 ]
Verwijderd
drielp schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 11:58:
[...]
In principe wel, maar beter is in je buurt kopen. Voor zuidholland heb je oa westlandsolar en solarnrg. Maar ff googlen en kijken op de solar top 50 lukt ook prima. Er zijn er genoeg... succes
Bedankt heren !!antonboonstra schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:08:
[...]
Er zijn er inderdaad genoeg: http://dewiki.nl/index.ph...leveranciers_zonnepanelen
Nieuws:
Nieuwe vinding: elektrisch koken op gas
Nieuwe vinding: elektrisch koken op gas
Bron: http://www.rtl.nl/compone...ken-uit-groene-stroom.xmlHet lijkt onmogelijk: gas voor het fornuis en de geiser maken met stroom, waterstof en CO2. Maar in Rotterdam kan het. Bewoners van een appartementencomplex kunnen straks koken en douchen dankzij overtollige groene stroom.
[...]
Door middel van elektrolyse kan water en stroom worden omgezet in waterstofgas. Dat gas kan samen met CO2 worden gemethaniseerd tot SNG, gas met dezelfde eigenschappen als aardgas.
Goed voor de WAF
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Sunny explorer doet het...

Vergeet niet om op gezette tijden de data uit de SMA te lezen en in een mapje op je PC te zetten.
Bij mij logt die een maand of 3, dacht ik en dan wordt de oude data overschreven
Dat probleem had ik nl, maar gelukkig kon ik uit de Sunny Explorer nog oude data ophalen.
Echter de SMA logt om de 5 minuten en de Sunnt Beam om de 10 minuten.
Zelfde firma, tja...
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Hoe kan ik die data uitlezen?Schinnen-groen schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 15:30:
[...]
Vergeet niet om op gezette tijden de data uit de SMA te lezen en in een mapje op je PC te zetten.
Bij mij logt die een maand of 3, dacht ik en dan wordt de oude data overschreven![]()
Dat probleem had ik nl, maar gelukkig kon ik uit de Sunny Explorer nog oude data ophalen.
Echter de SMA logt om de 5 minuten en de Sunnt Beam om de 10 minuten.
Zelfde firma, tja...
Iemand hier die smatool gebruikt en toevallig de inverter codes die je in de config moet zetten weet van de 2500TL?
Hij gaat lekker...
En dat voor een eerste dag.
Al 10 KwH binnen sinds vanmorgen 11uur.
En dat voor een eerste dag.
Al 10 KwH binnen sinds vanmorgen 11uur.
Verwijderd
het is weer een mooie pieken en dalen dag vandaag
op 1 strings zelfs even de max A van 7.98 gezien
Nou, zeg dat!Verwijderd schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 16:25:
het is weer een mooie pieken en dalen dag vandaag
Hij peuterde net, na een flinke bui, even 3130 watt uit 2760wp.
Ga even de log bekijken of het daadwerkelijk klopt
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Hier weer een paar pieken van 2200W uit 2025Wp. Even later tijdens een onwijze regenbui 4W uit 2025Wp. Het kan verkeren
[ Voor 3% gewijzigd door BamSlam_ op 12-04-2013 16:42 ]
ik heb ook gepiekt op mijn eerste solardagje...
4300W uit 5500wp
4300W uit 5500wp
Verwijderd
Zo, vandaag ook mijn spulletjes aangesloten; 3.920 Wp op een SMA SB 3600TL-21. 15° op ZW
En als de zon er maar even op staat piekt 'ie al gelijk op 3.680 Watt
En als de zon er maar even op staat piekt 'ie al gelijk op 3.680 Watt
Verwijderd
Indien je last hebt van schaduw gewoon aanzetten. Verlies is te verwaarlozen, de voordelen groot. Er liggen op dit moment bij mij 2 panelen in de schaduw en tik net 2000 Watt aan met 2500 WP.paulv1973 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 15:48:
wanneer kun je de paramater optitrack global peak het beste aan of uit zetten??
Via het programma Sunny Explorer kan je gegevens overbrengen van de omvormer naar je PC.paulv1973 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 15:48:
wanneer kun je de paramater optitrack global peak het beste aan of uit zetten??
De OptiTrac regeling (ook weer via Sunny Explorer aan/uit te zetten) alleen gebruiken als je last hebt van schaduw op je panelen.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Toppaulv1973 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 14:31:
[...]
Ik heb me ook aangemeld...
Sinds vanmorgen 11.00uur is mijn systeem on air gegaan.
Meteen draaide de ferraris achteruit en met een snelheid waar ik hem voorruit nooit mee
heb zien draaien![]()
Geweldig om te zien.
Zelfs met regen draait de meter terug.
Met de grill aan... meter terug.
Volgens mij ga ik stinkend rijk worden aan pv stroom...![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Even een tip, Noteer de meter stand van de Ferrari KWh meter vandaag nog even
zeker als het nog even duurt voor de meteropnemer langs komt en je niet al onder de laatste
opname stand uit komt.
Goeie tip...Schinnen-groen schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 17:33:
[...]
Via het programma Sunny Explorer kan je gegevens overbrengen van de omvormer naar je PC.
De OptiTrac regeling (ook weer via Sunny Explorer aan/uit te zetten) alleen gebruiken als je last hebt van schaduw op je panelen.
Maar heb ik meteen gedaan toen ik de meter achteruit zag hollen...
Vandaag toch mooi 14kwh binnengehaald...
Het is, zoals zo vaak gezegd hier, aardig verslavend om naar te kijken...

2 panelen geheel in de schaduw, of allebei met een dun takje van een boom ergens erover? Kan me niet voorstellen dat je in het eerste geval nog zoveel Watt zou halen, bij lange na niet, eigenlijk.Verwijderd schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 17:27:
[...]
Indien je last hebt van schaduw gewoon aanzetten. Verlies is te verwaarlozen, de voordelen groot. Er liggen op dit moment bij mij 2 panelen in de schaduw en tik net 2000 Watt aan met 2500 WP.
Helaas is onze meter niet ingesteld om teruglevering te registreren. Dat wordt dus gratis stroom voor de netbeheerder de komende 2 weken.
[ Voor 3% gewijzigd door weebl15 op 12-04-2013 20:11 ]
Nog anderhalve week, dan wordt bij mij ruim 4kWp geïnstalleerd. Het aftellen is begonnen...
zo... mijn omvormer is gaan slapen...
kan ik eindelijk iets nuttigs gaan doen...
Ik zou de panelen gaan poetsen voor het weekendpaulv1973 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 20:29:
zo... mijn omvormer is gaan slapen...
Komt de Amstel Gold niet bij jouw langs?
Misschien een groot spandoek maken dat de helikopter opvalt.
Zonder gekheid, mooie set en succes ermee.
Zal je zeker volgen hier in The South
[ Voor 13% gewijzigd door klump4u op 12-04-2013 20:43 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Poetsen???klump4u schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 20:40:
[...]
Ik zou de panelen gaan poetsen voor het weekend![]()
Komt de Amstel Gold niet bij jouw langs?
Misschien een groot spandoek maken dat de helikopter opvalt.
Zonder gekheid, mooie set en succes ermee.
Zal je zeker volgen hier in The South
Ze zijn net nieuw...
Verwijderd
Hoi iedereen,
Mag ik even met jullie van gedachten wisselen? Want ik zit rond te kijken voor een extra kleine set zonne-panelen.
Leverancier 1 heeft het over : Mastervolt Soladin 600 + 3x 230Wp (totaal 690Wp)
Leverancier 2 heeft het over : Mastervolt Soladin 600 + 3x 195Wp (totaal 585Wp)
Waarom zou er een verschil kunnen zitten in aantal aangeboden Wp's op de omvormer?
Zelf zou ik in eerste instantie gaan door het maximale aan Wp's aan te sluiten op de omvormer, wat deze volgens de specificaties 700Wp mag zijn. Echter leverancier 2 sluit maar 585Wp aan. Zit je dan niet redelijk onder het op te wekken vermogen van 500 Watt?
Ik bedoel : Als ik 500Watt wilt hebben uit de omvormer, dan moet ik toch ook 700Wp aansluiten? Leverancier 2 geeft aan, dat 585Wp voldoende is, omdat de omvormer toch maar maximaal 500Watt opwekt. Daardoor is die niet te heftig "gedimensioneerd". (Over- of onder-gedimensioneerd. Dat woord weet ik niet meer zeker van leverancier 2).
Kan iemand mij helpen deze verwarring te ontrafelen? Wat snap ik bijvoorbeeld niet? etc
Alvast bedankt voor een reactie.
Mag ik even met jullie van gedachten wisselen? Want ik zit rond te kijken voor een extra kleine set zonne-panelen.
Waarom zou er een verschil kunnen zitten in aantal aangeboden Wp's op de omvormer?
Zelf zou ik in eerste instantie gaan door het maximale aan Wp's aan te sluiten op de omvormer, wat deze volgens de specificaties 700Wp mag zijn. Echter leverancier 2 sluit maar 585Wp aan. Zit je dan niet redelijk onder het op te wekken vermogen van 500 Watt?
Ik bedoel : Als ik 500Watt wilt hebben uit de omvormer, dan moet ik toch ook 700Wp aansluiten? Leverancier 2 geeft aan, dat 585Wp voldoende is, omdat de omvormer toch maar maximaal 500Watt opwekt. Daardoor is die niet te heftig "gedimensioneerd". (Over- of onder-gedimensioneerd. Dat woord weet ik niet meer zeker van leverancier 2).
Kan iemand mij helpen deze verwarring te ontrafelen? Wat snap ik bijvoorbeeld niet? etc
Nee als antwoord op ergens hier eerder dat ik erken dat mercedes meer bied qua kwaliteit.
De naam heeft het en soms idd.
Sma zelfde verhaal en zonder twijfel zou ze zich graag als de mercedes onder de omvormers willen handhaven.
Wat ik stelde was, dat ze niet per definitie de beste prijs/kwaliteit leveren zoals sunshine dat blijft beweren. Ahw neerkijkt op budgetklantjes.
En ik denk dan simpel, als die zgn budgetklantjes een betere oplossing kiezen qua verhouding panelen, hellingshoek, ligging, en noem nog maar wat varaibelen, dan rest de vraag over levensduur en afschrijving.
Kan ik ergens cijfers vinden in deze vrij jonge markt, die vertellen dat sma met straatlengte anderen verslaat?
Wereldwijd is het gigantische marktaandeel van sma tot 25% gedaald in een versneld tempo.
Waarom?
Overigens koop ik liever bij aldi dan bij ah.
Om de enorme hoeveelheid meer troepproducten die bij de ah in de schappen ligt.
De verpakking pakt mij niet. Het product is wat telt en het prijskaartje.
Voor mij scoort dus ah slecht qua prijs/kwaliteit.
Net zoals mercedes.
Net zoals sma.
Maar ik zeg niet dat ze geen producten hebben die mijn kritische toets glansrijk passeren.
Niet per definitie.
En zoals ik gewoon ben hoor ik sunshine niet deelnemen in discussie.
Voor mij op dit forum van geen enkele toegevoegde waarde.
Beetje boud gezegd, want ik erken zijn oplossingen op vragen hoe te doen.
Dit los van merken en prijzen.
De naam heeft het en soms idd.
Sma zelfde verhaal en zonder twijfel zou ze zich graag als de mercedes onder de omvormers willen handhaven.
Wat ik stelde was, dat ze niet per definitie de beste prijs/kwaliteit leveren zoals sunshine dat blijft beweren. Ahw neerkijkt op budgetklantjes.
En ik denk dan simpel, als die zgn budgetklantjes een betere oplossing kiezen qua verhouding panelen, hellingshoek, ligging, en noem nog maar wat varaibelen, dan rest de vraag over levensduur en afschrijving.
Kan ik ergens cijfers vinden in deze vrij jonge markt, die vertellen dat sma met straatlengte anderen verslaat?
Wereldwijd is het gigantische marktaandeel van sma tot 25% gedaald in een versneld tempo.
Waarom?
Overigens koop ik liever bij aldi dan bij ah.
Om de enorme hoeveelheid meer troepproducten die bij de ah in de schappen ligt.
De verpakking pakt mij niet. Het product is wat telt en het prijskaartje.
Voor mij scoort dus ah slecht qua prijs/kwaliteit.
Net zoals mercedes.
Net zoals sma.
Maar ik zeg niet dat ze geen producten hebben die mijn kritische toets glansrijk passeren.
Niet per definitie.
En zoals ik gewoon ben hoor ik sunshine niet deelnemen in discussie.
Voor mij op dit forum van geen enkele toegevoegde waarde.
Beetje boud gezegd, want ik erken zijn oplossingen op vragen hoe te doen.
Dit los van merken en prijzen.
Sorry izdp, maar ik heb SSC niet betrapt op het neerbuigend doen naar budgetklanten. SSC moet een bedrijf runnen en heeft dan waarschijnlijk weinig zin in experimentele setups waar hij vervolgens mogelijk diverse malen support moet leveren en zich moet inlezen in de eigenschappen van weer een ander type omvormer. Leuk, de klant een goedkopere omvormer, en SSC wel het gedoe van support leveren.
Ik ga me niet mengen in een specifieke discussie welke omvormer goed is en welke niet. Voor een tweaker is het leuk om een voordelige omvormer op de kop te tikken en kijken hoe ver je daarmee kunt gaan, voor een bedrijf niet (of niet snel).
Maar de discussie of SMA kwalitatief boven andere omvormers uitsteekt: geen idee. Dan zou je de gemiddelde uren support per verkochte unit in kaart moeten brengen per merk. En de gemiddelde kosten per jaar (incl. afschrijving, dus moet je de gemiddelde levensduur weten). En tot slot is het ook zo eerlijk om de efficientie mee te wegen in een totaaloordeel. Als je echt een antwoord op je vraag wilt zul je dit in kaart moeten brengen, of een onderzoek vinden die dat al voor je gedaan heeft.
En Mercedes biedt niet meer kwaliteit dan een budgetmerk? Het is niet mijn merk, en je betaalt je er blauw aan, maar ik denk dat Mercedes wel degelijk meer kwaliteit biedt dan een budgetmerk. Alleen is kwaliteit geen absoluut iets. Zoek je gewoon een auto die van A naar B rijdt? Dan doet een budgetauto dat ook voor weinig. Heb je andere eisen? Dan raakt een budgetauto doorgaans achterop.
Ik ga me niet mengen in een specifieke discussie welke omvormer goed is en welke niet. Voor een tweaker is het leuk om een voordelige omvormer op de kop te tikken en kijken hoe ver je daarmee kunt gaan, voor een bedrijf niet (of niet snel).
Maar de discussie of SMA kwalitatief boven andere omvormers uitsteekt: geen idee. Dan zou je de gemiddelde uren support per verkochte unit in kaart moeten brengen per merk. En de gemiddelde kosten per jaar (incl. afschrijving, dus moet je de gemiddelde levensduur weten). En tot slot is het ook zo eerlijk om de efficientie mee te wegen in een totaaloordeel. Als je echt een antwoord op je vraag wilt zul je dit in kaart moeten brengen, of een onderzoek vinden die dat al voor je gedaan heeft.
En Mercedes biedt niet meer kwaliteit dan een budgetmerk? Het is niet mijn merk, en je betaalt je er blauw aan, maar ik denk dat Mercedes wel degelijk meer kwaliteit biedt dan een budgetmerk. Alleen is kwaliteit geen absoluut iets. Zoek je gewoon een auto die van A naar B rijdt? Dan doet een budgetauto dat ook voor weinig. Heb je andere eisen? Dan raakt een budgetauto doorgaans achterop.
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
-
[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:50 ]
Ik kan je helaas niet helpen aan de juiste code, maar toen ik vorig jaar de codes voor mijn 1600TL zocht werd ik gewezen op SMAspot. Mijn tip is dan ook: ga over op sma-spot, die is makkelijker in gebruik/configuratie dan smatool. Ikzelf heb 'm ook draaien op mijn Pi met automatische upload naar PVOutput.weebl15 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 15:40:
Iemand hier die smatool gebruikt en toevallig de inverter codes die je in de config moet zetten weet van de 2500TL?
@izdp: je vraagt je af waarom SMA 25% van haar marktaandeel heeft verloren, misschien omdat ze de afgelopen jaren door een behoorlijk aantal nieuwe spelers concurrentie gehad hebben die ze ervoor niet hadden. Dat zegt matuurlijk niets over de kwaliteit (van zowel SMA als de concurrenten)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Waar het vooral om gaat is het voltage bij diverse cell-temperaturen terwijl het paneel stroom levert en de open klemspanning.Verwijderd schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 00:11:
Kun je precies aangeven om welke panelen het gaat? Er zit verschil tussen panelen. Verder zijn de richting van de panelen en de hoek van belang.
Je kunt zelf met de spreadsheet van Mastervolt een berekening uitvoeren.
De ene leverancier heeft andere panelen dan de andere liggen. Ze bieden aan wat ze kunnen leveren, niet altijd wat voor jou het beste is. Ga voor zo'n 690 watt bij perfecte orientatie (3x 230), ga voor gerust een tikkie meer bij oost of west onder grote hoek.Verwijderd schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 00:11:
Hoi iedereen,
Snip
Voor setjes van onder de 600 watt pak je een steca.
Ben je experimenteel, vraag anton Boonstra, Alles kan
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Verwijderd
Bedankt voor je reactie. Zelf heb ik het vermoeden, dat ik beter uit ben met 3x 230Wp (690Wp).mrmrmr schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 12:13:
[...]
Waar het vooral om gaat is het voltage bij diverse cell-temperaturen terwijl het paneel stroom levert en de open klemspanning.
Kun je precies aangeven om welke panelen het gaat? Er zit verschil tussen panelen. Verder zijn de richting van de panelen en de hoek van belang.
Je kunt zelf met de spreadsheet van Mastervolt een berekening uitvoeren.
Het gaat om de volgende panelen :
- Leverancier 1 : paneel Yingli 190 WP (ik vermoed model : YL190P-23b)
- Leverancier 2 : Ze spreken over "230 Wp Solar Power PV paneel (polykrystallijn". Vermoedelijk bedoelen ze deze : Sunrise Solar SR-P660230
Als ik de Excel-sheet mag geloven, dan heb ik met de 690Wp meer de maximaal te halen opbrengst. let wel : ik kon niet precies hetzelfde hierboven genoemde zonne-panelen modellen terug vinden in de Excel-sheet.
Heb ik het dan nog aardig bij het juiste eind?
Dank je wel voor je reactie. Zoals ik het nu bekijk met de Excel sheet, dan ga ik lekker voor de 690Wp.De ene leverancier heeft andere panelen dan de andere liggen. Ze bieden aan wat ze kunnen leveren, niet altijd wat voor jou het beste is. Ga voor zo'n 690 watt bij perfecte orientatie (3x 230), ga voor gerust een tikkie meer bij oost of west onder grote hoek.
Verwijderd
Je bedoelt toch neem ik aan niet dat als je schaduw ziet op je panelen het dan pas aan te zetten. Dat zou betekenen dat ik iedere dag rond 1700 uur het aan moet zetten en dan aan het eind vd dag weer uit ? Lijkt me erg omslachtig en permanent aanzetten is het verlies te verwaarlozen en weegt niet op tegen de voordelen bij schaduwsituaties mocht je niet thuis zijn om het aan te zetten. Ik heb dagelijks aan het eind vd dag schaduw en zet hem daarom permanent aan. Wellicht bedoelt je dit ook maar even voor de zekerheid.Schinnen-groen schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 17:33:
[...]
Via het programma Sunny Explorer kan je gegevens overbrengen van de omvormer naar je PC.
Je kunt zelf modules toevoegen in de spreadsheet in de tab MODULES.Verwijderd schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 12:46:
Heb ik het dan nog aardig bij het juiste eind?
-0.33 36.83 8.31 230.00 29.72 7.74
Ik heb nog nooit gehoord van "Solar Power PV paneel". Solar power is een algemene term voor zonne-energie, pv betekent photovoltaic en het is inderdaad een paneel.
Als het inderdaad de Sunrise is, dan kom je een klein stukje boven het maximum uit bij 0.9 UDF. Als er dan gelimiteerd wordt is er niet veel aan de hand. Sommige omvormers kunnen er blijkbaar niet goed tegen (zie voorbeeld in dit forum van Samil) en leveren niets meer als de open klemspanning hoog is. Die geluiden ken ik niet van de Mastervolt, wel dat ze weinig rendement leveren (zie je eigen discussie april 2012).
Ja, blijf je panelen in de gaten houden en zo snel er schaduw onstaat, naar binnen en flux de Optitrack aanzetten.Verwijderd schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 13:07:
[...]
Je bedoelt toch neem ik aan niet dat als je schaduw ziet op je panelen het dan pas aan te zetten. Dat zou betekenen dat ik iedere dag rond 1700 uur het aan moet zetten en dan aan het eind vd dag weer uit ? Lijkt me erg omslachtig en permanent aanzetten is het verlies te verwaarlozen en weegt niet op tegen de voordelen bij schaduwsituaties mocht je niet thuis zijn om het aan te zetten. Ik heb dagelijks aan het eind vd dag schaduw en zet hem daarom permanent aan. Wellicht bedoelt je dit ook maar even voor de zekerheid.
Blijven kijken en zo snel als de schaduw is verdwenen: naar binnen en uitzetten!!!
Hier voor mensen die op zoek zijn naar een Solar Charge controller (laadregelaar) voor gebruik met een 12 of 24 volt accu heb ik een video online gezet (in het engels) met mijn bevindingen van de EPsolar Tracer 2010.
Goed ding, doet ook daadwerkelijk wat er op de doos staat, degelijke bouwkwaliteit met fatsoenlijke schroefterminals. Het display is erg fijn, een aanrader. De kosten waren circa 120 euro met TNT express vanuit China.
http://youtu.be/4X-HNVypmoA
Goed ding, doet ook daadwerkelijk wat er op de doos staat, degelijke bouwkwaliteit met fatsoenlijke schroefterminals. Het display is erg fijn, een aanrader. De kosten waren circa 120 euro met TNT express vanuit China.
http://youtu.be/4X-HNVypmoA
He bah, mijn omvormer doet niets. Hij blijft op 0W staan. Hij staat aan, hij zoemt, maar terugleveren ho maar.
Ik heb even de stekkers los getrokken en de van de panelen spanning gemeten, die is 287 V (8x 240 Wp Senersun). Omvormer is een Steca 2010+.
Wat kan het probleem zijn?
[edit]
Oh, hij is nu net toch opgestart en levert nu fatsoenlijk terug.
Toch vreemd dat hij een halve dag niet op wil starten.
Ik heb even de stekkers los getrokken en de van de panelen spanning gemeten, die is 287 V (8x 240 Wp Senersun). Omvormer is een Steca 2010+.
Wat kan het probleem zijn?
[edit]
Oh, hij is nu net toch opgestart en levert nu fatsoenlijk terug.
Toch vreemd dat hij een halve dag niet op wil starten.
[ Voor 19% gewijzigd door Maasluip op 13-04-2013 14:40 ]
Signatures zijn voor boomers.
Leuk filmpje!
Op mijn PV-koffer is reeds een Solar Charge Controller bevestigd met exact dezelfde funkties als ik op het filmpje zag. Kosten in China (opgezocht) 12 Dollar. Voor even in de proef/test/leer periode moet die het maar even doen. Daarna zal ik een betere gaan aanschaffen.
Stand 16 is trouwens de standaard PV-instelling
(Dat scheelt weer manual-lezen
)
In de laadregelaar zit ook een zekering, maar een stevige op de accu is mi toch wel noodzaak. Die moet, samen met wat ander materiaal en kabels, komende week nog worden aangeschaft.
Kan ik ook eens mijn 6mm2 AMP stekkertjes gebruiken
Hopelijk komen mijn 12 4 stralers snel richting Nederland:
http://www.aliexpress.com...ights-IP65/716237875.html
Op mijn PV-koffer is reeds een Solar Charge Controller bevestigd met exact dezelfde funkties als ik op het filmpje zag. Kosten in China (opgezocht) 12 Dollar. Voor even in de proef/test/leer periode moet die het maar even doen. Daarna zal ik een betere gaan aanschaffen.
Stand 16 is trouwens de standaard PV-instelling
(Dat scheelt weer manual-lezen
In de laadregelaar zit ook een zekering, maar een stevige op de accu is mi toch wel noodzaak. Die moet, samen met wat ander materiaal en kabels, komende week nog worden aangeschaft.
Kan ik ook eens mijn 6mm2 AMP stekkertjes gebruiken
@databeestje: zijn zeker leuke controllers. Heb vorig jaar de 2215RN aangeschaft voor op de boot van mijn schoonvader (20A controller met 215wp paneel) Toen wat testjes gedaan en hij doet inderdaad wat ze beloven. Erg leuk om te zien dat als er 6A uit het paneel komt dat er 12 de accu in gaat :-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
De solar street light controller die ik nu voor de schuur gebruik is een cheapie van 20 euro met verzending uit china, doet het verder ook, goed genoeg voor de tuinverlichting in ieder geval.Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 14:50:
Leuk filmpje!
HahStand 16 is trouwens de standaard PV-instelling
(Dat scheelt weer manual-lezen)
Ik moet nog een blik werpen voor de tuinverlichting, ik had bij Conrad een 12 Volt tijdschakelaar gevonden zodat ik deze tussen 12:00 en 6:00 in de ochtend uit kan zetten. Deze hoeft van mij niet aan te blijven staan, anders is het alleen maar lichtvervuiling.In de laadregelaar zit ook een zekering, maar een stevige op de accu is mi toch wel noodzaak. Die moet, samen met wat ander materiaal en kabels, komende week nog worden aangeschaft.
Kan ik ook eens mijn 6mm2 AMP stekkertjes gebruiken![]()
Edit: Deze laadregelaar is wel redelijk maar alleen voor Gel of AGM accu's
http://www.ebay.nl/itm/hi...rgers&hash=item20d1633496
Dat is ook een beetje de manco van mijn goedkope laadregelaar, deze is ingesteld voor een Gel accu en niet een "gewone" loodzuur accu (Flooded). Deze gaat dus niet verder dan 14.? Volt oid en de accu nooit vol.
Hoe dan ook, onderstaande goedkope laadregelaar is in ieder geval geen MPPT laadregelaar. Vermijden.
http://www.ebay.nl/itm/MP...ain_0&hash=item20d156db6c
De 10A variant van het exemplaar uit het filmpje is een stuk goedkoper met een Euro of 80.
http://www.ebay.nl/itm/MP...ain_0&hash=item35c57f91eb
Misschien dat ik die nog een keer aanschaf ter vervanging van het 20 euro ding.
[ Voor 26% gewijzigd door databeestje op 13-04-2013 15:20 . Reden: andere MPPT laadregelaars ]
Toch even de manual lezen. Volgens mij is bij de regelaar een aantal standen waarmee je de verlichting voor een aantal in te stellen uren kunt laten branden.databeestje schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 15:12:
[...]
[...]
Ik moet nog een blik werpen voor de tuinverlichting, ik had bij Conrad een 12 Volt tijdschakelaar gevonden zodat ik deze tussen 12:00 en 6:00 in de ochtend uit kan zetten. Deze hoeft van mij niet aan te blijven staan, anders is het alleen maar lichtvervuiling.
Ik heb ook alles nog niet in mijn hoofd, maar met de diverse standen kan je de verlichting buiten instellen op een aantal klokuren.
Daar zijn die andere standen voor op het kastje
Dit is je andere meter?
http://www.stroomwinkel.n...voor-20a-charger-duo.aspx
[ Voor 6% gewijzigd door Schinnen-groen op 13-04-2013 15:21 ]
242.000 banen op de tocht in de zonne-industrie
Door de invoering van een importheffing op Chinese zonnepanelen, komen zeker 242.000 banen in de Europese zonne-industrie op de tocht te staan. Daarvoor waarschuwt Dennis Gieselaar, directeur van Oskomera Solar Power Solutions in het programma BNR Duurzaam.
http://www.bnr.nl/incomin...zonne-industrie?s_cid=HUD
Door de invoering van een importheffing op Chinese zonnepanelen, komen zeker 242.000 banen in de Europese zonne-industrie op de tocht te staan. Daarvoor waarschuwt Dennis Gieselaar, directeur van Oskomera Solar Power Solutions in het programma BNR Duurzaam.
http://www.bnr.nl/incomin...zonne-industrie?s_cid=HUD
Nederland is weer wat wattpiekjes rijker. Nadat ik vorig jaar 3 paneeltjes bij mijn ouders had gemonteerd, zagen ze dat ze dit jaar opeens geld terug kregen van Essent. En nadat ik maar hints bleef geven over dat die drie paneeltjes wel heel eenzaam waren, heb ik ze kunnen overtuigen om een mooie nieuwe installatie aan te leggen. Met een jaarverbruik van zo'n 2500 kWh, hoeft er geen enorme installatie op. Het zijn uiteindelijk 8 stuks JA Solar 255Wp All Black geworden op een SMA HF2000. Uiteraard zijn ook de rails aan de uiteinden even zwart gespoten.
Toen de zon doorbrak, heb ik al 2070W kunnen aflezen op de aparte DIN rail kWh meter die er ook nog tussen zit. Al meer dan het STC vermogen dus

Ik heb een lusje gelaten in een DC kabel, zodat er eventueel nog een negende paneel naast zou kunnen.
Toen de zon doorbrak, heb ik al 2070W kunnen aflezen op de aparte DIN rail kWh meter die er ook nog tussen zit. Al meer dan het STC vermogen dus

Ik heb een lusje gelaten in een DC kabel, zodat er eventueel nog een negende paneel naast zou kunnen.
[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 13-04-2013 15:41 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ziet er prima uit!!
Voor de symetrie had er nog eentje naast gekunt?
Was ook de bedoeling om ze precies in het midden te leggen. Iets te snel uitgemeten, en daardoor dus niet goed... Ik wilde de dakhaken wel weer losmaken, maar pa vond het prima zo en zo was er ook nog ruimte om eventueel nog een extra te leggen in de toekomst. Qua spanning en vermogen kan een extra paneel in ieder geval nog wel.Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 15:43:
Ziet er prima uit!!![]()
jalours op zo'n dak zeg, wat zou ik daar veel kwijt kunnen 
mooi systeempje anton, en het is de goede tijd voor stc pieken he....zie ze hier ook de piko uitlopen..
mooi systeempje anton, en het is de goede tijd voor stc pieken he....zie ze hier ook de piko uitlopen..
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Nieuws: '242.000 banen in zonne-industrie op de tocht'
Bron: http://www.nu.nl/economie...onne-industrie-tocht.htmlMogelijk verdwijnen honderdduizenden banen in de Europese zonne-industrie door een geplande importheffing op Chinese zonnepanelen.
[...]
Met de heffing wil de commissie de Europese producenten juist beschermen tegen de Chinese concurrentie. Volgens Gieselaar zijn er hier echter amper zonnepanelenproducenten, maar is er meer werk in de industrie daaromheen, zoals import en installatie. Duurdere panelen kunnen die werkgelegenheid in gevaar brengen.
IJzer staafje doorsteken en kijken wat het doet.antonboonstra schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 15:39:
Ik heb een lusje gelaten in een DC kabel,
Panelen+dak zien er mooi uit!
Heel weinig bij gelijkstroommrmrmr schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 16:09:
[...]
IJzer staafje doorsteken en kijken wat het doet.
Thanx!Panelen+dak zien er mooi uit!
Nou, dat kan wel eens meevallen. Met dit weer gaat de omvormer van 200W naar max in no time.antonboonstra schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 16:38:
[...]
Heel weinig bij gelijkstroom
[...]
Thanx!
Met een micro-amperemeter aan het staafje kan je de fluctuaties mooi zien, denk ik.
Eh, Anton ik kan deze installatie nog niet ontdekken in jou lijstantonboonstra schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 15:39:
Het zijn uiteindelijk 8 stuks JA Solar 255Wp All Black geworden op een SMA HF2000.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
Waarom nu zo reageren? Ik zet mijn opmerking op de site omdat ik mij bewust ben van de werking en instelling van Optitrac maar er een heleboel niet zo technisch en ervaring onderlegd zijn als meneer SchinnenGroen en dit topic gebruiken om hier meer wijsheid op te doen, net zoals ik toen ik net begon met me te verdiepen in panelen. Dan is het wel zo prettig dat de toelichting duidelijk is toch?Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 13:43:
[...]
Ja, blijf je panelen in de gaten houden en zo snel er schaduw onstaat, naar binnen en flux de Optitrack aanzetten.
Blijven kijken en zo snel als de schaduw is verdwenen: naar binnen en uitzetten!!!

@Musicmasters
Hij hangt gewoon de clown uit.
Ik zie graag data uit de praktijk over de werking van optitrack. Ik dacht gelezen te hebben dat SMA op aftstand vanaf de computer bestuurbaar is. Als je toevallig een computer hebt die 24 uur per dag aanstaat zou je (puur theoretisch!) op het juiste tijdstip optitrack aan- en uit kunnen schakelen. De vraag is dan wel of het inschakelen geen neveneffecten heeft, zoals het compleet herstarten, en als dat zo is, dan zou wel eens meer kunnen kosten dan een oplevert. Toch een interessante tweak.
Ik zie graag data uit de praktijk over de werking van optitrack. Ik dacht gelezen te hebben dat SMA op aftstand vanaf de computer bestuurbaar is. Als je toevallig een computer hebt die 24 uur per dag aanstaat zou je (puur theoretisch!) op het juiste tijdstip optitrack aan- en uit kunnen schakelen. De vraag is dan wel of het inschakelen geen neveneffecten heeft, zoals het compleet herstarten, en als dat zo is, dan zou wel eens meer kunnen kosten dan een oplevert. Toch een interessante tweak.
Blackpower & pixelmagic
Oost is waar de zon opkomt, en meestal is dat in de morgen
Oost is waar de zon opkomt, en meestal is dat in de morgen
Sorry, zo was het niet bedoeld, maar ik dacht dat het voor de hand lag dat je niet bij de omvormer hoeft te zitten totdat er schaduwvorming optreedt. Eigenlijk was het meer als grap bedoeld.Verwijderd schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 19:02:
[...]
Waarom nu zo reageren? Ik zet mijn opmerking op de site omdat ik mij bewust ben van de werking en instelling van Optitrac maar er een heleboel niet zo technisch en ervaring onderlegd zijn als meneer SchinnenGroen en dit topic gebruiken om hier meer wijsheid op te doen, net zoals ik toen ik net begon met me te verdiepen in panelen. Dan is het wel zo prettig dat de toelichting duidelijk is toch?
Ik ben niet iemand die het leuk vind om kwetsende opmerkingen te maken, echt niet.
Als mijn post bij jou als zodanig is overgekomen dan verontschuldig ik mij hiermee nogmaals voor.
Zoek even wat oude posts van mij op. Zoek ook even naar "Opti Trac", daar is een discussie ovber geweest. Er zit ook ergens nog een foto bij waar de invloed van de SMA OptiTrack op een Sunny Beam mooi is te zien.mrmrmr schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 19:15:
@Musicmasters
Schaduwwerking treedt meestal gedurende een periode op en dan schakel je voor die periode deze optie in.
Er zijn al wat discussies geweest over de werking ervan, maar mijn praktijkervaring is, dat het een stuk meer oplevert dan het niet gebruiken ervan.
Het inschakelen ervan kan via het programma Sunny Explorer. Gewoon inschakelen als het schaduwprobleem ontstaat en uitschakelen is het zich niet meer voordoet.
Heb je continue last van (gedeeltelijke) schaduwvorming, laat je het permament aanstaan.
Google ook eens op SMA Opti Track, zij hebben daar een mooie animatie van.
Eens, heb je het hele jaar door schaduw, zoals bijvoorbeeld en dakkapel in het midden op een zuid dak, permanent aanzetten.Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 20:33:
[...]
Zoek even wat oude posts van mij op. Zoek ook even naar "Opti Trac", daar is een discussie ovber geweest. Er zit ook ergens nog een foto bij waar de invloed van de SMA OptiTrack op een Sunny Beam mooi is te zien.
Schaduwwerking treedt meestal gedurende een periode op en dan schakel je voor die periode deze optie in.
Er zijn al wat discussies geweest over de werking ervan, maar mijn praktijkervaring is, dat het een stuk meer oplevert dan het niet gebruiken ervan.
Het inschakelen ervan kan via het programma Sunny Explorer. Gewoon inschakelen als het schaduwprobleem ontstaat en uitschakelen is het zich niet meer voordoet.
Heb je continue last van (gedeeltelijke) schaduwvorming, laat je het permament aanstaan.
Google ook eens op SMA Opti Track, zij hebben daar een mooie animatie van.
Heb je het alleen in de winter, kan je zelf de keuze maken om het aan en uit te zetten wanneer je wil.
- Voor het aanzetten moet je een computer hebben met bluetooth
- Het aan of uitzetten reset de omvormer niet, het aanzetten start deze direct een MPP scan (~1 sec)
- Je kan geen tijdspan koppelen aan de werking ervan, toch komt dat verzoek vaak genoeg voorbij.
- De werking van de MPP tracker verandert niet wezelijk, deze wordt alleen elke n minuten opnieuw uitgevoerd van Vmin to Vmax (standaard 6 minuten)
Tip: Wil je wel een MPP scan maar niet teveel, zet de interval dan gewoon op 60 minuten
[ Voor 0% gewijzigd door databeestje op 13-04-2013 20:57 . Reden: verzoek ]
Ik heb ook schaduwwerking, tot vandaag. Dus nu is OptiTrack uitgezet.databeestje schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 20:56:
[...]
Eens, heb je het hele jaar door schaduw, zoals bijvoorbeeld en dakkapel in het midden op een zuid dak, permanent aanzetten.
Heb je het alleen in de winter, kan je zelf de keuze maken om het aan en uit te zetten wanneer je wil.
- Voor het aanzetten moet je een computer hebben met bluetooth
- Het aan of uitzetten reset de omvormer niet, het aanzetten start deze direct een MPP scan (~1 sec)
- Je kan geen tijdspan koppelen aan de werking ervan, toch komt dat verzoek vaak genoeg voorbij.
- De werking van de MPP tracker verandert niet wezelijk, deze wordt alleen elke n minuten opnieuw uitgevoerd van Vmin to Vmax (standaard 6 minuten)
Tip: Wil je wel een MPP scan maar niet teveel, zet de interval dan gewoon op 60 minuten
Ergens (weet niet meer waar, maar waarschijnlijk op Tweakers) gelezen dat de optimale instelling voor de regeling op 6 minuten moet worden gezet. Dat heb ik voor de periode eind november - vandaag dus, ook gedaan.
Het is altijd moeilijk om te "meten"wat dit systeem aan meerwaarde heeft. Teveel variabelen in het totale PV-systeem.
Wat je zelf wel kan ervaren (ook hier filmpjes op Tweakers van te vinden): bij volle zoninstraling het systeem voor een 10-tal minuten inschakelen en dan uitschakelen.
Tussentijds op je metertjes kijken. Daar word je vrolijk van
Verwijderd
bedankt voor je reactie en het werkt.mrmrmr schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 13:29:
[...]
Je kunt zelf modules toevoegen in de spreadsheet in de tab MODULES.
-0.33 36.83 8.31 230.00 29.72 7.74
Ik heb nog nooit gehoord van "Solar Power PV paneel". Solar power is een algemene term voor zonne-energie, pv betekent photovoltaic en het is inderdaad een paneel.
Als het inderdaad de Sunrise is, dan kom je een klein stukje boven het maximum uit bij 0.9 UDF. Als er dan gelimiteerd wordt is er niet veel aan de hand. Sommige omvormers kunnen er blijkbaar niet goed tegen (zie voorbeeld in dit forum van Samil) en leveren niets meer als de open klemspanning hoog is. Die geluiden ken ik niet van de Mastervolt, wel dat ze weinig rendement leveren (zie je eigen discussie april 2012).
Zelfs in de tab "Design (graphical)" komt duidelijk naar voren, dat ik meer heb aan 3x 230Wp.
Nogmaals bedankt voor de hulp !
Over schaduwwerking gesproken, ik heb op mijn 12 panelen Tigo's zitten omdat ik redelijk wat variërende schaduwen heb en zo toch de max eruit kan halen. Na installatie heb ik het OptiTrac van m'n SMA 3000 TL-21 aangezet op de aanbevolen 6 minuten. Maar werkt het eigenlijk wel optimaal i.c.m. Tigo's? Iemand een idee?
3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike
In dat geval kan je OptiTrac uit laten staan, de Tigo MMU en Tigo onder het paneel regelt dit voor je. Deze zorgen dat een paneel in de schaduw zich anders gedraagt, hierdoor zullen omvormers zonder schaduwmanagement dit ook niet in de gaten hebben.hors0125 schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 23:09:
Over schaduwwerking gesproken, ik heb op mijn 12 panelen Tigo's zitten omdat ik redelijk wat variërende schaduwen heb en zo toch de max eruit kan halen. Na installatie heb ik het OptiTrac van m'n SMA 3000 TL-21 aangezet op de aanbevolen 6 minuten. Maar werkt het eigenlijk wel optimaal i.c.m. Tigo's? Iemand een idee?
De Tigo zal er alleen maar last van hebben als elke 6 minuten de MPP aggresief beweegt, al zal het niet veel zijn.
Kan me goed vinden in je reactie.coyote1980 schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 07:45:
Sorry izdp, maar ik heb SSC niet betrapt op het neerbuigend doen naar budgetklanten. SSC moet een bedrijf runnen en heeft dan waarschijnlijk weinig zin in experimentele setups waar hij vervolgens mogelijk diverse malen support moet leveren en zich moet inlezen in de eigenschappen van weer een ander type omvormer. Leuk, de klant een goedkopere omvormer, en SSC wel het gedoe van support leveren.
Verschillen we in ervaren, want zeker had ik een soort angst om het passeren van een expert als sunshine.
Geen suntech of ying en dus ...een kiezen voor minder.
Maar het leuke van je reactie is het stukje over mercedes.
Omdat ik in de praktijk mercedes een paar keer als budgetauto heb gekocht.
Nog veel vaker dus niet.
In die zin heeft mercedes in mijn aankopen me niet teleurgesteld.
Sommige veel duurdere wel en anderen veel goedkoper net zomin.
Het belangrijkste is dat het je past.
Naar eigen mogelijkheden.
De budgetauto heeft mercedes veel geleerd, net zoals ooit de japanse de amerikaanse leerden.
Dus ja, ik denk zeker dat sma iets te leren heeft en ik denk dat ze het moeten leren.
Want anders gaan ze kopje onder.
Omdat prijs en kwaliteit uiteindelijk een rekensommetje is en geen emotieverhaal.
Een rode doos is geen garantie voor muziek.
Maar heel eens met je zeggen over support. Dat zijn enorme kosten voor een bedrijf.
Dat moet betaald worden en terecht.
Ben ik toch een beetje blij dat ik gekozen heb zonder 1 offerte te hebben aangevraagd.
Met schoon geweten en kostenonschuldig is het een stuk prettiger om het er over te hebben.
Het het staat voor mij als woord voor inhoud.
Als kort in bezit zijnde en zeer tevreden ga ik dat wegen en zeker eerlijk vertellen over later en veel later.
Omdat eerlijk zijn ik hoog acht.
De Tigo MMU berekent iedere twee seconden voor elk paneel het MPP, wat je omvormer aanbiedt qua stroomsterkte is eigenlijk niet zo heel erg van belang. Optitrac aan of uit maakt in het geval van Tigo dus ws helemaal niets uit.hors0125 schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 23:09:
http://www.tigoenergy.com...hing_eng_02.20.13_web.pdf
Super vette docu over de mogelijkheden van zonnecellen.
Dit moeten jullie echt even kijken, geen dank
http://tegenlicht.vpro.nl.../2012-2013/overvloed.html
Dit moeten jullie echt even kijken, geen dank
http://tegenlicht.vpro.nl.../2012-2013/overvloed.html
Voor de liefhebbers die hun dak al Vol hebben en nog geen zonnewering hebben. vervolgPClop schreef op maandag 01 april 2013 @ 13:08:
Even een testje![]()
Mijn dak is vol, wat nu, ik maak 2 zonneweringen van 2 x 150Wp sunlink panelen
voor de voorramen van de woonkamer.......................
Heb alles al in huis, van EBay komen de 2 sunlink panelen en de Involar ( goedkoopst )
is gewoon in nederland besteld.
http://sv650s.home.xs4all...nvolar/SunLink%20155w.pdf
http://sv650s.home.xs4all...eu%20micro%20omvormer.pdf
Heb vandaag even de panelen plus omvormer getest op ZZO hoek~ 5 graden, als de tierelier![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Foto hier boven is gemaakt om 12.00u, foto beneden om 13.30u ( hoogste zonnestand )
[afbeelding]
voorbereiding + 300 Wp
De frames zijn inmiddels klaar en bevestigt, een kabel doorvoer naar binnen is vandaag geplant
daarna kunnen de panelen erop en aangesloten worden.............. kosten 2 euro p/Wp = 600 euro.
Verwijderd
Tnks, al goed.Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 20:14:
[...]
Sorry, zo was het niet bedoeld, maar ik dacht dat het voor de hand lag dat je niet bij de omvormer hoeft te zitten totdat er schaduwvorming optreedt. Eigenlijk was het meer als grap bedoeld.
Ik ben niet iemand die het leuk vind om kwetsende opmerkingen te maken, echt niet.
Als mijn post bij jou als zodanig is overgekomen dan verontschuldig ik mij hiermee nogmaals voor.
Ik kom uit een heel ander vakgebied en zit in de verkoop. Weet 1 ding door ervaring, ga er nooit van uit dat iets voor hand ligt voor mensen die geen kennis hebben van de materie. Ik ben daar in mijn werk een aantal keer gigantisch mee op mijn snuffert gegaan terwijl ik dacht dat iets enorm logisch was. Ik ben blij en dankbaar dat hier mensen posten die hun kennis willen delen met mindere technische goden en dat moet voor anderen ook zo zijn zonder dat ze het gevoel krijgen dat ze "domme" vragen stellen vandaar dat ik nogal fel reageerde.
Punt gemaakt en laten we het vooral gezellig en zonnig houden !!! Allemaal een fijne ZONdag toegewenst.
Verwijderd
Zelf heb ik al zonnewering. Maar dit soort foto's zijn zeker leuk om te zien. Goed bezig!PClop schreef op zondag 14 april 2013 @ 11:55:
[...]
Voor de liefhebbers die hun dak al Vol hebben en nog geen zonnewering hebben. vervolg
voorbereiding + 300 Wp
[afbeelding]
De frames zijn inmiddels klaar en bevestigt, een kabel doorvoer naar binnen is vandaag geplant
daarna kunnen de panelen erop en aangesloten worden.............. kosten 2 euro p/Wp = 600 euro.
@izdp
er zijn zeker redenen om voor een sma te kiezen.
zodra je 2x een mpp nodig hebt, dan heeft een sma3000-tl wel 2x een 3kW tot zijn beschikking.
veel andere omvormers hebben een stuk minder range met hun mpp.
stel je wilt 14 x 230Wp.
en de onderste 4x wil je op een aparte mpp.
dan is sma bijna de enige weg die je kunt gaan. (of een heel ander type omvormer)
als ik alleen de keuze zou hebben gehad tussen een omniksol en een sma.
dan kan ik met een sma3000tl-21 er al zijn terwijl ik van omniksol de 4.0 zou moeten kiezen.
dan was mijn keuze zeker de sma geweest, een 4kW omvormer voor mijn set is echt te zwaar in oost-west opstelling.
maar goed je ziet veel mensen een sma kiezen terwijl het totaal niet nodig is.
er zijn zeker redenen om voor een sma te kiezen.
zodra je 2x een mpp nodig hebt, dan heeft een sma3000-tl wel 2x een 3kW tot zijn beschikking.
veel andere omvormers hebben een stuk minder range met hun mpp.
stel je wilt 14 x 230Wp.
en de onderste 4x wil je op een aparte mpp.
dan is sma bijna de enige weg die je kunt gaan. (of een heel ander type omvormer)
als ik alleen de keuze zou hebben gehad tussen een omniksol en een sma.
dan kan ik met een sma3000tl-21 er al zijn terwijl ik van omniksol de 4.0 zou moeten kiezen.
dan was mijn keuze zeker de sma geweest, een 4kW omvormer voor mijn set is echt te zwaar in oost-west opstelling.
maar goed je ziet veel mensen een sma kiezen terwijl het totaal niet nodig is.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik krijg even geen flashback, ofwel ik heb geen idee welke beugels en link je bedoeld, verkeerde post misschien?zonnefreak schreef op zondag 14 april 2013 @ 12:50:
[...]
gniffel je hebt gelijk.
De kWh meter meet alleen maar werkelijk verbruikt vermogen. Hier komt de factor tijd ook nog bij kijken.
Als er ergens een vermogen van 1000w wordt gemeten met een R.M.S. meter dan bedoelen we eigenlijk dat als dit apparaat precies 1 uur aanstaat (3600 sec.) dan heeft hij precies 1000Whoure = 1000Wh = 1 kWh verbruikt.
Het vervelende in deze kwestie was dat de kWh meter geen blind vermogen of schijnbaar vermogen kan weergeven terwijl een R.M.S. meter dit wel kan.
Weer ontopic
In het zuiden van het land is het er nu lichte sluierbewolking en een temperatuurtje van 16,1 graden Celsius.
@ Rol-co netjes gedaan met die beugels, jammer dat mijn raam 3 meter breed is.
@ Rol-co goh ik krijg weer helemaal een flash back door jou link.
PClop misschien? Leuke zonneweringbeugels btw. Mijn raam is 2,5 meter met een zeer lage WAF voor iets soortgelijks.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
@Pclop: ben je niet bang dat je gedonder krijgt met de welstandcommissie?
Niet alleen de welstand ben ik bang. Bouw- en woningtoezicht is hier ook vast niet blij mee. Er lijkt geen voortuin dus de panelen steken boven de stoep uit?hansdegit schreef op zondag 14 april 2013 @ 14:08:
@Pclop: ben je niet bang dat je gedonder krijgt met de welstandcommissie?
A'dam PVOutput
Denk dat er een kleine voortuin aanwezig is. Brandput zit meestal niet midden in de weg maar in de stoep en de put zou volgens het bordje op 3 meter vanaf de gevel moeten zitten. Maar dan nog, met dit soort 'karakteristieke'-geveltjes ben ik er bang voor dat een welstandscommissie hier wel een mening over heeft.
[ Voor 27% gewijzigd door Niek_ op 14-04-2013 14:29 ]
Mooi barbeque weer roepen ze dan, nou dat kan in de vriezer
k.n.m.i (kan nie meer inschatten)
Buiten de temperatuur klopt er weinig van.
Buiten de temperatuur klopt er weinig van.
Hoezo? het was toch al bekend dat het bewolkt zou zijn? En BBQ-en kan in principe altijd toch?
Ondertussen breekt de zon voldoende door de wolken om nog redelijk in de buurt van de prognose waarden uit te komen voor maart zit bijna op de helft van de maand productie.
Ondertussen breekt de zon voldoende door de wolken om nog redelijk in de buurt van de prognose waarden uit te komen voor maart zit bijna op de helft van de maand productie.
Verwijderd
Sinds wij ook zonnepaneeltjes hebben (kleine 4kWp) gebeurt er in de meterkast iets wat ik niet snap.
De verbruiksmeter is een Landis+Gyr Dialog ZMD120APtr53 uit 2007 (domme meter). Deze heeft 4+1 'telwerken':
Sinds de panelen hun werk doen valt me op dat teller 3 en 4 NIET ophogen; die blijven op nul.
Echter "teller 5" gaat nu ineens wel oplopen. Ook knippert het 'teruglevericoontje' af en toe.
Oftewel: kennelijk registreert 'teller 5' de teruglevering, maar... dan zonder onderscheid in hoog en laag tarief?
Hoe gaat een energieleverancier daar dan mee om, want in feite wek je uiteraard 5/7e op tijdens hoog en 2/7e tijdens laag?
En is dit 'normaal' of moet er een instelling op de meter worden aangepast of wat dan ook?
De verbruiksmeter is een Landis+Gyr Dialog ZMD120APtr53 uit 2007 (domme meter). Deze heeft 4+1 'telwerken':
- verbruik laag tarief;
- verbruik hoog tarief;
- terugleveren laag tarief??;
- terugleveren hoog tarief??;
- als indicator 1 t/m 4 allemaal tegelijkertijd branden.
Sinds de panelen hun werk doen valt me op dat teller 3 en 4 NIET ophogen; die blijven op nul.
Echter "teller 5" gaat nu ineens wel oplopen. Ook knippert het 'teruglevericoontje' af en toe.
Oftewel: kennelijk registreert 'teller 5' de teruglevering, maar... dan zonder onderscheid in hoog en laag tarief?
Hoe gaat een energieleverancier daar dan mee om, want in feite wek je uiteraard 5/7e op tijdens hoog en 2/7e tijdens laag?
En is dit 'normaal' of moet er een instelling op de meter worden aangepast of wat dan ook?
Dit klopt niet, weet je zeker dat je meter geschikt is? Het lijkt alsof je je leverancier erg blij aan het maken bent.
Verwijderd
Volgens de netbeheerder is de meter geschikt; het terugleveren heb ik aangemeld bij zowel www.energieleveren.nl, de netbeheerder en de leverancier...Barrycade schreef op zondag 14 april 2013 @ 16:47:
Dit klopt niet, weet je zeker dat je meter geschikt is? Het lijkt alsof je je leverancier erg blij aan het maken bent.
Misschien dat er nog niet in laag tarief is opgewekt? Weet niet wat de tijden zijn.Verwijderd schreef op zondag 14 april 2013 @ 16:41:
Sinds wij ook zonnepaneeltjes hebben (kleine 4kWp) gebeurt er in de meterkast iets wat ik niet snap.
De verbruiksmeter is een Landis+Gyr Dialog ZMD120APtr53 uit 2007 (domme meter). Deze heeft 4+1 'telwerken':Teller 3, 4 en 5 hebben altijd op nul gestaan.
- verbruik laag tarief;
- verbruik hoog tarief;
- terugleveren laag tarief??;
- terugleveren hoog tarief??;
- als indicator 1 t/m 4 allemaal tegelijkertijd branden.
Verwijderd
Sinds vrijdag is de set live; maar er wordt tijd tijdens zowel hoog (vrijdag) als laag (weekend) allemaal op 'teller 5' geregistreerd...weebl15 schreef op zondag 14 april 2013 @ 16:51:
[...]
Misschien dat er nog niet in laag tarief is opgewekt? Weet niet wat de tijden zijn.
Voor maart ben ik al klaar hoorBarrycade schreef op zondag 14 april 2013 @ 16:37:
Hoezo? het was toch al bekend dat het bewolkt zou zijn? En BBQ-en kan in principe altijd toch?
Nou na alle ophef deze week over de zondag had ik wel wat beter verwacht, ik zit buiten maar je waait uit e hemd en door de bewolking vrij fris om te bbq, dan is op de temp na in maart een betere dag geweest, of begin april
En wat was je verbruik die dagen? Die gaat er eerst af voordat hij op een andere teller optelt.Verwijderd schreef op zondag 14 april 2013 @ 16:59:
[...]
Sinds vrijdag is de set live; maar er wordt tijd tijdens zowel hoog (vrijdag) als laag (weekend) allemaal op 'teller 5' geregistreerd...
Zouden alle huizen standaard moeten hebben dit ^. ;-)
Verwijderd
Ja dat vraag ik me dus ook af; de door de panelen opgewekte energie wordt natuurlijk eerst binnenshuis gebruikt door verbruikers op dezelfde fase, en 'teller 5' is m.i. dan de feitelijk terug geleverde energie...? Sowieso is er 1/3e meer opgewekt dan 'teller 5' aangeeft.Rol-Co schreef op zondag 14 april 2013 @ 17:08:
[...]
En wat was je verbruik die dagen? Die gaat er eerst af voordat hij op een andere teller optelt.
Het valt niet zomaar te zeggen wat het verbruik die dagen was.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2013 17:31 ]
Dit topic is gesloten.