Beste NAS fans,
Sinds kort ben ik in de wondere wereld van de Synology NAS gedoken en ondanks dat ik zelf nog geen NAS heb ben ik al zeker fan.
In dit
topic had ik al de vraag gesteld wat ik beter kan doen, NAS of homeserver. Na zelf onderzoek gedaan te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat ik wil beginnen met een NAS (een Home server/HTPC later nog).
- [b]Wensen:[/b]
- De NAS wordt in de eerste plaats gebruikt als personal cloud en opslag van film, fotos en muziek, met een deel backup. Waarbij deze media gestreamed moet kunnen worden naar PC/HTPC/Tablet (van MP3 tot 1080 video).
- Daarnaast zou ik heel graag mijn singleplayer wereld van Minecraft op de NAS willen draaien, zodat ik op elke PC op mijn singleplayer wereld kan waarbij er verder niemand anders op komt.
- Uiteraard zou ik in de toekomst ook andere functies van de NAS willen gebruiken. Zo las ik automatisch backup, downloaden en andere gadgets.
- En in een ideale wereld zou ik XBMC erop willen draaien (al is dit volgens mij niet eens mogelijk?). Als het wel kan is het een bonus maar geen eis.
Nu kon ik eigenlijk nergens echt antwoord vinden
hoe belangrijk en welke rol de processor en het geheugen spelen en de daarbij behorende (on)mogelijkheden. Bij de 2 disk versies (213 reeks) zitten single cores en dual cores maar op de ene site zegt men dat een single core 2ghz sneller is omdat nog niet alle apps dual core ondersteunen en op de andere site zeggen ze weer dat dual core beter is (multitasken).
Over het geheugen kan ik eigenlijk niks vinden.
Ik vind het dus vrij lastig om een keuze te maken als beginnende NAS gebruiker. Waardoor ik twijfel tussen de DS213, DS213+, DS713+, DS413 en DS412+.
- De DS213, met 2Ghz single core en 512mb ram lijkt is misschien goed genoeg om met te beginnen al lijkt mij qua prestaties/specs, zeker als ik een minecraft server erop draai tekort komen.
- De DS213+, met 1Ghz dual core en 512mb ram lijkt mij de beste prijs/prestatie te geven voor mijn wensen, maar qua specs toch nog te weinig (of staar ik mij nu blind op de specs?).
- De DS713+, met 2Ghz dual core en 1gb ram lijkt qua specs wel ideaal, maar dat merk je meteen ook in de prijs en misschien is het wel overkill gezien ik (naast de specs) niks aan een tweede LAN-poort heb bijvoorbeeld.
- De DS413, met 1Ghz dual core en 1gb ram lijkt qua specs ook wel goed, alleen is voor mij op dit moment een 4-bay NAS overkill (en ook qua budget). Al heeft het wel bragging rights, 4x3TB opslag, ow yeah!
- De DS412+, met 2Ghz dual core en 1gb ram heeft dezelfde specs als de DS713+, alleen is een 4-bay. Misschien op dit moment overkill, maar geeft mij wel ruimte om uit te breiden in de toekomst. Dus bijvoorbeeld nu 2 disks en over enkele maanden nog eens 2.
Keuzes, keuzes, keuzes.
Wat ik ook wil delen is dat ik de enige persoon ben die gebruik maakt van de NAS en ik zal dus vrijwel nooit terwijl ik minecraft speel, een 1080p film zal streamen (of meerdere apparaten de NAS tegelijk laten aanspreken).
Op dit moment verbruik op mijn game PC, van de 3TB eigenlijk maar 1.5TB. Echter, ik wil mijn 250+ dvd collectie volledig op de nas zetten. Hieruit maak ik op dat, de 4-bay NAS waarschijnlijk echt overkill is.
De NAS komt in de woonkamer in een (gesloten) kastje te staan dus geluidsproductie zo lag mogelijk (=minder HD's?) en hij zal 24/7 aan staan waarbij verbruik belanglijk is (wel/geen slaapstand mogelijk e.d.).
En dat ik iemand ben die liever nu ietsje meer uitgeeft om er een hele lange periode mee te doen dan nu besparen maar over een jaar alweer moeten upgraden.
Mijn vraag is; Welke NAS zou het beste bij mij(n wensen) passen?
Alvast vriendelijk bedankt.