Bedrijfsdata veilig sharen met collega's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 21:19
Ik ben opzoek naar een goede oplossing om je bedrijfsdata te kunnen serveren naar de externe medewerkers, een soort van Dropbox in eigen beheer
Bij ons werken we met een backoffice (12 mensen) en een groep consultants (50+) mensen. Tegenwoordig wil iedereen bij zijn bestanden kunnen komen, zonder moeilijke VPN verbindingen etc.
Onze omgeving wordt gehost in een datacentrum, met op locatie een server die lokaal dienst doet als file-, AD en printserver

Onze ICT leverancier kwam met de volgende oplossingen die het na enig testen niet geworden zijn:

- Rushfiles, precies wat we zoeken, maar hebben al een aantal maal storingen gehad, ineens verdwenen data of dat collega's ineens niet meer hun eigen data konden benaderen
- Datanow, zag er ook goed uit, maar door de zeer korte testperiode die we maar kregen van Datanow en hun 'Amerikaanse mentaliteit' (het moet op hun manier en niet anders), hebben we ook hier na testen en enige storingen de stekker uit getrokken.
- Direct Access van Microsoft zelf, zag er goed uit maar we moesten wel even al onze laptops upgraden en elk jaar zijn erg terugkerende kosten. Dus hier gaan we op voorhand al niet mee verder.

Veel collega's gebruiken nu Dropbox, iets wat we liever niet hebben, maar omdat er nu geen mogelijkheid is gebruiken ze dat maar.

Wat we zoeken is:
- soort Dropbox variant
- maandelijks abonnement (evt schaalbaar naar aantal medewerkers)
- benaderbaar op mobile devices
- opneembaar in de Active Directory, zodat diverse gebruikers bij standaard mappen terecht kunnen

De backoffice werkt gewoon via de verkenner met de bestanden, de externen zouden dan op een 'virtuele schijf' deze data kunnen benaderen.
Ik heb nog even gekeken naar een Synology Nas met Cloudstation, dit gebruik ik prive en werkt goed. Maar ik vermoed dat er nog wel betere alternatieven zijn.

Wat gebruiken jullie en wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Moet iedereen ook echt alle documenten (en versies) lokaal hebben staan?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Is OwnCloud niet gewoon een optie?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Wat Rushfiles bijvoorbeeld deed was dat je de bestanden wel zag, maar als een soort snelkoppeling van 1KB. Op het moment dat je het bestand aanklikte ging het bestand downloaden en openen. Ook had Rushfiles de opties om een bepaalde map helemaal te syncen zodat deze ook offline benaderbaar was. De meeste collega's werken maar in 1 projectmap samen waar ze dan veel data uitwisselen. Er zijn een aantal algemene bedrijfsmappen waar algemene bedrijfsinformatie raadpleegbaar is.

Dus het hoeft niet persee allemaal offline beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
DennusB schreef op maandag 13 januari 2014 @ 15:53:
Hier heb ik heel lang terug prive eens mee zitten spelen op mijn nas en dacht dat het altijd een projectje was van iemand alleen. Maar zo te zien zit er een heel bedrijf achter, neem ik mee.

We willen nu na 3x teleurgesteld zijn niet weer op ons neus vallen en zoeken dus een goed alternatief. Dat Windows XP niet meer ondersteund wordt bij sommige software is niet zo erg. 95% van de devices is allemaal Windows 7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
SharePoint? Ook SkyDrive Pro kun je gebruiken op een eigen SharePoint farm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:40
Mijn eerste gedachte is Synology. AD integratie, lokale bestanden en in het gebruik zo stabiel als Dropbox. De eenmalige aanschaf lijkt me beter dan een maandelijks bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Trommelrem schreef op maandag 13 januari 2014 @ 15:57:
SharePoint? Ook SkyDrive Pro kun je gebruiken op een eigen SharePoint farm.
SharePoint zitten in de meeste licenties die we afnemen (Office 365). Maar hier zijn we nog niet aan toe gekomen. Daarom werd ons in eerste instantie Rushfiles aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
sanderdw schreef op maandag 13 januari 2014 @ 16:01:
Mijn eerste gedachte is Synology. AD integratie, lokale bestanden en in het gebruik zo stabiel als Dropbox. De eenmalige aanschaf lijkt me beter dan een maandelijks bedrag.
Dit dus, maar ik begreep van de leverancier dat er maar 1 kant sync op de Synology zit?
Ik dacht zelf dat de Synology volledig in het AD opgenomen kan worden en zich dus gedraagt als een echte fileserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nog een self-hosted Dropbox-variant: Seafile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 12:59

Shunt

Boe

In je huidige 365 pakket zit dus al sharepoint? Dan is de keuze toch heel simpel geen extra maandelijkse kosten en als ik mij niet vergis een ruime storage mogelijkheid. Ik snap niet zo goed dat als je al 365 hebt een bedrijf nog eerst andere oplossingen gaat aan bieden terwijl je al betaalt voor een "oplossing".

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 20:11
Al eens gekeken naar Citrix FileShare of Res Hyperdrive?
Maandelijkse abonnement weet ik niet precies of het mogelijk is, de rest van je opties wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:45
RES Hyperdrive is shofterig duur. Wij hebben gekozen voor een OwnCloud oplossing. Via AD integratie de grootte gereguleerd. File versioning is wel heel erg prettig :-)

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Laatst online: 18:55
Binnetie schreef op maandag 13 januari 2014 @ 16:03:
[...]

Dit dus, maar ik begreep van de leverancier dat er maar 1 kant sync op de Synology zit?
Ik dacht zelf dat de Synology volledig in het AD opgenomen kan worden en zich dus gedraagt als een echte fileserver.
:? http://www.synology.com/n...application_cloud_station

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik zelf ben zeer content met SkyDrive Pro bij ons Office365 abonnement. Het samenwerken in een document en zelf aan kunnen geven met wie je je data wilt delen vind ik ideaal.

Maar er zijn natuurlijk ook andere oplossingen.
Citrix ShareFIle is een optie maar ik ben bang dat er daar geen maandelijkse oplossing voor is anders dan gehost bij een leverancier. Zelf aanschaffen is wel mogelijk maar is niet goedkoop. XenMobile Enterprise kost bijna 300,- per gebruiker (éénmalige aanschaf) en komt eigenlijk beter tot zijn recht als je al een Citrix oplossing hebt draaien.

Ippany cloud storage geeft je de mogeljkheid om dit zelf aan te bieden. Het voordeel is dat de data in je eigen DC staat, je moet alleen zelf de hosting van je fileservers en je webservers regelen. Daarnaast komt de back-up van deze data er nog bij.

RES HyperDrive hoor ik alleen maar slechte verhalen over.

En de Cloud Station van Synology is leuk voor prive of kleine omgevingen maar biedt IMO niet de mogeljkheid om samen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:10

Rmg

Bittorrent Sync is ook nog een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:30

Thapous

Nee toch niet.

Als je een eigen server hebt met een snelle verbinding kun je owncloud overwegen, een gratis dropbox achtig programma welke open source is. Zie ook http://owncloud.org/

[ Voor 15% gewijzigd door Thapous op 13-01-2014 20:13 . Reden: LEZEN THAPOUS. ]

//Thapous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Sharepoint is toch een tool die vrij 'groots' is binnen een organisatie? Of vergis ik me nu?
Oh ik gaf aan dat er veel E3 licenties waren, maar we hebben ook nog een 30+ Exchange online abonnementen en daar zit geen Sharepoint in dacht ik. Daarom is voor een andere tool gekozen. Deze mensen werken bij een klant maar op een dooor ons aangeschaft systeem. Vandaar de keuze.

Cloudstation kan dus wel gewoon wat we willen. Skydrive willen we gaan activeren voor de persoonlijke data van mensen (was oorspronkelijk de bedoeling).
Wuala had ik ook even bekeken een poosje terug, maar nog niet in verdiept.

Ik ga me verdiepen in Cloudstation en Owncload. Nadeel wat genoemd werd is dat men niet kan samenwerken, maar via de AD kunnen gebruikers toch dezelfde rechten krijgen op een map zodat dit wel kan?
We hebben al server in een VDS, dus Owncload is dan interessant. Ik kan me zo geen beeld scheppen over een Synology in een VDS. Op locatie zou hij prima kunnen, alleen hebben we een 10 mbit upload. Of dit voldoende zal zijn? Voor normale sync activiteiten zal dit opzich wel moeten kunnen maar een grote batch bestanden ineens?

Tevens hebben we 2 locaties die verbonden zijn via een VPN met het VDS, op beide locaties zou je een Synology kunnen neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
Binnetie schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 06:33:
Cloudstation kan dus wel gewoon wat we willen. Skydrive willen we gaan activeren voor de persoonlijke data van mensen (was oorspronkelijk de bedoeling).
Wuala had ik ook even bekeken een poosje terug, maar nog niet in verdiept.

Ik ga me verdiepen in Cloudstation en Owncload. Nadeel wat genoemd werd is dat men niet kan samenwerken, maar via de AD kunnen gebruikers toch dezelfde rechten krijgen op een map zodat dit wel kan?
Je zou de persoonlijke data ook via CloudStation kunnen laten lopen. Je kunt meerdere mappen laten syncen. Iedere gebruiker krijgt een standaard 'home' folder en daarnaast kun je gedeelde mappen syncen.

Over samenwerken: Samenwerken in de zin van tegelijkertijd aan hetzelfde bestand werken kan niet met CloudStation. Natuurlijk kun je wel allemaal (indien rechten) bij hetzelfde bestand.

Verder wellicht overbodig, maar met 50+ personen zou ik wel een 'stevig' model pakken.

Voor synchronisatie lijkt me 10 Mbit genoeg, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk met wat voor bestanden je werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 13:07

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Iedereen dezelfde licentie en sharepoint?Dit soort dingen wil je echt vanaf het begin goed regelen,want anders loop je dit over een jaar alsnog te doen ;)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Het zijn gebruikers die voldoende hebben aan mail en bij de data willen (het zij beperkt) daarvoor een E3 nemen vind ik wat te kostbaar. Tegelijk werken in hetzelfde bestand is leuk maar in praktijk zal dit vrijwel niet voorkomen. Als de optie er niet is dan missen ze het ook niet. Het gaat met name om raadplegen van elkaars project data.
De home folder van elke gebruiker is inderdaad een goed idee om die te gebruiken op Cloudstation. Hoe gaat het aanmaken van de accounts dan? Of worden deze in 1x gesynced via de AD en staan ze in de gebruikerslijst van de Synology?

Qua opslag is er er 250GB data, ik zat aan en Rackstation te denken met oog op toekomstige groei. Welke is nog even uitpuzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Er zijn ook nog andere plans dan het E3 plan. Kijk eens naar de nieuwere Kiosk plans Zie: http://office.microsoft.c...gelijken-FX103178917.aspx
Zo kan je wel samenwerken maar deze kiosk gebruikers kunnen niet zelf iets starten meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb momenteel Cloudstation ingericht op mijn eigen Synology en dat werkt goed. Ik vraag me alleen af of het volgende werkt (ik kan het niet testen):

Synology wordt opgenomen in onze AD. Stel dat een collega nu de Cloudstation applicatie installeert op de laptop, ziet deze dan standaard alle mappen waarop hij/zij rechten heeft?
Dus bijvoorbeeld mappen als: algemene data, offertes, klanten archief etc etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:37
DennusB schreef op maandag 13 januari 2014 @ 15:53:
+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hier nog een OwnCloud-liefhebber. Dat doet zo'n beetje alles wat DropBox doet en nog een heel stel dingen die DropbBox niet kan (het was ooit bedoelt om calenders en contacten te delen maar is een beetje uit de hand gelopen). De basis versie kun je gratis gebruiken, als je ook de app voor mobiele devices wil hebben moet je de commerciele versie hebben.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-08 20:40
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 00:57:
Hier nog een OwnCloud-liefhebber. Dat doet zo'n beetje alles wat DropBox doet en nog een heel stel dingen die DropbBox niet kan (het was ooit bedoelt om calenders en contacten te delen maar is een beetje uit de hand gelopen). De basis versie kun je gratis gebruiken, als je ook de app voor mobiele devices wil hebben moet je de commerciele versie hebben.
Heb Owncloud een week geprobeerd, maar was toch niet helemaal tevreden :'( De webinterface is ronduit traag (zeker op folders met heel veel images). Daarnaast had ik regelmatig vreemde sync-errors. Betreft de encryptie stond het me niet aan dat er geen client-side encryptie was en ik miste een goede mentaliteit bij de developers van Owncloud. Sorry dat ik het zeg, maar wat een arrogante mannetjes daar zeg. Een beetje de "you're using it wrong" mentaliteit, zelfs bij de meest logische vragen van nieuwe gebruikers.

Nu gebruik ik Seafile, en dat was eigenlijk al meteen een veel betere ervaring. Het voelt allemaal net wat robuuster aan (geen PHP) en de manier van het opslaan van bestanden zorgt ervoor dat de data een stuk sneller upload en bovendien ook nog eens veel veiliger is. Alles is namelijk vanaf de client geencrypt en Seafile zet alles in libraries.

De sharing mogelijkheden zijn het beste wat ik tot nu toe ben tegengekomen, hoewel ik dat zelf niet zoveel zal gebruiken. Het is een kwestie van wennen met die libraries, maar als je het eenmaal hebt draaien heb je er geen omkijken meer naar _/-\o_

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 21:59

flipkipse

Google it

zonder moeilijke VPN
OPENVPN! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Nu komt de zin: Ja maar dan moet ik een moeilijke server opzetten. blablablablabla. Mensen moeten dan moeilijk inloggen. blablablablabl. Maar dat hoeft dus niet :)

Maar hoe probeer je zo iets? Je pakt een routertje die DD-WRT support. En dat zijn er veel.
http://www.howtogeek.com/...pn-on-your-dd-wrt-router/
je volgt deze handleiding. je zet vervolgens een Nas achter de router. Simpel dingetje volstaat al.

is het installeren van openvpn voor mijn werknemers lastig? Nee, als je een .ovpn file maakt. stuur je ze die. je zeg, sleep dit op je open vpn client. en TADAAA:D je slaat dit op. en je hoeft er niks meer aan te doen.

Certified Google Teacher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:13
OpenVPN in dialback mode zetten shares mounten en klaar bietje zoals microsoft direct access maar dan gr*tis (kan volgens mij ook met andere vpn oplossingen). Zeker als je ACL & NTFS permissions gebruikt is dit het makkelijkste.

OpenVPN maakt dan automagisch een tunnel met je netwerk, ik doe dit op deze manier op remote support te leveren aan kennissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
flipkipse schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:15:
[...]
is het installeren van openvpn voor mijn werknemers lastig? Nee, als je een .ovpn file maakt. stuur je ze die. je zeg, sleep dit op je open vpn client. en TADAAA:D je slaat dit op. en je hoeft er niks meer aan te doen.
Dat is lastig. Zeker met 50+ medewerkers waar het hier over gaat.
Je zit in "Professional Networking & Servers", niet in huis-tuin-keuken-bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:13
Miyamoto schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:26:
[...]

Dat is lastig. Zeker met 50+ medewerkers waar het hier over gaat.
Je zit in "Professional Networking & Servers", niet in huis-tuin-keuken-bedrijf.
Wat is hier lastig aan ? :z

Bij de meeste respectabele bedrijven gaat het op deze manier, zo hou je in iedergeval de gegevens binnen het bedrijf en je hebt het volledige controle erover.

Mocht je dit niet zelf kunnen dan zou ik toch echt naar partij stappen die dit voor je kan doen (inrichten/beheren). De synology icm. dropbox of een andere cloud oplossing noem ik eerlijk meer een huis-tuin-keuken-oplossing zeker als het 50+ gebruikers gaat.

Maar zoals Satya al zegt is een sharepoint office365 ook een zeer respectable oplossing maar ook hierbij heb je professionals nodig + dat het een beetje meer gaat kosten.

[ Voor 50% gewijzigd door powerboat op 24-01-2014 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-09 17:56
Mijn ervaring met dropbox is slecht. In die zien dat je een workflow met anderen af moet spreken omdat anders je bestanden vernageld worden.

Via het werk gebruiken ik een sharepoint/office365 oplossing en dat is goed te doen.
Pagina: 1