Toon posts:

Het grote m4/3 topic 2013 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 24 Laatste
Acties:
  • 84.464 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

Ik ben van Canon DSLR overgestapt naar m4/3 vanwege gewicht en formaat. Niet vanwege de prijs (mijn Canon 60D was goedkoper dan E-M5). Dus als de prijs alsnog lager is dan een vergelijkbare Canon lens dan is dat mooi meegenomen (de helft dus!).
En ja. Je kan een 12-35 m3/4 lens vergelijken met een Canon 24-70 vind ik. Ze doen uiteindelijk hetzelfde maar met iets andere techniek. Het gaat om het resultaat toch?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Sjekster schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 23:32:
Ontwerp en ontwikkelkosten zullen ook lager liggen als er niet zulke hoge eisen worden gesteld aan de lenselementen etc etc. Ze hoeven veel minder precies te zijn, immers lossen de correcties die eventuele problemen prima op.
Opnieuw, dat is dus waar je mis gaat. Het zijn geen productie foutjes .. het is een ontwerp keuze. In-body correctie is alleen maar mogelijk omdat elk exemplaar dezelfde correctie nodig heeft, en dat zouden ze dus niet zijn als het niet exact zo bedoeld was. 9/10 keer heeft dit niks met kosten te maken, maar simpelweg omdat het de lens compact houd. Je doet of het een of ander vies woord is en een teken van kwaliteit, maar beide is onwaar. Dat was vroeger misschien zo omdat je een fotorolletje lastig kan corrigeren, maar vandaag brengt het meer voordelen dan nadelen of zelfs geen enkel nadeel. Een gecorrigeerde lens kan zelfs verlies van scherpte betekenen, dan heb ik liever zelf de keus om het te corrigeren of niet.

Anyway, andere systemen doen precies hetzelfde, en het mag duidelijk zijn dat dergelijke correcties dus helemaal niks te maken heeft met of de lens kwalitatief goed inmekaar is gezet of niet, of wat ze moeten kosten. High-end lenzen zijn nogsteeds High-end lenzen, en simpele lensontwerpen nogsteeds simpel. Het is alleen lastig vergelijken met de crop factor, een 50/1.8 is bijvoorbeeld relatief simpel net als blijkbaar de 45/1.8 van Olympus, maar het resultaat heel anders, een 25/1.8 is dan weer een stuk lastiger om te maken en kom je dus duurder uit voor dezelfde hoek (In dit geval de 20/1.7, de Pleica 25/1.4 is dan weer high-end).

Er zijn ook gewoon nog weinig budget primes, niet gek want non-enthusiast consumenten willen toch zooms. Daarnaast inderdaad wat Thor zegt, kleiner is vaak lastiger aangezien er ook nog een AF motor in gepropt moet worden, het bestaat allemaal nog maar kort dus er is weinig prijsvechtende 3rd party competitie, en dan waarschijnlijk de grootste boosdoener .. de veel kleinere afzet.
Met dat alles in mind, denk ik dat PanOly er soms zelfs wel minder op verdienen dan Canikon enzo, ze moeten zelfs vechten om geen verliezen te draaien. Terwijl het systeem zelf dik in orde is, alleen de consument heeft er dus duidelijk nog een verkeerd beeld bij af en toe. :+

[ Voor 31% gewijzigd door jesper86 op 27-08-2013 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 12:37
Ik zeg toch nergens dat het foutjes zijn, als in exemplarische verschillen? Neemt niet weg dat er mindere eisen worden gesteld aan de lens, qua vervorming. Er hoeven minder elementen gebruikt te worden, in waarschijnlijkminder ingewikkelde opstellingen. Dat brengt zoals je zegt voordelen met zich mee qua grootte etc, en dat probeer ik ook absoluut nergens tegen te spreken.

Ik weet dat ik allochtoon ben, maar mijn Nederlands is toch ook weer niet zo slecht, jongens? :+

En dat andere fabrikanten ook softwarematig alles al in de camera corrigeren, heb je daar een bron van? Ik kan volgens mij mijn EF lenzen met adapter op een andere camera schroeven, en dan levert die volgens mij qua vervorming precies hetzelfde op. Doe je dat met een m43 lens op en niet m43 camera, dan is dat wel anders.

[ Voor 25% gewijzigd door Sjekster op 27-08-2013 16:49 ]

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:16

Fiber

Beaches are for storming.

nero355 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 00:27:
[...] Persoonlijk vind ik dat erg jammer, want voor beurzen bijvoorbeeld leek mij een m4/3 toestel met wat leuke primes helemaal geweldig, echter houden de prijzen mij nog steeds tegen dus loop ik lekker rond met mijn Panasonic LX3 :Y)
Ach, alles is relatief. Mijn GF3 met 19mm lens koste waarschijnlijk minder dan jouw LX3... (99 + 99 = 198 Euro...) ;)

En een GF5 kit kost momenteel ook maar 199 Euro... O-)

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GF5K Bruin

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GF5K Rood

Of ook leuk, GF3 met 14/2.5 pancake:

pricewatch: Panasonic DMC-GF3 + 14mm pancake Zwart

pricewatch: Panasonic DMC-GF3 + 14mm pancake Rood

http://tweakers.net/categ...DG9mp8S9SpHVdSfcN1GA4Ps8P

[ Voor 51% gewijzigd door Fiber op 27-08-2013 18:10 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Grote kans dat ook mijn E-P3 met 14-42II kitlens goedkoper was dan de LX3. Heb er een paar maand geleden 350 voor betaald, nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Eindelijk een teaser waar ze gewoon duidelijk zijn waar het over gaat: :P
http://special.olympus.eu/s/coming-soon/?olycmp=omdglt

ps. zelfs Panasonic, Sigma, Tokina en Voigtlander lenzen in de 'foto', that's cool.

[ Voor 28% gewijzigd door jesper86 op 27-08-2013 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Feit is gewoon dat veel m43 producten (niet alle) zo'n 100 euro in prijs zouden moeten zakken om op prijs aantrekkelijk te zijn in vergelijking met DLSR systemen.
Neem bijvoorbeeld een m.Zuiko 17mm f1.8, Olympus PEN EP5...

Ik kan trouwens ook niet zeggen dat ik onder de indruk ben van het design van de EM1.
De bovenkant en de voorkant zien er, op de plaatjes die tot nu toe openbaar zijn, echt lelijk uit.
Ik ben niet echt fan van deze design style (die ook een beetje terug te vinden is in de EM5)...
Ik had liever iets gezien in de style van de e620 of e520.
Een GH3 ziet er beter uit als de EM1. En ook de GX7 ziet er beter uit dan een OMD EM5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De E-P5 is zwaar aan de prijs dat klopt. Die zou minimaal 200 euro goedkoper moeten zijn om de concurrentie aan te kunnen met de E-M5 en GX7. Dat gaat vanzelf wel gebeuren wanneer het niet verkoopt. Toch verkoopt het wel redelijk als ik de berichten zo lees en de E-Px serie is eigenlijk nog nooit de verkoopknaller geweest voor Olympus.

Qua objectieven is er leuke keuze. En tegen de huidige prijs schijnt ook de 17mm f/1.8 heel aantrekkelijk te zijn voor de doelgroep. Natuurlijk wil ook ik altijd alles zo goedkoop mogelijk, maar de prijzen vind ik veelal niet onredelijk, zeker niet als je even via internet de goedkoopste aanbieder opzoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:40

mrc4nl

Procrastinatie expert

genoeg kwaliteitsobjectieven te koop. ik mis alleen een beetje low budget opties van sigma en tamron.
vooral zooms. voor dslr's heb je al voor 140 euro een zoomlens met stabilisatie.
zonder stabilisatie zelfs nog minder.

en kitlenzen word ik ook niet vrolijk van: die zijn 3 a 4 keer zo duur
Afbeeldingslocatie: http://i0.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/218/530/wtf_is_this_shit_Very_Disturbing_Childrens_Book_RE_We_dont_say_ampquotGermanampquot_in_America-s400x297-59009.jpg?1324142033

Panasonic Vario 14-45mm/F3.5-5.6 of Olympus 3,5-5,6/14-42 II R versus
Sigma 18-50mm F3.5-5.6 DC
Nikon AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR

[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 27-08-2013 23:53 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Maar toch houd ik mezelf voor de gek als ik zeg dat veel m43 lenzen te duur zijn blijkbaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Kitlenzen moet je dan ook niet los kopen maar met een camera erbij, als kit dus. Dat scheelt een slok op een borrel. En dat 140 Euro lensje is in Sigma mount, die vrijwel niet (meer) gebruikt wordt en niet leverbaar is.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Je kunt met een Canon DSLR goedkoop maar lichtsterk beginnen met een Tamron 17-50mm f2.8 en een Canon 50mm f1.8
Dat mis je dan nog een beetje binnen het m43 systeem.

Maar aan de andere kant, als je gaat vergelijken met het NEX systeem dan steekt m43 er met kop en schouders boven uit. Voor veel lenzen is er niet eens een alternatief.
Er is werkelijk geen één lens waarvoor ik zou overstappen naar het NEX systeem.

Om alleen maar even 2 hoge kwaliteit lenzen te vergelijken:
Nieuw is de Carl Zeiss 16-70mm F4 (nog niet te koop).
Voor het zelfde geld heb je de Panasonic 12-35mm F2.8
En de Panasonic Leica 25mm f1.4 heb je voor ongeveer de helft van de prijs van de Carl Zeiss 24mm F1.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sjekster schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 00:46:
Maar toch houd ik mezelf voor de gek als ik zeg dat veel m43 lenzen te duur zijn blijkbaar :+
Wat je zei is het volgende:
Sjekster schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 23:12:
En lichter (als in: minder materiaal), kleiner (als in: minder materiaal) zorgt er niet voor dat productie goedkoper wordt? Er zullen ongetwijfeld minder glas elementen gebruikt hoeven te worden als de vervorming etc niet belangrijk is, dus volgens mij doen ze het echt enkel en alleen om kosten te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Kosten besparen, en toch dure lenzen verkopen? Het een sluit het ander niet uit ;).

En ik heb ook nergens gezegd dat kosten besparen meteen iets slechts is. Elk bedrijf zou moeten proberen kosten te besparen waar mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het ging om het stukje 'enkel en alleen'. Jammer hoor deze hele discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jesper86 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:59:
Eindelijk een teaser waar ze gewoon duidelijk zijn waar het over gaat: :P
http://special.olympus.eu/s/coming-soon/?olycmp=omdglt

ps. zelfs Panasonic, Sigma, Tokina en Voigtlander lenzen in de 'foto', that's cool.
Dat ziet er leuk uit ja. Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors146/Bildschirmfoto2013-08-27um213050_zpsd56617d7.png

Dat soort plaatjes zouden ze meer moeten plaatsen maar dan wel graag zo dat je het kan vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 09:50:
Het ging om het stukje 'enkel en alleen'. Jammer hoor deze hele discussie.
Dat vind ik nu ook.

Ik overdrijf misschien een beetje met enkel en alleen, maar het lijkt gewoon alsof men hier compleet ontkent dat dit soort zaken wel degelijk (deels) voor kostenbesparing gedaan worden. Vervolgens worden ook nog mijn woorden compleet geïnterpreteerd als iets negatiefs en als een aanval gezien op jullie geliefde m43 systeem. Nou, newsflash: ik heb 2 m43 camera's en 3 lenzen, dus je kan volgens mij wel concluderen dat ik m43 een warm hart toedraag.

Kostenbesparing is niks negatiefs (zolang kwaliteit in acht genomen wordt natuurlijk). Elk bedrijf doet dat en zou dat ook moeten doen. Houdt een bedrijf gezond en zorgt ervoor dat wij als gebruikers nog lang van hun producten kunnen genieten. Om te doen alsof de zaken uit deze discussie alleen gedaan worden om ons een plezier te doen met kleinere en lichtere lensjes, dat vind ik toch een beetje naïef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Over de prijzen, ik heb het niet zo breed. zelfs 130 euro vind ik al veel.
Ach ik ben iig blij dat ik zonder adapter (met glas) oude mf lenzen kan gebruiken. Een 50mm f2 voor €2.50 is tenminste nog een leuk bedrag.Veel lenzen heb ik voor minder dan 20 euro gekocht, wat dat betreft ben ik wel blij met m43. Mijn hele lezen collectie is f2.8 of lager. *;

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

mrc4nl schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 14:25:
[...] Ach ik ben iig blij dat ik zonder adapter (met glas) oude mf lenzen kan gebruiken...
Welke adapters kan jij de prijsbewuste Tweaker aanraden...? :z

Ik heb een Pana GF3 en stiekum ook best wel veel oud Nikon, Pentax, Canon, schroefdraad, M42, etc glas... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

Dat vervorming digitaal wordt gecorrigeerd is natuurlijk een kostenbesparing. Maar het komt ook de kwaliteit ten goede. Extra glas elementen toevoegen om vervorming te corrigeren gaat namelijk ook weer ten koste van de scherpte (of het wordt echt heel veel duurder). En het klopt toch dat m43 lenzen goedkoper zijn dan (nieuwe) full frame canon/nikon varianten? Ik zie het probleem niet :-)
Vergeet ook niet dat Canon/Nikon lenzen een veel hogere oplage hebben. een 12-35 of 12-40 zal minder verkocht worden dan een 24-70 van Canon dus dat zorgt ook weer voor iets hogere prijzen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
leendertv schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:26:
In ieder geval mooi dat we (eindelijk) de eerste 'pro' m43 zoom van Olympus gaan zien.
Ik ben benieuwd wat hierna komt. Een hele poos geleden gingen er geruchten over een 40-150mm f2.8
Dat zou mooi aansluiten op deze lens!
En ja hoor: http://www.43rumors.com/f...2-8-lens-to-come-in-2014/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Goede opsomming amphora. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Fiber schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 17:19:
[...]

Welke adapters kan jij de prijsbewuste Tweaker aanraden...? :z

Ik heb een Pana GF3 en stiekum ook best wel veel oud Nikon, Pentax, Canon, schroefdraad, M42, etc glas... O-)
ik heb toevallig ook de gf3 :) ik heb zelf 2 adapters Nikon F en Minolta MD.
beidde gekocht op ebay. voor 16 euro P/S bij xcellentglob (maar die lijkt geen voorwerpen meer te verkopen?)

zoiets: http://www.ebay.com/itm/N...E-PL3-E-PL2-/271237525276 er zijn natuurlijk meerdere adapters te koop. maar van deze weet ik in ieder geval de ze goed zijn. niet alleen dat ze passen maar ze zijn ook super degelijk (dik aluminium)

op de internationale ebay worden er meer te koop aangeboden: http://www.ebay.com/bhp/nikon-to-m43-adapter

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 28-08-2013 23:14 ]

ora et labora

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Fiber schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 17:58:
Ach, alles is relatief. Mijn GF3 met 19mm lens koste waarschijnlijk minder dan jouw LX3... (99 + 99 = 198 Euro...) ;)
Die GF3 heb ik ook om ermee te spelen af en toe i.c.m. mijn 100-400L ;)
Ik zit eraan te denken om er een kitlensje bij te nemen tweedehands en aan iemand weg te geven of zo als ik ermee uitgespeeld ben, want naast weggeven of verkopen zie ik geen andere nuttige optie voor mij op dit moment.

En toen ik mijn LX3 kocht bestond de hele m4/3 markt niet eens geloof ik en vooral niet met een goedkope 24-60 mm. f/2-2.8 lens dus dat was niet echt een optie zeg maar :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nog eens leuk nieuws. Mooi bereik ook. Ik denk niet dat ik er zelf een nodig ga hebben want de slome 40-150 bevalt me prima maar goed dat de mogelijkheid er straks is.

Ben erg benieuwd of die qua ontwerp mooi aansluit bij de 12-40. Dat wordt dan wel een leuk setje samen denk ik.

• leendertv
Zeker mooi bereik van Olympus aan lichtsterke zoomlenzen dan: 12-140mm f2.8
Panasonic 12-100mm f2.8
Mooi dat ze toch wat extra's toevoegen.

Ik ga ze ook niet kopen. Ben best tevreden met de niet lichtsterke zoomlenzen van Panasonic (14-42II, 45-150,100-300).
En als je een lichtsterke lens nodig heb pak je de Panasonic 20mm f1.7 of m.Zuiko 45mm f1.8.
Ik probeer de uitgaven een beetje binnen de perken te houden ;)
Enige lens waar ik echt veel geld aan wil uitgeven is bijvoorbeeld een 100-300mm F4 of 300mm F4.

• jesper86
  • Niet online
Maar zoals iemand zei in de comments, hoe gaat dat ooit lukken als Panasonic verwacht dat een 150/2.8 prime al enorm zal zijn. Of panasonic doet gewoon iets verkeerd.
http://asia.cnet.com/stor...ana42and150mm_600x450.jpg

Of het is er nog 1tje stiekem gewoon gemaakt door Sigma. :P
43rumors: Has the best MFT lens (the Olympus 75mm) designed by Sigma?

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 09:17
Die 150mm lijkt wel onnodig lomp en groot. Misschien vertekent die foto, of is het echt een héél vroeg lego-prototype, maar zo'n lens zou niet veel groter moeten zijn dan een Canon 100mm f/2 of Leica Elmarit-M 135mm f/2.8. Zelfs dan zit je nog met een full-frame beeldcirkel, dus 2/3 korter van dat formaat zou moeten kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Ongeacht wie hem heeft ontworpen, de 75mm is een pareltje en ik ben blij dat die op de markt is gebracht en ook nog eens in zo'n mooie behuizing. Ik zou er graag een willen hebben in ieder geval.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:33
SndBastard schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 11:57:
Die 150mm lijkt wel onnodig lomp en groot. Misschien vertekent die foto, of is het echt een héél vroeg lego-prototype, maar zo'n lens zou niet veel groter moeten zijn dan een Canon 100mm f/2 of Leica Elmarit-M 135mm f/2.8. Zelfs dan zit je nog met een full-frame beeldcirkel, dus 2/3 korter van dat formaat zou moeten kunnen.
een 150 f/2.8 lens heeft altijd de zelfde maximale fysieke diafragma opening namelijk 150/2.8 dus alleen de diagragma opening is al 54mm. Bouw daar een mooie behuizing en ringmotor omheen en je zit zo aan een lens met een buitendiameter van 80mm. Daarnaast legt de Fl ook beperkingen op voor het korter maken van de lens. 2/3e korter en het is geen 150mm lens meer. Een kleine sensor is vooral voordelig omdat je geen grote Fl's nodig hebt. 150mm op 4/3e levert ongeveer de zelfde beeldhoek als 300mm op FF.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• leendertv
De beste m43 lens ontworpen door SIGMA :)

Respect voor Sigma hoor... Ze hebben de afgelopen tijd verschillende prachtige objectieven uitgebracht!

Nieuwe render van de EM1:
Afbeeldingslocatie: http://ww3.sinaimg.cn/mw1024/5d4c10ccgw1e83keu9dcdj20ii0f8tbq.jpg

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Je hebt nou eenmaal een flinke afstand nodig. Om goede kwaliteit tele te krijgen. Een tele pancake kan gewoon niet. Wat voor grote tele welvaak gebruikt word zijn spiegels.
Die mirrorlenzen zijn erg kort wel dik en hebben vaak slechts f8 of hoger.

[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 29-08-2013 14:43 ]

ora et labora

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Zelf heb ik al een EM5 met grip en de Panasonic 12-35, ik ben benieuwd naar de verschillen met de nieuwe EM1 en 12-40!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

nieuw probleem met mijn gf3, de flitser denkt dat ie een magnesiumflitslamp is, bij iedere flits komt er en rookwolk(je) vanaf :/ en het meurt....

hij blijft het wel gewoon doen :')

[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 29-08-2013 21:39 ]

ora et labora

• leendertv
Mooie foto van twee concurrenten:

Afbeeldingslocatie: http://www.pf.nl/wp-content/uploads/2013/08/bdm-20130717-0006.jpg

http://www.pf.nl/18567/preview-panasonic-lumix-dmc-gx7/

Tja, ik zou wel het beste van deze 2 camera's willen combineren ;)

• jesper86
  • Niet online
Die grip op de GX7 bijvoorbeeld zou wel van pas komen met een 12-40mm erop. :+

Verwijderd

Topicstarter
Olympus heeft de plank misgeslagen door niet met een geïntegreerde EVF te komen. Dus deze ronde is voor Panasonic denk ik. Maar beide camera's zijn prachtige machines die de eigenaren veel plezier zullen geven (en een lege portemonnee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

Verwijderd schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 23:13:
Olympus heeft de plank misgeslagen door niet met een geïntegreerde EVF te komen. Dus deze ronde is voor Panasonic denk ik.
Maar Olympus scoort bonuspunten vanwege de betere stabilisatie... Als ik nu geen EM5 zou hebben gehad zou ik het heel lastig vinden om te kiezen (en misschien toch weer op EM5 uitkomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Alle camera's hebben z'n eigen pluspunten en gebreken, helaas heeft geen één model alle pluspunten.
EM5: weathersealed, interne VF, modulaire grip, 5 axis ibis, geen focus peaking
GX7: interne VF, beste focus peaking, wifi, betere videocodec, alleen 2 axis ibis voor stills, shutter speed 1/8000
EP5: beste optionele VF-4 helaas niet ingebouwd, wifi, 5 axis ibis, mindere focus peaking, shutter speed 1/8000
GH3: weathersealed, interne VF, geen focus peaking, geen ibis, beste videocodec & framerate opties, enige met audio input, wifi

Het beste voor mij zou zijn een weathersealed GX7 body met Olympus processor met ingebouwde Olympus VF-4, 5 axis IBIS, GX7 focus peaking, shutter speed 1/8000, wifi, lagere iso, GH3 swivel scherm en videocodec & framerate opties met audio input en ingebouwde flash met Olympus Remote Control Flash systeem :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

Er mag van mij ook wel een GPS in overigens... Vind het wel leuk om al mijn foto's op een kaart te kunnen zien zonder ze handmatig te hoeven geotaggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
GPS houden ze voor een volgende versie...
Ze moeten natuurlijk ook voor de volgende camera's nog een reden hebben om te upgraden.

Maar als ik nu één m43 camera zou moeten kiezen zou het toch de GX7 zijn.
Vooral om de compacte body met ingebouwde evf (die ook nog eens draaibaar is... handig voor macro's van paddenstoelen enzo)
Enige wat ik dan mis van de EM5 is weathersealing en 5 axis IBIS. Wat ik allebei toch niet zo belangrijk vind (anderhalf jaar geleden hadden we zelfs nog nooit van 5 axis IBIS gehoord ;) ).

Bij lange lenzen is IOS ook beter. Je hebt dan ook een gestabiliseerd beeld in de zoeker/liveview.
(of is dat een misvatting dat je dat bij IBIS niet hebt?)

[ Voor 20% gewijzigd door leendertv op 30-08-2013 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
leendertv schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 16:02:
Bij lange lenzen is IOS ook beter. Je hebt dan ook een gestabiliseerd beeld in de zoeker/liveview.
Alleen zolang je de knop half ingedrukt houd. Wat toch ook wel voordelig is voor het stroomverbruik wss. Aan het einde van het gelekte E-M1 filmpje te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:25
Dat hangt ook van je instellingen af. Als je je viewfinder niet stabiliseert, kan het stabilisatiesysteem vanuit een centrumpositie vertrekken, dan heb je in alle richtingen evenveel vrijheid om mee te bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:32
amphora schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:20:
Er mag van mij ook wel een GPS in overigens... Vind het wel leuk om al mijn foto's op een kaart te kunnen zien zonder ze handmatig te hoeven geotaggen.
Dat is dan weer een functie waar ik niks om geef.
Ik hoef echt niet te zien waar precies al m'n foto's gemaakt zijn.
Al die social media functionaliteiten die in steeds meer camera's verschijnen kunnen me ook gestolen worden.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog een plaatje van de E-M1 met de 12-40 f/2.8 lens. Ziet er best wel strak uit zo.

Afbeeldingslocatie: http://www.43rumors.com/wp-content/uploads/2013/08/20130830-152634.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

het ziet er echt uit als een werkpaard. veel knopjes enzo. maar echt mooi? ik vind van niet, geef mij maar een "rangefinder" stijl achtig iets met zwart-zilver accenten

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 30-08-2013 21:01 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Wat doet die L-Fn knop op de lens...?

Ziet er sowieso geweldig uit en wie nu nog over een gebrek aan knoppen wieltjes durft te klagen... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
AdmiralSnipe schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 20:47:
[...]
Dat is dan weer een functie waar ik niks om geef.
Ik hoef echt niet te zien waar precies al m'n foto's gemaakt zijn.
Al die social media functionaliteiten die in steeds meer camera's verschijnen kunnen me ook gestolen worden.
Wat heeft dat nou weer met social media te maken. Het is gewoon een aanvulling aan de metadata, net als de diafragma/sluitertijd, de exacte lens/camera e.d. er allemaal netjes in staan (ik vind dat echt geweldig, maakt lenscorrectie mogelijk en noem maar op) zullen de coördinaten er dan ook bij staan - meer is het niet. Dat het misschien stoer is in bepaalde groepen om anti-social media te zijn snap ik nog wel, maar GPS is gewoon een serieus handige hardware toevoeging waar je vervolgens mee kan doen wat je wil of niet, net als bijvoorbeeld de electronic level een gyroscope voor nodig is, waarom zou je dat in hemelsnaam niet willen. :? Als je er vandaag nog geen baat bij heb misschien later wel, dat is het mooie van metadata, hoe meer data hoe beter. Vooral tweakers vinden dat mooi natuurlijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

jesper86 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:11:
[...]

Wat heeft dat nou weer met social media te maken. Het is gewoon een aanvulling aan de metadata, net als de diafragma/sluitertijd, de exacte lens/camera e.d. er allemaal netjes in staan (ik vind dat echt geweldig, maakt lenscorrectie mogelijk en noem maar op) zullen de coördinaten er dan ook bij staan - meer is het niet. Dat het misschien stoer is in bepaalde groepen om anti-social media te zijn snap ik nog wel, maar GPS is gewoon een serieus handige hardware toevoeging waar je vervolgens mee kan doen wat je wil of niet, net als bijvoorbeeld de electronic level een gyroscope voor nodig is, waarom zou je dat in hemelsnaam niet willen. :? Als je er vandaag nog geen baat bij heb misschien later wel, dat is het mooie van metadata, hoe meer data hoe beter. Vooral tweakers vinden dat mooi natuurlijk. :+
zon gyroscoop is inderdaad wel nice, ik heb die feature gezien op de a57. werkt wel mooi.
jammer dat <zover ik weet> geen m43 body daarmee is uitgerust (orientatiesensor tel ik niet mee)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Zo ziet het eruit in de metadata, 6 regels, 291 karakters, 0,03kb ofzo (?) aan data, maar priceless. :P
<exif:GPSVersionID>2.3.0.0</exif:GPSVersionID>
<exif:GPSLatitude>37,48.3082N</exif:GPSLatitude>
<exif:GPSLongitude>122,28.0275W</exif:GPSLongitude>
<exif:GPSTimeStamp>2012-03-23T21:47:42Z</exif:GPSTimeStamp>
<exif:GPSStatus>A</exif:GPSStatus>
<exif:GPSMapDatum>WGS-84</exif:GPSMapDatum>
-- -- --
mrc4nl schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:22:
maar als je je mobiel koppelt via wifi kan ie toch ook gps locatie doorgeven?
Weet niet of Olympus dat kan, maar zo werkt dat wel ja met sommige camera's. Echt handig is het niet. :-(

[ Voor 27% gewijzigd door jesper86 op 30-08-2013 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

maar als je je mobiel koppelt via wifi kan ie toch ook gps locatie doorgeven?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Tuurlijk, en dat kan ook nog achteraf, of met een losse gps tracker... Maar als het rechtstreeks in je camera zit is het veel handiger natuurlijk, als het niet te veel van je accu vergt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:32
jesper86 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:11:
[...]

Dat gegevens over diafragma, focal lenght, lens etc. er allemaal instaan vind ik ook fijn, dat de locatie daar niet bij staat boeit me gewoon niet, ieder z'n ding natuurlijk.
Waarom ik social media erbij betrek is omdat je steeds vaker ziet dat het inbouwen van GPS gepaard gaat met social media functionaliteiten.
Bij de budgetsystemen zul je dit waarschijnlijk eerder tegenkomen dan in de "professionele" systemen.
In point 'n shoot camera's zie je ook steeds meer dat je d.m.v. geotagging op bijv. facebook kunt aangeven waar je foto genomen is.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 20:57:
Nog een plaatje van de E-M1 met de 12-40 f/2.8 lens. Ziet er best wel strak uit zo.

[afbeelding]
Nice, lijkt de bediening en klasse te hebben als een €1500 + €1000 stukje apparatuur. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Ik vind het wel een geinig uiterlijk, beetje industrieel, scherp en hoekig design. Maar als ik een echt werkpaard wil, dan heb ik liever iets ergonomischer, zoals een normale SLR, in plaats van dit hoekig ontwerp. Ik denk dat dit meer gedaan is om een beetje het gevoel van de oude Olympus camera's terug te brengen, en niet zozeer met optimale ergonomie in gedachten.

Toch vind ik het design reuze meevallen, heb er nu veel beter gevoel bij dan met die eerste gelekte foto's. Al lijkt de camera wel een beetje druk voor z'n leeftijd. 12-40 ziet er wel strak uit, doch te groot voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De grip schijnt gelijkenis met die van de E-1 te hebben. Een camera die door de (voormalig) gebruikers nog steeds geroemd wordt om zijn ergonomie. Ik verwacht eigenlijk dat juist met het oog op ergonomie men tot dit ontwerp is gekomen.

Het 12-40 objectief ziet er idd wel wat groot uit. Maar ja, een snelle zoom blijft nu eenmaal het grotere objectief. Ik hoop dat het een beetje fijn voelt op mijn camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Inderdaad dit leek me nou juist ook een ergonomie-eerst camera. 'zoals een normale SLR' vind ik een beetje vreemd, dit heeft ergonomisch gezien nou juist alles wat (pro/enthusiast) SLRs ook heeft. Dat is het punt, daar is hij voor. Een Pentax bijvoorbeeld is meestal ook wat hoekiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Ik heb geprobeerd een plaatje van de EM1 + 12-40mm f2.8 over de GH3 + 12-35mm te leggen.
Het lukt niet helemaal omdat op het plaatje van de GH3 de lensmount niet helemaal goed te zien is (kmoet dus eigenlijk nog een betere poging doen).

Dit is het ongeveer (de 12-40mm is niet veel groter dan de 12-35mm):
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads7/5221b7dfddb27/5221b7dfd0085-panasonic-GH3_top.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door leendertv op 31-08-2013 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier naast elkaar:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7346/9631698964_a2b723d860_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 20:57:

[afbeelding]
Ik vind vooral die knoppen links op de bovenkant in de vorm van een 'rewind' zwengeltje cool, en rechts lijkt er wel een 'film wind lever' (Hoe heet dat ook al weer in fatsoenlijk Nederlands?) op te zitten...

Anyway, hoe langer ik naar die plaatjes kijk, hoe mooier ik hem vind worden... :z

Alles lijkt er ook op gemaakt om hem op de tast, op gevoel te kunnen bedienen...

[ Voor 6% gewijzigd door Fiber op 31-08-2013 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:00

mace

Sapere Aude

Die 12-40 lijkt me erg interessant. Heb zelf nu de E-M5 met 12-50 kitlens, de 2.8 op 12mm spreekt me wel aan, ik vind de 3.5 wat beperkt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat klopt. Maar wel een mooi vergelijk tussen de 12-35 en de 12-40. :)
Zou je de plaatjes die je nu over elkaar hebt gelegd misschien ook naast elkaar kunnen zetten? Dan is het voor mij wat duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
jesper86 schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 11:17:
Inderdaad dit leek me nou juist ook een ergonomie-eerst camera. 'zoals een normale SLR' vind ik een beetje vreemd, dit heeft ergonomisch gezien nou juist alles wat (pro/enthusiast) SLRs ook heeft. Dat is het punt, daar is hij voor. Een Pentax bijvoorbeeld is meestal ook wat hoekiger.
Is ook maar mijn gevoel, heb nog niks soortgelijks beetgehad. Wie weet ligt het wel heerlijk in de hand. Mij leek een wat afgeronder geheel gewoon wat fijner. :)
Fiber schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 11:52:
[...]

Ik vind vooral die knoppen links op de bovenkant in de vorm van een 'rewind' zwengeltje cool, en rechts lijkt er wel een 'film wind lever' (Hoe heet dat ook al weer in fatsoenlijk Nederlands?) op te zitten...
Ja, dat is een heel leuk detail inderdaad!

[ Voor 25% gewijzigd door Sjekster op 31-08-2013 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efwee
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
leendertv schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 16:02:

Ja, dat is een misvatting. En het mooiste is: je hebt het met elke legacy lens ook! Ideaal bij oude tele's, die natuurlijk op (m)43 virtueel de dubbele brandpuntsafstand hebben.

En je hoeft er maar één keer voor te betalen, in plaats van bij elke lens die het heeft ;-).

eFWee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Het is volgens mij maar deels een misvatting. Bij een elektronische zoeker maakt het inderdaad weinig uit, IBIS stabiliseert de sensor, en de EVF leest die uit.

Bij een conventionele DSLR met spiegel heb je daar weinig aan als je door de OVF kijkt, die toont namelijk rechtstreeks het beeld wat door de lens komt, zonder tussenkomst van de sensor. Kortom, daar moet je echt in lens stabilisatie hebben voor een rustig zoekerbeeld.

Maar aangezien we hier in het m43 topic zitten, waar spiegels geen rol spelen, maakt dat dus weinig uit uiteindelijk ;)

Indien ik iets doms zeg, hoor ik graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ja als je 'omgeleid' word door een spiegel dan gaat inderdaad alles wat de sensor doet volledig aan je voorbij, maar inderdaad gezien het topic ging ik er met mijn reactie vanuit dat dat wel duidelijk (niet het geval) was. :P Dat is dus het grote voordeel van een EVF je ziet alles met live-view, en alles is dus what-you-see-is-what-you-get. Zelfs dingen als bokeh is met een OVF anders dan op de uiteindelijk foto aangezien zo'n spiegel en prisma constructie best een zooitje is, en dan de bekende dingen zoals exposure comp en witbalans etc etc. Eigenlijk is een OVF hardstikke achterhaald, maar omdat mensen deze dingen meestal niet beseffen blijft men toch hangen aan het idee dat alleen OVF echt de werkelijkheid laat zien, en dat klopt, de werkelijkheid, maar niet zoals de foto zal worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Gelukkig zit er nog een DoF preview button onder de lens, dat scheelt al een hoop.

Btw, het IMO pas sinds recent dat EVFs echt goed bruikbaar zijn. De voordelen wogen voor mij niet op tegen de nadelen als resolutie, vertraging en ruis in het donker. Langzaamaan is het toch wel een goed alternatief aan het worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind de VF-2 anders al prima in staat om de OVF in de consumentenklasse dSLR's te vervangen. En die van mij is al ouder dan 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Sjekster schreef op zondag 01 september 2013 @ 12:12:
Gelukkig zit er nog een DoF preview button onder de lens, dat scheelt al een hoop.
Maar dat bedoelde ik niet, Bokeh is wat anders dan DoF. Ook met een EVF blijft de aperture ongeachte de aperture keuze zo ver mogelijk open totdat je pas echt de foto maakt. Enige verschil is dat *als* je de DoF preview gebruik een OVF donker zal worden, maar een EVF alleen wat meer ruis heeft. :+

Bokeh is echt de rendering van de lens, en die vervormd dus vanwege de extra spiegel en prisma die er nog eens tussen zitten, afhankelijk van de kwaliteit van de prisma en spiegel.

YouTube: Sony Alpha - Tru Finder (EVF) vs. Traditional (OVF)

Is inderdaad nog niet zo lang dat de EVFs goed genoeg zijn voor serieus gebruik. (2-4 jaar is bijna niks eigenlijk)

[ Voor 14% gewijzigd door jesper86 op 01-09-2013 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Ik begrijp echt niet hoe die bokeh vervormd geraakt door een spiegel/prisma. Uiteindelijk projecteer je net hetzelfde beeld op de sensor als op het matglas. Of dat beeld dan nog een keer wordt gespiegeld zou in principe niet mogen uitmaken. Iemand een verklaring daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 09:37
Bokeh wordt natuurlijk mede gevormd door het glas in het gebruikte objectief. Het glas in het prisma kan daar net zo goed invloed op hebben. De vraag is alleen: hoeveel en kun je dat zien met je blote oog?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Als ik het gelinkte filmpje hierboven moet geloven, ziet het er in de OVF slechter uit dan het in werkelijkheid is. Kan in dat geval alleen maar meevallen dus! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Universal Creations schreef op zondag 01 september 2013 @ 19:47:
Bokeh wordt natuurlijk mede gevormd door het glas in het gebruikte objectief. Het glas in het prisma kan daar net zo goed invloed op hebben. De vraag is alleen: hoeveel en kun je dat zien met je blote oog?
Een rechte spiegel doet in principe niets aan de bokeh. Die introduceert of corrigeert niets van sferische abberatie. Die spiegel projecteert het beeld alleen naar een andere plek. Glas in het objectief is geen gewoon glas, maar zijn lenzen, die wel het beeld vervormen en onderhevig zijn aan sferische abberatie.

Een spiegel is als een UV-filter, tenzij er vlekken op zitten, zal het de bokeh niet veranderen,hoogstens zal het het contrast doen verlagen, of meer flares genereren. Dat is toch wat mijn (niet al te) beperkte kennis van optica me doet denken.

Een prisma heeft in principe al helemaal geen invloed. De afbeelding die op het matglas geprojecteerd wordt zou anders in zijn geheel (de scherpe delen dus ook) dezelfde vervorming moeten ondergaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Teun_2 op 01-09-2013 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Tussen je prisma en oog zitten geloof ik nog wel een paar lensjes. Daarnaast hoeft een prisma niet perfect glad te zijn. En het matglas heeft ook enorm invloed op hoe DoF in je zoekerbeeld (vandaar ook het gebruik van speciale matglazen), dus vlak ik ook niet direct uit als potentieel bokeh "beïnvloeder".

Maar.... alle mogelijke abberaties in spiegel, matglas, prisma, oculair bij elkaar zijn imho niet genoeg om de bokeh zichtbaar met het blote oog te veranderen.

[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 01-09-2013 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Maar die lenzen hebben enkel invloed op hoe je het beeld op het matglas ziet. Dus ook hoe je de extra info in de zoeker etc. ziet. Het matglas is imho inderdaad de enige factor die er invloed op zou kunnen hebben. Hoe matter, hoe beter je kan scherpstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Met een prisma zal het meevallen, maar ik heb een entry slr met pentamirror systeem en dat lijkt echt totaal niet op het eindresultaat, de daadwerkelijke foto altijd veel mooier. Echt duidelijke bokeh 'balls' is in de zoeker sowieso niet voorelkaar te krijgen, maar perfect op de foto. Met verschillende analoge SLRs eigenlijk dezelfde ervaring die wel gewoon een prisma hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Een bijzonder positieve GX7 review: http://www.photographyblo...nic_lumix_dmc_gx7_review/

"The Panasonic Lumix DMC-GX7 is the best Panasonic compact system camera to date, and one of the best interchangeable lens cameras that we've ever reviewed. Offering a winning combination of outstanding image quality, excellent performance, deep feature-set and great design, the new GX7 deserves to be a run-away success."

"The GX7 also provides the best image quality of any Panasonic CSC, including the flagship GH3, in particular moving things on in the ISO stakes. Images shot at ISO 125-1600 are clean, with a little noise appearing at 3200 and more at the still very usable setting of 6400."

" In short the Panasonic Lumix DMC-GX7 is one of our favourite cameras of 2013, judging it against both its compact system and DSLR competition."

[ Voor 9% gewijzigd door leendertv op 03-09-2013 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Unser Ralf was er ook al zo enthousiast over ;)
YouTube: Panasonic Lumix DMC-GX7 - Meine Preview (Deutsche Version)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-10 07:01
Vandaag heb ik de cage voor de GH3 binnen gekregen. Zoals ook de bedoeling is past ie perfect en is de SD en batterij nog te vervangen terwijl ie in de cage zit. Voor 90 euro moest ik 'm hebben. :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mLDmwlxl.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Froggle op 04-09-2013 20:45 ]

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Panasonic GX7 introductie workshop bij Foka (Rotterdam):
http://www.foka.nl/panasonic-gx7-workshop

Zo te lezen is de uitlevering van de GX7 al een week later (eind september).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
jesper86 schreef op maandag 02 september 2013 @ 14:37:
Met een prisma zal het meevallen, maar ik heb een entry slr met pentamirror systeem en dat lijkt echt totaal niet op het eindresultaat, de daadwerkelijke foto altijd veel mooier. Echt duidelijke bokeh 'balls' is in de zoeker sowieso niet voorelkaar te krijgen, maar perfect op de foto. Met verschillende analoge SLRs eigenlijk dezelfde ervaring die wel gewoon een prisma hebben.
En toch snap ik de optica erachter niet...

Ontopic: net een olympus 40-150 'R' met streetcase M opgepikt in de Fnac in België voor €149, met nog eens 10% ledenkorting. Kon het toch niet laten.

In de media markt in Antwerpen staat trouwens de E-PL3 met 14-42 en 40-150 voor €375.

[ Voor 6% gewijzigd door Teun_2 op 06-09-2013 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-10 19:31
Volgens mij komt dat doordat je licht 'mist' in de optische zoeker. Vanaf een bepaald diafragma komt het licht onder een te grote hoek binnen en kan het het optische pad niet meer in. Als je je diafragma dan groter maakt, wordt je zoeker niet helderder en wordt de DOF niet kleiner.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:38
Ik heb de OMD EM5 met de kitlens en een De 40-150 R telelens maar wil er nog 1 lens bij om flink met Scherpte -Diepte te kunnen spelen , welke lens geeft voor dit doel een goed resultaat ?

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ramrodwillem schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 23:28:
Ik heb de OMD EM5 met de kitlens en een De 40-150 R telelens maar wil er nog 1 lens bij om flink met Scherpte -Diepte te kunnen spelen , welke lens geeft voor dit doel een goed resultaat ?

Thx
Ik raad je een prime aan. Wat ben je van plan uit te geven en waar wil je het precies voor gebruiken? Straatfotografie, portret, tele? Er zijn behoorlijk wat goede lichtsterke primes te verkrijgen voor m4/3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ramrodwillem schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 23:28:

Thx
er zijn veel lenzen die veel onscherpte kunnen creëren. iedere lens kan dat in princiepe. het is gewoon een kwestie van:
1. lange brandpunten. dus 40mm en meer. maar dan moet je ook verder weg staan om je onderwerp geheel te kaderen. niet erg practish vaak
2. grote lensopening, in f uitgedrukt. hoe kleiner het getal hoe beter je het onderwerp kan isoleren.

Ik zou zelf de 45mm f1.8 aanraden,ook vanwege zn prijs. En 45mm is een prima afstand om mee te fotograferen. De olympus 75 f1.8 mm is natuurlijk bokeh koning maar het is best wel tele.

Panasonic heeft de 42.5mm F1.2 aangekondigd maar die zal niet op de korte termijn in de winkels liggen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht autofocus geen vereiste zijn en budget geen rol spelen:
http://www.stevehuffphoto...-95-micro-43-lens-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
mrc4nl schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 00:13:
[...]

er zijn veel lenzen die veel onscherpte kunnen creëren. iedere lens kan dat in principe. het is gewoon een kwestie van:

1. lange brandpunten. dus 40mm en meer. maar dan moet je ook verder weg staan om je onderwerp geheel te kaderen. niet erg practisch vaak

Ik zou zelf de 45mm f1.8 aanraden,ook vanwege zn prijs. En 45mm is een prima afstand om mee te fotograferen. De olympus 75 f1.8 mm is natuurlijk bokeh koning maar het is best wel tele.

Panasonic heeft de 42.5mm F1.2 aangekondigd maar die zal niet op de korte termijn in de winkels liggen
Maar als je verder weg gaat staan wordt je DoF ook groter ;)

Verder mee eens, de 45mm is een prachtige lens, voor een nette prijs. Niet heel geschikt voor indoor foto's, want met 90mm equivalent moet je toch redelijk wat afstand tot onderwerp hebben.

Kortere brandpuntsafstanden kan ook, bijvoorbeeld de oly 17mm 1.8 of pana 20mm 1.7. Daarmee is het wel wat moeilijker om een echt kleine DoF te creëren, of je moet echt met je neus op je onderwerp gaan zitten. Ik heb zelf de 20mm 1.7 en 45mm 1.8 en, hoewel ik beide lenzen fantastisch vind, vind ik zelf de 20mm 1.7 de meest praktische brandpuntsafstand van de twee. Het is in de praktijk vaak makkelijker om dichterbij te gaan staan, dan verder af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:38
Dank voor de reactie's , even wat gelezen over de 45mm / 1,8 en alleen maar lovende berichten , denk dat ik die binnenkort ga halen , ook nog normaal geprijsd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ramrodwillem schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 09:06:
Dank voor de reactie's , even wat gelezen over de 45mm / 1,8 en alleen maar lovende berichten , denk dat ik die binnenkort ga halen , ook nog normaal geprijsd .
Dat is zeker een prachtig objectief waar je geen spijt van krijgt. Prima te gebruiken voor bijvoorbeeld portretten. Erg scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Sjekster schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 06:27:
[...]
Maar als je verder weg gaat staan wordt je DoF ook groter ;)
klopt,maar een 300mm f4 kan best een leuke dof voor portretten geven.
moet je alleen een beetje heul ver weg staan :P

meh ik heb het door de dof calculator gehaald en de 45.1.8 zou meer dof geven,
(omdat je ook met 300mm ook 8.8 keer verder weg staat?)

[ Voor 18% gewijzigd door mrc4nl op 07-09-2013 11:14 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De Panasonic 25mm schijnt overigens ook een erg mooi objectief te zijn voor als je met DoF wil spelen. Wel weer ietsje duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
mrc4nl schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 11:05:
[...]

klopt,maar een 300mm f4 kan best een leuke dof voor portretten geven.
moet je alleen een beetje heul ver weg staan :P

meh ik heb het door de dof calculator gehaald en de 45.1.8 zou meer dof geven,
(omdat je ook met 300mm ook 8.8 keer verder weg staat?)
Het diafragma van een 300mm f/4 is 75mm en die van een 45mm f/1.8 is maar 25mm, dat zorgt voor een grotere DoF van de 45/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Mijn ervaring met mooie DoF met m'n 70-200 f/4 waren vooral als ik bijvoorbeeld een schouderportret nam. Full body is de DoF al aardig wat groter. Maar vaak kan dat worden opgelost door gewoon je subject wat verder van de achtergrond weg te zetten, dan wordt die achtergrond ook lekker onscherp. Ik gebruik het iig te weinig voor dit doel om te kunnen onthouden bij welke afstanden het het beste werkt :+

Maar om weer even on topic te gaan: 45mm ga je idd veel plezier van beleven, zoals Thorgrem al aangaf is dat een heerlijke lens voor portretten en inderdaad ragscherp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
m.Zuiko 12-40mm f2.8 voor 999 euro (Amazon Duitsland):
Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/Bildschirmfoto2013-09-09um101453_zps2b5849a8.png

Morgen om 6am Londen tijd de aankondiging van de EM1 en 12-40mm f2.8

•Olympus OM-D E-M1
- 16.28 million pixel LiveMOS sensor with 37 phase detection pixels
- “DUAL FAST AF” hybrid autofocus (hybrid means contrast and phase detection AF).
- Greatly improve the tracking performance of the C-AF
- 6.5 frames / 10 frames with fixed exposure.
- 200-25600, LOW ISO range (ISO100 equivalent)
- The shutter speed -1/8000 seconds up to 60 seconds
- New TruePicVII Image processing engine
- Adopt image processing technology “Fine detail II”, magnification chromatic aberration correction, Moire Reduction
- EVF is 0.029 seconds time lag, High magnification 2.36 million dots of 0.74 times 35mm conversion,
- touch panel LCD monitor 1.04 million dot 3.0-inch, movable,
- 5-axis camera shake correction
- Video Full HD (1920×1080 30p, 24Mbps)
- -10 ℃ Low-temperature performance dustproof drip-proof,
- Wi-Fi Built-in
- Dimensions: 130.4 x 93.5 x 63.1mm
- Weight: 497g (including battery media), 443g (body only)
- Kit with 12-40mm will ship in early October and 12-50mm kit in late Ocotber

•M.ZUIKO DIGITAL ED 12-40mm F2.8 PRO
- Linear motor, MSC mechanism, AF inner focus
- Manual focus clutch mechanism
- 20cm minimum focusing distance (maximum magnification of 0.3 times, 35mm equivalent 0.6 times) throughout the entire zoom range
- Dust-proof drip
- I squeeze seven feathers (circular aperture)
- Filter size: 62mm
- Total length: 84mm, maximum diameter 69.9mm
- Weight: 382g
- late November release

Bron: 43rumors.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat maakt het 12-40 objectief precies even duur als het 12-35 objectief. Beide hebben zo hun eigen voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels zijn de E-M1 en het 12-40mm objectief officieel aangekondigd.
Leuke verassing, die helaas pas eind volgend jaar komt:

Afbeeldingslocatie: http://4.static.img-dpreview.com/files/news/7260303249/40-150mm-1.jpg?v=2473

En Olympus gaat de objectieven weer in groepen indelen zoals HG en SHG. Dat las ik ergens vanochtend. Zal het straks wel opzoeken hoe het precies zit.

Edit: From now on Olympus's Micro Four Thirds lens line will be divided up into three segments, similar to how the company organised its Four Thirds lenses into 'Standard', 'High Grade' and 'Super High Grade' (the latter two known as 'Pro' and 'Top Pro' in some markets). Alongside the new top end 'PRO' line, there'll also be a 'Premium' range, which we're led to believe will include current primes such as the M.Zuiko Digital ED 75mm F1.8, M.Zuiko Digital 17mm F1.8 and M.Zuiko Digital ED 12mm F2.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2013 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

Verwijderd schreef op maandag 09 september 2013 @ 16:04:
Dat maakt het 12-40 objectief precies even duur als het 12-35 objectief. Beide hebben zo hun eigen voordelen.
Panasonic heeft alleen een voordeel voor Panasonic camera's vanwege de OIS. Of mis ik iets? Als EM5 bezitter is Olympus lens de enige logische optie lijkt me.
Die 12-40 staat op verlanglijst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
amphora schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 10:50:
[...]

Panasonic heeft alleen een voordeel voor Panasonic camera's vanwege de OIS. Of mis ik iets? Als EM5 bezitter is Olympus lens de enige logische optie lijkt me.
Die 12-40 staat op verlanglijst!
De Panasonic is ook iets kleiner. Heeft een kleinere filtermaat. OIS wat veel mensen wel een voordeel vinden, zeker op een Pana body. De Oly heeft iets meer bereik en heeft een extra knop. Beide hebben zo hun voordelen ten opzichte van de ander. Als Oly gebruiker zal ik wel eerder voor de 12-40 gaan. Dat dan weer wel. :)
Pagina: 1 ... 15 ... 24 Laatste

Dit topic is gesloten.