Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-09 12:49
Quakie schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:54:
[...]

Je hebt 2.2Tb data erop staan. Als het goed is je volume 2.6Tb groot?

Wat zegt je volume opbouw want volgens mij zit je tegen de 80% aan gebruikte ruimte.
Waarschijnlijk geldt de 80/20 regel hier. Dat je schrijf aanzienlijk trager wordt bij plus minus 80% vol.

Kan je niet testen als je bijv helft weggooit? Heb je het dan ook nog?
Om exact te zijn: 2,01TB van de 2,68TB is nu gebruikt.
Ik zal vanavond wel eens een gig of 500 tijdelijk verplaatsen naar een andere disk om te zien of het verschil maakt.
Stel dat het verschil maakt, dan is het nog steeds erg sneu dat je 30% performance moet inleveren wanneer de disks voor 75% gevuld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is dat met SHR/EXT4 überhaupt een issue dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
MikeyMan schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 18:49:
Is dat met SHR/EXT4 überhaupt een issue dan?
Schijnbaar wel, zie mijn voorgaande posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:12
De DS214+ heeft 2 netwerk uitgangen. Nu vraag ik me af kan ik die ook op 2 verschillende netwerken zetten met zelfde ip range ?

Ik heb namelijk een privé netwerk met internet en itv ed. op de 192.168.1.xxx range en ik heb een zakelijk netwerk met internet voor de pin apparaten ook op de 192.168.1.xxx range.

Nu is het zo dat geheel gescheiden is. Maar op de zakelijke netwerk zit nu een energie slurpende file server welke vrijwel niks doet. Mijn idee was dus i.p.v. de DS214 de DS214+ te nemen met 2 lan uitgangen zodat ze allebei gebruik kunnen maken van de nas ?

Maar krijg je dan geen gedoe dat de netwerken elkaar in de weg zitten ? Of blijft het dan nog wel gescheiden zodat de netwerken elkaar niet kunnen zien ? Soort van vlan in de DS412+ zeg maar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:53

kraats

Ik rol

Nee, je kunt alleen in twee netwerken zitten als deze gescheiden reeksen hebben. Anders weet de NAS niet waar hij een netwerkpakketje heen moet sturen. Ik zou dit aangrijpen om meteen één reeks om te nummeren.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:12
Was ik al bang voor :) Tijd om privé netwerk te veranderen dan. Want zakelijk ga ik niks veranderen.

Maar is wel mogelijk dus en dat is de reden om voor de + te gaan dan :)

[ Voor 27% gewijzigd door Jan-man op 14-01-2014 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Quakie schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:54:
[...]

Je hebt 2.2Tb data erop staan. Als het goed is je volume 2.6Tb groot?

Wat zegt je volume opbouw want volgens mij zit je tegen de 80% aan gebruikte ruimte.
Waarschijnlijk geldt de 80/20 regel hier. Dat je schrijf aanzienlijk trager wordt bij plus minus 80% vol.

Kan je niet testen als je bijv helft weggooit? Heb je het dan ook nog?
Ik heb wat data verplaatst en nu nu 1,67TB in gebruik van de 2,68TB. 1TB vrij dus. Nog steeds is hij een stuk trager. Zit gemiddeld op 83MB/s ipv de 113MB/s die ik haalde toen de disk nog leeg was.

Zou dit te maken hebben met de rpm en seek time van de RED disks? Is dit dan ook normaal gedrag van een harddisk? Dat de performance 30% zakt op het moment dat hij voor 62% gevuld zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er komt sowieso vertraging bij kijken..

Eerste block data wordt aan buitenrand van een platter weg geschreven.. Als je vervolgens gaat testen krijg je de max haalbare snelheid. .Jouw 113MB. Vervolgens ga je data erop zetten.. kans is nu groot dat data wat je vervolgens test (wegschrijft) neer gezet wordt in binnenrand. Dit is inderdaad trager. Het is alleen lastig om een % aan te hangen.
Nu heb je ook nog eens RAID1 wat het verschil versterkt.. Als je het gaat lezen heb je dat hij het van 2 schrijven tegelijk leest.. hij houdt dus langer zijn snelheid vol omdat je bottleneck ergens anders ligt (netwerk). Bij schrijven heb je dit voordeel niet.

Je zou raid0 kunnen overwegen als het zo ramp is?

Tientallen pagina's terug is er een keer een discussie geweest over het nut van raid1 in een consumenten NAS.. Er zijn toen heel veel mensen overgestapt naar losse volumes bijv. Je krijgt volledige ruimte tot je beschikking en in jouw geval zijn je schrijven minder vol dus hogere schrijf snelheden...
Backup moet je toch voor zorgen. met raid1, 0 of losse volumes..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 09:25
Hallo,

ik wil een 2-bay NAS aanschaffen en beginnen met 1x4TB erin; is het dan mogelijk om later een 2e disk te plaatsen en vervolgens het volume uit te breiden (JBOD-->8TB)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 15:01

C@SP

Biertje ??

mawi schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 09:33:
Hallo,

ik wil een 2-bay NAS aanschaffen en beginnen met 1x4TB erin; is het dan mogelijk om later een 2e disk te plaatsen en vervolgens het volume uit te breiden (JBOD-->8TB)?
Volgens mij niet met JBOD. Je kan wel met 1 disk beginnen en deze later uitbreiden naar SHR.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
C@SP schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 10:21:
[...]

Volgens mij niet met JBOD. Je kan wel met 1 disk beginnen en deze later uitbreiden naar SHR.
Maar dan wordt het een RAID set met effectief 4TB (ipv 8TB), toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja het wordt een software RAID1 oplossing, maar als je begint met lezen tijdens installatie en niet overal oke op drukt kom je verder dan de default setting SHR.. JBOD kan gewoon dus... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
Quakie schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 10:45:
Ja het wordt een software RAID1 oplossing, maar als je begint met lezen tijdens installatie en niet overal oke op drukt kom je verder dan de default setting SHR.. JBOD kan gewoon dus... ;)
Ok, super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Quakie schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 10:45:
Kan dat ook als ik een 3TB WD Red wil uitbreiden met een 4TB WD Red?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je JBOD kiest wel.. dan is het niks meer dan twee losse volumes en staat los van elkaar..

Kies je voor SHR dan helaas bepaalt eerste schrijf je totale volume grootte.. Dus een 3Tb en later een 4Tb erbij wordt een 3Tb volume. Ik heb geen idee of je dan overige 1Tb als 2e volume aan kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
Quakie schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 11:04:
Als je JBOD kiest wel.. dan is het niks meer dan twee losse volumes en staat los van elkaar..
Je kunt die volumes dan niet bundelen, dus dat je één "schijf" krijgt van T7B?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oja sorry haalt het door elkaar. Ja het klopt.. het wordt gekoppeld en zichtbaar als een groot volume..
persoonlijk nooit een voorkeur voor mij geweest...

principe wat ik zeg geldt wel.. schrijfgrootte maakt niet uit, bij 2 losse volumes of gekoppeld volume (JBOD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 10:44

TiMMieJ

PSN: Orixez

DukeBox schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:56:
Per model heb je een eigen DSM installatie.. dus je moet deze hoe dan ook opnieuw installeren.
Maar zoals beschreven, als je een backup maakt van je settings kun deze weer restoren.

Zelf heb ik dit gedaan van een 1512+ naar een 1813+ echter waren dit ook nieuwe schijven.
Eerst een shared folder sync opgezet en later de config gerestored. 15 min. werk (op de sync tijd na dan ;))
Nou inderdaad van de DS211J naar de DS214Play werkt zonder problemen. Backup maken, schijven omschroeven, opstarten, DSM voor de Play installeren, Backup restoren en gaan met die banaan. Wel is het zo dat je je packages moet repairen via het package center maar dit is een kwestie van herstellen klikken en klaar.

Ik ga me nu weer volop storten op de packages installeren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Repairen?
Das geen optie die er nu bij staat.

Worden de instellingen van de packages dan ook meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 21:19
Ik gebruik al een jaar of 8 Synology en ben er nog steeds heel erg tevreden over.

Nu willen we op ons bedrijf een Synology nas gaan aanschaffen om de bedrijfsdata beschikbaar te maken voor de collega's in de buitendienst. We hebben al diverse tools geprobeerd, maar daar ging het toch mis, zie: Bedrijfsdata veilig sharen met collega's

Nu wil ik graag jullie advies m.b.t. de aanschaf.
De enige wensen zijn:

- gebruik voor ongeveer 50 gebruikers van buitenaf
- Synology opgenomen in ons AD
- Cloudstation, Bittorrent Sync of Owncload is de tool die we willen gaan testen.
- We hebben iets van 250 GB data, dus een echte dataopslag monster hoeft het niet te worden, maar wel krachtig genoeg.

Ik zit te denken aan een RS814+, omdat 4 schijven meer dan voldoende zijn. Er zijn nog geen prijzen bekend maar de specificaties zijn al wel bekend: pricewatch: Synology RackStation RS814+
Of heeft iemand anders een beter advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Laatst online: 19-09 16:06
Mijn DS108j begint wat oud en traag te worden.

Nu twijfel ik tussen de DS214se en DS213j als vervanger. De verschillen (zie ook http://www.synology.com/e...products/DS214se/DS213j):
  • DS214se = 1 jaar nieuwer
  • DS213j heeft een snellere cpu en 512mb intern geheugen (DS214se heeft 256mb)
  • DS213j is ~30 euro duurder.
  • DS213j ondersteund Scheduled Power On/Off, de 214se niet.
De laatste functie gebruik ik nu ook op mijn DS108j; ik zet de NAS handmatig aan als ik hem nodig heb (bv een film kijken), om 00:00 gaat de NAS automatisch uit.

Weet iemand of ik dit bij de DS214se mbv een cronjob + scriptje kan regelen?

Als dit niet kan, neig ik erg naar de DS213j, 3 tientjes duurder, maar wel meer power en geheugen, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zie geen reden om de 214se te nemen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

benchMarc schreef op maandag 13 januari 2014 @ 23:10:
[...]
Thanks voor je test. Bij jou zie ik ook drops, maar vooral in de netwerkverbinding. De grafiek tijdens het kopiëren toont drops tot ongeveer, ik moet even schatten, ~65MB/s terwijl de grafiek van je LAN vooral drops laat zien op ongeveer ~400MBit (dus ~45/50MB/s)

Ik heb om de gemiddelde snelheid te testen gewoon even met het klokje bijgehouden hoe lang het kopiëren duurt. Zowel voor een file van 1,5gig als een van 15gig. Dat werkt toch altijd het beste.

Hoe vol zit je DS214+ trouwens met data op moment van testen?
1.91 TB gebruikt van de 2.68TB net geen 75% vol.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:49
Ik ben voornemens van plan nieuwe HDD's aan te schaffen voor mijn oude DS211 (welke vanwege mijn behoefte toch binnen niet afzienbaretijd aan vervanging toe is) en ik zie tot mijn verbazing dat er 4TB support voor is tov de 3TB zoals in eerdere specs stond.
Iemand al een 4TB in gelijkwaardige Syno gestopt en wat was het resultaat?

http://www.synology.com/en-global/support/hd/model/DS211

Edit:
Iemand enig idee wat deze bij verkoop nog zo'n beetje doet?
Aangezien ik nu toch over vervanging bezig ben. Wat zouden jullie aan raden, een 88f628x type of een cedarview type NAS?
Dit is even een vereiste aangezien mijn HDHomrun drivers anders niet werken gaan aangezien er voor andere types nog geen packages zijn :'(

[ Voor 30% gewijzigd door schumi2004 op 15-01-2014 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Quakie schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 09:17:
Er komt sowieso vertraging bij kijken..

Eerste block data wordt aan buitenrand van een platter weg geschreven.. Als je vervolgens gaat testen krijg je de max haalbare snelheid. .Jouw 113MB. Vervolgens ga je data erop zetten.. kans is nu groot dat data wat je vervolgens test (wegschrijft) neer gezet wordt in binnenrand. Dit is inderdaad trager. Het is alleen lastig om een % aan te hangen.
Nu heb je ook nog eens RAID1 wat het verschil versterkt.. Als je het gaat lezen heb je dat hij het van 2 schrijven tegelijk leest.. hij houdt dus langer zijn snelheid vol omdat je bottleneck ergens anders ligt (netwerk). Bij schrijven heb je dit voordeel niet.

Je zou raid0 kunnen overwegen als het zo ramp is?

Tientallen pagina's terug is er een keer een discussie geweest over het nut van raid1 in een consumenten NAS.. Er zijn toen heel veel mensen overgestapt naar losse volumes bijv. Je krijgt volledige ruimte tot je beschikking en in jouw geval zijn je schrijven minder vol dus hogere schrijf snelheden...
Backup moet je toch voor zorgen. met raid1, 0 of losse volumes..
Het is niet echt een ramp, maar ik had niet verwacht dat ik zoveel performance zou inleveren. Het eerste wat ik me afvroeg is of dit normaal gedrag is en of het aan de NAS of de disks ligt. Als ik het goed begrijp zijn het dus de disks die moeite hebben de snelheid te handhaven wanneer ze over verschillende plaatsen op de platters moeten gaan zoeken.
Eigenlijk is dit dan toch een kwestie van fragmentatie? Anders zou namelijk één file wel in dezelfde regio op de disk moeten staan. Het vreemde is dan weer dat ze roepen dat EXT4 niet gedefragmenteerd hoeft te worden. Voor mij lijkt het erop dat EXT4 wel degelijk gefragmenteerd raakt en dit als consequentie heeft dat de harddisks op verschillende plaatsen moeten gaan zoeken waardoor ze trager worden.

RAID0 ga ik niet doen. Ik heb jarenlang een Intel SS4200E NAS gehad met 4 Seagate enterprise disks waar er in totaal 2 van zijn uitgevallen. Ik vond het maar wàt handig dat ik mijn data niet kwijt was en gewoon de disk kon vervangen en alles was weer in orde.
Ik weet dat RAID1 geen echte backup is, maar mijn data is ook niet dusdanig belangrijk, maar wel vervelend als ik het allemaal kwijt zou zijn. Vandaar de reden om voor RAID1 te gaan, zodat ik hem bij disk failure gewoon kan vervangen en alles weer goed staat.
RobbyTown schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 20:16:
[...]

1.91 TB gebruikt van de 2.68TB net geen 75% vol.
Zo aan jouw netwerksnelheid te zien maak jij dus ook flinke drops mee. Zoals ik nu begrijp is het dus een kwestie van de WD REDs die moeten inboeten wanneer ze veel moeten zoeken op verschillende regionen op de disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Ligt het misschien aan rpm? REDs zijn 5400rpm die in de 1812P zijn 7200rpm.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik host al een tijdje een kleine html website op mijn nas. Maar nu ik vanmiddag de website wou bezoeken kan google het opeens niet meer vinden? Via de local IP kom ik er nog wel gewoon op. Hoe krijg ik mijn website weer de lucht in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:33

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je er via je interne ip opkomt is je site toch gewoon in de lucht ?
Google kan alleen iets vinden als het geïndexeerd is. Als niemand naar je site linkt dan wordt dat lastig.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
  • Laatst online: 16-09 11:24
kraades schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 09:32:
Moet je hier niet dirsort vfs voor aanzetten? Bij de samba setting via de dsm ui...
Ik dacht dat dit voor mij ook de oplossing was. En dat LEEK ook zo te zijn nadat ik deze optie had aangezet.

Echter kwam ik er na een paar dagen achter dat ik flink wat bestanden en mappen kwijt was. Ik had geen idee waar dat door kwam. Toen ik gisteren een simpel txt bestandje had gedownload bleek deze ook niet in de map te staan waar ik het had opgeslagen.

Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat het wel terug te vinden was dmv de command prompt. Maar Windows Explorer en Total Commander zag deze bestanden/mappen niet. Het tonen van hidden files heb ik standaard aanstaan, dat was het dus niet.

Op een 2e pc zag ik exact hetzelfde. Het lag dus ook niet aan de pc. Uiteindelijk bedacht ik me dat ik vorige week de vfs module had aangezet. Deze weer uitgezet en alles is weer terug.

Iemand hier bekend mee, of snap ik de vfs module niet helemaal goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:50

Nakebod

Nope.

Nakebod schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 09:40:
Die schijf heb ik momenteel ook 8x in mijn winkelmandje zitten :P Maar ook daar staat die opmerking bij.
Denk er dus eerder aan om er 10 te nemen en gewoon 2 exact dezelfde schijven als spare op de plank te laten liggen.
De uiteindelijke keuze is geworden om 10x een Seagate ST4000VN000 4TB te nemen. De WD's waren niet op voorraad of een stuk duurder bij verschillende winkels.
Blijven nu 2 identieke disks als reserve op de plank liggen.

Leuk setje zo :+
Synology

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:51:
Ik host al een tijdje een kleine html website op mijn nas. Maar nu ik vanmiddag de website wou bezoeken kan google het opeens niet meer vinden? Via de local IP kom ik er nog wel gewoon op. Hoe krijg ik mijn website weer de lucht in?
Grote kans dat je externe ip-adres gewijzigd is.
DDNS gebruiken, dan een CNAME toevoegen aan de DNS van je domeinnaam.
(Als je je site tenminste bezoekt via een eigen domeinnaam...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

We hebben hier op kantoor gisteren een pricewatch: Synology DiskStation DS214+ met tweemaal de pricewatch: WD Red Network NAS HDD, 2TB binnen gekregen.

1 van de twee harde schijven lijkt kapot. Na de pariteitscontrole geeft hij aan dat alles OK is, maar na opnieuw opstarten geeft hij aan dat Schijf 1 beschadigd is. Goed, die gaat dus terug! RMA'tje, ik verwacht geen problemen.

Is het mogelijk om een volume op Schijf 2 te maken en als we een vervanger voor Schijf 1 hebben en die erin zetten, dat we niet weer opnieuw hoeven te beginnen? Gewoon hotswap en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Gebruik je RAID1?
Dan kan je disk1 er gewoon uittrekken, en zodra de vervangende disk binnen is stop je die terug en hij gaat de RAID rebuilden. Wel een proces dat een paar uurtjes duurt, maar dan heb je ook wat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Nakebod schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 12:18:
Gebruik je RAID1?
Dan kan je disk1 er gewoon uittrekken, en zodra de vervangende disk binnen is stop je die terug en hij gaat de RAID rebuilden. Wel een proces dat een paar uurtjes duurt, maar dan heb je ook wat :+
Yup, type: RAID 1 (met gegevensbescherming).

Oké, dat is mooi! Kunnen we er in ieder geval mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Ik kan denk ik pas na het weekend verderspelen. Tenminste, kan nu ook wel, maar ik wacht voor de veiligheid wel tot alle volumes 100% klaar zijn voor gebruik.
De RS814 (RAID-5) heeft in 1h30m pas 1.15% pariteitscheck gedaan. En beide DS214's (RAID-1) rond de 0.7% in een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Nakebod schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 12:27:
Ik kan denk ik pas na het weekend verderspelen. Tenminste, kan nu ook wel, maar ik wacht voor de veiligheid wel tot alle volumes 100% klaar zijn voor gebruik.
De RS814 (RAID-5) heeft in 1h30m pas 1.15% pariteitscheck gedaan. En beide DS214's (RAID-1) rond de 0.7% in een uur.
Ja dat duurt echt enorm lang! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Laatst online: 16:53
Ik heb een DS212j met twee schijven, niet in RAID, SHR of wat dan ook, maar elke schijf apart.
Dus schijf 1 in volume 1 en diskgroep 1 en schijf 2 in volume 2 en diskgroep 2.
schijf 1 met daarop de systeempartitie wil ik vervangen door een grotere schijf.

Wat ik wil gaan doen:
NAS uitschakelen, schijf 1 verwijderen.
schijf 1 clonen op een pc met acronis naar een grotere schijf.
de vervangende schijf in de NAS terugplaatsen in slot 1.

Eigenlijk alles doen zoals hier beschreven: http://forum.synology.com...ade_HDD_for_one_bay_model

NAS opstarten en alles werkt naar behoren? zoals voorheen?
Of zijn er addertjes onder het gras die ik over het hoofd zie?
Iemand dit al eens uitgevoerd zonder problemen?
En mocht dit niet werken dan kan ik de oude schijf 1 weer terugzetten en alles is weer zoals het was en functioneert weer?

[ Voor 15% gewijzigd door mountainbiker op 16-01-2014 13:46 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Systeempartitie staat op ALLE hdd's en afhankelijk van het model ook op die in een evt. expansion unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
Ok, wist ik niet.
Waarom vraagt ie dan bij installeren van packages op welk volume ie moet installeren?

Maar gaat het clonen werken?

Kan ik bij wijze van testen van je stelling, dus schijf 1 eruit halen en opnieuw opstarten en dan werkt de syno gewoon?

[ Voor 78% gewijzigd door mountainbiker op 16-01-2014 14:55 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

mountainbiker schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 14:52:
Ok, wist ik niet.
Waarom vraagt ie dan bij installeren van packages op welk volume ie moet installeren?
Dat is niet je systeem partitie. Ik zou gewoon de migratie handleiding volgen is 15 min werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
Met clonen heb ik 1 kopieer actie.

Met de officiële methode eerst backup maken naar extern, en dan weer terugkopieren op de nieuwe schijf, duurt minstens 2x zolang.
Maar goed als het de "only way" is, dan moet dat maar.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Laatst online: 19-09 16:06
Goed punt, ik was in eerste instantie gefocussed op de DS214se omdat deze nieuwer is |:(, maar dat argument wint het niet van de rest. Ik ga de DS213j met 2 WD Red schijven bestellen. :)
gambieter schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:47:
Ik zie geen reden om de 214se te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:26

R2L

Sinds kort werken de push notificaties van Surveillance station naar mijn iPhone niet meer. Een kennis van mij heeft precies het zelfde. Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 22:22
Hallo

Sinds ik de mediaserver package geïnstalleerd had "ontwaakte" de Synology meermaals zonder dat daar een aanleiding voor was. Ik heb uit deze FAQ opgemaakt dat dit kwam doordat DMA ingeschakeld was.

Nu is het echter zo dat tijdens een backup de NAS wel in slaapstand ging waardoor de backup dus mislukt was (backup van een iMac naar de NAS met de app Carbon Copy Cloner).

Hoe kan ik er voor zorgen dat DLNA de slaapstand niet kan onderbreken/tegenhouden maar mijn iMac wel?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:13

Vrijdag

De Zwarte

Gek, sinds gisteren merk ik dat mijn DS 414 op onregelmatige momenten ineens uit de hybernation gaat. Dit terwijl ik niks met de NAS doe (geen pc's, tablets of telefoons ingelogd).

De logboeken zeggen dat de disks wakker worden uit hybernation maar er wordt niet gespecificeerd waarom niet, en de enige verbinding is dan de admin. Ik dus om te checken wat er gebeurt.
Komt het wellicht door de antivirus package? Da's de enige package die ik heb geïnstalleerd. Er draaien ook geen backup of webservices packages
.
Ik vind het een beetje vervelend want het is immers nergens voor nodig. Hybernation logboek staat wel op ingeschakeld, hoewel ik geen usb hdd of printer heb aangesloten. Heb verder niet aan instellingen gerommeld, behalve https ingeschakeld. Ook WoL staat uit.
Iemand suggesties? Ik draai de laatste standaard versie van DSM, 4.3.
Dit is dus eerder niet voorgekomen. Het systeem ging gewoon in hybernation.

[ Voor 9% gewijzigd door Vrijdag op 16-01-2014 22:17 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:16
ben benieuwd wanneer de eerste 5.0 downloads beschikbaar komen. en wat er veranderd voor de packages voor synocommunity en de achterkant.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vrijdag schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 22:15:
Gek, sinds gisteren merk ik dat mijn DS 414 op onregelmatige momenten ineens uit de hybernation gaat. Dit terwijl ik niks met de NAS doe (geen pc's, tablets of telefoons ingelogd).

De logboeken zeggen dat de disks wakker worden uit hybernation maar er wordt niet gespecificeerd waarom niet, en de enige verbinding is dan de admin. Ik dus om te checken wat er gebeurt.
Komt het wellicht door de antivirus package? Da's de enige package die ik heb geïnstalleerd. Er draaien ook geen backup of webservices packages
.
Ik vind het een beetje vervelend want het is immers nergens voor nodig. Hybernation logboek staat wel op ingeschakeld, hoewel ik geen usb hdd of printer heb aangesloten. Heb verder niet aan instellingen gerommeld, behalve https ingeschakeld. Ook WoL staat uit.
Iemand suggesties? Ik draai de laatste standaard versie van DSM, 4.3.
Dit is dus eerder niet voorgekomen. Het systeem ging gewoon in hybernation.
Daar ben ik met mijn 414 dus al vanaf moment van aanschaf mee aan het kloten... Zie rest topic ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:40
Nog even geduld mensen!

Synology dsm 5.0 release date set - Jan 23rd pic.twitter.com/5s7Y68pCLP

https://twitter.com/rah1m/status/423848114790084608/photo/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

renem schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 10:32:
Echter kwam ik er na een paar dagen achter dat ik flink wat bestanden en mappen kwijt was. Ik had geen idee waar dat door kwam. Toen ik gisteren een simpel txt bestandje had gedownload bleek deze ook niet in de map te staan waar ik het had opgeslagen.

Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat het wel terug te vinden was dmv de command prompt. Maar Windows Explorer en Total Commander zag deze bestanden/mappen niet. Het tonen van hidden files heb ik standaard aanstaan, dat was het dus niet.

Op een 2e pc zag ik exact hetzelfde. Het lag dus ook niet aan de pc. Uiteindelijk bedacht ik me dat ik vorige week de vfs module had aangezet. Deze weer uitgezet en alles is weer terug.

Iemand hier bekend mee, of snap ik de vfs module niet helemaal goed?
Ik heb een enkele keer gehad dat Servant Salamander (een Norton Commander-like shell) opeens files niet liet zien, maar dat loste zichzelf snel op. Dus verder geen last van, tot nu werkt het goed :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:12
sanderdw schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 00:01:
Nog even geduld mensen!

'Beta' :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sanderdw schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 00:01:
Nog even geduld mensen!

Bedankt voor het delen/informeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanckey
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 16:00
thaan schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 00:21:
Is het iemand gelukt om een rsync uit te voeren via task scheduler?

Ik heb een werkend rsync script (via ssh keys die via 1 specifieke user op de synology werken) en werkt prima als ik via SSH inlog (als genoemde user) en het script draai. Wanneer ik ditzelfde script draai via Rsync, gaat het fout.

De error die Rsync geeft wanneer hij gedraaid wordt via Task Scheduler is 255, dus daar heb ik niet zoveel aan. Wat doe ik fout?
Een beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar je kan eens hier kijken. Ik had namelijk hetzelfde voor ogen en kreeg het direct werkend door de tips te volgen die in de link worden beschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stelling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 14:36
Sinds een paar dagen heb ik een vreemd probleem. De schijf van mijn DS211j met DSM4.3 is heel snel volgelopen. Het is een 2TB en tot een week geleden was die altijd ongeveer voor de helft gevuld. Nu heb ik nog maar 200GB vrij, zonder dat er bewust meer ben gaan opslaan. Ik heb ik CloudStation al het aantal versie terug gezet naar 1. Dat helpt wel iets, maar is niet echt de moeite.

Verder heb ik de folder de grootte van de folders in File Station bij elkaar opgeteld en ik kom op 590GB. Als ik met df naar volume1 kijken, zie ik dat die ongeveer 1650GB groot is. Uiteraard zie ik ook zo de hidden folders, maar welke de veroorzaker is, kan ik zo niet vinden.

Heeft iemand een suggestie wat dit veroorzaakt heeft en hoe ik dit kan oplossen? Ook zou ik wel willen weten hoe ik snel (zonder alle folders stuk voor stuk te moeten doorlopen), kan zien welke hidden folder of folders de schuldige is of zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:44
hanckey schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 09:07:
[...]

Een beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar je kan eens hier kijken. Ik had namelijk hetzelfde voor ogen en kreeg het direct werkend door de tips te volgen die in de link worden beschreven
Nee helemaal niet, want ik heb het nog steeds niet opgelost. Ik ga je link even doornemen, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 22:22
Kan iemand me zeggen welke logboeken het beste geactiveerd worden en hoe ik dit doe?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:08

rally

Deyterra Consultancy

stelling schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 10:24:
Sinds een paar dagen heb ik een vreemd probleem. De schijf van mijn DS211j met DSM4.3 is heel snel volgelopen. Het is een 2TB en tot een week geleden was die altijd ongeveer voor de helft gevuld. Nu heb ik nog maar 200GB vrij, zonder dat er bewust meer ben gaan opslaan. Ik heb ik CloudStation al het aantal versie terug gezet naar 1. Dat helpt wel iets, maar is niet echt de moeite.

Verder heb ik de folder de grootte van de folders in File Station bij elkaar opgeteld en ik kom op 590GB. Als ik met df naar volume1 kijken, zie ik dat die ongeveer 1650GB groot is. Uiteraard zie ik ook zo de hidden folders, maar welke de veroorzaker is, kan ik zo niet vinden.

Heeft iemand een suggestie wat dit veroorzaakt heeft en hoe ik dit kan oplossen? Ook zou ik wel willen weten hoe ik snel (zonder alle folders stuk voor stuk te moeten doorlopen), kan zien welke hidden folder of folders de schuldige is of zijn.
Heb je "toevallig" al je data ook beschikbaar gemaakt in Cloudstation? Want ik had nl. ook dat briljante idee met als gevolg dat alle data werd gedupliceerd omdat de Cloudstation locatie als een eigen data storage word gezien (wel logisch op zich). Bij mij was het gevolg dat 6TB aan data werd gedupliceerd en in 2 dagen er geen enkele storage meer beschikbaar was.

Ik heb doen Cloudstation disabled waarna alle vrije ruimte weer terug kwam en maar een selecte data sub-set beschikbaar gemaakt voor Synchronisatie (500MB i.p.v. 6000 :P )

Kijk daar eens naar.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraagje; als ik een backup van de systeeminstellingen maak; wat wordt er dan gebackupt van de packages?

Moet ik de packages die ik heb draaien opnieuw installeren? Zo ja, moet ik de ook opnieuw configureren?

edit: zie dat het een bestandje is van enkele kb's... Kan niet veel zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 17-01-2014 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 12:36:
Vraagje; als ik een backup van de systeeminstellingen maak; wat wordt er dan gebackupt van de packages?
Wat gebackupped wordt, is wat je selecteert bij de backup. De optie voor packages zit er helaas niet bij. Wel zaken als wachtwoorden, user accounts, namen en locaties van de shares.
Moet ik de packages die ik heb draaien opnieuw installeren? Zo ja, moet ik de ook opnieuw configureren?
Ja en ja.

[ Voor 8% gewijzigd door job op 17-01-2014 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stelling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 14:36
rally schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 11:21:
[...]

Heb je "toevallig" al je data ook beschikbaar gemaakt in Cloudstation? Want ik had nl. ook dat briljante idee met als gevolg dat alle data werd gedupliceerd omdat de Cloudstation locatie als een eigen data storage word gezien (wel logisch op zich). Bij mij was het gevolg dat 6TB aan data werd gedupliceerd en in 2 dagen er geen enkele storage meer beschikbaar was.

Ik heb doen Cloudstation disabled waarna alle vrije ruimte weer terug kwam en maar een selecte data sub-set beschikbaar gemaakt voor Synchronisatie (500MB i.p.v. 6000 :P )

Kijk daar eens naar.
Dank voor de suggestie. Ik gebruik inderdaad veel Cloudstation, maar dat doe ik al sinds die uit Beta is. Dus al zeker een half jaar. En dit probleem is er pas sinds een week.

Nog een andere suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unomomentodado
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-07 23:56
job schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 12:49:
[...]
Wat gebackupped wordt, is wat je selecteert bij de backup. De optie voor packages zit er helaas niet bij. Wel zaken als wachtwoorden, user accounts, namen en locaties van de shares.

[...]
Ja en ja
Ja en nee. :)

Via onderstaande link vind je een script welke een backup kan maken van de configuratie van de meest gebruikte packages (Couchpotato, Sickbeard, Nzbget, etc.):

http://www.mdevries.org/synology_backup_script.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb heel wat MKV files en de meeste spelen goed vanaf de NAS via mijn mediaplayer op mijn TV. Enkele lopen echter vast terwijl ze op de pc via VLC player wel gewoon spelen. Kan dit aan de DS414 liggen of ligt het probleem bij mijn mediaplayer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrtA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 17:59

GrtA

TEH

Verwijderd schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 15:15:
Ik heb heel wat MKV files en de meeste spelen goed vanaf de NAS via mijn mediaplayer op mijn TV. Enkele lopen echter vast terwijl ze op de pc via VLC player wel gewoon spelen. Kan dit aan de DS414 liggen of ligt het probleem bij mijn mediaplayer?
Het is een reproduceerbaar probleem?

Kun je die MKVs niet via je (Windows?) PC aan de mediaplayer aanbieden? Windows Media Player kan geloof ik als DLNA-server fungeren en zo je mediaplayer van de MKVs voorzien. Als ze dan ook niet werken ligt het aan je mediaplayer.

Wat je ook kunt doen is tijdens het afspelen de performance van je NAS in de gaten houden. Wellicht dat dat wat meer info geeft over het probleem.

I can hold my breath for ten minutes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
weet iemand waar mijn copy script de fout in gaat. op AIX werkt hij, maar in putty op mijn synology krijg ik

copy.sh: line 19: syntax error: unexpected word (expectin "do")

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
#!/bin/sh
sourcepath="/volume1/Media/3---Moviez"
targetpath="/volumeUSB2/usbshare/Movies"
inputfile="/volume1/Downloads/movies.txt"
logfile="/volume1/Downloads/copylog.log"
extensions="mkv srt"
echo > $logfile
echo " Start MovieCopyScript " >> $logfile
echo "   `date | cut -c -15`" >> $logfile
echo >> $logfile
cat $inputfile | while read movie;
do
        echo >> $logfile
        echo " $movie" >> $logfile
        srcpath="$sourcepath/$movie"
        trgpath="$targetpath/$movie"
        mkdir "$trgpath" 2>/dev/null
        for extension in $extensions
        do
                find "$srcpath" -type f -name *.$extension 2>/dev/null | while read extfile
                do
                        echo "  `date | cut -c 11-15` $extfile" >> $logfile
                        cp "$extfile" "$trgpath/"
                done
        done
done
echo >> $logfile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassd
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
remcoXP schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 19:09:
weet iemand waar mijn copy script de fout in gaat. op AIX werkt hij, maar in putty op mijn synology krijg ik

copy.sh: line 19: syntax error: unexpected word (expectin "do")

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
#!/bin/sh
sourcepath="/volume1/Media/3---Moviez"
targetpath="/volumeUSB2/usbshare/Movies"
inputfile="/volume1/Downloads/movies.txt"
logfile="/volume1/Downloads/copylog.log"
extensions="mkv srt"
echo > $logfile
echo " Start MovieCopyScript " >> $logfile
echo "   `date | cut -c -15`" >> $logfile
echo >> $logfile
cat $inputfile | while read movie;
do
        echo >> $logfile
        echo " $movie" >> $logfile
        srcpath="$sourcepath/$movie"
        trgpath="$targetpath/$movie"
        mkdir "$trgpath" 2>/dev/null
        for extension in $extensions
        do
                find "$srcpath" -type f -name *.$extension 2>/dev/null | while read extfile
                do
                        echo "  `date | cut -c 11-15` $extfile" >> $logfile
                        cp "$extfile" "$trgpath/"
                done
        done
done
echo >> $logfile
Hier werkt dat script gewoon op mijn DS213, alleen kopieert hij alles wat in de sourcefolder staat, met de folder die ik in movies.txt zet, kopieert hij de folders mee, de rest in de sourcefolder wordt alleen de daadwerkelijke movie gekopieerd (.mkv).

Wat voor Synology heb je, wellicht dat de cpu architecture anders is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
dat is inderdaad de bedoeling.
zodat als ik een schijf van familie eraan hang ik hen kan geven wat ze zelf in een txt hebben gezt. of ik de een ls > print.txt

ik heb een ds1512 met 4.3 erop en bootstrapped.
bassd schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 22:56:
[...]

Hier werkt dat script gewoon op mijn DS213, alleen kopieert hij alles wat in de sourcefolder staat, met de folder die ik in movies.txt zet, kopieert hij de folders mee, de rest in de sourcefolder wordt alleen de daadwerkelijke movie gekopieerd (.mkv).

Wat voor Synology heb je, wellicht dat de cpu architecture anders is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:26
Ik ben mij aan het oriënteren voor een tweede nas. Namelijk een DS414 of een DS412+, mogelijk een 1513+, maar 25watt idle tegen 15watt vind ik nog niet zo fraai voor maar één extra disk

Nu zie ik echter bij de DS414 Max. grootte bestandssysteem 16 TB t.o.v. 108 TB bij de DS412+ en 1513+. Dit zou dat dus inhouden dat ik nooit grotere disken van bijv. 4 TB kan gebruiken in raid 5. Iemand enig idee waarom dit zo is?

[ Voor 5% gewijzigd door Morpheusk op 18-01-2014 11:45 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bum
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 20:33

bum

Morpheusk schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 11:45:
...
Nu zie ik echter bij de DS414 Max. grootte bestandssysteem 16 TB t.o.v. 108 TB bij de DS412+ en 1513+. ... Iemand enig idee waarom dit zo is?
Even wat giswerk:
-Productdifferentiatie? Verschillende specs voor verschilldende doelgroepen: Value vs SMB. Zo te zien hebben alleen de + versies de hogere specs.
-Begrenzing vanwege processorcapaciteit.?

[ Voor 38% gewijzigd door bum op 18-01-2014 12:07 ]

HP Zbook G8 | Synology DS1511+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:00
Morpheusk schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 11:45:
Ik ben mij aan het oriënteren voor een tweede nas. Namelijk een DS414 of een DS412+, mogelijk een 1513+, maar 25watt idle tegen 15watt vind ik nog niet zo fraai voor maar één extra disk

Nu zie ik echter bij de DS414 Max. grootte bestandssysteem 16 TB t.o.v. 108 TB bij de DS412+ en 1513+. Dit zou dat dus inhouden dat ik nooit grotere disken van bijv. 4 TB kan gebruiken in raid 5. Iemand enig idee waarom dit zo is?
In de 414 gaan maximaal 4 schijven van 4TB -> ergo 16TB. De 412+ en de 1513+ kunnen het volume ook uitbreiden via de expansiemodules -> 108TB. Op de 414 kan je deze expansiemodules ook aansluiten, maar alleen als extra volume, en niet om het interne volume me te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, dat is handig om te weten. :)
Dat is een stuk handiger dan handmatig alles opslaan.
GrtA schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 17:43:
Kun je die MKVs niet via je (Windows?) PC aan de mediaplayer aanbieden? Windows Media Player kan geloof ik als DLNA-server fungeren en zo je mediaplayer van de MKVs voorzien. Als ze dan ook niet werken ligt het aan je mediaplayer.
Juist niet dlna gebruiken, maar gewoon de windows bestandsdeling of nfs. Anders verander je behalve het apparaat wat aanbied ook de manier van aanbieden.

Tenminste, ik las zijn verhaal zo dat hij een losse mediaplayer gebruikt en dus waarschijnlijk gebruik maakt van smb/nfs.

[ Voor 9% gewijzigd door job op 18-01-2014 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrouwers123
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-03 23:10
Beste Synology fans,

Hopelijk kan mijn vraag in dit topic

Ik heb de volgende apparatuur in gebruik:
iPhone/iPad (iOS 7)
Macs (OS X 10.9.1)
Apple TV 2/3
Synology DS214-Play

Wat wil ik graag?
.mp4 / .mkv films + subtitles(!) naar mijn Apple TV streamen.

Probleem:
Beeld naar de Apple TV gaat perfect en snel, alleen krijg de subs niet op de tv (spelen wel af op iPad/iPhone...)

Wie o Wie heeft hier een oplossing voor ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:13
rbrouwers123 schreef op zondag 19 januari 2014 @ 00:32:
Beste Synology fans,

iPhone/iPad (iOS 7)
Macs (OS X 10.9.1)
Apple TV 2/3
Synology DS214-Play

Wat wil ik graag?

Probleem:
Beeld naar de Apple TV gaat perfect en snel, alleen krijg de subs niet op de tv (spelen wel af op iPad/iPhone...)

Dat kan toch gewoon met Video Station en DS Video app? Wel moet de sub in dezelfde map staan als de video en exact dezelfde naam hebben. Verder worden niet alle type sub-bestanden ondersteund. Of bedoel je films met ingebakken subs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-09 11:30
rbrouwers123 schreef op zondag 19 januari 2014 @ 00:32:
Beste Synology fans,

iPhone/iPad (iOS 7)
Macs (OS X 10.9.1)
Apple TV 2/3
Synology DS214-Play

Wat wil ik graag?

Probleem:

Heb dezelfde setup. Behalve de mac :) ik gebruik Airvideo om te streamen naar mn appletv3. Ik gebruik het al een tijdje zonder enige klagen :) hij slikt alles en speelt alles soepel af. De conversoe vind plaats o mn pc. Ik heb het ook geprobeerd met ds video maar ik kreeg toch blokjes in beeld. Ik wacht met de conversie van de ds214play totdat er een 3d party app is die dat overneemt (plex)

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassd
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
remcoXP schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 23:40:
dat is inderdaad de bedoeling.
zodat als ik een schijf van familie eraan hang ik hen kan geven wat ze zelf in een txt hebben gezt. of ik de een ls > print.txt

ik heb een ds1512 met 4.3 erop en bootstrapped.

[...]
Dan heb je sowieso een andere cpu, een Atom als ik me niet vergis.
Ik heb ook 4.3 erop staan, alleen niet bootstrapped.
Misschien dat er nog meer mensen zijn met een Atom cpu, die dat willen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:13
Ik krijg onder Windows 8 mijn Synology NAS DS1513+ niet te zien onder netwerklocaties.
Als ik naar het vast IP-adres (192.168.1.20) tracht te pingen, krijg ik geen antwoord.
Echter als ik in Windows Verkenner de adreslocatie //DISKSTATION inbreng krijg ik toch toegang tot de mapindeling. De NAS als de computer staan in dezelfde werkgroep (WORKGROUP) binnen dezelfde IP-range.

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kozzmozz, controleer de firewall. En dan zowel die van je pc als van je synology.
En controleer in windows of network discovery wel aanstaat.

[ Voor 27% gewijzigd door job op 19-01-2014 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 14:43
Ik maak al geruime tijd gebruik van mijn Synology NAS DS209. Echter is de aanwezige 2TB (Raid1) inmiddels bijna vol. Nu zit ik met een dilemma. Wat te doen?

- De schijven vervangen voor twee exemplaren van 4TB. Dit geeft mij weer wat ruimte maar indien deze vol is geen mogelijkheid meer tot uitbreiden.

- Het bouwen van een NAS gebaseerd op FreeNAS/Nas4Free/ZFSGuru etc. Met als voordeel dat je op elk gewenst moment kunt uitbreiden. Grootste nadeel echter is dat er een aantal faciliteiten missen die de Synology wel bied. Zoals bv photostation enz.

- Het bouwen van een NAS gebaseerd op Xpenology (http://xpenology.com/). Dit is de software van Synology maar dan voor gebruik op legio hardware. Hiermee behoud ik dus de voordelen van de Synology maar heb wel de vrijheid om een eigen systeem te bouwen wat later ook nog makkelijk schaalbaar is.

Heeft er iemand ervaring met Xpenolgoy? Of hebben jullie nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Heb je performance problemen; Nee ? Upgrade dan dan je schijven. De rest moet je zelf beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
ik heb een tijd terug tijdelijk een laptop schrijf in de synology gehad en die wil ik nu weer ergens anders voor gebruiken maar hij wordt niet herkend in windows. Hoe formateer ik dat ding weer gewoon naar NTFS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crazyanz schreef op zondag 19 januari 2014 @ 16:58:
Hoe formateer ik dat ding weer gewoon naar NTFS?
In schijfbeheer (disk management) alle huidige partities verwijderen, en opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

panomi schreef op zondag 19 januari 2014 @ 13:22:
- Het bouwen van een NAS gebaseerd op Xpenology (http://xpenology.com/). Dit is de software van Synology maar dan voor gebruik op legio hardware. Hiermee behoud ik dus de voordelen van de Synology maar heb wel de vrijheid om een eigen systeem te bouwen wat later ook nog makkelijk schaalbaar is.

Heeft er iemand ervaring met Xpenolgoy?
Ja. Ben er erg tevreden mee. Heb met wat zoeken op V&A een i3-3220 + 6GB op een ASRock Z77m bord in elkaar gefrutseld met 4*1 en 2*2 TB aan disken.
Ik heb Plex, CouchPotato, SAB, WordPress, Glacier Backup, Sickbeard, Dropbox en nog wat apps draaien en dat doet hij met gemak allemaal samen. Nog geen problemen gehad dat m'n films niet afgespeeld werden of stotterden.

Enige waar ik wat huiverig voor ben is de upgrade van de DSM. Dit gaat niet via Synology, maar via de XPenology site. Dit heb ik nog niet gedaan. Wel het updaten van alle apps die erop staan. werk perfect.
Als je de hardware over hebt, een prima alternatief. En je kan je oude disken met data en al er zo bijprikken :) (eerst XPenology opbouwen met 1 disk voor OS, zoals een oude laptop schijf of SSD als je zwaar gaat mysql'en, en daarna nieuwe disks bijsteken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

oyay schreef op zondag 19 januari 2014 @ 09:34:
[...]

Heb dezelfde setup. Behalve de mac :) ik gebruik Airvideo om te streamen naar mn appletv3. Ik gebruik het al een tijdje zonder enige klagen :) hij slikt alles en speelt alles soepel af. De conversoe vind plaats o mn pc. Ik heb het ook geprobeerd met ds video maar ik kreeg toch blokjes in beeld. Ik wacht met de conversie van de ds214play totdat er een 3d party app is die dat overneemt (plex)
Ik ben me op dit moment aan het oriënteren op een DS214. Maar mij is nog niet helemaal het nut duidelijk van de DS214Play tov de normale. Ik heb ook een Apple TV en een DLNA capable TV. Heeft het hebben van de onboard decoders daar dan nut voor?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ik heb bij het instaleren van mijn NAS het prachtige idee gekregen om 2 volumes aan te maken. Blijkbaar werkt dat helemaal niet fijn en bied het weinig voordelen. Is er een manier om partities te managen op een Synology NAS (ds212j) en daarmee weer een groot volume te maken. Zonder een volledige wipe te doen dan.

[ Voor 15% gewijzigd door warhamstr op 19-01-2014 17:54 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

fsfikke schreef op zondag 19 januari 2014 @ 17:49:
[...]

Ik ben me op dit moment aan het oriënteren op een DS214. Maar mij is nog niet helemaal het nut duidelijk van de DS214Play tov de normale. Ik heb ook een Apple TV en een DLNA capable TV. Heeft het hebben van de onboard decoders daar dan nut voor?
Persoonlijk denk ik van niet, tenzij je graag 1080p content wil streamen op je TV. Ik heb de DS214 gekocht en kan -zelfs via internet- met videostation 720p materiaal prima streamen, met of zonder ondertiteling. Ideaal. Ik vond de meerprijs van 100 euro voor de play niet gerechtvaardigd. (ik kocht de ds214 voor € 200,- incl. bij de office center site)

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben van plan om binnenkort een Synology Diskstation DS214se aan te schaffen. Mijn enige doel voor de NAS is het maken van backups en het veelvuldig gebruik maken van Bittorrent Sync. Nu zag ik op http://www.synocommunity.com/packages dat er een Bittorrent Sync package te installeren valt. Gaat dit echt zo makkelijk als ik mij voorstel?:
1. Toevoegen SynoCommunity aan package source
2. 1x klikken op Bittorrent Sync en installeren
Ik wil namelijk niet alles via een shell configureren.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 14:43
xAn52 schreef op zondag 19 januari 2014 @ 17:28:
[...]

Ja. Ben er erg tevreden mee. Heb met wat zoeken op V&A een i3-3220 + 6GB op een ASRock Z77m bord in elkaar gefrutseld met 4*1 en 2*2 TB aan disken.
Ik heb Plex, CouchPotato, SAB, WordPress, Glacier Backup, Sickbeard, Dropbox en nog wat apps draaien en dat doet hij met gemak allemaal samen. Nog geen problemen gehad dat m'n films niet afgespeeld werden of stotterden.

Enige waar ik wat huiverig voor ben is de upgrade van de DSM. Dit gaat niet via Synology, maar via de XPenology site. Dit heb ik nog niet gedaan. Wel het updaten van alle apps die erop staan. werk perfect.
Als je de hardware over hebt, een prima alternatief. En je kan je oude disken met data en al er zo bijprikken :) (eerst XPenology opbouwen met 1 disk voor OS, zoals een oude laptop schijf of SSD als je zwaar gaat mysql'en, en daarna nieuwe disks bijsteken.)
Ik heb wel wat hardware liggen maar dit is wat verouderd. Wil namelijk een zuinige NAS opbouwen maar deze moet wel sneller zijn dan mijn DS209. Echter is dit al gauw :). Ik ga me er verder in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

wcduck schreef op zondag 19 januari 2014 @ 18:07:
Ik ben van plan om binnenkort een Synology Diskstation DS214se aan te schaffen. Mijn enige doel voor de NAS is het maken van backups en het veelvuldig gebruik maken van Bittorrent Sync. Nu zag ik op http://www.synocommunity.com/packages dat er een Bittorrent Sync package te installeren valt. Gaat dit echt zo makkelijk als ik mij voorstel?:
1. Toevoegen SynoCommunity aan package source
2. 1x klikken op Bittorrent Sync en installeren
Ik wil namelijk niet alles via een shell configureren.
Waarom de 214se? De 213j heeft dubbel zoveel RAM en is verder identiek, en maar ietsjes duurder. Aangezien de RAM niet uit te breiden is op die budgetmodellen, zou ik niet te zuinig zijn :)

(ik snap eigenlijk niet dat ze de 214se zo weinig RAM hebben gegeven)

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 19-01-2014 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 19 januari 2014 @ 18:11:
[...]

Waarom de 214se? De 213j heeft dubbel zoveel RAM en is verder identiek, en maar ietsjes duurder :)
Het scheelt 40 euro, wat neerkomt op een 40% meerprijs. Daarnaast vraag ik mij af wat voor baat ik aan de dubbele hoeveelheid ram heb. Gaat Bittorrent Sync er sneller van draaien?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Of het sneller zal draaien durf ik niet te zeggen. Maar ik zie dat de 512 Mb van mijn 213j al 80% vol is met Mailserver/Mailstation/Antivirus en de standaard video/audio/photo/mediaservers, en dan denk ik dat je met 256 Mb wel heel krap zit :)

Ik zie trouwens dat de 214se processor op 800 MHz draait, en de 213j op 1.2 GHz. Dat ga je wel merken vermoed ik bij uitpakken e.d. Ik zou die 40 euro er zonder nadenken aan spenderen :)

(sterker nog, dat heb ik ook gedaan toen ik twee weken terug een NAS uitkoos :p )

[ Voor 37% gewijzigd door gambieter op 19-01-2014 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Idem.. zeker met SSL encryptie heeft die cpu het zwaar te verduren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fsfikke schreef op zondag 19 januari 2014 @ 17:49:
[...]

Ja, daar word je juist blij van...misschien dat het nu nog niet 100% werkt maar als het dadelijk goed werkt dan zou je feilloos alles moeten kunnen streamen naar je apple tv met ondertitels..
Doet een DS214 dat niet dan? Jawel alleen niet 100% alle films wordt ondersteund. Ik denk dat ik half jaar tot jaar feilloos een DS213+ gebruikt hebt maar bij mij kwam het steeds vaker voor dat de Apple TV hem weigerde af te spelen. Ik heb nu een andere mediaspeler bij gekocht. In jouw geval zou het betekenen dat je DS214Play hem omzet zodat de AppleTV hem wel afspeelt.....

Als ik nu voor keuze zou staan zou ik de play nemen.. Heb je een gewone mediaspeler die alles ondersteund is een Play niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eureka18
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-08 13:55
hallo allemaal,

Ik heb een ds 213+ en ik wil deze via het internet beschikbaar maken. Heb daarvoor een ddns bij synology aangemaakt mijnadres.synology.me

als ik deze via DS photo op de ipad benader en inlog dan doet deze het in eerste instantie. Als voorbeeld probeerde ik een filmpje van mijn vakantie te openen. Deze begon normaal af te spelen maar halverwege stopt het filmpje en speelt ds photo niets meer af. als ik de app (ipad) opnieuw opstart en probeer in te loggen krijg ik de foutmelding: "Kan geen verbinding maken met het DiskStation. Controleer de netwerkverbinding of het IP-adres van uw Diskstation." Dit doet hij dan ook bij DS Video en ik kan dan geen verbinding meer maken. Als ik dan 5 minuten wacht doet hij het weer maar als ik het filmpje probeer af te spelen herhaalt het probleem zich.

het lijkt wel bijna of de verbinding gekilled wordt. Als ik de performance ook zie dan is de upload goed en valt deze opeens in zijn geheel weg.

router/modem is overigens een cisco epc3925

iemand enig idee waar het probleem kan liggen?

Groeten,

[ Voor 7% gewijzigd door eureka18 op 19-01-2014 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:52

ChillPascal

In the end...

Beste heren,

Ik ben al een tijdje in het bezit van een Synology DS413j.

Nu ben ik alleen bezig om accounts te maken voor vrienden en familieleden zodat deze apps als photostation kunnen gebruiken.
Alleen ben ik tegen een probleem aan gelopen. Ik heb de gebruikers allemaal toegang (alleen lezen) gegeven voor de mappen photo en video. Daarnaast zitten ze in één groep welke dezelfde bevoegdheden heeft.
Alles werkt prima, ze kunnen in de filestation app de correcte mappen zien en inderdaad niks wijzigen. Daarnaast werkt de DS video app zoals het hoort. Alleen zien deze gebruikers geen albums in hun DS photo app, terwijl ze de mappen wel kunnen bereiken in de DS file app en ik wel albums zie als ik met de admin inlog.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt!

EDIT:
Ik zie net dat wanneer ik een gebruiker bewerk en bij toepassingen kijk, file en video station er wel tussen staan maar photo station niet?

[ Voor 8% gewijzigd door ChillPascal op 19-01-2014 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 17:48
Ik heb sinds vorige week een nieuwe router, hierop mijn NAS aangesloten.
Echter kan ik hem sindsdien niet meer benaderen.
Normaal had ik een IP waarmee ik via de Browser kon inloggen.
Echter werkt deze IP niet meer omdat ik natuurlijk een nieuwe router heb.

Hoe kan ik nu mijn NAS alsnog benaderen via de Webbrowser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

ChillPascal schreef op zondag 19 januari 2014 @ 22:12:
Nu ben ik alleen bezig om accounts te maken voor vrienden en familieleden zodat deze apps als photostation kunnen gebruiken.
[...]
Daarnaast werkt de DS video app zoals het hoort. Alleen zien deze gebruikers geen albums in hun DS photo app
Je moet de rechten instellen in DS photo. Beste is om deze dan ook niet in dsfile op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:44
Jieve schreef op zondag 19 januari 2014 @ 22:14:
Echter werkt deze IP niet meer omdat ik natuurlijk een nieuwe router heb.

Door het nieuwe ip adres van je NAS te vinden uiteraard ;)
Dat kun je doen door in je router te kijken, als je router je daar tenminste een lijst van alle aangesloten apparaten voor kan schotelen, of door Synology Assistant te downloaden, welke vanzelf je Synology opzoekt in je netwerk en de het ip adres vertelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jieve schreef op zondag 19 januari 2014 @ 22:14:
Je kan ook verbinden door de hostname te bereiken. Standaard is dat http://diskstation
Als je de naam van je synology hebt gewijzigd is dat natuurlijk anders.

[ Voor 18% gewijzigd door job op 19-01-2014 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
thaan schreef op zondag 19 januari 2014 @ 22:16:
[...]

Door het nieuwe ip adres van je NAS te vinden uiteraard ;)
Dat kun je doen door in je router te kijken, als je router je daar tenminste een lijst van alle aangesloten apparaten voor kan schotelen, of door Synology Assistant te downloaden, welke vanzelf je Synology opzoekt in je netwerk en de het ip adres vertelt.
Heb dus ook in de router gekeken, maar heb mijn router een vast IP gegeven.
Ik heb Synology Assistant gedownload, echter de IP die wordt weergegeven kan ik dus niet benaderen.
Wat vreemd is, via de verkenner zie ik wel al mijn bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
job schreef op zondag 19 januari 2014 @ 22:21:
[...]

Je kan ook verbinden door de hostname te bereiken. Standaard is dat http://diskstation
Wat je natuurlijk ook kan doen is inloggen op je router om te zien welk ip jouw diskstation nu heeft.
Via http://diskstation kan ik hem dus ook niet benaderen... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:52

ChillPascal

In the end...

DukeBox schreef op zondag 19 januari 2014 @ 22:15:
[...]

Je moet de rechten instellen in DS photo. Beste is om deze dan ook niet in dsfile op te nemen.
Ik had t al gevonden en klopt inderdaad. Zo moeilijk was het niet...
In ieder geval bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
Gelukt.
Heb LAN kabel gewoon in de andere UTP poort gestopt en het werkt.
Bedankt.
Pagina: 1 ... 56 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.

Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:

<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]