Toon posts:

Het grote m4/3 topic 2013 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 24 Laatste
Acties:
  • 84.464 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:18

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op zondag 15 september 2013 @ 10:33:
[...]

Misschien. Maar misschien willen ze zich op deze manier ook profileren. De andere merken hebben het namelijk ook niet bij hun top modellen.
weet je dat wel zeker? de D7100 als de 70D hebben een pop up flitser. gezien de prijs zijn dat high end modellen. De D800 van nikon heeft ook popup flash. Alleen de 1ds van cannon heeft geen ingebouwde flitser

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 15-09-2013 12:28 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De A99, EOS 1Ds Mark III, EOS 5D Mark III, EOS 1D Mark IV, D4 allemaal het beste wat de fabrikanten te bieden hebben en geen interne flitser. De E-M1, alhoewel goedkoper (en dus in de prijsklasse van de 70D enz) is het beste wat Olympus op dit moment te bieden heeft.

Hoeft niet zo te zijn dat dat de reden is, wellicht dat ze een andere reden hebben. Maar het is wel een van de weinige redenen die ik kan bedenken. Buiten dat het misschien een aanpassing in de behuizing nodig was voor een flitser en dat het dan niet meer zo lekker oogde.

Maar het is zoals het is. Is het voor iemand een breekpunt dan is deze camera niet voor die persoon.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2013 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 september 2013 @ 10:18:
[...] En ja, dan hadden ze er eigenlijk net zo goed een flitser in kunnen zetten. Waarom dat niet gedaan is zou ik niet weten.
Omdat behalve de flitser zelf dan ook nog een enorme flash capacitor nodig is.

Hier kan je er 1 zien, grote zwarte cilinder direct naast de lens release knop:

Afbeeldingslocatie: http://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2011/04/Nikon-D5100-teardown3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongstra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:35
Ik zie dat met de OMD EM-1 ook een nieuwe adapter op de markt is gekomen zijnde de MMF-3 om 43 lenzen te kunnen gebruiken.
Ik vraag me af of de Panasonic MA-1 met dezelfde functie, behalve dan dat de MMF-3 weather sealed is, ook gewoon niet te gebruiken is op de OM-1. Scheelt weer een adapter kopen.

computer: I7 3770K 16GB 4 TB. Fotografie: Olympus OM-D E-M1 II en een heleboel lenzen. Zeer tevreden met MFT systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De MMF-3 is al een tijdje op de markt. Werkt precies hetzelfde als de eerdere van olympus en panasonic. Als je er dus al 1 hebt hoef je geen nieuwe te kopen. Wel wordt hij de eerste maand gratis meegegeven bij de E-M1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ronbin Wong heeft deel 3 van zijn review geplaatst. Focus tracking en het gebruik van 4/3 objectieven.

http://robinwong.blogspot.com.au

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Even wat vraagjes over legacy lenzen.

Welke pareltjes uit het verleden gebruiken jullie?
Wat zijn de resultaten vergeleken met Panasonic en Olympus native lenzen?
Wat hebben ze je gekost?
Welke adapters gebruiken jullie en wat hebben die gekost?

Ik vraag het omdat ik aan het zoeken ben naar een leuke telelens en wel eens wil experimenteren met oud spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Hoppa! schreef op zondag 15 september 2013 @ 18:26:
Even wat vraagjes over legacy lenzen...
Wat heb je zelf al geprobeerd, waar heb je zelf al gezocht en wat heb je zelf al gevonden...? O-)

Begin eens hier zou ik zeggen...: Alternatieve objectieven :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik enkel native objectieven. Heb ook geen oude objectieven. Kan je er dus niet verder mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Fiber schreef op zondag 15 september 2013 @ 19:11:
[...]

Wat heb je zelf al geprobeerd, waar heb je zelf al gezocht en wat heb je zelf al gevonden...? O-)
Zucht. De standaard post van de Tweaker-betweter. Het gaat me niet alleen om wat IK er van opsteek, het gaat er om dat het voor alle m43-gebruikers gewoon een interessant onderwerp (kan zijn).
Begin eens hier zou ik zeggen...: Alternatieve objectieven :z
Kijk, als je nu gewoon alleen deze link had geplaatst, dan was het toch ook goed geweest? Dan had je van mij de volgende reply gekregen:

Ow, geweldig, er is een apart topic voor! Dat had ik helemaal niet gezien, wat verschrikkelijk oenig van me. Fijn dat je me daar op wijst, dan kan ik daar naar hartelust de ervaringen van anderen lezen en zelf ook posten over mijn zoektocht!

Dank je wel!

Het is allemaal niet zo moeilijk om elkaar gewoon de weg te wijzen zonder flauwe, zurige opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Een vraagje voor mede OMD gebruikers. Telkens als ik terugkom van een trip merk ik dat mijn foto's qua nummering niet doorlopen. Ik moet per flashkaart een nieuwe map aanmaken, omdat de foto's anders door elkaar heenlopen.

Bv nu kom ik net terug van een tripje. 2 kaartjes volgeschoten. Ik bekijk de inhoud van kaart 1, loopt van p901xxxx-p905xxxx. Bekijk ik kaartje 2, start dit bij p904xxxx-p907xxxx...maw....dubbele namen. Ik heb dit in de handleiding opgezocht, maar ik lijk deze setting goed te hebben staan. Moet ik telkens bij het switchen van de kaart de boel eerst formatteren?

Kent iemand dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat probleem herken ik niet bij de door mij gebruikte Olympus camera's.
Ik gebruik ook wel eens verschillende kaartjes maar de nummering loopt altijd gewoon netjes door.

Als de instellingen goed staan misschien moet je dan even contact opnemen met Olympus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Wat aardige Olympus OM-D E-M1 Test Shots (low-res)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madass
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-05 20:59
Verwijderd schreef op zondag 15 september 2013 @ 17:42:
Ronbin Wong heeft deel 3 van zijn review geplaatst. Focus tracking en het gebruik van 4/3 objectieven.

http://robinwong.blogspot.com.au
Olympus jpegs _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongstra
Verwijderd schreef op zondag 15 september 2013 @ 16:57:
De MMF-3 is al een tijdje op de markt. Werkt precies hetzelfde als de eerdere van olympus en panasonic. Als je er dus al 1 hebt hoef je geen nieuwe te kopen. Wel wordt hij de eerste maand gratis meegegeven bij de E-M1.
Aan bezitters van E systemen in een bepaald aantal landen in Europa wordt de adapter inderdaad gratis geleverd.
Maar dat geldt weer niet voor de Nederlandse bezitters van E-systemen.
Ik heb maar eens even een mailtje naar Olympus Nederland gestuurd waarom wij zo "benadeeld" worden.
De aanbieding met een "gratis" grip (HLD-7) geldt tot op heden ook alleen in bepaalde landen waaronder natuurlijk weer niet in Nederland.
Zo wordt je "gedwongen" via Amazon.co.uk een OMD EM-1 aan te schaffen en de hoge verzendkosten op de koop toe te nemen.

computer: I7 3770K 16GB 4 TB. Fotografie: Olympus OM-D E-M1 II en een heleboel lenzen. Zeer tevreden met MFT systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij het Facebook bericht (aankondiging van de E-M1) van Olympus Nederland stond echter wel dat er een gratis MMF-3 meegeleverd zou worden.

Maar in Engeland doet Olympus een stuk meer aan acties, daarin heb je gelijk. Misschien is het in Duitsland ook wel zo en dan vallen verzendkosten vaak heel erg mee. En wat dacht je van de VS waar je in de meeste staten via Amazon niet eens belasting hoeft te betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongstra
Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 10:48:
Bij het Facebook bericht (aankondiging van de E-M1) van Olympus Nederland stond echter wel dat er een gratis MMF-3 meegeleverd zou worden.

Maar in Engeland doet Olympus een stuk meer aan acties, daarin heb je gelijk. Misschien is het in Duitsland ook wel zo en dan vallen verzendkosten vaak heel erg mee. En wat dacht je van de VS waar je in de meeste staten via Amazon niet eens belasting hoeft te betalen...
De actie is van Olympus Europa GMBH:
M.b.t. de grip: "Only persons of a legal age who have their permanent residence in the following countries shall be eligible to register and avail of the Offer:
Belgium, Bosnia and Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Denmark, Estonia, Finland, France, Greece, Hungary, Italy, Latvia, Lithuania, Norway, Poland, Portugal, Romania, Serbia and Montenegro, Slovak Republic, Slovenia, Spain, Sweden, Turkey, U. K. & Ireland"
Hetzelfde geldt voor de gratis MMF-3. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bagger. Als ik hem zou kopen dan zou ik hem dan wel uit België oid laten komen. Die grip en adapterring zijn samen goed voor zo'n 400 euro. Dan zou ik die paar tientjes verzendkosten wel voor lief nemen. Een kennis in een van die landen dan als eigenaar voor registratie opgeven.

Schijnbaar toch een keuze van de verschillende Olympus afdelingen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2013 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 10:48:
En wat dacht je van de VS waar je in de meeste staten via Amazon niet eens belasting hoeft te betalen...
Misvatting. Amazon berekent de belasting niet door, maar je bent als koper verplicht zelf hierover belasting af te dragen aan de staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verschillende Amerikanen geven aan vervolgens nooit belasting daarover te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nukhem
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-08-2022
Opletten als je je oude 4/3 camera registreerd voor de gratis adapterring, je moet dit doen in het land waarin je je E-M1 zal bestellen.

Ik had mijn e-600 geregistreerd op de EU registratiepagina. De voucher die ik vervolgens kreeg kon ik niet gebruiken op de BE olympus webshop.

Nog een geluk dat ik nog een 2de 4/3 camera heb om te registreren op de BE registratiepagina (die nu error 440 geeft |:( )

Voor de Belgen onder ons: opletten met te bestellen op fotokonijnenberg.be, die winkel is gevestigd in NL en geeft NL facturen en die zijn waarschijnlijk niet in te brengen voor de gratis adapterring & batterygrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 13:29:
Bagger. Als ik hem zou kopen dan zou ik hem dan wel uit België oid laten komen. Die grip en adapterring zijn samen goed voor zo'n 400 euro. Dan zou ik die paar tientjes verzendkosten wel voor lief nemen. Een kennis in een van die landen dan als eigenaar voor registratie opgeven.

Schijnbaar toch een keuze van de verschillende Olympus afdelingen.
400 euro voor 2 accesoires, dang! en die gratis weggeven ter introductie 8)7
ik bedoel: is zon actieve adapter nu echt zo duur? 50 euro zou genoeg moeten zijn toch?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mrc4nl schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 17:03:
[...]

400 euro voor 2 accesoires, dang! en die gratis weggeven ter introductie 8)7
ik bedoel: is zon actieve adapter nu echt zo duur? 50 euro zou genoeg moeten zijn toch?
Die adapter hoeft niet zo duur te zijn. Die waterdichte van Olympus is het echter wel. Maar het staat je geheel vrij om op internet naar een chinees kopie te zoeken en die te kopen. Kan een stuk goedkoper zijn.
Het is algemeen bekend dat op accessoires de winst wordt gemaakt, kijk maar eens bij een willekeurige elektronicazaak.

Panasonic maakt er ook 1, misschien is die goedkoper? En anders een goedkope Chinese versie als die er zijn. Zoe moeilijk kan het idd niet zijn. Alhoewel m4/3 iets meer contactpunten heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2013 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 17:12:
[...]

Die adapter hoeft niet zo duur te zijn. Die waterdichte van Olympus is het echter wel. Maar het staat je geheel vrij om op internet naar een chinees kopie te zoeken en die te kopen. Kan een stuk goedkoper zijn.
Het is algemeen bekend dat op accessoires de winst wordt gemaakt, kijk maar eens bij een willekeurige elektronicazaak.

Panasonic maakt er ook 1, misschien is die goedkoper? En anders een goedkope Chinese versie als die er zijn. Zoe moeilijk kan het idd niet zijn. Alhoewel m4/3 iets meer contactpunten heeft.
ah ik had er even nie bij stil gestaan dat ie ook weather sealed was.ik heb (nog) geen adapter nodig, en denk ik dan dan gewoon een adapter van ebay oid ga halen.. en accessoires zijn idd duur. worden ook vaak uitgezonderd bij btw acties

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Weather-sealed, niet water-sealed. ;)

• dongstra
Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 17:12:
[...]

Ik zie net vanmorgen op de facebookpagina van Olympus Nederland dat mogelijk deze week meer bekend wordt m.b.t. een Nederlandse "deal" welke mogelijk wel de adapter inhoudt. Maar even afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 12:37
Er stond een bericht op de Oly FB pagina over de opening van een Concept Store, die gedurende een maand allerlei workshops etc zal geven.

Kwam na doorklikken het volgende op de Oly site tegen:
UW VOORDEEL CLAIMEN
E-M1 PROMOTIE VOOR TROUWE GEBRUIKERS: MMF-3 ADAPTER GRATIS.
https://nl.omd.olympus.eu...tions/new?e_system_user=1

Blijkbaar toch de adapter gratis. Staat echter niks over de grip.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjekster op 20-09-2013 21:07 ]

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• jesper86
  • Niet online
Goed nieuws, geen goedkoop ding, maar denk dat meer mensen hoopten op de grip ! :-(

Iets anders. Weet iemand of de nieuwe 14-140mm van Panasonic op een ouwe E-P1 lenscorrectie zal hebben ? De informatie zou in de lens firmware moeten zitten begrijp ik, maar zal de eerste m4/3 camera ooit daar gewoon goed mee om gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik ben al een tijd op zoek naar een nieuwe camera en nu valt er een foldertje in de bus van het Duitse Center Shop (Ik woon vlakbij de grens) :
OlympusOM-D EM5

De advertentie is wazig, maar het lijkt erop dat het gewoon de kit is die hier €400 duurder is
pricewatch: Olympus E-M5 + 12-50mm 1:3.5-6.3 Zwart

Ik ga morgen eens kijken wat het is, misschien toch alleen de body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Ook als het alleen de body is een erg goede prijs...: pricewatch: Olympus E-M5 Zwart :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Henk007 schreef op zondag 22 september 2013 @ 09:41:
Ik ben al een tijd op zoek naar een nieuwe camera en nu valt er een foldertje in de bus van het Duitse Center Shop (Ik woon vlakbij de grens) :
[afbeelding]

De advertentie is wazig, maar het lijkt erop dat het gewoon de kit is die hier €400 duurder is
pricewatch: Olympus E-M5 + 12-50mm 1:3.5-6.3 Zwart

Ik ga morgen eens kijken wat het is, misschien toch alleen de body.
ik lees niets over een lens dus zal wel body only zijn :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 09:37
Er staat wel: Micro-Four-Thirds-Objektiv
Dus ben benieuwd hoe ze dat dan zonder lens willen verkopen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Daar zullen ze de mount mee bedoelen. Als het om de kit ging hadden ze van de volledige adviesprijs gebruikgemaakt om door te strepen, niet die van de body only. Maar €200 korting is toch ook mooi zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ze zo overduidelijk body + lens afbeelden, daar "Micro Four Thirds objectiv" bij zetten, en geen melding maken van 'body only' zou ik verwachten dat je de lens erbij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op zondag 22 september 2013 @ 17:22:
Als ze zo overduidelijk body + lens afbeelden, daar "Micro Four Thirds objectiv" bij zetten, en geen melding maken van 'body only' zou ik verwachten dat je de lens erbij krijgt.
meestal zetten ze erbij om welke lens het gaat. nu word de em5 alleen met 12-50 als kit verkocht maar toch.... nouja prijs is iig goed genoeg om een kijkje te nemen mocht je 700 euro kunnen besteden :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Verwijderd schreef op zondag 22 september 2013 @ 17:22:
Het gebeurt natuurlijk zelden of nooit dat op zo'n grote reclame-afbeelding alleen de body wordt afgebeeld. Gelet op de prijs zou ik ook uitgaan van body-only en zelfs dan is het nog een prachtige deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De 12-40 is inmiddels uitgebreid getest.

http://www.thephoblograph...m-f2-8-micro-four-thirds/
When the OMD EM1 launched, we questioned whether or not Olympus would need to go full frame eventually. To be extremely honest, We haven’t been as impressed with a Micro Four Thirds lens since our review of the 75mm f1.8 and the 12mm f2. But those were primes, and our site is especially even tougher on zoom lenses. However, we’ve seen some wonderful ones as of late with the Sigma 18-35mm f1.8, Tamron’s 70-200mm f2.8 VC, and now the Olympus 12-40mm f2.8.

What makes the lens so special is not only its excellent image quality which we can’t harp on enough, but the size, build quality, and speed in focusing. The Micro Four Thirds system has lenses that you really never want to stop down and that perform at their peak essentially wide open. Not only is that wonderful for many folks, but it is also part of the technicalities. Never before have folks wanted to do this more than with something along the lines of Leica M glass.

With all this said, we can only give the Olympus 12-40mm f2.8 our highest recommendation–and it is every bit deserving of our Editor’s Choice award for best mirrorless camera zoom lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Als Olympus aankondigd een goede lens te gaan maken, dan kun je er meestal wel op vertrouwen dat ze ook echt een goede lens gaan maken.

Dat blijkt dus ook hier weer. Daarbij vind ik de prijsstelling doorgaans wat vriendelijker dan bij Panasonic, wat natuurlijk ook komt omdat Panny zijn stabilisatie in de lens moet bouwen.

Echt, als Olympus nu in zijn volgende camera's ook video wat serieuzer gaat nemen, dan zou ik wel eens over kunnen stappen bij mijn volgende camera.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-10 22:46

Bever!

3

Op een gx7 zou die OLY lens toch moeten werken met interne stabi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Bever! schreef op maandag 23 september 2013 @ 15:52:
Dat klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Bever! schreef op maandag 23 september 2013 @ 15:52:
Maar de beeldstabilisatie op de gx7 kan niet tippen aan die op de Olympus camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Maar elke stop winst is mooi meegenomen natuurlijk.
En een jaar geleden had Olympus ook nog geen 5 axis beeldstabilisatie ;)

En als je bijvoorbeeld deze review leest: http://www.luminous-lands...anasonic_gx7_review.shtml

If you mount any sort of non-stabilized lens on the GX7 then in-body stabilization does become available, and does a fine job. How fine? Well, in some comparisons with the Olympus OM-D I found them to be comparable, though maybe with a slight edge (about a half stop) to the OM-D. I caution that this is an empirical test, not a scientific one, but I tested enough lenses and did it enough times to be confident that this is the case, at least with the cameras that I was using. Not a bad showing for the new in-body system on the GX7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:41
< Echt, als Olympus nu in zijn volgende camera's ook video wat serieuzer gaat nemen, dan zou ik wel eens over kunnen stappen bij mijn volgende camera.....

Inderdaad het video gedeelte van de OM-D is verreweg het minste , vooral het scherpstellen in AF is belachelijk slecht .Ik gebruik mn Sony RX 100 daarom voor eventueel video opnames .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Tja, het is jammer dat zowel Olympus als Panasonic niet de ultieme hybride (foto + video) camera heeft.
Ik vind dat Panasonic daar nog wel het beste bij in de buurt komt (Olympus komt waarschijnlijk wel iets beter uit de bus als je alleen kijkt naar foto's)

Maar de verbeteringen gaan er snel. Als ik kijk wat er allemaal gebeurd is sinds ik de Panasonic G3 gekocht heb.
Ik zat te aardig te kwijlen bij de GX7 (compacte body met kantelbare evf en focus peaking + IBIS ideaal voor het fotograferen met manuele lenzen) maar denk toch dat een mini-dslr mij beter ligt (in verband met lenzen als de Panasonic 100-300mm en hopelijk later ook een 300mm f4).
Ik wacht gewoon op de opvolger van de Panasonic G6.

Alles wat ik wens is dat deze camera ook de sensor uit de GH3 of GX7 krijgt (Panasonic stopt in lager geprijsde body's meestal een minder goede sensor.... STOP DAAR IS MEE!), een goede grip zoals de G6, Focus peaking en IBIS voor beter kunnen weken met manuele lenzen. Prijs weer rond de 500 tot 600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Hoppa! schreef op zondag 15 september 2013 @ 18:26:
Even wat vraagjes over legacy lenzen.

Welke pareltjes uit het verleden gebruiken jullie?
Wat zijn de resultaten vergeleken met Panasonic en Olympus native lenzen?
Wat hebben ze je gekost?
Welke adapters gebruiken jullie en wat hebben die gekost?

Ik vraag het omdat ik aan het zoeken ben naar een leuke telelens en wel eens wil experimenteren met oud spul.
Ik vind oude lensjes op m43 erg leuk. Bijvoorbeeld oude 50mm of 135mm lensjes vind ik zeker nog wel wat toevoegen. Vooral als je een m43 camera heb met focus peaking.

Betaalbare goede 50mm lensjes om mee te beginnen:
- Pentax M SMC 50mm f1.7 (mijn favoriet)
- Minolta 50mm f1.7 (MD of MC)
- Zuiko OM 50mm f1.8

De Minolta 50mm f1.7 heb ik zelf niet, is op marktplaats voor zo'n 20 euro te vinden (de Pentax 50mm f1.7 gaat voor ongeveer het dubbele).
Volgens mij blijven de Minolta lensjes vooral zo goedkoop omdat ze alleen met duurdere adapters (met lensje) bruikbaar zijn op Canon en Nikon DSLR's.
De Minolta 50mm f1.7 schijnt erg te lijken op de Pentax M 50mm 1.7.

De Zuiko 50mm f1.8 vind ik denk ik zelf wat minder. Lijkt minder contrast te hebben, minder 3d, wat vlakker...
Maar misschien moet ik dat nog maar een keer testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik ben iig erg blij met mijn 50mm Minolta. Gebruik m veel :)

Sterker nog :afgelopen maand heb ik slechts een enkele foto met mijn af lens gemaakt. De rest is allemaal met oude lenzen. Werkt prima zolang t onderwerp niet te veel verplaatst

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 09:17
Waarschijnlijk een beetje een buitenbeentje vergeleken met de rest maar de enige legacy lens die ik nog regelmatig gebruik is mijn Takumar 50mm f/4 preset 1:1 macro. Briljante macro lens met een heel aparte rendering als je hem op f/5.6 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
mrc4nl schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 01:11:
Ik ben iig erg blij met mijn 50mm Minolta. Gebruik m veel :)

Sterker nog :afgelopen maand heb ik slechts een enkele foto met mijn af lens gemaakt. De rest is allemaal met oude lenzen. Werkt prima zolang t onderwerp niet te veel verplaatst
Khep hem nu ook besteld :)
En een 135mm F2.8 MD Minolta (erg compact en met ingebouwde uitschuifbare lenshood: hoe vet is dat als Olympus dat zou inbouwen in een m43 lens)
Gewoon om uit te proberen (en voor de verzameling ;-) )

Die Minolta lensjes zijn wat prijs betreft echt wel een goede keus. Bijvoorbeeld de Pentax K en Olympus OM lenzen gaan zo'n beetje voor het dubbele op marktplaats. En je hebt meer keus op marktplaats.
Merk je echt dat ze niet echt bruikbaar zijn voor Canon en Nikon body's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ligt aan de minolta lens. Zelfde geldt ook Canon FD lenzen. Deze zijn ook wel wat in prijs gestegen, maar de speciale zijn wel flink gestegen sinds de komst van video op dslr's. De Minolta 58/1.2 is gestegen van zo'n €250 naar €500 voor een net exemplaar met aangepaste mount.
Voor m4/3 kun je nog wel voor redelijke bedragen een niet aangepaste krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Momenteel populairste mirrorless camera's op Amazon.
De top 3 allemaal m43 camera's!!!

1. Panasonic GX7
2. Panasonic G5 (is nu gewoon heel veel camera voor weinig geld)
3. Olympus EM1

Twee camera's van Sony maken de top 5 compleet.
Best bijzonder dat de twee grote namen Canon en Nikon het toch niet gelukt is in een "nieuwe" fotografie markt een top positie te veroveren.
Ze missen toch een kans. Zeker nu de mirrorless camera's steeds meer een serieus alternatief worden voor de DSLR's (zo'n beetje alle tekortkomingen zijn opgelost).

Mooie GX7 review:
YouTube: Panasonic GX7 Hands-On Field Test

Er worden wel wat vreemde, niet onderbouwde dingen gezegd. Waarvan ik denk: is het een feit of een gevoel/mening??? Zoals:
- autofocus sneller dan E-M1
- Panasonic OIS is beter dan IBIS in EM1
- M43 sensors kunnen niet concurreren met NEX-6 en andere APS-C sensors

En E-M1:
YouTube: Olympus OMD E-M1 Hands-On Field Test

YouTube: Olympus OMD EM 1 Hands On Test Shoot

[ Voor 51% gewijzigd door leendertv op 28-09-2013 00:12 ]

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 18:59
leendertv schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 23:38:

Er worden wel wat vreemde, niet onderbouwde dingen gezegd. Waarvan ik denk: is het een feit of een gevoel/mening??? Zoals:

- Panasonic OIS is beter dan IBIS in EM1
- M43 sensors kunnen niet concurreren met NEX-6 en andere APS-C sensors
Volgens mij zegt hij dat de in-lens stabilisatie van Panasonic beter is als de in-body van Panasonic/Olympus
En gaat het sensorverhaal over de ruiswaardes bij hogere iso's, grotere sensor (NEX-6/APS-C) = betere beeldkwaliteit bij bijv. iso 6400 als een M43 sensor

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

• madass
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-05 20:59
Zijn woordkeuze voor "niet concurreren" klinkt alsof APS-C senoren van een compleet andere niveau zijn. APS-C senoren zijn inderdaad beter, maar het verschil is best wel klein. En dan praten we wel over de Sony exmor sensoren. De sensor in de gx7 kan zeker wel concurreren met de APS-C's van Canon. Maar in zijn reviews hoor je nooit dat Canon niet kan concurreren met Sony en Nikon. Dit geeft aan dat hij bias heeft tegen de m43 formaat.

Verwijderd

Topicstarter
Dat komt wel vaker voor. Indien je geïnteresseerd ben in cijfertjes kan je bij DxOMark gewoon opzoeken en vinden dat de huidige m4/3 sensor ietsje slechter is dan de door Sony gefabriceerde APS-C sensoren maar ietsje beter dan de door Canon geproduceerde APS-C sensoren.

Maar geen hond die het verschil in de praktijk nog kan zien zonder te pixelspeuren op een computer.
Je kan er met een gerust hart vanuit gaan dat alle moderne m4/3 en APS-C sensoren je een prima IQ geven. Ik heb zelfs geen klagen over de oude 12mp sensor (en zeker in combinatie met de typische Oly kleuren, vind ik het erg mooi), maar dat komt omdat ik eigenlijk nooit zwarte katten bij nacht in een kolenhok fotografeer.

En de stabilisatie, zowel de oude als de nieuwe en zowel in body als in de lens zijn over het algemeen meer dan genoeg als je hem op auto hebt staan of als je weet wat je aan het doen bent. Ik heb eigenlijk het idee dat we constant gelokt worden met de nieuwste techniekjes om onze apparatuur maar te upgraden elke generatie. Maar ik ben niet van plan om daaraan toe te geven en zie het nut ook niet helemaal.

Reviews van oa thecamerastore zijn vooral vermakelijk en geven een leuke eerste indruk van een product. Maar het laatst gereviewde product wordt natuurlijk altijd gepromoot, er moet immers gewoon verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efwee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 09:47:
Maar geen hond die het verschil in de praktijk nog kan zien zonder te pixelspeuren op een computer.
Je kan er met een gerust hart vanuit gaan dat alle moderne m4/3 en APS-C sensoren je een prima IQ geven. Ik heb zelfs geen klagen over de oude 12mp sensor (en zeker in combinatie met de typische Oly kleuren, vind ik het erg mooi), maar dat komt omdat ik eigenlijk nooit zwarte katten bij nacht in een kolenhok fotografeer.
Hmm.. Ik heb vanaf 2010 met de Pen gefotografeerd en er zwerven nog een aantal 12Mp versies rond hier. Er komen prima foto's uit, maar die uit m'n E-M5 zijn echt wel beter hoor. Vooral als je raw fotografeert heb je veel meer blauw en wolken in je foto, en veel minder ruis als je schaduwen ophaalt. Juist als het zonnig is dus.

eFWee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ongetwijfeld zal de 16mp sensor stukken beter zijn. De 12mp sensor is voor mij echter meer dan goed genoeg. Ik fotografeer slechts een enkele keer raw. Van ruis in schaduw heb ik nooit last, zo nu en dan wel gebrek aan detail in schaduwpartijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Honestly, een sensor upgrade is zelden zo goed merkbaar als het is met Oly's oude 12MP versus nieuwe 16MP sensor. O-) Maar, goed genoeg is goed genoeg. JPG gebruikers zullen er weinig van merken inderdaad want hoe goed de sensor ook is, Oly maakt er alsnog een vies soepje van ruisreductie en oversharpening van (op default). :+ Zonde, zonde ... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net zoals het SCP gelijk aanzetten wijzig je natuurlijk ook gelijk een paar instellingen mbt ruisreductie en dergelijke op je nieuwe Olympus camera.

Maar de 16mp sensor is op alle gebieden superieur aan de 12mp sensor, dat weet ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ik weet dat je het weet. Just sayin'
Niet lang geleden probeerde iemand me nog wijs te maken dat je beter de 12MP versie kon hebben want teveel megapixels zou storing geven en dan gaat de kwaliteit achteruit, hij had er veel verstand van. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met gelijke technologie zal dat ongetwijfeld zo zijn.
De 12mp sensor kwam echter al uit 2008. Is in de tussentijd wel wat verbeterd maar niet radicaal. De 16mp sensor kwam uit 2012. Toch even 4 jaar verschil in technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Met gelijke technologie zou ik geen verschil verwachten tussen een hoge MP en een lage MP sensor. De ruis kan voor de hoge MP sensor per pixel misschien wel hoger zijn, maar bij een print van gelijke grootte blijft het totaal plaatje toch hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ze laten hier weer een stukje zien over wat er bovenin de zoeker zit (van de OMD's), wat volgens vele zo nutteloos en alleen maar voor de looks zou zijn. :P

Wel grappig dat ze verwachten dat de Sony FF NEX ook een zoeker in het midden zal hebben, maar welke dus wel een afgezaagd plat puntje heeft omdat zij dus inderdaad niks hebben om erin te stoppen. 8)
http://www.sonyalpharumor...olympus-omd-alike-design/
http://www.sonyalpharumor...-end-cameras-to-be-alpha/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efwee
  • Niet online
jesper86 schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 22:39:Wel grappig dat ze verwachten dat de Sony FF NEX ook een zoeker in het midden zal hebben, maar welke dus wel een afgezaagd plat puntje heeft omdat zij dus inderdaad niks hebben om erin te stoppen.
Als Sony de interface van de RX gebruikt, die IN de flitsschoen zit kan het inderdaad een stuk compacter. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat niet doen, en de Olympus oplossing doet toch wel een beetje ouderwets aan vind ik.

eFWee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
efwee schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 12:28:
[...]

Als Sony de interface van de RX gebruikt, die IN de flitsschoen zit kan het inderdaad een stuk compacter. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat niet doen, en de Olympus oplossing doet toch wel een beetje ouderwets aan vind ik.
Bij Olympus zit er een communicatiepoort onder de flitsschoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
efwee schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 12:28:
[...]
de Olympus oplossing doet toch wel een beetje ouderwets aan vind ik.
De Sony oplossing is ook niet alles, je heb soms alsnog verloop adapters nodig voor 'normale' hot-shoe accessoires aangezien het geloof ik niet helemaal meer universeel is door die meuk.

Maar ja, kan dus wel leuk worden die sony als het dakje indd op die van een Minolta lijkt.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5217/5385535775_f723feb6ca_z.jpg
Minolta XD7 by esmoxd, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede gebruikers van dit topic. Zoals jullie wel gezien hebben (of niet) is de OP al een tijdje niet bijgewerkt. Belangrijke ontwikkelingen (zoals de E-M1) zijn er nog niet in verwerkt. Het ontbreekt mij echter aan de motivatie en tijd om hier echt aandacht aan te besteden. Zijn er liefhebbers die de OP willen gaan bijhouden/over willen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:33

Rannasha

Does not compute.

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 12:33:
Beste mede gebruikers van dit topic. Zoals jullie wel gezien hebben (of niet) is de OP al een tijdje niet bijgewerkt. Belangrijke ontwikkelingen (zoals de E-M1) zijn er nog niet in verwerkt. Het ontbreekt mij echter aan de motivatie en tijd om hier echt aandacht aan te besteden. Zijn er liefhebbers die de OP willen gaan bijhouden/over willen nemen?
De E-M1 staat er al lang in :)

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rannasha schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 16:14:
[...]

De E-M1 staat er al lang in :)
:) Dat heb jij dan gedaan. Maar de GX-7 mist nog zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-10 22:46

Bever!

3

Is er al meer bekend over de nieuwe gm-1 ? Las op 43 rumors dat die snel zou komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Bever! schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 18:19:
Is er al meer bekend over de nieuwe gm-1 ? Las op 43 rumors dat die snel zou komen?
http://www.43rumors.com/f...-cameras-with-fixed-lens/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-02-2024
Ik heb gelezen dat als je een Panasonic GH3 koopt in europa dat die een 30 minuten opname limiet heeft vanwege invoerrechten. Is het mogelijk om een GH3 zonder die limiet te kopen? Als ik met mijn GoPro hero3 black opneem kan ik gewoon 2uur15min opnemen zonder dat die stopt

Als ik met mijn Sony HX100 opneem dan maakt die na 10:37 een nieuw bestand en valt er 1 sec beeld en geluid weg tussen het nieuwe bestand. Heeft een GH3 dat ook of is het volgende bestand echt het volgende frame in de video?

Ik wil een optreden kunnen opnemen zonder dat er stukjes wegvallen of dat je na 30minuten het filmen opnieuw moet starten.

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le dj
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-06 19:05
Zo vlak voor een trip naar Azië wil ik nog een nieuw camera aanschaffen. Ik ben op zoek naar systeemcamera of een high end compact camera. Ik wil met scherpte diepte spelen en ook 's avonds of bij schemer voldoende licht hebben. Systeem camera spreken me daarom meer aan. Deze bieden vaak beter beeld. Daar tegenover staan de High end compact: de compactheid met toch nog de mogelijkheid tot handmatige instellingen.

Ik wil de camera met name gebruiken voor vakantie (van Vietnam tot Nepal etc.) maar ook voor stedentrips (landschappen en gebouwen/beelden). Het aantal keer zoom is voor mij een discussie. Uitgaande van de standaard (14-42) kan 3x wellicht te klein zijn. Wat raden jullie me aan? Wat heb je voor bovenstaande minimaal nodig?

Ik heb inmiddels al wat voor onderzoek gedaan en ben vanuit mijn huidige achtergrond (twee keer panasonic) bij panasonic uitgekomen, maar neig evt ook nog naar olympus.
De GF5, GF6 en GX1 vs PM2 of PL3. Al deze camera's zitten rond de 14-42

De GF5 schijnt tov de GF6 minder makkelijk manual bedienbaar te zijn, maar is prijstechnisch wel weer interessant. Daarnaast zie ik dat de GX1 voor een leuk prijsje beschikbaar is. Deze is weer stuk beter dan de GF5. De GF6 gebruikt echter weer de sensor van de GF6.
Een alternatief is nog PM2 en de PL3. Ik vergelijk de PM2 met de GF6, Deze sensor is wellicht iets beter. Als laatste de PL3, sensor wat ouder, maar met een lagere basisprijs kan ik wellicht met lenzen wat meer spelen.

Indien jullie me toch een high end camera aanraden, dan zal ik (in het juiste forum) waarschijnlijk kiezen tussen de lf1 of lx7. Daarin zit het vraagstuk 3x versus 7x keer zoom

Budget €450,-
Ik heb een tussenlanding in Singapore. Is het de moeite waard om daar in een van de malls. Electronica schijnt (camera's) goedkoper dan Nederland te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:51
Met een budget van €450 gaat het lastig worden om meer bereik met het M43 systeem te krijgen. De bundels met 40-150mm objectieven zijn over het algemeen voor de wat grotere/duurdere modellen, los is zo'n objectief ook al minimaal €200.

Verder zul je met de standaard kit lens net zo veel scherpte/diepte controle hebben als met een lichtsterke compact (LX7, XZ-2, RX100). Het voordeel van een systeemcamera als M43 zul je alleen krijgen door gebruik te maken van andere objectieven dan de kit lens.

Als je van plan bent om meer objectieven te gaan kopen zou mijn keuze gaan naar de EPM2 de GX1 of de GF6. Hier zitten nieuwere sensors in van 16MP. Ben je niet van plan om extra objectieven aanschaffen zou mijn voorkeur gaan naar de RX100 of de LX7.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Zo'n 40-150mm heb je al voor 164,- hoor (bulk) of nog minder als je op marktplaats een 2ehandsje vind.
( pricewatch: Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:4.0-5.6 R )

Maar het voordeligste is natuurlijk een kit, en dan zou ik 'gewoon' gaan voor de:
pricewatch: Olympus PEN E-PL3 + 14-42 + 40-150 Zilver
http://www.beslist.nl/products/r/e-pl3+14-42+40-150/

Dat even uitproberen en daarna het geld ophoesten voor een:
pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital 45mm f/1.8 Zilver
of:
pricewatch: Panasonic Lumix G 20 mm / F1.7 ASPH.

[ Voor 11% gewijzigd door jesper86 op 15-10-2013 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 22:25
In de Belgische Fnac winkels is die 40-150 R voor €149 op te pikken, samen met een PEN Straat Case M.

Ik denk dat je blijer gaat zijn met een 45mm f/1.8 ivm met het spelen met scherptediepte dan met een extra telelens. Als je deze pakt, zit je nog net binnen budget: pricewatch: Olympus PEN E-PM1 + 14-42mm 3.5-5.6 II R Zwart

Ik heb zelf een 7.5mm, 12mm, 20mm, 45mm en 40-150. Die 40-150 gebruik ik echt haast nooit.

[ Voor 70% gewijzigd door Teun_2 op 15-10-2013 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le dj
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-06 19:05
Teun_2 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:54:
In de Belgische Fnac winkels is die 40-150 R voor €149 op te pikken, samen met een PEN Straat Case M.

Ik denk dat je blijer gaat zijn met een 45mm f/1.8 ivm met het spelen met scherptediepte dan met een extra telelens. Als je deze pakt, zit je nog net binnen budget: pricewatch: Olympus PEN E-PM1 + 14-42mm 3.5-5.6 II R Zwart

Ik heb zelf een 7.5mm, 12mm, 20mm, 45mm en 40-150. Die 40-150 gebruik ik echt haast nooit.
Die laatste opmerking vind ik wel heel interessant. "40-150" gebruik ik nooit. Dit betekent dat ik met een 14-42 of 14-45 voldoende uit de voeten zou kunnen. In hoeverre gebruiken andere objectieven zoals 40-150? Wellicht dat ik anders toch voor een high end compact zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Dat kan iemand anders niet voor je beslissen. Met de 14-42 heb je een standaard 3x zoom, met de 40-150mm erbij heb je in totaal 10x zoom .. om het met compacts te vergelijken. De ene persoon kan niet zonder en de andere boeit het niks. Als je bijvoorbeeld vaak op vakantie of naar de dierentuin gaat dan is alles verweg, dan kan je niet zonder, maar in en om het huis is 3x zoom voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Hier de eerste plaatjes van de Panasonic GM1 (wordt aanstaande donderdag gepresenteerd)
Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/pana_dmc_gm1_bw_001_zps3646cae2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/pana_12-32_001_zpscb588650.jpg

Prijs met lens; 699 euro

Body en lensje allebei van metaal.

bron:http://www.43rumors.com/ft5-first-images-of-the-new-gm1-with-12-32mm-lens/

De grootte van de camera schijnt vergelijkbaar te zijn met een Panasonic LF1

Dit nieuwe lensje schijnt net iets groter te zijn dan de Panasonic 14mm f2.5.
Bizar klein dus!

Deze camera moet het tegen bijvoorbeeld de Sony RX100 II op gaan nemen.
De Sony camera is duurder, heeft een veel kleinere sensor (1 inch).
En het grote voordeel van de Panasonic GM1 vind ik dat je ook de optisch erg goede en lichtsterke Panasonic 20mm f1.7 kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Misschien de foto's even ergens anders hosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

leendertv schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:32:
Hier de eerste plaatjes van de Panasonic GM1 (wordt aanstaande donderdag gepresenteerd)...
Hoe moet ik de GM lijn zien ten opzichte van de GF en GX lijn...? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:45:
Misschien de foto's even ergens anders hosten...
bij deze : http://tweakers.net/ext/f/Vn9BCslPijLMpihKMgY3oeFz/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/Q6hPG7jHONcREdOApjHDKZJa/full.jpg

mochten de originelen verwijderd worden zal ik ze in img tags hier plaatsen.

Fiber schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:47:
[...]

kleiner dan de gf zonder kantelbaar scherm :+

oow dat ziet er wel heul erg nice uit die camera+ lens. vooral die kleine lens dat ze het zo compact hebben gekregen :o enige wat wel ontbreekt is stabilisatie voor zover ik weet en dat vind ik jammer, dat is voor mij een reden om een kitlens aan te schaffen: stabilisatie tijdens het filmen

ik ben helaas al aan het sparen voor de gx7 dus zie ik af van aanschaf :+

[ Voor 13% gewijzigd door mrc4nl op 15-10-2013 23:46 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-10 19:31
Er staat gewoon MEGA-OIS op de lens....

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

WVL_KsZeN schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:45:
Er staat gewoon MEGA-OIS op de lens....
Daar keek ik overheen srry, ik had eigenlijk gewoon verwacht dat het niet mogelijk zo zijn om dat in zon kleine lens te stoppen :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
leendertv schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:32:
Hier de eerste plaatjes van de Panasonic GM1 (wordt aanstaande donderdag gepresenteerd)
[afbeelding]

[afbeelding]

Prijs met lens; 699 euro

Body en lensje allebei van metaal.

bron:http://www.43rumors.com/ft5-first-images-of-the-new-gm1-with-12-32mm-lens/

De grootte van de camera schijnt vergelijkbaar te zijn met een Panasonic LF1

Dit nieuwe lensje schijnt net iets groter te zijn dan de Panasonic 14mm f2.5.
Bizar klein dus!

Deze camera moet het tegen bijvoorbeeld de Sony RX100 II op gaan nemen.
De Sony camera is duurder, heeft een veel kleinere sensor (1 inch).
En het grote voordeel van de Panasonic GM1 vind ik dat je ook de optisch erg goede en lichtsterke Panasonic 20mm f1.7 kan gebruiken.
Dat ziet er eigenlijk wel heel netjes en vooral ook compact uit. De zoomlens begint ook op 12mm wat het wel fijn maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
Die GM1 ziet er netjes uit. Weet iemand of de volgende features er ook op zitten?
  1. Onboard flash met Wireless TTL?
  2. Onboard IBIS die ook voor video werkt?
  3. Tilt scherm?
  4. Zelfde video opties als GX7?
  5. Electronische shutter zoals de GX7?

[ Voor 14% gewijzigd door Furfoot op 16-10-2013 11:33 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
De GM1 zou een nieuw soort shutter hebben...

Afmetingen:
Width: 4,87 inch or 98.5mm
Height: 2,16 inch or 54.9mm
Thickness: 1,18 inch or 30.4mm
Weight: 173g

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/compare_zps68134cb5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Fiber schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:47:
[...]

De GM lijn is compacter dan de GF lijn.
De GM is meer premium. Metalen behuizing enzo.
Maar de GF lijn is de goedkoopste, dus vooral een instapmodel.
De GX lijn is ook weer premium maar minder compact, betere ergonomie, controls...

Wel bijzonder GH3/GX7/OMD beeldkwaliteit in zo'n kleine behuizing :)

[ Voor 8% gewijzigd door leendertv op 16-10-2013 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Nieuwe afbeeldingen en specs van de GM1: http://www.43rumors.com/ft5-new-gm1-image-and-full-specs/

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/pana_gm1_f005_zps85568e8d.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/pana_gm1_t005_zps21c91de6.jpg

These are the google translated Specifications of the Panasonic DMC-GM1 (via Digicameinfo)

- Dial three of the top surface is machined aluminum
- The size is (width) 98.5mm x 54.9mm x (height) (D) 30.4mm
- The sensor 16MP digital LiveMOS.
- High sensitivity is improved by 10% compared to the GX1. S / N ratio of 25% improvement
- New two-dimensional noise reduction. New multi-process NR
- AF is 240fps of the lens drive. -4EV Support for low-light
- Electronic Level
- Focus peaking
- Wi-Fi built-in. In conjunction with the smart phone, can be remote shooting and transfer
- LCD monitor is 3 inches 1.04 million dot, touch panel
- Creative Control, scene guide, interval shooting, anime feature lapse
- 12-32mm F3.5-5.6 OIS kit lens (eight seven groups, 3 aspherical, ED1 piece, two-stage retractable)

[ Voor 109% gewijzigd door leendertv op 16-10-2013 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
(FT5) Amazing: GM1 has 1/16.000 shutter!

That little MFT camera is going to be a hell of ca camera. It has a superfast 1/16.000 shutter! I am not 100% sure yet but I think this can be achieve in pure electronic shutter mode like the one from the Nikon V1.

I also got some more specs not mentioned before: ISO 200-25.600, battery life is 230 pics, weight 204g with card and battery

The camera will be announced tomorrow (Oct 17) at around 4-5am London time.

http://www.43rumors.com/ft5-amazing-gm1-has-116-000-shutter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Naast de E-PL6, echt superklein. Alleen jammer dat ze allemaal iets valspelen door de lensmount zo dik te maken. ;)

Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/GM1-versus-E-PL6_zpsf0afedb4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Naast de GM1 heeft Panasonic ook de LEICA DG SUMMILUX 15mm / F1.7 ASPH aangekondigd.
Deze lens is speciaal ontworpen voor de GM1.
Je kunt het diafragma instellen op de lens.

Afbeeldingslocatie: http://panasonic.net/avc/lumix/pressrelease/leica_dg_summilux_15/img/main.jpg

En er wordt ook gewerkt aan een hele compacte LUMIX G VARIO 35-100mm lens speciaal voor de GM.

De 12-32mm op de Panasonic site (De MFT ziet er heel goed uit):
http://panasonic.net/avc/...s/lens/g_vario_12_32.html

GM1 (p)reviews:
http://cameras.reviewed.c...-first-impressions-review
http://www.dpreview.com/previews/panasonic-lumix-dmc-gm1/

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/previews/panasonic-lumix-dmc-gm1/images/SidebySideFr_GF.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/previews/panasonic-lumix-dmc-gm1/images/allroundview.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door leendertv op 17-10-2013 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
leendertv schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 17:07:
(FT5) Amazing: GM1 has 1/16.000 shutter!

That little MFT camera is going to be a hell of ca camera. It has a superfast 1/16.000 shutter! I am not 100% sure yet but I think this can be achieve in pure electronic shutter mode like the one from the Nikon V1.
Dit gerucht was dus een beetje een misverstand..
De mechanische sluiter is zelfs maar max 1/500sec .
De elektronische is max 1/16.000sec, maar dat was volgens mij ook al zo bij de GX7.

Het sluiter mechanisme is een nieuw ontwerp, veel kleiner dan in de GX7 dus:

Afbeeldingslocatie: http://d37ddz0i31n1wa.cloudfront.net/attachment/472c204151f94818/shutter_assembly.jpg
Bron: http://cameras.reviewed.c...-first-impressions-review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Wat is dan het misverstand? Voor mij was het duidelijk dat het om de elektronische ging ... kan ook onmogelijk anders. Het was alleen nog niet bekend hoe snel de mechanische zou kunnen, en wanneer je wat precies kan/mag gebruiken of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De GX7 shutter lijkt me zonder meer beter. Zo'n elektronische shutter is natuurlijk wel ideaal voor in de GM1. Ik ben benieuwd hoever de ontwikkeling van die dingen inmiddels is en hoelang het nog duurt voordat ze de mechanische shutter overbodig maken.

Op de frontpage lijken ze maar moeilijk te kunnen begrijpen waarvoor deze camera gemaakt is. Schijnbaar denkt men dat er 1 camera is die voor iedereen de perfecte camera is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
De RX100 / RX100II was men ondersteboven van. Terwijl deze toch even zo'n 2x het sensoroppervlak heeft, maar niemand die dat ziet. Die Sony heeft dan ook wel F1.8 he, wat moet je dan met zo'n slome F3.5 retro panasonic, wat is dat voor een b-merk anyway. ;)

ontopic: Maar heeft 'ie nou eigenlijk stabilisatie zoals in de GX7 ? In de specs schrijft dpreview "unknown". Maar als ik naar een plaatje kijk van de sensor lijkt hij wel erg losjes te zitten ..

Afbeeldingslocatie: http://d37ddz0i31n1wa.cloudfront.net/attachment/701fd3c5896e48ce/sensor.jpg excuus voor de hotlink. via http://cameras.reviewed.c...-first-impressions-review

Er zou hier dan toch iets moeten staan over stabilisatie. http://panasonic.net/avc/...s/gm1/specifications.html Maar alleen de lens lijkt super mega ultra monster OIS te hebben. Toch, ik twijfel nog.

[ Voor 12% gewijzigd door jesper86 op 17-10-2013 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:58
En zoals gewoonlijk worden er weer opmerkingen gemaakt dat je net zo goed de camera op je mobiele telefoon kunt gebruiken.
De GM1 doet me trouwens wel erg denken aan de Fuji XF1

[ Voor 73% gewijzigd door AdmiralSnipe op 17-10-2013 12:26 ]

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Het is niet veel maar dit zijn foto's met de 12-32mm. 8)

Afbeeldingslocatie: http://panasonic.net/avc/lumix/popup/lens_gallery/img/g_vario_12_32/l_01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://panasonic.net/avc/lumix/popup/lens_gallery/img/g_vario_12_32/l_02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://panasonic.net/avc/lumix/popup/lens_gallery/img/g_vario_12_32/l_03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://panasonic.net/avc/lumix/popup/lens_gallery/img/g_vario_12_32/l_04.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Bizar hoeveel keus aan soorten camera's er in m43 systeem nu is.
Ik heb even de Panasonic en Olympus camera's tegenover elkaar gezet:

PanasonicOlympus
-EM1
GH3 -
GX7EM5
-EP5
G6x
-EPL6
GF6-
-EPM2
GM1x

Ik denk dat Panasonic zo een aardig complete lijn heeft.
Voor Panasonic is de GH3 denk ik pro genoeg. Ze hebben niet perse een EM1 camera nodig voor optimaal gebruik met FT objectieven (PDAF). Laat die (kleine) markt maar over aan Olympus.
Ze zouden de weather sealing en tracking AF in de GH serie kunnen verbeteren en dan zie ik geen ruimte voor een hoger model eigenlijk.

Een alternatief voor de EP5 lijkt me ook niet nodig. De GX7 valt wat formfactor betreft tussen de EM5 en de EP5 in.

Panasonic zou de opvolger van de GF6 iets omhoog kunnen opschuiven richting de EPL6 door deze wel een hot shoe te geven.
Zou wel knap zijn om in dit formaat zowel een hot shoe als een ingebouwde flitser te stoppen.
De EPL6 heeft namelijk wel een hot shoe maar geen ingebouwde flitser.

-----

Olympus heeft nog geen antwoord op de Panasonic G6: een betaalbare, complete (ingebouwde evf, draaibaar scherm) en compacte camera met goede ergonomie (vooral de grip). Een goedkopere variant van de EM5 zou een optie kunnen zijn (bijv zonder weathersealing, grotere grip, zonder mogelijkheid voor het aansluiten van een externe grip).

Als alternatief voor de GM1 zouden ze kunnen proberen de EPM3 compacter te maken dan de EPM2.

[ Voor 13% gewijzigd door leendertv op 17-10-2013 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
Een EPM3 in GM1 formaat met 5 Axis IBIS en 25/50 FPS video :9~

[ Voor 17% gewijzigd door Furfoot op 17-10-2013 13:38 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-10 19:31
maar laat PDAF nu net heel handig zijn voor tracking en autofocus in video. met PDAF weet je namelijk welke kant je op moet focussen en of je al raakt zit, terwijl je met CDAF altijd moet proberen.

PDAF heeft dus ook voor Panasonic zeker nut!

Ik zie het liefste PDAF+CDAF voor single-focus (PDAF om richting te bepalen, CDAF om precies scherp te stellen), en PDAF voor continuous-AF en tracking/video.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Pagina: 1 ... 17 ... 24 Laatste

Dit topic is gesloten.