Ik ben aan het twijfelen om een van de volgende nassen aan te schaffen:
De DS413 (nog steeds leverbaar lijkt het) of the DS412+
Ik weet dat de DS412+ meer voor de zakelijk omgeving is. Maar goed de prijs doet het hem wel (ik geef dan liever minder uit, als het ook minder kan kwa nas.
Ik wilde eerst voor de 1513+ of 1813+ gaan, maar helaas is me budget wat minder geworden.
Ik kan op de kop af ongeveer 500 euro missen voor alleen de nas. (ik zou natuurlijk het geld appart kunnen houden en volgende maand toch nog voor die 1513+ kiezen. Alleen ik weet hoe het gaat bij mijzelf als er geld op de rekening staat.. Ik geef het nogal graag uit aan oudere computer hardware (vintage retro computing is me hobby) Dus ik weet dat ik het geld daaraan nogal graag uitgeef.
En het mij dan zelf lastiger maak om een nas te kunnen aanschaffen.
Maar er moet hier echt een nas gaan komen waar ik al me data naar toe kan dumpen.. En makkelijk kan delen met andere computers in me netwerk.
Ik heb ook al de DS414 overwogen, alleen een gebrek aan die esata poort doet het hem net..
Ik wil die esata poort gaan gebruiken om daarmee me data mee te backuppen. Als er straks nogal vrij veel data op die schijven staat dan helpt die esata poort nogal in snelheid = tijd..
Dit backuppen dacht ik aan om de data op een extern 4 bay unit te doen, of iets van een server pc te bouwen waar ik me data naar toe kopier en deze machine weer uitgaat naar die backup.
Bij de DS413 zat hij er namelijk wel erop en bij de nieuwe DS414 model moest het waarschijnlijk nog meer een budget nas worden lijkt het zo..
Ik vraag mij af waarom synology deze DS413 nas uit ze assortiment heeft gegooit? Ik kan mij er wel wat bij voor stellen dat deze DS413 nas nogal erg op een verkeerd marketing pad lag en dus zo waarschijnlijk een betere grens wilde hebben tussen de DS412+ de snellere duurdere variant en de DS414 goedkopere variant..
Waarom dan de DS413.. Deze kost momenteel zeker 100 euro goedkoper dan de DS412+ (geld dat ik liever op de rekening laat staan) Kende dit model DS413 problemen voordat het eruit werd gegooid? En is het prijsbewust nog steeds intressant om aan te schaffen?
Aan de andere kant waarom ik toch bij een 4 bay nas wil beginnen; Ik heb er totaal nog geen ervaring mee, dus weet niet wat ik er allemaal van moet verwachten, met name de aftersales van synology. Want ik lees hier en daar toch nog wel wat mis gaat bij defecte nassen.. (misschien dat ze wellicht zich al verbeterd hebben?) Ik heb ook al aan zelfbouw gedacht.. Het kan uiteraard goedkoper, maar voor mij is het stroom verbruik wel echt het belangrijkste.. Ook de software DSM schijnt gewoon veel beter mee te werken, en dat doen mij dan toch te besluiten om liever dan zo`n nas te kopen.
Is het overigens wel mogelijk om externe harddisks aan de esata poort te hangen achter op die units. Want wat ik er van begrijp is dat het eigenlijk ontworpen is voor die uitbreidings units.
De DS413 is momenteel 400 euro, de DS412+ is 520 euro ongeveer. Mij leek die DS413 een hele goede middenweg..
Alleen hoe lang word die laatste unit nog gesupport?
Ik wil er geen dingen nog mee gaan streamen, misschien in de toekomst wellicht. GSM gebruik ik niet vaak en download ook geen films ect.
[
Voor 8% gewijzigd door
Robin4 op 25-02-2014 04:50
]
http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.