Ik moet zeggen dat ik de Oly redelijk geprijst vind. Introductieprijs zal nog wel iets zakken, waarmee ik verwacht dat hij uiteindelijk een paar tientjes goedkoper zal worden dan de Panasonic. Betekent dat je een paar mm bereik meer hebt, maar OIS inlevert. Daarmee is direct duidelijk dat de kwaliteit van de Olympus beter zal moeten zijn, willen Panasonic-eigenaren over de streep worden getrokken.Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 10:54:
[...]
De Panasonic is ook iets kleiner. Heeft een kleinere filtermaat. OIS wat veel mensen wel een voordeel vinden, zeker op een Pana body. De Oly heeft iets meer bereik en heeft een extra knop. Beide hebben zo hun voordelen ten opzichte van de ander. Als Oly gebruiker zal ik wel eerder voor de 12-40 gaan. Dat dan weer wel.
Je kunt het vergelijken met wat er bij de macrolenzen is gebeurd. Uiteindelijk was de 60mm Olympus wat goedkoper, kwalitatief is de Olympus iets beter en ook de brandpuntafstand is wat fijner. De Panny heeft echter stabilisatie. Welke keuze je maakt is afhankelijk van welk belang je hangt aan die zaken. Persoonlijk ben ik (als Panasonic-camera eigenaar) zeer gelukkig met de Olympus macro, al komt dat ook omdat in mij ervaring beeldstabilisatie bij Macro weinig toevoegt.
Overigens ben ik in zijn geheel niet in de markt voor lichtsterke standaardzooms voor M43. Ik heb juist gekozen voor dit systeem vanwege de kleine lenzen en vindt alles boven de € 600,- voor een M43-lens gewoon belachelijk.