Ik heb ook twee volumes aangemaakt op mijn 213+ zodat ik de volledige schijfcapaciteit beschikbaar heb voor opslag, met als redenen:helloitsme schreef op zondag 12 mei 2013 @ 09:53:
[...]
Inderdaad!
De vraag is wat wil je..
Wil je een veilige oplossing dan is Raid 1 (of shr met 2 disks) prima. Er wordt dan altijd een copie van je data op beide schijven gezet. Nadeel hiervan is dat je maar de helft van je beschikbare ruimte over hebt.
alternatief is om te kiezen voor de optie om gewoon 2 losse schijven / volumes te houden. Dit heb ik zelf gedaan, er staat bij mij type: "eenvoudig (zonder gegevens bescherming)". Ik heb dus 2 schijven (en ook 2 volumes). Voordeel hiervan is dat je dan wel de gehele ruimte hebt
de data die belangrijk is voor me wordt iedere dag automatisch van de ene naar de andere schijf gekopieerd zodat ik voor die data altijd een kopie heb. De data die niet zo belangrijk is (mp3, films bv) staat gewoon op 1 schijf.
Op deze manier heb ik de vrijwel de gehele ruimte van m'n schijven ter beschikking, maar wel een kopie van de belangrijke zaken (belangrijke data is bij mij slechts 50Gb, voornamelijk foto's)
Voor extra veligheid wordt er wekelijks een backup naar amazon glacier gemaakt van de belangrijke data (kost me 0,50-1 euro per maand bij 50Gb)
ps: houd er rekening mee dat als je van de ene (shr/raid 1) naar de andere oplossing gaat je waarschijnlijk alle data op je nas kwijt bent en vanaf nul moet beginnen
- Voor wat betreft echt belangrijke data, deze staan als Time Machine backups van andere computers op de nas.
- Ik vond het zonde om de helft van de schijfcapaciteit te besteden ter mitigatie van een redelijk beperkt risico, terwijl veel andere risico's van dataverlies gewoon blijven bestaan.
Ik heb een externe 4TB schijf gekocht waar ik regelmatig m'n nas naartoe backup, en die bewaar ik niet thuis. Dat dekt veel meer risico's af dan een raid opstelling, zoals gebruikersfouten, diefstal, brand en hardware fouten waar een raid niet tegen helpt. De backup is alleen niet super actueel, ik ververs hem eens per maand ongeveer.