Al een tijdje aan het meelezen en binnenkort wil ik ook zonnepanelen laten plaatsen. Met sunnydesignweb en ook wat zoekslagen in dit topic al aardig wat antwoorden gevonden.
Inmiddels ook wat offertes opgevraagd.
Info:
Schuin dak (helling 40) op zuidwesten (azimut 42) in het Westland dus aan de kust.
Panelen: 14 x Senersun SM60-245-A-BL (3430Wp)
Maximum Power Voltage (Vmp) | 30.42V |
Maximum Power Current (Imp) | 8.05A |
Open-Circuit Voltage (Voc) | 37.3V |
Er zit een schoorsteen in de weg maar met 14 panelen zijn deze (nagenoeg) schaduwvrij. Misschien een uurtje 's-morgens in de winter wat schaduw op 1 paneeltje maar meer niet.
Ik heb nog drie vragen.
- Welke omvormer te kiezen:
Ik twijfel nog tussen de SB3600TL-21 en de SB3000TL-21 van SMA.
Als ik de gegevens invoer in SunnyDesignWeb is het dan gewoon kiezen voor die omvormer met de hoogste jaarlijkse opbrengst ?
Het verschil is ca. 9 kWh per jaar. Niet echt een verschil dus.
Of speelt ook nog mee dat de SB3600 relatief gezien minder zwaar belast wordt en daardoor bijvoorbeeld minder warm wordt / langer mee gaat ?
Zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden / keuze vergemakkelijken of is het alleen nog wat 'rommelen in de marge' ?
- En dan de keuze van het aantal strings
1 x 14 levert iets meer op dan 2 x 7, ongeveer 30 kWh op jaarbasis.
De specs van de SB3600TL-21 en de SB3000TL-21 zijn (vrijwel) gelijk:
Max DC Spanning: | 750 V |
Nominale DC Spanning: | 400 V |
PV-spanningbereik, MPPT vlgs SunnyWebDesign: | 125-500 V |
PV-spanningbereik, MPPT vlgs PDF: | 175-500 V |
1 string van 14 panelen:
Min DC Spanning: | 368 V |
Typische PV-spanning: | 399 V |
Max DC Spanning: | 576 V |
2 strings van 7 panelen
Min DC Spanning: | 184 V |
Typische PV-spanning: | 200 V |
Max DC Spanning: | 288 V |
|
Het verschil is als ik het goed begrijp als volgt te verklaren:
En omdat hoge vermogens per dag weinig vookomen scheelt het dus ook niet zoveel in kWh ?
Het gaat hier weliswaar om een omvormer zonder transformator waarbij de lijnen in de grafiek dichter bij elkaar liggen (efficiency curve sb 5000tl)
linkOok hier kiezen voor de hoogste jaarlijkse opbrengst of vergeet ik wat ?
edit:
- In sunnydesign staat nog de opmerking:
PV-generator en type omvormer zijn slechts beperkt compatibel, omdat de omvormer voor deze combinatie overgedimensioneerd is (> 110%).
geeft dit in de praktijk problemen ? Overigens niet van plan om nog meer panelen te plaatsen dus dat is wat mij betreft niet van belang voor de keuze
[
Voor 17% gewijzigd door
RedBaret op 02-04-2013 12:44
]