7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
CSG 255 S2 komt niet voor in de Photon testresultaten over 2012. Wel CSG PV Tech CSG180S1-35/36 (13e plaats) en CSG230M2-30 (67e plaats), beide oude modellen. Canadian Solar CS6A-170P (ook een oud model) staat op de 141e plaats van de 151. De eerste 100 wijken maximaal 6.33% af van de eerste, dus er is vrij weinig variatie.
ET Solar ET-P660240 staat op de 6e plaats, Yingli YL240P-29b op de 5e. Beide lijken op zich een goede keuze.
Wat je eigenlijk moet optimaliseren is de aanschafprijs versus de prestaties. In dat opzicht zijn de ET Solar en Yingli ook een goede keus. Let wel op: Yingli kan op korte termijn flink duurder worden door fors hogere inkoopprijzen.
Dak is van mijn ouders, hadden ingeschreven voor iChoosr collectief drechtsteden, maar ben nu nog andere offertes op aan het vragen. (Ene Guus is ook aan het rekenen voor een offerte op het moment.)migjes schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:12:
@NovapaX
ik denk dat het een stuk goedkoper is om 3 panelen op een steca/soladin te zetten en de rest gewoon als string.
met tigo/optimizers heb je er dan al gouw 9 nodig.
(alles op 1 mpp, heeft dan tigo nodig)
wel een leuk dak om iets mee te doen.
Wat kan SMA Optitrack met zo'n schaduw?
Het heeft natuurlijk wel voordelen om het allemaal op 1 omvormer te hebben (logging enzo)
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
+3.8% in maart voor Chinees c-Si.
Verwijderd
Ik ben er dik tevreden over al zijn er hier op het forum andere meningen. Ja kom maar op jongens !NovapaX schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:37:
[...]
Het heeft natuurlijk wel voordelen om het allemaal op 1 omvormer te hebben (logging enzo)
Verwijderd
De prijs voor stroom daalt ook iets, maar blijft min of meer gelijk.
Daling geld voor de gasprijs...Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 20:04:
Voor de grappenmakers die de terugverdientijd berekenen met stijgingen van 5 tot 7 % per jaar. Die vlieger gaat dit jaar niet op : http://www.ad.nl/ad/nl/55...juli-opnieuw-omlaag.dhtml
Electriciteit blijft nagenoeg gelijk...
Ik heb gerekend met 22 cent. Zonder toekomstige stijgingen.
Zit ik nog altijd op een tvt van 4 jaar...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Musicmaster heeft goed gelezen...
Hij vergelijkt een berekening met een stijging tov nu gelijkblijvende prijzen...
Oftewel de meegerekende 5-7% prijsstijging blijft uit...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
bedoel je je pv-sweep of mpptrakking?NovapaX schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:37:
[...]
tenminste zo heet het op andere omvormers.
sma is niet de enige, wel de gene die er het harst mee van de toren blaast.
(en dat op een zeer overdreven manier.)
werkt wel oke, maar schaduw blijft schaduw.
trekt dan alleen meer uit de string en dat is wel tof.
zo plannen dat je het niet nodig hebt is beter.
zelf heb ik de mpptrakking uit staan.
de diodes van de panelen lossen mijn schaduw eigenlijk al op.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Bijna goed, 4 rijen van 3mrmrmr schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 14:00:
[...]
Zijn dit 3 rijen van 4?
Ik heb net zo'n situatie als jij, plat dak met korte zijde naar zuid. Omdat ik het niet bij een paar panelen wil laten, heb ik gekozen voor oost/west volleggen met lage hoek in plaats van rijen op zuid met flinke tussenruimte. Voordeel is dat het dak beter bedekt is en nadeel is dat de percentuele opbrengst een flink stuk lager zal zijn dan bijvoorbeeld 30 graden zuid. Door betere benutting van het oppervlak kan de netto opbrengst wel hoger uitvallen.
Nu je nog antwoord op je vraag: bij schaduw wel de SMA kiezen, vanwege optitrack.
Bij omvormers is garantie niet zo eenvoudig als bij een tv. Er zijn veel onduidelijke situaties mogelijk. In welke mate je een beroep kan doen op garantie, dat is de vraag.
Paneel is 165 breed en met 3 op een rij zit ik dan op 495. Omdat m'n dak in dat van de buren overloopt kan ik tot 5 meter breed gaan. Met die 12 panelen kom ik op 3240 Wp en dat moet volgens mij goed zijn voor in ieder geval 2800 kWh. Met een jaarlijks verbruik van 2700 kWh is dit een mooi getal denk ik.
Voor wat betreft de omvormers, er is geen sprake van schaduw dus dat voordeel van de SMA is ook weg. Blijft over een meerprijs van 250 euro en 5 jaar minder garantie...
Lees trouwens in de datasheet van de Delta omvormer dat deze 4 strings heeft. Als ik het goed begrijp kan ik dan dus elke serie van 3 panelen op een eigen string aansluiten (maakt volgens mij weinig uit, maar goed).
[ Voor 13% gewijzigd door Niek_ op 16-04-2013 21:27 ]
Met 3 panelen komt hij niet op gang denk ik 3 x iets van 35volt is telaag die delta heeft minimaal 150 nodig om te starten dus zou der 6 op 1 string min doen.Niek_ schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 21:15:
[...]
Bijna goed, 4 rijen van 3![]()
Paneel is 165 breed en met 3 op een rij zit ik dan op 495. Omdat m'n dak in dat van de buren overloopt kan ik tot 5 meter breed gaan. Met die 12 panelen kom ik op 3240 Wp en dat moet volgens mij goed zijn voor in ieder geval 2800 kWh. Met een jaarlijks verbruik van 2700 kWh is dit een mooi getal denk ik.
Voor wat betreft de omvormers, er is geen sprake van schaduw dus dat voordeel van de SMA is ook weg. Blijft over een meerprijs van 250 euro en 5 jaar minder garantie...
Lees trouwens in de datasheet van de Delta omvormer dat deze 4 strings heeft. Als ik het goed begrijp kan ik dan dus elke serie van 3 panelen op een eigen string aansluiten (maakt volgens mij weinig uit, maar goed).
[ Voor 105% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:50 ]
Verwijderd
Correct. Ik bedoel overigens met "de grappenmakers" de verkopers van panelen die de zaak af en toe een beetje te rooskleurig doen voorkomen.paulv1973 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 20:15:
[...]
Musicmaster heeft goed gelezen...
Hij vergelijkt een berekening met een stijging tov nu gelijkblijvende prijzen...
"Gelijkblijven" is toch hetzelfde als "duurder worden" als je ook de inflatie van 2-3 procent meeweegt?paulv1973 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 20:15:
Crap, terug naar de basisschool
Zelf ben ik bij het rekenen gewoon uitgegaan van gelijkblijvende stroomprijzen, al maakt het mij uiteindelijk niet zo veel uit of het na 7 of na 9 jaar is terugverdiend
[ Voor 15% gewijzigd door coyote1980 op 17-04-2013 11:12 ]
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Verwijderd
Nee mij ook niet maar het gaat mij om verkopers die het te mooi doen voorkomen en mensen rijk rekent. Overigens is de inflatie weer gedaald onder de 2 %.coyote1980 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:46:
[...]
"Gelijkblijven" is toch hetzelfde als "duurder worden" als je ook de inflatie van 2-3 procent meeweegt?
Zelf ben ik bij het rekenen gewoon uitgegaan van gelijkblijvende stroomprijzen, al maakt het mij uiteindelijk niet zo veel uit of het na 7 of na 9 jaar is terugverdiend
Gelijk blijven betekend goedkoper worden door de inflatie. (geld wordt minder waard)coyote1980 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:46:
[...]
"Gelijkblijven" is toch hetzelfde als "duurder worden" als je ook de inflatie van 2-3 procent meeweegt?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Precies het tegenovergestelde, als je de inflatie meeweegt wordt het juist goedkoper bij een gelijkblijvende prijs.coyote1980 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:46:
[...]
[...]
Een leverancier zal zeggen dat de prijs gelijk blijft en rekent lekker de inflatie erin mee...
Een consument zal dan zeggen dat het duurder is geworden.
Voor de consument is 'gelijk blijven' het niet veranderen van de getalletjes. Maar eigenlijk wordt het dan dus goedkoper.
Het is dus de vraag hoe het in dat artikel door de schrijver (of woordvoerder) bedoeld is.
Sparql TV wiki
[ Voor 31% gewijzigd door Dreamvoid op 17-04-2013 18:35 ]
Is dat zo? Heb je daar getallen van? Volgens mij zijn er best veel sleepers. Ik zelf bijvoorbeeld, uit principe.Dreamvoid schreef op woensdag 17 april 2013 @ 18:31:
Die aangekondigde tariefsveranderingen zijn inmiddels voor een groot deel van de stroom/gasklanten irrelevant. Variabele tarieven, wie zit daar nog op - iedereen die zich een beetje actief bezighoudt met energie is allang eens van aanbieder geswitched en/of zit op een vaste prijs, voor 1, 2 of 3 jaar. Die tariefwijziging geldt alleen voor de "sleeper" contracten. De werkelijk aan consumenten aangeboden stroomprijzen veranderen in de praktijk minstens eens per maand.
A'dam PVOutput
jep, ik zit ook nog steeds bij de pnem.ericplan schreef op woensdag 17 april 2013 @ 18:43:
[...]
Is dat zo? Heb je daar getallen van? Volgens mij zijn er best veel sleepers. Ik zelf bijvoorbeeld, uit principe.
of hoe ze tegenwoordig heten.

het heeft niet zo veel zin om de laagste uit te zoeken als je toch bijna niks gebruikt.
Verwijderd
Ik ben al sinds jaar en dag een aanhanger van variabele tarieven. Ben wel net gewisseld van eneco naar greenchoice met mijn eerste vaste jaarcontract gas@ 54 cent. Stroom nog variabel. Mijn opinie is dat niemand in de toekomst kan kijken dus Electra variabel @. 23 cent. Ik vrees 1500 Kw meer te leveren dan af te nemen.Dreamvoid schreef op woensdag 17 april 2013 @ 18:31:
Die aangekondigde tariefsveranderingen zijn inmiddels voor een groot deel van de stroom/gasklanten irrelevant. Variabele tarieven, wie zit daar nog op - iedereen die zich een beetje actief bezighoudt met energie is allang eens van aanbieder geswitched en/of zit op een vaste prijs, voor 1, 2 of 3 jaar. Die tariefwijziging geldt alleen voor de "sleeper" contracten. De werkelijk aan consumenten aangeboden stroomprijzen veranderen in de praktijk minstens eens per maand.
Ik zal ook gaan overstappen al is het voor de eenmalige korting.
Momenteel bij Essent
Verwijderd
Wil niet de wijsneus uithangen maar neem van mij aan dat de meeste mensen nooit, maar dan ook nooit naar hun energietarief kijken (anders zouden er ook meer panelen op daken liggenDreamvoid schreef op woensdag 17 april 2013 @ 18:31:
Ik heb ruimte voor ongeveer 12 panelen. Ik wil niet zelf het dak op en sleutelen dus heb een paar aanbiedingen voor turn key levering (inclusief aansluiting op metergroep) gevraagd.
Met een dak op ZW ga ik even uit van 85 % rendement. Bij 12 panelen kom je dan ongeveer uit op een opwekcapaciteit van 2500 Kwh per jaar. A 0,22 ct/kwh heb ik aan de inkomstkant dus € 550,00 staan.
Offertes ontlopen elkaar niet veel en komen, na aftrek van subsidie op een netttoinvestering van zo een € 4750,00.
Ergo conclusio tvt - 4750/550= 8,6 jaar.
Ik heb de afgelopen dagen even door dit draadje heen geworsteld en daaruit kwam een beeld dat een normale tvt zo 4-5 jaar is. Dat is wat ik acceptabel zou vinden maar de berekende 8,6 niet.
Doe ik iets fout? vergeet ik iets mee te nemen in de berekening?
Ik word graag overtuigd door de believers dus brand los.
Klopt precies,
Meest gehoorde reactie is we betalen zoveel per maand en ik krijg ieder jaar geld terug, ik ga toch niet overstappen.
Als je dan vraagt hoeveel ze verbruiken of wat de tarieven zijn kijken ze je aan en denken :waar heb jij het over.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
De meeste hier installeren zelf en dan bespaar je al gauw 1000-1500 eurokillerbee1958 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 21:14:
Ik ben me ook aan het orienteren op aanschaf zonnepanelen maar kom volgens mij, anders dan alle believers hier, tot de conclusie dat het economisch niet verantwoord is.
Ik heb ruimte voor ongeveer 12 panelen. Ik wil niet zelf het dak op en sleutelen dus heb een paar aanbiedingen voor turn key levering (inclusief aansluiting op metergroep) gevraagd.
Met een dak op ZW ga ik even uit van 85 % rendement. Bij 12 panelen kom je dan ongeveer uit op een opwekcapaciteit van 2500 Kwh per jaar. A 0,22 ct/kwh heb ik aan de inkomstkant dus € 550,00 staan.
Offertes ontlopen elkaar niet veel en komen, na aftrek van subsidie op een netttoinvestering van zo een € 4750,00.
Ik heb de afgelopen dagen even door dit draadje heen geworsteld en daaruit kwam een beeld dat een normale tvt zo 4-5 jaar is. Dat is wat ik acceptabel zou vinden maar de berekende 8,6 niet.
Zijn wel bijna 3 jaar minder tvt

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Ja dat begrijp ik maar daar kies ik dus bewust even niet voor. conclusie van mij klopt dan dat een turn key oplevering op een tvt van 8,5 jaar zit.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
Heb je het rendement van je spaarrekening de afgelopen 10 jaar wel eens bekeken? Maar ook dat is reeds uitvoerig besproken. En buiten rendement speelt bijdrage aan een schonere wereld bij mij ook mee = emotie.killerbee1958 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 21:24:
De meeste hier installeren zelf en dan bespaar je al gauw 1000-1500 euro
Ja dat begrijp ik maar daar kies ik dus bewust even niet voor. conclusie van mij klopt dan dat een turn key oplevering op een tvt van 8,5 jaar zit.
Men moet eens stoppen alleen in rendement te denken. In mijn ogen een van de oorzaken van de crisis. Meer, meer, meer maar dat is mijn mening. Mijn kinderen zijn nu al trots op papa en vragen nu waarom zo weinig mensen panelen hebben. Dat komt omdat ze alleen aan geld denken en niet aan jullie toekomst jongens. En ik stem geeneens links
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2013 21:35 ]
dus de eerste 8 jaar geen voordeel, maar daarna wel gratis stroom.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
Klopt maar zoals gezegd zijn spaarrekening levert helemaal niks op, rente minus belasting, minus inflatie is negatief rendement. Men houdt zichzelf graag voor de gek en neem van mij aan dat de korte rente voorlopig laag blijft. Heb het ff niet voor de bril maar denk dat je de afgelopen 10 jaar gemiddeld 2,5 % rente kreeg. Daar wordt je rijk mee. Met panelen een vele malen hoger rendement.BarryH schreef op woensdag 17 april 2013 @ 21:36:
@killerbee: het geld geeft je zoiezo uit aan stroom. alleen de vraag is wanneer. als je het nu in 1 keer uitgeeft, dan ben je er daarna voor 25 jaar ofzo vanaf (muv een keer een nieuwe omvormer kopen).
Voor plaatsen zijn overigens mensen zat te vinden met ervaring. Genoeg zzp=ers die voor € 500 het zaakje plaatsen. Bij een simpel legplan is het allemaal niet zo spannend.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2013 21:42 ]
Je hoeft in mijn ogen geen wereldverbeteraar te zijn om PV te plaatsen. Rijk word je niet van PV, maar het is zeker een renderende investering. Bovendien investeer je in iets tastbaars dat ook nog eens goed is voor het milieu.
Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |
Alhoewel ik aan niemand verantwoording verschuldigd ben ga ik hier toch even op reageren.Verwijderd schreef op woensdag 17 april 2013 @ 21:30:
[...]
Heb je het rendement van je spaarrekening de afgelopen 10 jaar wel eens bekeken? Maar ook dat is reeds uitvoerig besproken. En buiten rendement speelt bijdrage aan een schonere wereld bij mij ook mee = emotie.
Men moet eens stoppen alleen in rendement te denken. In mijn ogen een van de oorzaken van de crisis. Meer, meer, meer maar dat is mijn mening. Mijn kinderen zijn nu al trots op papa en vragen nu waarom zo weinig mensen panelen hebben. Dat komt omdat ze alleen aan geld denken en niet aan jullie toekomst jongens.
Ik heb al een zonneboiler en heb al 4 "oude philips PV"panelen (sinds 1998 geloof ik) op mijn dak liggen dus ik geloof dat ik mijn bijdrage aan de toekomst van JOUW kinderen (ik heb ze niet) al geleverd hebt.
Ik denk dat je dus beter even tot 10 kan tellen de volgende keer en even wat meer achtergrond informatie zou moeten hebben voordat je zo betullend en beoordelend kan en mag overkomen (zo dat ooit al zou mogen).
Daarnaast is dit een forum waar veel mensen hun mening vormen en alhoewel ik inderdaad mij nog wat kan permitteren ondanks de crisis is het momenteel voor een hele grote groep mensen zo dat zij hun inkomen al jaren stil zien staan of zelfs achteruit kachelen. Dat zij dus in rendement rekenen zou jij je ook best eens kunnen indenken.
Het is altijd makkelijk oordelen over andermans geld maar gepast is het niet.
Fijn dat jij jouw afwegingen maakt, die respecteer ik. Maar je zou ook best wel wat meer empathie kunnen tonen door ook begrip te hebben voor andermans afwegingen
Arbeid moet gewoon betaald worden of je zit zelf 2 dagen op het dak of je laat het leggen. 2 dagen vrij nemen is voor mij ook 440 euro (bruto). En dan heb je ook nog het risico zelf. Dus als je de omvormer verkeerd om aansluit en er zit geen beveiliging op gooi je ook de kosten van de omvormer weg.
Mijn leverancier rekent met een prijs van rond de 50 euro per paneel leggen. Dus zou je rond de 600 euro uitkomen. En ik denk dat er ook wel goedkopere zijn.
Op je 4700 euro uitgave heb je (momenteel) +/-10% rendement. Op de spaarrekening laten staan doet het 1,6% en als je boven de vrijstellingsdrempel zit qua spaargeld ook nog eens -1,2%. Dus geneuzel in de marge qua opbrengsten dan. Enige voordeel is dat je het direct hebt als je het nodig zou hebben.
550 maken op 4700 euro per jaar is momenteel alleen haalbaar als je geld in pyramidespelen gaat plaatsen.
Het wordt een ander verhaal als je krap zit en de 4700 een fikse uitgave is. Laat staan als je denkt aan lenen voor de panelen. Dan zou je het niet moeten doen.
Edit: ik snap dat er mensen zijn die meer nachten moeten slapen om zo'n bedrag uit te geven. Zeker in deze tijd. Maar als je geld "over" hebt zijn zonnepanelen in een aantal gevallen gewoon een interessante uitgave.
Daarnaast: als je nu al panelen hebt, weet je ook hoe die renderen? Dan kan je een redelijke schatting maken of je raming van die 85% klopt. Geeft alweer wat meer zekerheid. Ook is het handig om te controleren of je omvormer(s) nog werken. Veel early adopters hier hebben last van uitval van hun micro omvormer die op de oudere panelen zitten.
[ Voor 19% gewijzigd door Barrycade op 17-04-2013 21:51 ]
Hoi BarryBarryH schreef op woensdag 17 april 2013 @ 21:36:
@killerbee: het geld geeft je zoiezo uit aan stroom. alleen de vraag is wanneer. als je het nu in 1 keer uitgeeft, dan ben je er daarna voor 25 jaar ofzo vanaf (muv een keer een nieuwe omvormer kopen).
Eens. en zoals ik in mijn andere reactie al aangaf is, heb ik ook nog wel wat positieve emotie bij zonne-energie. (vandaar dat ik een early adopter was).
Probleem wat er nu bijkomt is dat ik niet zeker weet hoeveel jaar ik hier nog woon. De wens om te verhuizen is er wel maar de markt is er niet echt naar. Dus dat ik hier nog wel 5 jaar zit schat ik wel in.
Ik kan de 4700 gewoon vanuit contanten betalen dus lenen hoeft niet en de rekensom van wat het geld momenteel op mijn rekening opbrengt heb ik al gemaakt. (inderdaad musicmasters dat is zeer zeer weinig).
Blijft de afweging of het niet slimmer is om het in aflossen hypotheek te stoppen.
Laten we ook allemaal goed beseffen dat opbrengsten in de toekomst niet gegarandeerd zijn. Het kan een stuk beter worden als de stroom prijs hard omhoog gaat maar kan ook anders uitvallen (alhoewel een sterke val omlaag veel onwaarschijnlijker is dan een prijsstijging).
Het idee om te kijken of ik een dhz pakket aanschaf en dan een zzp vind voor installatie vind ik nog wel een creatieve. Ga ik even onderzoeken.
Als je mazzel hebt, maar geen garantie. Het kan afhankelijk van overheidsmaatregelen zo maar korter of een heel stuk langer worden. Maar ja, garanties heb je ook niet op spaargeld (nu minder rente als inflatie), beleggingen of huizen prijzen. Dus als je 8,6 jaar te lang vind, nog even wachten.killerbee1958 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 21:24:
De meeste hier installeren zelf en dan bespaar je al gauw 1000-1500 euro
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Verwijderd
Jammer dat je zo reageert maar indien iemand overweegt te investeren in panelen ga ik ervan uit dat hij voldoende spaargeld heeft anders moet hij het zeker niet doen dat allereerst.killerbee1958 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 21:44:
[...]
Alhoewel ik aan niemand verantwoording verschuldigd ben ga ik hier toch even op reageren.
Ik heb al een zonneboiler en heb al 4 "oude philips PV"panelen (sinds 1998 geloof ik) op mijn dak liggen dus ik geloof dat ik mijn bijdrage aan de toekomst van JOUW kinderen (ik heb ze niet) al geleverd hebt.![]()
Ik denk dat je dus beter even tot 10 kan tellen de volgende keer en even wat meer achtergrond informatie zou moeten hebben voordat je zo betullend en beoordelend kan en mag overkomen (zo dat ooit al zou mogen).
Daarnaast is dit een forum waar veel mensen hun mening vormen en alhoewel ik inderdaad mij nog wat kan permitteren ondanks de crisis is het momenteel voor een hele grote groep mensen zo dat zij hun inkomen al jaren stil zien staan of zelfs achteruit kachelen. Dat zij dus in rendement rekenen zou jij je ook best eens kunnen indenken.
Het is altijd makkelijk oordelen over andermans geld maar gepast is het niet.
Fijn dat jij jouw afwegingen maakt, die respecteer ik. Maar je zou ook best wel wat meer empathie kunnen tonen door ook begrip te hebben voor andermans afwegingen
Buiten dat vraag je aan ons afwegingen waarom wel en dan komen die en dan staan die je niet aan. Dan niet jongen en dan stop ik met mijn input. Je reageert conform je Nickname en ik dan ook en dan ga ik lekker muziek luisteren. Fijne avond!
NB ik zit al 1 jaar zonder werk met € 600 per maand netto minder dus weet wat het is om minder te hebben.

ZZP-er??killerbee1958 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 21:57:
[...]
Hoi Barry
Het idee om te kijken of ik een dhz pakket aanschaf en dan een zzp vind voor installatie vind ik nog wel een creatieve. Ga ik even onderzoeken.
Il zou eerder zoeken naar iemand die het er lekker zwart bij doet op een zaterdagje.
Die zijn er ook genoeg.
Tenminste...
Ik zou het wel doen
Dat weet ik.Rukapul schreef op woensdag 17 april 2013 @ 22:04:
Of je doet het als hobby lekker zelf. Dan duurt het maar wat langer, maar persoonlijk vind ik het prima voldoening geven.
De philips zonnepanelen heb ik inderdaad zelf geplaatst. Zelf het dak op en lekker op 8 meter boven straatniveau de zaak zelf voor elkaar krijgen.
Maar nu zeg ik
Been There, done that. (dat is een keus en dat beinvloed inderdaad de business case).
Ik ben ook geen 18 meer en hoe stoer ik me toen ook vond, ik wil nu gewoon dat soort acrobatiek niet meer uitoefenen
Verwijderd
Heb je wel rendement van je vrije tijd! Sorry kon het niet laten.Rukapul schreef op woensdag 17 april 2013 @ 22:04:
Of je doet het als hobby lekker zelf. Dan duurt het maar wat langer, maar persoonlijk vind ik het prima voldoening geven.
En nu ben ik echt muziek luisteren. Welterusten allemaal !
Klinkt als u dat u daar een mening over heeft en dat die mening is dat dit niet slim is.izdp schreef op woensdag 17 april 2013 @ 22:18:
8,6 jaar tvt, dus 11,6% rendement en economisch niet verantwoord?
Goed idee, los je hypo maar af.
Ik sta, mits op de juiste manier gebracht
Neem daar dus wel even mijn opmerking dat er een risico is dat ik de 8 jaar hier niet haal in mee svp.
Daarbij heb ik ook gelezen dat, en daar ben ik het wel mee eens, dat de verkoopbaarheid van een huis met PV panelen beter is (maar of dat tot een hogere prijs leidt valt te betwisten)
Waarom vind je 8,6 jaar te lang?killerbee1958 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 21:14:
Ik ben me ook aan het orienteren op aanschaf zonnepanelen maar kom volgens mij, anders dan alle believers hier, tot de conclusie dat het economisch niet verantwoord is.
Kijk eens 9 jaar terug en hoe snel gaat de tijd..
Je kunt altijd wachten of het goedkoper wordt (tvt korter) en maar wachten en maar wachten
Ik heb ze nu 8,6 maanden en ben er erg blij mee.
De investering ben ik niet vergeten maar geniet elke dag van opbrengst en ben een stuk bewuster geworden in stroomgebruik, en ik niet alleen, ook mijn gezin.
Daarnaast worden hier al de argumenten rendement, na 9 jaar de opgewekte stroom voor niets etc. aangehaald.
Verkoopbaarheid en prijsstelling van een huis hangt van vele factoren af, PV helpt hierbij op een positieve manier maar is geen garantie voor verkoop. De prijzen zijn afgelopen jaar sterk gedaald, en een onderhandeling loopt niet stuk op 5000 euro bij een huis.
[ Voor 7% gewijzigd door snoekds20 op 17-04-2013 22:27 ]
Trouwens, tenzij je minder wilt gaan wonen, is dit nu juist bij uitstek een geweldige tijd voor wie beter wil gaan wonen.
Toch even voor de volledigheid wat rekenwerk aan aflossing gedaan.
En ik heb geen behoefte om mijn persoonlijke situatie hier helemaal uit de doeken te doen maar
aflossen van 5000 euro bij een hypotheekrente van 5,0 % geeft dus een besparing van bruto 250 euro per jaar. Bij 52 % belastingschaal dus een netto voordeel van 120 euro.
Daarmee is, vooropgesteld dat je de 8 jaar uitzit en het rendement van de panelen klopt de conclusie dat je beter in de panelen kan investeren inderdaad wel onderbouwd (voor personen in die belastingroep)
Naast dat aflossen minder oplevert, hoewel ook moreel te verantwoorden een goeie zet, wat levert aflossen je nog meer op?
En wat levert investering in zonneenergie op, naast misschien een goed gevoel?
De investering zorgt voor wat werkgelegenheid e.d. dus je doet ook nog eens wat rutte zo graag wil.
geen behoefte om mijn persoonlijke situatie hier uitgebreid uit te tekenen.izdp schreef op woensdag 17 april 2013 @ 22:37:
Tja, geen behoefte en je wilt weten.
Dure hypo heb je in ieder geval.
De discussie leidt echter hoe dan ook tot beeldvorming en ik hoop een beetje dat anderen hier ook wat aan hebben in hun persoonlijk situatie
Dus....killerbee1958 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 22:31:
Inderdaad zou het in mijn geval om minder wonen gaan. Ik gaf al een clou over mijn levensfase.
En ik heb geen behoefte om mijn persoonlijke situatie hier helemaal uit de doeken te doen maar
aflossen van 5000 euro bij een hypotheekrente van 5,0 % geeft dus een besparing van bruto 250 euro per jaar. Bij 52 % belastingschaal dus een netto voordeel van 120 euro.
Daarmee is, vooropgesteld dat je de 8 jaar uitzit en het rendement van de panelen klopt de conclusie dat je beter in de panelen kan investeren inderdaad wel onderbouwd (voor personen in die belastingroep)
Eerst panelen plaatsen, dan hypotheek aflossen. Enne .... panelen kan je ook meeverhuizen
Ik proef wel enige irritatie bij antwoorden die niet helemaal in het straatje passen. Dat is jammer, hier op GoT moet je wel tegen een stootje kunnen. Waarom wel in 1998 panelen geplaatst, was toen de tvt korter?
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Klopt: irritatie omdat ik van mening ben dat het niemand past om een mening te hebben over de bestedingsruimte van een ander. Verder denk ik dat ik best wel tegen een stootje kan hoor.drielp schreef op woensdag 17 april 2013 @ 22:51:
[...]
Dus....
Eerst panelen plaatsen, dan hypotheek aflossen. Enne .... panelen kan je ook meeverhuizen![]()
Ik proef wel enige irritatie bij antwoorden die niet helemaal in het straatje passen. Dat is jammer, hier op GoT moet je wel tegen een stootje kunnen. Waarom wel in 1998 panelen geplaatst, was toen de tvt korter?
Waarom wel in 1998? Omdat ik toen nog zeker wist een heleboel jaren hier te wonen en meer bestedingsruimte had (alhoewel ik nu ook nog steeds niet mag klagen).
Het is ook nog steeds best mogelijk dat de emotie (voor zover nodig) mee gaat spelen. Ik heb al aangegeven zowel een zonneboiler alsmede pv panelen te hebben.
Maar voor nu wil ik even voor mezelf de facts op een rij hebben.
En jullie hulp is daar zeer in gewaardeerd.
Of pv op het dak en de jaarlijkse 550,- energie besparing in de aflossing hypotheek droppen, dan doe je beide.killerbee1958 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 22:31:
Inderdaad zou het in mijn geval om minder wonen gaan. Ik gaf al een clou over mijn levensfase.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
Cd-tje is afgelopen. Toch nog ff kijken op het topic en wat lees ik ? Gaan we nu ook nog eisen stellen hoe we input leveren? Een excuus was meer op zijn plaats geweest. Meneer wil geen inzagen geven in zijn persoonlijke situatie maar ik krijg wel het verwijt wel iets meer emphatie te tonen. Tuurlijk jongen ik kan aan jouw lettertype zien wat jouw levensfase is etc. Je mag volgens mij blij zijn dat hier mensen je helemaal gratis en voor niets willen helpen met zowel de financiële als technische facetten van PV ipv zo hoog van de toren te blazen. Op de juiste manier input leveren, pfffffffffffffffffffffffffffffffffff. En dan nog het lef hebben daar een smiley achter te zetten. Sorry dat ik nu reageer als een Killerbee.killerbee1958 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 22:20:
[...]
Klinkt als u dat u daar een mening over heeft en dat die mening is dat dit niet slim is.
Ik sta, mits op de juiste manier gebracht, open voor input.

Voor wat het waard is:
tot 2 jaar geleden niet overdreven veel aan besparing gedaan. 2500kWh en 1800 m3 gas.
Nu een beetje geinvesteerd in isolatie (spouwmuur en kozijnen), houtkachel en PV. -200 kWh (minimaal) en 500 m3 gas.
Wat ik nu bespaar gaat de (aflossingsvrij) hypotheek in.
Besparingen zijn in geld niet spectaculair, maar het geeft wel een goed gevoel minder afhankelijk te zijn...
off topic; ACDCBarrycade schreef op woensdag 17 april 2013 @ 23:31:
PFFF wat voor CD-tje was dat? Lees 'm nog eens terug MM?
Verwijderd
Super
heb laatst de financiën nog eens door genomen.killerbee1958 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 22:55:
[...]
Waarom wel in 1998? Omdat ik toen nog zeker wist een heleboel jaren hier te wonen en meer bestedingsruimte had (alhoewel ik nu ook nog steeds niet mag klagen).
Het is ook nog steeds best mogelijk dat de emotie (voor zover nodig) mee gaat spelen. Ik heb al aangegeven zowel een zonneboiler alsmede pv panelen te hebben.
Maar voor nu wil ik even voor mezelf de facts op een rij hebben.
En jullie hulp is daar zeer in gewaardeerd.
conclusie: voor mij is internet+tv+telefoon(alles-in-1) duurder als mijn energie rekening (gas en electra)
1 ding weet ik wel, en dat is de gene die een tvt heeft en de gene die eigenlijk geen tvt heeft.
waarom kiezen mensen dan voor de gene die geen tvt heeft.
Duur? Ik betaal 5,8%. Ligt er gewoon aan wanneer je je hypotheek hebt afgeslotenizdp schreef op woensdag 17 april 2013 @ 22:37:
Tja, geen behoefte en je wilt weten.
Dure hypo heb je in ieder geval.
Ben ik de enige die van dit stukje niets snapt?migjes schreef op donderdag 18 april 2013 @ 00:07:
[...]
heb laatst de financiën nog eens door genomen.
conclusie: voor mij is internet+tv+telefoon(alles-in-1) duurder als mijn energie rekening (gas en electra)
1 ding weet ik wel, en dat is de gene die een tvt heeft en de gene die eigenlijk geen tvt heeft.
waarom kiezen mensen dan voor de gene die geen tvt heeft.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
je kunt tvt ook als afkorting zien van TeVredenheidsTijd, ofzo.
Als ik financieel reken, dan is de tvt hier ongeveer 15 jaar. Mijn "alternatieve" tvt loopt tot het moment dat mijn installatie vervangen moet worden.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Aan Iphone,tv's ed zit een element van gebruik en "gerbruikerservaring" (modewoord dat wel).
Die dingen koop je omdat je er elke dag iets mee doet.
Dat geldt niet voor de zonenpanelen. Neemt niet weg dat ook hier geldt dat puur financieel de afweging dus snel zou moeten zijn dat je zonenpanelen moet nemen en geen tv.
Maar zo werkt het niet helemaal ben ik bang.
Heb je op een gegeven moment geen verbuikers meer maar alleen maar energieopbrengsten. Wel goed voor het milieu. :-)
PV is een flinke investering, en dus is het alleen maar goed om dat door te rekenen. Ik denk wel eens dat sommigen hier weinig begrip voor hebben, omdat zij zelf in een dusdanig voordelige situatie zitten dat TVT sowieso al zeer kort is. Lieden die ooit zeer veel subsidie hebben ontvangen, of een installatie met een monster-rendement hebben kunnen plaatsen voor een prikkie. Ja, als ik een TVT zou hebben van 4 jaar dan zou ik de discussie daarover ook maar matig interessant vinden.
Ik zou verder bij TVT berekeningen nog willen toevoegen dat je ook effecten van schaduw niet moet onderschatten, als die er zijn. Die kunnen de TVT substantieel namelijk verlengen...
Dank voor deze opmerking en ik denk ook dat de tvt interessant is maar ik merk ook op dat er geen absoluut getal is dat voor iedereen geldt.Terpen Tijn schreef op donderdag 18 april 2013 @ 09:50:
Ik vind wel dat de TVT discussie legitiem is.
Voor sommigen is de milieubijdrage die geleverd wordt door pv zo belangrijk dat tvt helemaal niet meer interessant is en dat is voor die personen ook een valide redenatie.
Ik heb inderdaad met mijn vraag wel wat meer losgemaakt dan ik had verwacht maar ik denk dat we allemaal van deze discussie kunnen leren.
Het is goed om gewoon de feiten op een rij te hebben en dan nog wordt een aankoop zelden alleen op ratio gebaseerd. Uiteindelijk wordt de knoop toch vaak op emotionele basis doorgehakt.
Voor mezelf merk ik in ieder geval dat ik de feiten (tvt in mijn geval 8,5 jaar) op een rij heb en desondanks helpen de argumenten van de forumleden mij hier om na te denken of ik daar niet ook tevreden mee ben. (en waarschijnlijk wel).
Laten we dus gewoon deze discussie plaats laten vinden maar beseffen dat het antwoord niet voor iedereen hetzelfde is.
Maar dat is een valse discussie, maar je moet kijken naar het doel.Barrycade schreef op donderdag 18 april 2013 @ 09:30:
Dat mensen waaronder ikzelf voor allerlei zaken kiezen en betalen zonder dat er een tvt op zit. Dus wel een duur abbo voor bv een iPhone, maar dan niet voor zonnepanelen kiezen omdat de tvt langer is dan 5-6 jaar.
Informeren hoe het met mijn moeder gaat is een doel.
Als ik dat met de auto doe, kost me dat meer als via de telefoon.
Als ik dat te voet of per fiets doe, moet ik 1 dag vrij nemen en kost me dat meer als de telefoon.
Als ik het op een vrije dag doe, kost het me waarschijnlijk al meer aan extra energie die ik op moet eten als me het kost aan telefoon kosten. (hoewel, ik die energie al heb opgeslagen.. dus iets eraf mag wel
Ergo de TVT van de telefoon voor dit punt is voor mij erg hoog.
Ik hoor zelfs argumenten over een zitbank. Maar die heeft als doen "lekker zitten". Op een sinasappelkratje kan ik niet lekker zitten. Wel op een bank. Nu kan ik die bank niet kopen en naar de loungeclub gaan om lekker te zitten. Dat kost me veel meer in 1 jaar, als zelf thuis een bank kopen. (ik koop geen bank van zover k.. Dat vind ik overdreven).
Idem een auto... Mijn auto tov een taxi ( vergelijkbaar gemak) verdien ik snel terug.
Stroom uit een zonnepaneel doet exact hetzelfde als stroom uit een kolenscentrale. Namelijk stroomleveren. Dat is het doel. Zonnestroom is niet "comfortabeler" , niet "lekkerder", niet "een lust voor het oog". Wie ik ook van dit forum voor een stopcontact zet, daar kan hij niet uit halen of het zonnestroom is of kernergie. Niet puur op het stopcontact, dat lukt niet met gewone gebruiksvoorwerpen. Dus in het dagelijkse gebruik ga ik geen drol merken van de zonnepanelen op mijn dak.
Daarmee wordt het aanhalen van zaken die geen TVT hebben (wat feitelijk niet waar is) redelijk nutteloos.
Want al die zaken die aangehaald worden daar kan ik in het dagelijkse gebruik verschil maken. Als ik weer eens de Audi A6 van mijn zwager rijdt dat toch echt anders als mijn goedkope bak. Dat is echt een verschil in gebruik. Ik heb het er niet voor over, maar dat is een andere verhaal.
Dus.. de TVT van mijn internet/telefoon/tv abo is heel hoog. Alleen al als ik de films tel die ik download
Hell... als ik tel wat ik bespaar op de aanschaf van mijn zonnepanelen door via internet op dit forum te struinen, contact te leggen met andere gebruikers en contact te leggen (en onderhandelen) met leveranciers, kan ik 8 jaar lang mijn tel/i-net en tv abo van betalen. Als ik het per fiets en post had moeten doen, zou het
1) nog minimaal 1 jaar duren
2) waarschijnlijk bij de locale leverancier gebleven die 1 euro per pw duuder is.
Dus stellen dat een telefoon en inet abo geen TVT heeft is onzin.
Oops.. nu vergeet ik mijn belangrijkste punte te maken.
Namelijk dat het gaat over andere waardes. Waardes die niet te vergelijken zijn en niet elke waarde is in geld (economisch uit te drukken). Niet alles is te koop. Gelukkig.
[ Voor 4% gewijzigd door Cyberpope op 18-04-2013 10:24 ]
Verwijderd
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2013 10:27 ]
Even een andere vraag tussendoor. Ik ben van plan het volgende PV systeem aan te schaffen:
15 panelen (195wp), 9 op Zuid-Oost, 6 op West. Deze op of een SMA3000TL-21 of een Omniksol3.0 of 2x een Omniksol1.5
Wat is in deze een betere keuze qua omvormer? De Onmiksol hebben wifi onboard waardoor ik dus gemakkelijk op een tablet etc. de opbrengsten kan zien.
De SMA werkt via Bluetooth of een losse WIFI adapter (Sunnyview, eur 400,-)
De SMA zonder wifi/sunnybeam is een stuk duurder, is het het prijsverschil echt waard?
Verder vroeg ik me af hoe het zit met dakbelasting (schuin pannendak, normale dakpannen, opdek)
Panelen worden geplaatst op zo'n 2 dakdelen van circa 10m2.
Dien ik qua dakbelasting nog ergens rekening mee te houden? 9x 20kg per paneel (180kg totaal) verdeeld mbv clickfit rails over 10m2 zal toch geen problemen geven?
Er zijn meer gegevens nodig om over de omvormerkeuze nuttige dingen te kunnen zeggen.
• Welke panelen (merk/type)
• Hoek van de panelen (hoek van het dak)
• Locatie (kust/binnenland)
Je kunt programma's van SMA en Omniksol gebruiken om zelf een berekening te doen. Bij lage aantallen panelen kun je te laag uitkomen met het voltage.
Panelen zijn van een mij niet bekend merk er is aangeboden "monokristallijn, 195wp,allblack,+5% tolerantie"mrmrmr schreef op donderdag 18 april 2013 @ 11:09:
@Chris12
Er zijn meer gegevens nodig om over de omvormerkeuze nuttige dingen te kunnen zeggen.
• Welke panelen (merk/type)
• Hoek van de panelen (hoek van het dak)
• Locatie (kust/binnenland)
Je kunt programma's van SMA en Omniksol gebruiken om zelf een berekening te doen. Bij lage aantallen panelen kun je te laag uitkomen met het voltage.
Hoek is 35graden
Lokatie grens provincie UTR/ZH
Ik zal eens met die tools gaan rommelen.
informeer eens bij fp4all ook.Barrycade schreef op donderdag 18 april 2013 @ 11:38:
SMA heeft ook een Webconnect module en die werkt via UTP, straatprijs rond de 130 euro dacht ik.
dat gebruik ik in mijn sma2100tl namelijk.
een module ipv biggy pack, heeft utp aansluiting gewoon.
logt naar pv4all en pvoutput.org
ouptuts
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15066&sid=15800
http://www.fp4all.org/user/dashboard.php?sysid=3949
Ik vind het een schitterend gezicht, die panelen om mijn dak en die van anderen !Cyberpope schreef op donderdag 18 april 2013 @ 10:20:
[...]
Zonnestroom is niet "comfortabeler" , niet "lekkerder", niet "een lust voor het oog".
Maar ondanks jouw uitstekende rationele benadering van de TVT van luxe zaken, blijft het een feit dat veel mensen heel makkelijk (als voorbeeld) een (dure) auto kopen terwijl ze het makkelijk met een goedkopere auto hadden kunnen doen en vaak alleen om maar niet onder te doen voor buren, vrienden of familie en zich daar vaak niet eens van bewust zijn.
En vervolgens een veel kleinere investering als PV als "niets voor mij", "geen geld voor over" of "Op mijn leeftijd?" afdoen.
En dat vind ik jammer.
Mijn PV is aangeschaft obv TvT, ook ivm het verlagen van de kosten in de toekomst als mijn inkomen lager wordt. Maar aangezien ik nu het virus heb opgelopen, is het ook emotie, het plezier wat ik voel op een mooie dag met veel zon (Zoals vandaag).
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Je hebt de paneelgegevens eerst nodig. Ik zou het technisch datablad (spec sheet) opvragen. Meestal staat er een link op de site.Chris12 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 11:22:
Panelen zijn van een mij niet bekend merk er is aangeboden "monokristallijn, 195wp,allblack,+5% tolerantie"
Hoek is 35graden
Lokatie grens provincie UTR/ZH
Ik zal eens met die tools gaan rommelen.
IBC MonoSol 195 DS panelen bijvoorbeeld hebben een hoog voltage (36.6V per paneel in bedrijf). Dan heb je het te laag voltage probleem niet. Een ander merk+type zou bijvoorbeeld 24V per paneel kunnen zijn, dan zit je waarschijnlijk te laag bij 6 panelen.
Precies! Het gaat over veel meer dan PV op je dak en tvt. Als je eenmaal het virus hebt opgelopen dan volgt er onbewust een behoorlijke mentaliteitsverandering (althans, zo heb ik het ervaren). Soms denk ik wel eens dat ik meer bespaar door hoe ik nu met energie omga, dan dat de panelen opleveren.WoudseHoeve schreef op donderdag 18 april 2013 @ 11:53:
[...]
Ik vind het een schitterend gezicht, die panelen om mijn dak en die van anderen !
Maar ondanks jouw uitstekende rationele benadering van de TVT van luxe zaken, blijft het een feit dat veel mensen heel makkelijk (als voorbeeld) een (dure) auto kopen terwijl ze het makkelijk met een goedkopere auto hadden kunnen doen en vaak alleen om maar niet onder te doen voor buren, vrienden of familie en zich daar vaak niet eens van bewust zijn.
En vervolgens een veel kleinere investering als PV als "niets voor mij", "geen geld voor over" of "Op mijn leeftijd?" afdoen.
En dat vind ik jammer.
Mijn PV is aangeschaft obv TvT, ook ivm het verlagen van de kosten in de toekomst als mijn inkomen lager wordt. Maar aangezien ik nu het virus heb opgelopen, is het ook emotie, het plezier wat ik voel op een mooie dag met veel zon (Zoals vandaag).
Je ontwikkelt een nieuw automatisme: die lamp schakel je uit, niet omdat je telkens denkt aan tvt, maar omdat die gewoon niet aan hoeft. Die stereo hoeft niet op 8 omdat je anders niets hoort in de garage, maar je zet er gewoon een draagbare radio neer die je om de 2-3 dagen oplaadt. Dat scheelt een bak aan energie (dank voor Plugwise).
Die auto die zo gemakkelijk is om even een boodschap te doen op 3 km afstand wordt steeds minder gebruikt (bedankt Jeroen). De hond vindt het geweldig!
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Amai.. dan kan ik voor een prikkie gekeurde panelen kopen erop leggen en jij vind dat prachtig?WoudseHoeve schreef op donderdag 18 april 2013 @ 11:53:
Ik vind het een schitterend gezicht, die panelen om mijn dak en die van anderen !
Je mist overigens volledig mijn punt.
Natuurlijk.. maar ik kan niet ontkennen, dat die dure echt anders rijdt als mijn goedkope bak. Ik wil het ook niet betalen, maar er is een verschil te ervaren, als is het maar op smaak. Ook al noem ik niet de prijs of het merk, als ik jou in die andere auto zet, merk jij het ook.WoudseHoeve schreef op donderdag 18 april 2013 @ 11:53:
blijft het een feit dat veel mensen heel makkelijk (als voorbeeld) een (dure) auto kopen terwijl ze het makkelijk met een goedkopere auto hadden kunnen doen
Maar mijn tv-beeld veranderd niet op zonnestroom.Mijn vloerverwarming voelt niet anders op zonnestroom.
Als ik je bij mij in de kamer zet, merk jij niet of alles het doet op zonnestroom of op dat vieze kolenspul.
Jij kunt dat niet zeggen of beoordelen. Dus de beleving veranderd niet, behalve door kennis als ik het je vertel. Dat dat is dus altijd een subjectieve immateriële waarde. Belangrijk, maar niet te vergelijk met TVT. Dus ga de discussie op niet op dat niveau voeren.
100% mee eens,Schinnen-groen schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:19:
[...]
Precies! Het gaat over veel meer dan PV op je dak en tvt. Als je eenmaal het virus hebt opgelopen dan volgt er onbewust een behoorlijke mentaliteitsverandering (althans, zo heb ik het ervaren). Soms denk ik wel eens dat ik meer bespaar door hoe ik nu met energie omga, dan dat de panelen opleveren.
Je ontwikkelt een nieuw automatisme: die lamp schakel je uit, niet omdat je telkens denkt aan tvt, maar omdat die gewoon niet aan hoeft. Die stereo hoeft niet op 8 omdat je anders niets hoort in de garage, maar je zet er gewoon een draagbare radio neer die je om de 2-3 dagen oplaadt. Dat scheelt een bak aan energie (dank voor Plugwise).
Die auto die zo gemakkelijk is om even een boodschap te doen op 3 km afstand wordt steeds minder gebruikt (bedankt Jeroen). De hond vindt het geweldig!
maar dan gaat het om andere waardes:
Duurzaamheid
Gezondheid
Leefomgeving
Dan kun je niet met een economisch waarde vergelijken!
[ Voor 28% gewijzigd door Cyberpope op 18-04-2013 12:35 ]
Bij de Omniksol tool:mrmrmr schreef op donderdag 18 april 2013 @ 11:09:
@Chris12
Hoe kan ik de azimuth angle bepalen? wat is de azimuth voor een ZZO en een ZW richting?
Daar denk de overheid heel anders over! Maar dat is een andere discussie.Cyberpope schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:27:
[...]
Amai.. dan kan ik voor een prikkie gekeurde panelen kopen erop leggen en jij vind dat prachtig?
[...]
100% mee eens,
Duurzaamheid
Gezondheid
Leefomgeving
Wat wel geldt, denk ik, is dat we als volk dermate op de leest van Keynes zijn geschoeid (man, wat een zin

Daar past de tvt prima in.
Voor een aantal (ik hoop een zeeeeeer groot aantal) onstaat dan ook "iets anders"
let ook op het feit, dat omniksol niet zomaar een ongelijke belasting op de mpp aan kan.Chris12 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:29:
[...]
Bij de Omniksol tool:
Hoe kan ik de azimuth angle bepalen? wat is de azimuth voor een ZZO en een ZW richting?
er is een grens per mpp (ergens op de helft, maar precies weet ik hem niet)
een sma3000 kan 3000W per mpp verweken.
maar je kunt ook nog kijken naar een power-one 3.0 of een effecta.
een power-one 3.0 kan 2000W verwerken per mpp.
effecta moet je opzoeken.
Azimuth is eigenlijk de windrichting/kompasrichting waarin de panelen liggen. Meestal uitgedrukt in graden (van een cirkel / dezelfde graden als je op een kompas vindt)Chris12 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:29:
[...]
Bij de Omniksol tool:
0 graden is noord, 180 graden is zuid.
ZW is dan 225 graden, ZZO is iets van 157 graden.
Wikipedia: Azimut
[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 18-04-2013 12:51 ]
Sparql TV wiki
Het is mij niet helemaal duidelijk geworden op hun website.
Ik ben namelijk aan het oriënteren voor een geschikte omvormer voor 14x Renesola JC250M-24/Bb, op ZuidOost, één dakvlak.
De Omnik 3k doet 1700 Wp per aansluiting. Meer aansluiten is volgens omniksol helpdesk geen probleem, je heb hooguit een aftopping. Bij mij zit op eentje ietsje meer, 1950 Wp op een en 1335 Wp op de andere. Misschien ooit eens een paneel omzetten, maar eerst even aankijken wat tie doet.migjes schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:41:
[...]
let ook op het feit, dat omniksol niet zomaar een ongelijke belasting op de mpp aan kan.
er is een grens per mpp (ergens op de helft, maar precies weet ik hem niet)
een sma3000 kan 3000W per mpp verweken.
maar je kunt ook nog kijken naar een power-one 3.0 of een effecta.
een power-one 3.0 kan 2000W verwerken per mpp.
effecta moet je opzoeken.
Ongelijke belasting is geen probleem, zie mij systeem, alleen dan wel apart aansluiten. Dus niet de twee string parallel op beide mmp's. Swapevent heeft een omnik 4k met een soort van oost/west configuratie, dat werkt ook prima zo te zien.
Op www.omnikportal.com zijn een paar honderd omniksol systemen te zien, veel ervan in Nederland. (Even naar de pubieke sites)
De TL werkt zonder transformator (ezelsbruggetje TrafoLoos), de HF heeft een transformator aan boord.Jack schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:54:
Wat is eigenlijk het verschil tussen de HF en de TL series van SMA?
Het is mij niet helemaal duidelijk geworden op hun website.
Ik ben namelijk aan het oriënteren voor een geschikte omvormer voor 14x Renesola JC250M-24/Bb, op ZuidOost, één dakvlak.
De volgende vraag zal waarschijnlijk zijn: wat is het verschil? Voordelen/nadelen.
Dan moet je bij de experts zijn. Volgens mij is er niet veel verschil (denk ik).
is het precies de helft?drielp schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:58:
[...]
De Omnik 3k doet 1700 Wp per aansluiting. Meer aansluiten is volgens omniksol helpdesk geen probleem, je heb hooguit een aftopping. Bij mij zit op eentje ietsje meer, 1950 Wp op een en 1335 Wp op de andere. Misschien ooit eens een paneel omzetten, maar eerst even aankijken wat tie doet.
Ongelijke belasting is geen probleem, zie mij systeem, alleen dan wel apart aansluiten. Dus niet de twee string parallel op beide mmp's. Swapevent heeft een omnik 4k met een soort van oost/west configuratie, dat werkt ook prima zo te zien.
Op www.omnikportal.com zijn een paar honderd omniksol systemen te zien, veel ervan in Nederland. (Even naar de pubieke sites)
of kan ie nog net iets meer?
(dan vind ik het geen goede omvormer voor oost-west, zeker niet als je voor een paar centen of zelfs goedkoper een power-one kunt krijgen.
die kan wel 2x 2000W verwerken met een 3300W omvormer.)
Verwijderd
ik heb in totaal 4320wp liggendan vind ik het geen goede omvormer voor oost-west, zeker niet als je voor een paar centen of zelfs goedkoper een power-one kunt krijgen.
die kan wel 2x 2000W verwerken met een 3300W omvormer
verdeeld in 2 strings van ieder 9 panelen oftwel per string 2160 WP
het max van de omnik4 is 2250wp per string
oftewel ik zit net onder het maximum,
meer panelen passen niet op het dak van mijn blokhut dus waarom zou ik dan bijv een omvormer wegzetten die 2*2000wp aankan als ik die belasting toch nooit zal leveren .
kijkende naar beide strings zie je idd heel mooi dat smorgens de rechterzijde iets achterloopt op de linkerzijde van het dak ivm de hoek van de panelen. in de middag word dit verschil minimaal
kijkende naar het toaal plaatje ben ik niet ontevreden
Bij ons is het idee van PV ontstaan bij de gedachte van kostenreductie door investering en uiteindelijk zijn we er simpelweg trots op dat we voor een groot deel onze energie zelf opwekken. Je merkt ook dat het mensen begint te kriebelen als ze horen dat je dagenlang meer stroom opwekt dan verbruikt en dat je energie rekening significant lager is. Toch is het enthousiasme beperkt, al neemt het langzaam wel toe.Cyberpope schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:27:
Maar mijn tv-beeld veranderd niet op zonnestroom.Mijn vloerverwarming voelt niet anders op zonnestroom.
Als ik je bij mij in de kamer zet, merk jij niet of alles het doet op zonnestroom of op dat vieze kolenspul.
Jij kunt dat niet zeggen of beoordelen. Dus de beleving veranderd niet, behalve door kennis als ik het je vertel. Dat dat is dus altijd een subjectieve immateriële waarde. Belangrijk, maar niet te vergelijk met TVT. Dus ga de discussie op niet op dat niveau voeren.
Naast PV is er meer; om te beginnen het verlagen van je verbruik. En daar komen veel mensen al niet eens uit, want ja, zo'n lampje vervangen gaat nog wel, maar nadenken over alles wat je doet - stroomgebruik is zo'n automatisme bij veel mensen.
Gelukkig professionaliseren de partijen die PV bieden snel en zijn er binnenkort full-service-all-in alternatieven voorhanden waar je in ieder geval 20 jaar garantie op de hele opstelling hebt (incl 'escrow'), evt gecertificeerd en kant en klaar op maat opgeleverd. En dan nog steeds een realistische TvT van 5-6 jaar. Voor 'ons' nerds niet interessant, maar voor mensen die hun tv ook laten brengen en installeren/instellen, een uitkomst.
Er is momenteel nogal veel te doen over allerlei bedrijfstakken waar we het collectief niet mee eens zijn, schandalig vinden dat bedrijven hun werknemers meer geven dan we zelf krijgen en nog wat van die dingen - en tot mijn stomme verbazing verliezen zelfs de meest omstreden nauwelijks klanten.100% mee eens,
Duurzaamheid
Gezondheid
Leefomgeving
Dus, ik ben een tijd geleden begonnen met kritisch te kijken van wie we klant zijn en waar mogelijk aan het overstappen geslagen. Kost soms moeite, soms niet. Momenteel van ABN AMRO naar ASN Bank aan het overstappen, is betrekkelijk eenvoudig dankzij de overstapservice. Dan heb ik alleen Ziggo nog waar ik ooit vanaf zou willen, maar dankzij de geweldige monopolie op de kabel en geen alternatieven op de wel aanwezige glasaansluiting zitten we daar nog wel even aan vast.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
je hoeft ook niet ontevreden te zijn.Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2013 @ 13:30:
[...]
ik heb in totaal 4320wp liggen
verdeeld in 2 strings van ieder 9 panelen oftwel per string 2160 WP
het max van de omnik4 is 2250wp per string
oftewel ik zit net onder het maximum,
meer panelen passen niet op het dak van mijn blokhut dus waarom zou ik dan bijv een omvormer wegzetten die 2*2000wp aankan als ik die belasting toch nooit zal leveren .
kijkende naar beide strings zie je idd heel mooi dat smorgens de rechterzijde iets achterloopt op de linkerzijde van het dak ivm de hoek van de panelen. in de middag word dit verschil minimaal
kijkende naar het toaal plaatje ben ik niet ontevreden
absoluut niet. (het verhaal word weer eens uit elkaar getrokken naar situaties die er niet zijn.)
je had alleen met een sma3000tl21 het ook al gekund.
(een kleinere omvormer komt makkelijker in zijn betere rendementen als een te grote en dat zeker bij slecht weer)
helaas past een power-one 3.0 net niet bij jouw, maar een 3.6 had wel gekund.
maar goed het verhaal gaat over iemand die wil 9x195Wp + 6x195Wp op 1 omvormer aansluiten.
en dat is 1755Wp op een mpp wat een omniksol 3.0 dus niet kan verwerken.
een andere omvormer is dus interessanter in dit geval.
Verwijderd
Kan je hiermee heel makkelijk doen: Google Play: Kompas - Smart CompassChris12 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:29:
[...]
Bij de Omniksol tool:
bedoel je de flash data?mrmrmr schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:36:
Weet iemand of er bij YL2xxP-29b panelen een individuele STC Wp meting zit?
(die behoor je bij ieder paneel te krijgen.)
Ja, dat bedoel ik.migjes schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:38:
[...]
bedoel je de flash data?
(die behoor je bij ieder paneel te krijgen.)
zover ik weet heeft de importeur zeker die gegevens.
de leverancier heeft niet als tijd zin om dat te leveren.
de vraag is wel of je er echt wat aan hebt.
ik had er wel veel aan.
ik heb namelijk 9x190Wp en 11x 195Wp aan panelen.
ik heb 1x een slecht paneel uit de 195Wp bij de string van 190Wp hangen.
Ik wil inderdaad de 9x195Wp op de ene MPPT en de andere 6x195 op de andere MPPT van de Omniksol3.0 aansluiten.migjes schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:23:
[...]
maar goed het verhaal gaat over iemand die wil 9x195Wp + 6x195Wp op 1 omvormer aansluiten.
en dat is 1755Wp op een mpp wat een omniksol 3.0 dus niet kan verwerken.
een andere omvormer is dus interessanter in dit geval.
Dit gaat dan niet? Er kan toch 1700Wp per MPP worden aangesloten... zit er maar heel weinig boven.
http://www.omnik-solar.co...mniksol-3.0k-4.0k-5.0k-TL
Wat me opvalt bij de data die de Omnik 1.5TL verzorgd is dat ie in een week tijd een max piek heeft gehaald van 1381w. ik zou verwachten dat deze max toch wel hoger zou moeten kunnen liggen rond de 1500-1600w. Zou er iets niet goed aangesloten kunnen zijn of is dit een normale max voor de tijd/zon/bewolking van het moment.
Graph van vandaag:
[ Voor 8% gewijzigd door Voois op 18-04-2013 14:51 ]
dat klopt en kun je ook gewoon doen.Chris12 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:45:
[...]
Ik wil inderdaad de 9x195Wp op de ene MPPT en de andere 6x195 op de andere MPPT van de Omniksol3.0 aansluiten.
Dit gaat dan niet? Er kan toch 1700Wp per MPP worden aangesloten... zit er maar heel weinig boven.
http://www.omnik-solar.co...mniksol-3.0k-4.0k-5.0k-TL
is geen enkel probleem.
maar er zijn ook omvormers die het wel kunnen.
en dat hoeft niet duurder te zijn.
kijk eens naar effecta of power-one.
http://stringtool.power-one.com/
persoonlijk is de logging van een omniksol wel leuk, maar ik vind opbrengst belangrijker.
(een sma is dan wel duurder, en dat zou ik dan weer niet doen.)
Dit topic is gesloten.