Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.594 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Da's trouwens puur doordat ze de oude Ferraris meters zo lang nog hebben toegelaten icm PV installaties. Overal in het buitenland is er (vrijwel) vanaf het begin van de PV explosie al de eis van een apart teruglever telwerk. Als men in NL niet zo zuunig/laks was geweest, was dit niet eens een punt van discussie geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 08-04-2013 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:47
Verder lijkt het mij niet zo moeilijk om de regeling voor de vermindering van energiebelasting aan te pakken. Want als je geen of weinig stroom afneemt betaal je ook geen of weinig energiebelasting en dus hoeft die ook niet te verminderen. Nu kun je de volle vermindering krijgen terwijl je helemaal geen belasting betaald.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:51
je doelt op de heffingskorting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 11:47
izdp schreef op maandag 08 april 2013 @ 13:52:
je doelt op de heffingskorting?
Zou ook kunnen, bij mij op de rekening staat "vermindering energiebelasting". Is denk ik gewoon hetzelfde.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 21:44
En dan nog iets: Wat is het aandeel van verbruik en invoeding door particulieren/kleinverbruikers op het grote geheel in Nederland? Je betaalt immers tot 10 MWh 14,1 cent aan energiebelasting per KWh, dan tot 50 MWh 5,13ct en daarboven slechts 1,37ct.

Het kantoorgebouw waar ik werk verbruikt (met ~200 werknemers) zo'n 550 MWh per jaar, dat zijn zo'n 160 huishoudens. En dat is alleen een kantoorgebouwtje. Imagine productiefaciliteiten!

Is het voor de overheid/energiebedrijven niet lucratiever om de eerste schijf van 10MWh bv te verdubbelen dan om particulieren tegen de haren in te strijken en de saldeerwet aan te passen en/of huizen te voorzien van een extra soort BPM?

Wat voeden wij particulieren nou helemaal in in verhouding tot het totaalgebruik van NL? en windmolenparken/sunfarms?

Poldermans...jij weet dat vast wel ; -) doe een wijze uitspraak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
8Wp per huishouden las ik. Dus.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 23:37
Bedrijven wekken in NL 30x zoveel zonnestroom op t.o.v de particulieren.

Bedrijven gebruiken ook de meeste energie overdag, daarnaast betalen de bedrijven ook een stuk minder energie belasting (kost de overheid dus minder) gek he dat de SDE+ regelingen vooral interresant zijn voor bedrijven.

Een particulier met panelen kost de overheid zo'n 225 euro per jaar met de huidige regeling.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Nee, kost ze niets. Buiten de subsidieregeling van nu.
Ze hengelen alleen minder binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:32
Karelprior schreef op maandag 08 april 2013 @ 14:03:
En dan nog iets: Wat is het aandeel van verbruik en invoeding door particulieren/kleinverbruikers op het grote geheel in Nederland? Je betaalt immers tot 10 MWh 14,1 cent aan energiebelasting per KWh, dan tot 50 MWh 5,13ct en daarboven slechts 1,37ct.

Het kantoorgebouw waar ik werk verbruikt (met ~200 werknemers) zo'n 550 MWh per jaar, dat zijn zo'n 160 huishoudens. En dat is alleen een kantoorgebouwtje. Imagine productiefaciliteiten!

Is het voor de overheid/energiebedrijven niet lucratiever om de eerste schijf van 10MWh bv te verdubbelen dan om particulieren tegen de haren in te strijken en de saldeerwet aan te passen en/of huizen te voorzien van een extra soort BPM?

Wat voeden wij particulieren nou helemaal in in verhouding tot het totaalgebruik van NL? en windmolenparken/sunfarms?

Cijfers 2010
Elektra 8,11 milj aansluitingen, verbruik >klein verbruikers 36 TWh (ca 7,7 milj aansluitingen) grootverbruikers 73TWh
Gas 7,52 milj. aansluitingen, verbruik > klein vernruikers 15 miljad m3, groot 36 miljard m3

2012 Volgens schattingen ca 260-280MW opgesteld PV vermogen (mocht alles nog in 2012 geinstalleerd zijn)
Volgens ramingen CPL oplopend tot ca 1950 MWh voor woningen in 2020 met een opbrengst schatting van ca 1,6 TWh

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
fast-server schreef op maandag 08 april 2013 @ 14:32:
Bedrijven wekken in NL 30x zoveel zonnestroom op t.o.v de particulieren.

Bedrijven gebruiken ook de meeste energie overdag, daarnaast betalen de bedrijven ook een stuk minder energie belasting (kost de overheid dus minder) gek he dat de SDE+ regelingen vooral interresant zijn voor bedrijven.

Een particulier met panelen kost de overheid zo'n 225 euro per jaar met de huidige regeling.
Heb je een link/bron waar je deze cijfers vandaan hebt, want het is niet eens echt bekent hoeveel particulieren PV heeft?

Edit: voor SDE+ 2012 zijn wel 110 positieve beschikkingen afgegeven voor €3 milj voor max 256GWh, hoeveel zijn daar al van geinstalleerd of worden ook daadwerkelijk gerealiseerd?
De particulieren 2012 Zon-PV 15% subsidie was voor ca 105 MWp goed.
30x zoveel zou ca 3 GWp zijn ????? Per 1-1-2013 gerealiseerd van alle SDE 2009-2012 regelingen 54,1 MWp

[ Voor 33% gewijzigd door Domba op 08-04-2013 15:46 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Economisch heeft het maar beperkt zin om bedrijven te belasten. Uiteindelijk komt dit geld nl weer van particuliere huishoudens vandaan, bedrijven zijn nou eenmaal geen eindpunt. Politiek gezien kan je belasting op bedrijven gebruiken om belasting 'onzichtbaar' te maken, maar het verdwijnt er niet door.

Overigens zou het best kunnen, salderen voor bedrijven verbieden, hun EB fors verhogen en de EB voor particulieren verlagen. Heeft wel weer gevolgen voor je concurrentiepositie naar het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-10 22:48

Kiswum

Gadget reviewer

DanTm schreef op maandag 08 april 2013 @ 12:58:
[...]

diverse gemeentes/provincies bieden duurzaamheidsleningen aan (http://www.svn.nl/product...ing/Paginas/WatIsHet.aspx) daarbij krijg je 3% rentekorting op de normale SVN tarieven. Voor een bedrag tot 7.500 euro betaal je dan nog maar 2% rente.
Ik heb er wel eens over zitten denken om dat te gebruiken voor zonnepanelen.
De rente is overigens (deels) aftrekbaar bij de belastingdienst, dit is wellicht beter dan het geld op je bank houden met een rentepercentage van? 2,8 procent?

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dre schreef op maandag 08 april 2013 @ 18:37:
Het blijft simpelweg een investering. Met €0,21/ kWh en €1,08/ Wp zit je op een tvt van 5,5 jaar. Gaat de kWh prijs stijgen met meer dan 0% is dat mooi meegenomen. Gaat de energieprijs ineens naar €0,05/ kWh en betalen we €500 extra aan vaste kosten is dat erg jammer. Stukje winst/risico hoort daarbij, als je geen risico wilt hebben zet je het geld maar op een Cypriotische Nederlandse bank. Daar heb je namelijk 100% zekerheid.....of toch niet?
Tot 100.000 euro wel. Maar idd, zekerheid heb je nooit.

Het lastige is dat het risico/winst niet zozeer afhangt van de marktprijs voor stroom (daar kan je nog wel een visie op ontwikkelen), maar van de grillen van de belastingdienst/overheid. En die is beinvloedbaar door goed lobbywerk van PV-eigenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Hogere energiebelasting voor grootverbruikers zou wel een stimulans kunnen zijn, om daar wat meer op de energie te gaan letten.
Tevens komt dan de pv als decentrale opwek voor hun ook in beeld zonder rare subsidieregelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 114% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Koffiedikkijken noem ik dit.
Als ze morgen de (hypotheek)rente aftrek afschaffen is lenen voor zonnepanelen ook minder interessant.
Als je puur een grote overbemeten installatie neerlegt om er geld aan te gaan verdienen ben je ook niet goed bezig (mijn mening). Als je belegt in bitcoins kan heel goed gaan tot de zeepbel ploft.
Vind morgen iemand een perpetuum mobile uit dan kan iedereen gratis energie opwekken :)
Als we grote inflatie krijgen is je spaargeld niets meer waard maar de panelen leveren nog steeds kWh'tjes. Valt morgen de regering ziet het er na verkiezingen weer anders uit.

Geniet nu van het leven en de zonnige dagen.
Door de zonnepanelen bespaar ik nu voorlopig 55 Euro in de maand dat is ook wat waard. 8)

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonkma
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 13:02
antonboonstra schreef op maandag 08 april 2013 @ 09:58:
[...]

Het is zonde om die centjes weg te gooien door een grotere omvormer te kopen. Je wint over het algemeen meer kWh op jaarbasis door voor diezelfde centjes een extra paneel te kopen. Maar deze discussie loopt al veel te lang...

[...]

Spaargeld schrijft ook af. Ze noemen het inflatie ;)
Toch nog 1x hierover :) :) :)

Ik heb een omvormer die overbemeten is 5000W en 4200 WP panelen maar ik merk dat mijn omvormer in vergelijking met mensen die onderbemeten is een stuk koeler blijft omdat hij niet bijna constant tegen zijn maximale vermogen aan zit te hikken. (of het teveel aan energie in warmte om moet zetten)
Dit betekend in theorie dat de electronica minder snel verouderd en dat je dus waarschijnlijk langer met je omvormer kan doen.
Je rijd tenslotte met je auto ook niet constant volgas _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Of heb ik dit nu helemaal mis??

Camber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
jonkma schreef op maandag 08 april 2013 @ 19:09:
[...]

Ik heb een omvormer die overbemeten is 5000W en 4200 WP panelen maar ik merk dat mijn omvormer in vergelijking met mensen die onderbemeten is een stuk koeler blijft omdat hij niet bijna constant tegen zijn maximale vermogen aan zit te hikken.
Dit betekend in theorie dat de electronica minder snel verouderd en dat je dus waarschijnlijk langer met je omvormer kan doen.

Ja je hebt het helemaal mis :9. Met mijn auto rijd ik constant volgas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonkma
weebl15 schreef op maandag 08 april 2013 @ 19:13:
[...]

Ja je hebt het helemaal mis :9. Met mijn auto rijd ik constant volgas!
Haha :*) :*) :*) dan betaald je baas je brandstof zeker!!

Camber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 22:01
Je hebt het helemaal mis een onderbemeten omvormer zet het teveel aan toegevoerde energie niet om in warmte, hij doet er gewoon niets mee. Vergelijk het met een batterij die wordt ook niet warm als je er niets op aan sluit.
Sterker nog bij minder zonnig weer is een onderbemeten omvormer vaak beter in zijn rendement waardoor je uiteindelijk op een heel jaar meer energie produceert.

Dit is een discussie zonder eind op dit forum.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op maandag 08 april 2013 @ 19:06:
Maaruh, weer even terug naar PV :)

Ik ben erg benieuwd hoe schoon de panelen worden met de aankomende regen. Zit nu nogal wat vogelpoep en andere troep op namelijk. Heb tot op heden ze nog niet schoongemaakt namelijk :+
Straks gaan de admins over heel dat salderen ook een aparte topic forceren?

nu ook on topic : Ergens heb ik liever geen regen, maar de plantjes hebben nu en later water nodig (opslag in 5x 210L regentonnen). Dus van mij mag het wel gaan regenen. Daarnaast worden dan ook mijn zonne-panelen wat schoongespoeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 12:36

VPI

coyote1980 schreef op maandag 08 april 2013 @ 08:41:
Van het weekend eens even een plaatje geschoten van de strakgelegde paneeltjes met een blauwe lucht:

[afbeelding]

Ziet er toch wel erg fraai uit zo. Ben erg blij dat ik voor zwarte paneeltjes met zwarte rand ben gegaan. Verder weinig nuttigs bij te dragen, maar een plaatje tussen de droge stof zo nu en dan is ook wel leuk :P
Zitten er wel panelen op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
PeterZ(on) schreef op maandag 08 april 2013 @ 13:51:
Verder lijkt het mij niet zo moeilijk om de regeling voor de vermindering van energiebelasting aan te pakken. Want als je geen of weinig stroom afneemt betaal je ook geen of weinig energiebelasting en dus hoeft die ook niet te verminderen. Nu kun je de volle vermindering krijgen terwijl je helemaal geen belasting betaald.
Heffingskorting geldt ook voor het aardgasverbuik.

http://www.gaslicht.com/e...tie/energiebelasting.aspx

Wat houdt heffingskorting in?

Iedereen heeft een basisbehoefte aan energie. Zelfs als er veel energiebesparende maatregelen worden genomen zal elk huishouden toch nog elektriciteit en aardgas nodig hebben. Daarom belast de overheid deze basisbehoefte -of onvermijdelijk verbruik- niet. Om het systeem van inning en verrekening van de energiebelasting niet te ingewikkeld te maken, wordt daarom per elektriciteitsaansluiting een korting op de energiebelasting toegekend, de zogenaamde heffingskorting. Uw elektriciteitsleverancier betaalt u deze korting door middel van een aftrekpost op uw energienota. (Bron: Consuwijzer). Is uw energienota over een periode korter of langer dan 1 jaar, dan vindt u de heffingskorting naar rato terug op uw jaarrekening
.

Nog even terugkomend op het mogelijk einde van het salderen. Einde van het saldeermodel is geen probleem, ik ben voor een redelijk FIT. Kan gelijk de andere kant van mijn dak ook vol panelen. En zo denken heel veel mensen erover. Alleen voor de warmtepompen e.d. is dit weer een minder goed bericht. Geen overschot meer en ook geen neggies :) Bezuinigen gaat dan weer lonen....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 08 april 2013 @ 19:44:
[...]

Straks gaan de admins over heel dat salderen ook een aparte topic forceren?
Vind ik geen eens zo'n raar idee .... Met een mooie topic start over de verschillende regels/wetten en de verschillende manieren hoe energie leveranciers met zonnepanelen om gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op maandag 08 april 2013 @ 09:39:
[...]

Als financiele man hoor je ook de afschrijving mee te rekenen, in een vergelijking met spaargeld ;)
smiley ?
ik ben geen financiele man, en ik schreef niet af, terugverdientijd omvat namelijk geen investering.
oude economie toepassen lijkt me dat, het klopt niet, ik zit al een jaar of 5 na de tvt.
wat wil je nu precies afschrijven ? en waarom ?
ik zag wel iedere maand 65 euro minder stroomkosten, die ook niet stegen,
dit saldo is helaas gespaard, wat zonde toch.

welkom in 2013 iedereen.

en die ferraris ?
ik ben `vast` niet thuis,
alleen als ik een voordeel zie doe ik open.
trappen ze de deur in hebben we een leuke case niet ?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2013 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8 maanden geleden was er een tvt en nu nog steeds met lagere prijzen,
waar het om gaat is dat dit goed zich niet leent voor keynes economie.
afschrijven klopt niet als je de tvt datum haalt, na 6 jaar geen pech hebt gehad, en niet gaat vervangen,
hierna volgt rendement en milieuwinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
jonkma schreef op maandag 08 april 2013 @ 19:09:
[...]

Ik heb een omvormer die overbemeten is 5000W en 4200 WP panelen maar ik merk dat mijn omvormer in vergelijking met mensen die onderbemeten is een stuk koeler blijft omdat hij niet bijna constant tegen zijn maximale vermogen aan zit te hikken. (of het teveel aan energie in warmte om moet zetten)

Mij bullcrap meter slaat toch wel een beetje uit... nofi :+

De efficiëntie ligt meestal het hoogst bij hogere percentuele belasting. Een 4kWp installatie op een 4kW omvormer zal minder in warmte omzetten dan dezelfde 4kWp installatie op een 5kW omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We zijn van plan een uitbreiding te doen van onze zonnestroom installatie.
We hebben nu 195 wp panelen van hj solar, dit zijn panelen uit.........juist China.
Mijn leverancier waar ik een offerte heb gevraagd, koopt ivm de importheffing momenteel geen hj solar meer in. Als alternatief zou ik antaris asm195 wp panelen kunnen kopen. Prijs is ongeveer gelijk.
Nu lijkt het mij wel een goed plan om deze panelen te kopen, echter ik heb geen referenties.
Volgens mij zijn de panelen best oke een +tolerantie van 3% 30 jaar 80% vermogen garantie, 12 jaar product garantie. Eigenlijk lijken de specs. beter dan de hj solar panelen voor nagenoeg dezelfde prijs.
Mis ik nu iets, of is dit een goed aanbod??
Zij de Antaris panelen een goed plan denken jullie?
Ik wil ze per 2 op een enecsys smi 360 duo inverter aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 107% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonkma
Bartjuh schreef op maandag 08 april 2013 @ 21:06:
[...]

Mij bullcrap meter slaat toch wel een beetje uit... nofi :+

De efficiëntie ligt meestal het hoogst bij hogere percentuele belasting. Een 4kWp installatie op een 4kW omvormer zal minder in warmte omzetten dan dezelfde 4kWp installatie op een 5kW omvormer.
Dan weet ik ook niet waarom mijn omvormer minder warm wordt (zal wel aan de plaatsing van de omvormer liggen).
Maar als ik de efficiëntie grafieken van mijn omvormer bekijk maakt het bijna geen verschil of ok nu op 80% zit of 95%

Camber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Karelprior schreef op maandag 08 april 2013 @ 14:03:

Ik werd door een twiekert van twitter doorverwezen naar dit fraaie forum gesleurd. Wat wil je dat ik jullie wijsmaak? Er zijn al enkele leuke posts geweest, zelfs met link naar mijn statistiek golfje. Dus wat willen jullie nog meer? Op het moment stelt de invoeding nog niks voor, zelfs als je zeer ruimhartig met 900 kWh/kWp.jaar zou gaan rekenen (wat CBS niet doet, die gebruiken voorlopig nog even voor het gemak 700). Dus gewoon vet doorplaatsen. En als jullie je niet melden bij "de bekende site" (niet wettelijk verplicht, ook al wordt de suggestie gewekt dat het dat wel is), dan weten we nog niks/weinig en blijft het gokken geblazen.

Verder tijdens The Solar Future. Ik word gek van de gissingen en de statistische mist die maar niet wil verdwijnen uit dit kolen- & gas gestookte fossiele poldertje, grotendeels below sea level gelegen...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
jonkma schreef op maandag 08 april 2013 @ 21:49:
[...]
Dan weet ik ook niet waarom mijn omvormer minder warm wordt (zal wel aan de plaatsing van de omvormer liggen).
Maar als ik de efficiëntie grafieken van mijn omvormer bekijk maakt het bijna geen verschil of ok nu op 80% zit of 95%
Over het algemeen is juist; hoe meer belasting, hoe beter. Turbines draaien het liefst ook op vollast, niet deellast. Net als verbrandingsmotoren, die zijn het efficiëntste te krijgen als ze volle polle draaien.

Dat het in een auto niet efficiënt is is simpelweg omdat op hoge snelheid je veel meer luchtweerstand hebt (dat dan veruit dominant is) te overwinnen (kwadratisch met de snelheid). En omdat het vaak op deellast ontworpen is (dat gaat dan wel ten kostte van efficiëntie op vollast).

Sommige apparaten hebben hun optimum elders liggen by design, maar als er een algeheel maximum gevonden moet worden ongeacht plaatsing werkpunt, dan ligt dat praktisch altijd bij nagenoeg volle belasting. Veel omvormers hebben inderdaad hun optimum op bijv 60% liggen (al verschilt dat zelden veel van >90%), maar zijn echt wel minder efficiënt bij <30%, en daar kom je veel vaker bij een te grote omvormer...

Wat zou kunnen zijn in jou geval is dat een 5kW omvormer ontworpen is voor een bijbehorende hoeveelheid warmte, en dus de gegenereerde warmte (die bijna hetzelfde is) beter kan afvoeren (grotere fan, groter koelblok, etc). Dat hij substantieel minder warmte genereert (warmte != temperatuur !) bij eenzelfde PV vermogen dan een 4kW omvormer vind ik zeer onwaarschijnlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Bartjuh op 08-04-2013 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10 23:33
Helaas heb ik de efficientiecurve van mijn type SolarEdge inverter (3000W) niet kunnen vinden, maar bij de eerstvolgende qua grootte (3300W), piekt de efficientie rond de 1500W (~97,8) en zit 'ie vanaf 500W al boven 97%.

Dit i.c.m. met het feit dat ik in de toekomst mogelijk nog wat panelen ga toevoegen om m'n eigen verbruik voor ~ 100% i.p.v. ~ 75% zelf op te wekken, heeft voor mij de doorslag gegeven om voor een 3000W ipv 2200W inverter te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Cranberry schreef op maandag 08 april 2013 @ 22:38:
Helaas heb ik de efficientiecurve van mijn type SolarEdge inverter (3000W) niet kunnen vinden, maar bij de eerstvolgende qua grootte (3300W), piekt de efficientie rond de 1500W (~97,8) en zit 'ie vanaf 500W al boven 97%.

Dit i.c.m. met het feit dat ik in de toekomst mogelijk nog wat panelen ga toevoegen om m'n eigen verbruik voor ~ 100% i.p.v. ~ 75% zelf op te wekken, heeft voor mij de doorslag gegeven om voor een 3000W ipv 2200W inverter te gaan.
Maar onder de 30% duikt ie wel wat in... ;) En daar zit je relatief vaak (al is dat dan weer wel bij minder vermogen -> minder absoluut verlies), en nog vaker bij een overbemeten omvormer.

Als je in de toekomst nog van plan bent om wat bij te leggen, dan kan het inderdaad handig zijn om voor die grotere omvormer te gaan. Houd er wel rekening mee dat je later wellicht niet meer dezelfde panelen kunt krijgen, en wellicht iets gaan afwijken qua specs (Voc, Vmp, Imp, etc) en dat niet 100% lekker in een string past...

Afbeeldingslocatie: http://www.navitron.org.uk/forum/index.php?action=dlattach;topic=12762.0;attach=6326;image
Onder 30%, dus 1,5kW, duikt het toch significant in. Verschil optimum en bij vollast is misschien 0,5%.

[ Voor 9% gewijzigd door Bartjuh op 08-04-2013 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Bartjuh schreef op maandag 08 april 2013 @ 22:49:
[...]

Houd er wel rekening mee dat je later wellicht niet meer dezelfde panelen kunt krijgen, en wellicht iets gaan afwijken qua specs (Voc, Vmp, Imp, etc) en dat niet 100% lekker in een string past...
Omdat ik SE met aparte optimizers heb, hoef ik me daar geen zorgen over te maken. Orientatie en specs doen niet ter zake ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Cranberry schreef op maandag 08 april 2013 @ 23:03:
[...]
Omdat ik SE met aparte optimizers heb, hoef ik me daar geen zorgen over te maken. Orientatie en specs doen niet ter zake ;)
Aan alles gedacht dus ;) Ik houd mijn mond wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

antonboonstra schreef op maandag 08 april 2013 @ 09:58:
[...]

Het is zonde om die centjes weg te gooien door een grotere omvormer te kopen. Je wint over het algemeen meer kWh op jaarbasis door voor diezelfde centjes een extra paneel te kopen. Maar deze discussie loopt al veel te lang...

[...]

Spaargeld schrijft ook af. Ze noemen het inflatie ;)
Hobby kost geld ;)

Btw, gaat jou noord set nu al wat in rendement om hoog, ik zie dat de zon inmiddels al de oost
en west lijn doorbroken heeft als je begrijpt wat ik bedoel, je krijgt va nu steeds vaker s'morgens
vroeg en sávonds laat de zon op je noord panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Kiswum schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 15:54:
[...]

Bedankt, ik moet nog 4 dagen wachten voordat ik kan joinen (er zijn 5 outputs nodig)
Het was even aftellen, maar ik zal vanaf vandaag meewerken om de Output van T.net op te schroeven, na 5 outputs werd ik toegelaten tot het Tweaker.net Team :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 12:37
Ben mezelf aan het oriënteren op zonnepanelen. Een van de vragen die dan voorbij komt is hoe je meterkast eruit ziet ivm het maximale vermogen van de panelen.

Dit is onze meterkast
Als ik bovenstaande goed verwoord heb ik (van boven naar onder/links naar rechts):
- groepen: B16/B16/B16 en B16/B16/C16
- hoofdschakelaar 40A / 2x aardlekschakelaar 40A / beltrafo
- hoofdzekering C40

Volgens de verschillende websites mag ik, gezien de hoofdzekering van 40A, de groep van de panelen maximaal 25A maken. Nu vraag ik mij af of ik die groep van 25A achter 1 van de bestaande aardlekschakelaars kan plaatsen, of dat ik deze groep een eigen aardlek moet geven? (of zo'n gecombineerde groep/aardlek). Als ik de max van de groepen optel (3*16) kom ik op 48A uit. Lijkt mij dat als ik daar nog een keer 25A bij op zet ik wel erg hoog uitkom voor de aardlek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-10 10:04
@niek_
ik kan niet zeggen dat ik zeker weet dat de hoofdzekering c40 is.
(het kan zijn dat het meterkastje wat er tussen hangt is gezekerd op 35A)
maar dat hoeft de pret niet te drukken.
(zijn genoeg wegen om heen. welke hangt van de rest van het project af.)

weet je zeker dat je 1x 25A nodig hebt?
dat zou zoon 6kWp zijn op dak?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Niek_ schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 10:18:
Ben mezelf aan het oriënteren op zonnepanelen. Een van de vragen die dan voorbij komt is hoe je meterkast eruit ziet ivm het maximale vermogen van de panelen.

Dit is onze meterkast
Als ik bovenstaande goed verwoord heb ik (van boven naar onder/links naar rechts):
- groepen: B16/B16/B16 en B16/B16/C16
- hoofdschakelaar 40A / 2x aardlekschakelaar 40A / beltrafo
- hoofdzekering C40

Volgens de verschillende websites mag ik, gezien de hoofdzekering van 40A, de groep van de panelen maximaal 25A maken. Nu vraag ik mij af of ik die groep van 25A achter 1 van de bestaande aardlekschakelaars kan plaatsen, of dat ik deze groep een eigen aardlek moet geven? (of zo'n gecombineerde groep/aardlek). Als ik de max van de groepen optel (3*16) kom ik op 48A uit. Lijkt mij dat als ik daar nog een keer 25A bij op zet ik wel erg hoog uitkom voor de aardlek?
Niet bij een bestaande aardlek zetten, dat is niet handig, dan kan je die nooit meer uitbreiden, ook ivm de max stroom van een aardlek..

Omdat het een vast aangesloten apparaat is welke alleen op de groep komt hoeft er geen aardlek voor. Ik heb het wel gedaan, maar op een eigen aardlek van 300mA.

Lijkt er op dat je makkelijk een 25A automaat kan toevoegen tussen de anderen, en een aardlek tussen de twee aanwezige aardlekken ( even 1 naar rechts dan klopt de volgorde ) En vast nog een plekkie voor een LCD kWh meter .....

PS Ik zou de beltrafo verwijderen, die vreet stroom.... Gewoon zo'n draadloze op batterijen of een gietijzeren bel naast de deur :) heb ik ook.

[ Voor 3% gewijzigd door WoudseHoeve op 09-04-2013 11:28 . Reden: Beltrafo ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Bedankt voor jullie reacties. Had ondertussen nog even met Liander gebeld over de aansluiting. Heb een 1-fase 36A aansluiting (dacht altijd dat het 25/35/40 was?) maar volgens de mevrouw aan de andere kant van de lijn is het 36A.
25A is inderdaad bijna 6kWp kan denk ik met 16A ook wel uit dat is volgens mij ruim 3,5kWp. Ons jaarlijkse verbruik is ongeveer 2750kWh dus met 16A red ik het prima.

Wel even een vraagje, de huidige aardlekschakelaars zijn 40A, 30mA. Vanwaar de sprong naar 300mA in je reactie?
edit:
Lees net dat aanbevolen wordt om minimaal 100mA te plaatsen, ben er alleen nog niet uit waarom.

Goede tip voor wat betreft de beltrafo (zal maar niet zeggen dat we deze niet gebruiken en een draadloze bel hebben hangen....zonde van de euro's de afgelopen jaren, haal hem gelijk weg).

[ Voor 7% gewijzigd door Niek_ op 09-04-2013 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@niek_
het kastje waar de meter in zit heeft ook een zekering (tussen de c40 en de hoofdschakelaar).
misschien is die 36A, is wel iets nieuws dus weet ik ook niet zeker.
(ook kan ik niet zeggen of hij geschikt is voor pv.
maar laten vervangen(gratis) is geen probleem.)

op 16A kan 3850Wp (of als je wil onder dimensioneren tot 4500Wp, vrije keuze)
maar ik denk dat je meer richting de 3000Wp wil kijken.

30mA is geen probleem, 300mA is niet nodig. (ik doe het ook met een 30mA)
(wel een aardlek die met een hoekige sinus over weg kan. als ik ze zo zie gok ik er op dat het kan)
bij woudsehoeve is het allemaal wat groter. ;)

edit:
gewoon een groep bij/laten plaatsen in de groep zonder de C16. (ik heb geen idee waar die voor is)
is er ook ruimte genoeg voor een kWh meter. (is wel leuk om te hebben, maar kan ook anders opgelost worden)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 09-04-2013 11:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Betreffende de digitale DIN-rail kWh-meter, zit te kijken naar de ABB C11 voor €63,- (inclu verzending) is dat de beste keus? Goede prijs?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2013 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 12:00:
Betreffende de digitale DIN-rail kWh-meter, zit te kijken naar de ABB C11 voor €53,- is dat de beste keus? Goede prijs?
ik heb hem gratis. en dat was een goede prijs ;)
vind hem niet echt bijzonder geschikt voor pv.
(af lezen van decimalen is lastig met een klein knopje.
en ik heb er een bril voor nodig.)

ik heb zelf deze in de meterkast.
http://www.eprotech.nl/sh...ale-aanduiding-p-143.html
bevalt mij beter als de abb. (is net zo onnauwkeurig)
maar het kan nog beter natuurlijk.

de abb kan wel weer andere leuke dingen.
(zo als, iets laten aanschakelen bij meer als X vemogen)

@antonboonstra.
thank's naar die was ik al aan het zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 09-04-2013 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-10 18:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Deze zijn ook prima afleesbaar en mooi compact. Verlicht display en twee cijfers achter de komma.
http://www.ebay.de/itm/di...chnik&hash=item53f7619f60

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:52
WoudseHoeve schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 11:26:
PS Ik zou de beltrafo verwijderen, die vreet stroom.... Gewoon zo'n draadloze op batterijen of een gietijzeren bel naast de deur :) heb ik ook.
Ik werd hier er toch op gewezen dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Alhoewel ik het daar ook voor gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
antonboonstra schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 12:19:
Deze zijn ook prima afleesbaar en mooi compact. Verlicht display en twee cijfers achter de komma.
http://www.ebay.de/itm/di...chnik&hash=item53f7619f60
'k Kon van deze meter niet zo snel vinden wat 'ie doet met het verbruik van de inverter als de productie is gestopt. 'k Heb nl. van hetzelfde merk een meter (en die heb jij toch ook Anton?), die het verbruik van de inverter als er niet wordt geproduceerd, vrolijk optelt en S0-pulsen afgeeft.
Dat is dan weer het voordeel van bijv. de ABB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Snowmiss schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 12:23:
[...]
Ik werd hier er toch op gewezen dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Alhoewel ik het daar ook voor gedaan heb.
Ik weet het ook niet, mogelijk dat de modernere trafo's beter zijn, minder wervelstroom verliezen in de kern.
Die gietijzeren bel heeft niet eens batterijen :) ze waren vroeger zo gek nog niet....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Een deurklopper is ook een optie :P

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Die hoor ik niet achter op het erf, en dat is wel handig .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
WoudseHoeve schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 12:39:
[...]

Ik weet het ook niet, mogelijk dat de modernere trafo's beter zijn, minder wervelstroom verliezen in de kern.
Die gietijzeren bel heeft niet eens batterijen :) ze waren vroeger zo gek nog niet....
Off-topic: ik mis mijn eigen post van 12:23 uur in deze thread??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Nog een ander dilemma(tje). Volgens de berichten is de opbrengst van een systeem het beste met een omvormer welke zo dicht mogelijk bij de panelen geplaatst is. We hebben hier een plat dak, de bovenste verdieping bestaat uit slaapkamers + badkamer. Ik zou bij voorkeur de omvormer op de begane grond bij de CV hangen (om uit de slaapkamers te blijven), dit is echter wel 2 verdiepingen lager, zo'n 6m onder het dak. Kan ik erachter komen wat dit voor een mogelijk verlies oplevert? (of andere nadelige gevolgen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-10 11:23

Bozevkwa

The Falcons have landed

Snowmiss schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 12:46:
[...]

Ik zie jou post overigens wel. Misschien een F5-je :Y)

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ik heb een offerte gekregen:
12 PV panelen, type Astronergy CHSM6610P 245
Totaal vermogen: 2.940 Wp
Verwachte opbrengst: 2.645 kWh/jaar (prijs per Wattpiek € 1,36, bij zuid orientatie)
1 Inverter, type Delta Solivia 2.5

4800 euro inclusief installatie (inc. meterkast aanpassing).

ik zit alleen nog te twijfelen tussen alles oostzuidoost of oostzuidoost/westnoordwest.

iemand suggesties/ opmerkingen over panelen/inverter/prijs of orientatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Cranberry schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 12:30:
[...]
'k Kon van deze meter niet zo snel vinden wat 'ie doet met het verbruik van de inverter als de productie is gestopt. 'k Heb nl. van hetzelfde merk een meter (en die heb jij toch ook Anton?), die het verbruik van de inverter als er niet wordt geproduceerd, vrolijk optelt en S0-pulsen afgeeft.
Dat is dan weer het voordeel van bijv. de ABB.
Ik heb inderdaad ook dezelfde en deze geeft inderdaad pulsen als de stroom de andere kant op loopt. Weet alleen niet of de waarde op het display ook mee veranderd. Gedurende de nacht tel ik zo'n 8 pulsen wat neerkomt op 0,004 kWh. Redelijk verwaarloosbaar.
Niek_ schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 12:50:
Nog een ander dilemma(tje). Volgens de berichten is de opbrengst van een systeem het beste met een omvormer welke zo dicht mogelijk bij de panelen geplaatst is. We hebben hier een plat dak, de bovenste verdieping bestaat uit slaapkamers + badkamer. Ik zou bij voorkeur de omvormer op de begane grond bij de CV hangen (om uit de slaapkamers te blijven), dit is echter wel 2 verdiepingen lager, zo'n 6m onder het dak. Kan ik erachter komen wat dit voor een mogelijk verlies oplevert? (of andere nadelige gevolgen?)
De opbrengst is het hoogst als je de kabels met daardoor de hoogste stroom, zo kort mogelijk houdt. Stroom2 x weerstand = kabelverliezen. Als je omvormer groter dan 2000W is, is de stroom aan AC kant bijna altijd hoger dan aan DC kant. Dan is het dus voordeliger om je omvormer zo dicht mogelijk bij je meterkast te hangen. Aangezien je aan DC zijde vaak ook nog 4mm2 kabels toepast en aan AC zijde 2,5mm2, geldt dit nog meer.

Enige nadeel is dat je kabels met hoge DC spanningen door je huis hebt lopen. Deze kant is in tegenstelling tot de AC kant niet gezekerd en bij DC spanningen heb je grotere kans op vlambogen (brand).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-10 18:19

Barrycade

Through the...

DanTm schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 12:53:
ik heb een offerte gekregen:
12 PV panelen, type Astronergy CHSM6610P 245
Totaal vermogen: 2.940 Wp
Verwachte opbrengst: 2.645 kWh/jaar (prijs per Wattpiek € 1,36, bij zuid orientatie)
1 Inverter, type Delta Solivia 2.5

4800 euro inclusief installatie (inc. meterkast aanpassing).

ik zit alleen nog te twijfelen tussen alles oostzuidoost of oostzuidoost/westnoordwest.

iemand suggesties/ opmerkingen over panelen/inverter/prijs of orientatie?
Correct me if I'm wrong, maar die Delta heeft toch maar 1 MPP? Dus is zou niet op 2 kanten gaan leggen.

En de WNW kant is nu niet echt een fantastische opbrengst kant. Ik heb dat ook en ik reken op max 60%. Dus ik zou alles op OZO leggen. Ken de panelen niet, maar het setje lijkt wel goed in balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Niek_ schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 12:50:
Volgens de berichten is de opbrengst van een systeem
Welke berichten ? ben ik wel benieuwd naar.

Kabel verliezen worden berekend met P = I2 * R.
Je kan dus zelf de verliezen uitrekenen, bij de juiste DC en AC kabel lengtes en diktes. Daarnaast komt bij dat bij grotere systemen vaak met meerdere strings word gewerkt waardoor de stromen worden verdeeld over meer kabels.
Bij 3 fase omvormers moet je wel rekening houden met het feit dat aan de AC kant de totale stroom wordt verdeeld over 3 aders.

Weerstand koper kabel: + Pverlies in Watt bij 3000kW opbrengst en 10 meter kabel
1.5mm2 = 12.1 ohm/km, Pv = 18.9W
2.5mm2 = 7.4 ohm/km, Pv = 11.6W
4mm2 = 4.6 ohm/km, Pv = 7.2W
6mm2 = 3.1 ohm/km, Pv = 4.8W
10mm2 = 1.8 ohm/km, Pv = 2.8W
16mm2 = 1.15 ohm/km, Pv = 1.8W

Nu weet je nog niet veel, lastig om het verlies over een jaar te bepalen omdat de stroom in het kwadraat staat ..... een gemiddelde stroom volstaat niet.

De simpelste oplossing is : dikkere kabels ! 6mm2 ivp 4 mm2 voor DC en 4 mm2 ipv 2.5mm2 voor AC

[ Voor 5% gewijzigd door WoudseHoeve op 09-04-2013 13:51 . Reden: Oplossing ... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Je geeft het al aan waar het mis gaat in de eerste zin: je kan NIET je verliezen berekenen.

Ik heb al een avondje ofzo in Excel e.e.a. geprobeerd te berekenen. Dat valt wel even tegen.

Welke aannames maak je? Teveel variabelen, die ook nog eens "variabeler zijn" dan je zou denken.

Maar de vuistregel is de juiste: bespaar nooit op de dikte van je bekabeling.

Als ik nog eens zin heb, dan zet ik hier wel een spreadsheet op Tweakers met tig variabelen.
Nu even druk met koken >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Ik haalde dit uit de informatie die je overal ziet staan waarbij gesproken wordt van het zo dicht mogelijk bij de panelen plaatsen van de omvormer. Als ik je goed begrijp zou je haast kunnen zeggen dat je bij de grotere vermogens de omvormer beter zo dicht mogelijk bij de meterkast kan plaatsen? Is het 'niet geaard zijn' dan de enige reden om hier vanaf te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Niek_
het maakt niet zoveel uit waar de omvormer staat.
(liefst met zo kort mogelijke kabel voor DC en AC. zo niet jammer dan.)
verlies heb je toch wel. (geen pv is het grootste verlies.)
zie het relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
>:) Toch niet weer een discussie over kabeldiktes?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drielp schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 18:10:
>:) Toch niet weer een discussie over kabeldiktes?
Zo 2012. Bij mij gaat het draadloos...... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

8) geweldig dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. Dare to Dream !
POWER over WIFI.
Even een eigen ssidd fair-energie aanmaken en maar stroom verdelen over de buurt :)

[ Voor 4% gewijzigd door zonnebaas op 09-04-2013 19:02 ]

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Snowmiss schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 12:46:
[...]

Snowmiss in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
Ik heb hem voor je gevonden:
Overigens was deze gewoon gequote enkele berichten boven je vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand een idee welk soort plug dit is? Zit op een 239 Wp paneel van BISOL.
Lijkt op een MC4 maar deze is vierkant en heeft 2 randen aan de buitenkant.

Afbeeldingslocatie: http://www.zondagen.be/fotos/plug.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2013 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Lijkt heel veel op een tyco solar lok een link

edit: een beter link naar TE connectivity

[ Voor 29% gewijzigd door Domba op 09-04-2013 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Bozevkwa schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 12:51:
[...]

Ik zie jou post overigens wel. Misschien een F5-je :Y)
Kiswum schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 19:14:
[...]

Snowmiss in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
Ik heb hem voor je gevonden:
Overigens was deze gewoon gequote enkele berichten boven je vraag ;)
Off-topic: F5 en CTRL-F5 geven hem beide niet in beeld voor mij en ook de link die Kiswum gaf leidt bij mij niet tot de gewenste post. Het is juist uit die quote dat ik kan zien wanneer ik 'm geplaatst heb, en dus zou het zo terug te vinden moeten zijn tussen de andere posts. Wat niet het geval is :(

Het lijkt erop dat ik een bug heb gevonden in Tweakers7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Verbruikt een beltrafo veel? Wat is veel?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonkma
Bartjuh schreef op maandag 08 april 2013 @ 22:22:
[...]

Over het algemeen is juist; hoe meer belasting, hoe beter. Turbines draaien het liefst ook op vollast, niet deellast. Net als verbrandingsmotoren, die zijn het efficiëntste te krijgen als ze volle polle draaien.

Dat het in een auto niet efficiënt is is simpelweg omdat op hoge snelheid je veel meer luchtweerstand hebt (dat dan veruit dominant is) te overwinnen (kwadratisch met de snelheid). En omdat het vaak op deellast ontworpen is (dat gaat dan wel ten kostte van efficiëntie op vollast).

Sommige apparaten hebben hun optimum elders liggen by design, maar als er een algeheel maximum gevonden moet worden ongeacht plaatsing werkpunt, dan ligt dat praktisch altijd bij nagenoeg volle belasting. Veel omvormers hebben inderdaad hun optimum op bijv 60% liggen (al verschilt dat zelden veel van >90%), maar zijn echt wel minder efficiënt bij <30%, en daar kom je veel vaker bij een te grote omvormer...

Wat zou kunnen zijn in jou geval is dat een 5kW omvormer ontworpen is voor een bijbehorende hoeveelheid warmte, en dus de gegenereerde warmte (die bijna hetzelfde is) beter kan afvoeren (grotere fan, groter koelblok, etc). Dat hij substantieel minder warmte genereert (warmte != temperatuur !) bij eenzelfde PV vermogen dan een 4kW omvormer vind ik zeer onwaarschijnlijk.
Wat ik eigenlijk met de auto als voorbeeld bedoelde is dat als je altijd volgas rijd je veel meer slijtage hebt en daardoor eerder je motor kan vervangen.

Dus ik dacht als je omvormer altijd op zijn maximale output draait en er daardoor de electronica sneller verouderd en je dus daardoor je omvormer eerder moet vervangen.

Maar bedankt voor de uitleg weer een stukje techniek geleerd. d:)b

Camber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een raar probleem met mijn AEG PC2000, als mijn omvormer zich uitschakeld als het donker wordt, verbruikt hij nog ± 50 watt aan de AC kant uit het net.
Ik volg al een tijdje dit forum, maar ik heb nog nergens iets gelezen dat de omvormer als deze zich af en uitschakeld nog stroom verbruikt. Ik lees erg weinig over deze omvormers, zijn er dan nooit problemen mee of zijn ze zo goed.
Mijn systeem is 10 x 200watt met een AEG pv2000 op het ZW (werkt verders prima)http://gathering.tweakers.net/global/smileys/clown.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

hopelijk simpele vraag:

Welk paneel en waarom?
Renesola Virtus2 255Wp
OF
Yingli YL250P-29b

Komen op Oost, 60 hh en prijs ontloopt elkaar nauwelijks

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-08 22:16
Waarom 250wp als 270wp er voor haast dezelfde prijs ligt ? Ze ziet veel yingli en heb ik zelf ook op dak liggen 23 x de 265 wp en krijg nog 6 x 270 wp mono yingli panda der bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:36
@Henk B47: hoe meet je dat verbruik?
ik meet hier ca. 50 watt per omvormer met een energiemeter op basis van een klem om de fasedraad maar met een gewone cresta kwhmeter meet ik 2-3 watt met een lage powerfactor. Heeft dus te maken met blindstroom of vermogen (weet niet precies hoe het heet)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
jonkma schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 20:36:
[...]
Wat ik eigenlijk met de auto als voorbeeld bedoelde is dat als je altijd volgas rijd je veel meer slijtage hebt en daardoor eerder je motor kan vervangen.

Dus ik dacht als je omvormer altijd op zijn maximale output draait en er daardoor de electronica sneller verouderd en je dus daardoor je omvormer eerder moet vervangen.

Maar bedankt voor de uitleg weer een stukje techniek geleerd. d:)b
Dat zou op zich wel kunnen, maar dat zou voor mij geen factor zijn in de afweging welke omvormer te kiezen... ;) Tegen de tijd dat hij afgeschreven is kan je waarschijnlijk een betere kopen voor minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een universeel meter 0,23 amp plus spanning 225 volt heb ookeen wattson meter (door deze noukeuriger gemeten ) geeft het zelfde aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@henk B47: volgens mij gaan die allemaal niet goed om met blindvermogen/stroom (hoe het ook al weer heet).
probeer het eens met een cresta energiemeter (eur 10,- bij de bouwmarkt)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar ik heb begrepen dat de omvormer helemaal uit geschakeld wordt als er geen stroom meer van de panelen komt, en er dan ook geen AC stroom loopt.
De wattson meter is al een energie meter die aardig naukeurig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
tja, toch even googlen op blindstroom...
en in je boekje van de omvormer kijken waar vast staat dat een omvormer in standby 1-5 watt verbruikt

[ Voor 56% gewijzigd door BarryH op 09-04-2013 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 19:14
Ik heb advies nodig.

Ik ben momenteel bezig met het onderzoeken van de aanschaf van zonnepanelen.
Ik heb nu een aantal partijen gehad en ben eigenlijk stom verbaast over de verschillen kwa prijzen en opbrengst wat ze zouden kunnen leveren.

Even kort bij elkaar wat aangeboden is
Partij 1 heeft 2 aanbiedingen

12 * Zonnepaneel Suntech STP305 - 24/Vd
SMA SB 3000TLST-21
Opbrengst 3220kWh
Prijs 6135

12 * Zonnepaneel Sunrise SR-M660260 full-black
SMA SB 2500
Opbrengst 2745kWh
Prijs 5325

Partij 2 heeft ook 2 aanbiedingen gedaan
12* YINGLI YL265C-30b
Omnik Omniksol 3.0K
opbrengst 3020kWh
prijs 5520

18* YINGLI YL190PT-23b
Omnik Omniksol 4.0K
opbrengst 3250kWh
Prijs 5654

Partij 3 moet nog opleveren maar die kwam ook met 12 panelen
Tevens van het merk YINGLI
Maar die zou een opbrengst hebben van 2750 ongeveer
en een prijs van 5000 euro

Aangezien ik totaal geen verstand heb verder van stroom en al helemaal niet van zonnepanelen ben ik dus stom verbaast over het aantal verschillen.

Wat is jullie advies?
Die 18 panelen lijken mij de beste keuze.
Deze panelen zijn kleiner dan de anderen en daarom kunnen er 18 op het dak geplaatst worden.
Kwa prijs is hij maar iets duurder dan de 12 panelen variant van die zelfde partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:54
Allereerst moet je niet naar opbrengst kijken in kWh, want daar rekent iedereen anders mee. Je moet kijken naar de prijs per Wp.

Je doet dus prijs / (aantal panelen * Wp per paneel) en dan heb je een vergelijkingsbasis.
Daarnaast is ook de rest van de offerte belangrijk, dat kan ik niet in mijn glazen bol zien. Levert de ene wel logging mee, de andere niet, zijn de bevestigingssystemen hetzelfde, .....

Ik zou zeggen: begin je eens in te lezen hier, en stel dan gerichte vragen!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 11:42

databeestje

Von PrutsHausen

2x9 panelen om een Omniksol 4.0 komt erg mooi uit, goeie spanning, mooi verdeelt, veel plezier.
Ik heb ook kleinere panelen geplaatst, deze leveren iets meer spanning en kwam beter uit in de afmetingen.

Edit: Er is meer dan alleen de prijs.

[ Voor 9% gewijzigd door databeestje op 09-04-2013 22:05 . Reden: prijs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 19:14
De prijs is in mijn ogen ook zeker niet het belangrijkste.
en probeer me dus ook in te lezen om een goeie keuze te maken.
Kwa bevestiging wordt volgens mi door iedereen Clickfit gebruikt.
Dus daar zit geen verschil in.

verder wordt door alle 3 logging aangeboden en volgens mij allemaal op dezelfde manieren.
Dit staat alleen niet vermeld nog in de offertes.
(wel goed om even te checken)

Verder zit het verschil als ik prijs / WP doet erg dicht bij elkaar
Dan komt de 18 panelen ook goed uit de bus.
Verschil is dan wel een stuk kleiner moet ik zeggen.
18 panelen is dan 1.65
en de goedkoopste met 12 panelen is 1.67

Het verschil zit hem dus echt in de omvormers en de panelen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 11:42

databeestje

Von PrutsHausen

gasemans schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 22:21:
De prijs is in mijn ogen ook zeker niet het belangrijkste.
en probeer me dus ook in te lezen om een goeie keuze te maken.
Kwa bevestiging wordt volgens mi door iedereen Clickfit gebruikt.
Dus daar zit geen verschil in.

verder wordt door alle 3 logging aangeboden en volgens mij allemaal op dezelfde manieren.
Dit staat alleen niet vermeld nog in de offertes.
(wel goed om even te checken)

Verder zit het verschil als ik prijs / WP doet erg dicht bij elkaar
Dan komt de 18 panelen ook goed uit de bus.
Verschil is dan wel een stuk kleiner moet ik zeggen.
18 panelen is dan 1.65
en de goedkoopste met 12 panelen is 1.67

Het verschil zit hem dus echt in de omvormers en de panelen zelf.
Je zou nog voor een circa 3600 Watt omvormer kunnen kiezen. Omniksol heeft deze niet. Maar er zijn wel Delta en SMA die een 3600 Watt omvormer leveren. Deze vinden gretig aftrek in combinatie met plaatsen op een 16 Ampere groep.

Officieel moet de Omniksol 4.0 op een 20A groep, maar een 3600 Watt omvormer mag op een 16 Ampere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
gasemans schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 21:53:
Wat is jullie advies?
Die 18 panelen lijken mij de beste keuze.
Deze panelen zijn kleiner dan de anderen en daarom kunnen er 18 op het dak geplaatst worden.
Kwa prijs is hij maar iets duurder dan de 12 panelen variant van die zelfde partij.
Een bij het dak passende omvang van een paneel is een goede reden om voor panelen met minder vermogen te gaan. Maar er zijn ook redenen om voor panelen met meer vermogen te kiezen. Bijvoorbeeld omdat het paneel door Photon is getest in de praktijk en er goed uitkomt.

Je hebt hier in feite 3 maten aangeboden gekregen:

1956 x 992: Suntech STP305-24/Vd (Suntech is insolvent/failliet)

1637 x 992: Sunrise SR-M660260
1650 x 990: Yingli YL240P-29b (type gegokt), Yingli YL265C-30b

1310 x 990: Yingli YL190PT-23b

Aangenomen dat de aangeboden panelen passen kun je zowel voor grote panelen als voor kleine gaan, het oppervlak is ongeveer gelijk. Meer panelen installeren zou duurder kunnen uitvallen door meer werk.

Het Duitse SMA is een goed maar duur merk, sommige typen hebben twee trackers en optitrack (bij schaduw). Omniksol is een goedkoop Chinees merk. De 3.0k/4.0k modellen hebben wel twee trackers, wat veel andere omvormers niet hebben.

Bij omvormers kun je gemakkelijk uit een bepaald bereik lopen door ofwel te weinig ofwel teveel panelen op een tracker. De berekening is tamelijk complex, het is ontwerpwerk voor de service aanbieder. Modulen leveren bijvoorbeeld bij verschillende temperaturen een andere voltage als ze in bedrijf zijn. En dan is er ook nog een open klemspanning die in het bereik moet passen. Dat is de spanning die opbouwt voordat er stroom geleverd wordt. Die spanning is een stuk hoger dan de spanning terwijl hij werkt. Als je interesse hebt: SMA heeft een tool Sunny Design die de rekensommen maakt en Omniksol heeft ook een design tool.

De omvormer hangt bij voorkeur op een koele plaats. Sommige maken geluid als ze werken.

Ga verder na of installatie inbegrepen is. Houd ook rekening met eventuele aanpassingen in de meterkast (extra groep, aardlekschakelaar) of extra werkzaamheden zoals gaten door vloeren of muren boren, kabels trekken, leidingen leggen en ook voorrijkosten e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:54
About Suntech: het gerucht gaat dat Warren Buffett de boel wil opkopen, de aandelen zijn de afgelopen dagen hierdoor iig al 50% meer waard geworden....it aint over yet....

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Freemann schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 21:01:
hopelijk simpele vraag:

Welk paneel en waarom?
Renesola Virtus2 255Wp
OF
Yingli YL250P-29b

Komen op Oost, 60 hh en prijs ontloopt elkaar nauwelijks
niemand die hier iets zinnigs op/over kan zeggen?

Het gaat mij puur om de keuze uit deze 2 panelen.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Het zijn beide prima panelen met positieve toleranties (0 ... +5W). Als ze exact even duur zijn, zou ik voor de Renesola gaan, simpelweg omdat deze een hoger vermogen heeft. Ook heeft de Renesola bij NOCT omstandigheden hetzelfde vermogen als een Yingli YL260C-30b paneel!

[ Voor 23% gewijzigd door antonboonstra op 10-04-2013 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

antonboonstra schreef op woensdag 10 april 2013 @ 08:33:
Het zijn beide prima panelen met positieve toleranties (0 ... +5W). Als ze exact even duur zijn, zou ik voor de Renesola gaan, simpelweg omdat deze een hoger vermogen heeft. Ook heeft de Renesola bij NOCT omstandigheden hetzelfde vermogen als een Yingli YL260C-30b paneel!
Zelf had ik ook zo'n idee, maar kan weinig over de panelen vinden en was benieuwd wat men er hier van weet.
Ze komen op Oost(ochtend zon) en onder een "scherpe" hoek (60 graden).
Mijn verwachting is dat deze kant van het huis relatief koel blijft (tov West met 30 graden). Als Renesola dan bij NOCT beter is, dan klinkt dat helemaal leuk :)

Iemand anders nog iets ?! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Freemann schreef op woensdag 10 april 2013 @ 08:41:
[...]

Zelf had ik ook zo'n idee, maar kan weinig over de panelen vinden en was benieuwd wat men er hier van weet.
Ze komen op Oost(ochtend zon) en onder een "scherpe" hoek (60 graden).
Mijn verwachting is dat deze kant van het huis relatief koel blijft (tov West met 30 graden). Als Renesola dan bij NOCT beter is, dan klinkt dat helemaal leuk :)

Iemand anders nog iets ?! :)
http://www.solarnoord.nl/...om/201210_Photon_test.pdf

De importeur van ReneSola woont bij mij "om de hoek", heb er zelf al wat van hun op mijn dak liggen
niet van dat type trouwens, maar ben wel zeer tevreden over opbrengst en afwerking.

http://www.solarnoord.nl/nieuws/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 09-10 17:08
Even nog een vraag voor de kenners: ik moet mijn installatie (2 strings van 3x 200Wp op 2x Steca500) op plat dak aanpassen en daarvoor twee kabels ongeveer 1,5 meter verlengen. Het vervangen van de complete bekabeling gaat wat ver. Ik zie nu twee alternatieven:

- Twee verlengstukken maken met MC4-stekkers voor buiten op het dak.
- Binnenshuis een stuk kabel verlengen met bijvoorbeeld stootverbinders of adereindhulzen en stevige klemmen.

Volgens mij is het risico op verliezen door overgangsweerstand in het eerste geval groter - en ik maak liever extra verbindingen binnenshuis dan buitenshuis. Binnenshuis moet het volgens mij beter te doen doen zijn. Is mijn plan met een stootverbinder en wat isolatie of adereindhulzen en stevige klemmen dan een goed idee?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 19:11
BarryH schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 21:43:
tja, toch even googlen op blindstroom...
en in je boekje van de omvormer kijken waar vast staat dat een omvormer in standby 1-5 watt verbruikt
Blindstroom = Reactief Vermogen of reactive power.
Dat is vermogen dat in een ac netwerk door de kabel loopt en deze dus bezet houdt zonder echt iets te doen. Wordt opgewekt door spoelen die opgeladen worden in het eerste deel van een ac cyclus en daarna zichzelf weer ontladen en dat vermogen dus terugsturen in de tweede helft.
Elektromotoren ed met spoelen gebruiken reactief vermogen en generatoren produceren het.
Met condensatoren kun je dit tegenhouden omdat condensatoren reactief vermogen produceren ipv gebruiken.

In een kabel lopen uiteindelijk dus 2 soorten stroom. Die van het Actief vermogen ( normaal vermogen wat iets daadwerkelijk gebruikt) en die van het reactief vermogen (wat niet echt gebruikt wordt maar dus wel het netwerk belast en je metingen in de war kan schoppen)
De totale belasting het "Apparent Power" kun je uitreken door met de wet van pythagoras de twee vermogens te combineren aangezien die onder een hoek met elkaar staan (phi) in een zogenaamd phasor diagram. Dan krijg je apparent power=sqrt(Reactive^2+Active^2).

Een goede meter kan zowel het Active vermogen en de cos(phi)(heet ook wel power factor) meten waarmee je dan het reactieve en apparent vermogen kunt berekenen.
Heb laatst tijdens mn studie een vak electrical power systems gehad, erg insteressant allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:30
Vraag over energieleveranciers. Als mijn zonnepanelen dadelijk op het dak liggen is het voor mij ook weer bijna tijd om over te stappen. Ik verwacht qua een kleine hoeveelheid terug te leveren (circa 100 kWh), en verder verbruik ik natuurlijk gas. Is er een bepaalde energieleverancier die het gunstigste is i.c.m. zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Blik1984 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:25:
Vraag over energieleveranciers. Als mijn zonnepanelen dadelijk op het dak liggen is het voor mij ook weer bijna tijd om over te stappen. Ik verwacht qua een kleine hoeveelheid terug te leveren (circa 100 kWh), en verder verbruik ik natuurlijk gas. Is er een bepaalde energieleverancier die het gunstigste is i.c.m. zonnepanelen?
100kWh op jaarbasis?
Daar zou ik mij niet druk om maken in de zin van het speciaal uitzoeken van een leverancier die daar nu goed mee omgaat(je praat over €20-25). En een flinke bonus of een lagere gasprijs (5-7 cent per m3 bij 1000m3 is €50-70) doet veel meer.
De ontwikkelingen in deze hoek gaan "hard" en het is de vraag hoe het er over 6 maanden tot een jaar voorstaat.

Gewoon meest groene met de laagste (gas) prijs uitzoeken(volgens mij kom je dan al snel bij GreenChoice uit).

[ Voor 7% gewijzigd door Freemann op 10-04-2013 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Blik1984 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:25:
Kijk alleen naar de gas prijs en het omgaan met terug leveren van stroom, niet de prijs ervan.

Pagina: 1 ... 24 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.