SMA hoeft helemaal niet veel duurder te zijn dan Power One. Gewoon ff verder zoeken. En in mijn geval was de SMA ik meen € 150,- duurder dan een Omniksol.migjes schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:51:
[...]
dat klopt en kun je ook gewoon doen.
is geen enkel probleem.
maar er zijn ook omvormers die het wel kunnen.
en dat hoeft niet duurder te zijn.
kijk eens naar effecta of power-one.
http://stringtool.power-one.com/
persoonlijk is de logging van een omniksol wel leuk, maar ik vind opbrengst belangrijker.
(een sma is dan wel duurder, en dat zou ik dan weer niet doen.)
Gezien de recente discussie over terugverdientijden leek het me nuttig om dit eens goed door te rekenen.
Hier is een Google sheet met een volledig op basis van een specifieke situatie in te vullen calculator.
De volgende uitgangspunten kunnen aangepast worden:
Hier is een Google sheet met een volledig op basis van een specifieke situatie in te vullen calculator.
De volgende uitgangspunten kunnen aangepast worden:
- Opbrengst kWh/jaar
- Gebruik kWh/jaar
- Investering
- Beleggingsrendement (of spaarrente)
- Vermogensrendementheffing
- Prijsstijging kWh/jaar
- Afname opbrengst/jaar
- Kosten vervanging inverter na 10 jaar
- Startprijs/kWh (prijs van 1 kWh op dit moment)
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Je bedoelt waarschijnlijk 8 panelen van 200 Wp?Voois schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:47:
Na lange tijd is de knoop doorgehakt en liggen er sinds een weekje 8 panelen van 200w op het dak (WWZ) een kleurtje op te vangen.
Wat me opvalt bij de data die de Omnik 1.5TL verzorgd is dat ie in een week tijd een max piek heeft gehaald van 1381w. ik zou verwachten dat deze max toch wel hoger zou moeten kunnen liggen rond de 1500-1600w. Zou er iets niet goed aangesloten kunnen zijn of is dit een normale max voor de tijd/zon/bewolking van het moment.
Graph van vandaag:
[afbeelding]
Dat is dan 8 x 200 = 1600 Wp
Opbrengst is dan 0,85 x 1600 = 1360 watt maximaal ongeveer. Dus dat klopt
idd WpAUijtdehaag schreef op donderdag 18 april 2013 @ 15:08:
[...]
Je bedoelt waarschijnlijk 8 panelen van 200 Wp?
Dat is dan 8 x 200 = 1600 Wp
Opbrengst is dan 0,85 x 1600 = 1360 watt maximaal ongeveer. Dus dat klopt
Waar is die 0.85 op gebaseerd?
Dat is een goede. Iemand die dat zo kan vertellen? Iets met een verliesfactor of iets dergelijks?
Met die 0,85 wordt in ieder geval de jaar opbrengst in kwh berekend.
Ik heb dit nog wel gevonden:
Wat is een Watt piek?
Watt is een eenheid van vermogen. Nu hangt bij een zonnestroompaneel het geleverde vermogen af van de hoeveelheid zon die er op valt. Daarom is door de fabrikanten onderling afgesproken dat ze aan elk paneel een getal toekennen dat aangeeft welk vermogen dat paneel onder ideale (laboratorium) omstandigheden levert. Dit getal is het aantal Wattpiek. Een paneel van 250 Wattpiek (250 Wp) levert dus onder ideale omstandigheden 250 W. In de praktijk moet u rekenen op 85% van het wattpiek-getal als uw panelen op het zuiden zijn gericht onder een hoek van 35 graden met de horizon.
Hoeveel KWh/jaar in Nederland?
De straling van de zon op aarde is niet overal gelijk. Dit heeft te maken met verschillende factoren. In Nederland wordt er gerekend met een opbrengst van 0,85 KWh per Wattpiek. Dit betekent dus dat 1 paneel van 250Wp u 212 KWh aan stroom oplevert.
Dat hele gedeelte over die 0.85 heb ik uitgepluist gehad.AUijtdehaag schreef op donderdag 18 april 2013 @ 15:25:
[...]
Dat is een goede. Iemand die dat zo kan vertellen? Iets met een verliesfactor of iets dergelijks?
Wat is een Watt piek?
Watt is een eenheid van vermogen. Nu hangt bij een zonnestroompaneel het geleverde vermogen af van de hoeveelheid zon die er op valt. Daarom is door de fabrikanten onderling afgesproken dat ze aan elk paneel een getal toekennen dat aangeeft welk vermogen dat paneel onder ideale (laboratorium) omstandigheden levert. Dit getal is het aantal Wattpiek. Een paneel van 100 Wattpiek (250 Wp) levert dus onder ideale omstandigheden 250 W. In de praktijk moet u rekenen op 85% van het wattpiek-getal als uw panelen op het zuiden zijn gericht onder een hoek van 35 graden met de horizon.
De straling van de zon op aarde is niet overal gelijk. Dit heeft te maken met verschillende factoren. In Nederland wordt er gerekend met een opbrengst van 0,85 KWh per Wattpiek. Dit betekent dus dat 1 paneel van 250Wp u 212 KWh aan stroom oplevert.
Komt er op neer dat als je de zonnesterkte per dag / week / uur enz. pakt + alle andere voorwaarden, daarop gaat zitten rekenen hoeveel energie je effectief hebt op jaarbasis dat je het totale Wp kan pakken en dit maal 0.85 doet op hetzelfde uit komt
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Mmm ik maar denken dat die 0.85 is wat je op jaarbasis ongeveer kunt verwachten. In mijn geval dus 1600Wp . 0.85 =1360 kWH per jaar.AUijtdehaag schreef op donderdag 18 april 2013 @ 15:25:
[...]
Wat is een Watt piek?
Watt is een eenheid van vermogen. Nu hangt bij een zonnestroompaneel het geleverde vermogen af van de hoeveelheid zon die er op valt. Daarom is door de fabrikanten onderling afgesproken dat ze aan elk paneel een getal toekennen dat aangeeft welk vermogen dat paneel onder ideale (laboratorium) omstandigheden levert. Dit getal is het aantal Wattpiek. Een paneel van 250 Wattpiek (250 Wp) levert dus onder ideale omstandigheden 250 W. In de praktijk moet u rekenen op 85% van het wattpiek-getal als uw panelen op het zuiden zijn gericht onder een hoek van 35 graden met de horizon.
Je kan dit ook gebruikenCasper de Boer schreef op donderdag 18 april 2013 @ 15:30:
[...]
Dat hele gedeelte over die 0.85 heb ik uitgepluist gehad.
Komt er op neer dat als je de zonnesterkte per dag / week / uur enz. pakt + alle andere voorwaarden, daarop gaat zitten rekenen hoeveel energie je effectief hebt op jaarbasis dat je het totale Wp kan pakken en dit maal 0.85 doet op hetzelfde uit komt
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Die 85% is de verwachtte opbrengst per jaar in kWh/kWp. Dus als je 2000 Wp hebt liggen ongeveer 1700 kWh opbrengst. Dat zegt niets over je piekopbrengsten. Mijn 1855Wp setje heeft er ook al een keer 2150 Watt uitgeperst.
Het ligt ook een beetje aan je orientatie en je hoek van je panelen. En die heb je niet gedeeld met ons.
Ik weet niet of het in Amersfoort bewolkt is of niet, maar ik vindt als het niet bewolkt is de dippen wel erg vreemd.
Het ligt ook een beetje aan je orientatie en je hoek van je panelen. En die heb je niet gedeeld met ons.
Ik weet niet of het in Amersfoort bewolkt is of niet, maar ik vindt als het niet bewolkt is de dippen wel erg vreemd.
volgens mij dacht je dan correct... het piekvermogen op een bepaald tijdstip kan best hoger liggen (bv 1600 watt)Voois schreef op donderdag 18 april 2013 @ 15:31:
[...]
Mmm ik maar denken dat die 0.85 is wat je op jaarbasis ongeveer kunt verwachten. In mijn geval dus 1600Wp . 0.85 =1360 kWH per jaar.
..of ierts korter en in formule-vorm:
de theoretisch geschatte jaar-opbrengst van je installatie is 0,85 x het aantal kWp op je dak.
Dat is een zeer grof ingeschat van de PV-boys hier hebben opbrengsten van 0,75 tot meer dan een factor 1.
Het is maar waar je woont.
Eigenlijk moet je verhuizen naar Den Helder.
de theoretisch geschatte jaar-opbrengst van je installatie is 0,85 x het aantal kWp op je dak.
Dat is een zeer grof ingeschat van de PV-boys hier hebben opbrengsten van 0,75 tot meer dan een factor 1.
Het is maar waar je woont.
Eigenlijk moet je verhuizen naar Den Helder.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik zoek graag alles zelf ook nog eens uit (was voor mij ook meteen een leer moment over de zon / zonnesterktes enz.)
Tja, je bent Tweaker of niet
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
het is een vreemde markt.Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:57:
[...]
SMA hoeft helemaal niet veel duurder te zijn dan Power One. Gewoon ff verder zoeken. En in mijn geval was de SMA ik meen € 150,- duurder dan een Omniksol.
ik had de power-one voor 650 euro.
(zie hem op dit moment nergens voor dat bedrag meer staan.)
en in die tijd was de sma3000 nog boven de 1300 euro.
vraag me wel eens af wat de werkelijke prijs zou moeten zijn.
@0,85
dat is maar een gemiddelde en erg verouderd getal.
er zijn mensen in nl die halen al 1,2. (vooral rond de kust streken.)
ik zelf doe maar 0,75 met een oost-west setup.
maar genoeg mensen in mijn omgeving die 0,9-0,95 hallen.
vergeet niet dat het een afgeleide is van het kWp/kWh getal.
of te wel mensen die 900kWh/kWp halen hebben 0,9.
eigenlijk is dat een vreemde manier van rekenen, maar wel de beste die ik kan verzinnen.
iets beters is er niet.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ze liggen onder een hoek van 30 graden en het is wisselvallig bewolkt ja. Wat de dippen hopelijk verklaart, ik vond ze ook wat vreemd maar heb nog te weinig data om te zien of die bv ook voorkomt op een (geheel)heldere dag..Barrycade schreef op donderdag 18 april 2013 @ 15:32:
Die 85% is de verwachtte opbrengst per jaar in kWh/kWp. Dus als je 2000 Wp hebt liggen ongeveer 1700 kWh opbrengst. Dat zegt niets over je piekopbrengsten. Mijn 1855Wp setje heeft er ook al een keer 2150 Watt uitgeperst.
Zoals eerder vermeld zijn de TL omvormers trafoloos, dit houdt in dat de connectors van de omvormer in zekere mate verbonden zijn met het lichtnet. Dit is met name een punt waar rekening mee gehouden moet worden als de aarding van de panelen ter sprake komt. De efficientie is overwegend goed met meer dan 95%.Jack schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:54:
Wat is eigenlijk het verschil tussen de HF en de TL series van SMA?
Het is mij niet helemaal duidelijk geworden op hun website.
Ik ben namelijk aan het oriënteren voor een geschikte omvormer voor 14x Renesola JC250M-24/Bb, op ZuidOost, één dakvlak.
Daarnaast zijn er omvormers met een Transformator beschikbaar. De oudere SMA modellen met trafo is een laag frequent (~50hz) variant, deze zijn groot en zwaar, en achterhaald.
Inmiddels gebruiken veel verschillende fabrikanten de HF transformatoren, deze zijn kleiner, lichter, goedkoper en efficientter vergeleken met de oudere modellen.
De transformator scheidt het lichtnet van de paneel aansluitingen, dit is met name een belangrijk punt waarbij er Amorf modules gebruikt worden waarbij deze geaard moeten worden, deze kunnen niet op een TL. Het geeft ook een stuk gemoedsrust, er zijn meer apparaten in huis welke uitgevoerd zijn met galvanische scheiding. Dit voorkomt de spreekwoordelijk schok bij bijvoorbeeld verwarming e.d.
Zelf ben ik het bezit van een SMA SB 2000HF en deze bevalt goed.
Iets om mee op te letten met de SMA HF series:
- deze laten strings toe met een klemspanning tot 700 Volt, dit is aanzienlijk meer vergeleken met veel omvormers welke normaliter tussen de 500 en 600 Volt zitten. Praktisch houdt dit in dat je redelijk flexibel ben in het aansluiten van panelen.
- De omvormer werkt het beste bij een hoge stringspannig, door gebruik te maken van panelen met een hogere MPP spanning (zoals de meeste ~200Wp panelen) kom je meestal beter uit. (> 95%)
- Bluetooth logging is een nadeel, al kan ik wel WebSolarLog aanraden van een van de medetweakers (Freemann).
Daarnaast ondersteunen de grotere TL (2500TLST, 3000TL+) en HF series schaduwmanagement om eventuele probleempjes op te vangen. Ben je schaduwvrij, dan is een andere omvormer wellicht een stuk goedkoper
Klopt wel aardig, ik heb 1600Wp op oost en daar komt vandaag een bult met 1200Wac uit.Voois schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:47:
Na lange tijd is de knoop doorgehakt en liggen er sinds een weekje 8 panelen van 200w op het dak (WWZ) een kleurtje op te vangen.
Wat me opvalt bij de data die de Omnik 1.5TL verzorgd is dat ie in een week tijd een max piek heeft gehaald van 1381w. ik zou verwachten dat deze max toch wel hoger zou moeten kunnen liggen rond de 1500-1600w. Zou er iets niet goed aangesloten kunnen zijn of is dit een normale max voor de tijd/zon/bewolking van het moment.
Graph van vandaag:
[afbeelding]
http://pvoutput.org/intra...447&sid=10380&dt=20130418
Je zal nog even op mei of juni moeten wachten denk ik. Helaas heb ik nog geen data van deze maanden om dit te kunnen antwoorden.
(bold door mij)databeestje schreef op donderdag 18 april 2013 @ 16:00:
Zoals eerder vermeld zijn de TL omvormers trafoloos, dit houdt in dat de connectors van de omvormer in zekere mate verbonden zijn met het lichtnet. Dit is met name een punt waar rekening mee gehouden moet worden als de aarding van de panelen ter sprake komt.
Volgens mij bedoel je de DC-aarding (positief, negatief, niet) in plaats van aarding van de panelen (frame).
Een paneel (frame) kun je prima aarden met een TL-omvormer. Wat niet kan is DC-aarding.
Aarding van het paneel (frame) kan eigenlijk altijd.
Aarding van DC hangt af van PV-type en inverter-type.
[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 18-04-2013 16:58 ]
Ik heb vvandaag met mijn 3510Wp op een Omniksol 4K ook een heftige zaagtand.Voois schreef op donderdag 18 april 2013 @ 15:46:
[...]
Ze liggen onder een hoek van 30 graden en het is wisselvallig bewolkt ja. Wat de dippen hopelijk verklaart, ik vond ze ook wat vreemd maar heb nog te weinig data om te zien of die bv ook voorkomt op een (geheel)heldere dag..
Wel al meer dan 20kWh geproduceerd.
Elke keer een van ca. 3000W naar ca. 500W.
Ik kan uit de portal geen gekke dingen halen.
Misschien toch maar een keer een UV meter voor mijn homewizard aanschaffen.
goed planCrxtreem schreef op donderdag 18 april 2013 @ 16:58:
[...]
Ik heb vvandaag met mijn 3510Wp op een Omniksol 4K ook een heftige zaagtand.
Wel al meer dan 20kWh geproduceerd.
Elke keer een van ca. 3000W naar ca. 500W.
Ik kan uit de portal geen gekke dingen halen.
Misschien toch maar een keer een UV meter voor mijn homewizard aanschaffen.
Is het je trouwens al eens opgevallen dat de HW enerylink nog wel eens andere waarde kan laten zien dan de omnik portal? De HW geeft over het algemeen hogere (teruglever)waarden aan..
heb de data ook ff op pvoutput gegooid..
[ Voor 14% gewijzigd door Voois op 18-04-2013 17:03 ]
In aanvulling op wat databeestje schreef:Jack schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:54:
Wat is eigenlijk het verschil tussen de HF en de TL series van SMA?
Het is mij niet helemaal duidelijk geworden op hun website.
HF is high frequency, dat is bedoeld om de inverter klein van formaat en lichtgewicht te laten zijn.
TL is transformerless, dus zonder transformator.
[ Voor 12% gewijzigd door mrmrmr op 18-04-2013 18:03 ]
Zaagtand is normaal met zon en bewolking. De max is wel laag, maar is afhankelijk van de hellingshoek en orientatie. Dit is mijn zaagtandje, met een max van 3252 watt uit een systeem van 3285 Wp ZZO op 40 graden.Voois schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:47:
Na .....
Graph van vandaag:
[afbeelding]
De maximale output kan even hoger zijn, dit wordt alleen niet gelogt. Mijn max (een paar weken geleden) was 3340 Wp. In het voorjaar krijg je de hoge pieken, in de zomer niet meer. Dit heeft met de buitentemperatuur te maken.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
-
[ Voor 107% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:50 ]
Ik kan mijn ervaring daarin niet met je delen, mijn effekta is daar te overgedimensioneerd voor.Dre schreef op donderdag 18 april 2013 @ 18:23:
Wat zijn de ervaringen van andere Effekta gebruikers met betrekking tot de begrenzing van het vermogen?
Ik ga dat niet meemaken dat ie begrenst, met 2760Wp op een ES3300.
Hoewel, ik zat vorige week kortstondig op 3100Watt
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Hier ook niet met atm 1485Wp er aan.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
Da's mooi, maar het blijft Nederland hè... November dit jaar: "Oh, van die regeling wordt best veel gebruik gemaakt. Dat scheelt veel belastinginkomsten, dus laten we het maar weer snel terugdraaien!" (nee, geen smiley).snameroc schreef op donderdag 18 april 2013 @ 21:38:
http://www.mkbei.nl/nieuw...l+donderdag+18+april+2013
voor de liefhebbers van salderen
@Dre: Hier 4008 Wp op de ES-5000, ik haat onderdimensioneren
Nee, deze Effekta kon ik goedkoper krijgen dan een ES-4200, vandaar dus.
Het hoogste wat ik gezien heb (sinds januari in bezit), is 2220 W + 2110 W (DC zijdig), waarbij de AC output 4090 W was. Hoger gaat niet lukken met mijn configuratie.
Maar wellicht beantwoordt dit je vraag beter:
Max. Leistung je MPPT Tr. 2500 Watt
Max. Wechselstromleistung 4600 Watt
Bron: http://pdf.effekta.com.de...olarwechselrichter_ES.pdf
Oftewel: de naam is weer eens wat optimistischer gekozen dan het ding presteert (desondanks ben ik er erg tevreden over!).
Edit: vandaag 2530W + 2420W (DC), 4680W AC... Blijkbaar kan 'ie toch (kortstondig?) hoger dan 2200W / tracker.
Nee, deze Effekta kon ik goedkoper krijgen dan een ES-4200, vandaar dus.
Het hoogste wat ik gezien heb (sinds januari in bezit), is 2220 W + 2110 W (DC zijdig), waarbij de AC output 4090 W was. Hoger gaat niet lukken met mijn configuratie.
Maar wellicht beantwoordt dit je vraag beter:
Max. Leistung je MPPT Tr. 2500 Watt
Max. Wechselstromleistung 4600 Watt
Bron: http://pdf.effekta.com.de...olarwechselrichter_ES.pdf
Oftewel: de naam is weer eens wat optimistischer gekozen dan het ding presteert (desondanks ben ik er erg tevreden over!).
Edit: vandaag 2530W + 2420W (DC), 4680W AC... Blijkbaar kan 'ie toch (kortstondig?) hoger dan 2200W / tracker.
[ Voor 8% gewijzigd door Joepla op 19-04-2013 16:50 ]
Wijziging van art 31c gaat niet over verrekening van belastingen.Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2013 @ 22:36:
[...]
Da's mooi, maar het blijft Nederland hè... November dit jaar: "Oh, van die regeling wordt best veel gebruik gemaakt. Dat scheelt veel belastinginkomsten, dus laten we het maar weer snel terugdraaien!" (nee, geen smiley).
Electriciteitsprijs bestaat simpel gezegd uit 2 componenten, leveringsprijs en belastingen.
Het principe van energiebelasting is dat de verbruiker deze belasting betaald (niet de producent) en alleen over het netto verbruik op één en de zelfde aansluiting en deze verrekening is voor alle schijven van toepassing al sinds november 2011
Beoogd is dat dit wetsvoorstel per 1 juli in werking treedt en dan wordt het verplicht voor alle kleinverbruiker (<3x80A) aansluitingen, wat nu nog een vrijwillige keuze van de meeste energieleveranciers is, om boven de 5000kWh gewoon de leveringsprijs te vergoeden over de teruglevering van achter de zelfde meter tot gelijk aan het eigen verbruik i.p.v. van een redelijke vergoeding die nog een enkele leverancier toepast.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Of voor mensen met een groot dak oppervlakte. Helemaal vol leggen met pv en overstappen op een warmtepompsysteem, elektrisch koken. Je zit nu niet meer met de 5000 kWh grens. Ik weet dat diverse bedrijven deze grens niet meer hanteerden, maar nu is het voorlopig vastgelegd.Dreamvoid schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 12:12:
Dit is in feite alleen interessant nieuws voor mensen met een heel hoog eigen verbruik.
Verwijderd
@drielp je haalt me de woorden uitde mond (toetsenbord )
heb hier nog een dak liggen van 56m2 netto beschikbaar 42m2
hier zou ik in dezelfde opstelling als de blokhut bijv 2*11 panelen bij kunnen leggen in de toekomst
dan zou het totaal 9600 wp zijn
daarop voorbordured kom ik dan op 7400 kwh geschat
middels warmtepomp , closein boiler en inductie koken het overschot affakkelen
dan blijft er neit veel meer over aan gasvebruik ghe ghe ghe.
maar dat is voor de toekomst
heb hier nog een dak liggen van 56m2 netto beschikbaar 42m2
hier zou ik in dezelfde opstelling als de blokhut bijv 2*11 panelen bij kunnen leggen in de toekomst
dan zou het totaal 9600 wp zijn
daarop voorbordured kom ik dan op 7400 kwh geschat
middels warmtepomp , closein boiler en inductie koken het overschot affakkelen
dan blijft er neit veel meer over aan gasvebruik ghe ghe ghe.
maar dat is voor de toekomst
Verwijderd
Ik zal maar even een update geven van mijn installatie.
Na 1 jaar in bedrijf zijn heb ik met mijn 2750wp installatie met een SMA 2500 omvormer 2815kWh binnengehaald. Denk wel een mooi resultaat.
Na 1 jaar in bedrijf zijn heb ik met mijn 2750wp installatie met een SMA 2500 omvormer 2815kWh binnengehaald. Denk wel een mooi resultaat.
@christian B: hoe meet je de kwh, het blijkt nogal uit te maken of je op de omvormer kijkt of op een aparte geijkte meter
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@Christian B: da's een mooi resultaat! Misschien even vermelden waar je (ongeveer) woont en wat de oriëntatie en hellingshoek van je systeem is.
Verwijderd
Heb via de omvormer en via een tweede meter in de meterkast. Gemiddelde ervan genomen. Ontliep elkaar niet veel.
Verwijderd
Ja dan het heb je het ook over de beste zonneplaats van Nederland. Valsspeler...Verwijderd schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 15:53:
Voor de volledigheid, woonplaats is Vlissingen, 45 graden en ZZW.
-
[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:50 ]
Vragen mag altijd, en veel mensen denken nog steeds dat zonnestroom systemen erg duur zijn. Ik krijg regelmatig vragen hoeveel mij setje van 3285 Wp heeft gekost. Als ik dan de prijs vertel, valt dat altijd fiks mee. Iemand die zich in de materie heeft verdiept weet wat het een en ander kost, maar de grote goegemeente heeft nog steeds geen idee van prijzen.
Waarschijnlijk is dit een all-in prijs, je hoeft alleen de voordeur open te doen, de rest wordt verzorgd.
Waarschijnlijk is dit een all-in prijs, je hoeft alleen de voordeur open te doen, de rest wordt verzorgd.
Goedendag tweakers, ben na installatie in 2011 deze draad een beetje uit het oog verloren, maar nu vraagt een collega van mij het volgende.
Ze willen 250 kWp op het dak van het appartementencomplex laten leggen. Hebben 4 offertes opgevraagd, de 'beste' in hun ogen kwam met een prijs van 2,15 euro / Wp.
Is dit anno 2013 nog een goed aanbod ? Graag jullie mening ( ook hh installateurs reakties worden gewaardeerd)
Het gaat om plat dak installatie verdeeld over 4 dakvlakken. Bijzonderheid in de spec was 'bestand tegen windkracht 12 met uitschieters tot windkracht 14
)
Bewoners zijn veelal senioren dus all-in installatie is gewenst.
Bij voorbaat dank.
Ze willen 250 kWp op het dak van het appartementencomplex laten leggen. Hebben 4 offertes opgevraagd, de 'beste' in hun ogen kwam met een prijs van 2,15 euro / Wp.
Is dit anno 2013 nog een goed aanbod ? Graag jullie mening ( ook hh installateurs reakties worden gewaardeerd)
Het gaat om plat dak installatie verdeeld over 4 dakvlakken. Bijzonderheid in de spec was 'bestand tegen windkracht 12 met uitschieters tot windkracht 14
Bewoners zijn veelal senioren dus all-in installatie is gewenst.
Bij voorbaat dank.
12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023
-
[ Voor 104% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:50 ]
Wow, da's spectaculair, er moet dus een veel betere offerte te krijgen zijn. Dank!
Gaat overigens om 250 kWp, maar denk dat schaalgrootte in dit geval niet veel voordeel meer biedt ?
Gaat overigens om 250 kWp, maar denk dat schaalgrootte in dit geval niet veel voordeel meer biedt ?
Dre is heel erg voorbarig.
Misschien zit in die 2 euro+ wel allerlei dakversteviging/extra sterk materiaal vanwege windbelasting?
Voor een standaard hap-klaar systeempje is 2 euro/Wp prijzig, maar wie zegt dat dit systeem zo is? Kortom, er is weinig over te zeggen zonder duidelijk te hebben wat geleverd wordt/situatie-schets (plaatjes) etc.... kortom: meer info!
Misschien zit in die 2 euro+ wel allerlei dakversteviging/extra sterk materiaal vanwege windbelasting?
Voor een standaard hap-klaar systeempje is 2 euro/Wp prijzig, maar wie zegt dat dit systeem zo is? Kortom, er is weinig over te zeggen zonder duidelijk te hebben wat geleverd wordt/situatie-schets (plaatjes) etc.... kortom: meer info!
1665 vandaag zelfs.. damn.woekele schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 20:12:
Vandaag 1614W gemiddeld over 5 minuten, op een 1440Wp-setWist dat hij wat hoger kon. Maar zoveel?
gaat om dit complex:
http://maps.google.nl/map...-Holland&t=h&z=19&iwloc=A
voor zover ik weet is het gewone ballast met tegels in een alu frame
http://maps.google.nl/map...-Holland&t=h&z=19&iwloc=A
voor zover ik weet is het gewone ballast met tegels in een alu frame
-
[ Voor 158% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:50 ]
heb ze niet allemaal gezien maar begreep uit de samenvatting van de bewonerscommissie dat het lag tussen de 2,15 en 2,45 euro / Wp
Alle vier locale installateurs, lijkt bijna gevalletje NMA . .
Alle vier locale installateurs, lijkt bijna gevalletje NMA . .
@timterhorst
Je moet anno 2013 dicht bij 1,15 per Wp kunnen uitkomen met goede materialen (bijvoorbeeld Yingli/ET Solar panelen, SMA omvormers, stevige onderbouw), exclusief installatie.
250kWp is overigens erg veel, klopt dat wel? Het gaat over meer dan een kwart miljoen euro.
Men zou niet meer moeten leggen dan het eigen verbruik. Het is beter later uit te breiden voor minder geld wanneer dat nodig wordt, bijvoorbeeld bij overschakelen van gas naar stroom of bij gebruik van elektrische voertuigen. Prijzen van pv blijven naar verwachting dalen en de efficiëntie neemt toe.
Je moet anno 2013 dicht bij 1,15 per Wp kunnen uitkomen met goede materialen (bijvoorbeeld Yingli/ET Solar panelen, SMA omvormers, stevige onderbouw), exclusief installatie.
250kWp is overigens erg veel, klopt dat wel? Het gaat over meer dan een kwart miljoen euro.
Men zou niet meer moeten leggen dan het eigen verbruik. Het is beter later uit te breiden voor minder geld wanneer dat nodig wordt, bijvoorbeeld bij overschakelen van gas naar stroom of bij gebruik van elektrische voertuigen. Prijzen van pv blijven naar verwachting dalen en de efficiëntie neemt toe.
Ha, je concludeert terecht 1000 panelen, 't is wel een groot dak maar dat past vast niet, ik denk dat er een nulletje af moet en dat het om 100 panelen gaat en 25 kWp dus. Iets kortere vakantie dus of iets minder luxueuze
[ Voor 3% gewijzigd door timterhorst op 19-04-2013 23:28 . Reden: kWp update toegevoegd ]
-
[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:50 ]
aangepast
Ben ik dan de enige die het niet een hele gekke prijs vind?
2 euro per Wp is niet heel gek als je bedenkt dat dit niet een standaard gevalletje 10 paneeltjes op een 16 Amp aansluiting is, met een makkelijk dakpannetjes dak?
Ik gok dat er minimaal een hoogwerker/hijskraan moet worden gehuurd om de spullen op het dak te krijgen. Daarnaast moeten er minimaal een vrachtwagen geregeld worden voor al het materiaal en zal er wel een dagje of 3 geknutseld moeten worden. En dan is maar de vraag of de 25kW aansluiting lekker makkelijk te bereiken is.
Dus de prijs zal in dit geval ook erg in de installatie en rand zaken gaan zitten.
2 euro per Wp is niet heel gek als je bedenkt dat dit niet een standaard gevalletje 10 paneeltjes op een 16 Amp aansluiting is, met een makkelijk dakpannetjes dak?
Ik gok dat er minimaal een hoogwerker/hijskraan moet worden gehuurd om de spullen op het dak te krijgen. Daarnaast moeten er minimaal een vrachtwagen geregeld worden voor al het materiaal en zal er wel een dagje of 3 geknutseld moeten worden. En dan is maar de vraag of de 25kW aansluiting lekker makkelijk te bereiken is.
Dus de prijs zal in dit geval ook erg in de installatie en rand zaken gaan zitten.
Als het dan bijvoorbeeld 10 panelen zijn, dan worden die niet met een vrachtauto besorgd, maar gratis door de kerdtman?
Dat met een vrachtauto brengen lijkt me goedkoper dan tien keer met een busje of aanhanger heen en weer....
Dat met een vrachtauto brengen lijkt me goedkoper dan tien keer met een busje of aanhanger heen en weer....
@Barrycade
De hoogte van het gebouw is een factor bij de kosten, maar 1 euro/Wp voor de kosten van installatie is te veel. Met een kraan panelen op het dak zetten maakt niet veel meer dan 5 procent van de totaalprijs uit.
Als het over meerdere gebouwen gaat met 3-fase aansluitingen kun je zonder speciale maatregelen kabels installeren. De gebouwen zullen veel van de benodigde infrastructurele voorzieningen hebben, bijvoorbeeld kabelgoten e.d. Aanleggen van extra groepen en aardlekschakelaars moet ook geen onevenredig grote kostenpost vormen.
De hoogte van het gebouw is een factor bij de kosten, maar 1 euro/Wp voor de kosten van installatie is te veel. Met een kraan panelen op het dak zetten maakt niet veel meer dan 5 procent van de totaalprijs uit.
Als het over meerdere gebouwen gaat met 3-fase aansluitingen kun je zonder speciale maatregelen kabels installeren. De gebouwen zullen veel van de benodigde infrastructurele voorzieningen hebben, bijvoorbeeld kabelgoten e.d. Aanleggen van extra groepen en aardlekschakelaars moet ook geen onevenredig grote kostenpost vormen.
Verwijderd
Volgens mij is 1,62 EUR/Wp tegenwoordig de normale prijs voor installatie van zonne-panelen.Barrycade schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 00:49:
Ben ik dan de enige die het niet een hele gekke prijs vind?
Alles zeker boven de 2 EUR/Wp is een te dure prijs. Met die prijs wordt ook volgens mij flinke marge winst op gemaakt. Zoals dat door iemand anders ook al eerder is aangegeven.
Het is wel Haarlem. Best dicht bij de kust. Ik werk daar en weet dat het zeer flink kan waaien. Wel geen Den Helder, maar toch. Dus iets meer aandacht voor de constructie en de ballast kan geen kwaad. Dan is een lokale ondernemer wel handig.mrmrmr schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 03:56:
@Barrycade
De hoogte van het gebouw is een factor bij de kosten, maar 1 euro/Wp voor de kosten van installatie is te veel. Met een kraan panelen op het dak te zetten maakt niet veel meer dan 5 procent van de totaalprijs uit.
A'dam PVOutput
Meeste installateurs hebben wel een busje waar 10 panelen in passen of minimaal een aanhanger. We hebben het hier over 100 panelen + ballast + montagemateriaal. Je moet dan denken aan 15 pallets. Dus ik verwacht ook niet dat dit met een Boedelbak naar het adres wordt gebracht. Maar je moet het wel regelen. Dus niet dat er 4-5 man + hijskraan staan te wachten op de vrachtwagen.engelbertus schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 01:27:
Als het dan bijvoorbeeld 10 panelen zijn, dan worden die niet met een vrachtauto besorgd, maar gratis door de kerdtman?
Mee eens dat het stevig moet zijn, maar daar zijn doorrekenprogramma's voor die diverse onderbouwfabrikanten ter beschikking stellen aan installateurs. Een goede voorbereiding is het halve werk.ericplan schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 08:42:
[...]
Het is wel Haarlem. Best dicht bij de kust. Ik werk daar en weet dat het zeer flink kan waaien. Wel geen Den Helder, maar toch. Dus iets meer aandacht voor de constructie en de ballast kan geen kwaad. Dan is een lokale ondernemer wel handig.
Aanbieders kun je hier vinden. Om er voor deze vraagstelling een paar te noemen (die overigens dicht bij de kust zitten, maar dan in ZH): 1 2. Die hebben beide uitgebreide prijslijsten, met wat rekenwerk kom je zo achter een reëel bedrag.
@Barrycade
100 panelen zijn 4-5 pallets. Vrachtvervoer kan worden geregeld met harde tijdsafspraak voor 8 uur tegen meerprijs (denk aan 150 euro meer).
[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 20-04-2013 11:40 ]
Voor de liefhebbers van analoge meters (@Gasschuif) een videotje online gezet met de analoge meters en de MPP scan vastgelegd.
Pardon my English, zeggen ze dan.
YouTube: Analog dials on a SMA Sunny Boy 2000HF
@mrmrmr en anderen, dank voor het meedenken en de links, zal dit maandag meegeven aan m'n collega, hopelijk kiezen ze dan ervoor om met het uitgespaarde geld nog wat extra solar vermogen op het dak te plaatsen !
databeestje schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 11:36:
Voor de liefhebbers van analoge meters (@Gasschuif) een videotje online gezet met de analoge meters en de MPP scan vastgelegd.
Dit zou iedere nieuwe zelfbouwer moeten bekijken.
Mooi kerel!databeestje schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 11:36:
Je geeft aan dat je die meters voor ong. 11 Eurie hebt aangeschaft. Waar was dat. Die meters ken ik en die waren vroeger best wel duur.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
eBay, Asia Engineer, goede ervaring mee. Ik heb ook nog een setje 10 Ampere meters daar gekocht, dus 5 totaal. Voor die prijs kan je het hier niet krijgen.Schinnen-groen schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 11:58:
[...]
Mooi kerel!![]()
Je geeft aan dat je die meters voor ong. 11 Eurie hebt aangeschaft. Waar was dat. Die meters ken ik en die waren vroeger best wel duur.
Mooi! Zojuist voor elke string een 5A-meter besteld. Alleen jammer dat er geen matchende 400 V DC meter te vinden is.databeestje schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 12:04:
[...]
eBay, Asia Engineer, goede ervaring mee. Ik heb ook nog een setje 10 Ampere meters daar gekocht, dus 5 totaal. Voor die prijs kan je het hier niet krijgen.
Dan registreren we gewoon alleen de stroomsterkte.
Ik heb nog een paar van die paneelmeters liggen. Die waren al richting container toen de elektro-afdeling van ons ROC een oud magazijntje aan het leegruimen was. Pure kapitaalvernietiging.
Waren alleen niet geschikt voor de PV.
Ik zie wel deze volt meter, 96x96mm, maar verder hetzelfde, ik heb een 72mmSchinnen-groen schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 12:48:
[...]
Mooi! Zojuist voor elke string een 5A-meter besteld. Alleen jammer dat er geen matchende 400 V DC meter te vinden is.
Dan registreren we gewoon alleen de stroomsterkte.
Ik heb nog een paar van die paneelmeters liggen. Die waren al richting container toen de elektro-afdeling van ons ROC een oud magazijntje aan het leegruimen was. Pure kapitaalvernietiging.
Waren alleen niet geschikt voor de PV.
http://www.ebay.com/itm/D...ain_0&hash=item417282ed81
Even zoeken in de bestel historie. Aha, dat is dus dezelfde verkoper geweest. Dit was hem.
http://www.ebay.com/itm/D...ain_0&hash=item3f1e139a82
Eerder in dit draadje was er een vraag gesteld voor Foto's van de Aluminiumshop.nl portret plat dak beugels. Vandaag even een paar foto's gemaakt, helaas kan ik niet alles in 1 beeld krijgen, hiervoor is niet genoeg afstand op het dak.
Overzicht dak constructie
http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0878.JPG
http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0879.JPG
Hoe de tegels geborgd zijn aan de achterzijde. Je moet bij de bestelling 2 hoekprofielen van 50x50x2mm bijbestellen voor onder en boven voor de tegel balast. Deze zitten met RVS zelftappers vast aan de korte zijde van de beugels. Door aan de bovenzijde een klein gaatje te boren heb ik daar een RVS spaanplaatschroef doorheen gedaan. Met 5 tegels is de volledige achterzijde afgesloten.
http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0880.JPG
Hier komt dus een 160x80 200Wp paneel bovenop, de hoek is maar 10 graden, maar op deze manier is deze vanaf de straat niet te zien. Er is te weinig ruimte op het dak om afstand van de zijkanten te houden. Je kan hier ook zien dat het maar net past, de achterzijde staat met de tegels tegen de pannen aan, en aan de voorzijde staat deze binnen de dakbedekking. Alles rust op rubberen speeltegels.
http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0881.JPG
Je kan ook zien dat ik bij de bouwmarkt nog een paar hoekprofielen heb gehaald voor de belasting aan de voorzijde zodat deze niet op kan stijgen. Niet dat ik me daar druk over maak, de dakkapel breekt de wind ook, is niet helemaal hetzelfde als een volledig plat dak. Daarentegen zijn we wel weer op 10 meter hoog aan de kust zonder beschutting. Ik kan dus nog meer tegels kwijt.
In de eindbeugels heb ik gaten geboord voor de M6 bouten om het paneel aan de beugel vast te maken. Voor het midden paneel worden 2 RVS schroeven, 2 plaatjes, een draadeinden in de middenbeugels meegeleverd om vast te schroeven. Vergelijkbaar met ClickFit tussenbeugeltje dus.
Twee van de rubberen tegels hebben de gehele winter plat, los, op het dak gelegen en deze waren niet verhuist. Goede hoop dat het goed komt dus. Met deze constructie kom ik in ieder geval niet boven de nok van het dak uit, nog een uitgangspunt. Schoonmaken 1 keer per jaar kan altijd nog.
Perfecto! Is besteld.databeestje schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 12:58:
[...]
Ik zie wel deze volt meter, 96x96mm, maar verder hetzelfde, ik heb een 72mm
http://www.ebay.com/itm/D...ain_0&hash=item417282ed81
Even zoeken in de bestel historie. Aha, dat is dus dezelfde verkoper geweest. Dit was hem.
http://www.ebay.com/itm/D...ain_0&hash=item3f1e139a82
Met dank!
Verwijderd
Heb luxeprobleempje.
1 wil achteraf toch nog 1 paneel HJ Solar 250 WP op mijn dak erbij leggen. En ja hoor had ik nu maar de 2500 TLST gekozen dan had het gepast, nu dus niet
Ik kreeg de tip hier een Power One Micro aan te hangen maar dit gaat niet werken volgens leverancier omdat ik deze omvormer niet rechtstreeks in stopcontact kan pluggen volgens hem zonder toebehoren die bij de micro horen en dan wordt het te kostbaar.
Weet iemand anders nog een andere oplossing (buiten omvormer verkopen via Martkplaats natuurlijk en nieuwe kopen)? Ik zit met de hoge V van dit paneel.
Anders leg ik er maar een ander merk los onder die op een Involar past. Dan is mij vraag paneel met maat 158x106 in full black met minimaal 250 WP, welke past op Involar en redelijk van prijs ?
Wie denkt er even mee ?
(Mooi dagje overigens, nu bijna 7 kWh op Zuidwest.)
1 wil achteraf toch nog 1 paneel HJ Solar 250 WP op mijn dak erbij leggen. En ja hoor had ik nu maar de 2500 TLST gekozen dan had het gepast, nu dus niet
Ik kreeg de tip hier een Power One Micro aan te hangen maar dit gaat niet werken volgens leverancier omdat ik deze omvormer niet rechtstreeks in stopcontact kan pluggen volgens hem zonder toebehoren die bij de micro horen en dan wordt het te kostbaar.
Weet iemand anders nog een andere oplossing (buiten omvormer verkopen via Martkplaats natuurlijk en nieuwe kopen)? Ik zit met de hoge V van dit paneel.
Anders leg ik er maar een ander merk los onder die op een Involar past. Dan is mij vraag paneel met maat 158x106 in full black met minimaal 250 WP, welke past op Involar en redelijk van prijs ?
Wie denkt er even mee ?
(Mooi dagje overigens, nu bijna 7 kWh op Zuidwest.)
zit inmiddels aan de 20,64 Kwh.
Hier wordt flink afgetopt...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
en afgetobt, denk ikpaulv1973 schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 16:18:
zit inmiddels aan de 20,64 Kwh.
Ach een grafiek met een mooie horizontale continue lijn op 4000Watt,
Mij hoor je niet klagen...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Wel een behoorlijk verschil tussen omvormer en Wp.paulv1973 schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 16:22:
Ach een grafiek met een mooie horizontale continue lijn op 4000Watt,
Heb je dat al vaker gehad tot nu toe?
Op jaarbasis kan dat best aantikken, denk ik.
Heb al heel wat panelen liggen op zuid-west wat mijn stroomverbruik ongeveer afdekt.

Echter ik ben een elektrische auto aan het overwegen en ook lucht/lucht warmtepomp/airco om het gasverbruik terug te dringen. Dan kunnen er wel een aantal paneeltjes bij
Ik weet niet of ik op mijn carport, die op het zuiden ligt, misschien ook nog wat zonnepanelen kan leggen. Probleem is natuurlijk de koepels op de carport. En het moet niet zichtbaar zijn van de straat.

Zoals op de foto te zien zijn is de carport niet rechthoekig en bestaat uit ongeveer 2 delen van 4 meter breed en 3 meter diep, met daar ook nog de koepels.
Het voorste stuk is schaduwvrij, verder naar achter krijg ik natuurlijk last van de schaduw van mijn eigen huis en van de buren.

Wat zou hier nog bijgelegd kunnen worden? Een schans? Of 2 rijen, waarbij de tweede rij iets verhoogd is? Of misschien wel 3 rijen? En wat met de koepels doen? Iets verhoogd beginnen met de panelen, zodat deze over de koepels gaan? Of voor de koepels een rij en dan nog wat panelen tussen de koepels?

Echter ik ben een elektrische auto aan het overwegen en ook lucht/lucht warmtepomp/airco om het gasverbruik terug te dringen. Dan kunnen er wel een aantal paneeltjes bij

Ik weet niet of ik op mijn carport, die op het zuiden ligt, misschien ook nog wat zonnepanelen kan leggen. Probleem is natuurlijk de koepels op de carport. En het moet niet zichtbaar zijn van de straat.

Zoals op de foto te zien zijn is de carport niet rechthoekig en bestaat uit ongeveer 2 delen van 4 meter breed en 3 meter diep, met daar ook nog de koepels.
Het voorste stuk is schaduwvrij, verder naar achter krijg ik natuurlijk last van de schaduw van mijn eigen huis en van de buren.

Wat zou hier nog bijgelegd kunnen worden? Een schans? Of 2 rijen, waarbij de tweede rij iets verhoogd is? Of misschien wel 3 rijen? En wat met de koepels doen? Iets verhoogd beginnen met de panelen, zodat deze over de koepels gaan? Of voor de koepels een rij en dan nog wat panelen tussen de koepels?
Waarom niet gewoon het dak verder volleggen? Kunnen zo te zien nog wel 5/6 panelen bij, en dan heb je alleen die dakkapel om je zorgen over te maken ivm schaduw. Stuk minder dan op de carport in ieder geval.
Ik denk dat ik op het platdak meer panelen kan leggen en ook nog op het zuiden en dus meer opbrengst. De dakkapel geeft aan het einde van de dag toch teveel schaduw op 1 paneel en ook de onderste helft van mijn dak heeft last van schaduw door het huis van mijn buren. Daarom zijn de panelen ook zo hoog mogelijk gelegd, zodat er geen schaduw probleem is.Roamor schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 19:03:
Waarom niet gewoon het dak verder volleggen? Kunnen zo te zien nog wel 5/6 panelen bij, en dan heb je alleen die dakkapel om je zorgen over te maken ivm schaduw. Stuk minder dan op de carport in ieder geval.
Ik heb gister mijn setje aangesloten. 6 x 200w. Ik heb ze middels een eigen gemaakte constructie in landschap in de tuin liggen.
Geen idee of het enigszins redelijk is maar heb vandaag toch 7.2kwh mee kunnen pakken op Zuid-oost.
Geen idee of het enigszins redelijk is maar heb vandaag toch 7.2kwh mee kunnen pakken op Zuid-oost.
Dat is dus 7,2 / 1,2 = 6 kWh/kWpFreestyleFrl schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 19:16:
Ik heb gister mijn setje aangesloten. 6 x 200w. Ik heb ze middels een eigen gemaakte constructie in landschap in de tuin liggen.
Ik zit op dit moment op 5,7 kWh/kWp op ZW (met nog 10-30 minuten te gaan)
Maar ben ook wel benieuwd naar een foto van die tuinconstructie.
[ Voor 1% gewijzigd door Snowmiss op 20-04-2013 19:59 . Reden: minder dan een uur veranderd in 10-20 minuten ]
Klopt. Is een behoorlijk verschil en ook het maximum aantal panelen op deze SMA volgens SMA sunny design.Schinnen-groen schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 16:27:
[...]
Wel een behoorlijk verschil tussen omvormer en Wp.
Heb je dat al vaker gehad tot nu toe?
Op jaarbasis kan dat best aantikken, denk ik.
Was ook in het begin van plan om maar 18 panelen erop aan te sluiten maar kreeg toen een wel heel mooi aanbod voor 22 stuks.
Omvormer had ik toen al aangeschaft. Vandaar...
Het hele systeem is pas sinds 12 april in bedrijf en heb wel af en toe wat aftopping gehad. Maar niet zo extreem als vandaag, Zie plaatje...

Ziet er apart uit.
Maar ben zeker niet ontevreden. Ik zal zeker een aantal KWh's minder hebben geproduceerd door de iets te kleien omvormer, maar die discussie is al gepasseerd.
Ik zie dan ook wel dudielijk de voordelen als het zonnetje iets minder schijnt.
Tot zover...
Vandaag 31Kwh met 5,5Kwp. = 5.63 kw/kwp

Snowmiss schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 19:58:
[...]
Dat is dus 7,2 / 1,2 = 6 kWh/kWp

Is deze zichtbaar ? (foto tuinconstructie)
nee. helaasFreestyleFrl schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 20:05:
[...]
[afbeelding]
Is deze zichtbaar ? (foto tuinconstructie)
Verwijderd
Dan ben ik toch ook wel tevreden met mijn 5,04 kWh/kWp met vanaf 17.30 uur 1e paneel in schaduw. Valt me niet tegen.Snowmiss schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 19:58:
[...]
Dat is dus 7,2 / 1,2 = 6 kWh/kWp
oeps... niet gezien.
doet het wel.
leuke constructie.
Is dit nu tijdelijk of blijft dit zo staan?paulv1973 schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 20:21:
[...]
oeps... niet gezien.
doet het wel.
leuke constructie.
Dit blijft zo staan.Snowmiss schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 20:51:
[...]
Is dit nu tijdelijk of blijft dit zo staan?
Even een vraagje tussendoor voor de technici; heb vandaag 18,32kWh naar binnen geharkt met m'n zuivere Oost-West situatie. Ik heb 2x 8 250Wp panelen aangesloten op m'n 4000TL21. 1 string op de A (Oost) ingang en de andere op de B (West) ingang. Heb vandaag het ea. eens gemonitoord en kom tot de conclusie dat ik op Oost een max. piek van 1950W heb en op West vandaag een een kleine 1700W.
Mijn vraag is nu, is dit allemaal niet te weinig om de omvormer optimaal te laten functioneren? Ik zie ook dat de totale max. piek onder de 2500W (A+B) blijft.
Ik kan op West nog 4 panelen op m'n dak kwijt en op Oost nog 2. Dit zou zo zonder meer kunnen toch? Of is het beter om de 4000TL21 te vervangen door een 3000TL21?
Ben benieuwd naar jullie reactie!
Mijn vraag is nu, is dit allemaal niet te weinig om de omvormer optimaal te laten functioneren? Ik zie ook dat de totale max. piek onder de 2500W (A+B) blijft.
Ik kan op West nog 4 panelen op m'n dak kwijt en op Oost nog 2. Dit zou zo zonder meer kunnen toch? Of is het beter om de 4000TL21 te vervangen door een 3000TL21?
Ik heb 22 panelen op een SMA4000TL-20 liggen.caddyslack schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 21:20:
Even een vraagje tussendoor voor de technici; heb vandaag 18,32kWh naar binnen geharkt met m'n zuivere Oost-West situatie. Ik heb 2x 8 250Wp panelen aangesloten op m'n 4000TL21. 1 string op de A (Oost) ingang en de andere op de B (West) ingang. Heb vandaag het ea. eens gemonitoord en kom tot de conclusie dat ik op Oost een max. piek van 1950W heb en op West vandaag een een kleine 1700W.
Lijkt me dat jij een overgedimensioneerde omvormer hebt voor je Oost west opstelling.
Ik zou er in jou geval die 4 en 2 panelen bij leggen.
Geen enkel probleem...
Een vriend van me wil ook een pv systeem gaan instaleren... Ik heb hem aangestoken met het virus.
Ik had het al voorspeld.
Hij wil het volgende gaan leggen:
12x250Wp op Zuidoostm. dakhelling ongeveer 30'
en 12x 250Wp op Noord west (andere kant van het dak) dus ook 30'.
6000wp totaal (en mischien 1 paneel extra op Zuid oost geeft 6250Wp)
Welke omvormer zou hiervoor passen.
Lijkt me dat een 5kw omvormer met 2 onafahnkelijke mpp ingangen meer dan voldoende zou zijn.
Misschien zelf wel een 4kw.
Misschien 2x3kw en er 2 aparte systemen van maken?
Iemand ervaring met deze opstelling?
Ik had het al voorspeld.
Lijkt me dat een 5kw omvormer met 2 onafahnkelijke mpp ingangen meer dan voldoende zou zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door paulv1973 op 20-04-2013 21:47 ]
Zuid oost en noord west zullen niet veel overlappen, vergelijkbaar met een oost-west maar heftiger. Ik zou het op een 4000 Watt omvormer stoppen. Niet meer betalen voor wat je niet nodig hebt.paulv1973 schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 21:46:
Een vriend van me wil ook een pv systeem gaan instaleren... Ik heb hem aangestoken met het virus.
Ik had het al voorspeld.
De meeste omvormers van dit formaat hebben wel 2 inputs, let dan wel op dat je een omvormer hebt welke 3kW op 1 ingang kan afhandelen. Een voorbeeld hiervan is de SMA SB4000TL-21
Ik heb zelf een 4000TL-20databeestje schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 22:11:
[...]
Zuid oost en noord west zullen niet veel overlappen, vergelijkbaar met een oost-west maar heftiger. Ik zou het op een 4000 Watt omvormer stoppen. Niet meer betalen voor wat je niet nodig hebt.
De meeste omvormers van dit formaat hebben wel 2 inputs, let dan wel op dat je een omvormer hebt welke 3kW op 1 ingang kan afhandelen. Een voorbeeld hiervan is de SMA SB4000TL-21
Deze gaat volgens mij per ingang tot max 2100...
Hmm, denk dat mijn omvormer inderdaad 3

geval netjes verdeeld op 2x 2100
[ Voor 9% gewijzigd door paulv1973 op 20-04-2013 22:30 ]
SMA Sunny design geeft 0,6 Kw/Kwp op Noord oost
Is inderdaad niet geweldig.
Maar 13x zuidwest en 12 x noordoost geeft toch 4700kwh per jaar.
Is inderdaad niet geweldig.
Maar 13x zuidwest en 12 x noordoost geeft toch 4700kwh per jaar.
wat zijn de afmetingen eigenlijk van het dak op zuidwest.
Dit dak eerst maximaal vol leggen met 270W panelen of misschien passen er wel 12 - 310W panelen op.
Ik zou eerst allen het zuidwest dak gebruiken.
Het geld wat je dan over houd investeren in bv. led verlichting een zuinige vriezer / wasmachine enz.
Dit dak eerst maximaal vol leggen met 270W panelen of misschien passen er wel 12 - 310W panelen op.
Het geld wat je dan over houd investeren in bv. led verlichting een zuinige vriezer / wasmachine enz.
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
Ik lees al een tijdje mee en wil nu ook panelen op mijn dak leggen. Dak ligt mooi zuid en ik kan ongeveer 16 panelen kwijt. Via de gemeente is er nu de mogelijk om collectief in te kopen. Inmiddels heb ik de volgende offerte ontvangen: https://samenzonneenergie...neenergie_zuidholland.pdf
Naar mijn idee is dit wel een redelijke prijs. Ik ben niet zo'n doe het zelver en dit is all-in.
Ik heb nog wel wat vragen. Mijn huis is van 1890 en het dak dus ook. De originele dakpannen liggen er nog op. Werkt verder prima, hebben de afgelopen 20 jaar alle stormen overleeft en ook geen lekkage. Kan een modern bevestiging systeem hiermee overweg?
Ik heb ook een vraag over de aansluiting op de elektrische installatie. Ik heb nog zo'n ouderwetse groepenkast met porseleinen stoppen. Slechts drie groepen voor het hele huis waarvan 1 groep geaard. Verder heb ik geen meterkast, de stoppenkast zit achter een paneeltje naast de voordeur. Er is géén ruimte voor extra groepen. Is dit een probleem?
Naar mijn idee is dit wel een redelijke prijs. Ik ben niet zo'n doe het zelver en dit is all-in.
Ik heb nog wel wat vragen. Mijn huis is van 1890 en het dak dus ook. De originele dakpannen liggen er nog op. Werkt verder prima, hebben de afgelopen 20 jaar alle stormen overleeft en ook geen lekkage. Kan een modern bevestiging systeem hiermee overweg?
Ik heb ook een vraag over de aansluiting op de elektrische installatie. Ik heb nog zo'n ouderwetse groepenkast met porseleinen stoppen. Slechts drie groepen voor het hele huis waarvan 1 groep geaard. Verder heb ik geen meterkast, de stoppenkast zit achter een paneeltje naast de voordeur. Er is géén ruimte voor extra groepen. Is dit een probleem?
yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today....
Deze constructie wekt mijn nieuwsgierigheid opFreestyleFrl schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 19:16:
Kun je de driehoekige onderbouw in detail laten zien? Zo te zien is het metaal. Is dat ook zelf gemaakt? Hoe zit het paneel vast?
Is een vlakke houten constructie, een simulatie van een platdak zeg maar.mrmrmr schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 22:49:
[...]
Deze constructie wekt mijn nieuwsgierigheid op![]()
Kun je de driehoekige onderbouw in detail laten zien? Zo te zien is het metaal. Is dat ook zelf gemaakt? Hoe zit het paneel vast?
Met daarop de panelen icm. flatfix beugels.
Je dak is geen probleem...Tweaker.nu schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 22:48:
Ik lees al een tijdje mee en wil nu ook panelen op mijn dak leggen. Dak ligt mooi zuid en ik kan ongeveer 16 panelen kwijt. Via de gemeente is er nu de mogelijk om collectief in te kopen. Inmiddels heb ik de volgende offerte ontvangen: https://samenzonneenergie...neenergie_zuidholland.pdf
Heb zelf een huis van 1905 en ook oude pannen.
Click-fit paste prima.
Je stoppenkast weet ik niet,
Zou ik eens beter naar laten kijken.
Zelf heb ik de oude stoppenkast met de porcelijne stoppen laten vervangen door een modernemet 2 extra
25A groepen voor PV. Waarvan nu 1 in gebruik.
Ik denk dat jij zeker je oude kunt laten vervangen door een moderne met ook een vrije groep extra.
Wellicht zou je de staat van de panlatten kunnen controleren, als deze rot zijn kan eigenlijk geen enkel systeem goed gemonteerd worden.Tweaker.nu schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 22:48:
Panlatten zijn nog prima gelukkig.
yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today....
Dakgoot is 7meter, nok is 8 meter x 3,90meter.zonnebaas schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 22:44:
wat zijn de afmetingen eigenlijk van het dak op zuidwest.
Dus 13 is de max. 2x6 portrait en dan nog 1 in de bovenhoek.
Panlatten heb ik wel op een 3-tal plaatsen vervangen.Tweaker.nu schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 22:57:
Panlatten zijn nog prima gelukkig.
Ik had 3 plekken in het dak waar de pannen iets doorhingen.
Bleek een noest in de panlat te zitten die was doorgezakt/gebroken.
Was een mooi moment dit te herstellen....

Dit topic is gesloten.