Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.594 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:55
Uit de nieuwsbrief van Eneco: De zonnepanelensimulator

Je kunt virtueel je dak na bouwen, vol leggen met panelen en vervolgens dagelijks volgen wat je dat zou opleveren. Eens kijken of het een beetje klopt met het 'eggie'....(situatie klopt niet helemaal, want meer wattjes per paneel, maar toch):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/34816730/eneco_sim.jpg

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

coyote1980 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 16:54:
Zo, zojuist is Zonvolt nog even langsgeweest om de panelen wat strakker te plaatsen, na de montage waren er toch twee plekken met hoogteverschillen tussen de onderste rij en de bovenste die mij stoorden. Nu helemaal tevreden met het resultaat:

[afbeelding]

:*)
In één woord AF d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-10 11:37
MasterMaceMichu schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 00:11:
Uit de nieuwsbrief van Eneco: De zonnepanelensimulator

Je kunt virtueel je dak na bouwen, vol leggen met panelen en vervolgens dagelijks volgen wat je dat zou opleveren. Eens kijken of het een beetje klopt met het 'eggie'....(situatie klopt niet helemaal, want meer wattjes per paneel, maar toch):
[afbeelding]
op zich grappig gemaakt maar je kan maar maximaal 30 panelen er op zetten en de wattpiek van de panelen is niet aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-10 11:37
@larsg
je kunt via deze site kijken of je installatie de afgelopen maanden naar verwachting heeft gepresteerd of er onder zit.
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
ook werkt deze link voor je:
http://users.skynet.be/be...=0&peakw2=0&temp_coeff2=0

[ Voor 34% gewijzigd door SunnySel op 06-04-2013 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

larsg schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 23:37:
Even een vraagje naar jullie mening.

Begin oktober is mijn een zonnestroom installatie live gegaan. Het betreffen 12 CSUN panelen van elks 245wp, totaal een 2940wp, deze zitten op een SMA sunnyboy 3000-TL20. De panelen liggen gericht op 280° (ZZO), en op 20°.
De voorbije 6 maanden, dus de gehele levensduur van de installatie tot nu toe, heb ik maar een 330 KWH opgewekt, nu was de winter wel heel streng, maar dit is ver ondermaats voor een installatie die toch wel een 2400 op een jaar hoort te doen, lijkt mij. Ter voorbeeld heb ik in januari slechts een 16,5 Kwh voorbij zien komen.

Nu de afgelopen dagen waren mooi, met telkens een 10Kwh, maar volgens mij is dat nog mager.
Ik heb met 2350Wp sinds 11 dec 320KWh opgewekt en met 25 graden (plat dak) op zuid vind ik dat redelijk, zeker als ik mee tel dat er weken lang sneeuw op lag.
Die 10KWh op een dag vind ik mager, ik heb al 12,5KWh gehaald en een broer met dezelfde set op een schuin dak (45 graden geschat) zelfs 15,6KWh op een dag.
Die 20 graden is iets minder gunstig dan mijn 25 graden, maar toch zou je minstens mij moeten evenaren ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 11:42

databeestje

Von PrutsHausen

Die 10kWh per dag doe ik met mijn 2800Wp oost-west in deze mooie dagen. Er is iets mis, maar ik durf niet te zeggen wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:32

Begin oktober is mijn een zonnestroom installatie live gegaan. Het betreffen 12 CSUN panelen van elks 245wp, totaal een 2940wp, deze zitten op een SMA sunnyboy 3000-TL20. De panelen liggen gericht op 280° (ZZO), en op 20°.
De voorbije 6 maanden, dus de gehele levensduur van de installatie tot nu toe, heb ik maar een 330 KWH opgewekt, nu was de winter wel heel streng, maar dit is ver ondermaats voor een installatie die toch wel een 2400 op een jaar hoort te doen, lijkt mij. Ter voorbeeld heb ik in januari slechts een 16,5 Kwh voorbij zien komen.

Alvast bedankt ;)
Waarom wil je uitbreiden en niet eerst optimaliseren?
Sinds oktober 2012 is 330kWh ruw weg iets van ca helft van wat je zou verwachten?

Januari is niet de beste maand om als vergelijk te gebruiken
Heb je meer recent van maart of april een dagprofiel van een wolkenloze dag uit de SB3000TL20 die je hier kunt plaatsen of een link daarvan?
(ik ken je lokatie niet, zuid nederland Breda bijv 2-apr was wolkenloos topdag)

En als je dat met sunny explorer doet en toch open hebt kun je dan kijken in de settings of de firmware van de tl-20 al de global optitrack functie heeft (schaduwmanagment)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 15:39
@ SunnySel
Bedankt voor de link, als ik de gegevens die ik nu heb vergelijkt met die website, dan zie ik dat ik maandelijks maar maximaal 50% ophaal van wat er op die site staat. Volgens mij heeft dat veel te maken met de oriëntatie en de bomen die dichtbij staan. Daarom dat ik ze binnenkort eens ga verzetten, hopelijk geeft dat een verschil.

@ Speedy-Andre
Inderdaad, daar kan ik verder niets aan toevoegen.

@ databeestje
Inderdaad, het is volgens mij simpelweg de ligging, ze liggen nu een beetje teveel tegen een grote boom die ik onderschat heb, ik zal ze binnenkort 20° verplaatsen naar een meer open pad naar de zon. Oost is trouwens bij mij volledig bedekt met bomen.

@ Domba
Optimaliseren wil ik inderdaad ook doen, ik hoop dat dat door die heroriëntering zichzelf grotendeels oplost.
Ik heb hier een lijst met alle de waarden van alle maanden tot nu toe: www.wapclan.net/download2/my/array1.xlsx
Ik zit vanaf morgen op vakantie maar ik kan misschien nog even via mijn homeserver sunny explorer bekijken om een grafiek te posten, tot nu toe wout dit nooit lukken en moest ik altijd via de laptop bij de omvormer gaan zitten, dus ik kan geen grafiek beloven nu.

Die functie optitrack staat aan in mijn omvormer, vermits er nogal wat bomen zijn aan de oostkant.

Verder dacht ik bij een uitbreiding voor een redelijk goedkope prijs (enkel panelen/kabel) meer uit de omvormer te persen en zo toch het rendement te verhogen (als extra).

Ik speel nu met de volgende ideeën. 2 Extra panelen op de huidige string, en het max voltage overschrijden.
Of 4 extra panelen en een extra string installeren (2x8) en alles redelijk veilig houden :+ .
En daarbij nog wat panelen op micro omvormers.

Edit, misschien goed om erbij te zeggen, ik ben afkomstig uit Vlaanderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Maart is echt slecht met 107KWh, toen haalde ik 184KWh :P
Als je gek genoeg bent (zoals ik) dan zet je een camera op het dak en neem je de beelden op.
Zo heb ik bij mij een aantal obstakels kunnen achterhalen die op het eerste gezicht geen probleem leken.
Nadeel is dat je soms ook weken lang naar een pak sneeuw op je panelen kan zitten kijken :X >:)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Speedy-Andre Ze mompelen wel het zonnige zuiden, maar de praktijk in maart was dat Midden en Noord Nederland meer betere paneeldagen heeft gescoort dan Zuid Nederland en Vlaanderen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
@larsg, maximale spanning niet overschrijden, kan de omvormer niet tegen. Als ik me het goed kan herinneren heeft jouw opstelling nogal last van bomenschaduw. Dat geeft volgens mij het te lage rendement.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 15:39
@Drielp
Dat klopt, er staan inderdaad wat bomen aan de oostkant die die richting vrijwel blokkeren.
Momenteel staan ze parralel met het dak, ik ga ze daarom als ik terug ben van vakantie meer richten op de plaats waar geen bomen staan.

Ik weet dat ik met de bomen wat minder opbrengst mocht verwachten, daar ben ik mij van bewust, maar momenteel mis ik iets té veel naar mijn zin.

Om de installatie iets meer rendabel te maken lijkt een uitbreding daar goed voor (bovenop optimalisaties). Momenteel is er 1 string van 12 panelen. Dit herverdelen naar 2 strings van 8 is volgens sunny design goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 12:36

VPI

Dat is erg weinig opbrengst vergeleken met mij, ik heb precies het gelijke Wp met een mastervolt XS3200. Wel begin augustus geinstalleerd inmiddels een opbrengst van bijna 1400 kWh!

Nu de afgelopen dagen waren mooi, met telkens een 10Kwh, maar volgens mij is dat nog mager.
Daarom heb ik vandaag de panelen nog eens een schoonmaak beurt gegeven en binnenkort ga ik ze op 260° zetten omdat ze nu een beetje naar de bomen kijken.

Meer ontopic, ik zat eraan te denken de string uit te breiden. De omvormer is nu een beetje ondergedimensioneerd, ik zat eraan te denken 1 of 2 panelen toe te voegen.
Het nadeel van mijn tl20 omvormer is dat er een max DC spanning is van 550V, mijn huidige 12 panelen zouden op max 491V komen, 2 extra panelen op 573. Nu weet ik dat mijn installatie die waarde vrijwel nooit kan halen, maar toch vraag ik me af of ik dit risico kan nemen of toch maar beter 1 paneel kan nemen en binnen de limiet blijven.
Voor de panelen, bij mijn weten moet ik niet exact dezelfde panelen pakken, right? Gewoon panelen/cellen die minstens hetzelfde amperage produceren, dus 250 wattpiek mag toch? Qua merk mag ik dat ook wat mixen of niet? Elektrotechnisch lijkt mij dat dit perfect moet kunnen, ik weet echter niet welke eisen de omvormer stelt.

Verder wou ik ook nog 2 panelen bijzetten op een Enecsys Duo 480w, iemand ervaring hiermee?
Tot hoever kan ik hiermee overdimensioneren? Want ik dacht toch wel panelen groter dan 250wp erop te zetten.

Alvast bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdw
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Betekent dit dat je aan het maximum van de panelen zit??
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/H2FGZKl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JyeKgDm.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/B0J8ZGn.jpg

Maximum uit 10 panelen 250Wp lijkt continue op 2230 W te zitten. Is dit het gevolg van een oplopende paneel temperatuur die de boel aan het begrenzen is of is er iets anders aan de hand? Inverter is een Omnik 3.0, panelen in één string parallel over de MPPT's. Om te kijken of het gen storing in de inverter was heb ik hem even afgeschakeld (half twaalf), maar dat heeft dus niets geholpen. De geleverde spanning zakt niet verder, de geleverde stroom stijgt ook niet. Interne temperatuur van de inverter is nog niet boven de 37 graden.

Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:10
@ferdw: nee, ik denk meer dat je instraling gewoon even constant is. 4A is in ieder geval een laag max amperage. ik dacht dat 250 wp panelen eerder op 6 tot 8 ampere zaten (als max.)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdw
  • Niet online
Thnks, ik dacht inderdaad ook al zoiets, de lucht is strak blauw. De 4A komt doordat de trackers parallel staan aangesloten, anders topt de Omnik het op 1500W af indien op één aangelsoten, en lopen we teveel energie mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
ferdw schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 11:55:
Betekent dit dat je aan het maximum van de panelen zit??
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Maximum uit 10 panelen 250Wp lijkt continue op 2230 W te zitten. Is dit het gevolg van een oplopende paneel temperatuur die de boel aan het begrenzen is of is er iets anders aan de hand? Inverter is een Omnik 3.0, panelen in één string parallel over de MPPT's. Om te kijken of het gen storing in de inverter was heb ik hem even afgeschakeld (half twaalf), maar dat heeft dus niets geholpen. De geleverde spanning zakt niet verder, de geleverde stroom stijgt ook niet. Interne temperatuur van de inverter is nog niet boven de 37 graden.
2230W typisch is dit een omniksol die op 1 MPPT loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ferdw schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 12:01:
Thnks, ik dacht inderdaad ook al zoiets, de lucht is strak blauw. De 4A komt doordat de trackers parallel staan aangesloten, anders topt de Omnik het op 1500W af indien op één aangelsoten, en lopen we teveel energie mis.
Strak blauw ? Grrrr, hier is het voor de 2de dag bewolkt. Gisteren 1,2 kWh :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:07

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hier is de zon doorgebroken en zie wat schaduw voor inpact heeft op je systeem.

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/schaduwvoor.jpg

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/schaduwvoor2.jpg

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=10855

dus dat kan je best serieus nemen als je dat hebt. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ferdw schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 12:01:
Hier is het anders echt niet strak blauwe lucht hoor. :(

Als ik op wolkenradar kijk, dan gok ik, dat het rond 14:00 de zon pas doorbreekt. Hopenlijk wordt het dan ook een paar uur daarna strak blauwe lucht. Mijn eigen lichaam kan ook wel nieuwe vitamientjes gebruiken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:33
Rol-Co schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 12:14:
Hier is de zon doorgebroken en zie wat schaduw voor inpact heeft op je systeem.

[afbeelding]

[afbeelding]

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=10855

dus dat kan je best serieus nemen als je dat hebt. :)
Bypass-diodes spelen in dit geval dus geen rol van betekenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ferdw: heb je de flashdata van je panelen? zodat je kan checken of de panelen veel varieren en of je inderdaat 2500 wp totaal hebt of b.v. 2450?
en die piek om 1030 geeft toch aan dat er nog wat meer in zit.

wellicht kan je nagaan of je nu wel 1000W/m2 instraling op de panelen hebt? b.v. met de zonnepanelen simulator van eneco of door het zelf door te rekenen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cranberry schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 12:21:
[...]

Bypass-diodes spelen in dit geval dus geen rol van betekenis.
Nee inderdaad, en dat komt dan denk ik doordat ze portrait liggen, landscape zou al beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Steek ze eens in 2 strings van 5 parallel op de Effekta, op 1 of 2 ingangen maakt niet zoveel uit. Ik weet niet of deze panelen dan genoeg spanning hebben, maar je kan de schaduw daarmee wel redelijk de kop indrukken.

@PClop De bypass diodes voorkomen niet dat de oost string in west levert, dat heb ik zelf vastgesteld. Vandaar dat ik voor 40 euro cent een paar diodes in de strings heb opgenomen, het gaat zo veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

databeestje schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 12:35:
Steek ze eens in 2 strings van 5 parallel op de Effekta, op 1 of 2 ingangen maakt niet zoveel uit. Ik weet niet of deze panelen dan genoeg spanning hebben, maar je kan de schaduw daarmee wel redelijk de kop indrukken.

@PClop De bypass diodes voorkomen niet dat de oost string in west levert, dat heb ik zelf vastgesteld. Vandaar dat ik voor 40 euro cent een paar diodes in de strings heb opgenomen, het gaat zo veel beter.
Ok ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 12:35:

5 geeft te weinig spanning inderdaad, ik zat wel te denken om de voorste 5 90 graden te draaien maar dan komt er teveel bij de buren denk ik dus wacht wel gewoon tot ze vrij van schaduw zijn.
Nog een weekje gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ging net weer even naar de Enecsys-site ivm het uitzoeken van micro-inverters voor de panelen die op ons tuinpaviljoen moeten komen, zie ik daar een aankondiging staan van de gloednieuwe Gen 2 micro-inverters.

Op dit moment een Single 300W inverter.. ik hoop dat Enecsys dan ook met een Duo 600W gaat komen.

http://www.enecsys.com/products/enecsys-gen-2/

Afbeeldingslocatie: http://www.enecsys.com/wp-content/uploads/gen2-slider-600.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door BamSlam_ op 06-04-2013 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 18:52

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ik heb sinds een paar maanden mijn Effekta ES-5000 aan PVoutput gekoppeld, maar ik begin een vermoeden te krijgen dat de Effekta kWh teller iedere dag vanaf de laatste kWh opnieuw begint te tellen...

Stel dat hij gisteren gestopt is op 405,8 kWh (alleen de hele kWh's zijn zichtbaar op het LCD helaas), dan lijkt het erop dat hij die 0,8 kWh vanochtend is vergeten en vanaf 405,0 kWh weer verder gaat.
Dat betekent dus dat je op jaarbasis heel wat afrondingsfoutjes kan optellen die resulteren in een veel lagere gemeten opbrengst :(

Vergelijken met de externe kWh meter levert niet veel op, de nauwkeurigheid daarvan is mij niet bekend (zeker niet na ruim 31 MWh te hebben gemeten de afgelopen 10 jaar).

Voordat ik Effekta hierop ga aanspreken, wil ik eigenlijk wat meer zekerheid hierover, ik kan me nl. moeilijk voorstellen dat er zo'n superstomme bug in zou zitten.

Iemand die dit verschijnsel ook opvalt misschien?

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat roep ik al zolang ik de effekta heb, scheelt 30kWh op de 800 hier.
Het duurt namelijk elke dag 1kWh voordat hij op de display overspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Rol-Co schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 13:42:
Dat roep ik al zolang ik de effekta heb, scheelt 30kWh op de 800 hier.
Het duurt namelijk elke dag 1kWh voordat hij op de display overspringt.
Ok... Het viel mij op omdat ik nogal wat moeite heb gedaan om de geleverde energie met 3 decimalen nauwkeurigheid aan PVoutput te geven (dmv momenteel vermogen te samplen), wat overigens perfekt werkt.

Iedere dag startte ik dan met de waarde van de vorige dag, zoals je zou verwachten. En dat ging dus mis. Nu ik bewust de kWh teller iedere dag laat resetten, werkt het wel, maar dat slaat natuurlijk nergens op.

Ik kan er verder eigenlijk niets over vinden, blijkbaar valt het verder niemand op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

De meeste loggen de effekta zelf niet maar met een kWh meter bijv. Goedkoper en beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Dat vind ik wat kort door de bocht. Puur het aantal kWh'tjes tellen vind ik niet zo spannend, ik wil zoveel mogelijk parameters uit de inverter hebben en online zetten. En dat gaat ook prima met het Modbus protocol.

Ik kan er alleen niet bij dat zo'n stomme fout er inzit. Als het een procentuele fout zou zijn (zoals met de meeste positieve kWh "afrondingen" bij andere merken), zou ik er wel mee kunnen leven, maar dit is gewoon een blunder. Als je een dergelijk apparaat kunt designen, dan moet je je gewoon diep schamen voor een dergelijke fout. Maar liever nog oplossen in een firmware, voor zover mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@databeestje: kan je wat meer vertellen over die extra diodes:
-welk effect bereik je ermee
- hoe heb je eea gemonteerd (zodat het 25jr meegaat)
bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Joepla schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 14:01:
Dat vind ik wat kort door de bocht. Puur het aantal kWh'tjes tellen vind ik niet zo spannend, ik wil zoveel mogelijk parameters uit de inverter hebben en online zetten. En dat gaat ook prima met het Modbus protocol.

Ik kan er alleen niet bij dat zo'n stomme fout er inzit. Als het een procentuele fout zou zijn (zoals met de meeste positieve kWh "afrondingen" bij andere merken), zou ik er wel mee kunnen leven, maar dit is gewoon een blunder. Als je een dergelijk apparaat kunt designen, dan moet je je gewoon diep schamen voor een dergelijke fout. Maar liever nog oplossen in een firmware, voor zover mogelijk.
Mail ze anders eens er over. misschien is er een nieuwere firmware dan 05-2012 die dit verhelpt.

Kevin Franz
Technischer Kundendienst / After Sales Service
EFFEKTA Regeltechnik GmbH
Rheinwaldstr. 34
D-78628 Rottweil
Tel. (+49) 0741-17451-0
Fax (+49) 0741-17451-29
Email: k.franz@effekta.com
Internet: www.usv.de, www.effekta.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-10 19:37
larsg schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 09:55:
@Drielp
Dat klopt, er staan inderdaad wat bomen aan de oostkant die die richting vrijwel blokkeren.
Momenteel staan ze parralel met het dak, ik ga ze daarom als ik terug ben van vakantie meer richten op de plaats waar geen bomen staan.

Ik weet dat ik met de bomen wat minder opbrengst mocht verwachten, daar ben ik mij van bewust, maar momenteel mis ik iets té veel naar mijn zin.

Om de installatie iets meer rendabel te maken lijkt een uitbreding daar goed voor (bovenop optimalisaties). Momenteel is er 1 string van 12 panelen. Dit herverdelen naar 2 strings van 8 is volgens sunny design goed.
Tsja, hier zei ik niet zolang geleden in algemene zin al iets over, maar niemand heeft gereageerd... Hoe is het straks als de bomen in blad staan, denk je?

Wat ik zou doen in jouw geval is de opbrengst plotten van een recente dag met zoveel mogelijk zon, of het gemiddelde van 3 "topdagen" voor jouw systeem. In die curve kun je dan zien waar de opbrengst achterblijft, m.a.w. waar schaduw of derating het wattage naar beneden duwt terwijl er wel redelijk constant zonlicht was.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat er een paar panelen niet goed aangesloten zijn, en dat kan je dan ook zien (mooie curve, maar algeheel onder het te verwachten wattage). Plotten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Ik was net aan het zoeken, thanks! :)

Mailtje gaat eruit. Zodra ik wat hoor, meld ik dat weer hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Joepla

Een cast van float naar integer (en weer terug) kan dat makkelijk veroorzaken. Misschien kan de dataopslag alleen integers aan. Daar zijn betere oplossingen voor, bijvoorbeeld opslaan als milli of, als dat niet past, twee integers gebruiken. In dat geval zou een firmware upgrade het theoretisch op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-10 14:12
Ik snap t niet, onlangs op die mooie zonnige dagen ging mijn installatie in een mooie boog naar de 2000w (max), tikte hem aan en zakte weer in.
Vandaag, niet eens zo heel mooi weer, ineens zon tussen de wolken door en staat ie al een half uur strak tegen de 2000w aan.

Hele dag zon
http://pvoutput.org/intra...7311&dt=20130401&gs=3&m=1
Vandaag
http://pvoutput.org/intra...461&sid=17311&dt=20130406

Hoe komt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-10 22:48

Kiswum

Gadget reviewer

Zo, na bijna een jaar eindelijk een logger aangeschaft zodat ik mijn gegevens automatisch het internet op slinger. Op zowel PV-Out als FP4all ben ik met het systeem te vinden onder Kiswum-ehv.
Ik weet dat er een Tweakers groep bestaat op PV-Out, hoe kan ik me hiervoor aanmelden?

Hier de link voor de geinteresseerden:
http://www.fp4all.org/user/index.php?sysid=4079
http://pvoutput.org/list.jsp?id=11970&sid=9917

Oost/West opstelling

[ Voor 5% gewijzigd door Kiswum op 06-04-2013 15:30 ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

stefijn schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 14:58:
Ik snap t niet, onlangs op die mooie zonnige dagen ging mijn installatie in een mooie boog naar de 2000w (max), tikte hem aan en zakte weer in.
Vandaag, niet eens zo heel mooi weer, ineens zon tussen de wolken door en staat ie al een half uur strak tegen de 2000w aan.

Hele dag zon
Vandaag

Hoe komt dat?
je omvormer max denk ik, icm de warmere dag als toen.

verkeerd gelezen.

nu meer straling en betere hoek?

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 06-04-2013 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Hele dag zon
Vandaag

Hoe komt dat?
Op 2 april draaide je 2 uur lang 1900 Watt+, tegen de 2000 Watt aan.
Vandaag staat de zon iets hoger en ga je er wel over heen.
Ik zie geen probleem.
Het enige probleem wat je wel hebt is dat de zon achter de wolken schijnt.
Kiswum schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 15:27:
Zo, na bijna een jaar eindelijk een logger aangeschaft zodat ik mijn gegevens automatisch het internet op slinger. Op zowel PV-Out als FP4all ben ik met het systeem te vinden onder Kiswum-ehv.
Ik weet dat er een Tweakers groep bestaat op PV-Out, hoe kan ik me hiervoor aanmelden?

Hier de link voor de geinteresseerden:
http://www.fp4all.org/user/index.php?sysid=4079
http://pvoutput.org/list.jsp?id=11970&sid=9917

Oost/West opstelling
Hier kun je aanmelden.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-10 22:48

Kiswum

Gadget reviewer

Bedankt, ik moet nog 4 dagen wachten voordat ik kan joinen (er zijn 5 outputs nodig)

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Hele dag zon
Vandaag

Hoe komt dat?
Ik zie in de gebruiksaanwijzing staan "Rated Power (Pacr) 2000 W"
heb je dan niet door wat dat inhoud?

Of heb je je hier iets laten wijsmaken dat je gewoon moet gaan onderdemensionern qwa omvormer
|:( |:( |:(

NIET DOEN DUS, gewoon de juiste omvormer bij het juiste vermogen aan zonnepanelen.
trap er niet weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

mrmrmr schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 14:53:
@Joepla

Een cast van float naar integer (en weer terug) kan dat makkelijk veroorzaken. Misschien kan de dataopslag alleen integers aan. Daar zijn betere oplossingen voor, bijvoorbeeld opslaan als milli of, als dat niet past, twee integers gebruiken. In dat geval zou een firmware upgrade het theoretisch op kunnen lossen.
Mee eens. We weten niet hoe de Effekta firmware hiermee omgaat. Intern zal er ongetwijfeld met een aardige resolutie gerekend worden, maar ergens wordt dat, bewust (ik kan het me niet voorstellen) of onbewust, bij spanningsuitval volledig weggekieperd.
Dre schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 15:48:
Betreft Effekta 4200 met firmware van mei 2012 (nieuwste)
Effekta: 388 kWh
ABB C11 kWh meter: 385 kWh
Afwijking dus zeer klein t.o.v. losse kWh meter
De stroom en vermogen AC klopt helemaal niks van (Effekta 18,0A, ABB C11 17,3A), maar energie blijkbaar wel.
Je zou een hogere waarde op de ABB verwachten dan op de Effekta, als er altijd naar beneden afgerond wordt..

Heb ook even de meterstanden vergeleken (netttostanden omgerekend):
- Effekta: 297
- Externe DMM kWh meter in gebruik sinds 2003 met 31000 kWh op de teller: 297 8)7

Ik moet eerst even rustig nadenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
PClop schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 17:03:
[...]

Of heb je je hier iets laten wijsmaken dat je gewoon moet gaan onderdemensionern qwa omvormer

NIET DOEN DUS, gewoon de juiste omvormer bij het juiste vermogen aan zonnepanelen.
trap er niet weer in.
Ik zie niet echt een probleem, alleen vind ik het vreemd dat op de meest zonnige dag hij niet tegen die 2000w aankomt en vandaag 2 uur lang keihard tegen die limiet terwijl het bij lange na niet zo'n mooi weer was als de vorige keer.. Ik zou verwachten dat ie op zo'n zonnige dag ook gemakkelijk tegen de limiet aankomt maar hij tikte hem alleen even aan toen de zon op zijn hoogst stond....

Maar nee, ik heb niet precies door wat dat inhoudt, dit is mij zo verkocht. Slechte set?
Er is helemaal niet over gesproken, behalve toen ik onlangs informeerde naar meer panelen en de verkoper mij vertelde dat dat weinig zin had aangezien de omvormer toch niet over de 2000w zou gaan. Toen ik vroeg wat die limiet betekende en of ik wel de juiste omvormer had (gezien mijn 2300w panelen) heb ik niet echt een reactie meer gekregen (mail).

Als jullie dat zinvol vinden vind ik het geen probleem om nog eens even bij deze meneer te gaan zeuren. Het was me ook al opgevallen dat mijn omvormer al niet meer in productie is. Ik heb dus een apparaat van 7 jaar oude techniek en loop dus de laatste ontwikkelingen ook al mis.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 06-04-2013 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 102% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

PClop schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 17:03:
[...]

trap er niet weer in.
Ben wel met je eens dat Rated Power van 2000 Watt niet veel meer op zal leveren. Een systeem op puur west, zoals in mijn geval zou er beter voor geschikt zijn.
Echter, de manier waarop je het verteld is dan weer een beetje over rated...

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdw
  • Niet online
Domba schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 12:04:
[...]

2230W typisch is dit een omniksol die op 1 MPPT loopt?
Nee, twee MPPT's parallel
BarryH schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 12:22:
@ferdw: heb je de flashdata van je panelen? zodat je kan checken of de panelen veel varieren en of je inderdaat 2500 wp totaal hebt of b.v. 2450?
en die piek om 1030 geeft toch aan dat er nog wat meer in zit.

wellicht kan je nagaan of je nu wel 1000W/m2 instraling op de panelen hebt? b.v. met de zonnepanelen simulator van eneco of door het zelf door te rekenen.
Nee, helaas geen flashdata, ik zal er eens naar vragen. Wat betreft pieken, ik heb er ook van 2650 voorbij zien komen, daarom viel mij dit ook zo op maar ik ben vandaag kennelijk niet de enige met dit fenomeen. Pieken zou kunnen komen door tijdelijke afkoeling door wolken, en daarna wee even vol vermogen er op los. Dit is gewoon continue instraling zonder ook maar iets van wolken. Spanning zakt ook onder de 300 volt. Ik zal die Eneco tool eens invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FF een vraagje aan iemand die goed is in wiskunde. Als ik een paneel van 158x105 in landscape weg leg op een platdak hoe hoog komt hij dan bij:
15 graden
20 graden
25 graden
30 graden
35 graden ???

En wat moeten de tussenruimtes zijn ? Heb totaal een ruimte beschikbaar van 300 meter lengte x 200 meter breedte op zuid.

Ik wil namelijk 2 panelen op mijn schuur plaatsen en kom er niet uit. Ook optisch moet het er een beetje uitzien, vandaar mijn vraag over de hoogte want mijn buren kijken er tegenaan. Graag hulp van iemand die hier mee overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Probeer eens hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaan we doen ! Tnkx.

Al gedaan. Blijft dus alleen 15 of 20 graden over. _/-\o_

Kijk nu weet ik meer/

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2013 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 09:26
ik weet niet waar je woont, maar als jij een ak hebt van 200 bij 300 meter, dan woon ej vast niet hier in de buurt, maar dansnap ik niet waarom je je zo druk maakt over hoe het er uit gaat zien met 2 panelen ergens verdwaald op het dak. enige advies dan: plaats ze zo dicht mogelijk bij de hoofdmeter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 19:34:
ik weet niet waar je woont, maar als jij een ak hebt van 200 bij 300 meter, dan woon ej vast niet hier in de buurt, maar dansnap ik niet waarom je je zo druk maakt over hoe het er uit gaat zien met 2 panelen ergens verdwaald op het dak. enige advies dan: plaats ze zo dicht mogelijk bij de hoofdmeter :P
Is een schuurtje in de tuin, halverwege terras. Heb dak al volliggen en dat is de enige ruimte die nog beschikbaar. Wil er nog 2 leggen met een Steca en zowel ik als buurman kijkt er tegenaan vandaar de optische eis.

Totaal kom ik dan op 3000 WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hij ziet het echt niet he, die 200 bij 300 meter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 19:55:
Hij ziet het echt niet he, die 200 bij 300 meter :+
Haha je hebt gelijk. Vermoeiende dag achter de rug. Ik bedoel natuurlijk kilometer..... :D ..... of zoiets.....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2013 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 19:58:
[...]

Haha je hebt gelijk. Vermoeiende dag achter de rug. Ik bedoel natuurlijk kilometer..... :D ..... of zoiets.....
_/-\o_ _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vraagje: als ik negatief draai over een geheel jaar (*)... krijg ik dan ook geld terug voor die "Opslag Duurzamen Energie" toeslag? of gaat die niet "door nul" heen?

En is er iemand die negatief gedraaid heeft die kan vertellen hoe de energie maatschappijen omgegaan zijn met de BTW aanpassing van Oktober? Als ik naar mijn laatste rekening kijk dan hebben ze de stand van 1 Oktober "gegokt" .. maar als je zonnepanelen hebt, dan is het zeer waarschijnlijk dat die "gok" never nooit de juiste waarde kan zijn .. zeker niet zo vlak na de zomer.

* voorlopig nog lang niet .. maar ben gewoon benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-10 18:35

paulv1973

16.730Wattpiek

Vandaag ook een middagje op het dak zitten monteren...
Morgenvroeg no de laatste 2 paneeltjes erop en dan
is het dakwerk klaar...
Kabeltjes aansluiten en de knop om in de meterkast...

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2yzmsrd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/1trlu0.jpg

:z

[ Voor 11% gewijzigd door paulv1973 op 06-04-2013 21:31 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-10 17:21

MieJuul

3970Wp

Joepla schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 13:37:
Ik heb sinds een paar maanden mijn Effekta ES-5000 aan PVoutput gekoppeld, maar ik begin een vermoeden te krijgen dat de Effekta kWh teller iedere dag vanaf de laatste kWh opnieuw begint te tellen...
Klopt, dat verschijnsel herken ik ook
Stel dat hij gisteren gestopt is op 405,8 kWh (alleen de hele kWh's zijn zichtbaar op het LCD helaas), dan lijkt het erop dat hij die 0,8 kWh vanochtend is vergeten en vanaf 405,0 kWh weer verder gaat.
Dat betekent dus dat je op jaarbasis heel wat afrondingsfoutjes kan optellen die resulteren in een veel lagere gemeten opbrengst :(
Zie je die afronding naar hele kWh's ook terug op pvoutput dan?
Voorzover ik weet is dit alleen het geval met de waarde op het display.

Edit: Ik zie het, wel dus (YesItIsMe toch?!)

Ik heb hier geen last van met de logging naar pvoutput in elk geval.
Hoe log je de effekta naar pvoutput?
Je mag me ook via DM benaderen als je wilt.
Vergelijken met de externe kWh meter levert niet veel op, de nauwkeurigheid daarvan is mij niet bekend (zeker niet na ruim 31 MWh te hebben gemeten de afgelopen 10 jaar).
Ik zou het morgen even na moeten kijken, maar de C11 in de meterkast staat nu op 397 kWh (sinds half januari in bedrijf) en volgens mij staat de effekta pas op 360 kWh, maar dat kan ik morgen pas weer zien als ie opgestart is.

[ Voor 5% gewijzigd door MieJuul op 06-04-2013 21:36 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 09:34
Ik heb een vraagje over de dakdoorvoer, bij mijn dak ligt namelijk onder de pannen een zeil/folie. Dit is volgens mij de "dampwerende laag".

Hoe weet ik nu of het boren van de dakdoorvoer goed gaat? Aan de buitenkant zit die folie, aan de binnenkant is het afgewerkt met hout.
Kan ik dan geen problemen met de isolatie krijgen die zich vastdraait in de boor o.i.d.?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wirf schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 21:46:
Ik heb een vraagje over de dakdoorvoer, bij mijn dak ligt namelijk onder de pannen een zeil/folie. Dit is volgens mij de "dampwerende laag".

Hoe weet ik nu of het boren van de dakdoorvoer goed gaat? Aan de buitenkant zit die folie, aan de binnenkant is het afgewerkt met hout.
Kan ik dan geen problemen met de isolatie krijgen die zich vastdraait in de boor o.i.d.?
Gaatje snijden/boren, niet te groot, kabel er door en dan afkitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
@paulv: je maakt er een mooi verslag van!

@schaduw: zie hier een voorbeeldje van hoe schaduw een killer kan zijn. Ik weet nog even niet waar onderstaande schaduw door ontstaat, maar als ik geen Tigo had, zou ik bijna een kW aan vermogen missen (10 x 90W +-)
Plaatje geplukt van mijn eigen site:
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/schaduw.png

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-10 18:19

Barrycade

Through the...

stefijn schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 17:26:
[...]

Ik zie niet echt een probleem, alleen vind ik het vreemd dat op de meest zonnige dag hij niet tegen die 2000w aankomt en vandaag 2 uur lang keihard tegen die limiet terwijl het bij lange na niet zo'n mooi weer was als de vorige keer.. Ik zou verwachten dat ie op zo'n zonnige dag ook gemakkelijk tegen de limiet aankomt maar hij tikte hem alleen even aan toen de zon op zijn hoogst stond....

Maar nee, ik heb niet precies door wat dat inhoudt, dit is mij zo verkocht. Slechte set?
Er is helemaal niet over gesproken, behalve toen ik onlangs informeerde naar meer panelen en de verkoper mij vertelde dat dat weinig zin had aangezien de omvormer toch niet over de 2000w zou gaan. Toen ik vroeg wat die limiet betekende en of ik wel de juiste omvormer had (gezien mijn 2300w panelen) heb ik niet echt een reactie meer gekregen (mail).

Als jullie dat zinvol vinden vind ik het geen probleem om nog eens even bij deze meneer te gaan zeuren. Het was me ook al opgevallen dat mijn omvormer al niet meer in productie is. Ik heb dus een apparaat van 7 jaar oude techniek en loop dus de laatste ontwikkelingen ook al mis.
Je hebt nu (in het ergste geval) ongeveer 350W * 2,5 hr = 0.875 kWh voor de mussen op zolder verstookt. Ik weet niet hoe je omvormer er mee omgaat, maar grote kans dat de ruimte waar je omvormer hangt opgewarmd was doordat hij het surplus gewoon als warmte omzet.
Vandaag was (bij ons) veel helderder dan de eerste dagen van April. Dus nog meer instraling.

Plop reageert wat over-the-top omdat er hier vele pagina's terug een "battle" heerste over het nuttig zijn van onderdimensioneren van de omvormer. Wat in jouw geval dus het geval is, je omvormer kan minder aan dan je panelen kunnen opleveren in dit soort dagen. Volgens de voorstanders van onderdimensioneren zullen dit soort dagen makkelijk vervangen kunnen worden door de dagen dat de zon niet schijnt.

Maar ik vind het er pijnlijk uit zien. En met het hoger komen van de zon zal het hopelijk voor je niet meer zo vaak voorkomen. Maar ik verwacht dat je op zonnige dagen tot Mei tafelbergen zult hebben.
Dus het zal wellicht goed zijn voor je rendement op bewolkte dagen, maar het zou slecht voor mijn gezondheid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Over onderdimensionering gesproken...

Wat dachten jullie van mij 22x250Wp (5500Wp) op
een SMA4000TL-20...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

@hansdegit

Bedankt... Ik dacht dat dat een beetje de bedoeling was.
Ik vind de plaatjes van anderen ook altijd leuk om naar te kijkeh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
@paulv1973: Ben even vergeten waar je installatie staat, maar ik zou er -om met Barrycade te spreken- niet veel gezonder van worden. 5500 Wp zou prima op een Piko 5.5 gaan.

HdG heeft volgens zijn eigen criteria inmiddels ook een te kleine omvormer

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

hansdegit schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 22:01:
@paulv1973: Ben even vergeten waar je installatie staat, maar ik zou er -om met Barrycade te spreken- niet veel gezonder van worden. 5500 Wp zou prima op een Piko 5.5 gaan.

HdG heeft volgens zijn eigen criteria inmiddels ook een te kleine omvormer
Zuid limburg is de plaats van origine,
Op ZW met 38grad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 09:34
Rol-Co schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 21:50:
[...]

Gaatje snijden/boren, niet te groot, kabel er door en dan afkitten.
En van de isolatie heb je dan geen last?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Wirf schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 22:04:
[...]

Stevig ijzerdraad door het gaatje en kabel daar aanvast makene.
Dan door de isolatie heen steken . Iemand anders aan de binnenkant even laten kijken
en de kabel doortrekken.
Daarna een propje kit aan de buitenkant rondom.
Klaar is klara...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-10 18:19

Barrycade

Through the...

paulv1973 schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 22:03:
[...]

Zuid limburg is de plaats van origine,
Op ZW met 38grad.
Nou als morgen de stekker er in gaat zullen we het dus weten :) 38 graden is volgens mij in deze tijd wel optimaal. Dus na 12-en wordt het spannend :)

Heb je er trouwens een webconnect module in zitten? of andere logging?

[ Voor 9% gewijzigd door Barrycade op 06-04-2013 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@MieJuul: Ok, ik heb je een DM gestuurd, voor 99% vd lezers is dit issue waarschijnlijk niet interessant.

@Dre & Rol-co: ik puzzel er even mee verder, bedankt voor jullie reacties. Zodra ik wat verder ben kom ik er op terug, of DM me maar als je ook door wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Verwijderd schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 20:29:
vraagje: als ik negatief draai over een geheel jaar (*)... krijg ik dan ook geld terug voor die "Opslag Duurzamen Energie" toeslag? of gaat die niet "door nul" heen?

En is er iemand die negatief gedraaid heeft die kan vertellen hoe de energie maatschappijen omgegaan zijn met de BTW aanpassing van Oktober? Als ik naar mijn laatste rekening kijk dan hebben ze de stand van 1 Oktober "gegokt" .. maar als je zonnepanelen hebt, dan is het zeer waarschijnlijk dat die "gok" never nooit de juiste waarde kan zijn .. zeker niet zo vlak na de zomer.

* voorlopig nog lang niet .. maar ben gewoon benieuwd.
Ik heb net mijn standen doorgegeven aan Essent. Zoals verwacht zijn de standen ongeveer 150 kWh lager dan vorig jaar. Ik ben benieuwd hoe Essent dit gaat verwerken...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Geurt-kun schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 17:59:
[...]

Ben wel met je eens dat Rated Power van 2000 Watt niet veel meer op zal leveren. Een systeem op puur west, zoals in mijn geval zou er beter voor geschikt zijn.
Echter, de manier waarop je het verteld is dan weer een beetje over rated...
Liet me even gaan, sorry, maar wordt er soms een beetje moe van, van die eeuwige onderdemensionerings
predikanten hier op tweakers.
Zelf heb ik dat al vaker uitgetest en ervaren wat voor een afknapper dat het geeft als de omvormer
een paar uur lang door onderdemesionering het vermogen staat af te fakkelen.

Vind het gewoon triest voor die lieden die hier door sommigen worden aan gespoort om het
zo te installeren en dan met een nare smaak in de mond gaan beseffen dat ze naderhand
een verkeerde keuze hebben gemaakt, en daar is dit forum niet voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Wirf schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 22:04:
[...]

Neem een boormachine met links/rechts en draai terug als je denkt dat je alles aan het oprollen bent...
PClop schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 23:44:
[...]

Liet me even gaan, sorry, maar wordt er soms een beetje moe van, van die eeuwige onderdemensionerings
predikanten hier op tweakers.
Zelf heb ik dat al vaker uitgetest en ervaren wat voor een afknapper dat het geeft als de omvormer
een paar uur lang door onderdemesionering het vermogen staat af te fakkelen.

Vind het gewoon triest voor die lieden die hier door sommigen worden aan gespoort om het
zo te installeren en dan met een nare smaak in de mond gaan beseffen dat ze naderhand
een verkeerde keuze hebben gemaakt, en daar is dit forum niet voor bedoeld.
Ja man, ik snap je wel. Vond het alleen een beetje sneu voor die gast.
Ben trouwens benieuwd wat je van mijn spul vind.
Heb hier 2000 Wp op een SMA 1600 liggen, met de panelen op west en 28o
Vooralsnog nog geen 1400 Watt gehaald sinds september vorig jaar.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

stefijn schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 17:26:
[...]

Dat is dan een ander verhaal, maar jij geeft wel aan dat je niet vrolijk wordt van het afkappen
bij vol vermogen mocht dat vaker voorkomen met jou setup, voor jou gold mijn "kortsluitng" dan ook niet
Jou set is scherp op het randje, maar wel ok.

Wat ik gewoon niet wil vreten, is de trant van winst door onderdemensionering bij slecht licht
( wat wel klopt ) maar dan niet goed door rekenen wat dan weer ( ook emotioneel ) het verlies
is bij volle zonneschijn en dan gaat het meestal over extremere onderdemensionering dan met jou setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

BarryH schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 14:02:
@databeestje: kan je wat meer vertellen over die extra diodes:
-welk effect bereik je ermee
- hoe heb je eea gemonteerd (zodat het 25jr meegaat)
bedankt
Je voorkomt hiermee dat de oost string in de west teruglevert. De oost string heeft in de ochtend een hogere spanning tov west. Door gewoon een enkele diode in de string op te nemen voorkom je dit.

- net voor de stekker binnen? Stukje krimpkous eromheen, klaar.

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0765.jpg
De kleine stukjes zwart in de rode kabels net bij de stekkers onder de omvormer is waar de diodes zitten.

Je kan ze kant en klaar met MC4 stekkers kopen mocht je deze buiten op het dak willen monteren. Dit wordt vaker toegepast bij parallel geschakelde strings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

@databeestje;
Misschien even aan toevoegen dat je dit op west ook doet, want 's middags is het precies andersom. Toch?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Dre schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 17:36:
[...]

Zonnige dag = hoge temperatuur van panelen (opwarming) = aanzienlijk minder vermogen uit je panelen
Bij bewolking veel reflectie/ kou/ weet ik veel wat allemaal

[...]

Uit de erg agressieve toon van PClop maak ik op dat hij vind dat de omvormer die je nu hebt veel te klein is en de verkoper je blijkbaar rotzooi heeft verkocht. Voordat je naar de verkoper stapt zou ik even wachten tot PClop goed onderbouwd heeft waarom dat een probleem is. Als je namelijk zo stellig naar de verkoper stapt moet je wel een goed verhaal hebben. Dus PClop: Wat is er mis met de dimensionering van de omvormer van stefijn?
Agressie ?

als jij iemand quote dien je niet naar believen de text aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Geurt-kun schreef op zondag 07 april 2013 @ 00:43:
@databeestje;
Misschien even aan toevoegen dat je dit op west ook doet, want 's middags is het precies andersom. Toch?
Klopt, maar ik dacht dat de mensen het principe wel begrepen.

In de ander nieuws, sluit geen ongelijke strings op elkaar aan, sluit geen ongelijke strings op een omvormer met 1 MPP aan. Ongeacht diodes.

Dat gezegd hebbende, mijn oost is circa 290 Volt MPP, en west circa 220 Volt MPP, in de middag blijft de omvormer op circa 220 Volt zitten en dat is al zoveel lager dat het daar minder van toepassing is.

Waar ik dus last van had voor de plaatsing van diodes, oost stuurde vermogen in west waardoor de omvormer nooit op de 290 Volt MPP spanning uit kwam. Deze kwam niet verder dan circa 250 Volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 103% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien handiger als Stefijn en pcplop even via pm contact hebben om dit punt te discussieren
Opslag Duurzamen Energie
mbt het salderen en factor opslag duurzamen energie
zolang je vebruik hoger is als je eigen opwek word er 1 op 1 gesaldeerd
bij sommige leveranciers met eem maximum van 5000 kwh

indien je "negatief"draait oftewel eigen verbruik lager dan eigen productie krijg je voor het negatieve gedeelte alleen de bruto prijs . afhankelijk van leverancier varieert deze tussen de 8 en 9 eurocent

Drielp gaf aan 150 kwh negatief te hebben gedraait

de energiereking zou er dan als voorbeeld uit zien

beginstand 45000 khw ( dit is een voorbeeld )
eindstand 44850 kwh ( dit is een voorbeeld )

resultaat -150 kwh a 0,08 euro.................... -12 euro
af energieheffingskorting.............................. -385 euro
---------------------------------------------------------------------------------------
Terug te ontvangen .................................... 397 euro

@drielp ben erg benieuwd of het bij essent daadwerklijk zo loopt :?

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2013 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Ik kom nog even terug op mijn plan om panelen te plaatsen op het paviljoentje in de achtertuin.

Heb inmiddels gemeten dat de dakhoek 23 graden is. Ik denk erover om de oost en zuid-panelen of de west en zuid-panelen samen op een Enecsys Duo 480 aan te sluiten. Dat moet probleemloos gaan, als je de specs van die omvormer en de panelen (ET Solar P660250) bekijkt.

Wat ik me afvraag is of het mogelijk is om ook het derde paneel samen met de twee anderen op de Enecsys 480 aan te sluiten, zonder dat je boven het maximale Amperage van 22 uitkomt. Dus een oost/zuid/west-opstelling van 3 ET Solar P660250 op een Enecsys Duo 480 bij een dakhoek van 23 graden. Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Dre schreef op zondag 07 april 2013 @ 09:08:
[...]

Zie dik gedrukte in bovenstaande quote:
Ik heb zojuist even de posts van stefijn teruggelezen. Ik kan niet zo snel een post terugvinden waaruit ik kan opmaken dat hij "niet vrolijk" wordt van het afkappen. Waarschijnlijk lees ik er totaal overheen, maar in welke post geeft stefijn dat aan?
Ik quote hem daar niet
( zijn post op zich was al een uiting van ongenoegen,ander post je dat niet zo, of lees jij dat anders )
;)

daar gaan we weer, met op de man spelen, is hier nog een moderator in de zaal aanwezig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik zit helemaal niet op een privediscussie te wachten, ik wil graag weten of ik "recht" heb om bij de leverancier te klagen over het feit dat ik ver onder mijn Wp-max blijf.
Barrycade schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 21:53:
[...]

Je hebt nu (in het ergste geval) ongeveer 350W * 2,5 hr = 0.875 kWh voor de mussen op zolder verstookt. Ik weet niet hoe je omvormer er mee omgaat, maar grote kans dat de ruimte waar je omvormer hangt opgewarmd was doordat hij het surplus gewoon als warmte omzet.
Vandaag was (bij ons) veel helderder dan de eerste dagen van April. Dus nog meer instraling.

Plop reageert wat over-the-top omdat er hier vele pagina's terug een "battle" heerste over het nuttig zijn van onderdimensioneren van de omvormer. Wat in jouw geval dus het geval is, je omvormer kan minder aan dan je panelen kunnen opleveren in dit soort dagen. Volgens de voorstanders van onderdimensioneren zullen dit soort dagen makkelijk vervangen kunnen worden door de dagen dat de zon niet schijnt.

Maar ik vind het er pijnlijk uit zien. En met het hoger komen van de zon zal het hopelijk voor je niet meer zo vaak voorkomen. Maar ik verwacht dat je op zonnige dagen tot Mei tafelbergen zult hebben.
Dus het zal wellicht goed zijn voor je rendement op bewolkte dagen, maar het zou slecht voor mijn gezondheid zijn.
Ik heb er ook geen lekker gevoel bij, te meer daar een aantal mensen in mijn familie met kleinere panelen bijna dezelfde opbrengst hebben op een volledig zonnige dag. Zo heeft mijn broer een 1665Wp installatie die op een dag waar ik 12Kwh haal gewoon 11Kwh oplevert. <10% minder opbrengst met 40% minder panelen!
Oke, die ligt dan pal op het zuiden en de mijne op het zuidwesten (dus bij mij komt er pas na 2 uur rechtstreekse zon op) maar er was mij verteld dat ik door de zuidwestrichting hooguit een procent of 5 minder rendement zou hebben....niet 40.
Maar goed, mijn installatie heeft op dit moment in de middag wat schaduw, dat scheelt natuurlijk ook een hoop. En ik heb er allemaal niet zo'n verstand van dus wellicht vergelijk ik niet de juiste zaken.

Vergelijk van deze installaties.
http://pvoutput.org/compa...4&gs=3&offset=0.0&t=0&s=1

Feit is natuurlijk wel (denk ik?) dat wanneer ik een paneel minder had (en dus 2070Wp) ik overall natuurlijk ook minder opbrengst heb. En wellicht dat ik later in het seizoen (wanneer ik o.a. helemaal van die schaduw af ben en de zon wat verder naar het westen draait) meer profijt heb van mijn installatie.

Maar ik heb er gewoon geen lekker gevoel bij dat ik expres zoveel mogelijk Wp op mijn dak heb liggen en nu gewoon 15% onder dat maximum blijf, alleen maar omdat mijn technisch achterhaalde (model discontinued) omvormer het niet aankan.

Dus...als mensen met verstand vn de boel zeggen dat ik dit nog eens moet aankaarten dan ga ik dat doen. Ik wil eigenlijk gewoon 2300W piekvermogen op een mooie dag.
Vandaag is het strak blauw, eens kijken wat ie nu doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 07-04-2013 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jep, deze moderator gaat zometeen wat posts weggooien.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

Mooi beeld van hoe de Tigo's hun werk doen bij een lage ochtendzon icm schaduwzijde! Scheelt toch power..
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/14638644/Photo%2007-04-13%2010%2027%2057.png

[ Voor 8% gewijzigd door hors0125 op 07-04-2013 11:00 ]

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@hors0125: foto niet publiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

ah.. een foutje in de link.. nu doetie het 8)

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

stefijn schreef op zondag 07 april 2013 @ 10:48:
Maar ik heb er gewoon geen lekker gevoel bij dat ik expres zoveel mogelijk Wp op mijn dak heb liggen en nu gewoon 15% onder dat maximum blijf, alleen maar omdat mijn technisch achterhaalde (model discontinued) omvormer het niet aankan.

Dus...als mensen met verstand vn de boel zeggen dat ik dit nog eens moet aankaarten dan ga ik dat doen. Ik wil eigenlijk gewoon 2300W piekvermogen op een mooie dag.
Vandaag is het strak blauw, eens kijken wat ie nu doet.
Wat ik vergeten was te vragen, heb je ook wat gegevens met betrekking tot deze installatie in de vorm van de spanning van de string? Eerder in dit draadje was er iemand waarbij er panelen niet in de string aangesloten waren, het kan zo simpel zijn.

Je kan dit ook zelf makkelijk uitrekenen, onder belasting kan je rekenen met de MPP spanning van een paneel, meestal 30 of 37 volt per stuk. Komt jouw spanning veel lager uit dan kunnen er misschien gewoon panelen missen.

Ik weet alleen niet of jouw omvormer dit op het display aan kan geven, dat zou het wel veel makkelijker maken. Ik controleer dat soort dingen meestal met een multimeter, maar die heb ik uit de elektra studie tijd in huis, niet iedereen heeft er een.

Oude omvormers zijn misschien minder efficient maar niet noodzakelijk slecht, 92% of 95% is niet de wereld van verschil die het soms word uitgemaakt. We zijn hier natuurlijk in een tweakers forum, we leven hier volgens iets andere standaarden. Een SMA SB1200 is niet top-of-the-bill met 90-92%, maar het werkt wel. 3% van 1000kWh is 30kWh, en dat is 6,90 euro. Ach, ik denk dat je meer last van wolken kan hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Op de omvormer zit een LCD waar ik nog wat zaken op kan aflezen. Op dit moment draait ie 290V, ik heb 2x 5 230W panalen in één string (serie) aangesloten. De zon staat nu in een hoek van 15 graden van opzij op de panelen. Ik zal vanmiddag nog eens kijken als de zon er meer op staat.

Maar dat lijkt oke toch? 29V per paneel nu dus

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 07-04-2013 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Vandaag ons geschate verbruik 3600 kwh opgewekt van 1 jan tot heden
Word dus kassa eind van het jaar

[ Voor 23% gewijzigd door buyksloot op 07-04-2013 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

stefijn schreef op zondag 07 april 2013 @ 11:23:
Op de omvormer zit een LCD waar ik nog wat zaken op kan aflezen. Op dit moment draait ie 290V, ik heb 2x 5 230W panalen in één string (serie) aangesloten. De zon staat nu in een hoek van 15 graden van opzij op de panelen. Ik zal vanmiddag nog eens kijken als de zon er meer op staat.

Maar dat lijkt oke toch? 29V per paneel nu dus
Dat komt aardig overeen, dus dat moet goed zijn. Voor de 6 inch cellen is 30 Volt gemiddeld. En 290 Volt is spot on.

Heb je nu last van schaduw dan? Schaduw is de grootste vijand van zonnepanelen, er is wel verchil in hoe sommige omvormers er mee omgaan, en sommige helemaal niet :'(

Een Effekta is niet erg duur en doet het wel redelijk, mensen zijn positief over deze omvormer. Aan de andere kant zit iets als een SMA 2500HF, maar dat is gewoon belachelijk duur.
Ik snap niet dat een klein beetje logica in de microcontroller van de omvormers een meerprijs van honderden euros rechtvaardigt.

Ik klaag niet over de werking van mijn 2000HF, met de kennis die ik toen had leek het me de juiste keuze. Achteraf, met wat meer kennis (van 6 maanden forum meelezen) kijk ik hier heel anders tegenaan. Spijt heb ik er niet van, het is een flexibel ding in mijn ervaring.

Mijn grootste manco met het ding is bluetooth, geen ethernet, geen wifi. Maarja, dan kan je de helft van de omvormers in de markt wel afserveren ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nee, ik krijg alleen vanaf een uur of 15 op de onderste rij wat schaduw (dat is de hap die je in mijn grafiek ziet in de mooie parabool op een zonnige dag), maar dat wordt rap minder. Er staat een boom in mijn tuin, en de zon zal daar ws. over een week of 2-3 helemaal overheen draaien.

Zie vergelijk van vandaag met 2 april. De zon staat al weer wat hoger dus hij start wat eerder. In de middag een hap eruit vanwege de boom
http://pvoutput.org/compa...1&df=20130402&dt=20130407

Ik verwacht niet dat ik vandaag zoals gisteren een afgeplatte top krijg.

[ Voor 33% gewijzigd door Stefke op 07-04-2013 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gisteren poste ik dit i.v.m wat schaduw voor je systeem doet.

Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"

vandaag 1 Paneel minder maar wel vor 95% uit de schaduw, dus 1485Wp nu.

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/schaduwvoor3.jpg

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=10855

Heftig verschil van 600W al zeg ik het zelf. :Y

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 07-04-2013 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 101% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Laatst online: 22:33

FutureCow

(C) FutureCow

Hoe zit het bij jullie met de spanning op een dag als vandaag?

Mijn panelen liggen best beschut, dus er komt niet veel wind langs. Vanochtend was de spanning rond de 30,1V per paneel. Op dit moment is dat gezakt naar 27,1V per paneel. Is dit een beetje normaal of al best veel?
Ik zit nu dus ook de hele tijd aan de max, maar die ligt wel een stukje lager (rond de 2500W ipv 3000W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

foute dag Dre , die van mij is met een vasgelopen netduino, mijn opbrengst die dag was 19,7 kWh maar de live data is daar overnieuw begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

FutureCow schreef op zondag 07 april 2013 @ 12:49:
Hoe zit het bij jullie met de spanning op een dag als vandaag?

Mijn panelen liggen best beschut, dus er komt niet veel wind langs. Vanochtend was de spanning rond de 30,1V per paneel. Op dit moment is dat gezakt naar 27,1V per paneel. Is dit een beetje normaal of al best veel?
Ik zit nu dus ook de hele tijd aan de max, maar die ligt wel een stukje lager (rond de 2500W ipv 3000W)
ik begon vanmorgen over de 600V en nu nog 517V over atm , maar wel 2550W dus prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 101% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:49 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.