Acties:
  • 0 Henk 'm!
maar dan moet je originele poster quoten.. ik beantwoord alleen maar zijn vragen..

Ik ben het wel met je eens: ik heb zelf "maar" max 4MB en zelf lager ingesteld. Ik ben nog van oude stempel en wil geen vertraging bij overige apparaten... vaak kan je toch niet tegen aan kijken wat je allemaal binnen trekt...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:15
Quakie schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:35:
[...]

Gaat prima met de DS414...
150Mbit downloaden gaat je niet lukken met SABNZBD+ maar NZBGET zou het wel moeten halen.
Ik vermoed dat je met SABNZBD op 10MB uitkomt.
Hoe komt het dat dat niet lukt met SABNZBD? Is dat een tekortkoming van de nas of van de software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 21:57
BrcBas schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:41:
[...]

Hoe komt het dat dat niet lukt met SABNZBD? Is dat een tekortkoming van de nas of van de software?
SABnzbd is gewoon niet heel efficient en gaat dus enigszins traag op de wat langzamere apparaten. Op de snellere Synology's heb je daar dus geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
thaan schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:45:
[...]

SABnzbd is gewoon niet heel efficient en gaat dus enigszins traag op de wat langzamere apparaten. Op de snellere Synology's heb je daar dus geen last van.
Welke Synology zou hier dan beter voor geschikt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quakie schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:34:
maar dan moet je originele poster quoten.. ik beantwoord alleen maar zijn vragen..

Ik ben het wel met je eens: ik heb zelf "maar" max 4MB en zelf lager ingesteld. Ik ben nog van oude stempel en wil geen vertraging bij overige apparaten... vaak kan je toch niet tegen aan kijken wat je allemaal binnen trekt...
Sorry... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geen punt ;)

maar BrcBas, je wilt serieus een duurdere NAS gaan aanschaffen om inefficiënte software iets beter te draaien? Rest van de door jou geschreven taken merken de extra kracht niet.
Je zou dan naar de 412+ bijv moeten gaan kijken als je het bij 4 disc wilt houden.. verbruikt ook meer energie dan een 413 of 414.

Ik gebruik zelf ook sabnzb omdat ik 1 site handiger vind werken 2) integratie met spotweb beter is 3) betaal app op iphone heb. Ik neem voor lief dat ik meer cpu load en geheugen gebruik heb op mijn NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quakie schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:56:
geen punt ;)

maar BrcBas, je wilt serieus een duurdere NAS gaan aanschaffen om inefficiënte software iets beter te draaien? Rest van de door jou geschreven taken merken de extra kracht niet.
Je zou dan naar de 412+ bijv moeten gaan kijken als je het bij 4 disc wilt houden.. verbruikt ook meer energie dan een 413 of 414.

Ik gebruik zelf ook sabnzb omdat ik 1 site handiger vind werken 2) integratie met spotweb beter is 3) betaal app op iphone heb. Ik neem voor lief dat ik meer cpu load en geheugen gebruik heb op mijn NAS.
Eens! Je hebt dat ding toch om voor je te laten werken. Ik heb nu sinds een week de 414 en loop helemaal weg met dat ding. Alles draait als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
geen punt ;)

Bedankt voor de hulp! Ga dan toch voor de ds414. Kan dan beter van software switchen dan 100 euro meer betalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:26

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik heb een Synology DS109 achter de Zyxel p2812HNU-F1 hangen echter krijg ik met geen mogelijkheid meer de portforwards voor elkaar.
EZ internet van synology werkt simpelweg niet met de foutmelding ophalen extern IP-adres mislukt.

Op de Zyxel zelf krijg ik het ook niet voor elkaar.
Had voorheen een dd-wrt router staan (tp-Link 1043ND) en daarmee werkte alles keurig.
Weet iemand hoe ik nu op de Zyxel P-2812HNU-F1 de ports goed forward?

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BrcBas schreef op woensdag 06 november 2013 @ 13:44:
[...]

Bedankt voor de hulp! Ga dan toch voor de ds414. Kan dan beter van software switchen dan 100 euro meer betalen!
Heb je voor die € 100,- bijna weer een 3TB WD Red. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 21:32:
Welke mediaplayer werkt met de DS Video en DS Audio app samen zodat ik mijn tablet als jukebox/videotheek en als afstandbediening kan gebruiken? Er is hierover bar weinig te vinden.
Iemand? Mijn AC Ryan eerste generatie gaat dit namelijk niet doen. Doet een WD Live dit bijvoorbeeld wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 11:24
Rubman schreef op woensdag 06 november 2013 @ 14:46:
Ik heb een Synology DS109 achter de Zyxel p2812HNU-F1 hangen echter krijg ik met geen mogelijkheid meer de portforwards voor elkaar.
EZ internet van synology werkt simpelweg niet met de foutmelding ophalen extern IP-adres mislukt.

Op de Zyxel zelf krijg ik het ook niet voor elkaar.
Had voorheen een dd-wrt router staan (tp-Link 1043ND) en daarmee werkte alles keurig.
Weet iemand hoe ik nu op de Zyxel P-2812HNU-F1 de ports goed forward?
Die router heb ik ook en werkt vrij simpel, dat kun je instellen onder Network Setting - NAT - Port Forwarding

Jammer alleen dat NAT-Loopback niet werkt op dat ding sinds de laatste 2 firmwares...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:26

Rubman

Retarded or just overjoyed!

renem schreef op woensdag 06 november 2013 @ 16:09:
[...]

Die router heb ik ook en werkt vrij simpel, dat kun je instellen onder Network Setting - NAT - Port Forwarding

Jammer alleen dat NAT-Loopback niet werkt op dat ding sinds de laatste 2 firmwares...
Ok op dat gebied ben ik vrij onnozel, lukt me op een of andere manier nooit om via de router en NAT poorten goed te forwarden.

Er is ook nergens een guide te vinden over hoe deze router is in te stellen.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 11:24
Rubman schreef op woensdag 06 november 2013 @ 16:23:
[...]

Ok op dat gebied ben ik vrij onnozel, lukt me op een of andere manier nooit om via de router en NAT poorten goed te forwarden.

Er is ook nergens een guide te vinden over hoe deze router is in te stellen.
Je klikt op Add New Rule. Dan moet je een Service Name invullen. Ik heb daar Diskstation ingevuld maar is verder niet van belang wat daar staat.

Bij Start Port en End Port vul je de poort van je diskstation in, standaard is dat, dacht ik, 5000 voor http en 5001 voor https. Dan vul je die 2 daar in. Maar als je dat hebt aangepast in de DSM software dan moet je jouw eigen gekozen poorten daar invullen. De translation Start en End Port worden vanzelf ingevuld met dezelfde waardes.

Bij Server IP address vul je het interne ip-adres van je Synology in.

De rest laat je zo staan.

Vervolgens klik je 2 keer op Apply. Vanaf dat moment moet je Synology bereikbaar zijn vanaf het internet (alleen de webinterface).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:11
Ik ben van plan om een NAS aan te schaffen, maar heb een vraagje over het draaien van 2 schijven in RAID1.

Als ik 1 schijf van 3TB opdeel in 2 partities van 2 en 1 TB, is het mogelijk om de partitie van 1TB in RAID1 te laten draaien met een 2de harde schijf van 1TB? Of kan dit alleen met volledige schijven?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ben me de laatste tijd wat aan het oriënteren op een Synology NAS, nu ben ik na het gebruik van de Nas selector op de Synology site en wat divers aan research op de Synology DS412+ uitgekomen.

Voor zover ik weet moet alles wat ik wil gewoon kunnen met dit apparaat maar ik wil het toch even zeker weten van de experts hier.

Wat ik wil:
- Plek voor m'n data
- Enige vorm van redundantie door middel van raid5 ( ik weet het, raid is geen backup ! )
- Eventueel hosten van een paar simpele php sites.
- Beschikbaar zijn in een bestaand Windows netwerk.
- Sabnzbd en sickbeard laten werken
- Content afspelen op een media speler / Playstation
-
Ik heb deze nas gekozen omdat ik denk dat deze snel genoeg is om te parren / rarren / etc etc etc, en dit zonder problemen terwijl ik iets aan het streamen ben naar een media speler.

Heb ik ergens een denk fout gemaakt ? Is dit apparaat voldoende voor wat ik ervan verwacht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
BrcBas schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:47:
Welke Synology zou hier dan beter voor geschikt zijn?
Met de hogere CPU's
4bay nas, dus de 412+
geen punt ;)

Tenzij je ooit de mogelijkheid wil hebben om PLEX te draaien...
Met betere opties van de smart tv's, was dat voor mij reden genoeg om voor de 412+ te gaan. Tot nu toe is die CPU wel ondersteund en de tragere nieuwere CPU's niet.

Hoopte eigenlijk op een 414+ met i3, zodat transcoden ook beter gaat ;)

Als ik zie wat mijn 412+ allemaal tegelijk kan doen, ben ik blij met de keuze. met 60mbit downloaden (volledige lijn). Tegelijkertijd naar 2 aparaten streamen en dan ook nog unrarren en postprocessing van Sickbeard draaien waarbij de CPU nog lang niet vol belast is. Top!

Ik wil er 5 jaar mee gaan doen, dus de meerprijs komt uit op 20 euro per jaar voor de 412+...
Dat had ik er wel voor over ;)

Ook geweldig om te zien dat je gigabit netwerk de bottlenek is bij kopieer acties :*)

Dat was met mijn oude nas wel anders (max 37MB per seconde)
Nu blijft hij bij zowel lezen als schrijven hangen op 100MB per seconde 8)

Wetende dat hij met link aggregation tot 200/180 MB/s aankan.
bramv82 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 18:51:
Ik ben van plan om een NAS aan te schaffen, maar heb een vraagje over het draaien van 2 schijven in RAID1.

Als ik 1 schijf van 3TB opdeel in 2 partities van 2 en 1 TB, is het mogelijk om de partitie van 1TB in RAID1 te laten draaien met een 2de harde schijf van 1TB? Of kan dit alleen met volledige schijven?
Nope, RAID staat voor: Redundant Array of Independent Disks
Dus een array van disken, geen partities.
Fatal Mind schreef op woensdag 06 november 2013 @ 22:24:
Ik ben me de laatste tijd wat aan het oriënteren op een Synology NAS, nu ben ik na het gebruik van de Nas selector op de Synology site en wat divers aan research op de Synology DS412+ uitgekomen.

Voor zover ik weet moet alles wat ik wil gewoon kunnen met dit apparaat maar ik wil het toch even zeker weten van de experts hier.

Wat ik wil:
- Plek voor m'n data
- Enige vorm van redundantie door middel van raid5 ( ik weet het, raid is geen backup ! )
- Eventueel hosten van een paar simpele php sites.
- Beschikbaar zijn in een bestaand Windows netwerk.
- Sabnzbd en sickbeard laten werken
- Content afspelen op een media speler / Playstation
-
Ik heb deze nas gekozen omdat ik denk dat deze snel genoeg is om te parren / rarren / etc etc etc, en dit zonder problemen terwijl ik iets aan het streamen ben naar een media speler.

Heb ik ergens een denk fout gemaakt ? Is dit apparaat voldoende voor wat ik ervan verwacht ?
Ik heb nu een aantal weken een 412+ en ben er heel erg tevreden mee. De beste koop op het gebied van computers ooit.

Ik draai zelf nog maar 2 disken in RAID SHR. Dus heb nu effectief een RAID 1 mirror. Heb de extra sloten voor de toekomst.

SABNZDB en Sickbeard werken perfect.
Tegelijkertijd streamen en unrarren en met 7MB/seconde (mijn max door internetlijn) downloaden gaat perfect

Ik speel de content af met een WD TV LIVE ook dat gaat prima.

Alleen host ik geen sites, maar volgens mij moet dat ook gewoon kunnen

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:09
[b][message=41178895,noline]dfrenner schreef op woensdag 06 november 2013 @
[...]
Nope, RAID staat voor: Redundant Array of Independent Disks
Dus een array van disken, geen partities.
Met software RAID is er echter best wat mogelijk hoor. ^^
Zie zoiets bijv. (Bij gebrek aan een betere afbeelding.)

Alleen voor zover ik weet werkt het niet op een Synology.
Best wel jammer inderdaad, een paar honderd GB in mirror (als preventie van schijf failure) en de rest van de TB's in stripe of jbod is opzich wel een fijn gevoel en je 'offert' maar een paar honderd GB op. :)

[ Voor 14% gewijzigd door SmiGueL op 07-11-2013 00:03 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Rubman schreef op donderdag 07 november 2013 @ 08:47:
Die site zegt alleen firewall uitzetten en klaar, heb je vrij weinig aan.

Inmiddels is het gelukt, maar krijg nu met geen mogelijkheid mijn sabnzbd en sickbeard werkende.
Niet vanaf buiten en niet vanaf binnen.
Handmatig ip intikken werkt niet en via DSM lukt het ook niet. Ideeën zijn een beetje op wat het kan zijn.
Hoe staat je firewall dan in de Synology?

Je moet handmatig de rules voor sickbeard en sabnzb aanmaken:

Ga naar configuratiescherm->firewall
Tabblad "Toestaan/weigeren"

Staan hier regels voor sabnzb en sickbeard? Standaard poort 8080 voor sabnzb en 8081 voor sickbeard?

Zo nee?
Maak ze aan.

Als je vervolgens die poorten forward in je router, kun je er ook vanaf buitenhuis bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 06 november 2013 @ 23:27:
Ik heb nu een aantal weken een 412+ en ben er heel erg tevreden mee. De beste koop op het gebied van computers ooit.

Ik draai zelf nog maar 2 disken in RAID SHR. Dus heb nu effectief een RAID 1 mirror. Heb de extra sloten voor de toekomst.

SABNZDB en Sickbeard werken perfect.
Tegelijkertijd streamen en unrarren en met 7MB/seconde (mijn max door internetlijn) downloaden gaat perfect

Ik speel de content af met een WD TV LIVE ook dat gaat prima.

Alleen host ik geen sites, maar volgens mij moet dat ook gewoon kunnen
Tof, klinkt veel belovend, nu wil ik er een raid5 van maken, wat dus wel impliceert dat ik gelijk met 3 hdd's moet beginnen.
Nu twijfel ik nog over de HDD's, waarschijnlijk 3TB de stuk ivm de prijs, 4TB is niet te betalen. Ga daar nog eens naar kijken, uiteindelijk zal het niet zoveel uitmaken wat erin zit vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Fatal Mind schreef op donderdag 07 november 2013 @ 09:31:
Tof, klinkt veel belovend, nu wil ik er een raid5 van maken, wat dus wel impliceert dat ik gelijk met 3 hdd's moet beginnen.
Nu twijfel ik nog over de HDD's, waarschijnlijk 3TB de stuk ivm de prijs, 4TB is niet te betalen. Ga daar nog eens naar kijken, uiteindelijk zal het niet zoveel uitmaken wat erin zit vermoed ik.
Ik zou geen RAID 5 doen...
RAID SHR is flexibeler...

Heb je direct 6TB nodig?

Het mooie van SHR is dat je kan beginnen met 2 disken en zonder pijn of moeite een disk erbij kan proppen waardoor je effectief zonder config wijziging van RAID 1 naar RAID 5 gaat.

Voor deel van RAID SHR boven RAID 5 is bijvoorbeeld dat je nu begint met 2x 3TB in SHR. Dan heb je netto 3TB.

Stel volgend jaar is 4TB goedkoper, koop je 2x 4TB erbij en heb je met SHR netto 10TB ipv 9TB met RAID 5...

Scheelt maar 1 TB, maar laat wel de flexibiliteit van SHR zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mglashouwer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-11-2024
Rubman schreef op donderdag 07 november 2013 @ 08:47:
[...]

Die site zegt alleen firewall uitzetten en klaar, heb je vrij weinig aan.

Inmiddels is het gelukt, maar krijg nu met geen mogelijkheid mijn sabnzbd en sickbeard werkende.
Niet vanaf buiten en niet vanaf binnen.
Handmatig ip intikken werkt niet en via DSM lukt het ook niet. Ideeën zijn een beetje op wat het kan zijn.
Hier ben ik de afgelopen dagen ook vreselijk mee aan het klooien geweest!

Ik heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen:

Voeg als Firewallregel toe in je NAS:

Poorten: Alles
BronIP : Subnet
IPadres: lokale IP adres van je router
SubNetMask := Subnet van je netwerk
Actie: Toestaan.

Niet vergeten op te slaan!

Extern bereiken heb ik net ook aan de praat gekregen:
Zoals hier ook al uitgelegd: poorten forwarden in de setup van je router.
Vervolgens in je firewall instellingen van je NAS het volgende opnemen:
Poorten: Aangepast
BronIP: alles
Actie: Toestaan

Aangepast:

Type: Doelpoort
Protocol: Alles
Poorten: 8080,8081,5050,6789

Ik ben ook maar een leek hoor heren, dus als het beter kan dan hoor ik het graag! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dfrenner schreef op donderdag 07 november 2013 @ 09:16:
[...]

Hoe staat je firewall dan in de Synology?

[..]
Even een vraagje over de noodzaak van het aanzetten van de firewall op de DS. De meeste DS'en zitten achter een router welke in de meeste gevallen voorzien zijn een hardwarematige firewall. Is het dan nog nodig om ook de firewaal op de DS te activeren?

Als ik kijk via Shieldsup op grc.com, zitten de poorten die de DS gebruikt dicht. Zelf heb ik de firewall van de DS dus uitstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
dfrenner schreef op donderdag 07 november 2013 @ 09:38:
[...]

Ik zou geen RAID 5 doen...
RAID SHR is flexibeler...

Heb je direct 6TB nodig?

Het mooie van SHR is dat je kan beginnen met 2 disken en zonder pijn of moeite een disk erbij kan proppen waardoor je effectief zonder config wijziging van RAID 1 naar RAID 5 gaat.

Voor deel van RAID SHR boven RAID 5 is bijvoorbeeld dat je nu begint met 2x 3TB in SHR. Dan heb je netto 3TB.

Stel volgend jaar is 4TB goedkoper, koop je 2x 4TB erbij en heb je met SHR netto 10TB ipv 9TB met RAID 5...

Scheelt maar 1 TB, maar laat wel de flexibiliteit van SHR zien.
Hmm, intressant, daar moet ik dan nog een naar kijken. probleem is alleen dat ik nu zo'n minimaal 5TB aan spul heb wat ik erop moet zetten. Heb nu een HTPC staan die veel te veel stroom slurpt en die gaat eruit zodra de NAS er is.

Bedankt voor het meedenken zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 13:59

CSB

:D

Ik heb even een storage vraagje:

Heb net mijn DS414 ontvangen. Hiervoor heb ik de volgende disks:
2x 2TB WD Green (WD20EARS volgens mij)
2x 3TB WD RED (WD30EFRX)

Nu heb ik de WD Greens in een bestaand systeem zitten (Windows Home Server 2011) en er is zo'n 2,5 TB in gebruik.
Ik heb ongeveer 1 TB aan data die ik daadwerkelijk redundant wil hebben (denk aan foto's & documenten), de rest hoeft niet persé. Echter, als het qua storage niet veel uit maakt, dan ga ik voor redundancy.

De dingen die de DS414 moet doen (op volgorde van prio) zijn:
1. Streaming media
2. Downloading / extracting
3. Storage
4. VM (alleen als het geen issues geeft met de eerdere punten)

Hoe zouden jullie de disks inrichten? Moet ik rekening houden met bepaalde configuraties? RAID 0, 1 of SHR?

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 23:21

Arfman

Drome!

Ik zou altijd voor SHR gaan in verband met flexibiliteit.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arfman schreef op donderdag 07 november 2013 @ 14:08:
Eens. Ik ben begonnen met 2 schijven en plaats er later 2 bij. Sowieso is een vorm van beveiliging voor mij wel belangrijk (ik weet het is geen backup) want ik ben nu al mijn DVD's aan het converteren naar MKV en denk dat ik straks op ongeveer 4,5 TB uit kom. Moet er niet aan denken dat ik deze heidense klus weer opnieuw moet gaan doen als 1 schijf crasht. Hoop dan toch echt gewoon een nieuwe schijf erin te kunnen prikken en weer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Jack126
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 16:34
Ik heb de laatste 20 pagina's van dit topic doorgelezen, en ook op diverse woorden gezocht binnen de diverse synology topics om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden en diverse opties bij de nassen van synology. Er zijn echter een paar dingen waar ik niet (goed) uitkom.

Momenteel heb ik een pc met plex draaien en daar komen regel matige nieuwe (3D) films en afleveringen beschikbaar. Deze kan ik op mijn LG 671 via de plex app allemaal afspelen, met ondertiteling (srt, voornamelijk). Daarnaast heb ik een laptop welke ook nog enkele films herbergt omdat de pc nauwelijks meer gebruikt wordt en niet 100% jofel meer is (na bliksem inslag 4 jaar geleden)

Nu wil ik echter een nas zodat deze alle spullen centraal kan opslaan. (en de pc weg kan) En dan ook fotos en muziek. Daarnaast begrijp ik dat je via diverse apps als couchpatato en sickboard dingen kan "automatiseren", wat ook wel handig is.

Ik ben gewend nu sabnzbd+ te gebruiken op mijn pc maar wat ik begrijp zijn daar (beter) alternatieven voor als nzbget welke minder performance gebruiken op de nas.

Maar waar ik nu niet helemaal uitkom is het volgende.
Het streamen naar mijn LG tv; dit gebeurt nu zonder problemenm, ook 3d, maar dit komt door plex? Op de meeste nassen draait plex niet erg lekker en kan je een eigen app van synology gebruiken, ds video?
Werkt dat goed met mijn LG tv? Dus ondertittelingen instellen endergelijke?

Want ik las ook her en der dat die afhankelijk is van het video formaat? En daar boven op nog afhankelijk van de tv?

Verder kwam ik het transcoderen tegen, wat plex op de pc zou doen voor het geval de tv het video formaat niet ondersteunt. Is er een manier om te zien als dat gebeurt? zodat ik weet op de tv het zelf gewoon afspeeld of dat plex hier een tussenpersoon in is.

Het liefst gebruik ik geen mediaplayer, die heb ik nu ook niet. Het werkt nu lekker via de plex app en als er een vergelijkbare manier is met een synology nas zou dat veruit de voorkeur hebben. Ook voor de vrouw thuis. Plus weer een extra kastje worden we niet blij van.

Wat ik dus wil doen is downloaden, centrale opslag en streamen van (3D) films enderg. naar tv (en laptop, evt telefoon).

Mijn conclussie was:
Dit zou eventueel kunnen met een nas (maar welke is dan de beste optie) maar het zou kunnen dat de tv een video formaat niet kan afspelen, of niet met ondertitels, maar het zou net zo goed kunnen van wel....
Als de tv dit niet doet is dat eigenlijk niet op te lossen behalve door een mediaplayer te nemen.

De play versie die recent verkrijgbaar is zou hier eventueel wel een rol in kunnen spelen? Maar daar is dan weer geen plex voor, maar met een alternatief zou dat geen probleem zijn.... Mits eea maar werkt, en grafisch wat meer is dan een lijst met beschikbare titels

Kan iemand hier in adviseren en bovenstaande bevestigen / ontkrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Modbreak:Heren, Dames,

Graag aandacht voor het volgende:

In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.

Lijkt mij vrij duidelijk. Discussies over SABnzbd+ enzovoorts horen hier niet thuis; daar hebben we het Packages topic voor. Probeer dat goed gescheiden te houden dan komen de drie topics het beste tot hun recht!

Alvast bedankt voor jullie medewerking!

- CiPHER 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2013 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:38
Ik heb al een tijdje een Synology NAS staan. Met Leopard en Snow Leopard altijd backups gemaakt naar een externe schijf aan de NAS.

Echter met Lion en Mountain lion kreeg ik na een maandje of 3 corrupte backups. Nu doe ik om de zoveel tijd het schijfje maar aan de Macbook Pro hangen voor zijn back-up. Echter het ideale hiervan was dat je er geen omkijken naar had en het perfect werkte.

Nu we een update hebben van Synology DSM (SMB Fix..) en van Max OS X Mavericks ben ik benieuwd of dit probleem nog voorkomt. Heeft hier iemand inmiddels ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
Arfman schreef op donderdag 07 november 2013 @ 14:08:
Ik moet zeggen, na wat research ( serieus, wat een fantastische site heeft synology ) SHR ziet er erg veel belovend uit.

Word in mijn geval dus een 412+ met om te beginnen 1 x 3TB of 4TB en dan later simpelweg toevoegen, ik wil simpelweg voor lange termijn zoveel mogelijk ruimte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ferrox1 schreef op donderdag 07 november 2013 @ 21:28:

Nu we een update hebben van Synology DSM (SMB Fix..) en van Max OS X Mavericks ben ik benieuwd of dit probleem nog voorkomt. Heeft hier iemand inmiddels ervaring mee?
Ipv met smb zou je ook eens kunnen proberen of het probleem ook met AppleTalk en nfs voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was gisteren iets aan het kopieren wat niet lukte en heb het toen maar opdracht gegeven om het te deleten.. Ik kreeg toen 100% en ben vervolgens gewoon uitgelogd.... met het idee zie ik later wel.

Echter kwam ik er toen niet meer in... toen ik later thuis kwam had ik dus een NAS staan met een blauw knipperende LED. Hij was toen al niet meer te benaderen met DS Assistant... Van het stroom gehaald want powerknop deed ook niet... Daarna stroom erop en NAS start gelijk op maar geef al gauw weer een blauw knipperende LED. NAS hard resetten met resetknop gaf ook geen oplossing.

Enige wat ik nu nog kan bedenken zijn de schrijven eruit en 1 voor 1 erin steken..

Iemand anders ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou eens kunnen kijken van de synology assistant voor melding geeft.

Als het een probleem is met de HD zou het verwijderen van desbetreffende HD een oplossing zijn.
Is het een probleem met het os, dan moet je dsm opnieuw installeren: http://forum.synology.com...Reset_the_Synology_System

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Assistant geeft niks aan behalve offline.. daar geprobeerd via WOL te starten maar na een lange % opbouw zegt ie NVT.... gewoon verbinden ga ik naar internet poort 5000 wat ook gewoon niet werkt...

thx voor je link, ga dit weekend wel eerst naar de hardeschrijven kijken voordat ik volgende stappen zet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:04
Ik zit er aan te denken om een Synology nas aan te schaffen, nu vroeg ik mij af of ik via een mediaspeler (WD TV, Xtreamer) bestanden kan benaderen via het internet op mijn Synology?

Of zal er dan een VPN tussen beide locaties nodig zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Morpheusk op 08-11-2013 16:15 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 november 2013 @ 15:12:
[...]

Iemand? Mijn AC Ryan eerste generatie gaat dit namelijk niet doen. Doet een WD Live dit bijvoorbeeld wel?
Ik dacht hier het antwoord wel te krijgen van iemand maar blijkbaar werkt er niemand met DS Audio/Video in combinatie met een mediaplayer. Ga maar een WD Live bestellen en kijken of ik deze kan aansturen met de App. Ik weet dat het met een Apple TV kan maar ik krijg jeuk van Apple. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 22:07
Morpheusk schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 16:15:
Ik zit er aan te denken om een Synology nas aan te schaffen, nu vroeg ik mij af of ik via een mediaspeler (WD TV, Xtreamer) bestanden kan benaderen via het internet op mijn Synology?

Of zal er dan een VPN tussen beide locaties nodig zijn?
Werkt allemaal zonder poespas. :) Je hoeft geen vpn of wat dan ook in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Chadi schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 18:48:
[...]

Werkt allemaal zonder poespas. :) Je hoeft geen vpn of wat dan ook in te stellen.
Ik vermoed dat hij toch wel een vpn op de doellocatie moet hebben, EN de mediaplayer moet daarop inkomen.

Lokaal werkt het prima, maar extern ... not so much ... heel afhankelijk van de verbinding (up en download)
De mediaplayers zijn niet direct voorzien in vpn connecties, dus er zal een router / gateway moeten zijn naar betreffende synology

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
FreshMaker schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 19:15:
[...]

Ik vermoed dat hij toch wel een vpn op de doellocatie moet hebben, EN de mediaplayer moet daarop inkomen.

Lokaal werkt het prima, maar extern ... not so much ... heel afhankelijk van de verbinding (up en download)
De mediaplayers zijn niet direct voorzien in vpn connecties, dus er zal een router / gateway moeten zijn naar betreffende synology
Ja heb niet goed gelezen.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 22:03
Ik heb gisteren een ds414 gekocht met 2 nieuwe schijven van 4TB.
Het idee was deze eerst zo te gebruiken en dan een 2TB schijf erbij te steken als de data van de 2TB schijf op de nas stond...
Nu blijkt dat je een bestaand SHR array niet kunt uitbreiden met een schijf kleiner dan de bestaande? (tja, had het maar moeten lezen zeker)

Is er een manier om dit toch te doen (zonder data te verliezen), of is het noodzakelijk om eerst een array te maken (shr) met 1x 2TB en 1x 4TB en dan de 1x 4TB erbij te steken?

[ Voor 4% gewijzigd door Promy op 09-11-2013 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 12:20

Rudios

Lost in space?

Voor huis, tuis en keuken gebruik, welke kan ik dan het beste kiezen, de DS213j of de 80 euro duurdere DS213? De J heeft meer geheugen en is goedkoper en de DS213 heeft een snellere processor maar minder geheugen. Mijn doeleinde met de NAS; foto's opslaan en streamen naar iDevices, TimeMachine (back-up), muziek streamen en films streamen naar een WDLIVE. Welke van de 2 zouden jullie me aanraden?

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Promy schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 09:33:
Of is het noodzakelijk om eerst een array te maken (shr) met 1x 2TB en 1x 4TB en dan de 1x 4TB erbij te steken?
Wat jij kan doen is een 4TB schijf in je pc hangen. Je data op je syno is dan nog steeds te bereiken (controleer dit wel).
Je formatteert deze 4 TB schijf en zet alles van je syno over naar je pc.
Dan haal je ook die laatste 4TB schijf uit je syno en begint opnieuw, maar dan met de 2TB schijf in je syno (je kan shr namelijk gewoon beginnen met 1 schijf), of begin met een 2TB en een 4TB.

Zorg er wel voor dat elke schijf die je nu in je syno wilt steken wel eerst formatteert.
Rudios schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 10:05:
Voor huis, tuis en keuken gebruik, welke kan ik dan het beste kiezen, de DS213j of de 80 euro duurdere DS213? De J heeft meer geheugen en is goedkoper en de DS213 heeft een snellere processor maar minder geheugen.
Neehoor, de 213 en 213j hebben evenveel geheugen.
Diskstation 213
Diskstation 213j
Mijn doeleinde met de NAS; foto's opslaan en streamen naar iDevices, TimeMachine (back-up), muziek streamen en films streamen naar een WDLIVE. Welke van de 2 zouden jullie me aanraden?
Elke synology die je kan kopen is snel genoeg om te streamen en backps te maken.

[ Voor 53% gewijzigd door job op 09-11-2013 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 12:20

Rudios

Lost in space?

job schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 10:13:

[...]
Neehoor, de 213 en 213j hebben evenveel geheugen.
Diskstation 213
Diskstation 213j

[...]
Elke synology die je kan kopen is snel genoeg om te streamen en backps te maken.
Aha oke. Dank. Maar dan vraag ik me wel af waarom iemand een DS213 zou kopen ipv DS213J als de J eigelijk snel genoeg is voor deze taken.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:53
Rudios schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 11:14:
[...]

Aha oke. Dank. Maar dan vraag ik me wel af waarom iemand een DS213 zou kopen ipv DS213J als de J eigelijk snel genoeg is voor deze taken.
Omdat velen meer willen en daar heb je meer power voor nodig.

Net als met computers. Als je enkel wilt internetten en wat word wilt doen is een P4 voldoende. Moet je echt geen GTAV op spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rudios schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 11:14:
De taken die jij noemt zijn vrij licht. Een diskstation kan veel meer dan alleen een beetje als opslag dienen. Kijk eens naar alle packages die standaard al door synology aangeboden worden: http://www.synology.com/support/download.php?

Daarnaast zijn er vele andere packages die je kan installeren.
Veel van ons gebruiken hun synology bijvoorbeeld ook om te downloaden dmv usenet en torrents: [Ervaringen] CouchPotato, Sickbeard, Headphones e.a. deel 3

[ Voor 21% gewijzigd door job op 09-11-2013 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:19

M-ThijZ

Riding on Rails

Al een tijd heb ik een DS213 draaien met daarin 1x 3TB schijf (WD Green). Oorspronkelijk het idee om later een extra schijf bij de plaatsen voor RAID 1.

Nu vraag ik mij eigenlijk af wat de (on)zin is van RAID 1. Het grootste risico van dataverlies is immers menselijk handelen. Als per ongeluk een `rm` verkeerd doe; Een belangrijke directory per ongeluk verkeerd versleep; Of Time Machine maakt mijn backup corrupt omdat ik mijn laptop op een onhandige moment dichtklap, dan schiet ik er in geval van RAID 1 weinig op.

Voor thuisgebruik: streamen van films, Time Machine server, en opslag van enkele belangrijke VHS-tapes, is beschikbaarheid niet zo belangrijk. Ik kan best een dag wachten in geval van disk failure.

Natuurlijk heb ik naast mijn NAS ook nog een USB-drive (750GB) staan, waar ik de belangrijkste data 's nachts naar kopieer.

Mijn vraag is eigenlijk simpel: Als ik nog eens een ~€100,- uitgeef hieraan, wat krijg ik er dan voor terug?

Of kan ik beter dat geld gebruiken voor opslag bij Amazon Glacier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Laatst online: 21-09 19:15
M-ThijZ schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 12:36:
Al een tijd heb ik een DS213 draaien met daarin 1x 3TB schijf (WD Green). Oorspronkelijk het idee om later een extra schijf bij de plaatsen voor RAID 1.

Nu vraag ik mij eigenlijk af wat de (on)zin is van RAID 1. Het grootste risico van dataverlies is immers menselijk handelen. Als per ongeluk een `rm` verkeerd doe; Een belangrijke directory per ongeluk verkeerd versleep; Of Time Machine maakt mijn backup corrupt omdat ik mijn laptop op een onhandige moment dichtklap, dan schiet ik er in geval van RAID 1 weinig op.

Voor thuisgebruik: streamen van films, Time Machine server, en opslag van enkele belangrijke VHS-tapes, is beschikbaarheid niet zo belangrijk. Ik kan best een dag wachten in geval van disk failure.

Natuurlijk heb ik naast mijn NAS ook nog een USB-drive (750GB) staan, waar ik de belangrijkste data 's nachts naar kopieer.

Mijn vraag is eigenlijk simpel: Als ik nog eens een ~€100,- uitgeef hieraan, wat krijg ik er dan voor terug?

Ik denk er net zo over als jij en gebruik de tweede schijf als extra volume waardoor ik 6TB aan ruimte heb. Ik maak regelmatig backups van de belangrijkste folders naar een 4TB USB3 schijf die ik daarna loskoppel. Data die ik echt niet kwijt wil raken (eigenlijk alleen foto's en wat documenten) gooi ik op een ander schijfje en die bewaar ik op m'n werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:52
M-ThijZ schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 12:36:

Je hebt helemaal gelijk: Raid is geen backup. Het beschermt alleen (enigszins) tegen hardware failure. Voor een bedrijf nuttig om downtime te beperken. Voor thuis wat mij betreft nauwelijks relevant.

Ik heb zelf 2 losse schrijven in mijn Synology met een backup van mijn belangrijke data van schijf1 naar schijf2. De target lokatie op schrijf2 is met behulp van permissies ontoenaderbaar vanaf het netwerk. Een domme fout of een virus kan de backup dus nooit beschadigen. Daarnaast heb je voor echt onvervangbare zaken ook nog een backup buiten je huis nodig, ivm brand of diefstal. Zelf heb ik daarvoor een tweede Synology op een andere locatie en Crashplan. Een dubbele zekerheid dus. Als jij zover niet zou willen gaan vanwege budget zou ik in jouw geval kiezen voor een enkele disk + backup op Glacier of Crashplan. Op die manier heb je de meeste zekerheid dat je belangrijke gegevens veilig zijn voor het kleinste budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
EricEric752 schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 14:00:
[...]

Je hebt helemaal gelijk: Raid is geen backup. Het beschermt alleen (enigszins) tegen hardware failure. Voor een bedrijf nuttig om downtime te beperken. Voor thuis wat mij betreft nauwelijks relevant.
...
omdat ik toch opnieuw moet beginnen, zat ik hier ook aan te denken.
Ik heb 4 + 4 + 2 TB aan schijven beschikbaar. De data die erop komt is vervangbaar of staat ook op een andere machine en externe hd.

Nu dacht ik eventueel aan JBOD, maar ik zie dat ik deze niet kan uitbreiden door een schijf te vervangen, en dat bij uitval van 1 schijf de volledige set eraan is?

Wat ik wil is dat vanuit de shares het lijkt alsof het 1 grote HD is en er niet moet gezocht worden wat nu weer op welke share staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Laatst online: 21-09 19:15
Ik heb twee volumes en bij het aanmaken van een share moet je inderdaad beslissen op welk volume hij moet komen. Maar in de Finder of Verkenner komen alle shares gewoon in één lijst te staan. Bij het connecten via NFS moet je wel weer weten welke share op welk volume staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand die me stap voor stap kan uitleggen hoe ik mijn nas extern kan benaderen ? Ik zit bij telenet en krijg het maar niet werkend ... Via mijn intern netwerk kan ik erop, extern niet.
Heeft wellicht met die port forwarding te maken maar weet niet goed wat in te vullen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EricEric752 schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 14:00:
[...]

Wat jou betreft misschien wel maar ik ben een film /muziek verslaafde en heb straks 9TB aan films op mijn Synology. Dan ben ik toch blij dat ik waarschijnlijk bij een failure (volgens mij is het Nederlandse woord, uitval ;) ) van een harde schijf ik gewoon er weer 1 in kan prikken. En ik ga toch echt niet nog eens ruim € 900,- uitgeven voor een NAS op een externe plek om de boel extern nog eens op te slaan. Je kan ook overdrijven als particulier, maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 16:15:
Heeft wellicht met die port forwarding te maken maar weet niet goed wat in te vullen ...
Poortforwarding moet je inderdaad hebben.
Wat je in moet vullen zijn altijd de poorten die het betreft en het ip waar je naartoe wilt forwarden.

http://www.synology.com/support/faq_show.php?q_id=299
En het ip is het ip van je diskstation.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 09-11-2013 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, lukt nog steeds niet. Telenet blocked de 80, hoe raak ik daar door ?
Gavergracht.hopto.org ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:10
Na een zoektocht naar een oplossing voor enkele vraagstukken kwam ik hier terecht. Het betreft een zakelijke oplossing voor een klein kantoor met twee personen. Ik dacht in eerste instantie aan een server oplossing maar bij nader inzien en na enkele posts in een ander topic bleek iets teveel van het goede. De mogelijkheden van cloudservices sla ik liever over. Ik wil de data lokaal houden dus kom ik uit bij een NAS en wel een synology...

Ik ben op zoek naar iets wat mij de volgende mogelijkheden biedt:
- data lokaal centraal bereikbaar
- betrouwbaar veilig en redundant
Daarbij komen de volgende eisen:
- via veilige manier op afstand bij data kunnen
- email server, 1 algemeen emailadres voor beide toegankelijk en elk afzonderlijk een emailadres. Komt dit dan op de NAS binnen zodat het direct ook veilig opgeslagen is? Op de cliënts komen dan enkel kopieën van de emails..
- printer server, draadloze printer wordt via router gedeeld. Tevens moet nog een dymo via USB gedeeld gaan worden....
- indien mogelijk een webdav o.i.d. zodat outlook agenda gedeeld en bij de ander bewerkt kan worden.

Mijn oog was daarom gevallen op de nieuwe Synology 214+ met twee WD reds van 2 TB in raid 0. Data op dit moment is 100 GB dus 2 TB is voldoende. Aan de 214+ komt een externe HD te hangen om de belangrijkste data nog een keer te backuppen. Echter kom ik er moeilijk achter of ik hiermee aan alle eisen kan voldoen. Ook i.v.m. de diverse addon packages van /voor synology..

Kan iemand mij verder de goede richting opduwen of mij met zekerheid vertellen indien dit mogelijk is?

Alvast hartelijk bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 17:35:
Mja, lukt nog steeds niet. Telenet blocked de 80, hoe raak ik daar door ?
Gavergracht.hopto.org ...
De dsm draait op poort 5000 (poort 80 wordt doorgestuurd naar 5000). Poort 5000 forwarden en rechtstreeks daar op verbinden lost je probleem op.
De poort voor photostation of je eigen websites draaien op poort 80, maar dat kan je wijzigen.
OsiriS.nl schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 17:50:
Kan iemand mij verder de goede richting opduwen of mij met zekerheid vertellen indien dit mogelijk is?
Ja dat kan.
Ik ben op zoek naar iets wat mij de volgende mogelijkheden biedt:
- data lokaal centraal bereikbaar
- betrouwbaar veilig en redundant
Daarbij komen de volgende eisen:
- via veilige manier op afstand bij data kunnen
- email server, 1 algemeen emailadres voor beide toegankelijk en elk afzonderlijk een emailadres. Komt dit dan op de NAS binnen zodat het direct ook veilig opgeslagen is? Op de cliënts komen dan enkel kopieën van de emails..
- printer server, draadloze printer wordt via router gedeeld. Tevens moet nog een dymo via USB gedeeld gaan worden....
- indien mogelijk een webdav o.i.d. zodat outlook agenda gedeeld en bij de ander bewerkt kan worden.
- lokaal kan het beste via smb/nfs/appletalk of webdav.
- redundant kan met raid (wel moet je dan raid 1 nemen, niet raid 0).
- data kan je elders op een veilige manier benaderen via sftp, webdav (https), of via je browser (filestation). Er is ook ook filestation een app voor je ipad/android. Je kan de diskstation ook nog als vpn kunnen laten spelen.
- Je kan een mailserver opzetten en daar gebruikers aan koppelen voor elk adres. Die mailserver kan je vervolgens weer bereiken via imap (ssl) of via je browser (mailstation). Wel moet je uiteraard de dns die je domein beheert goed instellen.
- printerserver zit er in, printers die getest zijn en goed bevonden: http://www.synology.nl/su...how.php?q_id=116&lang=enu & http://forum.synology.com...d_Compatible_USB_Printers
Printers die er niet bij staan kan je op de gewoon aansluiten en testen, de meesten werken wel.
- De webdav server ondersteunt ook caldav voor je calender.

Kijk ook eens hier en zie welke opties er allemaal zijn: http://www.synology.nl/products/dsm_livedemo.php?lang=us

[ Voor 86% gewijzigd door job op 09-11-2013 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
Bedrijfsmatig zou ik sowieso een RAID 1 draaien en niet in RAID 0. Je snelheidswinst is denk ik verwaarsloosbaar in de praktijk terwijl je met een RAID 1 wel een veiliger systeem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:10
Dankje job. Raid1 bedoel ik inderdaad. Die twee haal ik altijd door elkaar.

Dat op afstand bij de data kunnen en de mailserver/agenda moet ik nog even induiken. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat dit niet zal werken. Ik zag ook al wat guides op de website van synology. Ik zie in die tweede link al enkele dymo's die werken dus waarschijnlijk gaat deze ook werken.

Echter de agenda i.c.m. outlook lijkt wat lastiger vooral als je elkaars agendas wilt bewerken.. Kan iemand mij bevestigen of dat mogelijk is met een synology en op welke manier?

[ Voor 13% gewijzigd door OsiriS.nl op 10-11-2013 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 11:21

StarWing

Huh ?!?

Verwijderd schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 16:15:
Iemand die me stap voor stap kan uitleggen hoe ik mijn nas extern kan benaderen ? Ik zit bij telenet en krijg het maar niet werkend ... Via mijn intern netwerk kan ik erop, extern niet.
Wat wil je accessen ?
de interface kan je gewoon "portforwarden" bij telenet, aangezien deze >poortje 1024 is

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• politicoloog
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 23:24
Hoi,

mijn nieuwe Synology 213j heeft gisteren van mij een hoop films en foto's gekregen. Hij begon vrolijk te converteren, waar ik een beetje van schrok, maar bleek geen kwaad te kunnen volgens de goegemeente (behalve dan voor je processorspeed).

Nu wil ik echter dat hij [b]wel[ de foto's in de 'photo' directory converteert, maar niet mijn series en films. Ik begrijp ook niet waarom hij dat doet, want ze staan in een andere directory. Ik heb nog geen optie gevonden om het 'conversion proces' aan te passen.

de oplossingen die ik tot nu toe gevonden heb omzeilen de fotostation en daarmee de conversion, maar dat gaat voor mij denk ik niet werken.

Hieronder een plaatje

Afbeeldingslocatie: http://img856.imageshack.us/img856/3878/a45g.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:52
Verwijderd schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 16:31:
Wat jou betreft misschien wel maar ik ben een film /muziek verslaafde en heb straks 9TB aan films op mijn Synology. Dan ben ik toch blij dat ik waarschijnlijk bij een failure (volgens mij is het Nederlandse woord, uitval ;) ) van een harde schijf ik gewoon er weer 1 in kan prikken. En ik ga toch echt niet nog eens ruim € 900,- uitgeven voor een NAS op een externe plek om de boel extern nog eens op te slaan. Je kan ook overdrijven als particulier, maar dat is mijn mening.
Voor mij is het allerbelangrijkste dat ik mijn foto's en wat andere onvervangbare docs niet kwijt raak. Die kan ik met al het geld van de wereld niet terughalen als ik ze kwijt zou raken. Vandaar dat opslag buiten mijn huis noodzakelijk is. Dat kostte mij een 1 bay NASje met daarin een 1TB schijf die ik nog had liggen. Crashplan kost me 4 dollar per maand. Dus voor mijn doel vallen die kosten best mee. 2 Keer buiten huis opslaan is inderdaad wel een beetje veel, maar ik vond het ook leuk om aan deze dingen te knutselen "omdat het kan" :)

Mijn film/muziek collectie vind ik juist weer minder belangrijk. Die is vervangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
politicoloog schreef op zondag 10 november 2013 @ 08:59:Nu wil ik echter dat hij [b]wel[ de foto's in de 'photo' directory converteert, maar niet mijn series en films. Ik begrijp ook niet waarom hij dat doet, want ze staan in een andere directory. Ik heb nog geen optie gevonden om het 'conversion proces' aan te passen.
In welke share heb je je films en series geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klein vraagje:

Als ik het IP van de NAS wil aanpassen om in hetzelfde subnet van mijn modem/router te zetten, volstaat het als ik enkel het onderstaande aanpas?

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2d7zfw9.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou het ip handmatig in kunnen stellen (dat doe je inderdaad daar). Maar static DHCP lijkt me handiger :)
De instellingen voor static dhcp vind je in je router.

[ Voor 46% gewijzigd door job op 10-11-2013 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:38

Toppe

Oké ✅

Hmz... Wellicht een nutteloze vraag:

Ik heb een DS713+ en een DS212J, nu is mijn DS713+ een beetje verrot (valt ongeveer na 48 uur uit, reboot en gaat weer 48 uur mee. Reset helpt niets, schone DSM helpt niets, nieuwe schijven ook niet.. Volgens Synology is hij dood...)

Maar nu wil ik wel wat nieuws, ik kan voor een nieuwe DS713+ gaan maar aangezien ik nu 2 apparaten heb staan zou ik deze ook kunnen vervangen voor een DS1513+

Andere kant zou ik ook voor een nieuwe DS713+ kunnen gaan met een DX213/DX513... Wat is jullie advies hier in? Vind het eigelijk zonde om een DX513 te nemen aangezien ik in deze combinatie duurder uit bent dan een DX1513+

Wie o Wie?

[ Voor 77% gewijzigd door Toppe op 10-11-2013 14:50 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
Toppe schreef op zondag 10 november 2013 @ 14:14:
Hmz... Wellicht een nutteloze vraag:

Ik heb een DS713+ en een DS212J, nu is mijn DS713+ een beetje verrot (valt ongeveer na 48 uur uit, reboot en gaat weer 48 uur mee. Reset helpt niets, schone DSM helpt niets, nieuwe schijven ook niet.. Volgens Synology is hij dood...)

Maar nu wil ik wel wat nieuws, ik kan voor een nieuwe DS713+ gaan maar aangezien ik nu 2 apparaten heb staan zou ik deze ook kunnen vervangen voor een DS1513+

Andere kant zou ik ook voor een nieuwe DS713+ kunnen gaan met een DX213/DX513... Wat is jullie advies hier in? Vind het eigelijk zonde om een DX513 te nemen aangezien ik in deze combinatie duurder uit bent dan een DX1513+

Wie o Wie?
Heel simpel gedacht, gaan voor 1 apparaat, lijkt me gewoon makkelijker dan twee losse apparaten die je dan weer aan elkaar koppelt als ware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Duidelijk.

De 713+ kan terug en word gecrediteerd, hierdoor krijg ik m'n centjes terug.
Aangezien het een dure maand is/word heb ik niet even 700 EUR liggen om snel een nieuwe te kopen, als ik de schijven uit de DS713+ trek en van mn geld dan een 1513 koop en de schijven plaats, kan ik dan gewoon verder met de NAS of MOETEN de schijven geformatteerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dat heb ik al een keer geprobeerd en dat ging totaal niet goed, gelukkig had ik nog een offside back-up..:)
Toch maar eens zoeken naar een andere oplossing;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Verwijderd schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 16:31:
RAID is enkel een high availeble oplossing! Je data blijft beschikbaar bij diskfalen!
Aangezien ik een 4bay nas heb met stel 4 schrijven, is de kans dat 1 disk uitvalt 4 keer zo groot dan als ik er 1 zou hebben... Om bij dat falen door te kunnen blijven draaien heb je een RAID config. Zodat je data beschikbaar blijft bij diskfalen.

Absoluut geen backup!

Overdrijven is inderdaad om nog een 4 bay nas ernaast te zetten...

Films en muziek download ik wel opnieuw, maar mijn foto''s zijn dermate belangrijk dat ik die nooit wil verliezen...

Een e-sata behuizing met 1 disk erin is voldoende voor mijn foto's... Sterker nog ik heb ook nog een USB disk voor de off site backup. Die is niet zo recent als de e-sata behuizing, maar mocht er iets gebeuren dan wil ik hoe dan ook de foto's van mijn zoontje, ons trouwen, etc. nog hebben. Ook als er brand in huis is geweest...

Ik denk dat mensen die een brand een keer hebben meegemaakt en daardoor alles verloren zijn, veel meer geld uitgeven aan backup. Zomaar een gok...

Bij alles moet je de vraag stellen:
Hoe erg is het als het weg?

Niet erg? Dan is een backup niet nodig.
Liever niet, maar als er brand is geweest, of blikseminslag, dan is het jammer -> on site backup is voldoende.
Ik wil de data nooit kwijtraken, maar neem het risico van een nationale ramp voor lief -> off site backup bij ouders/schoonouders/familie/vrienden/werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Nog een korte vraag over deze link:

http://www.synology.nl/support/tutorials_show.php?q_id=484

Ik heb mijn 713+ als SHR staan, als ik volume 2 verwijder, reset de nas, hem dan installeer en dan disk 2 terug plaats, zou ik dan nog bij de data kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
In de reviews van de DS414 zie ik dat er toch een e-sata poort zou zitten op de hardware, maar niet van buitenuit bereikbaar.
Heeft er iemand een idee of je die e-sata effectief kunt gebruiken, of zouden er componenten ontbreken op het dochterbord?

Dit omdat e-sata toch een stuk sneller is dan usb2 (heb geen externe usb3 schijf liggen...) om als backup te dienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Promy schreef op zondag 10 november 2013 @ 17:42:
In de reviews van de DS414 zie ik dat er toch een e-sata poort zou zitten op de hardware, maar niet van buitenuit bereikbaar.
Heeft er iemand een idee of je die e-sata effectief kunt gebruiken, of zouden er componenten ontbreken op het dochterbord?
De sata controller ondersteunt "maar" 4 sata poorten. Ik verwacht dus dat die esata achterop gewoon niet aangesloten is op de chipset.
Toppe schreef op zondag 10 november 2013 @ 17:42:
Ik heb mijn 713+ als SHR staan, als ik volume 2 verwijder, reset de nas, hem dan installeer en dan disk 2 terug plaats, zou ik dan nog bij de data kunnen?
Als je de tweede HD verwijdert neem ik aan? De volumes zijn de partities.. die wil je niet verwijderen.

Als ik jou was zou ik een van je HD's uit je 713+ gewoon eens in je pc hangen en dmv een live cd kijken of je toegang hebt tot de data. SHR met 2 schijven is gelijk aan raid 1 en volgens deze handleiding moet je daar bij kunnen: http://community.wd.com/t...rive-when-the/td-p/138448
of anders deze handleiding: http://www.linuxquestions...ining-raid-1-disk-723225/

Als dat zo is kan je in elk geval de data via je pc naar je nieuwe diskstation kopiëren.
Of wat jij wilt (de HD er los bijsteken en dat overzetten) lukt weet ik niet.

[ Voor 52% gewijzigd door job op 10-11-2013 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

job schreef op zondag 10 november 2013 @ 18:10:
[...]
De sata controller ondersteunt "maar" 4 sata poorten. Ik verwacht dus dat die esata achterop gewoon niet aangesloten is op de chipset.

[...]
Als je de tweede HD verwijdert neem ik aan? De volumes zijn de partities.. die wil je niet verwijderen.

Als ik jou was zou ik een van je HD's uit je 713+ gewoon eens in je pc hangen en dmv een live cd kijken of je toegang hebt tot de data. SHR met 2 schijven is gelijk aan raid 1 en volgens deze handleiding moet je daar bij kunnen: http://community.wd.com/t...rive-when-the/td-p/138448
of anders deze handleiding: http://www.linuxquestions...ining-raid-1-disk-723225/

Als dat zo is kan je in elk geval de data via je pc naar je nieuwe diskstation kopiëren.
Of wat jij wilt (de HD er los bijsteken en dat overzetten) lukt weet ik niet.
Tnx, al heb in geen PC >:)

Ik denk dat ik morgen maar eens ga kijken of ik die DS1513+ ergens vandaan kan halen, dan pleur in die 713+ retour en die 212J laat ik gewoon staan.

De data op de 212J is niet van groot belang en kunnen dus geformatteerd worden, die 2 in de nieuwe 1513, data overzetten tussen de 2 + modellen om vervolgens de schijven uit de 713+ te trekken en die als 2de volume op de 1513 te maken zodat we data terug kunnen halen van de andere DS'n in de familie 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Nu maar eens gaan nadenken hoe ik die DS1513 ga halen. Kan de DS1813+ bij mediamarkt halen maar €860... Pfff ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• politicoloog
job schreef op zondag 10 november 2013 @ 12:46:
[...]

In welke share heb je je films en series geplaatst?
in "videos"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een Mac is geen persoonlijke computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Smultie schreef op zondag 10 november 2013 @ 19:56:
[...]

Een Mac is geen persoonlijke computer?
O-)

Haha, tuurlijk wel... Heb eigelijk geen zin om veel tijd in iets te gaan steken als het toch weer de deur uitgaat.
Het is gewoon zwaar verrot dat ik er eigelijk eerst 3 moet hebben om alles op de juiste manier over te kunnen zetten...

Wie o wie gaat me overtuigen, DS1513+, DS713+ (+DX513) of DS1813+??? :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 10-11-2013 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 20:03
een vraag mbt welke hdd voor een, nog aan te schaffen single bay NAS.

In eerste instantie wou ik voor de WD red gaan maar deze schijnen beter te werken in een raid opstelling met meer dan 1 schijf.
Mijn kennis mbt hdd is klein wanneer het gaat om een NAS die 24/7 aan staat. Welke hdd zou dan goed zijn, mijn inziens moet de hdd zuinig en duurzaam en liefst ook snel zijn (wat gebeurt er als de schijf niet de snelste is langzamer schrijfen lezen heeft dat invloed als DLNA server)
Of kan ik een 'goed gereviewde' desktop hdd meer dan goed genoeg zijn??

Overigens zit ik te twijfelen tussen ds114 / ds112+, terzijde iemand nog een mening over welke vd 2 jij zou nemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

roycerolls schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:29:
een vraag mbt welke hdd voor een, nog aan te schaffen single bay NAS.

In eerste instantie wou ik voor de WD red gaan maar deze schijnen beter te werken in een raid opstelling met meer dan 1 schijf.
Mijn kennis mbt hdd is klein wanneer het gaat om een NAS die 24/7 aan staat. Welke hdd zou dan goed zijn, mijn inziens moet de hdd zuinig en duurzaam en liefst ook snel zijn (wat gebeurt er als de schijf niet de snelste is langzamer schrijfen lezen heeft dat invloed als DLNA server)
Of kan ik een 'goed gereviewde' desktop hdd meer dan goed genoeg zijn??

Overigens zit ik te twijfelen tussen ds114 / ds112+, terzijde iemand nog een mening over welke vd 2 jij zou nemen ?
De DS112+ is volgens mij al 2 jaar oud, ik zou dus voor de DS114 gaan, nieuwe hardware:)

Wat betreft de schijf: De red heb ik ook in single-bay nas gezet, werkt gewoon zonder problemen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zou dan een share zijn die door jou zelf is aangemaakt. Gek dat jouw diskstation besluit om de boel te gaan transcoden. Ben je nog bezig geweest met de media server app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
Toppe schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:32:
[...]

De DS112+ is volgens mij al 2 jaar oud, ik zou dus voor de DS114 gaan, nieuwe hardware:)

Wat betreft de schijf: De red heb ik ook in single-bay nas gezet, werkt gewoon zonder problemen hoor :)
Klopt 112 is van 2012 en 114 van 2014, in 2013 was er om een duistere reden geen single bay 113. Maar de 112+ heeft een 0.8 ghz snellere proecesor 1.2 vs 2.0. Ram is hetzelfde 512mb.

..dat de wd red zonder problemen werken begrijp ik. Maar kan ik dan niet beter een 20 euro goedkopere of anders een grotere 3TB ipv 2TB hdd kopen voor hetzelfde geld.
Ik denk namelijk dat dat reds meer tot hun recht komen bij meerdere schijfen..dus eigenelijk dat je ze dan niet optimaal benut in single bay..=zonde!
..daarnaast weet ik dan ook niet de invloed op de duurzaamheid van de schijf wanneer deze niet optimaal gebruikt wordt waarvoor deze is gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roycerolls schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:47:
Klopt 112 is van 2012 en 114 van 2014, in 2013 was er om een duistere reden geen single bay 113. Maar de 112+ heeft een 0.8 ghz snellere proecesor 1.2 vs 2.0. Ram is hetzelfde 512mb.
Ik denk dat de 112+ en de 114 wat cpu kracht weinig van elkaar verschillen. Misschien dat de 112+ ietsjes sneller is, maar de 114 is goedkoper.

Je zou ook kunnen wachten op de 114+, dat wordt waarschijnlijk dezelfde dual core cpu als de 214+.
Uiteraard wel weer stukje duurder dan de 114. Lastig :P

[ Voor 23% gewijzigd door job op 10-11-2013 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

roycerolls schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:47:
[...]

..dat de wd red zonder problemen werken begrijp ik. Maar kan ik dan niet beter een 20 euro goedkopere of anders een grotere 3TB ipv 2TB hdd kopen voor hetzelfde geld.
Ik denk namelijk dat dat reds meer tot hun recht komen bij meerdere schijfen..dus eigenelijk dat je ze dan niet optimaal benut in single bay..=zonde!
..daarnaast weet ik dan ook niet de invloed op de duurzaamheid van de schijf wanneer deze niet optimaal gebruikt wordt waarvoor deze is gebouwd.
Houd er wel rekening mee dat bijvoorbeeld een green schijf 2 jaar garantie heeft in plaats van 3 zoals de red heeft. Ik zelf gebruik voor alles WD. Seagate heb je ook nog maar die vind ik zo 'goedkoop' aanvoelen, is puur een gevoelskwestie.

Waarom ga je niet voor een http://www.nascenter.nl/product/330081/synology-ds213j.html???, die is maar €14 duurder als je voor een DS114 zou gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwaas
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-08 11:34

dwaas

_

Goedenavond allen.

Ik overweeg het internetpakket te downgraden en ik zit nu op 50Mbs (dus effectief 6MB/s voor download en 1MB/s upload)

In welke mate is het van invloed op het streamen naar de ipad/iphone/wphone thuis en elders via de wifi?

Zou ik kunnen downgraden naar 10Mbs en geen verschil merken of moet ik minstens 20/30/xx Mbs in huis hebben?

(ik heb een DS214)

Alvast bedankt.

King for a day,... fool for a lifetime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

dwaas schreef op zondag 10 november 2013 @ 21:00:
Goedenavond allen.

Ik overweeg het internetpakket te downgraden en ik zit nu op 50Mbs (dus effectief 6MB/s voor download en 1MB/s upload)

In welke mate is het van invloed op het streamen naar de ipad/iphone/wphone thuis en elders via de wifi?

Zou ik kunnen downgraden naar 10Mbs en geen verschil merken of moet ik minstens 20/30/xx Mbs in huis hebben?

(ik heb een DS214)

Alvast bedankt.
Via WiFi? Ga je niet merken, je hebt helemaal geen internet nodig om binnen je eigen netwerk te steamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
Toppe schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:51:
[...]
Houd er wel rekening mee dat bijvoorbeeld een green schijf 2 jaar garantie heeft in plaats van 3 zoals de red heeft. ...........

Waarom ga je niet voor een http://www.nascenter.nl/product/330081/synology-ds213j.html???, die is maar €14 duurder als je voor een DS114 zou gaan?
garantie zat ik net naar tekijken inderdaad, what happend to de 5 jaar garantie.. maar inderdaad red heeft 3 jaar is interesant..thnks

de j versies zijn budget versies en qua compatibiliteit met apps aswel met de snelheden en eventueel meerdere mogelijkheden schieten ze tekort... (op een mens erger je niet manier)... heb ik gelezden her en der. Het is ook andersom ook wel positief (reviews van 213j gelezen)

[ Voor 5% gewijzigd door roycerolls op 10-11-2013 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:46
dwaas schreef op zondag 10 november 2013 @ 21:00:
Goedenavond allen.

(ik heb een DS214)

Alvast bedankt.
Voor thuis maakt dit helemaal niks uit. Voor als je buitenshuis wilt streamen is je upload snelheid van belang. Voor muziek zou vrijwel iedere verbinding ok moeten zijn. Voor films heb je wel een hogere snelheid nodig (afhankelijk natuurlijk ook van het formaat film wat je bekijkt:simpel rekensommetje als je werkelijk 1MB per seconde upload snelheid hebt -> *60 seconden * 90 minuten (indicatie gemiddelde film lengte) = 5300 MB. Als je film omvang groter is dan kan je problemen verwachten, idem als de de verbinding niet stabiel is)

[ Voor 13% gewijzigd door helloitsme op 10-11-2013 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

roycerolls schreef op zondag 10 november 2013 @ 21:03:
[...]

garantie zat ik net naar tekijken inderdaad, what happend to de 5 jaar garantie.. maar inderdaad red heeft 3 jaar is interesant..thnks

de j versies zijn budget versies en qua compatibiliteit met apps aswel met de snelheden en eventueel meerdere mogelijkheden schieten ze tekort... (op een mens erger je niet manier)... heb ik gelezden her en der, ook andersom (reviews van 213j gelezen)
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar anders zou ik alsnog voor de 2 bay versie gaan, http://www.nascenter.nl/product/216480/synology-ds213.html in mijn ogen heb je een betere toekomst met een 2 bay versie :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roycerolls schreef op zondag 10 november 2013 @ 21:03:

de j versies zijn budget versies en qua compatibiliteit met apps aswel met de snelheden en eventueel meerdere mogelijkheden schieten ze tekort... (op een mens erger je niet manier)... heb ik gelezden her en der. Het is ook andersom ook wel positief (reviews van 213j gelezen)
De 213j en 114 zijn even snel (zelfde cpu), dus even compatible. (dat j-modellen minder compatible zijn is mij nieuw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

job schreef op zondag 10 november 2013 @ 21:17:
[...]

De 213j en 114 zijn even snel (zelfde cpu), dus even compatible. (dat j-modellen minder compatible zijn is mij nieuw).
Synology website:

ext, there are three performance categories in the Synology DiskStation product family, denoted by how the model number ends:

The "j" series is the entry-level model and is good for budget conscious consumers who are not concerned with performance. (Example model numbers: DS112j, DS212j, etc.)
The standard workgroup series has no additional characters at the end of the model number and this line is where performance and price meet in the middle. (Example model numbers: DS213, DS413)
The "+" series are business-class models. This line is designed for heavy business use where performance is critical (Example model numbers: DS1512+, RS812RP+)
The “xs” and “xs+” series are designed for Small and Medium Businesses that need enterprise features at an affordable cost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi verhaal. Maar dat betekent niet dat een j-model minder compatible is als een normaal model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Klopt ik denk alleen dat hij meer op performance stuurt dan op de compatible modes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op zondag 10 november 2013 @ 21:27:
Klopt ik denk alleen dat hij meer op performance stuurt dan op de compatible modes :)
Aha oke.
Maar daarom zette ik er expliciet bij dat die twee modellen even snel zijn. Je kan niet beweren dat de 213j te kort schiet en dat de 114 wel oke is. Ze hebben namelijk dezelfde cpu en evenveel geheugen.
Als je modellen gaat vergelijk tussen verschillende jaren zie je dat je er niet vanuit kan gaan dat een j de langzaamste variant is, en de + de snelste.

Nog een paar voorbeelden:
213 heeft dezelfde cpu (en evenveel geheugen) als de 212+
411slim heeft dezelfde cpu (en evenveel geheugen) als de 413j

[ Voor 9% gewijzigd door job op 10-11-2013 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
...dank voor jullie antwoorden, goede discussie voor mij :) ik ben nogal onbekend op nas gebied.
en de rede van aankoop is dat ik me realiseerde dat de pc altijd uren aan is (filmpiekijken, dowloadddden) vandaar aanschaf nas, mucho wattss

de nas gaat dienen voornamelijk voor DLNA media server naar viera smart tv (mischien transcoding on the fly) en download nzb en als toetje mkv merge (mkvtoolnix).
Graag en in de toekomst dingen als misschien eigen website hosten als dat kan.. danwel van afstand opdrachte geven om te zoeken nzb of toegang tot data.. dus ik ben een beginnner. wat zijn mijn eisen eigenlijk? Maar qua "performance" zou ik zeggen ja..liever performance dan 2 hdd (meer opslag en raid etc). En budget tja ik vind het nogal duur dus 170 is de max tenzij de 205 eu doorslaggevend is in performance. Qua 2e hdd wil in de toekomst otch nog een externe aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:43

Wildfire

Joy to the world!

Hmmm, raar, m'n DS212+ geeft aan dat m'n JBOD-array degraded is en niet meer toegankelijk. Heb zojuist beide schijven in m'n PC had gehad, de SMART-info volgens CrystalDiskInfo geeft echter geen rare dingen aan en de SMART quicktest van Western Digital's Data LifeGuard Diagnostics laat ook niets raars zien.

Zal beide schijven nog aan een full test onderwerpen, maar waarom zou m'n NAS een degraded status aangeven zonder dat de SMART-info ook maar enig probleem lijkt aan te geven? :?

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwaas
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-08 11:34

dwaas

_

Toppe schreef op zondag 10 november 2013 @ 21:03:
[...]
Via WiFi? Ga je niet merken, je hebt helemaal geen internet nodig om binnen je eigen netwerk te steamen.
helloitsme schreef op zondag 10 november 2013 @ 21:04:
[...]
Voor thuis maakt dit helemaal niks uit. Voor als je buitenshuis wilt streamen is je upload snelheid van belang. Voor muziek zou vrijwel iedere verbinding ok moeten zijn. Voor films heb je wel een hogere snelheid nodig (afhankelijk natuurlijk ook van het formaat film wat je bekijkt:simpel rekensommetje als je werkelijk 1MB per seconde upload snelheid hebt -> *60 seconden * 90 minuten (indicatie gemiddelde film lengte) = 5300 MB. Als je film omvang groter is dan kan je problemen verwachten, idem als de de verbinding niet stabiel is)
Beiden erg bedankt! :)
Ik weet genoeg. Ik ga dus fijntjes downgraden. Scheelt ongeveer 4xx op jaarbasis. Kan ik weer mooie dingen van kopen.

King for a day,... fool for a lifetime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

dwaas schreef op maandag 11 november 2013 @ 07:25:
[...]

[...]

Beiden erg bedankt! :)
Ik weet genoeg. Ik ga dus fijntjes downgraden. Scheelt ongeveer 4xx op jaarbasis. Kan ik weer mooie dingen van kopen.
Haha, als je geen snel, internet nodig hebt dan lekker downgrade'n... Ik zit nog steeds te wacthten tot 500MBps mogelijk word in Almere :o 8)7 O-) O-) 8) _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• politicoloog
job schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:40:
[...]

Dat zou dan een share zijn die door jou zelf is aangemaakt. Gek dat jouw diskstation besluit om de boel te gaan transcoden. Ben je nog bezig geweest met de media server app?
Heb dat package nog niet geinstalleerd. Wel de photostation en die mag van mij ook runnen. Zal ik een nieuwe share aan proberen te maken en dan alles moven? Er wisselt zo vaak wat in mijn video share. Zonde van al dat werk van die nas.

Als iemand nog een ander idee heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
Toppe schreef op maandag 11 november 2013 @ 07:35:
[...]

Haha, als je geen snel, internet nodig hebt dan lekker downgrade'n... Ik zit nog steeds te wacthten tot 500MBps mogelijk word in Almere :o 8)7 O-) O-) 8) _/-\o_ _/-\o_
:D ach ik ben al blij met 1mbit up en 20 down. Voor 20 euro bij telfort. Voor 46 heb ik hier 100 up en down. Denk alleen niet dat ik dat ooit gebruik. Dus waarom mijn oude "trage "lijn inruilen voor iets waar ik wel voor ga betalen maar nauwelijks ga gebruiken.

Mijn NAS staat als het moet dag en nacht aan en dan is die 20 mbit genoeg. Mocht ik bij mijn NAS willen komen dan zal ik nooit wat hebben aan die 100 up omdat er niks groots op staat wat ik ergens anders heen wil trekken. Kan me wel voorstellen dat het bij een hoop mensen anders is natuurlijk :)
Pagina: 1 ... 43 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.

Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:

<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]