Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hellboy123 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 01:09:
[...]

Let wel op: als je een SHR aanlegt met 3tb schijven, dan kan je daarna alleen schijven van 3tb en groter toevoegen. Het toevoegen van een 2tb schijf aan een shr met alleen 3tb schijven gaat je dan volgens mij ook niet lukken
Dat dacht ik dus al...... Dan laat ik hem maar in mijn mediaplayer zitten als extra backup. Hangt toch reeds in netwerk en fungeert nu reeds als server maar met minimale netwerksnelheid bij data overzetten.

Bedankt voor het meedenken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

^ uiteraard kan je hem natuurlijk wel toevoegen als apart volume (en mounten aan je SHR volume/share).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:25
DukeBox schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 13:54:
^ uiteraard kan je hem natuurlijk wel toevoegen als apart volume (en mounten aan je SHR volume/share).
Dat zal ik inderdaad als tip mee willen geven. Je kan de data van je mediaplayer op je NAS zetten en dan de 2tb schijf als extra schijf in de NAS hangen. Je krijgt dan 2 verschillende volumes (1 shr volume en 1 volume van 2tb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DukeBox schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 13:54:
Uuuuuuuh, kan ik even niet volgen. Dit komt omdat ik nog geen Nas heb staan en ermee heb gewerkt. Gelieve kleine toelichting.

Kan ik dan niet beter die schijf in een externe gooien en buiten het huis opslaan als zekerheid bij brand etc.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2013 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Heb ik bij de aanschaf van een 413 nog een bepaalde switch/router/oid nodig?
Ik heb nu een Tele2-modem en weet eerlijk gezegd veel te weinig van de mogelijkheden van dit soort apparaten om een zinnige beslissing op dit gebied te maken.

Uiteindelijk moeten een laptop, smartphone, ps3, printer en evt nog te kopen htpc van de NAS gebruik gaan maken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-09 12:19
Jorgen schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 21:08:
Heb ik bij de aanschaf van een 413 nog een bepaalde switch/router/oid nodig?
Ik heb nu een Tele2-modem en weet eerlijk gezegd veel te weinig van de mogelijkheden van dit soort apparaten om een zinnige beslissing op dit gebied te maken.

Uiteindelijk moeten een laptop, smartphone, ps3, printer en evt nog te kopen htpc van de NAS gebruik gaan maken.
Zou allemaal prima moeten werken, waarbij je natuurlijk wel een lan aansluiting op je router beschikbaar moet hebben om de nas bekabeld aan te sluiten. (zou geen issue moeten zijn als ik jou lijstje lees, waarbij ik er vanuit ga dat je modem/router 4 lan aansluitingen heeft)
Als het het enigzins mogelijk is zou ik de nog te kopen HTPC ook bekabeld aansluiten, werkt toch sneller dan wireless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Is je tele2 gigabit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Waar kan ik dat precies zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-09 12:19
- zoek het type nr op van het modem (staat op de doos en/of op het apparaat zelf)
- type dit in in google
- lezen

ps: een beetje eigen initiatief wordt wel gewaardeerd hier ;)
Dat zal ook nodig zijn als je een NAS aan gaat schaffen! Hoewel de software van synology behoorlijk gebruiksvriendelijk is, zitten er veel mogelijkheden in die je toch zelf zal moeten ontdekken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Tweety1 schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 20:02:
ik heb sinds kort een raar probleem waarvan ik XBMC de schuld gaf, maar dat is niet terecht. Ik heb sinds deze wk een paar bestanden die ik niet geopend krijg op mijn htpc (niet via VLC mediaplayer en niet via XBMC). Dubbelklikken op het bestand zodat VLC wordt geopend resulteert in een error dat hij het bestand niet kan openen. Het logboek waarna verwezen wordt kan ik nergens vinden (ctrl+m geeft geen berichten). Open ik echter eerst VLC en dan mediabestand openen, krijg ik de melding dat ik niet bevoegd ben om dit bestand te openen. Dat is vreemd aangezien ik dat op 2 na bij allemaal uiteraard wel ben.

Ik heb via eigenschappen van de map (allemaal netwerk drives na de Synology toe) de read only rechten voor alle zekerheid uit gezet, maar dat mag verder niet baten. Googlen op het synology forum heeft me niet verder geholpen. Er zit iets raars in de rechten van die 3 mappen waardoor ik er ineens niet bij mag, maar ik kan het niet vinden. Om knetter gek van te worden 7(8)7 Iemand enig idee waar dit rare gedrag vandaan komt?
Om even terug te komen op mijn probleem. Ik ben er ondertussen achter gekomen dat wanneer ik de bestandsnamen aanpas ik er ineens niet meer bij kan, maar wanneer ik de namen laat staan dan gaat het wel goed. Aangezien ik toch alles via een externe mediamanager beheer is het niet zo'n groot probleem voor XBMC en laten we het maar zo (al heb ik een hekel aan al die aparte en lange naam constructies voor films en series op mijn NAS).

Dus kort gezegt: het probleem wordt niet veroorzaakt door XBMC en kennelijk ook niet door de Synology. Het heeft iets met de bestanden te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

helloitsme schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 07:54:
[...]

- zoek het type nr op van het modem (staat op de doos en/of op het apparaat zelf)
- type dit in in google
- lezen

ps: een beetje eigen initiatief wordt wel gewaardeerd hier ;)
Dat zal ook nodig zijn als je een NAS aan gaat schaffen! Hoewel de software van synology behoorlijk gebruiksvriendelijk is, zitten er veel mogelijkheden in die je toch zelf zal moeten ontdekken.....
Excuus. Ik was moe en het was laat.

Het is een Tele2 Davolink DV-2020

Van de Davolinkwebsite:
LAN Interface
Ethernet 10/100 BT 1/4 port, USB 2.0
http://davolink.co.kr/eng...IAD&pIndex=122&menuSeq=14

Kennelijk geen Gigabit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even ventileren: wat is de Synology support verschrikkelijk slecht. Woensdag een ticket ingeschoten omdat na een herinstallatie de volumes niet meer herkend werden. Doodse stilte tot aan het weekend, waarna een tweet ervoor zorgde dat iemand in de VS (die over de social media gaat) managers in de VS en Taiwan heeft gemaild. Dankzij dat is mijn ticket gisteren (maandag) opgemerkt, na 5 volle dagen. Op de standaardvragen die ze toen stelden (en ik al beantwoord had in mijn ticket) heb ik binnen 10 minuten antwoord gegeven. Vervolgens weer 17 uur stil en daarna mail met een vraag die ze ook eerder hadden kunnen stellen. Binnen 2 uur beantwoord, waarna het nu alweer bijna 12 uur stil is. In totaal ben ik nu dus ruim 6 dagen verder en is men niet verder gekomen dan het sturen van standaardreply's (en drie keer inloggen via Telnet, zonder daar terugkoppeling over te geven).

Ik sta op het punt om het apparaat te formatteren (en 9TB data te verliezen, maar de belangrijke documenten staan ook in de cloud), te verkopen als 'ie weer werkt en vrolijk op een ander merk over te stappen. Wat mij betreft zijn deze tijdlijnen te belachelijk voor woorden als je business het leveren van een gedegen opslagsysteem is. Zo heb ik alsnog niet veel aan m'n RAID6 (ik dacht naïef dat mijn schijven de zwakke plek zouden zijn, niet de NAS zelf...).

Dank voor het luisteren ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2013 13:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-09 19:01
Ben al een tijdje aan het trachten spotweb te installeren. ik krijg alleen ipkg niet aan de gang. Had al eerder in het spotweb draadje hulp gekregen maar dit is een meer gepast forum.

De installatie van ipkg leek telkens goed te verlopen maar 'ipkg update' gaf telkens enkel 'successfully terminated' terug. ipkg werkte dus niet helemaal.

Ik de syno wiki gevolgd om ipkg te installeren maar dit werkt dus niet.

Inmiddels ipkg verwijderd. volgens:
  rm -rf /volume1/@optware
  rm -rf /usr/lib/ipkg

Wanneer ik dan opnieuw wil installeren dan krijg ik wel een foutmelding. Iemand enig idee hoe het kan dat de bootstrap geen dir's aan kan maken? Het lijkt me een rechten probleem oid maar ik log in als root.

DiskStation> sh syno-i686-bootstrap_1.2-7_i686.xsh
Optware Bootstrap for syno-i686.
Extracting archive... please wait
bootstrap/
bootstrap/bootstrap.sh
bootstrap/ipkg-opt.ipk
bootstrap/ipkg.sh
bootstrap/optware-bootstrap.ipk
bootstrap/wget.ipk
1216+1 records in
1216+1 records out
Creating temporary ipkg repository...
Installing optware-bootstrap package...
Unpacking optware-bootstrap.ipk...Done.
Configuring optware-bootstrap.ipk...mount: mounting /volume1/@optware on /opt failed: No such file or directory
mkdir: can't create directory '/opt/etc': No such file or directory
chmod: /opt/etc: No such file or directory
mkdir: can't create directory '/opt/var/': No such file or directory
chmod: /opt/var: No such file or directory
mkdir: can't create directory '/opt/tmp': No such file or directory
chmod: /opt/tmp: No such file or directory
mkdir: can't create directory '/opt/lib': No such file or directory
chmod: /opt/lib: No such file or directory
//tmp/ipkg/info/optware-bootstrap.ipk.preinst failed. Aborting installation of optware-bootstrap.ipk
Installing ipkg...
Unpacking ipkg-opt.ipk...Done.
Configuring ipkg-opt.ipk...WARNING: can't open config file: /usr/syno/ssl/openssl.cnf
tar: can't make dir ./opt/etc: No such file or directory
tar: can't create directory './opt/etc': No such file or directory
tar: can't open './opt/etc/ipkg.conf': No such file or directory
Done.
Removing temporary ipkg repository...
Installing wget...
bootstrap.sh: line 55: /opt/bin/ipkg: not found

BusyBox v1.16.1 (2013-04-16 20:14:37 CST) built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

DiskStation>

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:22
waarom niet gewoon de repository van martijn toevoegen en daar vanuit spotweb installeren?

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Welke repository is dat? Ik ben ook wel benieuwd :)

nevermind hier dus: [Synology] Packages

[ Voor 45% gewijzigd door Afvalzak op 13-08-2013 14:54 ]

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Afvalzak schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:50:
Welke repository is dat? Ik ben ook wel benieuwd :)

nevermind hier dus: [Synology] Packages
http://synology.mdevries.org/spkrepo/packages

@clifdon.
Bootstrappen is het makkelijkst door deze repo toe te voegen:
http://packages.quadrat4.de/

en de bootstrap installer via een package te installeren.

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:38

jbbrans

Ik heb een aantal vragen. Ik heb wel een aantal pagina's van dit topic doorgelezen, maar niet alles.

Voor een collega heb ik een paar jaar geleden een ds1511+ geinstalleerd en daar toen de laatste (3.1 geloof ik) dsm op gezet. Kan hij die nu zonder problemen en zonder data verlies, opwaarderen naar dsm 4.x? En heeft dat nog voordelen, of moeten er weer allemaal rechten ingesteld worden?

Die installatie is een paar jaar geleden gebeurt en dat was mijn eerste en enige nas, ik weet er weinig meer van.
Nu heb ik mezelf getrakteerd op een 1512+ en moet weer van alles leren.
Wat ik wel nog weet, is dat de raid build erg lang duurde.
Ik heb ooit ergens iets gelezen dat het builden van een raid versneld kan worden door een parameter te veranderen, klopt dit ook van een kale build? Ik wil shr-2 raid gaan draaien, met voorlopig 4 schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:31:
Even ventileren: wat is de Synology support verschrikkelijk slecht.
Opzich jammer dat ze het laten afweten.. over het algemeen is support juist vrij goed van ze. Zelf al diverse bugs ingeschoten en altijd binnen 2/3 dagen reactie en navraag zonder standaard vragen maar direct gericht op de inhoud van het report. Hel zelf zulke ervaringen met thecus.
Hoe dan ook, iets als critical business gebruiken zonder 4h support contract is natuurlijk je eigen (uiteraard financieel overwogen ;)) keuze geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:31:
Even ventileren: wat is de Synology support verschrikkelijk slecht. Woensdag een ticket ingeschoten omdat na een herinstallatie de volumes niet meer herkend werden. Doodse stilte tot aan het weekend, waarna een tweet ervoor zorgde dat iemand in de VS (die over de social media gaat) managers in de VS en Taiwan heeft gemaild. Dankzij dat is mijn ticket gisteren (maandag) opgemerkt, na 5 volle dagen. Op de standaardvragen die ze toen stelden (en ik al beantwoord had in mijn ticket) heb ik binnen 10 minuten antwoord gegeven. Vervolgens weer 17 uur stil en daarna mail met een vraag die ze ook eerder hadden kunnen stellen. Binnen 2 uur beantwoord, waarna het nu alweer bijna 12 uur stil is. In totaal ben ik nu dus ruim 6 dagen verder en is men niet verder gekomen dan het sturen van standaardreply's (en drie keer inloggen via Telnet, zonder daar terugkoppeling over te geven).

Ik sta op het punt om het apparaat te formatteren (en 9TB data te verliezen, maar de belangrijke documenten staan ook in de cloud), te verkopen als 'ie weer werkt en vrolijk op een ander merk over te stappen. Wat mij betreft zijn deze tijdlijnen te belachelijk voor woorden als je business het leveren van een gedegen opslagsysteem is. Zo heb ik alsnog niet veel aan m'n RAID6 (ik dacht naïef dat mijn schijven de zwakke plek zouden zijn, niet de NAS zelf...).

Dank voor het luisteren ;)
eigenlijk ook nooit problemen gehad met support, maar om dan even wat makkelijkere vragne te stellen;
wat is het probleem dan eigenlijk?

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon een "echte" router achter plaatsen. Die dingen van de providers zijn altijd van een minimale kwaliteit. Ik heb ereen van Ziggo maar heb daar mooi mijn Netgear router achtergeplaatst en hele huis bekabeld. Alleen laptop en mobiele telefoons hangen aan wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-09 09:06
Zijn er verschillen tussen de DS209j en de DS112J, buiten dat de ene 1 extra bay heeft?
Kan nergens de specificaties makkelijk vergelijkbaar terugvinden.
Heb de extra bay nu (nog) niet nodig, maar kan de DS209j goedkoper krijgen (wel gebruikt).

Is de DS112J een goede keuze voor een 1 bay nas? Gaat om opslag van bestanden om deze elders te benaderen en het downloaden van torrents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
freak1 schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 17:33:
[...]

eigenlijk ook nooit problemen gehad met support, maar om dan even wat makkelijkere vragne te stellen;
wat is het probleem dan eigenlijk?
Ik ook niet.
Ben zeer goed door ze geholpen toen ik de DSM maar niet geupgrade kreeg (ongeveer 1,5 jr geleden denk ik). Ze hebben toen zelfs mijn NAS op afstand overgenomen (uiteraard nadat ik een specifieke user profiel voor hun had aangemaakt). Probleem bleek veroorzaakt te worden door de versie van SabNZB dat er op stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remcoboy1479 schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 09:32:
Zijn er verschillen tussen de DS209j en de DS112J, buiten dat de ene 1 extra bay heeft?
Kan nergens de specificaties makkelijk vergelijkbaar terugvinden.
Heb de extra bay nu (nog) niet nodig, maar kan de DS209j goedkoper krijgen (wel gebruikt).

Is de DS112J een goede keuze voor een 1 bay nas? Gaat om opslag van bestanden om deze elders te benaderen en het downloaden van torrents.
1) 112J is sneller: cpu 1Ghz versus 266Mhz, geheugen 128MB vs 64MB. Even diepere verschillen achterwege gelaten
2) 09 series wordt niet meer ondersteund na DSM4.2. Dit zou betekenen dat je aankomende update al niet kan draaien. 4.3 is al tijdje in beta dus zal nog wel dit jaar gereleased worden.

Uiteraard kan ik niet in je portemonnee kijken maar zou voor je zelf afvragen: wanneer heb ik tweede bay wel nodig? en heb ik dan de 209j nog wel?
Als je een nas intensief gebruikt wil je vaak mee groeien en dus vaker vervangen voor nieuwere varianten.. Ik kom van een 1 bay zit nu aan een 2 bay en volgende wordt een 4 bay (als ik ruimte niet onder controle krijg).

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
Quakie schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:44:
[...]

1) 112J is sneller: cpu 1Ghz versus 266Mhz, geheugen 128MB vs 64MB. Even diepere verschillen achterwege gelaten
2) 09 series wordt niet meer ondersteund na DSM4.2. Dit zou betekenen dat je aankomende update al niet kan draaien. 4.3 is al tijdje in beta dus zal nog wel dit jaar gereleased worden.

Uiteraard kan ik niet in je portemonnee kijken maar zou voor je zelf afvragen: wanneer heb ik tweede bay wel nodig? en heb ik dan de 209j nog wel?
Als je een nas intensief gebruikt wil je vaak mee groeien en dus vaker vervangen voor nieuwere varianten.. Ik kom van een 1 bay zit nu aan een 2 bay en volgende wordt een 4 bay (als ik ruimte niet onder controle krijg).
Bedankt voor je antwoord! Gelukkig had ik de 112j in een opwellig bij Wehkamp gekocht (laatste 2 beschikbaar).

Helaas krijg ik deze alleen niet werkende. Heb een (voor een kwart gevulde) 1tb Barracuda Green (ST1000DL03) erin gezet, maar alle 3 de lampjes gingen knipperen (Volume verminderd, vastgelopen of geen volume, Netwerk is actief en schijf wordt gebruikt). Daarna heb ik hem op de pc aangesloten, gecontroleerd en hersteld en nog een poging gedaan, maar dit hielp niet. Daarna geformateerd in EXT3, helaas weer zonder succes.
Wat kan ik nu het beste doen?

EIDT: De ext3 format is nog niet doorgevoerd zag ik, ben hem nu opnieuw aan het formatteren.
EDIT2: Heeft geen nut gehad.
EDIT3: NTFS hielp ook niet..
EDIT4: Schijf is compatible. http://www.synology.com/s...1&hd_select_ds=DS112j#101

[ Voor 13% gewijzigd door remcoboy1479 op 14-08-2013 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Je moet hem gewoon formatteren via je synology (ext4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
DukeBox schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 14:57:
Je moet hem gewoon formatteren via je synology (ext4).
Dat gaat dus niet. Zodra ik hem erin doe en opstart, gaat het statuslampje oranje knipperen, dat er dus iets met de harddisk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Als je alle partities van de schijf eraf gooit, en deze dan in de NAS doet, zou die prima geformatteerd moeten kunnen worden.

Zo niet, dan ben ik toch bang dat de schijf kapot is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
cypher21 schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 16:42:
Als je alle partities van de schijf eraf gooit, en deze dan in de NAS doet, zou die prima geformatteerd moeten kunnen worden.

Zo niet, dan ben ik toch bang dat de schijf kapot is
Helaas heeft dat ook niet geholpen.
De schijf werkt aan de pc wel. Wat kan er aan kapot zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remcoboy1479 schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 16:30:
[...]

Dat gaat dus niet. Zodra ik hem erin doe en opstart, gaat het statuslampje oranje knipperen, dat er dus iets met de harddisk is.
Dat knipperende status lampje is toch geen probleem, dat hoort zo.
Welke melding krijg je als je met de synology assistant tool de synology probeert te installeren?

[ Voor 16% gewijzigd door job op 14-08-2013 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout33
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04 20:29
Hallo,
ik heb onlangs een ds213j aangeschaft met 2x 3TB seagate barracuda 7200rmp harddisks.
Harddisks staan in SHR (synology hybrid RAID), bestandssysteem ext4.

De synology nas hangt direct aan m'n router (TP-link, 300Mbit). Nu het probleem, wanneer ik vanaf m'n laptop bestanden wil kopiëren naar of van mijn nas, haal ik een maximumsnelheid van 1,5MB/s. Dit is dus supertraag, en moet duidelijk sneller kunnen lijkt mij.
M'n laptop is verbonden via wifi bij vol signaal, verbinding router-laptop kan bijna niet beter.

Wanneer ik SSH het commando fdisk -lu uitvoer, is dit het resultaat:
http://grab.by/pmpO

Iemand met een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
job schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 18:37:
[...]

Dat knipperende status lampje is toch geen probleem, dat hoort zo.
Welke melding krijg je als je met de synology assistant tool de synology probeert te installeren?
Geen, hij kan hem niet eens vinden.
Ik hang de DS met lege hdd aan de router en probeer de DS te benaderen via de Assistant vanaf een draadloze pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:16

kraats

Ik rol

remcoboy1479 schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 19:02:
[...]

Geen, hij kan hem niet eens vinden.
Ik hang de DS met lege hdd aan de router en probeer de DS te benaderen via de Assistant vanaf een draadloze pc.
probeer ze eens bedraad te koppelen. Bij mijn router lukt het niet om een kale Synology via een draadloze verbinding te vinden via Assistent

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
kraats schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 19:12:
[...]
probeer ze eens bedraad te koppelen. Bij mijn router lukt het niet om een kale Synology via een draadloze verbinding te vinden via Assistent
Heb de DS al 1-op-1 aan mijn pc gehangen, maar dat hielp ook niet.
Straks even een bedraade pc proberen.

EDIT: De firewall was de boosdoener. Bedankt voor de hulp!

[ Voor 7% gewijzigd door remcoboy1479 op 14-08-2013 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-12-2021
Hallo! :)

Inmiddels heb ik al 'n tijdje een Synology 1812+ en ben hier bijzonder tevreden mee! Snel, maakt amper geluid en eindelijk kan ik 'n hoop broddel van verschillende schijven samenbrengen.
Nu doet zich alleen 't volgende probleem voor: als ik vanaf een USB-stick of de C:-schijf een map wil verplaatsen naar de Synology krijg ik de melding 'De bestandsnaam is te lang voor de doelmap.' Het is inderdaad een vrij lange naam, maar wanneer ik 'm naar bijvoorbeeld een andere schijf verplaats jengelt-ie niet.

Mijn vraag: is dit een instelling die ik aan moet passen, of heb ik pech en is dit gewoon zoals 't gaat zijn? Zou erg rot wezen, aangezien ik best wat bestanden heb met lange namen. (Zoals legale bootlegs uit de 70s van bands die duchtig jamden.)
Alvast bedankt! ;)

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik denk dat voor mijn setup (Synology 413 + 4 x WD Red 3 TB) de beste opties SHR en Raid 5 zijn (of evt gewoon 4 losse volumes). Ik wil graag veel backup/opslagruimte hebben en profiteren van enige veiligheid. Ik begrijp dat dit bij losse volumes natuurlijk minder is, maar bij elk van de 3 opties wil ik natuurlijk de allerbelangrijkste zaken (foto's en dergelijke) daarnaast ook op een losse externe schijf plaatsen.

Kan iemand mij uitleggen wat nu echt het verschil is tussen Raid 5 en SHR? Ik begrijp dat bij Raid 5 er een disk kan uitvallen en bij SHR dit er bij 4 schijven zelfs 2 kunnen zijn?

• cypher21
Ligt eraan of je SHR of SHR-2 instelt ;)

SHR is in principe raid-5, maar veel flexibeler, en werkt al met 2 schijven. SHR-2 is raid-6 maar flexibeler

lees dit maar eens door:
http://forum.synology.com...s_Synology_Hybrid_RAID%3F

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat komt grotendeels overeen met de informatie op de Synology website, die ik al gelezen had. Evengoed bedankt natuurlijk. Ik snap echter nog steeds niet helemaal het verschil.

Eigenlijk zijn ze dus gelijk, maar is SHR flexibeler. Dus is het logischer om voor SHR te gaan. Klopt dit?

[ Voor 35% gewijzigd door Jorgen op 15-08-2013 12:55 ]

Botsproefpop schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 19:33:
Mijn vraag: is dit een instelling die ik aan moet passen, of heb ik pech en is dit gewoon zoals 't gaat zijn? Zou erg rot wezen, aangezien ik best wat bestanden heb met lange namen. (Zoals legale bootlegs uit de 70s van bands die duchtig jamden.)
Alvast bedankt! ;)
Gek probleem, want linux kan veel langere bestandsnamen, en padnamen aan dan windows.
Misschien dat het een probleem is met smb (of dat de boel eerst op een tijdelijke locatie wordt geparkeerd en daarmee over de limiet van windows gaat).
Wat je kan proberen is een ander protocol te gebruiken om de boel te verplaatsen (scp of ftp) of via filestation.

• cypher21
Jorgen schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 12:54:
Dat komt grotendeels overeen met de informatie op de Synology website, die ik al gelezen had. Evengoed bedankt natuurlijk. Ik snap echter nog steeds niet helemaal het verschil.

Eigenlijk zijn ze dus gelijk, maar is SHR flexibeler. Dus is het logischer om voor SHR te gaan. Klopt dit?
Ja, dat staat ook uitgelegd in die link die ik stuurde, inclusief plaatjes met verschillen tussen SHR en raid-5.

met SHR is het makkelijker een volume uit te bereiden met extra schijven of grotere schijven, dit is met raid-5 vrijwel niet mogelijk.

Nadeeltje is wel dat SHR alleen ondersteund wordt door Synology NASsen, dus mocht je ooit overstappen naar een andere NAS, en je schijven over willen zetten heb je pech.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Voorlopig krijg ik straks mijn allereerste NAS binnen en als mijn hooggespannen verwachtingen kloppen, dan wil ik voorlopig niet naar een ander merk. Ik ga voor SHR. Dankjewel allemaal! :)

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik was gister bij de mediamarkt en daar hadden ze ook nog de 212j staan. In hoeverre is de 213j al veel beter dan de 212?

• cypher21
Ferra schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 14:06:
Ik was gister bij de mediamarkt en daar hadden ze ook nog de 212j staan. In hoeverre is de 213j al veel beter dan de 212?
http://www.synology.nl/products/compare_spec.php?lang=us

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Ferra, in zo verre dat de specs anders zijn.. of die voor jou beter is is afhankelijk van het gebruik.

b.t.w. bij ons zijn sinds vandaag alle WD red's vervangen voor Seagate nasdrive. De hoge uitval (voornamelijk in het begin) heeft ervoor gezorgd dat de leverancier de 3TB WD's terugneemt (inruil) voor nieuwe 4TB Seagates.
Mijn units thuis zijn ook via de zaak gekocht dus daar heb ik ook een mazzeltje :)
(Gaat totaal om 82 HDD's b.t.w.)
We gaan ook meteen gebruik maken van SSD acceleratie op een aantal test units. Via synology al de aangepaste configuratie bestanden gekregen voor 1 SSD (read cache) of 2 SSD's (mirror, rea&write cache). Eerst nog een flinke klus om all HDD's te wisselen (telkens array een voor een rebuilden) en dan eens flink testen. Overigens wel grappig om te weten dat een raid5 rebuild naar een 4TB seagate sneller gaat dan een 3TB WD.

[ Voor 35% gewijzigd door DukeBox op 15-08-2013 14:34 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat is er exact met jouw reds aan de hand dan? Ik krijg er namelijk zo meteen 4 binnen...

Kan ik trouwens als ik voor SHR kies, ook nog partities maken?

[ Voor 27% gewijzigd door Jorgen op 15-08-2013 14:35 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Wij hebben vanaf het begin (de eerste RED series) meer dan 70% uitval en zijn overduidelijk niet de enige.

Ja, je kan per volume op je array een ander type raid kiezen waaronder shr.
Het exacte antwoord op jouw vraag is overigens nee, je moet volumes (partities is hier het verkeerde woord) aanmaken en daar wijs je een raid policy aan toe.
Je kan zelf verschillende per volume uitmaken welke hdd's er onder vallen.

Voorbeeld, 6x 3TBHDD's hier kan je 6x1.5TB toewijzen aan volume1 in raid 6, 3x1.5TB toewijzen in shr1 aan volume2 en 3x1.5TB in SPAN aan volume3. Of het performance technisch slim is even daargelaten.

[ Voor 79% gewijzigd door DukeBox op 15-08-2013 14:45 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik dacht dat het wellicht handig zou zijn om een partitie/volume te hebben voor muziek, foto's, films, documenten, backups, etc. Zo hoefde je dan maar 1 partitie/volume te formatteren bijvoorbeeld. (Maar goed, kennelijk is dit niet handig dus.)

Als ik dus met 4 x 3TB (WD Red) en SHR aan de slag ga, heb ik dus meer aan 1 groot volume van 9 TB als ik je goed begrijp.

• cypher21
Ik zou een volume aanmaken, en meerdere shares voor muziek, foto's, films, documenten, backups, etc.

Een share is eigenlijk niets meer dan een directory op het volume waaraan je verschillende rechten/toegang e.d. aan toewijst

[ Voor 39% gewijzigd door cypher21 op 15-08-2013 14:54 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Een share is in dat geval een soort map, begrijp ik.

Eerst de boel nog binnenkrijgen, dan vanmiddag/vanavond lekker aan de slag met mijn nieuwe speeltje!
Moet nog wel even bedenken hoe ik hem aan het Tele2 modem ga hangen.

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jorgen schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 14:56:

Moet nog wel even bedenken hoe ik hem aan het Tele2 modem ga hangen.
UTP kabel is wel handig :P

• jbbrans

jbbrans

Ik ben nu 2 dagen aan het stoeien met een 1512+ en krijg zicht hoe het een beetje werkt.

Ik heb een paar mappen aangemaakt en deze gekoppeld in windows 7.
Elke keer als ik nu de computer opstart, moet ik eenmaal de gebruikersnaam en wachtwoord ingeven om deze schijfletters/mappen te kunnen gebruiken.
Voor mij is dit geen probleem, ik werk al langer met computers, maar mijn vrouw ziet het nut er niet van in om elke keer als zij haar computer opstart en de foto map wil bereiken, dat ze dan ook een naam + wachtwoord moet invoeren.
Ik vink wel aan dat de naam + ww onthouden moet worden.

Kan dit onthouden worden en hoe?

• cypher21
Als je een map als netwerkschijf toevoegt, kun je een vinkje zetten bij gebruikersnaam en wachtwoord onthouden.

edit, niet goed gelezen, kennelijk werkt dit bij jou niet. Apart.. werkt hier namelijk prima op win7 en win8

[ Voor 33% gewijzigd door cypher21 op 15-08-2013 15:58 ]

zelfde naam en wachtwoord op zowel win7 als op Synology?

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:16

kraats

Ik rol

Ik gebruik op m'n Synology dezelfde inlognaam/ww combinaties als in Windows. Dan hoef ik helemaal geen credentials in te vullen

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• jbbrans

jbbrans

cypher21 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 15:57:
Als je een map als netwerkschijf toevoegt, kun je een vinkje zetten bij gebruikersnaam en wachtwoord onthouden.

edit, niet goed gelezen, kennelijk werkt dit bij jou niet. Apart.. werkt hier namelijk prima op win7 en win8
Ja ik vind het ook vreemd.
Het werkt op 2 computers niet.
kraats schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 16:03:
Ik gebruik op m'n Synology dezelfde inlognaam/ww combinaties als in Windows. Dan hoef ik helemaal geen credentials in te vullen
Ik start gewoon de computer op en hoef bij opstarten van windows geen wachtwoord in te vullen.

@dukebox hieronder:
Bedankt, dan weet ik dat en kan ik dat doorgeven.

[ Voor 33% gewijzigd door jbbrans op 15-08-2013 16:25 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Dan is dat normaal.. (automatisch) inloggen zonder ww geeft niet de mogelijkheid om je ww te onthouden.
Als je een windows ww instelt kan dat wel. En als je username/ww gelijk aan dat op je syno is hoef je zelfs helemaal niets te doen.
Er zijn diverse how-to's te vinden met aanvullende info over het koppelem van (smb) shares.

• cypher21
DukeBox schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 16:18:
Dan is dat normaal.. (automatisch) inloggen zonder ww geeft niet de mogelijkheid om je ww te onthouden.
Als je een windows ww instelt kan dat wel. En als je username/ww gelijk aan dat op je syno is hoef je zelfs helemaal niets te doen.
Er zijn diverse how-to's te vinden met aanvullende info over het koppelem van (smb) shares.
Ah inderdaad, niet aan gedacht.
Hier zijn alle windows users ook met WW ingesteld.

Echter start ik wel de PC zonder WW in te hoeven vullen.

Zijn oplossing zou idd zijn om een WW op de user te zetten, en dan op deze manier de pc te kunnen starten zonder ww in te hoeven voeren:

http://malwaretips.com/Th...-Auto-Login-for-Windows-7

• pietr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-09 13:50
Sinds gisteravond maar zo'n 5 uur geslapen. Oorzaak: een 213j aan de praat krijgen. Man, man, als dit gebruiksvriendelijk is, schiet mij maar lek. Die setupassistent is lang niet toereikend om alles in te stellen. Mijn Linksys EA6500 router staat bijvoorbeeld niet in de lijst en ook op de site van Synology is er niets over te vinden. Handmatig instellen lukt me niet. Is hier een workaround voor? In principe moet deze NAS toch plug and play zijn?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ als handmatig niet lukt zal dat de reden zijn dat het ook automatisch niet werkt. Zie overigens niet wat dit met de 'onbruikvriendelijkheid' van je syno te maken heeft.. :?

@cypher21, Ik vind het hoe dan ook onverstandig om zonder ww in te loggen. Als je ziet wat voor dingen er tegenwoordig op je pc zijn die middels een opgeslagen ww inloggen/verbinding maken. Als je pc gejat wordt kan de 'nieuwe eigenaar' zonder enige problemen overal bij. Als deze toegang tot je mail heeft wordt het al helemaal makkelijk om bijv. een pw reset te doen.

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 15-08-2013 16:39 ]

• cypher21
Mja, ieder zijn eigen keus ;) het is mijn vaste pc, die thuis staat en nergens naartoe gaat, als het om een laptop gaat ben ik het volledig met je eens.

Ik heb een ww op dat windows account nodig voor o.a. externe toegang en voor wat andere dingetjes, maar ik vind het irritant iedere keer mijn wachtwoord in te moeten tikken als ik de pc opstart of als deze uit de screensaver komt.

• hellboy123
Als je Windows installatie telkens naar het wachtwoord van je netwerkshare vraagt moet je even Configuratiescherm openen, zoeken op referentiebeheer en daar de NAS even toevoegen. Als deze er al tussen staat dan even verwijderen en opnieuw aanmaken. Heb het zelfde probleem gehad, en dit heeft het voor mij opgelost, ik heb als netwerk adres alleen het IP nummer van de nas opgegeven dus niet een specifieke map van de NAS.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat snap ik. ;)
Bedoelde meer dat het modem nu in een kamer staat, waar ik hem eigenlijk niet wil hebben.
Dus moet ook met de kabels en dergelijke aan de slag.

[ Voor 32% gewijzigd door Jorgen op 15-08-2013 18:36 ]

• pietr
DukeBox schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 16:37:
^ als handmatig niet lukt zal dat de reden zijn dat het ook automatisch niet werkt. Zie overigens niet wat dit met de 'onbruikvriendelijkheid' van je syno te maken heeft.. :?
Gebruiksonvriendelijk op het gebied van instellen. Ik had verwacht dat ik een/de wizard kon doorlopen en dat dan alles klaar was voor een basisconfiguratie.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat is er dan niet klaar aan je syno ?

• pietr
Mijn linksys EA6500 staat niet in de lijst en dat luistert heel nauw volgens Synology zelf. Op de site van Synology staat een workaround van DSM 3 volgens mij en die screenshots en de tekst stemmen niet overeen met DSM 4.2. Voor mij onvoldoende uitleg van begrippen. Omdat ik met de wizard niet alles ingesteld krijg, moet ik handmatig gaan invoeren en daar wordt het soms te technisch. Dat soort dingen. Als het goed is komt er vanavond of morgen iemand die verstand heeft van deze dingen, dus daar heb ik mijn hoop nu op gevestigd.
Ik denk dat DukeBox (en ik ook trouwens) benieuwd is naar waar je tegenaan loopt.
Nadat je synology geinstalleerd is kan je de overige zaken instellen door in je browser naar je synology te gaan.
De router die je hebt speelt verder niet echt een rol bij de installatie van je synology.

[ Voor 183% gewijzigd door job op 15-08-2013 22:14 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik krijg het niet voor elkaar om de Synology binnen het netwerk te vinden. De oranje led blijft knipperen.

Al geprobeerd:
  1. Ik heb de goede website gebruikt in IE en Chrome
  2. Ik heb alle aansluitkabels nagekeken (LAN-kabel zit in LAN1 van mijn Tele2/Davolink modem),
  3. Ik heb de software geprobeerd te starten vanaf de cd (werkt op een of andere manier kennelijk ook niet)
  4. Ik heb de software los gedownload en handmatig gestart, maar dan geeft hij aan dat er geen Synology in het netwerk aanwezig is
  5. Ik heb de Synology help page geraadpleegd: http://www.synology.nl/su...how.php?lang=nld&q_id=379, maar daar kom ik dus ook geen stap verder mee.
Iemand ideeën? Mag ik hem zomaar uit en weer aanzetten bijvoorbeeld?
(Mijn laptop maakt via wifi verbinding met het Tele2 modem)

[ Voor 3% gewijzigd door Jorgen op 15-08-2013 21:06 ]

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Kan je niet op je router zien of de synology wel verbonden is met je netwerk?

Je kan dit proberen als er nog niets op staat:
http://forum.synology.com...Reset_the_Synology_System

[ Voor 44% gewijzigd door Afvalzak op 15-08-2013 21:12 ]

Last.fm | Code Talks

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Op het Tele2 modem ziet het er zo uit:

Power: Led AAN
Status: Led knippert
DSL: Led AAN
LAN1: Led AAN, af en toe lichte knipper
Wifi: Led knippert

Jorgen schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 21:14:
Op het Tele2 modem ziet het er zo uit:
Het is interessanter om te kijken of je synology wel een ip adres krijgt. Je kan in het menu van je router/modem altijd zien welke apparaten een ip hebben gekregen. Maar ik verwacht daar geen probleem mee. Wel is het handig om op te schrijven welk ip je synology heeft. Kan je nog gebruiken om de oorzaak van jouw probleem mee te achterhalen.

Jouw probleem lijkt heel erg een probleem wat gisteren hier voorbij kwam. Toen was het een firewall op de pc die verkeerd stond afgesteld, alle firewalls dus eerst eens uitschakelen.
En kijk dan of je de synology kan pingen (met het ip adres wat je in je router/modem terugvindt. Helpt dat niet dan kan je de de pc/laptop ook via lan aan te sluiten, en de synology opnieuw te pingen.

[ Voor 10% gewijzigd door job op 15-08-2013 22:11 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

De online assistent vindt de 413 ook niet na een reset.
Ik sjouw zo de laptop even mee naar boven om te zien of een directe LAN-verbinding dan helpt.
Wanneer ik ook probeer om beide direct op elkaar aan te sluiten; welke kabel heb ik dan nodig?
LAN, of USB aan de voor/achterzijde?

Edit:
Uit en weer aanzetten heeft ook geen soelaas gebracht.
Ga dus nu laptop opstarten met lankabel erin.

[ Voor 16% gewijzigd door Jorgen op 15-08-2013 21:46 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Lan, met een vast IP.

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Je kan het best inloggen op je tele2 modem en dan inderdaad kijken wat het IP is van je synology.
Daar ping je naar en als je PC/laptop er dan nog niet bij kan dan zal het idd een firewal issue zijn lijkt mij.

Direct Syno op je Laptop via een UTP-kabel gaat (denk ik??) ook niet werken.

Last.fm | Code Talks

• jbbrans

jbbrans

Volgende vraag.

Slaapstand;
Ik heb de 1512+ nu 2 dagen draaien en doordat ik er nogal wat foto's op had gezet is de nas constant bezig geweest.
Maar nu heb ik al een halve dag dat ik niet het gevoel heb dat ie in slaapstand gaat.

Hoe kan ik controleren wat de slaapstand tegen houdt?

Als packages heb ik geinstalleerd: Sabnbzd, audio station, cloud station, photo station, videostation, subliminal, couchpotato server en sickbeard.

Kan het zijn, omdat ik met een aantal apparaten (computer die alleen maar aan staat en een VU+ satelliet ontvanger die een netwerk verbinding behoudt voor mediafiles) een verbinding behoudt, dat de nas daarom niet in slaapstand gaat?

Verwijderd

hallo allemaal,

ik gebruik al lange tijd een synology ds 1513 naar volle tevredenheid. nu wilde ik vandaag op mijn pc even een grote map(circa 9,6 Gb met bestanden van ronde de 250 mb p.s.) van de server halen. echter loopt deze zowel via verkenner als via de filstation in de dsm na 1-10% voltooid vast en gaat niet verder... de kopieer snelheid loopt dan ineens terug van 10.5 mb naar nul, en dan stopt het kopieren... iemand suggesties waardoor hij plots stopt?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2013 15:40 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Afvalzak schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 21:51:
Je kan het best inloggen op je tele2 modem en dan inderdaad kijken wat het IP is van je synology.
Daar ping je naar en als je PC/laptop er dan nog niet bij kan dan zal het idd een firewal issue zijn lijkt mij.

Direct Syno op je Laptop via een UTP-kabel gaat (denk ik??) ook niet werken.
Ik heb het IP nummer van het modem ingevuld en op de voorgeschotelde website gezocht naar apparaten die gebruik maken van het LAN. Geen succes. Ik zie nergens ook maar iets dat lijkt op de Synology.

Maakt het nog verschil dat ik gebruik maak van Norton 360 (en de meegeleverde firewall)?

• Buzzie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 13:40
Jorgen schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 22:19:
[...]

Ik heb het IP nummer van het modem ingevuld en op de voorgeschotelde website gezocht naar apparaten die gebruik maken van het LAN. Geen succes. Ik zie nergens ook maar iets dat lijkt op de Synology.

Maakt het nog verschil dat ik gebruik maak van Norton 360 (en de meegeleverde firewall)?
Die zou ik inderdaad even tijdelijk uit zetten

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ook geprobeerd en dat gaf in elk geval via IE en Chrome geen gevonden DS413.
Ik zal het nu ook eens via het tele2 modem proberen zonder firewall

Edit: Met LAN, zonder LAN, met Firewall, zonder Firewall, het doet allemaal niks.
Ik krijg ofwel überhaupt geen verbinding met internet (LAN) ofwel de NAS is onvindbaar.
De LAN verbinding geeft wel aan dat er 100Mbps verbinding is, maar dat er geen internetverbinding is.

Ik snap hier helemaal niks van.

De Firewall staat ondertussen dus maar weer aan.

Ik ga de NAS uitzetten en van het stopcontact losmaken. Morgen weer een dag.

[ Voor 62% gewijzigd door Jorgen op 15-08-2013 22:34 ]

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-09 13:57
Probeer het eens met de HD eruit. Grote kans dat je 'm dan wel vindt.... Of je daar dan blij mee moet zijn is weer een ander verhaal, wellicht probleem met een disk

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Net geprobeerd. Het oranje knipperlichtje werd... GROEN!
Alleen kan mijn laptop de NAS nog steeds niet vinden. Niet via wifi in elk geval. Getest met IE en Chrome, met & zonder firewall. Ook niet te vinden via het IP adres van mijn modem, ook niet via de Synology assistent. Ik ben nu dus 1 klein stapje verder, maar kan nog steeds niets... :?

En aangezien ik de LAN verbinding net ook al niet werkend kreeg op mijn laptop, is dat dus een 2e probleem dat verholpen dient te worden.

Edit: toen ik bovenkwam om de schijven er weer in te zetten, knipperde hij heel langzaam afwisselend groen en oranje.

Ik kom niet verder dan wat de LED tabel in dit document zegt: http://ukdl.synology.com/...13/Syno_QIG_4bay2_enu.pdf
Enkel er wordt niet gesproken over afwisselend groen en oranje.

[ Voor 26% gewijzigd door Jorgen op 15-08-2013 23:15 ]

Jorgen schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 22:19:
Als dit waar is, dat je synology geen ip adres heeft, is elke stap die je neemt om hem te vinden via de software totaal nutteloos. En nee, de firewall op je pc heeft hier geen invloed op.
Oftewel, er eerst voor zorgen dat het ding een ip adres krijgt. (met of zonder HD). Een ip is de eerste stap, daarna de HD en installeren.

Dus synology rechtstreeks via de lankabel aansluiten op de modem (of althans op het apparaat dat ip-adressen uitdeelt) en je syno inschakelen.
Kijk dan nog eens goed in je modem naar de apparaten die een ip adres krijgen. Jij weet welke apparaten er in je netwerk zitten en welke hostnamen ze hebben. Kijk of je je eigen laptop terugziet, dan weet je dat je in de goede lijst kijkt.
Alles wat je niet herkent zou je syno kunnen zijn, desnoods vul je van elk apparaat de eerste 6 tekens in op de volgende site: http://www.coffer.com/mac_find/
Zit de syno er echt niet bij, controleer dan de instellingen van je modem.. zijn er nog wel ip adressen over?? Deelt je modem wel adressen uit? Lan via je laptop werkt ook niet.. dus kijk daar naar.

Een oranje led is overigens geen probleem, dat kan van alles betekenen. Kijk in jouw handleiding om te zien wat het bij jouw model betekent.

En als straks je syno wel is terug te vinden in je modem en dus een ip adres heeft, dan kan je weer aan de slag met installatie (en desnoods je firewall weer uit).

[ Voor 11% gewijzigd door job op 15-08-2013 23:17 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hoi Job, ik zie geen enkel apparaat in mijn lijst staan als ik het IPadres van het tele2modem intyp.
Wellicht doe ik daar ook iets fout?

Als je nog zin hebt deze avond hier nog wat opmerkingen/vragen :) Als je geen zin meer hebt kan je altijd morgen weer verder troubleshooten.

- Ik kan niet zien wat jij ziet, dus ik weet niet waar jij kijkt (hint: zet hier wat plaatjes neer). Ik heb geen tele2 modem dus kan je niet vertellen waar jij moet kijken.

- Ik ga er dus vanuit dat jij alleen dat modem gebruikt en verder geen andere routers oid.. klopt dat?

- Normaal gesproken (vanuit de fabriek) staan modems en routers zo ingesteld dat de dhcp server aanstaat, deze dhcp server deelt ipadressen uit. Staat deze server uit, dan moet je zelf adressen toekennen. Dat kan met de synology pas nadat deze geinstalleerd is... kortom je wilt de dhcp aan hebben staan.

- Het kan ook zijn dat de pool van de ip adressen op is, dan moet je die vergroten.

- Krijgt de synology geen ip adres, dan neem deze er zelf een aan in de apipa range (169.254.*.*). Je zou dan de lanpoort van je laptop zelf een ip kunnen geven, bijvoorbeeld: 169.254.3.12, en een subnet van 254.254.0.0.
Wellicht dat je dan verder komt (schakel wel je firewall uit).

[ Voor 27% gewijzigd door job op 15-08-2013 23:28 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Doe anders een een ping naar je broadcast ip en kijk in je arp tabel of je daar het mac adres ziet van je syno.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Kennelijk - en dat moet je maar weten - mag je LAN1/2 enkel gebruiken voor TV en LAN3/4 voor je apparaten. (Net gevonden op een tele2 forum) Dat dus nu geprobeerd en de Synology wordt gevonden. Het ledje blijft oranje knipperen, maar ik kan nu aan de installatie beginnen. Eens zien hoe het verder gaat.

Edit: @ Job en Dukebox: dit soort opmerkingen:
DukeBox schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 23:30:
Doe anders een een ping naar je broadcast ip en kijk in je arp tabel of je daar het mac adres ziet van je syno.
Zijn echt hocuspocus voor mij... O-) Alleen al het begrijpen van wat je daar zegt is een handeling op zich...

[ Voor 39% gewijzigd door Jorgen op 15-08-2013 23:36 ]

Jorgen schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 23:34:
Kennelijk - en dat moet je maar weten - mag je LAN1/2 enkel gebruiken voor TV en LAN3/4 voor je apparaten.
Dat moet je maar net weten inderdaad. :D
Zou slim zijn als ze dat ook duidelijk aangeven met kleuren op de achterkant bijvoorbeeld. Of het woord tv zou handig zijn :)
Dat dus nu geprobeerd en de Synology wordt gevonden. Het ledje blijft oranje knipperen, maar ik kan nu aan de installatie beginnen.
Oranje ledje is volstrekt normaal. Dat betekent dat de HD geen geldige partitie heeft (wat in jouw geval gewoon correct is).

Succes.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 15-08-2013 23:47 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Moet ik de "moeilijke opdrachten" van jou en van Dukebox nog proberen? Nu even niet meer, denk ik he?

In elk geval voor nu enorm bedankt allemaal! Hopelijk ga ik straks naar bed zonder nieuwe vragen te hebben die met het vinden in het netwerk te maken hebben.

==================

Goedemorgen!
Wat duurt zo'n pariteitscontrole lang zeg: al 10 uur en 42 minuten over 54,78%.
Doet mijn laptop dit eigenlijk, of de NAS zelf ?

Enfin, ik ben ontzettend blij dat hij nu tenminste wat doet! :) :)

[ Voor 31% gewijzigd door Jorgen op 16-08-2013 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
Jorgen schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 23:56:
Moet ik de "moeilijke opdrachten" van jou en van Dukebox nog proberen? Nu even niet meer, denk ik he?

In elk geval voor nu enorm bedankt allemaal! Hopelijk ga ik straks naar bed zonder nieuwe vragen te hebben die met het vinden in het netwerk te maken hebben.

==================

Goedemorgen!

Enfin, ik ben ontzettend blij dat hij nu tenminste wat doet! :) :)
goed dat het uiteindelijk gelukt is! Pariteitscontrole duurt erg lang, afhankelijk van de schijven die je geinstalleerd hebt. Gelukkig is dit maar eenmalig, bij mij duurde het met 2 schijven van 3tb dik 24 uur. In de tussentijd kan en mag je de NAS gewoon al gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jorgen schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 23:56:
nope, dat was om te achterhalen waarom je de syno niet kon bereiken.
Nu werkt alles, dus die handelingen kan je achterwege laten. Gewoon gebruiken dat ding. :)
Goedemorgen!
De nas, en dat het lang duurt is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

En ik kan zonder problemen al dingen er naartoe verplaatsen, of installeren?
Handig. Alleen dan gaat de pariteitscontrole vast nog langer duren.

Als 2 x 3 TB al 24 uur duurde, dan kan ik mijn lol op. (4 x 3 TB)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:51
Hallo allemaal,

Ben sinds vandaag ook in het bezit van een synology nas (ds213j).
Mij lukt het niet om SABNZB en dergelijke te installeren. Heb de python package geinstalleerd maar de app blijft zeuren dat python geinstalleerd moet worden.

Heb gegoogled en alles maar kennelijk voldoet de python app van synology niet. Waar kan ik een goede versie vinden zodat ik SABNZB kan installeren?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
ik heb sabnzb gewoon geinstalleerd via het package center van Synology zelf. Dat is een fluitje van een cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet niet de versie van Synology nemen maar een andere van synology community.
Echter waren er problemen met hun link naar de apps. Die schijnt niet te werken.. Er is hier een aantal pagina's terug een link gepost die wel zou moeten werken. Als je die toevoegt als kanaal krijg je meer apps te zien die je kunt installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:51
Quakie schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 12:45:
Je moet niet de versie van Synology nemen maar een andere van synology community.
Echter waren er problemen met hun link naar de apps. Die schijnt niet te werken.. Er is hier een aantal pagina's terug een link gepost die wel zou moeten werken. Als je die toevoegt als kanaal krijg je meer apps te zien die je kunt installeren.
Bedankt! wel raar gekeken bij de synology community maar zou zweren dat hij er eerst niet tussen stond... nu wel! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Waarschijnlijk kan ik de NAS net zo naar mijn eigen zin indelen en gebruiken als ik doe met mijn externe hdd's, maar zijn er ook tips & trucs om dit zo handig mogelijk te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is te algemeen, geen idee wat je in je hoofd hebt of er mee wilt gaan doen.

probeer eerst je structuur helder te krijgen, taken van het apparaat, etc.

Een basis voorbeeld:. er zijn mensen die werken vanaf hun device en backuppen alles naar NAS toe. Er zijn mensen die werken niet lokaal maar alles vanaf de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

OK.
  • Ik wil hem gebruiken als backup voor al mijn foto's en homevideo's en deze moeten ook vanaf de NAS te benaderen zijn. (Photostation???)
  • Verder wil ik dat de NAS 's nachts gaat downloaden (series, films) (-> CP, SB, Sab, etc)
  • Ik schrijf veel rapporten, verslagen en handelingsplannen. Deze moeten ook worden ge-back-upt naar de NAS. Evt. moet ik deze vanaf een andere locatie (mijn werk) veilig kunnen benaderen, zonder me zorgen te maken over hoe veilig de systeembeheerder de werkpc heeft ingesteld.
  • Ik heb een enorme collectie cd's en dvd's en die wil ik omzetten naar bestanden. Deze moeten niet op de laptop staan, maar op de Synology. De muziek heeft voor een flink deel al een mappenstructuur. De films nog niet/nauwelijks.
  • Alle belangrijke/onvervangbare data wil ik ook ge-back-upt hebben naar een externe hdd.
Dat soort dingen dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Tsja, dat kan op heel veel manieren ingesteld worden.

Ik zou je toch aanraden de site van synology te bezoeken en daar wat handleidingen e.d. te bekijken.
Staat daar allemaal piekfijn uitgelegd.

Dit : "zonder me zorgen te maken over hoe veilig de systeembeheerder de werkpc heeft ingesteld."

is echter wel een hekel punt. Als de beveiliging goed is ingesteld, en er geen externe poorten benaderd mogen worden, off applicaties geinstalleerd kan worden kun je dat voor het grootste gedeelte wel vergeten

[ Voor 4% gewijzigd door cypher21 op 16-08-2013 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jbbrans schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 21:56:
Volgende vraag.

Slaapstand;
Ik heb de 1512+ nu 2 dagen draaien en doordat ik er nogal wat foto's op had gezet is de nas constant bezig geweest.
Maar nu heb ik al een halve dag dat ik niet het gevoel heb dat ie in slaapstand gaat.

Hoe kan ik controleren wat de slaapstand tegen houdt?

Als packages heb ik geinstalleerd: Sabnbzd, audio station, cloud station, photo station, videostation, subliminal, couchpotato server en sickbeard.

Kan het zijn, omdat ik met een aantal apparaten (computer die alleen maar aan staat en een VU+ satelliet ontvanger die een netwerk verbinding behoudt voor mediafiles) een verbinding behoudt, dat de nas daarom niet in slaapstand gaat?
Scant Sickbeard, Couchpotato, subliminal, Sabnzbd niet om de zoveel tijd een map. Zo ja dan houdt hij disk activiteit en gaat hij niet in slaapstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jorgen schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:53:
OK.
  • Ik wil hem gebruiken als backup voor al mijn foto's en homevideo's en deze moeten ook vanaf de NAS te benaderen zijn. (Photostation???)
  • Verder wil ik dat de NAS 's nachts gaat downloaden (series, films) (-> CP, SB, Sab, etc)
  • Ik schrijf veel rapporten, verslagen en handelingsplannen. Deze moeten ook worden ge-back-upt naar de NAS. Evt. moet ik deze vanaf een andere locatie (mijn werk) veilig kunnen benaderen, zonder me zorgen te maken over hoe veilig de systeembeheerder de werkpc heeft ingesteld.
  • Ik heb een enorme collectie cd's en dvd's en die wil ik omzetten naar bestanden. Deze moeten niet op de laptop staan, maar op de Synology. De muziek heeft voor een flink deel al een mappenstructuur. De films nog niet/nauwelijks.
  • Alle belangrijke/onvervangbare data wil ik ook ge-back-upt hebben naar een externe hdd.
Dat soort dingen dus. :)
Ik had in begin moeite met het opgeven van lokaal opslaan...

Zoals aangegeven door Cypher, lees jezelf even in en test daarna het in klein uit om te zien of het bevalt.

Ik zelf zou in jou geval het volgende doen:

Alle foto's in photostation (standaard share is photo)
Alle homevideo's in video station (is aan te geven welke map valt onder home video)
Alle video's in video station (standaard share is video)
Alle muziek in audio station (standaard share is music)
Cloud Station voor je documenten (wordt gesynct op de achtergrond, dus snelheid van lokale opslag zoals een SSD, plus NAS houdt versies bij)

Nadeel is dat je wel je backup goed moet bijhouden want alles staat alleen op je NAS (behalve cloud station bestanden)

Pagina: 1 ... 28 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.

Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:

<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]