Bizar hoeveel keus aan soorten camera's er in m43 systeem nu is.
Ik heb even de Panasonic en Olympus camera's tegenover elkaar gezet:
Panasonic | Olympus |
- | EM1 |
GH3 | - |
GX7 | EM5 |
- | EP5 |
G6 | x |
- | EPL6 |
GF6 | - |
- | EPM2 |
GM1 | x |
Ik denk dat Panasonic zo een aardig complete lijn heeft.
Voor Panasonic is de GH3 denk ik pro genoeg. Ze hebben niet perse een EM1 camera nodig voor optimaal gebruik met FT objectieven (PDAF). Laat die (kleine) markt maar over aan Olympus.
Ze zouden de weather sealing en tracking AF in de GH serie kunnen verbeteren en dan zie ik geen ruimte voor een hoger model eigenlijk.
Een alternatief voor de EP5 lijkt me ook niet nodig. De GX7 valt wat formfactor betreft tussen de EM5 en de EP5 in.
Panasonic zou de opvolger van de GF6 iets omhoog kunnen opschuiven richting de EPL6 door deze wel een hot shoe te geven.
Zou wel knap zijn om in dit formaat zowel een hot shoe als een ingebouwde flitser te stoppen.
De EPL6 heeft namelijk wel een hot shoe maar geen ingebouwde flitser.
-----
Olympus heeft nog geen antwoord op de Panasonic G6: een betaalbare, complete (ingebouwde evf, draaibaar scherm) en compacte camera met goede ergonomie (vooral de grip). Een goedkopere variant van de EM5 zou een optie kunnen zijn (bijv zonder weathersealing, grotere grip, zonder mogelijkheid voor het aansluiten van een externe grip).
Als alternatief voor de GM1 zouden ze kunnen proberen de EPM3 compacter te maken dan de EPM2.
[
Voor 13% gewijzigd door
leendertv op 17-10-2013 14:02
]