Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nooit geprobeerd hoor, dus geen idee of het kan, maar kan je het zelf niet opvangen? Maak volume1 aan als raid1 /shr voor een paar gig en installeer daar de apps op?
Maak een tweede en derde volume aan voor je data?

Desnoods draai je extra een backup taak van belangrijke data van volume 2 naar 3..

Ik had het zo een tijdje in mijn hoofd, maar wegens tijdsgebrek en het feit dat me nas wel goed draait met raid1 nog niet uitgevoerd.

Vast en zeker mensen die dit een keer getest hebben?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myvniels
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-12-2022
Beste,

Ik heb een synology DSM 4.2
en wil hier graag mijn website op plaatsen.
Echter, gebruik ik voor mijn website een database in oracle.

Ik krijg hier de volgende error:

Fatal error: Call to undefined function oci_connect() in /volume1/web/application/models/OracleConnector.php on line 25

Hoe kan ik de oci extension voor php toepassen in synology dsm 4.2?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:52

DukeBox

loves wheat smoothies

JPtjeeNL schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:23:
Het OS bedoel ik. Oh weet je dat zeker? Dus het is niet zo dat als er 1 disk defect gaat, bijvoorbeeld het gehele systeem niet werkt? Dan zou dus hooguit je app niet meer werken? Dan is het wel mooi, alleen jammer dat je de apps ook niet kunt spiegelen. :)
Ja, dat weet ik zeker, dat zie je ook terug in de DM config. Zoals ik eerder meldde, apps kun je wel 'spiegelen' maar dat is gewoon afhankelijk van de gekozen raid/shr config.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 22:57
job schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 21:48:
[...]

Las laatst dat de laatste dsm versie wat problemen kon geven met nfs. Wat je dus altijd kan doen is je nfs share verwijderen van je medi8tor, en je nfs share van je syno verwijderen. Medi8tor opnieuw opstarten (stroom eraf/erop), syno opnieuw opstarten en de boel weer opnieuw instellen.
Of probeer het met smb.
Dat is mooi sh#t dan. We gaan dat eens proberen, bedankt voor het meedenken! Zal resultaat hier melden.

Edit: Heeft goed gewerkt. Ik heb alle NFS shares verwijderd die van toepassing waren voor de Mede8er, daarna van begin af aan weer opgezet, werkend!

[ Voor 12% gewijzigd door TFZ61 op 22-10-2013 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Quakie schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:45:
Nooit geprobeerd hoor, dus geen idee of het kan, maar kan je het zelf niet opvangen? Maak volume1 aan als raid1 /shr voor een paar gig en installeer daar de apps op?
Maak een tweede en derde volume aan voor je data?

Desnoods draai je extra een backup taak van belangrijke data van volume 2 naar 3..

Ik had het zo een tijdje in mijn hoofd, maar wegens tijdsgebrek en het feit dat me nas wel goed draait met raid1 nog niet uitgevoerd.

Vast en zeker mensen die dit een keer getest hebben?
Volgens mij kun je geen deel van een harddisk opeisen met RAID. Ik weet niet of dat met SHR kan? Aan die situatie heb ik ook gedacht, maar ik was van de veronderstelling dat dat niet mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommel
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Weet iemand of de DS214, DS214+ of DS214Play deep sleep ondersteunen net zoals de DS213+
Zie ook http://www.synology.com/s...how.php?q_id=557&lang=enu hier staat echter de DS214 serie nog niet vermeld.

Found it: DS214 en DS214play ondersteunen deep sleep, blijft alleen onderstaande vraag nog open:
Weet iemand verder of de fan ook uitgaat in deep sleep modus?

[ Voor 16% gewijzigd door Tommel op 23-10-2013 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 19:53
Ondersteund Synology eigenlijk ook een RAID matrix (er zijn wellicht ook andere benamingen voor dit maar die schieten mij even niet te binnen)

Wat ik wil:

2 schijven van 3TB in een DS214Play

Hierin wil ik 1 array maken van 1 TB in RAID1 (Schijf 1: 1TB Schijf 2: 1TB in mirror)
Hierin wil ik 1 array maken van 2 TB in RAID0 (Schijf 1: 1TB Schijf 2: 1TB in stripe)
Hierin wil ik 1 array maken van 2 TB in JBOD (Schijf 1: 1TB Schijf 2: 1TB)

Ik kan nergens in de Synology documentatie vinden of dit ondersteund wordt, dus waarschijnlijk niet...

Maar van de andere kant, elke PC chipset sinds 2005 kan dit...dus het zou me ook wel weer verbazen als het echt niet kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK3v1N
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 13:18
Ik gebruik sinds enkele jaren de DS210+ ism Netgear Gigabit Switch en 120mbps internetverbinding zonder problemen tot enkele weken terug.

Eerst viel mijn SMB share altijd weg, om vervolgens niet meer terug te keren. Ik kan mijn Synology ook niet meer in mijn netwerkomgeving (Windows7)zien en kan de drive niet mappen met de Synology Assistant (error:53 - can not find server path). Ik kan de Synology wel benaderen via internet explorer en via mijn MacBook Air. Windows file service is ingeschakeld. De overdracht van bestanden naar en van de synology gaat zeer traag. De netwerkstatus van de Synology geeft dan weer 1000mbps aan en het downloaden met SABnzbd daarentegen gaat nog steeds goed.
Ik heb ook een NFS share aangemaakt, maar deze buffert onophoudelijk in XBMC. Een SMB share toevoegen lukt ook niet via XBMC (ik krijg steeds een connection time-out) Kortom, het enige wat de synology wel nog goed doet in het downloaden via SABnzbd. Het vreemde is dat ik via DS video op mijn iPad dan weer moeiteloos kan video's streamen.

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
StraightOn.NL schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 11:23:
Ondersteund Synology eigenlijk ook een RAID matrix (er zijn wellicht ook andere benamingen voor dit maar die schieten mij even niet te binnen)

Wat ik wil:

2 schijven van 3TB in een DS214Play

Hierin wil ik 1 array maken van 1 TB in RAID1 (Schijf 1: 1TB Schijf 2: 1TB in mirror)
Hierin wil ik 1 array maken van 2 TB in RAID0 (Schijf 1: 1TB Schijf 2: 1TB in stripe)
Hierin wil ik 1 array maken van 2 TB in JBOD (Schijf 1: 1TB Schijf 2: 1TB)

Ik kan nergens in de Synology documentatie vinden of dit ondersteund wordt, dus waarschijnlijk niet...

Maar van de andere kant, elke PC chipset sinds 2005 kan dit...dus het zou me ook wel weer verbazen als het echt niet kan
Ik heb op een site gevonden dat als je een aantal disks selecteert, dat je dan kunt kiezen uit volledige disk capaciteit gebruiken of meerdere partities gebruiken. Ik weet niet of dat met jouw Synology ook kan.

Op dit moment heb ik een LUN op mijn Synology staan. Helaas kan ik deze maar 1x back-uppen. Stel, die LUN raakt corrupt, dan moet ik daar binnen het back-up termijn achter komen, of ik ben die gegevens kwijt. Voorheen draaide ik iedere 5 uur o.i.d. een back-up met een maximum van 3 back-ups o.i.d. i.v.m. de periode dat de NAS waar de back-up heen gaat uitstaat. Dit heb ik maar aangepast naar 1x per dag, zodat ik er binnen een dag achter moet komen. Nu dacht ik slim een 2e back-up taak voor de LUN aan te maken, maar helaas, dat is niet mogelijk. Vervolgens zag ik online een LUN snapshot functie, maar dat schijnt alleen te werken op nieuwe Synology's (en/of 4-bays).. Bummer! :(

Hoe back-uppen jullie de LUN's op de Synology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 18:07
Ik heb de DS214 Play icm twee Western Digital Red 3 TB schijven. Heb ze draaien in SHR (RAID1) en er is één volume beschikbaar van 3TB.

Stel dat ik op een dag 3TB vol heb en ik wil de SHR(RAID1) verbreken en twee schijven voor opslag gebruiken, kan dit of moet de volume dan verwijdert worden?

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:38
Ik heb al een paar keer gemerkt dat bij een SSH-sessie de tijd twee uur achter loopt. Binnen DSM staat de tijd wel goed en wordt ook gesynchroniseerd via NTP.
Als ik echter binnen de SSH-sessie de datum en tijd opvraag dmv 'date', zie ik (op dit moment):
Wed Oct 23 13:04:01 Europe/Amsterdam 2013

Of lees ik het verkeerd af en moet ik het lezen als 'de UTC-tijd is 13:04:01, maar je zit in tijdzone 'Europe/Amsterdam'. Wel een beetje raar dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:13
Zijn er al mensen die smb2 werkend hebben met osx mavericks.
AFP werkt niet meer en alleen smb is dan een optie.
zou het graag eens werkend zien en weten of het verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 18:57
maikel schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 15:04:
Ik heb al een paar keer gemerkt dat bij een SSH-sessie de tijd twee uur achter loopt. Binnen DSM staat de tijd wel goed en wordt ook gesynchroniseerd via NTP.
Als ik echter binnen de SSH-sessie de datum en tijd opvraag dmv 'date', zie ik (op dit moment):
Wed Oct 23 13:04:01 Europe/Amsterdam 2013

Of lees ik het verkeerd af en moet ik het lezen als 'de UTC-tijd is 13:04:01, maar je zit in tijdzone 'Europe/Amsterdam'. Wel een beetje raar dan.
Vreemd, hier staat ie wel goed via SSH. Ik synchroniseer met pool.ntp.org.

code:
1
2
3
4
5
6
BusyBox v1.16.1 (2013-10-08 14:42:57 CST) built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

NAS> date
Wed Oct 23 15:17:06 CEST 2013
NAS>

Welke DSM versie? Hier 4.3-3776-3 op een DS211.

[ Voor 3% gewijzigd door Miyamoto op 23-10-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tiwazz schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:49:
Ik heb de DS214 Play icm twee Western Digital Red 3 TB schijven. Heb ze draaien in SHR (RAID1) en er is één volume beschikbaar van 3TB.

Stel dat ik op een dag 3TB vol heb en ik wil de SHR(RAID1) verbreken en twee schijven voor opslag gebruiken, kan dit of moet de volume dan verwijdert worden?
Dan moet je inderdaad de volume verwijderen (en dus je data weggooien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myoo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:59
Ik heb sinds vandaag een probleem met mijn Synology DS212J.
Ik kan bestanden groter dan 4GB niet langer kopiëren naar mijn NAS. Na te hebben gegoogled op deze melding gaat dat allemaal om USB-sticks e.d. met een FAT-bestandsindeling. Dit is op mijn NAS uiteraard niet het geval. Ook staan er genoeg bestanden op groter dan 4GB (voornamelijk films) die het nog steeds gewoon doen. Deze melding krijg ik sinds gisteren na de upgrade naar OSX Mavericks op mijn iMac.
Echter, vanaf mijn Mac Mini (ook geupgrade naar OSX Mavericks) kan ik bestanden nog steeds nog steeds op mijn NAS zetten.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:38
Miyamoto schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 15:19:
[...]

Vreemd, hier staat ie wel goed via SSH. Ik synchroniseer met pool.ntp.org.

code:
1
2
3
4
5
6
BusyBox v1.16.1 (2013-10-08 14:42:57 CST) built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

NAS> date
Wed Oct 23 15:17:06 CEST 2013
NAS>

Welke DSM versie? Hier 4.3-3776-3 op een DS211.
Ik synchroniseer met een lokale server, die het ook van pool.ntp.org haalt. Wel heb ik een iets oudere versie van DSM: 4.3-3776. Ik zal 'm eens updaten.

[update]
Helaas, nog steeds hetzelfde probleem.

Ook van bestanden en mappen staat de creatiedatum 2 uur te vroeg. Als ik gewoon via SMB check, klopt het wel.

[ Voor 12% gewijzigd door maikel op 23-10-2013 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:13
CK3v1N schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 11:41:
Ik gebruik sinds enkele jaren de DS210+ ism Netgear Gigabit Switch en 120mbps internetverbinding zonder problemen tot enkele weken terug.

Eerst viel mijn SMB share altijd weg, om vervolgens niet meer terug te keren. Ik kan mijn Synology ook niet meer in mijn netwerkomgeving (Windows7)zien en kan de drive niet mappen met de Synology Assistant (error:53 - can not find server path). Ik kan de Synology wel benaderen via internet explorer en via mijn MacBook Air. Windows file service is ingeschakeld. De overdracht van bestanden naar en van de synology gaat zeer traag. De netwerkstatus van de Synology geeft dan weer 1000mbps aan en het downloaden met SABnzbd daarentegen gaat nog steeds goed.
Ik heb ook een NFS share aangemaakt, maar deze buffert onophoudelijk in XBMC. Een SMB share toevoegen lukt ook niet via XBMC (ik krijg steeds een connection time-out) Kortom, het enige wat de synology wel nog goed doet in het downloaden via SABnzbd. Het vreemde is dat ik via DS video op mijn iPad dan weer moeiteloos kan video's streamen.
Ongeveer hetzelfde meegemaakt dat in XBMC ineens alles bleef bufferen met bepaalde type bestanden. Andere werkte zonder probleem. Zo veel zoeken en testen bleek de oorzaak de Netgear switch het probleem. Deze vervangen door een andere en alles werkt weer prima.
Switch doet het dus wel maar ergens gaat er ineens iets niet meer goed mee.

MikeOO in "[Synology] Vraag en antwoord"

Test het dus eens met een andere switch of zonder indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcied
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:49
Ik had mijn laptop geupdated naar osx mavericks, toen kon in ineens niet meer verbinden met mijn synology. na veel gepruts heb ik smb2 op de synology uitgeschakeld en toen werkte het ineens weer.

Ik weet niet of de fout bij synology of bij osx ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
Jup, smb2 werkt nog niet in combinatie met mavericks.
Op het synology forum loopt er ook een draadje over maar nog geen werkende oplossing met smb2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat is volgens de kenners de beste Synology NAS voor opslag en voor het distribueren van films naar een Western Digital Live Hub?

Ik heb nog geen ervaring met een NAS, maar wil deze alleen gebruiken voor opslag en dus film kijken via het netwerk. In packages met nzb's, torrents enz ben ik niet in geïnteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genieter
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 16:26
hhoekstra schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:40:
[...]
Meld het aan bij synology. Misschien kunnen ze het voor je oplossen
Hoi hhoekstra, ik heb je raad opgevolgd, jemig wat zijn die mensen behulpzaam van Synology in Taiwan!
Via e-mail kwamen we er niet uit, vervolgens bood ik aan om via TeamViewer 7 (is toch gratis voor privé gebruik) mijn probleem aan te pakken. Het tijdverschil (nu zomertijd, hier 4.00 uur bij hen kantoor open om 10.00 uur (tot 18.00 uur, bij ons 12.00 uur)) en het Engels (of Chinees) was wel een probleem voor mij. Maar oké ze zijn toch in 3 dagen regelmatig bezig geweest in mijn PC uiteindelijk bleek het de Antivirus te zijn van F-Secure en daar krijg ik andere software van. Het stomme is dat op mijn laptop met Windows XP totaal geen probleem heb, kennelijk toch een combinatie van Windows 8 en F-Secure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Zojuist de NAS op zijn definitieve plek geplaatst, in de meterkast. Tevens even de RAID functionaliteit getest door schijf 1 eruit te trekken. De NAS begon te piepen en kreeg meteen drie mailtjes dat de NAS in beschadigde modus draaide. Alle data was nog gewoon mooi beschikbaar :).

Heb nu de schijf weer terug geplaatst en is nu bezig met herstellen, hij moet de pariteitconsistentie weer checken, zal wel even duren verwacht ik zo.

Heb de NAS in koele modus geplaatst zodat de fan wat harder zijn best doet nu die in de meterkast staat en heb de temperaturen bekeken. de NAS zelf is 47 graden celcius en de schijven zijn 29 graden celcius. Zijn dit normale waardes voor een DS214 Play of is het toch verstandiger om hem op een wat ruimtelijkere plek te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:46
Nielsopweg schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:37:
Wat is volgens de kenners de beste Synology NAS voor opslag en voor het distribueren van films naar een Western Digital Live Hub?

Ik heb nog geen ervaring met een NAS, maar wil deze alleen gebruiken voor opslag en dus film kijken via het netwerk. In packages met nzb's, torrents enz ben ik niet in geïnteresseerd.
Als je ook in de toekomst geen packages wil draaien en alleen via een media speler zal afspelen dan is iedere Synology Nas ok (afhankelijk van hoeveel films je hebt en het formaat waarin je ze opslaat een 1, 2 of 4 bay)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rGz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:51

rGz

Ik ben nog altijd aan het twijfelen over mijn keuze; ik wil voor de zaak een back-up NAS aanschaffen die ik thuis neerzet, maar wil deze ook privé gaan gebruiken. De bedoeling is dat ik er "cloud" backups mee ga draaien maar de nas gaat ook gebruikt worden om oa. films te downloaden en streamen via plex

De twijfel slaag echter toe bij het maken van een keuze tussen de oudere 412+ en de onlangs uitgekomen 414. Welke van de twee is beter voor mijn wensen? Kan ik met beide goed vooruit als ik een dropbox achtig systeem wil draaien? Welke van de twee is een betere keuze als ik zonder enige 'stotter' een film wil streamen?

Is er een specifiek aankoop-advies forum gedeelte waar ik met mijn vraag terecht kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:14
rGz schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 07:15:
Ik ben nog altijd aan het twijfelen over mijn keuze; ik wil voor de zaak een back-up NAS aanschaffen die ik thuis neerzet, maar wil deze ook privé gaan gebruiken. De bedoeling is dat ik er "cloud" backups mee ga draaien maar de nas gaat ook gebruikt worden om oa. films te downloaden en streamen via plex

De twijfel slaag echter toe bij het maken van een keuze tussen de oudere 412+ en de onlangs uitgekomen 414. Welke van de twee is beter voor mijn wensen? Kan ik met beide goed vooruit als ik een dropbox achtig systeem wil draaien? Welke van de twee is een betere keuze als ik zonder enige 'stotter' een film wil streamen?

Is er een specifiek aankoop-advies forum gedeelte waar ik met mijn vraag terecht kan?
Beiden voldoen aan jouw wensen. Het nieuwe model zal echter wel langer worden ondersteund met updates, dus daar zou ik voor gaan.

Alles van Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:34
Asprine schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:24:
Jup, smb2 werkt nog niet in combinatie met mavericks.
Op het synology forum loopt er ook een draadje over maar nog geen werkende oplossing met smb2.
Schijnt dat als je cifs:// gebruikt het wel werkt. Ik ben nu niet thuis maar ik ga het straks even proberen!
http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=64&t=75221

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
rGz schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 07:15:

Beiden voldoen, maar eens met Menno1234, pak de nieuwste i.v.m. support. (prijstechnisch ook interessanter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK3v1N
MikeOO schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:39:
[...]

Ongeveer hetzelfde meegemaakt dat in XBMC ineens alles bleef bufferen met bepaalde type bestanden. Andere werkte zonder probleem. Zo veel zoeken en testen bleek de oorzaak de Netgear switch het probleem. Deze vervangen door een andere en alles werkt weer prima.
Switch doet het dus wel maar ergens gaat er ineens iets niet meer goed mee.

Test het dus eens met een andere switch of zonder indien mogelijk.
Ik vrees dat het probleem ergens anders zal liggen aangezien ik de Netgear switch (2x) verleden week gekocht heb om dit probleem op te lossen.

Gisteren heb ik iets anders geprobeerd. Ik heb de netwerkinstellingen van de NAS van DHCP naar manueel veranderd en plots kon ik de NAS in mijn netwerkomgevingen zien, smb toevoegen in XBMC en probleemloos afspelen. Ik heb hierna echter het VOLGENDE probleem. sabnzd, sb, cp en al mijn andere packages blijken hierdoor niet meer te werken??

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
CK3v1N schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:26:
[...]

Ik vrees dat het probleem ergens anders zal liggen aangezien ik de Netgear switch (2x) verleden week gekocht heb om dit probleem op te lossen.

Gisteren heb ik iets anders geprobeerd. Ik heb de netwerkinstellingen van de NAS van DHCP naar manueel veranderd en plots kon ik de NAS in mijn netwerkomgevingen zien, smb toevoegen in XBMC en probleemloos afspelen. Ik heb hierna echter het VOLGENDE probleem. sabnzd, sb, cp en al mijn andere packages blijken hierdoor niet meer te werken??
Die zullen wel luisteren op je vorige IP. Even de config files van sab/cp aanpassen en het listen address goedzetten!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK3v1N
Het ip heb ik niet gewijzigd. Ik heb de netwerk settings gewoon veranderd van dhcp naar manual configuration (alles was al prefilled).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou na veel weken en wegen is vandaag de bestelling eruit voor de DS414 en 2 WD Reds 3 TB. Het wordt vanaf morgen denk ik definitief herfst en dan kunnen we gaan stoeien met dat nieuwe speledingetje. Later als ik meer ruimte nodig heb vul ik hem met meer schijven. Eindelijk straks van alle gebrande dvd's en cd's af en alles lekker centraal. Wat wil een hifi en filmfreak nog meer? oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rGz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:51

rGz

Hier is dezelfde keuze gemaakt; Een Synology DS414 met 4 x 3tb WD Red HDD's. Als het goed is komt morgen alles binnen.

Bedankt voor het advies op de vorige post rooot en MikeOO. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb het weer voor elkaar... :-(

Ergens heb ik mijn website verwijzingen dingen (dat is waarschijnlijk onderdeel van het probleem, ik weet niet waarop ik moet zoeken om een oplossing te vinden) verpruts.

Tot en met gisteren werkte het schitterend op bijvoorbeeld deze manier;
10.0.0.241/mario (hier stond een php5 spelletje)
10.0.0.241/photo (hier was ik bezig met het maken van een foto boek/album)

Dit ook zo vanaf het enge grote buiten.
http://yyy.synology.me/mario (spelletje) en voor de foto's
http://yyy.synology.me/photo.

Toen ben ik gaan rotzooien en dat had ik dus niet moeten doen! Een poging om persoonlijk fotoalbums mogelijk te maken, optie aangezet (persoonlijke home mappen stond al aan) om iedereen een eigen www-map te geven. Maar nu werkt helemaal niks meer (of tenminste ik weet niet hoe het te bereiken). ondertussen heb ik alles, naar mijn weten, alweer teruggezet en gereboot, maar nog steeds kan ik de webapplicaties niet bereiken.

Terug naar de situatie zoals gisteren zou erg fijn zijn maar ik zie niet hoe dit op te lossen, dus als iemand een idee heeft, graag!

Overigens; de apps die een poortnummer nodig hebben doen het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
DSM 4.3 is nog niet compatible met OS X Mavericks.
Synology helpdesk:

There is currently a known issue with having the "Enable SMB2 and Large MTU" checkbox checked. It is currently being looked into and should be fixed soon. Please keep checking the DSM Update section of Control Panel for new updates.

Btw smb2 uitzetten in DSM 4.3 om via AFP te verbinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Asprine op 24-10-2013 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Asprine schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 21:19:

Btw smb2 uitzetten in DSM 4.3 om via AFP te verbinden.
Wat heeft smb2 met AFP te maken? Ik heb SMB2 aanstaan, maar kan prima via AFP verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Laatst online: 17:34
mikeelroy schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 09:25:
[...]

Schijnt dat als je cifs:// gebruikt het wel werkt. Ik ben nu niet thuis maar ik ga het straks even proberen!
http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=64&t=75221
Bij mij werkt het via bovenstaand wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Laatst online: 20-09 22:07
Zit zelf sterk te twijfelen tussen de 214+ en de 214Play. Weet niet waar er straks meer support voor zal zijn vanaf de community . :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 16:58
job schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 15:25:
[...]

Dan moet je inderdaad de volume verwijderen (en dus je data weggooien).
@Job & Tiwazz
Waarom zou je eerst voor RAID 1 gaan en als je systeempje vol is dat opeens niet meer doen?
Is het dan niet logischer twee grotere schijven te kopen (iig 4TB of wat er dan betaalbaar is) en dan het volgende te doen:
  • Formatteer de eerste nieuwe schijf in/aan je pc (laptop is wat lastiger wellicht)
  • Kopieer daar alle data van de NAS op. Als backup van je NAS en DOA test voor de schijf zelf.
  • Breek het SHR array, verwijder 1 schijf uit je NAS (nummer 2).
  • Plaats de tweede nieuwe schijf.
  • Laat de SHR RAID1 rebuilden, capaciteit blijft 3 TB
  • Gebruik de NAS een maand of wat. Als beide nieuwe schijven nu nog niet gecrashed zijn, zullen ze het wel blijven doen.
  • De nieuwe backup schijf aan de laptop/pc kan nu in de NAS, verwijder de andere 3TB schijf en plaats de nieuwe schijf.
Na de rebuild en capaciteit vergroten heb je 4TB (of meer) online. Mocht er in de laatste stap wat misgaan met je disks heb je nog de 1e 3TB member om overnieuw te beginnen.

Als ik het goed gelezen heb kun je bij een Synology RAID1 volume met DSM niet de capaciteit vergroten, bij een Synology SHR volume kan dat wel.

Als je nu denkt waarom een maand wachten? Om zeker te zijn dat niet al je data verdwijnt door twee gelijktijdige failures in je NAS. Zonder wachttijd kan ook, maar dan moet je minstens 1 betrouwbare backupschijf (3TB) hebben naast de twee nieuwe schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Laatst online: 14:21
Heb net een nieuwe Synology, eigenlijk op basis van een HP N54L met DSM 4.2 maar dat mag de pret niet drukken. Ben me druk aan het inlezen in weer geval. Op dit moment zijn alle schijven door de pariteitscontrole heen en wil ik beginnen met het kopiëren van de complete inhoud van 1 harde schijf die in mijn Windows 8 pc zit naar een van de schijven in de NAS.

Wellicht kijk ik er over heen maar hoe kan ik in 1 keer op de Windows pc alles selecteren en op de schijf in de NAS pleuren? Of kan dat enkel naar gemapte shares/folders?

En, is reguliere Windows deling voldoende of is het mappen mbv NFS beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

Ik krijg zo mijn Synology DS412+ binnen zijn er nog bepaalde zaken die ik in de gaten dient te houden als ik hem in gebruik gaat nemen. Daarbij hoe moeilijk is het aanmaken van een RAID5 met 4 x 1TB hardeschijven zijn hier nog instinkers die ik dient te vermijden.

Stroom verbruik wordt op 44 watt gezet reken ik het correct uit dat de Synology dan 1,056KWh verbruikt per dag.

[ Voor 17% gewijzigd door we_are_borg op 25-10-2013 13:11 ]

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BROSSIE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 23:03
we_are_borg schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:08:

Stroom verbruik wordt op 44 watt gezet reken ik het correct uit dat de Synology dan 1,056KWh verbruikt per dag.
Je berekening is juist. Mits je uitgaat dat de processor maximaal wordt belast en de schijven continu gebruikt worden.

Wat in veel gevallen niet zo zal zijn en het verbruik per dag minder zal zijn. Wat het daadwerkelijke verbruik in jouw geval zal zijn, zul je dat moeten meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Laatst online: 20-09 22:07
Voor de Ds214Play bezittersz een vraag. Is het geheugen uitbreidbaar ? of is het vast gesoldeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

BROSSIE schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:41:
[...]

Je berekening is juist. Mits je uitgaat dat de processor maximaal wordt belast en de schijven continu gebruikt worden.

Wat in veel gevallen niet zo zal zijn en het verbruik per dag minder zal zijn. Wat het daadwerkelijke verbruik in jouw geval zal zijn, zul je dat moeten meten.
Ik zal eens mijn meter te voorschijn halen en als alles draait een keer meten. Ik ben idd vanuit gegaan dat alles 100% belast gaat worden ik wil de Synology wel in slaap mode zetten als het niet gebruikt wordt.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiGG
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Hai,

Ik lees voornamelijk goede dingen over Synology en heb het idee dat een Synology DS214 wel een juiste keuze is (backuppen van films/foto's + evt. delen van documenten tussen diverse pc's in intern netwerk).

Nou vraag ik mij alleen wel af wat voor schijven het beste zijn voor dit model. Ik lees goede en slechte dingen over RED schijven en anderen roepen weer dat WD Green's helemaal fijn zijn.
Prijs technisch zijn de verschillen klein en door de schijven zie ik de platters niet meer. 8)7

Wie helpt een blondje uit de brand? :?

Es.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat is nu een goede switch om in je netwerk te gebruiken, icm de 413?
Op de website staan er maar 3 bij compatibiliteit. Dat lijkt me toch onjuist.
Moeten ze bijv. (un)managed zijn en ipv4 of 6 ondersteunen, etc.?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:12

timovd

Voorsprong door techniek

Maakt niet veel uit; ik zou voor een goede Gbit switch gaan. Je hebt maar één NIC, dus een managed switch (voor Link Aggregation) is overbodig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:16
Valderrama schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:26:
Heb net een nieuwe Synology, eigenlijk op basis van een HP N54L met DSM 4.2 maar dat mag de pret niet drukken. Ben me druk aan het inlezen in weer geval. Op dit moment zijn alle schijven door de pariteitscontrole heen en wil ik beginnen met het kopiëren van de complete inhoud van 1 harde schijf die in mijn Windows 8 pc zit naar een van de schijven in de NAS.

Wellicht kijk ik er over heen maar hoe kan ik in 1 keer op de Windows pc alles selecteren en op de schijf in de NAS pleuren? Of kan dat enkel naar gemapte shares/folders?

En, is reguliere Windows deling voldoende of is het mappen mbv NFS beter?
Je zou de backup client van Synology kunnen gebruiken of als je het handmatig wil doen kan je ook winSCP proberen. Maar misschien is dat wel wat lastig uit te leggen omdat je dan ook in de systemfolders van je synology kan rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1cardo01
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb een DS214 Play aangeschaft, maar ik ondervind problemen met het extern benaderen. Ik heb een Sitecom WLR-4000 router die niet in de lijst van routers voorkomt van EZ-Internet. Uit deze pagina (http://www.synology.nl/su...how.php?lang=nld&q_id=456) van Synology haal ik dat ik dus poorten moet forwarden om mijn NAS extern te kunnen benaderen.

Wat is de 'Local IP' van mijn NAS die ik moet invullen bij het forwarden? De standaard gateway of het (statische) IP adres? Ik heb hier iig een lijst gevonden met poorten die ik open moet zetten: http://www.synology.com/s...how.php?q_id=299&lang=nld

Hoe kan ik testen of het werkt?

Of ben ik nu moeilijk bezig en kan het makkelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
R1cardo01 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 18:11:
Ik heb een DS214 Play aangeschaft, maar ik ondervind problemen met het extern benaderen. Ik heb een Sitecom WLR-4000 router die niet in de lijst van routers voorkomt van EZ-Internet. Uit deze pagina (http://www.synology.nl/su...how.php?lang=nld&q_id=456) van Synology haal ik dat ik dus poorten moet forwarden om mijn NAS extern te kunnen benaderen.

Wat is de 'Local IP' van mijn NAS die ik moet invullen bij het forwarden? De standaard gateway of het (statische) IP adres? Ik heb hier iig een lijst gevonden met poorten die ik open moet zetten: http://www.synology.com/s...how.php?q_id=299&lang=nld

Hoe kan ik testen of het werkt?

Of ben ik nu moeilijk bezig en kan het makkelijker?
Het statische IP-adres.
Dus via http://jouw-extern-ip-adres:5000 zou je de web interface aan moeten kunnen.
(Maak activeer meteen SSL en ga via https://jouw-ip:5001 ;))
Je externe ip kom je te weten via o.a. www.mijnip.nl

Als dat werkt kun je DDNS activeren, je maakt een Synology account aan (via DSM -> configuratie -> DDNS) en kiest een hostnaam. Vervolgens kun je je nas aan via https://jouwgekozenhostnaam.synology.me:5001. (Let wel dat je eerst je account moet activeren etc)

Edit: Natuurlijk alleen de poorten open zetten die daadwerkelijk nodig zijn. Zo zal SSH van buitenaf waarschijnlijk overbodig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Miyamoto op 25-10-2013 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Niet online
erikafoort schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 19:14:
Ik heb het weer voor elkaar... :-(

Ergens heb ik mijn website verwijzingen dingen (dat is waarschijnlijk onderdeel van het probleem, ik weet niet waarop ik moet zoeken om een oplossing te vinden) verpruts.

Tot en met gisteren werkte het schitterend op bijvoorbeeld deze manier;
10.0.0.241/mario (hier stond een php5 spelletje)
10.0.0.241/photo (hier was ik bezig met het maken van een foto boek/album)

Dit ook zo vanaf het enge grote buiten.
http://yyy.synology.me/mario (spelletje) en voor de foto's
http://yyy.synology.me/photo.

Toen ben ik gaan rotzooien en dat had ik dus niet moeten doen! Een poging om persoonlijk fotoalbums mogelijk te maken, optie aangezet (persoonlijke home mappen stond al aan) om iedereen een eigen www-map te geven. Maar nu werkt helemaal niks meer (of tenminste ik weet niet hoe het te bereiken). ondertussen heb ik alles, naar mijn weten, alweer teruggezet en gereboot, maar nog steeds kan ik de webapplicaties niet bereiken.

Terug naar de situatie zoals gisteren zou erg fijn zijn maar ik zie niet hoe dit op te lossen, dus als iemand een idee heeft, graag!

Overigens; de apps die een poortnummer nodig hebben doen het prima.
Niemand een idee welke kant ik moet gaan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jorgen schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:39:
Wat is nu een goede switch om in je netwerk te gebruiken, icm de 413?
Op de website staan er maar 3 bij compatibiliteit. Dat lijkt me toch onjuist.
Moeten ze bijv. (un)managed zijn en ipv4 of 6 ondersteunen, etc.?
Interessant zou wel zijn: ondersteuning jumbo-frames. Als je nic en router dat kan, dan haal je zo n 40% winst bij het overzetten van bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R1cardo01 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 18:11:
Wat is de 'Local IP' van mijn NAS die ik moet invullen bij het forwarden?
ip adres van je syno. Het zelfde adres waarop je nu dus binnen je netwerk op je nas kan.
Je moet het zo zien. je router hangt aan het internet, en moet een specifieke poort doorgeven aan een apparaat binnen je netwerk. Dit specifieke apparaat is je nas.
erikafoort schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:18:
Niemand een idee welke kant ik moet gaan zoeken?
Je kan altijd opnieuw beginnen door je syno te resetten: http://www.synology.nl/support/tutorials_show.php?q_id=493
Wel moet je dan alles apps opnieuw installeren. Je data blijft behouden zolang je niet opnieuw formateert.

Als je niet wilt resetten wat tips:
Waar op je syno de inhoud is van http://yyy.synology.me/mario te vinden is kan je zelf instellen.
1. Maak een map mario aan in de 'web' share
2. dmv een php/html pagina die naar de juiste poort verwijst.
3. in de application portal (control panel > application portal).
4. dmv een htaccess regel die je zelf aangemaakt hebt.

Heb je zelf geen bestanden met verwijzingen aangemaakt dan moet je dus kijken bij optie 1 en 3.

[ Voor 22% gewijzigd door job op 26-10-2013 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vndk
  • Laatst online: 17-09 14:42
als ik verbinding wil maken via *user*.synology.me, dan kom ik op de aanmeldingspagina van mijn router terecht :?
ik kan nergens iets vinden wat verwijst naar deze locatie, maar in de router staat een gedeelde map met adres 192.168.1.1 welke ik niet kan verwijderen ?!? (Linksys WRT610N )

Wie weet hoe ik dit kan verhelpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
Glenn77 schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:52:
als ik verbinding wil maken via *user*.synology.me, dan kom ik op de aanmeldingspagina van mijn router terecht :?
ik kan nergens iets vinden wat verwijst naar deze locatie, maar in de router staat een gedeelde map met adres 192.168.1.1 welke ik niet kan verwijderen ?!? (Linksys WRT610N )

Wie weet hoe ik dit kan verhelpen ?
Bladzijde 444 van de handleiding: "Applications and Gaming (Toepassingen en games) > Single Port Forwarding (Doorsturen één poort)"

Stuur daar de betreffende poorten (5001 voor DSM over SSL) door naar het interne ip-adres van je NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miyamoto schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 19:12:
[...]

Het statische IP-adres.
Dus via http://jouw-extern-ip-adres:5000 zou je de web interface aan moeten kunnen.
(Maak activeer meteen SSL en ga via https://jouw-ip:5001 ;))
Je externe ip kom je te weten via o.a. www.mijnip.nl

Als dat werkt kun je DDNS activeren, je maakt een Synology account aan (via DSM -> configuratie -> DDNS) en kiest een hostnaam. Vervolgens kun je je nas aan via https://jouwgekozenhostnaam.synology.me:5001. (Let wel dat je eerst je account moet activeren etc)

Edit: Natuurlijk alleen de poorten open zetten die daadwerkelijk nodig zijn. Zo zal SSH van buitenaf waarschijnlijk overbodig zijn.
Ik krijg vanmiddag mijn DS414 en had op site van Synology al wat "studie" gedaan. Mbt tot het bovenstaande zag ik ook dat je heel makkelijk via Server van Synology account kan aanmaken om zo niet te hoeven portforwarden. Is wel makkelijk maar mijn onderbuik gevoel zegt dat dit niet slim is ivm privacy. Klopt mijn onderbuikgevoel?

En nog een vraag: Wat is de bedoeling van 2 Lan aansluitingen? Volgens mij zitten die op de DS414.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quick connect bedoel je?. Quick connect werkt alleen met specifieke apps (cloudstation, ds file, ds audio, ds video). Het is iets veiliger dan poorten forwarden omdat iemand je syno alleen kan bereiken als ze gebruik maken van die apps, jouw quick connect id weten, je username en je wachtwoord.
En nog een vraag: Wat is de bedoeling van 2 Lan aansluitingen? Volgens mij zitten die op de DS414.
Failback of trunking.

[ Voor 80% gewijzigd door job op 26-10-2013 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:34:
Quick connect bedoel je?. Quick connect werkt alleen met specifieke apps (cloudstation, ds file, ds audio, ds video). Het is iets veiliger dan poorten forwarden omdat iemand je syno alleen kan bereiken als ze gebruik maken van die apps, jouw quick connect id weten, je username en je wachtwoord.

[...]
Failback of trunking.
Euuuuuuuh. Ik ben ondertussen redelijk ingevoerd maar failback/trunking zegt mij helemaal niets. Ik ben geen systeembeheerder van beroep. Graag een klein beetje meer info. Stel het op prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 00:09:
[...]

Interessant zou wel zijn: ondersteuning jumbo-frames. Als je nic en router dat kan, dan haal je zo n 40% winst bij het overzetten van bestanden.
Ik heb nu een Linksys SE2500 besteld. Volgens mij kan deze geen Jumbo Frames aan.
Mijn laptop is uit 2008, ik vermoed dat die dat ook niet aankan, maar dat weet ik niet zeker.

Extra vraag: Media Elch (voor het maken/bewerken van nfo bestanden) ziet nog steeds films e.d. die ik al verwijderd heb. Moet ik daar iets mee, of is dit geen probleem? Lijkt voor mijn gevoel een beetje op datarecovery: de verwijzing naar het bestand is weg, maar het staat er nog zolang het niet overschreven wordt.

[ Voor 26% gewijzigd door Jorgen op 26-10-2013 12:12 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:53:
Euuuuuuuh. Ik ben ondertussen redelijk ingevoerd maar failback/trunking zegt mij helemaal niets. Ik ben geen systeembeheerder van beroep. Graag een klein beetje meer info. Stel het op prijs!
Je syno heeft 2 lanpoorten. Je zou ze allebei kunnen aansluiten zodat je syno 2 ipadressen krijgt.
Valt 1 lanverbinding weg (door een kabelbreuk bijvoorbeeld) dan kan je nog steeds je syno bereiken. (fallback)

Een leukere oplossing is trunking (word ook wel link aggregation genoemd). Hiermee verdubbel je de maximale bandbreedte (1 gigabit > 2 gigabit). Zie http://www.synology.com/p...mance.php?lang=enu#tabs-3
trunking: http://www.synology.nl/su...show.php?lang=us&q_id=525

Wel moet je daarvoor een geschikte switch aanschaffen. Voor een thuis situatie natuurlijk onzin, maar voor een bedrijfssituatie handig als je met meerdere computers tegelijk grote bestanden heen en weer naar de syno schuift.
Jorgen schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:10:

Ik heb nu een Linksys SE2500 besteld. Volgens mij kan deze geen Jumbo Frames aan.
Mijn laptop is uit 2008, ik vermoed dat die dat ook niet aankan, maar dat weet ik niet zeker.
Als je switch geen jumbo frames aankan, dan moet je jumbo frames ook niet aanzetten. Krijg je verbindingsproblemen van, en met een beetje pech kan je je syno niet eens bereiken om de jumbo frams uit te schakelen (is natuurlijk via een omweg wel weer op te lossen, maar wel onhandig).
Extra vraag: Media Elch (voor het maken/bewerken van nfo bestanden) ziet nog steeds films e.d. die ik al verwijderd heb. Moet ik daar iets mee, of is dit geen probleem?
Lijkt mij geen probleem. Ziet er hooguit slordig uit. Erger je je eraan, dan kan je Media Elch opnieuw laten indexeren.

[ Voor 30% gewijzigd door job op 26-10-2013 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weer wat geleerd! Bedankt voor het duidelijke antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Bij mijn DiskStation lopen de tijden van de 2 aangesloten camera's via Surveillance Station niet synchroon. Bij jullie wel? Als ik inlog op de webinterface van de camera's dan staan de tijden perfect. (ook ingesteld met tijdserver). Ook heb ik bij cameraoptimalisatie in SS een tijdserver opgegeven, helaas zonder succes. Ook op Google niks over kunnen vinden. Daarnaast staat mijn Synology zelf ook gesynchroniseerd met een tijdserver.

Wat zou ik nog meer kunnen proberen? Het loopt ongeveer 10 minuten achter..

[ Voor 12% gewijzigd door JPtjeeNL op 26-10-2013 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
Is het mogelijk om een WD TV Live die in een ander huis staat te laten verbinden met de Synology bij mij thuis en wat moet je daar dan extra voor instellen?

Ik kom eigenlijk alleen maar info tegen over het laten verbinden van een WD TV Live met een Synology die bij elkaar in hetzelfde netwerk staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:25
JPtjeeNL schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 16:14:
Bij mijn DiskStation lopen de tijden van de 2 aangesloten camera's via Surveillance Station niet synchroon. Bij jullie wel? Als ik inlog op de webinterface van de camera's dan staan de tijden perfect. (ook ingesteld met tijdserver). Ook heb ik bij cameraoptimalisatie in SS een tijdserver opgegeven, helaas zonder succes. Ook op Google niks over kunnen vinden. Daarnaast staat mijn Synology zelf ook gesynchroniseerd met een tijdserver.

Wat zou ik nog meer kunnen proberen? Het loopt ongeveer 10 minuten achter..
Uit mij hoofd kun je op de Synology op het 2e tabje van 'regionale settings' oid instellen: van DEZE Synology een tijdserver maken. En dan uiteraard vanuit SS hier naar toe linken.
Misschien dat t zo wel fatsoenlijk werkt?

*Geen ervaring mee, kwam die tijdserver functie toevallig tegen afgelopen week^^

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
SmiGueL schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 10:46:
[...]

Uit mij hoofd kun je op de Synology op het 2e tabje van 'regionale settings' oid instellen: van DEZE Synology een tijdserver maken. En dan uiteraard vanuit SS hier naar toe linken.
Misschien dat t zo wel fatsoenlijk werkt?

*Geen ervaring mee, kwam die tijdserver functie toevallig tegen afgelopen week^^
Zou in theorie kunnen, maar als de NAS uitstaat lijkt mij dat niet zo handig. Daarnaast zal time.windows.com altijd een goede tijd afgeven en is altijd benaderbaar. Ik zal het eens overwegen, bedankt!

Helaas werkt bij mij Time Backup ook niet meer. De foutmelding is dat hij geen snapshot van het volume kan maken. Hebben mensen hier ervaring mee? Heb er wel wat op Google over kunnen vinden, maar helaas geen oplossing.

Zojuist een tweetal tickets ingeschoten bij Synology. Ben benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Valderrama schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 10:08:
Is het mogelijk om een WD TV Live die in een ander huis staat te laten verbinden met de Synology bij mij thuis en wat moet je daar dan extra voor instellen?
Is niet zo moeilijk.
Stel je wilt de wd live (verzendende partij) laten backuppen bij de synology (ontvangende partij).
Bij de ontvangde partij in de router de juiste poorten openen, en bij het verbinden kiezen voor het externe ip (die je van de provider krijgt) van de ontvangende partij.
http://www.synology.com/support/faq_show.php?q_id=299

[ Voor 28% gewijzigd door job op 27-10-2013 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
Dankjewel Job voor je hulp. Echter wat ik wil is andersom. Mijn schoonouders willen mbv de WD TV live verbinden met mijn Synology waar een share op staat met films voor hen zodat ik niet om de zoveel tijd met een extern harde schijfje heen en weer moet omdat ik voor hen bij mij thuis download.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
Valderrama schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 12:43:
Dankjewel Job voor je hulp. Echter wat ik wil is andersom. Mijn schoonouders willen mbv de WD TV live verbinden met mijn Synology waar een share op staat met films voor hen zodat ik niet om de zoveel tijd met een extern harde schijfje heen en weer moet omdat ik voor hen bij mij thuis download.
Volgens mij heeft dat meer te maken met de functionaliteiten van de WD TV Live (?).
Smeer je schoonouders ook een Synology aan, dan kun je Shared Folder Sync gebruiken ;-)

Waar halen ze nu de content vandaan? Je zou dmv FTP of rsync de data naar een PC in hun netwerk kunnen duwen. Of ipv die externe harde schijf kun je gewoon vanaf hun netwerk je Synology benaderen en de bestanden downloaden.
(Al zijn dat beide geen echte oplossingen zoals je graag gezien had denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:21
Valderrama,

afhankelijk van de connectiemogelijkheden binnen je WD Live TV software kun je voor kiezen om via FTP of Webdav een connectie te maken naar je NAS. Ik heb dat laatst bij iemand gedaan, had alleen webdav gekozen omdat ftp bij mij uit staat. Maar in jouw geval zou je FTP kunnen gebruiken, dan zou je je externe ip-adres moeten gebruiken en dan ook poortverwijzing in je router naar je nas moeten maken. Hierbij is het wel handig dat je NAS een statisch/gereserveerd ip adres heeft, zodat ie altijd naar je NAS doorstuurt.

ALLEEN vloeiendheid van het afspelen op de WD TV is dan afhankelijk van jouw uploadsnelheid EN downloadsnelheid van je ouders. Als je een lage upload hebt dan gaat het haperen etc.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Valderrama schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 12:43:
Dankjewel Job voor je hulp. Echter wat ik wil is andersom.
Ook daarbij geldt, dat je de poorten moet openen in de router waar je syno aanhangt. Tenminste als je het verkeer wilt laten initieren vanuit de wd-live.

Probeer te snappen wat port-forwarding is voordat je de boel in gaat stellen: Wikipedia: Port forwarding

Let echter ook op de reacties hierboven, je wilt niet je smb share over internet delen (dus gebruik ftp/webdav).
En let er op dat jouw upload snelheid snel genoeg moet zijn als je wilt streamen. Is het dan niet, dan moet je het anders oplossen.

[ Voor 38% gewijzigd door job op 27-10-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vriendin en ik zijn elk in het bezit van een ipad. Verder heeft zij een smartphone samsung s4 mini.
Betsaat er een agenda applicatie die ik kan draaien op mijn nas, zodat we kunnen syncen met de ipads en de samsung ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 17:10:
Mijn vriendin en ik zijn elk in het bezit van een ipad. Verder heeft zij een smartphone samsung s4 mini.
Betsaat er een agenda applicatie die ik kan draaien op mijn nas, zodat we kunnen syncen met de ipads en de samsung ?
interessante vraag. Zelf hebben wij gekozen voor google agenda, dat werkt in iedergeval uitmuntend voor wat je zoekt. Meerdere agenda's in elkaar schuiven, elkaars agenda bekijken / een gezamenlijke 3e agenda maken, gedeelde verjaardagen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vndk
  • Laatst online: 17-09 14:42
Miyamoto schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:57:
[...]

Bladzijde 444 van de handleiding: "Applications and Gaming (Toepassingen en games) > Single Port Forwarding (Doorsturen één poort)"

Stuur daar de betreffende poorten (5001 voor DSM over SSL) door naar het interne ip-adres van je NAS.
Thx, na veel gemartel is het gelukt. Automatische instellen van de router was niet, moest echt handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 17:10:
Ja, die zit er standaard in.
Kijk maar eens bij de webdav settings :)

Of je kan zoals hierboven gesuggereerd wordt gebruik maken van gmail agenda.

[ Voor 8% gewijzigd door job op 27-10-2013 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 19:56

MvL

Ik zit te twijfelen tussen mijn server uitbreiden (andere rackmount case met hot swap bays) of een aparte Synology NAS voor mijn storage dus storage scheiden van mijn server. Ik moet zeggen ik vind de RS2414+.wel een interessant model. Meer mensen voor dit dilemma gestaan en toch gekozen hebben voor een Synology NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 18:36:
[...]

Ja, die zit er standaard in.
Kijk maar eens bij de webdav settings :)

Of je kan zoals hierboven gesuggereerd wordt gebruik maken van gmail agenda.
Heb daar al gekeken, maar snap het niet zo goed. Is daar een webclient van? Wat moet ik allemaal instellen ?
Via google is het me gelukt, maar ben niet zo een google fan, als ik het in eigen beheer kan doen, zoveel te beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
iemand spotweb draaien? en werkt dat een beetje soepel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:17
Paulus07 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 21:31:
jazeker, elk uur haalt ie lekker alle spots op.

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 19:59:
Heb daar al gekeken, maar snap het niet zo goed. Is daar een webclient van? Wat moet ik allemaal instellen ?
Voor caldav heeft synology geen webclient. je kan hem gebruiken met de ios, en voor android zijn genoeg apps die werken icm caldav.
Wat je in moet stellen? niet zo bijster veel, je maakt calenders aan, gebruikers op je syno toegang geven en je moet de juiste poorten openen (http://www.synology.nl/su...show.php?lang=us&q_id=299).

Probeer het gewoon uit, Je merkt vanzelf waar je tegenaan loopt. Ga gewoon lekker knutselen.
Hier nog wat informatie: http://www.synology.nl/support/tutorials_show.php?q_id=463

let wel op, ik kwam onlangs wat verhalen tegen over users die problemen hebben sinds ze ios 7 gebruiken. Als je tegen gekke dingen aanloopt dan weet je wellicht waardoor het komt.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 27-10-2013 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:53
Yep, ook hier draait ie vrij goed.

Had wel opeens dat hij gisteren een web error vertoonde. Maar na een reboot is dat weg.

Hier update ie iedere dag om 8:30 uur. Als ik versere spots nodig heb klik ik op "Retrieve" dan pruttelt ie een paar seconden en dan heb ik alles binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Ik heb gisteren om 23:00 retreive.php gestart en hij is nu nog bezig met het ophalen van de database. Duurt wel erg lang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:54
Tiwazz schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 23:40:
Ik heb gisteren om 23:00 retreive.php gestart en hij is nu nog bezig met het ophalen van de database. Duurt wel erg lang...
Dat kan best kloppen hoor, tot hoe ver haal je de postst op? Wellicht heb je ook een wat tragere header server .... laat hem nog maar lekker lopen, waarschijnlijk in de loop van de dag is ie echt wel klaar.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
En klaar istie! Hij heeft er zo'n 32 uur over gedaan!?!
Ik heb niet aangegeven tot wanneer dus dan alles denk ik? Of is er een default waarde.

Nu nog inrichten zodat ik hem als newszab server kan gebruiken :).

[ Voor 26% gewijzigd door ndonkersloot op 28-10-2013 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Laatst online: 07:13
Zijn er genoeg: SpotWeb - Webbased Spotnet - deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Man man man. Heb reeds 1,7 TB aan materiaal op een HD in mediaplayer. Via netwerk kopieren naar nieuwe NAS zou denk ik 2 weken gaan duren dus nu met USB aan NAS gehangen. Ben nu ook 1,5 dag verder maar end komt in zicht. Dan kan ik eindelijk verder gaan spelen met de verdere mogelijkheden. We hebben er weer een hobby bij. DS414 doet het tot nu toe voortreffelijk.

FF vraagje: Mediaserver heb ik volgens mij helemaal niet nodig. Kan met mijn mediaplayer via een snelkoppeling alle bestanden spelen en via apps doet alles het op Android apparaten. Of zie ik iets over het hoofd wat betreft mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:20

woutur

Klauwtjes uit!

Ik ben voor een vriend op zoek naar een Synology NAS. Tweedehandsje is prima en ik heb mijn oog laten vallen op bijv. de DS209. Ik zie dat de firmware ondersteuning tot 4.2 loopt, zijn de verschillen met 4.3 zodanig groot dat je dat zou willen?

Ik ben van plan deze nas voor hem in te richten zodat het fungeert als een fileserver welke muziek aanbiedt aan zijn SONOS omgeving. Hij heeft ook een Samsung smart tv met een Plex client dus als de NAS als Plex media server kan fungeren: super. Maar dat is het wel zo'n beetje.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:17
Ik zou dan eerder bijv. een DS213j pakken, die heeft een keer zo veel RAM als de DS209 (512MB vs 256MB in de DS209). En wel gewoon DSM 4.3

Plex gaat je denk ik niet lukken, is te zwaar voor de instapmodellen Synology.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 29-10-2013 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

ThinkPadd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:54:
Ik zou dan eerder bijv. een DS213j pakken, die heeft een keer zo veel RAM als de DS209 (512MB vs 256MB in de DS209). En wel gewoon DSM 4.3

Plex gaat je denk ik niet lukken, is te zwaar voor de instapmodellen Synology.
Bedankt voor je antwoord! Ik denk niet dat ik een 213 model tweedehands voor een leuk bedrag ga vinden. Wat betreft de Plex Media server: hij hoeft geen transcoding te doen. De teevee kan een direct stream aan en heeft volgens mij geen probleem met welke codecs dan ook.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Laatst online: 12:14
woutur schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:11:
Ik ben voor een vriend op zoek naar een Synology NAS. Tweedehandsje is prima en ik heb mijn oog laten vallen op bijv. de DS209. Ik zie dat de firmware ondersteuning tot 4.2 loopt, zijn de verschillen met 4.3 zodanig groot dat je dat zou willen?

Ik ben van plan deze nas voor hem in te richten zodat het fungeert als een fileserver welke muziek aanbiedt aan zijn SONOS omgeving. Hij heeft ook een Samsung smart tv met een Plex client dus als de NAS als Plex media server kan fungeren: super. Maar dat is het wel zo'n beetje.
Als je echt alleen muziek wilt aanbieden is een 209 meer dan genoeg, mijn audio library draait op een DS108j en doet dat zonder problemen.
Zoals hierboven wordt gezegd: Plex zou ik niet doen, is veel te zwaar.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:53
Ik had ook een ds108j staan (eigenlijk nog steeds, maar dan ongebruikt). Was perfect voor het streamen van Audio en Vidoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Plex zonder transcoding is dus te zwaar voor de 209, 210 en eventueel 109 en 110 (zonder de j's en +'n)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErVeHaa
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-03-2024
woutur schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:26:
Plex zonder transcoding is dus te zwaar voor de 209, 210 en eventueel 109 en 110 (zonder de j's en +'n)?
Ik heb op mijn DS212+ Plex draaien en gebruik dit i.c.m. mijn Samsung smart-tv (2011). Het draait, maar is niet echt snel te noemen. Informatie ophalen van de nas wil af en toe wel even duren.
Op mijn Samsung-tv heb ik ook een aantal instellingen uit moeten zetten (animaties / overgangen tussen menus). Transcoderen is inderdaad uit den boze met een NAS.

212+ draait op 2GHz, de 209 heeft geloof ik een zelfde soort processor op 1,2 GHz. Vraag me af of dit lekker gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Laatst online: 12:14
ErVeHaa schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 13:04:
[...]

Ik heb op mijn DS212+ Plex draaien en gebruik dit i.c.m. mijn Samsung smart-tv (2011). Het draait, maar is niet echt snel te noemen. Informatie ophalen van de nas wil af en toe wel even duren.
Op mijn Samsung-tv heb ik ook een aantal instellingen uit moeten zetten (animaties / overgangen tussen menus). Transcoderen is inderdaad uit den boze met een NAS.

212+ draait op 2GHz, de 209 heeft geloof ik een zelfde soort processor op 1,2 GHz. Vraag me af of dit lekker gaat draaien.
Kan zo'n smart-tv overweg met SMB of uPnP? Dat scheelt enorm in de systeemeisen van je NAS (ik kijk video's vanaf mijn DS108j via SMB).

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sommige smart tv's waaronder Samsung heeft standaard al een aardige media ondersteuning. uPNP zal zeker aanwezig zijn maar dan geen ondertitels. Ik vermoed SMB niet.

Maar de plex discussie komt elke 10 pagina's weer terug.. Zelfs de oude Atom cpus zijn eigenlijk te traag (412+ bijv)..

Je hebt kans dat de DS214Play het dadelijk goed gaat doen.. Ik vermoed dat er nu nog geen plex ondersteuning is.. Hij is net gelanceerd maar wel met video encoding in cpu

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErVeHaa
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-03-2024
SMB wordt idd niet standaard ondersteund op samsung smart-tv's.

De processor in de DS214play wordt nog niet door ffmpeg ondersteund. Plex kan hier dus ook nog niet mee over weg. Dit kan dus nog even duren... Een goedkopere nas met een losse mediaspeler is nu volgens mij de best werkende oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik zit al een tijdje te zoeken, maar ik kom er niet echt uit. Ik heb een verzameling foto's die ik op mijn laptop bewerk. Via Bittorrent Sync komen die op mijn Syno en ook op een remote Syno in een voor de lokale gebruiker afgeschermde share. Dat werkt perfect. Waar ik ook ter wereld ben, alles synct. Op mijn eigen Syno wordt er met Time backup ook nog een echte backup van gemaakt naar een apart volume. Zo heb ik op meerdere plaatsen mijn data, dat is bescherming tegen rampen. En ook nog eens een backup van meerdere versies.
Wat ik nog graag extra wil is dat de gebruiker op de remote Syno ook de foto's kan benaderen, puur om te kijken dus. En eventueel om er dingen mee te proberen. Maar ik wil NIET dat als hij wat weggooit of verandert, dat dat dan door het hele systeem repliceert.
Dus wat ik nodig heb is een copy van de verborgen share. Maar dat moet geen eenmalige copy zijn, hij moet worden bijgewerkt als ik wat verander, of worden hersteld als er wat wordt weggegooid. Een soort one way sync dus. Voor windows zijn daar tientallen tooltjes voor die eenvoudig zijn te gebruiken. Maar in Linux verdwaal je in honderden scripts die je zelf moet maken of commando's met 34 parameters
Is daar echt geen eenvoudige methode voor op een Synology Diskstation?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weazle
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 08:52
Ortep schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:13:
Ik zit al een tijdje te zoeken, maar ik kom er niet echt uit. Ik heb een verzameling foto's die ik op mijn laptop bewerk. Via Bittorrent Sync komen die op mijn Syno en ook op een remote Syno in een voor de lokale gebruiker afgeschermde share. Dat werkt perfect. Waar ik ook ter wereld ben, alles synct. Op mijn eigen Syno wordt er met Time backup ook nog een echte backup van gemaakt naar een apart volume. Zo heb ik op meerdere plaatsen mijn data, dat is bescherming tegen rampen. En ook nog eens een backup van meerdere versies.
Wat ik nog graag extra wil is dat de gebruiker op de remote Syno ook de foto's kan benaderen, puur om te kijken dus. En eventueel om er dingen mee te proberen. Maar ik wil NIET dat als hij wat weggooit of verandert, dat dat dan door het hele systeem repliceert.
Dus wat ik nodig heb is een copy van de verborgen share. Maar dat moet geen eenmalige copy zijn, hij moet worden bijgewerkt als ik wat verander, of worden hersteld als er wat wordt weggegooid. Een soort one way sync dus. Voor windows zijn daar tientallen tooltjes voor die eenvoudig zijn te gebruiken. Maar in Linux verdwaal je in honderden scripts die je zelf moet maken of commando's met 34 parameters
Dan kun je die gebruiker toch gewoon alleen leesrechten geven op die share? Hoef je niks te syncen en kan die gebruiker ook niks aanpassen. Of is er nog een andere reden waarom dat niet zou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

weazle schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:20:
Dan kun je die gebruiker toch gewoon alleen leesrechten geven op die share? Hoef je niks te syncen en kan die gebruiker ook niks aanpassen. Of is er nog een andere reden waarom dat niet zou kunnen?
Als die gebruiker alleen maar een dir listing hoefde te doen is dat inderdaad voldoende.
Maar die gebruiker(s) hebben alle vrijheid om eigen viewers of bewerkings programma's te gebruiken.
Die maken vaak (niet altijd) tijdelijke bestanden aan in de directory waar je werkt. En dat kan dan niet dus krijg je een foutmelding. Dan kan je wel weer gaan uitleggen dat je de opties zo moet maken dat die tijdelijke bestanden ergens anders komen, maar dat moet je dan ongeveer 3 keer per week gaan doen omdat er dan weer een ander tooltje is gebruikt. Dat hij eventueel bewerkte files onder een andere naam of ergens anders moet saven kan ik nog wel uitleggen.
Maar juist die opties als tijdelijke files staan steeds ergens anders, _als_ ze al beschikbaar zijn. Je loopt ook tegen het probleem aan als je even met Word een tijdelijk documentje wil maken waarin even wat opmerkingen worden geplaatst over de dingen waar ze mee bezig zijn. Word maakt trouwens ook tijdelijke files aan in de directory waarin je aan het werk bent.
Wat ik dus wil is dat de gebruikers vanuit mijn systeem steeds de juiste files krijgen. Dat ze daar mee mogen spelen en ze zelfs mogen saven (onder een andere naam) Maar als ze het origineel slopen komt er vanzelf weer een goede versie terug. Dat mag trouwens best eens per dag of zo.
Ze zelf een kopie laten maken is ook niet handig. Want voor ze die kopie maken moeten ze eerst weten wat ze willen hebben en vaak openen ze de files dan al om te kijken. En het gaat om vele gigabytes, dus ze vertellen dat ze gewoon maar iedere dag even heel de share naar hun pc/laptop moeten kopiëren is ook niet echt wat ze willen. Ik wil ze gewoon een share geven waar altijd de laatste info staat en waarmee ze veilig kunnen spelen. Fouten worden automatisch hersteld. Dat er dan op die Syno twee versies staan maakt me weinig uit. Het is in principe hun backup en zorgt voor een snel herstel als er iets mis gaat
In Windows is dat dood simpel dan gebruik je bv Allwaysync in één richting

[ Voor 20% gewijzigd door Ortep op 29-10-2013 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ortep schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:13:
Een soort one way sync dus. Voor windows zijn daar tientallen tooltjes voor die eenvoudig zijn te gebruiken. Maar in Linux verdwaal je in honderden scripts die je zelf moet maken of commando's met 34 parameters
Ik zou het opdelen in 2 stapen.
1. synchroniseer jouw foto's naar zijn syno. Maar welicht is een backup beter dan een sync.
2. kopieer deze sync/backup naar een tweede map waarin hij naar hartelust kan bewerken.

Stap 1 kan probleem via de kant en klare opties in dsm.
Stap 2 is script van 1 regel waarmee je de inhoud van een map naar de andere overzet.
Dit script kan je dan importeren in de task schedular van dsm.

Voor beide stappen instellen hoevaak je die sync/backup en kopieer actie wilt uitvoeren en klaar ben.

commando wat je nodig hebt om te kopieren is cp
http://linux.about.com/od/commands/l/blcmdl1_cp.htm
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 15:32:
Kan met mijn mediaplayer via een snelkoppeling alle bestanden spelen en via apps doet alles het op Android apparaten. Of zie ik iets over het hoofd wat betreft mogelijkheden?
Als jouw android apparaat toegang kan maken via smb of nfs dan kan het inderdaad rechtstreeks.
Wel uiteraard je smb/nfs shares aanmaken voordat je verbinding wilt maken :)

[ Voor 25% gewijzigd door job op 29-10-2013 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

job schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 17:14:
Ik zou het opdelen in 2 stapen.
1. synchroniseer jouw foto's naar zijn syno (shared folder sync)
Klopt, dat is de situatie die ik nu doe met Bittorrent sync. Dat werkt perfect.
2. kopieer deze backup naar een tweede map waarin hij naar hartelust kan bewerken.
Dat was mijn eerste gedachte ook. Maar je bent dan het grootste deel van de tijd enorme hoeveelheden data aan het kopieeren. Meestal sloopt hij immers niets.
Stap 1 kan probleem via de kant en klare opties in dsm.\
Shared folder sync heeft wat beperkingen, je kan niet vrijelijk de shares kiezen als je er eenmaal eentje hebt. Bovendien werkt dat dus niet weer samen met mijn eigen laptop en PC. Bittorrent Sync regelt dat voor ieder OS. Dus als er android bij komt of IOS dan werkt het ook
Stap 2 is script van 1 regel waarmee je de inhoud van een map naar de andere overzet.
Helaas was dat maar waar. Je kan niet eenvoudig kopiëren in Linux. Losse files is geen probleem. Lege directories ook niet. Maar als directories nog niet bestaan moet je ze eerst gaan creëren. Maar je kan niet zondermeer alles gaan creëren. Je kan ook in de problemen komen als er sub directories of files al bestaan.
Mijn eerste gedachte was dan: Gooi alles weg en maak opnieuw aan. Maar dan gooi je ook alles weg wat hij zelf gedaan heeft. Ook sta je dus weer een paar honderd gig voor joker te verplaatsen iedere dag opnieuw.
Daarna dacht ik aan rsync en na een aantal dagen lezen heb ik nog niet het flauwste idee van hoe dat moet werken. Het heeft eindeloze series parameters die elkaar versterken, tegenwerken of zelfs de verkeerde kant op kunnen gaan. En de enige info die ik er over kan vinden komt niet verder als: Ohhh gebruik rsync, lees even de man pages dan snap je het wel
Ik ben er zelfs nog niet echt achter of het aanwezig is op een syno of dat ik het eerst moet installeren vie een of andere vage weg

[ Voor 13% gewijzigd door Ortep op 29-10-2013 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK3v1N
CK3v1N schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 11:41:

Ik krijg Windows File Service dus nog steeds niet aan de praat. Ik heb intussen nog wat zitten testen en XBMC ook op mijn MacBook geinstalleerd. Wanneer ik daar een volume op toevoeg, speelt hij probleemloos af. Via NFS en AFP buffert hij onophoudelijk. Ik word er gek van, zeker omdat het vroeger perfect werkte en nu, zonder iets aan te passen, niet meer.

Pagina: 1 ... 40 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.

Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:

<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]