Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.594 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:47
mrmrmr schreef op woensdag 03 april 2013 @ 16:06:
Ik ben op zoek naar langwerpige matten (20-30cm breed) om op een bitumen dak onder aluminium te leggen zodat de bitumen niet worden beschadigd. Waar kan ik die krijgen?
uhh, google op tegeldragers:

http://www.rubbermagazijn...Ourg53WrrYCFcRV3godkWsAcA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bedankt voor de productnaam, daar zocht ik naar.
Tegeldragers van rubbermagazijn zijn gemaakt van gerecycled rubber dat vervolgens met polyurethaan gebonden is. Tegeldragers worden veelal gebruikt ter bescherming van bitumineuze daken op dakterrassen en platte daken en zorgen er voor dat water makkelijk weg kan lopen. Ter ondersteuning van stenen tegels zijn tegeldragers een perfecte oplossing. Daarnaast voorkomt het beschadigingen aan uw dak.

Onze tegeldragers zijn bestand tegen alle weersomstandigheden, schimmels, logen en zuren en uitstekend bestand tegen veroudering door UV straling.
Dat ziet er geschikt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik ben bezig een set zonnepanelen te regelen voor het huis van m'n moeder. Heb nu een offerte met daarin 7x305 Wp en een AEG 2800 omvormer. Er is nu ook de Soladin Web 1500, deze gaat tot 2000 Wp. Zou dus mogelijk ook passen, of het niet slim 2135 Wp op een 2000 Wp omvormer te zetten? Die 2135 haal je in praktijk toch nooit.
Tevens wil ik graag een fraaie logging. Soladin levert daarvoor Intelliweb welke via Wifi kan connecten. De AEG doet het via een PV-logger naar FP4All, helaas zonder wifi (en ik wil liever geen utp kabels trekken). Heeft iemand ervaringen met een van deze loggers?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 11:42

databeestje

Von PrutsHausen

Schinnen-groen schreef op woensdag 03 april 2013 @ 15:07:
Vandaag een PV-koffer besteld van 120 Wp met 12V laadregelaar.

Nu nog even kijken voor een geschikte accu en we kunnen weer "spelen".

Man, wat is dat PV-spul verslavend :9~
Binnenkort een kort video review van de Tracer 2010 MPPT laadregelaar. Deze is als het goed is onderweg van daar naar hier. Een 12 volt accu heb ik al, deze gebruik ik voor de tuinverlichting.

Er is niet veel competitie op MPPT laadregelaars, ze worden snel duur. Dit merk ziet er op het oog redelijk uit. Wordt vervolgd. De 2 paneeltjes van 100Wp had ik al, dat zou genoeg moeten zijn om te overleven met de camper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:20
Microkid schreef op woensdag 03 april 2013 @ 17:13:
Ik ben bezig een set zonnepanelen te regelen voor het huis van m'n moeder. Heb nu een offerte met daarin 7x305 Wp en een AEG 2800 omvormer. Er is nu ook de Soladin Web 1500, deze gaat tot 2000 Wp. Zou dus mogelijk ook passen, of het niet slim 2135 Wp op een 2000 Wp omvormer te zetten? Die 2135 haal je in praktijk toch nooit.
Tevens wil ik graag een fraaie logging. Soladin levert daarvoor Intelliweb welke via Wifi kan connecten. De AEG doet het via een PV-logger naar FP4All, helaas zonder wifi (en ik wil liever geen utp kabels trekken). Heeft iemand ervaringen met een van deze loggers?
Ik heb de fp4all op de Chint en via utp verbonden met de router. Er is ook een wifi logger set. Ik heb hem hier vandaan http://www.greenybros.com...ger_chint_mastervolt.html Ervaring met andere loggers heb ik niet maar ik ben er zeer tevreden over. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Justin2000 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 09:41:
[...]

Ok bedankt voor tip, diode inderdaad makkelijk zelf te doen. Ik laat de panelen plaatsen ivm hoogte de rest red ik zelf wel mee. Ik zal eens kijken of ik nog ergens cheap 10x Suntech STP 250S mono's op de kop kan tikken. Zo bespaar je toch maar weer mooi dik 1000 aan een omvormer.
Moet lukken, de Maximale DC stroom is 15A bij een XS 3200 , het kan zijn dat hij iets
het vermogen gaat afkappen rond de hoogste zonnestand als beide strings gelijk worden beschenen
maar dat is weer afhankelijk van je dakhoek, bij een stijl dak zul je daar minder last van hebben
dan bij een relatief vlak dak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, dat was een glitch van plugwise in de tabel, er stonden 4 onhaalbare waardes in de tabel, en plugwise maakt deze niet 0 maar 255
de overall lag op 68kWh/kWp inclusief de niet online bemeten schaduw systemen (die liggen er voor de lol) het zuid systeem presteerde 80,04kWh/kWp (18 graden)

zag je vandaag de systemen trouwens nog langdurig (>2uur) rondom stc draaien in de plugwise grafieken ? dat word de komende tijd alleen maar erger/langer, met wind van zee is het effect gelijk aan koude oosten wind, de verschillen met utrecht zullen dan heel groot worden
op dit moment presteerde het oost systeem (40 graden) door de wind duidelijk beter dan zuid in maart
west komt nu langzaam op gang.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2013 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrmrmr schreef op woensdag 03 april 2013 @ 16:06:
Ik ben op zoek naar langwerpige matten (20-30cm breed) om op een bitumen dak onder aluminium te leggen zodat de bitumen niet worden beschadigd. Waar kan ik die krijgen?
Ik zou HBS liquid rubber gebruiken van Griffon. Te krijgen bij de Bouwmaat bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:44
Microkid schreef op woensdag 03 april 2013 @ 17:13:
Ik heb 2750wp op een sma 2100tl.
Vergeleken met andere systemen van pvoutput en 2750wp (wel andere panelen) en een sma 2500 doe ik het best goed.
Link mijn pv http://pvoutput.org/list.jsp?id=15066&sid=15800
Link andere pv http://pvoutput.org/list.jsp?id=14079&sid=11939
Je moet dan wel 2 dagen vergelijken waar het in heel Nederland zonnig was.

[ Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 03-04-2013 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 21:44
Dre schreef op woensdag 03 april 2013 @ 20:35:
[...]

Ik heb karelprior gevraagd de meetdata in mijn mailbox te deponeren. Als deze gegevens representatief zijn voor "de kust" zullen we binnenkort weten wat de piekverliezen daar zullen zijn.

Klopt het trouwens dat jij in de maand maart met een 18 graden hellingshoek 96,2 kWh/ kWp haalt?
Zie:
Verwijderd in "Jouw productie, afgelopen maand...ofzo"
Mail you've got. Wisely it use, you. ; -)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Verwijderd schreef op woensdag 03 april 2013 @ 20:44:
[..]

zag je vandaag de systemen trouwens nog langdurig (>2uur) rondom stc draaien in de plugwise grafieken ? dat word de komende tijd alleen maar erger/langer, met wind van zee is het effect gelijk aan koude oosten wind, de verschillen met utrecht zullen dan heel groot worden
op dit moment presteerde het oost systeem (40 graden) door de wind duidelijk beter dan zuid in maart
west komt nu langzaam op gang.
Ik heb ongeveer de hele dag met open mond naar je site staan kijken. Urenlang 3800-4200W AC uitspugen, lekker hoor!
/me HdG is een tikkeltje jaloers...

edit: ik zie net dat ik op de voor mij meest frustrerende momenten heb gekeken...Je deed 'slechts' 14 kWh van 12-16 uur.... _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 03-04-2013 22:17 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Sinds ruim een week ook panelen op het dak staan. In totaal 16 stuks.

Daarbij een Aurora omvormer. Hoe kan ik deze omvormer laten communiceren met mijn pc.

Hoe kom ik achter het ip adres van de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Je vraag hoort eigenlijk in het datalogging topic....

Ik dacht dat Power-One's zich alleen via rs 485 lieten uitlezen? Migjes, help!

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow sorry, ben hier voor het eerst, heb me zojuist geregistreerd.

Ik begrijp dat er verschillende topics zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quipmk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 18:08
quipmk schreef op woensdag 03 april 2013 @ 07:27:
[...]

Ik had optitrac altijd al aan staan heb deze gisteren uitgeschakeld. Ook heb ik A en B op de omvormer gewisseld. Dit om de omvormer uit te sluiten van het probleem. Vandaag maar even aanzien. Als dit niet helpt dan ben ik er bang voor dat ik het dak op moet :( .
Vandaag op het dak geweest. Probleem gevonden stom foutje 8)7 8)7 . Tijdens het leggen toch en foutje gemaakt. Ik kwam 2 niet aangesloten stekkers tegen, vraag niet hou en waarom. Maar er waren maar 11 van de 15 panelen aangesloten. :? . Dit herstelt morgen even controleren of ik op 70% uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik ben er bijna uit, maar toch nog graag wat advies hier. De keuze die ik nu heb is de volgende.
Basis systeem (3500pw) met Power ons omvormer + 2 panelen tigo
Of
Alle panelen Tigo = +570
Of
Alle panelen solar Edge = +650

Wat is wijsheid. De Tigo heb ik nodig voor 2 panelen die in de schaduw liggen (2 uur). Heeft het een meerwaarde om alle panelen te voorzien van optimizers ? Want in dat geval kan ik beter naar Solaredge gaan. Dan heb ik voor die prijs 25 jaar garantie op de omvormer ipv 5 jaar. En 12.5 jaar tenopzichte van de Tigo. Maar zit ik wel vast aan Solaredge. En wat heb je aan 25 jaar garantie in de supersnel veranderende wereld van Zonnestraal??

Meningen (onderbouw bij voorkeur in :))

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:10
@cyberpope: welk deel van de dag is die schaduw?
ik heb hier op oost een 2.88 kwp systeem waarbij aan de zuidkant een schoorsteen staat waardoor van 1100 tot 1400 uur 1 paneel continu in de schaduw ligt (en dus door de junction box uitgeschakeld wordt) en toch haal ik de afgelopen 2 jaar ca. 2000 kwh/jaar uit dit systeem (dus 700kwh/kwp). dus de impakt lijkt klein/beperkt (tot ca. 100kwh/kwp, die slechts deels te besparen valt door microomvromers).
ik zou voor de basis gaan die je voorstel waarbij je je moet realiseren dat die2 panelen met tigo waarschijnlijk lastig terugverdient worden. Je kan ook het eerste jaar alles in 1 string mikken en dan na dat je jaar beslissen of je voor die 2 panelen een aparte omvormer of tigo wil.

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 03-04-2013 22:51 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik was vandaag ook lekker aan het uitwaaien op het dak >:)
De dips zouden er nu toch uit moeten zijn na verplaatsen van een schotel en een enkele rij panelen.
Door bewolking had ik vandaag geen mooie curve, maar zeker geen slecht resultaat met 11,7KWh ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Laatst online: 16:30
hansdegit schreef op woensdag 03 april 2013 @ 22:26:
Je vraag hoort eigenlijk in het datalogging topic....

Ik dacht dat Power-One's zich alleen via rs 485 lieten uitlezen? Migjes, help!
ViA rs485 inderdaad en ook usb maar dat schijnt niet heel stabiel te zien. Een fp4all kan ook .... ik wil het zelf met een raspberry pi gaan proberen.

Direct op het netwerk kan niet jammergenoeg.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

BarryH schreef op woensdag 03 april 2013 50:
@cyberpope: welk deel van de dag is die schaduw?
ik heb hier een systeem waarbij aan de zuidkant een schoorsteen staat waardoor van 1100 tot 1400 uur 1 paneel continu in de schaduw ligt (en dus door de junction box uitgeschakeld wordt) en toch haal ik de afgelopen 2 jaar ca. 2000 kwh/jaar uit dit systeem (dus 700kwh/kwp). dus de impakt lijkt klein/beperkt (tot ca. 100kwh/kwp, die slechts deels te besparen valt door microomvromers).
ik zou voor de basis gaan die je voorstel waarbij je je moet realiseren dat die2 panelen met tigo waarschijnlijk lastig terugverdient worden. Je kan ook het eerste jaar alles in 1 string mikken en dan na dat je jaar beslissen of je voor die 2 panelen een aparte omvormer of tigo wil.
Ik gok Schaduw op die panelen tot 13u. Ik leg ze erop om het dak mooi vol te maken met all black.
En laat nu alles leggen. Jaar daarna het dak op is geen optie. Het is nu of nooit voor optimizers.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:10
dan lijkt mij je basis optie een prima oplossing als je gewoon stroom voor een redelijke prijs wilt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1n4u7n
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 19:52
Hallo Iedereen,

Ik ga straks op cursus en kan reacties pas vrijdagavond lezen.

Ik heb ongeveer 1 1/2 week dit topic gevolgd.Ik wil ook zonnepanelen kopen. Ik wil ze bij met de zon kopen.
Met het zoncollectief voor 25 euro krijg je 20% korting op een compleet systeem.
Mijn orientatie is west.
Ik wil het 4000 Wp systeem kopen dit zijn MDZ ZNshine solar (of Canadian Solar + 483 euro) 200 Wp panelen maar ik wil ze omzetten naar 15 x 260 Wp = 3900 Wp voor 58 euro meer. is dit verstandig? met 15 panelen krijg je een string van 7 en 8 met 20 panelen 2 x 10.
Ik heb last van schaduw van denk ik 9 tot 12 vanwege een schoorsteen daarom wilde ik alvast 260 WP panelen omdat ik eventueel 1 of 2 panelen dat op een mincro omvormer van enecsys kan zetten de 200 Wp panelen hebben 72 cellen en de 260 WP panelen 60 cellen.

De Standaard Omvormer is een Omnik 4K-TL als je een Omnik 4K-TL + wifi wilt betaal je 119 euro meer eventueel is er ook een SMA 4000TL-21 voor een meerprijs van 561 euro.
Meerprijs voor 5 jaar extra garantie op de omvormer is 300 euro voor de Omnik en 430 euro Voor de SMA

Welke omvormer zouden jullie nemen? Heeft de meerprijs zin zodat je 10 jaar garantie hebt op de omvormer of niet?

De doe het zelf paketten kosten:
Een 4000 WP systeem (20 x 200 WP Znshine Solar) met een Omnik 4k-TL + wifi + 5 jaar extra garantie zou 4626 euro kosten met korting
Een 3900 WP systeem (15 x 260WP Ameri Solar) met een Omnik 4k-TL + wifi + 5 jaar extra garantie zou 4669 euro kosten met korting

Ook is er nog 4000 WP (20 x 200 WP Canadian Solar) mogelijk dit kost 483 euro extra. Dan zou ik op 5012 euro uitkomen met korting.

(Als verschil tussen de 200 Wp Canadian Solar en de 200 Wp ZN shine zie ik dat de canadian Solar een power tolarantie heeft van 0 tot +5% de Zn Shine +-5%

Ik wil de panelen niet zelf installeren maar ik wil het laten doen wat kan ik verwachten als richtprijs voor plaatsen zonnepanelen plaatsen omvormer plaatse/aanpassen groep naar 20 ampere en 4MM2 electriciteitskabel laten plaatsen is 1250-1500 een goede richtprijs?

Met vriendelijke groeten,

Edouard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

BarryH schreef op woensdag 03 april 2013 @ 23:46:
dan lijkt mij je basis optie een prima oplossing als je gewoon stroom voor een redelijke prijs wilt.
Dus niet alleen voor 600 extra de garantietermijn verlengen of monitoren per paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

quipmk schreef op woensdag 03 april 2013 @ 22:35:
[...]

Vandaag op het dak geweest. Probleem gevonden stom foutje 8)7 8)7 . Tijdens het leggen toch en foutje gemaakt. Ik kwam 2 niet aangesloten stekkers tegen, vraag niet hou en waarom. Maar er waren maar 11 van de 15 panelen aangesloten. :? . Dit herstelt morgen even controleren of ik op 70% uit kom.
Beter zo dan wat anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Vond hier http://www.allesoverzonne...tresultaten-zonnepanelen/ toevallig een lijst
met door PHOTON geteste zonnepanelen uit 2012 dan zie ik dat panelen die hier soms op handen
worden gedragen er niet eens zo goed uitspringen bij PHOTON.
Wat mij opvalt dat sommige merken met het ene paneel zeer hoog scoren en met een ander
paneel weer zeer laag, lullig is dan wel als je je aankoop hebt gebaseert op de score van een type
paneel van merk X en dan stelt dat dat een zeer goed merk is, en als je dan panelen besteld
van een ander type van dat zelfde merk X, je dus braggel op je dak kunt hebben.

Wakker blijven dus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:19

Barrycade

Through the...

Cyberpope schreef op donderdag 04 april 2013 @ 07:06:
[...]

Dus niet alleen voor 600 extra de garantietermijn verlengen of monitoren per paneel?
Monitoring per paneel is geinig als je van datamonitoring houdt. Zie de site van Hans de Git. Als je dat leuk vindt moet je dat zeker overwegen.
Garantie is een lastig iets ik schat momenteel in dat de grotere spelers wel blijven bestaan, maar ja 5 jaar geleden was er ook nog geen crisis.

Nu weet ik niet hoe goed momenteel het schaduwmanagement van de Power One's is. Maar kan uit ervaring nu zeggen dat het string schaduwmanagement van een SMA ook goed werkt.

Mijn panelen op het platte dak liggen achter een muurtje van 30 cm hoog. Met schaduwmanagement uit wordt de hele string smorgens geremd door 1 of 2 panelen in de schaduw. Met schaduwmanagement van de SMA aan schoot mijn opbrengst van 200W naar 740 watt.

Dus weet je zeker dat je optimizers nodig hebt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-10 19:37
Ik heb het idee dat er hier in het algemeen redelijk lichtvaardig over schaduw wordt gedaan. Hier wordt schaduw voorspeld die midden op de dag valt (!); als dit al zo is in April, dan leidt dat volgens mij wel degelijk tot dikke verliezen over het jaar.

Persoonlijke ervaring: Toen ik mijn dak bekeek in Augustus zag ik dat er een streepje schaduw van onderaf omhoog kroop, vanaf circa 19:00, op mijn onderste 3 (van 12) panelen. Geen big deal, leek het. Maar de schaduw werd erger vanwege de stand van de zon (d.w.z. begon eerder te vallen, tot ca. 16:30 in Dec), en als ik nu zo eens kijk naar de verwachte opbrengst, dan zit ik niet op .75 - .80 kWh/kWp per jaar, wat voor mijn West systeem de theoretische max is, maar eerder op .60 kWh/kWp. Tot wel 25% verlies dus, op een string omvormer met schaduw management. In kWh zal dit voor mijn systeem op een verlies van ca. 400 kWh per jaar uitkomen.

Nu is dit misschien (hopelijk) te negatief ingeschat, omdat de schaduw nu in het voorjaar alweer snel aan het verdwijnen is, en nu dus betere maanden gaan meetellen, maar ik verwacht toch niet dat ik ver boven de .65 kWh/kWp uit zal komen.

Het hangt er een beetje vanaf of je de kWh/kWp het geld waard vindt, en of je er uiteindelijk voldoende kWh voor terug krijgt als je met micro-inverters gaat werken, maar met schaduw die nu al midden op de dag valt zou ik er wel degelijk serieus over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-10 11:37
afgelopen dinsdag hebben we de bestaande installatie uitgebreid met nog eens 6 yinli panda's 270 op een schans, op het naastgelegen platte dak.
Ze hebben gisteren al als een tierelier gedraaid
de installatie:
.Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/iozzt5.jpg
achteraanzicht:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/rbcso9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
SunnySel schreef op donderdag 04 april 2013 @ 13:24:
afgelopen dinsdag hebben we de bestaande installatie uitgebreid met nog eens 6 yinli panda's 270 op een schans, op het naastgelegen platte dak.
de installatie:
.[afbeelding]
achteraanzicht:
[afbeelding]
De foto is goed genomen, niet met tegen(zon)licht, maar de panelen kregen op dat moment geen zonlicht op de bovenzijde.
Moet de schans soms nog gedraaid worden?
Wordt de schans vastgezet of werk je met ballast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Aan de PVoutput grafiek van Coyote1980 zit deze tegen de grens van zijn SMA 3600-TL21 aan. Al een uur lang precies 3680 Watt :) Er zi nou een mooie platte kant aan de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
opuntia1 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 13:53:
[...]

De foto is goed genomen, niet met tegen(zon)licht, maar de panelen kregen op dat moment geen zonlicht op de bovenzijde.
Moet de schans soms nog gedraaid worden?
Wordt de schans vastgezet of werk je met ballast?
De schans blijft zo staan , dezelfde orientatie als het grote dak gericht op het oosten. De foto van het plaatsen was om 7 uur s'avonds, vandaar ook dat de zon al niet echt meer op de panelen scheen.( hoewel na aansluiten op de omvormer de boel nog weer braaf opstartte)
De schans zit voor een deel vast aan het grote dak en wordt ook op zijn plaats gehouden door ballast.
De tweede foto is een dag later genomen rond 11 uur s'ochtends vanuit de slaapkamer van mijn achterbuurvrouw die het aanzicht zeer netjes vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

SunnySel schreef op donderdag 04 april 2013 @ 13:24:
de installatie:
.[afbeelding]
achteraanzicht:
[afbeelding]
Prachtige installatie en mooie schans. Is dat een kant en klaar produkt of zelfbouw?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-08 22:16
SunnySel schreef op donderdag 04 april 2013 @ 14:11:
[...]

De schans blijft zo staan , dezelfde orientatie als het grote dak gericht op het oosten. De foto van het plaatsen was om 7 uur s'avonds, vandaar ook dat de zon al niet echt meer op de panelen scheen.( hoewel na aansluiten op de omvormer de boel nog weer braaf opstartte)
De schans zit voor een deel vast aan het grote dak en wordt ook op zijn plaats gehouden door ballast.
De tweede foto is een dag later genomen rond 11 uur s'ochtends vanuit de slaapkamer van mijn achterbuurvrouw die het aanzicht zeer netjes vond.
SunnySel zit jij in Zwolle?

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 04-04-2013 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
ericplan schreef op donderdag 04 april 2013 @ 14:17:
[...]

Prachtige installatie en mooie schans. Is dat een kant en klaar produkt of zelfbouw?
Creatie van Guus.Met standaard materiaal van Schletter en knutseltechniek.
Nog even een foto vanaf de straatkant.
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/igytf8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunnySel, mag ik zo vrij zijn te vragen wat je met zo veel vermogen op je dak doet? Draai je fors negatief, en ontvang je daarvoor een kleine vergoeding, verwarm je elektrisch en minimaliseer je de gasrekening? Heb je een warmtepomp?

Iets anders wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een wiet-zolder natuurlijk :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
SunnySel schreef op donderdag 04 april 2013 @ 14:25:
[...]

Creatie van Guus.Met standaard materiaal van Schletter en knutseltechniek.
Nog even een foto vanaf de straatkant.
[afbeelding]
Guus kan mooie schansjes bouwen.
26*270Wp.....Piko 8.3? Of een Tripower?

edit: inderdaad 26+6....

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 04-04-2013 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
Verwijderd schreef op donderdag 04 april 2013 @ 15:07:
SunnySel, mag ik zo vrij zijn te vragen wat je met zo veel vermogen op je dak doet? Draai je fors negatief, en ontvang je daarvoor een kleine vergoeding, verwarm je elektrisch en minimaliseer je de gasrekening? Heb je een warmtepomp?

Iets anders wellicht?
ik zou bijna Speedy-Andre gelijk geven, maar helaas geen wiet in huis.
Wel een koikarpervijver waar een paar pompen bijna continu op draaien en gamecomputers die intensief gebruikt worden.Verder waren we niet echt zuinig, maar er wordt aan gewerkt om dat te verbeteren maar het kost moeite om gewoontes bij mijn kinderen om te buigen.... licht uitdoen als je er toch niet hoeft te zijn bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
hansdegit schreef op donderdag 04 april 2013 @ 15:21:
[...]

Guus kan mooie schansjes bouwen.
26*270Wp.....Piko 8.3? Of een Tripower?
Nope, 32* 270 op twee sma 3600tl (een met string van 10 en string van 6 de andere met twee strings van 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Maandag is een documentaire uitgezonden waarin Alta Devices wordt bezocht die flexibele zonnecellen produceert met hoge efficiëntie. Vanaf 10:49.

Dit snijdt wel iets aan waar je bij aanschaf rekening mee moet houden, de begrote tvt kan worden ingehaald door nieuwe en goedkopere technologie. De economische levensduur is dan lager dan de fysieke levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

mrmrmr schreef op donderdag 04 april 2013 @ 15:46:
Maandag is een documentaire uitgezonden waarin Alta Devices wordt bezocht die flexibele zonnecellen produceert met hoge efficiëntie. Vanaf 10:49.
Dit snijdt wel iets aan waar je bij aanschaf rekening mee moet houden, de begrote tvt kan worden ingehaald door nieuwe en goedkopere technologie. De economische levensduur is dan lager dan de fysieke levensduur.
Als je genoeg opwekt voor eigen gebruik is dat geen probleem toch? Alleen als bijvoorbeeld bij vervanging van de omvormer (wanneer defect) de totaal prijs voor een nieuwe (betere) installatie lager is als de prijs van de vervanging ....
De economische levensduur is iets voor bedrijven die (meer)winst willen maken.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:44
hmmm
http://www.nuzakelijk.nl/...troom-last-nederland.html
dat zou best wel eens een verandering kunnen betekenen van het terug leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
PClop schreef op donderdag 04 april 2013 @ 09:19:
Vond hier http://www.allesoverzonne...tresultaten-zonnepanelen/ toevallig een lijst
met door PHOTON geteste zonnepanelen uit 2012 dan zie ik dat panelen die hier soms op handen
worden gedragen er niet eens zo goed uitspringen bij PHOTON.
Wat mij opvalt dat sommige merken met het ene paneel zeer hoog scoren en met een ander
paneel weer zeer laag, lullig is dan wel als je je aankoop hebt gebaseert op de score van een type
paneel van merk X en dan stelt dat dat een zeer goed merk is, en als je dan panelen besteld
van een ander type van dat zelfde merk X, je dus braggel op je dak kunt hebben.

Wakker blijven dus. :P
Je ziet dat een aantal aanbieders een goede score van een model misbruiken voor het aanprijzen van een ander model. Dat is misleidend.

Om het nog moeilijker te maken passen sommige fabrikanten hun productieproces voortdurend aan. Het paneel dat Photon testte is dan niet meer het paneel zoals dat geleverd wordt. Elk paneel is sowieso min of meer "uniek".

De bron van de Photon test informatie is dit.

Photon gebruikt kW/kWp waarden. Een bruikbare meting daarnaast zou zijn de absolute opbrengst per paneel, los van W/Wp waarden. Dan kun je per paneelafmeting vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@P1n4u7n

Zoals hierboven gemeld, schaduw is een probleem. Je moet goed nagaan op welke panelen en in welke seizoenen de schaduw optreedt.

De SMA 4000TL-21 met optitrack kan verbetering brengen bij (geringe) schaduw.

Het alternatief is, zoals je zelf al zegt, een micro omvormer voor panelen die in de schaduw komen. Dat betekent dan wel dat je minder panelen aan een string hebt, waardoor je moet opletten dat de zaak goed op gang komt als de spanning laag is.

Stel je neemt 15 x 260Wp panelen, en je zet er 3 op een micro omvormer, dan heb je 12 panelen over. Die kun je dan bij de meeste omvormers (afhankelijk van het merk/type) op 1 string plaatsen. Vooral als alle panelen dezelfde kant op kijken en dezelfde hoeveelheid licht vangen.

Of het goed uitkomt hangt af van de panelen. Maar je geeft niet precies op welke panelen het zijn, een merk en Wp is onvoldoende informatie.

Je kunt rekenen met de calculatie programma's van SMA en Omnik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-10 09:56

aip

Nieuwe poging (ik dacht via sunnydesignweb wat te vinden, maar helaas).

Ik ben tegen een aantal gratis panelen aangelopen. Ik wil ze in twee strings (of los, maar aan twee kanten van een afdak) van 3 panelen monteren. Heb alleen geen idee welke omvormer(s) ik zou moeten kopen. Als gezegd: sunnydesign helpt niet - het zijn nogal oude panelen (2002-2004).

Betreft IBC120S panelen; 3 stuks per kant (3x zzo, 3x wnw). De specs per paneel:

STC Power Rating Pmp (W) 120
Open Circuit Voltage Voc (V) 21.0
Short Circuit Current Isc (A) 7.74
Voltage at Maximim Power Vmp (V) 16.8
Current at Maximim Power Imp (A) 7.12
Panel Efficiency 11.3%
Fill Factor 73.8%
Power Tolerance -5.00% ~ 5.00%
Maximum System Voltage Vmax (V) 1000
Maximum Series Fuse Rating (A)
Temperature Coefficients
Temperature Coefficiency of Isc
Temperature Coefficiency of Voc
Temperature Coefficiency of Pmp
Mechanical Characteristics
Cell Type Polycrystalline Cell
Cell Size(mm)
Cells 72
Dimensions 1456.0 × 731.0 × 50.0mm (28.8 × 57.3 × 2.0 inch)
Weight 12.8Kg (28.2 lbs)
Junction Box (Safety Rating, Bypass Diodes)
Positive Cable (Length, Cable Cross-Section)
Negative Cable (Length, Cable Cross-Section)
Plug Connector (Type, Safety) Kabel MC alt
Front Cover (Thickness,Material)
Backsheet Cover (Color, Thickness, Material)
Encapsulation Materials
Frame Material Aluminium
Operation Conditions
Nominal Operating Cell Temperature (NOCT)
Operating Temperature
Maximum Load
Hail Storm Rating
Fire Safety Rating
Warranty & Certification
Certificates
CE Europe
Defects & Workmanship Warranty Period
90% Power Output Warranty Period
80% Power Output Warranty Period
Are Warranties Insured By Third Party

Ik google er al sinds het weekend op los, maar heb geen idee. Welke omvormer(s) zouden passen? Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:07

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

zijn er piko users die mastercontrol gebruiken?

om 1 of andere duistere manier haalt hij geen gegevens van na 1 april......en nee het is geen grap :)

suntrol heeft ze wel, dat is het gekke

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 04-04-2013 22:07 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
en als je vanuit je browser de file ophaalt:
http://<ip-address van je omvormer>/LogDaten.dat

Zie je dan wél de vandaag ontstane logrecords? Doe je ook dagelijkse uploads naar bijvoorbeeld Suntrol of PikoPortal? Worden die wél bijgewerkt? Zijn je firewall settings veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:07

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

hansdegit schreef op donderdag 04 april 2013 @ 22:16:
en als je vanuit je browser de file ophaalt:
http://<ip-address van je omvormer>/LogDaten.dat

Zie je dan wél de vandaag ontstane logrecords? Doe je ook dagelijkse uploads naar bijvoorbeeld Suntrol of PikoPortal? Worden die wél bijgewerkt? Zijn je firewall settings veranderd?
Sorry, the requested file does not exist on this server

suntroll heeft wel alles

kan het zijn dat het erg lang duurt? dan laat ik hem een tijdje staan.

via de webserver kan ik wel de geschiedenis ophalen, dat duurt best lang zo te zien.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:19

Barrycade

Through the...

aip schreef op donderdag 04 april 2013 @ 21:55:

Ik ben tegen een aantal gratis panelen aangelopen. Ik wil ze in twee strings (of los, maar aan twee kanten van een afdak) van 3 panelen monteren. Heb alleen geen idee welke omvormer(s) ik zou moeten kopen. Als gezegd: sunnydesign helpt niet - het zijn nogal oude panelen (2002-2004).

Betreft IBC120S panelen; 3 stuks per kant (3x zzo, 3x wnw). De specs per paneel:
snip
Ik google er al sinds het weekend op los, maar heb geen idee. Welke omvormer(s) zouden passen? Iemand enig idee?
Soladin 600, Steca 500's? op 3 paneeltjes?

kuch, zie mijn signature :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

er zijn, na klachten, weer wat offtopic berichten "gearchiveerd"; nieuwe topics maken mag echt :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online

Sunny Design is alleen bedoeld voor SMA omvormers. In het Windows programma kun je via het menu Tools, Management of PV modules zelf een paneelrecord aanmaken.

Je kunt kijken naar micro-omvormers, er staan wat prijzen en types in de inleiding van dit topic. Micro omvormers zijn bedoeld voor 1 of 2 moderne panelen, meestal 200-250Wp of 360Wp. Wouter Lood heeft er wat mee geëxperimenteerd in combinatie met oude panelen. Sommige omvormers werken alleen voor bepaalde type panelen (mono/poly en ook aantal cellen 60, 72).

Je kunt ook zoeken naar tweedehands Soladin 120's.

Een moderne Mastervolt Soladin 600 is waarschijnlijk te groot voor 3 panelen, je zou net boven de laagste tracker voltage zitten. Als het voltage zakt, dan zit je snel onder de grens. Je mist ook een stuk vermogen omdat de stroom wordt beperkt bij lage voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

STC Power Rating Pmp (W) 120
Open Circuit Voltage Voc (V) 21.0
Short Circuit Current Isc (A) 7.74
Voltage at Maximim Power Vmp (V) 16.8
Current at Maximim Power Imp (A) 7.12
Panel Efficiency 11.3%
Fill Factor 73.8%
Power Tolerance -5.00% ~ 5.00%
Maximum System Voltage Vmax (V) 1000
Maximum Series Fuse Rating (A)
Temperature Coefficients
Temperature Coefficiency of Isc
Temperature Coefficiency of Voc
Temperature Coefficiency of Pmp
Mechanical Characteristics
Cell Type Polycrystalline Cell
Cell Size(mm)
Cells 72
Dimensions 1456.0 × 731.0 × 50.0mm (28.8 × 57.3 × 2.0 inch)
Weight 12.8Kg (28.2 lbs)
Junction Box (Safety Rating, Bypass Diodes)
Positive Cable (Length, Cable Cross-Section)
Negative Cable (Length, Cable Cross-Section)
Plug Connector (Type, Safety) Kabel MC alt
Front Cover (Thickness,Material)
Backsheet Cover (Color, Thickness, Material)
Encapsulation Materials
Frame Material Aluminium
Operation Conditions
Nominal Operating Cell Temperature (NOCT)
Operating Temperature
Maximum Load
Hail Storm Rating
Fire Safety Rating
Warranty & Certification
Certificates
CE Europe
Defects & Workmanship Warranty Period
90% Power Output Warranty Period
80% Power Output Warranty Period
Are Warranties Insured By Third Party

Voor een appel en een ei 6 panelen parallel hierop, http://www.ebay.de/itm/50...%A4te&hash=item51a94ac93a
idd enkel in een oost/west opstelling bij een niet te lage hoek, gaat prima passen.
Plus dat je bij een 100% parallel schakeling van de panelen ook nauwelijks schaduw verliezen hebt.

En voor een paar centen meer log je de hele handel met een vermogens meter,
http://www.ebay.de/itm/St...lagen&hash=item3cd075f5b5

>:)

Oh ja, hier ben je er ook 2 paar van nodig
http://www.ebay.de/itm/MC...lagen&hash=item4abc8a7879
En hier van 1 paar
http://www.ebay.de/itm/MC...lagen&hash=item51a8c78593

De rest moet je zelf maar doen, we gaan ze niet voor je monteren 8)

[ Voor 11% gewijzigd door PClop op 05-04-2013 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-10 09:56

aip

@mrmrmr dank. Het voltage zag ik ook al als probleem, maar dank.

@Pclop Top! die ga ik eens bekijken - dat lijkt inderdaad te passen. Schaduw heb ik geen last van (volledig vrij zicht, en ze komen in midden frankrijk te liggen dus de instraling is ook hoog genoeg; ik meen iets van 1300 w/m2 als ik de instralingskaartjes op wikipedia goed begrijp). Is dan trouwens misschien 2 omvormers van met 3 panelen geen beter idee?

[ Voor 51% gewijzigd door aip op 05-04-2013 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masermex
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-10 08:27
Rol-Co schreef op donderdag 04 april 2013 @ 22:06:
zijn er piko users die mastercontrol gebruiken?
om 1 of andere duistere manier haalt hij geen gegevens van na 1 april......en nee het is geen grap :)
suntrol heeft ze wel, dat is het gekke
Ook problemen hier met Piko Master Control V20. Exacte versie 1.0.4.10
Lijkt erop dat de laatste gegevens zijn opgehaald 2013-03-31 4:30:00 PM en weer opgepikt 2013-04-04 8:50:00 AM. Tussentijd lijken alle gegevens weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 09:22
databeestje schreef op donderdag 04 april 2013 @ 14:11:
Aan de PVoutput grafiek van Coyote1980 zit deze tegen de grens van zijn SMA 3600-TL21 aan. Al een uur lang precies 3680 Watt :) Er zi nou een mooie platte kant aan de grafiek.
Ja klopt, ben eigenlijk wel benieuwd hoever hij er overheen was gegaan met een SB4000. Volgens mij scheelt het maar weinig, ik ga hem in elk geval niet omruilen voor een 4000 :+

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

masermex schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 09:06:
[...]
Lijkt erop dat de laatste gegevens zijn opgehaald 2013-03-31 4:30:00 PM en weer opgepikt 2013-04-04 8:50:00 AM. Tussentijd lijken alle gegevens weg.
Suntrol van Solarworld geeft sinds gisteren 12:00 geen data meer aan van mijn Piko 10.1 ...... ze waren even offline (gecrashed?)
Met de master control ben ik nu de geschiedenis aan het op halen ..... kijken of het werkt, duurt altijd erg lang. Ik update manueel pv-output, maar het totaal van gisteren kan ik nu dus nog niet zien ....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 13:52
twixx schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 20:25:
Hmm.. vanmiddag een klein mysterie volgens de statistieken. De zon schijnt volop maar ik heb een terugval van een 1/2 uur tot 0 Watt:

[afbeelding]

De inverter is een 1300TL. Op het display kan ik niets meer terug vinden anders dan de reguliere statistieken. Logging komt uit een S0 meter met een Arduino/Solar meter.

Tijdens de dip zie je dat het meten van de stroom uit de P1 poort wel verder gaat. Er zitten 2 pieken in het verbruik, dat komt omdat er zo'n groot verschil bij opbrengst is.

Wat gebeurt er? Is er meer data te halen zonder piggyback uit de 1300TL?
Ik heb ook een 1300TL en heb het zelfde verschijnsel. Meerdere keren op een dag zelfs, had er wat langer last van maar kon de sma nooit betrappen. Heb er nu een camera ophangen en toen kon ik hem op heterdaad betrappen!! Hij schiet in de stress. Als je het het plaatje hieronder ziet dan zie je dat hij soms niet naar nul terug schiet maar dat is in dit geval wel zo. Echter de sma was binnen 5 minuten terig en hij geeft het gemiddelde door om de 5 minuten van daar. Heb contact gehad met de leverancier en zegt resetten!! NU geloof ik daar niet in maar toch gedaan. NU maar wachten op een dag met zon voor het resultaat.
Afbeeldingslocatie: http://www.vanliempt.org/chart1.jpeg

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

aip schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 08:08:
@mrmrmr dank. Het voltage zag ik ook al als probleem, maar dank.

@Pclop Top! die ga ik eens bekijken - dat lijkt inderdaad te passen. Schaduw heb ik geen last van (volledig vrij zicht, en ze komen in midden frankrijk te liggen dus de instraling is ook hoog genoeg; ik meen iets van 1300 w/m2 als ik de instralingskaartjes op wikipedia goed begrijp). Is dan trouwens misschien 2 omvormers van met 3 panelen geen beter idee?
Als ik naar die top instraling kijk zou je idd beter 2 stuks kunnen nemen, maar dan misschien
wel in de 300W uitvoering, die vind je ook wel op Ebay met vergelijkbare specs.
Maar let wel, of je nu een instraling van 1000 of 1300w/m2 hebt, je IBC panelen zullen toch de beperkende
factor blijven qwa stroom en spanning op het geheel en door de door jou gewenste opstelling leveren
er toch nooit meer dan 3 ( op zzo ) het volle vermogen en geven die andere 3 panelen je enkel nog
een lekkere kers op je taart tijdens ( in de zomer ) de laatste 6 uurtjes van de dag ( op wnw )
het moet volgens mij wel lukken met 1 x 500W omvormer van dat type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

masermex schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 09:06:
[...]
Mijn Piko mastercontrol V2.0 version 1.0.4.0 heeft zojuist alles netjes op gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

coyote1980 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 09:35:
[...]

Ja klopt, ben eigenlijk wel benieuwd hoever hij er overheen was gegaan met een SB4000. Volgens mij scheelt het maar weinig, ik ga hem in elk geval niet omruilen voor een 4000 :+
Wat ik wel vreemd vind van dit soort berichten, is dat bijna eenieder een ( bv ) SMA TL kiest om
zijn uitermate hoog rendement van 97 a 98% om vervolgens niet moeilijk tedoen over een aftopping
van het top vermogen van een paar uurtjes 8)7 8)7 8)7

Dan heb ik toch liever een ruim bemeten goedkoper "oudje" met 95% rendement ( Danfoss ULX5,4 )
die nooit aftopt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Het idee van onderdimensionering is dat er efficienter omgezet wordt bij lagere instraling, een piekje van 3800 kwijtraken op 3680 is IIRC minder erg dan steeds bij lagere instraling minder efficiente omzetting te hebben.

Althans, zo heb ik het begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
bing69 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 09:47:
[...]

Ik heb ook een 1300TL en heb het zelfde verschijnsel. Meerdere keren op een dag zelfs, had er wat langer last van maar kon de sma nooit betrappen. Heb er nu een camera ophangen en toen kon ik hem op heterdaad betrappen!! Hij schiet in de stress. Als je het het plaatje hieronder ziet dan zie je dat hij soms niet naar nul terug schiet maar dat is in dit geval wel zo. Echter de sma was binnen 5 minuten terig en hij geeft het gemiddelde door om de 5 minuten van daar. Heb contact gehad met de leverancier en zegt resetten!! NU geloof ik daar niet in maar toch gedaan. NU maar wachten op een dag met zon voor het resultaat.
[afbeelding]
Zijn er dus nu al minimaal drie met hetzelfde verschijnsel...
Denk niet dat resetten enige soelaas bied.
Je hebt een camera gebruikt zij je, kun je ook zien waarom hij de in stress schiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WoudseHoeve schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 09:44:
[...]

Suntrol van Solarworld geeft sinds gisteren 12:00 geen data meer aan van mijn Piko 10.1 ...... ze waren even offline (gecrashed?)
Met de master control ben ik nu de geschiedenis aan het op halen ..... kijken of het werkt, duurt altijd erg lang. Ik update manueel pv-output, maar het totaal van gisteren kan ik nu dus nog niet zien ....
Ook hier hetzelfde probleem, op de webserver de portalcode ingegeven en het werkt weer, ook data van gisteren is weer zichtbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kieviet ziet er een beetje het zelfde uit als het omnikissue
alleen die is binne gem 60 seconden weer aan het produceren als dat toevallig tussen 2 logupdates zit zie je het niet eens in je logging.

maar wel apart dat dit verschijnsel zich dus ook bij andere voordoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 18:52

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

bing69 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 09:47:
[...] Heb contact gehad met de leverancier en zegt resetten!! NU geloof ik daar niet in maar toch gedaan. NU maar wachten op een dag met zon voor het resultaat.
[afbeelding]
Ik geloof er ook niet in, maar het is wel het makkelijkst voor een leverancier om te zeggen en kwaad kan het ook niet.

Mijn ervaring is dat een dip (naar 0 W), het gevolg is van een te hoge netspanning (door lange voedingskabel icm hoog vermogen) of een sync probleem, bv. een grote verbruiker die inschakelt waardoor de inverter denkt niet meer in sync te zijn.

Maar gezien de tijdsduur van de dip (meerdere minuten), gok ik op een temperatuurprobleem. Is dat uit te lezen in jouw inverter?

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring is dat een dip (naar 0 W), het gevolg is van een te hoge netspanning (door lange voedingskabel icm hoog vermogen) of een sync probleem
ik heb die 2 items hier bijgehouden
maar zit allebei gewoon binnen de norm
het is een bekend gegeven dat het Voltage aan de omvormerzijde iets hoger is als op het "lichtnet"

qua frequency zit er niet meer dan 0,1 variatie in.
qua voltage aan de omvormerzijde is max 240,9 geweest terwijl deze met een voltage van 238,6 ook in de reset gaat

overigens zitten de waardes gewoon binnen de aansluitnormen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Verwijderd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 13:05:
[...]

ik heb die 2 items hier bijgehouden
maar zit allebei gewoon binnen de norm
het is een bekend gegeven dat het Voltage aan de omvormerzijde iets hoger is als op het "lichtnet"

qua frequency zit er niet meer dan 0,1 variatie in.
qua voltage aan de omvormerzijde is max 240,9 geweest terwijl deze met een voltage van 238,6 ook in de reset gaat

overigens zitten de waardes gewoon binnen de aansluitnormen
Ik heb alle waardes bekeken zowel van de AC als de DC kant. Alles blijft ruim in de toleranties van de omvormer.
Het enige wat ik zie is dat na een dip de DC net onder de 500 V zit (maximum van de Samil) dus ik zoek het daarin.
Waarom hij boven de 500 V komt is mij nog een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

coyote1980 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 11:13:
Het idee van onderdimensionering is dat er efficienter omgezet wordt bij lagere instraling, een piekje van 3800 kwijtraken op 3680 is IIRC minder erg dan steeds bij lagere instraling minder efficiente omzetting te hebben.

Althans, zo heb ik het begrepen.
Dat heb je wel goed begrepen, maar wat is de uitwerking in de praktijk?
Stel je hebt met een te lichte omvormer een winst van 5% in januari ivm slecht licht
tov een juist berekende omvormer

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot271.jpg

maar tijdens maar 2 daagjes in april gooi je door aftopping van 1,2 of 3% die maand met winst
weer weg en dan kun je nog een x aantal dagen in april gaan toppen.
(in mei en juni is het dan nog erger )

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot270.jpg

Naar mijn ervaring is het enige juiste een goed bemeten systeem.
Let wel dat mijn mening ook maar 5 cent waard is, hier op tweakers. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
O ik heb zelf ook lang zitten dubben tussen omvormers hoor, en nu de keuze gemaakt is en hij topt een piekje weg denk ik ook "was zwaarder wellicht handiger?". Maar ik kan niet met cijfers onderbouwen of bv. de SB4000 op jaarbasis beter zou renderen dan de SB3600. Al met al was de conclusie een tijdje geleden "zonder twijfel 3600", dus daar blijf ik ook maar bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het enige wat ik zie is dat na een dip de DC net onder de 500 V zit (maximum van de Samil) dus ik zoek het daarin.
Waarom hij boven de 500 V komt is mij nog een raadsel
dat wist ik aanvankelijk ook niet maar is mij laatst hier netjes uitgelegt
stel je string 1 levert 400 Volt en 4 amp de omvormer gaat in een reset
er is op dat moment geen geen afname meer , hierdoor gaat het voltage omhoogt simpelweg doordat het verbuik even wegvalt

het max voltage bij mij is 320 bij levering zit de string op 270 a 280 volt
als de omvormer hikt zie ik ook in de logging een piekje van 310 a 315 Volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

coyote1980 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 13:49:
O ik heb zelf ook lang zitten dubben tussen omvormers hoor, en nu de keuze gemaakt is en hij topt een piekje weg denk ik ook "was zwaarder wellicht handiger?". Maar ik kan niet met cijfers onderbouwen of bv. de SB4000 op jaarbasis beter zou renderen dan de SB3600. Al met al was de conclusie een tijdje geleden "zonder twijfel 3600", dus daar blijf ik ook maar bij.
In jou geval is dat ook niet echt een probleem daar voor liggen de specs te dicht bij elkaar
3600 >< 4000, en is voor jou enkel het prijs verschil de factor geweest
je had liever een paneel of 2 meer voor dat prijs verschil denk ik d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Verwijderd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 13:51:
[...]

dat wist ik aanvankelijk ook niet maar is mij laatst hier netjes uitgelegt
stel je string 1 levert 400 Volt en 4 amp de omvormer gaat in een reset
er is op dat moment geen geen afname meer , hierdoor gaat het voltage omhoogt simpelweg doordat het verbuik even wegvalt

het max voltage bij mij is 320 bij levering zit de string op 270 a 280 volt
als de omvormer hikt zie ik ook in de logging een piekje van 310 a 315 Volt
Oke, duidelijk.
Blijft de vraag waarom hij de storing aangeeft. (DC inj High, in mijn geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 11-10 10:04
Kievit1964 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 14:20:
[...]

Oke, duidelijk.
geef eens de specificatie van de panelen?
merk + type.
en omvormer merk+type.

(weet het niet meer uit mijn hoofd)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

DC inj High vind ik een vage term. Er is iets te te hoog aan DC kant, maar is dit de stroom, spanning of het vermogen?
De Samil kan trouwens tot 550Vdc aan. Het MPP bereik gaat alleen tot de 500V.

De 500V die je op het display ziet is de open klem spanning van de 13 ET Solar 250Wp panelen. Onder belasting zal deze rond de 400V zitten.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Kievit1964 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 14:20:
[...]

Oke, duidelijk.
De open klemspanning is hoger dan de hoogst toegelaten spanning, in het geval van een reset van de MPP tracker zal deze dus een waarschuwing gooien. Het is noemenswaardig dat deze alsnog blijft werken. Normaliter schakelen de omvormers uit.

De string moet dus korter zodat de open klemspanning onder de 500 Volt valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
databeestje schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 14:24:
[...]

De open klemspanning is hoger dan de hoogst toegelaten spanning, in het geval van een reset van de MPP tracker zal deze dus een waarschuwing gooien. Het is noemenswaardig dat deze alsnog blijft werken. Normaliter schakelen de omvormers uit.

De string moet dus korter zodat de open klemspanning onder de 500 Volt valt.
Waarom reset de MPP tracker dan? Normaal meet je toch geen open klemspanning?
Volgens de Samil designer komt mijn open klemspanning niet boven 550 V.(scheelt niet veel)

Bij mij valt hij in storing en komt er of zelf uit, of ik moet de DC even onderbreken.

@Antonboonstra: DC inj High is volgens de meeste manuals : te hoge DC input in de AC
Wat dat ook mag in houden.

Ik zal zo de waarden van de CSV file proberen hier neer te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/84009580/data-fout.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door Kievit1964 op 05-04-2013 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
Mijn 2 cent alhier @kievit1964. Heb bij koude dagen al mogen zien dat 12 stuks 37 volt paneel bij sterke instraling en een koude oostenwind van rond het vriespunt 520 volt deden. Normaal is 432. Het is dus niet ondenkbaar dat jou bijna 400 volt normaal af en toe de 500 aantikt waardoor de MPPT zegt dat je het nu zelf mag gaan doen voor een paar minuten. Het zal niet vaak gebeuren maar heb al uitschieters van boven de 25% in voltage gezien.

ik ben trouwens uitgegaan van 255 watt 30,5 volt paneel.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-10 06:59
PClop schreef op woensdag 03 april 2013 @ 18:42:
[...]

Moet lukken, de Maximale DC stroom is 15A bij een XS 3200 , het kan zijn dat hij iets
het vermogen gaat afkappen rond de hoogste zonnestand als beide strings gelijk worden beschenen
maar dat is weer afhankelijk van je dakhoek, bij een stijl dak zul je daar minder last van hebben
dan bij een relatief vlak dak. ;)
Mijn collega wil beweren dat met maar 1 MPP tracker het rendement drastisch inzakt.

Als ik 2 lussen van 10 maak, en s'ochtends west in schaduw ligt, beïnvloed dit niet de opbrengst van oost op dat moment?

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsdc
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-07 18:49
antonboonstra schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 14:24:
DC inj High vind ik een vage term. Er is iets te te hoog aan DC kant, maar is dit de stroom, spanning of het vermogen?
De Samil kan trouwens tot 550Vdc aan. Het MPP bereik gaat alleen tot de 500V.
De "DC inj High " error is hier eerder in het topic langs geweest, en betekend kennelijk dat de inverter teveel DC levert an de AC kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Kievit1964 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 11:45:
[...]

Zijn er dus nu al minimaal drie met hetzelfde verschijnsel...
Denk niet dat resetten enige soelaas bied.
Je hebt een camera gebruikt zij je, kun je ook zien waarom hij de in stress schiet?
Jammer genoeg niet, alles staat in het donker dus ik zie alleen de lampjes. Verder start dus gewoon op. groen knippert, dan oranje aan daarna knipperen tot dat alles weer opstart.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
nielsdc schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 16:00:
[...]

De "DC inj High " error is hier eerder in het topic langs geweest, en betekend kennelijk dat de inverter teveel DC levert an de AC kant.
Klopt, maar wat betekent dit in de praktijk?

Bijgevoegd grafiek met daarin Voc versus temperatuur van mijn paanelen.
Bij -10 graden heb je dus een Voc van 115% !!! Als dit ook voor de Vdc geld dan kom je wel boven de 500 V

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/84009580/temp-Vdc.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Joepla schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 13:01:
[...]

Ik geloof er ook niet in, maar het is wel het makkelijkst voor een leverancier om te zeggen en kwaad kan het ook niet.

Mijn ervaring is dat een dip (naar 0 W), het gevolg is van een te hoge netspanning (door lange voedingskabel icm hoog vermogen) of een sync probleem, bv. een grote verbruiker die inschakelt waardoor de inverter denkt niet meer in sync te zijn.

Maar gezien de tijdsduur van de dip (meerdere minuten), gok ik op een temperatuurprobleem. Is dat uit te lezen in jouw inverter?
Jammer genoeg niet, maar als de zon flink schijnt (in deze periode) kan ik mijn hand op de koelribben leggen. Grote gebruiker zou kunnen maar op de dag dat ik het eindelijk op de camera had was er niemand thuis. Dus geen wasmachines, drogers etc. Enige wat af en toe inkomt is de ketel met warmtepompje

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Justin2000 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 15:21:
[...]

Mijn collega wil beweren dat met maar 1 MPP tracker het rendement drastisch inzakt.

Als ik 2 lussen van 10 maak, en s'ochtends west in schaduw ligt, beïnvloed dit niet de opbrengst van oost op dat moment?
De spanning van zonnepanelen is grotendeels constant, zeker met regelmatige instraling. De stroom daarentegen is direct evenredig met de instraling.

De omvormer zal dus op vrijwel dezelfde MPP spanning functioneren op zowel oost als west of midden op de dag als beiden in het "licht" liggen. 'S ochtends komt de meeste stroom uit oost, in de middag uit west. Dit gaat eigenlijk met elke omvormer wel goed als beide helften schaduw vrij zijn.

Op een dag met diffuus licht zal je zien dat beide helften vrijwel dezelfde stroom leveren. De spanning van zonnepanelen fluctueert niet zo veel. Op mijn dak kwam er overigens bijna niks uit mijn oost dak na 2 uur in de middag op een strakblauwe hemel. Dat is nu wel anders.

Edit:
Ik denk dat je eerder een zwaardere omvormer wil om het veel grotere vermogen te verwerken. De omvormer zal alles boven de 2500 Watt snoeien. Voor niet te veel kan je altijd nog een Delta, AEG of Effekta op eBay kopen (~500 euro)

[ Voor 10% gewijzigd door databeestje op 05-04-2013 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Zo, zojuist is Zonvolt nog even langsgeweest om de panelen wat strakker te plaatsen, na de montage waren er toch twee plekken met hoogteverschillen tussen de onderste rij en de bovenste die mij stoorden. Nu helemaal tevreden met het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://volvo480.dyndns.org/images/panelen/zonnepanelen_strak.jpg

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Kievit1964

Ik ben geen deskundige, maar...

Afgaande op de data ligt de acceptatiegrens kennelijk bij circa 470V in plaats van 500V op de tracker (en 550V voor het apparaat).

Ik zou het apparaat terugbrengen. Als dit een kenmerk van het model is, en dat lijkt waarschijnlijk, een ander merk/type kiezen. Nu dan wel één die om kan gaan met zo'n 550V of meer en efficiënt is bij normale voltages in bedrijf (omsteeks 380V, met ruime marge).

Theoretische berekening Voc bij -10 graden cel temperatuur:

Temp. Coeff. of Voc (TK Voc) -0.34 %
Nominaal Voc bij 25 graden: 37.57V
Voc bij -10 graden: +11.9% (0.34 * 35)
37.57 * 1.119 = 42.04V (13 * 42 = 546.5V)

Voltages wanneer stroom wordt geleverd:
STC (25 graden) voltage: 30.34 * 13 = 394.4V
NOTC (45 graden) voltage: 28.28 * 13 = 367.6V

Verbeteringen welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 12:36

VPI

mooier kan niet :)
coyote1980 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 16:54:
Zo, zojuist is Zonvolt nog even langsgeweest om de panelen wat strakker te plaatsen, na de montage waren er toch twee plekken met hoogteverschillen tussen de onderste rij en de bovenste die mij stoorden. Nu helemaal tevreden met het resultaat:

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

coyote1980 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 16:54:

[afbeelding]

Andere kant van het dak ook vol leggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
mrmrmr schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 17:00:

Afgaande op de data ligt de acceptatiegrens kennelijk bij circa 470V in plaats van 500V op de tracker (en 550V voor het apparaat).
Volgens de specificatie: 200-500 Volt

Dit geld voor alle Solar rivers in deze serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
@VPI: thanks! :)
WoudseHoeve schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 17:07:
[...]

Andere kant van het dak ook vol leggen ?
Haha, dat doen we maar niet, dit is al 3900Wp en dat moet voldoende zijn voor ons. De andere kant is pal op het Noorden, dus dan wordt het al aantrekkelijker om op het platte dak achter de woning iets bij te plaatsen. Maar goed, zolang ik geen electrische auto op te laden heb... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Kievit1964 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 17:07:
Volgens de specificatie: 200-500 Volt

Dit geld voor alle Solar rivers in deze serie.
Ja. Het punt is dat het de specificatie niet overeenkomt met de werkelijkheid (470V gemeten is lager dan 500V). Daardoor heb je reden tot retourneren wegens verborgen gebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 101% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:55
Even een vraagje over SMA Sunny Design: Als je 16 panelen hebt, waarvan je twee strings wilt maken (één op schuin dak en één op een plat dak, dus verschillende hellingshoeken), hoe vul je dat dan in?

Optie 1:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/34816730/SMA_optie1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/34816730/SMA_optie1_past_niet.jpg

Of optie 2:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/34816730/SMA_optie2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/34816730/SMA_optie2_past_wel.jpg

Is nogal een verschil, zoals je ziet...

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 12:57
een 2e PV array aanmaken en de panelen daarover verdelen. Die dan op de A en B input configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Volkomen onlogisch toch? De omvormer kan twee strings aan, dus dat vul je in bij optie 1, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 12:57
Nee, is volkomen logisch. PV array 1 op ingang A en PV array 2 op ingang B. Jij lijkt het aantal strings met het aantal MPP trackers te verwarren en dat is niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
OK....klinkt ook weer logisch...My Bad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
MasterMaceMichu schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 22:57:
Volkomen onlogisch toch? De omvormer kan twee strings aan, dus dat vul je in bij optie 1, toch?
Je hebt input a en input b. Als je twee strings op a invult dan schakel je ze parallel : dan blijft voltage gelijk en de amperes verdubbeld. Dan mekkert sunnydesign dat je niet uitkomt.
Als je op a een string zet en op b een string zet( fysiek op de sma ook eigen aansluiting) dan zijn het echt twee losse strings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 15:39
Even een vraagje naar jullie mening.

Begin oktober is mijn een zonnestroom installatie live gegaan. Het betreffen 12 CSUN panelen van elks 245wp, totaal een 2940wp, deze zitten op een SMA sunnyboy 3000-TL20. De panelen liggen gericht op 280° (ZZO), en op 20°.
De voorbije 6 maanden, dus de gehele levensduur van de installatie tot nu toe, heb ik maar een 330 KWH opgewekt, nu was de winter wel heel streng, maar dit is ver ondermaats voor een installatie die toch wel een 2400 op een jaar hoort te doen, lijkt mij. Ter voorbeeld heb ik in januari slechts een 16,5 Kwh voorbij zien komen.

Nu de afgelopen dagen waren mooi, met telkens een 10Kwh, maar volgens mij is dat nog mager.
Daarom heb ik vandaag de panelen nog eens een schoonmaak beurt gegeven en binnenkort ga ik ze op 260° zetten omdat ze nu een beetje naar de bomen kijken.

Meer ontopic, ik zat eraan te denken de string uit te breiden. De omvormer is nu een beetje ondergedimensioneerd, ik zat eraan te denken 1 of 2 panelen toe te voegen.
Het nadeel van mijn tl20 omvormer is dat er een max DC spanning is van 550V, mijn huidige 12 panelen zouden op max 491V komen, 2 extra panelen op 573. Nu weet ik dat mijn installatie die waarde vrijwel nooit kan halen, maar toch vraag ik me af of ik dit risico kan nemen of toch maar beter 1 paneel kan nemen en binnen de limiet blijven.
Voor de panelen, bij mijn weten moet ik niet exact dezelfde panelen pakken, right? Gewoon panelen/cellen die minstens hetzelfde amperage produceren, dus 250 wattpiek mag toch? Qua merk mag ik dat ook wat mixen of niet? Elektrotechnisch lijkt mij dat dit perfect moet kunnen, ik weet echter niet welke eisen de omvormer stelt.

Verder wou ik ook nog 2 panelen bijzetten op een Enecsys Duo 480w, iemand ervaring hiermee?
Tot hoever kan ik hiermee overdimensioneren? Want ik dacht toch wel panelen groter dan 250wp erop te zetten.

Alvast bedankt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door larsg op 05-04-2013 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Justin2000 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 15:21:
[...]

Stroom technisch niet, het ondersteunt zelfs het vermogen op oost, denk maar na
als de oost string de omvormer al vroeg laat opstarten en gaat leveren dan heeft de west string
wel al de spanning maar nog niet de energie om een tweede tracker of omvormer op te starten
maar door dat de enkele tracker toch al "zuigt" zal hij dat beetje vermogen toch al kunnen
benutten.......... dat zelfde geld ook voor als normaal de ooststring om een uur of 6 savonds
al geen kracht meer zou hebben om een enkele tracker/omvormer in bedrijf te houden
de energie dan toch niet verloren gaat, maar lekker nog bij de west string wordt opgeteld.

Vergeet ook niet dat elke extra tracker of omvormer ook weer zijn eigen opstart
en omzet verliezen heeft............ ! die je dus niet hebt met 2 strings parallel op 1 tracker.

Of eea nog moet worden voorzien van van extra diodes om het spannings verschil tussen beide
strings te stroomlijnen, weet ik niet zeker ( denk van niet, daar deze al in elk paneel zitten )
dat is meer iets voor databeestje om dat te onderbouwen. ;)
het is nl wel zo dat een laag belaste string een hogere spanning geeft dan een vol belaste sting.

Denk dat jou collega de wet van Ohm en/of Kirchoff niet machtig is mbt serie/parallel
schakelingen van stroombronnen en weerstanden ( zulke wijsneuzen heb ik ook in mijn omgeving )
>:)

[ Voor 15% gewijzigd door PClop op 06-04-2013 00:06 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.