Mijn .pst file is helaas ook corrupt geworden via de NAS. Stonden geen belangrijke mails in, die worden vaak meteen gearchiveerd, maar ik heb er wel tientallen mails door verloren. Ik dacht dat de map al in de back-up stond bij de NAS, dus ik dacht mooi alles veilig gestald te hebben. (In de home folder op dat moment.) Werd 2 weken na de installatie de .PST file corrupt.pitchdown schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 19:13:
[...]
Tevens nog de toevoeging dat ik vanaf meerdere plekken de .pst moet kunnen benaderen (natuurlijk niet tegelijkertijd).
Hoe dit aan te pakken?
Ik heb nu 2x een DS213+. Eentje wil ik op kantoor hebben, eentje thuis. 's Nachts moet de NAS thuis geüpdate worden met de data die die dag op kantoor op de NAS is gezet.
Moet ik hiervoor:
1. Netwerkback-up
of
2. Gedeelde mapsynchronisatie
gebruiken? Wat is het makkelijkst?
Moet ik hiervoor:
1. Netwerkback-up
of
2. Gedeelde mapsynchronisatie
gebruiken? Wat is het makkelijkst?
Hangt er vanaf wat je hoofddoel is.
Netwerk backup is het beste als je de data op je werk-nas veilig wil stellen tegen hardware crashes, brand, diefstal maar ook (in de praktijk voornamelijk) voor per ongeluk overschrijven of verwijderen (als je een zinvolle backup strategie hebt en niet elke nacht alles overschrijft).
Mapsynchronisatie is handig als je je data op twee plaatsen beschikbaar wil hebben, maar geen vervanging voor een backup tegen onbedoeld verwijderen / overschrijven.
Backup tussen twee synologies ziet er trouwens vrij makkelijk uit:
http://www.synology.com/support/tutorials_show.php?q_id=461
[ Voor 12% gewijzigd door TweakMDS op 16-05-2013 22:36 ]
Hoe zit het dan bijvoorbeeld als ik op mijn werk-nas de administratie aan het opruimen ben, en ik zit alle mappen te sorteren... dan wijzigt hij natuurlijk niet aan de andere kant...
Misschien één keer per 3 dagen backuppen, elke twee weken synchroniseren oid? Kan zoiets?
De werk-nas is sowieso altijd leidend; als ik bezig ben log ik ook via VPN in op de werk-nas en ga ik niet thuis op de nas zitten werken.
edit: jep, vrij simpel idd, de eerste backup heb ik vanavond al gedaan, 282.07GB kopiëren ging nog best snel. Nu zijn de twee Nassen identiek. Alleen ik zoek dus nog iets voor de nachtelijke uurtjes als ik de 2e NAS thuis ga neerzetten
Misschien één keer per 3 dagen backuppen, elke twee weken synchroniseren oid? Kan zoiets?
De werk-nas is sowieso altijd leidend; als ik bezig ben log ik ook via VPN in op de werk-nas en ga ik niet thuis op de nas zitten werken.
edit: jep, vrij simpel idd, de eerste backup heb ik vanavond al gedaan, 282.07GB kopiëren ging nog best snel. Nu zijn de twee Nassen identiek. Alleen ik zoek dus nog iets voor de nachtelijke uurtjes als ik de 2e NAS thuis ga neerzetten
[ Voor 22% gewijzigd door maarud op 16-05-2013 22:40 ]
Met lokaal bedoelde ik alleen voor het controleren met scanpst.pitchdown schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:24:
[...]
Ik heb dit al eens geprobeerd.
Zonder resultaat.
Om uit te sluiten zou ik de .pst wel even lokaal kunnen zetten.
Probleem is dat `s nachts een backup naar buiten word gemaakt en de .pst dus op de NAS moet staan.
Ik zou dan dus een scheduled job oid moeten hebben die de .pst kopieerd naar de NAS bij het afsluiten van de computer.
Wat zou hierin de beste en makkelijkste geautomatiseerde oplossing voor kunnen zijn?
Ik heb voor elke gebruiker de pst in een map staan op hun eigen persoonlijk map die je krijgt bij het aanmaken van een gebruik.
Vanaf meerdere plekken gaat ook prima zolang de betreffende pc maar je NAS en dus de home folder kan bereiken. Nedeel wat ik wel merk is dat ik met regels in Outlook werk en mappen in favorieten heb. Als ik later Outlook op mijn laptop opstart dan willen niet altijd alle regels goed gaan en ben ik soms de favorieten weer kwijt op de laptop.
Het werkt zelf vanaf Internet met een VPN verbinding.
In outlook geeft je dan de lokatie aan waar je PST staat en klaar ben je. Het hangt natuurlijk wel af hoe snel je verbinding is aangezien hij de data toch over hevelen via internet. Mocht de verbinding wegvallen dan heb je wel een probleem dus echt remote zou ik niet aan beginnen.
Je zou dan misschien beter dan bv Zafra mail kunnen kijken. Daar is een package voor en niet heel moelijk te in te stellen, al moet je er wel even voor gaan zitten. Ik heb dit ook draaien als test maar moet alles nog goed in stellen om over te gaan.
Dan heb je een mail server met tevens webmail ondersteuinng.
Je kan dan je mail als IMAP gaan gebruiken wat eigenlijk veel mooier is. Je email laat je dan bv naar Gmail doorsturen zodat je IMAP hebt als je provider dat niet ondersteunt. Ziggo gebruikt helaas nog geen IMAP dus ik moet het met doorsturen gaan doen.
Sinds een paar weken heb ik een 213+ waarop ik Mediaserver heb draaien. Het is de bedoeling dat deze mijn Panasonic 42ST50 van videobestanden voorziet en dat werkt prima, als de tv de Mediaserver kan vinden.
Het probleem is echter dat dit lang niet altijd zo is. Over het algemeen kan hij deze niet vinden, totdat ik via diskstation/mediaserver het vinkje bij toegang tot de mediaserver beperken weghaal of juist aanvink en dan op toepassen klik. Dan wordt de NAS meteen gevonden en werkt alles naar behoren, tot het moment dat ik bijv. de tv uitzet of van de mediaserver afhaal.
Voor zover ik weet heb ik alle mogelijke opties qua instellingen al geprobeerd in NAS/TV/router, maar ik ben er nog niet uit. Heeft een van jullie een idee waar het aan kan liggen?
Het probleem is echter dat dit lang niet altijd zo is. Over het algemeen kan hij deze niet vinden, totdat ik via diskstation/mediaserver het vinkje bij toegang tot de mediaserver beperken weghaal of juist aanvink en dan op toepassen klik. Dan wordt de NAS meteen gevonden en werkt alles naar behoren, tot het moment dat ik bijv. de tv uitzet of van de mediaserver afhaal.
Voor zover ik weet heb ik alle mogelijke opties qua instellingen al geprobeerd in NAS/TV/router, maar ik ben er nog niet uit. Heeft een van jullie een idee waar het aan kan liggen?
Verwijderd
Ik wil binnenkort een DS413 aanschaffen en heb een vraag. Heb nu een 2 TB schijf in mijn mediaplayer zitten met data. Kan ik deze schijf met data tesamen met 2 nieuwe 3 TB schijfen in de Nas zetten zonder data verlies. Denk van niet maar kan het antwoord nergens vinden. Alvast bedankt voor jullie reactie !
Je HD zal ext4 geformatteerd gaan worden, dus je zal je data ergens eerst moeten veiligstellen voordat je deze in de DS413 plaatst. Maar, je wilt er 2 nieuwe 3TB schijven inzetten? Dus geen raid5?Verwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 21:17:
Ik wil binnenkort een DS413 aanschaffen en heb een vraag. Heb nu een 2 TB schijf in mijn mediaplayer zitten met data. Kan ik deze schijf met data tesamen met 2 nieuwe 3 TB schijfen in de Nas zetten zonder data verlies. Denk van niet maar kan het antwoord nergens vinden. Alvast bedankt voor jullie reactie !
Ik had al 2 schijven van 3TB in SHR1 in mijn DS413 zitten, en daar dinsdag een 3TB schijf aan toegevoegd. Vanochtend was hij eindelijk klaar met het uitbreiden van het volume. Juist op dat moment krijg ik opeens een melding met
Hierna heb ik via het opslagbeheer nog een uitgebreide SMART test uit laten voeren welke geen fouten heeft kunnen vinden.
Nu is mijn vraag of dit soort meldingen vaker voorkomen of dat ik toch een slechte HDD aan mijn volume heb toegevoegd? Het is tot nog toe bij die ene melding gebleven, exact op het punt van 100% van het uitbreiden van het volume.
maar de NAS ging gewoon door met het toevoegen van ruimte aan het volume.Hard disk 3 in the Disk Group on DiskStation has failed
Hierna heb ik via het opslagbeheer nog een uitgebreide SMART test uit laten voeren welke geen fouten heeft kunnen vinden.
Nu is mijn vraag of dit soort meldingen vaker voorkomen of dat ik toch een slechte HDD aan mijn volume heb toegevoegd? Het is tot nog toe bij die ene melding gebleven, exact op het punt van 100% van het uitbreiden van het volume.
[ Voor 8% gewijzigd door hellboy123 op 17-05-2013 22:06 ]
Toevallig heb ik een paar weken terug 2 DOA WD Red's 2 TB gehad. Andere 2 waren wel goed.hellboy123 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 22:06:
Ik had al 2 schijven van 3TB in SHR1 in mijn DS413 zitten, en daar dinsdag een 3TB schijf aan toegevoegd. Vanochtend was hij eindelijk klaar met het uitbreiden van het volume. Juist op dat moment krijg ik opeens een melding met
[...]
maar de NAS ging gewoon door met het toevoegen van ruimte aan het volume.
Was heel vreemd. Zal een slechte batch geweest zijn. Harddisk 1 startte niet op (gaf een tikkend geluid bij opstarten en startte niet door) en de andere kon niet geformatteerd worden of aan een schijfgroep toegevoegd worden. Beide DOA teruggestuurd en de 2 nieuwe werken weer perfect. Wellicht ook wat bij jou?!
Verwijderd
DS 1010 / 5X 3TB WD RED HDD Raid 5+ 1X 3TB WD GREEN (spare) benchmark

Achievement unlocked: 100MB+/sec write speed!
Running a 1000MB file read on drive Z: 5 times...
Iteration 1: 108.46 MB/sec
Iteration 2: 107.41 MB/sec
Iteration 3: 107.37 MB/sec
Iteration 4: 107.92 MB/sec
Iteration 5: 105.43 MB/sec
------------------------------
Average (R): 107.32 MB/sec
Loopt lekker vlot
, hopelijk de goeie RED's te pakken
http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=767&pgno=0
http://www.legitreviews.com/article/2092/1/

Achievement unlocked: 100MB+/sec write speed!
Running a 1000MB file read on drive Z: 5 times...
Iteration 1: 108.46 MB/sec
Iteration 2: 107.41 MB/sec
Iteration 3: 107.37 MB/sec
Iteration 4: 107.92 MB/sec
Iteration 5: 105.43 MB/sec
------------------------------
Average (R): 107.32 MB/sec
Loopt lekker vlot
http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=767&pgno=0
http://www.legitreviews.com/article/2092/1/
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2013 23:45 ]
toevallig ook WD red hierzo.JPtjeeNL schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 23:20:
[...]
Toevallig heb ik een paar weken terug 2 DOA WD Red's 2 TB gehad. Andere 2 waren wel goed.
Was heel vreemd. Zal een slechte batch geweest zijn. Harddisk 1 startte niet op (gaf een tikkend geluid bij opstarten en startte niet door) en de andere kon niet geformatteerd worden of aan een schijfgroep toegevoegd worden. Beide DOA teruggestuurd en de 2 nieuwe werken weer perfect. Wellicht ook wat bij jou?!
Stel ik wil de HDD testen via mijn PC, kan ik de NAS uitschakelen, de schijf verwijderen en testen, en dan zonder problemen weer terug plaatsen. Of gaat mijn SHR dan over zn nek?
Verwijderd
Zolang je geen wijzigingen aanbrengt aan het bestandssysteem kan dat, dus enkel uitlezen.
Oke, dan ga ik morgen eens aan de slag met WD lifeguard of HD tune pro om de schijf te testenVerwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 23:53:
Zolang je geen wijzigingen aanbrengt aan het bestandssysteem kan dat, dus enkel uitlezen.
Uit de ervaring uit dit topic hoor ik dat de DS112j max 11 MB file copy snelheid haalt. Als ik de tests mag geloven moet dit toch makkelijk 80 MB kunnen halen.
Daarnaast, hoe snel worden de thumnails getoond in de verkenner, als je de miniatuurweergave gebruikt?
Thanks
Daarnaast, hoe snel worden de thumnails getoond in de verkenner, als je de miniatuurweergave gebruikt?
Thanks
Ik had voorheen een 411j en die haalde ongeveer 40mb/s write en 60mb/s read ofzo. Was niet bizar snel vergeleken met mijn 1512+.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
PST op een netwerkschijf is NON-SUPPORTED. Je ziet het veel toegepast, maar het is een drama, grote kans op corruptie, hangende Outlook. Wanneer je toch history wilt bewaren dan zijn er een aantal mogelijkheden:pitchdown schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 09:54:
ik heb mijn .pst-bestand op de DS209 staan.
Ik heb regelmatig dat mijn outlook vastloopt en opnieuw moet starten.
Verbinding met de NAS is gewoon gigabit en heb ook geen problemen met andere bestanden.
Ook moet ik regelmatig met smbstatus het process waarin mail.pst actief is killen wanneer ik outlook `s ochtends start.
Iemand een idee hoe ik deze problemen kan oplossen?
Alvast Bedankt
- Gebruik IMAP in plaats van POP3, dan blijft de Mail op je server staan;
- Of gewoon grotere mailbox op een Exchange server (als je dat gebruikt).
- Of gebruik archiving mailbox in Exchange (als je exchange gebruikt).
- Splits ze op, 2 GB (OL2003) of 4 GB (OL2007+) lijkt leuk, maar houdt ze klein;
- Plaats ze op een Volume/server/NAS wat weinig voor andere zaken wordt gebruikt en op de snelste volumes;
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Morgen ga ik een DS1512+ bij een medetweaker ophalen. Het wordt mijn eerste Syno NAS en dus daarom had ik ook nog wat vraagjes waar ik niet echt goed een antwoord op kon vinden. En ik hoop dat hier wel te zien. 
Mijn doel van de NAS is vooral data storagen (fotografie hobby en een hoop docs), naast wat FTP, downloaden en af en toe backups draaien van de pc thuis.
Nu kom ik op het punt dat ik zeg "ja we hebben wel een 5 bay straks in huis, maar is het verstandig om die direct vol te stouwen met 5x3TB disks?". Voorlopig heb ik al die ruimte eigenlijk nog niet eens nodig, ik schat misschien iets van effectief 3,5TB ofzo. Dus dat maakt dan dat ik er over twijfel of meteen volstoppen noodzakelijk is.
Waarom noodzakelijk? Tja geen idee, maar dan kom ik wel meteen op de config uit. Wat is aan te raden voor toekomst gebruik met 5x3TB schijven. Ik heb (in)gelezen dat dit soort grote volumes met RAID5 en zelfs RAID5+spare is af te raden, wegens de mogelijke URE errors en de vergrote kans dat de array niet meer kan worden rebuilded.
Ik vraag me dan ook af wat dan de meest optimale oplossing is binnen de overblijvende opties: SHR, RAID6 of RAID10. En in hoeverre kan ik dit later uitbreiden en is dit goed aan te raden? Of is het beter om direct de NAS vol te stoppen, array aan te maken en er niet meer naar omkijken? Kan iemand mij hier iets over adviseren? thnx alvast!
Mijn doel van de NAS is vooral data storagen (fotografie hobby en een hoop docs), naast wat FTP, downloaden en af en toe backups draaien van de pc thuis.
Nu kom ik op het punt dat ik zeg "ja we hebben wel een 5 bay straks in huis, maar is het verstandig om die direct vol te stouwen met 5x3TB disks?". Voorlopig heb ik al die ruimte eigenlijk nog niet eens nodig, ik schat misschien iets van effectief 3,5TB ofzo. Dus dat maakt dan dat ik er over twijfel of meteen volstoppen noodzakelijk is.
Waarom noodzakelijk? Tja geen idee, maar dan kom ik wel meteen op de config uit. Wat is aan te raden voor toekomst gebruik met 5x3TB schijven. Ik heb (in)gelezen dat dit soort grote volumes met RAID5 en zelfs RAID5+spare is af te raden, wegens de mogelijke URE errors en de vergrote kans dat de array niet meer kan worden rebuilded.
Ik vraag me dan ook af wat dan de meest optimale oplossing is binnen de overblijvende opties: SHR, RAID6 of RAID10. En in hoeverre kan ik dit later uitbreiden en is dit goed aan te raden? Of is het beter om direct de NAS vol te stoppen, array aan te maken en er niet meer naar omkijken? Kan iemand mij hier iets over adviseren? thnx alvast!
Probleem is dat niet elke provider IMAP heeft, zoals bv Ziggo. Je moet dan met forwards gaan werken naar bv gmail of iets. Kan allemaal maar heeft toch wel wat beperkingen.Wim-Bart schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 01:28:
[...]
PST op een netwerkschijf is NON-SUPPORTED. Je ziet het veel toegepast, maar het is een drama, grote kans op corruptie, hangende Outlook. Wanneer je toch history wilt bewaren dan zijn er een aantal mogelijkheden:Wil je toch .PST bestanden gebruiken:
Maar in het algemeen, nooit .PST bestanden op een share. .PST bestanden op een share komt nog uit de tijd dat Exchange max 1.9GB stores ondersteunde en je geen grote mailboxen aan kon maken. Maar tegenwoordig nergens meer voor nodig.
- Splits ze op, 2 GB (OL2003) of 4 GB (OL2007+) lijkt leuk, maar houdt ze klein;
- Plaats ze op een Volume/server/NAS wat weinig voor andere zaken wordt gebruikt en op de snelste volumes;
Heb dit zelf ook getest maar je merkt dat er soms vertraging optreed is het doorsturen of iets niet helemaal goed gaat. Ik heb al jaren een zonnet account voor diverse dingen wat prima werkt. Alleen op het moment dat je er een forward op gaat zetten wordt het niet meer betrouwbaar en komt niet alle email goed aan.
PST op een share werkt ondanks dat het niet wordt ondersteunt prima. Ok het is niet waar het voor gemaakt is maar ik gebruik deze opstelling nu al zeker 5 jaar voor 3 gebruikers en ook op verschillende pc's.
Werkelijk nooit problemen mee en zolang je zorgt voor een goede backup elke dag is er niet zoveel aan de hand. Het wil niet zeggen omdat het niet wordt ondersteunt dat het niet uitstekend werkt.
Als Ziggo ooit IMAP gaat ondersteunen dan zal ik zeker dit gaan gebruiken. Natuurlijk kun je ook een ander email adres gebruiken maar als je bepaalde adressen al zolang gebruikt dan ga je niet zomaar even over.
Exchange server is heel mooi maar de gemiddelde thuisgebruiker heeft dat niet tot zijn beschikking.
Begrijp me niet verkeerd ik deel je mening zeker maar soms is dit gewoon een beste oplossing als je moet kiezen uit senario's die allemaal wel hun nadelen hebben.
.pst-bestand is 300 Mb omdat ik elk jaar een nieuwe aanmaak.Wim-Bart schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 01:28:
[...]
PST op een netwerkschijf is NON-SUPPORTED. Je ziet het veel toegepast, maar het is een drama, grote kans op corruptie, hangende Outlook. Wanneer je toch history wilt bewaren dan zijn er een aantal mogelijkheden:Wil je toch .PST bestanden gebruiken:
Maar in het algemeen, nooit .PST bestanden op een share. .PST bestanden op een share komt nog uit de tijd dat Exchange max 1.9GB stores ondersteunde en je geen grote mailboxen aan kon maken. Maar tegenwoordig nergens meer voor nodig.
Ik wil dus de .pst vanaf meerder systemen kunnen benaderen aan het einde van de dag op de NAS hebben i.v.m. backup naar buiten.
Wat is hierin de handigste oplossing?
Verwijderd
Ik heb in eerste instantie aan dit volume voldoende en wilde met SHR gaan werken. Dan gooi ik er maar gelijk 4 nieuwe in van 3 TB, kan ik vooruit. Ik heb begrepen dat ik niet eerst 2 x 3 TB kan plaatsen en later 2 TB erbij kan zetten toch? En in een later stadium weer een 3 TB. Volgens mij moet je eerst beginnen met 2TB en kan je wel omhoog maar niet omgekeerd.Pierre_nr1 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 21:28:
[...]
Je HD zal ext4 geformatteerd gaan worden, dus je zal je data ergens eerst moeten veiligstellen voordat je deze in de DS413 plaatst. Maar, je wilt er 2 nieuwe 3TB schijven inzetten? Dus geen raid5?
Is Raid5 beter dan SHR dan ?
Verwijderd
Tips >marcel87 schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 03:08:
Morgen ga ik een DS1512+ bij een medetweaker ophalen. Het wordt mijn eerste Syno NAS en dus daarom had ik ook nog wat vraagjes waar ik niet echt goed een antwoord op kon vinden. En ik hoop dat hier wel te zien.
http://www.techrepublic.c...ble-read-errors-ures/1752
http://www.raidtips.com/raid5-ure.aspx
Voor thuis gebruik gewoonweg degelijke HDD's aanschaffen , die voor de NAS getest zijn, en door de fabricant worden aangeraden, je kan het zo duur maken als je wilt en een opstelling kiezen die overkill is maar ook veiliger, het is maar wat je eraan zal besteden.
Verder vraag ik me af of SHR beter is dan RAID 5, iemand een idee.
Verder zou ik jou geval gewoon de NAS geheel vullen vanaf de start, 1 schijf is al minimaal reserve, dan heb je 4 HDD beschikbaar voor opslag.
Gewoon regelmatig diverse backups naar bv: externe HDD is een must.
Dat is toch nu al een paar keer aangeven.
Maar goed als je de PST wilt gebruiken de stappen zoals ik het doe,
1. Map maken op de NAS, bv in de gebruikersfolder ofwel de Home folder.
2. Je Outlook PST bestand hierin plaatsen
3. Outlook profiel aanpassen (Configuratiescherm --> Email) en PST toevoegen aan profiel. Vervolgens als standaard instellen. De oude kun je nog niet verwijderen.
4. Outlook starten en even wachten.
5. Outlook evt sluiten en het oude PST bestand wat er mogelijk nog in staat verwijderen. Deze verwijst naar je harddisk.
6. Punt 3 t/m voer je daarna op elke pc uit waar je dit bestand wilt openen in Outlook.
Bij punt 3 moet je bladeren naar je NAS om het PST te selecteren. Wat ik hier altijd doe is het ip-adres van de nas invullen in het popupscherm, dus bv \\192.168.1.150 en op OK klikken maar net wat het ip-adres is. Daarna bladeren ke naar je PST. Voordeel is dat als je Oulook opstart dit IP-adres direct beschikbaar is terwijl de netwerknaam van de NAS soms wat langer kan duren waardoor je extra vertraging kan krijgen bij het opstarten.
Sinds 8 maanden een 212+ met 2x3TB Seagates in shr opstelling.
Nu geeft er 1 smart errors. twee vragen:
- kan ik de schijf met fouten er gewoon uittrekken en disk station opnieuw starten met 1 disk erin?
- kan ik dan 2-3 weken later (garantie neem ik aan) de nieuwe schijf er bij in steken en gaat hij dan weer, vrolijk die twee disks syncen?
En nog 1 dan: iemand ervaring met Seagate garantieaanvraag? Hoe doe je dat, zie geen NL onderdeel op hun site en Computerland is schijnbaar failliet in mijn woonplaats (en bijna overal).
- kan ik de schijf met fouten er gewoon uittrekken en disk station opnieuw starten met 1 disk erin?
- kan ik dan 2-3 weken later (garantie neem ik aan) de nieuwe schijf er bij in steken en gaat hij dan weer, vrolijk die twee disks syncen?
En nog 1 dan: iemand ervaring met Seagate garantieaanvraag? Hoe doe je dat, zie geen NL onderdeel op hun site en Computerland is schijnbaar failliet in mijn woonplaats (en bijna overal).
Haters everywhere but I don’t really care
Hier kun je NL wel kiezen.matthijst schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 11:47:
Sinds 8 maanden een 212+ met 2x3TB Seagates in shr opstelling.
http://support.seagate.co...s/warranty_validation.jsp
Crap, vreemd probleem bij een oom. Die heeft een oude Synology DS409+ (ooit van mezelf geweest) waarbij nu 4x1TB in zit. De unit begon wat vol te lopen en dus we wilde de disken vervangen voor 2TB. Op zich geen probleem, want dat heb ik met mijn DS1511+ ook gedaan. Enkel van de week gaf ineens 1 van de 1TB disken smarterrors, oftewel vervangen die hap...
Vanochtend de unit uitgezet (helaas geen hotswap) en de eerste disken vervangen voor een 2TB variant. Hierna weer aangezet en gewacht op de beep. Op zich ging het snel, maar ik miste eigenlijk de melding dat er een disk miste. Daarnaast ingelogd op de unit, maar daar kwam ik niet op. Uit eindelijk toch maar Synology Assistant geinstalleerd om te kijken wat de unit aangaf. De unit was spontaan de config verloren?!? Doordat we geen back-up hiervan hadden (en meerdere mensen het probleem hebben gehad), toch maar de oude disk terug gezet. Unit startte gewoon op en werkte dan ook weer perfect (behalve de errors).
De config lost kan gemakkelijk met een reinstall worden uitgevoerd (backup heb ik nu immers gemaakt), enkel vind ik het wel tricky dit doordat de RAID array degraded is.. Dan ga ik twee aanpassingen in het systeem doen.
Iemand die dit ook wel eens heeft gehad? Anders ga ik toch maar Synology mailen..
Vanochtend de unit uitgezet (helaas geen hotswap) en de eerste disken vervangen voor een 2TB variant. Hierna weer aangezet en gewacht op de beep. Op zich ging het snel, maar ik miste eigenlijk de melding dat er een disk miste. Daarnaast ingelogd op de unit, maar daar kwam ik niet op. Uit eindelijk toch maar Synology Assistant geinstalleerd om te kijken wat de unit aangaf. De unit was spontaan de config verloren?!? Doordat we geen back-up hiervan hadden (en meerdere mensen het probleem hebben gehad), toch maar de oude disk terug gezet. Unit startte gewoon op en werkte dan ook weer perfect (behalve de errors).
De config lost kan gemakkelijk met een reinstall worden uitgevoerd (backup heb ik nu immers gemaakt), enkel vind ik het wel tricky dit doordat de RAID array degraded is.. Dan ga ik twee aanpassingen in het systeem doen.
Iemand die dit ook wel eens heeft gehad? Anders ga ik toch maar Synology mailen..
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Is er ook een manier om de kwaliteit van het capturen in Surveillance Station te verminderen? Ik heb nu 25GB per dag aan film terwijl de camera maar een 640x480 resolutie heeft... zo kan ik nooit voor 3 weken aan video opslaan met 3 camera's 
Ik zal nog eens kijken naar Motion Detection, maar die vind ik niet zo heel erg goed moet ik eerlijk zeggen... met continu capturen weet ik tenminste zeker dat ik alles heb...
Ik zal nog eens kijken naar Motion Detection, maar die vind ik niet zo heel erg goed moet ik eerlijk zeggen... met continu capturen weet ik tenminste zeker dat ik alles heb...
iemand een idee wat de schrijfsnelheid is van de DS112j? ik hoor verschillende verhalen namelijk
Ik heb een probleem met een directory die ik niet kan verwijderen, niet binnen windows explorer en ook niet binnen filestation...
Hij zegt simpelweg dat de directory niet bestaat (maar toch zie ik hem). Misschien dat het er mee te maken heeft dat er een vreemd teken inzat (ö) maar geen idee of dat ook daadwerkelijk het euvel was. Ik kan in elk geval ook niet de directory naam wijzigen, dan zegt ie simpelweg weer dat het niet bestaat.
(directory naam: DWDD University presenteert De Wereld van Kl_pping Deel 1-3 - DWDD University presenteert De Wereld van Kl_pping Deel 1-3)
Iemand dit al eens eerder meegemaakt?
edit: zo te zien moet ik met telnet aan de gang http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=111&t=63209
edit: done, that's better
Hij zegt simpelweg dat de directory niet bestaat (maar toch zie ik hem). Misschien dat het er mee te maken heeft dat er een vreemd teken inzat (ö) maar geen idee of dat ook daadwerkelijk het euvel was. Ik kan in elk geval ook niet de directory naam wijzigen, dan zegt ie simpelweg weer dat het niet bestaat.
(directory naam: DWDD University presenteert De Wereld van Kl_pping Deel 1-3 - DWDD University presenteert De Wereld van Kl_pping Deel 1-3)
Iemand dit al eens eerder meegemaakt?
edit: zo te zien moet ik met telnet aan de gang http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=111&t=63209
edit: done, that's better
[ Voor 9% gewijzigd door LuNaTiC op 18-05-2013 14:07 ]
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Ik kan ook kiezen voor 320x240 resolution als ik dat zou willen. Maar is mogelijk per type camera verschillend.maarud schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 13:29:
Is er ook een manier om de kwaliteit van het capturen in Surveillance Station te verminderen? Ik heb nu 25GB per dag aan film terwijl de camera maar een 640x480 resolutie heeft... zo kan ik nooit voor 3 weken aan video opslaan met 3 camera's
Continu opnemen zou niet nodig moeten zijn. Motion werkt prima hier.
Het hangt er meer vanaf waar de camera op gericht is. Als er constant bewegingen zijn dan kun je ook bepaalde gebieden markeren. Zo kun je er net voor zorgen dat een bepaald gebied in het beeld niet wordt gebruikt.
Of je moet de camera's anders instellen zodat deze minder van de omgeving ziet.
3x 24 uur p/d opnames maken is natuurlijk ook wel erg veel en echt niet nodig. Als motion zijn werk goed doet staan de bewegingen er gewoon op. Hij neemt namelijk al iets eerder op. Test het maar eens uit.
Ik zou zeker even gaan kijken naar de motion optie. Je kan namelijk bij de instellingen van je camera bij Advanced aangeven of je de motion van de camera of van Synology wilt gebruiken. Ik gebruik dat laatste en mogelijk zit hier nog een verschil in.
Sjezus, wat een meesterlijk apparaat is het ook, zo'n Synology (212+).
Smart status gaf errors. Net toch maar ff een nieuwe schijf gehaald. Hot swappable die dingen, dus schijf eruit trekken, andere op de slee schroeven en er weer in.
Hij's nu de hele bende opnieuw aan het syncen tussen die 2 disks.
Netjes
MikeOO bedankt voor de NL link; 2 jaar garantie zit erop schijnbaar. Nu alleen nog kijken dat ik die Seagate Tools gedraaid krijg. Eerst een externe sata behuizing halen denk ik.
Smart status gaf errors. Net toch maar ff een nieuwe schijf gehaald. Hot swappable die dingen, dus schijf eruit trekken, andere op de slee schroeven en er weer in.
Netjes
MikeOO bedankt voor de NL link; 2 jaar garantie zit erop schijnbaar. Nu alleen nog kijken dat ik die Seagate Tools gedraaid krijg. Eerst een externe sata behuizing halen denk ik.
Op die van mij met een WD Green 2TB schijf erin haal ik zo'n 17MB/sec met schrijven en 35MB/sec met lezenSuperCrisz schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 13:47:
iemand een idee wat de schrijfsnelheid is van de DS112j? ik hoor verschillende verhalen namelijk
(net geprobeerd voor je met een file van 1,6GB groot)
[ Voor 14% gewijzigd door mvds op 18-05-2013 19:23 ]
Mm... krijg net een mail dat Dyndns niet meer gratis is. Nu Synology.me dns maar ingesteld.
Verwijderd
Bedoel je hiermee dat je een geschikte power adapter voor een ds212j voor me hebt ?timovd schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:19:
Eventueel heb ik er wel een met 4 pinnen en 8,33A output (12V).
Zo ja wat vraag je ervoor ?
PM me anders even.....
groeten
Raymond
Dankje voor testen. Heb vandaag de DS112j gehaald. In mijn Gb netwerk haal ik slechts 15 MB schrijven (10 GB bestand). Ik moet toch wel 30 / 50 MB kunnen halen? laptop is wireless via 5GHZ netwerk, de rest is bedraad.. Als ik laptop op kabel aansluit, gaat het niet veel snellermvds schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 19:18:
[...]
Op die van mij met een WD Green 2TB schijf erin haal ik zo'n 17MB/sec met schrijven en 35MB/sec met lezen
(net geprobeerd voor je met een file van 1,6GB groot)
Hoe kan ik e.e.a. nu versnellen?
Na aanleiding van een disk error gegeven door DSM heb ik de hardeschijf (WD red 3TB) een uitgebreide SMART test op de NAS laten doorlopen, een full error scan van HDtune en de error test van WD lifeguard. In alle testen zijn er geen fouten gevonden. Ik ga er dus maar van uit dat er een valse melding is gedaan door DSM en ga de schijf gewoon weer gebruiken.hellboy123 schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 00:06:
[...]
Oke, dan ga ik morgen eens aan de slag met WD lifeguard of HD tune pro om de schijf te testen
hopelijk ga ik geen spijt krijgen van deze beslissing...
[ Voor 4% gewijzigd door hellboy123 op 19-05-2013 01:28 ]
Supercrisz,
controleer in DSM welke linkspeed je nas gebruikt en heb je ergens jumboframes aanstaan? Zet anders op je nas jumboframes uit en op clients ook jumboframes uit. Kijk dan ff welke speeds je haalt en probeer het zelfde met jumboframes aan (mits je router/switch het ondersteund).
controleer in DSM welke linkspeed je nas gebruikt en heb je ergens jumboframes aanstaan? Zet anders op je nas jumboframes uit en op clients ook jumboframes uit. Kijk dan ff welke speeds je haalt en probeer het zelfde met jumboframes aan (mits je router/switch het ondersteund).
Bedankt voor je reactie!
Ik zelf had deze link al gelezen en was een beetje als bron voor mijn reactie: http://www.zdnet.com/blog...stops-working-in-2019/805 Lijkt wel op de bovenstaande, maar thnx!
Als ik die links van boven lees, dan blijkt toch wel dat RAID5 bij grotere volumes (dus >4x >2TB) niet zo geschikt meer is, wat ik ook al dacht/zei. Maar goed, RAID6 vind ik ook best... wel wat duurder, maar oké, als dat de algehele betrouwbaarheid ten goede komt vind ik dat ik dat moet doen en vooral niet moet laten.Voor thuis gebruik gewoonweg degelijke HDD's aanschaffen , die voor de NAS getest zijn, en door de fabricant worden aangeraden, je kan het zo duur maken als je wilt en een opstelling kiezen die overkill is maar ook veiliger, het is maar wat je eraan zal besteden.
En ja schijven, dat is ook een klotepunt he?!?! Ik wou eigenlijk eerst gaan voor Seagate ST3000DM001 wegens hun betere prijs en snelheid, maar ik las gisteren een hoop gezeur met deze schijven in NAS setups... of althans in kant-en-klare Synology NASsen. (naast luidruchtig ook warmte, tikken/geratel, RMA's)
Daarna kwam ik natuurlijk uit op de WD Red's (WD30EFRX, 3TB), maar naar aanleiding van CiPHER's verhaal over TLER i.c.m. software-RAID (wat de Syno NAS ook doet) juist minder geschikt zou zijn. Dus eh... daarna kwam ik er niet echt meer uit eigenlijk en volgens mij wel meer mensen niet. Als je op Google intikt
"WD30EFRX vs ST3000DM001" lees je sowieso elke keer dezelfde vraag. Alleen wordt er ook telkens verschillend gekozen, dus ja... welke is dan de meeste geschikte voor in deze NAS?
WD Green (WD30EZRX, 3TB) kan ook nog natuurlijk, maar die verbruiken meer dan de WD Red, minder snel dan de Seagate en ongeveer even duur. Ook niet echt direct een schijf waarvan je dus zegt "Hee wtf, dat is duidelijk, deze heeft het beste van alle werelden".
Dus ja lastige keuze... en ook nog steeds een open vraag.

Tja... brandt maar los! (is ook nog mijn vraag)Verder vraag ik me af of SHR beter is dan RAID 5/6, iemand een idee.
Vanwaar noem je RAID10 niet meer? Dat gaat zeker niet met 5 disks of wel? hmm

Hmhm oké duidelijk, denk ook wel dat dat het makkelijkst is. Alleen schrikbarend duur, mja... dan hebben we het ook maar achter de rug.Verder zou ik jou geval gewoon de NAS geheel vullen vanaf de start, 1 schijf is al minimaal reserve, dan heb je 4 HDD beschikbaar voor opslag.
Jup, maar dat ga ik ook wel doen. Tis gewoon dat ik graag een centrale opslag wilde hebben, i.p.v. nu 90% op 1 pc, op 3 externe schijven van alles wat en wat kruimels (100GB ofzo) verspreid nog twee andere pc's. Dat werkt niet echt lekker zoals het nu is. Overzicht kwijt, backuppen is kut (meerdere locaties waar ik met die bestanden werk), niks centraal, als ik wat nodig heb moet ik altijd zoeken op alle schijven/computers... Waar-de-loos!!!Gewoon regelmatig diverse backups naar bv: externe HDD is een must.

Straks kan ik hopelijk uitgaan van een 100% complete versie op de NAS (vandaar ook dat ik graag die betere betrouwbaarheid wil hebben), waar ik vanaf kan werken en uiteindelijk dus ook 100% complete versies op de externe backupdisks. Dan weet je waar je mee af bent als je wat zoekt/nodig hebt of de volledige backup nodig hebt.
[ Voor 3% gewijzigd door Aardwolf op 19-05-2013 04:04 ]
Kun je de harddisk niet direct in je pc aansluiten. Scheelt je weer een sata behuizing.matthijst schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 16:30:
Sjezus, wat een meesterlijk apparaat is het ook, zo'n Synology (212+).
Netjes
De Seagete tools zijn inderdaad een ramp om het goed werkend te krijgen op een recent systeem.
Ze claimen wel dat het moet werken in Windows 8 maar niet zomaar.
Ik heb dit een tijd terug ook gehad en meen dat het te maken heeft met drivers die niet ondertekend zijn waardoor Windows 8 ze niet installeerd.
Met onderstaande stappen kun je dat wel installeren.
Dus mocht je Windows 8 gebruiken dan kun je dit uit proberen. Scheelt je weer zoeken.
1. Windows Key + R
2. Enter: shutdown.exe /r /o /f /t 00
3. Click the "OK" button
4. System will restart to a "Choose an option" screen
5. Select "Troubleshoot" from "Choose an option" screen
6. Select "Advanced options" from "Troubleshoot" screen
7. Select "Windows Startup Settings" from "Advanced options" screen
8. Click "Restart" button
9. System will restart to "Advanced Boot Options" screen
10. Select "Disable Driver Signature Enforcement"
11. Once the system starts, install the DJI driver as you would on Windows 7
Thanks! Heb geen pc meer, alleen Macs 
Dus even inpluggen gaat niet dan.
En een heel oud XP mediacenter, maar die herkent de schijf niet als 3TB en seatools ziet m ook niet.
Van een tweaker een Sata USB connector gekocht, dus volgende week eens kijken.
Dus even inpluggen gaat niet dan.
En een heel oud XP mediacenter, maar die herkent de schijf niet als 3TB en seatools ziet m ook niet.
Van een tweaker een Sata USB connector gekocht, dus volgende week eens kijken.
[ Voor 7% gewijzigd door matthijst op 19-05-2013 09:01 ]
Verwijderd
Heb je deze al, de handige Raid Calculator: http://www.synology.com/support/RAID_calculator.php?lang=usmarcel87 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 03:58:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Ik zelf had deze link al gelezen en was een beetje als bron voor mijn reactie: http://www.zdnet.com/blog...stops-working-in-2019/805 Lijkt wel op de bovenstaande, maar thnx!
[...]
Als ik die links van boven lees, dan blijkt toch wel dat RAID5 bij grotere volumes (dus >4x >2TB) niet zo geschikt meer is, wat ik ook al dacht/zei. Maar goed, RAID6 vind ik ook best... wel wat duurder, maar oké, als dat de algehele betrouwbaarheid ten goede komt vind ik dat ik dat moet doen en vooral niet moet laten.
En ja schijven, dat is ook een klotepunt he?!?! Ik wou eigenlijk eerst gaan voor Seagate ST3000DM001 wegens hun betere prijs en snelheid, maar ik las gisteren een hoop gezeur met deze schijven in NAS setups... of althans in kant-en-klare Synology NASsen. (naast luidruchtig ook warmte, tikken/geratel, RMA's)
Daarna kwam ik natuurlijk uit op de WD Red's (WD30EFRX, 3TB), maar naar aanleiding van CiPHER's verhaal over TLER i.c.m. software-RAID (wat de Syno NAS ook doet) juist minder geschikt zou zijn. Dus eh... daarna kwam ik er niet echt meer uit eigenlijk en volgens mij wel meer mensen niet. Als je op Google intikt
"WD30EFRX vs ST3000DM001" lees je sowieso elke keer dezelfde vraag. Alleen wordt er ook telkens verschillend gekozen, dus ja... welke is dan de meeste geschikte voor in deze NAS?
WD Green (WD30EZRX, 3TB) kan ook nog natuurlijk, maar die verbruiken meer dan de WD Red, minder snel dan de Seagate en ongeveer even duur. Ook niet echt direct een schijf waarvan je dus zegt "Hee wtf, dat is duidelijk, deze heeft het beste van alle werelden".
Dus ja lastige keuze... en ook nog steeds een open vraag.![]()
[...]
Tja... brandt maar los! (is ook nog mijn vraag)
Vanwaar noem je RAID10 niet meer? Dat gaat zeker niet met 5 disks of wel? hmm![]()
![]()
![]()
[...]
Hmhm oké duidelijk, denk ook wel dat dat het makkelijkst is. Alleen schrikbarend duur, mja... dan hebben we het ook maar achter de rug.
[...]
Jup, maar dat ga ik ook wel doen. Tis gewoon dat ik graag een centrale opslag wilde hebben, i.p.v. nu 90% op 1 pc, op 3 externe schijven van alles wat en wat kruimels (100GB ofzo) verspreid nog twee andere pc's. Dat werkt niet echt lekker zoals het nu is. Overzicht kwijt, backuppen is kut (meerdere locaties waar ik met die bestanden werk), niks centraal, als ik wat nodig heb moet ik altijd zoeken op alle schijven/computers... Waar-de-loos!!!![]()
![]()
Straks kan ik hopelijk uitgaan van een 100% complete versie op de NAS (vandaar ook dat ik graag die betere betrouwbaarheid wil hebben), waar ik vanaf kan werken en uiteindelijk dus ook 100% complete versies op de externe backupdisks. Dan weet je waar je mee af bent als je wat zoekt/nodig hebt of de volledige backup nodig hebt.
Ik heb de DS1010 (5 schijven), gevuld met 5x WD RED 3TB met Raid 5 + via eSATA 1x Hot Spare Disk WD Green 3TB earx (had die over van mijn vorige opstelling), had getwijfeld om mijn NAS te vervangen door een 6 bay model of mijn huidige die het uitstekend doet te upgraden, het is de laatse optie geworden, de WD Greens zijn vervangen door de RED's in 3TB, voorheen had ik een mix van 3TB & 2TB aan boord, en een gegeugen upgrade met een extra latje van 2 GB ram, wat een totaal zal 3 GB geheugen zal opleveren.
Wat voor de toekomst voorzie is na x-aantal ? draaiuren harde schijven preventief te vervangen, echter dat is niet voor direct en weet ook niet na hoeveel uren op de teller je dat best zou doen.
http://blog.synology.com/blog/?p=1130
tnx Rainesh, jumboframes staat uit. Heb het aangezet op 2000 MTU en op 9000 MTU, wordt het alleen maar slechter van.Rainesh schreef op zondag 19 mei 2013 @ 02:38:
Supercrisz,
Waar vind ik de linkspeed?
Lijkt erop dat je kopieert via je laptop. Die is wireless aangesloten en daarmee de zwakste schakel. 15 MB/s voor draadloos is trouwens een prachtige snelheid. Draadloos kan echt niet sneller (wel een stuk langzamer). Alleen als je alles bedraad aansluit, haal je hogere snelheden.SuperCrisz schreef op zondag 19 mei 2013 @ 00:17:
[...]
Dankje voor testen. Heb vandaag de DS112j gehaald. In mijn Gb netwerk haal ik slechts 15 MB schrijven (10 GB bestand). Ik moet toch wel 30 / 50 MB kunnen halen? laptop is wireless via 5GHZ netwerk, de rest is bedraad.. Als ik laptop op kabel aansluit, gaat het niet veel sneller
Hoe kan ik e.e.a. nu versnellen?
Bij het eenmalig overzetten van veel bestanden van laptop naar DS (of andersom) zou je je laptop tijdelijk bedraad kunnen aansluiten.
Edit: Oeps, niet goed gelezen "Als ik laptop op kabel aansluit, gaat het niet veel sneller"
Kijk even in Control panel | Network, tab Network interface. Bij network status zou moeten staan: 1000, full duplex. Zo ja: dan weet je dat de verbinding tussen DS en router in ieder geval gigabit is.
[ Voor 13% gewijzigd door waits op 19-05-2013 11:18 ]
Ja die heb ik al wel gezien inderdaad, ook laatst even mee gespeeld. beetje gekieteld enzoVerwijderd schreef op zondag 19 mei 2013 @ 09:31:
[...]
Heb je deze al, de handige Raid Calculator: http://www.synology.com/support/RAID_calculator.php?lang=us
Oké duidelijk verhaal. Maar heb jij ook nog voor de twijfelachtige keuze gestaan voor andere disks, bijvoorbeeld dus die Baracuda's?Ik heb de DS1010 (5 schijven), gevuld met 5x WD RED 3TB met Raid 5 + via eSATA 1x Hot Spare Disk WD Green 3TB earx (had die over van mijn vorige opstelling), had getwijfeld om mijn NAS te vervangen door een 6 bay model of mijn huidige die het uitstekend doet te upgraden, het is de laatse optie geworden, de WD Greens zijn vervangen door de RED's in 3TB, voorheen had ik een mix van 3TB & 2TB aan boord, en een gegeugen upgrade met een extra latje van 2 GB ram, wat een totaal zal 3 GB geheugen zal opleveren.
Wat voor de toekomst voorzie is na x-aantal ? draaiuren harde schijven preventief te vervangen, echter dat is niet voor direct en weet ook niet na hoeveel uren op de teller je dat best zou doen.
In principe heb jij dus eigenlijk ook gewoon SHR2 ofwel RAID6, wat je nu bereikt hebt met je config: de RAID5+hot spare... als ik dat goed begrijp. Eigenlijk heb je gewoon 1 parity disk erin zitten en eentje extern, effectief ter grootte van een 6 disk NAS met alleen interne disken. Maar goed, ik zelf ben eigenlijk niet van plan om ook direct een schijf extern eraan te hangen, dus in principe komt het dan vergelijkbaar neer t.o.v. jou als ik RAID6 neem of SHR2.
Wat nou de voordelen tov die twee zijn is me dan nog niet duidelijk eigenlijk... Waarom vond Synology RAID6 afdoende en kwamen ze zelf met SHR2, buiten het feit om dat je de array kunt upgraden met telkens 1 grotere disk??? Zitten aan SHR2 verder nog voordelen die ik niet weet? Want als ik alle 5 bays vol stop heb ik dus niks meer aan het feit dat ik met SHR2 later een keer 1 disk kan bijzetten... Dus waarom kiezen sommige mensen dan toch liever voor SHR2?
Edit:
Na wat zoeken nog kom ik nog op dit recente bericht van DukeBox. Misschien ook mooi op te nemen in de topicstart onder veelgestelde vragen, omdat ik blijkbaar ook niet de enige ben (happy me).
Maar goed, dit doet mij dan toch meer neigen naar RAID6, ondanks dat Quakie weer wat anders noemt... al zegt ie erbij dat hij het "vermoedt" dat het handiger is om SHR te nemen. Mja backuppen moet ik toch en veel verschil met SHR is er dan niet meer. Nog maar es ff over denken... als iemand nog goed/beter/ander advies heeft, je weet het, dan hoor ik dat graag.
Thnx, die kende ik nog niet. Staat helaas vrij weinig in over TLER, alleen dat het nuttig kan zijn, terwijl dat op andere fora weer wordt tegengesproken. Altijd die tegenstrijdigheden... argh! Mss ga ik CiPHER hiervoor nog maar eens aan zijn jas trekken.
Verwijderd
Generally speaking, a RAID5 volume will have a slightly higher performance than SHR because of the LVM structure a SHR volume has.
They stated raid 5 is slightly faster (which does imply that uses less cpu), however you give up the flexibility of the SHR (which implies uses more cpu)
Vandaar mijn keuze voor RAID 5 ,aangezien ik toch met 5 gelijke schijven werk is dit mooi meegenomen, heb trouwens nog 2x 3TB schijven in reserve liggen voor als het verkeerd loopt.
They stated raid 5 is slightly faster (which does imply that uses less cpu), however you give up the flexibility of the SHR (which implies uses more cpu)
Vandaar mijn keuze voor RAID 5 ,aangezien ik toch met 5 gelijke schijven werk is dit mooi meegenomen, heb trouwens nog 2x 3TB schijven in reserve liggen voor als het verkeerd loopt.
hopelijk een zeer simpele vraag , ik krijg in de taakplanner het niet voor elkaar om een taak elk uur te laten uitvoeren , heb van alles geprobeerd maar de taak wordt hoe dan ook dagelijks uitgevoerd.... (laatste DMS versie op een DS212+)
zie ik nou iets over het hoofd?
zie ik nou iets over het hoofd?
[ Voor 6% gewijzigd door Cardwizard op 20-05-2013 12:43 ]
Ik heb de synology 213j aangeschaft omdat ik zeer veel positieve geruchten hoorde. Echter ben ik een beetje telleurgesteld, maar misschien zie ik dingen over het hoofd.
Wat ik graag wil is mappen synchroniseren tussen mijn laptop, tablet, en android gsm.
Nu heb ik de cloud-app geinstalleerd, echter moet ik handmatig alles uploaden naar deze cloud. En ook deze cloud-mappen openen om de fotos te zien. Bestaat de mogelijkheid niet dat hij de standaart android-foto mappen op mijn laptop, tablet en gsm synct op zo een manier dat ik de cloud-app eigenlijk niet gebruik/zie?
Wat ik graag wil is mappen synchroniseren tussen mijn laptop, tablet, en android gsm.
Nu heb ik de cloud-app geinstalleerd, echter moet ik handmatig alles uploaden naar deze cloud. En ook deze cloud-mappen openen om de fotos te zien. Bestaat de mogelijkheid niet dat hij de standaart android-foto mappen op mijn laptop, tablet en gsm synct op zo een manier dat ik de cloud-app eigenlijk niet gebruik/zie?
Je kunt op je Android device toch DS Photo installeren voor de foto's?
CloudStation is in staat om automatisch te synchroniseren. Zowel via Android (DS Cloud) als via Windows (CloudStation).
CloudStation is in staat om automatisch te synchroniseren. Zowel via Android (DS Cloud) als via Windows (CloudStation).
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
Misschien zie ik iets over mijn hoofd kwa instelleningen maar hij kan niet automatisch uploaden vanaf mijn telefoon naar de cloud als ik een nieuwe foto neem.Rhapsody schreef op maandag 20 mei 2013 @ 14:12:
Je kunt op je Android device toch DS Photo installeren voor de foto's?
Daarnaast wil ik wel omschakelen naar DS Photo, (de app bevalt mij wel) echter mis ik twee dingen:
1) Ik kan maar 1 IP adres instellen. Dus oftwel mijn intern adres (192.168...) oftewel mijn extern adres met portforwarding. Als ik dus op mijn local network zit gaat het alsnog via internet, geen optimale situatie in mijn ogen. Of als ik mijn intern adres gebruik heb ik geen externe toegang.
2) Hij logt altijd in via een externe verbinding. Dus als ik geen bereik heb (geen 3G op de tablet) kan ik alleen fotos openen via interne opslag, waardoor ik in deze situatie dus een andere app nodig heb. Dit is dus eigenlijk de reden dat ik graag alle fotos op alle apparatuur wil hebben.
Hopelijk zie ik iets over het hoofd.
DS Cloud synchroniseert alleen bestanden die in de daarvoor bestemde map staan.
Bij mijn telefoon is dat de map 'sdcard0\CloudStation'. Je kunt denk ik alleen niet instellen dat de foto's die je met je camera neemt, ook in die map worden opgeslagen.
1) Je kunt denk ik wel meerdere 'servers' toevoegen bij DS Photo, alleen zal hij altijd de laatstgebruikte nemen.
Voor mij is dat niet zo'n issue. Bij mij gebruikt DS Photo dus altijd het externe adres. (of liever gezegd, mijn Synology DDNS naam)
2) dit punt snap ik niet? Je kunt toch prima werken met wifi?
Bij mijn telefoon is dat de map 'sdcard0\CloudStation'. Je kunt denk ik alleen niet instellen dat de foto's die je met je camera neemt, ook in die map worden opgeslagen.
1) Je kunt denk ik wel meerdere 'servers' toevoegen bij DS Photo, alleen zal hij altijd de laatstgebruikte nemen.
Voor mij is dat niet zo'n issue. Bij mij gebruikt DS Photo dus altijd het externe adres. (of liever gezegd, mijn Synology DDNS naam)
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
Waar heb je dat gelezen dan?SuperCrisz schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 00:21:
Uit de ervaring uit dit topic hoor ik dat de DS112j max 11 MB file copy snelheid haalt.
Mijn 110j (stukje langzamer nog) gaat makkelijk over die 11MB/sec heen.
bedenk wel dat je de maximum snelheid alleen haalt met grote bestanden. Kleine bestanden worden langzamer overgezet.. maar dat is volstrekt normaal. Je ziet dit ook terug in HD benchmarks.
[ Voor 24% gewijzigd door job op 20-05-2013 14:39 ]
Ik bedoel als ik geen wifi heb (en dus geen internet) ik niks met deze app kan omdat hij niet kan inloggen. Ik kan dus geen fotos bekijken in de trein met deze app.Rhapsody schreef op maandag 20 mei 2013 @ 14:37:
Het je al eens geprobeerd de opslaglocatie van je foto's te wijzigen naar een map die gesynct is. Bijvoorbeeld met de volgende app: https://play.google.com/s...q=Media+Redirector&c=apps_sepulnation_ schreef op maandag 20 mei 2013 @ 14:10:
Ik heb de synology 213j aangeschaft omdat ik zeer veel positieve geruchten hoorde. Echter ben ik een beetje telleurgesteld, maar misschien zie ik dingen over het hoofd.
Goedendag allemaal.
Ik bezit een synology cubestation CS-407, met de laatst mogelijke DSM installed.
Ik heb sinds kort de media server aangezet, ik heb nu een groot probleem.
Als ik mijn AC-ryan mini, of een andere media speler aanzet, wordt de cubestation niet herkend als een upnp media server, dit kan tot wel één uur duren.
Als ik mijn ubuntu server aan heb staan, wordt de plex-media server direct herkend, mijn router ondersteund het dus prima.
De poorten zoals aangegeven door synology staan gewoon open.
Ik vind dit erg vervelend,
kan iemand mij helpen om de detectie sneller te laten verlopen?
Ik bezit een synology cubestation CS-407, met de laatst mogelijke DSM installed.
Ik heb sinds kort de media server aangezet, ik heb nu een groot probleem.
Als ik mijn AC-ryan mini, of een andere media speler aanzet, wordt de cubestation niet herkend als een upnp media server, dit kan tot wel één uur duren.
Als ik mijn ubuntu server aan heb staan, wordt de plex-media server direct herkend, mijn router ondersteund het dus prima.
De poorten zoals aangegeven door synology staan gewoon open.
Ik vind dit erg vervelend,
kan iemand mij helpen om de detectie sneller te laten verlopen?
Ja inderdaad. Maar goed, dat gaat dan ook waarschijnlijk wel op voor RAID6 vs SHR2. Ik ga daar nog eens over nadenken wat voor mij het meest verstandigste is, één of twee schijven "weggooien" t.o.v. (schijn) betrouwbaarheid.Verwijderd schreef op maandag 20 mei 2013 @ 10:18:
Generally speaking, a RAID5 volume will have a slightly higher performance than SHR because of the LVM structure a SHR volume has.
Als iemand anders nog wat weet op mijn vragen uit mn eerdere bericht, aub let me know! Thnx.
Verwijderd
Shumi is retired,was to old for that stuff.
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2013 10:03 ]
Verwijderd
Prestaties zouden o.k moeten zijn, wat vinden jullie ervan.
DiskStation> hdparm -Tt /dev/sda
/dev/sda:
Timing cached reads: 1480 MB in 2.00 seconds = 739.39 MB/sec
Timing buffered disk reads: 464 MB in 3.00 seconds = 154.46 MB/sec
DiskStation> hdparm -Tt /dev/sdb
/dev/sdb:
Timing cached reads: 1444 MB in 2.00 seconds = 722.18 MB/sec
Timing buffered disk reads: 430 MB in 3.02 seconds = 142.52 MB/sec
DiskStation> hdparm -Tt /dev/sdc
/dev/sdc:
Timing cached reads: 1452 MB in 2.00 seconds = 725.48 MB/sec
Timing buffered disk reads: 428 MB in 3.01 seconds = 142.21 MB/sec
DiskStation> hdparm -Tt /dev/sdd
/dev/sdd:
Timing cached reads: 1442 MB in 2.00 seconds = 721.06 MB/sec
Timing buffered disk reads: 424 MB in 3.00 seconds = 141.24 MB/sec
DiskStation> hdparm -Tt /dev/sde
/dev/sde:
Timing cached reads: 1448 MB in 2.00 seconds = 724.22 MB/sec
Timing buffered disk reads: 476 MB in 3.00 seconds = 158.52 MB/sec
DiskStation> hdparm -Tt /dev/sdf
5x WD RED 3TB GPT
DiskStation> hdparm -Tt /dev/sda
/dev/sda:
Timing cached reads: 1480 MB in 2.00 seconds = 739.39 MB/sec
Timing buffered disk reads: 464 MB in 3.00 seconds = 154.46 MB/sec
DiskStation> hdparm -Tt /dev/sdb
/dev/sdb:
Timing cached reads: 1444 MB in 2.00 seconds = 722.18 MB/sec
Timing buffered disk reads: 430 MB in 3.02 seconds = 142.52 MB/sec
DiskStation> hdparm -Tt /dev/sdc
/dev/sdc:
Timing cached reads: 1452 MB in 2.00 seconds = 725.48 MB/sec
Timing buffered disk reads: 428 MB in 3.01 seconds = 142.21 MB/sec
DiskStation> hdparm -Tt /dev/sdd
/dev/sdd:
Timing cached reads: 1442 MB in 2.00 seconds = 721.06 MB/sec
Timing buffered disk reads: 424 MB in 3.00 seconds = 141.24 MB/sec
DiskStation> hdparm -Tt /dev/sde
/dev/sde:
Timing cached reads: 1448 MB in 2.00 seconds = 724.22 MB/sec
Timing buffered disk reads: 476 MB in 3.00 seconds = 158.52 MB/sec
DiskStation> hdparm -Tt /dev/sdf
5x WD RED 3TB GPT
Verwijderd schreef op maandag 20 mei 2013 @ 17:45:* schumi2004 roept hier stond een pastebin.com linkje
Hallo allemaal,
Ik heb een DS213 (Raid-0). In de root heb ik een aantal folders zoals Music, Photo, documenten e.d.
Nu weet ik dat je een recycle bin kan instellen. Verwijder ik dus bijvoorbeeld 1 document uit de documenten-folder dan wordt dit document netjes in de recycle-bin in de documenten-map gezet.
Nu is echter door mijn zoon de hele map documenten verwijderd.
ik zie dus ook de recycle-bin van deze map niet meer. ik heb twee vragen:
1: Hoe kan ik voorkomen dat mappen in de root verwijderd mogen worden?
2: Hoe krijg ik mijn 'documenten' map weer terug?
Ik heb een DS213 (Raid-0). In de root heb ik een aantal folders zoals Music, Photo, documenten e.d.
Nu weet ik dat je een recycle bin kan instellen. Verwijder ik dus bijvoorbeeld 1 document uit de documenten-folder dan wordt dit document netjes in de recycle-bin in de documenten-map gezet.
Nu is echter door mijn zoon de hele map documenten verwijderd.

1: Hoe kan ik voorkomen dat mappen in de root verwijderd mogen worden?
2: Hoe krijg ik mijn 'documenten' map weer terug?
Web UI is onbereikbaar sinds een uurtje of twee, het inlogscherm blijft gewoon staan met de mededeling "Loading..."
DS Download, DS Audio en DS Photo+ voor Android werken nog wel (inloggen althans), DS File weer niet.
Erg vreemd.
Iemand een soortgelijke situatie al eens voorhanden gehad? Zo ja, wat moet je doen (power reset?) of lost dit zichzelf op?
IP adres is pingbaar, DDNS werkt nog.
DS Download, DS Audio en DS Photo+ voor Android werken nog wel (inloggen althans), DS File weer niet.
Erg vreemd.
Iemand een soortgelijke situatie al eens voorhanden gehad? Zo ja, wat moet je doen (power reset?) of lost dit zichzelf op?
IP adres is pingbaar, DDNS werkt nog.
[ Voor 5% gewijzigd door Smultie op 21-05-2013 10:23 ]
Even snel een vraagje, Ik heb mijn nas in mijn domein gehangen en nu kan ik inloggen met de admin account. maar kan ik niet met mijn domein account inloggen. Terwijl ik bij werkgroep wel mijn domein heb ingevuld. Mis ik iets of? ??
Verwijderd
Begin het wachten een beetje beu te worden; situatie schets:
- synology brengt hun eigen cloud systeem uit; Super!
- tijdje later koop ik een synology (met onderandere deze feature in het achterhoofd)
- blijkt (nog?) geen linux client te bestaan, veel mensen op fora wachten hierop en er worden feature requests naar Sysnology gestuurd. (ze kijken niet naar vragen op hun fora enkel naar request gestuur via hun site; volgens mensen op het fora)
- DSM 4.2 komt uit; geen linux client
- paar maand na DSM 4.2; geen linux client
- ik stuur recent een feature request naar synology voor een linux client van hun cloud software, response:
The Linux client of Cloud Station is one of the most asked features. We have passed all the requests to our product team. I can ensure you that our product team has been seriously consider and evaluate the possibility to develop this feature. ...
Ben ik veel mee, het kan nog maanden duren
DUS.... dacht ik: als iedereen hier eens een feature request spamt zou er dan wat meer schot in de zaak komen? (nog eens onder de aandacht van de devs)
Wie wilt: http://www.synology.com/company/contact_us.php?lang=uk "Request Product Features"
note: ik weet dat sommige mensen het werkend (of half werkend) hebben met wine maar ik heb geen zin in gepruts.
- synology brengt hun eigen cloud systeem uit; Super!
- tijdje later koop ik een synology (met onderandere deze feature in het achterhoofd)
- blijkt (nog?) geen linux client te bestaan, veel mensen op fora wachten hierop en er worden feature requests naar Sysnology gestuurd. (ze kijken niet naar vragen op hun fora enkel naar request gestuur via hun site; volgens mensen op het fora)
- DSM 4.2 komt uit; geen linux client
- paar maand na DSM 4.2; geen linux client
- ik stuur recent een feature request naar synology voor een linux client van hun cloud software, response:
The Linux client of Cloud Station is one of the most asked features. We have passed all the requests to our product team. I can ensure you that our product team has been seriously consider and evaluate the possibility to develop this feature. ...
Ben ik veel mee, het kan nog maanden duren

DUS.... dacht ik: als iedereen hier eens een feature request spamt zou er dan wat meer schot in de zaak komen? (nog eens onder de aandacht van de devs)
Wie wilt: http://www.synology.com/company/contact_us.php?lang=uk "Request Product Features"
note: ik weet dat sommige mensen het werkend (of half werkend) hebben met wine maar ik heb geen zin in gepruts.
even terugkomend op mijn vraag hierboven.
Ik wil mijn NAS synology DS1512+ aan ons domein toevoegen en ga volgens deze instructie te werk:
http://www.synology.com/support/tutorials_show.php?q_id=483
alleen zie ik bij 2.2 en dan bij cijfer 2 geen domein staan, op mijn nas staat alleen werkgroep.
wat nu ?
Ik wil mijn NAS synology DS1512+ aan ons domein toevoegen en ga volgens deze instructie te werk:
http://www.synology.com/support/tutorials_show.php?q_id=483
alleen zie ik bij 2.2 en dan bij cijfer 2 geen domein staan, op mijn nas staat alleen werkgroep.
wat nu ?
Je kan ook zelf wat bouwen op basis van NFS?Verwijderd schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 12:22:
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
mrcosmo,
domein staat in "adressenlijstservice" Daar kun je domeininstellingen invoeren.
Ik heb even een vraagje hoe ik het beste mijn hdd vervangen.
Er zit nu een 500 Gig in en ik wil die vervangen voor 2 hdd van 2 Tb schijven.
Hoe kan ik dat het beste doen zonder dat ik al mijn gegeven van díe 500 Gig kwijt ben en mijn instellingen.
Tot eindelijk wil ik dat alles draait op 2 Tb op raid 1 wie kan mijn dat uitleggen wat hier voor moet doen.
In ieder geval bedank voor genen die dat mijn wil uitleggen.
Sebastian
Hoe kan ik dat het beste doen zonder dat ik al mijn gegeven van díe 500 Gig kwijt ben en mijn instellingen.
Tot eindelijk wil ik dat alles draait op 2 Tb op raid 1 wie kan mijn dat uitleggen wat hier voor moet doen.
Sebastian
Verwijderd
Wie weet, als ik tijd heb in de vakantieHooglander1 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 16:45:
[...]
Je kan ook zelf wat bouwen op basis van NFS?
Ik heb via MYDS bij Synology een xx.synology.me adres geregistreerd.
Werkt helemaal super, alleen geeft mijn Synology om +/- 3 dagen de volgende melding:
"Systeemgebeurtenis DDNS-service kon IP-adres 0.0.0.0 niet registreren op xx.synology.me"
Iemand een idee waar dit aan kan liggen ? In het MyDS Center van Synology zie ik namelijk netjes dat mijn externe IP adres is gekoppeld aan de hostname en alles werkt in prima. Dus vanwaar die melding?
Werkt helemaal super, alleen geeft mijn Synology om +/- 3 dagen de volgende melding:
"Systeemgebeurtenis DDNS-service kon IP-adres 0.0.0.0 niet registreren op xx.synology.me"
Iemand een idee waar dit aan kan liggen ? In het MyDS Center van Synology zie ik namelijk netjes dat mijn externe IP adres is gekoppeld aan de hostname en alles werkt in prima. Dus vanwaar die melding?
Dit heb ik ook af en toe, maar hij reconnect altijd wel na de melding.kattapult schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 09:50:
Denk dat het aan de DDNS server van Synology ligt of zo.
Tot nu toe gelukkig geen last van gehad.
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Verwijderd
De Handleiding voor deze klus: http://www.synology.com/s...how.php?q_id=559&lang=nldHavelock schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 07:36:
Ik heb even een vraagje hoe ik het beste mijn hdd vervangen.
Sebastian
Een klusje waar de NAS de nodige tijd zal voor nodig hebben, wees geduldig.
Bedankt dit werkteRainesh schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 02:44:
mrcosmo,
Op de een of andere manier kreeg ik ineens een stuk of 15 in een paar uur tijd.kattapult schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 09:50:
Nu is er weer niks aan de hand..
Verwijderd
Ik overweeg de aanschaf van een DS112j, om deze via een usb-geluidskaart (USB Sound Blaster X-Fi HD, volgens User Reported Compatible USB Speakers werkt deze sowieso goed met de DS212+) analoog aan te sluiten op mijn geluidsinstallatie. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben vooral benieuwd naar de performance bij het afspelen van .ape en .flac.
Ik heb dat ook regelmatig. Kan niks vinden.dutchgio schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 14:28:
[...]
Op de een of andere manier kreeg ik ineens een stuk of 15 in een paar uur tijd.
Nu is er weer niks aan de hand..
was half jaar geleden ook het geval.. ik ben toen over gestapt naar no-ip.org. Sindsdien geen enkele melding meer. Enige is dat je elke 30 dagen even moet heractiveren.. geen probleem voor een gratis service.
Ik teken nergens meer voor
Ik heb dezelfde melding met dyndns.
Daar moet je nu overigens ook elke maand verplicht inloggen dus die laat ik maar verlopen...
Daar moet je nu overigens ook elke maand verplicht inloggen dus die laat ik maar verlopen...
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik heb vandaag mijn DS213 ontvangen. Ik heb de nieuwe schijf (WD Red 2TB) er in gedaan. De ethernet kabel heb ik aangesloten op het modem. Wanneer ik het apparaat aandoe branden uiteindelijk de lampjes als volgt:
Disk 1: Groen
LAN: Groen
Status: Oranje en knipperend
Ik heb geprobeerd om via de synology assistant het apparaat te installeren. Deze vindt de synology server echter niet.
Ik heb meerdere malen een reset uitgevoerd op het apparaat zonder resultaat.
Ik heb het modem een keer van de stroom afgehaald, ook zonder resultaat.
Op internet zie ik de volgende oplossingen:
Er zijn geen harde schijven geïnstalleerd > De harde schijf zou goed moeten zijn, omdat het Disk 1 lampje groen is.
De DSM (Disk Station Manager) is niet geïnstalleerd > Klopt, maar dit lukt mij ook niet, omdat het apparaat niet gevonden kan worden.
Het volume is nog niet gecreëerd > Dit is mij niet helemaal duidelijk. Ze geven hierbij aan dat ik naar het server IP adres moet gaan om een volume te creeeren.
Waarschijnlijk is dit een probleem wat vaker voorkomt. Helaas ligt de Synology site zelf plat op het moment en kom ik nergens andere oplossingen tegen.
Disk 1: Groen
LAN: Groen
Status: Oranje en knipperend
Ik heb geprobeerd om via de synology assistant het apparaat te installeren. Deze vindt de synology server echter niet.
Ik heb meerdere malen een reset uitgevoerd op het apparaat zonder resultaat.
Ik heb het modem een keer van de stroom afgehaald, ook zonder resultaat.
Op internet zie ik de volgende oplossingen:
Er zijn geen harde schijven geïnstalleerd > De harde schijf zou goed moeten zijn, omdat het Disk 1 lampje groen is.
De DSM (Disk Station Manager) is niet geïnstalleerd > Klopt, maar dit lukt mij ook niet, omdat het apparaat niet gevonden kan worden.
Het volume is nog niet gecreëerd > Dit is mij niet helemaal duidelijk. Ze geven hierbij aan dat ik naar het server IP adres moet gaan om een volume te creeeren.
Waarschijnlijk is dit een probleem wat vaker voorkomt. Helaas ligt de Synology site zelf plat op het moment en kom ik nergens andere oplossingen tegen.
Welke versie van synology assistant heb je geprobeerd? Zo een webversie ding of gewoon eentje die op het cd-tje stond?
Zit je met de Assistant op hetzelfde vaste netwerk als je Diskstation? Bij mij een keer gehad dat het op geen enkele manier draadloos wilde werken en wel via een kabeltje
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Ik heb de cd versie gebruikt van Synology assistant. Als ik de webversie gebruik plakt Firefox er continu 'www' voor waardoor de url niet goed werkt. Ik voer de assistant uit via mijn PC die via een ethernetkabel is aangesloten op het modem. De Synology server heb ik ook via een ethernetkabel aangesloten op hetzelfde modem.
Het probleem met de webversie van Synology assistant zal wel te maken hebben met hun website die nog plat ligt. Ik krijg daar nu nog steeds de melding ' This Site Is Under Construction and Coming Soon.'
Het probleem met de webversie van Synology assistant zal wel te maken hebben met hun website die nog plat ligt. Ik krijg daar nu nog steeds de melding ' This Site Is Under Construction and Coming Soon.'
Verwijderd
Je kan eens proberen om de NAS rechtstreeks aan de pc aan te sluiten met de netwerkkabel, en hem vervolgens met de assistant te laten zoeken, op deze manier is het hier al meermaals gelukt hem te vinden en de installatie te voltooien.
Nadat dit is gebeurt sluit je hem terug aan op je netwerk om hem bedrijfsklaar te zetten.
Nadat dit is gebeurt sluit je hem terug aan op je netwerk om hem bedrijfsklaar te zetten.
Bedankt voor de tip! Dat ga ik vanavond even proberen
Ik zag dat mijn vraag voor het laatst mei 2012 is gesteld dus ik hoop dat er nu een oplossing voor is:
Ik heb een appletv3 en een DS410, nu heb ik itunes media server geinstalleer en wordt hij gevonden in mijn itunes.
Nu lukt het alleen niet om deze muziek te benaderen ook niet van uit Homeshare.
Het liefst laat ik mijn laptop uit en stream ik direct de muziek, maar ik begrijp dat dat niet mogelijk is.
Ik heb een appletv3 en een DS410, nu heb ik itunes media server geinstalleer en wordt hij gevonden in mijn itunes.
Nu lukt het alleen niet om deze muziek te benaderen ook niet van uit Homeshare.
Het liefst laat ik mijn laptop uit en stream ik direct de muziek, maar ik begrijp dat dat niet mogelijk is.
Je probleemomschrijving is wat cryptisch.
Itunes vind de itunes server wel, maar je kan geen muziek spelen? Of ziet de apple tv je muziek niet?
Heb je de muziek wel op je synology geïndexeerd?
Zou je de boel ook eens via audio station kunnen testen? (heb je wel je laptop nodig)
- dus muziek op je syno
- muziek indexeren
- audio station via airplay naar je apple tv laten streamen.
Itunes vind de itunes server wel, maar je kan geen muziek spelen? Of ziet de apple tv je muziek niet?
Zou je de boel ook eens via audio station kunnen testen? (heb je wel je laptop nodig)
- dus muziek op je syno
- muziek indexeren
Al bijna een jaar ben ik aan het kijken naar andere manier van opslaan van gegevens, en andere manier van werken. Maar als ik er weer eens induik, kom ik er toch niet helemaal uit. Graag hoor ik jullie ideeën en tips!
Tot nu toe hadden we foto's muziek enz. op computers of losse harde schijven. Maar dit is onhandig. Alles moet centraal in netwerk. En zo dat niet altijd alle computers aan hoeven te staan.
Dus heb ik (ivm betonnen muren en vloeren) bedraad gigabit netwerk aangelegd.
Op het netwerk zitten:
3 iMacs, een Humax ihdr-5200c, een netwerkprinter/scanner, een apple airport express (voor muziek naar geluidsinstallatie);
In de meterkast: 20mbit telfort, Zyxel P-2812HNU-F1 gigabit router, TP-Link TL-SG1016D switch, Digitus Cat 6 patch-panel, en hier komt ook een synology.
Op de synology komt:
iTunes library(s) (mijne is de grootste: 100GB)
foto's (250 GB)
time machine backups van 3 of 4 iMacs
evt. films?
voor elke gebruiker: centrale gegevens opslag?
Films is (en blijft denk) minimaal. Sinds een week hebben we de humax (met lan aansluiting). Weet nog niet wat daar allemaal mee kan, en wat de invloed/relatie met de synology is. Denk opgenomen films op aangesloten computers kijken? Denk dat films vooral rond de tv/humax combinatie blijft.
Grote bestanden downloaden doen we niet veel. Paar keer per jaar 1/enkele gigabytes. Dat loopt dan 's nachts.
Voor elke gebruiker: centrale gegevens opslag?
Eigenlijk wil ik op alle imac volledig kunnen werken. Dus op welke imac ik ook zit (bijna) alle bestanden ter beschikking hebben. Dus bestanden centraal opslaan. Maar of de synology hier iets in kan betekenen, weet ik niet.
Een (hele dure) oplossing is een extra mac (mac mini) neerzetten met mac os x server. En dan Portable Home Directories gebruiken. Maar ons budget is niet zo groot. En dat werkt niet vlekkeloos heb ik begrepen.
Dus eerst maar eens een synology, en kijken hoever we hier mee komen.
Maar welke synology is het meest geschikt?
Waarom 1 of 2 hard disks?
En hoe groot moet(en) de harddisk(s) zijn?
Een heel verhaal. Hoor graag jullie reacties.
Dank, Erik
Tot nu toe hadden we foto's muziek enz. op computers of losse harde schijven. Maar dit is onhandig. Alles moet centraal in netwerk. En zo dat niet altijd alle computers aan hoeven te staan.
Op het netwerk zitten:
3 iMacs, een Humax ihdr-5200c, een netwerkprinter/scanner, een apple airport express (voor muziek naar geluidsinstallatie);
In de meterkast: 20mbit telfort, Zyxel P-2812HNU-F1 gigabit router, TP-Link TL-SG1016D switch, Digitus Cat 6 patch-panel, en hier komt ook een synology.
Op de synology komt:
foto's (250 GB)
evt. films?
Films is (en blijft denk) minimaal. Sinds een week hebben we de humax (met lan aansluiting). Weet nog niet wat daar allemaal mee kan, en wat de invloed/relatie met de synology is. Denk opgenomen films op aangesloten computers kijken? Denk dat films vooral rond de tv/humax combinatie blijft.
Grote bestanden downloaden doen we niet veel. Paar keer per jaar 1/enkele gigabytes. Dat loopt dan 's nachts.
Eigenlijk wil ik op alle imac volledig kunnen werken. Dus op welke imac ik ook zit (bijna) alle bestanden ter beschikking hebben. Dus bestanden centraal opslaan. Maar of de synology hier iets in kan betekenen, weet ik niet.
Een (hele dure) oplossing is een extra mac (mac mini) neerzetten met mac os x server. En dan Portable Home Directories gebruiken. Maar ons budget is niet zo groot. En dat werkt niet vlekkeloos heb ik begrepen.
Dank, Erik
Verwijderd
Gisteren de DS1010 opengegooid voor de geheugen upgrade, deze SO DIMM module werd na aandringen eindelijk geleverd.
Corsair Value Select geheugen - 2 GB - SO DIMM 200-pins - DDR2 / VS2GSDS667D2
http://tweakers.net/price...corsair-vs2gsds667d2.html
Dus gewoon een passende module die voldoet aan de specificaties voor de Synology DS1010.
Module geplaats in de socket, Nas'je terug dicht, opgestart, alles lijkt goed te gaan, wordt keurig vermeld in Systeeminformatie nu 3072 mb beschikbaar
Om mij te verzekeren van een stabiel systeem na de upgrade, een volledige geheugen test laten draaien, duurt bijna 4 uur, resultaat ziet er goed uit blijkbaar.
DiskStation> cat /var/log/memtester.log
1304/1303
ERROR=0
Upgrade van de NAS DS1010 is goed verlopen nu dus: 5x WD RED 3TB + 3072 Ram aan boord, en loopt als een lier
Corsair Value Select geheugen - 2 GB - SO DIMM 200-pins - DDR2 / VS2GSDS667D2
http://tweakers.net/price...corsair-vs2gsds667d2.html
Dus gewoon een passende module die voldoet aan de specificaties voor de Synology DS1010.
Module geplaats in de socket, Nas'je terug dicht, opgestart, alles lijkt goed te gaan, wordt keurig vermeld in Systeeminformatie nu 3072 mb beschikbaar
Om mij te verzekeren van een stabiel systeem na de upgrade, een volledige geheugen test laten draaien, duurt bijna 4 uur, resultaat ziet er goed uit blijkbaar.
DiskStation> cat /var/log/memtester.log
1304/1303
ERROR=0
Upgrade van de NAS DS1010 is goed verlopen nu dus: 5x WD RED 3TB + 3072 Ram aan boord, en loopt als een lier
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2013 17:56 ]
Inderdaad een heel erg lang verhaal maar je vergeet een belangrijk onderdeel.erikv22 schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 11:27:
Al bijna een jaar ben ik aan het kijken naar andere manier van opslaan van gegevens, en andere manier van werken. Maar als ik er weer eens induik, kom ik er toch niet helemaal uit. Graag hoor ik jullie ideeën en tips!
Op het netwerk zitten:
Op de synology komt:
foto's (250 GB)
evt. films?
Dank, Erik
Wat is je budget? Als een mac mini al boven je budget is vallen ook vele Synology NAS apparaten af. Ze komen nl zonder schrijven. Als je inclusief schrijven gaat rekenen worden sommige varianten best prijzig.
Op zich doe je geen spannende dingen behalve data opslag. Als dit ook het enige is wat je er mee wilt doen behalve af en toe downloaden raad ik persoonlijk de nieuwe 213j aan. Deze is ongeveer 180 euro en heeft ruimte voor 2 schrijven. Dit is een instap NAS maar biedt toch aardig wat snelheid voor zijn geld. Ook heeft deze NAS aardig wat werkgeheugen ivt andere instappers. Aangezien je 3 a 4 mac s wilt backuppen heb je aardig wat schrijfruimte nodig. Er komt dus ook minimaal 100 euro voor een 3Tb schrijf bij. Je kunt beginnen met 1 en later 2e bijvoegen als je ruimte te kort komt.
Centrale opslag. Op alle macs is je synology zichtbaar in Finder en dus benaderbaar. Je kunt per user dus inloggen en dus ook per user instellen wat ze te zien krijgen qua mappen en data..
...
Moedig dat je antwoord Quakie, maar vragen als:
..geven mij wel een heel erg "lieve helpdesk" gevoel om eerlijk te zijn.erikv22 schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 11:27:
Sorry voor de onduidelijheid,job schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 11:13:
Je probleemomschrijving is wat cryptisch.
- dus muziek op je syno
- muziek indexeren
Itunes ziet mijn Nas wel. Ik kan hier ook de muziek in afspelen.
Wat ik hoop te bereiken is dat ik via AppleTv direct mijn muziek kan afspelen en bedienen.
Ik begreep op internet dat ik altijd een laptop aan moet hebben staan met itunes aan dit om de koppeling tussen mijn Nas en AppleTV te vormen.
klopt, Apple heeft alles dicht getimmerd.
Alles gaat via home sharing en dit is Apple only. Dat is de reden dat je op je Apple tv niet direct bij je muziek kan op je NAS. Synology gebruikt Airplay om het (deels) te omzeilen.
Je hebt audio station nodig om muziek te streamen naar je Apple TV. Je kunt niet je audio station afsluiten zonder dat je muziek stopt. Dit kan wel bij video via video station. Er bestaat dus een kans dat het in de toekomst wel kan.
@ xxxneoxxx helemaal gelijk maar zit in een help bui
Alles gaat via home sharing en dit is Apple only. Dat is de reden dat je op je Apple tv niet direct bij je muziek kan op je NAS. Synology gebruikt Airplay om het (deels) te omzeilen.
Je hebt audio station nodig om muziek te streamen naar je Apple TV. Je kunt niet je audio station afsluiten zonder dat je muziek stopt. Dit kan wel bij video via video station. Er bestaat dus een kans dat het in de toekomst wel kan.
@ xxxneoxxx helemaal gelijk maar zit in een help bui
Verwijderd
Ik ben aan het kijken naar nieuwe opslag oplossing voor onze vmware images, ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het draaien van vmware images vanaf de DS411slim via eSATA? Is dat een betrouwbare oplossing? Of zijn hier andere technologien beter voor geschikt?
Ik heb sinds een paar dagen een DS213 alleen ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik deze wil gaan gebruiken.
Ik had eerst een PC met wat harde schijven toen in een goedkope Sitecom NAS gezet alleen daar was niet mee te werken dus ik had voor er naast ook nog een 3 TB externe WD schijf gekocht met USB 3.0.
Ik gebruik een MacBook Pro met bedrade netwerkaansluiting sinds ik mijn PC de deur uit heb gedaan.
Ik wil uiteindelijke wat belangrijke data zoals foto's op de NAS en m'n externe HDD hebben. De externe HDD wil ik ook aan gaan sluiten op USB 3.0 van de NAS zodat ik daar bij kan zonder apart aan te sluiten op mijn MacBook Pro.
Ik vraag me alleen af welke modus ik moet gaan gebruiken voor mijn DS213 NAS.
JBOD
Raid 0
Raid 1
Ik heb hem nu in JBOD staan omdat ik van plan ben er wel veel data op te zetten en er zit nu 2 x 2TB in.
Dit word met Raid 1 dus 2 TB. Dit zou misschien aan de krappe kant kunnen zijn vandaar dat ik nu nog JBOD heb gekozen omdat dat wat veiliger zou zijn dan Raid 0 als ik toch de volledige 4TB wil gebruiken.
Wat zouden jullie adviseren?
JBOD: volledige capaciteit en iets veiliger dan raid 0
Raid 0: sneller dan JBOD? Dit vraag ik mezelf af, of je dat wel gaat merken. Minder veilig.
Raid 1: veiligst maar wel minder capaciteit.
Ik had eerst een PC met wat harde schijven toen in een goedkope Sitecom NAS gezet alleen daar was niet mee te werken dus ik had voor er naast ook nog een 3 TB externe WD schijf gekocht met USB 3.0.
Ik gebruik een MacBook Pro met bedrade netwerkaansluiting sinds ik mijn PC de deur uit heb gedaan.
Ik wil uiteindelijke wat belangrijke data zoals foto's op de NAS en m'n externe HDD hebben. De externe HDD wil ik ook aan gaan sluiten op USB 3.0 van de NAS zodat ik daar bij kan zonder apart aan te sluiten op mijn MacBook Pro.
Ik vraag me alleen af welke modus ik moet gaan gebruiken voor mijn DS213 NAS.
JBOD
Raid 0
Raid 1
Ik heb hem nu in JBOD staan omdat ik van plan ben er wel veel data op te zetten en er zit nu 2 x 2TB in.
Dit word met Raid 1 dus 2 TB. Dit zou misschien aan de krappe kant kunnen zijn vandaar dat ik nu nog JBOD heb gekozen omdat dat wat veiliger zou zijn dan Raid 0 als ik toch de volledige 4TB wil gebruiken.
Wat zouden jullie adviseren?
JBOD: volledige capaciteit en iets veiliger dan raid 0
Raid 0: sneller dan JBOD? Dit vraag ik mezelf af, of je dat wel gaat merken. Minder veilig.
Raid 1: veiligst maar wel minder capaciteit.
Verwijderd
RAID 1 + 2x USB 3 extern voor redelijk veilige opslag, het is maar hoeveel je eraan wil spenderen.
Met jbod heb ik getest en dat loopt niet vlotjes
RAID 0 is snel maar too risky voor mij.
Let wel ik heb een DS409 en een DS1010, een 2schijven model vond ik geen optie aangezien ik veel met HD video bezig ben, en dat slurp opslag als een koe water.
Met jbod heb ik getest en dat loopt niet vlotjes
RAID 0 is snel maar too risky voor mij.
Let wel ik heb een DS409 en een DS1010, een 2schijven model vond ik geen optie aangezien ik veel met HD video bezig ben, en dat slurp opslag als een koe water.
Verwijderd
http://www.synology.com/support/compatibility.php?lang=us
Die liggen lang plat zeg, ook niet direct een goede indruk voor een netwerk gespecialseerd bedrijf.
Die liggen lang plat zeg, ook niet direct een goede indruk voor een netwerk gespecialseerd bedrijf.
Allereerst, dank voor je antwoord Quakie! (ondanks mijn lange verhaal)Quakie schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 12:55:
Inderdaad een heel erg lang verhaal maar je vergeet een belangrijk onderdeel.
Wat is je budget? Als een mac mini al boven je budget is vallen ook vele Synology NAS apparaten af. Ze komen nl zonder schrijven. Als je inclusief schrijven gaat rekenen worden sommige varianten best prijzig.
Mijn budget? Niet veel meer dan 400 a 450 Euro (incl schijven).
De goedkoopste mac mini kost nieuw 650 Euro. En dan nog 2 keer 3TB erbij (200 Euro). Dat is toch een ander prijsplaatje. Tenzij je voor 2e hands gaat.
Verschil in prijs tussen de DS213 (240) en de DS213j (180) is 60 Euro.
Voordelen 213: usb3.0 en 2 ghz processor en hot swappable.
De 213j: heeft floating point, lager energieverbruik en minder geluid.
Prijsverschil valt wel mee, maar ik kan niet goed beoordelen of de 213 echt een groot voordeel oplevert qua prestaties en/of mogelijkheden...?
Lijkt mij bijna dat je beter of voor de 213j of voor de 213+ kan gaan. Maar dat prijsverschil is wel groot.
Hier werkt de website gewoonVerwijderd schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 17:54:
http://www.synology.com/support/compatibility.php?lang=us
http://www.downforeveryoneorjustme.com/www.synology.com zegt ook dat de site het gewoon doet.
Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)
Ik ging er vanuit dat je het met standaard schrijfruimte ging doen. Inderdaad als je ook nog 2 losse schrijven eraan gaat koppelen wordt het een dure oplossing.erikv22 schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 18:37:
[...]
Allereerst, dank voor je antwoord Quakie! (ondanks mijn lange verhaal)
Mijn budget? Niet veel meer dan 400 a 450 Euro (incl schijven).
De goedkoopste mac mini kost nieuw 650 Euro. En dan nog 2 keer 3TB erbij (200 Euro). Dat is toch een ander prijsplaatje. Tenzij je voor 2e hands gaat.
Verschil in prijs tussen de DS213 (240) en de DS213j (180) is 60 Euro.
Voordelen 213: usb3.0 en 2 ghz processor en hot swappable.
De 213j: heeft floating point, lager energieverbruik en minder geluid.
Prijsverschil valt wel mee, maar ik kan niet goed beoordelen of de 213 echt een groot voordeel oplevert qua prestaties en/of mogelijkheden...?
Lijkt mij bijna dat je beter of voor de 213j of voor de 213+ kan gaan. Maar dat prijsverschil is wel groot.
Hier link naar een 213j review:
http://nl.hardware.info/r...3j-review-luxe-instap-nas
hierin zie je prestatie verschil tussen de drie versies.. ik zou de 213+ laten schieten wegens prijsverschil. Ik heb hem zelf en de dual core kan soms ook een belemmering zijn, omdat ie maar 50% cpu pakt omdat app niet multi core geschreven is (213+ heeft een dual core cpu). Als je 60 euro kunt missen zou ik voor 213 gaan. Bij een synology kom je al gauw er achter dat je sommige dingen toch handig zijn en daardoor gebruik je hem intensiever dan je denkt. Twee mooie 3Tb red schrijven erin. Deze zijn lekker zuinig en stil en je bent voorlopig klaar
Verwijderd
Als ik in het configscherm, melding, skypemeldingen aanvink en mijn accountgegevens opgeef, kan ik die niet opslaan, DSM moet dan opnieuw gestart worden. Opslaan lukt niet, wat doe ik fout?
In welke browser ? Al eens geprobeerd na een cache flush ?Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 23:36:
DSM moet dan opnieuw gestart worden. Opslaan lukt niet, wat doe ik fout?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Verwijderd
In IE en Chrome geprobeerd. Mailinstellingen gaf geen probleem...
edit:
transmission geïnstalleerd, echter als ik op de snelkoppeling klik opent hij de verkeerde pagina omdat het adres niet goed is, hoe kan ik dat veranderen?
Hij moet deze openen: hxxp://xxx.168.x.000:9091/transmission/web/
maar hij opent deze:
hxxp://xxx.168.x.000:5000/webman/3rdparty/transmission/transmission.cgi
edit:
transmission geïnstalleerd, echter als ik op de snelkoppeling klik opent hij de verkeerde pagina omdat het adres niet goed is, hoe kan ik dat veranderen?
Hij moet deze openen: hxxp://xxx.168.x.000:9091/transmission/web/
maar hij opent deze:
hxxp://xxx.168.x.000:5000/webman/3rdparty/transmission/transmission.cgi
[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2013 00:39 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:
<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:
<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]