NAS met remote access

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 12:47
Ik houd me sinds enkele maanden met fotografie bezig, en ik zou mijn foto's van overal willen kunnen bekijken. Ik heb al accounts bij SkyDrive, DropBox en Google Drive, but that just doesn't cut it; er is niet genoeg ruimte voor mijn hi-res afbeeldingen. Daarom dacht ik aan een NAS met remote access.

Ik ken zelf niets van NASs dus dit is een (aankoop)adviestopic met enkele vraagjes.
  • Wordt een NAS geleverd met een OS (hangt dat van de fabrikant af) of moet je er zelf eentje op zetten? Zo ja, welk OS wordt aangeraden?
  • Wat is een minimum budget dat je voor enkel je NAS moet vrijmaken? (excl. HDD)
  • Zijn "green" schijven (of 5400rpm schijven) snel genoeg om te streamen naar andere apparaten?
  • Is WiFi snel genoeg om (Full) HD content te streamen naar andere apparaten?
Wat ik zoek (een aanrader is welkom!):
  • Een NAS waar ik minstens 2x 2TB Green schijven in kwijt kan
  • WiFi mogelijkheden
  • Energiezuinig en stil
  • Een niet te ingewikkeld OS
  • Remote access
  • Zal gebruikt worden om 1. Foto's op te slaan en vanop andere apparaten (ook buiten het thuisnetwerk indien mogelijk) te bekijken en bewerken 2. Videobestanden op op te slaan en via het thuisnetwerk te streamen naar andere apparaten
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 13:12

woutur

Klauwtjes uit!

Elke budget NAS van bijv. Synology of QNAP kan wat jij wilt en heeft een eigen OS aan boord. Zoek maar in de pricewatch (wat ook van je verwacht wordt in dit forum) naar wat dat kost. Op je eerste 4 vragen is het antwoord allemaal: ja en tussen de €200~400

Op de rest van je vragen: google er even naar. Diverse sites hebben vergelijkingstests tussen allerlei NAS'en. Als het om goede budget oplossingen gaat: kijk naar Synology. Software is goed, dingen zijn stil.

Wat veel belangrijker is zijn de volgende zaken om rekening mee te houden:
Als ik het goed begrijp heb je 4 TB aan foto's en video's die je aan je netwerk wil hangen en een gedeelte ervan beschikbaar wilt maken via internet?

Voordat je daar aan begint: wat verwacht je van de internet service? Binnen je netwerk zal elke budget pc/NAS genoeg zijn om te kunnen streamen naar andere apparaten. Het gaat slechts om wat netwerkactiviteit en via WiFi zal dat prima gaan. Op het moment dat jij je 10 megapixel foto's van elk 6 MB over internet beschikbaar wil maken heb je een redelijke internetpijp nodig. Skydrive, DropBox en Google Drive beschikken over genoeg bandbreedte om dit goed te doen. Voor je NAS thuis: even bladeren door je collectie op een remote locatie zal zelfs met 10mbit up op z'n best voor elke foto 6 seconden duren. Dus dan moet je fotocollectie ten eerste thumbnails hebben om makkelijk te kunnen kiezen, daarna een medium size afbeelding hebben om normaal te kunnen browsen door je foto's en de mogelijkheid moeten kunnen bieden om de foto als origineel bestand te kunnen downloaden. Met het origineel op een remote locatie kun je dan aan aan de slag om deze te bewerken.

Dat wordt dus even inlezen in de materie voor je ;) Ik heb geen flauw idee welke NAS'en en hun software deze dingen allemaal ondersteunen maar die zijn er vast wel. Succes en vergeet niet te vertellen wat je gekozen hebt. Misschien help je er iemand anders mee hier.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
woutur schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 11:42:
Wat veel belangrijker is zijn de volgende zaken om rekening mee te houden:
Als ik het goed begrijp heb je 4 TB aan foto's en video's die je aan je netwerk wil hangen en een gedeelte ervan beschikbaar wilt maken via internet?
Bedankt voor je antwoord! Dat is inderdaad de bedoeling. Van snelheid over het internet verwacht ik niet al te veel.Het is niet voor professioneel gebruik, dus of het nu 2 seconden of 6 seconden duurt voor een afbeelding geladen is, is niet ZO een ramp.

Heb net heel wat artikels zitten lezen en er komen twee NASs goed naar voren. De DS213 Air en de DS413j. Het nadeel van de Air is dat hij "maar" twee schijven kan aansturen, met een simpele RAID 1 setting zit je dan al vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 08:35
Synology heeft photostation wat goed werkt en waar je ook de mogelijkheid hebt om de originele foto te downloaden (ik meen zelf met een soort van winkelmandje)
Alleen het initieel indexeren van foto's kan lang duren

demo: http://demo.synology.com/photo/

demo van synology http://www.synology.nl/products/dsm_livedemo.php?lang=nld

(foto's downloaden lijkt hier uitgeschakeld te staan)

[ Voor 28% gewijzigd door Stefke op 20-08-2013 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het echt alleen om foto's gaat zou ik eigenlijk eerder zeggen: ga voor een pogoplug kijken. Die doet exact dat: je media via een afgeschermde weblink in de cloud beschikbaar maken. Alleen dan dmv een aan die plug gekoppelde USB schijf of schijven.

Werkte bij mij op zich prima. Dingen zijn ook niet zo duur, kost je iets van 25 a 30 euro ofzo :)
Leuk om mee te beginnen iig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
The Eagle schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 13:41:
Als het echt alleen om foto's gaat zou ik eigenlijk eerder zeggen: ga voor een pogoplug kijken. Die doet exact dat: je media via een afgeschermde weblink in de cloud beschikbaar maken. Alleen dan dmv een aan die plug gekoppelde USB schijf of schijven.

Werkte bij mij op zich prima. Dingen zijn ook niet zo duur, kost je iets van 25 a 30 euro ofzo :)
Leuk om mee te beginnen iig :)
Het zou ook dienen voor grote videobestanden (videobewerking) en back-up van computers in het netwerk.

@Stefijn, bedankt voor de nuttige links!

[ Voor 3% gewijzigd door BramVroy op 20-08-2013 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 08:35
Photostation kan overigens ook prima video streamen. Ik gebruik het zelf voor mijn prive foto's en video's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt een NAS doen, als je zelf een goede internetverbinding hebt of wanneer je vanuit je eigen netwerk werkt. Wat je ook kun doen is door middel van OwnCloud en een domein je eigen Cloud instellen en beheren.

Het is maar net hoeveel ruimte je nodig hebt met welke bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
Ik heb zelf een synology DS412+ draaien (in het verleden de DS411J) met daarin 4x2TB 5400rpm schijven.
Dit is zeer ruim qwa snelheid voor streamen ;) je schijven zijn niet het probleem als je in RAID 1/5 draait.
De 4x2TB's kunnen een gigabit verbinding dichttrekken zolang het ontvangde systeem rap zat is ;D

Bij synology heb je een photostation waarmee je gemakkelijk je foto's op het internet beschikbaar kan maken, uiteraard zal de bottleneck je uploadsnelheid van je internet verbinding zijn.

Ik ben na mijn DS411J, een fan geworden van Synology zoals je aan de rest van het verhaal kan merken ;) het OS is erg prettig zeker met alle verschillende packages die beschikbaar zijn.

Voor " out-of-the-box" NASjes, kan je het beste naar Synology en Qnap kijken, hierbij zijn ook draadjes:

Synology: [Synology] Nieuws en discussie
Qnap: Het grote QNAP topic - Deel 2

[ Voor 49% gewijzigd door Ikke_Niels op 20-08-2013 14:40 ]

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-09 09:44
Full HD content over wifi streamen is geen feest; dat zou ik zeker niet aanraden. Daar waar mogelijk: kies voor bekabeld. Daar waar écht niet anders kan dan als uiterste middel Wifi gebruiken. Het grote probleem in Wifi is dat je snelheid niet constant genoeg is en al op het randje zit van de minimale grens voor Full HD fatsoenlijk te streamen. Als je dus even eronder zakt omdat iemand een deur bijvoorbeeld open of dicht doet, kan het zomaar weer gebeuren dat je film staat te bufferen, wat knap irritant wordt na een tijdje. Wifi is ook niet bedoeld voor dergelijke doeleinden, maar voor mobiele devices zoals telefoons, laptops en tablets... Daar is het dan ook prima voor. Niet voor zware data-overdrachten.

iRacing Profiel

Pagina: 1