<< knip >> --> verplaatst naar algemene nikon topic.
[ Voor 94% gewijzigd door Leffunk op 07-08-2013 15:13 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 94% gewijzigd door Leffunk op 07-08-2013 15:13 ]
dat lijkt mij meer iets voor het nikon /nikon 1 topic Het algemene Nikon topicLeffunk schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 07:48:
Heb me vorige week ofzo een Nikon 1 J 3 aangeschaft.
<verhaal>
ora et labora
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2013 23:16 ]
Haha, welkom bij de illusie van marketing en het bijhorende prijzencircus. Het 'oude' spul kan je goedkoop krijgen ja, maar m4/3 is altijd duur geweest met nieuwe bodies en lenzen. Dat verschil met 'nieuw' is inderdaad vervelend extreem, maar wacht tot de E-P6 en GX8, dan kan je de E-P5 en GX7 krijgen voor een prikkie en het hele verhaal begint weer opnieuw. Aan lenzen is (ook) nooit wat veranderd hoor .. afgezien van die Sigma's die ze toen kwijt moesten voor 99,-.
Ik wil dat de GX7 5-axis IS en switchable NTSC/PAL video modes heeftjesper86 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 23:14:
[...]
Je heb wel aardig wat wensen ... maar ik zie niet echt een specifiek doel, ziet er meer uit als een opsomming van RX100 II wat je duidelijk gewoon de perfecte camera vind waarvoor je bevestiging zoekt.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
ora et labora
[ Voor 94% gewijzigd door Universal Creations op 08-08-2013 11:07 . Reden: Het is hier geen vraag en aanbod ]
[ Voor 98% gewijzigd door Universal Creations op 08-08-2013 11:07 . Reden: Het is hier geen vraag en aanbod ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
20mm voor kids was goed te doen tot 1 jaar, daarna had ik meer success met de 45mm. Met name de AF van de 20mm liet het vaak afweten op mijn GF3. Misschien dat je meer success hebt met de E-PL5. Alleen het bereik van 90mm is weer lastiger voor binnenBmic schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 17:30:
• Leuke portret foto's van mijn zoon (binnenkort komt er een zusje bij, dus van haar wil ik ook "artistieke" foto's trekken)
[/list]
ora et labora
[ Voor 63% gewijzigd door jesper86 op 13-08-2013 20:06 ]
ik heb al een mf macro lens maar die doet 1:2 op 80mm ik wil 1:1jesper86 schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:00:
Kan nog, een mooi prijsje op marktplaats zou leuk zijn, maar ik denk niet dat eigenaren die (lens vooral) voor een prikkie weg zullen doen. Ik geef ze groot gelijk.
@mrc4nl, je kan natuurlijk ook een mooie classic Zuiko Macro kopen, AF heb je toch niet nodig:
http://mkoptics.net/m/ind...8c1fdfc80759f3cd5e3e04a83
http://www.secondhandcamera.nl/webpages/Olympus.html
Deze is met de 50/3.5 Macro wide open (op APSC weliswaar):
[afbeelding]
ora et labora
met extender kan maar ik heb gewoon nooit zulke scherpe foto's als met een echte (m)ft lensjesper86 schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:28:
Oh meneer wil meer ! Misschien een extender er tussen ?Ik heb ook een 1:1 macro (canon 60mm ef-s) maar gebruik zelden echt het maximum, en zelden meer dan F4, ga die denk maar verkopen en dan de zuiko gewoon houden voor die paar 'close-ups' af en toe.
ora et labora
And finally I am sure it’s going to happen. Olympus will launch their first f/2.8 constant aperture zoom. The lens is said to have a better performance than the Panasonic 12-35mm X lens! And the quality is as high as the glorious Zuiko 14-35mm f/2.0
Ik denk niet dat de GX7 meer of minder verschil gaat maken dan andere. m43 camera's zijn en blijven alleen besteed aan mensen die out of the box durven denken of toevallig familie hebben die het ze weet over te halen.Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:01:
De prestaties van de GX7 zien er goed uit. Ik denk wel dat het een toppertje wordt en bij graat dragen aan het mensen bewust maken van m4/3 als alternatief voor de dSLR.
[ Voor 20% gewijzigd door jesper86 op 15-08-2013 17:02 ]
Zeker. Zo ken ik een paar pro's die bijvoorbeeld gewoon met oude Canon consumenten dSLR opdrachten doen. En zo zijn er ook pro's die 4/3 gebruiken/gebruikten. Maar als ik zie dat Sony met de A850, A900 en nu A99 ontzettend veel moeite heeft gestoken in het kleinbeeld formaat zonder noemenswaardig succes. Terwijl de producten toch zeker de concurrentie aankunnen.jesper86 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 16:00:
Het begint duur natuurlijk, maar het begint daar gaat het om. Ze beginnen schijnt met 3 Zeiss lenzen en 1 sony, dat lijkt me meer dan voldoende. Je doet net of er maar 1 soort pro is, maar die hebben net zo verschillende wensen als 'gewone' consumers.
Mijn ervaring is toch niet echt zo. Ik had vroeger een fujifilm s5 (nikon d200 met fujifilm sensor) en grip en wel wat supergrote lenzen. Ik word nu niet minder serieus genomen asl fotgraaf. Ik ben een paar weken geleden zelfs nog een optreden gaan fotograferen met mijn EP3 en 45 en 20 mm lenzen. De reacties van de overige fotografen die er met 5d's en D700's stonden waren verrassend positief. Ik dacht echt dat ik wat uitgelachen ging worden, maar dat was niet het geval. Alleen de securityman heeft één keer effectief achter mijn credentials gevraagd en vroeg of ik wel een camera bij me had.jesper86 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 16:00:
Het begint duur natuurlijk, maar het begint daar gaat het om. Ze beginnen schijnt met 3 Zeiss lenzen en 1 sony, dat lijkt me meer dan voldoende. Je doet net of er maar 1 soort pro is, maar die hebben net zo verschillende wensen als 'gewone' consumers, en welke pro heeft nou maar èèn camera.![]()
Natuurlijk worden Alpha camera's niet zo compact als E-mount, maar het gaat om de acceptatie van EVF en het inzien van de vele voordelen van het spiegelloze e.d.
Anyway, waar ik op doelde is het feit dat er dan überhaupt een flagship MILC is om van te spreken, wat dus meer awareness zal creëren dat er dus toch gèèn limiet zit aan Mirrorless, want dat is precies waar het nu mis gaat met het imago. "Iemand die ècht serieus wil fotograferen kan alleen met een DSLR gezien worden", dat is wat moet veranderen, en dat gaat met wat dan ook voor m43 camera'tje (blijkbaar) niet lukken.
ps. Sony en ook Oly en Panny etc. die redden het wel hoor. Dat het af en toe wat minder gaat heeft denk ik weinig met het aanbod te maken. Af en toe hebben mensen gewoon effe geen nieuwe spullen nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door Teun_2 op 18-08-2013 14:50 ]
ik zag het ook, al werd er in de comment section over de echtheid getwijfeld om dat dit zo houtje-houtje in elkaar lijkt te zitten (bijv dat de grip met lijm vast zit)Teun_2 schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 14:10:
[...]
EDIT: gelekt! http://www.43rumors.com/ft5-olympus-e-m1-gets-leaked/
[afbeelding]
Ik vind het maar een lelijk ding
ora et labora
[ Voor 105% gewijzigd door jesper86 op 18-08-2013 15:09 ]
[ Voor 56% gewijzigd door jesper86 op 18-08-2013 15:27 ]
Niet dat ik veel ervaring heb met professionele fotografen, maar de mijne ook niet. Over het algemeen denk ik dat men gewoon apparatuur wil wat de opdracht goed kan doen. Zelf heb ik eens (vrijwillig) als persfotograaf rondgelopen op en festival. Met mijn E-PL1 en de 14-42 en 40-150. Heerlijk relaxed tussen het publiek van het zonnetje genieten en sfeerfoto's maken. Ook foto's van spelen bands enz enz. Liepen ook echte fotografen rond met een harnas 2 ff camera's en bijbehorend L glas. Zijn foto's waren vast en zeker mooier. Maar die van mij gingen toch in niet al te groot formaat op een website. Ik denk wel dat ik meer genoten heb van de dagen.Teun_2 schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 14:10:
Mijn ervaring is toch niet echt zo.
Ja!Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 15:26:
[...]
Ik vind de nieuwe E-M1 ook niet echt moeders mooiste. Maar het ziet er wel robuust uit. Daar worden 4/3 eigenaren vast wel vrolijk van.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Dat is inmiddels wel duidelijk. Maar zal K-M ook daadwerkelijk deze objectieven maken of in licentie? Ik neem aan dat ze er iets mee willen gaan doen want voor de lol objectieven ontwerpen lijkt me een beetje duur.
ora et labora
Konica Minolta =/ Sony, toch? Sony heeft hun camera divisie overgenomen, maar K-M bestaat nog steeds, maken printers / kopieer apparaten en andere office meuk voor zover ik weet.jesper86 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 01:21:
Olympus en Sony zijn toch aan het samen te werken dacht ik, en K-M = Sony zoals je weet, dus ... whatever zijn ze aan het doen met die oude naam, ik heb geen idee.
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
jep konica minolta zijn gefuseerd en sony heeft hun camera divisie overgenomen alsmede de alpha mount (zal toen wel een andere naam hebben gehad*) maar sony heeft niets met de lenzen divisie. die heeft KM in eigen handen zie bijv http://www.konicaminolta.com/opt/products/reflex/index.htmlSjekster schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 02:02:
[...]
Konica Minolta =/ Sony, toch? Sony heeft hun camera divisie overgenomen, maar K-M bestaat nog steeds, maken printers / kopieer apparaten en andere office meuk voor zover ik weet.
*klinkt beeetje raar maar is wel juist?along with the popularization of mirrorless interchangeable-lens camera as well as DLSRs,
[ Voor 13% gewijzigd door mrc4nl op 21-08-2013 02:13 ]
ora et labora
ora et labora
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2013 09:08 ]
Zijn ze niet vergeten de converter van m43 naar 43 in het plaatje mee te nemen?jesper86 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 16:44:
Ziet er wel tof uit zo, het verschil tussen de E-5 en E-M1.![]()
[afbeelding]
Nee, beide zijn uitgeknipt met de lens mounted. Waar bij de E-5 de spiegel zit, zit bij de E-M1 de adapter, niet zo gek dus dat ze op hetzelfde punt uitkomen, dat is het punt van een adapter. Je ziet hem niet natuurlijk omdat er een grip voor zit.Sjekster schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:37:
[...]
Zijn ze niet vergeten de converter van m43 naar 43 in het plaatje mee te nemen?
[ Voor 50% gewijzigd door jesper86 op 24-08-2013 22:18 ]
het lijkt er alleen wel op dat ie geen interne focus heeft. nu is dat niet noodzaakelijk om weaterseald te zijn maar t lijkt me moeilijker te realiseren.jesper86 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 21:11:
eigenlijk weather-sealed ? Kan bijna niet anders, daar zijn ze nu mee begonnen met de OMD serie, dan moet de PRO dat ook wel hebben neem ik aan .. beide lens en camera.
ora et labora
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Hoe kan je dat zien? Geen internal zoom waarschijnlijk, maar internal focus denk ik wel.mrc4nl schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:02:
het lijkt er alleen wel op dat ie geen interne focus heeft. nu is dat niet noodzaakelijk om weaterseald te zijn maar t lijkt me moeilijker te realiseren.
[ Voor 8% gewijzigd door jesper86 op 24-08-2013 22:07 ]
mmm je hebt gelijk, ik bedoelde iig dat de lens uitschuiftjesper86 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:04:
[...]
Hoe kan je dat zien? Geen internal zoom waarschijnlijk, maar internal focus denk ik wel.
ora et labora
[ Voor 17% gewijzigd door Fiber op 24-08-2013 22:26 ]
Een 12-40mm/2.8 is ook niet logischFiber schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:30:
35-100/2.8 lijkt mij logischer, maar wie weet...
[ Voor 28% gewijzigd door jesper86 op 25-08-2013 11:14 ]
Waarschijnlijk dezelfde viewfinder als de vf-4 en die is bijna net zo groot als de 1dxjesper86 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:02:
En dan die 'bigger than FullFrame EVF', lijkt me wel wat. De totaalprijs zal je dan waarschijnlijk ook gewoon een mooie FullFrame kit van kunnen kopen.
[ Voor 32% gewijzigd door jesper86 op 25-08-2013 17:57 ]
Ik gok alleen de laatste van je vereisten. Grotere filtermaat dan de 12-35 van Pana, dus wss ook een grotere / dikkere / langere lens. De genoemde prijzen bij dat bericht stemmen me ook weinig optimistich. Ik vind eerlijk gezegd de Pana variant al te duur voor een m43 lens, maar als deze prijzen kloppen dan wordt het wel heel gortig.Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:35:
Het schijnt er dan toch aan te komen. Een lichtsterke zoom van Olympus en wel een 12-40 f/2.8. Als de prijs, kwaliteit en de afmeting gunstig is zal ik mijn 12mm verkopen en voor deze gaan denk ik.
http://www.43rumors.com/f...long-the-new-e-m1-camera/
Zoals altijd natuurlijk.
Dat argument hoor ik ook wel eens. Het zal in de productiekosten idd niet zo heelveel schelen of er net iets groter glas geslepen moet worden of niet. Zo'n kwaliteitsobjectief produceren blijft gewoon een heel tijdrovend en duur klusje. Of het nou voor Nikon 1, M4/3, APS-C of kleinbeeld is. Vergeet ook niet dat het ontwikkelen van een objectief ontzettend veel tijd en geld kost.Hoor het argument vaak (en heb het zelf ook) dat een m4/3 zoveel moet kosten omdat het 'maar' m4/3 is, alleen denk ik dat we dan iets teveel vragen, want het productieproces voor een lens zal er denk ik niet veel makkelijker op worden wanneer het 'maar' m4/3 is. Dat de equivalente aperture nou minder is dan FF, of het glas kleiner, dat zal die machines een worst wezen, uiteindelijk moet het 16MP vullen dus heel precies inmekaar zitten.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2013 11:06 ]
Ik zie het niet als laten liggen, maar als bewust niet meenemen, en ben het er wel mee eens dat niet alles op de frontpage komt of dat nou daadwerkelijk bedoeld is of niet...Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 10:57:
[...]
Ik verheug me nu al weer op de reacties op het frontpage artikel waneer deze camera en dit objectief aangekondigd worden. Als het de frontpage überhaupt haalt. De fotoredactie laat het behoorlijk liggen de laatste tijd.
Als dat ook betekent dat de "reviews" van camera's niet meer gemaakt worden lijkt het mij netto alsnog een goede zaak.Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 11:46:
De officiële aankondiging van camera's zoals de Pentax K50 en de Olympus E-P5 lijkt me toch wel bij Tweakers horen. (De Panasonic GX7 kreeg bijvoorbeeld wel een vermelding bij de aankondiging.) In het verleden ging dat namelijk wel maar sinds het vertrek van blackTIE als redactielid komt er haast geen cameranieuws meer door. Niet erg, maar laat de gebruikers van Tweakers dan weten dat camera's en aanverwante zaken gewoon niet meer belicht wordt of slechts zeer beperkt.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
dat heb ik ook persoonlijk aangekaart toen ik bij t.net op bezoek was. ik had niet de artiekelen nog eens doorgelezen maar wist wel dat qua sterren aantal. het een en ander niet klopte.Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 17:21:
Het was volgens mij de E-PL5 review waarin de E-PL5 niet goed of slecht scoorde en een paar dagen later de EOS M review waarbij die de hemel ingeprezen werd terwijl het op alle fronten een slechtere camera is dan de E-PL5. Dan kan je als technologiesite idd beter maar helemaal stoppen met reviews maken mbt fotografie.
ora et labora
Deze twee reviews waren geschreven door dezelfde persoon. Ik heb bij de reviews meerdere malen gelezen en in vergelijking met elkaar klopte er weinig van. Met de massale feedback heeft men weinig gedaan, althans niet zichtbaar.mrc4nl schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 17:26:
[...]
dat heb ik ook persoonlijk aangekaart toen ik bij t.net op bezoek was. ik had niet de artiekelen nog eens doorgelezen maar wist wel dat qua sterren aantal. het een en ander niet klopte.
hun antwoord was dat je de revieuws juist moest lezen en niet zoveel naar het sterren aantal moest kijken.
iedereen doet zo' n revieuw weer anders en vind andere punten belangrijk.
wat iig wel duidelijk was dat er geen steekpenningen werden betaald voor die revieuws
Klopt. Terug naar het onderwerp van het topic.[b][message=40766991,noline] maar goed, we gaan weer eens heel erg off topic.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2013 17:43 ]
[ Voor 23% gewijzigd door jesper86 op 26-08-2013 21:51 ]
Och, m43 lenzen staan er volgens mij bekend om juist niet heel precies te zijn, als het gaat om vervorming / vignettering etc, omdat die toch in camera al gefixed worden.jesper86 schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 10:22:
Eerst zien dan geloven.
Hoor het argument vaak (en heb het zelf ook) dat een m4/3 zoveel moet kosten omdat het 'maar' m4/3 is, alleen denk ik dat we dan iets teveel vragen, want het productieproces voor een lens zal er denk ik niet veel makkelijker op worden wanneer het 'maar' m4/3 is. Dat de equivalente aperture nou minder is dan FF, of het glas kleiner, dat zal die machines een worst wezen, uiteindelijk moet het 16MP vullen dus heel precies inmekaar zitten.
Dat heeft nou net weer niks met precisie te maken, dat is gewoon het lensontwerp, een keuze.Sjekster schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 22:08:
[...]
Och, m43 lenzen staan er volgens mij bekend om juist niet heel precies te zijn, als het gaat om vervorming / vignettering etc, omdat die toch in camera al gefixed worden.
En wat is dan praktisch het verschil? Doen ze ook om kosten te besparen, lijkt me?jesper86 schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 22:19:
[...]
Dat heeft nou net weer niks met precisie te maken, dat is gewoon het lensontwerp, een keuze.
En natuurlijk zijn die dingen niet zo duur om te maken, ze moeten er wel op verdienen, maar denk niet dat dat anders is dan andere systemen.
En lichter (als in: minder materiaal), kleiner (als in: minder materiaal) zorgt er niet voor dat productie goedkoper wordt? Er zullen ongetwijfeld minder glas elementen gebruikt hoeven te worden als de vervorming etc niet belangrijk is, dus volgens mij doen ze het echt enkel en alleen om kosten te besparen.Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 22:16:
m4/3 objectieven staan vrij goed bekend omdat ze vol open vaak al goed te gebruiken zijn. Ja, bij sommige objectieven is ervoor gekozen om het een en ander in body te corrigeren. Dat maakt het ontwerpen van objectieven volgens mij niet echt noemenswaardig goedkoper. Het zorgt er alleen voor dat er qua ontwerp lichtere en kleinere objectieven mogelijk zijn zonder voor de eindgebruiker een concessie te doen aan beeldkwaliteit.
[ Voor 16% gewijzigd door Sjekster op 26-08-2013 23:25 ]
[ Voor 14% gewijzigd door mrc4nl op 26-08-2013 23:20 ]
ora et labora
Gelukkig verschillen de wensen van de verschillende gebruikers. Persoonlijk betaal ik veel liever de 999,- euro voor de 12-35 f/2.8 dan de 1955,- euro voor de 24-70 f/2.8 L.Sjekster schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 23:12:
[...]
En wat is dan praktisch het verschil? Doen ze ook om kosten te besparen, lijkt me?
Precisie is ook niet meer dan een keuze btw
Ik zeg ook niet dat het anders is of hoeft te zijn dan bij andere systemen, echter wel dat ik het de prijs niet waard vind. Om 1000+ euro te betalen voor een 24-70 f/5.6 equivalente lens, dat vind ik te gortig, ook heeft het systeem het voordeel van portability etc.
De materiaalkosten zullen het verschil niet zo maken. Veruit het meeste geld gaat in de machienes zitten die het moeten maken en de ontwerp en ontwikkel kosten. Je mag blijven volhouden dat men softwarematige in-body correctie gebruikt om enkel en alleen kosten te drukken, maar dan hou je voornamelijk enkel jezelf voor de gek.[...]
En lichter (als in: minder materiaal), kleiner (als in: minder materiaal) zorgt er niet voor dat productie goedkoper wordt? Er zullen ongetwijfeld minder glas elementen gebruikt hoeven te worden als de vervorming etc niet belangrijk is, dus volgens mij doen ze het echt enkel en alleen om kosten te besparen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2013 23:27 ]
Dat is wel erg extreem als voorbeeld : Voordat de MKII uit was ging de oude 24-70 rond de 1200 a 1300 € met je mee naar huis en als je bijvoorbeeld de Nikon 24-70 neemt dan ben je iets van 1400 € kwijt. En als alternatief kan je altijd nog een Sigma of Tamron met VC nemen die rond de 700 € en 1000 € kostenVerwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 23:25:
Gelukkig verschillen de wensen van de verschillende gebruikers. Persoonlijk betaal ik veel liever de 999,- euro voor de 12-35 f/2.8 dan de 1955,- euro voor de 24-70 f/2.8 L.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
En wat is het verschil tussen het oude Canon ontwerp en het nieuwe? Heeft dat niets met stille en snellere motoren te maken? Maar ook de Nikon is dus nog steeds een 40% duurder. Toch een behoorlijk verschil.nero355 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 00:27:
[...]
Dat is wel erg extreem als voorbeeld : Voordat de MKII uit was ging de oude 24-70 rond de 1200 a 1300 € met je mee naar huis en als je bijvoorbeeld de Nikon 24-70 neemt dan ben je iets van 1400 € kwijt.
Dat is een mooi alternatief wat er voor m4/3 helaas nog niet is. Maar toch weerhoud die modellen van derden de camerafabrikanten er niet van een objectieven voor een hogere prijs in de markt te zetten. Schijnbaar is er dus een verschil.En als alternatief kan je altijd nog een Sigma of Tamron met VC nemen die rond de 700 € en 1000 € kosten
Ik ben ontzettend positief over m4/3. Daarnaast ook reëel. Kwaliteit kost nou eenmaal geld ongeacht of er nou een Nikon 1, m4/3, APS-C, kleinbeeld of medium format sensor in de body zit.Dus... niet zo negatief doen en gewoon rëel blijven : m4/3 objectieven zijn vaak erg duur en dat is gewoon jammer voor een systeem met een kleinere sensor en formaat van de camera's.
Persoonlijk had ik ook liever mijn 12mm voor 150 euro gekocht ipv 630. En had ik het nieuwe zoomobjectief wat Olympus gaat aankondigen ook het liefst voor 30 euro bij de kringloop weggehaald. Maar helaas, zo steekt de wereld niet in elkaar. Een stukje realiteit zegt je al snel dat ook het nieuwe objectief serieus geld gaat kosten en waarschijnlijk tegen de 1000 euro aankomt. En ja, dat heb ik er uiteindelijk wel voor over. En wat andere systemen allemaal wel of niet bieden kan me eigenlijk bijzonder weinig interesseren als m4/3 gebruiker. Want die passen namelijk zo moeilijk op mijn camera en zijn veelal voor mij te lomp en zwaar.Persoonlijk vind ik dat erg jammer, want voor beurzen bijvoorbeeld leek mij een m4/3 toestel met wat leuke primes helemaal geweldig, echter houden de prijzen mij nog steeds tegen dus loop ik lekker rond met mijn Panasonic LX3
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq