Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 16:10
Ik word gek van dat NZBget.
Kale installatie zorg al voor zoveel problemen, en een hapklare oplossing ergens is ook niet ergens te vinden.
Zodra ik mijn servers heb geconfigueerd, en alles zo gelaten heb krijg ik letterlijk 1000 errors per seconde:
Could not open file /volume1/downloads/queue/20.
Kan wel met chmod de rechten wijzigen maar dan krijg ik de melding dat de admin dat niet mag?

Gek van:
Nas> cdmod -R 777 /volume1/downloads/queue
-sh: cdmod: not found
Nas> /volume1/downloads/queue
-sh: /volume1/downloads/queue: Permission denied
-sh: cdmod: not found :?

Blijkbaar de rechten zo verneukt in het pakket dat ie zelfs na een restart niet meer te benaderen is.

Ok, opnieuw van scratch begonnen.
App gedownload, app gestart. server geconfigureerd. Er worden automatisch mappen aangemaakt op de plek waar ik wil. Hebben ook de juiste nbzget rechten.
Nu krijg ik voor geen mogelijkheid, rechten op m'n watchmap die ergens anders staat.

[ Voor 44% gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 05-05-2013 00:32 ]

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-10 17:03
Dj Neo Ziggy schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 23:28:
Ik word gek van dat NZBget.
Kale installatie zorg al voor zoveel problemen, en een hapklare oplossing ergens is ook niet ergens te vinden.
Zodra ik mijn servers heb geconfigueerd, en alles zo gelaten heb krijg ik letterlijk 1000 errors per seconde:
Could not open file /volume1/downloads/queue/20.
Kan wel met chmod de rechten wijzigen maar dan krijg ik de melding dat de admin dat niet mag?

Gek van:
-sh: cdmod: not found
Nas> /volume1/downloads/queue
-sh: /volume1/downloads/queue: Permission denied
-sh: cdmod: not found :?

Blijkbaar de rechten zo verneukt in het pakket dat ie zelfs na een restart niet meer te benaderen is.

Ok, opnieuw van scratch begonnen.
App gedownload, app gestart. server geconfigureerd. Er worden automatisch mappen aangemaakt op de plek waar ik wil. Hebben ook de juiste nbzget rechten.
Nu krijg ik voor geen mogelijkheid, rechten op m'n watchmap die ergens anders staat.
Begin eens opnieuw, opzich zou het redelijk out of the box moeten werken.
Nagenoeg niks met rechten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:50
Inloggen als root ipv admin en je hebt overal toegang en kan de rechten zetten.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:29

kraats

Ik rol

En chmod gebruiken in plaats van cdmod?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:54
kraats schreef op zondag 05 mei 2013 @ 08:37:
En chmod gebruiken in plaats van cdmod?
je bent me voor. Het viel me direct op :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tobiaz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01-2023

Tobiaz

Ondertitel

Kun je een 2e schijf in een DS213+ hangen (ik heb er nu 1 in) en die alleen gebruiken om data van die schijf te copieren? Het is een disk waar mogelijk waardevolle bestanden opstaan, maar ik wil hem uiteindelijk niet in de NAS hebben (te klein). Via de diskmanager kom ik alleen niet verder dan dat DSM mijn disk wil formatteren.

is er een manier om hem toch uit te lezen 'as is' ?

Onder een steen geleefd dan maar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:38

DukeBox

loves wheat smoothies

Er in niet, dan wordt ie inderdaad geformatteerd naar ext3 maar extern kan het natuurlijk wel via usb/esata.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 13:26

mark-k

AKA markkNL

Ook maar even voor de zekerheid vragen, kan ik een schijf via de eSata aan mn 410 hangen en dan de data van die schijf naar de schijven in de NAS kopieren? Of formatteert hij m dan ook? Lijkt me niet mr better safe than sorry ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10 09:24
mark-k schreef op zondag 05 mei 2013 @ 14:02:
Ook maar even voor de zekerheid vragen, kan ik een schijf via de eSata aan mn 410 hangen en dan de data van die schijf naar de schijven in de NAS kopieren? Of formatteert hij m dan ook? Lijkt me niet mr better safe than sorry ;)
Normaal gesproken niet.
Alleen van een NTFS schijf kopiëren naar een interne schrijf gaat traag, althans met mijn DS410. Soms is het overzetten via ftp een stuk sneller ;).

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-04 23:36
Hallo,
Ik sta op het punt een DS112+ aan te schaffen. Heb genoeg backup mogelijkheden verzameld in de afg jaren en wil m met name gebruiken als muziek bibliotheek voor Sonos en wil alle films/series in het netwerk en op afstand toegankelijk maken.

Ik heb echter nog geen geschikte HDD voor de 112+ en wil die daarom aanschaffen. Heb al veel op fora gelezen, maar kan niet echt een goede keuze maken. Ik zoek een energiezuinige en stille schijf zonder teveel gedoe om m aan de praat te krijgen. Op fora zie ik alleen zuinige schijven van WD, andere 7200rpm schijven maken teveel lawaai.

Opties:
1. WD20EFRX Red hdd. Stabilisatie, zuinig in gebruik, geen headparking issues. Lijkt betrouwbaar op allerlei fora en reviews, maar moet zich nog bewijzen op lange termijn. Helaas wel TLER dat niet uit te schakelen is; hoe Onwenselijk is dit in een single bay NAS? Iemand ervaring hiermee?

2. WD20EZRX Green hdd. Zuinig in sleep status, minder zuinig in idle, geen TLER, langzamer dan red. Helaas soms headparking issues die je moet herstellen met WDidle3.exe tool via bootable disk op pc (werk). Betrouwbaarheid lijkt op meeste reviewsites ok, maar op newegg vrij slecht beoordeeld. Veel DOA's of kapotte schijven in het eerste half jaar volgens deze site.

3. WD20EARX Green hdd. Zuinig in idle en sleep status, geen TLER, langzaamste van de drie. Helaas redelijk vaak headparking issues die je moet herstellen met WDidle3.exe tool via bootable disk op pc (werk). Betrouwbaarheid lijkt op fora iets beter dan de EZRX serie (2-3tb schijven zijn daar bijna identiek).

Kortom, er lijkt niet 1 optie uit te springen als beste. Ik ben niet bang voor het verlies van data als er een schijf stuk gaat, zal vaak genoeg backuppen en draai er geen website van ofzo, maar vind t wel zonde van geld en moeite als schijven stuk gaan. Prijs is (binnen redelijkheid, zeg 100E) geen issue, ik investeer liever nu iets meer in een schijf die 3 jaar meegaat dan ieder jaar een nieuwe goedkope kopen...

Kan iemand mij adviseren? Heeft iemand (langdurige) ervaring met een van deze schijven in een 1-bay NAS? Of misschien zijn er alternatieven; welke schijf hebben jullie in een NAS zonder RAID?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom wil je geen TLER in een 1-disk NAS?
Ook zonder RAID kan TLER geen kwaad denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op zondag 05 mei 2013 @ 20:18:
Waarom wil je geen TLER in een 1-disk NAS?
Ook zonder RAID kan TLER geen kwaad denk ik.
TLER wil je alleen bij hardware raid.. in een software raid NAS wil je dat eigenlijk niet.
Kwaad kan het niet (anders zou hij niet op de HCL staan) maar eigenlijk wil je dat je NAS zo snel mogelijk een recovery doet bij een read/write confimation. Anders loop je alleen maar vertraging/timeout op in je apps.
Bij hardware raid is het de controller die dat afhandelt, de confirmation is dan al gegeven door de controller terwijl deze op de disk's nog niet is doorgevoerd.

Ik zou gewoon kopen wat op de HCL staat en waar je goede berichten over leest. Ikzelf heb alle wd red's waar ik veel problemen mee gehad heb vervangen door seagates ST3000DM001 en sindsdien geen uitval meer gehad.. ben ook nog een stuk goedkoper uitgekomen waardoor ik meer failover heb voor minder geld. Hoe dan ook blijft dat altijd een persoonlijke ervaring.

[ Voor 33% gewijzigd door DukeBox op 05-05-2013 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:30
tvdo schreef op zondag 05 mei 2013 @ 18:22:
Hallo,
Ik sta op het punt een DS112+ aan te schaffen. Heb genoeg backup mogelijkheden verzameld in de afg jaren en wil m met name gebruiken als muziek bibliotheek voor Sonos en wil alle films/series in het netwerk en op afstand toegankelijk maken.

Ik heb echter nog geen geschikte HDD voor de 112+ en wil die daarom aanschaffen. Heb al veel op fora gelezen, maar kan niet echt een goede keuze maken. Ik zoek een energiezuinige en stille schijf zonder teveel gedoe om m aan de praat te krijgen. Op fora zie ik alleen zuinige schijven van WD, andere 7200rpm schijven maken teveel lawaai.

Opties:
1. WD20EFRX Red hdd. Stabilisatie, zuinig in gebruik, geen headparking issues. Lijkt betrouwbaar op allerlei fora en reviews, maar moet zich nog bewijzen op lange termijn. Helaas wel TLER dat niet uit te schakelen is; hoe Onwenselijk is dit in een single bay NAS? Iemand ervaring hiermee?

2. WD20EZRX Green hdd. Zuinig in sleep status, minder zuinig in idle, geen TLER, langzamer dan red. Helaas soms headparking issues die je moet herstellen met WDidle3.exe tool via bootable disk op pc (werk). Betrouwbaarheid lijkt op meeste reviewsites ok, maar op newegg vrij slecht beoordeeld. Veel DOA's of kapotte schijven in het eerste half jaar volgens deze site.

3. WD20EARX Green hdd. Zuinig in idle en sleep status, geen TLER, langzaamste van de drie. Helaas redelijk vaak headparking issues die je moet herstellen met WDidle3.exe tool via bootable disk op pc (werk). Betrouwbaarheid lijkt op fora iets beter dan de EZRX serie (2-3tb schijven zijn daar bijna identiek).

Kortom, er lijkt niet 1 optie uit te springen als beste. Ik ben niet bang voor het verlies van data als er een schijf stuk gaat, zal vaak genoeg backuppen en draai er geen website van ofzo, maar vind t wel zonde van geld en moeite als schijven stuk gaan. Prijs is (binnen redelijkheid, zeg 100E) geen issue, ik investeer liever nu iets meer in een schijf die 3 jaar meegaat dan ieder jaar een nieuwe goedkope kopen...

Kan iemand mij adviseren? Heeft iemand (langdurige) ervaring met een van deze schijven in een 1-bay NAS? Of misschien zijn er alternatieven; welke schijf hebben jullie in een NAS zonder RAID?

Alvast bedankt!
Ik heb een seagate.barracuda 1TB in mijn DS112J.
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB
112 dus 1 bay en dus geen RAID mogelijkheden, ik heb de nas dan ook net 2 weken, zonder problemen.
De prijs was voor mij wel doorslaggevend en hierdoor heb ik geen normaal of + model, maar waarvoor ik hem gebruik voldoet hij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Afgelopen weekend mijn DS213+ geinstalleerd (of eigenlijk schijven overgezet, DSM opnieuw erop, config teruglezen en klaar). Wat een verademing die snelheid :)

Nu valt me 1 ding op, op mijn oude DS209 had ik altijd een sysload van (bijvoorbeeld) 0.15/0.30/0.35 in idle. De ds213+ heeft een sysload van e.g. 1.02/1.05/1.07 in idle. Er staat dus altijd 1 proces in de queue. Nu draait hij nog als een zonnetje, ik heb er wat snelheid betreft geen last van, ik wil alleen even checken of dit goed is.

Nu kan ik me voorstellen dat voor elk proces een ander proces zit wat de cores verdeeld. Klopt die gedachtengang?

[ Voor 3% gewijzigd door Magic op 06-05-2013 12:08 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
dutchgio schreef op zondag 05 mei 2013 @ 21:39:
[...]

Ik heb een seagate.barracuda 1TB in mijn DS112J.
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB
112 dus 1 bay en dus geen RAID mogelijkheden, ik heb de nas dan ook net 2 weken, zonder problemen.
De prijs was voor mij wel doorslaggevend en hierdoor heb ik geen normaal of + model, maar waarvoor ik hem gebruik voldoet hij prima.
Die heb ik er ook in gehad.
Ik heb bij de aanschaf 2 x 2 tb WD Red schijven gekocht, en had die seagate nog liggen.
Vanwege de herrie die de seagate maakt (Zeker in vergelijking met de WD Red) heb ik die inmiddels vervangen voor nog een WD Red.

Als de NAS in de woonkamer oid staat (bij mij wel) dan zou ik niet voor die seagate gaan i.v.m. geluid. Die WD Reds hoor je bijna niet opspinnen, en als ze draaien hoor je ze helemaal niet.
De Seagate hoorde ik hard opspinnen, en ook schrijf en leesbewerkingen (dat geratel zeg maar)

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Magic schreef op maandag 06 mei 2013 @ 12:02:
Afgelopen weekend mijn DS213+ geinstalleerd (of eigenlijk schijven overgezet, DSM opnieuw erop, config teruglezen en klaar). Wat een verademing die snelheid :)

Nu valt me 1 ding op, op mijn oude DS209 had ik altijd een sysload van (bijvoorbeeld) 0.15/0.30/0.35 in idle. De ds213+ heeft een sysload van e.g. 1.02/1.05/1.07 in idle. Er staat dus altijd 1 proces in de queue. Nu draait hij nog als een zonnetje, ik heb er wat snelheid betreft geen last van, ik wil alleen even checken of dit goed is.

Nu kan ik me voorstellen dat voor elk proces een ander proces zit wat de cores verdeeld. Klopt die gedachtengang?
Ik heb hier ook last van met mijn ds212+, en die heeft een single core cpu.
Ik heb deze load (altijd hoger dan 1) echter pas sinds de introductie van de stable versie van dsm 4.2. Dacht dat het aan mijn syno lag, maar misschien een foutje in de laatste dsm?

edit: net even gekeken op mijn 110j, die heeft nergens last van.
Zoeken op google bracht mij tot een topic op het synology forum waar iemand hetzelfde had met dsm 4.1, en een mogelijke oorzaak (de kernel).

[ Voor 8% gewijzigd door job op 06-05-2013 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor degenen die Seagate Barracuda's overwegen: deze schijven zijn niet gemaakt voor 24x7 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 10:20
Momenteel heb ik xbmc op een nieuwe android mk808b draaien. Jammer genoeg kan ik add network selection of smb niet kiezen. Enkel NFS is beschikbaar in xbmc.
Maar mijn folders movies en tvshows zitten onder de shared folder /video. Weet iemand hoe ik een NFS share kan maken op een subfolder van een hoofd shared folder. Dus bv van diskstation/video/movies.
Een andere oplossing zoals smb terug mogelijk maken is ook welkom

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op maandag 06 mei 2013 @ 15:08:
Voor degenen die Seagate Barracuda's overwegen: deze schijven zijn niet gemaakt voor 24x7 draaien.
Het zijn inderdaad geen enterprise class hdd's maar daar is natuurlijk ook de prijs naar. Je voor het geld dat je uitspaart bijna dezelfde hoeveelheid opslag 2 keer aanschaffen en als backup gebruiken.

Ik heb 15x de st3000dm001 aan mijn 1512+ verdeeld over 3 volumes zonder ook maar enige issues. De power-on-time van de array waar de app's opstaan staat op ruim 1 jaar. De andere op 25% daarvan.

[ Voor 43% gewijzigd door DukeBox op 06-05-2013 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAL86
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:04
Heb thuis 1 seagate barracuda ST2000DL003 draaien en die doet het perfect, deze draait nu ruim 2 jaar zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DukeBox schreef op maandag 06 mei 2013 @ 15:35:
[...]

Het zijn inderdaad geen enterprise class hdd's maar daar is natuurlijk ook de prijs naar. Je voor het geld dat je uitspaart bijna dezelfde hoeveelheid opslag 2 keer aanschaffen en als backup gebruiken.
De WD Reds zijn ook geen enterpise HDDs maar zijn wel geschikt volgens de specs voor 24x7 draaien. Als je naar de Seagate Barracuda specs kijkt, dan wordt duidelijk dat ze niet bedoeld zijn voor 24x7. Dit neemt niet weg dat je ze natuurlijk wel kan gebruiken voor 24x7, maar met een bepaald risico denk ik. Het prijsverschil met een WD Red die 24x7 heeft vind ik overbrugbaar.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2013 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
cypher21 schreef op maandag 06 mei 2013 @ 13:07:
[...]

Die heb ik er ook in gehad.
Ik heb bij de aanschaf 2 x 2 tb WD Red schijven gekocht, en had die seagate nog liggen.
Vanwege de herrie die de seagate maakt (Zeker in vergelijking met de WD Red) heb ik die inmiddels vervangen voor nog een WD Red.

Als de NAS in de woonkamer oid staat (bij mij wel) dan zou ik niet voor die seagate gaan i.v.m. geluid. Die WD Reds hoor je bijna niet opspinnen, en als ze draaien hoor je ze helemaal niet.
De Seagate hoorde ik hard opspinnen, en ook schrijf en leesbewerkingen (dat geratel zeg maar)
Mijn NAS staat ook in de woonkamer, eveneens de modem, omdat de bekabeling ons huis ook in de woonkamer binnenkomt en niet zoals gebruikelijk in de meterkast.
Je hoort de NAS wel, maar dan vooral als ik alleen thuis ben en in de woonkamer zit, wat dan op ongeveer 3 meter afstand is. Het is een 1-bay NAS die mooi compact is en dus prima in de woonkamer past. Wanneer bijvoorbeeld de tv aan staat is dit al niet meer te horen, en hierdoor is het naar mijn mening dan okk niet storend. Ik hoor m slechts draaien als het stil is.
Ik heb m nu ongeveer 2 weken zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10 23:56
tboheeren schreef op maandag 06 mei 2013 @ 15:30:
Weet iemand hoe ik een NFS share kan maken op een subfolder van een hoofd shared folder. Dus bv van diskstation/video/movies.
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=NFS#Synology

En het probleem van sysload heb ik ook al een hele tijd. Een tijd geleden bij Synology ingediend maar hielpen me niet vanwege de 3rd party pakketten. Volgens mij is het alleen een fout in de weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Hoe verhelp je trage filetransfers van je Windows 7 (uefi) workstation naar een Synology (samba) share?

Na heel veel gezocht te hebben, denk ik hier een goede oplossing voor gevonden te hebben.

1) Schakel autotuning uit.

C:\Windows\system32>netsh interface tcp show global

Actieve status opvragen...

Globale TCP-parameters
----------------------------------------------
Status schaling aan ontvangstzijde : enabled
Status chimney-offload : automatic
NetDMA-status : enabled
Directe cachetoegang : disabled
Niveau auto-aanpassing ontvangstvenster : normal die zetten we uit
Invoegtoepassing congestiecontroleprovider : none
ECN-mogelijkheid : disabled
RFC 1323-tijdstempels : disabled

C:\Windows\system32>netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled
OK.

Globale TCP-parameters
Niveau auto-aanpassing ontvangstvenster : disabled UITGESCHAKELD

Het uitschakelen van de autotuning zorgt er voor dat de DNS lookup en Netwerk Discovery sneller gaat en verbeterd data transfer snelheden die omhoog gaan.

2) Verwijder RDC ( Remote Differential Compression), voor de Nederlandse besturingssystemen EDC (Externe differentiele compressie)

START > Configuratiescherm > Programma's en onderdelen > Windows onderdelen in- of uitschakelen > En vink hier RDC of EDC uit

3) Reboot je systeem

Ik ben benieuwd of de bovenstaande oplossing ook bij andere Tweakers helpt, ik was er wel mee geholpen. Wat mij verder opviel is dat systemen met een BIOS geen last hebben van trage filetransfers naar Samba shares. Maar zodra je een systeem gebruikt met een UEFI je dan wel last hebt van die trage filetranfers naar Samba shares, en het zonder de bovenstaande aanpassingen niet vooruit te branden is. Het is een verschil van 50KB/s of 40MB/s

[ Voor 8% gewijzigd door Lip op 07-05-2013 15:43 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hier een DS1010, onlangs de schijven gedeeltelijk vervangen, de nas bevat nu WD Green 2 x 3TB + 3 x 2TB schijven, dus als ik goed tel een totaal van 12TB opslag, echter na de insatllatie met SHR blijft hier als bruikbare opslagcapacitiet maar 8.11 TB over.

Normaal dat er 1 schijf als spare disk wordt ingesteld, maar dat er 4TB is aan vergooid snap ik niet zo even.

Kan iemand het licht hier doen branden.

Tel ik in schijfbeheer alle 5 de schijven samen dan kom je tot een totaal van 10.92 TB, dus daar een verlies van 1TB. ??

Afbeeldingslocatie: http://www5.picturepush.com/photo/a/12870173/1024/Anonymous/DS1010-8.11tb.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2013 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:15:
Heb hier een DS1010, onlangs de schijven gedeeltelijk vervangen, de nas bevat nu WD Green 2 x 3TB + 3 x 2TB schijven, dus als ik goed tel een totaal van 12TB opslag, echter na de insatllatie met SHR blijft hier als bruikbare opslagcapacitiet maar 8.11 TB over.

Normaal dat er 1 schijf als spare disk wordt ingesteld, maar dat er 4TB is aan vergooid snap ik niet zo even.

Kan iemand het licht hier doen branden.

Tel ik in schijfbeheer alle 5 de schijven samen dan kom je tot een totaal van 10.92 TB, dus daar een verlies van 1TB. ??

[afbeelding]
Beter dan synology zelf kan ik het niet verwoorden:
http://forum.synology.com..._Volume_with_larger_disks

en dan vooral dit plaatje:Afbeeldingslocatie: http://forum.synology.com/wiki/images/thumb/3/38/VerticalExpandRAID.png/800px-VerticalExpandRAID.png
De raid array grootte is dus altijd [aantal schijven] * [de grootte van de kleinste disk]
En wat betreft die 1TB "missend", je mist een stukje op elke schijf voor het DSM besturingsysteem, en daarnaast mis je een boel omdat 1 KibiByte niet hetzelfde is 1 Kilobyte

[ Voor 10% gewijzigd door Magic op 07-05-2013 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 10:20
sanderdw schreef op maandag 06 mei 2013 @ 19:34:
[...]

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=NFS#Synology

En het probleem van sysload heb ik ook al een hele tijd. Een tijd geleden bij Synology ingediend maar hielpen me niet vanwege de 3rd party pakketten. Volgens mij is het alleen een fout in de weergave.
Die guide had ik ook al doorgenomen maar er wordt enkel een hoofdfolder gemount als NFS. Ik wil namelijk een subfolder van een shared folder gebruiken. Of mis ik iets?

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 22:20
DrLZ Gambit schreef op zondag 28 april 2013 @ 20:10:
[...]

Ik zal dan ook meteen de score plaatsen die ik haal met 120mbit van upc.
Zit gemiddeld tegen de 11,5 a 12 Mb/s tegen 50% belasting (pc zit ik op 13,5 Mb/s )
ik kan er dus gewoon een 1080p filmpje naast kijken zonder problemen.
Haal jij die snelheden op een 213+ icm SABNZBD of NZBGET? Ik ben zojuist overgestapt naar 100mbit van UPC en met SABNZBD schommelt ie tussen de 6MB/s - 7MB/s met uitschieters naar 5 en 8. Met NZBGET trekt ie wel de hele verbinding dicht. Ik weet dat SAB meer resources vraagt dan NZBGET maar had gedacht dat dit met de 213+ wel ging lukken.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Magic schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:25:
[...]

en dan vooral dit plaatje:[afbeelding]
De raid array grootte is dus altijd [aantal schijven] * [de grootte van de kleinste disk]
En wat betreft die 1TB "missend", je mist een stukje op elke schijf voor het DSM besturingsysteem, en daarnaast mis je een boel omdat 1 KibiByte niet hetzelfde is 1 Kilobyte
Dat plaatje verwoord niet helemaal zijn "probleem"

Makkelijker is uit te leggen dat bij SHR er 1 volledige schijf als redundancy wordt gebruikt, dit is altijd de grootste hdd.

In jouw geval de 3TB schijf dus.

Je hebt 3x 2tb en 2x 3tb. in Totaal 12 tb, hiervan wordt één volledige schijf als redundancy gebruikt (3tb dus)

Je houdt dan nog 9 tb over.
Klopt prima met wat DSM aangeeft dus

zie ook de raid calculator:
http://www.synology.nl/support/RAID_calculator.php?lang=us

tel de waardes op, klopt prima. 1.82+1.82+1.82+2.73 = 8.19, DSM gebruikt nog wat, dus 8.11 beschikbaar en 2.73 als spare

[ Voor 5% gewijzigd door cypher21 op 07-05-2013 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Magic schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:25:
[...]

en dan vooral dit plaatje:[afbeelding]
Haha, voordien bevatte de NAS 5 x 2 TB schijven en kwam ik met raid 5 op een totale bruikbare opslag van 7.33 TB.

Nu bevat ie dus zoals aangegeven 2x 3TB + 3x 2TB en als bruikbare opslag blijft er over 8,11 TB

Dus 8.11 - 7.33 = 0.78 TB, ik heb dus mijn uitgebreid met 2x 3TB schijven ter vervanging van 2x 2TB schijven, echter de extra 2TB opslag die ik zou moeten hebben is er niet te zien, mij lijkt het alsof ie een van de nieuwe 3TB schijven als spare opzij zet, en ik kan fluiten naar de voorziene extra 2TB opslag.

En hoe zou de opslag zijn als ik nou in RAID 5 of met SHR 5x 3TB schijven zou plaatsen, ik vermoed dat het er zo zou uit zien, 1 van de 3TB schijven zal dan als spare disk worden ingezet, dan zou ik op 4x 2.73tb = 10.92 TB uitkomen.

Correct me, if wrong

Het lijkt er dus op dat als je met hardisk van verschillende opslagcapactiteit werkt, je totale opslag stevig inboet, dat wordt echter niet vermeldt bij Synology.

Afbeeldingslocatie: http://forum.synology.com/wiki/images/thumb/3/38/VerticalExpandRAID.png/800px-VerticalExpandRAID.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cypher21 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:52:
[...]

Makkelijker is uit te leggen dat bij SHR er 1 volledige schijf als redundancy wordt gebruikt, dit is altijd de grootste hdd.

Je hebt 3x 2tb en 2x 3tb. in Totaal 12 tb, hiervan wordt één volledige schijf als redundancy gebruikt (3tb dus)

tel de waardes op, klopt prima. 1.82+1.82+1.82+2.73 = 8.19, DSM gebruikt nog wat, dus 8.11 beschikbaar en 2.73 als spare
Goeie tip van je die calculator, even mee getest, de grootste HD in opslag wordt inderdaad opzij gezet, echter als je kijkt in RAID 5 met mijn opstelling komt er dit uit, 8TB beschikbaar, 2TB protectie, 2TB niet gebruikt.

Dus wat kan dan het beste worden aangemaakt met die 2TB ongebruikt, indien deze kan worden ingevuld onder RAID 5 komt er dan wel 10 TB beschikbaar t.o.v 9TB met SHR, of is dit onbruikbare ruimte ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
cypher21 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:52:
[...]

Je hebt gelijk, ik heb geen ervaring met SHR, ik dacht dat het een marketing term was voor een systeem wat dynamisch tussen bestaande raid modi schakelt, maar kennelijk is het nog iets intelligenter dan dat :) Een normale raid 5 had namelijk gewoon die extra terabytes op de grotere schijven niet eens aangesproken.

[ Voor 5% gewijzigd door Magic op 07-05-2013 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Gezocht en niet gevonden, dus dan de vraag maar hier.

Kunnen een 211, een 112J en een 212J gewoon in slaapstand terwijl er een mysql db voor XBMC op actief is?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Verwijderd schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 11:21:
[...]

Goeie tip van je die calculator, even mee getest, de grootste HD in opslag wordt inderdaad opzij gezet, echter als je kijkt in RAID 5 met mijn opstelling komt er dit uit, 8TB beschikbaar, 2TB protectie, 2TB niet gebruikt.

Dus wat kan dan het beste worden aangemaakt met die 2TB ongebruikt, indien deze kan worden ingevuld onder RAID 5 komt er dan wel 10 TB beschikbaar t.o.v 9TB met SHR, of is dit onbruikbare ruimte ?
Het ligt iets anders.
Bij raid 5 is ongeacht de grootte van de hdd's de maximaal bruikbare ruimte ALTIJD n x kleinste schijf waarbij n het aantal schijven is.

Als je bijvoorbeeld een array zou hebben van 4x 4tb schijven, en 1x 2tb (bij elkaar opgeteld 18tb) maar in raid 5 zou dit maar 10tb beschikbare ruimte opleveren en 8tb ongebruikt.

SHR daarintegen gaat veel efficienter om met de beschikbare ruimte.
bovenstaand voorbeeld zou met SHR 14 TB beschikbare ruimte opleveren, en je hebt geen ongebruikte ruimte. (die 4tb wordt volledig als redundancy gebruikt)

Als je echter 4x2 tb en 1x4 tb in een array hebt zitten, heb je "maar" 10tb over, en die 4tb schijf wordt volledig als backup gebruikt. Aangezien je maar 2tb backup nodig hebt (array bestaat alleen uit 2tb schijven) dan is er 2tb onbenut van die 4tb schijf.

Hopelijk is dit een beetje duidelijk, nu ik het terug lees is het wat rommelig :P
albino71 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 11:26:
Gezocht en niet gevonden, dus dan de vraag maar hier.

Kunnen een 211, een 112J en een 212J gewoon in slaapstand terwijl er een mysql db voor XBMC op actief is?
Mijn 413 met gedeelde mysql database gaat gewoon in slaapstand wanneer er geen apparaat de database raadpleegt.

[ Voor 11% gewijzigd door cypher21 op 07-05-2013 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er met die 2TB ongebruikte ruimte onder RAID 5 in mijn opstelling nog wat mee aan te vangen, of zit die lege ruimte vast aan RAID 5.

e.v.t een extra volume of zo mee aan te maken, of een andere toepassing aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Met een raid 5 opstelling kun je niets doen aan ongebruikte ruimte.
Wil je dit oplossen (zelfs al zou je ALLE hdd's vervangen hebben voor grotere) dan zul je de array compleet opnieuw moeten opbouwen (oftewel alle schijven gaan leeg)
Juist vanwege die beperking van Raid 5 heb ik voor een SHR config gekozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27
Kozzmozz schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 17:37:
Iemand info wanneer de DS1513+ in de winkelrekken ligt?

*UPDATE* Ahzo op Mobile-Harddisk.nl zie ik hem verschijnen op 24 mei 2013 8)
Bij Mobile-Harddisk wordt die nu verwacht op 10 mei, dat is aanstaande vrijdag! Centralpoint had hem ook al erin staan, daar leverdatum 28 mei. Bij SiComputers is die het goedkoopst op dit moment, 700 euro all incl. (BTW en verzenden).

Zojuist ook maar ff product aangemaakt in de PW, shops zullen daar nog wel volgen: pricewatch: Synology Disk Station DS1513+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 07:01
Lip schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 01:08:
Hoe verhelp je trage filetransfers van je Windows 7 (uefi) workstation naar een Synology (samba) share?

Na heel veel gezocht te hebben, denk ik hier een goede oplossing voor gevonden te hebben.

1) Schakel autotuning uit.

Globale TCP-parameters
Niveau auto-aanpassing ontvangstvenster : normal die zetten we uit

C:\Windows\system32>netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled
OK.

Globale TCP-parameters
Niveau auto-aanpassing ontvangstvenster : disabled UITGESCHAKELD

Het uitschakelen van de autotuning zorgt er voor dat de DNS lookup en Netwerk Discovery sneller gaat en verbeterd data transfer snelheden omhoog gaan.

2) Verwijder RDC ( Remote Differential Compression), voor de Nederlandse besturingssystemen EDC (Externe differentiele compressie)

START > Configuratiescherm > Programma's en onderdelen > Windows onderdelen in- of uitschakelen > En vink hier RDC of EDC uit

3) Reboot je systeem

Ik ben benieuwd of de bovenstaande oplossing ook bij andere Tweakers helpt, ik was er wel mee geholpen. Wat mij verder opviel is dat systemen met een BIOS geen last hebben van trage filetransfers naar Samba shares. Maar zodra je een systeem gebruikt met een UEFI je dan wel last hebt van die trage filetranfers naar Samba shares, en het zonder de bovenstaande aanpassingen niet vooruit te branden is. Het is een verschil van 50KB/s of 40MB/s
Heb dit getest onder Windows 8 maar kreeg juist een vertraging. Standaard zat ik rond de 22Mb/s van Windows 8 naar Synology op een gigabyte netwerkt. Als ik jou stappen doorvoer kom ik nog maar op 5,5Mb/s

Vreemde is dat ik nu de stappen weer hersteld heb en nu ineens 45Mb/s haal met het kopiëren van hetzelfde bestand. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Microsoft Windows xx en Samba is altijd ellende geweest voor zover, ik heb kunnen ondervinden. Ik heb de bovenstaande instellingen getest op mijn workstation en mijn laptop allebei voorzien met Windows 7 & UEFI. Overigens had ik dat snelheidsverschil ook met het FTP protocol.

In ieder geval wel positief dat het wel iets aan snelheid heeft opgeleverd bij je.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo ongeveer na een half jaar heb ik ook altijd een trage netwerk snelheid. Bij mij wordt het veroorzaakt door de Switch die in mijn netwerk hangt. Even de stroom eraf en er weer op en ik heb weer Gigabit snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:22
Volgens mij nog niks voorbij zien komen maar de 213j is te koop. Heb deze vandaag binnengekregen (via mymediacenter.nl). Hij staat nog niet in de pricewatch viel mij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banballa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-10 20:25

Banballa

(>'_')>

_sepulnation_ schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 20:26:
Volgens mij nog niks voorbij zien komen maar de 213j is te koop. Heb deze vandaag binnengekregen (via mymediacenter.nl). Hij staat nog niet in de pricewatch viel mij op.
Bedankt voor de tip! Ik vroeg me al af wanneer de 213J zou komen.
Ik zie dat de 213J op 512 RAM na eigenlijk identiek is aan de 212J? Toch wel nice :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kattapult
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-11-2021
Momenteel ben ik het bezit van een Synology DS110j i.c.m. een 2000GB Western Digital WD20EARS.

Ik ben van plan over te stappen naar een two-bay (waarschijnlijk de DS 213) met daarin 2x de 2000GB Western Digital RED NAS WD20EFRX.

Kan ik de data op die WD20EARS uit de 110j makkelijk converteren naar een WD20EFRX in de nieuwe 213?

Ik kan alleen guidance vinden over het overzetten van een schijf van een oude naar een nieuwe diskstation, maar niet over het verplaatsen van data van een oude schijf naar een nieuwe schijf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
kattapult schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 14:53:
Momenteel ben ik het bezit van een Synology DS110j i.c.m. een 2000GB Western Digital WD20EARS.

Ik ben van plan over te stappen naar een two-bay (waarschijnlijk de DS 213) met daarin 2x de 2000GB Western Digital RED NAS WD20EFRX.

Kan ik de data op die WD20EARS uit de 110j makkelijk converteren naar een WD20EFRX in de nieuwe 213?

Ik kan alleen guidance vinden over het overzetten van een schijf van een oude naar een nieuwe diskstation, maar niet over het verplaatsen van data van een oude schijf naar een nieuwe schijf..
Dat ligt er natuurlijk aan om welke data het gaat. Gewone gegevens zijn natuurlijk gewoon te kopieeren, dat is het simpelst en het veiligst. Van mysql databases kun je een backup maken en die teruglezen, configuratiewaardes idem. Gegevens van 3rd party systemen varieert, maar vaak is dat ook een kwestie op een of andere manier backuppen en terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kattapult
Magic schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 15:02:
[...]

Dat ligt er natuurlijk aan om welke data het gaat. Gewone gegevens zijn natuurlijk gewoon te kopieeren, dat is het simpelst en het veiligst. Van mysql databases kun je een backup maken en die teruglezen, configuratiewaardes idem. Gegevens van 3rd party systemen varieert, maar vaak is dat ook een kwestie op een of andere manier backuppen en terugzetten.
Gaat enkel om foto's en films .. meer niet ..

Dien ik beide synologys dan in mijn netwerk te hangen ? en vervolgens is het een simpele kwestie van kopieren plakken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:27
kattapult schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 15:06:
[...]

Gaat enkel om foto's en films .. meer niet ..

Dien ik beide synologys dan in mijn netwerk te hangen ? en vervolgens is het een simpele kwestie van kopieren plakken ?
Yeppa. Doe dit wel via de file manager van DSM. Als je het via een file explorer doet van je computer kun je hem niet uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Weet iemand de fan grootte van de DS1513+? Ik kan dit nog niet vinden, ook niet in de spec sheet van Synology zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:39

timovd

Voorsprong door techniek

2x 92x92mm

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmachielsen
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 23:00

jmachielsen

Red Alert

Banballa schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:39:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik vroeg me al af wanneer de 213J zou komen.
Ik zie dat de 213J op 512 RAM na eigenlijk identiek is aan de 212J? Toch wel nice :)
Hij is niet identiek hoor!
De Marvell Armada 300 6281 CPU is namelijk uitgebreid met een FPU waardoor oa transcoding etc ook mogelijk is nu.
Daarnaast heeft ie ook Wake On Lan, en dat is omdat er nu naast een in bedrijf modus en schijven-in-slaap-stand ook een geheel systeem-in-slaapstand beschikbaar is gekomen met iets van 3.5W stroomverbruik maar.

Eigenlijk vergelijkbaar met de QORL architectuur PowerPC modellen (de 413 en 213+ ook geloof ik).

Turtles & Coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:12
REDFISH schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 17:09:
Weet iemand de fan grootte van de DS1513+? Ik kan dit nog niet vinden, ook niet in de spec sheet van Synology zelf.
Technische fiche: http://ukdl.synology.com/...S1513+_Data_Sheet_nld.pdf

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 08:51
Ik heb gisteren DSM geupdate op mijn DS212J, alleen nu knippert de oranje LED al ruim 10 uur achter elkaar, ik kan niet naar serverip:5000 gaan, wat moet ik doen? Synology assistant herkent 'm ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Beetje lastig als ie er niet bij kan. ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom ook helemaal onderaan:

Indien het volume is gecrashed:
VERANDER NIETS en raak het system niet aan en dien in een Support Form.

En daar lijkt het op: Dat het volume gecrashed is.

Ook een optie is: de HDD's verwijderen . en via een winbak, schijfbeheer partities verwijderen. 'raw'laten en dan van scratch weer installeren. Ben je wel alles kwijt dat is dan wel weer jammer. Dus een ticket lijkt mij het handigste.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2013 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hier heel de boel opnieuw ingesteld, nu gekozen voor JBOD met:

2x 3TB + 3x 2TB , met de laatste DSM versies is het ook mogelijk via e-Sata een Hot Spare disk
te gebruiken, dus een externe behuizing ernaast geplaatst men 2TB opslag.

Nu in totaal 10.81 TB opslag ter beschikking, dit is 4TB meer dan in mijn vorige SHR opstelling
dat verschilt toch aanzienlijk, en met een hot spare disk ernaast toch een redding bij het falen van een schijf.

Een backup van de voornamelijk HD Video bestanden gebeurt zodra er nieuwe movies bijkomen naar een USB 3 duo docking station, hebben we deze ook achter de hand.

Komende dagen eens zien hoe dat loopt in combinatie met de Dune Duo via NFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

mvds

Totally awesome!

Wat voor nut heeft een hot spare bij een jbod config dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
mvds schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 19:22:
Wat voor nut heeft een hot spare bij een jbod config dan?
Ik weet niet of je die vraag retorisch bedoeld, maar om antwoord te geven:geen enkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Nu online

mvds

Totally awesome!

Magic schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 19:40:
[...]

Ik weet niet of je die vraag retorisch bedoeld, maar om antwoord te geven:geen enkel
Was retorisch idd ;) Dat wist ik namelijk al... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Euh, het loopt bijna voor geen meter, een misser dus 8)7 , terug naar af met SHR en nu 3x 3TB & 2x 2TB,
Levert dan 10TB opslag op, alhoewel dat eigenlijk maar 9.1 TB is na installatie.

Heb nogal wat 2TB schijven over nu, SHR 1 volume & Hot Spare werkt dat dan wel samen

Wel een beetje sneu van Synology dat je bij vrijwel elke configuratie een hot spare disk kan instellen, en pas achteraf een melding tegenkomt dat hij dan niet gebruikt word. Kan men met een simpele melding komaf mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

Kom ik er vanochtend achter dat mijn syno uit staat..... Blijkt dat de kleine met zn handjes aan de stekker had gezeten :-/

Na herstarten, wat zonder problemen gaat, kan ik sabnzb niet meer bereiken. Melding pagina niet beschikbaar. De service sabnzb draait wel.

Heeft iemand enig idee hoe ik sabnzb weer bereikbaar zou kunnen maken?

Liefst zonder dat ik hem moet verwijderen en opnieuw installeren zeg maar :-)

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Wat staat er in de logging van SABnzbd?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Nu online

mvds

Totally awesome!

jokapo schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 12:30:
Kom ik er vanochtend achter dat mijn syno uit staat..... Blijkt dat de kleine met zn handjes aan de stekker had gezeten :-/

Na herstarten, wat zonder problemen gaat, kan ik sabnzb niet meer bereiken. Melding pagina niet beschikbaar. De service sabnzb draait wel.

Vind DS Assistant hem wel? Check dan even of je ip niet veranderd is van je NAS :) Misschien heeft ie een ander ip gekregen (DHCP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-10 07:58
jokapo schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 12:30:

of de service handmatig stoppen en herstarten via de package center?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:13

Yucko

One clown to rule them all !

mvds schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 13:57:
[...]

Vind DS Assistant hem wel? Check dan even of je ip niet veranderd is van je NAS :) Misschien heeft ie een ander ip gekregen (DHCP)
als hij zegt dat de service wel draait dan ga ik ervan uit dat hij via DSM wel te bereiken is en dat het IP dus bekend is ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Yucko op 10-05-2013 14:04 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kattapult
Ik heb eerder deze week een DS213 gekocht met daarin 2 x WD 2000 GB disks (RAID 1 geconfigureerd).

Zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://birjmohun.synology.me/synology.JPG

Ik ben nog niet zo thuis in RAID en dat soort dingen, dus wel ligt domme vraag maar:

- waarom zie ik bij 'capaciteit' van het volume maar 1.79 TB staan ?
- is het nu mogelijk dat ik de 2 schijven als 2 separate volumes aanmaak zodat ik een back-up van gegevens van de ene schijf naar de andere schijft kan maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 13:22

uppie8374

Sousousou

Ik heb sinds kort een 413j gekocht. Nu vroeg ik me af of iemand een idee heeft hoeveel resources het eet als ik de webserver aanzet. Ik zou het een leuke extra vinden, maar alleen als ik het systeem er niet te veel mee vertraag.

Rebuilding knowledge database

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:11
kattapult schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 14:31:
Ik heb eerder deze week een DS213 gekocht met daarin 2 x WD 2000 GB disks (RAID 1 geconfigureerd).

Zie screenshot:
[afbeelding]

Ik ben nog niet zo thuis in RAID en dat soort dingen, dus wel ligt domme vraag maar:

- waarom zie ik bij 'capaciteit' van het volume maar 1.79 TB staan ?
- is het nu mogelijk dat ik de 2 schijven als 2 separate volumes aanmaak zodat ik een back-up van gegevens van de ene schijf naar de andere schijft kan maken ?
vraag 1: zie bv hier http://www.aenaservice.nl/opslag/hd/capaciteit.html
Daarnaast zal er nog wat ruimte afgaan voor het DSM besturingssysteem.

vraag 2: Nee. Door voor Raid 1 te kiezen kan dit niet meer. Als je dit wel wil dan had je niet voor shr / raid 1 moeten kiezen. Raid 1 doet echter al wat jij waarschijnlijk wilt: ervoor zorgen dat als 1 schijf kapot gaat je nog steeds bij je data kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarbonFibeR
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-07 18:23
Net een nieuwe DS231j. De HDD's worden automatisch Ext4 geformatteerd.
Is dit normaal? Want ik moet de HDD's wel kunnen lezen als de NAS defect raakt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 15:53
CarbonFibeR schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 15:45:
Net een nieuwe DS231j. De HDD's worden automatisch Ext4 geformatteerd.
Is dit normaal? Want ik moet de HDD's wel kunnen lezen als de NAS defect raakt oid.
Ja dat is normaal.
de NAS draait met een veredelde versie van Linux en die formateert nou eenmaal in ext3 of ext4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-09 15:58
Beste forumleden,

Ik ben bezig om een vpn verbinding op te zetten van mijn synology ds209 met mijn laptop.
De laptop heeft Windows 8 64 bits en een intel 6230 wifi netwerkkaart.
Router is een linksys e3000 en heb een cisco modem van ziggo.

Nu is het gelukt om een ptpp en openvpn verbinding op te zetten maar nu heb ik nog een aantal problemen.

Ptpp
Dit werk 1x goed dus ik kan 1x verbinding maken en dan werkt alles maar als ik de verbinding verbreek en later weer verbinding maak krijg ik een 619 code kan geen verbinding maken. Als ik dan weer thuis ben geweest en lokaal verbinding heb gemaakt kan ik extern weer 1x verbinding maken en dan weer de zelfde 619 melding. Kan de router of de Synology een verbinding onthouden want het lijkt wel of er nog een verbinding is als ik opnieuw aanmeldt en daarom geen nieuwe verbinding kan maken. Dus dat Windows de verbinding niet netjes afsluit.

Openvpn.
Hiermee heb ik verbinding en kan ik ook de verbinding verbreken en opnieuw maken.
Maar ik kan het lokale netwerk niet bereiken de netwerkschijven zijn niet te benaderen met Windows. Bij deze computer netwerklocaties de netwerkschijven open lukt niet dit werkt wel met ptpp en als ik het lokale netwerk ben.
Ook de netwerkwerk printer en andere apparatuur ziet hij niet.
Dit kan komen omdat de vpn verbinding als openbaar netwerk staat in Windows dit heb ik bij de eerste keer verbinden aangeklikt. Dus bij het netwerkcentrum staat de lan verbinding met de tap Windows adapter v9 netwerkkaart die openvpn heeft aangemaakt op openbaar en niet op particulier netwerk kan dit het probleem zijn? Het lukt niet om dit te wijzigen heb de tap Windows adapter v9 al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd ook openvpn opnieuw geïnstalleerd maar de verbinding blijft in Windows op openbaar staan.

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Ben eigenlijk ook wel benieuwd welke vorm van VPN de meeste hier gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

mvds schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 13:57:
[...]

Heb een vast IP ingeklopt.
Mad_Cow schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 14:00:
[...]

of de service handmatig stoppen en herstarten via de package center?
Handmatig gestopt en gestart zonder bevredigend resultaat
Yucko schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 14:04:
[...]

als hij zegt dat de service wel draait dan ga ik ervan uit dat hij via DSM wel te bereiken is en dat het IP dus bekend is ;)
Inderdaad mn NAS is gewoon te bereiken via het vaste IP dat ik heb ingeklopt
pven schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 12:44:[/b]
Wat staat er in de logging van SABnzbd?
dit is het log vanaf mijn laatste poging
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-DW9XwJlimBM/UY0c2TW5fRI/AAAAAAAAEPA/rxPsljGlK0o/w797-h660-no/log+deel+1.png

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-Kd6DSLQQdak/UY0c2XHG6zI/AAAAAAAAEPE/WPQYXQc290g/w797-h652-no/log+deel+2.png

Ik denk dat ik het euvel heb gevonden......

Ik heb een gebruikersnaam en wachtwoord ingevoerd na een herstart om de wijzigingen door te voeren krijg ik dus kan niet verbinden met IP

Ik heb als IP localhost ingevuld en als poort 8080

Is dit nog te resetten o peen of andere manier??

[ Voor 9% gewijzigd door jdwrist op 10-05-2013 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
schumi2004 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 17:02:
Ben eigenlijk ook wel benieuwd welke vorm van VPN de meeste hier gebruiken?
Ik gebruik zelf PPTP omdat ik voor openvpn een aparte app nodig heb als ik het wil instellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
dutchgio schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 18:42:
[...]

Ik gebruik zelf PPTP omdat ik voor openvpn een aparte app nodig heb als ik het wil instellen..
Goed excuus zit met zelfde euvel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Ik gebruik de VPN Server Package en heb dit zo ingesteld.
Credits zijn niet voor mijzelf maar ooit hier of ergens anders gevonden.
Werkt onder Windows 8 op soortgelijke manier.

Hiermee kan ik overal een verbinding opzetten naar huis en ook intern netwerk is netjes bereikbaar.
Gebruik alleen niet de Firewall van DSM zelf. Dus daar moet je nog regels voor aanmaken als je dat gebruikt.

Synology Package Manager:
- Installeer VPN Server package

Instellingen-dialoog van de VPN package:
- Kies een subnet range die ongelijk is aan je LAN subnet. Wanneer je bijvoorbeeld 192.168.1.* gebruikt voor je LAN, dan kies je nu bijvoorbeeld 192.168.2.*.
- Kies PPTP als verbindingstype.

Router:
- Doe een portforward van poort 1723 TCP naar je NAS

Deze stappen zouden aan de thuiskant afdoende moeten zijn.

Windows Vista/7, ergens daar buiten op het grote boze web:
- Ga Network and Sharing Center
- Kies 'Setup a new connection of network',
- 'Connect to a workplace',
- Create new connection,
- Use my internet connection (VPN),
- Vul nu je eigen externe ip-adres/servernaam in (zonder portnummer). Vink geen van de vinkjes aan,
- Usernaam/password moet overeenkomen met een van je gebruikers zoals geconfigureerd in je Synology admin. Ik heb geen domein thuis, dus in mijn geval laat ik 'domain name' leeg.

Als je vervolgens connect, dan zijn vanaf nu je netwerkapparaten thuis via hun eigen interne ip-adres bereikbaar, dus bijvoorbeeld je router via 192.168.1.1. Magic!

De interne ip-adressen van thuis worden dus 'gemixed' met de interne ip-adressen van het netwerk van de pc waarvanaf je de VPN verbinding op gaat zetten (bv op je werk). Een punt van aandacht is dus wel dat je interne ip-adressen thuis in een andere range zitten dan die op je werk gebruikt wordt. Ik weet niet wat er gebeurt wanneer zowel thuis als op het werk de range 192.168.1.* gebruikt wordt...

[ Voor 101% gewijzigd door MikeOO op 11-05-2013 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje,

Global Hot Spare ensures Data Integrity

The Global Hot Spare feature is a failover mechanism that allows you have unused backup disks serve as hot spares in standby mode. When a physical disk of any RAID or RAID groups fails, the assigned hot spare is activated to replace the failed physical disk and rebuilds the data without interrupting the system or requiring manual intervention.

Assign hard drives as spare disks for all RAID and RAID group
Cost-effective redundant solution for organizations or large storage deployment

DS1010 in nu ingericht met 5 WD schijven (3x 3TB + 2x 2TB), aan de eSata poort hangt een WD 2TB.
Deze is door de Nas geformateerd in EXT4, ik zou hem willen toewijzen als hot spare disk, met de laatse DSM is het blijkbaar mogelijk, http://www.synology.com/releaseNote_enu/DS1010+.php?lang=nld,
Echter ik heb enige twijfel of dit met mijn SHR 1 volume ook werkt, het is niet helemaal duidelijk.

Ik kan deze eSata schijf instellen in opslagbeheer, en ook toewijzen, alle gegevens worden dan gewist, de schijf word als hot spare ingesteld, maar als je dan kijkt staat er onder Beschermde Volumes staat er <geen beschermde volumes> ?

DSM 4.2-3211
Global Hot Spare Disks -- Hard disks can now be designated as hot spare disks, which can repair degraded volumes/Disk Groups/iSCSI LUNs by automatically replacing a failed disk.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2013 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kattapult
helloitsme schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 14:51:
[...]

vraag 1: zie bv hier http://www.aenaservice.nl/opslag/hd/capaciteit.html
Daarnaast zal er nog wat ruimte afgaan voor het DSM besturingssysteem.

vraag 2: Nee. Door voor Raid 1 te kiezen kan dit niet meer. Als je dit wel wil dan had je niet voor shr / raid 1 moeten kiezen. Raid 1 doet echter al wat jij waarschijnlijk wilt: ervoor zorgen dat als 1 schijf kapot gaat je nog steeds bij je data kan.
Hetgeen je bij vraag 1 aangeeft bijgrijp ik niet helemaal; immers, zou ik dan bij capaciteit niet iets 3.79 i.p.v. 1.79 moeten verwachten gezien er 2x2 TB in zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 21:29
Verwijderd schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 11:22:
DSM 4.2-3211
Global Hot Spare Disks -- Hard disks can now be designated as hot spare disks, which can repair degraded volumes/Disk Groups/iSCSI LUNs by automatically replacing a failed disk.
tsja,goede vraag. Wat wil je bereiken? Global Hot Spare is leuk als je NAS op een plaats staat waar je niet even snel een schijf kunt vervangen, of als je er lang bij vandaan bent. In dat geval zou ik voor de zekerheid een 3TB schijf erin doen, dan heb je meer kans dat je systeem blijft doordraaien. Maar als het je alleen om data behoud gaat is het misschien handiger om direct al je schijven in SHR-2 (of RAID 6) te zetten.
Maar het zijn keuzes.
Ik kies ervoor om mijn data op losse volumes op te slaan en alleen de belangrijke data automatisch over meerdere volumes te kopieren. Mijn back ups staan op externe schijven, die niet standaard aan de NAS zitten.
De oplossing die je kiest is dus erg afhankelijk van hoe snel je data verandert en hoe belangrijk de data is. Als je volledig afhankelijk bent van de integriteit van je RAID array in de DS1010+ dan is een global hot spare na RAID 6 / SHR 2 misschien handig. Maar waarschijnlijk zijn extra back ups veel veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

kattapult schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 12:08:
[...]

Hetgeen je bij vraag 1 aangeeft bijgrijp ik niet helemaal; immers, zou ik dan bij capaciteit niet iets 3.79 i.p.v. 1.79 moeten verwachten gezien er 2x2 TB in zit ?
Als je een capaciteit wilde van 3,7 GB dan had je voor Raid 0 of JBOD moeten kiezen, bij Raid 1 of SHR met 2 disks, worden de disks gespiegeld, waarbij je 50% van je opslagcapaciteit verliest.
Als je nu een willekeurige disk uit je NAS haalt kan je nog steeds bij je data, omdat je data in 2voud word weg schreven.

[ Voor 11% gewijzigd door Lip op 11-05-2013 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

SABnzb verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.

Tijdens de setup maak ik een gebruikersnaam aan + wachtwoord

herstarten en de pagina is wel bereikbaar hij geeft dan ook niet eens een loginscherm???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

itchin schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 12:14:
[...]

tsja,goede vraag. Wat wil je bereiken? Global Hot Spare is leuk als je NAS op een plaats staat waar je niet even snel een schijf kunt vervangen, of als je er lang bij vandaan bent. In dat geval zou ik voor de zekerheid een 3TB schijf erin doen, dan heb je meer kans dat je systeem blijft doordraaien. Maar als het je alleen om data behoud gaat is het misschien handiger om direct al je schijven in SHR-2 (of RAID 6) te zetten.
Maar het zijn keuzes.
Ik kies ervoor om mijn data op losse volumes op te slaan en alleen de belangrijke data automatisch over meerdere volumes te kopieren. Mijn back ups staan op externe schijven, die niet standaard aan de NAS zitten.
De oplossing die je kiest is dus erg afhankelijk van hoe snel je data verandert en hoe belangrijk de data is. Als je volledig afhankelijk bent van de integriteit van je RAID array in de DS1010+ dan is een global hot spare na RAID 6 / SHR 2 misschien handig. Maar waarschijnlijk zijn extra back ups veel veiliger.
Ik kan deze eSata schijf instellen in opslagbeheer, en ook toewijzen, alle gegevens worden dan gewist, de schijf word als hot spare ingesteld, maar als je dan kijkt staat er onder Beschermde Volumes staat er <geen beschermde volumes> ?

Ik heb externe backups die aan de pc verbonden zijn, de grote vraag is of SHR en 1 Hot Spare Disk kunnen samenwerken, ik kan het wel instellen, maar de bevestiging dat het dan actief is komt er niet in.

Voorheen was dit enkel met Raid 5 mogelijk ?,http://forum.synology.com...s_Synology_Hybrid_RAID%3F

Global Hot Spare Disks -- Hard disks can now be designated as hot spare disks, which can repair degraded volumes/Disk Groups/iSCSI LUNs by automatically replacing a failed disk. This feature is only available on RS10613xs+, RX1211RP, RS3413xs+, RS3412xs, RS3412RPxs, RS3411xs, RS3411RPxs, RS2212+, RS2212RP+, RS2211+, RS2211RP+, DS1812+, DS1512+, DS1511+, DS1010+, DS713+, DS712+, DS710+, RS812+, RS812RP+, RS812, RS810+ and RS810RP+

http://www.techspot.com/r...ion-ds2413-nas/page3.html

Duitse uitleg, maar ik ben de taal niet meester, iemand kan dit misschien verhelderen.

http://www.synology-forum...7-SHR-Raid-und-Spare-Disk

Mijn schijf die ervoor bedoeld is hangt wel aan de eSata poort !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Laatst online: 04-10 14:50
Omdat SABnzbd me te ingewikkeld is en graag met downloadstation wil blijven werken.
Vroeg ik me af of ik met downloadstation ook bestanden van nieuwsgroepen kan binnenhalen.
Indien ja, bij welke nieuwsgroep neem ik dan best een abonnement :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de nieuwe DSM 4.2 handleiding
De hot spare schijven zijn stand-by-harde schijven die een beschadigd(e) volume/schijfgroep/iSCSI LUN
kunnen herstellen door de beschadigde schijf automatisch te vervangen. Hot spare-schijven kunnen worden
toegewezen om een volume/schijfgroep/iSCSI-LUN van uw DiskStation te beschermen zolang
volume/schijfgroep/iSCSI LUN aan de volgende criteria voldoet:

2
 Het RAID-type van het (de) volume/schijfgroep/iSCSI LUN moet gegevensbescherming hebben (bijv. RAID 1, RAID 5, RAID 6, RAID 10).

Dus niet met een SHR volume blijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Moris schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 17:46:
Omdat SABnzbd me te ingewikkeld is en graag met downloadstation wil blijven werken.
Vroeg ik me af of ik met downloadstation ook bestanden van nieuwsgroepen kan binnenhalen.
Ja, dat kan.
http://www.synology.com/s...how.php?lang=nld&q_id=510
Zie Newsservers met binaries [Deel 12] voor een lijst met newsservers.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:12
Wat te kiezen als je 5 x 4TB HDD onderbrengt in een DS1512+ > SHR-2 of RAID-6 ?

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Moris schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 17:46:
Wat is er ingewikkeld aan SAB dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Aan SAB niets, maar wel om SABnzbd goed te configureren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Moris schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 20:38:
Aan SAB niets, maar wel om SABnzbd goed te configureren :)
Valt reuze mee ;)

Linkje uit OP

[ Voor 19% gewijzigd door schumi2004 op 11-05-2013 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 11-10 21:28
@ komozz

Ligt eraan hoeveel space je nodig hebt. Heb je veel space nodig dan SHR, anders SHR2. Je kunt altijd nog een DX213 erbij kopen en daarmee een hotspare configgen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
Lip schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 12:18:
[...]

Als je een capaciteit wilde van 3,7 GB dan had je voor Raid 0 of JBOD moeten kiezen, bij Raid 1 of SHR met 2 disks, worden de disks gespiegeld, waarbij je 50% van je opslagcapaciteit verliest.
Als je nu een willekeurige disk uit je NAS haalt kan je nog steeds bij je data, omdat je data in 2voud word weg schreven.
Inderdaad!

De vraag is wat wil je..
Wil je een veilige oplossing dan is Raid 1 (of shr met 2 disks) prima. Er wordt dan altijd een copie van je data op beide schijven gezet. Nadeel hiervan is dat je maar de helft van je beschikbare ruimte over hebt.

alternatief is om te kiezen voor de optie om gewoon 2 losse schijven / volumes te houden. Dit heb ik zelf gedaan, er staat bij mij type: "eenvoudig (zonder gegevens bescherming)". Ik heb dus 2 schijven (en ook 2 volumes). Voordeel hiervan is dat je dan wel de gehele ruimte hebt

de data die belangrijk is voor me wordt iedere dag automatisch van de ene naar de andere schijf gekopieerd zodat ik voor die data altijd een kopie heb. De data die niet zo belangrijk is (mp3, films bv) staat gewoon op 1 schijf.
Op deze manier heb ik de vrijwel de gehele ruimte van m'n schijven ter beschikking, maar wel een kopie van de belangrijke zaken (belangrijke data is bij mij slechts 50Gb, voornamelijk foto's)

Voor extra veligheid wordt er wekelijks een backup naar amazon glacier gemaakt van de belangrijke data (kost me 0,50-1 euro per maand bij 50Gb)

ps: houd er rekening mee dat als je van de ene (shr/raid 1) naar de andere oplossing gaat je waarschijnlijk alle data op je nas kwijt bent en vanaf nul moet beginnen

[ Voor 6% gewijzigd door helloitsme op 12-05-2013 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Bedankt, nu wordt het makkelijker :)
Iemand die me hier een goed werkende nieuwsgroep kan aanbevelen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Moris schreef op zondag 12 mei 2013 @ 10:09:
[...]

Nieuwsgroepen zijn overal hetzelfde. Je moet een goed Payserver (Newsserver) hebben om te kunnen downloaden. Daar is voldoende info over te vinden.
Newsservers met binaries [Deel 12]

Je kan ook die van je provider gebruiken maar is vaak zeer beperkt en meestal na een aantal dagen zijn de spots al niet meer compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Moris schreef op zondag 12 mei 2013 @ 10:09:
[...]

http://www.binaries4all.nl/payservers/ kijk hier eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Wat voor Cloud back-up oplossing gebruiken jullie? Ik zie soms Amazon voorbijkomen, maar daarbij hoor ik ook vaak dat ze nog al duur zijn. CrashPlan heb ik geprobeerd maar dat ging veel te langzaam. Heeft weken aangestaan voor een paar honderd GB. Daarnaast draaide het programma niet stabiel genoeg bij mij. Heeft iemand ervaring met de integratie met HiDrive?

Daarnaast, hebben jullie er ook zo'n last van dat de ingebouwde Synology anti-virus scan zo enorm lang duurt? Ik laat 2 dagen per week een uitgebreide scan lopen om 1:00, maar hij is nu pas 36 % en slurpt de gehele CPU vol? Gaat in dezen om een DS212J. De te scannen omgeving is 1.2 TB op SHR
Mijn DS213 doet er namelijk 2,5 uur over om 1.13 TB volledig te scannen. Hoe zit dat bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:01

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Ik krijg PASV FTP niet aan de praat. Active FTP werkt, maar PASV dus niet. Port forwarding staat aan voor 20, 21 en de PASV range. Binnen eigen netwerk werkt PASV wel, maar als ik van buiten kom dus niet. Ik heb een DS413 en zit bij Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Is bv sunnyusenet de moeite waard of zijn er betere in het gros te vinden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
JPtjeeNL schreef op zondag 12 mei 2013 @ 10:42:
Wat voor Cloud back-up oplossing gebruiken jullie? Ik zie soms Amazon voorbijkomen, maar daarbij hoor ik ook vaak dat ze nog al duur zijn. CrashPlan heb ik geprobeerd maar dat ging veel te langzaam. Heeft weken aangestaan voor een paar honderd GB. Daarnaast draaide het programma niet stabiel genoeg bij mij. Heeft iemand ervaring met de integratie met HiDrive?

Daarnaast, hebben jullie er ook zo'n last van dat de ingebouwde Synology anti-virus scan zo enorm lang duurt? Ik laat 2 dagen per week een uitgebreide scan lopen om 1:00, maar hij is nu pas 36 % en slurpt de gehele CPU vol? Gaat in dezen om een DS212J. De te scannen omgeving is 1.2 TB op SHR
Mijn DS213 doet er namelijk 2,5 uur over om 1.13 TB volledig te scannen. Hoe zit dat bij jullie?
Ik gebruik sinds kort amazon glacier.
Heeft zo z'n voor en nadelen

voordelen: goedkoop om data te bewaren, eigen synology app om zaken automatisch te uploaden

nadelen: duur om data te downloaden (afhankelijk van hoe je het doet, is nogal een ingewikkelde prijsberekening), niet snel even wat te downloaden (meerdere uren)

ik gebruik het puur voor het geval dat het huis afbrand / nas totaal defect is etc. oftewel: hopelijk nooit.

kosten per maand zijn voor mij onder de euro (eerste maand was iets hoger ivm upload kosten) voor circa 50Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 11-10 21:28
Sunnyusenet kan ik je zeker aanraden, gebruik het al een lange tijd (denk net geen jaar ofzo). Nooit problemen mee gehad, mijn syno haalt 6,9-7,1mb/s met een sunny account.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Dan zal het zeer waarschijnlijk Sunnyusenet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Hoe kun je het makkelijkst mensen van buitenaf toegang geven tot hun map?

Gebruiker: Persoon X
Gebruikersgroep: Users (is standaard, maar als je Persoon Y aanmaakt, krijgt deze dan niet dezelfde rechten en dus toegang tot dezelfde mappen als Persoon X?)

Rechten instellen
VPN verbinding opzetten via de post die hierboven staat MikeOO in "[Synology] Vraag en antwoord" ?

Ik wil mijn zusjes bijvoorbeeld hun eigen map geven, zodat ze daar foto's e.d. kunnen opslaan. Is bovenstaande dan de beste manier?
Pagina: 1 ... 15 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.

Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:

<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]