Beste mede forummers,
Ik ben al een tijdje bezig om te oriënteren op een backup-plan samen met mijn vader, ik woon op mijzelf en ben dus bezig om een offsite backup te regelen voor mij en mijn vader.
Hij doet veel aan foto- en videobewerking en heeft dus een flinke backup nodig.
Ik doe alleen wat met foto's en hoewel ik met RAW bestanden werk, fotografeer ik zo weinig dat ik niet zo'n hele grote back-up nodig heb. Verder een paar ISO's, mp3 collectie en wat documenten. Ik heb wel veel series en films, maar die wil ik alleen lokaal opslaan, mocht dat crashen dan is het jammer dan.
Ik zat aan het volgende te denken, ik hoop dat jullie het kunnen volgen en mij kunnen voorzien van tips en trucs. Ik heb momenteel nog niets, maar onderaan heb ik een boodschappenlijstje toegevoegd, waarmee ik onderstaand plan hoop te kunnen uitvoeren.
Bij mij thuis:
Synology 414j vol met 3TB schijven, geen RAID oid.
2 schijven voor mijn eigen gebruik, 2 schijven offsite backup voor mijn vader.
Bij mijn vader thuis:
Synology 115j met een 2TB schijf voor mijn offsite backup.
Synology 213j met twee keer 3TB schijf voor mijn vaders lokale backup
Wat ik graag wil:
Ik wil thuis graag werken vanaf de 414j NAS, dus documenten, muziek luisteren en video streamen. Niet allemaal tegelijk trouwens. Ik ben geen zware gebruiker, geen zin in sickbeard en couchpotato etc. Daarom denk ik het af te kunnen met een 414j. Is de 115j zo in te stellen dat hij 1x in de week aan gaat vanuit de uitstand om een back-up binnen te krijgen van de 414j? Ik doe eigenlijk vrij weinig met lokale data, dus ik zou het zelfs wel naar 1x in de maand kunnen brengen. Misschien dat ik dan ook af kan met een goedkopere hardeschijf in die NAS? Het is niet de bedoeling dat de 115j altijd en overal te bereiken is vanaf het internet. Dat zou ik wel graag willen met de 414j, aangezien dat mijn centrale opslagplek wordt, wil ik overal vandaan documenten kunnen benaderen.
Wat mijn vader graag wil:
Hij wil lokaal op zijn computer blijven werken met video- en fotobestanden. Documenten zou misschien wel kunnen op de NAS. Ik zat er aan te denken om een 2-bay NAS voor hem te plaatsen en gezien zijn gebruik lijkt mij een 213j ruim voldoende. Het is dan de bedoeling dat 213j backupt naar de 414j bij mij thuis op zijn 2 schijven.
Vraagjes:
Aangezien we beiden niet heel ruim zitten in de upload snelheid, vooral voor hem is dat wel een probleem, heb ik wat vragen over backuppen. Voor documenten en wat muziek is dat natuurlijk niet zo'n groot probleem, maar als je het over filmbestanden hebt van een paar GB dan duurt het natuurlijk wel een eeuwigheid om dat over te zetten.
Hoe worden bestanden tussen NASsen verplaatst? Is dat net als verkenner en mocht je een hickup hebben dan kun je weer opnieuw beginnen? Of werkt het toch wat slimmer en hervat hij de upload weer?
Hoe veilig is de koppeling tussen de verschillende NAS apparaten? Dit ivm hackers en onlangs had je zo'n groep die de NAS systemen lockte, is daar nog een oplossing voor gekomen vanuit Synology?
Is het mogelijk om het zo in te stellen, dat ik met mijn gegevens op de 414j niet mijn vaders bestanden kan zien en hij niet de mijne? Behalve met een admin account voor troubleshooting oid.
Mochten jullie andere opties weten om dit zo in te richten dan hoor ik het graag!
Misschien dat dit veel goedkoper kan met Qnap of een andere concurrent? Hoewel ik zelf wel erg neig naar Synology ivm de ondersteuning en grote gebruikersgroep.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB | € 83,94 | € 83,94 |
6 | WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 105,90 | € 635,40 |
1 | Synology DiskStation DS213j | € 159,05 | € 159,05 |
1 | Synology DiskStation DS414j | € 292,- | € 292,- |
1 | Synology DS115j | € 89,- | € 89,- |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.259,39 |