Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolgwie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-08 09:40
thaan schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 12:01:
[...]

Gewoon even autoblock aanzetten met iets van 3 login attempts binnen 3 minuten en dan worden ze automatisch geblokkeerd.

Ik beheer meerdere Synology's en gebruik de standaard poorten, krijg dagelijks tientallen meldingen. Moeten ze vooral lekker proberen.
Wat jij voorstelt betekent dat als er 'maar' 2 pogingen per 3 minuten plaatsvinden er nooit geblokt wordt. Hoe groter het aantal minuten, hoe veiliger. 3 keer per 1440 bij voorbeeld.

[ Voor 0% gewijzigd door Bolgwie op 21-02-2014 12:12 . Reden: 2x als ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-08 20:12
thaan schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 12:01:
[...]

Gewoon even autoblock aanzetten met iets van 3 login attempts binnen 3 minuten en dan worden ze automatisch geblokkeerd.
Ik zou 3 attempts binnen 99999 uur doen.. anders kunnen ze na 3 minuten weer 3 nieuwe pogingen wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybren1971
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 12:10
Bolgwie schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 12:10:
[...]

Wat jij voorstelt betekent dat als er 'maar' 2 pogingen per 3 minuten plaatsvinden er nooit geblokt wordt. Hoe groter het aantal minuten, hoe veiliger. 3 keer per 1440 bij voorbeeld.
Volgens mij wordt bedoeld dat na 2 mislukte pogingen binnen 3 minuten het ip-adres geblokkerd wordt... en niet dat het ip-adres dan weer vrijgegeven wordt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 22:35

Coehinator

Hocus Pocus!

Ik heb hem dus nu zo staan:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/70221077/NAS.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wybren1971 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 12:25:
Volgens mij wordt bedoeld dat na 2 mislukte pogingen binnen 3 minuten het ip-adres geblokkerd wordt... en niet dat het ip-adres dan weer vrijgegeven wordt.....
Klopt, dat zegt hij ook.
Dus als iemand in probeert te breken, 3+ minuten wacht en het nogmaals probeert wordt er niet geblokkeerd.
Dan kan iemand dus honderden malen op een dag proberen het wachtwoord te raden, en hij/zij wordt nooit geblokkeerd. Het is dus veiliger als je die minuten verhoogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 12:13
JustinoFTW schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 22:40:
Hallo Allemaal,

Ik ben van plan om voor mijn 214+ een WD 4TB RED te kopen.
Momenteel zit er nog een oude WD GREEN 1TB in, en deze wil ik er liever uit hebben.

Is er een manier waardoor ik de 4TB er bij prikt en de 1TB schijf alles over kopieert (dus OS en alles) naar die 4TB schijf zodat ik de 1TB er zonder problemen uit kan halen, en voor andere doeleinden kan gebruiken.

Mijn NAS staat geconfigureerd als SHR, mocht dit belangrijk zijn om te weten

Alvast bedankt.
Iemand enig idee?
Ik zie wel dat ik mijn schijf kan backuppen en vervolgens op de andere schijf kan terug zetten.
Maar er moet een makkelijkere manier zijn lijkt mij.

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat jij wilt kan je doen, maar dan blijf je bij 1TB opslag, en je syno blijft continue zeggen dat je raid volume degraded is.

Wat handiger is om gewoon opnieuw te beginnen. Je haalt dus die 1TB uit je syno, hangt de 4TB er in.
De 1 TB hang je in een pc met een linux live cd. Je mount de partitie (grote kans dat dat automatisch gaat) en zet alles over naar je syno.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 12:13
job schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 12:39:
Wat jij wilt kan je doen, maar dan blijf je bij 1TB opslag, en je syno blijft continue zeggen dat je raid volume degraded is.

Wat handiger is om gewoon opnieuw te beginnen. Je haalt dus die 1TB uit je syno, hangt de 4TB er in.
De 1 TB hang je in een pc met een linux live cd. Je mount de partitie (grote kans dat dat automatisch is) en zet alles over naar je syno.
Ik wil het liefste niet opnieuw beginnen :s
Maar je bedoelt, dat ik Synology opnieuw installeer op de 4TB, en daarna alles copy/paste van de 1TB schijf daar naartoe?

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

Is de DSM 5.0 beta het installeren waard? Ik draai momenteel Coachpotato, Sickbeard, Sabnzbd en PlexConnect. Iemand enig idee of die ook gewoon blijven draaien na de update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 09:13
mickjuh schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 13:10:
Is de DSM 5.0 beta het installeren waard? Ik draai momenteel Coachpotato, Sickbeard, Sabnzbd en PlexConnect. Iemand enig idee of die ook gewoon blijven draaien na de update?
Ik zou zeggen, lees het topic eens na. En maak dan je beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kan iemand mij vertellen of scannen goed werkt? Als ik een multifunctional printer (die gesupport is) neem en die op een DS-212j aansluit. Printen vanaf het netwerk lijkt me gewoon als netwerkprinter. Maar hoe werkt scannen? Scan je dan naar een folder op de Synology oid? Werkt het handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 22:38
Is de upgrade van een DS112J naar een DS213J de moeite waard qua snelheid?
Heb nu nog aan 1 hdd genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
van 1 ghz naar 1,2 ghz...
Geen wereld van verschil

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:30
remcoboy1479 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 13:58:
Is de upgrade van een DS112J naar een DS213J de moeite waard qua snelheid?
Heb nu nog aan 1 hdd genoeg.
http://www.synology.com/e...re_products/DS213j/DS112j

Kan deze link niet in de topic warning O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Ik wil graag mijn 413 vergelijken met de nieuwe 414, maar dat gaat niet met die link :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 22:38
Dit zegt mij niet veel, kan ik verschil merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
remcoboy1479 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 14:18:
[...]

Dit zegt mij niet veel, kan ik verschil merken?
Er zit weinig verschil qua performance tussen die 2 nassen, de 213j heeft meer geheugen en een 0,2ghz snellere processor.

Je zult heel weinig performance winst merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
cypher21 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 14:20:
[...]

Er zit weinig verschil qua performance tussen die 2 nassen, de 213j heeft meer geheugen en een 0,2ghz snellere processor.

Je zult heel weinig performance winst merken.
Als ie CPU intensieve taken uitvoert is dat toch 20% extra CPU power, dus ja dan heb je 20% performance improvement. Qua memory ga je van 128MB naar 512MB. Als je nu veel moet swappen, is dat dus een grote verbetering.

Qua netwerksnelheid haalt de 112j 50.74/80.90 MBps en de 213j 70.15/109.82 MBps (klik) voor een 10GB bestand. Toch 40% extra.

Maar of je dat merkt is dus afhankelijk van wat je ermee doet. Beetje backuppen en wat synchronisatie? Nee, dan merk je dat niet. Films streamen: Nee. Een virusscan is sneller klaar, maar of je er wat aan hebt?

Je vraag of je verschil merkt zegt dus an sich ook niet zoveel.

Wat wel is, is dat de aanbieding van Mediamarkt (129 euro) echt heel nice is. :)

cypher21: :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiestor
  • Laatst online: 18-09 07:58
Quakie schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 08:32:
[...]
Bij mij is net2FTP een package en als ik de notes lees is het benaderbaar via een browser. Dan lijkt het me dat het doet wat jij wilt.. In je browser kopieer actie aanzetten en daarna browser afsluiten.

Als het zo belangrijk voor je is wil ik het best installeren en kijken voor je. Ik heb echter geen externe ftp toegang. Ik ga er vanuit dat jij dat wel kan regelen voor mij? ;)

DM me maar.
Thnx, je gaat van mij horen. Ik ben nu onderweg naar de wintersport dus het zal even duren voor ik een en ander klaar kan zetten om te laten testen, zou dat wel fijn vinden. Het is uiteindelijk niet iets waardoor ik mijn server niet zou inruilen voor een nas, maar het zou wel iets zijn wat ik heel jammer vind als er geen mogelijkheid toe is.

"Be brave, don't shave"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cypher21 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 14:09:
van 1 ghz naar 1,2 ghz...
Geen wereld van verschil
Dat gaat alleen op als beide modellen dezelfde cpu zouden hebben. In dit geval is dat zeker niet zo.
de 213j is duidelijk sneller. Zeker niet 2maal zo snel, maar je gaat het verschil duidelijk merken.

Daarnaast heeft de 213j natuurlijk 2 sloten.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 21-02-2014 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
job schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 15:26:
[...]

Dat gaat alleen op als beide modellen dezelfde cpu zouden hebben. In dit geval is dat zeker niet zo.
de 213j is duidelijk sneller. Zeker niet 2maal zo snel, maar je gaat het verschil duidelijk merken.

Daarnaast heeft de 213j natuurlijk 2 sloten.
Ligt eraan wat je ermee wilt doen, en dat gaf hij niet aan...

Een 10gb uploaden naar de nas via het netwerk zal je weinig van merken.
De maximale download snelheid die de nas aan kan, zal omhoog gaan, unrarren en parren zal sneller gaan.
Maar hoeveel sneller en of dit merkbaar sneller is, is de vraag, en dat zal (gok ik) +/- 20-25% sneller zijn dan met zijn 112j.
Maar nogmaals, de vraag is met welke akties hij het wilt vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 21:19
Mr_gadget schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 13:50:
Kan iemand mij vertellen of scannen goed werkt? Als ik een multifunctional printer (die gesupport is) neem en die op een DS-212j aansluit. Printen vanaf het netwerk lijkt me gewoon als netwerkprinter. Maar hoe werkt scannen? Scan je dan naar een folder op de Synology oid? Werkt het handig?
Voor zover ik dit heb kunnen gebruiken werkt alleen de printfunctie. Mogelijk dat je in je printer kunnen scannen naar een netwerkpad. Maar via USB lijkt me dat lastig. Met een netwerkprinter via LAN kan je meestal een netwerkpad opgeven op basis van IP-nummer zodat je daar heen kan scannen (mits de scanner rechten heeft in die map).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05-2024

MAher

.. far and free ...

Iemand die weet waarom Photostation mij de cover photo niet laat toewijzen. Ik krijg altijd "an unknown error occured".
Heb ownership voor alle dirs en files naar de user in group "users" gezet die ik gebruik voor photostation met chown user:users /photo. Dit maakt echter niet uit, ik blijf de error krijgen.

System | Suomalaiset Lehmät.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Geen last met photostation hier.

Owner is echter admin:users bij alle mappen en foto's hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 21:48
Arjan90 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 11:43:
213j voor 129 euro bij MediaMarkt, mooie prijs: http://www.mediamarkt.nl/...net&product_code=78351665. Dixons staat in de Pricewatch op 129 euro, waarschijnlijk gaan ze daarin mee qua laagste prijs garantie! :)
Wow super!

Zat de hele tijd te twijfelen tussen 213j en 114. Nu hoeft dat niet meer, specs zijn toch hetzelfde!
Hopelijk morgen binnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cypher21 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 15:32:
[...]

Ligt eraan wat je ermee wilt doen, en dat gaf hij niet aan...
Daar reageer ik toch niet op?
Jij stelde dat omdat de frequentie bijna het zelfde was, dat er weinig verschil zou zijn. Dat is waar ik op reageerde, omdat dat niet waar is.
Een 10gb uploaden naar de nas via het netwerk zal je weinig van merken.
Dat is niet waar. Dat heeft een andere user al aangetoond. De upload/download snelheid via cifs is met de 213j beduidend sneller.
De maximale download snelheid die de nas aan kan, zal omhoog gaan, unrarren en parren zal sneller gaan.
Maar hoeveel sneller en of dit merkbaar sneller is, is de vraag, en dat zal (gok ik) +/- 20-25% sneller zijn dan met zijn 112j.
Waar baseer jij die 25% op?
De cpu is 2 generaties nieuwer, heeft 200mhz-en meer, en er is veel meer geheugen beschikbaar.
Ook de fpu in de cpu van de 213j kan best wat verschil maken.
Ik verwacht een groter verschil.

is er misschien iemand met een 213j hier dit het testje uit het volgende topic wil uitvoeren?
[Synology] RAR unpacking performance
Dan weten we het zeker :)

[ Voor 15% gewijzigd door job op 21-02-2014 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher

MAher

.. far and free ...

cypher21 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 16:51:
Geen last met photostation hier.

Owner is echter admin:users bij alle mappen en foto's hier
Ik kan dat proberen, maar heb admin disabled en een user aangemaakt met admin rechten. Zou toch moeten werken, zelfde groep ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag, ik sta op het punt om een 412play te kopen.
De NAS zal gebruikt worden voor voornamelijk opslag van fotos, dus raidopstelling, geen JBOD.
Daarnaast wordt hij gebruikt voor de series die we kijken downloaden en bekijken, we hebben echter Netflix en gebruiken dat het meeste.
Het grootste deel van de tijd zal het ding dus erg weinig doen behalve de fotos veilig houden, en dat is zijn hoofdtaak.
De hoeveelheid fotos vraagt om fikse opslag, ik heb een Netgear Duo met 2x 1.5 TB staan die vol is en het wordt alleen maar meer. De Netgear blijft staan trouwens.

Ik heb dus schijven nodig die zeer betrouwbaar zijn, niet te veel energie vreten maar liefst ook niet de situatie veroorzaken dat ik een nier moet verkopen voor de aanschaf. 4 TB heeft de voorkeur vanwege de continu uitbreidende opslagnood.

Ik zat te denken aan een WD Green, maar dat schijnt niet zo'n goede schijf te zijn voor een NAS als ik sommige verhalen lees.
Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voordat iedereen WD Red gaat noemen, noem ik snel de ST4000VN000 (Seagate Nas HDD). :P
Heb zelf geen ervaring met de WD Red, maar maar mijn seagates doen het probleemloos.

[ Voor 34% gewijzigd door job op 21-02-2014 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher

MAher

.. far and free ...

job schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 17:19:
Voordat iedereen WD Red gaat noemen, noem ik snel de ST4000VN000 (Seagate Nas HDD).
WD Red >:)

Zoek op Red in dit topic en lijkt me dat het duidelijk is.

Heb zelf de Greens en geen problemen de afgelopen 3 jaar. Fotos hier ook, wel backup naar externe HDDs natuurlijk en belangrijkste in de Cloud.

[ Voor 21% gewijzigd door MAher op 21-02-2014 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
:+
De reds bestaan langer, en daarvan zullen er inderdaad meer van in omloop zijn.
ergo meer positieve ervaringen over de reds.

Ik denk overigens ok dat je weinig zult hebben aan de reacties hier. De meesten hebben ervaring met maar een van beide schijven. Er is dus niet sprake van een vergelijking, maar eerder van tevredenheid met hun aankoop.

[ Voor 24% gewijzigd door job op 21-02-2014 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:45

DukeBox

loves wheat smoothies

MAher schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 17:20:
topic search:
17 negatieve ervaringen bij de red's
0 negatieve ervaringen bij de seagate's

Heb zelf ervaring met beiden en ben overal overgestapt op de seagates De eerste serie red's vielen uit bij bosjes maar nu is de keuze vooral gebaseerd op performance.
n.b. het gaat hier om ruim 120 hdd's waarvan zo'n 40 stuks red waren.

[ Voor 31% gewijzigd door DukeBox op 21-02-2014 17:25 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DukeBox schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 17:23:
[...]
maar nu is de keuze vooral gebaseerd op performance.
De performance is bij mij dus niet zo belangrijk, slechts af en toe handig als ze wat sneller zijn.

Okay, ik ga eens kijken bij Seagate, ik heb tot dusver nog geen slechte ervaringen met die disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
Ik heb gisteren een DS414 met 4x WD Red 4TB gehaald.
Nu ben ik data van mijn pc aan het overzetten en de snelheid komt niet boven de 11,1 MB/s.
Lijntje van de meterkast naar boven (mijn pc) blijkt 100Mbit dus NAS verplaatst naar boven en nu zitten mijn PC en NAS samen op een 1 Gbit switch met een 100Mbit lijntje naar de router in de meterkast.
Nog steeds max 11,1 MB/s. Windows zegt dus voor het kopieren van 3TB 'Meer dan een dag'.
Als mijn PC (met Gbit netwerkkaart) en NAS op een Gbit switch zitten zou ik toch veel hogere kopieer snelheid moeten krijgen?

Wat doe ik fout? Hoe kan ik dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een gigabit verbinding hoor je met een 414 de verbinding volledig dicht te trekken (mits de bestanden die je overzet groot zijn).

Wat je moet doen is controleren of je beide apparaten wel echt met gigabit verbonden zijn.
Controleer de leds van de switch. Gigabit wordt meestal met een andere kleur aangegeven dan 100mbit.
Als dat je niet wijzer maakt, kijk naar de taskmonitor in windows (ctrl+shift+esc) bij het tabblad network. Daar moet staan met welke snelheid je pc verbonden is. Ook de snelheid van je syno kan je zien (control panel > network).
Als een van beiden toch op 100mbit lijkt te draaien is daar de oorzaak. De oplossing ligt dan waarschijnlijk in de bekabeling. Om gigabit snelheden te halen moet je van de utp alle 8 de aders gebruiken, en alle aders in de juiste volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
Hahaha bedankt man! Al die tijd was het de kabel van mijn pc naar de switch. Nu hevige fluctuatie tussen 64 MB/s en 84 MB/s maar dit is al veel beter dan net.

Update: en hobby-bob de vorige huiseigenaar heeft in de wandinbouwdoos 1 draad gebruikt voor 2 aansluitingen dus even de draadjes opnieuw aansluiten op 1 connector en dan heb ik weer gewoon een volwaardige cat5 aansluiting. Hoera, het valt allemaal mee. Kan de NAS toch in de meterkast.

[ Voor 47% gewijzigd door Philip J. Dijkstra op 21-02-2014 20:01 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Update: en hobby-bob de vorige huiseigenaar heeft in de wandinbouwdoos 1 draad gebruikt voor 2 aansluitingen
nofi, maar wie is hier nu de hobby bob ? Die gene die 1 draad gebruikt voor 2 aansluitingen en dat op de juiste manier doet.. of diegene die er niet eerst zelf achterkomt dat de verbinding maar 100Mbit is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
Touché. Anyway, draadjes omgezet en hoppa, alles is weer een gigabit verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

;)
Opzich wel grappig.. mijn eerste netwerkje was 11Mbit/s token ring.. had nooit gedacht dat ik meer nodig zou hebben toen. Tegenwoordig vind ik het al irritant als ik tegen m'n limiet van ~250MByte/s loop op mij netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-07 14:44
Ik heb een absolute beginners vraag, ik weet het, maar na lang zoeken kom ik er niet uit. Ik heb slaapstand van de harddisks ingesteld op 2 uur en ik wil kijken of deze inderdaad in slaapstand gaan.
Ik vond nergens een log met deze gegevens in dsm, ben dus met putty ingelogd in de root en zit dus in de var dit met de syslog file. Maar bekijk ik de inhoud?

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:32
Hoor je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
hij staat op een andere kamer, maar ik weet ook niet wat er 's nachts allemaal gebeurd. Zag wel dat de led lampjes van de harddisk niet knipperen.

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij kan je de betekenis van de leds terugvinden in de handleiding.

Maar ik denk dat de hdd led uitgaat als de hdd in de slaapstand gaat.
Het lijkt me overigens wel handig putty af te sluiten, sterker nog je pc helemaal uitschakelen als je de slaapstand wilt testen.

[ Voor 7% gewijzigd door job op 22-02-2014 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:14

Vrijdag

De Zwarte

Zet de slaapstand eens op 10 minuten, verbreek alle verbindingen (ook mobieltjes en tablets!) en wacht gewoon af. Als de nas in standby gaat zal alleen het bovenste lampje een trage pulse geven. De rest is dan uit.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
Wat bedoel je met nas in standby, alleen de harddisks of de nas in deep sleep? Ik had begrepen dat er een slaapstand is voor de nas en voor de harddisks.
Volgens de handleiding van de ds414 knippert het status ledje bij harddisk hibernation. De ledjes van de harddisks zouden dan ook continu moeten branden.

[ Voor 33% gewijzigd door drernie op 23-02-2014 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:29
Beste Tweakers,

Sinds een weekje heb ik een eigen HTPC gebouwd welke in staat is om van mijn huidige PC zonder moeite volledige blurays af te spelen. Ik wil echter een NAS (Synology 214) aanschaffen zodat ik mijn PC niet meer aan hoef te doen tijdens het streamen over (bekabeld) netwerk.

Echter kan ik geen duidelijkheid krijgen welk apparaat nou wat doet. Kan ik met een gerust hart een 214 aansluiten op mijn netwerk, welke zorgt voor het streamen naar mijn HTPC, welke weer zorgt voor het afspelen? Of doet de 214 al het werk en kan dit ten koste gaan van het vlekkeloos afspelen van full blurays op mijn HTPC? Of kan ik dit zelf instellen? Mijn ideaal beeld is dus dat de HTPC al het werk doet (aangezien dit een snel beestje is) en dat de Synology alleen dient voor opslag en doorvoer via het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
kwdtjuh schreef op zondag 23 februari 2014 @ 11:21:
Beste Tweakers,

Sinds een weekje heb ik een eigen HTPC gebouwd welke in staat is om van mijn huidige PC zonder moeite volledige blurays af te spelen. Ik wil echter een NAS (Synology 214) aanschaffen zodat ik mijn PC niet meer aan hoef te doen tijdens het streamen over (bekabeld) netwerk.

Echter kan ik geen duidelijkheid krijgen welk apparaat nou wat doet. Kan ik met een gerust hart een 214 aansluiten op mijn netwerk, welke zorgt voor het streamen naar mijn HTPC, welke weer zorgt voor het afspelen? Of doet de 214 al het werk en kan dit ten koste gaan van het vlekkeloos afspelen van full blurays op mijn HTPC? Of kan ik dit zelf instellen? Mijn ideaal beeld is dus dat de HTPC al het werk doet (aangezien dit een snel beestje is) en dat de Synology alleen dient voor opslag en doorvoer via het netwerk.
Dan werken de meeste Synology's prima (zo niet alle).
Ik heb het DS213 model en die stuurt alle films/series naar een Raspberry Pi die ze afspeelt. Gaat prima.
Je maakt op je HTPC in de mediasoftware (waarschijnlijk XBMC?) gewoon een link (NFS) aan met je NAS. De NAS zie je gewoon in je netwerk. Kan eigenlijk niet makkelijker ;).

Je hebt ook een aantal duurdere modellen en die zijn in staat om van de NAS direct naar de TV te sturen en de eventuele omzettingen van de videobestanden te regelen. Dit vereist meer rekenkracht, dus die NASsen zijn duurder.

Aangezien jij een HTPC hebt kun je gewoon een Synology kiezen en kopen. Eventuele download zaken kun je ook gewoon op de Synology doen, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
@kwdtjuh

Ik heb ook al een tijdje een htpc, deze speelt alles af (xbmc).
SInds eergisteren heb ik de 214play met 2x4tb, puur als opslag, downloaden en voor media streamen.
Hier komen nu alle media bestanden op ipv lokaal. Vanaf je htpc/xbmc kan je deze gewoon benaderen.
Je htpc blijft het decoderen/afspelen, de Nas levert het alleen maar aan, gewoon een netwerkschijf.
De synology 214play kan daarintegen eventueel ook transcoderen mocht dit nodig zijn voor andere apparaten (tv of mobiel). Maar als dat niet nodig dan is de gewone 214 of 214+ prima, of andere modellen natuurlijk.
Ligt helemaal aan je budget welk model en disken je wil.
Ik heb gekozen voor de play ivm de intel processor.
Kijk even op de site van synology wat er allemaal is.

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:29
Bedankt voor jullie antwoorden! Op dit moment draai ik jRiver en daar ben ik content mee (kwaliteit gaat boven alles ;-))

Van de week dus maar een Synology uitkiezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkje
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 17:03
Hoi,

Ik had een vraagje.

Mijn broer gaat verhuizen en wil graag een nas gaan kopen. Nu zag ik dat de 213j nu heel goedkoop is bij de mediamarkt.

Is het mogelijk om met deze nas over internet naar een ander huis te streamen?

Het gaat hier dan maximaal om standaard 720p releases.

Beide verbindingen zijn 60/6 mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Laatst online: 19:14

Vrijdag

De Zwarte

drernie schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 23:58:
Wat bedoel je met nas in standby, alleen de harddisks of de nas in deep sleep? Ik had begrepen dat er een slaapstand is voor de nas en voor de harddisks.
Volgens de handleiding van de ds414 knippert het status ledje bij harddisk hibernation. De ledjes van de harddisks zouden dan ook continu moeten branden.
Ik bedoel dus sleep mode inderdaad. Mijn 414 zet na de ingestelde tijd de hdd's uit maar de casefans blijven nog wel rustig draaien en het bovenste lampje geeft dan een hele rustige pulse.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:15
linkje schreef op zondag 23 februari 2014 @ 14:34:
Hoi,

Ik had een vraagje.

Mijn broer gaat verhuizen en wil graag een nas gaan kopen. Nu zag ik dat de 213j nu heel goedkoop is bij de mediamarkt.

Is het mogelijk om met deze nas over internet naar een ander huis te streamen?

Het gaat hier dan maximaal om standaard 720p releases.

Beide verbindingen zijn 60/6 mbit.
6Mbit upstream lijkt mij te weinig, maar is afhankelijk van de release. Ik weet zo niet wat een 720P release doet qua aantal gigabyte, dan zou je het zelf moeten kunnen uitrekenen... Maar de vraag is vooral of 6Mbit voor de pieken genoeg is.

[ Voor 20% gewijzigd door Arjan90 op 23-02-2014 15:04 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiestor
  • Laatst online: 18-09 07:58
Via vpn zou dit mogelijk moeten zijn toch? Echter ben je wel afhankelijk van waar je het naartoe wilt streamen. Of je moet dit in je router in kunnen stellen zodat al je devices het direkt zien als 'eigen' netwerk. Maar 6 mbit up is niet heel erg veel..

"Be brave, don't shave"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een vpn is wel een overdreven manier om zoiets te kunnen bereiken.
Je kan op tig wijzen bij de data op een synology. Makkelijkste is misschien nog wel door gebruik te maken van videostation.

De vraag natuurlijk is of die 6Mbit upload genoeg gaat zijn. Dat is ook afhankelijk van de bitrate van wat je wilt bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Mijn synology DS213j is inmiddels up and running en doet al goed dienst als download server / media server.

Echter heb ik nog wel een probleem. Het leek mij ideaal om vanaf een telefoon / tablet mijn NAS te bedienen om muziek naar mijn blue ray speler te streamen, maar het probleem is dat dit niet bepaald soepel gaat met DS Audio. Ik kies dus mijn BR-speler als renderer, maar er zit sowieso behoorlijk wat vertraging in voor hij afspeelt. Daarnaast zitten er echt enorme gaps in de playback (5-10 seconden) tussen liedjes!! Perfect gapless hoeft van mij niet eens per se, maar een fractie van een seconde zou prettig zijn.

Nu werkt op android Bubble Upnp al een stuk beter, maar ondanks dat hij gapless zou moeten kunnen afspelen is daar nog geen sprake van, daarnaast is de app vele malen minder overzichtelijk en minder mooi dan ds audio.

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben (gehad) en wat doen jullie om muziek naar een renderer te streamen? Hebben jullie tips?

Het zou ook nog wel aan mijn BR-speler kunnen liggen. Ik wil sowieso waarschijnlijk een htpc NUC bouwen binnenkort. Die kan ik dan ook als media renderer gebruiken. Wellicht zijn hier meer opties naast DS audio / Upnp/DLNA die beter werken om muziek naar te streamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Laatst online: 09-09 03:36
Bij welke modellen kan het geheugen word geupgraded? En bij de modellen waar het niet kan zitten hier gewoon 1 of 2 geheugen chips op het pcb gesoldeerd?

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Robin4 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 01:43:
Bij welke modellen kan het geheugen word geupgraded?
Zo moeilijk is dat toch niet zelf te vinden? Een Google op "synology memory upgrade" en je weet het antwoord.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Ja zo moeilijk was het wel, want ik had dit niet gevonden.. Vriendelijk bedankt, ik ga dat even eens bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-04 08:07
Weet niet of deze vraag hier past...

Heeft er iemand slechte ervaring gehad met xpenology? Ik draai deze al 2 weken in een vm en tot hiertoe nog geen issues tegen gekomen.

Heb een ds213+ maar om deze uit te breiden kan je even goed een nieuwe kopen.

pricewatch: Synology DX513 (Expansion Unit)

Als alternatief dacht ik aan een microserver NxxL, esxi erop en xpenology. Je kan meerdere disk inbouwen en is krachtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Synology nas DS213 heeft een gecodeerde map (AES). ik heb al vele pogingen gedaan, maar kan nergens het wachtwoord achterhalen.

Ik heb reeds contact gehad met een data recovery bedrijf maar deze kunnen ook niets voor me doen.

Is er iemand die me kan helpen of ben ik mn data "kwijt" totdat ik het password heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:46
Even een vraag over de eerste installatie van een DS213j

Ik heb vandaag een DS213j aangeschaft, hiervoor heb ik thuis nog 2x 1TB samsung spinpoint HD103 liggen.
Hier staat op het moment nog wel data op (niks kritieks). deze moeten dus dadelijk in de nas komen.
Kan ik deze plaatsen zonder deze te formateren? of worden de schijven bij ingebruikname altijd geformatteerd?
1 schijf staan namelijk verschillende films nog op, en de andere een oude "backup" heb deze gegevens ook op mijn externe HD staan nog, maar dan zou ik even moeten controleren of alles er op staat.

Zou mooi zijn als bij zijn DSM gewoon erbij zou plaatsen

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2014 @ 12:45:
Is er iemand die me kan helpen of ben ik mn data "kwijt" totdat ik het password heb.
Die ben je wel degelijk kwijt tot je het paswoord vindt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

MaD_co schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:36:
Even een vraag over de eerste installatie van een DS213j

Ik heb vandaag een DS213j aangeschaft, hiervoor heb ik thuis nog 2x 1TB samsung spinpoint HD103 liggen.
Hier staat op het moment nog wel data op (niks kritieks). deze moeten dus dadelijk in de nas komen.
Kan ik deze plaatsen zonder deze te formateren? of worden de schijven bij ingebruikname altijd geformatteerd?
1 schijf staan namelijk verschillende films nog op, en de andere een oude "backup" heb deze gegevens ook op mijn externe HD staan nog, maar dan zou ik even moeten controleren of alles er op staat.

Zou mooi zijn als bij zijn DSM gewoon erbij zou plaatsen
Die schijven worden volledig geformatteerd, data dus elders plaatsen als je die wil behouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
Synology nas DS213 heeft een gecodeerde map (AES). ik heb al vele pogingen gedaan, maar kan nergens het wachtwoord achterhalen.

Ik heb reeds contact gehad met een data recovery bedrijf maar deze kunnen ook niets voor me doen.

Ik zou het zorgwekkend vinden als je je gecodeerde map kunt decoderen zonder wachtwoord 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.synology.com/en-global/support/tutorials/455
De uitleg over de encryptie van je shares is nogal duidelijk.
It is strongly suggested you export and save the key. Otherwise, you will never be able to access your encrypted data if you lose or forget the key.

[ Voor 18% gewijzigd door job op 24-02-2014 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

roeleboel schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:42:
[...]

Die schijven worden volledig geformatteerd, data dus elders plaatsen als je die wil behouden...
IIg de data van een van de schijven ergens anders opslaan, dan die harde schijf plaatsen waarna je de data van de tweede hd kan kopiëren naar je nas voor deze ook er in te stoppen en te formatteren :P

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
fsfikke schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:29:
[...]

IIg de data van een van de schijven ergens anders opslaan, dan die harde schijf plaatsen waarna je de data van de tweede hd kan kopiëren naar je nas voor deze ook er in te stoppen en te formatteren :P
Dat gaat niet lukken wanneer je voor JBOD kiest, wel als je voor SHR kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cypher21 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:41:
[...]

Dat gaat niet lukken wanneer je voor JBOD kiest, wel als je voor SHR kiest.
JBOD kan je ook uitbreiden.
Althans dat is wat synology zelf zegt: http://www.synology.com/nl-nl/support/tutorials/559

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 22:19

ViezeVis

Sample Text

Dus, ik wilde lekker een filmpje kijken die op mijn Synology DS212J stond: Johnny English Reborn. Uiteraard met subtitles in .srt formaat. Ik open dus mijn DSVideo app op de telefoon, log in met de gegevens en kies de film die ik wilde zien.

Alleen: de ondertitels... geen idee waar deze zijn gebleven. Ook op de tablet kon ik ze niet zien.
Hoort dit? Is hier een oplossing voor?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Ik ben aan het twijfelen om een van de volgende nassen aan te schaffen:
De DS413 (nog steeds leverbaar lijkt het) of the DS412+
Ik weet dat de DS412+ meer voor de zakelijk omgeving is. Maar goed de prijs doet het hem wel (ik geef dan liever minder uit, als het ook minder kan kwa nas.

Ik wilde eerst voor de 1513+ of 1813+ gaan, maar helaas is me budget wat minder geworden.
Ik kan op de kop af ongeveer 500 euro missen voor alleen de nas. (ik zou natuurlijk het geld appart kunnen houden en volgende maand toch nog voor die 1513+ kiezen. Alleen ik weet hoe het gaat bij mijzelf als er geld op de rekening staat.. Ik geef het nogal graag uit aan oudere computer hardware (vintage retro computing is me hobby) Dus ik weet dat ik het geld daaraan nogal graag uitgeef.
En het mij dan zelf lastiger maak om een nas te kunnen aanschaffen.

Maar er moet hier echt een nas gaan komen waar ik al me data naar toe kan dumpen.. En makkelijk kan delen met andere computers in me netwerk.

Ik heb ook al de DS414 overwogen, alleen een gebrek aan die esata poort doet het hem net..
Ik wil die esata poort gaan gebruiken om daarmee me data mee te backuppen. Als er straks nogal vrij veel data op die schijven staat dan helpt die esata poort nogal in snelheid = tijd..
Dit backuppen dacht ik aan om de data op een extern 4 bay unit te doen, of iets van een server pc te bouwen waar ik me data naar toe kopier en deze machine weer uitgaat naar die backup.

Bij de DS413 zat hij er namelijk wel erop en bij de nieuwe DS414 model moest het waarschijnlijk nog meer een budget nas worden lijkt het zo..

Ik vraag mij af waarom synology deze DS413 nas uit ze assortiment heeft gegooit? Ik kan mij er wel wat bij voor stellen dat deze DS413 nas nogal erg op een verkeerd marketing pad lag en dus zo waarschijnlijk een betere grens wilde hebben tussen de DS412+ de snellere duurdere variant en de DS414 goedkopere variant..

Waarom dan de DS413.. Deze kost momenteel zeker 100 euro goedkoper dan de DS412+ (geld dat ik liever op de rekening laat staan) Kende dit model DS413 problemen voordat het eruit werd gegooid? En is het prijsbewust nog steeds intressant om aan te schaffen?

Aan de andere kant waarom ik toch bij een 4 bay nas wil beginnen; Ik heb er totaal nog geen ervaring mee, dus weet niet wat ik er allemaal van moet verwachten, met name de aftersales van synology. Want ik lees hier en daar toch nog wel wat mis gaat bij defecte nassen.. (misschien dat ze wellicht zich al verbeterd hebben?) Ik heb ook al aan zelfbouw gedacht.. Het kan uiteraard goedkoper, maar voor mij is het stroom verbruik wel echt het belangrijkste.. Ook de software DSM schijnt gewoon veel beter mee te werken, en dat doen mij dan toch te besluiten om liever dan zo`n nas te kopen.

Is het overigens wel mogelijk om externe harddisks aan de esata poort te hangen achter op die units. Want wat ik er van begrijp is dat het eigenlijk ontworpen is voor die uitbreidings units.

De DS413 is momenteel 400 euro, de DS412+ is 520 euro ongeveer. Mij leek die DS413 een hele goede middenweg..
Alleen hoe lang word die laatste unit nog gesupport?

Ik wil er geen dingen nog mee gaan streamen, misschien in de toekomst wellicht. GSM gebruik ik niet vaak en download ook geen films ect.

[ Voor 8% gewijzigd door Robin4 op 25-02-2014 04:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:27

rally

Deyterra Consultancy

Tja... Ik zou toch echt doorsparen voor de 1813+
Een zeer flexibel, krachtig en ook toekomstklaar (met 8 schiven) bovendien kan er nog een uitbreidingsunit aan als het moet.

Het verschil is het in mijn ogen meer dan waard.De 1813+ kan ook extra geheugen bij en heeft een relatief krachtiger processor t.o.v. de overige modellen.

Kun je het geld niet in bewaring bij vrienden/familie geven als je echt zo weinig discipline hebt?

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
job schreef op maandag 24 februari 2014 @ 22:53:
[...]

JBOD kan je ook uitbreiden.
Althans dat is wat synology zelf zegt: http://www.synology.com/nl-nl/support/tutorials/559
Klopt, als je eenmaal een JBOD configuratie hebt gaat dit prima.

Echter kun je niet voor JBOD kiezen wanneer je maar 1 schijf in de NAS stopt en deze initieel configureert.
Wil je JBOD, moet je meteen een volume aanmaken met 2 schijven, dus dan kan hij niet de data van de tweede schijf niet op de eerste zetten die al in de NAS zit.
rally schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 07:40:
Tja... Ik zou toch echt doorsparen voor de 1813+
Een zeer flexibel, krachtig en ook toekomstklaar (met 8 schiven) bovendien kan er nog een uitbreidingsunit aan als het moet.

Het verschil is het in mijn ogen meer dan waard.De 1813+ kan ook extra geheugen bij en heeft een relatief krachtiger processor t.o.v. de overige modellen.

Kun je het geld niet in bewaring bij vrienden/familie geven als je echt zo weinig discipline hebt?
Als ik zo lees wat hij ermee wilt gaan doen dan rechtvaardigt dat de 400+ euro meer voor een 1813+ totaal niet.

Data in het netwerk wat beschikbaar is voor al zijn computers, dat kan iedere NAS... dus waarom 850+ euro uitgeven terwijl een nas van de helft van de kosten ook dat werk prima kan doen.

hier draait de 413 trouwens prima, geen problemen mee.

[ Voor 44% gewijzigd door cypher21 op 25-02-2014 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zouden jullie aanraden?

Ik wil een Synology kopen om films vanaf te kunnen streamen en als backup voor mijn data.
De nas moet over 2 bays beschikken.
Verder geen poespas, gewoon een leuk instapmodel..

Zelf dacht ik aan de DS214SE...

Of toch een ouder sneller model kopen?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2014 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Laatst online: 14-09 12:28

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Vandaag/morgen wil ik de overstap maken van een 2bay Syno naar een 4 bay (DS414). Echter wil ik geen data verliezen. De huidige setup is Raid 0. Ik wil overgaan met dezelfde 2 disks en hopelijk ook eerst raid 0. Is het mogelijk deze gewoon zonder iets te doen over te zetten in de 4 bay NAS? Is het daarna ook mogelijk om het raid systeem om te zetten (ivm uitbreiding disks) naar een andere setup zonder data verlies?

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

master_viper schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 13:14:
Vandaag/morgen wil ik de overstap maken van een 2bay Syno naar een 4 bay (DS414). Echter wil ik geen data verliezen. De huidige setup is Raid 0. Ik wil overgaan met dezelfde 2 disks en hopelijk ook eerst raid 0. Is het mogelijk deze gewoon zonder iets te doen over te zetten in de 4 bay NAS? Is het daarna ook mogelijk om het raid systeem om te zetten (ivm uitbreiding disks) naar een andere setup zonder data verlies?
Back up maken. Of een backup maken. Heb ik al gezegd dat een backup verstandig is? :p

Uberhaupt kunnen de gegevens niet erg belangrijk zijn als je ze in RAID 0 hebt staan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
Het valt met op dat mijn Read speeds erg laag zijn.
Ik heb 2 losse volumes in mijn Ds214play, wd red 4tb, geen raid maar basic dus.
Write speed is prima over het Gbit netwerk, rond de 100 MB/s.
Maar bv een 10 gb Mkv leest/kopiered hij maar met max 50 MB/s naar windows.
Ook als ik intern in de nas kopier (disk 1 > Disk 2) dan komt ie niet boven de 50 uit..?
De WD red heeft toch hogere leessnelheden of zie ik iets over het hoofd?

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Laatst online: 14-09 12:28

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

gambieter schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 13:24:
[...]

Back up maken. Of een backup maken. Heb ik al gezegd dat een backup verstandig is? :p

Uberhaupt kunnen de gegevens niet erg belangrijk zijn als je ze in RAID 0 hebt staan.
Klopt, maar de ruimte voor een backup wordt moeilijk. Dus overzetten en verwachten dat het werkt gaat niet lukken?

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

Robin4 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 04:28:
Ik ben aan het twijfelen om een van de volgende nassen aan te schaffen:
De DS413 (nog steeds leverbaar lijkt het) of the DS412+
...
Ik vraag mij af waarom synology deze DS413 nas uit ze assortiment heeft gegooit?
...
Kende dit model DS413 problemen voordat het eruit werd gegooid? En is het prijsbewust nog steeds intressant om aan te schaffen?
...
Alleen hoe lang word die laatste unit nog gesupport?

Ik wil er geen dingen nog mee gaan streamen, misschien in de toekomst wellicht. GSM gebruik ik niet vaak en download ook geen films ect.
De 413 is het 2013 model. Elk jaar een nieuw model met bijbehorend nummer.
De 413 zal nog jaren gesupport worden. Met support bedoel ik updates op DSM.

Ik heb zelf dit model en mijn afweging was dezelfde. Niet te veel geld, niet al te budget, maar wel met 4 bays.
Ook ik dacht alleen aan opslag. Maar na enig gebruik ontdek je dat een dergelijke NAS veel meer kan. Nu gebruik ik de NAS voor downloaden, video/muziek streaming, foto's sharen etc etc.

Voor dit gebruik is de 413 prima. Hij is snel genoeg voor al deze taken.
Ik heb verder geen enkel probleem ervaren met deze NAS.
Wat mij betreft de beste koop sinds jaren...

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
Vrijdag schreef op zondag 23 februari 2014 @ 14:52:
[...]

Ik bedoel dus sleep mode inderdaad. Mijn 414 zet na de ingestelde tijd de hdd's uit maar de casefans blijven nog wel rustig draaien en het bovenste lampje geeft dan een hele rustige pulse.
Ik zie nu in de logs staan dat de harddisk wakker worden uit hibernation, terwijl alle ledjes gewoon blijven branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:52

Wimo.

Shake and Bake!

Ik heb een vraagje over synology's en encryptie. Een kennis van me wil zijn SVN databse/share compleet encrypten en backuppen naar een andere Synology.

Hoe pak ik dat aan? Ik heb nu de SVN share voorzien van een encryptie en laat deze gewoon met een backup taak naar de andere Synology pompen. So far , so good. De data staat (onleesbaar) op Synology 2. Maar nu de vraag.. hoe decrypt ik deze in geval van nood? Synology 2 zie dit als normale data en dus heb ik geen optie om te decrypten?

Met een linux bootcd lukt dit vast wel maar dat lijkt me niet de bedoeling?

[ Voor 7% gewijzigd door Wimo. op 25-02-2014 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gebeurd er als je een Raid 1/0 heb van 2 schijven van 600 gig,
en 1 vd schijven gaat vervangen voor 2 tb ..

Krijg je dan extra opslag erbij? of pakt hij slechts 600gig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 23:59
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 15:34:
Wat gebeurd er als je een Raid 1/0 heb van 2 schijven van 600 gig,
en 1 vd schijven gaat vervangen voor 2 tb ..

Krijg je dan extra opslag erbij? of pakt hij slechts 600gig?
Bij RAID1 zal je maar 600Gb kunnen blijven gebruiken.
Bij RAID0 kan je de volledige ruimte gebruiken

http://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator

[ Voor 7% gewijzigd door stefve1 op 25-02-2014 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
stefve1 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 16:06:
[...]

Nee, hij zal geen ruimte erbij krijgen ;)

bij beide raid-configs iig.

Zijn 2x 600gb in raid 1 = 600gb beschikbaar, 1 van de twee schijven vervangen voor 4tb zal nog steeds 600gb beschikbaar opleveren.

2x600gb in raid 0 = 1200gb beschikbaar, 1 van de twee schijven vervangen voor 4tb zal nog steeds maar 1200gb beschikbaar zijn (en daarnaast zul je al je data verliezen als je 1 van de 2 schijven vervangt)

[ Voor 5% gewijzigd door cypher21 op 25-02-2014 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stefve1 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 16:06:
[...]

Die raid calculator is prima te gebruiken om uit te rekenen hoeveel ruimte er beschikbaar is bij installatie. Voor andere zaken kan je er niet op vertrouwen.
Raid0 bijvoorbeeld kan je niet uitbreiden: http://www.synology.com/nl-nl/support/tutorials/559 (punt 2).

Wat chiper21 hierboven zegt klopt inderdaad. Trek je bij raid0 een van je schijven er uit dan is je volume stuk. Dat zelfde heb je overigens ook bij jbod.. al is het voordeel van jbod dat je wel kan uitbreiden door extra schijven toe te voegen (dus alleen mogelijk als je nog lege sloten over hebt).

Wil je partities vergroten door vervanging van schijven, dan kan dat alleen met shr/raid1/raid5/raid6: http://www.synology.com/en-global/support/tutorials/560

Voor de mensen die vragen hebben, kijk eerst eens rond op de verschillende synology pagina's: support, wiki, handleiding ed.. Veel antwoorden kan je daar probleemloos vinden :).

[ Voor 43% gewijzigd door job op 25-02-2014 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Last weekend Volume 1 on my Diskstation 213j got corrupt. Drive 2 failed and had to be replaced.
I removed Drive 2, put it in my PC, removed the partitions and placed the drive back into the Diskstation. After repairing, the volume was normal, for about 18 hours.
The S.M.A.R.T. information on both disks don't display any strange values.

Now volume 1 is corrupt again, but this time Drive 1 fails. I'm beginning to believe, it's a not an issue with these hard disks, but the diskstation itself (hardware or software?)

Anyone suggestions what's the best thing to do now?

At this moment Disk 2 is still in the diskstation in it's failure status. (Not initialised)

These warnings appeared simultaniously:
Systemvolume (Root) on diskstation is currently in damaged modus. (Translated from Dutch)
Systemvolume (Swap) on diskstation is currently in damaged modus. (Translated from Dutch)
Volume 1 on diskstation went into damaged modus (Translated from Dutch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het eerste advies is om je vraag in het Nederlands te stellen, dat is namelijk de bedoeling hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O, sorry. Denk kopieer even de tekst zoals ik m op het synology forum heb geplaatst. Alleen daar is weinig reactie.

Denk dat de kern van het verhaal wel helder is:
Volume 1 raakt corrupt. Schijf 2 faalt. Ik heb deze in een pc gehangen, partities verwijderd en weer terug geplaatst in het diskstation (213j). Daarna gerepareerd en ca. 18u heeft volume1 weer correct gewerkt. (Repareren duurde iets van 5 uur). Sinds vanochtend volume 1 weer corrupt geraakt, maar nu disk 1.

Ik vind het erg raar, aangezien in de SMART info helemaal niets gerapporteerd wordt qua errors. En ik zou verwachten dat als het volume weer corrupt zou raken, het weer op disk 2 zou zijn. Ik vermoed dat hier iets anders fout is, iets met de diskstation zelf. Alleen weet ik niet of dit hard- of software gerelateerd is.
De nieuwste DSM versie staat er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rGz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:51

rGz

Wellicht is het een goed idee om je HD's te checken met tooltjes zoals de Hiren's boot usb/disk. Dit heeft mij in het verleden altijd nuttige informatie opgeleverd.Het is echter wel vreemd dat beide schijven problemen vertonen.

Mijn advies zou zijn om de nodige diskcheck tools te laten controleren en hierna (mits geen vreemde zaken uit de checks naar voren komen) afzonderlijk beide disks te testen met je 213J.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-08 11:14
Korte vraag. Ik moet voor iemand een Synology uitzoeken. Hoofddoel is video weergeven middels een media speler. Aangezien geld een factor is vroeg ik mij af of de 214se sterk genoeg is om streaming video weer te geven. Nu roept iedereen hier wel dat de meest goedkope synology dat nog wel kan maar deze heeft maar een 800MHz cpu en 265 intern.

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De belangrijkste vraag is denk ik: is de mediaplayer die gebruikt gaat worden zelf in staat om alle gewenste formaten te decoderen, of moet de Synology ook voor transcoding gaan zorgen?

Als de synology enkel als een soort fileserver functioneert, dan zie ik niet in waarom 800MHz en 265MB niet genoeg zou zijn.

Het is voornamelijk voor transcoding en voor bepaalde downloadtools (bijvoorbeeld repairen van usenet downloads) nodig/nuttig om een wat zwaarder model te nemen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Even een vraag over toegang tot de nas vanaf een windows computer.

Je kan via DSM fileserver data manipuleren, echter zie ik nergens mijn lokale gegevens staan. Dit zou mogelijk er aan kunnen liggen dat ik geen java geinstalleerd heb? Of dat dit niet up to date is?

Daarnaast vroeg ik mij af of je een map kan "mappen" die toegang heeft tot de root van het systeem, dus dat je alle gesharede mappen ziet? Het is me tot nu toe alleen gelukt om een specifieke gesharede folder te mappen. Aangezien je standaard 3 mappen hebt voor alle multimedia (video / music / photo) vind ik het wat omslachtig om al die 3 folders apart te moeten mappen, dat wil ik liever onder 1 mapped network drive kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
Shodan schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 09:26:
Je kan via DSM fileserver data manipuleren, echter zie ik nergens mijn lokale gegevens staan. Dit zou mogelijk er aan kunnen liggen dat ik geen java geinstalleerd heb? Of dat dit niet up to date is?
De data op je lokale C schijf bedoel je? Daarvoor is inderdaad Java nodig.
Daarnaast vroeg ik mij af of je een map kan "mappen" die toegang heeft tot de root van het systeem, dus dat je alle gesharede mappen ziet? Het is me tot nu toe alleen gelukt om een specifieke gesharede folder te mappen. Aangezien je standaard 3 mappen hebt voor alle multimedia (video / music / photo) vind ik het wat omslachtig om al die 3 folders apart te moeten mappen, dat wil ik liever onder 1 mapped network drive kunnen zien.
Out-of-the-box gaat dat niet. Misschien dat je iets voor elkaar kunt krijgen met symbolic links. Al vrees ik dat DSM daarna niet meer lekker met je 'shared folder' om kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Er zijn toch ook trucs om onder windows een netwerkdrive naar een bestaande folder op je lokale filesystem te mappen? Dan kan je gewoon een folder aanmaken in de trant van c:\nas, met daaronder folders foto, muziek, video. En dan die folders linken aan de respectievelijke netwerkshares van de NAS.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:30
Ik krijg het ook alleen voor mekaar om de standaard shares te mappen in Windows. Verder als ik modificaties binnen het filesystem moet doen op /volume1/ bijvoorbeeld doe ik alles met WinSCP, deze gekoppeld aan notepad++ en putty levert eigenlijk de beste combinatie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Orion84 schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 09:48:
Er zijn toch ook trucs om onder windows een netwerkdrive naar een bestaande folder op je lokale filesystem te mappen? Dan kan je gewoon een folder aanmaken in de trant van c:\nas, met daaronder folders foto, muziek, video. En dan die folders linken aan de respectievelijke netwerkshares van de NAS.
Dan zou ik eens moeten uitzoeken hoe dat precies werkt. Zou wel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hier http://superuser.com/ques...network-drive-to-a-folder
en hier: http://serverfault.com/qu...folder-not-a-drive-letter

wordt uitgelegd hoe je een symbolic link in windows kan maken, om zo netwerkschijven zichtbaar te maken in je lokale folderstructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
Moet je natuurlijk nog steeds gewoon meerdere mappings maken, ik dacht dat dat juist hetgeen was wat 'Shodan' niet wilde. Een alternatief voor bovenstaande symlinks is dan gewoon de Libraries gebruiken in Windows Verkenner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraag over toegang tot de nas vanaf een windows computer.

Ik heb zelf de synology zelf gemapped en als ik deze open krijg ik alle mappen van de synology.
Dit gedaan door naar netwerk te gaan daar staat dan je NAS router en printers en zo.
Dan de nas icoon slepen naar jou PC waar de Favorieten staan en mijn documenten en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-08 11:14
Orion84 schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 08:47:
De belangrijkste vraag is denk ik: is de mediaplayer die gebruikt gaat worden zelf in staat om alle gewenste formaten te decoderen, of moet de Synology ook voor transcoding gaan zorgen?

Als de synology enkel als een soort fileserver functioneert, dan zie ik niet in waarom 800MHz en 265MB niet genoeg zou zijn.

Het is voornamelijk voor transcoding en voor bepaalde downloadtools (bijvoorbeeld repairen van usenet downloads) nodig/nuttig om een wat zwaarder model te nemen.
Dank. Dat is wat ik moet weten. Er komt een mediaspeler tussen te zitten dus de NAS hoeft niets te transcoderen. Het is louter het doorgeven van data.

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:44
Hallo

Ik heb sinds kort Plex Media Server op mijn DS214Play geïnstalleerd staan. Sindsdien is het zo dat de NAS niet meer in slaapstand gaat zolang mijn televisietoestel aan staat. Is er een manier om op basis van ip-adres DLNA uit te schakelen? Ik heb nog een Dune mediaspeler en ik gebruik deze om mijn films te streamen en niet mijn TV.

Bedankt!
Pagina: 1 ... 67 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.

Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:

<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]