@ SunnySel
Bedankt voor de link, als ik de gegevens die ik nu heb vergelijkt met die website, dan zie ik dat ik maandelijks maar maximaal 50% ophaal van wat er op die site staat. Volgens mij heeft dat veel te maken met de oriëntatie en de bomen die dichtbij staan. Daarom dat ik ze binnenkort eens ga verzetten, hopelijk geeft dat een verschil.
@ Speedy-Andre
Inderdaad, daar kan ik verder niets aan toevoegen.
@ databeestje
Inderdaad, het is volgens mij simpelweg de ligging, ze liggen nu een beetje teveel tegen een grote boom die ik onderschat heb, ik zal ze binnenkort 20° verplaatsen naar een meer open pad naar de zon. Oost is trouwens bij mij volledig bedekt met bomen.
@ Domba
Optimaliseren wil ik inderdaad ook doen, ik hoop dat dat door die heroriëntering zichzelf grotendeels oplost.
Ik heb hier een lijst met alle de waarden van alle maanden tot nu toe:
www.wapclan.net/download2/my/array1.xlsx
Ik zit vanaf morgen op vakantie maar ik kan misschien nog even via mijn homeserver sunny explorer bekijken om een grafiek te posten, tot nu toe wout dit nooit lukken en moest ik altijd via de laptop bij de omvormer gaan zitten, dus ik kan geen grafiek beloven nu.
Die functie optitrack staat aan in mijn omvormer, vermits er nogal wat bomen zijn aan de oostkant.
Verder dacht ik bij een uitbreiding voor een redelijk goedkope prijs (enkel panelen/kabel) meer uit de omvormer te persen en zo toch het rendement te verhogen (als extra).
Ik speel nu met de volgende ideeën. 2 Extra panelen op de huidige string, en het max voltage overschrijden.
Of 4 extra panelen en een extra string installeren (2x8) en alles redelijk veilig houden

.
En daarbij nog wat panelen op micro omvormers.
Edit, misschien goed om erbij te zeggen, ik ben afkomstig uit Vlaanderen