Even een vraagje naar jullie mening.
Begin oktober is mijn een zonnestroom installatie live gegaan. Het betreffen 12 CSUN panelen van elks 245wp, totaal een 2940wp, deze zitten op een SMA sunnyboy 3000-TL20. De panelen liggen gericht op 280° (ZZO), en op 20°.
De voorbije 6 maanden, dus de gehele levensduur van de installatie tot nu toe, heb ik maar een 330 KWH opgewekt, nu was de winter wel heel streng, maar dit is ver ondermaats voor een installatie die toch wel een 2400 op een jaar hoort te doen, lijkt mij. Ter voorbeeld heb ik in januari slechts een 16,5 Kwh voorbij zien komen.
Nu de afgelopen dagen waren mooi, met telkens een 10Kwh, maar volgens mij is dat nog mager.
Daarom heb ik vandaag de panelen nog eens een schoonmaak beurt gegeven en binnenkort ga ik ze op 260° zetten omdat ze nu een beetje naar de bomen kijken.
Meer ontopic, ik zat eraan te denken de string uit te breiden. De omvormer is nu een beetje ondergedimensioneerd, ik zat eraan te denken 1 of 2 panelen toe te voegen.
Het nadeel van mijn tl20 omvormer is dat er een max DC spanning is van 550V, mijn huidige 12 panelen zouden op max 491V komen, 2 extra panelen op 573. Nu weet ik dat mijn installatie die waarde vrijwel nooit kan halen, maar toch vraag ik me af of ik dit risico kan nemen of toch maar beter 1 paneel kan nemen en binnen de limiet blijven.
Voor de panelen, bij mijn weten moet ik niet exact dezelfde panelen pakken, right? Gewoon panelen/cellen die minstens hetzelfde amperage produceren, dus 250 wattpiek mag toch? Qua merk mag ik dat ook wat mixen of niet? Elektrotechnisch lijkt mij dat dit perfect moet kunnen, ik weet echter niet welke eisen de omvormer stelt.
Verder wou ik ook nog 2 panelen bijzetten op een Enecsys Duo 480w, iemand ervaring hiermee?
Tot hoever kan ik hiermee overdimensioneren? Want ik dacht toch wel panelen groter dan 250wp erop te zetten.
Alvast bedankt
[
Voor 9% gewijzigd door
larsg op 05-04-2013 23:43
]