Gordon Laing houd de Sony R7r hier (youtube) heel even naast de E-M1. Wel grappig dat je met 17/1.8 theoretisch vergelijkbare plaatjes heb als de R7 met 35/2.8 zoals hij best aardig uitlegt voor de leek. Behalve natuurlijk de 16 vs 24/36MP.
Maar de E-M1 blijft toch nog nèt een fractie kleiner.
Het is een mooi stukje techniek in een kleine verpakking. Dat heeft Sony mooi voor elkaar gekregen. Maar op een of andere manier kan ik er niet echt enthousiast over worden.
Okee.. 
Is dat ene kleine plaatje nou het enige wat er is van de 15/1.7 Summilux ? Lijkt me wel gaaf lensje, maar zou toch nog eerst de 25/1.4 kopen als ik een eigen m4/3 camera had (momenteel af en toe in bruikleen).
Is dat ene kleine plaatje nou het enige wat er is van de 15/1.7 Summilux ? Lijkt me wel gaaf lensje, maar zou toch nog eerst de 25/1.4 kopen als ik een eigen m4/3 camera had (momenteel af en toe in bruikleen).
[ Voor 128% gewijzigd door jesper86 op 17-10-2013 14:47 ]
Na heel wat sites en reviews te hebben gelezen en jullie tips, heb ik mijn selectie beperkt tot de PM2 vs GX1. De GF6 is afgevallen: dikker en niet eens beter dan de GX1. Ik ga dus voor een systeemcamera.Furfoot schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 08:45:
Met een budget van €450 gaat het lastig worden om meer bereik met het M43 systeem te krijgen. De bundels met 40-150mm objectieven zijn over het algemeen voor de wat grotere/duurdere modellen, los is zo'n objectief ook al minimaal €200.
Verder zul je met de standaard kit lens net zo veel scherpte/diepte controle hebben als met een lichtsterke compact (LX7, XZ-2, RX100). Het voordeel van een systeemcamera als M43 zul je alleen krijgen door gebruik te maken van andere objectieven dan de kit lens.
Als je van plan bent om meer objectieven te gaan kopen zou mijn keuze gaan naar de EPM2 de GX1 of de GF6. Hier zitten nieuwere sensors in van 16MP. Ben je niet van plan om extra objectieven aanschaffen zou mijn voorkeur gaan naar de RX100 of de LX7.
In veel reviews worden beide tegen elkaar afgewogen. PM2 heeft als voordeel dat de body gestabiliseerd is, compacter, nieuwere sensor, jpeg compressie wat beter. De GX1 heeft meer instelmogelijkheden, is wat lomper, body is degelijker, wel een betere ergonomie en maar ook inmiddels al wat op leeftijd.
De GX1 is er al voor panasonic-lumix-dmc-gx1-+-14-42mm-f35-56-zwart.html <€300. De PM2 voor Olympus PEN E-PM2 + M.Zuiko D 3,5-5,6/14-42 II R <€429
In de reviews wordt niet meegenomen dat er een prijsverschil (130,-) in het voordeel van de GX1 is. Is daarmee de prijs/kwaliteit verhouding ook beter? Dit biedt wat meer ruimte voor direct een tweede lens.
of is het verstandig voor de PM2 te gaan en door te sparen voor extra 40-150 lens?
De GX1 is in principe een *veel hoger* gepositioneerde camera, kijk maar naar de prijs bij introductie. Dat merk je vooral aan de bouwkwaliteit (dat is echt 3 niveaus beter
), veel fysieke knoppen en PASM dial, en veel geavanceerde mogelijkheden voor mensen die weten wat ze doen, etc etc. Maar dat was toen, neemt niet weg dat de E-PM2 een *veel* nieuwere sensor heeft die echt merkbaar beter is, nog los van de jpg's die sowieso 'olympus' zijn, en wat handigheidjes die de GX1 gewoon niet heeft zoals auto-iso en touch-focus ... wat eigenlijk functies zijn meer gericht op de beginnende gebruiker, hoewel natuurlijk toch wel ontzettend handig. Goede features, maar echt 'geavanceerd' is 'ie niet. Zonder twijfel was de GX1 oorspronkelijk duurder om te produceren etc, maar de E-PM2 is een stuk nieuwer, dus tja .. dat is de markt.
Oh en niet te vergeten. In-body stabilisatie wat werkt met elke lens, op de Panasonic heb je Panasonic lenzen met OIS nodig voor stabilisatie (hoewel ook geen ramp om zonder te zitten met een goede prime).
Oh en niet te vergeten. In-body stabilisatie wat werkt met elke lens, op de Panasonic heb je Panasonic lenzen met OIS nodig voor stabilisatie (hoewel ook geen ramp om zonder te zitten met een goede prime).
[ Voor 25% gewijzigd door jesper86 op 17-10-2013 15:25 ]
Is deze hier al eens langsgekomen?:
Mooie lens voor bij de E-M1
Mooie lens voor bij de E-M1
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ze zouden hem ook in roze moeten aanbieden, dan wordt het zeker een hit...AdmiralSnipe schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 12:26:
[...] De GM1...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik heb de Panasonic G3.le dj schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 14:53:
[...]
De GX1 is er al voor panasonic-lumix-dmc-gx1-+-14-42mm-f35-56-zwart.html <€300. De PM2 voor Olympus PEN E-PM2 + M.Zuiko D 3,5-5,6/14-42 II R <€429
In de reviews wordt niet meegenomen dat er een prijsverschil (130,-) in het voordeel van de GX1 is. Is daarmee de prijs/kwaliteit verhouding ook beter? Dit biedt wat meer ruimte voor direct een tweede lens.
De GX1 heeft dezelfde sensor en is zelfs nog wat nieuwer.
Ik heb helemaal niets te klagen over de beeldkwaliteit.
Vooral sinds ik gebruik ben gaan maken van RAW en Lightroom 4.
Je even verdiepen in Lightroom heeft volgens mij zelfs meer zin dan het upgraden van je camera (sensor).
Omdat je dan echt veel meer uit je foto's kan halen.
Met Lightroom kun je bijvoorbeeld de higlights en schaduwen ernorm verbeteren en de ruisreductie is super goed!
Ik zou alleen al voor de betere ergonomie, knopjes enzo voor de GX1 gaan en niet voor de EPM2.
Het eerste alternatief voor betere sensor en beeldstabilisatie zoude EPL5 zijn.
Maar dan zit je al in een hele andere prijsklasse.
[ Voor 51% gewijzigd door leendertv op 17-10-2013 15:32 ]
Dat zeker, maar als je uberhaupt nog geen m4/3 camera heb ... kan je beter goed beginnen. 
Het is ook juist met RAW waar de nieuwe sensor zijn krachten laat zien. De JPEG's worden zoveel nabewerkt met ruisreductie e.d. op die manier was de voorgaande 12MP olympus sensor ook niet zoveel slechter.
Het is ook juist met RAW waar de nieuwe sensor zijn krachten laat zien. De JPEG's worden zoveel nabewerkt met ruisreductie e.d. op die manier was de voorgaande 12MP olympus sensor ook niet zoveel slechter.
Mooie GM1 pagina op de site van Panasonic: http://www.panasonic.com/...ameras-dslm/dmc-gm1k.html
preorders in NL voor 699 euro: http://fotohanskeuzekamp....er--12-32mm-preorder.html
Wow, GX7 vs GM1:

Trouwens: bizar klein lensje in vergelijking met de 20mm f1.7 op de GX7
En de GM1 is zo sterk dat je er gewoon op kan staan:

Bron: 43rumors.com
preorders in NL voor 699 euro: http://fotohanskeuzekamp....er--12-32mm-preorder.html
Wow, GX7 vs GM1:

Trouwens: bizar klein lensje in vergelijking met de 20mm f1.7 op de GX7
En de GM1 is zo sterk dat je er gewoon op kan staan:

Bron: 43rumors.com
[ Voor 27% gewijzigd door leendertv op 17-10-2013 16:07 ]
Gaaf ding. Mooie camera voor mijn moeder.
Verder lijkt me de 40-150 een erg mooie lens voor mijn E-M5. Ben alleen bang voor wat hij gaat kosten.
Verder lijkt me de 40-150 een erg mooie lens voor mijn E-M5. Ben alleen bang voor wat hij gaat kosten.

De EPM2 heeft dezelfde beeldesensor als de EPL5 en OMD EM5 vziw. Alleen de IBIS is bij de OMD beter. Beeldkwaliteit en stabilisatie zou indetiek moeten zijn tussen de EPL5 en EPM2.leendertv schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:24:
[...]
Ik heb de Panasonic G3.
De GX1 heeft dezelfde sensor en is zelfs nog wat nieuwer.
Ik heb helemaal niets te klagen over de beeldkwaliteit.
Vooral sinds ik gebruik ben gaan maken van RAW en Lightroom 4.
Je even verdiepen in Lightroom heeft volgens mij zelfs meer zin dan het upgraden van je camera (sensor).
Omdat je dan echt veel meer uit je foto's kan halen.
Met Lightroom kun je bijvoorbeeld de higlights en schaduwen ernorm verbeteren en de ruisreductie is super goed!
Ik zou alleen al voor de betere ergonomie, knopjes enzo voor de GX1 gaan en niet voor de EPM2.
Het eerste alternatief voor betere sensor en beeldstabilisatie zoude EPL5 zijn.
Maar dan zit je al in een hele andere prijsklasse.
Wat heeft dit te betekenen (over verdere samenwerking tussen Panasonic en Leica)
Gaan we straks bijvoorbeeld een Leica versie krijgen van de GM1 of GX7 (die dan natuurlijk vervolgens 2x zo duur zijn)?
http://www.globalpost.com...eica-high-end-digital-cam
Gaan we straks bijvoorbeeld een Leica versie krijgen van de GM1 of GX7 (die dan natuurlijk vervolgens 2x zo duur zijn)?
[ Voor 7% gewijzigd door leendertv op 17-10-2013 16:51 ]
Het zou natuurlijk wel erg tof zijn als Leica ook met m4/3 camera's komt.leendertv schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:49:
Wat heeft dit te betekenen (over verdere samenwerking tussen Panasonic en Leica)
Niet dat ik het zelf zou kopen, maar meer om de prestige van het systeem.
Weet ik.Teun_2 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:33:
[...]
De EPM2 heeft dezelfde beeldesensor als de EPL5 en OMD EM5 vziw. Alleen de IBIS is bij de OMD beter. Beeldkwaliteit en stabilisatie zou indetiek moeten zijn tussen de EPL5 en EPM2.
Maar wat ik bedoel is dat de GX1 ook een prima beeldkwaliteit heeft.
En dat voor mij de betere ergonomie, knopjes, hot shoe... etc zwaarder zou wegen.
Daarom zou ik de GX1 kiezen boven de EPM2.
Maar de EPL5 zou helemaal een goede keus zijn vanwege de nieuwere sensor en ingebouwde beeldstabilisatie.
Maar dan zit je in een andere prijsklasse.
Er is al een Leica 43 (ook een rebranded Panasonic), dus het zou best wel eens kunnen. Zou leuk zijn als die dan gebundeld wordt met een adapter voor Leica M lenzen. Ik lees net dat de GM1 maar tot 1/500 gaat, electronisch tot 1/16000. Jammer!
@Hierboven: de G3 met zelfde sensor en EVF is nu te koop voor 179, dan lijkt me dat toch nog steeds de betere koop.
@Hierboven: de G3 met zelfde sensor en EVF is nu te koop voor 179, dan lijkt me dat toch nog steeds de betere koop.
[ Voor 19% gewijzigd door Teun_2 op 17-10-2013 17:00 ]
Hierin wil ik wel meegaan.leendertv schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:58:
[...]
Weet ik.
Maar wat ik bedoel is dat de GX1 ook een prima beeldkwaliteit heeft.
En dat voor mij de betere ergonomie, knopjes, hot shoe... etc zwaarder zou wegen.
Daarom zou ik de GX1 kiezen boven de EPM2.
Maar de EPL5 zou helemaal een goede keus zijn vanwege de nieuwere sensor en ingebouwde beeldstabilisatie.
Maar dan zit je in een andere prijsklasse.
Ik kom van de E-PL1 af en voor de opvolger was de keuze beperkt ivm budget tussen de E-P3 en de E-PM2.
Uiteindelijk voor de E-P3 gekozen en absoluut geen spijt van. Ondanks dat de sensor van de E-PM2 een stuk beter is. Een camera is zoveel meer als enkel de sensor. Ik moet het toch steeds in de hand houden wanneer ik het gebruik en dan voel je echt wel het verschil in bouw en het verschil in materiaalgebruik en het verschil in bedieningsmogelijkheden.
De E-PM2 en de E-PL5 hebben overigens exact dezelfde sensor en stabilisatie. Enige verschil tussen die twee is de controlemogelijkheid en het scherm wat bij de laatste klapbaar is.
Klopt, de electronische shutter neemt het automatsich over voor sluitertijden sneller dan 1/500sec.Teun_2 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:59:
Ik lees net dat de GM1 maar tot 1/500 gaat, electronisch tot 1/16000. Jammer!
Het kleiner maken van een camera heeft z'n prijs.
Maar wat ik begrepen heb heeft een electonic shutter problemen bij bewegende onderwerpen (rolling shutter effect).
Ik heb me er nooit echt in verdiept maar volgens mij komt het omdat de sensor dan rij voor rij uitgelezen wordt. Dus dit moet zo snel mogelijk gebeuren.
Een oplossing zou een "global" shutter zijn.
Ik hoop dat het in een review goed getest gaat worden.
[ Voor 15% gewijzigd door leendertv op 17-10-2013 17:06 ]
Bij de GH3 duurt het opnemen van één beeld met de eectronische shutter minstens 0,1s. Da's best lang. Een global shutter is bij CMOS voor zover ik weet, nog niet mogelijk.
En dan wil ik even de andere kant belichtenVerwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 17:04:
[...]
Hierin wil ik wel meegaan.
Ik kom van de E-PL1 af en voor de opvolger was de keuze beperkt ivm budget tussen de E-P3 en de E-PM2.
Uiteindelijk voor de E-P3 gekozen en absoluut geen spijt van. Ondanks dat de sensor van de E-PM2 een stuk beter is. Een camera is zoveel meer als enkel de sensor. Ik moet het toch steeds in de hand houden wanneer ik het gebruik en dan voel je echt wel het verschil in bouw en het verschil in materiaalgebruik en het verschil in bedieningsmogelijkheden.
De E-PM2 en de E-PL5 hebben overigens exact dezelfde sensor en stabilisatie. Enige verschil tussen die twee is de controlemogelijkheid en het scherm wat bij de laatste klapbaar is.
Of je de extra knoppen en bediening nodig hebt; dat is erg persoonlijk. Bij mij staat de camera 90% van de tijd in A mode, draaiwieltje regelt het diafragma. Auto-ISO werkt ook prima, aangezien je makkelijk tot iso3200 kan gaan.
Touchscreen is ook geniaal, focus-recompose was het toch niet helemaal voor mij, en het focuspunt nu selecteren gaat razendsnel en is iets wat ik dus erg vaak gebruik.
Het mindere vind ik wel de bouwkwaliteit, die is hard achteruit gegaan vergeleken met de epm1. Voelt veel fragieler en meer onderdelen zijn uit plastic. Ook de grip is niet ideaal, maar dat is te verwachten door het formaat.
Als je budget het toe laat zou ik naar een e-pl5 kijken, fijnere grip en ook een verstelbare scherm.
De E-PL6 heeft een aantal voordelen tegenover de E-PL5 en kost hetzelfde.
Verder eens met het hierboven. Ik denk dat het gemak van touch-focus en de mooie sensor toch het belangrijkste zijn. Het is leuk dat de GX1 gebouwd is als een tank maar uiteindelijk zit je dan de foto's te bekijken en/of bewerken en denk je .. zucht, had ik nou toch maar ...
Verder eens met het hierboven. Ik denk dat het gemak van touch-focus en de mooie sensor toch het belangrijkste zijn. Het is leuk dat de GX1 gebouwd is als een tank maar uiteindelijk zit je dan de foto's te bekijken en/of bewerken en denk je .. zucht, had ik nou toch maar ...
ik zou ook geen geld meer uitgeven aan zon oud toestel ik koop liever wat recenters
ora et labora
Nice, volgens die UK site krijg je er gratis Silkypix 4.1 SE bij.leendertv schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:05:
Mooie GM1 pagina op de site van Panasonic: http://www.panasonic.com/...ameras-dslm/dmc-gm1k.html
Niet de Pro, maar de standaard versie is toch ook al $162.68 en is een mooi programma, schijnt.
http://www.isl.co.jp/SILKYPIX/english/
• lijst van de verschillen.
Ik denk toch dat het verschil in de praktijk kleiner is dan je denkt. Tenminste onder ISO1600 (en hoger gebruik ik eigenlijk nooit) heb ik met mijn G3 echt niet het idee dat mijn foto's met een nieuwere camera echt beter zouden zijn.jesper86 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 21:46:
Als je ISO3200 belangrijk vind is het wel een ander verhaal.
Ik denk dat we nu op een punt zijn aangekomen dat voor mij features doorslaggevend zijn.
Ik fotografeer bijvoorbeeld regelmatig met MF lenzen, dus focus peaking in mijn volgende camera vindt ik belangrijker dan een iets betere sensor.
En zonder stabilisatie in de manuele lenzen is het ook wel fijn als je enige stabilisatie in de camera hebt zodat je minder snel een hogere ISO nodig hebt (daar win je meer stops mee dan met een betere sensor).
Ergonomie/gebruiksgemak is ook erg belangrijk. De camera moet goed in de hand liggen, goede ingebouwde evf, genoeg knopjes en draaiwielen zodat je met je oog op de evf nog snel en makkelijk instellingen kan wijzigen.
Dus dat zijn dingen die bij mij op nummer 1 staan zijn bij de keuze van een volgende camera.
Ik hoop dat de opvolger van de G6 ook de GX7 sensor en beeldstabilisatie krijgt. Dan zal dat mijn favoriet zijn denk ik. Die Panasonic G5/G6 zijn ergonomisch gewoon top maar toch nog compact.
De grip en de plaats van de sluiterknop maken het gewoon veel prettiger camera's dan de EM5 (en de meeste andere m43 camera's).
Benieuwd naar de opvolger van de EM5.
[ Voor 3% gewijzigd door leendertv op 17-10-2013 23:42 ]
Linkje voor de startpost? http://m43photo.blogspot....r-thirds-lens-lineup.html
Hier staan een paar 5MP GM1 samples die allemaal met de 12-32 op 32mm F5.6 geschoten lijken te zijn:
http://www.ephotozine.com...gm1-hands-on-review-23197
En mooie hands-on van: http://www.imaging-resour...ic-gm1/panasonic-gm1A.HTM
Glimt wel erg mooi die body.
http://www.ephotozine.com...gm1-hands-on-review-23197
En mooie hands-on van: http://www.imaging-resour...ic-gm1/panasonic-gm1A.HTM
Glimt wel erg mooi die body.
Die 20mm lijkt zo groot op die GM1. Knap toestel, dat zeker. Jammer van het ontbreken van ibis en de sluiter, maar het lijken me geen onoverkomelijke compromissen.
ik ben zelf meer geintreseerd in die lens, ik denk dat ik mn 14mm maar verkoop en deze ga halen.
stabilisatie en 2mm wijder zijn voor mij toch 2 redenen, kwaliteit van de 14mm is toch al niet super
stabilisatie en 2mm wijder zijn voor mij toch 2 redenen, kwaliteit van de 14mm is toch al niet super
[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 18-10-2013 19:03 ]
ora et labora
Dag.
ik breek mijn gedachten al een week over de keuze voor een andere camera, ik heb een gf2 met 14mm waar ik vooral mee film,de foto manier is mij nog niet echt bevallen door het ontbreken van een viewfinder.
nu zie ik wel wat in de panasonic G3, welke wel een viewfinder heeft plus goede specs.maar na het zien van een nex5 filmpje begin ik toch te twijfelen. de nex5 produceert gewoon erg, heel erg goede fotos/videos en biedt meer functionaliteit met filmen wat de panasonic g3 ontbeert (gh series zijn te duur voor mij)
en om het nog moeilijker te maken heb ik een m43 adaper waar ik wat pentax lenzen op mijn Panasonic kan gebruiken, dit spreekt wel weer in het voordeel van de g3, de keuze aan lenzen.
Kan iemand mij overhalen voor de nex5 of G3?
alvast bedankt en een erg mooi topic met veel info!
ik breek mijn gedachten al een week over de keuze voor een andere camera, ik heb een gf2 met 14mm waar ik vooral mee film,de foto manier is mij nog niet echt bevallen door het ontbreken van een viewfinder.
nu zie ik wel wat in de panasonic G3, welke wel een viewfinder heeft plus goede specs.maar na het zien van een nex5 filmpje begin ik toch te twijfelen. de nex5 produceert gewoon erg, heel erg goede fotos/videos en biedt meer functionaliteit met filmen wat de panasonic g3 ontbeert (gh series zijn te duur voor mij)
en om het nog moeilijker te maken heb ik een m43 adaper waar ik wat pentax lenzen op mijn Panasonic kan gebruiken, dit spreekt wel weer in het voordeel van de g3, de keuze aan lenzen.
Met NEX 5 bedoel je de originele zonder toevoeging van een letter?
Als ik het me goed herinner had die behoorlijke problemen met oververhitting bij het filmen waardoor de camera na een x aantal minuten gewoon uitviel om af te koelen.
Daarnaast zal de G3 qua controles gewoon een stuk fijner zijn. Probeer maar eens met zo'n NEX 5 dingen die je normaal wijzigt te wijzigen. Diepe en onlogische menu's heb ik me laten vertellen.
Als ik het me goed herinner had die behoorlijke problemen met oververhitting bij het filmen waardoor de camera na een x aantal minuten gewoon uitviel om af te koelen.
Daarnaast zal de G3 qua controles gewoon een stuk fijner zijn. Probeer maar eens met zo'n NEX 5 dingen die je normaal wijzigt te wijzigen. Diepe en onlogische menu's heb ik me laten vertellen.
ik weet niet precies naar welke nex5 je zit te kijken, maar qua prijs zou ik dan niet vergelijken met de oudere g3, maar eerder met de g5 pricewatch: Panasonic Lumix DMC-G5 + 14-42mm Zwarttool_time schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 13:36:
Dag.
of misschien zelfs de g6 pricewatch: Panasonic DMC-G6-K + 14-42mm F/3.5-5.6 Zwart
die zijn natuurlijk ook weer een stukje beter geworden dan de g3. (ook qua video)
ora et labora
Ik zie wel wat voordelen in de Nex5 (ook de oude simpele zonder extra lettertjes) t.o.v. m43. Ten eerste worden je Pentax lenzen en stukje wijder (een 24 mm is op Nex gelijkwaardig aan een 36mm, op m43 aan een 48mm), een adapter van M42 naar Nex kost een tientje, en de bediening is imo toegankelijk genoeg.
Qua mogelijkheden heb je ongeveer hetzelfde als je vroeger op een Pentax Spotmatic of zo had, en je hebt voor een paar tientjes zelfs een (belachelijke) opzetzoeker waarmee je geen last hebt van reflecties op het LCD.
Voor mij was de Nex een prima oplossing om voor weinig geld (< 200 euro) en met weinig noten op mijn zang met oude lenzen te spelen zonder gigantische concessies aan de kwaliteit te doen. Maar ik weet natuurlijk niet of zoiets jou over de streep trekt.
Qua mogelijkheden heb je ongeveer hetzelfde als je vroeger op een Pentax Spotmatic of zo had, en je hebt voor een paar tientjes zelfs een (belachelijke) opzetzoeker waarmee je geen last hebt van reflecties op het LCD.
Voor mij was de Nex een prima oplossing om voor weinig geld (< 200 euro) en met weinig noten op mijn zang met oude lenzen te spelen zonder gigantische concessies aan de kwaliteit te doen. Maar ik weet natuurlijk niet of zoiets jou over de streep trekt.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Voor m4/3 heb je natuurlijk ook zulke goedkope adaptertjes.
Het grote voordeel van een G3 tegenover een NEX 5 is natuurlijk de ingebouwde EVF. De externe bedieningsmogelijkheden en het veel grotere native lensaanbod.
Het grote voordeel van een G3 tegenover een NEX 5 is natuurlijk de ingebouwde EVF. De externe bedieningsmogelijkheden en het veel grotere native lensaanbod.
Ik heb ook de G3 zie : http://www.strikingly.com/marijn
Zover ik het zie levert het veel meer op om goede lenzen te kopen dan nieuwe bodies.
Daarnaast schiet je RAW en kan je hoop nabewerking doen op de pc.
Verder als je geen pro bent wil je je camera ook op vakantie meenemen en dan is het wel handig dat je geen grote aparte tas nodig hebt.
Zover ik het zie levert het veel meer op om goede lenzen te kopen dan nieuwe bodies.
Daarnaast schiet je RAW en kan je hoop nabewerking doen op de pc.
Verder als je geen pro bent wil je je camera ook op vakantie meenemen en dan is het wel handig dat je geen grote aparte tas nodig hebt.
het gaat naar ik kan zien op de fotos in de advertenties op marktplaats om de gewone nex5....de prijzen daarvan zijn erg aantrekkelijk, vandaar de keuze moeilijkheid t.o.v de G3 (de g5 en g6 nieuw zijn mij te duur) dat is rond de 400 a 500 euro terwijl op marktplaats de nex5 voor rond de 200 is te halen.
qua lens aanbod zou ik het dan houden bij een 18-55 voor de nex5, en de w.b.t de verhitting van de sensor zal ik in 85% van de gevallen geen last van hebben.
dus in de meeste gevallen staat bij marktplaats de 14mp sony, en ik denk in de meeste reviews en videos die ik gezien heb de 16mp sony. misschien dat dat weer in het voordeel pleit van de g3. en ik heb al een 14mm.
maar wat mij uiteindelijk over de streep trekt is dat ik ik een gestabiliseerde lens met zoom mogelijkheden zoek.
omdat ik al een Panasonic heb, neig ik daar ook het meest naar...is het echt een verschil dat je met de nex5 de aperture etc beter kan bepalen dan niet met de G3?
qua lens aanbod zou ik het dan houden bij een 18-55 voor de nex5, en de w.b.t de verhitting van de sensor zal ik in 85% van de gevallen geen last van hebben.
dus in de meeste gevallen staat bij marktplaats de 14mp sony, en ik denk in de meeste reviews en videos die ik gezien heb de 16mp sony. misschien dat dat weer in het voordeel pleit van de g3. en ik heb al een 14mm.
maar wat mij uiteindelijk over de streep trekt is dat ik ik een gestabiliseerde lens met zoom mogelijkheden zoek.
omdat ik al een Panasonic heb, neig ik daar ook het meest naar...is het echt een verschil dat je met de nex5 de aperture etc beter kan bepalen dan niet met de G3?
@haas_nl prachtige kleurrijke beelden! vooral deze
http://res.cloudinary.com.../ghpmzh9pttntm4szgtde.jpg
en inderdaad is het oude gezegde van investeren in goed glas geen onzin, dus de G3 met meer keuze.
Tevens zijn de panasonics te hacken, mijn gf2 streamt met ongeveer 60 a 70 mbs de clips binnen.
http://res.cloudinary.com.../ghpmzh9pttntm4szgtde.jpg
en inderdaad is het oude gezegde van investeren in goed glas geen onzin, dus de G3 met meer keuze.
Tevens zijn de panasonics te hacken, mijn gf2 streamt met ongeveer 60 a 70 mbs de clips binnen.
Als je echt veel met video aan de slag wilt kun je denk ik beter investeren in m43.
Vooral bij Panasonic zit je dan erg goed. Je hebt genoeg doorgroei mogelijkheden (bijvoorbeeld ook BlackMagic).
Ik heb ook een Panasonic G3, maar film vrij weinig.
Over de beeldkwaliteit ben ik best tevreden.
Maar je hebt met de G3 tijdens het filmen geen controle meer over zaken als diafragma (of je moet een mf lens gebruiken met diafragma ring), belichtingscompensatie, witbalans... Ik weet niet hoe groot probleem dit is als je echt serieus ga filmen?
Dit heb je wel op camera's als de GH2, GH3 en G6
Op een G6 heb je ook focus peaking tijdens het filmen. Dit lijkt me wel van onschatbare waarde.
Handmatig scherpstellen tijdens filmen is veel mooier/rustiger dan autofocus en met focus peaking zie je precies waar de scherpte zit.
Ik weet niet of je naast de viewfinder met de G3 echt zoveel opschiet wat betreft video. Ik zou zelf denk ik even doorsparen voor een Panasonic G6. Je hebt dan manuele controle tijdens filmen en focus peaking.
Lees bijvoorbeeld eens dit artikel: http://www.eoshd.com/cont...c-g6-review-the-gh2-redux
Je gaat niets vinden in deze prijsklasse die beter is voor video dan de Panasonic G6.
Maar voor mensen die nog twijfelen over de beeldkwaliteit van de Panasonic G3, hier een paar foto's die ik er mee gemaakt heb:

Vooral bij Panasonic zit je dan erg goed. Je hebt genoeg doorgroei mogelijkheden (bijvoorbeeld ook BlackMagic).
Ik heb ook een Panasonic G3, maar film vrij weinig.
Over de beeldkwaliteit ben ik best tevreden.
Maar je hebt met de G3 tijdens het filmen geen controle meer over zaken als diafragma (of je moet een mf lens gebruiken met diafragma ring), belichtingscompensatie, witbalans... Ik weet niet hoe groot probleem dit is als je echt serieus ga filmen?
Dit heb je wel op camera's als de GH2, GH3 en G6
Op een G6 heb je ook focus peaking tijdens het filmen. Dit lijkt me wel van onschatbare waarde.
Handmatig scherpstellen tijdens filmen is veel mooier/rustiger dan autofocus en met focus peaking zie je precies waar de scherpte zit.
Ik weet niet of je naast de viewfinder met de G3 echt zoveel opschiet wat betreft video. Ik zou zelf denk ik even doorsparen voor een Panasonic G6. Je hebt dan manuele controle tijdens filmen en focus peaking.
Lees bijvoorbeeld eens dit artikel: http://www.eoshd.com/cont...c-g6-review-the-gh2-redux
Je gaat niets vinden in deze prijsklasse die beter is voor video dan de Panasonic G6.
Maar voor mensen die nog twijfelen over de beeldkwaliteit van de Panasonic G3, hier een paar foto's die ik er mee gemaakt heb:

[ Voor 24% gewijzigd door leendertv op 19-10-2013 23:31 ]
detering! wat een dynamic range op die G6, en rationeel gezien kan je het best een half jaar wachten en de g6 ergens op de kop tikken, maar ja hou dat maar eens vol als je nu naar een camera zit te kijken.
en naast dat, mijn filmwerk is echt een kleine hobby in combinatie met mijn hobbyfotografie van autos, je wil jezelf altijd verbeteren dmv betere apparatuur, maar er zijn altijd mensen die net zo mooi materiaal creëren met inferieur spul.
edit
WOW die fotos leendertv! met welk objectief is dat:?
maar de videokwaliteit van de G6 is echt duidelijk beter dan alles wat ik tot nu toe heb gezien...op de red one etc na
en naast dat, mijn filmwerk is echt een kleine hobby in combinatie met mijn hobbyfotografie van autos, je wil jezelf altijd verbeteren dmv betere apparatuur, maar er zijn altijd mensen die net zo mooi materiaal creëren met inferieur spul.
edit
maar de videokwaliteit van de G6 is echt duidelijk beter dan alles wat ik tot nu toe heb gezien...op de red one etc na
[ Voor 17% gewijzigd door tool_time op 19-10-2013 22:42 ]
Lees nou nog eens wat hij zegt. Tenzij je gek ben van tele, portretten en vogeltjes blijft er dus niks over van je lenzen. Persoonlijk vind ik 1.5x crop nog maar nèt acceptabel, aangezien het glas daarmee ook al het grootste deel van zijn karakter verliest. Nog los van het praktische probleem dat lenzen wijder dan 28mm stuk duurder zijn, slome aperture, en wat krijg je er voor terug .. inderdaad, nogsteeds geen wideangle.Verwijderd schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 20:28:
Voor m4/3 heb je natuurlijk ook zulke goedkope adaptertjes.
Ik heb gelezen wat hij zei en was het daarmee eens. Voor oude kleinbeeldobjectieven die wideangle zijn is een 2x cropfactor niet gunstig. 1,5x ook niet maar wel wat minder nadelig.
Koop dan meteen een Sony a7. 
wat wel een voordeel van de nex is dat je een speedbooster kan gebruiken dan heb je weer het volledige beeld op je sensor
Ik zelf heb er niet zo last van die 2x crop
25mm word 50
35 word 70mm
50mm word 100mm
En uwa gaat ook op aps-c moeilijk worden met lagacy lenzen, deal whit it
wat wel een voordeel van de nex is dat je een speedbooster kan gebruiken dan heb je weer het volledige beeld op je sensor
Ik zelf heb er niet zo last van die 2x crop
25mm word 50
35 word 70mm
50mm word 100mm
En uwa gaat ook op aps-c moeilijk worden met lagacy lenzen, deal whit it
[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 20-10-2013 12:54 ]
ora et labora
@leendertv
Mooie foto's!
Ik krijg die beesten maar niet te pakken op fatsoenlijke afstand beste wat tot nu toe gelukt is:

en dit

En dit maar dit hert stond op nog geen 10 meter afstand sprong in eens voorbij dus echt goed instellen zat er niet in:

Ik schiet trouwens met deze lens:
pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f4.0-5.6/MEGA O.I.S.
Mooie foto's!
Ik krijg die beesten maar niet te pakken op fatsoenlijke afstand beste wat tot nu toe gelukt is:

en dit

En dit maar dit hert stond op nog geen 10 meter afstand sprong in eens voorbij dus echt goed instellen zat er niet in:

Ik schiet trouwens met deze lens:
pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f4.0-5.6/MEGA O.I.S.
[ Voor 15% gewijzigd door Haas_nl op 20-10-2013 12:57 ]
Leendert is volgens mij dan ook een topfotograaf.
Vooral zijn macrowerk is om jaloers op te worden.
Op http://www.digifotofreak.nl staan veel foto's van hem. Dat forum kan ik overigens van harte aanraden aan iedereen die fotografie leuk vind.
Op http://www.digifotofreak.nl staan veel foto's van hem. Dat forum kan ik overigens van harte aanraden aan iedereen die fotografie leuk vind.
Enige tijd terug had iemand het er hier al over. Nu zijn er sterkere aanwijzingen.
Did Leica change their mind about MFT? Panasonic will sell them interchangeable mount cameras!
http://www.43rumors.com/d...nge-their-mind-about-mft/
Did Leica change their mind about MFT? Panasonic will sell them interchangeable mount cameras!
http://www.43rumors.com/d...nge-their-mind-about-mft/
Ze verkopen al Panasonic compacts met een Leica badge, en ze hebben Leica branded MFT lenzen ...
1 + 1 = 3
De quote "because their goal was to focus on ultimate image quality" zal dan ook slaan op een eigen gemaakte camera met MFT sensor (en lenzen zonder Panasonic label), want een 1/1.7" compact is natuurlijk al ver van 'ultimate'. In dat geval ben ik het eens "they changed their minds". In het geval van just another panasonic camera met leica badge ... no minds were changed even a little bit, imho.
1 + 1 = 3
De quote "because their goal was to focus on ultimate image quality" zal dan ook slaan op een eigen gemaakte camera met MFT sensor (en lenzen zonder Panasonic label), want een 1/1.7" compact is natuurlijk al ver van 'ultimate'. In dat geval ben ik het eens "they changed their minds". In het geval van just another panasonic camera met leica badge ... no minds were changed even a little bit, imho.
[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 21-10-2013 12:03 ]
De vogels zijn met de Panasonic 100-300mmtool_time schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 22:38:
Verder heb ik de Panasonic pancakes: 14mm f2.5 en 20mm f1.7
En de Panasonic 14-42mm II
Macro's doe ik met de m.Zuiko 40-150mm (de Panasonic 45-150mm was een betere keus geweest, maar die bestond toen nog niet) en de Raynox DCR-150 of DCR-250.
En ik heb wat oude mf lensjes: Zuiko om 50mm f.8 en Minolta 50mmf1.7 en 135mm f2.8. Totaal nog geen 100 euro. Deze gebruik ik voor bijvoorbeeld paddestoelen.
Er zitten dus niet echt bijzonder dure lenzen bij.
Haha niet overdrijven.Verwijderd schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 13:26:
Leendert is volgens mij dan ook een topfotograaf.
Ik ben trouwens al jaren niet meer op digifotofreak.nl geweest. Maar daar heb ik het eigenlijk wel geleerd (begonnen met de Olympus e520).
Is dat forum weer een beetje actiever?
Ik vind zo'n kleiner forum wel prettiger dan een groot forum.Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 13:51:
Zo nu en dan is het actiever. Momenteel weer niet.
Je kunt dant tenminste het meeste nog een beetje volgen zonder dat je veel tijd kwijt ben.
Maar nadeel is wel dat het er meestal ook inactieve periodes zijn.
Ik heb gisteren trouwens een paar uurtjes met de Zuiko OM 50mm f1.8 paddestoelen gefotografeerd (op de Panasonic G3)
Doet het prima voor een lensje van zo'n 30jaar oud:

Heel gaaf, mooi licht. 6 rounded aperture blades zo te zien. 
ps. lol een 75/1.8 op de GM1 of met 100-300mm.
ps. lol een 75/1.8 op de GM1 of met 100-300mm.
[ Voor 25% gewijzigd door jesper86 op 22-10-2013 12:22 ]
http://www.eoshd.com/cont...sumer-market-will-lead-4k
"I have been given some exciting information about the future of the GH-line. But I can’t say anything about it yet. Stay tuned to 43rumors in 2-3 weeks time.
Needless to say the consumer division of Panasonic are turning their attention to 4K in a big way."
etc.
etc.
43rumors:
(FT4) Panasonic 4K MFT camera coming in 2014!
Let’s drop the bomb:
According to two highly trusted sources Panasonic will launch a new High End Micro Four Thirds camera that can record 4K video. The camera will be in Stores by 2014. The model is placed above the current Panasonic GH3. It will not(!) replace it and it will cost much more than the GH3!
I hope to get full specs confirmations soon. But Panasonic is definitely moving towards the professional market with their cameras and lenses. And they want to do it by focusing on one aspect. Top video and photo hybrid quality performance!
"I have been given some exciting information about the future of the GH-line. But I can’t say anything about it yet. Stay tuned to 43rumors in 2-3 weeks time.
Needless to say the consumer division of Panasonic are turning their attention to 4K in a big way."
etc.
etc.
43rumors:
(FT4) Panasonic 4K MFT camera coming in 2014!
Let’s drop the bomb:
According to two highly trusted sources Panasonic will launch a new High End Micro Four Thirds camera that can record 4K video. The camera will be in Stores by 2014. The model is placed above the current Panasonic GH3. It will not(!) replace it and it will cost much more than the GH3!
I hope to get full specs confirmations soon. But Panasonic is definitely moving towards the professional market with their cameras and lenses. And they want to do it by focusing on one aspect. Top video and photo hybrid quality performance!
[ Voor 16% gewijzigd door leendertv op 22-10-2013 15:37 ]
wat een prijsTeun_2 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:26:
[afbeelding]
Ik ben hier vandaag blijer mee dan ik zou moeten zijn, op deze in alle andere opzichten baaldag.
-> http://www.ebay.com/bhp/keychain-e-m5
ora et labora
Ik heb een Panasonic DMC-GF3 met 1.4 Leica lens en 14-42 powerzoomlens, en zou graag nog een echte zoomlens willen. Welke zouden jullie aanraden?
Daarnaast zit ik eraan te denken om mijn GF3 te verkopen en een GF6 aan te schaffen, wat denken jullie is dat het waard?
Daarnaast zit ik eraan te denken om mijn GF3 te verkopen en een GF6 aan te schaffen, wat denken jullie is dat het waard?
Wat bedoel je met een echte zoomlens?
Een vervanger voor de 14-42mm of een lens die daarop aansluit en waarmee je verder kan inzoomen?
De GF7 is best een leuke upgrade hoor.
Een vervanger voor de 14-42mm of een lens die daarop aansluit en waarmee je verder kan inzoomen?
De GF7 is best een leuke upgrade hoor.
Sorry ik bedoel verder inzoomen idd, dus ergens tussen de 100 en 300 tele
Is de GF7 er ook alweer joh? Ik kan er wel wat over vinden met Google maar zie nog geen winkels die hem aanbieden volgens mij
Is de GF7 er ook alweer joh? Ik kan er wel wat over vinden met Google maar zie nog geen winkels die hem aanbieden volgens mij
mja er is een pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f4.0-5.6/MEGA O.I.S. dat is eigenlijk de enige optie. met zoveel tele heb je liever stabilisatie en die bieden olympus lenzen niet.B.A.L. schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:50:
andere opties zijn: pricewatch: Panasonic Lumix G X VARIO PZ 45-175mm / F4.0-5.6 ASPH. / POWER O.I.S.
pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 45-150mm f/4.0-5.6
[ Voor 23% gewijzigd door mrc4nl op 24-10-2013 15:55 ]
ora et labora
Ow, sorry... de GF7 is een typefout. Ik bedoelde inderdaad de GF6.
De GX7 bestaat wel maar is een klasse hoger.
Mij lijkt de Panasonic 100-300mm niet echt comfortabel op een Panasonic GF camera.
Beter is dan een camera met wat meer grip: de Panasonic G5 of G6.
Voordeel is dat je dan ook een ingebouwde evf hebt (zoeker).. daarmee fotografeer je ook veel stabieler.
De Panasonic G5 is best leuk geprijsd: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-G5 Zwart
Mij lijkt de Panasonic 100-300mm niet echt comfortabel op een Panasonic GF camera.
Voordeel is dat je dan ook een ingebouwde evf hebt (zoeker).. daarmee fotografeer je ook veel stabieler.
De Panasonic G5 is best leuk geprijsd: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-G5 Zwart
[ Voor 30% gewijzigd door leendertv op 24-10-2013 16:00 ]
Volgens mij is hij in de war met de GX7 ? Oh typfout.B.A.L. schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:50:
Persoonlijk ben ik meer van de olympus, en zou ik voor de E-PL6 gaan (€449 zonder lens) ipv GF6.
Die super tele lenzen zijn vrij duur, maar presteren eigenlijk nog niet eens zo heel erg goed volgens mij.B.A.L. schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:50:
Moet het speciaal zoveel zijn, wil je echt op safari of gewoon wat verder kunnen inzoomen ?
Anders zijn er ook leuke tot 150 (300mm equivalent, ook ver!) of 175mm of 200mm.
http://tweakers.net/categ...hHWv5NMmhHDUFhC7fIkrDW-gE
mhaaa, is te doen: hou gewoon een hand onder de lens en met de andere hand de camera vast.leendertv schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:58:
Ow, sorry... de GF7 is een typefout. Ik bedoelde inderdaad de GF6.
doe ik ook met mn sigma 70-300 (en die is echt wat groter en zwaarder)
ora et labora
Dank allen!
Het is vooral wat verder kunnen inzoomen, 42 is gewoon te beperkt, maar 300 hoeft van mij nou ook weer niet...daarnaast is voor mij budget en zeker grootte ook een issue; ik wil graag een goedkope zoomlens (minder als 200) die niet al te groot is
Ik zit nog te twijfelen ook over wat ik met mijn body doe idd, GF3 bevalt me op zich wel maar krijg het idee dat ik door de markt ingehaald ben
Het is vooral wat verder kunnen inzoomen, 42 is gewoon te beperkt, maar 300 hoeft van mij nou ook weer niet...daarnaast is voor mij budget en zeker grootte ook een issue; ik wil graag een goedkope zoomlens (minder als 200) die niet al te groot is
Ik zit nog te twijfelen ook over wat ik met mijn body doe idd, GF3 bevalt me op zich wel maar krijg het idee dat ik door de markt ingehaald ben
De Panasonic 45-150, 45-200 en de Olympus 40-150 zijn aantrekkelijke telezoom objectieven die niet duur zijn. En met een beetje zoekwerk vaak goedkoop te vinden zijn. Die van Panasonic zijn gestabiliseerd, die van Olympus niet omdat Olympus de stabilisatie in de body heeft zitten.
als je low budget wil, kan je heel misschien voor weinig geld een oude soligor 80-200 kopen. die koste mij iets van 6 euro en doet het prima. moet je wel met de hand focussen. en je hebt een adapter nodig.B.A.L. schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:26:
Dank allen!
maar goedkoper zal je geen telelens vinden
EDIT:
oja en de OMD EM1 staat nu in de pricewatch, ik heb m toegevoegd pricewatch: Olympus OM-D E-M1 Body Zwart
[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 24-10-2013 18:04 ]
ora et labora
Mij lijkt dat nieuwe 12-32 lensje toch wel een uitkomst hoor, ik vind de standaard 14mm niet wijd genoeg, en de 12mm f2 is nogal groot.. Nu kan ik mooi zo'n 12-32 op mn GF3 draaien en weg ben ik!
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Inderdaad, en de 12-50mm van Olympus is niet veel beter in formaat. (en zonder OIS)
Maar denk dat de prijs minder leuk zal zijn als je 'm niet in kit vorm met camera koopt. (?)
Misschien is je GF3 ook aan updaten toe? Mooi camera'tje die GM1 hoor.
Maar denk dat de prijs minder leuk zal zijn als je 'm niet in kit vorm met camera koopt. (?)

maar ik heb ook een E-M5.. die gf3 is gewoon voor het makkelijk meenemen. Overigens is mijn meest gebruikte lens op mn E-M5 nog steeds de 14-42x powerzoom. Ik gebruik die vaker dan mijn 7.5mm/12mm/14mm/12-50/45-175..
[ Voor 49% gewijzigd door WVL_KsZeN op 24-10-2013 22:35 ]
men had het erover dat ie èèn van de goedkoopste en beste kitlenzen zou zijn.jesper86 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:31:
Inderdaad, en de 12-50mm van Olympus is niet veel beter in formaat. (en zonder OIS)
kan niet wachten tot de prijs bekend word gemaakt. onder de 200 euro? dat word voor mij een directe aanschaf
ora et labora
No way dat die onder de 200 euro komt, de 14-42x is al 249 euro. (ook de reden dat ik een gf3 heb, de kit was maar een paar tientjes duurder dan de lens los..)
Maar dat is dan ook niet echt de norm, zo'n powerzoom.
Als je bijvoorbeeld naar deze kijkt: pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 14-42mm / F3.5-5.6 II ASPH. / MEGA O.I.S. Zwart
Ik denk dat de 12-32 dan simpeler en goedkoper te maken is.
Betekend natuurlijk niet dat die ook daadwerkelijk voor minder verkocht zal worden.
Als je bijvoorbeeld naar deze kijkt: pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 14-42mm / F3.5-5.6 II ASPH. / MEGA O.I.S. Zwart
Betekend natuurlijk niet dat die ook daadwerkelijk voor minder verkocht zal worden.

Hmm... ik ga binnenkort op een opendag van een bedrijf fotograferen (binnen).
Ik heb sowieso niet echt ervaring met mensen fotograferen en al helemaal niet groepen van mensen.
Ik twijfel nog een beetje hoe ik het ga aanpakken:
- Wel flitsen?
Er zijn mooie witte plafonds en muren dus kan deze mooi gebruiken om het flitslicht te spreiden. Maar hoever is het bereik dan? Werkt dit ook met grotere ruimtes en groepen mensen?
- Niet flitsen?
Als ik zonder flitser zou fotograferen kan ik met de Panasonic 14-42mm II wel tot zo'n 1/7sec uit de hand fotograferen (OIS). Maar je hebt dan wel hele grote kans op bewegingsonscherpte van de mensen die niet stil staan.
Om bewegingsonscherpte zoveel mogelijk tegen te gaan zou je eigenlijk op 1/60sec moeten schieten.
Dan zou de Panasonic 14mm f2.5 (de Panasonic 20mm f1.7 lijkt me niet echt ideaal voor groepen mensen) misschien een betere keus zijn. Op M stand fotograferen 1/60sec en F2.5 met auto ISO?
Tja ik twijfel dus vooral tussen flitser gebruiken of niet...
Probleem is dat ik alleen maar ervaring heb met flitsen voor macro en close-ups... niet het belichten van grotere ruimtes met groepen mensen. Maar de flitser kan wel mooi bewegingen bevriezen.
Ik heb sowieso niet echt ervaring met mensen fotograferen en al helemaal niet groepen van mensen.
Ik twijfel nog een beetje hoe ik het ga aanpakken:
- Wel flitsen?
Er zijn mooie witte plafonds en muren dus kan deze mooi gebruiken om het flitslicht te spreiden. Maar hoever is het bereik dan? Werkt dit ook met grotere ruimtes en groepen mensen?
- Niet flitsen?
Als ik zonder flitser zou fotograferen kan ik met de Panasonic 14-42mm II wel tot zo'n 1/7sec uit de hand fotograferen (OIS). Maar je hebt dan wel hele grote kans op bewegingsonscherpte van de mensen die niet stil staan.
Om bewegingsonscherpte zoveel mogelijk tegen te gaan zou je eigenlijk op 1/60sec moeten schieten.
Dan zou de Panasonic 14mm f2.5 (de Panasonic 20mm f1.7 lijkt me niet echt ideaal voor groepen mensen) misschien een betere keus zijn. Op M stand fotograferen 1/60sec en F2.5 met auto ISO?
Probleem is dat ik alleen maar ervaring heb met flitsen voor macro en close-ups... niet het belichten van grotere ruimtes met groepen mensen. Maar de flitser kan wel mooi bewegingen bevriezen.
[ Voor 3% gewijzigd door leendertv op 24-10-2013 23:11 ]
OK, daar heb je gelijk in, de 12-32 heeft geen powerzoom en ook geen focusring, dat scheelt allemaal weer in de prijs.. aan de andere kant is de 14-42 van plastic en de 12-32 volgens mij van metaal.jesper86 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:00:
Maar dat is dan ook niet echt de norm, zo'n powerzoom.
als je een grote flitser hebt zou het kunnen, maar ik gebruik liever geen flits. dat oogt natuurlijker.leendertv schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:10:
qua sluitertijd:alles tot 1/25 s gaat nog wel voor mensen alles daarboven word moeilijk om niet bewogen te zijn.
[ Voor 31% gewijzigd door mrc4nl op 24-10-2013 23:21 ]
ora et labora
En niet alleen de barrel, de mount ook !WVL_KsZeN schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:18:
[...]
OK, daar heb je gelijk in, de 12-32 heeft geen powerzoom en ook geen focusring, dat scheelt allemaal weer in de prijs.. aan de andere kant is de 14-42 van plastic en de 12-32 volgens mij van metaal.
http://www.ephotozine.com...-5-6-ii-lens-review-21563
Uiteindelijk kost complexiteit denk ik toch meer dan een beetje materiaal, of een metal mount welke wss al achter bijna elke MFT lens zit.
de 14-42x heeft ook gewoon een metalen mount, net zoals de 7.5/12/14/12-50 etc..
Mijn 14-42IIR en 40-150 (oude versie) hebben een plastiek mount, mijn 2 primes hebben een metalen. Ik zou metaal verkiezen (zit tussen de oren), maar het plastiek presteert niet minder en slijt ook niet voor zover ik kan zien.
Dat is inderdaad altijd een goed punt. Sterker nog, metaal op metaal zal de camera mount waarschijnlijk doen slijten, wat met plastic waarschijnlijk vrijwel onmogelijk is. Maar ja, stel nou dat die classic legacy lenzen van 10-tallen jaren oud een plastic mount hadden .. hoeveel hadden er nu dan in de prullenbak gekund ? Terwijl de kans klein is dat lenzen van vandaag -de goedkope oninteressante kits tenminste- zolang mee zullen gaan, en dan niet vanwege slijtage, zelfs plastic niet, maar gewoon omdat er dan allang iets nieuws en beters is.
En toch, voor een complete magnesium alloy body met aluminium/metalen behuizing en lens, dan zou het toch wel raar zijn om een plastic mount te hebben. Zegmaar, het luxegevoel is zo hoog als het zwakste onderdeel.
En toch, voor een complete magnesium alloy body met aluminium/metalen behuizing en lens, dan zou het toch wel raar zijn om een plastic mount te hebben. Zegmaar, het luxegevoel is zo hoog als het zwakste onderdeel.
Daarom vierkies ik denk ik dus metaal. Simpelweg omdat het meer dat luxere gevoel geeft.
En ja, mijn kitlens is functioneel maar als ik dan een metalen lens als mijn 12mm er weer naast houd dan geeft dat toch veel meer voldoening op de een of andere manier.
Je kan het eigenlijk wel vergelijken met het rijden in een goedkope auto en het rijden in een premium automerk.
En ja, mijn kitlens is functioneel maar als ik dan een metalen lens als mijn 12mm er weer naast houd dan geeft dat toch veel meer voldoening op de een of andere manier.
Je kan het eigenlijk wel vergelijken met het rijden in een goedkope auto en het rijden in een premium automerk.
Aangezien we het over de 14-42 PZ hadden:
En nog heel veel meer plaatjes, voor als je er ook geen genoeg van krijgt.
http://www.popco.net/zboa...php?id=dica_review&no=890

En nog heel veel meer plaatjes, voor als je er ook geen genoeg van krijgt.
http://www.popco.net/zboa...php?id=dica_review&no=890

Heeft iemand hier ervaringen met de Panasonic GX1?
Zie dat de prijs vrij schappelijk is, 300 euro met lens of 330 euro voor setje met tweede accu en geheugenkaart.
Ben niet echt tevreden met m'n Panasonic TZ-30 compact, die sensor is denk ik echt te klein, dan kan ik bijna net zo goed m'n smartphone gebruiken.
(Alternatief lijkt me de Nikon D3200 ook wel aardig als instapmodel DSLR, zeker aangezien je daar voor 164 euro een aardig lichtsterke prime bij kunt kopen, maar de compactheid en het lagere gewicht van de Panasonic spreken me meer aan).
Zie dat de prijs vrij schappelijk is, 300 euro met lens of 330 euro voor setje met tweede accu en geheugenkaart.
Ben niet echt tevreden met m'n Panasonic TZ-30 compact, die sensor is denk ik echt te klein, dan kan ik bijna net zo goed m'n smartphone gebruiken.
(Alternatief lijkt me de Nikon D3200 ook wel aardig als instapmodel DSLR, zeker aangezien je daar voor 164 euro een aardig lichtsterke prime bij kunt kopen, maar de compactheid en het lagere gewicht van de Panasonic spreken me meer aan).
persoonlijk vind ik de gx1 te oud. je kan voor 300 euro denk ik beter een recentere m4/3 camera aaschaffenprOnorama2 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:42:
Heeft iemand hier ervaringen met de Panasonic GX1?
en om welke lens gaat het eigenlijk met de gx1? de 14-42 powerzoom?
ora et labora
Nee, de Powerzoom kit met de GX1 kost nu zo'n 400 Euro...
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GX1 + 14-42mm F3.5-5.6 (pancake) Zwart
Heeft heel lang rond de 600 gezeten, dus op zich best een leuke prijs.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Een D3200 is natuurlijk heeeel iets anders, en niet alleen vanwege formaat.
Misschien eerst eens onderzoeken of je liever DSLR of ILC heb, want voor beide zijn er talloze andere opties dan alleen deze twee. De GX1 is eigenlijk niet echt een handige beginnerscamera, ik denk dat een pricewatch: Olympus PEN E-PL3 + 14-42 Zwart misschien fijner is.
Anyway, zie [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6
Misschien eerst eens onderzoeken of je liever DSLR of ILC heb, want voor beide zijn er talloze andere opties dan alleen deze twee. De GX1 is eigenlijk niet echt een handige beginnerscamera, ik denk dat een pricewatch: Olympus PEN E-PL3 + 14-42 Zwart misschien fijner is.
[ Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 26-10-2013 11:37 ]
Interessante MFT lenzen van Sakar gepresenteerd.
- Kodak 8mm f/3.0 fisheye
- Kodak 25mm f/0.95
- Kodak 50mm f/1.1

Ze gaan voor $400 in de verkoop, dus ik ben benieuwd naar de kwaliteit die je hier voor terug krijgt.
- Kodak 25mm f/0.95
- Kodak 50mm f/1.1

Ze gaan voor $400 in de verkoop, dus ik ben benieuwd naar de kwaliteit die je hier voor terug krijgt.
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
Dit dus:Froggle schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 13:19:

http://www.thephoblograph...-glass-micro-four-thirds/
Ik had niet verwacht dat Kodak ook zelf met objectieven zou komen. Zijn deze AF?Froggle schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 13:19:
Interessante MFT lenzen van Sakar gepresenteerd.
- Kodak 25mm f/0.95
- Kodak 50mm f/1.1
[afbeelding]
Alleen het naamplaatje er op is Kodak, en volgens mij zijn ze MF. Concurrentie voor Samyang, SLR Magic, Voigtländer etc.
http://www.thephoblograph...o-four-thirds/#more-53492
http://www.thephoblograph...o-four-thirds/#more-53492
[ Voor 59% gewijzigd door Fiber op 26-10-2013 14:30 ]
Bedankt de prijs is zeker schappelijk maar het gebrek aan ingebouwde flitser en de sensor met "maar" 12 Mp spreken me niet zo aan. Ook neig ik meer naar Panasonic omdat ik al bekend ben met de menu's.jesper86 schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:31:
(Mijn vraag was meer gericht of iemand hier persoonlijk ervaring met de GX1 heeft, gebruikerservaringen zijn vaak veel waardevoller dan een lijst specificaties). Ik zoek wel even verder op het net.
*Er zit een flitsertje inbegrepen in de doos. En die 12MP heb ik nog niemand over horen klagen, het zijn meer gewoon de sensor 'prestaties' die het 'm doen (of niet), niet 't aantal pixels. Het is altijd nog 10MP meer dan je nodig heb voor een 1080p scherm bijvoorbeeld. Overigens waren de eerste 2 en laatste zin van mijn post veel belangrijker, de camera was maar een tip. (niet om vervelend te doen
)
GF5? ok. het is een update van de gf3 (niet veel veranderd aan de sensor) maar ik zie ze op marktplaats voor 200 euro inc lensFiber schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:09:
Nee, de Powerzoom kit met de GX1 kost nu zo'n 400 Euro...
meh die e-pl3 lijkt mij een veel betere deal. super snelle autofocus en kantelbaar scherm
[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 26-10-2013 19:49 ]
ora et labora
De 16mp sensor in de GX1 is wel een stuk beter dan de 12mp sensor die in de e-pl3 zit.jesper86 schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:31:
Ik ben bezig een schouder rig aan het bouwen om te filmen op evenementen.

Deze wil ik gebruiken op evenementen en vrachtwagen shows etc te filmen.
Ik heb nu een Sony HX100 1080p50fps 27mm F2.8 810mm F5.6 (op 35mm) prima camera en met 30x zoom. Nadelen zijn geen mic input en manual focus kan wel maar werkt zeer onprettig.
Nu wil ik een Panasonic GH3 kopen als hoofd camera. Maar ik twijfel over de lensen.
2 opties:
14mm 140mm F4-F5.8
12mm 35mm F2.8
Welke lens is beter geschikt op mijn video rig? Als ik voor de 12 35 zou gaan dan wil ik de 35 100 ooit erbij.(vrij prijzig om meteen beide lensen te halen) Dat zou de hx100 voorlopig kunnen opvangen het niet zo ver zoomen van de 12 35.
Van de 14 140 heb je nu ook een lens die op F3.5 begint is dat een betere lens dan de F4. Raar dat ze deze nu niet als kitlens aanbieden.
Beter nu een goede keus maken dan achteraf toch andere lensen halen waardoor het uiteindelijk toch duurder word. Ik ga de GH3 ook voor foto gebruiken.

Deze wil ik gebruiken op evenementen en vrachtwagen shows etc te filmen.
Ik heb nu een Sony HX100 1080p50fps 27mm F2.8 810mm F5.6 (op 35mm) prima camera en met 30x zoom. Nadelen zijn geen mic input en manual focus kan wel maar werkt zeer onprettig.
Nu wil ik een Panasonic GH3 kopen als hoofd camera. Maar ik twijfel over de lensen.
2 opties:
14mm 140mm F4-F5.8
12mm 35mm F2.8
Welke lens is beter geschikt op mijn video rig? Als ik voor de 12 35 zou gaan dan wil ik de 35 100 ooit erbij.(vrij prijzig om meteen beide lensen te halen) Dat zou de hx100 voorlopig kunnen opvangen het niet zo ver zoomen van de 12 35.
Van de 14 140 heb je nu ook een lens die op F3.5 begint is dat een betere lens dan de F4. Raar dat ze deze nu niet als kitlens aanbieden.
Beter nu een goede keus maken dan achteraf toch andere lensen halen waardoor het uiteindelijk toch duurder word. Ik ga de GH3 ook voor foto gebruiken.
NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM
De nieuwe 14-140mm zit alleen bij de G6 kit (is ook heel goed voor video, misschien ook wel gewoon goed genoeg als je niet speciaal ALL-I wil schieten). Met de GH3 release was die er nog niet, en kennelijk passen ze de kit dan niet aan, maar misschien dat een goede winkel zo vriendelijk is om tegen een kleine meerprijs de lens om te ruilen bij aankoop.
Deze vond ik erg interessant -of bevestigde in ieder geval wat ik dacht:
[YouTube: http://youtu.be/jikEUNNu67g]
En voor video-shooting moet je natuurlijk ook naar EosHD !
http://www.eoshd.com/cont...c-g6-review-the-gh2-redux
En misschien hier: (al is de startpost blijven hangen bij GH1)
Het video-dSLR hardware topic
Deze vond ik erg interessant -of bevestigde in ieder geval wat ik dacht:
[YouTube: http://youtu.be/jikEUNNu67g]
En voor video-shooting moet je natuurlijk ook naar EosHD !
http://www.eoshd.com/cont...c-g6-review-the-gh2-redux
En misschien hier: (al is de startpost blijven hangen bij GH1)
Het video-dSLR hardware topic
[ Voor 23% gewijzigd door jesper86 op 27-10-2013 12:35 ]
Om even in te haken op een "starters" M4/3 camera - je zou de E-PL3 dus wel aanraden? Ik heb jaren een DSLR gehad, maar verkocht omdat het toch te groot/zwaar was om mee te slepen. Nu begint het toch weer te kriebelen, en lijkt een M4/3 wel een goede compromis.jesper86 schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:31:
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
De E-PL3 is een prima camera, maar als je toch nog een beetje extra geld over hebt zou je toch zeker eens naar de E-PL5 moeten kijken.
Ikzelf ben begonnen met de E-PL1 en heb nu een E-P3 en geniet er elke keer weer van. Ik heb nooit een dSLR gehad maar was er wel voor in de markt totdat ik tegen m4/3 aanliep. Het is lekker licht en compact. En als ik dan bijvoorbeeld bij een weekje Barcelona mensen bezweet hun dSLR zie rondslepen ben ik elke keer gelukkig met mijn keuze.
Ikzelf ben begonnen met de E-PL1 en heb nu een E-P3 en geniet er elke keer weer van. Ik heb nooit een dSLR gehad maar was er wel voor in de markt totdat ik tegen m4/3 aanliep. Het is lekker licht en compact. En als ik dan bijvoorbeeld bij een weekje Barcelona mensen bezweet hun dSLR zie rondslepen ben ik elke keer gelukkig met mijn keuze.
Ik wil in eerste instantie niet teveel geld uitgeven, omdat ik nog niet weet of ik het vaak genoeg zal gebruiken. Wilde het een jaartje proberen met een goedkope/oudere model, en daarna een betere body te kopen.
Maar volgens jou is dat het niet waard? Prijsverschil tussen E-PL3 (€249) en E-PL5 (€599) is wel erg groot namelijk!
Geldt trouwens hetzelfde principe met m4/3 als met DSLR, dat het beter is om geld te investeren in glas dan in je body, vooral als semi-beginner?
Maar volgens jou is dat het niet waard? Prijsverschil tussen E-PL3 (€249) en E-PL5 (€599) is wel erg groot namelijk!
Geldt trouwens hetzelfde principe met m4/3 als met DSLR, dat het beter is om geld te investeren in glas dan in je body, vooral als semi-beginner?
[ Voor 18% gewijzigd door azt33 op 27-10-2013 14:01 ]
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
ja , ook omdat goed glas niet verouderd, dat gaat nog jaren mee. sensoren worden continu verbeterd.azt33 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 13:58:
Ik wil in eerste instantie niet teveel geld uitgeven, omdat ik nog niet weet of ik het vaak genoeg zal gebruiken. Wilde het een jaartje proberen met een goedkope/oudere model, en daarna een betere body te kopen.
ik heb zelf een gf3 en wil maar al te graag een nieuwe camera. gewoon omdat die op zoveel vlakken verbeterd zijn zoals:
hoger resolutie scherm, kantel scherm, snellere AF, focus peaking,ingebouwd waterpas, kortere sluitertijden (nouja in de pro body's dan die 1/8000e halen).
Op zich hij maakt mijn oude camera nog prima foto's, maar dan wel binnen bepaalde iso-grenzen(ik ga niet hoger dan iso 800) nieuwe camera's zijn nog prima te gebruiken op 1600 of zelfs 3200 dat zijn voor mij dingen die mij aanspreken.
kijk gewoon op marktplaats naar een leuke camera a 200€ of doe een bod. gf5/gf3/epl3 kies gewoon iets uit dat je bevalt.
ora et labora
Dit topic is gesloten.