NAS of (home)Server?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreanor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-10 16:56
Beste mede-tweakers,

Afgelopen weekend heb ik XBMC ontdekt (met android tablet/telefoon als afstandsbediening) en ik vind het helemaal geweldig, ik ben er helemaal verliefd op. Om deze reden wil ik een NAS of Home Server gaan aanschaffen (stond al een tijdje in de planning), maar ik weet niet wat de "betere" keuze is.

Huidige situatie
Mijn (game) PC zit op mijn TV aangesloten door middel van een 6m HDMI kabel. Mijn TV is de derde monitor en als ik wat op de bank/TV wil doen moet ik even software matig switchen qua beeld/audio. Is niet heel vervelend maar ook niet heel handig. Deze PC is mijn enige opslag/PC in mijn thuis netwerk (afgezien van tablet/telefoon). TV kan niet op internet aangesloten worden (is die te oud voor).

Mijn wensen (ideale situatie, maar waarschijnlijk niet reëel)
Wat ik wil op de NAS of Home Server;
- Opslag audio, video, foto's
- - Waarbij ik mijn DVD collectie (+/-250 stuks en groeiende) ook graag digitaal op de HD's wil.
- Films/Video op 1080p (wil in de toekomst over op blue-ray)
- XBMC vloeiend met alle toeters en bellen
- - Waarin ik een opstartlink wil naar Steam Big Picture op mijn Game PC wil (zodat ik enkele games kan spelen op de bank).
- Teamspeak servertje (max 4 man)
- Minecraft vanilla server
- - Eigenlijk wil ik mijn singleplayer wereld op de NAS/Server zodat ik vanaf elke PC mijn wereld in kan. Hierbij kan er mogelijk één of twee andere spelers bij komen (wereld showen b.v.).
- Minecraft FTB server
- - Ook hier geldt hetzelfde als de vanilla server. Gewoon de singleplayer op de server zodat de machines doorlopen als ik slaap/werk. Hier zullen nooit andere spelers bij komen.
- Data backup/raid 1
- - Ik wil mijn films/muziek/data in een raid setup hebben zodat ik altijd een backup heb mocht een HD falen. Hierbij weet ik niet of het mogelijk is, 2x een raid 1 setup te hebben?
- TV
- - Indien mogelijk TV via de NAS/server laten lopen, zodat alles via 1 station heb lopen.
- Vier+ HD's

En al het bovenstaande tegelijk zonder lag. ;)

Budget (exclusief HD's): +/-350€

Gezien ik veel te veel wil voor mijn budget zijn kan ik de volgende punten laten vallen/anders hebben;
- Niet alles hoeft tegelijk natuurlijk. ;)
- XBMC mag ook via mijn (game)PC waarbij de NAS/Home Server hoofdzakelijk als opslag/back-up wordt gebruikt.
- Video mag ook op 720p (mijn TV is HD-ready)
- Twee HD's is misschien betere start om mee te beginnen, maar graag hou ik sloten over om later nog eens twee HD's erbij te doen.
- TV hoeft niet via de NAS/Home Server

Mijn uiteindelijke vraag is, wat is voordeliger/verstandiger om te doen, een (kant-en-klare) NAS of een Home Server kopen?

Vorm-factor en gebruiksgemakt staat bij mij ook hoog op de wenslijst (al ben ik niet vies van het nodig tweak/uitzoek werk).

PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Er zijn best kant en klaar nasjes die dit alles zouden kunnen doen, maar ik denk dat je beter af bent als je zelf gaat bouwen. Zo klein als een kant en klaar nas gaat het alleen niet worden denk ik dan...

Opslag op 1 RAID volumes kan nog wel, appart backuppen én streamen én hosten is zo'n beetje de max voor de betaalbare (lees onder de €800 kaal) Nassen volgens mij, maar echt goed dit veld volgen doe ik ook niet. Als daar een permanente gameserver en teamspeak bij komt kijken dan vrees ik dat je er niet komt zonder dat je een serieuzere CPU en een extra GB ram in propt.

Dit is al snel teveel voor een Synology DS713+ b.v. welke toch al een behoorlijke CPU heeft. Die kan b.v. wel opnemen, streamen en backuppen tegelijk, maar er zit toch nog maar 1GB in wat met teamspeak + streamen + minecraft hosten krap kan worden.

Kijk even in het zelfbouw NAS topic hier op T.net, dan lees je mee met de lui die er meer verstand van hebben en wat meer van de loadbalance weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Teamspeak server draait alleen op een x86 architectuur als je kiest voor een kant en klare Nas. Dat kan wel met bijvoorbeeld een synology nas maar dan kom je wel in een andere prijsklasse terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-10 13:31

Eagle Creek

Breathing security

Een kant en klare NAS beperkt altijd je mogelijkheden. Natuurlijk zijn veel NAS'en anno 2013 uit te breiden met tal van packages maar daar zijn ze niet primair voor ontworpen. Daarnaast zit je vast aan het OS dat de fabrikant je levert, evenals de upgrades hiervoor. Daarnaast heb je je te houden aan de hardwarelimieten want even een CPU upgraden zit er niet echt in.

Ga je zelf aan de slag, kies je je eigen OS met alle voor- en nadelen van dien. Windows OS? Alle x86-applicaties tot je beschikking en een bekende omgeving. Willekeurige Linux-smaak? Updaten naar wens tot in de eeuwigheid en tal van granulaire aanpassingsmogelijkheden.

Overigens ben ik niet tegen fabrieks NASen hoor. Ligt maar net aan je doel.

[ Voor 6% gewijzigd door Eagle Creek op 21-05-2013 22:25 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreanor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-10 16:56
Ok, ik denk dat jullie de "servers (Minecraft/Teamspeak) te zwaar wegen of ik misschien te licht?

- Teamspeak
Dit is heel situationeel en zal heel af en toe met 1 of 2 vrienden gebruikt worden. Er zal niet permanent 10 man op zitten ofzo. Dit is ook een luxe wens waar ik zonder kan. ;)

- Vanilla Minecraft
Dit is enkel voor mijzelf, gewoon om overal op mijn singleplayer wereld(en) te kunnen. Dus deze server zal (zo goed als bijna) nooit tegelijk draaien met bijvoorbeeld streamen.

- Feed The Beast Minecraft
Ook hier geldt weer dat het om mijn eigen singleplayer gaat. Puur om 's nachts of als ik op mijn werk ben de server te laten lopen zodat de spelwereld (en de machines) doorloopt.

Nu weet ik niet hoe zwaar een FTB server is voor 1 speler maar een mogelijkheid is om de server enkel voor het slapen gaan aan te zetten.

Nu heb ik de afgelopen dagen zelf wat meer onderzoek gedaan en mijn voorkeur gaat uit naar een NAS gezien het hoofd doel van de NAS/Server toch opslag/backup wordt. Een Synology NAS lijkt dan de beste/makkelijkste/zuinigste keuze in een nette compacte doos. :)

Al zal mijn keuze voor een van de krachtigere (lees duurdere) versies gaan om toch nog een minecraft server/xbmc mogelijk te maken. ;)

In ieder geval bedankt voor de reacties.

PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:58
Ik heb thuis een simpele computer staan voor zulke doelen ongeveer, dit zijn: Webserver, download server, minecraft FTB ultimate online(4 players max) en als nodig is ventrillo / teamspeak.

Hiervoor heb ik een Intel Pentrium G860(3 ghz duel cora) met 8 GB geheugen en bijbehorende moederbord. Verder nog 3x een 2TB hdd en een SSD als opstart. Legale Windows Server 2012 als main OS en een VM met linux voor webserver/download.

Dit werkt prima, alleen dat de computer kleine moeite heeft om FTB ultimate goed te draaien. Hij wil nog wel eens met te weinig CPU kracht raken (krijg je zo'n leuke melding van: [WARNING] Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded?
Een lege server geeft gemiddelde 70% cpu belasting met alle addons.

Hierdoor heeft iemand uit Denemarken wel eens problemen met connecten en disconnects, maar iemand uit dezelfde stad heeft minder problemen.
Weet niet wat minimaal is om goed te draaien, maar ik zelf had niet echt problemen binnen het zelfde lan netwerk. Betere cpu is misschien nodig om alle mods van FTB ultimate te draaien, maar durf ik geen zekerheid over te geven!

Ik draai alleen geen XBMC op die computer, maar daarvoor gebruik ik een Raspbarry Pi. Kan geen oordeel geven hoe het werkt om XBMC via zelfde computer te draaien
Pagina: 1