Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.594 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt sterk aan de bonussen die worden gegeven, ik krijg jaarlijks bijna 300 euro als bonus door te wisselen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BHe1KkFCQAAQ-sw.jpg:large

;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Gokje: 60 120panelen, 15 30 kWp?

[ Voor 5% gewijzigd door Schinnen-groen op 10-04-2013 12:24 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
en nog ruimte over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

voor de zonneboiler.....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Uhm, 111x250Wp.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Verwijderd schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 21:42:
Maar ik heb begrepen dat de omvormer helemaal uit geschakeld wordt als er geen stroom meer van de panelen komt, en er dan ook geen AC stroom loopt.
De wattson meter is al een energie meter die aardig naukeurig is.
Mijn EnviR blijft ook 's avonds 51 W aangeven als de omvormer uitstaat. Een simpele vermogensmeter van Conrad aangesloten op de AC van de omvormer geeft wel gewoon 0 aan. Als ik de omvormer geheel uitschakel in de meterkast geeft de EnviR ook 0 aan. Als ik 's avonds alles uitzet in de meterkast, behalve de PV-groep, blijft de meter (ferraris) wel stilstaan. Ik denk niet dat de omvormer in rust nog 51 W verbruik. Een oorzaak kan ik niet verzinnen,ik heb er simpel geen verstand van...
Maar je bent dus niet de enige met dit euvel.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Kan ook zijn dat de EnviR het laatst gemeten vermogen blijft aangeven.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

slik....

[ Voor 9% gewijzigd door Schinnen-groen op 10-04-2013 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
op een soladin 500 >:) voor een goede onderdimensionering ;)

maar ik vermoed dat je voor zo''n slordige 28kWp toch wel iets driefasigs ophangt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ja, we hebben inderdaad 55 Soladin 600's opgehangen, en 1 paneel voor de sier gelegd. Stekkerdozen van de action, gewoon aan elkaar doorgelust, op 1 stopcontact. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-10 13:35
SunshineCompany schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:40:
Ja, we hebben inderdaad 55 Soladin 600's opgehangen, en 1 paneel voor de sier gelegd. Stekkerdozen van de action, gewoon aan elkaar doorgelust, op 1 stopcontact. :P
Heb je daar een foto van? :9

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 17:08
Jammer dat je geen Steca's hebt gepakt. 55 Soladins naast elkaar maken wel een beetje veel herrie. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

En de warmte-ontwikkeling wordt gebruikt om de huiskamer mee op te warmen! Gaat prima.

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het blijft gezellig, hier... :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

drielp schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:40:
[...]

Mijn EnviR blijft ook 's avonds 51 W aangeven als de omvormer uitstaat. Een simpele vermogensmeter van Conrad aangesloten op de AC van de omvormer geeft wel gewoon 0 aan. Als ik de omvormer geheel uitschakel in de meterkast geeft de EnviR ook 0 aan. Als ik 's avonds alles uitzet in de meterkast, behalve de PV-groep, blijft de meter (ferraris) wel stilstaan. Ik denk niet dat de omvormer in rust nog 51 W verbruik. Een oorzaak kan ik niet verzinnen,ik heb er simpel geen verstand van...
Blindvermogen?

Een beetje hetzelfde als een 30watt TL die 80 VA doet en 30 watt in werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woensdag 10 april 2013 13:40
drielp

homepage

quote:
Henk B47 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 21:42:
Maar ik heb begrepen dat de omvormer helemaal uit geschakeld wordt als er geen stroom meer van de panelen komt, en er dan ook geen AC stroom loopt.
De wattson meter is al een energie meter die aardig naukeurig is.

Eigelijk wordt er in dit forum weinig niets over het meten en functioneren van inventers geschreven :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds 8-4-2013 ben ik ook maar een hele kleine leverancier geworden.
Na redelijk uitgebreid zoeken, kijken en wat gesprekken met een paar leveranciers besloten om het zelf allemaal uit te zoeken en te proberen en daarmee aardig geld te besparen.
Mijn setje bestaat uit 10 x ReneSola 235Wp poly-panelen, mooi excl. BTW gekocht bij Alma voor € 0,50 per Wp, gekoppeld aan een Delta 2.5-G3, kosten € 428,40.
Montagematerialen (geen Click-fit) voor een landscape-montage op een Beton-golfplaten dak extra stevig uitgevoerd was € 376,- incl. kabels en connectors.

Omgerekend € 0,88 per Wp exc. BTW.

Eerste handmatige logjes gepost op pvoutput, ik zit te wachten op m'n Flukso en dan gaan we autmatisch alles loggen.

Let the sun shine _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

toch wel op een eigen groep he?

:o

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:22

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Soortelijk systeem zag ik ook in oudewater op een schuur gebouwd worden, verdient het nu al beter dan koeien?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 127% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:14
Zojuist ook een set besteld bij zonnepanelen.nl, helaas is het niet mogelijk om meer dan 7 (misschien 8 ) panelen op dit dak te plaatsen.
Heeft iemand ervaring met de ZN-Shine 250W mono panelen? dat in combinatie met een Omnik 2K?

[ Voor 4% gewijzigd door Headshot_NL op 10-04-2013 19:43 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
DanTm schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 12:53:
ik heb een offerte gekregen:
12 PV panelen, type Astronergy CHSM6610P 245
1 Inverter, type Delta Solivia 2.5

4800 euro inclusief installatie (inc. meterkast aanpassing).
nog een offerte, iemand die kan aangeven welke beter is?

12 stuks Trina 245 Poly poly
SMA Sunny Boy 3000TLST-21 omvormer

5000 euro inclusief installatie (ex. extra groep in meterkast, wel bekabeling naar meterkast. Dus ong 150 euro extra). Totaal om te vergelijken 5150.

[ Voor 9% gewijzigd door DanTm op 10-04-2013 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ik weet dat je maandag bij m'n collega in de Vecht geweest bent maar dat hij zoveel ging leggen wist ik ook niet ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drielp schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:40:
[...]

Dit is juist, mijn Envir doet dit ook ( als ik gebruik maak van van de inductie meetklem). Wat je ziet is het eerder genoemde verschil tussen het werkelijke vermogen (Watt) en het schijnbare vermogen (VA).
Je omvormer verbruikt 's nachts inderdaad geen 51 Watt, maar wel 51VA.
Gelukkig betaal je niet voor verbruikte VA's en meet je ferraris die niet, want die meet alleen Watt's.

De clou zit hem in het feit dat je om Watt's te kunnen berekenen drie dingen moet meten: de spanning, de stroom en de "verschuiving" tussen die twee. Je ferraris en conrad meter kunnen dit wel, maar de Envir meet alleen de stroom en gaat er vanuit dat de spanning gewoon altijd 230V is, de fase verschuiving laat hij helemaal buiten beschouwing. De Envir beweert dus Watt's te kunnen meten maar meet eigenlijk VA's.

Als je de PVopbrengst niet meet met een inductieklem, maar met een IAM (ook van CurrentCost) dan kan de Envir ook echte Watt's meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:40
Kievit1964 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 11:45:
[...]

Zijn er dus nu al minimaal drie met hetzelfde verschijnsel...
Denk niet dat resetten enige soelaas bied.
Je hebt een camera gebruikt zij je, kun je ook zien waarom hij de in stress schiet?
Heb inmiddels contact gehad met de leverancier en die weer met SMA, kwamen met de standaard reset tip. Dit ondanks weinig vertrouwen uitgevoerd. Uiteraard zonder resultaat. Gisteren heeft SMA Benelux gebeld met de vraag naar het serie nummer en de foutmelding. Tja die foutmelding kan ik niet geven omdat ik zo af en toe wel eens werk en niet de hele dag voor de omvormer kan gaan zitten....
Heb ze, wellicht wat kort door de bocht, verteld dat het hun probleem is en dat hun het maar oplossen en dat er hier nog twee zitten met hetzelfde probleem.
Tip aan jullie meld je ook even aan bij SMA Benelux, wellicht kan de oorzaak nog wat sneller gevonden worden.

Wordt vervolgd!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Webcammetje er op?
Valt zoiets niet uit te lezen in een "event log" in sunny explorer?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
teacher schreef op donderdag 11 april 2013 @ 08:40:
Webcammetje er op?
Valt zoiets niet uit te lezen in een "event log" in sunny explorer?
Heb er een camera ophangen, kan hem niet te laag hangen omdat mijn vrouw de was en droog apparaten niet meer kan bedienen bovendien is het pikkedonker. De leds zie ik dus goed maar scherm is niet af te lezen.
event log zal wellicht best uit te lezen zijn maar niet door mij. Heb er geen BT moduul of iets derg. in zetten.
Ik log met een Youless op een KwH meter.
-----------------------
krijg net bericht van SMA:

Dit toestel is inderdaad niet uitgeleverd met Nederlandse landinstellingen. Dus zal men deze parameters moeten wijzigen in het toestel via communicatie. Hiervoor is het best aan te raden om even uw installateur te contacteren zodat deze parameters gewijzigd kunnen worden.

-----------------------------

[ Voor 24% gewijzigd door bing69 op 11-04-2013 11:08 ]

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

bing69 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 09:26:
[...]

Heb er een camera ophangen, kan hem niet te laag hangen omdat mijn vrouw de was en droog apparaten niet meer kan bedienen bovendien is het pikkedonker. De leds zie ik dus goed maar scherm is niet af te lezen.
event log zal wellicht best uit te lezen zijn maar niet door mij. Heb er geen BT moduul of iets derg. in zetten.
Ik log met een Youless op een KwH meter.
Elke keer dat ik hier over dit soort ( weet niet wat er met mijn omvormer aan de hand Is ) problemen
lees, en hoeveel tijd en stres dat allemaal kost, ga ik toch steeds meer m,n ( a tweekers ) solarlogje
warderen, die logt gewoon wel standaard alle fout meldingen ed.
Lees hier vaak dat men een solarlog nogal duur vind.............. voor mij is dat dingetje goud waard. >:)
een youless/ auduro enz plus S0 KWh meter(s) kost ook snel 150 euro, daar voor koop je ook een tweede hands solarlogje

Meten is weten, voorbeeld http://home.solarlog-web.nl/3658.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-10 10:04
PClop schreef op donderdag 11 april 2013 @ 09:54:
[...]

Elke keer dat ik hier over dit soort ( weet niet wat er met mijn omvormer aan de hand Is ) problemen
lees, en hoeveel tijd en stres dat allemaal kost, ga ik toch steeds meer m,n ( a tweekers ) solarlogje
Lees hier vaak dat men een solarlog nogal duur vind.............. voor mij is dat dingetje goud waard. >:)
een youless/ auduro enz plus S0 KWh meter(s) kost ook snel 150 euro, daar voor koop je ook een tweede hands solarlogje

mwaa vind het een dure oplossing voor een power-one.
dit zou ook voldoen voor de fout meldingen: http://www.alternate.nl/h...B_2.0/73288/?tk=7&lk=4083

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Mooi dat je alles goed kan monitoren, maar ook lekker dat iedereen precies kan zien wat alle mensen die via jou loggen doen, waar ze wonen, hoe ze heten, netjes opgedeeld in Postcodes.

Gevalletje Privacy-schending?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2013 @ 10:27:
[...]

Mooi dat je alles goed kan monitoren, maar ook lekker dat iedereen precies kan zien wat alle mensen die via jou loggen doen, waar ze wonen, hoe ze heten, netjes opgedeeld in Postcodes.

Gevalletje Privacy-schending?
waar mensen wonnen kan ik ook zien in het telefoonboek.
en hoe hard de zon schijnt op mijn dak vind ik geen privacy probleempje?
ik zie het probleem niet?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Telefoon van Enexis. Ze willen even nagaan of er iets mis is met de meter want het electriciteitsverbruik is erg gedaalt.

Mijn vrouw heeft vertelt dat we zonnepanelen hebben (ook al gemeld aan Greenchoice, die het verbruik op 0 gezet heeft).

Ik hoop niet dat ze spontaan met een slimme meter komen.
Want die gaan we weigeren.....wat mag: Slimme meter weigeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Hier wordt op 25 april gratis een slimme meter geplaatst i.v.m. zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Astronergy & Delta vs. Trina en SMA. Dat is een makkelijke keus. Het laatste natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@weeb draait je meter niet terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Volgens de netbeheerder is de huidige meter "niet geijkt" voor registratie van teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
weebl15 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 10:57:
[...]

Volgens de netbeheerder is de huidige meter "niet geijkt" voor registratie van teruglevering.
lol. dat is een standaart uitspraak zodra het om pv gaat.

of het echt zo is is een heel andere vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
migjes schreef op donderdag 11 april 2013 @ 10:58:
[...]

lol. dat is een standaart uitspraak zodra het om pv gaat.

of het echt zo is is een heel andere vraag.
Ja ik vraag het mij ook af, zeker aangezien op de specificaties van de fabrikant:

http://www.iskraemeco.si/...$File/ME100_ME200_ANG.pdf

staat dat het ding geschikt is voor "energy flowing in 1 or 2 directions".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Binnenkort 24 YL 255 op Enphase plaatsen. TVT 9 jaar. Dure dingen. Wel tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
weebl15 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 10:59:
[...]

Ja ik vraag het mij ook af, zeker aangezien op de specificaties van de fabrikant:

http://www.iskraemeco.si/...$File/ME100_ME200_ANG.pdf

staat dat het ding geschikt is voor "energy flowing in 1 or 2 directions".
lekker later hangen dan.
en gewoon proberen je kunt nog altijd voor een andere meter gaan.

geen idee of deze meter geschikt is, maar salderen zal hij wel automatisch doen.
als ik de spec's lees lijk hij mij voldoende en zeer geschikt.
(alleen de s0 poort kan wel eens een vreemd getal gaan geven.)

(netbeheerders willen mij iets te graag gratis weg geven, en alleen de zon komt gratis omhoog. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
SunshineCompany schreef op donderdag 11 april 2013 @ 10:55:
Astronergy & Delta vs. Trina en SMA. Dat is een makkelijke keus. Het laatste natuurlijk!
Waarom, ga ik die 350 euro verschil eruit halen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Op lange termijn vast. Opbrengst zal jaarlijks 1-3% hoger liggen, verwacht ik. En als ik mijn geld in moet zetten op 1 v/d 2 merken waar je het over hebt, zal dat altijd SMA zijn. Degelijk ding. Grote kans dat die uiteindelijk langer mee gaat dan een Delta omvormer. Zijn gewoon degelijker gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
SunshineCompany schreef op donderdag 11 april 2013 @ 11:16:
Op lange termijn vast. Opbrengst zal jaarlijks 1-3% hoger liggen, verwacht ik. En als ik mijn geld in moet zetten op 1 v/d 2 merken waar je het over hebt, zal dat altijd SMA zijn. Degelijk ding. Grote kans dat die uiteindelijk langer mee gaat dan een Delta omvormer. Zijn gewoon degelijker gebouwd.
zit het verschil dan alleen in de omvormer? of ook nog op paneel niveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MHB1968
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-03-2024
Navraag bij Liander gaven ze aan dat huidige meter niet geschikt is; zou niet kunnen terugdraaien.

Wanneer ik op het internet zoek naar gegevens van de meter PGEM, type DL, G13Y, code 332L kan ik deze wel vinden, maar er staat geen vermelding of terugdraaien wel of niet mogelijk is.

Hoe dan ook zal Liander binnen een paar jaar de meter vervangen. Wanneer ik de meter door een slimme meter laat vervangen, zijn hier geen kosten aan verbonden.

Ik kan natuurlijk eerst de installatie laten aansluiten en kijken of huidige meter terug draait of niet. Dan kan ik altijd nog de meter laten vervangen.

Over salderen heb ik wel het nodige gelezen, maar het is mij nog steeds niet geheel duidelijk waarom je draaischijfmeter beter kan laten zitten. Opbrengst zal bij mij minder zijn dan het verbruik. Ik heb geen dag/nacht tarief en mijn leverancier is Greenchoice.

Graag jullie mening / advies. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@M.H.Berghuis
het maakt ook niet zoveel uit.
met een ferraris heb je geen last van de 5000kWh salderings grens.
ze zien het gewoon niet hoeveel het nu was.
(voor zolang de grens er nog is. dat gaat veranderen.)

misschien krijgen we in de toekomst wel prijs differentiatie,
dan krijgen we maar 18ct per salderings- energie en mogen we weer 22ct betalen voor gebruik.
en dat gaat niet met een ferraris. (kristallen bol kijken)

verder ben ik niet te lui om 1x per jaar (phoehee wat is dat veel werk.) een kaartje in te vullen.
en meer gegevens hoeven ze niet van mij te weten. (dat mogen ze zelf uit zoeken in de wijkcentrale)
het uitlezen van een slimme meter is helaas met pv er bij, niet meer representatief voor het huis.
een gedeelte word niet geregistreerd door de meter, maar word rechtstreeks gebruikt.(jammer)

zelf ga ik zo lang mogelijk wachten met een slimme meter.
elk jaar worden de spec's van die apparaten beter.
(ik mis nog 1 groot ding en dat is een dubbele aansluiting, 1x voor het huis en 1x voor pv.)

(als je niet anders kunt gewoon een slimme meter op laten hangen, maar kun je anders laat je niet foppen. je kunt niet meer terug in iedergeval. let wel op dat de zaak goed word genoteerd en de afrekening goed gaat. negatieve standen worden niet zomaar verrekend!! neem foto's liefst polaroid )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 14:20
Ik heb/gebruik wel een slimme meter.
Dit bevalt wel goed.
(gebruik qbox van qurrent gewelding gewoon)
Heb alleen ook mijn twijfels over het salderen hoe lang dit nog mogelijk blijft.
Ik denk echter wel dat dit mogelijk blijft zolang er feraris meters ergens hangen.
Want anders is er geen eerlijk beleid.

[ Voor 7% gewijzigd door SpikeHome op 11-04-2013 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
[...]

De foutmelding wordt bij mij wel gelogd alleen weet je dan nog niet wat er echt aan de hand is.
Je ziet een foutmelding en dat er niets meer geleverd wordt. Waardoor de foutmelding veroorzaakt wordt zie je niet. Dat kun je alleen zien in real live view. Dus met een camera zou dat kunnen.
Probleem is wel dat de meeste displays niet standaard verlicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Kievit1964 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 12:03:
[...]

De foutmelding wordt bij mij wel gelogd alleen weet je dan nog niet wat er echt aan de hand is.
Je ziet een foutmelding en dat er niets meer geleverd wordt. Waardoor de foutmelding veroorzaakt wordt zie je niet. Dat kun je alleen zien in real live view. Dus met een camera zou dat kunnen.
Probleem is wel dat de meeste displays niet standaard verlicht zijn.
Had je dit al gelezen? Sma gaf net antwoord:
--------------------------------------------------
Dit toestel is inderdaad niet uitgeleverd met Nederlandse landinstellingen. Dus zal men deze parameters moeten wijzigen in het toestel via communicatie. Hiervoor is het best aan te raden om even uw installateur te contacteren zodat deze parameters gewijzigd kunnen worden.
-----------------------------------------------------
wordt vervolgd :)

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
bing69 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 12:40:
[...]

Dat gaat over de SMA, bij mij gaat het om een Samil. Zelfde probleem andere omvormer.
n.b. stond ook niet goed maar met dipswitches op Nederland gezet.
Voor de fout maakte dit echter geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 22:15
ja, ja... ook ik ben (toch) om! Sinds gisteren liggen er 8 paneeltjes van 200w op het dak. Het enige wat nu nog geregeld moet worden is de aansluiting op het net.
Nu is mijn electra expert nog een paar weken niet beschikbaar maar om daar op te wachten is ook zo wat. De vraag is dus simpel: is het oké om de omvormer met een stekker gewoon op in de 230 te steken ?
De groep waar ik hem bij wil zetten heeft nu alleen 2 CV ketels en 1 lamp erop.

Ja ik weet dat het netjes via een aparte groep moet, welke dus ook komt, maar voor time being zou het mooi zijn als m'n panelen al een lekker kleurtje oppikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-10 19:37
Ja, en als je huis dan afbrandt, dan heb je ook meteen gratis verwarming... :)

Veiligheid eerst, zou ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Voois schreef op donderdag 11 april 2013 @ 13:32:
ja, ja... ook ik ben (toch) om! Sinds gisteren liggen er 8 paneeltjes van 200w op het dak. Het enige wat nu nog geregeld moet worden is de aansluiting op het net.
Nu is mijn electra expert nog een paar weken niet beschikbaar maar om daar op te wachten is ook zo wat. De vraag is dus simpel: is het oké om de omvormer met een stekker gewoon op in de 230 te steken ?
De groep waar ik hem bij wil zetten heeft nu alleen 2 CV ketels en 1 lamp erop.

Ja ik weet dat het netjes via een aparte groep moet, welke dus ook komt, maar voor time being zou het mooi zijn als m'n panelen al een lekker kleurtje oppikken.
je loopt ongeveer de komen de 3 weken 60kWh/kWp te missen.
dat is dus 96kWh of 20 euro.
kan me amper voorstellen dat je voor 20 euro een klein risico wil lopen?
geduld is een schone zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

migjes schreef op donderdag 11 april 2013 @ 11:59:

zelf ga ik zo lang mogelijk wachten met een slimme meter.
elk jaar worden de spec's van die apparaten beter.
(ik mis nog 1 groot ding en dat is een dubbele aansluiting, 1x voor het huis en 1x voor pv.)
Als dit erin komt kun je ook zelf niks meer verbruiken, als ze dan de tarieven loskoppelen krijg je over je hele opwek misschien minder.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
migjes schreef op donderdag 11 april 2013 @ 13:50:
[...]

je loopt ongeveer de komen de 3 weken 60kWh/kWp te missen.
dat is dus 96kWh of 20 euro.
kan me amper voorstellen dat je voor 20 euro een klein risico wil lopen?
geduld is een schone zaak.
haha het gaat natuurlijk niet om die 20,- euro nee :) wel om het proberen/testen/uitlezen.. een hobby projectje en geduld...mmmm.
Hoe groot is het risico? hoeveel is wel verantwoord? Of stel ik zet de CV ketels op een verlengsnoer op een andere groep kan het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
klump4u schreef op donderdag 11 april 2013 @ 13:57:
[...]

Als dit erin komt kun je ook zelf niks meer verbruiken, als ze dan de tarieven loskoppelen krijg je over je hele opwek misschien minder.
jep. dat klopt.
maar je hebt dan ook niet meer met de selectiviteit te maken.
dus je kunt zonder problemen de volledige 35A gebruiken. (of wat voorradig is)
het brengt de pv sector wel naar wat professionelere zaken.
in plaats van dit amateuristisch geklungel op dakjes. (gewoon door blijven gaan ik vind het ook leuk.)
ik zie al veldjes(of schuren) met pv ontstaan en dan salderen op afstand.
de boer heeft dan een extra product wat hij kan verkopen.
het word dan allemaal wat professioneler.
Voois schreef op donderdag 11 april 2013 @ 14:11:
[...]

haha het gaat natuurlijk niet om die 20,- euro nee :) wel om het proberen/testen/uitlezen.. een hobby projectje en geduld...mmmm.
Hoe groot is het risico? hoeveel is wel verantwoord? Of stel ik zet de CV ketels op een verlengsnoer op een andere groep kan het dan?
lol, geen geduld dus.
neem veiligheids- maatregelen, dan komt het wel goed.
zo krachtig is de omvormer nu ook weer niet.
gooi de cv's (2 stuks knelle) op een verlengsnoer.
draai de lamp er uit.
tape overige stopcontacten effen af zodat er geen stofzuiger in gestopt kan worden.
(licht ook andere huisbewoners in wat je doet. pas op met kinderen en de WAF.)
en dan komt het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
migjes schreef op donderdag 11 april 2013 @ 14:25:
[...]

[...]

lol, geen geduld dus.
neem veiligheids- maatregelen, dan komt het wel goed.
zo krachtig is de omvormer nu ook weer niet.
gooi de cv's (2 stuks knelle) op een verlengsnoer.
draai de lamp er uit.
tape overige stopcontacten effen af zodat er geen stofzuiger in gestopt kan worden.
(licht ook andere huisbewoners in wat je doet. pas op met kinderen en de WAF.)
en dan komt het wel goed.
thnx voor je antwoord!
Gaat goed komen dan. CV's verlengen. Lamp uit (gebruik ik toch nooit)

De andere bewoners te weten de baas en niet de WAF ;-) en de kleine jongen komen niet op de zolder dus dat komt ook goed! Mooi heb ik vanavond weer een mooi klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Klein probleem:

De draagbare PV koffer met in totaal 120Wp panelen is al binnen.
Vandaag een deep cycle accu besteld die morgen wordt geleverd.

Dan nog even op pad voor accuklemmen, 6mm2 kabels, etc.

Vanmiddag viel een kwartje: hoe meet ik de opbrengst van dat systeem, straks?

Alles gaat op 12V (verlichting, hoofdzakelijk), maar hoe meet ik de opbrengst van dat 120Wp koffertje?

Volgens mij zijn hier geen metertjes voor op de markt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 14:20
Schinnen-groen schreef op donderdag 11 april 2013 @ 14:48:
Klein probleem:

Alles gaat op 12V (verlichting, hoofdzakelijk), maar hoe meet ik de opbrengst van dat 120Wp koffertje?

wat denk je van een multi meter?
deze kan gewoon amper's meten.
dan even terug rekenen naar wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Klein probleem:

Ondersteunt de charge controller dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Misschien ben ik niet erg duidelijk geweest. Voor dit systeem wil ik als Tweaker natuurlijk ook meetdata >:)

Dus een continue meting met ???????

Voor mijn huidige systeem regelt Sunny Beam dit voor mij, of evt. de SMA omvormer.
Maar hoe te doen met dit 12V systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Schinnen-groen schreef op donderdag 11 april 2013 @ 16:16:
Misschien ben ik niet erg duidelijk geweest. Voor dit systeem wil ik als Tweaker natuurlijk ook meetdata >:)

Dus een continue meting met ???????

Voor mijn huidige systeem regelt Sunny Beam dit voor mij, of evt. de SMA omvormer.
Maar hoe te doen met dit 12V systeem?
Veel van die charge controllers ondersteunen dit:

YouTube: WRND MPPT Solar Regulator Charge Controller, 12V & 24V, 60A in action

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

...maar die werken niet met 1 paneeltje van 120 W, denk ik :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Schinnen-groen schreef op donderdag 11 april 2013 @ 16:28:
...maar die werken niet met 1 paneeltje van 120 W, denk ik :X
Waarom niet? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Zal een gewone LCD kwh meter niet werken op 12V ? dan de pulsen uitlezen .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Geen idee.

We zoeken verder.... in de wondere wereld van 12V DC. :S

[ Voor 34% gewijzigd door Schinnen-groen op 11-04-2013 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Schinnen-groen schreef op donderdag 11 april 2013 @ 16:46:
Geen idee.

We zoeken verder.... in de wondere wereld van 12V DC. :S
Even zonder dollen, je hebt charge controllers voor 12V accusystemen die dit echt bijhouden. Daarnaast kan je ook een 'slimme' multimeter die logging ondersteunt gebruiken.

Of zoiets:

YouTube: DATA FROM THE WATTS UP METER KWH

[ Voor 13% gewijzigd door weebl15 op 11-04-2013 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Je zult ongetwijfelt gelijk hebben, maar op de koffer zit al een charge controller en een slimme multimeter heb ik ook niet zo bij de hand (ik ken ze wel en zijn best wel aan de prijs).

Het systeem gaat ervoor zorgen dat mijn garage/werkplaats zal worden verlicht, incl. de zolder die erboven ligt.

Ik wil gewoon kunnen meten hoe onzinnig ( of toch niet?) dit systeem is qua kosten en dit met logging kunnen onderbouwen. Je bent TRweaker of niet.

Daarnaast vind ik het wel leuk om die ruimtes met zonne-energie te verlichten. De spaarlampen op 12V (CFL lamps) zijn ook wel een slok op een borrel, dus ik ben in het buitenland aan het shoppen. Dat scheel weer wat.

Voor armaturen ga ik E14 of E27 lampen gebruiken. In Nederland zijn die best wel duur, dus op zoek in China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Je kan het ook gewoon uitrekenen aan de hand van je andere (gelogde) zonnepanelen...... moet kloppen !
120Wp / 3040Wp * opbrengst(3040Wp) in kWh = opbrengst(120Wp) in kWh.
geld natuurlijk alleen als ze in de zelfde hoek en oriëntatie liggen .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Binnen mij familie- en vriendenkring gaan steeds meer mensen over op PV. Een goede vriendin heeft een offerte gekregen waar de onderstaande panelen en omvormers in vermeldt staan.

De PV-module bestaat uit 4, 240Wp Polykristallijn panelen, van het merk Delta Duurzaam, 4 omvormers van het type KD-WVC-260W Micro, montage voor platdak en bekabeling. Het montagesysteem bestaat uit RVS en aluminium onderdelen.

De Delta Duurzaam panelen komen uit china en zijn van het merk Huanghe, over de micro-omvormers kan ik niet veel vinden.
Deze panelen en omvormer ben ik ook op dit forum nog niet tegengekomen. Dit zegt natuurlijk niets, er zijn zoveel soorten op de markt.

Heeft een van jullie nog wat meer info over deze panelen en omvormer

O ja, prijs incl montage = €1740, - (meterkast wordt door een bevriend elektromonteur aangepast.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op donderdag 11 april 2013 @ 17:07:
Je kan het ook gewoon uitrekenen aan de hand van je andere (gelogde) zonnepanelen...... moet kloppen !
120Wp / 3040Wp * opbrengst(3040Wp) in kWh = opbrengst(120Wp) in kWh.
geld natuurlijk alleen als ze in de zelfde hoek en oriëntatie liggen .....
..en daar ligt het verschil. Dat ding zet je op, op een bepaalde plek (de oprit problably) en kan je evt. nog verplaatsen gedurende de dag.

Alles wordt dan erg variabel. Dat is eigenlijk ook de fun van zoiets: je bent variabel in de opstelling; zeg maar een human-tracking-systeem.

Lijkt me interessant om te zien wat het verschil in opbrengst is t.o.v. het vaste systeem op het dak.

Daar heb je dan wel momentane waarden voor nodig.

Hobbies, een mens kan niet zonder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Klein probleem:

Dan ken je Ebay nog niet, http://www.ebay.de/itm/5i...chnik&hash=item5651d7c60e

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-10 18:35

paulv1973

16.730Wattpiek

bing69 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 12:40:
[...]

Heb inmiddels meerder berichten en verhalen hierover gelezen.
Gaat dan altijd over een SMA met belgische instellingen.
Aangezien ik vandaag mijn SMA4000TL-20 heb aangesloten, maar de werkschakelaar nog niet heb
omgedraaid, ben ik wel benieuwd hoe mijn SMA reageert.
Mijn SMA heeft een Duitsland instelling.

Iemand een idee of dat een probleem is?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

:$ Niet genoeg gezocht, dus.

Met dank, kerel. Zojuist besteld (was de laatst..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dre schreef op donderdag 11 april 2013 @ 18:49:
Daarbij wil ik nog even melden dat Delta 10 jaar garantie heeft en SMA maar 5 jaar. Blijkbaar heeft de fabrikant Delta meer vertrouwen in hun product dan SMA heeft in haar eigen product.
Het kan maar zo zijn dat Delta op deze manier probeert om een groter marktaandeel te krijgen.
Of erger nog dat ze zoveel winst maken op hun omvormers dat je voor de prijs van 1 er eigenlijk 2 behoord te krijgen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Schinnen-groen schreef op donderdag 11 april 2013 @ 18:56:
[...]

:$ Niet genoeg gezocht, dus.

Met dank, kerel. Zojuist besteld (was de laatst..)
Als het niet was gelukt, had Conrad hem ook wel, enkel 2 keer zo duur. ;)

http://www.conrad.nl/ce/n...-VDC-met-externe-voeding-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Dus de Nederlandse en Duitse instellingen verschillen niet van elkaar?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Voois schreef op donderdag 11 april 2013 @ 14:41:
[...]

thnx voor je antwoord!
Gaat goed komen dan. CV's verlengen. Lamp uit (gebruik ik toch nooit)

De andere bewoners te weten de baas en niet de WAF ;-) en de kleine jongen komen niet op de zolder dus dat komt ook goed! Mooi heb ik vanavond weer een mooi klusje.
Als je er vanuit mag gaan dat de CV op een aparte groep is aangesloten komt het wel goed.
Echter, in de meeste huizen is de wcd voor de CV aangesloten op de groep van de verlichting.
In dat geval blijft het lood om oud ijzer en is het gevaar dus niet geweken.
Overigens, als je met verlengsnoeren gaat werken, maak je gevaar op een ander vlak.
Btw, WAF heeft hier een andere betekenis als huisdier ;)

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ben vandaag vleitig geweest...
Kabels aangesloten en werkschakelaar ertussen gezet,
Morgen wordt de 3x6mm2 in de meterkast aangesloten...
En dan ....

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/35jxro6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:05
Sunshine.

Sma zo goed?
Ik heb geen verstand van het inwendige.
Ik lees wel de nodige ervaringen van gebruikers.
Lees ook hoe snel het marktaandeel van sma daalt.
Allemaal domme mensen die dat veroorzaken?
Sma is wel goedkoop bij tijd en wijlen te verkrijgen, maar met hun normale prijzen zijn ze veel te duur voor wat ze leveren.
Bewezen topkwaliteit is het voor mij niet om die prijzen te rechtvaardigen.
In veel gevallen past een ander merk veel beter en is het met sma behelpen.
Ik had overigens met 3-fase voor een tri-power gekozen van sma.
Paste perfect en qua prijs echt goedkoop destijds. Een 8 voor 1800 euro.

Ik denk dus wat genuanceerder over omvormers ( en ook over paneeltjes) dan jouw stelligheid van beweren.
Ik mis daarvoor van jou de argumenten vertaald in feiten en cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 12:57
Speksteenkachel schreef op woensdag 10 april 2013 @ 20:51:
[...]maar dat hij zoveel ging leggen wist ik ook niet
denk dat ik morgen maar uitslaap, lekker dromen over al die panelen die gaan komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ah, mooie droom, dat ie waar mag worden met heel veel wakker genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er nog bedrijven aan te raden die werken in de regio Rotterdam-Zuid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Voor wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 12:37
Iemand bekend met deze website?
edit:
(Arnhem gerelateeerd zie ik net)

Kwam hem tegen op mijn strooptocht naar meer informatie en subsidies :)

Voor zover ik kan zien klopt het aardig voor wat betreft mijn woning. Wellicht dat er personen zijn die al een systeem hebben liggen en kunnen aangeven of de op de website geschatte opbrengst overeenkomt?

[ Voor 6% gewijzigd door Niek_ op 11-04-2013 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:22

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

BartNL schreef op donderdag 11 april 2013 @ 20:11:
[...]

denk dat ik morgen maar uitslaap, lekker dromen over al die panelen die gaan komen ;)
Bart ook aan de panelen?

Ik begin nu in de buurt ook wat systemen te spotten, blijkbaar geeft net voor de zomer een beter gevoel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Niek,

ik niet van arnhem of 1 van die andere gemeente's die zich met dit bewijzen als groendenkend.
Ik ken wel comparemysolar die landelijk met google je dak rekent qua oppervlakte en ligging.
Volstaat en wat al die toko's doen van gemeente's is voor mij pure geldverspilling qua overbodigheid.
Lees siderea over opbrengsten nl qua instraling en cijfer verder met jouw dak en horizon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-10 18:19

Barrycade

Through the...

izdp schreef op donderdag 11 april 2013 @ 19:39:
Sunshine.

Sma zo goed?
Sma is wel goedkoop bij tijd en wijlen te verkrijgen, maar met hun normale prijzen zijn ze veel te duur voor wat ze leveren.

Ik denk dus wat genuanceerder over omvormers ( en ook over paneeltjes) dan jouw stelligheid van beweren.
Wellicht vergeet je dat SunShine gewoon een leverancier is met andere belangen dat de meeste TvT tijgers hier? Ik kan me voorstellen dat de ondersteuning vanuit SMA met een locale Benelux vestiging wat prettiger werkt voor hun dan iedere keer naar China te moeten bellen met een "Jacky".

Daarnaast zit de prijs niet alleen in het kastje de hardware. Zie bv de website, of de specs bladen etc etc.
Dus ik betaal 300 euro meer dan een vergelijkbare omvormer van een ander merk voor dit soort kwaliteit die niet meteen in mijn rode doos zit die aan de muur hoeft te zitten. Hoewel ik moet zeggen dat in het apparaat redelijk veel denkwerk in lijkt te zitten (en dat denkwerk dient ook gewoon terug te worden verdient).

Maar dit is meer een Mercedes/Hyundai soort discussie en als je niet meer wil betalen voor de Mercedes omdat een Hyundai je ook prima van A naar B brengt is dat toch prima?

Maar de Mercedesdealer bashen omdat Hyundai beter of net zo goed is, is een beetje vreemd. Het staat toch ieder vrij om keuzes te maken - lees meer of minder te betalen voor zaken niet niet direct tastbaar zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

BartNL schreef op donderdag 11 april 2013 @ 20:11:
Hmm, er moet nog iemand naar Nijkerk morgen. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klajo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:59
zo ook een kleine energie leverancier geworden
10 yingli 255 wp full black panda panelen met een sma sb2100 tl-10 omvormer erbij
ligging oost-zuid-oost

laat de zon maar komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Mercedes/Hyundai?

Zo wil sma die discussie wel zien.
Alleen lukt dat verdomd slecht gezien de ontwikkeling van hun marktaandeel wereldwijd.
Ik betwijfel of hun kwaliteit met kop en schouders boven de rest uitsteekt.
En dus ongeacht hun prijs gekozen moet worden om voorkomen van trammelant.
Als mijn omvormers half zo lang leven als die van sma ben ik al goedkoper uit.
Qua prestatie, presteren ze behoorlijk veel beter dan die van sma.
Tenzij natuurlijk de info van sma veel te negatief is voor hun product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

900 kWp met elkaar _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-04-2013 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

izdp schreef op donderdag 11 april 2013 @ 19:39:
Sunshine.

Sma zo goed?

Hoezo te duur? Ik ben met mijn Duitse degelijke SMA weggeteld € 150,- duurder uit dan dat ik een Omniksol had genomen. Uitgaande van 10 jaar levensduur is dat wel € 15,- per jaar. Tjongejonge wat een verschil. Daarnaast past hij perfect bij mijn configuratie en heb ik ondertussen positieve ervaring met Optitrac al twijfelen vele hier daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-10 18:19

Barrycade

Through the...

izdp schreef op donderdag 11 april 2013 @ 22:49:
Mercedes/Hyundai?

Zo wil sma die discussie wel zien.
Alleen lukt dat verdomd slecht gezien de ontwikkeling van hun marktaandeel wereldwijd.
Ik betwijfel of hun kwaliteit met kop en schouders boven de rest uitsteekt.
En dus ongeacht hun prijs gekozen moet worden om voorkomen van trammelant.
Als mijn omvormers half zo lang leven als die van sma ben ik al goedkoper uit.
Qua prestatie, presteren ze behoorlijk veel beter dan die van sma.
Tenzij natuurlijk de info van sma veel te negatief is voor hun product.
Grappig dat je dus Mercedes kwalitatief beter vindt, voorbeeld dat ik wilde geven is dat de meerwaarde van Mercedes dus niet in alleen fysieke hardware zit.

Je betaald voor bv voor een Mercedes ook gewoon meer door de bakken van reclame die ze uitstorten over je (hoewel Hyundai ook tot vervelens toe reclame maakt).

Ik heb ook gewoon een bepaald "gevoel" bij de aanschaf van een omvormer en maar 1 van de facetten van mijn beslissing is de prijs. Maar dat kan dus bij iedereen anders zijn.

Om maar meteen een ander leuk vergelijk maken: Aldi en AH. Bij beide doe ik boodschappen, maar ga het liefst naar de AH terwijl ik weet dat de spullen goedkoper zijn bij de Aldi. Maar aspecten als zelf-scan, winkel uitstraling en A-merken hebben bij mij toch de overhand op de keuze waar ik mijn boodschappen het liefst doe. (en eerlijk is eerlijk wij kunnen het ook gewoon betalen).
Pagina: 1 ... 25 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.