Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.589 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 09:23:
Zelf een plan gevat om een stuk zelf verbruik af te dekken door middel van accus en een paar panelen.
Uiteraard moet je helemaal zelf weten of je dit wilt doen, maar op dit moment zie ik geen enkele toegevoegde waarde van dit soort initiatieven. Met eigen accu's heb je per definitie verlies en relatief veel kosten. Het levert je dus niets op en kost alleen maar geld.
Je hebt al een perfecte accu met 100% rendement beschikbaar, namelijk het energienet in combinatie met de wettelijke salderingsregels.
Pas ALS die salderingsregels er aan gaan (en dat weet je vroeg genoeg) worden dit soort initiatieven interessant. Tot die tijd zou ik er geen tijd en geld in steken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2013 10:38 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 11:42

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 10:34:
[...]

Uiteraard moet je helemaal zelf weten of je dit wilt doen, maar op dit moment zie ik geen enkele toegevoegde waarde van dit soort initiatieven. Je hebt al een accu met 100% rendement beschikbaar, namelijk het energienet in combinatie met de wettelijke salderingsregels.
Pas ALS die salderingsregels er aan gaan (en dat weet je vroeg genoeg) worden dit soort initiatieven interessant. Tot die tijd zou ik er geen tijd en geld in steken.
Mwah, je hebt zeker geen slimme meter thuis met alle registratie perikelen ;)

Ik verwacht nog wel wat administratie en belwerk bij de eerstvolgende afrekening. Daarnaast heb ik begrepen dat bij de Nuon je eerst afgerekend wordt en pas later de opwek terug krijgt.

Ze kregen de initiele aanmelding van de teruglever EAN ook niet goed, dus ik heb er een hard hoofd in. Mensen met een digitale meter voor terugleverregistratie hebben wellicht een iets andere case dan mensen die gewoon een automatisch salderende meter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 09:47:
Al enige tijd volg ik af en toe dit topic (en het voorgaande deel) omdat er toch vanuit mijn kant interesse is om ook een aantal zonnepanelen te plaatsen.

Ik loop echter op een aantal dingen vast, wat ik of niet goed snap of graag zou willen weten.

Eerst even een korte situatie schets van het dak etc.
- afmetingen waar de panelen geplaatst kunnen worden: 6m x 2.5m (max) (onder dakkapel)
- eventueel op dakkapel alleen dan niet de ideale hellingshoek (4x2m) dit vanwege dat de dakkapel slechts 1 pan onder de nok zit en er niet boven de nok uit mag gekomen.
- de zon heb ik van smorgens opkomst tot 17:00uur
- ligging dak/huis ZZO, geen schaduwen.

Hieronder de zaken waar ik nog niet geheel over uit ben:

Ik ben me aan het orienteren op panelen van 250W of meer, waarvan ik er dan op de 6x2,5m maximaal 6 kan plaatsen, en eventueel nog 2 op de dakkapel (maar of dat kosten effectief is ivm frame etc. vs opbrengst kan ik niet bepalen)

Of zou het verstandiger zijn om 9x een 200W paneel te plaatsen op de 6x2,5m ?

Is het in deze verstandig om geheel zwarte panelen te nemen of heeft dat weinig zin tov de blauw/paarse (aangezien de zon er meteen smorgens opstaat).
Qua kleurstelling bij het dak zouden de zwarte panelen+zwarte frame (clickfix) beter passen.

De omvormer welke geschikt zou zijn verschilt weer per aanbieder als ik online (via top50solar.nl) de wensen doorvoer.
Waar de omvormer in ieder gaval aan moet voldoen:
- Genoeg vermogen/wattage voor de set van 6 of 9 panelen met eventuele uitbreiding van de panelen op de dakkapel.
- Wifi zodat er ergens in de woonkamer een mooi overzicht display is van wat de panelen opbrengen op dat moment, week/maand/jaar etc. Het liefst ook met een teller wat je tot dan toe aan euro's bespaart hebt (bestaat dit eigenlijk wel?)
- Niet al te veel herrie mag de omvormer maken, komt op zolder te hangen
- Weinig warmte ontwikkeling van de omvormer.

Wat is in deze een goede advies voor een omvormer?

In de meterkast heb ik geloof ik geen vrije groep dus die zal nog geplaatst moeten worden.
Wel heb ik nog een oude meter met zo'n draaischijf.
Op dit moment in mn jaarverbruik zo'n 4500kW

Missen jullie nog info om de vragen te beantwoorden, laat het dan weten dan vul ik het aan.
Ik ben inmiddels al weer verder en heb een aantal offerte trajecten uitstaan.
De set zal gaan bestaan uit 6x 250Wp of 300Wp.

Alleen is het nog een beetje uitpluizen wat de verschillen zijn tussen de diverse panelen, is er ergens een overzicht te vinden tussen de diverse merken/typen panelen qua oipbrengst en performance?

Verder vroeg ik me af wat de meerwaarde is van een SMA 2000-HF en een vergelijkbare Omnik omvormer.
Is daar ook ergens informatie over te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

databeestje schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 10:08:
[...]

?

Ik snap je niet helemaal? Je moet het zo zien, je kan zo meer van je eigen verbruik afdekken als de saldering eraan gaat. Ik zie niet in waarom dat perse slecht zou zijn.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom dit meteen een "middelvinger" zou zijn. Maar goed.

Ik realiseer me net dat het nog veel simpeler kan.
- Batterijlader 36 of 48 Volt op tijdklok (10-16:00 bijvoorbeeld) (dan is er toch wel opwek van de 2800Wp thuisinstallatie)
- 3 of 4 accus van 12 volt, of 2 van 24 volt in serie. (Van de sloop voor een habbekrats)
- PowerOne Micro 0,3 (200 euro)

Op die manier verspil je weinig energie omdat de lader stopt als de accu vol is. Helemaal mooi zou een lader zijn welke het vermogen afstempt op de opwek, maar dat is wel erg fancy, als is het aansturen met een netduino oid met behulp van relais dan een eitje.
Hier vind je de schakel techniek ( als ik je goed begrijp? ) waar je naar op zoek bent
verdiep je er maar eens in ( schema's lezen en inpassen in je elektrobrein ;) )
Je vind op die site wel meer ideen voor je projekt.
http://www.mobilenergy.nl...100A/flypage-ask.tpl.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 10:43:
[...]
Mwah, je hebt zeker geen slimme meter thuis met alle registratie perikelen ;)
Neuh, een domme digitale met 4 telwerken, uit 2007. En ik heb ook nog geen paneeltjes; ik wacht nog in spanning op levering (kleine 4kWp over 2-3 weken, had er al moeten zijn maar is, vermoedelijk door dat heffingsgedoe, vertraagd :().
En ALS er bij mij al ooit een slimme meter komt mag die geen info verstrekken aan de leveranciers.
Hopelijk zijn die perikelen eenmalig; als het eenmaal goed is ingeregeld zal het best goed lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

PClop schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 10:53:
[...]

Hier vind je de schakel techniek ( als ik je goed begrijp? ) waar je naar op zoek bent
verdiep je er maar eens in ( schema's lezen en inpassen in je elektrobrein ;) )
Je vind op die site wel meer ideen voor je projekt.
http://www.mobilenergy.nl...100A/flypage-ask.tpl.html
Dat is een mooie link!!

Vooral die berekening om zo'n systeem te dimensioneren.
Ik zit zelf ook al een tijdje er over na te denken om met zo'n systeem te gaan experimenteren.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

@Databeestje
http://omvormers-12v-naar...attro-configuratie-11.php
een heel interessant artikel om eens door te lezen.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dat is een vergelijkbare functie als de Nedap powerrouter en Omniksol hybride. Overigens heb ik al een UPS in huis welke een deel van de apparatuur onder stroom houdt.

Ik was meer aan het sturen richting verhoogd zelfverbruik maar niet een joekel van een 5kw omvormer om het hele huis erop te draaien zoal de Nedap Powerrouter, Effekta VXR of SMA Sunny Island oplossingen.

De grote omvormers lopen nogal in de papieren, het idee om met een relatief kleine omvormer het achtergrond verbruik weg te drukken kreeg ik na de introductie van de SMA Sunny Island hybride. Dat apparaat zit parallel aan de verbruikers specifiek voor het verhogen van het zelfverbruik van de opgewekte kWh'en. Alleen 5000 euro of meer uitgeven aan een omvormer voor 6kW vermogen (en bijbehorende accus) is een beetje belachelijk veel, dat haal ik er (zeker) niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:04
@databeestje.
eigenlijk wil je een steca300 met +/-750Wp.
en dan alle over productie in een accu dumpen voor later gebruik.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

migjes schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 12:14:
@databeestje.
eigenlijk wil je een steca300 met +/-750Wp.
en dan alle over productie in een accu dumpen voor later gebruik.
Nou heb ik al 2800Wp, dus waarom niet gewoon met een deel daarvan gebruiken om de accu te laden. Ik heb 2 kWh meters met puls, ik zou dus aan de hand van het netto verbruik een lader kunnen schakelen.

Eerdaags maar een netduino oid op de kop tikken om semi-realtime het verbruik te zien. Solarmeter uitbreiden met een trigger opwek > nnn Watt en dan een uitgang schakelen.

Net als dat sommige mensen een verwarmings element of boiler schakelen bij hogere opbrengst. Aan de hand van het netto verbruik is natuurlijk het mooiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:16
een flink aantal pagina's terug post ik over mijn nieuwe installatie met 2750wp en een sma2100tl erop.
dat ik te weinig vond en de meeste hier ook.
echter heb ik tussen tijds contact gehad met sma hierover en zeiden dat het verlies maar minimaal is.
Ik heb hier een link van pvoutput waarmee ik mijn installatie vergelijk met een installatie van 2750wp en een sma2500 erop met een mooie dag zoals gisteren.
wat je mooi kan zien is dat de andere iets meer naar oosten wijst.
zie:
http://pvoutput.org/compa...39&sid1=15800&dt=20130327

edit:
link van fp4all van mij logger.
http://www.fp4all.org/user/status.php?sysid=3949

[ Voor 7% gewijzigd door SpikeHome op 28-03-2013 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-10 10:28
Als je nou je digitale energiemeter ook nog uit kan lezen met die netduino dan kun je meten of je meer opwekt dan verbruikt en dan pas de lader inschakelen.
Of je doet het beide... Wordt weer leuke if-elseif-else code ;-)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-YaRqmV-3yhc/UVRPYpRqveI/AAAAAAAAFow/Lm5Z8kGWFfI/s477/netduino+monitoring.jpg
Je bedoeld je smartmeter uitlezen dat kan met de netduino plus prima zie:
P1, S0 en Temperatuur logging met de Netduino Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De hoek van de panelen vind ik interessant, in juni staat de zon hier onder een hoek van 60 graden, dan is er nog 10 graden verschil (om 13u) met mijn panelen die nu op 20 graden (plat dak) staan.
De rest van het jaar staat de zon lager en zou het in principe beter zijn om mijn panelen op 30 graden te zetten.
Of mis ik nog wat?

Ter vergelijking (eigenlijk de reden dat ik er mee kom):
Mijn broertje in Epe heeft exact dezelfde panelen en omvormer als ik, maar een schuin dak van +- 45 graden.
Hij produceerde de laatste 2 dagen 15,2KWh en ik 12,1KWh, beide op zuid.
In de zomer zal ik wel meer dan hem produceren, maar dat doe ik met 30 graden ook volgens mij.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-f98WNFIgRC8/UVRbsdjXpCI/AAAAAAAAFpA/6al1_9CFnR0/s432/zonpaneelhoek.png
Zeker is de hoek interessant deze tabel geeft het duidelijk weer.

De installaties die vlakker liggen zullen de komende maanden meer straling ontvangen.

Mijn platte carport installatie hoek 5 graden zuid zal in juni evenveel straling ontvangen als een installatie op een schuin dak zuid van 53 graden als de zon op zijn hoogst staat.
Ideale hoek panelen = 29 mijn afwijking tov ideale hoek = 29-4=24 graden
29 + afwijking 24 graden = 53 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door zonnebaas op 28-03-2013 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het probleem is wel hoe je een flatfix systeem kan aanpassen zonder de windvastheid aan te tasten.
Alles opnieuw kopen zie ik niet zitten, de ballast zijde iets verhogen is misschien wel te doen ...
Is met de volgende foto in te schatten welke hoek het is?
Voor hetzelfde geld is het wel 30 graden en ga ik voor niks aan de slag :+
Zo niet, dan ga ik de boel maar eens opmeten als het wat warmer is.

Afbeeldingslocatie: http://dc621.4sync.com/img/mmYRYHTR/s7/dakrechts1.jpg?async&0.177700683940202

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
bah, inkoopsprijzen zijn 12 % omhoog in de afgelopen drie weken. Het begint voelbaar te worden als je offerte's opvraagt.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
Speedy-Andre schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:38:
Het probleem is wel hoe je een flatfix systeem kan aanpassen zonder de windvastheid aan te tasten.
Alles opnieuw kopen zie ik niet zitten, de ballast zijde iets verhogen is misschien wel te doen ...
Is met de volgende foto in te schatten welke hoek het is?
Voor hetzelfde geld is het wel 30 graden en ga ik voor niks aan de slag :+
Zo niet, dan ga ik de boel maar eens opmeten als het wat warmer is.

[afbeelding]
Als ik hem nameet op de foto dan geeft hij bijna 45 graden!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Kievit1964 schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:57:
[...]

Als ik hem nameet op de foto dan geeft hij bijna 45 graden!!
Dat is vertekening denk ik, de onderste horizontale lijn staat niet recht in beeld.
Als ik naar de verhouding kijk dan is de ballast zijde iets van 35cm met de 30x30cm tegels en het paneel lijkt voor 2/3 op het frame te zitten (ruim 67cm),
Als je dat aanneemt dan zouden de benen van de driehoek zich als 1/3 en 2/3 verhouden, alleen is niet te zien of de hoek rechtsboven 90 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 10:04
Speedy-Andre schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 15:41:
De hoek van de panelen vind ik interessant, in juni staat de zon hier onder een hoek van 60 graden, dan is er nog 10 graden verschil (om 13u) met mijn panelen die nu op 20 graden (plat dak) staan.
De rest van het jaar staat de zon lager en zou het in principe beter zijn om mijn panelen op 30 graden te zetten.
Of mis ik nog wat?

Ter vergelijking (eigenlijk de reden dat ik er mee kom):
Mijn broertje in Epe heeft exact dezelfde panelen en omvormer als ik, maar een schuin dak van +- 45 graden.
Hij produceerde de laatste 2 dagen 15,2KWh en ik 12,1KWh, beide op zuid.
In de zomer zal ik wel meer dan hem produceren, maar dat doe ik met 30 graden ook volgens mij.
de hoek is zeker een interessante variabele.
maar met een grotere hoek is er ook een grotere afstand tussen de panelen nodig anders heb je meer last van schaduw.
en vergeet niet de uren dat er licht schijnt in de verschillende seizoenen, zomer en nu zijn best een groot verschil. (deze dag 12:37 op 18-6 hebben we 16:45)
en als het bewolkt is wil je ze eigenlijk bijna helemaal plat hebben om vol vermogen uit de panelen te halen.
enz...

veel variabele, en veel keuzes.
ik zou er niet vreemd van op kijken als jij per jaar meer doet als je broertje.
per dag kijken is iedergeval niet verstandig, maar kijk eerder naar een jaar.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnebaas schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:18:
[afbeelding]
Zeker is de hoek interessant deze tabel geeft het duidelijk weer.

De installaties die vlakker liggen zullen de komende maanden meer straling ontvangen.

Mijn platte carport installatie hoek 5 graden zuid zal in juni evenveel straling ontvangen als een installatie op een schuin dak zuid van 53 graden als de zon op zijn hoogst staat.
Ideale hoek panelen = 29 mijn afwijking tov ideale hoek = 29-4=24 graden
29 + afwijking 24 graden = 53 graden.
klopt niet, bij een slechte zomer scoort 20 graden beter door de difuse straling,
we wonen in nederland en een mooie zomer is schaars
uit de meet en reken gegevens van siderea.nl blijkt dat er een constante stroom van onzin word verteld,
vb : waarom heeft ecn nooit verteld dat je op je sloffen 1000kWh/kWp haalt in de kuststrook waar ze zelf zitten met hun meetveld sinds 1999 ?
het brandpunt is hier ook westelijker dan in het binnenland, ik bereik mijn piek altijd rond 15:10 in de zomer.
nergens lees ik dat, al 6 jaar ervaar ik dat

-winteropbrengsten doen echt niet ter zake, 2 juni dagen leveren meer op dan heel januari
-een zomeropbrengst (op 20 graden) van 1 dag met regen is hoger dan een week zon in januari
-de meeropbrengst van de zomer is natuurlijk veel groter dan het verlies in de winter
-je kunt bij 20 graden meer plaatsen op een vlak dak, schaduw in de winter beperkt zich tot 3% systeemverlies op jaarbasis, de meeropbrengst in de zomer laat zich wel raden.

ik heb grote spijt van het volgen van de zogenaamde instanties en alle nablaat die word gedaan,
van de instralingsmodelletjes.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2013 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-hMuSPTVTK9M/UVRyUf44lgI/AAAAAAAAFpQ/mXQySof1huE/s793/cos%2Bafstand.png even wiskunde ophalen !

@speedy-andre
even een plaatje en berekening blijft wel lastig dus even nameten.
Maar ik zou de hoek niet veranderen de rijen lijken wat dicht op elkaar te maar dat kan natuurlijk vertekenen op een foto. Wacht eerste eens een jaar af nu ligt het er mooi strak bij 8)

@erik-pv
met diffuse licht hoop ik natuurlijk op meer straling met mijn bijna platte garage set. ;)

aanvulling: http://www.zonnepaneel-info.nl/minafstand.php voor afstand berekenen

[ Voor 7% gewijzigd door zonnebaas op 28-03-2013 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:22
Vandaag was de eerste dag dat mijn set gedraaid heeft! Helaas gisteren nog niet de logging voor elkaar kunnen maken, maar sinds een 20 minuten staat hij netjes elke 5 minuten naar pvoutput.org te loggen met dank aan SMAspot 8)

Mag ik even trots zijn?
pvoutput.org linkje

:)

Afbeeldingslocatie: http://volvo480.dyndns.org/images/panelen/zonnepanelen_geplaatst.jpg
Zo ziet de installatie er nu uit met de 20 ET Solar 195Wp panelen. Het blijft inclusief eindkapjes precies binnen het dakvlak, en ook heb ik het idee dat het regenwater netjes binnen de goot zal blijven. Komende week komt Zonvolt nog even langs om een aanpassing te maken zodat de panelen nog net wat mooier vlak liggen.

Heerlijk al even genoten van een terugdraaiende meter!

edit: ze zijn vanmiddag (5 april) langsgeweest! :)

[ Voor 7% gewijzigd door coyote1980 op 05-04-2013 17:37 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wel idioot eigenlijk dat ik op papier 20 graden geleverd gekregen heb en zeer waarschijnlijk irl 30 graden ;)
Tussen de rijen zit minimaal 80cm (op het dak gemeten van frame tot frame).

[ Voor 26% gewijzigd door Speedy-Andre op 28-03-2013 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

coyote1980 schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 18:00:
Vandaag was de eerste dag dat mijn set gedraaid heeft! Helaas gisteren nog niet de logging voor elkaar kunnen maken, maar sinds een 20 minuten staat hij netjes elke 5 minuten naar pvoutput.org te loggen met dank aan SMAspot 8)

Mag ik even trots zijn?
pvoutput.org linkje

[afbeelding]
Zo ziet de installatie er nu uit met de 20 ET Solar 195Wp panelen. Het blijft inclusief eindkapjes precies binnen het dakvlak, en ook heb ik het idee dat het regenwater netjes binnen de goot zal blijven. Komende week komt Zonvolt nog even langs om een aanpassing te maken zodat de panelen nog net wat mooier vlak liggen.

In 1 woord schitterend !!! Zo hoort het op ieder huis in mooi full black. Ik pleit voor een verbod op blauwe panelen bij deze. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-10 21:59
Super strak coyote1980! _/-\o_
Nog meer foto's? :9

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

hansdegit schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 10:04:
Ik snap dat soort initiatieven maar al te goed. Salderen gaat aangepakt worden, daar kan je op rekenen. Dan kan je maar beter voorbereid zijn.
Zou energiebesparing ook aangepakt gaan worden?
Heeft hetzelfde effect als salderen op de inkomsten van de energiebelasting.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Thanks! De rest van de foto's volgen volgende week,even wachten tot ze net wat strakker liggen en dan wat mooie plaatjes met een strak blauwe lucht erbij 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga nog 1 paneel op het dak erbij plaatsen met een micro omvormer ivm schaduw en max bestaande omvormer en kan er nog 2 kwijt op mijn schuurdak. Dan kom ik op 3250 WP en helaas is de ruimte dan op. Offerte aanvraag er vandaag uit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 23:02

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het is een mooi setje geworden, ga je het platte dak nog doen?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:41:
Ik ga nog 1 paneel op het dak erbij plaatsen met een micro omvormer ivm schaduw en max bestaande omvormer en kan er nog 2 kwijt op mijn schuurdak. Dan kom ik op 3250 WP en helaas is de ruimte dan op. Offerte aanvraag er vandaag uit gedaan.
Lastig virus he :)
Heel herkenbaar , nog geen jaar geleden begonnen met 1000Wp en nu 4750Wp.
Die ruimte ga je nog wel verzinnen, het virus is erg creatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Dank je Rol-Co! Nou, met 3900Wp zijn we eerst wel even tevreden. Was ook even een uitgave, maar het is dan wel een prima installatie voor ons. Met z'n tweeen zitten we nu op 3800 kWh per jaar, maar daar kan nog wel wat vanaf, dus qua productie dekken we vermoedelijk ons jaarverbruik zeker. :)

Of er moet een electrische auto komen die hiermee opgeladen kan worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Als dat dak op 't zuiden ligt, dan is de kans groot dat je gewoon 3800kWh opwekt met 3900Wp.. ;) Wij horen regelmatig van klanten met zuiddaken dat ze richting de 1000kWh/kWp gaan. Meestal wel combi mono's op SMA.

[ Voor 37% gewijzigd door SunshineCompany op 28-03-2013 20:16 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Het zijn idd mono's op SMA, dus zou wel heel gaaf zijn! Vandaag 5,6 kWh opgewekt. Morgen de eerste dag voor de boeg dat ik een volle dag logging kan meekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:16

Mag ik even trots zijn?
pvoutput.org linkje

[afbeelding]

Mooi hoor.

Gebruik je een piggy pack voor je logging?
Ik gebruik een kaartje van fp4all werk super logt gelijk naar pvoutput heb sma 2100 dan.
Link http://pvoutput.org/list.jsp?id=15066&sid=15800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:18
Mooie installatie!

Je schrijft staat hij te loggen, wat is in dit geval hij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Mag ik even trots zijn?
pvoutput.org linkje

[afbeelding]

Winst! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Het loggen doe ik nu met een Raspberry Pi met een Hama bluetooth dongle. Als tool gebruik ik SMAspot en die logt naar csv bestanden, én upload naar pvoutput.org :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:45:
[...]

Lastig virus he :)
Heel herkenbaar , nog geen jaar geleden begonnen met 1000Wp en nu 4750Wp.
Die ruimte ga je nog wel verzinnen, het virus is erg creatief.
Enige ruimte die ik nog heb is mijn serredak maar dan wordt het te donker in mijn huis en serre levert ook energie op. Vanaf begin maart tot eind oktober hoef ik bijna niet te stoken omdat hij dan door de zon mijn huis verwarmt. 1200 m3 gas met een 4 persoonshouden is niet veel op jaarbasis lijkt me. En mijn grasveld ga ik maar niet vol leggen.

Overigens heb ik nu na 4 maanden al het rendement te pakken die ik nu op mijn spaarrekening zou krijgen. Rest van het jaar is dus pure winst dus had graag nog wat meer weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Nu je gaskooktoestel nog vervangen door inductie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quasem
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-10 23:28
izdp schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 00:49:
Wel er zijn nog steeds goedkope chineesjes te koop hoor en als ik de prijs van VEH zie, dan denk ik eerder dat die al met hele dure panelen werken en dure installatuers en dure...............
Maar dat zal niet en ik blijf me verwonderen waar het geld aan de strijkstokken van al die zgn inkoopacties blijft hangen.
Mmm, ik moet zeggen dat ik meerdere offertes gezien heb (kijk ook maar her en der op internet) en zeker geen betere gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

coyote1980 schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:47:
Dank je Rol-Co! Nou, met 3900Wp zijn we eerst wel even tevreden. Was ook even een uitgave, maar het is dan wel een prima installatie voor ons. Met z'n tweeen zitten we nu op 3800 kWh per jaar, maar daar kan nog wel wat vanaf, dus qua productie dekken we vermoedelijk ons jaarverbruik zeker. :)

Of er moet een electrische auto komen die hiermee opgeladen kan worden ;)
Met zijn 2-en dat verbruik ? Ik heb met 4 personen een lager verbruik. Heb je onder die fraaie panelen een wietplantage? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Dre schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 20:16:
[...]
Is dit een tabel alleen kijkt naar de stand van de zon, of ook naar diffuus licht bij bijvoorbeeld bewolking?
(zie eric-pvt)
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-f98WNFIgRC8/UVRbsdjXpCI/AAAAAAAAFpA/6al1_9CFnR0/s432/zonpaneelhoek.png

tabel geeft optimale instraling hoek aan per maand dus geen correctie voor diffuus licht.
Zon in Nederland varieert tussen 14,5 graden (21 dec) en 61,5 graden (21 juni)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Speksteenkachel schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:30:
[...]

Zou energiebesparing ook aangepakt gaan worden?
Heeft hetzelfde effect als salderen op de inkomsten van de energiebelasting.
Interessante stelling...Linksom of rechtsom: je wordt gepakt. Ik verwacht dat:
a) het salderen aangepakt (lees:versoberd) wordt
b) de energiebelasting verder zal stijgen
c) je steeds minder grip krijgt op je uitgaven voor energie. Lees: vastrecht en netbeheer stijgt.

Ik ben alleen gedekt voor b) en dan alleen voor het elektriciteitsdeel.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

hansdegit schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 22:10:
Interessante stelling...Linksom of rechtsom: je wordt gepakt. Ik verwacht dat:
a) het salderen aangepakt (lees:versoberd) wordt
b) de energiebelasting verder zal stijgen
c) je steeds minder grip krijgt op je uitgaven voor energie. Lees: vastrecht en netbeheer stijgt.

Ik ben alleen gedekt voor b) en dan alleen voor het elektriciteitsdeel.
In Duitsland zijn de mensen die nu een nieuwe installatie neerleggen ook al de sjaak.
Immers ze krijgen 20 jaar lang minder voor teruggeleverde stroom als dat ze betalen moeten voor afgenomen stroom.
Gelukkig is daar wat aan te doen.
Je ziet dat de markt voor powerrouter achtige oplossingen geëxplodeerd is daar :P
Dat gaan we hier ook krijgen als je de Nederlander aan z'n portomonee komt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Laatst online: 04-10 17:21

MieJuul

3970Wp

Speedy-Andre schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 18:02:
Wel idioot eigenlijk dat ik op papier 20 graden geleverd gekregen heb en zeer waarschijnlijk irl 30 graden ;)
Tussen de rijen zit minimaal 80cm (op het dak gemeten van frame tot frame).
De smartphone komt op een 23 graden uit.
Das toch dichter bij de 20 dan bij de 30 graden

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Dre schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 22:11:
[...]
Kortom: Dit soort grafieken zeggen weinig tot niks over de optimale hellingshoek voor de maandopbrengst.
Het zegt wat de optimale hoek is per maand voor directe instraling punt.

Het blijft natuurlijk koffiedik kijken; diffus licht of een dag direct licht zal ook per jaar verschillen.
Je bent natuurlijk afhankelijk van je dakligging en hoek. Op een plat dak weer andere keuzes maken iets lagere hoek waardoor je een extra rij kwijt kunt. Een schans of plat. 8)

Niet iedereen heeft een mooi zuid dak met een ideale gemiddelde hoek rond 35/36 graden. 8)

Ik gaf de tabel ook weer in relatie tot de zonnehoek dat in het voor- en na-jaar de tweakers met een steile dakhoek rond 55 graden in het voordeel zijn en dat dit verschuift in de zomer naar de daken met 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Duitsland is er ook subsidie te krijgen voor batterypacks. Zo'n pack kost +/- 10.000 EUR, voor Li, geloof ik.

NEDAP doet goede zaken, als enige partij die dat goed voor elkaar heeft. SMA etc. loopt achter, gaat die slag niet meer te pakken krijgen.

Overigens is de koe-geilheids-meter van NEDAP ook een knaller, op dit moment (geen grap).

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speksteenkachel schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 21:43:
Nu je gaskooktoestel nog vervangen door inductie :)
En electrisch verwarmen, beide op mijn to do lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ja, ze maken mooie dingen in Groenlo. Is bij jou in de buurt, toch SSC?

edit: ben er een keer wezen kijken voor mijn werk. Mooi bedrijf, leuke mensen.

[ Voor 36% gewijzigd door hansdegit op 28-03-2013 22:36 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Rol-Co schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 22:35:
Een elektrische boiler is het volgende dat op m'n lijstje staat.
Inductie koken bevalt uitstekend hier.
SunshineCompany schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 22:34:
NEDAP doet goede zaken, als enige partij die dat goed voor elkaar heeft. SMA etc. loopt achter, gaat die slag niet meer te pakken krijgen.
Heb je van onderstaand apparaat van SMA nog iets uit de markt vernomen.
Of kiest men toch meer voor de Powerrouter van Nedap?
http://www.sma.de/produkt...ter/sunny-island-60h.html

[ Voor 47% gewijzigd door SpeksteenWP op 28-03-2013 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

MieJuul schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 22:25:
[...]

De smartphone komt op een 23 graden uit.
Das toch dichter bij de 20 dan bij de 30 graden
Da's wel heel algemeen, zodra ik de boel heb opgemeten weten we het zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Speksteenkachel schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 22:37:
[...]

Een elektrische boiler is het volgende dat op m'n lijstje staat.
Inductie koken bevalt uitstekend hier.

[...]

Heb je van onderstaand apparaat van SMA nog iets uit de markt vernomen.
Of kiest men toch meer voor de Powerrouter van Nedap?
http://www.sma.de/produkt...ter/sunny-island-60h.html
Hoe zat dat ook alweer? Zo'n batterijdinges als de PowerRouter of een SMA sunny island...Mogen die wel worden toegepast op het lichtnet in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-10 09:52
ja dat mag, ronald van nulwoning.nl heeft zon nedap offgrid optie :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
Rol-Co schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 22:35:
[...]

Als je over gaat naar Inductie bespaar je volgens verschillende sites maar 50-75 m3 gas per jaar. Scheelt zo'n 45 euro per jaar.
Daarmee haal je niet de meerkosten van een inductieplaat er uit (zelfs als ik ervan uitga dat je elektriciteit over hebt en dus "niets" betaald voor het gebruik van de inductieplaat)

Je overschot gebruiken voor verwarming heeft denk ik het meeste zin omdat hier het meeste gas naar toe gaat. Tevens is de investering hierin veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Laatst online: 07-10 14:56
zonnebaas schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:45:
[afbeelding] even wiskunde ophalen !

@speedy-andre
even een plaatje en berekening blijft wel lastig dus even nameten.
Maar ik zou de hoek niet veranderen de rijen lijken wat dicht op elkaar te maar dat kan natuurlijk vertekenen op een foto. Wacht eerste eens een jaar af nu ligt het er mooi strak bij 8)

@erik-pv
met diffuse licht hoop ik natuurlijk op meer straling met mijn bijna platte garage set. ;)

aanvulling: http://www.zonnepaneel-info.nl/minafstand.php voor afstand berekenen
Ik heb hem even uitgetekend in Autocad. Lengte 80 cm, ondersteuning 35 cm, haaks op de lengte en op 60 cm van de onderkant.

Kom ik uit op exact 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

hansdegit schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 23:04:
[...]

Hoe zat dat ook alweer? Zo'n batterijdinges als de PowerRouter of een SMA sunny island...Mogen die wel worden toegepast op het lichtnet in NL?
De omvormers om energie het net in te stoppen is niet veel anders dan wat we nu al doen met een zonnepaneel.

DC voedingsbron (paneel/accu) -> omvormer - > lichtnet
10 panelen (~300 Volt) -> 3kW omvormer -> lichtnet
1 paneel (~30 Volt) -> 250Watt omvormer -> lichtnet
3 12 Volt accus (~36 volt) -> 250 Watt omvormer -> lichtnet

Dezelfde regels met betrekking tot de zonneomvormers zijn van toepassing, deze moeten uitschakelen bij stroom uitval. Dit geldt ook voor de Sunny Island 6.0/8.0H hybride. Er is geen verplichting om een hele grote omvormer te gebruiken omdat deze direct in verbinding staat met het lichtnet.

Als de omvormer niet het volledige vermogen kan leveren komt dat gewoon uit het lichtnet vandaan. Niet anders dan de huidige zonnepaneel omvormers het doen.

Dit is ook de strategie van de SMA Smart Energy nogiets omvormer, dit is een 5kW omvormer, met een 2kWh LiPo accu pack, niet genoeg om het hele huis op te draaien, maar genoeg om meer van de energie zelf te gebruiken.

De logica hier zit in de SMA home manager, feitelijk niets anders dan een doorgeefluik van het huidige verbruik afgezet tegen de opwek.(door middel van pulse kWh tellers, P1 niet ondersteunt) De omvormer stuurt aan de hand van de deze informatie stroom het net op, of laad de accus.

Voor de conventionele Sunny Island en Nedap PowerRouter is de situatie anders, hier gaat de aansluiting van de netbeheerder de PowerRouter in, en het huis sluit je op de PowerRouter aan. Dit is dus meteen een UPS voor het huis, de keerzijde is dat de omvormer en accus sterk genoeg moeten zijn om het gehele huis inclusief wasmachine te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 22:08:
[...]

Met zijn 2-en dat verbruik ? Ik heb met 4 personen een lager verbruik. Heb je onder die fraaie panelen een wietplantage? :D
Die 3800 kWh is inclusief een 2e koelkast met vriesvak die er binnenkort uitgaat. En een oude TV die binnenkort achter een standby killer gaat. En nog wat adapters die voor een paar keer per jaar permanent ingeplugd zitten. Dus daar is nog wat te verbeteren op zijn zachtst. Verder hebben we de afgelopen 5 jaar flink verbouwd wat ook de nodige stroom zal hebben gekost. Dus het zal me niet verbazen als het lukt om op 3000 kWh bruto gebruik per jaar te komen dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

pegagus schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 08:28:
[...]

Ik heb hem even uitgetekend in Autocad. Lengte 80 cm, ondersteuning 35 cm, haaks op de lengte en op 60 cm van de onderkant.

Kom ik uit op exact 30 graden.
Bedankt, dan zijn de berekeningen die bij 30 graden uit komen in de meerderheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:31

Barrycade

Through the...

Arg :( ze komen zo mijn 10 Solar Frontier panelen plaatsen, maar op het dak waarop het moet gebeuren ligt nog sneeuw....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:42
Bestaan er langwerpige zonnepanelen van max 40cm breed (en dan iets van 2m lang)? Dat zou misschien nog op me balkon kunnen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Barrycade schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 09:30:
Arg :( ze komen zo mijn 10 Solar Frontier panelen plaatsen, maar op het dak waarop het moet gebeuren ligt nog sneeuw....
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=7pY5cmAy4Nc]

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=s5lcX_M9AmI&feature=endscreen]

[ Voor 11% gewijzigd door Speedy-Andre op 29-03-2013 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Einde dakgoot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Laatst online: 04-10 17:21

MieJuul

3970Wp

Dat wel, maar was damage control als ik het verhaal mag geloven.

Heel aanstekelijk lachje heeft die kerel trouwens _O-

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:31

Barrycade

Through the...

Nou zo veel sneeuw ligt er ook weer niet :) En ondertussen is het dak sneeuw vrij en is men druk bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-10 19:38
Vandaag een lekker dagje vrij, mooi moment om de eerste 3 zelfbouw panelen alvast op het oost dak te legen.
Toen ik vanmorgen op het dak kwam viel me meteen op dat van de andere zelfbouw panelen, de gene met de dubbelglas constructie bedolven langen onder laagje ijs, terwijl de andere panelen daar geen last van hadden.

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FZonnepanelen%2Fzelfbouw+oost%2F20130329_085220.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

Ik heb er deze keer voor gekozen om alleen op de kruising van de panelen profielen te plaatsen uit kosten besparing, het is echter wel veel meer werk en denk dat ik het de volgende keer gewoon met hele profielen ga doen.

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FZonnepanelen%2Fzelfbouw+oost%2F20130329_102936.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

Ik heb gekozen voor een enecsys 480duo omdat ik hier 6 panelen op aan kan sluiten, en ik per 3 panelen het systeem kan uit breiden. Bij een grote string omvormer had ik op zijn minst eerst 12 panelen moeten maken. Plus op dit dak heb ik nog wel wat last van schaduw in de middag.

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FZonnepanelen%2Fzelfbouw+oost%2F20130329_110725.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FZonnepanelen%2Fzelfbouw+oost%2F20130329_110839.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

Bij de omvormer heb ik ook meteen gekozen voor een enecsys gateway voor wat monitoring.

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FZonnepanelen%2Fzelfbouw+oost%2Fenecsys.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

De panelen zullen over het algemeen het meeste in de ochtend gaan produceren van wegen de NO-O opstelling echter wel onder een hoek van 13 graden. Rond 12e pakte ie toch nog even 120 watt :)

Nu nog 25 panelen maken...

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Laatst online: 11:18
coyote1980 schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 21:25:
Het loggen doe ik nu met een Raspberry Pi met een Hama bluetooth dongle. Als tool gebruik ik SMAspot en die logt naar csv bestanden, én upload naar pvoutput.org :)
Off-topic: Heeft jouw Pi ook last van spontaan blijven hangen of heb je dat opgelost met de installatie van watchdog?

[ Voor 1% gewijzigd door Snowmiss op 29-03-2013 12:35 . Reden: off-topic, maar het kwam nu eenmaal langs in dit topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
stef110 schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 12:23:

Nu nog 25 panelen maken...

stef
Heel interessant om je hobby-panelen te volgen; ze zien er gewoon strak uit. Kost wat tijd, maar dan heb je ook iets om trots op te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-10 13:35
Net nog een opdracht verstuurd, hardnekkig virus is dit.... :)
Dit maal voor mijn ouders, set bestaat uit:

1x Omniksol 4.0
8x HJ Solar HJM260M-32
Installatie materiaal voor plat dak montage en bijbehorende bekabeling.

1 string van 8 panelen

Totaalprijs: 3159,- euro exclusief subsidie. Levering is gratis omdat het morgen met mijn zending mee komt.

Hopelijk binnenkort alles gaan plaatsen!

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Snowmiss schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 12:34:
[...]

Off-topic: Heeft jouw Pi ook last van spontaan blijven hangen of heb je dat opgelost met de installatie van watchdog?
Nou, ik log nog maar 24 uur, tot dusver zonder problemen. Heb wel een Hama class 1 bluetooth dongle genomen omdat ik daar goeie ervaringen over las. De tijd zal het wel leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedenmiddag heren/dames ...
Aangezien ik ook 'in' ben voor zonnepanelen en me al een tijdje aan het oriënteren ben;
Hoe, wat, waar, hoeveel ... !?
En nu zo'n beetje dit topic helemaal doorgespit heb, kom ik tot de conclusie dat er weinig tot geen gebruikers zijn van micro-omvormers en al helemaal niet van Enphase ???
Hoe komt dit ?
Na lang (onder)zoeken op het internet, kwaliteit en prijs vergelijken, bovendien een relatief mooi aangezicht van het huis ... tot een plan gekomen
Mijn plan ; 17 panelen op de westkant CS S6M 250 all black, 17 micro-omvormers Enphase M215 daarbij de Enphase Envoy Communications Gateway en de mogelijkheid tot volledige monitoring van het systeem via internet (ook via 't mobieltje), montage via Clickfit systeem, alles zelf te installeren 8)

Heb ff geen tekening wat ik kan kopiëren maar misschien geeft dit wat duidelijkheid ...

Een toprij van 7 ...- - - - - - -
2x2 ..................- -............- -
2x3 ................- - -............- - -
met het dakkapel onder de 7 en tussen de 2x2 en 3x3 panelen (hopelijk duidelijk zo ???)
De twee panelen aan de linkerkant naast het dakkapel, in de tweede en derde rij liggen deels in de schaduw van het dakkapel dus is alleen gedaan voor het gezicht, net als trouwens (de meerprijs) all black panelen

Is't wat ... of worden hier bepaalde mensen niet blij van :9

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2013 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@HP2Sport

Micro-omvormers zijn duur ten opzichte van een grote omvormer, vandaar dat het niet zoveel toegepast wordt. Het is denk ik wel een prima oplossing voor schaduwproblemen of voor een of twee panelen.

Ik tel 2 x 3 panelen op de onderste rij, maar je geeft aan 3x3. Je kunt met een monospace font tekenen door gebruik te maken van [ pre ] [ / pre ] tags.

Om kosten te besparen zou je alleen panelen die schaduw krijgen op een micro omvormer kunnen zetten, en de rest op een grote omvormer. Het is wel zo dat veel panelen in een string beter kan zijn om zodoende dichter bij de efficientie piek te komen, dat hangt af van de omvormer/panelen combinatie, o.a. voltage bij diverse temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Laatst online: 06-10 22:46
Ach, ik maak lekker m'n eigen energie... beter dan inkopen !

[ Voor 87% gewijzigd door reddo op 29-03-2013 18:54 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:09

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Casper de Boer schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 15:23:
Net nog een opdracht verstuurd, hardnekkig virus is dit.... :)
Dit maal voor mijn ouders, set bestaat uit:

1x Omniksol 4.0
8x HJ Solar HJM260M-32
Installatie materiaal voor plat dak montage en bijbehorende bekabeling.

1 string van 8 panelen

Totaalprijs: 3159,- euro exclusief subsidie. Levering is gratis omdat het morgen met mijn zending mee komt.

Hopelijk binnenkort alles gaan plaatsen!
Inderdaad hardnekkig :P Ik heb voor m'n ouders ook al een set besteld, alleen was dat wel een betere aanbieding. Een SMA 2000HF omvormer (schat ik kwalitatief toch wat hoger in dan een Omniksol) met 8 stuks 255Wp JA Solar panelen volledig zwart inclusief clickfit, bekabeling, transport voor 2800 euro.

Ik snap alleen de 4kW omvormer niet. Nu alvast met uitbreiding op 't oog gekocht?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:40

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 18:15:
Mijn plan ; 17 panelen op de westkant CS S6M 250 all black, 17 micro-omvormers Enphase M215 daarbij de Enphase Envoy Communications Gateway en de mogelijkheid tot volledige monitoring van het systeem via internet (ook via 't mobieltje), montage via Clickfit systeem, alles zelf te installeren 8)
Gewoon lekker doen, zoals gezegd misschien iets duurder, maar wel mooie monitoring en direct alle schaduwproblemen voor. Enphase is natuurlijk niet de enige. In de topicstart staan nog een paar links naar andere merken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quipmk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 18:08
In een eerdere post al aangegeven dat ik nog wat panelen wou bijleggen.

Het volgende ligt er,
String 1 14 mono eging 195 w mono panelen op azimut 66.
String 2 5 mono eging 195 w panelen op azimut -114 (niet de optimale ligging maar ik heb anders geen plek).
Dak 45 graden.
Dit aangesloten op een SMA 3000 tl21. Nom vermogensverhouding volgens sunny design 81%

Vandaag gestart om 10 nieuwe eging egm 195 panelen bij te plaatsen op string 2. Volgens sunny design Geen probleem. De vermogensverhouding is dan 58%. Ik lees meestal dat optimaal 90 % is. Maar ja oost west laat het toe om hier van af te wijken. De profielen liggen er op morgen de 10 panelen plaatsen.

Dan ziet het er zo uit.
String 1 14 mono eging 195 w mono panelen op azimut 66.
String 2 15 mono eging 195 w panelen op azimut -114 (niet de optimale ligging maar ik heb anders geen plek).
Totaal 5655W geschatte opbrengst volgens Sunny design 3900 kWh. Over een jaartje weten we het.😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

migjes schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 19:33:
maar flink vermogen trekken als er een dik pak sneeuw op de panelen ligt en de opbrengst ruk is.
omdat je toch je huis warm wil hebben.
Nee hoor als ik m'n huis warm wil hebben stook ik m'n speksteen op met lokaal gewonnen hout uit de omgeving i.p.v. Putin gas.
Maar deze discussie moet maar verder in de Duurzame kroeg, oke :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-10 18:35

paulv1973

16.730Wattpiek

Welke diameter heeft een 6mm2 solarkabel?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
paulv1973 schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 20:47:
Welke diameter heeft een 6mm2 solarkabel?
7,1mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrmrmr schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 18:44:
@HP2Sport

Micro-omvormers zijn duur ten opzichte van een grote omvormer, vandaar dat het niet zoveel toegepast wordt. Het is denk ik wel een prima oplossing voor schaduwproblemen of voor een of twee panelen.

Ik tel 2 x 3 panelen op de onderste rij, maar je geeft aan 3x3. Je kunt met een monospace font tekenen door gebruik te maken van [ pre ] [ / pre ] tags.

Om kosten te besparen zou je alleen panelen die schaduw krijgen op een micro omvormer kunnen zetten, en de rest op een grote omvormer. Het is wel zo dat veel panelen in een string beter kan zijn om zodoende dichter bij de efficientie piek te komen, dat hangt af van de omvormer/panelen combinatie, o.a. voltage bij diverse temperaturen.
Was idd een foutje, is hersteld naar 2x3 in de onderste rij :+
(Monospace font ???)
Jep, ik weet inmiddels dat het wat duurder is, maar dat lost zich na + 10 jaar vanzelf op doordat de levensduur (naar het schijnt) ten opzichte van één grote +/- 2x zo lang is :? (Garantie ???)
Bovendien heeft één systeem de voorkeur ;)
Speksteenkachel schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 20:34:
[...]

Nee hoor als ik m'n huis warm wil hebben stook ik m'n speksteen op met lokaal gewonnen hout uit de omgeving i.p.v. Putin gas.
Maar deze discussie moet maar verder in de Duurzame kroeg, oke :)
Hier ook op een houtkachel (met een iets van speksteen O-) ) Passaat 1
ericplan schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 19:28:
[...]

Gewoon lekker doen, zoals gezegd misschien iets duurder, maar wel mooie monitoring en direct alle schaduwproblemen voor. Enphase is natuurlijk niet de enige. In de topicstart staan nog een paar links naar andere merken.
Vooral de monitoring sprak me wel aan, ik weet dat Enphase niet de enige is maar in zijn soort (voor zover ik kon vinden) wel de goedkoopste ...

Al met al wordt deze totale set ; zonnepanelen, omvormers, (monitoring) en montage materiaal niet één van de goedkoopste ... wel (voor wat betreft zichtwerk, gemak van monitoring en voor wat ik nu ongeveer weet ... ) kwalitatief behoorlijk goed spul :P

Kan natuurlijk altijd ... beter ... goedkoper ... 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2013 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Even het plan voor lokale energie opslag om de achtergrond in de nacht te onderdrukken verder uitgewerkt.

Met 3 deep-cycle (tractie) accu's van 12 volt, of 6 van 6 volt van circa 100Ah(24hr) per stuk is dat goed voor circa 1.4kWh per stuk. Echter gaat het om het nachtverbruik van circa 8 uur, dan blijkt het circa 1.1kWh per accu te kunnen leveren. Daaruitvolgt, in combinatie met 3 accu's in serie dat er dik 3kWh opslag is, en om de accus niet de vernieling in te helpen is het begrenzen op circa 2kWh per nacht de beste insteek, dit is een ontlading in een gunstig geval van circa 70%.

Als voorbeeld heb ik gekeken naar de Trojan 24MTX of 27MTX welke goed zijn voor 600 laad/ontload cycles. Uiteraard zit daar rek in afhankelijk van de lading en ontlading. Deze kosten circa 150 euro per stuk, wat neer zou komen op een investering van circa 500 euro inclusief kabelwerk, bak en zekering.

Uiteraard moet er dan ook zorg gedragen worden voor uitschakelen bij lage accuspanning, maar dat is niet onmogelijk. Dit zal door middel van relais moeten gebeuren, dit is wellicht het beste opgelost met een standalone schakeling, al kan deze natuurlijk ook met een embedded oplossing aangestuurd worden. Standaard het relais uiteraard fail-open. Hiermee kan de micro inverter op en afgeschakeld worden.

Voor het laden van de 36 volt accu zag ik onder andere HF accu laders op de volgende site:
http://www.fenntraser.nl/diversen-machines.htm
Hier hebben ze een 3604, 3607 en 3608 model voor het laden met 4, 7 of 8 Ampere (144, 252 of 288 Watt)

Ook hier zal een relais in fail-open tussen moeten welke door de embedded oplossing gestuurd wordt als opwek - laadvermogen > verbruik. Bijvoorbeeld 700 opwek - 288 lader > 163 actueel verbruik betekent activeren lader. Zodra dan het opwek onder dit niveau komt wordt de lader weer uitgeschakeld. Een standaard grace periode van 30 seconden of langer is hier wellicht goed van toepassing om onnodig schakelen te voorkomen.

Eerst maar een embedded kastje op de kop tikken en een paar relais. Ritmisch klikkende dingen altijd +1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MHB1968
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-03-2024
antonboonstra schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 19:23:
[...]

Inderdaad hardnekkig :P Ik heb voor m'n ouders ook al een set besteld, alleen was dat wel een betere aanbieding. Een SMA 2000HF omvormer (schat ik kwalitatief toch wat hoger in dan een Omniksol) met 8 stuks 255Wp JA Solar panelen volledig zwart inclusief clickfit, bekabeling, transport voor 2800 euro.

Ik snap alleen de 4kW omvormer niet. Nu alvast met uitbreiding op 't oog gekocht?
@antonboonstra

Is dat incl. of excl. BTW? En mag ik vragen waar je deze aanbieding vandaan hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:35
Self-supporting zijn is erg duur. Ik pik even een paar kengetallen uit de post
databeestje schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 22:59:
3 accu's [...] begrenzen op circa 2kWh per nacht

Trojan 24MTX of 27MTX [accu's] welke goed zijn voor 600 laad/ontload cycles.
investering van circa 500 euro inclusief kabelwerk, bak en zekering.
Dus voor de tijdelijke opslag van 600x 2 kWh = 1200 kWh doe je een investering in accu's van 500 euro.

Neem je dit als nachtstroom af dan ben je 0,21 (?) * 1200 = 252 euro kwijt
Nu ben je alleen al voor de accu's 500 euro kwijt

Je had de stroom ook terug kunnen leveren voor laten we zeggen 6 cent. Dan had je toch nog 72 euro gevangen.

Het is een leuk project, maar je moet het alleen maar daarvoor doen. Financieel en milieutechnisch is het niet recht te krijgen.
Voor het vermogen van de accu;s maakt het trouwens niet uit of je ze nu in serie of parallel schakelt. In serie geeft wel iets minder verlies in de kabels, maar als er een accu de geest geeft, ben je de sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Laatst online: 06-04 19:05
MeTooPV schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 23:38:
Self-supporting zijn is erg duur. Ik pik even een paar kengetallen uit de post

[...]

Dus voor de tijdelijke opslag van 600x 2 kWh = 1200 kWh doe je een investering in accu's van 500 euro.

Neem je dit als nachtstroom af dan ben je 0,21 (?) * 1200 = 252 euro kwijt
Nu ben je alleen al voor de accu's 500 euro kwijt

Je had de stroom ook terug kunnen leveren voor laten we zeggen 6 cent. Dan had je toch nog 72 euro gevangen.

Het is een leuk project, maar je moet het alleen maar daarvoor doen. Financieel en milieutechnisch is het niet recht te krijgen.
Voor het vermogen van de accu;s maakt het trouwens niet uit of je ze nu in serie of parallel schakelt. In serie geeft wel iets minder verlies in de kabels, maar als er een accu de geest geeft, ben je de sjaak.
Milieutechnisch zie ik het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Accu's die elke 3 jaar worden vervangen door nieuwe exemplaren zullen milieutechnisch niet goed scoren.

Opm: Accu's die niet kapot te krijgen zijn : zogenaamde Edison Accu's ( nikkel-ijzer). 100 jaar oude exemplaren schijnen nog steeds te werken. Wel wat prijzig en ik dacht slechts 1 fabriek die ze nog maakt.

[ Voor 50% gewijzigd door MeTooPV op 29-03-2013 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Laatst online: 06-04 19:05
Loodzuuraccu's worden nagenoeg compleet gerecycled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:39
Was een vraag waar goedkoper dan VEH actie.
Nou zat goedkoper voor iedereen die wat verder kijkt dan zijn neus lang is.

Dit is niet aardig gezegd en ik weet dat er ook zat mensen zijn voor wie het een soort wereldvreemde materie blijft. En toch mee willen doen.
Daarom zijn die acties op zich geweldig.
Waarom mijn azijn?
Omdat een belangenvereniging van consumenten de consumentenbelangen moet verdedigen ipv
extra aan ze te verdienen.
Als de veh niet bijzonder veel verdiend aan deze actie en als financieringsbron gebruikt voor de belangenbehartiging van hun leden dan is het nog erger dan erg.

Met hun massa is dat een inkoopkracht die veel verder moet reiken dan mijn paar paneeltjes.
Als ik tegen dezelfde prijzen vergelijk vind ik ze al duur.
Met hun massa vind ik ze bezopen duur en met hun vrijwel alle inkoopacties.
Alleen wat LTO gebeuren zag ik redelijk voorbij komen.
Met die daken al la die van mij, heeft dan de installateur een beste boterham en is er geld om het goed te organiseren.
Blijkbaar deugt de organisatie niet in de kern bij al die inkoopacties en is het wat mij betreft legale oplichting van onwetendheid.
In ieder geval heeft kwaliteit er niets mee te maken gezien de keuze van panelen en omvormers wat ik voorbij heb zien trekken.
Als er nergens kwaad in het spel is qua geld dan zou ik graag willen weten waar het geld allemaal blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-10 18:35

paulv1973

16.730Wattpiek

Hmmmm, als ik op het linkje 7.1 klik, kom ik op de site uit...
ff scrollen.... Buitendiameter: 5.8mm

:F

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:24
izdp schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 01:29:
Was een vraag waar goedkoper dan VEH actie.
Nou zat goedkoper voor iedereen die wat verder kijkt dan zijn neus lang is.

Dit is niet aardig gezegd en ik weet dat er ook zat mensen zijn voor wie het een soort wereldvreemde materie blijft. En toch mee willen doen.
Daarom zijn die acties op zich geweldig.
Waarom mijn azijn?
Omdat een belangenvereniging van consumenten de consumentenbelangen moet verdedigen ipv
extra aan ze te verdienen.
Als de veh niet bijzonder veel verdiend aan deze actie en als financieringsbron gebruikt voor de belangenbehartiging van hun leden dan is het nog erger dan erg.

Met hun massa is dat een inkoopkracht die veel verder moet reiken dan mijn paar paneeltjes.
Als ik tegen dezelfde prijzen vergelijk vind ik ze al duur.
Met hun massa vind ik ze bezopen duur en met hun vrijwel alle inkoopacties.
Alleen wat LTO gebeuren zag ik redelijk voorbij komen.
Met die daken al la die van mij, heeft dan de installateur een beste boterham en is er geld om het goed te organiseren.
Blijkbaar deugt de organisatie niet in de kern bij al die inkoopacties en is het wat mij betreft legale oplichting van onwetendheid.
In ieder geval heeft kwaliteit er niets mee te maken gezien de keuze van panelen en omvormers wat ik voorbij heb zien trekken.
Als er nergens kwaad in het spel is qua geld dan zou ik graag willen weten waar het geld allemaal blijft.
dit is niks nieuws;

Sinds najaar 2009 heeft Eigen Huis vijf grote acties voor collectieve inkoop van energie gehouden. Nummer zes loopt nog, daarvoor hebben zich tot dusver ongeveer 100.000 huishoudens ingeschreven.
Door de eerdere acties zijn 94.000 mensen overgestapt. Dat leverde Eigen Huis een kleine vier miljoen aan inkomsten op. "Daar stonden heel veel kosten tegenover", zegt Van Essen. "We hebben een grote campagne gehad op radio en tv om consumenten bewust te maken. Ik denk dat er uiteindelijk geld bij moet."
http://www.trouw.nl/tr/nl...giedeals-profiteren.dhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Carfanatic schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 09:34:
[...]
"Daar stonden heel veel kosten tegenover", zegt Van Essen. "We hebben een grote campagne gehad op radio en tv om consumenten bewust te maken. Ik denk dat er uiteindelijk geld bij moet."
http://www.trouw.nl/tr/nl...giedeals-profiteren.dhtml
Inkoopacties zijn prima, omdat het mensen bereikt die anders stil blijven zitten. Maar voordat je 4 miljoen aan kosten erdoor hebt gebrand. Laat een TV spotje 25.000 euro kosten, daar doe je er 100 van, zit je op 2,5 miljoen. En dan heb je alleen nog personeelskosten. 100.000 euro per persoon per jaar. Dus heb je nog 15 manjaar beschikbaar.
Ik mag toch hopen dat VEH er behoorlijk aan verdient heeft, waar doen ze het anders voor? Betalen de leden contributie zodat de vereniging andere mensen van goedkope stroom kan voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-10 15:36
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 18:15:
Goedenmiddag heren/dames ...
Aangezien ik ook 'in' ben voor zonnepanelen en me al een tijdje aan het oriënteren ben;
Hoe, wat, waar, hoeveel ... !?
En nu zo'n beetje dit topic helemaal doorgespit heb, kom ik tot de conclusie dat er weinig tot geen gebruikers zijn van micro-omvormers en al helemaal niet van Enphase ???
Hoe komt dit ?
Na lang (onder)zoeken op het internet, kwaliteit en prijs vergelijken, bovendien een relatief mooi aangezicht van het huis ... tot een plan gekomen

Heb ff geen tekening wat ik kan kopiëren maar misschien geeft dit wat duidelijkheid ...

Een toprij van 7 ...- - - - - - -
2x2 ..................- -............- -
2x3 ................- - -............- - -
met het dakkapel onder de 7 en tussen de 2x2 en 3x3 panelen (hopelijk duidelijk zo ???)
De twee panelen aan de linkerkant naast het dakkapel, in de tweede en derde rij liggen deels in de schaduw van het dakkapel dus is alleen gedaan voor het gezicht, net als trouwens (de meerprijs) all black panelen

Is't wat ... of worden hier bepaalde mensen niet blij van :9
Ik heb net 2 weken geleden 16 panelen laten installeren met micro omvormers van enecsys. Groot voordeel: je kan per paneel uitlezen op internet wat ze opbrengen en weet dus meteen als er iets mis is. Zo blijkt 1 paneel na een week gestopt te zijn met leveren. Op zich geen probleem want de anderen doen volledig mee. Ook leuk om het verschil te zien tussen de panelen op het platte dak en de 2e groep op het schuine dak

ben er tevreden mee dus vind het een aanrader, meerprijs viel me mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

xxxMaverick schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 10:12:
[...]

Ik heb net 2 weken geleden 16 panelen laten installeren met micro omvormers van enecsys. Groot voordeel: je kan per paneel uitlezen op internet wat ze opbrengen en weet dus meteen als er iets mis is. Zo blijkt 1 paneel na een week gestopt te zijn met leveren. Op zich geen probleem want de anderen doen volledig mee. Ook leuk om het verschil te zien tussen de panelen op het platte dak en de 2e groep op het schuine dak

ben er tevreden mee dus vind het een aanrader, meerprijs viel me mee
Is het uiteindelijk opgelost door de leverancier van het paneel dat niet leverde? Of wordt dit op nacalculatie gedaan, ik weet niet hoe lang de garantie is welke de leverancier geeft. Maar met regelmaat het dak op moeten zou natuurlijk niet leuk zijn, niet voor jou of de leverancier.

Meestal zoiets simpels als een stekker in mijn ervaring tot nog toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

En wat was er kapot, de omvormer of het paneel? Aangezien hij vraagt naar ervaringen met deze omvormers wel van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-10 15:36
Als het goed is gaat hij vanmiddag het dak op voor de laatste opleverpuntjes en gaan we hier ook naar kijken. Dus moet goedkomen. Zou in theorie gewoon een stekker kunnen zijn of slecht signaal (moet vanmiddag nog repeater tussen gezet worden) maar hij heeft eerst wel opgewerkt.

En leverancier is al regelmatig erbij geweest, dan weer sneeuw en gladheid, dan weer een ander klein punt enz enz. Duurt al een tijdje maar ik heb dan ook nog niet alles betaald dus dat compenseert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:09

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

M.H.Berghuis schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 23:22:
[...]
@antonboonstra

Is dat incl. of excl. BTW? En mag ik vragen waar je deze aanbieding vandaan hebt
Dat was inclusief BTW en excl. subsidie bij www.zonnekompas.nl. Maar als je niet persé All Black hoeft, ken ik nog wel meer leveranciers die voor zelfs nog minder kunnen leveren, met bekende paneelfabrikaten die wél in de top tien staan.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
paulv1973 schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 09:32:
Hmmmm, als ik op het linkje 7.1 klik, kom ik op de site uit...
ff scrollen.... Buitendiameter: 5.8mm
Bij 6mm2 is de diameter 2,76mm, omtrek 8,68mm. De dikte van het omhulsel is variabel, afhankelijk van de kabelmaker tenzij het een gestandaardiseerde kabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-10 09:52
ben nu wel benieuwd hoe de performance van zwarte PV panelen t.o.v. blauwe/donkerblauwe panelen verhoudt....
* NielsTn gaat misschien eens snuffelen in pvoutput e.a. :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Pagina: 1 ... 18 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.