Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
All black. Nu nog eens gaan kijken naar het loggen. Maar de studie gaat voor, dus voorlopig alleen de youless naar pvoutput.org.
Na september (als het lukt) gaan we wel wat verder rommelen.
[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 07-04-2013 15:01 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
14 panelen all-black, waarvan 2 op tigo (ivm schaduw dakkabel) op een power-one omvormer.
600 euro extra om alle panelen te loggen is wel leuk natuurlijk, maar gezien die schaduwloos zijn, een beetje onnodig.
En gezien een zeker Hansdegit het tot nu toe niet gelukt is om de Tigo te hacken
Ben maar voor het compromis van uiterlijk (alles all-black en heel dak vol) gegaan en betaalbaarheid. Want over 10 jaar zal de wereld (vooral voor zonnepanelen) er zo anders uit zien, dat ik voor een zo kort mogelijk TVT ben gegaan... 600 euro scheelt toch weer 1 jaar. En met een power-one is er ook genoeg te hobbien om tot een leuke logging te komen
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
In totaal draai ik niet negatief, maar ze willen nu een extra meterstand hebben (zo'n kaartje dat je per post krijgt). Omdat ik de komende maanden wel negatief t.o.v. vandaag ga draaien ben ik benieuwd of iemand weet hoe Stedin ermee omgaat. Een andere meter heb ik nog niet zoveel zin in.
Begin januari ook zo'n kaartje gehad. Gewoon de standen ingevuld, die overigens lager waren dan vorig jaar. Tot nu toe nog niets gehoord. Ik heb wel begrepen dat per 1 april de meterstanden alleen nog maar aan de leverancier behoeven te worden doorgegeven. Dus in principe heeft Stedin niets meer met jouw standen te maken. Ik heb afgelopen week mijn standen, op verzoek van Essent, mijn standen doorgegeven. Wat de uiteindelijke afrekekening wordt weet ik dus nog niet.MeTooPV schreef op zondag 07 april 2013 @ 14:43:
Heeft iemand ervaring met Stedin en negatieve analoge meters?
In totaal draai ik niet negatief, maar ze willen nu een extra meterstand hebben (zo'n kaartje dat je per post krijgt). Omdat ik de komende maanden wel negatief t.o.v. vandaag ga draaien ben ik benieuwd of iemand weet hoe Stedin ermee omgaat. Een andere meter heb ik nog niet zoveel zin in.
Meer info over standen doorgeven: http://www.energieenwater...oor-niet-aan-netbeheerder
edit: ik heb ook nog een analoge meter (ferraris)
nog niet hellemaal snappend wat je van plan bent.
(ik ga uit van 240-250Wp panelen.)
dan wil je er eigenlijk 6 op de tigo.
dan kun je het gemak doen met een power-one 3.0.
(de mpp gaat maar tot 2000W)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Oke.....migjes schreef op zondag 07 april 2013 @ 15:00:
@Cyberpope
nog niet hellemaal snappend wat je van plan bent.
(ik ga uit van 240-250Wp panelen.)
dan wil je er eigenlijk 6 op de tigo.
dan kun je het gemak doen met een power-one 3.0.
(de mpp gaat maar tot 2000W)
Ik heb krijg 255 Wp panelen. En dat 14x.
Hiervan liggen er 2 erg dik in de schaduw van een dakkapel tot 13.00 - 15.00 (afhankelijk van jaargetijde).
Die 2 hebben dan een Tigo optimizer. Alle 14 panelen samen zitten op de power-one 3.6. Immers de tigo-optimizer is zelf geen omvormer..
Nu had ik die 2 weg kunnen laten, maar dat vond ik zonde (niet mooi op het dak). De Tigo oplossing is net zo duur als een aparte omvormer voor de 2 panelen. Plus dat ik dan niet zo exact had kunnen meten, dan wel een tweede groep naar zolder had moeten leggen, want de 2 omvormers mogen niet samen op een groep...
Dus leek me dit de beste oplossing...
[ Voor 23% gewijzigd door Cyberpope op 07-04-2013 15:11 ]
Ik kan -behalve commerciele redenen- dus niets bedenken waarom ieder paneel een maximizer moet hebben.
Kortom: zou gewoon moeten werken!
Ik vertrouw op Guus. Daarbij was dit wel bij poweredge. Daar moest ik elk paneel er mee uitrusten ipv alleen die 2.hansdegit schreef op zondag 07 april 2013 @ 15:30:
Ben benieuwd hoe dat uitpakt. Tigo zélf zegt dat ieder paneel in dezelfde string met een maximizer uitgerust moet zijn, maar ik zou niet weten waarom. Tigo ziet een bepaalde stroomsterkte op de DC lijn en creeert bij de schaduwpanelen een bypass zodat een schaduwpaneel geen weerstand wordt.
Ik kan -behalve commerciele redenen- dus niets bedenken waarom ieder paneel een maximizer moet hebben.
Kortom: zou gewoon moeten werken!
Ik ben reuze nieuwsgierig en geïnteresseerd in zonnepanelen.
Ik wil eigenlijk een setje aanschaffen.
Ik heb een enermet TK420NNs dubbeltarief meter die volgens mij NIET terug kan draaien? Ik kan er althans helemaal niets over vinden. Als ik dan toch stroom opwek, gebruik ik dan wel de opgewekte stroom die ik direct nodig heb? of ben ik dan voor niets aan het opwekken?
Eventueel antwoord mag ook in een PM maar ik worstel een beetje met deze vraag en kan er nergens een antwoord op vinden.
Heb ik ook gedaan, is goed uitgepakt!
Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8
Ik ook. In mijn geval waren separate omvormers de beste oplossing, tot nu toe nog geen spijt!
dus bij tigo heb je niet perse de centrale unit nodig? Dan zou ik ook met 6 units de performance van een string van 12 redelijk kunnen verbeteren.
even rekenen: 300 kwh/jr? verbeter potentieel = eur 60 x 10 = eur 600 budget.
6 units x eur 50 = 300 -> dus doen, met een centrale unit erbij van eur 250 = 550 , dus "lood om oud ijzer".
kortom: belangrijkste vraag voor mij: hoe kan ik het verbeterpotentieel inschatten...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik kan er uren naar kijken!Rol-Co schreef op zondag 07 april 2013 @ 17:09:
Blijft toch lekker om te zien![]()
YouTube: Ferrari meter in zijn reverse !
Ja.. de MMU moet je altijd hebben heb ik begrepen. Wel kun je dat 2 panelen op een duo-gebeuren-toestand van Tigo kwijt.BarryH schreef op zondag 07 april 2013 @ 17:02:
@cyberpope/hansdegit:
dus bij tigo heb je niet perse de centrale unit nodig? Dan zou ik ook met 6 units de performance van een string van 12 redelijk kunnen verbeteren.
even rekenen: 300 kwh/jr? verbeter potentieel = eur 60 x 10 = eur 600 budget.
6 units x eur 50 = 300 -> dus doen, met een centrale unit erbij van eur 250 = 550 , dus "lood om oud ijzer".
kortom: belangrijkste vraag voor mij: hoe kan ik het verbeterpotentieel inschatten...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik woon op 20km afstand van de kust, gebruik bakken met stroom, en heb een dak dat ideaal gelegen is voor panelen - pal op het zuiden, de hele dag geen enkele geen enkele schaduw, en behoorlijk bemeten. Ik kan makkelijk een paneel of 30 kwijt, waarschijnlijk nog wel meer als ik echt wil. Dak staat onder een hoek van 45 graden.
Ik ben in eerste instantie gaan kijken naar een 12-paneelsoplossing, maar het werd me al snel duidelijk dat het veel rendabeler is om iets hoger te gaan zitten - zeg, een paneel of 16. Daarmee zou ik 85% van mijn energiebehoefte kunnen dekken, is de verwachting.
Het maakt me niets uit hoe de panelen eruit zien, ze staan op mijn dak dus ik zie ze zelf nooit...
Oh, en waar ik weinig over terug vindt: ik heb een 3-fase aansluiting (kookplaat) en dus ook een 3-fasen meter... En een antieke meterkast (smeltzekeringen) maar wel met een redelijk moderne meter. Geen idee of hij terugdraait, kan ik nergens iets over vinden.
Ik kreeg in eerste instantie een aanbieding van 12 JA Solar-250 panelen, voor een totale opbrengst van 3000Wp. Dit, met een Mastervolt XS3200 omvormer. Ik weet al dat ik die niet wil - oud en maakt veel herrie. Bovendien kijk ik dus nu 16 panelen, en dan zou een andere omvormer sowieso handig zijn. En, ik krijg uit de informatie die ik nu lees de indruk dat je voor een 3-fase aansluiting een andere omvormer nodig hebt; ik kom er alleen niet uit welke omvormers daarvoor geschikt zijn.
Ik ben niet primair geinteresseerd in het loggen van allerlei data, maar ben natuurlijk wel tweaker, dus als het kan zal ik het niet nalaten...
Ik zal een aantal plaatjes toevoegen van de situatie. Ik heb een aantal vragen waar ik niet uitkom:
- Ik ga nu uit van 16 panelen van 250 Wp; ik mik op 4000 Wp theoretische opbrengst. Zou het zin hebben (economisch) om meer panelen van minder opbrengst te plaatsen?
- Ik begrijp dat er een groep bijgeplaatst moet worden - misschien zelfs wel 2? Is dat, in zo'n oude meterkast, lastig?
- Welke omvormer heb ik daar bij nodig icm een 3-fasen aansluiting?
- Weet iemand of mijn meter geschikt is voor terugdraaien?
[ Voor 111% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:49 ]
Daar kan je over discussiëren...Dre schreef op zondag 07 april 2013 @ 17:51:
Er zijn heel veel 1 fase omvormers verkrijgbaar die tot 4600 Watt (AC) terug kunnen leveren. Ik zie de noodzaak tot een 3 fase omvormer niet. Kijk eens naar de Effekta 5000, SMA SB5000, etc. Geen reden/noodzaak voor een 3-fase omvormer dus.
Hier in België zijn er enorm veel zonnepanelen (zeker op het platte land in gewone dorpen).
Daar heeft 15% zonnepanelen op zijn dak, dan zie je ook het voltage over het net in de zomer makkelijk stijgen tot 240-250 volt, over alle fasen. Hier in BE als je 3 fasen hebt en veel vermogen, dan wordt je geacht dit te verdelen over de fasen, anders heb je gewoon geen opbrengst.
In deze situatie moet je een beetje kijken naar de rest van de straat, maar een 4KW kan je nog makkelijk over 1 fase invoeren.
ipv later uit te breiden. Met een 3 fasen omvormer verdeel / verhoog je wel het aandeel eigen verbruik beter..
Ik zou de hele groepenkast vervangen als je zelf hier handig in bent moet het voor 300/400 euro te doen zijn.
Gelijk veel netter alles met automaten uitrusten gelijk extra groepen voor de omvormer beschikbaar.
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
- groepen zijn makkelijk bij te maken, wordt gewoon een extra kastje met automaten. helemaal nieuw kan ook: ik heb zelf vorig jaar voor eur 360 een nieuwe 12 groeps kast laten plaatsen.
- de "standaard" manier is werken met 16A per groep, dan is de kans HEEEEEL klein dat bij kortsluiting op deze groep ook je hoofdzekering (van waarschijnlijk 25A (x3)) eruit klapt.
- als je meer dan 16x230 = 3700 watt kwijt wil kunnen moet je dus of 1 3fase omvormer nemen of 2 1 fase omvormers.
of toch naar 20A gaan en daarmee het kleine risico nemen dat bij kortsluiting ook je hoofdzekering doorgaat.
je opmerking over 4000 wp opbrengst is een beetje verwarrend. bedoel je 4000 kwh?
[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:49 ]
Hoi, even als leverancier zijnde reagerend. Als je mij zou bellen zou ik je adviseren:Don_Paul schreef op zondag 07 april 2013 @ 17:33:
Ik heb ook een aankoopadvies nodig. Ik heb me al door het complete deel 2 heengeworsteld en ben al een stuk wijzer - maar krijg van diverse aanbieders andere adviezen. Ik wil dan ook graag jullie mening weten.
Ik woon op 20km afstand van de kust, gebruik bakken met stroom, en heb een dak dat ideaal gelegen is voor panelen - pal op het zuiden, de hele dag geen enkele geen enkele schaduw, en behoorlijk bemeten. Ik kan makkelijk een paneel of 30 kwijt, waarschijnlijk nog wel meer als ik echt wil. Dak staat onder een hoek van 45 graden.
[afbeelding]
Ik ben in eerste instantie gaan kijken naar een 12-paneelsoplossing, maar het werd me al snel duidelijk dat het veel rendabeler is om iets hoger te gaan zitten - zeg, een paneel of 16. Daarmee zou ik 85% van mijn energiebehoefte kunnen dekken, is de verwachting.
Het maakt me niets uit hoe de panelen eruit zien, ze staan op mijn dak dus ik zie ze zelf nooit...
Oh, en waar ik weinig over terug vindt: ik heb een 3-fase aansluiting (kookplaat) en dus ook een 3-fasen meter... En een antieke meterkast (smeltzekeringen) maar wel met een redelijk moderne meter. Geen idee of hij terugdraait, kan ik nergens iets over vinden.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik kreeg in eerste instantie een aanbieding van 12 JA Solar-250 panelen, voor een totale opbrengst van 3000Wp. Dit, met een Mastervolt XS3200 omvormer. Ik weet al dat ik die niet wil - oud en maakt veel herrie. Bovendien kijk ik dus nu 16 panelen, en dan zou een andere omvormer sowieso handig zijn. En, ik krijg uit de informatie die ik nu lees de indruk dat je voor een 3-fase aansluiting een andere omvormer nodig hebt; ik kom er alleen niet uit welke omvormers daarvoor geschikt zijn.
Ik ben niet primair geinteresseerd in het loggen van allerlei data, maar ben natuurlijk wel tweaker, dus als het kan zal ik het niet nalaten...
Ik zal een aantal plaatjes toevoegen van de situatie. Ik heb een aantal vragen waar ik niet uitkom:
- Ik ga nu uit van 16 panelen van 250 Wp; ik mik op 4000 Wp theoretische opbrengst. Zou het zin hebben (economisch) om meer panelen van minder opbrengst te plaatsen?
- Ik begrijp dat er een groep bijgeplaatst moet worden - misschien zelfs wel 2? Is dat, in zo'n oude meterkast, lastig?
- Een nieuwe meter;
- Een 3-fasige Kostal Piko 4.2, inc. nieuwe 3-fase aardlekautomaat, in een nieuw kastje (eenvoudig te monteren);
- Geheel afhankelijk van je verbruik: 18-20 stuks Yingli 255Wp All Black panelen, 3x6, 2x9 of 2x10. Wil je minder panelen een SMA SB3600 met 2x8 of 3x5 panelen (YL 255 AB). Of eventueel (budgetoptie) een Delta 3.6. Sowieso geen Mastervolt, die maken veel herrie en hebben verder geen grote voordelen.
Afgelopen week hier verschillende mensen in de mail over hun 'te kleine omvormer'.. Je raadt het al; koud weer, stijl dak en volle zon. 5 dagen per jaar maak je dit mee, die andere 360 dagen per jaar niet. Waar ga je dan je omvormer op dimensioneren?
[ Voor 7% gewijzigd door SunshineCompany op 07-04-2013 18:08 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Verbruik , alleen vandaag gekeken 1kwh per uur. Terugdraaiende meter zal met 3 paneeltjes niet nodig zijn.ferdw schreef op zondag 07 april 2013 @ 16:01:
@FreestyleFrl; Je teller komt stil te staan als je meer produceert dan opmaakt. Als je te weinig maakt loopt je teller gewoon vooruit voor het del wat je nog te kort komt. Wij hebben hier vorige week panelen laten leggen en Liander is behoorlijk traag met het leveren van een meter. Met zonnig weer gaat hier dus de vaatwasmachine en de wasmachine (achter elkaar) aan om de zonneenergie op te maken en het niet 's nachts alsnog uit het net te trekken. Wij hebben ook zo'n TK420 meter hangen op dit moment. Beetje plannen met de stroomverbruikers en je bent al voordelig bezig.
Dan zijn wel veel veronderstellingen. Voor het zelfde geld zitten alle buren op de zelfde fase.Dre schreef op zondag 07 april 2013 @ 18:02:
[...]
Als op alle fasen de spanning hoog is vraag ik mij af wat de spreiding voor zin heeft. Buurman A voedt in op L1, Buurman B op L2 en Buurman C op L3. Netto dus keurig verspreidt. Zelfde voor verbruikers. 3-fase heeft dan geen zin. Alleen het kabeltje van jou huis naar de straat niet, maar dat stelt IMHO niet zoveel voor.
Edit; dus alle buren die invoeden op het net op 1 fase en de afnemers op een andere fase. Ben benieuwd of de netbeheerder dit aankan. Puur theoretische gesproken.
[ Voor 13% gewijzigd door internet4me op 07-04-2013 18:25 ]
[ Voor 146% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:49 ]
Op dit moment monteren we voor 75% Yingli 255, 25% Yingli 270. 60% op SMA omvormers, 20% op Kostal, 20% op Delta. We krijgen heel veel aanvragen binnen voor Omnik omvormers, trouwens. Want, lekker goedkoop, en dus veel aangeboden door andere leveranciers.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
a ja met een 3.6 heb je wat meer ruimte tot de 3000W.Cyberpope schreef op zondag 07 april 2013 @ 15:07:
[...]
Oke.....
Ik heb krijg 255 Wp panelen. En dat 14x.
Hiervan liggen er 2 erg dik in de schaduw van een dakkapel tot 13.00 - 15.00 (afhankelijk van jaargetijde).
Die 2 hebben dan een Tigo optimizer. Alle 14 panelen samen zitten op de power-one 3.6. Immers de tigo-optimizer is zelf geen omvormer..
Nu had ik die 2 weg kunnen laten, maar dat vond ik zonde (niet mooi op het dak). De Tigo oplossing is net zo duur als een aparte omvormer voor de 2 panelen. Plus dat ik dan niet zo exact had kunnen meten, dan wel een tweede groep naar zolder had moeten leggen, want de 2 omvormers mogen niet samen op een groep...
Dus leek me dit de beste oplossing...
je zou nog kunnen kijken of je geen 3-4 panelen op de tigo zet.
dan heb je wat meer ruimte over op de 1e mpp en is de 2e beter gevuld.
(voor de enkele keer dat je panelen meer doen als stc.)
heb eigenlijk geen idee of panelen in een gewone string en panelen met tigo's conflicten zou geven.
het lijkt mij eigenlijk dat de mpp het niet leuk vind om een variable V te krijgen.
maar wat de praktijk doet weet ik ook niet.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Nee daar zijn ze niet blij mee, dat heet in jargon 'je trekt het net scheef'. Vindt de wijktrafo helemaal niet leuk.internet4me schreef op zondag 07 april 2013 @ 18:08:
[...]Edit; dus alle buren die invoeden op het net op 1 fase en de afnemers op een andere fase. Ben benieuwd of de netbeheerder dit aankan. Puur theoretische gesproken.
Maar dat zal in de praktijk niet gebeuren, er wordt bij aanleg zeer aandachtig gekeken wat op welke fase komt. Ook later -bij wijzigingen- wordt hier behoorlijk naar gekeken. Even zomaar iets aan een willekeurige fase knopen is er echt niet bij.
En in de praktijk zullen de zonne-installaties net zo gelijkelijk over de fases verdeeld zijn als bv. de zonnebanken, of de inductiekooplaten, of de plasma's. Dat gaat toch ook al 50 jaar probleemloos?
Verwijderd
Succes met de keuze. Logging middels felix solar op een oude Samsung zonder sim maar met bleutooth en wifi. Een kind kan de was doen.
Voor een beetje meer heb je een 3 fase omvormer. De Kostal Piko 4.2 of 5.5 is gangbaar, de SMA Tripower 5000 is iets nieuwer, geen idee hoe verkrijgbaar deze is. Daar kan je zonder problemen 4000-5000 Wp op aansluiten. Misschien iets zwaarder dan je in gedachten had, maar wel 3 fasen.Don_Paul schreef op zondag 07 april 2013 @ 17:33:
Als de omvormer 2 trackers heeft, en dat is wel normaal in deze grotes, dan kan je link en rechts van de schoorsteen of boven en onder de schoorsteen opdelen. Dat komt de opbrengst over het hele jaar ten goede.
In ieder geval 1 extra 3 fasen groep, al dan niet met kWh meter (aanrader) kost de wereld niet, met een 3 fasen is het afzekeren en aansluiten wel een stuk makkelijker geworden. Zowel voor de leverancier als voor jou.
Ik zie geen terugloop rem op de plaatjes van de meter, mocht dit wel het geval zijn, dan moet alsnog aangevraagd worden. Liander doet dit gratis nadat je aangeeft dat je teruglevert met zonnepanelen.
Een 4000Wp is goed voor ongeveer 3700kWh per jaar. In Nederland is het over het algemeen zo dat je niet meer moet installeren als je zelf gebruikt. Is dit 8000kWh, dan gewoon 8000Wp op het dak schroeven
Verwijderd

NB: eigenlijk rendement al eerder gehaald als ik rekening zou houden met 1,2% Rendementsheffing. Als dit de twijfelaars niet over de streep trekt weet ik het niet meer.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2013 19:51 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:49 ]
Mijn huidige verbruik is dik 7000 Kwh. Groot huis, veel apparaten, permanente zware server etc. Veel van de stroom wordt natuurlijk 's avonds verbruikt want overdag is er meestal niemand thuis. Ik moet dus uitgaan van een scenario waar ik overdag veel teruglever, wat ik 's avonds ga gebruiken.
Ik had ook begrepen dat het met een 3-fasen systeem handiger was om ook op alle fasen terug te leveren, omdat je anders op 1 van de fasen misschien teveel teruglevert en daarmee in de knel komt met wat je maximaal terug mag leveren - is het niet nu, dan misschien wel als de regels weer eens aangepast worden.
Ik wil nu niet teveel investeren, later uitbreiden is natuurlijk wel een optie. Ook om die reden zou een een 3-fasen omvormer mogelijk een argument zijn, begrijp ik al uit de diverse antwoorden.
Hele groepenkast vervangen is inderdaad ook een optie, ik heb zelf wel eens wat in de groepenkast gesleuteld dus daar kom ik op zich wel uit. Alleen met die 3-fasen wordt het even puzzelen, maar da's maar voor 1 groep, zou ook moeten lukken. En die zit nu al apart, dus zou ik ook gewoon zo kunnen laten zitten.
@Dre:
Zie hierboven voor het argument waarop ik dacht dat een 3-fasen omvormer handig zou zijn. Overigens is het in NL in principe zo dat op buren opeenvolgens een andere fasen aangesloten worden - en ja, daar zal vast wel eens van afgeweken worden...
@Sunshine:
Dat die Mastervolt het niet is, was me al duidelijk. Die Piko was ik als optie ook al tegengekomen. Ik heb net de handleiding zitten lezen, en dat ziet er allemaal degelijk uit - geintegreerd ethernet, eigen schakelaar, spreekt me allemaal aan. En dan ben ik er dus op zich als ik een extra 3-fasengroep ernaast hang waarop ik de Piko aansluit. Da's op zich een goedkopere optie dan de hele meterkast verbouwen, natuurlijk (en veel minder werk...).
Maar goed, de meter moet mogelijk dus ook wat aan gebeuren? Ik heb al zitten zoeken maar kan er niet achter komen of er een teruglooprem op zit.
Ik moet zeggen dat mijn neiging is om een inverter nu niet overbemeten te kopen - die markt lijkt zo snel te veranderen dat, als ik over een aantal jaren besluit dat er nog wat bij moet, ik er dan beter een tweede bijhang.
[ Voor 110% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:49 ]
Sowieso uitbreiden is erg ingewikkeld. Piko's zijn daar redelijk geschikt voor, maar dan moet je ook meteen flink uitbreiden, en in den beginne dus meteen een flinke te grote omvormer kopen. Of daken hebben met verschillende ligging.
Wij hebben pas nog uitgebreid bij een klant met een Piko 5.5. Lagen op zuid al +/- 16 panelen, op oost stuk of 12. Nu op west nog 14 bij geplaatst. Piko zal regelmatig tegen z'n max gaan draaien, maar een Piko 10.1 kan niet uit.
[ Voor 14% gewijzigd door SunshineCompany op 07-04-2013 20:43 ]
[ Voor 101% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:49 ]
Vrijwel al deze E-meters met analoge telwerken zonder een draaischijf zijn electronische impuls meters die alleen vooruit kunnen tellen.Don_Paul schreef op zondag 07 april 2013 @ 20:14:
Maar goed, de meter moet mogelijk dus ook wat aan gebeuren? Ik heb al zitten zoeken maar kan er niet achter komen of er een teruglooprem op zit.
Edit: forumgebruiker SpikeHome had ook de zelfde ZMB120dr53
[ Voor 15% gewijzigd door Domba op 07-04-2013 21:32 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Paneel is 285Wp met een Involar MAC 250 omvormer.
Volgens de specs. levert de omvormer maximaal 240W terug maar met 270W heeft hij ook geen moeite ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Verwijderd
Men kan elke dag naar mijn Ferrari kijken. Alleen overdag zie je Ferrari terugdraaien natuurlijk
- Live Ferrari en SMA omvormers op de webcams
EDIT : Ik typ niet voor niet overdag. Want ik zie in bijna een uur tijd al 20 webcam bezoekers voorbij komen.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2013 22:01 ]
Verwijderd
Even een misschien stomme vraag : Wat is er misschien aan de hand met Omnik omvormers? Goedkoop is duurkoop op de lange termijn?SunshineCompany schreef op zondag 07 april 2013 @ 18:19:
...We krijgen heel veel aanvragen binnen voor Omnik omvormers, trouwens. Want, lekker goedkoop, en dus veel aangeboden door andere leveranciers.
We hebben hier binnenkort een inkoopactie (Het ZonEffect). Daarop zijn nog geen omvormers op aangegeven helaas. Ergens heb ik het vermoeden, dat er dan Omnikomvormers aangeboden gaan worden. Vandaar dat ik wil weten : zijn die slecht of wat kan er misschien mis mee zijn of mee gaan op de lange termijn?
bij mij crashed Chrome er op. Ik wilde wel eens zien of je in het donker ook een lampje aan had staan voor de nachtelijke bezoekersVerwijderd schreef op zondag 07 april 2013 @ 21:27:
[...]
Men kan elke dag naar mijn Ferrari kijken. Alleen overdag zie je Ferrari terugdraaien natuurlijk
- Live Ferrari en SMA omvormers op de webcams
EDIT : Ik typ niet voor niet overdag. Want ik zie in bijna een uur tijd al 20 webcam bezoekers voorbij komen.
Maar bij mij heeft de SMA portal een hypnotiserend effect, denk dat mijn telefoon zo'n beetje ingebrand raakt op die webpagina. Maar dat komt vooral omdat ik wil volgen wat mijn uitbreiding van Solar Frontier CiS panelen doen op West-Noord-West.
Yep, ik voel me al ruim 3 jaar rijk, heerlijk gevoelVerwijderd schreef op zondag 07 april 2013 @ 19:48:
Als financiële man kan ik vandaag reeds een mooie conclusie trekken. Heb nu reeds in de eerste 3 maanden van het jaar het rendement wat ik normaal op mijn spaargeld zou krijgen. Rest van het jaar is dus pure winst.![]()
NB: eigenlijk rendement al eerder gehaald als ik rekening zou houden met 1,2% Rendementsheffing. Als dit de twijfelaars niet over de streep trekt weet ik het niet meer.

En (nog) belasting vrij ook.
Verwijderd
Een lange tijd terug had ik iemand eens gemaild over het bekijken van m'n webcams m.b.v. chrome. Misschien heb jij er ook iets aan?Barrycade schreef op zondag 07 april 2013 @ 22:26:
[...]
bij mij crashed Chrome er op. Ik wilde wel eens zien of je in het donker ook een lampje aan had staan voor de nachtelijke bezoekers![]()
Maar bij mij heeft de SMA portal een hypnotiserend effect, denk dat mijn telefoon zo'n beetje ingebrand raakt op die webpagina. Maar dat komt vooral omdat ik wil volgen wat mijn uitbreiding van Solar Frontier CiS panelen doen op West-Noord-West.
Ondertussen heb ik een mogelijke oplossing voor je om toch weer mee te kunnen kijken naar mijn webcams :
1. Download en installeer Google Chrome
- http://www.google.com/chrome
2. Installeer de volgende "extension". Goed lezen wat er in de structies staat. Want ik las er een paar keer overheen :
- http://www.interoperabili.../wmp-extension-for-chrome
Daarna open je in Chrome mijn website http://www.energiebewustzeeland.nl en klik je daarna op webcams.
Das toch wel zonde om dat vermogen weg te gooien, kun je beter een omvormer nemenDre schreef op zondag 07 april 2013 @ 20:13:
[...]
Nog even over hoe de omvormer omgaat met het aftoppen, door een overschot aan vermogen uit de PV-panelen:
[...]
De spanning van de panelen gaat dus omhoog, en veelal stijgt hierdoor de efficiency van de omvormer. Door de hogere spanning. In mijn ogen geen significante efficiency verbetering, maar die 0,01% ofzo is toch weer meegenomen. (boeit mij persoonlijk niet zoveel)
Samenvatting: De omvormer zet dit overschot van aangeboden vermogen niet om in warmte, maar wordt vaak zelfs efficiënter!
die dat wel in centjes omzet

http://www.nuzakelijk.nl/...cht-in-zonne-energie.html
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Ziet er toch wel erg fraai uit zo. Ben erg blij dat ik voor zwarte paneeltjes met zwarte rand ben gegaan. Verder weinig nuttigs bij te dragen, maar een plaatje tussen de droge stof zo nu en dan is ook wel leuk
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Zie dat je goot vrij breed is maar gaat het wel goed met de regen?/schiet het er niet over heen?
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
- 14 x 240wp eopply zonnepanelen
- omniksol 4.0 omvormer
- inclusief montage, etc.
prijs incl. btw is ex subsidie is 6130 euro.
Goed om te weten verder. Ik heb een leien dak en het dak is lastig te bereiken, ligt op ongeveer 10 meter hoogte zonder mogelijkheid om het via dakraam te bereiken. Hiervoor worden verder geen additionele kosten berekend.
Van thesunshinecompany heb ik al wat feedback gehad. Maar wilde hier ook nog wat input verzamelen.
- wat is er te zeggen over de omvormer en de zonnepanelen qua kwaliteit?
- Is de prijs fatsoenlijk of te duur, ook kijkende naar de randvoorwaarden?
- Ervaringen met Bongo Innovations?
- overige opmerkingen?
wellicht zinvol om vast te leggen hoe wordt omgegaan met schade aan het dak bij en na aanbrengen van de panelen? Ik kan me voorstellen dat die leien kunnen breken bij belasting en dan wil je geen discussie over de verantwoordelijkheid. Uiteraard kun je er voor kiezen deze zelf te dragen of bij de installateur te leggen.
Als financiele man hoor je ook de afschrijving mee te rekenen, in een vergelijking met spaargeldVerwijderd schreef op zondag 07 april 2013 @ 19:48:
Als financiële man kan ik vandaag reeds een mooie conclusie trekken. Heb nu reeds in de eerste 3 maanden van het jaar het rendement wat ik normaal op mijn spaargeld zou krijgen. Rest van het jaar is dus pure winst.![]()
Is besproken, 100% aansprakelijkheid bij Bongo Innovations.blissard schreef op maandag 08 april 2013 @ 08:57:
@ Blik,
wellicht zinvol om vast te leggen hoe wordt omgegaan met schade aan het dak bij en na aanbrengen van de panelen? Ik kan me voorstellen dat die leien kunnen breken bij belasting en dan wil je geen discussie over de verantwoordelijkheid. Uiteraard kun je er voor kiezen deze zelf te dragen of bij de installateur te leggen.
Nog verdere opmerkingen over de offerte?
Het is zonde om die centjes weg te gooien door een grotere omvormer te kopen. Je wint over het algemeen meer kWh op jaarbasis door voor diezelfde centjes een extra paneel te kopen. Maar deze discussie loopt al veel te lang...PClop schreef op zondag 07 april 2013 @ 23:08:
[...]
Das toch wel zonde om dat vermogen weg te gooien, kun je beter een omvormer nemen
die dat wel in centjes omzet
Spaargeld schrijft ook af. Ze noemen het inflatieDreamvoid schreef op maandag 08 april 2013 @ 09:42:
[...]
Als financiele man hoor je ook de afschrijving van de installatie mee te rekenen, in een vergelijking met spaargeld
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Dat is zo'n no-brainer. Het spaarrendement op mijn investering zou iets van 50 euro zijn, en dat is zonder rendementsheffing. Afgelopen jaar (en dat waren maar 9 maanden) heb ik 286 euro terug gekregen op de energierekening. Daarom heb ik het al eens eerder gezegd: als je spaargeld hebt waar je niks mee doet: zonnepanelen aanschaffen.Verwijderd schreef op zondag 07 april 2013 @ 19:48:
Signatures zijn voor boomers.
Wow. Dat zal dan wel een forse toeslag geweest zijn op de installatiekosten. Leidak + aansprakelijkheid + lastig bereikbaar.Blik1984 schreef op maandag 08 april 2013 @ 09:56:
[...]
Is besproken, 100% aansprakelijkheid bij Bongo Innovations.
Ik heb een good-old sneldek betonpannendak van 40+ jaar oud en mocht een leuk aantal pannen vervangen (waren al gebroken of braken als er spanning op kwam, geen breuken door er op te lopen). Gelukkig kosten deze pannen niets en is vervangen zo gebeurt.
Ik hoop niet brutaal over te komen, maar zou je wat meer informatie willen delen ? Ben ook erg benieuwd wat je hier voor kwijt was en of je dit dus zelf gelegd hebt of dat je dit hebt laten doen.
Hoe ze het doen weet ik niet, de prijs per wp is gewoon fatsoenlijk met €1,64 per wp (na subsidie)Rukapul schreef op maandag 08 april 2013 @ 10:01:
[...]
Wow. Dat zal dan wel een forse toeslag geweest zijn op de installatiekosten. Leidak + aansprakelijkheid + lastig bereikbaar.
Het enige mogelijke bezwaar wat ik heb tegen een slimme meter zou het uitlezen op afstand zijn en dat met name meerdere malen per jaar. Stel je voor je wekt 1000 kWh op in de zomer en gebruikt 400 kWh in de zomer, omgekeerd wek je maar 400 kWh op de in de winter en gebruik je 1000 kWh, in hoe verre zou dit problemen kunnen opleveren als ze meerdere malen per jaar gaan uitlezen en factureren?
Het netto verbruik is immers 0 maar wie weet dat ze je de 600 kWh teruggeleverd in de zomer à "redelijke vergoeding" zullen willen vergoeden. Neem aan dit dat nu nog niet gebeurd maar wie weet...
Iemand hier iets zinnigs over te zeggen? :-)
Daarnaast komen eind deze week de zonnepanelen op het dak, 12 panelen voor een totaal van 2880 Wp. Ben benieuwd hoe de huidige meter (ISKRA ME100) omspringt met het terugleveren. Volgens de specificaties van de fabrikant is deze geschikt voor terugleveren. Je hoort echter ook verhalen over meters die terugleveren gewoon registreren als verbruik. Even goed opletten nadat ze geplaatst zijn dus.
[ Voor 19% gewijzigd door weebl15 op 08-04-2013 10:27 ]
Als iemand die alleen lurkt tot nu toe en twijfelt:Maasluip schreef op maandag 08 april 2013 @ 10:00:
[...]
Dat is zo'n no-brainer. Het spaarrendement op mijn investering zou iets van 50 euro zijn, en dat is zonder rendementsheffing. Afgelopen jaar (en dat waren maar 9 maanden) heb ik 286 euro terug gekregen op de energierekening. Daarom heb ik het al eens eerder gezegd: als je spaargeld hebt waar je niks mee doet: zonnepanelen aanschaffen.
Heeft iemand voor mij een rekensom of het ook nog een goed idee is als je via green loans zo'n lening neemt ?
Ben zeer geïnteresseerd in het zelf leveren van groene energie, maar spaargeld is er op dit moment door tegenslagen niet meer.
Ons verbruik is zo'n 4700KwH per jaar. Orientatie zuid
Zonder iets van je situatie te kennen zou ik zeggen: Niet doen. Probeer eerst aan de verbruikskant te scoren. Dat lijkt mogelijk met de 4700 kWh die je noemt.KillerAce_NL schreef op maandag 08 april 2013 @ 10:39:
[...]
Als iemand die alleen lurkt tot nu toe en twijfelt:
Heeft iemand voor mij een rekensom of het ook nog een goed idee is als je via green loans zo'n lening neemt ?
Ben zeer geïnteresseerd in het zelf leveren van groene energie, maar spaargeld is er op dit moment door tegenslagen niet meer.
A'dam PVOutput
Het is simpel: per kWp kun je een opbrengst van rond de 900 kWh verwachten als je zonnepanelen optimaal liggen. 900 kWh is ongeveer 200 euro aan stroomkosten.
Zet dat af tegen wat het je kost. Bij investesteringskosten van 1 euro / Wp is dat 1000 euro. Als dat spaargeld is dan verlies je 15-20 euro aan renteinkomsten maar win je 200 euro aan bespaarde stroomkosten. Je zult moeten uitzoeken wat die lening je kost per jaar.
Signatures zijn voor boomers.
Ziet er schitterend uit, klasse. Wel een vraagje over de bevestiging van de bovenste rij panelen. Zitten de liggers niet te dicht bij elkaar? Ik bedoel, op de foto lijkt het alsof de bovenste bevestigingsligger wel erg ver van de bovenkant van de panelen zit. Misschien heb je zo kans op vervorming of problemen met de wind.coyote1980 schreef op maandag 08 april 2013 @ 08:41:
Van het weekend eens even een plaatje geschoten van de strakgelegde paneeltjes met een blauwe lucht:
[afbeelding]
Ziet er toch wel erg fraai uit zo. Ben erg blij dat ik voor zwarte paneeltjes met zwarte rand ben gegaan. Verder weinig nuttigs bij te dragen, maar een plaatje tussen de droge stof zo nu en dan is ook wel leuk
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik zou best wel wat kunnen besparen, anderzijds is het wel ongeveer gemiddeld (4300) voor een 4 persoons huishouden geloof ik. Daarbij is er vaak wel iemand thuis waardoor we wat hoger zullen zitten. Denk aan 2 dagen per week thuis werken, een wasmachine die soms wel 2 wassen per dag draait, etc.ericplan schreef op maandag 08 april 2013 @ 10:43:
[...]
Zonder iets van je situatie te kennen zou ik zeggen: Niet doen. Probeer eerst aan de verbruikskant te scoren. Dat lijkt mogelijk met de 4700 kWh die je noemt.
Je krijgt op het moment op een 10-jaars termijndeposito zo'n 3-3.5%, dus 30-35 euro aan rente inkomsten.Maasluip schreef op maandag 08 april 2013 @ 10:44:
Bij investesteringskosten van 1 euro / Wp is dat 1000 euro. Als dat spaargeld is dan verlies je 15-20 euro aan renteinkomsten
[ Voor 110% gewijzigd door Dreamvoid op 08-04-2013 11:31 ]
Verwijderd
Ok dan voor jou plezier. Rente spaargeld 2 % minus 1,2 % rendementsheffing minus 3 % inflatie = negatief 2,2 % verlies op spaargeld.Dreamvoid schreef op maandag 08 april 2013 @ 09:42:
[...]
Als financiele man hoor je ook de afschrijving van de installatie mee te rekenen, in een vergelijking met spaargeld
Verwacht rendement op panelen 2000 kWh maal € 0,22 = € 440. Afschrijving € 100,- per jaar. Netto rendement € 340. Investering € 3200,- = 10,6 % rendement
10,6 % rendement is fors meer dan - 2,2 %. (wellicht is afschrijving iets meer maar dan nog). Iedereen happy nu ?
Wij zitten met een 3 a 4 persoons huishouden (volwassenen) én elektrisch koken(350 kWh/jaar) én een Quooker(450 kWh/jaar) en 5 dagen per week iemand thuis op 3050 kWh/jaar. De wasmachine draait hier ook zeer regelmatig (maar hotfill).KillerAce_NL schreef op maandag 08 april 2013 @ 10:59:
[...]
Ik zou best wel wat kunnen besparen, anderzijds is het wel ongeveer gemiddeld (4300) voor een 4 persoons huishouden geloof ik. Daarbij is er vaak wel iemand thuis waardoor we wat hoger zullen zitten. Denk aan 2 dagen per week thuis werken, een wasmachine die soms wel 2 wassen per dag draait, etc.
A'dam PVOutput
Verwijderd
Ligt eraan hoeveel rente je gaat betalen, inkoopprijs set en verwacht rendement. Dan kan je vrij gemakkelijk de boel doorrekenen.KillerAce_NL schreef op maandag 08 april 2013 @ 10:39:
[...]
Als iemand die alleen lurkt tot nu toe en twijfelt:
Er zal (voorzichtig gezegd) iets gaan gebeuren met salderen. En die verandering zal zeker niet in ons voordeel zijn.Verwijderd schreef op maandag 08 april 2013 @ 11:24:
[...]
Ligt eraan hoeveel rente je gaat betalen, inkoopprijs set en verwacht rendement. Dan kan je vrij gemakkelijk de boel doorrekenen.
A'dam PVOutput
Verwijderd
Minus inflatie en rendementsheffing is niet interessant. Daarbij staat rente historisch laag dus is het een slecht idee nu je geld voor 10 jaar vast te zetten. Maar ik stop er nu mee anders krijg ik op mijn donder dat ik offtopic bezig ben. Punt is duidelijk lijkt me.Dreamvoid schreef op maandag 08 april 2013 @ 11:09:
[...]
Je krijgt op het moment op een 10-jaars termijndeposito zo'n 3-3.5%, 30-35 euro aan rente inkomsten.
Even verder uitwerken van het voorbeeld van een 1 kWp installatie voor 1000 euro, met 900 kWh jaaropbrengst:
Als je 1000 euro tegen 5% kan lenen (even uitgaande van een jaarlijkse annuiteiten aflossing over 15 jaar) kost de lening je ~96 euro per jaar (kan je berekenen in Excel met de PMT() functie). Als je er verder van uit gaat dat je geen onderhoudskosten hebt in die 15 jaar, dan zijn dat je enige kosten.
De opbrengst kant is moeilijker in te schatten, omdat het volledig afhangt van de verwachte prijzen die je kan besparen. Het kale stroomtarief voor het komend jaar is nu zo'n 7 ct/kWh, de belastingen zo'n 14 ct, totaal 21 ct. Komend jaar bespaar je dan dus 0.21 * 900 GWhkWh = 189 euro aan stroom.
Ergo, zolang de salderingsregeling bestaat in de huidige vorm, en de belastingen zo hoog blijven als ze nu zijn, en de stroomprijzen niet spectaculair lager worden dan ze nu zijn, dan is het absoluut een zinnige investering, ook met geleend geld. Het grootste risico is dat de salderingsregeling op de schop gaat.
(edit: sorry, beroepsdeformatie - ik werk de hele dag met GWh's
[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 08-04-2013 12:05 ]
Gaat een beetje offtopic niemand kan in de toekomst kijken discussie over hoogte rente / saldering enz.Dreamvoid schreef op maandag 08 april 2013 @ 11:31:
Komend jaar krijg je dan dus 0.21 * 900 GWh = 189 euro aan stroom. Zolang de salderingsregeling bestaat in de huidige vorm, en de belastingen zo hoog blijven als ze nu zijn, en de stroomprijzen niet spectaculair lager worden dan ze nu zijn, dan is het absoluut een zinnige investering, ook met geleend geld. Het grootste risico is dat de salderingsregeling op de schop gaat.
Je moet het voor je zelf uitmaken. Wel zie ik een zaak voor de eenheden politie
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
Zijn er al verwachtingen van wat er op saldeergebied zal gaan gebeuren?ericplan schreef op maandag 08 april 2013 @ 11:27:
[...]
Er zal (voorzichtig gezegd) iets gaan gebeuren met salderen. En die verandering zal zeker niet in ons voordeel zijn.
- salderen blijft, maar de variabele energiebelasting gaat omlaag, evt in combinatie met een lagere heffingskorting of zelfs een vast belastingtarief per aansluiting.
- er wordt verplicht aparte bemetering van PV installaties ingevoerd, met een apart teruglevertarief (= het Duitse model).
Interessant, gezien de rente aftrekbaar is omdat het een investering in je huis is.Dreamvoid schreef op maandag 08 april 2013 @ 11:31:
Als je hoge inflatie verwacht, dan moet je idd gaan lenen ipv sparen.![]()
Even verder uitwerken van het voorbeeld van een 1 kWp installatie voor 1000 euro, met 900 kWh jaaropbrengst:
Als je 1000 euro tegen 5% kan lenen (even uitgaande van een jaarlijkse annuiteiten aflossing over 15 jaar) kost de lening je ~96 euro per jaar (kan je berekenen in Excel met de PMT() functie). Als je er verder van uit gaat dat je geen onderhoudskosten hebt in die 15 jaar, dan zijn dat je enige kosten.
De opbrengst kant is moeilijker in te schatten, omdat het volledig afhangt van de verwachte prijzen die je kan besparen. Het kale stroomtarief voor het komend jaar is nu zo'n 7 ct/kWh, de belastingen zo'n 14 ct, totaal 21 ct. Komend jaar bespaar je dan dus 0.21 * 900 GWhkWh = 189 euro aan stroom.
Ergo, zolang de salderingsregeling bestaat in de huidige vorm, en de belastingen zo hoog blijven als ze nu zijn, en de stroomprijzen niet spectaculair lager worden dan ze nu zijn, dan is het absoluut een zinnige investering, ook met geleend geld. Het grootste risico is dat de salderingsregeling op de schop gaat.
(edit: sorry, beroepsdeformatie - ik werk de hele dag met GWh's)
Of heb ik het nu helemaal mis ? (sorry ict is mijn vak, i suck in finance en regeltjes).
Als ik het goed concludeer lijkt het interessant om te lenen:
Rente percentage: 6,2 % (greenloans) of meefinancieren in hypotheek (4%)
Rente aftrekbaar (investering eigen huis)
BTW voordeel op installatie ?
Subsidie regeling investering eigen huis.
Oriëntatie iets af van het zuiden richting ZW
Maar goed, ik moet nog wel ff kijken hoeveel oppervlak ik heb.
Probleem is alleen dat de mensen met een Ferrari
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
ik zie stelling 1 niet zo snel gebeuren.Dreamvoid schreef op maandag 08 april 2013 @ 12:14:
Ik zie grofweg twee scenario's die praktisch uitvoerbaar zijn en politiek haalbaar:
- salderen blijft, maar de variabele energiebelasting gaat omlaag, evt in combinatie met een lagere heffingskorting of zelfs een vast belastingtarief per aansluiting.
- er wordt verplicht aparte bemetering van PV installaties ingevoerd, met een apart teruglevertarief (= het Duitse model).
dat gaat bijna altijd inkomsten voor de staat kosten.
en stelling 2, dan moeten we weer alle slimme meters weer gaan vervangen.
en dan nog te bedenken dat ze ook bezig zijn met: het kropje sla model of salderen op afstand.
het is weer allemaal lekker duidelijk wat ze nu willen.
er zal vast iets gaan veranderen, alleen wat?
uuuuuuhhhh belasting omlaag ??? hahahahaha dacht het niet ! Ik kan me voorstellen dat er een vast tarief per aansluiting wordt toegevoegd / verhoogd.Dreamvoid schreef op maandag 08 april 2013 @ 12:14:
Ik zie grofweg twee scenario's die praktisch uitvoerbaar zijn en politiek haalbaar:
Het Duitse model zou wel grappig zijn (afhankelijk van het tarief) maar heeft wel erg veel voeten in de aarde voor bestaande installaties (overgangs-regeling)
De duurzame stroom doelen kunnen niet bereikt worden door alleen het bij plaatsen van zonnepanelen. Er moet ook opslag komen van de stroom die wij opwekken met onze paneeltjes voor als de zon niet schijnt, en dat gaat geld kosten.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Je moet in die berekening je effectieve rente gebruiken, dus na aftrek van alle verdere voordeeltjes. Als die hypotheekrente van 4% bijvoorbeeld na het belastingvoordeel 3% wordt, dan moet je 3% gebruiken.KillerAce_NL schreef op maandag 08 april 2013 @ 12:21:
[...]
Interessant, gezien de rente aftrekbaar is omdat het een investering in je huis is.
Of heb ik het nu helemaal mis ? (sorry ict is mijn vak, i suck in finance en regeltjes).
Per saldo gaat de belasting echt niet omlaag (zeker niet in deze tijden), maar het verschuiven van variabel naar vast is heel goed denkbaar. Vooral de heffingskorting lijkt een ideale kandidaat om het bijltje in te zetten.uuuuuuhhhh belasting omlaag ??? hahahahaha dacht het niet ! Ik kan me voorstellen dat er een vast tarief per aansluiting wordt toegevoegd / verhoogd.
[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 08-04-2013 12:39 ]
http://www.cobaltenergieoplossingen.nl/Green_Loans
Nadeel: het minimum bedrag is 5000 euro dus je moet wel direct een flinke installatie neerzetten.
[ Voor 22% gewijzigd door Dreamvoid op 08-04-2013 12:38 ]
daar ben ik nog niet over uit of dat wel ze is.WoudseHoeve schreef op maandag 08 april 2013 @ 12:26:
[...]
De duurzame stroom doelen kunnen niet bereikt worden door alleen het bij plaatsen van zonnepanelen. Er moet ook opslag komen van de stroom die wij opwekken met onze paneeltjes voor als de zon niet schijnt, en dat gaat geld kosten.
word wel eens vaker aan gehaald, maar nooit met cijfers.
ik vraag mij af hoeveel stc pv we nodig zouden moeten hebben om nl van energie te kunnen voor zien bij vol vermogen.
ik ben bang dat we daar met ons allen niet genoeg dak voor hebben.
waarschijnlijk halen we niet eens een fractie.
(ik geloof niet dat we ooit opslag nodig hebben voor pv.
misschien wel als we eens wat meer aan wind en water gaan doen dat het wat lastiger word.
het klinkt mij meer als wij arme zielige netbeheerders willen geld en als het kan veel graag en het maakt ons niet uit hoe we daar aan komen.)
Verwijderd
Rente is aftrekbaar wanneer panelen nagelvast op je huis zitten. Oftewel niet, wanneer ze los op een plat dak staan. http://www.greenloans.nl/...g-fiscaal-aftrekbaar.htmlKillerAce_NL schreef op maandag 08 april 2013 @ 12:21:
[...]
Interessant, gezien de rente aftrekbaar is omdat het een investering in je huis is.
BTW voordeel op installatie ?
Subsidie regeling investering eigen huis.
Oriëntatie iets af van het zuiden richting ZW
Maar goed, ik moet nog wel ff kijken hoeveel oppervlak ik heb.
Tip: wellicht hebben ouders/schoonouders voldoende vermogen. Lenen van hen tegen dezelfde rente als hypotheekrente. Voordeel ouders, zij hebben een beter rendement op spaargeld en sparen rendementsbelasting uit. Voordeel voor jou, geen afsluitkosten, geen taxatiekosten, geen inkomenstoets, geen melding BKR. Tevens kunnen ouders ook nog jaarlijks schenken om rentelast te betalen. Ideetje ?
NB: hypotheek verhogen gaat waarschijnlijk niet lukken ivm met minimale sommen die banken hanteren van vaak € 15000,-. Is voor een bank totaal oninteressant om dit aan te bieden ivm vele werk dat erbij komt kijken. Is net zoveel werk als een nieuwe hypotheek van bijvoorbeeld 2,5 ton dus dan weet je wel waar de bank zich op richt.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2013 12:54 ]
Ik denk ook dat er wel wat gaat veranderen.ericplan schreef op maandag 08 april 2013 @ 11:27:
[...]
Er zal (voorzichtig gezegd) iets gaan gebeuren met salderen. En die verandering zal zeker niet in ons voordeel zijn.
Overdag (hoog tarief) vallen de prijzen al regelmatig naar 1ct per kWh (kale basis prijs) en dat is juist het moment dat mensen duur lopen te salderen.
Het kan maar zo zijn dat iedereen met een energie opwekkende installatie straks een dubbele meter moet nemen.
Je mag dan hoog tegen hoog tarief weg salderen en laag tegen laag tarief (niet meer gecombineerd)
Als je dus een overschot hebt in het hoog tarief dan krijg je daar een compensatie voor van de gemiddelde basisprijs 3ct per kWh o.i.d. en je betaald de volle mep over het lage tarief.
Op die manier hebben de bedrijven goedkoop stroom en kunnen de particulieren tegen het volle tarief de laag stroom betalen die ze gebruiken.
Edit:
Voorbeeld:
Als je nu een PV installatie koopt welke 3300kWh oplevert per jaar en je eigen gebruik ook 3300kWh is dan saldeer je dus 1:1
Deze installatie gaat 30 jaar mee en kost in de totale looptijd 12K euro (defecte omvormers etc.)
3300x23ct= 759 euro per jaar
TVT: 12.000/759 = 15.8 jaar = 14,2 jaar winst = 10.777 euro (slechtste geval geen verhogingen, in de praktijk zal dit meer zijn!)
Als de salderingsregeling veranderd/afgeschaft zou worden naar het bovenstaande. (gemiddeld gebruik je 1/3 in het hoge tarief als particulier)
Salderen: 1100x23ct = 330 euro per jaar
Teruglevering: 2200x5ct = 110 euro per jaar
Te kopen energie: 2200x23ct = 506 euro per jaar
TVT: 12.000/440 = 27,27 jaar
Je zou dan blij mogen zijn als je er 1000 euro aan overhoud in 30 jaar
Vergeet niet dat salderen geen recht is, wat er nu weer is kan ook zo weer afgeschaft zijn.
Het is en blijft natuurlijk wel Nederland waar ieder voordeel voor de burger snel afgenomen wordt.
[ Voor 35% gewijzigd door fast-server op 08-04-2013 13:33 ]
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
diverse gemeentes/provincies bieden duurzaamheidsleningen aan (http://www.svn.nl/product...ing/Paginas/WatIsHet.aspx) daarbij krijg je 3% rentekorting op de normale SVN tarieven. Voor een bedrag tot 7.500 euro betaal je dan nog maar 2% rente.Dreamvoid schreef op maandag 08 april 2013 @ 12:36:
Ik zie trouwens dat die Greenloans inderdaad annuiteitenleningen zijn met een looptijd van 15 jaar en een rente van 5.8% - in het bovenstaande rekenvoorbeeld van een 1000 euro lening dus 101 euro per jaar.
http://www.cobaltenergieoplossingen.nl/Green_Loans
Nadeel: het minimum bedrag is 5000 euro dus je moet wel direct een flinke installatie neerzetten.
Ik heb er wel eens over zitten denken om dat te gebruiken voor zonnepanelen.
Dat valt best mee. In Duitsland piekt solar op top dagen (koud en veel zon) al boven de 22 GW. Op een dag dat er ook een flink briesje staat (zoals afgelopen 23 Maart), ging de totale duurzame stroomproductie in Duitsland om 12:00u 's middags naar >40 GW. Als je bedenkt dat het totale binnenlandse verbruik van Duitsland op dat uur rond de 50 GW lag, ben je niet ver van het punt dat zon en wind de volle 100% van het nationale verbruik leveren. In het tempo dat er bijgebouwd wordt, kan dit begin volgend jaar al zo ver zijn. Als we Nederland (verhoudingsgewijs) net zo vol zetten met wind/solar als Duitsland, dan kunnen wij dit ook bereiken.migjes schreef op maandag 08 april 2013 @ 12:40:
[...]
daar ben ik nog niet over uit of dat wel ze is.
word wel eens vaker aan gehaald, maar nooit met cijfers.
ik vraag mij af hoeveel stc pv we nodig zouden moeten hebben om nl van energie te kunnen voor zien bij vol vermogen.
ik ben bang dat we daar met ons allen niet genoeg dak voor hebben.
waarschijnlijk halen we niet eens een fractie.
Alleen: dan zit je slechts 1 uur lang op 100%, op een dag met perfecte weersomstandigheden, op een uur met relatief laag verbruik. Je bent nog lang niet 100% duurzaam. Wil je dat bereiken, dan moet je ofwel meer verbruik in die piek uren persen, ofwel je off-peak productie en reservecapaciteit verduurzamen.
[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 08-04-2013 13:33 ]
Je hebt een besparingspotentieel van 1700 kWh (jouw verbruik versus mijn verbruik), dat is op jaarbasis ruim € 400,-KillerAce_NL schreef op maandag 08 april 2013 @ 12:21:
[...]
Lijkt me een goede manier om je spaarsaldo aan te vullen en om te bekijken hoeveel Wp aan zonnepanelen echt interessant is voor jouw situatie.
A'dam PVOutput
Nee, wij kunnen nooit doen wat dtsld heeft gedaan en doet.
Daarvoor geen grond genoeg en te duur gelukkig.
Pas met een verplichte dubbele meter kunnen de leveranciers wat doen met aangepaste tarieven.
Bv avond en nacht juist extra duur.
Politiek kan alles doen.
Het lijkt me sterk dat die verplicht wordt. "de zonnepanelen op mijn doen het al jaren niet meer, ik ben alleen te lui om ze eraf te halen. Laag verbruik? Ik ben nogal zuinig en ja... die ferraris doet het al goed vanaf 1964 en blijft dus gewoon hangen..."fast-server schreef op maandag 08 april 2013 @ 12:50:
[...]
Het kan maar zo zijn dat iedereen met een energie opwekkende installatie straks een dubbele meter moet nemen.
.
Enne €12000 voor een 3300 kWh systeem en 2x een nieuwe omvormer? Mijn systeem (3258 Wp) heeft €5200 gekost. 2 x een omvormer = €1000. Totaal over 30 jaar dus €6200.
Tip van drielp: neem geen zonnepanelen. Hoe minder mensen met PV, hoe langer het salderen
[ Voor 20% gewijzigd door drielp op 08-04-2013 13:47 ]
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Mijn type meter is administratief al afgekeurd en als ze in onze straat/wijk gaan vervangen, heb ik geen poot om te staan imho
Dit topic is gesloten.