Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 15:31
Sinds een paar weken heb ik een Synology DS213j met twee stuks 3TB HDD. Heb er SABnzbd en SickBeard Custom op geïnstalleerd via de Package Manager en dat werkt op zich ook prima.

Had de tip gelezen om beide programma's hun logfile op een USB stick te laten schrijven zodat de harddisks in sleep mode kunnen. Daarom heb ik een Freecom 2GB USB stick aangesloten en laat ik de beide programma's daarop hun logfiles wegschrijven.

Ik heb expliciet de optie HDD sluimerstand aangezet en USB sluimerstand uitgezet.
Dit lijkt goed te gaan, totdat de NAS besluit in slaap te gaan. Harddisks spinnen down en de LEDs op het frontpaneel (behalve de blauwe) gaan uit.
Wanneer de NAS weer wakker wordt, heb ik de melding "External device USB Disk 1 on DS213j was not ejected properly."
SABnzbd draait vrolijk door, maar SickBeard crasht en kan niet opnieuw worden gestart totdat ik fysiek de USB stick heb losgekoppeld en teruggestoken. Daarna pas kan ik SickBeard weer opstarten.

De USB stick lijkt dus alsnog in slaapstand te gaan, terwijl ik expliciet heb ingesteld dat deze actief moet blijven. Het blijkt een bekende bug te zijn waar veel mensen last van hebben (en ook al erg lang), bovendien lijkt er niet echt een oplossing voor te zijn.
Heeft iemand hier een workaround voor?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon2W
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 22:25
raydekok schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 23:25:
[...]
nou ik heb de boel virtueel draaien hoor. hoe installeer je zoiets native?

kan ik ook gewoon de hdd vanuit dsm benaderen of moet ik die dan toevoegen?
Om het native te draaien kun je een bootable USB stick maken waar je vanaf opstart.

Als je DSM virtueel draait op je PC (met bv virtualbox) moet je ook virtuele hardeschijven maken. Die schijven kan DSM vervolgens gebruiken. Vanuit DSM kun je verder niet bij de bestanden op je PC op hardeschijven die niet onder DSM vallen. Een virtuele omgeving valt echt te beschouwen als aparte machine.

Misschien is een apart XPEnology topic inderdaad handiger hiervoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Magic schreef op woensdag 30 april 2014 @ 11:08:
Vergeet ook niet de DHCP poorten te "allowen" vanaf alle ip-ranges als je die gebruikt, anders doet die niets meer.
Niet nodig want mijn NAS maakt geen gebruik van DHCP en dient zelf ook niet als DHCP server. Sowieso staan alle poorten op allowed vanuit mijn interne IP reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-09 15:54
ik heb bij mijn pa een ds209 staan. Echter de laatste tijd staat het cpu gebruik steeds op 100 procent. Een bestand genaamd httpd-log.pid is daar verantwoordelijk voor. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-03 13:17
Ik kon al tijden niet meer inloggen bij mijn DS1512+ met een browser, ook SSH of Telnet werkte niet.

Dus ik heb het apparaat eens uitgezet, door de uitknop ingedrukt te houden.

Toen ik hem weer aanzette, kreeg ik niet de geruststellende piep te horen die ik verwachtte, maar een bluaw en een groen LEDje welke maar blijven knipperen.

Ipv helemaal niks, krijg ik nu wel het inlogscherm als ik probeer in te loggen bij het DSM control panel, echter als ik dan me login en ww invoer krijg ik een System is upgrading, please login later te zien.

Dit staat nu al een half uurtje te draaien, wat kan ik doen?
(ik heb al het eea opgezocht, maar oplossingen zijn erin door het ding uit te doen, en de harde schijven eruit te halen, en hem nog eens op te starten, maar dat vind ik een beetje eng, al mijn data zit op het ding).

Hij zit nog op DSM 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Rechtsaf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 19:11
Hallo,

Misschien is het muggenziften, maar toch de volgende vraag: op het opstart scherm van mijn synology 213j staat de tijd in amerikaanse notatie, dus bv 09:00 pm ipv 21:00. De taal van de interface is echter overaal gewoon nederlands. Hoe kan dat veranderd worden? Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:32
Druk er eens op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wat stom is, want dat werkt alleen voor datum tijd en de temperatuur. Ik heb tijdens de beta al een ticket ingeschoten dat ze dat kunnen laten afhangen van je regional settings.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
Oh, kan dat niet met de tijd? Ik meende dat ik ook wel 9:00 PM heb zien staan maar dat als je erop drukt dat het dan net als de datum en temperatuur het aangepast wordt naar de standaard hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Tripl3 D

Brother in Arms

dutchgio schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 01:33:
Oh, kan dat niet met de tijd? Ik meende dat ik ook wel 9:00 PM heb zien staan maar dat als je erop drukt dat het dan net als de datum en temperatuur het aangepast wordt naar de standaard hier...
100% zeker dat dat ook met de tijd mogelijk is.

Vroeg me alleen af of hij dat na een herstart (na een update van DSM bijvoorbeeld) weer naar AM/PM gaat, want ik moest hem vorige week weer omzetten.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Klopt tijd is gewoon aan te passen naar EU standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 22:13
Ik heb continue in idle stand (er gebeurd niks) dat mijn Syno aangeeft dat hij 1 tot 2 KB upload en download.
Tellers staan altijd op 1 of 2 (soms 3).
Dit heb ik volgens mij sinds ik DSM5 geinstalleerd heb.

Nu ben ik vast te para, maar ben toch benieuwd of andere mensen dit ook hebben.
Niet dat ie straks data aan het versturen is naar Chinese malafide sites ofzo. ;-)

Ik zit overigens op DSM 5 - build 4482.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:04

Nakebod

Nope.

Vrij logisch, je hebt een verbinding met je NAS, al is het maar een keep-alive, dat kost altijd wat data.
Of dat nu via een samba share is, ssh connectie, of via de webbrowser, op zo een moment is er altijd wel wat data.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Sorry, ik bedoelde tijd wel, maar datum weer niet :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
BtM909 schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 10:02:
[...]

Sorry, ik bedoelde tijd wel, maar datum weer niet :)
Ik vond het al zo raar, >:)
Log trouwens meestal in via de mobiele inlogpagina en dan de desktopmodus forceren, dus ik zie het ook niet zo vaak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:02
Leon2W schreef op woensdag 30 april 2014 @ 18:35:
[...]
Misschien is een apart XPEnology topic inderdaad handiger hiervoor :)
Lijkt me best handig.

Heb ook XPEnology (draait super trouwens, erg stabiel. Zit al op 90+ dagen uptime. Heb niet de laatste versie btw).

Heb af en toe ook wat vragen over XPEnology, maar die sneeuwen hier een beetje onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
Even advies vraagje, ik heb een DS209+II welke prima werkt alleen vol geraakt is (2x1TB in RAID1). Nu heb ik 2x een WD RED 3TB schijf aangeschaft en die gaan erin. Maar wat is nu wijsheid qua RAID instellingen? Toch RAID1 weer of gewoon maar RAID0, want de schijven gaan niet zo snel kapot? Of iets anders?

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 22:43
Wicked-Game schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 11:16:
Even advies vraagje, ik heb een DS209+II welke prima werkt alleen vol geraakt is (2x1TB in RAID1). Nu heb ik 2x een WD RED 3TB schijf aangeschaft en die gaan erin. Maar wat is nu wijsheid qua RAID instellingen? Toch RAID1 weer of gewoon maar RAID0, want de schijven gaan niet zo snel kapot? Of iets anders?
Ik zou Raid0 echt afraden.
Bij Raid0 mag mogen er 0 schijven crashen om je array in stand te houden. Bij een failure ben je dus direct alle data kwijt.
Bij Raid1 mag er dus 1 schijf ploffen en alle data is nog altijd intact.

Je zou kunnen overwegen om per schijf een volume aan te maken. Als er dan een schijf defect raakt, ben je alleen de data van die schijf kwijt. Dan hou je iig de helft van je data over, maar eigenlijk biedt dat ook weinig zekerheid, aangezien je op voorhand niet kunt voorspellen óf en welke schijf er zal crashen.

Als de data belangrijk is en niet vervangbaar, dan zou ik dus Raid1 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe lang heb je er over gedaan om 1Tb te vullen? Wat is je schatting om 3Tb te vullen?
Hoe meer ruimte hoe meer zooi je over het algemeen bewaart.

Ik ben persoonlijk van mening dat raid0 een te weinig meerwaarde heeft tov het extra risco (1 disc kapot dan is alles weg).
Raid1 is handig omdat je gewoon je disc kan vervangen bij uitval.. Echter verlies je wel 3Tb ....maar je hebt wel dubbele leessnelheden. je NAS reageert sneller dan losse volumes.. tenminste ik merk het op mijn DS213+.

Kortom wil je 6TB dan zou ik geen raid nemen, wil je lui zijn, iets sneller lees prestaties en geen downtime dan RAID1.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
Quakie schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 11:35:
Hoe lang heb je er over gedaan om 1Tb te vullen? Wat is je schatting om 3Tb te vullen?
Hoe meer ruimte hoe meer zooi je over het algemeen bewaart.

Ik ben persoonlijk van mening dat raid0 een te weinig meerwaarde heeft tov het extra risco (1 disc kapot dan is alles weg).
Raid1 is handig omdat je gewoon je disc kan vervangen bij uitval.. Echter verlies je wel 3Tb ....maar je hebt wel dubbele leessnelheden. je NAS reageert sneller dan losse volumes.. tenminste ik merk het op mijn DS213+.

Kortom wil je 6TB dan zou ik geen raid nemen, wil je lui zijn, iets sneller lees prestaties en geen downtime dan RAID1.
1TB is ongeveer in 2,5/3 jaar gevuld. Maar zal in de toekomst minder snel gaan vermoed ik. De voordelen van RAID1 lijken mij dan logisch. 3TB ben ik wel even zoet mee.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik moet morgen dat data gaan recoveren van een Synology. Gaat om een map van een paar honderd GB op een totaal van een paar TB aan data.
De data is kwijt geraakt tijdens het kopiëren van wat nieuwe mappen om een nieuw projectstructuur op te zetten. Opeens liep de hoofdmap leeg en verdwenen achter elkaar alle mappen. Geen idee wat er exact gebeurt is en erg lastig te achterhalen. Geen logs kunnen vinden en geen overblijfselen in de erbovenliggende map.

Via SSH een kijkje genomen maar niks kunnen vinden qua overblijfselen. Plan is om de schijven in een Ubuntu desktop te hangen en om dan te gaan recoveren via wat software. Nu wil ik graag weten wat het beste plan van aanpak is.
Moet ik met bijvoorbeeld Photorec de gehele schijf gaan scannen waardoor ik handmatig alle recoverable data door moet spitten of zijn er tools die wat efficiënter kunnen werken gezien ik precies weet welke mappen verwijderd zijn? De data is echt verwijderd en niet corrupt geraakt.

Iemand die wat tips kan geven? De data is vrij kostbaar dus alles wat helpt is meegenomen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 11:01
joppe113 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 19:09:
ik heb bij mijn pa een ds209 staan. Echter de laatste tijd staat het cpu gebruik steeds op 100 procent. Een bestand genaamd httpd-log.pid is daar verantwoordelijk voor. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?:
http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=19&t=81046

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Tsurany schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 17:15:
Iemand die wat tips kan geven? De data is vrij kostbaar dus alles wat helpt is meegenomen.
Is het niet veel handiger gewoon je backup terug te zetten ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DukeBox schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 21:09:
[...]

Is het niet veel handiger gewoon je backup terug te zetten ?
Die is er niet. Ik heb al meermaals het advies gegeven backups te maken maar is nooit tot uitvoer gekomen. Nu zijn ze ervdus eindelijk mee begonnen maar wel te laat. Mijn taak om alsnog de data proberen te herstellen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Sinds een week of 2 een SMART error In_The_Past op Used_Rsvd_Blk_Cnt_Total op een van mijn EVO 840 SSD's. Het vreemd is als ik ze er uit haal en met Samsung Magician controleer er niets aan de hand is..
Met wat google searches beland ik alleen bij meldingen met HDD's maar op andere waardes..
Samsung reageerd niet op een support ticket (dat ik 2 weken geleden heb ingeshoten).
Iemand een idee wat te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Laatst online: 17-09 15:54
Ben niet zo goed in al die termen, is die synolgy gehacked? Kan iemand me dat vertellen wat ze bedoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Mogelijk wel.. maar nofi, zoveel termen worden er nou ook weer niet genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

joppe113 schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 22:13:
[...]

Ben niet zo goed in al die termen, is die synolgy gehacked? Kan iemand me dat vertellen wat ze bedoelen?
Je bedoelt zeker dat je Engels niet zo goed is (want zo heel veel termen gebruiken ze nou ook weer niet :)). Belangrijkste voor jou is nu:
If you haven't done so, please report this issue you're having to Synology Support via the following link: https://myds.synology.com/support/support_form.php?lang=enu

We then will have dedicated technical support members help you investigate further on the issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:51
Tsurany schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 17:15:

Als het echt kostbare data is dan zou ik het persoonlijk uit handen geven aan een professioneel datarecovery bedrijf (zoals stellar.nl). Ben je voor slechts 260 euro klaar (no cure no pay) en de grootste kans op herstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-09 15:52

elsinga

=8-)

Vraagje: mijn DS412+ op DSM5 bleek vanochtend redelijk te hangen, websites ofline, geen toegang tot de DSM pagina, SSH reageerde niet. Dus hard uitgezet en weer aan helaas. Geen idee waar het aan lag (iemand tips waar te kijken?).

Nu gaan we in de zomer op vakantie en dan ben ik niet in de buurt om op de powerknop te drukken. Is er een soort watchdog tooltje die in dit soort gevallen een restart kan forceren?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-03 10:48

jordy-maes

We Photograph Your Journey

elsinga schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 11:19:
Vraagje: mijn DS412+ op DSM5 bleek vanochtend redelijk te hangen, websites ofline, geen toegang tot de DSM pagina, SSH reageerde niet. Dus hard uitgezet en weer aan helaas. Geen idee waar het aan lag (iemand tips waar te kijken?).

Nu gaan we in de zomer op vakantie en dan ben ik niet in de buurt om op de powerknop te drukken. Is er een soort watchdog tooltje die in dit soort gevallen een restart kan forceren?
Ik heb dit ook al eens gehad dat de webserver bleef hangen.
Bij mij was dit na zo'n uur automatisch opgelost. Dus ik vermoed dat Synology zelf een reboot van de webserver had gedaan.

Of er een tooltje voor is, nee denk van niet, maar de kans dat je NAS blijft hangen is echt klein

Beyond Photographs | Flickr | 500px

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• French83
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-12-2021
Afgelopen week heb ik een ds410(zwarte) overgenomen. Apparaat werkt perfect, niks mis mee.
Maar nu zit ik met een probleem:
Ik heb 2 schijven van 4tb.
Omdat ik nergens mijn data kwijt kon, heb ik ingeslonken tot 4tb(hoop weggegooid) en toen de schijven stuk voor stuk in de nas geplaatst.
Eerst de lege schijf, die is geinitialiseerd, toen via het netwerk alle data overgezet van mijn pc naar de nas.
Dit ging goed.
Toen de andere lege 4tb schijf erin, deze heeft de nas ook netjes geinitialiseerd, maar nu kan ik daar geen volume op maken.
Ik gebruik dsm5, ga naar opslagbeheer, diskgroep en daar zie ik diskgroep 1 staan met alle 2 de schijven.
De 2 schijven zie ik ook bij hdd/ssd
Ga ik vervolgens naar volume, dan zou ik officieel op maken moeten klikken om een volume aan te maken, maar deze knop is grijs.
Ik heb tijdens de installatie van de eerste schijf volgens mij gewoon de standaard optie shr aan laten staan.
Heb ik iets fout gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf gebruik ik 2 losse volumes in een 2-bay NAS en dan moet ik de optie van shr (Synology Hybrid Raid) juist uitvinken bij de eerste installatie. Bij mij is nu Diskgroep leeg en bij Volume zie ik mijn beide schijven staan.
Jij draait nu een RAID opstelling.

Hoe wil je de schijven gebruiken? Losse volumes of Raid?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2014 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• French83
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-12-2021
Mijn bedoeling is om gewoon losse volumes te houden, tis voor mij pure massa opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou weet ik niet zeker of je SHR kan omzetten naar losse volumes, maar dat lijkt me niet.
Als dat niet kan zal je de installatie van DSM opnieuw moeten uitvoeren met één schijf en dan SHR uitvinken.
Als je later dan een schijf toevoegt kun je wel naar 'Volume' en 'Maken'.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2014 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 09:59
Hi all,

ik heb sinds kort een DS214+, met daarin 2x WD RED 4 TB in zitten. Bij de installatie heb ik maar voor de default SHR gekozen (wilde RAID 1, maar dacht, SHR is wellicht beter/efficienter/handiger, sneller oid).
Ik heb in totaal nu dus 1 volume van 3.58TB, en geen Diskgroepen.

Het probleem is nu dat in de DSM, Opslagbeheer, wordt aangegeven dat ik 2,63 TB in gebruik heb. Echter, als ik zelf map voor map aan het rekenen ga, kom ik niet verder dan ongeveer 1,6 TB. Ik heb dit via de DSM gui zelf gecontroleerd en ook via Windows, om er echt zeker van te zijn dat mijn telling klopt. Bijde kwamen aardig overeen, dus rond de 1,6 TB.
Million dollar question is dus, hoe vind ik die verloren 1 TB terug, aangezien Oplsagbeheer aangeeft dat er niet 1,6 TB maar 2,63 TB in gebruik is, waar is dat verschil naar toe? :'(
Of is dit de prijs die ik betaal voor de SHR keuze, in plaats van gewoon RAID 1...?

Ik kan er natuurlijk nog wel een 4TB externe HDD via USB3 aan vastknopen om zo wat meer ruimte te verkrijgen, maar ik wil natuurlijk het liefst eerst gewoon die verloren ruimte op de NAS terug.

Afbeeldingslocatie: https://plus.google.com/u/0/photos/recent?pid=6009487460319328210&oid=100426884977273186525

en

Afbeeldingslocatie: https://plus.google.com/u/0/photos/recent?pid=6009487433399647554&oid=100426884977273186525

[ Voor 19% gewijzigd door Illidan op 04-05-2014 10:56 . Reden: Nog even een plaatje toegevoegd voor de duidelijkheid ]

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Illidan schreef op zondag 04 mei 2014 @ 10:28:
Hi all,

ik heb sinds kort een DS214+, met daarin 2x WD RED 4 TB in zitten. Bij de installatie heb ik maar voor de default SHR gekozen (wilde RAID 1, maar dacht, SHR is wellicht beter/efficienter/handiger, sneller oid).
Ik heb in totaal nu dus 1 volume van 3.58TB, en geen Diskgroepen.

Het probleem is nu dat in de DSM, Opslagbeheer, wordt aangegeven dat ik 2,63 TB in gebruik heb. Echter, als ik zelf map voor map aan het rekenen ga, kom ik niet verder dan ongeveer 1,6 TB. Ik heb dit via de DSM gui zelf gecontroleerd en ook via Windows, om er echt zeker van te zijn dat mijn telling klopt. Bijde kwamen aardig overeen, dus rond de 1,6 TB.
Million dollar question is dus, hoe vind ik die verloren 1 TB terug, aangezien Oplsagbeheer aangeeft dat er niet 1,6 TB maar 2,63 TB in gebruik is, waar is dat verschil naar toe? :'(
Of is dit de prijs die ik betaal voor de SHR keuze, in plaats van gewoon RAID 1...?

Ik kan er natuurlijk nog wel een 4TB externe HDD via USB3 aan vastknopen op zo wat meer ruimte te verkrijgen, maar ik wil natuurlijk het liefst eerst gewoon die verloren ruimte op de NAS terug.

[afbeelding]

en

[afbeelding]
Dit vreemde probleem heb ik ook gehad. Ik weet niet als het aan SHR ligt. Geen idee maar heb ook ergens gelezen SHR niet gebruiken boven ik dacht 12 TB.

In mijn geval had een 8 bay. 6 waren raid5 en 2 waren raid0 zonder SHR.

Dit probleem was op mijn RAID0. Die elke keer als ik er wat data op zetten kwam het erbij maar verwijderen bleef de gebruikte diskruimte gelijk. Alles gewist had nog 150 GB gebruik. Nu had ik geluk dat ik raid0 setting kon wissen (geen belangrijke data) en opbouwen en was het gefixt. Erg vreemd probleem nu met jou verhaal weet ik dat ik niet de enige ben.

Misschien support raadplegen (mocht niemand anders antwoord hebben)

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Illidan schreef op zondag 04 mei 2014 @ 10:28:
Het probleem is nu dat in de DSM, Opslagbeheer, wordt aangegeven dat ik 2,63 TB in gebruik heb. Echter, als ik zelf map voor map aan het rekenen ga, kom ik niet verder dan ongeveer 1,6 TB.
Komt dit niet door 'onzichtbare' mappen voor o.a. Cloudsync die jij zelf niet makkelijk mee kan tellen via je netwerkshares?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 09:59
Gizz schreef op zondag 04 mei 2014 @ 11:15:
[...]

Komt dit niet door 'onzichtbare' mappen voor o.a. Cloudsync die jij zelf niet makkelijk mee kan tellen via je netwerkshares?
Dude, your briljant!
Ik heb de Cloudstation app verwijderd; terwijl de verwijdering plaatsvind zie ik de beschikbare oplslag groeien!

Thanks a lot! _/-\o_ _/-\o_

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Is er iemand die zijn synology icm dvb-S gebruikt als tv server ? Voor kabel ofwel dvbc is er genoeg info omtrent de hardware maar voor satelliet is er maar weinig te vinden zeker in combinatie met de gecodeerde kanalen van kanaal digitaal

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ongeveer 24 uur geleden heb ik een 3e 4TB WD Red toegevoegd aan mijn DS1513. Er zaten reeds 2x 4TB WD Red's in, met één SHR volume. Bay 4 en 5 zijn nu nog leeg.

Via DSM heb ik het volume uitgebreid met de 3e schijf ('Expand this volume using a new HD') en na 24u staat de voortgang pas op 21%.

Ik vind dit nogal lang duren. Is dit normaal? Ik heb nooit eerder een volume toegevoegd dus ik heb geen idee.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:52
Ja, dat is normaal. Even geduld hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Gelukkig maar. Toch leuk dat er iets volgens plan verloopt dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 13:40
Gebruik even het volgende commando :

echo 50000 >/proc/sys/dev/raid/speed_limit_min

Uitvoeren in putty als je met root bent ingelogd.
Het zal dan een heel stuk sneller gaan.
Houdt wel in dat de harde schijven meer te verduren krijgen dus wat je zelf wilt.
ik gebruik het wel altijd voor uitbreiden of parity consitensy checks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Dank je, die tip had ik al gevonden. Evenals de tip om je HD sleep te disablen. Helpt niet echt veel moet ik zeggen..

MDStat output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Personalities : [linear] [raid0] [raid1] [raid10] [raid6] [raid5] [raid4] 
md2 : active raid5 sdc5[2] sda5[1] sdb5[0]
      3902283648 blocks super 1.2 level 5, 64k chunk, algorithm 2 [3/3] [UUU]
      [====>................]  reshape = 23.2% (905551168/3902283648) finish=2683.7min speed=18609K/sec

md1 : active raid1 sdc2[2] sda2[0] sdb2[1]
      2097088 blocks [5/3] [UUU__]

md0 : active raid1 sdc1[2] sda1[0] sdb1[1]
      2490176 blocks [5/3] [UUU__]

Maargoed, hij moet nog 2683 minuten, dat is nog maar 44 uur...

EDIT: vorige post van was 17:36, dus 2% in anderhalf uur? Ik ben niet echt onder de indruk... Lekker laten lopen maar...

[ Voor 7% gewijzigd door RobV op 04-05-2014 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzie
Ik merk zelf nu ook wat vreemds op mijn Synology.

Sinds een uur of zeven vanavond is er een constante upload aanwezig wat zichtbaar is via mijn resource monitor. Ik was wel druk bezig met het kijken van series vanaf mijn NAS naar mijn HTPC maar zelfs nadat ik de laatste gestopt had bleef het doorgaan.
Eventuele downloads waren niet bezig.
Ik heb de package darkstat geinstalleerd maar die ziet er gewoon normaal uit naar wat ik eruit kan halen.

Heeft iemand dit ook wel is gehad??
Ik draai DSM 5.0 de laatste versie 4482 even uit mijn hoofd gezegd.

Ik gebruik geen cloud packages of iets anders.

Bij connected users zie ik alleen die van mijzelf staan. overigens.

EDIT: Bleek toch mijn verbinding vanaf mijn laptop te zijn.
naderhand vanaf me telefoon gekeken en alles was normaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Buzzie op 05-05-2014 09:36 . Reden: bleek laptop te zijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag.
Ik benader vanaf mijn mede8er files die in de map : /volume1/mede8er staan.
Nu heb ik ook een volume 2 aangemaakt met map /volume2/mede8er2 op een tweede schijf

Kan je in 1 keer nu vanaf mijn mede8er ale files benaderen, dus ook die in volume2, net alsof ze in 1 map staan?
Nu moet ik steeds apart zoeken en verbinden vanaf mijn mede8er naar de nas.
Ik had gehoord van symlink, maar klopt dat, en kan iemand me helpen met het juiste commando?
En klopt het dat je de symlink in de map van volume 1 zet.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WKV
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:57

WKV

Hallo mijn eerste thread gelijk tegen de regels :) begint goed, ik ben van plan om een nas te kopen maar betwijfel of ik de uitgebreide functies van een Synology of Qnap ga gebruiken.

ik ga het puur gebruiken om muziek in mijn netwerk te delen via netwerk audio,
en ik wil het gebruiken om +- 400 video's allemaal zelf geconverteerd naar m4v en mp4 bestanden te delen naar al mijn tv's in huis (al deze tv's zijn 2013 Sony's en zijn aangesloten via CAT6).

nu zou ik dus in een keer klaar zijn met een van deze netwerk schijven (MyCLOUD van WD, Cloudbox van Lacie en de Seagate Central).

het enige wat mijn nog richting de DS214Play trekt is de misschien uitgebreidere Media Server van Synology.
plus : die Transcoding? doet dat het alleen voor bijvoorbeeld de nas benaderen via een tablet of phone?
of word transcoding ook benut als ik de nas benader met mijn Sony TV? mocht ik een keer een MKV willen streamen?

wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2014 @ 10:07:
Ik heb een vraag.
Ik benader vanaf mijn mede8er files die in de map : /volume1/mede8er staan.
Nu heb ik ook een volume 2 aangemaakt met map /volume2/mede8er2 op een tweede schijf

Kan je in 1 keer nu vanaf mijn mede8er ale files benaderen, dus ook die in volume2, net alsof ze in 1 map staan?
Nu moet ik steeds apart zoeken en verbinden vanaf mijn mede8er naar de nas.
Ik had gehoord van symlink, maar klopt dat, en kan iemand me helpen met het juiste commando?
En klopt het dat je de symlink in de map van volume 1 zet.
Bedankt
"ln -s <destination> <foldername>"

En dat doe je op de plek waarvan af je erin komt dus als dat volume1 is voer je het daar uit, bijvoorbeeld:

ln -s /volume2/media/ volume2media

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Centropy schreef op zondag 04 mei 2014 @ 12:59:
Is er iemand die zijn synology icm dvb-S gebruikt als tv server ? Voor kabel ofwel dvbc is er genoeg info omtrent de hardware maar voor satelliet is er maar weinig te vinden zeker in combinatie met de gecodeerde kanalen van kanaal digitaal
Via DVBlogic en een USB-tuner de TBS 5980 moet dat op de NAS lukken. Je hebt ook al een antwoord op je pm die nu pas lees..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Zojuist melde mijn DS412+ "werd abnormaal afgesloten omwille van een stroomstoring."

Nou, ik zat er naast en mijn desktop had nergens last van... zelfde stopcontact.

Wat kan hiervan de reden zijn en wat kan ik er aan doen? DSM5 met alle laatste updates VZIW.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
RobV schreef op zondag 04 mei 2014 @ 19:02:
Maargoed, hij moet nog 2683 minuten, dat is nog maar 44 uur...
Nou hij was weer naar 300 uur of zo terug gevallen, toch nog maar even verder gezocht:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Personalities : [linear] [raid0] [raid1] [raid10] [raid6] [raid5] [raid4] 
md2 : active raid5 sdc5[2] sda5[1] sdb5[0]
      3902283648 blocks super 1.2 level 5, 64k chunk, algorithm 2 [3/3] [UUU]
      [=======>.............]  reshape = 37.7% (1472451200/3902283648) finish=2014.7min speed=20100K/sec

md1 : active raid1 sdc2[2] sda2[0] sdb2[1]
      2097088 blocks [5/3] [UUU__]

md0 : active raid1 sdc1[2] sda1[0] sdb1[1]
      2490176 blocks [5/3] [UUU__]

Stukken beter. reden van de verbetering naar 20100K/sec:

code:
1
echo 16384 >/sys/block/md2/md/stripe_cache_size

De strip cache size stond op 256..
Nou maar hopen dat 'ie inderdaad vandaag nog klaar is.

EDIT: Het is nu een dag later en ja hoor, het volume is klaar met expanden.

[ Voor 3% gewijzigd door RobV op 06-05-2014 16:59 . Reden: closure ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:45
elsinga schreef op maandag 05 mei 2014 @ 15:28:
Zojuist melde mijn DS412+ "werd abnormaal afgesloten omwille van een stroomstoring."

Nou, ik zat er naast en mijn desktop had nergens last van... zelfde stopcontact.

Wat kan hiervan de reden zijn en wat kan ik er aan doen? DSM5 met alle laatste updates VZIW.
De vraag is of dit een incident is, of iets structureel. Er zijn meerdere mogelijkheden bij structureel issue. Meest aannemelijke lijkt me dat een defect adapter (of kabelbreuk waardoor powere even wegvalt). Echter, het blijft gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat je desktop nergens last van had wil niet zeggen dat er geen stroomdipje was. Een PC heeft doorgaans flinke condensatoren om wisselingen op te vangen. De Synology heeft deze niet.

Ik zou het als een incident beschouwen. Bij mij komt het eens in de paar maand voor dat de spanning even wegvalt, vaak niet lang genoeg om de wekker of magnetron te resetten, maar de synology valt dan wel net uit (De hele wijk heeft daar last van.) Daarvoor heb ik zelf een simpele UPS voor mijn Synology hangen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Hmmm.... dan is de Synology wel een heel gevoelig apparaat... Niks hier in huis uitgevallen en qua spanningsvoorziening lijkt het hier ook wel goed te zitten (nieuwbouwwijk van 6 jaar oud). Nou ja, als het een incident is (tot nu toe 1x eerder gehad, heb de DS412+ nu enkele weken) dan geen groot probleem. Anders inderdaad maar eens een kleine UPS overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wel kwalijk dat Synology er niet een paar condensatoren in frommelt dan. Juist een NAS met harde schijven lijkt me praktisch als deze gewoon doorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Weet iemand of Video Station een watch folder in de gaten kan houden, hier vervolgens films en series uit importeren. Vervolgens verplaatsen naar (Series\$Serie\$Seizoen\$Seizoen-$Aflevering - $Naam aflevering.mkv?). En toevoegen aan de DB.

Zeg maar wat Sickbeard kan doen. Waarom zo? Wil graag Downloadsation een RSS feed laten downloaden in de watch folder en vervolgens Video Station laten archiveren. Dan hoef ik Sickbeard en Transmission niet meer te draaien wat CPU en RAM scheelt, Video Station en Download Station draaien toch al.

[ Voor 7% gewijzigd door Bartjeee op 05-05-2014 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 15:05
MikeyMan schreef op maandag 05 mei 2014 @ 15:52:
Wel kwalijk dat Synology er niet een paar condensatoren in frommelt dan. Juist een NAS met harde schijven lijkt me praktisch als deze gewoon doorloopt.
Nou niet direct Synology gaan lopen afschrijven, blijft gewoon een top product. Mogelijk een maandag morgen model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bartjeee schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:08:
Weet iemand of Video Station een watch folder in de gaten kan houden, hier vervolgens films en series uit importeren. Vervolgens verplaatsen naar (Series\$Serie\$Seizoen\$Seizoen-$Aflevering - $Naam aflevering.mkv?). En toevoegen aan de DB.

Zeg maar wat Sickbeard kan doen. Waarom zo? Wil graag Downloadsation een RSS feed laten downloaden in de watch folder en vervolgens Video Station laten archiveren. Dan hoef ik Sickbeard en Transmission niet meer te draaien wat CPU en RAM scheelt, Video Station en Download Station draaien toch al.
Andersom juist.

Je kunt instellen welke folders een video, series, of een homevideo folder is. Alles wat daarin gezet wordt wordt geïndexeerd naar folder type. Stel je zou 20 losse afleveringen van een serie in de video map plaatsen zie je 20 items in video station. Doe je hetzelfde in serie folder wordt het gezien als serie.

Kortom als je gewoon dit als destination folders instelt onder CB zou het gewoon goed moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
schumi2004 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:09:
[...]

Nou niet direct Synology gaan lopen afschrijven, blijft gewoon een top product. Mogelijk een maandag morgen model?
Blijft inderdaad een top product maar er zit wel kern van waarheid in. Ik heb er zelf ook last van, zelfs in een 2012 nieuwbouw huis..Sommige modellen zijn gewoon gevoelig ermee.
Een UPS verhelpt dit aanzienlijk en het is zelfs een onderdeel van het product en niet alleen het leveren van stroom. Kortom kan ook nuttig zijn voor je andere hardware zoals routers, modems, switches etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Quakie schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:17:
[...]

Andersom juist.

Je kunt instellen welke folders een video, series, of een homevideo folder is. Alles wat daarin gezet wordt wordt geïndexeerd naar folder type. Stel je zou 20 losse afleveringen van een serie in de video map plaatsen zie je 20 items in video station. Doe je hetzelfde in serie folder wordt het gezien als serie.

Kortom als je gewoon dit als destination folders instelt onder CB zou het gewoon goed moeten gaan?
Misschien is mijn uitleg niet volledig. Ik kan natuurlijk alles in een grote map laten komen, en de afleveringen niet laten renamen. Maar als ik het dan via een verkenner, FTP of DLNA oid benader is het een grote "puinzooi". Daarom het renamen.

Maar ik weet vrijwel zeker dat Videostation dat niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Dat klopt...

Waarom is performance (CPU en RAM) een issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

Hoe kan je tegenwoordig crond restarten? De oude manier werkt niet meer.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
> synoservice -restart crond
synoservice: unrecognized option '-restart'
Copyright (c) 2003-2014 Synology Inc. All rights reserved.

SynoService Tool Help (Version 4458)
Usage: synoservice
        --help
                Show This Help
        --regvol
                Register service/package with specified volume
                -n [serivce name] -p [volume path] -t [SERVICE_DSM | SERVICE_PKG]
        --unregvol
                Unregister service/package
                -n [serivce name] -t [SERVICE_DSM | SERVICE_PKG]
        Belows support Multi-service names input:
                Only service which has own daemons support these actions.
                Turn ON/OFF the keys of services specified in /etc/synoinfo.conf.
        --setdbvol      ServiceName{pgsql|mysql} VolumePath
        --setshare      ServiceShareName

Note to self: eerst het Synology forum checken. Maar misschien dat dit iemand ooit weer een paar klikken scheelt. http://forum.synology.com...ed+option+restart#p321116

[ Voor 11% gewijzigd door Murk op 05-05-2014 17:21 ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Gek! Zit --stop en --start er ook niet meer in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

BtM909 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 17:21:
Gek! Zit --stop en --start er ook niet meer in?
Je moet nu synoservicecfg in plaats van synoservice gebruiken. Verwarrend als je redhat gewend bent. :/

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter01
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-01-2024
Beste synology fans

Ik zit al een tijd te kijken naar een Nas.
Waar ik hem voor wil gebruiken is om films en muziek te streamen .
Back up te maken van me foto's
Downloaden.
Nu zit ik te twijfelen tussen de ds 114 of moet ik wachten op de 114+
De app voor de samsung tv is interessant makkelijk voor het vrouwtje :).
Heb ook geken naar de qnap ps112p voordeel van deze is dat ie transcodeert en plex kan er op wat ik dus nu mis op ds114 .
Graag suggesties . Snelheid is niet erg van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Quakie schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:21:
[...]

Blijft inderdaad een top product maar er zit wel kern van waarheid in. Ik heb er zelf ook last van, zelfs in een 2012 nieuwbouw huis..Sommige modellen zijn gewoon gevoelig ermee.
Een UPS verhelpt dit aanzienlijk en het is zelfs een onderdeel van het product en niet alleen het leveren van stroom. Kortom kan ook nuttig zijn voor je andere hardware zoals routers, modems, switches etc.
En zojuist alweer een reboot/abnormal shutdown... Gelijk even de adapter beetgepakt, maar die is niet eens lauwwarm. En de temperatuur van de DS412+ zit standaard net onder of net boven de 40 graden, volgens DS5. Lijkt me ook geen probleem.

Moet ik nu echt bij een NAS van deze prijsklasse een UPS kopen omdat hij anders om de haverklap reboot? Lijkt me wel erg onhandig...

Kan dit nog ergens door veroorzaakt worden? Iets wat de DS412+ oppikt/rapporteert als "stroomstoring", terwijl dat het niet is? Of belast ik 'm met 4x een Seagate 4TB HDD te veel? Als de voedingsadapter niet warm wordt dan lijkt me dat ook niet... Idem CPU, staat standaard op een paar procent, alleen tijdens een Spotnet retrieve komt'ie uit de hoek (maar da's op het hele uur en deze reboot was om hh:18).

Hoe kan ik dit goed troubleshooten? Welke logfiles kan ik hiervoor bekijken?

* elsinga baalt ondertussen aardig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Net even de Syno bij m'n ouders geprobeerd te updaten, via VPN. Heb in dit scherm op "Update now" geklikt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OrAuujiRMiIehKIAsJjLidfV/full.png
Had verwacht dat na een kwartiertje ofzo de Syno wel weer online zou komen. Maar kan nog geen VPN verbinding weer op zetten (Syno is VPN server). Op dit moment is de Syno dus onbereikbaar :/ :X

Hoe verloopt de DSM update procedure normaal? Je klikt op die knop, en wat gebeurt er dan???

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 05-05-2014 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

En nu weer een reboot...

*(^(&*^$#^(&%(^&$%#*^$%&^)*&)_*(^%_$) What the F*CK!

Ik begin me nu zereneus zorgen te maken... Heb ook geen zin om de hele boel (nou ja, de websites) weer tijdelijk in XPEnology te gaan draaien. Want een leverancier wil natuurlijk eerst de boel retour hebben, voordat er wat nieuws deze kant uitgaat... Ben je zo weer een dikke week verder... :(

[ Voor 64% gewijzigd door elsinga op 05-05-2014 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napalm
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 21:01
Had ik gister ook last van toen ik even rommelde in de meterkast, bleek de plug van de adapter in de NAS niet helemaal aangedrukt. Checken kan geen kwaad.

Napalm Racing Team Holland - @ STEAM aka NRTH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Napalm schreef op maandag 05 mei 2014 @ 19:32:
Had ik gister ook last van toen ik even rommelde in de meterkast, bleek de plug van de adapter in de NAS niet helemaal aangedrukt. Checken kan geen kwaad.
Gechecked zonet, leek niet los te zitten. Ook de 240v aansluiting in de adapter niet.

Lijkt er ook nog op dat de DS412+ heel lang doet over het booten danwel afsluiten. De boel knippert alweer minutenlang... En met Putty kom ik er nu ook nog niet op, wat het eerste teken van leven is meestal...

Kan ik DSM5 er makkelijk opnieuw opzetten? met behoud van alle MariaDB zaken en zo (ivm de Joomla websites)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 15:52
ThinkPadd schreef op maandag 05 mei 2014 @ 19:26:
Net even de Syno bij m'n ouders geprobeerd te updaten, via VPN. Heb in dit scherm op "Update now" geklikt:
[afbeelding]
Had verwacht dat na een kwartiertje ofzo de Syno wel weer online zou komen. Maar kan nog geen VPN verbinding weer op zetten (Syno is VPN server). Op dit moment is de Syno dus onbereikbaar :/ :X

Hoe verloopt de DSM update procedure normaal? Je klikt op die knop, en wat gebeurt er dan???
Ik gok dat dsm 5.0 een nieuwe versie van de vpn app vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Zojuist maar hard de spanning eraf gehaald... :(

Dit baart me wel zorgen... een snelle reboot valt (net) mee te leven, maar ik kan de spanning er tijdens afwezigheid niet even makkelijk afhalen... en dan ben ik echt de sigaar...

Wat kan ik allemaal doen om zaken uit te sluiten? Zal zo de buurman (heeft ook een DS412+) even vragen of hij ook reboots heeft nu. Daarmee kunnen we een klein beetje de spanningstoevoer uitsluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
pacificocean schreef op maandag 05 mei 2014 @ 19:37:
[...]

Ik gok dat dsm 5.0 een nieuwe versie van de vpn app vereist.
Dat klinkt logisch. Ik zie dat ik er nog wel via SSH bij kan. Kan ik daarmee nog wat uithalen (commando invoeren om packages te upgraden), of zal ik morgen op locatie even via de webinterface packages moeten upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Okay, het wordt nog vreemder... Was nog even een laatste backup aan het draaien van de websites, blijven ineens de groene leds van de schijven branden (in plaats van te knipperen) en gaan even later tegelijk uit. En nu reageert de DS412+ dus niet meer. Zal zo wel een reboot volgen.

Nee dus, de boel doet het nu weer. Iemand nu een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Anders neem je ff contact op met Synology? Misschien dat het aan de adapter ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Dat schijven er mee stoppen? Ik gebruik goedgekeurde schijven, dus dat moet kunnen. Inmiddels weer aan een reboot bezig... en per mail kreeg ik deze: "ELSINGA heeft de consistentiecontrole op het systeemvolume (Root) voltooid. Het systeem is nu gebruiksklaar."

Dus kennelijk was er iets met de schijven (wellicht van het hard uitzetten...). Nu nog zien of ik ergens de SMART info van de interne schijven kan bekijken... zal wel niks opleveren, maar dan hebben we dat ook maar gehad...

Zou het kunnen komen omdat ik de slaapstand van de HDD's heb UIT gezet? Gingen toch niet in slaapstand vanwege het websitebezoek...

Nu in DSM5 (ik geef toe, blauwe LED knippert nog, dus boel is officieel nog niet opgestart) ook een "Pieptoonwerking neit beschikbaar".

[ Voor 10% gewijzigd door elsinga op 05-05-2014 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Aaaaaargh! Het lijkt er op alsof de boel spontaan er mee stopt als de NAS wat moet doen... Nu dus een spontane powercycle.... Alle ledjes gingen in eens uit en boel start nu weer.

Ik ga al vast de XPEnology starten.... die zal ik nodig hebben... :(

En inmiddels duurt het opnieuw starten alweer veeeeeeel te lang... Ik ben bang dat het toch een RMA wordt...

Nog steeds alleen maar een knipperende blauwe led en we zijn inmiddels drie kwartier verder... Twijfel.... toch hard de stroom er af of afwachten... Want stel dat er nu iets qua RAID set gerepareerd wordt...

[ Voor 39% gewijzigd door elsinga op 05-05-2014 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Zojuist alvast even de site van de leverancier geraadpleegd en hier wordt in de FAQ dit probleem beschreven (na opstarten blijft de blauwe led knipperen). Ter test moet de NAS dan zonder schijven worden opgestart en als het moederbord okay is piept de NAS dan na een paar minuten en brandt de LED oranje. Gebeurt dat niet, dan is het moederbord kapot.

Raad eens....? Inderdaad na meer dan een kwartier nog geen piep en inmiddels is de mail naar de leverancier onderweg.

Stel dat ik per ommegaande een nieuwe DS412+ krijg, kan ik dan gewoon de schijven er in stoppen en draait de boel dan weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Modbreak:Graag eerdere posts editten, in plaats van drie posts achter elkaar plaatsen. Verder is je probleem vervelend, maar nog geen reden tot slowchat... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Sorry... [buigt nederig ;) ]

(en deze post mag gewoon verwijderd nadat de mod 'm gezien heeft natuurlijk} :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzie
elsinga schreef op maandag 05 mei 2014 @ 21:12:
Stel dat ik per ommegaande een nieuwe DS412+ krijg, kan ik dan gewoon de schijven er in stoppen en draait de boel dan weer?
Als de nieuwe nas dezelfde of een nieuwere firmware heeft dan kan je de schijven zo overzetten.
Wel opletten dat ze precies dezelfde bay krijgen als met de defecte,

wel klote overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 15:52
ThinkPadd schreef op maandag 05 mei 2014 @ 19:49:
[...]

Dat klinkt logisch. Ik zie dat ik er nog wel via SSH bij kan. Kan ik daarmee nog wat uithalen (commando invoeren om packages te upgraden), of zal ik morgen op locatie even via de webinterface packages moeten upgraden?
Je kan met putty een ssh tunnel en firefox een socks proxy opzetten. Ff googlen op deze termen. Dan zou je ook op afstand gebruik moeten kunnen maken van de webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
Het kan nog eenvoudiger, met Putty gewoon het interne IP van je NAS plus de poort tunnelen en je kunt bij de webinterface :) geen proxy nodig.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Buzzie schreef op maandag 05 mei 2014 @ 22:17:
Dat is niet nodig tenzij je met een expansion unit werkt die geen deel kan uitmaken van de primaire volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knottnerus
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 13:35
Goedendag medetweakers,
Ik ben een paar weken terug getrouwd en ik zou graag van alle gasten foto- en videomateriaal willen verzamelen. Is er een handige manier dat ik een link oid stuur naar alle gasten en dat zij dan daar hun files naar kunnen uploaden (uiteraard op mijn synology nas ;) )?
De meeste gasten zullen geen IT-savvy mensen zijn, dus sleur-en-pleur of een hele map in eens kunnen selecteren om te uploaden zou ideaal zijn.

Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Laatst online: 06:50
knottnerus schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 10:35:
Goedendag medetweakers,
Ik ben een paar weken terug getrouwd en ik zou graag van alle gasten foto- en videomateriaal willen verzamelen. Is er een handige manier dat ik een link oid stuur naar alle gasten en dat zij dan daar hun files naar kunnen uploaden (uiteraard op mijn synology nas ;) )?
De meeste gasten zullen geen IT-savvy mensen zijn, dus sleur-en-pleur of een hele map in eens kunnen selecteren om te uploaden zou ideaal zijn.

Iemand een suggestie?
ja maar via dropbox ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gefeliciteerd ;), echter is je vraag wel heel basic.

Dit kan gewoon met photostation. Je maakt gewoon een account aan met toegang tot 1 map "huwelijk".
Bovenaan staat add files en kunnen ze vanaf hun pc slepen naar photostation en droppen.

Kortom, dit zou iedereen moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag waarmee iemand me hier wellicht verder kan helpen. Ik zou graag op mijn Synology bepaalde folders/files willen encrypten. Niet met de standard Synology encryptie omdat deze niet samen kan werken met Cloud Sync. Ik wil graag een script laten lopen die bijvoorbeeld elke dag een folder checked, en dan de files encrypt. Ik zou dit bijvoorbeeld met GnuPG kunnen doen, maar volgens mij kan ik op een DS214Play met DSM5 niet meer boostrappen? En zodoende GnuPG installeren? Of kan dit nog wel? Iemand andere tips? Ik wil het dus graag allemaal op het NAS hebben draaien. Niet via een aparte host. Ik kan ook niet echt een custom encryptie package vinden. Ik had eigenlijk zoiets wel verwacht gezien de beperkte ecnryptie van het NAS zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knottnerus
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 13:35
Quakie schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 10:44:
Gefeliciteerd ;), echter is je vraag wel heel basic.

Dit kan gewoon met photostation. Je maakt gewoon een account aan met toegang tot 1 map "huwelijk".
Bovenaan staat add files en kunnen ze vanaf hun pc slepen naar photostation en droppen.

Kortom, dit zou iedereen moeten lukken.
Bedankt voor je reactie! Ik heb buiten de lokale opslagmogelijkheden van de NAS niet meer ervaring. Ik zal eens verder kijken bij photostation :) )

Thanks again

Acties:
  • 0 Henk 'm!
graag gedaan, het werkt op zich super goed. Echter enige nadeel met dit soort oplossingen is dat je afhankelijk bent van de upload snelheid van diegene die het gaat doen. Ik zou dus wel aan geven dat ze het in etappes doen. Niet even hun SD kaartje 8Gig er neer droppen ;) (heerlijk met 100KB upload)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Buzzie schreef op maandag 05 mei 2014 @ 22:17:
[...]

Als de nieuwe nas dezelfde of een nieuwere firmware heeft dan kan je de schijven zo overzetten.

wel klote overigens !!
De buurman heeft ook een DS412+ en heeft dezelfde ervaring: gewoon schijven er in doen en alles is er weer.

Overigens op vraag van de leverancier dus de harde reset geprobeerd: na vele seconden reset-toets indrukken nog geen piep en/of knipperende oranje led. Krijg morgen instructies hoe de DS412+ direct naar de importeur te sturen voor omruiling. :)

Inmiddels maar bedacht hoe ik redelijk automagisch de backup van mijn Joomla sites van de NAS af krijg en ik heb wat bedacht, maar wie weet heeft iemand iets makkelijkers:
- met Akeeba Backup (gratis component voor Joomla) bij elke site een backup maken naar 1 gedeelde map, kan helaas niet gescheduled
- die map syncen met een Dropbox of Google Drive account
- voila, backups zijn altijd beschikbaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Laatst online: 16-09 23:58

Sa1

Iemand anders ook last van dat synocommunity niet werkt? Ik kom er compleet niet op. Dus m'n synology ook niet.

http://packages.synocommunity.com/

[ Voor 14% gewijzigd door Sa1 op 06-05-2014 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WKV
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:57

WKV

mag ik mijn vraag nog een keer plaatsen? er is een andere discussie ondertussen en ik zoek toch graag wat advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sa1 schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 18:46:
Iemand anders ook last van dat synocommunity niet werkt? Ik kom er compleet niet op. Dus m'n synology ook niet.

http://packages.synocommunity.com/
De server wordt gemigreerd: https://github.com/SynoCo...560#issuecomment-42282833.

offtopic:
Dat hoort overigens in dit topic thuis: [Synology] Packages

[ Voor 12% gewijzigd door Dr. Bean op 06-05-2014 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Laatst online: 16-09 23:58

Sa1

Dr. Bean schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 19:31:
[...]

De server wordt gemigreerd: https://github.com/SynoCo...560#issuecomment-42282833.

offtopic:
Dat hoort overigens in dit topic thuis: [Synology] Packages
okay, helder

ff quote van de site:

No ETA, no mirror. You just have to wait for good news.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurby
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:39
Ik heb wat overhoop gehaald met de folders in /volume1/@database/. Kan iemand mij misschien vertellen welke users de eigenaars zijn van de mysql en pgsql folders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:51
Gurby schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 20:38:
Ik heb wat overhoop gehaald met de folders in /volume1/@database/. Kan iemand mij misschien vertellen welke users de eigenaars zijn van de mysql en pgsql folders?
mysql:mysql en postgress:postgress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurby
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:39
sverzijl schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 20:53:
[...]

mysql:mysql en postgress:postgress
Thanks! Ik weet niet of het hier aan gelegen heeft, want ik heb ondanks het goed zetten van de usermachtigingen alsnog Photo Station moeten herinstalleren, maar in elk geval werkt het nu weer. (En de instellingen van PS zijn ook bewaard gebleven) :)

de user voor postgress is met één s aan het eind denk ik

[ Voor 8% gewijzigd door Gurby op 06-05-2014 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:43

Royz

Kleurenblind!!

Ik heb al mijn harde schijven netjes ingedeeld en gebruik 5 usb harde schijven. Ik rebootte mijn syno en ineens zijn alle shares anders gemount. Al mijn usb shares staan nu door elkaar. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik dit op een goede manier oplos? Het is teveel werk om op externe plekken die gebruik maken van de shares alles opnieuw in te stellen. Ik heb dit nog nooit meegemaakt :?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Pagina: 1 ... 81 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.

Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:

<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]