Your Friendly Neighborhood Moderator
Probeer het gewoon uit, als alles mislukt herstel je de syno naar fabriekswaarden en probeer je het opnieuw.
Shares gebruiken zonder guest toegang (de juiste rechten instellen dus).
In de syno firewall alleen de ip's van je eigen pc's toegang geven.
Wil je ook nog toegang tot je syno via het internet elders dan zou je ook nog het admin account uit kunnen schakelen.
[ Voor 10% gewijzigd door job op 17-08-2013 20:28 ]
Ik heb music, video, photo en cloud station geinstalleerd en daar zijn 3 mappen door ontstaan. (ik neem aan dat dit de shares zijn) Ik kopieer momenteel bijna 100 GB aan muziek naar de music folder op de Syno. (gaat kennelijk ruim 3 uur duren)job schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 13:18:
Je moet eerst een shared folder aanmaken op je synology. Stel daarvan de rechten correct in (wie er op mag schrijven en lezen). Deze share kan je vervolgens openen in de Windows explorer. Daarna kan je slepen, knippen en plakken wat je wilt.
Probeer het gewoon uit, als alles mislukt herstel je de syno naar fabriekswaarden en probeer je het opnieuw.
Mijn laptop en de Syno maken via de lan verbinding met de router. Ik had verwacht dat ik dan met 100 Mbps zou kunnen overpompen, ipv met 8,8 Mbps. Ben ik hier in de war met bits en bytes?
[ Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 17-08-2013 21:36 ]
Als jij een 100 megabit verbinding hebt tussen je router en de rest van je netwerk, komt dat inderdaad overeen met ongeveer 8 megabyte/seconde.Jorgen schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 21:04:
[...]
Ik heb music, video, photo en cloud station geinstalleerd en daar zijn 3 mappen door ontstaan. (ik neem aan dat dit de shares zijn) Ik kopieer momenteel bijna 100 GB aan muziek naar de music folder op de Syno. (gaat kennelijk ruim 3 uur duren)
Mijn laptop en de Syno maken via de lan verbinding met de router. Ik had verwacht dat ik dan met 100 Mbps zou kunnen overpompen, ipv met 8,8 Mbps. Ben ik hier in de war met bits en bytes?
100.000 MB / (8*3600) = ongeveer 3.5 uur
Ik weet dat het mogelijk is met Cloud Station om een soort kleine cloud te maken met je NAS en computers, maar ik kan nergens vinden of dit ook mogelijk is tussen 2 NAS'en. Ik wil namelijk een oplossing waarbij de data ook op een andere fysieke plek wordt opgeslagen. Dus ik zat er over te denken om een NAS bij mij thuis neer te zetten en een bij familie.
Wellicht een eenvoudige vraag maar ik kan nergens vinden of dit daadwerkelijk kan.
Leef lekker in het nu, er is niks anders

Uiteraard kan ik vanaf de prompt de folder verwijderen, maar ik wil weten waarom de delete-optie (en andere opties) uit-gegreyd zijn.
Iemand een idee?
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

@ hieronder: hij is weg, dank!
[ Voor 10% gewijzigd door pven op 18-08-2013 19:48 ]
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Je kan folders/shares tussen twee syno's synchroniseren (dan bevatten beide syno's dezelfde data).FireFoz schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 12:39:
Wellicht een eenvoudige vraag maar ik kan nergens vinden of dit daadwerkelijk kan.
Je kan ook beiden laten backuppen naar de ander.
Zie hoofdstuk 9 in de handleiding.
[ Voor 7% gewijzigd door job op 18-08-2013 13:54 ]
Je kan via Back-up maken en terugzetten een backup schema maken naar een andere synology nas.FireFoz schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 12:39:
Ik zit al een uur te zoeken naar het volgende. Is het mogelijk om 2 Synology's die ieder ergens anders staan in cloud met elkaar te laten werken?
Ik weet dat het mogelijk is met Cloud Station om een soort kleine cloud te maken met je NAS en computers, maar ik kan nergens vinden of dit ook mogelijk is tussen 2 NAS'en. Ik wil namelijk een oplossing waarbij de data ook op een andere fysieke plek wordt opgeslagen. Dus ik zat er over te denken om een NAS bij mij thuis neer te zetten en een bij familie.
[ Voor 3% gewijzigd door Meessen op 18-08-2013 16:35 ]
Verwijderd
Zou dit een beter alternatief zijn : http://www.storagereview.com/seagate_nas_hdd_review
Was is jullie mening en ervaring ?
Weet ik niet. Nooit nodig gehad dus nooit naar gekeken.FireFoz schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 19:39:
Ok maar je kunt dus niet de gehele NAS als cloud op meerdere NASen runnen? Dus niet alleen een map syncen eens in de zoveel tijd, maar direct en ook mail bijvoorbeeld
In zijn review is hij erop terug gekomen en leek het aan zijn syno te liggen. Ik weet of je al een beetje gezocht hebt (o.a. mijn post over de red in dit topic) maar persoonlijk denk ik ik dat voornamelijk de eerste serie niet 100% was. Hoe dan ook is de seagate per GB op dit moment goedkoper en is die ook als enige in 4TB te krijgen.Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 19:59:
[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 18-08-2013 21:11 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Zoals je op het plaatje kunt zien, staat hij er vanochtend wel tussen (bij computer staat Toshiba en Diskstation. Meestal staat hier echter alleen Toshiba. Terwijl ik dit type staat er nu bij andere apparaten ook geen Diskstation meer. Sterker nog, de hele categorie is verdwenen.
Hierom heb ik dus van de "computer" Diskstation een snelkoppeling gemaakt op mijn bureaublad, zodat ik ook wanneer ik hem niet bij deze computer - netwerk zie staan, toch gemakkelijk bij de bestanden kan. Ik kan natuurlijk ook via IE en DSM de NAS benaderen, maar dat werkt veel minder snel dan gewoon via Windows verkenner.
Verder begrijp ik niet helemaal hoe het werkt met de filmcategorieën. Mag ik deze niet zelf aanmaken via Windows verkenner? Als ik de Synology-informatie goed lees, dan zou ik maar 4 categorieën hebben: film, tv-show, zelfgemaakte video en tv-opnames. (Dit in elk geval voor video station.) Als ik nu een categorie docu's, videoclips of cabaret wil maken, kan dat dan niet? (Of alleen niet via video station?)
[ Voor 10% gewijzigd door Jorgen op 19-08-2013 11:11 ]
Heb je het geprobeerd via Computer>Netwerkverbinding maken of via Synology assistand>Mapstation.Jorgen schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 10:51:
Wat ik nog niet helemaal begrijp, is waarom ik via deze computer - netwerk niet altijd de NAS zie. Wellicht heeft dat er ook mee te maken dat geen enkel muziekprogramma (WMP, MusicBee, iTunes) de netwerklocatie ziet.
[afbeelding]
Zoals je op het plaatje kunt zien, staat hij er vanochtend wel tussen (bij computer staat Toshiba en Diskstation. Meestal staat hier echter alleen Toshiba. Terwijl ik dit type staat er nu bij andere apparaten ook geen Diskstation meer. Sterker nog, de hele categorie is verdwenen.
Hierom heb ik dus van de "computer" Diskstation een snelkoppeling gemaakt op mijn bureaublad, zodat ik ook wanneer ik hem niet bij deze computer - netwerk zie staan, toch gemakkelijk bij de bestanden kan. Ik kan natuurlijk ook via IE en DSM de NAS benaderen, maar dat werkt veel minder snel dan gewoon via Windows verkenner.
Verder begrijp ik niet helemaal hoe het werkt met de filmcategorieën. Mag ik deze niet zelf aanmaken via Windows verkenner? Als ik de Synology-informatie goed lees, dan zou ik maar 4 categorieën hebben: film, tv-show, zelfgemaakte video en tv-opnames. (Dit in elk geval voor video station.) Als ik nu een categorie docu's, videoclips of cabaret wil maken, kan dat dan niet? (Of alleen niet via video station?)
Ik heb het zo gedaan en de 3 verschillende mappen die ik gebonden heb staan altijd onder netwerklocaties.
Dus 150 mailtjes met elke 3 inlog pogingen?GaMbiNo schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:43:
Ik had vanochtend maarliefst 150 mailtjes van de Synology ontvangen dat er door één IP adres 3 keer een mislukte poging is gedaan om in te loggen in mijn mailserver. Het betreffende IP is daarom geblokkeerd. Maar wat ik zo vreemd vind is dat er 15 minuten zit tussen mail 1 en 150. Ik zou verwachten dat na de eerste mail het ip geblokkeerd is en dus niet meer loginpogingen kan doen. Toch staat er in het laatste mailtje gewoon weer dat er 3 mislukte pogingen zijn gedaan en het ip is geblokkeerd. Werkt bij mij het blokkeren van de ip's niet zoals het zou moeten werken of is de waarschuwingsmail wat onduidelijk?
Heeft ie toch 450 keer een poging kunnen doen lijkt me.
Iets zegt met dat het bij poging 1 al geblocked had moeten worden.
Dat idee had ik dus ook. Vlak voor mail 1 is het ip overigens wel degelijk toegevoegd aan de blokkeringlijst. Alles lijkt dus goed te werken maar het verbaasd me dat er nog een mail 2 t/m 150 komen.schumi2004 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:47:
[...]
Dus 150 mailtjes met elke 3 inlog pogingen?
Heeft ie toch 450 keer een poging kunnen doen lijkt me.
Iets zegt met dat het bij poging 1 al geblocked had moeten worden.
Ik heb de blokkering verlooptijd overigens uitstaan. Je zou bijna denken dat hij dat wellicht interpreteert als een verlooptijd van 0 dagen en hem dus meteen weer vrijgeeft?
edit: Zelf nog even een test gedaan en ik wordt na 3 keer een verkeerd ww wel echt geblokkeerd door de mailserver en daarna lukt het mij gelukkig ook niet meer om in te loggen. Daarna kan ik nog tig keer een verkeerde username en ww invoeren maar ik krijg niet nog een keer de melding dat ik geblokkeerd ben. Ik blijf het vreemd vinden hoe dat gisteren wel tot 150 keer gebeurd.
[ Voor 37% gewijzigd door GaMbiNo op 19-08-2013 12:53 ]
Ik had dus enkele weken geleden hetzelfde probleem.Jorgen schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 10:51:
Wat ik nog niet helemaal begrijp, is waarom ik via deze computer - netwerk niet altijd de NAS zie. Wellicht heeft dat er ook mee te maken dat geen enkel muziekprogramma (WMP, MusicBee, iTunes) de netwerklocatie ziet.
Was met m'n nieuwe PC, en dus vlak nadat ik DSM4.3 erop gezet heb.
Ik heb m'n wachtwoord veranderd, wat er dus voor zorgde dat ik nadat ik op de NAS klikte, het oude wachtwoord in moet voeren.
Nadat ik het wachtwoord van het account op de NAS vlak daarna gelijk heb gemaakt aan die van de nieuwe PC, was het volgens mij opgelost en sindsdien is hij altijd weer zichtbaar bij Computer.
Ik heb mijzelf vorige week helaas buitengesloten omdat ik het 2FA wachtwoord 3x / 5x verkeerd heb getypt.Dat idee had ik dus ook. Vlak voor mail 1 is het ip overigens wel degelijk toegevoegd aan de blokkeringlijst. Alles lijkt dus goed te werken maar het verbaasd me dat er nog een mail 2 t/m 150 komen.
Ik heb de blokkering verlooptijd overigens uitstaan. Je zou bijna denken dat hij dat wellicht interpreteert als een verlooptijd van 0 dagen en hem dus meteen weer vrijgeeft?
Ik had geen verlooptijd ingesteld, en omdat het IP geblokkeerd was kon ik dus met geen enkel account meer inloggen..
Vanaf een ander IP adres werkte het wel, en heb ik het geblokkeerde IP adres weer kunnen verwijderen.
Na 3x / 5x was het dus echt over, en ik ben eigenlijk wel blij dat het gebeurd is omdat ik nu zeker weet dat het fatsoenlijk werkt
Wat bleek nou? (denk ik). De tijd op de NAS heb ik handmatig ingesteld omdat ik niet steeds een ping wou naar de timeservers (DS213+, kan in sleep mode). Deze liep dus 1 minuut voor.
De 2FA codes van Google Authenticator zijn ongeveer 1 minuut geldig.
Dus alleen als ik binnen enkele seconden na het verschijnen van een nieuwe key hem invulde, kon ik inloggen, iets later en de key was ongeldig.. en na een paar keer ZEKER WETEND dat de key goed is, wordt je dus toch geblokkeerd.

Edit:
Het werkt nu nog niet fatsoenlijk, net weer 3x een melding dat de key onjuist is terwijl hij zeker weten goed is.
Zowel enkele seconden na een nieuwe key, als enkele seconden voordat hij niet meer zou mogen werken..
Best irritant dit, want sowieso kost inloggen met 2FA al meer tijd, en dus helemaaaal als je de key telkens 4x moet typen.

[ Voor 42% gewijzigd door SmiGueL op 19-08-2013 13:45 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Wellicht heeft het ermee te maken dat je NAS soms in slaapstand gaat, en je pc hem daardoor niet meer ziet. Als je een netwerkverbinding hebt en daarop klikt, of dan in de verkenner intikt \\diskstation zou deze wakker moeten worden en zou je hem ook weer moeten zien.Jorgen schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 10:51:
[afbeelding]
Wat betreft het tweede: als je media server installeert als package, krijg je 3 mappen
photo
music
video
Daarbinnen mag je zelf gewoon mappen maken via de verkenner
Als je goed hebt gelezen, zie je dat ik (nu) al 3/4 jaar mijn DS1812+ met 8x REDs in RAID 6 zonder problemen draai. Van de 9 schijven die ik gekocht had is er uiteindelijk 1 terug gegaan naar de fabrikant onder garantie.Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 19:59:
Blijf wikken en wegen maar twijfel over de harde schijven die ik wil aanschaffen. Wilde eerst voor WD Red gaan maar er is toch veel uitval en als ik dit lees productreview: Western Digital Red WD30EFRX, 3TB review door SpeedingWilly krap ik mij helemaal achter mijn oren.
Ik heb inderdaad opstartproblemen gehad (i.c.m een DS1512+ en ook met Seagate schijven), maar die zijn verleden tijd.
Mijn tip: Test harde schijven grondig voordat je ze in de NAS plaatst. Uitval bij harde schijven gebeurt OF als ze gloedniew zijn, OF als ze al oud zijn. Dus als je de schijven eerst grondig test (in een computer b.v.) en ze zijn goed, dan zullen ze daarna waarschijnlijk ook nog jaren zonder problemen in je NAS.draaien.
[ Voor 4% gewijzigd door SpeedingWilly op 19-08-2013 15:57 ]
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Verwijderd
Dank voor je reactie. Volgens mij lees ik toch echt dat 3 van de 6 schijven defect zijn bevonden ??? Tevens staat er bij minpunten nog steeds in de review: " Op het moment nog niet erg betrouwbaar gebleken "SpeedingWilly schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 15:55:
[...]
Als je goed hebt gelezen, zie je dat ik (nu) al 3/4 jaar mijn DS1812+ met 8x REDs in RAID 6 zonder problemen draai. Van de 9 schijven die ik gekocht had is er uiteindelijk 1 terug gegaan naar de fabrikant onder garantie.
Ik heb inderdaad opstartproblemen gehad (i.c.m een DS1512+ en ook met Seagate schijven), maar die zijn verleden tijd.
Mijn tip: Test harde schijven grondig voordat je ze in de NAS plaatst. Uitval bij harde schijven gebeurt OF als ze gloedniew zijn, OF als ze al oud zijn. Dus als je de schijven eerst grondig test (in een computer b.v.) en ze zijn goed, dan zullen ze daarna waarschijnlijk ook nog jaren zonder problemen in je NAS.draaien.
Bedankt voor de tip maar als ik 4 schijven ga kopen van een behoorlijk merk en prijs moet je er toch vanuit kunnen gaan dat je die probleemloos kan gebruiken ? Zo goedkoop zijn die Reds niet. Als ik een NAS koop zet ik daar in eerste instantie mijn films/muziek op die in backup dan op mijn mediaplayer staan. Hoe snel merk ik dan manco's op ? Heb weinig zin om 4 schijven een voor een in een pc te hangen en dan na een tijdje deze weer in te bouwen in NAS.
Niet via Computer>Netwerkverbinding. Zover was ik nog niet. En ik zie dat ik daarbij een driveletter moet koppelen. Echter kwam ik in dit topic ook onderstaande quote tegen:Meessen schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:32:
[...]
Heb je het geprobeerd via Computer>Netwerkverbinding maken of via Synology assistand>Mapstation.
Ik heb het zo gedaan en de 3 verschillende mappen die ik gebonden heb staan altijd onder netwerklocaties.
Dit was een reactie op hoe via XMBC het beste contact te leggen met de mappen/shares op de NAS. Nu heb ik hier geen verstand van, dus ik ben me in gaan lezen in UNC. Daar snapte ik helaas niet zoveel van. Wat ik wel begreep was dat Windows dan kennelijk zelf vrije driveletters toekent, beginnende bij Z en zo naar beneden. Wat is dan het verschil met een vaste driveletter?DukeBox schreef op maandag 22 juli 2013 @ 21:50:
[...]
Gewoon via UNC.. drive letters mappen is zo jaren 90..
En zo mogelijk belangrijker: het is toch de bedoeling dat de NAS of de share sowieso te benaderen is in het netwerk. Is dit nu een beetje kunst en vliegwerk, of echt de beste manier om het te doen?
Dat mapstation had ik nog niet gevonden, maar dat werkt ook met een driveletter. Is dit nu wel of niet zoals je het ideaal gezien wil regelen? Ik ben in de war geraakt door de opmerking van Dukebox in bovenstaande quote.
Ik gebruik geen wachtwoord op mijn laptop, en DSM (via IE) zou het wachtwoord moeten onthouden, maar doet dit kennelijk niet. Alleen ik wil niet per se DSM in om instellingen te wijzigen (en bovendien lukt mij dat ook gewoon). Ik wil juist gewoon dat WMP of een ander programma in elk geval de bestanden kan benaderen. Of bedoel je iets anders met jouw post en forumlink?SmiGueL schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:57:
[...]
Ik had dus enkele weken geleden hetzelfde probleem.
Was met m'n nieuwe PC, en dus vlak nadat ik DSM4.3 erop gezet heb.
Ik heb m'n wachtwoord veranderd, wat er dus voor zorgde dat ik nadat ik op de NAS klikte, het oude wachtwoord in moet voeren.
Nadat ik het wachtwoord van het account op de NAS vlak daarna gelijk heb gemaakt aan die van de nieuwe PC, was het volgens mij opgelost en sindsdien is hij altijd weer zichtbaar bij Computer.
[...]
Ik heb mijzelf vorige week helaas buitengesloten omdat ik het 2FA wachtwoord 3x / 5x verkeerd heb getypt.
Ik had geen verlooptijd ingesteld, en omdat het IP geblokkeerd was kon ik dus met geen enkel account meer inloggen..
Vanaf een ander IP adres werkte het wel, en heb ik het geblokkeerde IP adres weer kunnen verwijderen.
Na 3x / 5x was het dus echt over, en ik ben eigenlijk wel blij dat het gebeurd is omdat ik nu zeker weet dat het fatsoenlijk werkt
Wat bleek nou? (denk ik). De tijd op de NAS heb ik handmatig ingesteld omdat ik niet steeds een ping wou naar de timeservers (DS213+, kan in sleep mode). Deze liep dus 1 minuut voor.
De 2FA codes van Google Authenticator zijn ongeveer 1 minuut geldig.
Dus alleen als ik binnen enkele seconden na het verschijnen van een nieuwe key hem invulde, kon ik inloggen, iets later en de key was ongeldig.. en na een paar keer ZEKER WETEND dat de key goed is, wordt je dus toch geblokkeerd.
Edit:
Het werkt nu nog niet fatsoenlijk, net weer 3x een melding dat de key onjuist is terwijl hij zeker weten goed is.
Zowel enkele seconden na een nieuwe key, als enkele seconden voordat hij niet meer zou mogen werken..
Best irritant dit, want sowieso kost inloggen met 2FA al meer tijd, en dus helemaaaal als je de key telkens 4x moet typen.
Het mooiste zou trouwens zijn als dit kan als alleen lezen. Of bijv. hooguit het toevoegen van een aantal sterren aan een muziekbestand. En dat ik verder alleen kan wijzigen via Windows Verkenner of DSM. Ik heb nu namelijk ca. 12.000 mp3's en flac's allemaal voorzien van een kloppende tag en bestandsnaam. Het moet niet zo zijn dat de-eerste-de-beste muziekplayer hier een zooitje van maakt.
Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar dat lukt dan denk ik niet in bijv. WMP of evt XMBC (moet ik me nog in verdiepen).JeroenV_ schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 12:02:
[...]
Wellicht heeft het ermee te maken dat je NAS soms in slaapstand gaat, en je pc hem daardoor niet meer ziet. Als je een netwerkverbinding hebt en daarop klikt, of dan in de verkenner intikt \\diskstation zou deze wakker moeten worden en zou je hem ook weer moeten zien.
Ik heb al 12.000 muziekbestanden in mappen er naartoe gekopieerd. Ik zal eens wat gaan vogelen met andere mappen e.d. Vwb mediaserver, die heb ik net geïnstalleerd. Ik zal eens zien of WMP nu wel wat met de bestanden kan, zonder dat ik ze handmatig op de Syno moet aanklikken.Wat betreft het tweede: als je media server installeert als package, krijg je 3 mappen
photo
music
video
Daarbinnen mag je zelf gewoon mappen maken via de verkenner
==============
Klopt het ook dat DSM steeds een java applet oid nodig heeft? Ik moet nu al meermaals aanklikken dat ik het toe wil staan en daarna nog op block / don't block. Nu heb ik voor don't block gekozen omdat het van Synology afkomstig leek te zijn. Maar ik ben toch op mijn hoede... Daaraan verwant: ik kom alleen McAfee en Antivirus Essential tegen. Gebruiken jullie dit ook? Of wat anders? De Synology zal denk ik ook beveiligd moeten worden.
==============
In elk geval bedankt voor alle reacties mensen!
[ Voor 7% gewijzigd door Jorgen op 19-08-2013 23:25 ]
Verwijderd
Thuis heb ik een kleine server draaien met daarop een Wordpress site die is voorzien van een formulier.
Sinds mijn overstap kan ik geen e-mails meer versturen vanaf de gehoste website op mijn synology.
In de Synology heb ik de smtp server ingesteld op:
SMTP:
- Enable SMTP: Aangevinkt
- Account type: Local users
- Authorization required for mail clients except Mail Station: Aangevinkt
- Ignore authorization for LAN connections: Aangevinkt
- Domain name: (Naam van de server)
- Port: 25
- Maximum size per email: 10
Sendername and login must be identical: NIET aangevinkt
Enable SMTP-SSL: Aangevinkt
Port: 465
SMTP Relay
Enable SMTP Relay: Aangevinkt
Server: smtp.xs4all.nl
Port: 587
Alway use a secure connection (TLS): Aangevinkt
Authentication required: Aangevinkt
Account: mijngebruikersnaam@xs4all.nl
Password: mijnwachtwoord
Volgens mij heb ik alles goed ingesteld.
Toch krijg ik het niet meer voor elkaar om een mail te sturen vanaf de website op de synology.
Alle poorten in de fritzbox staan ook goed ingesteld!
Wat zou ik fout gedaan kunnen hebben? Alle hulp wordt ZEER gewaardeerd, want it drives me nuts

Meeste vragen zijn basic vragen maar vooruit.Jorgen schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 17:15:
[...]
Niet via Computer>Netwerkverbinding. Zover was ik nog niet. En ik zie dat ik daarbij een driveletter moet koppelen. Echter kwam ik in dit topic ook onderstaande quote tegen:
[...]
Dit was een reactie op hoe via XMBC het beste contact te leggen met de mappen/shares op de NAS. Nu heb ik hier geen verstand van, dus ik ben me in gaan lezen in UNC. Daar snapte ik helaas niet zoveel van. Wat ik wel begreep was dat Windows dan kennelijk zelf vrije driveletters toekent, beginnende bij Z en zo naar beneden. Wat is dan het verschil met een vaste driveletter?
En zo mogelijk belangrijker: het is toch de bedoeling dat de NAS of de share sowieso te benaderen is in het netwerk. Is dit nu een beetje kunst en vliegwerk, of echt de beste manier om het te doen?
Dat mapstation had ik nog niet gevonden, maar dat werkt ook met een driveletter. Is dit nu wel of niet zoals je het ideaal gezien wil regelen? Ik ben in de war geraakt door de opmerking van Dukebox in bovenstaande quote.
[...]
Ik gebruik geen wachtwoord op mijn laptop, en DSM (via IE) zou het wachtwoord moeten onthouden, maar doet dit kennelijk niet. Alleen ik wil niet per se DSM in om instellingen te wijzigen (en bovendien lukt mij dat ook gewoon). Ik wil juist gewoon dat WMP of een ander programma in elk geval de bestanden kan benaderen. Of bedoel je iets anders met jouw post en forumlink?
Het mooiste zou trouwens zijn als dit kan als alleen lezen. Of bijv. hooguit het toevoegen van een aantal sterren aan een muziekbestand. En dat ik verder alleen kan wijzigen via Windows Verkenner of DSM. Ik heb nu namelijk ca. 12.000 mp3's en flac's allemaal voorzien van een kloppende tag en bestandsnaam. Het moet niet zo zijn dat de-eerste-de-beste muziekplayer hier een zooitje van maakt.
[...]
Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar dat lukt dan denk ik niet in bijv. WMP of evt XMBC (moet ik me nog in verdiepen).
[...]
Ik heb al 12.000 muziekbestanden in mappen er naartoe gekopieerd. Ik zal eens wat gaan vogelen met andere mappen e.d. Vwb mediaserver, die heb ik net geïnstalleerd. Ik zal eens zien of WMP nu wel wat met de bestanden kan, zonder dat ik ze handmatig op de Syno moet aanklikken.
==============
Klopt het ook dat DSM steeds een java applet oid nodig heeft? Ik moet nu al meermaals aanklikken dat ik het toe wil staan en daarna nog op block / don't block. Nu heb ik voor don't block gekozen omdat het van Synology afkomstig leek te zijn. Maar ik ben toch op mijn hoede... Daaraan verwant: ik kom alleen McAfee en Antivirus Essential tegen. Gebruiken jullie dit ook? Of wat anders? De Synology zal denk ik ook beveiligd moeten worden.
==============
In elk geval bedankt voor alle reacties mensen!
1) Het is niet echt beter, het is meer dat een vaste letter soms een probleem kan geven omdat bijv je share z is en deze even niet beschikbaar is en je bijv je oude usb stick erin zet die daarvoor ook z was dat hij niet zichtbaar is onder windows7. Goed Alfabet is lang dus lekker veilig midden zitten zou het geen probleem moeten zijn. (map station is het om je makkelijker te maken)
2) Als je 1x goed je nas instelt , is er geen reden om te inloggen. Ik vermoed dat ergens een setting niet goed staat.. Check even of media server aanstaat en indexeert? Normaal (DNLA staat aan dus) zie je een mediaplayertje met je NAS naam, als je dit ziet kan Windows media player gewoon je muziek afspelen zonder gedoe.. Het duurt even om 12000 nummers te indexeren uiteraard maar daarna werkt het redelijk vlot. Als je sterren wilt activeren moet je schrijf rechten hebben (mp3 wijzigt, bij itunes is dat apart geregeld). Als je tags goed zijn zie je die in WMP.. FLAC weet ik niet of WMP dat standaard kan afspelen.
3) Ja dat is om te zorgen dat ie lokaal erbij kan (daar geef je de ok op). Je kunt dus in DSM bij je mijn documenten bijv..
4) McAvee ligt aan je versie. Ik heb een 213+ en heb alleen die andere. En ja ik scan eens in de zoveel tijd. Systemscan is gescheduled rest niet omdat het meer dan 16uur duurt (3Tb compleet vol hier).
5) Beveiliging is wat je wilt.. Als je admin uitzet, je hebt goede combinaties van users en paswoord en bovendien is gast uitgeschakeld zit je al redelijk veilig.. behalve als je veel poorten opzet van buitenaf. Op die manier kan boze buitenwereld rechtstreeks bij je nas. Je kunt je nas ook beveiligen met de firewall maar dat geeft weer meer kans op problemen.
Ik teken nergens meer voor
Goede observatie. Je hebt gelijk. Het waren er 3. En ik heb het minpunt "Op het moment nog niet erg betrouwbaar gebleken" verwijderd.Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:29:
[...]
Dank voor je reactie. Volgens mij lees ik toch echt dat 3 van de 6 schijven defect zijn bevonden ??? Tevens staat er bij minpunten nog steeds in de review: " Op het moment nog niet erg betrouwbaar gebleken "
Nogmaals, door alle WD REDs vooraf te testen heb ik een goede start gemaakt met deze schijven in een Synology DS1812+. Tot nu toe dus 3/4 jaar zonder problemen. De nas staat 24/7 aan en is bijna altijd bezig (o.a. downloaden), dus de REDs gaan bijna nooit in hibernation.
Alhoewel ik de oorzaak nooit echt heb kunnen achterhalen, denk ik zelf dat het een combinatie is geweest van één (of meerdere) harde schijven (Seagates en WD) en 1 (of 2!) Synology DS1512+ nassen die voor alle problemen gezorgd hebben. Dat was ook de reden voor Synology om mij kosteloos een upgrade naar een DS1812+ te geven (hulde Synology, ik ben jullie nog steeds dankbaar).
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Het eerste wat je dan ook altijd geacht word te doen is het uitsluiten van je eigen IPs voor blokkering.SmiGueL schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:57:
Ik heb mijzelf vorige week helaas buitengesloten omdat ik het 2FA wachtwoord 3x / 5x verkeerd heb getypt.
Ik heb het overigens andersom, niet automatisch blokkeren, maar gewoon alles blokkeren, behalve mijn eigen IPs.
Dus je begint met een uitsluiting regel, met het hele 192.168.x.x blok als altijd toegang (en eventueel wat externe IPs)
En je zegt dat alles wat niet expliciet toegang heeft gekregen in de lijst automatisch geblokkeerd word.
Simpel
Zeer tevreden met mijn DS213+. Sinds enige tijd heb ik de mailserver goed draaien (nu ca 2 weken) maar sinds gisteren krijg ik steeds meldingen dat een bepaald IP adres is geblokkeerd (heb autoblock aan) dat verbinding probeert te maken met mijn mailserver. Echter blijft de melding maar komen. Na ca. 80 dezelfde e-mails heb ik de mailservice van de synology maar uitgezet. Echter wanneer ik in mijn Synology inlog blijven de meldingen van dit ip adres maar komen. Hij staat in de block list, maar de meldingen blijven maar doorkomen. Iemand een idee? Thanks.
- Wordt een NAS geleverd met een OS (hangt dat van de fabrikant af) of moet je er zelf eentje op zetten? Zo ja, welk OS wordt aangeraden?
- Wat is een minimum budget dat je voor enkel je NAS moet vrijmaken? (excl. HDD)
- Zijn "green" schijven (of 5400rpm schijven) snel genoeg om te streamen naar andere apparaten? En wat is het verschil met RED schijven?
- Is WiFi snel genoeg om (Full) HD content te streamen naar andere apparaten?
(Als jullie me kunnen helpen in dat topic is dat ook leuk!
Jij mag datBramVroy schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 11:33:
Komende van mijn topic: NAS met remote access Enkele vraagjes over een NAS (mag ik deze hier stellen? Synology heeft een ruim aanbod heb ik gezien, vandaar):
Elke NAS die je kant en klaar (vaak wel zonder harde schijven) koopt heeft al een OS. Voor zelfbouw NASsen is FreeNAS of NAS4Free aan te raden- Wordt een NAS geleverd met een OS (hangt dat van de fabrikant af) of moet je er zelf eentje op zetten? Zo ja, welk OS wordt aangeraden?
Ligt helemaal aan jezelf en je eisen/wensen. Tweedehands kan je al voor enkele tientjes een leuke NAS incl HD kopen. Ligt ook aan het merk wat je wilt hebben. Synology is wat duurder, maar heeft ook meer features, een breder gebruikersveld (dus meer extra software) en erg goede support- Wat is een minimum budget dat je voor enkel je NAS moet vrijmaken? (excl. HDD)
Met gemak- Zijn "green" schijven (of 5400rpm schijven) snel genoeg om te streamen naar andere apparaten? En wat is het verschil met RED schijven?
Nope, werkt maar zeer zelden vlekkeloos. Vaak heb je stotters en haperingen.- Is WiFi snel genoeg om (Full) HD content te streamen naar andere apparaten?
Ik heb op dit moment een heel raar probleem met mijn Synology. Ik ga de situatie zo best mogelijk proberen uit te leggen.
We hebben hier thuis een Synology met daarop Surveillance Station actief en enkele IP camera's. Ik en mijn vader hebben beide een Samsung Galaxy S4. Over WIFI werkt alles perfect zoals het zou moeten op beide GSM's, over 3G is een heel ander verhaal...
Op mijn S4 blijft over 3G alles perfect werken. Ik kan gewoon de camerabeelden bekijken, de DSM bereiken via de standaard browser of via chrome op m'n gsm. Ik stel dus vast dat portforwarding goed is ingesteld.
Wanneer mijn vader dit probeert loopt het mis. Het programma DS Cam geeft de melding dat de Surveillance Station niet is ingeschakeld. Wanneer hij de DSM probeert te bereiken via de stock browser krijgt hij een witte pagina met de melding "ERR_ACCESS_DENIED". Met Chrome kan hij de DSM wel gewoon bereiken.
Een vriend van me heeft thuis net dezelfde situatie, met ook twee keer een Samsung Galaxy S4. Wat wel lukt, is bijvoorbeeld het internet van een S4 (die problemen geeft) gebruiken op een tablet via tethering. Via de tablet kan ik dan perfect beelden bekijken via DS Cam.
Zou iemand me met dit vervelende probleem kunnen helpen?
Alvast bedankt!
Let wel op dat je het OS op een (Synology) NAS nog wel moet installeren, nadat je de schijven in de NAS hebt gedaan.mvds schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 11:49:
[...]
Jij mag dat
[...]
Elke NAS die je kant en klaar (vaak wel zonder harde schijven) koopt heeft al een OS. Voor zelfbouw NASsen is FreeNAS of NAS4Free aan te raden
Verwijderd
zou iemand mij met bovenstaande kunnen helpen?Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 22:12:
hallo allemaal,
ik gebruik al lange tijd een synology ds 1513 naar volle tevredenheid. nu wilde ik vandaag op mijn pc even een grote map(circa 9,6 Gb met bestanden van ronde de 250 mb p.s.) van de server halen. echter loopt deze zowel via verkenner als via de filstation in de dsm na 1-10% voltooid vast en gaat niet verder... de kopieer snelheid loopt dan ineens terug van 10.5 mb naar nul, en dan stopt het kopieren... iemand suggesties waardoor hij plots stopt?
Ik heb af en toe last van het zelfde probleem...Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:40:
[...]
zou iemand mij met bovenstaande kunnen helpen?
Heel irritant, en heb er geen oplossing voor kunnen vinden.
"workaround" is die bestanden via de filemanager in de browser te kopieren, dat gaat wel goed.
Hou me aanbevolen voor een echte oplossing.
Ik heb dit probleem op mijn windows 7 pc, en ook op mijn windows 8 laptop. Zowel draadloos als bedraad.
Lastige is dat het probleem niet altijd optreedt...
[ Voor 4% gewijzigd door cypher21 op 20-08-2013 15:43 ]
"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!
Verwijderd
Dit neigt meer naar corruptie van 1 van de bestanden nl.
Heb je al geprobeerd per bestand? Niet ideaal maar zo kom je wel uit bij veroorzaker.
Verwijderd
via verkenner is het zo dat hij na het stoppen na 10-20 seconden zegt een netwerkfout te hebben. als ik vervolgens op opnieuw proberen klikbegint ie weer overnieuw. dat gaat even goed, maar stopt wederom na enkele %...
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2013 16:35 ]
vb: NAS\Photo\MAP Die probleem geeft naar NAS\Photo\New Folder
Ik ben benieuwd of het op je NAS zelf ook fout gaat, om netwerkprobleem uit te sluiten.
daar dacht ik ook aan ja, maar ook hier is het random.Quakie schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 16:27:
Is het altijd op 1 punt, stel 9.8%??
Dit neigt meer naar corruptie van 1 van de bestanden nl.
Heb je al geprobeerd per bestand? Niet ideaal maar zo kom je wel uit bij veroorzaker.
Als ik de pc reboot. explorer loopt namelijk vast, je kunt de kopieer actie niet eens annuleren. dan kan het zomaar zijn dat het na de reboot wel prima werkt.
edit:
testje hierboven heb ik ook al tig keer uitgeprobeerd, en gaat prima
Ik ben geen noobie op dit gebied, maar ik kan hier iig nog geen oorzaak vinden.
ik heb een ds413 btw, jij vinny? 1513 nvm
[ Voor 17% gewijzigd door cypher21 op 20-08-2013 16:51 ]
Verwijderd
intern kopieren op nas: zonder problemen
via verkenner naar pc kopieren: problemen zoals beschreven hierboven.
nogmaals via filestation geprobeerd. dat lijkt nu wel goed te gaan, hij is op 69 % en loopt nogsteeds.
ook heb ik diverse andere bestanden intern verplaatst, en dat gaat goed. andere bestanden via verkenner lopen na enige tijd ook vast. alleen kleine bestanden die binnen aantal seconden klaar zijn gaan goed...
Verwijderd
Vergeet niet dat niet iedereen een NAS/netwerk/Telnet/SSH profi is he?...Quakie schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 08:36:
[...]
Meeste vragen zijn basic vragen maar vooruit.
1) Het is niet echt beter, het is meer dat een vaste letter soms een probleem kan geven omdat bijv je share z is en deze even niet beschikbaar is en je bijv je oude usb stick erin zet die daarvoor ook z was dat hij niet zichtbaar is onder windows7. Goed Alfabet is lang dus lekker veilig midden zitten zou het geen probleem moeten zijn. (map station is het om je makkelijker te maken)
2) Als je 1x goed je nas instelt , is er geen reden om te inloggen. Ik vermoed dat ergens een setting niet goed staat.. Check even of media server aanstaat en indexeert? Normaal (DNLA staat aan dus) zie je een mediaplayertje met je NAS naam, als je dit ziet kan Windows media player gewoon je muziek afspelen zonder gedoe.. Het duurt even om 12000 nummers te indexeren uiteraard maar daarna werkt het redelijk vlot. Als je sterren wilt activeren moet je schrijf rechten hebben (mp3 wijzigt, bij itunes is dat apart geregeld). Als je tags goed zijn zie je die in WMP.. FLAC weet ik niet of WMP dat standaard kan afspelen.
3) Ja dat is om te zorgen dat ie lokaal erbij kan (daar geef je de ok op). Je kunt dus in DSM bij je mijn documenten bijv..
4) McAvee ligt aan je versie. Ik heb een 213+ en heb alleen die andere. En ja ik scan eens in de zoveel tijd. Systemscan is gescheduled rest niet omdat het meer dan 16uur duurt (3Tb compleet vol hier).
5) Beveiliging is wat je wilt.. Als je admin uitzet, je hebt goede combinaties van users en paswoord en bovendien is gast uitgeschakeld zit je al redelijk veilig.. behalve als je veel poorten opzet van buitenaf. Op die manier kan boze buitenwereld rechtstreeks bij je nas. Je kunt je nas ook beveiligen met de firewall maar dat geeft weer meer kans op problemen.
Is dat normaal voor een nieuwe set up of duidt dit op een gare hdd? Heb gegoogled en dit topid doorzocht maar ik krijg niet het idee dat het standaard is...
Weet ik, het kan inderdaad nog erger, zie vraag erna, maar meeste antwoorden staan in deze topic, help van DSM of Handleiding van Synology. Zo was het meer bedoeld. En graag gedaan help graag mee.Jorgen schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 17:55:
[...]
Vergeet niet dat niet iedereen een NAS/netwerk/Telnet/SSH profi is he?...In elk geval hartelijk bedankt voor je uitleg.
Ik ga er mee aan de slag.
Dus dat doet ie standaard bij iedereen?JeroenV_ schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 07:26:
Nee hoor, het kan zomaar 24 uur duren voor de check klaar is.
Je NAS is gewoon bereikbaar, dus je kunt al een begin maken. Echter gaat dit nogal traag..
Tijdens CIFS/SMB transfers lijkt de CS407 te 'stallen' voor enkele seconden en gaat dan gewoon verder... hierdoor gaat het streamen van een video niet zo goed want stream valt soms stil...
Het gebeurt redelijk ritmisch, maar de tijd tussen de 'stalls' varieert soms 2 minuten soms 5 soms langer...?
Tijdens de stall is ook een ftp/ssh sessie ge-stalled...
Zie hieronder voor een grafische voorstelling, ik draaide een ftp en een smb/cifs transfer, maar alleen als de smb/cifs transfer bezig was krijg ik de uitvallen?

Doe ik bv een FTP transfer dan is dat redelijk stabiel...
[ Voor 10% gewijzigd door mvds op 21-08-2013 10:40 ]
Probeer Commander eens of een dergelijk programma, misschien gaat dat wel goed.Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 16:59:
via filestation is ie inmiddels klaar, dat gaat nu dus wel goed. enkel via verkenner totaal niet. snap er niks van. tijdje niet gebruikt maar daarvoor werkte het super. en heb nu weer een berg videomateriaal waar ik mee werk, en dat kopieer ik dan veel van en naar de nas. dat is via filestation echt heel vervelend...
Lijkt me dat dit kan hoor.. echter zoals je zelf zegt, je moet wel 2 schrijven erbij gaan zetten als een SHR volume (volume2). Daarna je data kopieren van volume1 (JBOD) naar volume2 en je volume1 verwijderen.mvds schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:39:
Gewoon effe een vraag, is het mogelijk om een JBOD setup van 2 x 3TB om te zetten naar een SHR opstelling? Misschien door schijven toe te voegen ofzo. (Ik heb een DS413, dus nog 2 bays vrij) Of is dat gewoon een no-go?
Dan je 2 schrijven toevoegen aan je SHR (volume2) en je hebt wat je wilt hebben.
Verwijderd
Anders is JBOD een optie maar goed.
Ik heb ook een 413, begonnen met 2x3tb en nu zit er 4x3tb in in SHR. Ging allemaal prima
Is er niet een mogelijkheid om een soort explorer te hebben waarmee je gewoon alle directories kunt browsen?
Heb al zitten zoeken maar kan niks anders vinden dan telnet/ssh vinden
De admin user via SSH kan niet hetzelfde wat root wel kan
Dan kan je wel naar /var gaan.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Dat klopt inderdaaddkilie schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 12:23:
En geloof ik ook met Winscp
Verwijderd
Tnkx !cypher21 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 11:53:
SHR is het makkelijkst als je en een raid opstelling wilt gebruiken, en makkelijk wilt uitbreiden.
Anders is JBOD een optie maar goed.
Ik heb ook een 413, begonnen met 2x3tb en nu zit er 4x3tb in in SHR. Ging allemaal prima
Recent heb ik te maken gehad met een gecrashte HD in mijn PC, opzich had ik van mijn foto's allemaal wel een backup verspreid over meerdere dvd's en oude HD's maar praktisch was het niet. Ik wil dus sowieso een oplossing voor het backuppen van mijn foto's en eventueel iTunes bibliotheek.
ik wil de NAS gebruiken voor:
-Backup foto's en muziek (in Raid 1)
-Binnenhalen van torrents
-Streamen van films/series naar PS3/4 en/of Horizon box
-Gebruik maken van CouchPotato voor het automatisch binnenhalen van nieuwe afleveringen
-Andere functies waar ik nog niet bekend mee ben.
Als ik de specs op de Synology website bekijk dan denk ik dat een DS213j voldoende is? het verschil met een iets goedkopere DS212j is mij niet duidelijk (scheelt 20-30 euro in prijs). Of is er een hele goede reden om voor een duurder model te gaan.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
Mijn hoofdtaken zullen vooral worden usenet downloads en plex server (transcoding niet noodzakelijk). Ik wil eigenlijk eentje met 4 schijven (uit eindelijk 4x 3tb in RAID1, dus 6 TB opslag) maar beginnen met 2x 3TB, maar synology blijkt niet echt te komen met een nieuw 4 schijf serie die Plex aan kan?
Ik had een 112j, daarvan ging de LAN-controller kapot, geen probleem, geld terug (zonder gedoe bij dixons, super) en en meteen maar een 213j gehaald. Nu heb ik het probleem dat de schijf (die in de 112j zat) geformatteerd moet worden om gebruikt te kunnen worden in de 113j (om DSM erop te zetten).
Inmiddels van zolder een oud 60gb diskje gehaald en die geformatteerd en geïnstalleerd. Helaas blijkt dat ook als ik de de 2TB-schijf uit de 112j erbij wil zetten ik er niks mee kan tenzij ik ook die schijf formatteer.
Kan ik er nu echt niet meer bij de data op de schijf (zonder hem in een dock te stoppen die pas aanstaand weekend kan regelen)?
kan je formatteren iet cancelen en dan kijken in filestation of data niet gewoon bereikbaar is?
waarschijnlijk geeft ie formatteren aan omdat hij mee wilt nemen in zijn SHR volume.
zie ook http://www.synology.com/support/tutorials_show.php?q_id=484
Aantal sleuven: Wegens het verschil in schijfpartities kunnen DiskStation modellen met 1 sleuf niet rechtstreeks gemigreerd worden naar modellen met meerdere sleuven en vice versa. Raadpleeg de onderstaande toelichting en grafiek.
Bijvoorbeeld: U kunt gegevens van een DS110+ (model met 1 sleuf) migreren naar een DS112 (model met 1 sleuf), maar niet naar een DS212 (model met 2 sleuven) of DS413 (model met 4 sleuven). U kunt ook geen gegevens migreren van een DS213 of DS413 naar een DS110+.
[ Voor 55% gewijzigd door Magic op 22-08-2013 08:01 ]
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Of hij wil formatteren omdat de 213j niet kan opstarten met het DSM van de 112j. De 213j heeft een andere processor: ARMv7; de 112j heeft een ARMv5.Quakie schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 07:31:
raar, ik heb een oude schrijf vanuit een DS106E in een DS109J gestopt en daar was gewoon de data zichtbaar. Aardig wat versie verschillen tussen de DSMs.
kan je formatteren iet cancelen en dan kijken in filestation of data niet gewoon bereikbaar is?
waarschijnlijk geeft ie formatteren aan omdat hij mee wilt nemen in zijn SHR volume.
De 106e en 109j hebben dezelfde processor.
Nou kan je wel een her-installatie van DSM doen door een reset te geven, en meestal blijft het data-volume dan staan, alleen de systeempartitie wordt geformatteerd. Maar dat is best een gokje, als hij toch de hele schijf gaat doen, ben je de jacques.
(neem aan dat "113j" was een typefoutje van keke12?)
HP Zbook G8 | Synology DS1511+
In diet geval blijft het data volume dus _niet_ bestaan, processor heeft daar niets mee te maken. in de DSM manager moet je Diskstation als "migrateable" staan, elke andere status wiped je schijf.bum schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 08:05:
[...]
Of hij wil formatteren omdat de 213j niet kan opstarten met het DSM van de 112j. De 213j heeft een andere processor: ARMv7; de 112j heeft een ARMv5.
De 106e en 109j hebben dezelfde processor.
Nou kan je wel een her-installatie van DSM doen door een reset te geven, en meestal blijft het data-volume dan staan, alleen de systeempartitie wordt geformatteerd. Maar dat is best een gokje, als hij toch de hele schijf gaat doen, ben je de jacques.
(neem aan dat "113j" was een typefoutje van keke12?)
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
HP Zbook G8 | Synology DS1511+
Van 1-bay naar 1-bay welbum schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 08:13:
Yep, je hebt gelijk. Migreren van en naar 1-bay gaat niet, sorry voor de verkeerde info
Als je geen transcoding nodig hebt voldoet en DS412+ perfect. 100MbitUp/100Mbit down met transmission gaat gewoon zonder probs, usenet via SABNZBD trekt ook gewoon 100Mbit full.Boeiend schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 22:49:
Ik ben ook aan het kijken voor een Synology aanschaf. Twijfel momenteel tussen DS412+ of DS214+. Welke heeft betere performance?
Mijn hoofdtaken zullen vooral worden usenet downloads en plex server (transcoding niet noodzakelijk). Ik wil eigenlijk eentje met 4 schijven (uit eindelijk 4x 3tb in RAID1, dus 6 TB opslag) maar beginnen met 2x 3TB, maar synology blijkt niet echt te komen met een nieuw 4 schijf serie die Plex aan kan?
Par2 checks duren wel best lang.
Plex draait verder zonder problemen.
Waarom zou je RAID1 willen. Gewoon SHR of RAID5 erop en je hebt 9TB storage. Bij RAID1 overigens maar 3TB tenzij je 2 volumes maakt van 3 TB.
Tjah die specs qua processor en geheugen zeggen mij echt niets, ik heb er dan totaal geen beeld bij wat wat zo'n apparaat dan qua taken allemaal aan kan.Rhapsody schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 21:10:
Zoals ik wel vaker gezegd heb in dit topic, zou ik geen j-versie kopen. Je geeft nu al aan dat je van alles er mee wilt doen; investeer dan wat meer en ga voor een normale of (nog beter) een plus versie. Daar krijg je echt geen spijt van.
Wel vindt ik het dan vreemd dat een uitvoering die als apparaten voor "thuisgebruik" in de markt worden gezet (dus de J series) niet geschikt zouden zijn voor standaard thuisgebruik taken als backup/streamen/downloaden.
Tweakers hier plaats ik toch eerder in de 'power user' groep :-)
Op V&A kom ik dan ook regelmatig iemand tegen die een -j versie wil verkopen en een krachtiger model wil aanschaffen.
Ik ben erg blij dat ik destijds een DS411+ heb gekocht. Sindsdien is er zoveel bijgekomen wat ik van te voren niet had voorzien. (maar wel had verwacht, want ik ken mijzelf ;-))
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
Alle die taken werken ongetwijfeld prima op de J versie. Qua backup en streamen (1:1, dus zonder decodering naar een tablet) ga je (waarschijnlijk) niet eens merken of je een NAS van €200 of €600 hebt.. *Sequentiele troughput wordt toch gelimiteerd door het (gigabit) netwerk en random reads/writes door de HDD's.Chaoss schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:05:
Wel vindt ik het dan vreemd dat een uitvoering die als apparaten voor "thuisgebruik" in de markt worden gezet (dus de J series) niet geschikt zouden zijn voor standaard thuisgebruik taken als backup/streamen/downloaden.
Maar vanaf het moment dat je enkele van die taken TEGELIJK gaat doen, dan gaat de J versie gewoon op z'n plaat. (aka: mogelijk stotteren tijdens streamen als je hem nét op dat moment aan het belasten bent door het PARren of unRARren van een download)
Om die reden heb ik voor de + versie gekozen, gewoon omdat ik weet dat ik op sommige momenten het apparaat voor meerdere taken tegelijk ga gebruiken. Maar als je denkt dat dat bij jou niet het geval is, en je hebt geen probleem met het iets langer duren van uitpakken/parren, dan zou ik (ondanks dat ik hem jou niet zou aanraden) mooi voor de J versie gaan.
[ Voor 11% gewijzigd door SmiGueL op 22-08-2013 11:46 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Ik herken het.Rhapsody schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:17:
Voor de 'gewone' consument zal het ook prima werken. Maar die zal er ook minder mee doen dan een 'power user'.
Tweakers hier plaats ik toch eerder in de 'power user' groep :-)
Op V&A kom ik dan ook regelmatig iemand tegen die een -j versie wil verkopen en een krachtiger model wil aanschaffen.
Ik ben erg blij dat ik destijds een DS411+ heb gekocht. Sindsdien is er zoveel bijgekomen wat ik van te voren niet had voorzien. (maar wel had verwacht, want ik ken mijzelf ;-))
Heb er ergens ook soort van spijt van dat ik destijds niet de + versie gekocht heb maar de normale

Je kan altijd upgraden? gooi dat ding op MP/V&A en plaats je schijven over in een sneller model.schumi2004 schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:40:
[...]
Ik herken het.
Heb er ergens ook soort van spijt van dat ik destijds niet de + versie gekocht heb maar de normale
Met het risico dat dat snellere model een andere CPU architectuur is en je systeem dus niet wil booten zonder eerst de disken te formatteren en DSM opnieuw te installeren. Dat is allemaal wel op te lossen door wat met de data heen en weer te schuiven naar evt. een extra schijf / extern aansluiten etc., maar zo makkelijk als een ander model kopen en de schijven overzetten is het niet per se.Chaoss schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:57:
[...]
Je kan altijd upgraden? gooi dat ding op MP/V&A en plaats je schijven over in een sneller model.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Maar ik download dan ook niet via nieuwsgroepen, dus die par-onzin laat ik aan me voorbijgaan.
Volgens mij is dat de grootste cpu-killer voor veel thuisgebruikers.
Dingen als backup, torrents downloaden, streamen van audio en video, distributie van files naar vrienden, simpel webservertje met weinig bezoekers is allemaal niet zo heel spannend en kan een j-versie ook prima aan, ook tegelijk.
Ben nog een n00b wat betreft RAID, nu even ingelezen en dat SHR ziet er wel leuk uit idd. Kosten technisch was ik eigenlijk van plan om eerst te starten met 2x 3TB en later 2x 3TB toe te voegen. Maar begrijp ik goed dat als bij een uitbreiding de data wel verlies? Tenzij ik een 2de volume maak van de uitbreiding.Mirx_NL schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 10:30:
[...]
Als je geen transcoding nodig hebt voldoet en DS412+ perfect. 100MbitUp/100Mbit down met transmission gaat gewoon zonder probs, usenet via SABNZBD trekt ook gewoon 100Mbit full.
Par2 checks duren wel best lang.
Plex draait verder zonder problemen.
Waarom zou je RAID1 willen. Gewoon SHR of RAID5 erop en je hebt 9TB storage. Bij RAID1 overigens maar 3TB tenzij je 2 volumes maakt van 3 TB.
Als je start met 2x3tb in SHR, heb je 3tb beschikbare ruimte (zelfde als dat je zou starten met RAID1 !)
Als je er dan ooit 2x3tb bij zou zetten, heb je in SHR 9TB beschikbaar. Als je 2x3tb toe zou voegen aan een raid1 array, blijf je maar 3 TB beschikbaar houden, en ipv 1 "backup" schijf, heb je dan 3 backup schijven.
Oke nice, want misschien overweeg ik dan om 2 oude 1 TB schijven later toe tevoegen, volgens deze tool http://www.synology.com/support/RAID_calculator.php kom ik dan op 5 TB met SHR, ruim zat en ook nog 3 TB veilig.cypher21 schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 12:58:
Dat begrijp je verkeerd. Alleen wanneer je de schijven uit gaan breiden EN van raid-type wilt veranderen verlies je je data.
Als je start met 2x3tb in SHR, heb je 3tb beschikbare ruimte (zelfde als dat je zou starten met RAID1 !)
Als je er dan ooit 2x3tb bij zou zetten, heb je in SHR 9TB beschikbaar. Als je 2x3tb toe zou voegen aan een raid1 array, blijf je maar 3 TB beschikbaar houden, en ipv 1 "backup" schijf, heb je dan 3 backup schijven.
Dat gaat niet werken.Boeiend schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 13:04:
[...]
Oke nice, want misschien overweeg ik dan om 2 oude 1 TB schijven later toe tevoegen, volgens deze tool http://www.synology.com/support/RAID_calculator.php kom ik dan op 5 TB met SHR, ruim zat en ook nog 3 TB veilig.
Als je die 1tb schijven wilt gebruiken, zul je de SHR array daar initieel mee MOETEN maken.
Als je een SHR array van 2x3tb hebt, kun je daar alleen schijven aan toe voegen die net zo groot of groter zijn dan de kleinste schijf in je array (in dit geval 3tb dus)
Als je een SHR array maakt met 1x1tb en 1x3 tb, kun je daarna alle schijven toe voegen die 1tb of groter zijn.
Stel dat je in het laatste voorbeeld na een tijdje de 1tb schijf hebt vervangen voor een 3tb schijf, en dan alsnog een 1tb schijf toe zou willen voegen, dan kan dat ook niet
samengevat: schijven toevoegen aan een SHR array kan alleen met schijven die even groot of groter zijn dan de kleinste schijf in de huidige SHR array
It takes one to know one...
Das inderdaad een optie maar tot op heden is er nog mee te leven en is de noodzaak te upgraden niet echt aanwezig, ga van de kosten hiervan binnekort dan liever nog even op vakantie maar nu dwalen we afChaoss schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:57:
[...]
Je kan altijd upgraden? gooi dat ding op MP/V&A en plaats je schijven over in een sneller model.
Een kleine kanttekening welke ook in de documentatie/wiki niet volledig staat, je kan wel een 1TB disk toevoegen aan een SHR array welke initieel op 2x3TB staat MAAR dan moet in dit geval de het volume niet groter dan 1TB zijn (1TB per disk). De overige ruime (2TB per 3TB disk) kan je wel ná de bijvoegen van de 1TB disk weer toevoegen aan het SHR volume.cypher21 schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 13:10:
Dat gaat niet werken.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Ik zit met het volgende...
Mijn eerste gedachte was om een DS213+ aan te schaffen, maar ik wil echt een setting waar ik 5 jaar mee voorruit kan. Dus performance wise keek ik naar de DS713+.
Maar zoals het altijd bij mij gaat, in het kader van groei, is de DS412+ dan niet beter?
Natuurlijk zit er grofweg een verschil in prijzen...
DS213+ - 300 euro
DS713+ - 400 euro
DS412+ - 500 euro
Ik wil beginnen met 2 disken van 3TB, maar ik heb geen idee wat ik in 5 jaar nodig ga hebben aan ruimte...
2 RED disken van WD van 3TD, kosten grofweg 120 euro per stuk...
Dan kom ik al op:
DS213+ - 540 euro
DS713+ - 640 euro
DS412+ - 740 euro
Dan heb ik nog geen backup oplossing voor het geheel...
Eigenlijk wil ik een on site en off site backup, die ik best iedere week wil wisselen...
Dus 2 e-sata behuizingen, met 3TB disken.
Komt er dus nog 240 euro bij voor de disken en 60 euro voor 2 behuizingen (vb. Fantec DB-ALU3e)
Dan kom ik totaal al op:
DS213+ - 840 euro
DS713+ - 940 euro
DS412+ - 1040 euro
Je ziet het al, dit wordt een duur grapje
Hebben jullie tips, zijn er opties om de kosten wat te drukken of ga ik sowieso wel hieraan moeten denken?
De verwachting is dat ik eind dit jaar wil gaan overstappen naar een Synology.
Ik heb nu een WD internet station of world editie ofzo. Een simpel nasje van 1TB, welke ik één keer in de maand tot 2 keer per jaar handmatig met USB 2.0 backup en that's it.
Ik sla nu enkel foto's op en bestanden en zit aan de 500GB ongeveer.
Wat ik extra wil:
Video's gaan opslaan, waar nu geen ruimte voor is. En torrents gaan gebruiken lijkt me ook wel ideaal om hem automatisch te laten downloaden. Maar user beheer van Synologie zie ik erg zitten voor het delen van bestanden. Ik doe wel eens een fotoshoot van vrienden of familie en moet dan de foto's beschikbaar stellen. Wat is handiger dan een read only account aan te maken en hen in te laten loggen op mijn NAS?
Het prijsverschil berekend over meerdere jaren (5 jaar?) is te verwaarlozen.dfrenner schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:30:
Toch maar even mijn dilemma...
Ik zit met het volgende...
Mijn eerste gedachte was om een DS213+ aan te schaffen, maar ik wil echt een setting waar ik 5 jaar mee voorruit kan. Dus performance wise keek ik naar de DS713+.
Maar zoals het altijd bij mij gaat, in het kader van groei, is de DS412+ dan niet beter?
Natuurlijk zit er grofweg een verschil in prijzen...
DS213+ - 300 euro
DS713+ - 400 euro
DS412+ - 500 euro
Ik wil beginnen met 2 disken van 3TB, maar ik heb geen idee wat ik in 5 jaar nodig ga hebben aan ruimte...
2 RED disken van WD van 3TD, kosten grofweg 120 euro per stuk...
Dan kom ik al op:
DS213+ - 540 euro
DS713+ - 640 euro
DS412+ - 740 euro
Dan heb ik nog geen backup oplossing voor het geheel...
Eigenlijk wil ik een on site en off site backup, die ik best iedere week wil wisselen...
Dus 2 e-sata behuizingen, met 3TB disken.
Komt er dus nog 240 euro bij voor de disken en 60 euro voor 2 behuizingen (vb. Fantec DB-ALU3e)
Dan kom ik totaal al op:
DS213+ - 840 euro
DS713+ - 940 euro
DS412+ - 1040 euro
Je ziet het al, dit wordt een duur grapje
Hebben jullie tips, zijn er opties om de kosten wat te drukken of ga ik sowieso wel hieraan moeten denken?
De verwachting is dat ik eind dit jaar wil gaan overstappen naar een Synology.
Ik heb nu een WD internet station of world editie ofzo. Een simpel nasje van 1TB, welke ik één keer in de maand tot 2 keer per jaar handmatig met USB 2.0 backup en that's it.
Ik sla nu enkel foto's op en bestanden en zit aan de 500GB ongeveer.
Wat ik extra wil:
Video's gaan opslaan, waar nu geen ruimte voor is. En torrents gaan gebruiken lijkt me ook wel ideaal om hem automatisch te laten downloaden. Maar user beheer van Synologie zie ik erg zitten voor het delen van bestanden. Ik doe wel eens een fotoshoot van vrienden of familie en moet dan de foto's beschikbaar stellen. Wat is handiger dan een read only account aan te maken en hen in te laten loggen op mijn NAS?
Dus niet voor half werk kiezen.
Makkelijk gezegd, maar ik moet de baas thuis overtuigenpitchdown schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:31:
Het prijsverschil berekend over meerdere jaren (5 jaar?) is te verwaarlozen.
Dus niet voor half werk kiezen.
Zijn er nog besparingsmogelijkheden, of pakt iedereen het hier op deze manier op?
[ Voor 12% gewijzigd door BlakHawk op 23-08-2013 10:34 ]
Ik heb uiteindelijk toch voor de 413 gekozen, met 2x3tb. zit inmiddels al 3x3tb in trouwens.
Achteraf had ik liever de 412+ gekocht, maar de eerste uitgave van destijds €700 was toch wel de grens, €800 kreeg ik er iig niet doorheen.
Volgens mij heb je niet echt opties om geld te "besparen" op dit soort dingen
Bijv beginnen met een 2 bay NAS en dan later uitbreiden met extention, een DX versie zeg (zijn er met 2 bays of 5 bays). Bij de 713+ kan de uitbreiding onderdeel worden van je hoofdvolume. Bij de 213+ is het een tweede volume, die kan wel als raid1 gesteld worden.
Ik zelf ben gegaan voor het volgende..
DS213+ hoofdNAS en via verkoop van een DS106E een DS109j op de kop getikt (wegens ondersteuning DSM4.2 omdat Rsync versies teveel verschillen tussen oude DSMs en laatste). Later weer door gespaard en ipv een DX213 heb ik een DS211J gekocht. Deze is nu mijn backup in huis en ook storage voor data wat ik niet ala seconde nodig heb.
Kosten na net geen jaar 213+ 330 109J 0 (verkoop aankoop) 211J 100 3x REDs 350 = 780.
Lichte besparing en 3 x een Synology, met goede automatische backup in place
En omdat het ook sexy is, want werkt super en je kunt het zo gek maken als je wilt.. folder sync, mounten van folders, timebackup over NASsen heen, verdeling van taken, etc
[ Voor 9% gewijzigd door Quakie op 23-08-2013 11:30 ]
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:
<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]