Dat hangt er vanaf. Bij genoeg licht is de 14-42 helemaal niet slecht, functioneel niks mis mee bij normaal gebruik. Het punt is niet zo zeer dat de 'kwaliteit' beter is met andere lenzen (dat verschil is met DSLR groter) maar vooral dat je er meer mee kan, zoals dus de achtergrond vervagen/experimenteren met een groot diafragma, foto's maken bij weinig licht, super-groothoek, tele-lens, toy-lens, macro-lens, micro-lens, fisheye, super-tele, super lichtsterk, of fysieke verschillen zoals bouwkwaliteit, weather-sealing, een snap-to-manual focus ring etc. In dat opzicht is een kit-lens ideaal om uit te vinden wat je mist en welke kant je op wil.azt33 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 13:58:
Geldt trouwens hetzelfde principe met m4/3 als met DSLR, dat het beter is om geld te investeren in glas dan in je body, vooral als semi-beginner?
De E-PL3 is een prima camera. Ik gebruik dezelfde sensor nog steeds met zeer veel plezier.azt33 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 13:58:
Ik wil in eerste instantie niet teveel geld uitgeven, omdat ik nog niet weet of ik het vaak genoeg zal gebruiken. Wilde het een jaartje proberen met een goedkope/oudere model, en daarna een betere body te kopen.
Maar volgens jou is dat het niet waard? Prijsverschil tussen E-PL3 (€249) en E-PL5 (€599) is wel erg groot namelijk!
Ik was me er niet van bewust dat het prijsverschil nog steeds zo groot is.
Met het prijsverschil tussen deze twee modellen kan je er een erg leuke lichtsterke prime bijkopen. Bijvoorbeeld de 45mm f/1.8. Dan heb je een prachtig portretobjectief.Geldt trouwens hetzelfde principe met m4/3 als met DSLR, dat het beter is om geld te investeren in glas dan in je body, vooral als semi-beginner?
Maar ook de kitlens is (met voldoende licht) een prima ding om mee te leren en te experimenteren. Ik heb er tijdens een fotografie cursus in ieder geval plaatjes mee geschoten waar de rest van onder de indruk was.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2013 17:18 ]
200 Euro voor een tweedehands kit is eigenlijk al veel te veel... Er is tegenwoordig zoveel leuks nieuw te krijgen voor een schappelijk prijsje. Je hebt al een nieuwe GF5 kit voor 199 Euro...:
http://tweakers.net/categ...XWv55VNW2LKhafQTrtCDqc84f
http://tweakers.net/categ...XWv55VNW2LKhafQTrtCDqc84f
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dat maakt het duidelijker, dus eerst in glas investeren en daarna body upgraden. Dat is hoe ik het destijds ook met Canon had gedaan.mrc4nl schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 14:15:
[...]
ja , ook omdat goed glas niet verouderd, dat gaat nog jaren mee. sensoren worden continu verbeterd.
ik heb zelf een gf3 en wil maar al te graag een nieuwe camera. gewoon omdat die op zoveel vlakken verbeterd zijn zoals:
hoger resolutie scherm, kantel scherm, snellere AF, focus peaking,ingebouwd waterpas, kortere sluitertijden (nouja in de pro body's dan die 1/8000e halen).
Op zich hij maakt mijn oude camera nog prima foto's, maar dan wel binnen bepaalde iso-grenzen(ik ga niet hoger dan iso 800) nieuwe camera's zijn nog prima te gebruiken op 1600 of zelfs 3200 dat zijn voor mij dingen die mij aanspreken.
kijk gewoon op marktplaats naar een leuke camera a 200€ of doe een bod. gf5/gf3/epl3 kies gewoon iets uit dat je bevalt.
Ik weet min of meer al wel wat ik zoek in een lens/camera, ik ben wel benieuwd of er veel verschil is ten opzichte van DSLR en m4/3. Dat kan ik natuurlijk alleen weten door het uit te proberenjesper86 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 14:21:
[...]
Dat hangt er vanaf. Bij genoeg licht is de 14-42 helemaal niet slecht, functioneel niks mis mee bij normaal gebruik. Het punt is niet zo zeer dat de 'kwaliteit' beter is met andere lenzen (dat verschil is met DSLR groter) maar vooral dat je er meer mee kan, zoals dus de achtergrond vervagen/experimenteren met een groot diafragma, foto's maken bij weinig licht, super-groothoek, tele-lens, toy-lens, macro-lens, micro-lens, fisheye, super-tele, super lichtsterk, of fysieke verschillen zoals bouwkwaliteit, weather-sealing, een snap-to-manual focus ring etc. In dat opzicht is een kit-lens ideaal om uit te vinden wat je mist en welke kant je op wil.
Dat was inderdaad ook mijn intentie, er nog een prime bij te kopen. Dan heb ik dat in ieder geval, en body upgraden is dan wat makkelijker met de volgende generatie.Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 17:16:
[...]
De E-PL3 is een prima camera. Ik gebruik dezelfde sensor nog steeds met zeer veel plezier.
Ik was me er niet van bewust dat het prijsverschil nog steeds zo groot is.
[...]
Met het prijsverschil tussen deze twee modellen kan je er een erg leuke lichtsterke prime bijkopen. Bijvoorbeeld de 45mm f/1.8. Dan heb je een prachtig portretobjectief.
Maar ook de kitlens is (met voldoende licht) een prima ding om mee te leren en te experimenteren. Ik heb er tijdens een fotografie cursus in ieder geval plaatjes mee geschoten waar de rest van onder de indruk was.
Nog een laatste vraag, welke kitlens is beter, de 14-42 of de 12-50? Prijs is hetzelfde...
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
14-42 op een Panasonic, 12-50 op een Olympus...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik heb de knoop door gehakt en vanavond een GH3 met de 12 35 F2.8 lens opgehaald. Der zat 2e accu bij en 2 remote shutters draad en wireless en een hoya pl-cir filter. Alle dozen verpakkingen handleidingen erbij + garantie/aankoop bewijzen voor 1325 euro op marktplaats. Nu de camera maar eens leren kennen
NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM
Zo, dat is niet verkeerd!victorb schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 23:38:
Ik heb de knoop door gehakt en vanavond een GH3 met de 12 35 F2.8 lens opgehaald. Der zat 2e accu bij en 2 remote shutters draad en wireless en een hoya pl-cir filter. Alle dozen verpakkingen handleidingen erbij + garantie/aankoop bewijzen voor 1325 euro op marktplaats. Nu de camera maar eens leren kennen
Die 12-35 f2.8 kost los al bijna 900 euro, en die kit gaat voor 1850 op dit moment.
De GH3 staat bekend als één van de beste, zoniet de beste videocamera in die prijsklasse.
De IS in die 12-35mm lens is ook wel handig bij het maken van video, dus een mooi setje om mee aan de slag te gaan.
[ Voor 19% gewijzigd door AdmiralSnipe op 27-10-2013 23:58 ]
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Nou ik hou het wel bij m'n smartphone dan volgens jouw redenering.jesper86 schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 15:31:
Het is altijd nog 10MP meer dan je nodig heb voor een 1080p scherm bijvoorbeeld.
Voor nieuwe(re) electronica betaal je altijd de hoofdprijs. Ik kijk wel even na de feestdagen of de GX1 nog wat meer in prijs zakt en hak dan de knoop door. Geen haast, ik heb altijd de smartphone nog, genoeg voor een 1080p scherm
Dat mag je doen, maar dat is niet mijn redenering.prOnorama2 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 05:42:
[...]
Nou ik hou het wel bij m'n smartphone dan volgens jouw redenering.
Nog bedankt voor de tips over de zoomlens, ik denk dat het de Panasonic 45-150 gaat worden, voor 200 eu bij bol.com 
Kunnen jullie me daarnaast ook helpen met een nieuwe body? Volgens mij is mn GF3 een beetje achterhaald, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Budget is zeg max 300 eu. De volgende leken mij interessant:
Panasonic DMC-GF5 200
Panasonic DMC-G3 180
Panasonic DMC-GX1 250
Panasonic DMC-GF6 ???
Panasonic DMC-G5 300
Belangrijkste issues zijn:
-Klein formaat (mag niet veel groter zijn als GF3)
-Helder touchscreen (ik vind het scherm van de GF3 echt te wazig)
Kan iemand hier kort schetsen wat de grootste verschillen zijn tussen de modellen? Bvd!
Kunnen jullie me daarnaast ook helpen met een nieuwe body? Volgens mij is mn GF3 een beetje achterhaald, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Budget is zeg max 300 eu. De volgende leken mij interessant:
Panasonic DMC-GF5 200
Panasonic DMC-G3 180
Panasonic DMC-GX1 250
Panasonic DMC-GF6 ???
Panasonic DMC-G5 300
Belangrijkste issues zijn:
-Klein formaat (mag niet veel groter zijn als GF3)
-Helder touchscreen (ik vind het scherm van de GF3 echt te wazig)
Kan iemand hier kort schetsen wat de grootste verschillen zijn tussen de modellen? Bvd!
Je wil graag de doos erbij voor die 14,- extra ? pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 45-150mm f/4.0-5.6B.A.L. schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 14:50:
Nog bedankt voor de tips over de zoomlens, ik denk dat het de Panasonic 45-150 gaat worden, voor 200 eu bij bol.com
Erg leuk lensje.
ps. Voor de 300,- max heeft het weinig zin om te upgraden denk ik, dan kan je beter even wachten tot iets met nieuwere sensors wat betaalbaarder is. Dat geld kan je anders een mooie 45/1.8 oid voor kopen.
Of deze! pricewatch: Samyang Optics 7.5mm f/3.5 UMC Fisheye MFT zwart

[ Voor 30% gewijzigd door jesper86 op 28-10-2013 15:16 ]
Verschil tussen GF3 en GF5 is niet zo groot. G3 en G5 zijn wel een stukje groter. De GX1 is het meer 'pro' model van de GF3, wat groter, iets betere beeldkwaliteit.
Wil je compaact en kwaliteit, rek je budget dan wat op en ga voor de Olympus epm2, dan kan je eventueel ook een niet gestabiliseerde olympus lens nemen.
Wil je compaact en kwaliteit, rek je budget dan wat op en ga voor de Olympus epm2, dan kan je eventueel ook een niet gestabiliseerde olympus lens nemen.
[ Voor 12% gewijzigd door Teun_2 op 28-10-2013 15:11 ]
Ghehe, die 14 eu betaal ik wel extra voor de doos ja, en bol.com ben ik vertrouwd mee dus dat vind ik dan die 14 eu extra wel waard 
Zo'n Fisheye lijkt me ook wel gaaf ja, zit ik ook aan te denken...maar ja budgetissues
Olympus heb ik geen ervaring mee dus kijk ik minder naar dan Panasonic, bovendien is de PM2 alleen met lens verkrijgbaar die ik niet nodig heb dus ook weer gedoe...is de PM2 echt beter als die Panasonic modellen? De GX1 lijkt me bijv. wel interessant, niet echt veel groter als de GF3...GF6 lijkt me ook interessant, maar ik vind het nogal vreemd dat die zo ''moeilijk'' te krijgen is, is wel verkrijgbaar maar wordt nergens geadverteerd ofzo...wat is dat toch?
En tsja probleem is dat ik eind nov voor een jaar op reis ga en me niet tijdens mn reis nog wil bezig houden met aanschaffen van spullen, dus ik wil voor eind nov alles op orde krijgen
Zo'n Fisheye lijkt me ook wel gaaf ja, zit ik ook aan te denken...maar ja budgetissues
Olympus heb ik geen ervaring mee dus kijk ik minder naar dan Panasonic, bovendien is de PM2 alleen met lens verkrijgbaar die ik niet nodig heb dus ook weer gedoe...is de PM2 echt beter als die Panasonic modellen? De GX1 lijkt me bijv. wel interessant, niet echt veel groter als de GF3...GF6 lijkt me ook interessant, maar ik vind het nogal vreemd dat die zo ''moeilijk'' te krijgen is, is wel verkrijgbaar maar wordt nergens geadverteerd ofzo...wat is dat toch?
En tsja probleem is dat ik eind nov voor een jaar op reis ga en me niet tijdens mn reis nog wil bezig houden met aanschaffen van spullen, dus ik wil voor eind nov alles op orde krijgen
Het is niet perfect, maar hiermee krijg je wel een aardig idee van sensorprestaties.
http://www.dxomark.com/Ca...25|0/%28brand3%29/Olympus
*e-pl5 = e-pl6 = e-pm2 = e-m5
http://www.dxomark.com/Ca...25|0/%28brand3%29/Olympus
*e-pl5 = e-pl6 = e-pm2 = e-m5
Thx! Als ik het daar zie is de GX1 nou niet bijzonder veel beter als de GF3...de E-PL5 wel, maar die vind ik dan weer te duur

het is gewoon moeilijk om nu een m43 toestel met goede prestaties to kopen onder de 300 euro.
je krijgt dan gewoon een wat oudere sensor die zich niet kan meten met de huidige generatie.
enige optie is dan een NEX3, die doen het nog heel behoorlijk, ook omdat de sensor al wat groter is. maar je hebt wel een stuk minder keuze in mooi glas
je krijgt dan gewoon een wat oudere sensor die zich niet kan meten met de huidige generatie.
enige optie is dan een NEX3, die doen het nog heel behoorlijk, ook omdat de sensor al wat groter is. maar je hebt wel een stuk minder keuze in mooi glas
[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 28-10-2013 21:23 ]
ora et labora
Mmm ok. Maar het gaat mij niet eens zo zeer om de sensor. Het meest storende aan de GF3 vind ik de slechte weergave van het touchscreen, dr zijn wel camera's met een betere neem ik aan toch? En verder stel ik functies als uitklapbaar scherm, GPS of panorama oid ook wel op prijs
Wat betreft hogere ISO's (ISO800 tot 3200) is de GX1 wel echt zichtbaar beter dan de vorige generatie Panasonic 12mp sensoren (die in de zo'n beetje alle oudere m43 camera's gebruikt werd).B.A.L. schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:16:
Thx! Als ik het daar zie is de GX1 nou niet bijzonder veel beter als de GF3...de E-PL5 wel, maar die vind ik dan weer te duur
Wat mij betreft is de GX1 een hele goede instapper (of de Panasonic G3, als je graag een ingebouwde zoeker wilt).
je kan met de GX1 gerust op ISO1600 fotograferen. En ISO3200 is ook nog wel bruikbaar als je in RAW fotografeer en achteraf op de pc de ruisreductie doe.

Maar voor de prijs en wat je voor krijgt zou ik zeker de Panasonic G5 overwegen.
[ Voor 5% gewijzigd door leendertv op 28-10-2013 22:09 ]
Dat word gewoon moeilijk. niet onder 300 euro in ieder geval.Wel heb je oestellen met een zoeker zodat je minder last heb van de zon, maar met goed lcd zijn pas de recente modellen van 2012.B.A.L. schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:43:
Mmm ok. Maar het gaat mij niet eens zo zeer om de sensor. Het meest storende aan de GF3 vind ik de slechte weergave van het touchscreen, dr zijn wel camera's met een betere neem ik aan toch? En verder stel ik functies als uitklapbaar scherm, GPS of panorama oid ook wel op prijs
mijn advies:Met 400 euro gaan er opeens hele nieuwe en betere opties open.Maar ga anders eens naar een winkel en bekijk de toestellen die wij hebben genoemd. ik weet van de mediamarkt dat ze vaak wel een gf5/gf6 of epl5 hebben liggen. en kijk dan eens goed naar het lcd of jij vind dat die ook verbeterd zijn (je mag gerust je oude gf3 ernaast leggen
[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 28-10-2013 22:14 ]
ora et labora
Thx, ik ga dat maar eens doen idd!
In dat geval komen de Olympus E-PM2 en Panasonic DMC-GF6 wel binnen het budget. Jammer dat het kitsets zijn maar dan verkoop ik wel iets. De Olympus E-PL5 vind ik dan echter nog steeds te duur. De Panasonic DMC-GF6 valt ook binnen budget dan, maar die sensor lijkt dan weer niet zo denderend te zijn.
Heeft iemand deze lens hier:
pricewatch: Panasonic Lumix G Vario HD 14-140mm/F4.0-5.8 ASPH./MEGA O.I.S.
Ik heb hem op het oog ik heb de 100-300 en deze zou mijn lenzen selectie compleet maken. Alleen sigh 550 euro is wel veeeeeel geld.
Ik heb hem op het oog ik heb de 100-300 en deze zou mijn lenzen selectie compleet maken. Alleen sigh 550 euro is wel veeeeeel geld.
Er staat op dit moment eentje voor 450 op marktplaats, volgens de omschrijving zo goed als nieuw.Haas_nl schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 23:05:
Heeft iemand deze lens hier:
Misschien dat je nog iets van de prijs af kunt krijgen?
Oh, en dan nog dit:
http://www.dpreview.com/reviews/olympus-om-d-e-m1
Mooie score zeg!
[ Voor 7% gewijzigd door AdmiralSnipe op 29-10-2013 00:08 ]
Er is een nieuwere Panasonic 14-140mm. Deze is een stuk compacter, ietsje lichtsterker en scherper. Je leest er erg goede verhalen over.
Hier nog een vergelijking tussen de oude en nieuwe versie:
http://m43photo.blogspot....aller-faster-sharper.html
Gold!AdmiralSnipe schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 23:52:
Oh, en dan nog dit:
http://www.dpreview.com/reviews/olympus-om-d-e-m1
Mooie score zeg!
Misschien wel weer camera van het jaar.
Prachtig ding, helaas ver buiten mijn bereik.
Maar ik ga wel kijken als straks de 12-40 op de markt is of ik mijn 45 en 12mm primes leuk kan verkopen om dat te bekostigen.
En natuurlijk de video-review van een pagina terug.AdmiralSnipe schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 00:15:
Hier nog een vergelijking tussen de oude en nieuwe versie:
hmm goed opgemerkt dat is de oude de nieuwe :
pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 14-140mm f/3.5-5.6 Zwart
600 euro damn, en ik lees in die vergelijking dat de nieuwe lens echt veel wel beter is.
pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 14-140mm f/3.5-5.6 Zwart
600 euro damn, en ik lees in die vergelijking dat de nieuwe lens echt veel wel beter is.
Ik volg sinds een tijdje dit topic. Ik zit na een paar jaar zonder, weer eens te investeren in een goede camera. Een van de dingen die ik er mee wil doen, is autosport fotografie. Dit ging vroeger op mijn DSLR als volgt: servo a/f aan, burstmode aan, stabilisatie uit en meetrekken maar. De camera wist de focus op die snelle dingen perfect vast te houden. Betrof trouwens een middensegment Canon met 70-200L objectief.
Wat ik opmaak uit dit topic is dat de m4/3 techniek qua autofocus nog niet op dat punt is aanbeland. Is het inderdaad correct om te stellen dat voor autosport fotografie, m4/3 er nog niet voor geschikt is? Of is dat te kort door de bocht? En gezien de snelle ontwikkelingen op dat vlak, zit het er mogelijk wel aan te komen.
Het enige wat ik echt he-le-maal niets vindt, is meetrekken zonder een zoeker aan je oog, camera een halve meter voor je gezicht houden dus. Zou wel iets zijn waar ik op moet letten, of aan moet wennen misschien. Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat ik opmaak uit dit topic is dat de m4/3 techniek qua autofocus nog niet op dat punt is aanbeland. Is het inderdaad correct om te stellen dat voor autosport fotografie, m4/3 er nog niet voor geschikt is? Of is dat te kort door de bocht? En gezien de snelle ontwikkelingen op dat vlak, zit het er mogelijk wel aan te komen.
Het enige wat ik echt he-le-maal niets vindt, is meetrekken zonder een zoeker aan je oog, camera een halve meter voor je gezicht houden dus. Zou wel iets zijn waar ik op moet letten, of aan moet wennen misschien. Heeft iemand hier ervaring mee?
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Is een ding van vroeger, ik quote letterlijk uit een gh3 review:
"AF is incredibly quick, we’re talking phase-detect beating, Nikon D3 beating in terms of speed and accuracy in stills mode."
"AF is incredibly quick, we’re talking phase-detect beating, Nikon D3 beating in terms of speed and accuracy in stills mode."
De nieuwe Olympus E-M1 schijnt het ook niet verkeerd te doen met tracking.
Een generatie terug liepen M4/3 camera's hiermee wel achter op DSLR's maar dat verschil lijkt steeds kleiner te worden.
The tracking system, can be a little reluctant to lock-on to a subject (such that we doubt it will achieve a lock in time to catch most fast-occuring events). Once locked the camera will attempt to re-focus with the subject but the results we got were pretty hit-and-miss, with the camera frequently refocusing onto the background or not keeping-up with the subject. On the plus side, when used in video, the camera is pretty restrained about re-focusing, so your footage is rarely undermined by unpleasant wobbly focus (though it will tend to shimmer in and out of focus if your subject stays still).
Ultimately, for stills, the continuous autofocus, while better than most older mirrorless cameras, still isn't up to DSLR standards and certainly isn't appropriate for video work if the output quality is particularly important.
Wat jij hebt gelezen gaat waarschijnlijk over AF bij niet bewegende objecten, dan schijnt de AF wel snel te zijn.
Een generatie terug liepen M4/3 camera's hiermee wel achter op DSLR's maar dat verschil lijkt steeds kleiner te worden.
In de review op dpreview wordt trouwens het volgende gezegd over de GH3 autofocus:Bever! schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:14:
Is een ding van vroeger, ik quote letterlijk uit een gh3 review:
The tracking system, can be a little reluctant to lock-on to a subject (such that we doubt it will achieve a lock in time to catch most fast-occuring events). Once locked the camera will attempt to re-focus with the subject but the results we got were pretty hit-and-miss, with the camera frequently refocusing onto the background or not keeping-up with the subject. On the plus side, when used in video, the camera is pretty restrained about re-focusing, so your footage is rarely undermined by unpleasant wobbly focus (though it will tend to shimmer in and out of focus if your subject stays still).
Ultimately, for stills, the continuous autofocus, while better than most older mirrorless cameras, still isn't up to DSLR standards and certainly isn't appropriate for video work if the output quality is particularly important.
Wat jij hebt gelezen gaat waarschijnlijk over AF bij niet bewegende objecten, dan schijnt de AF wel snel te zijn.
[ Voor 77% gewijzigd door AdmiralSnipe op 30-10-2013 16:24 ]
Als er geen tracking aan te pas komt is de AF zelfs veel sneller dan wat dan ook voor DSLR, maar inderdaad met de E-M1 komt de tracking ook aardig op gang of is gewoon opgelost (heb het niet zelf geprobeerd). In ieder geval beter dan een instap-DSLR, en sommige zeggen (ming thein) hij kan gewoon tippen aan een Nikon D4.
Heb nu nog een E-P1, wil voor de komende vakantie in Januari m'n M4/3 upgraden. Is de E-M5 een goede keuze? Vind het grotere formaat fijn, heb ook nog een E-PM1 als klein broertje 
Mijn vriendin zit nu in Canada, waar ze de E-M5 omgerekend voor 625 EUR kan meenemen (body). 12-50 kit lens is ongeveer 200 EUR extra, is dit de moeite waard - of beter iets bijleggen voor betere lens in dezelfde range?
Mijn vriendin zit nu in Canada, waar ze de E-M5 omgerekend voor 625 EUR kan meenemen (body). 12-50 kit lens is ongeveer 200 EUR extra, is dit de moeite waard - of beter iets bijleggen voor betere lens in dezelfde range?
Verwijderd
Je hebt neem ik aan toch al iets bij die E-P1 en E-PM1? Dan zou ik zeker geen 200 euro over hebben voor een kitlens, ook niet voor weathersealing.
Ja - maar de standaard 1st gen 14/42 en 17mm 2.8, dus niet de beste lenzen, plus wat MF lenzen. Geef dan ook liever wat meer uit voor een goede lens.
De 12-50 heeft een heel mooi bereik (24-100mm equivalent!), en maakt de weather-sealing van de E-M5 bovendien af. Zonder weersbestendige lens heb je ook niks aan de weersbestendige camera ... dus hoort er eigenlijk wel bij. Het grote nadeel van die lens is dat hij een kleine maximum diafragma heeft, maar bij goed licht natuurlijk geen probleem.
Zo te zien betaal je hier ook gewoon nog zo'n €200 extra.
http://tweakers.net/product/303325/olympus-e-m5/
En de AF is natuurlijk wel bliksemsnel vergeleken met de 1st gen 14-42 !
Zo te zien betaal je hier ook gewoon nog zo'n €200 extra.
http://tweakers.net/product/303325/olympus-e-m5/
En de AF is natuurlijk wel bliksemsnel vergeleken met de 1st gen 14-42 !
[ Voor 8% gewijzigd door jesper86 op 30-10-2013 21:12 ]
OM-D E-M1 review van DPReview: http://www.dpreview.com/reviews/olympus-om-d-e-m1/
De E-M1 krijgt de "Gold Award".
De E-M1 krijgt de "Gold Award".
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Ik kan dit 100% beamen voor alle recente M43 camera's.AdmiralSnipe schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:20:
De nieuwe Olympus E-M1 schijnt het ook niet verkeerd te doen met tracking.
[...]
In de review op dpreview wordt trouwens het volgende gezegd over de GH3 autofocus:
Met de opmerking dat ook in schemerachtige omstandigheden de AF van M43 nog lang niet op DSLR niveau zit. Extra complicerende factor is dat een DSLR vaak geen lock krijgt, maar een M43 denkt een focus gevonden te hebben terwijl dat niet is. Hij blijft dus vaak niet hunten tot er focuslock is, maar heeft ver daarvoor al afgedrukt op een onscherp beeld.
Na mijn overstap van Canon DSLR naar Panasonic G5 is dat (met zeer grote stip) de grootste ergernis.
Hele uitgebreide OMD-EM5 vs GX7 review: http://tysonrobichaudphot...n-round-1-ibis-evfs-lcds/
Heel opvallend is hoe goed de IBIS van de GX7 is.
Lijkt het bij stilstaande onderwerpen (dus als je geen panning doet, waarbij de 5axis stabilisatie meer voordeel zou kunnen geven) beter te zijn dan de EM5????
In de serie testfoto's met de m.Zuiko 75mm doet de GX7 het beter dan de OMD EM5!
Lijkt het bij stilstaande onderwerpen (dus als je geen panning doet, waarbij de 5axis stabilisatie meer voordeel zou kunnen geven) beter te zijn dan de EM5????
In de serie testfoto's met de m.Zuiko 75mm doet de GX7 het beter dan de OMD EM5!
Hunten had ik ook nooit echt last van, die 70-200L focust zo debiel snel, dat ik moeilijk kan geloven dat een ander systeem dat makkelijk nog sneller kan. En op zo'n voorbijrazende LMP1 auto gewoon de focus continu vast blijven houden, dat is wat ik zoek.
Ik ga binnenkort eens wat camera's proberen. Op zich zoek ik vooral een camera waarmee we voor 90% naast het circuit zullen schieten, maar als ik dan toch geld uit geef, dan voor die 10% aan circuitdagen ook maar gelijk wat plezier aan beleven toch?
Ik ga binnenkort eens wat camera's proberen. Op zich zoek ik vooral een camera waarmee we voor 90% naast het circuit zullen schieten, maar als ik dan toch geld uit geef, dan voor die 10% aan circuitdagen ook maar gelijk wat plezier aan beleven toch?
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Ik denk toch dat er iets mis is met de fotograaf of zijn lens of body. Want zelf heb ik een Omd E-M5 en o.a. een 75mm zuiko. Die is veel en veel scherper dan hier in de afbeeldingen gesuggereerd wordt.leendertv schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 20:16:
Hele uitgebreide OMD-EM5 vs GX7 review: http://tysonrobichaudphot...n-round-1-ibis-evfs-lcds/
Beetje misleidend als ik het zo mag zien.
Bekijk de auto tests eens van de E-M5 icm de 75mm. Die reviews zijn lovend. Meest scherpte lens at that time. De voorbeelden zoals je in het bovenstaande linkje ziet zijn kwalitatief ook haalbaar met menig kitlensje..
Met andere woorden. Ik geloof er geen hout van en vind de test niet kloppen met wat ik in de werkelijkheid ervaar.
Verwijderd
Het gaat om de IBIS he? Niet om de scherpte van de lens an sich.
BeQuietAndDrive: http://www.digifotopro.nl/content/preview-olympus-om-d-e-m1
BeQuietAndDrive: http://www.digifotopro.nl/content/preview-olympus-om-d-e-m1
Micro Four Thirds-objectieven maken gebruik van contrast-AF met 81 scherpstelpunten, maar als je tracking-focus gebruikt worden ook de fasedetectiepixels ingezet.
Precies het gaat er in de test om dat je uit hand kan fotograferen met de m.Zuiko 75mm met sluitertijden als 1/3sec!!!
En als dit met de GX7 scherpe beelden oplevert doet de IBIS het heel goed!
En als dit met de GX7 scherpe beelden oplevert doet de IBIS het heel goed!
ik ben ook nog steeds aan het twijfelen over de vervanger van mijn gf2 met behoud van mijn 14mm.
nu ik de artikelen hierboven heb gelezen over de focus precisie van de m43s, en de context die BeQuietAndDrive aanhaalt wbt auto fotografie/video, en ik ook wel heb gemerkt met mijn gf2 dat die snel voorbij rijdende autos niet in focus krijgt op tijd, dat ik dan toch maar voor bv een Samsung nx1000 met grotere sensor moet kiezen? of een nex5.
ik stond voor 80% om de keuze voor de Panasonic G3 te maken, maar ik ben nog steeds afwachtend/afwegend t.o.v. van bv een nex of nx1000
zie bijvoorbeeld deze video met de Samsung nx1000:
YouTube: honda nc700x shots with samsung nx1000
nu ik de artikelen hierboven heb gelezen over de focus precisie van de m43s, en de context die BeQuietAndDrive aanhaalt wbt auto fotografie/video, en ik ook wel heb gemerkt met mijn gf2 dat die snel voorbij rijdende autos niet in focus krijgt op tijd, dat ik dan toch maar voor bv een Samsung nx1000 met grotere sensor moet kiezen? of een nex5.
ik stond voor 80% om de keuze voor de Panasonic G3 te maken, maar ik ben nog steeds afwachtend/afwegend t.o.v. van bv een nex of nx1000
zie bijvoorbeeld deze video met de Samsung nx1000:
YouTube: honda nc700x shots with samsung nx1000
Verwijderd
Die logica ontgaat me even. Als je fantastische tracking-focus wil en die niet hebt bij je mirrorless camera, ga je vervolgens kijken naar een ander mirrorless camerasysteem die hetzelfde probleem zal hebben?
Zijn logica: hoe groter de sensor, hoe beter de AF prestaties.... althans, zo lees ik het.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Je 14mm past sowieso al niet op een N(E)X...tool_time schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 11:54:
ik ben ook nog steeds aan het twijfelen over de vervanger van mijn gf2 met behoud van mijn 14mm...
Ik denk dat je wel blij gaat worden van een GX7...
De G5 heeft nog een focussysteem van de oudere generatie, namelijk enkel contrast AF.Hoppa! schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 14:07:
[...]
Ik kan dit 100% beamen voor alle recente M43 camera's.
Met de opmerking dat ook in schemerachtige omstandigheden de AF van M43 nog lang niet op DSLR niveau zit. Extra complicerende factor is dat een DSLR vaak geen lock krijgt, maar een M43 denkt een focus gevonden te hebben terwijl dat niet is. Hij blijft dus vaak niet hunten tot er focuslock is, maar heeft ver daarvoor al afgedrukt op een onscherp beeld.
Na mijn overstap van Canon DSLR naar Panasonic G5 is dat (met zeer grote stip) de grootste ergernis.
Wat ik me afvraag over die nieuwe on-sensor PDAF sensoren, is of die veen vlot met een focus assist op een flitser overweg kunnen als een dslr. De focusassist in combinatie met contrast-detectie werkt gewoon niet, of heeeeeeel erg slecht.
Ik denk dat het omgekeerde eerder opgaat.Universal Creations schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 12:29:
Zijn logica: hoe groter de sensor, hoe beter de AF prestaties.... althans, zo lees ik het.
De Nikon 1 heeft geweldige AF prestaties en de kleinste sensor. Daarna m4/3 (met de E-M1 als best denk ik) met een iets grotere sensor. NX, EOS M en NEX hebben dan weer een iets grotere sensor maar komen qua AF na m4/3 en Nikon 1.
Ik denk dat DSLR's heel snel focus kunnen bepalen, maar dat de lenzen de boel vertragen. Dus dat het lang duurt (verschilt natuurlijk ook per lens) voordat ze op hun focuspunt zijn.Mijn bevindingen met de Sony A56 +kitlens was dat ie echt TRAAG was. BZZZZZZZZZZZZZZ *bieb* .als je die naast de epl5 met 14-42 II van olympus legt, lijkt het verschil nog groter
Als je veel aan sportfotografie doet kan ik het goed indenken dat je liever PDAF hebt. Bij snelle bewegende beelden kan contrast detecie niet goed bepalen of iets in focus is en vaak ligt het focuspunt dan alweer op een andere plek.Maar een voordeel van contrast detectie is dat je niets hoeft aan te passen met micro adjustment. ze zijn consistenter. Ik heb heel weinig missers met de 14mm f2.5. (heel af en toe nog wel!)
@teun focus assist werkt prima op mn gf3. in een volledig donkere kamer kan ik gewoon focussen omdat het focus lampje dan even brandt.Het gaat niet werken met voorwerpen van 20 meter verderop, maar voor dichtbij:T werkt prima
ik weet zeker dat in het donker dat je ook problemen gaat krijgen met de gemiddelde dslr (zonder externe hulp van een flitser oid)
Ik heb het net even getest in mijn verduisterde camera door to focussen op een zwarte kastdeur. werkte prima.
Als je veel aan sportfotografie doet kan ik het goed indenken dat je liever PDAF hebt. Bij snelle bewegende beelden kan contrast detecie niet goed bepalen of iets in focus is en vaak ligt het focuspunt dan alweer op een andere plek.Maar een voordeel van contrast detectie is dat je niets hoeft aan te passen met micro adjustment. ze zijn consistenter. Ik heb heel weinig missers met de 14mm f2.5. (heel af en toe nog wel!)
@teun focus assist werkt prima op mn gf3. in een volledig donkere kamer kan ik gewoon focussen omdat het focus lampje dan even brandt.Het gaat niet werken met voorwerpen van 20 meter verderop, maar voor dichtbij:T werkt prima
ik weet zeker dat in het donker dat je ook problemen gaat krijgen met de gemiddelde dslr (zonder externe hulp van een flitser oid)
Ik heb het net even getest in mijn verduisterde camera door to focussen op een zwarte kastdeur. werkte prima.
ora et labora
Als je een m43 lens gebruikt op de E-M1 wordt PDAF ook alleen gebruikt bij Continuous-AF.
Dus inderdaad alleen relevant als je bewegende onderwerpen wil fotograferen (bijvoorbeeld sportfotografie).
Voor Single-AF wordt altijd CDAF gebruikt net zoals alle andere m43 camera's.
Single-AF is op de huidige m43 camera's met CDAF minstens zo snel als een DLSR maar wel veel betrouwbaarder.
Voordeel van CDAF is dat je nooit last heb van Back- en front-focus.
Bij DSLR's met kun je daar behoorlijk last van hebben.
Met PDAF weet de camera precies op welk punt hij moet scherpstellen dus kan er in één stap naar toe.
Met CDAF weet de camera dit niet en is het dus een soort trial and error. Steeds kleine stapjes totdat de scherpte op de juiste plek zit.
CDAF zal met steeds sterkere processoren ook steeds sneller worden. Dus wellicht over een paar jaar ook snel genoeg voor sportfotografie?
Dus inderdaad alleen relevant als je bewegende onderwerpen wil fotograferen (bijvoorbeeld sportfotografie).
Voor Single-AF wordt altijd CDAF gebruikt net zoals alle andere m43 camera's.
Single-AF is op de huidige m43 camera's met CDAF minstens zo snel als een DLSR maar wel veel betrouwbaarder.
Voordeel van CDAF is dat je nooit last heb van Back- en front-focus.
Bij DSLR's met kun je daar behoorlijk last van hebben.
Met PDAF weet de camera precies op welk punt hij moet scherpstellen dus kan er in één stap naar toe.
Met CDAF weet de camera dit niet en is het dus een soort trial and error. Steeds kleine stapjes totdat de scherpte op de juiste plek zit.
CDAF zal met steeds sterkere processoren ook steeds sneller worden. Dus wellicht over een paar jaar ook snel genoeg voor sportfotografie?
Ja mooi, ik ging gister naar Mediamarkt Den Haag om camera's te vergelijken, hebben ze welgeteld 0 m4/3 camera's op voorraadmrc4nl schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 22:12:
[...]
Dat word gewoon moeilijk. niet onder 300 euro in ieder geval.Wel heb je oestellen met een zoeker zodat je minder last heb van de zon, maar met goed lcd zijn pas de recente modellen van 2012.
mijn advies:Met 400 euro gaan er opeens hele nieuwe en betere opties open.Maar ga anders eens naar een winkel en bekijk de toestellen die wij hebben genoemd. ik weet van de mediamarkt dat ze vaak wel een gf5/gf6 of epl5 hebben liggen. en kijk dan eens goed naar het lcd of jij vind dat die ook verbeterd zijn (je mag gerust je oude gf3 ernaast leggen
Weet iemand nog een andere winkel waar ik eens langs kan gaan om m4/3 body's te vergelijken? Een andere Mediamarkt wellicht?
mmm tja. ik kom bij verschillende mm zoals rotterdam utrecht groningen assen. en allemaal hebben ze er wat staan. is saturn een optie?B.A.L. schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 18:33:
[...]
Ja mooi, ik ging gister naar Mediamarkt Den Haag om camera's te vergelijken, hebben ze welgeteld - m4/3 camera's op voorraad...geen Panasonic, geen Olympus, en kon ook nog wel even zo blijven omdat er niet heel veel vraag naar was, aldus de verkoper
Weet iemand nog een andere winkel waar ik eens langs kan gaan om m4/3 body's te vergelijken? Een andere Mediamarkt wellicht?
Geen idee. bel ze maandag (of vandaag nog op) of ze wat hebben. regio hoofdorp ben ik nog niet geweestB.A.L. schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 18:44:
Mmm dat is allemaal behoorlijk uit de route. Als ik zo even gauw kijk zijn Media Markt Cruqius en Saturn Hoofddorp nog wel een optie. Weet jij toevallig of die een goede voorraad MFT hebben?
[ Voor 24% gewijzigd door mrc4nl op 02-11-2013 18:50 ]
ora et labora
Mmm dat is allemaal behoorlijk uit de route. Als ik zo even gauw kijk zijn Media Markt Cruqius en Saturn Hoofddorp nog wel een optie. Weet jij toevallig of die een goede voorraad MFT hebben?
ja vooral bij ons daar hebben ze alleen Nikon en paar zwaar overpriced lenzen.Verwijderd schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 19:03:
De plaatselijke fotospeciaalzaak heeft vaak een groter aanbod aan m4/3 dan de MM en S.
Trouwens review van de om-d e-m1
YouTube: Olympus OM-D E-M1 Hands-on Review
[ Voor 19% gewijzigd door Haas_nl op 02-11-2013 19:09 ]
Dat is balen. Als ik de nieuwste Olympus producten wil zien ga ik altijd naar de plaatselijke fotospeciaalzaak, daar hebben ze het dan meestal wel. Van geruchten en dergelijke weten ze dan wel weer helemaal niets. Ze kennen een product pas als het bij hun in het bestelsysteem staat zeg maar.Haas_nl schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 19:06:
[...]
ja vooral bij ons daar hebben ze alleen Nikon en paar zwaar overpriced lenzen.
Trouwens review van de om-d e-m1
YouTube: Olympus OM-D E-M1 Hands-on Review
Verwijderd schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 12:27:
Die logica ontgaat me even. Als je fantastische tracking-focus wil en die niet hebt bij je mirrorless camera, ga je vervolgens kijken naar een ander mirrorless camerasysteem die hetzelfde probleem zal hebben?
ik zat inderdaad te denken dat een dslr like sensor zoals de nex en samsung beter presteren met dat soort doeleinden. (maar het blijven idd mirrorless cameras) dus zoals ik begrijp niet significant veel uitmaakt?Universal Creations schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 12:29:
kort gezegd/gevraagd een dslr zal beter bewegende beelden filmen dan een m43?
Qua filmen niet. Fotograferen over het algemeen wel.
Als je wil filmen kan je het goed een Panasonic GH3 overwegen of een oude GH2.
Als je wil filmen kan je het goed een Panasonic GH3 overwegen of een oude GH2.
ik zou wel willen,maar dat gaat mij qua prijs te gek worden, het blijft een 2 e camera voor mij, en zelfs tweedehands gaat een gh2 nog voor minimaal 3 a 400 euro.
@B.A.L. : vlakbij mediamarkt Den Haag zit Hafo : www.hafo.nl , ze hebben veel keuze in m43 camera's. De GX7 ligt bijvoorbeeld al in de vitrine.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
De Mediamarkt in Rotterdam loopt minstens een jaar achter wat betreft m43 camera's.
Ze verkopen ze liever niet lijkt wel.
De adviezen die je er krijgt zijn ook niet veel waard.
[ Voor 36% gewijzigd door leendertv op 02-11-2013 23:04 ]
Gek, het focuslampje van de ep3 (met volgens mij dezelfde sensor + focus) doet dat echt heel slecht. Wat dat betreft mis ik de fuji s5 met nikon sb 700/metz 48 wel. Dat was echt evengoed als in superveel lichtmrc4nl schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 17:14:
Ik denk dat DSLR's heel snel focus kunnen bepalen, maar dat de lenzen de boel vertragen. Dus dat het lang duurt (verschilt natuurlijk ook per lens) voordat ze op hun focuspunt zijn.Mijn bevindingen met de Sony A56 +kitlens was dat ie echt TRAAG was. BZZZZZZZZZZZZZZ *bieb* .als je die naast de epl5 met 14-42 II van olympus legt, lijkt het verschil nog groter
Dat heb ik ook meegemaakt bij andere filialen. In Deventer en Arnhem kon ik de afgelopen zomer ook geen recente m4/3 modellen vinden. Het waren allemaal modellen van 1 of 2 jaar geleden (of ouder).leendertv schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 23:03:
De Mediamarkt in Rotterdam loopt minstens een jaar achter wat betreft m43 camera's.
In Deventer kom ik regelmatig en daar is het echt te triest voor woorden qua systeemcamera's. Echt oud spul (de E-PL3 generatie zeg maar) voor een vrij hoge prijs. Ik snap werkelijk waar niet wat ze bezield daar. Maar als je dan toch in Deventer bent, ga ook eens langs Foto Hekkert. Ook wel oude spullen, maar ook het nieuwste van het nieuwste.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2013 11:43 ]
Olympus werkt met vaste prijzen, MediaMarkt kan/mag daar niet (veel) onder zitten dus niet interessant voor ze omdat ze niet een echt lagere prijs kunnen garanderen. Althans, dat is mijn theorie.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Dat is geen excuus om zo'n verouderd en belabberd aanbod te hebben van Sony, Pentax, Panasonic en Olympus (maar ook het aanbod van Canikon is verouderd). Eigenlijk het enige wat ze echt up to dat hebben is Samsung en dat staat op een aparte Samsung stelling.amphora schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:48:
Olympus werkt met vaste prijzen, MediaMarkt kan/mag daar niet (veel) onder zitten dus niet interessant voor ze omdat ze niet een echt lagere prijs kunnen garanderen. Althans, dat is mijn theorie.
Tot mijn verrassing hadden ze bij MM Bijlmer Arena, waar ik vorige week even binnenliep (kopen daar doe ik allang niet meer...ik ben toch niet gek) de Panasonic GX7, de Fuji X-E1, en aardig wat nieuw spul van Olympus. Had ik lange tijd niet meegemaakt.
Misschien komt het ook doordat, wat nu m4/3 is, een niet al te gelukkige start had met 4/3. Wie wilde er nu gezien worden met een E510? En voor P&S spul had je genoeg andere opties. De wet van de vertraging zorgt ervoor dat het nu pas tot het grote publiek doordring dat m4/3 goed is. En dat is toch de winstgevende doelgroep van MM
Misschien komt het ook doordat, wat nu m4/3 is, een niet al te gelukkige start had met 4/3. Wie wilde er nu gezien worden met een E510? En voor P&S spul had je genoeg andere opties. De wet van de vertraging zorgt ervoor dat het nu pas tot het grote publiek doordring dat m4/3 goed is. En dat is toch de winstgevende doelgroep van MM
Media Markt antwerpen heeft een vrij groot aanbod m43, vaak met prijzen of onder de PW, of er ver boven. Ze kunnen sowieso wel zo goed als alles bestellen.
[ Voor 19% gewijzigd door Teun_2 op 04-11-2013 12:34 ]
Best kans dat Samsung dat zelf bijhoudt met een gunstige betalingsregeling voor de inkoop van Mediamarkt. Dus Samsung koopt daar gewoon vitrine ruimte.Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:51:
[...] Eigenlijk het enige wat ze echt up to date hebben is Samsung en dat staat op een aparte Samsung stelling.

Is het het waard om de gf5 met pz 14-42 te nemen boven de oude 14-42?
De gf5 met x lens is rond 350€, de gf5 met k lens is 230€
Het geheel wordt wat compacter en een powerzoomlens (die kleine) is makkelijker om te zoomen tijdens het filmen. Aan de andere kant vinden veel mensen een powerzoom wat langzamer werken dan gewoon handmatig aan de lens draaien voor zoomen. Qua optische kwaliteit zal het volgens mij niet veel schelen.JuliandeB schreef op woensdag 06 november 2013 @ 08:17:
Is het het waard om de gf5 met pz 14-42 te nemen boven de oude 14-42?
Het is meer gewoon een andere optie dan een 'nieuwe'. Ikzelf *haat* powerzoom, doe mij maar de gewone (waar trouwens ook wel echt een nieuwe van is, de 14-42 II). Maar je hebt met de PZ wel relatief voordelig de kleinste m4/3 die je kan krijgen voor die prijs, anders kom je aan de nieuwe GM1, maar die kost het dubbele. 
Hoe kom je trouwens bij 230,- ik zie 199,-
http://tweakers.net/product/308349/panasonic-lumix-dmc-gf5k/
De 350,- klopt inderdaad.
http://tweakers.net/product/308347/panasonic-lumix-dmc-gf5x/
[ Voor 36% gewijzigd door jesper86 op 06-11-2013 11:05 ]
Ik heb ook de nieuwe Panasonic 14-42mm II lens.
Ik gebruik deze op de Panasonic G3.
Ben er erg tevreden mee. Optisch goed, best compact en goede bouwkwaliteit.
Zie: http://www.dxomark.com/Le...and3)/Olympus/(camera3)/0
En kijk dan eens bij 'scherpte'
Ik gebruik deze op de Panasonic G3.
Ben er erg tevreden mee. Optisch goed, best compact en goede bouwkwaliteit.
Zie: http://www.dxomark.com/Le...and3)/Olympus/(camera3)/0
En kijk dan eens bij 'scherpte'
[ Voor 42% gewijzigd door leendertv op 06-11-2013 11:11 ]
Gister de Panasonic 45-150 zoomlens ontvangen, en gelijk even mee gespeeld. Mooi, stevig compact ding, handig in gebruik. Het zoombereik (150mm) viel mij in de praktijk toch wat tegen, ik had gedacht dat het verder zou inzoomen, maar het gaat op vakantie zeker nuttig zijn. Ik kreeg met weinig licht in de woonkamer niet echt scherpre foto's, maar volgens mij moet ik gewoon een beetje meer oefenen ermee; als iemand nog tips heeft dan houd ik me aanbevolen!
Sluitertijd bij zoomen op 150mm op max op 400ste houden , anders gaat het niet lukken uit de losse hand .
1/150 was toch de gouden regel?. crop doet er niet toe:het gaat om verschuivingramrodwillem schreef op woensdag 06 november 2013 @ 16:00:
Sluitertijd bij zoomen op 150mm op max op 400ste houden , anders gaat het niet lukken uit de losse hand .
ora et labora
Aardig artikel:
http://www.43rumors.com/m...t-post-by-lindsay-dobson/
http://www.43rumors.com/m...t-post-by-lindsay-dobson/
Crop doet er wel degelijk toe. Dus 1/300 zou dan de vuistregel zijn bij een ongestabiliseerde lens.mrc4nl schreef op woensdag 06 november 2013 @ 16:10:
1/150 was toch de gouden regel?. crop doet er niet toe:het gaat om verschuiving
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
ik kom bij 230,-€ omdat dat de goedkoopste zwarte isjesper86 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 10:44:
laat maar prijs is veranderd
[ Voor 32% gewijzigd door JuliandeB op 06-11-2013 16:38 ]
En dat verschuift dus twee keer zo hard als je er twee keer zo dicht op zit. What you see is what you get. 1/300 minimum dus met 150mm, exclusief beeldstabilisatie.mrc4nl schreef op woensdag 06 november 2013 @ 16:10:
[...]
1/150 was toch de gouden regel?. crop doet er niet toe:het gaat om verschuiving
je formuleert het een beetje raar maar goed ik begrijp dat ik fout zat.jesper86 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 16:33:
[...]
En dat verschuift dus twee keer zo hard als je er twee keer zo dicht op zit. What you see is what you get. 1/300 minimum dus met 150mm, exclusief beeldstabilisatie.
elke verschuiving zie je 2x zoveel terug dus
ora et labora
Nog een ding: de originele panasonic 14-42mm kost inclusief de gf5 200€
als ik een gf5 body combineer met de nieuwe panasonic 14-42mm II kost het 250€
zit er nog een verschil behalve compactheid tussen die twee lenzen?
als ik een gf5 body combineer met de nieuwe panasonic 14-42mm II kost het 250€
zit er nog een verschil behalve compactheid tussen die twee lenzen?
De nieuwe is ook van betere bouwkwaliteit en ziet er niet zo plastic uit. Luxere uitstraling/gevoel.
Zoomen gaat ook veel vloeiender.
Maar hij is ook optisch beter.
De nieuwe is vooral beter helemaal uitgezoomd (14mm) en helemaal ingezoomd (42mm).
In het middenbereik maakt het niet zoveel uit.
En de nieuwe is zo ontworpen dat deze het beste presteert met wijd open diafragma. De oude moet je het diafragma wat "dichtknijpen" voor de optimale scherpte.
En voor m43 lenzen vind ik het wel belangrijk dat ze wijd open goed presteren.
Maat de compactheid is voor mij wel het belangrijkst.
Zoomen gaat ook veel vloeiender.
Maar hij is ook optisch beter.
De nieuwe is vooral beter helemaal uitgezoomd (14mm) en helemaal ingezoomd (42mm).
In het middenbereik maakt het niet zoveel uit.
En de nieuwe is zo ontworpen dat deze het beste presteert met wijd open diafragma. De oude moet je het diafragma wat "dichtknijpen" voor de optimale scherpte.
En voor m43 lenzen vind ik het wel belangrijk dat ze wijd open goed presteren.
Maat de compactheid is voor mij wel het belangrijkst.
[ Voor 5% gewijzigd door leendertv op 06-11-2013 20:27 ]
Heel leuk lensje!B.A.L. schreef op woensdag 06 november 2013 @ 14:51:
Gister de Panasonic 45-150 zoomlens ontvangen, en gelijk even mee gespeeld. Mooi, stevig compact ding, handig in gebruik. Het zoombereik (150mm) viel mij in de praktijk toch wat tegen, ik had gedacht dat het verder zou inzoomen, maar het gaat op vakantie zeker nuttig zijn. Ik kreeg met weinig licht in de woonkamer niet echt scherpre foto's, maar volgens mij moet ik gewoon een beetje meer oefenen ermee; als iemand nog tips heeft dan houd ik me aanbevolen!
Lekker compact ook voor dit bereik en optisch ook goed.
Weinig licht in combinatie met een telelens is best lastig inderdaad.
Je moet dus echt je sluitertijd in de gaten houden.
Volgens de reviews kun je op 150mm tot ongeveer 1/40sec uit de hand fotografen en nog scherpe foto's krijgen. Dus de beeldstabilisatie best effectief.
Ik hou zo'n beetje aan dat ik tot ongeveer de helft van de brandpuntafstand ga )afgerond naar beneden) met uit de hand fotograferen. Dan zit je zeker veilig. Dus op 150mm tot ongeveer 1/70sec, op 45mm tot ongeveer 1/20sec
Je kunt met deze lens trouwens ook leuk macro fotografie doen.
In combinatie met de Raynox DCR150.
Kun je voor weinig geld hoge kwaliteit macro foto's maken zonder dat je een extra macro lens mee moet dragen.
[ Voor 8% gewijzigd door leendertv op 06-11-2013 20:50 ]
Ah i see. Goede deal hoor.JuliandeB schreef op woensdag 06 november 2013 @ 16:33:
[...]
ik kom bij 230,-€ omdat dat de goedkoopste zwarte is
laat maar prijs is veranderd
Jow thx voor de tips! Ik ga maar even oefenen met ingezoomed uit de hand schieten, die richtlijnen gaan vast van pas komenleendertv schreef op woensdag 06 november 2013 @ 20:40:
[...]
Heel leuk lensje!
Lekker compact ook voor dit bereik en optisch ook goed.
Weinig licht in combinatie met een telelens is best lastig inderdaad.
Je moet dus echt je sluitertijd in de gaten houden.
Volgens de reviews kun je op 150mm tot ongeveer 1/40sec uit de hand fotografen en nog scherpe foto's krijgen. Dus de beeldstabilisatie best effectief.
Ik hou zo'n beetje aan dat ik tot ongeveer de helft van de brandpuntafstand ga )afgerond naar beneden) met uit de hand fotograferen. Dan zit je zeker veilig. Dus op 150mm tot ongeveer 1/70sec, op 45mm tot ongeveer 1/20sec
Je kunt met deze lens trouwens ook leuk macro fotografie doen.
In combinatie met de Raynox DCR150.
Kun je voor weinig geld hoge kwaliteit macro foto's maken zonder dat je een extra macro lens mee moet dragen.
Persoonlijk vind ik de vele megapixels die camera's tegenwoordig de schuldige. Of ik nou op een crop of fullframe camera schiet maakt niks uit. Zonder een vorm van stabilisatie schiet ik dan ook het liefst met een sluitertijd van 2x het aantal mm.Universal Creations schreef op woensdag 06 november 2013 @ 16:33:
Crop doet er wel degelijk toe. Dus 1/300 zou dan de vuistregel zijn bij een ongestabiliseerde lens.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
De GX7 is ook gereviewed door DPR, scoort net iets minder dan de E-M5.
http://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-gx7
http://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-gx7
Ha zijn er in NL al bezitters van de OMD-M1 met de 12-40 kitlens?
Krijg net een telefoontje dat ik hem vanmiddag kan halen!
Krijg net een telefoontje dat ik hem vanmiddag kan halen!
Iemand eigenlijk al iets gezien behalve een persbericht over de Panasonic 12-32mm pancake zoom? Lijkt me wel een fijne lens voor op reis icm EM5
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Ook met de prijs mazzel: 2099 voor deze combo bij Apollo in Almere....jesper86 schreef op donderdag 07 november 2013 @ 11:56:
Wowow, mazzelaar! Nog wel even oefenen met de naam.
Ik heb de OM-D EM-1 nu 3 weken en het is behoorlijk wennen qua instelmogelijkheden. Die 12-40 lens was 3 weken geleden nog niet leverbaar en bovendien heb ik genoeg MFT en FT lensen om mee te fotograferen. Gisteren overigens de MMF3 adapter ontvangen vanuit Duitsland, ik gebruikte een Panasonic adapter en merk weinig verschil tussen die 2.Merlijn_merlin schreef op donderdag 07 november 2013 @ 11:03:
Ha zijn er in NL al bezitters van de OMD-M1 met de 12-40 kitlens?
Krijg net een telefoontje dat ik hem vanmiddag kan halen!![]()
Veel plezier met je EM-1!
computer: I7 3770K 16GB 4 TB. Fotografie: Olympus OM-D E-M1 II en een heleboel lenzen. Zeer tevreden met MFT systeem.
Verwijderd
ik heb gebruik met veel tevredenheid sinds dik 3 jaar een olympus e-p1 met de pana 20mm 1.7 en de oly 45mm 1.8. Mooie compacte stevige combinatie.
Met alle nieuwe camera's die de laatste tijd op de markt komen, krijg ik de kriebels om te upgraden. Stel, ik kan daar max €1000 aan besteden (maar minder zou fijn zijn...). Ik zie de volgende mogelijkheden:
1. OMD E-M5. Ingebouwde EVF lijkt me handig, maar aan de andere kant mis ik het niet op dit moment. Weathersealing doet er niet zo heel veel toe voor de twee lenzen die ik nu gebruik. 2ehands/refurbished/demo-modellen zijn wel te vinden voor 500-700 euro, dus dat is fijn binnen het budget.
2. E-P5. Lekker handzaam, zelfde formaat als mijn E-P1 (toch?). Ik vind hem mooier dan de E-M5. Wifi is misschien handig, maar ook dat mis ik niet echt. Geen EVF. Wel (nog?) erg duur! Is er al zicht opeen prijsverlaging? Ik zag dat er in de UK een actie loopt met een gratis EVF4 bij de E-P5, het zou leuk zijn als dat ook in NL komt.
3. E-M1. Top-camera, maar way boven het budget. Dan moet ik nog wel even sparen, en ik twijfel ernstig of ik ueberhaupt zoveel zou willen uitgeven voor een camera
4. Lekker de E-P1 houden, en eventueel een mooi lensje erbij kopen.
5. E-P1 en lenzen verkopen en gaan voor een geheel ander systeem.
tips?
Met alle nieuwe camera's die de laatste tijd op de markt komen, krijg ik de kriebels om te upgraden. Stel, ik kan daar max €1000 aan besteden (maar minder zou fijn zijn...). Ik zie de volgende mogelijkheden:
1. OMD E-M5. Ingebouwde EVF lijkt me handig, maar aan de andere kant mis ik het niet op dit moment. Weathersealing doet er niet zo heel veel toe voor de twee lenzen die ik nu gebruik. 2ehands/refurbished/demo-modellen zijn wel te vinden voor 500-700 euro, dus dat is fijn binnen het budget.
2. E-P5. Lekker handzaam, zelfde formaat als mijn E-P1 (toch?). Ik vind hem mooier dan de E-M5. Wifi is misschien handig, maar ook dat mis ik niet echt. Geen EVF. Wel (nog?) erg duur! Is er al zicht opeen prijsverlaging? Ik zag dat er in de UK een actie loopt met een gratis EVF4 bij de E-P5, het zou leuk zijn als dat ook in NL komt.
3. E-M1. Top-camera, maar way boven het budget. Dan moet ik nog wel even sparen, en ik twijfel ernstig of ik ueberhaupt zoveel zou willen uitgeven voor een camera
4. Lekker de E-P1 houden, en eventueel een mooi lensje erbij kopen.
5. E-P1 en lenzen verkopen en gaan voor een geheel ander systeem.
tips?
Ik zou ook zeker de GX7 ter overweging in je lijstje meenemen.
Is eigenlijk een Olympus PEN met ingebouwde viewfinder
Verwijderd
is zeker ook een overweging. Olympus heeft wel een zekere sentimentele waarde bij mij. Mijn vader zaliger was altijd heel blij met zijn Olympus Pen-F die hij in 1972 had gekocht (halfkleinbeeld! Lekker zuinig), dus ik ben nogal bevooroordeeld ten opzichte van de Oly's....leendertv schreef op donderdag 07 november 2013 @ 16:00:
Ik zou ook zeker de GX7 ter overweging in je lijstje meenemen.
De E-P5 is een mooie camera, maar eigenlijk verwacht ik dat hij nog wel een hele tijd zo duur blijft. De E-Px serie heeft altijd zijn prijs goed behouden. Ik moest erg lang wachten voordat ik eindelijk eens een E-P3 voor weinig op de kop kon tikken.
Begin volgend jaar zal Olympus wel weer met aankondigingen komen, dus je kan ook gewoon afwachten.
Optie 5 zal ik zeker niet voor kiezen.
Begin volgend jaar zal Olympus wel weer met aankondigingen komen, dus je kan ook gewoon afwachten.
Optie 5 zal ik zeker niet voor kiezen.
Dit topic is gesloten.