Het grote m4/3 topic 2013 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 24 Laatste
Acties:
  • 84.424 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
????
42.5mm f1.2.... klinkt als een professionele portretlens.

Dus kunnen alle portretfotografen overstappen naar m43 ;)
Ik denk dat je geen kleinere DOF nodig hebt voor het maken van portretten.

[ Voor 39% gewijzigd door leendertv op 07-11-2013 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En daar zal de prijs ook wel naar zijn. Dat in combinatie met de 67mm filterring zou ik eerder kiezen voor de Voigtländer 42.5mm f/0.95 die toch weer ruim een halve stop sneller is met 58mm filter (autofocus bij portretten is m.i. niet onmisbaar), of de veel kleinere, goedkopere en prima presterende (doch ruim een stop langzamere) Olympus 45mm f/1.8.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2013 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:54

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op donderdag 07 november 2013 @ 16:57:
En daar zal de prijs ook wel naar zijn. Dat in combinatie met de 67mm filterring zou ik eerder kiezen voor de Voigtländer 42.5mm f/0.95 die toch weer ruim een halve stop sneller is met 58mm filter (autofocus bij portretten is m.i. niet onmisbaar), of de veel kleinere, goedkopere en prima presterende (doch ruim een stop langzamere) Olympus 45mm f/1.8.
of misschien deze: Froggle in "Het grote m4/3 topic 2013"

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

Intussen hier een E-M1 met de 12-50 kitlens in bruikleen, de E-M1 12-40 kitcombo komt pas volgende week.
De verkoper had zich in de kitlens vergist.... Maar als pleister op de wonde mag ik dit weekend al de E-M1 proberen. Bevalt me goed met name de ergonomie (eindelijk de knoppen op de juiste plek) en de electronische zoeker is.... amazing!
De E-M1 is ook niet zo enorm groot en zwaar als ik dacht, qua gewicht doet ie voor de e-p5 (ook nog hier) niet veel onder. De e-p5 is wat compacter in de breedte en heeft lekkere looks.

IQ wise zie ik (vluchtig getest met de 12-50) geen verschil met de e-p5. Dus voor mij is vooral de zoeker, de ergonomie een grote vooruitgang. Met de E-M5 kon ik door die kleine knopjes bijna niet overweg en de zoeker was ook niet groots, de e-p5 was betreft knopjes een vooruitgang, maar nu met de E-M1 is het bijna volmaakt.

En in combinatie met de 12-40 (los 1099 euro) valt de bodyprijs mee... ook 1099...

[ Voor 3% gewijzigd door Merlijn_merlin op 07-11-2013 18:31 ]

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Je zou de E-P5 + 17/1.8 + VF-4 kit kunnen nemen van 1450,- en dan de 17mm verkopen voor 450,- :)
Prijs los is namelijk 999 + 549 + 229,-

Of de 17mm houden en dan je 20/1.7 verkopen. Dan heb je meteen snelle AF ook.
Met bovendien de MF feature en een stuk stijlvollere Pen-F style. :D

pricewatch: Olympus PEN E-P5 Zilver
pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 17mm f/1.8 Zwart
pricewatch: Olympus VF-4 Viewfinder
=
pricewatch: Olympus PEN E-P5 + 17mm f/1.8 Zwart + VF-4 Viewfinder Zilver

[ Voor 63% gewijzigd door jesper86 op 07-11-2013 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk heb je de body dan voor 670,- als je de rest voor nieuwprijs kan verkopen. Best een mooi bedrag voor zo'n body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 november 2013 @ 19:16:
Eigenlijk heb je de body dan voor 670,- als je de rest voor nieuwprijs kan verkopen. Best een mooi bedrag voor zo'n body.
Dat is wel een beetje jezelf rijk rekenen. Het is toch niet zo waarschijnlijk dat je de evf en de lens voor nieuwprijs verkoopt. Er zal toch zeker 10-15% van de prijs af moeten, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 07 november 2013 @ 20:01:
[...]

Dat is wel een beetje jezelf rijk rekenen. Het is toch niet zo waarschijnlijk dat je de evf en de lens voor nieuwprijs verkoopt. Er zal toch zeker 10-15% van de prijs af moeten, lijkt me.
Klopt.
Toch zal je deze prijzen in de gemiddelde winkel niet zo tegenkomen. Op internet kan je bijvoorbeeld de 45mm al voor 230 kopen, bij je plaatselijke Combifoto vragen ze rustig 80 euro meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
amphora schreef op donderdag 07 november 2013 @ 12:26:
Iemand eigenlijk al iets gezien behalve een persbericht over de Panasonic 12-32mm pancake zoom? Lijkt me wel een fijne lens voor op reis icm EM5
Eerste uitgebreide review: http://translate.google.c...sonic-lumix-g-12-32-mm%2F

Positieve review!

Scherpte test tussen deze lens en de m.Zuiko 12-50mm.
Centrum eigenlijk gelijk gelijkwaardig (opzich al een hele prestatie voor zo'n compacte lens!). Op 12mm is de Panasonic 12-35mm behoorlijk beter in de randen/hoeken:

Afbeeldingslocatie: http://www.m43.eu/wp-content/uploads/2013/11/Panasonic_12-32mm_vs_Olympus_12-50mm_ostrosc_12mm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.m43.eu/wp-content/uploads/2013/11/Panasonic_12-32mm_vs_Olympus_12-50mm_ostrosc_32mm.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door leendertv op 08-11-2013 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
jesper86 schreef op donderdag 07 november 2013 @ 18:56:
[...]

Je zou de E-P5 + 17/1.8 + VF-4 kit kunnen nemen van 1450,- en dan de 17mm verkopen voor 450,- :)
Bij Foka kun je momenteel de EP5 + VF4 kopen voor 999 euro!

Je krijgt de VF4 nu namelijk gratis bij een EP5: http://www.foka.nl/camera...5?m-layered=1&m-layered=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:31

amphora

Websites & Fotografie

Interessant!
Op 32mm vrijwel gelijk maar 12mm, en met name dus de hoeken (wat juist bij landschappen belangrijk is), ziet er goed uit! Wel jammer dat ze de scherpte op 17/20 mm niet getest hebben. Die gebruik ik toch het meeste.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gok dat als op de extremen 12mm en 32mm de scherpte in het centrum nagenoeg gelijk is, dat overal daartussen niet opeens minder gaat zijn.

Hier binnenkort een upgrade van de VF-2 naar VF-4, benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Wow, in de pricewatch zijn Spiegelreflex en Systeemcamera eindelijk gescheiden. Vele requests zijn ervoor geweest maar elke keer was het nee nee niet nodig, maar ze hebben het licht gezien hoor. Ongelooflijk hoe moeilijk het ook was om bij compactcamera's de specificatie sensorformaat toegevoegd te krijgen, maar dat terzijde. Tweakers en fotografie ... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:27

Fiber

Beaches are for storming.

Is al weer een paar weken (maanden?) zo hoor... ;)

Nu nog de foutjes eruit halen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
De nieuwe Panasonic 12-32mm naast de Panasonic 20mm pancake:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads7/52811a2bec580/52811a2be199c-highres-panasonic-12-32mm-20mm-f1-7-lens-side-by-side_1384165306.jpg

Uit de GM1 review van ephotozine.com: http://www.ephotozine.com...mix-gm1-full-review-23197
(Hoogst mogelijke score: 5 van de 5 sterren)
"The Panasonic Lumix GM1 is a miniature marvel, showing just how compact the Micro Four Thirds system can be without compromising on image quality!"

Ik vraag me trouwens af: Is het mogelijk voor m43 iets als een 45mm pancake te maken?
Of juist extra groothoek: 10mm ofzo.

[ Voor 11% gewijzigd door leendertv op 11-11-2013 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 19:29
leendertv schreef op maandag 11 november 2013 @ 18:57:
De nieuwe Panasonic 12-32mm naast de Panasonic 20mm pancake:
[afbeelding]

Uit de GM1 review van ephotozine.com: http://www.ephotozine.com...mix-gm1-full-review-23197
(Hoogst mogelijke score: 5 van de 5 sterren)
"The Panasonic Lumix GM1 is a miniature marvel, showing just how compact the Micro Four Thirds system can be without compromising on image quality!"

Ik vraag me trouwens af: Is het mogelijk voor m43 iets als een 45mm pancake te maken?
Of juist extra groothoek: 10mm ofzo.
In de regel zijn pancakelenzen enkel mogelijk voor lenzen waarvan het aantal mm ongeveer gelijk is aan de afstand van de sensor tot iets voorbij de mount. Vandaar dat je pentax- en canonpancakelenzen hebt van rond de 40mm en bij m43 een 14-20mm en bij sony nex 16mm. Hoe meer de afstand verschilt van de focal length, hoe complexer het ontwerp moet worden om de lens dichter of verder van de mount te krijgen. Bij langere lenzen (bv 45mm op m43) zal je iets van een telelensconstructie moeten gebruiken en bij kortere lenzen (bv 10mm op m43) zal je net een omgekeerde telelensconstructie moeten gebruiken. En dat lijkt me bijzonder moeilijk om in een pancake te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
Het voordeel van mirrorless camera's is dat je het achterste element van de lens diep de body in kunt laten gaan, dus ik denk dat een platte 10mm op zich wel mogelijk moet zijn.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Voor zover je daarmee niet ingaat tegen de standaard. ik vind nergens of m43 toelaat om lenzen in de body te laten komen. Vziw zijn er geen m43 lenzen die voorbij de mount uitsteken, ook bv de 7-14 niet. Je zit natuurlijk ook nog altijd met de sluiter die in de weg kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Sluiter zit heel dichtbij de sensor, maar je moet inderdaad wel uitkijken. Geen idee hoe het zit met de huidige ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Teun_2 schreef op maandag 11 november 2013 @ 19:35:
Voor zover je daarmee niet ingaat tegen de standaard. ik vind nergens of m43 toelaat om lenzen in de body te laten komen. Vziw zijn er geen m43 lenzen die voorbij de mount uitsteken, ook bv de 7-14 niet. Je zit natuurlijk ook nog altijd met de sluiter die in de weg kan zitten.
geen idee of het mag maar het kan wel. als je de mount van de camera bekijkt zie je dat er toch enkele millimeters tussen de mount en de sluiter zit. Ik kan het op gaan meten maar heb geen zin om mn nest uit te gaan voor een schuifmaat.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:52
Gister de Olympus 45mm f1.8 zwart gekocht voor mijn Lumix G5. Prachtig lensje :)

Als er behoefte is aan een hobby review met foto's oid wil ik wel iets schrijven. Geef maar aan.

Prachtige lens iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Valt weinig te reviewen, de lens is perfect. :P

--

Funny: OM .. E .. M .. D-M ..O .. E-M1 vs D4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Grappig. Hoop wel dat ze met meerdere afleveringen komen.

Als je een review van de 45mm f/1.8 op de frontpage kan krijgen is dat natuurlijk een geweldige opsteker voor het m4/3 systeem. Ik heb hem zelf ook en vind het echt een heerlijke lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:29:
Grappig. Hoop wel dat ze met meerdere afleveringen komen.

Als je een review van de 45mm f/1.8 op de frontpage kan krijgen is dat natuurlijk een geweldige opsteker voor het m4/3 systeem. Ik heb hem zelf ook en vind het echt een heerlijke lens.
Ik ben geen redactielid oid. Heb je enig idee wat ik daarvoor zou moeten doen en wie ik daarvoor moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ECiftci schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:33:
[...]

Ik ben geen redactielid oid. Heb je enig idee wat ik daarvoor zou moeten doen en wie ik daarvoor moet hebben?
een mail sturen naar de redactie :+

maar zonder gekheid wat was de laatste lens gerevierd door de redactie?
http://tweakers.net/categ...M1VEqSExPDc6sSlWyMjQwqAUA
geen èèn, ze testen wel camera's

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Testen dan wel in de verleden tijd volgens mij. Kan me niet herinneren dat er na de EOS M en E-PL5 nog een camera daadwerkelijk getest is door de redactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Nieuwe sensor van Panasonic (Voor de komende GH camera met 4k video???)
pdf: http://www.semicon.panasonic.co.jp/ds8/c3/IS00006AE.pdf
Zie: http://www.43rumors.com/t...h4-four-thirds-4k-sensor/

Staan wel bijzondere specs tussen:
- 4k2k movie mode (30fps)
- High Speeld mode: 240fps / 481fps
- On Chip Filter (voor veel betere ruisprestaties)

De geruchten:
De GH 4K schijnt begin 2014 te komen.
Geen vervanger van de GH3 maar een hoger gepositioneerde camera.
Flink prijskaartje rond 2800 euro.
....

Echt een pro video camera dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:56:
Testen dan wel in de verleden tijd volgens mij. Kan me niet herinneren dat er na de EOS M en E-PL5 nog een camera daadwerkelijk getest is door de redactie.
Laten we hopen dat dat zo blijft. Voor cameratesten moet je echt niet hier zijn. Die paar die ze hebben gedaan waren echt onder de maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

die nieuwe sensor gaat denk ik de grens tussen m/43 en professionele camera's vervagen.Panasoninc heeft natuurlijk al video only camera's met m/43 mount.
zon sensor verwacht ik dan ook eerder in zo'n camera als deze:
Afbeeldingslocatie: http://photos.macnn.com/article_images/panasonicagaf105acamcorder.jpg

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Op 43rumors stond al eerder:

"One of my good sources told me something very intriguing about the next GH 4K Micro Four Thirds camera. He saw a camera prototype having a partial modular design. With “partial” he means that some camera components can be changed and upgraded. I have no further detail yet.

The source also said that the GH 4K camera still has no fix announcement date but it’s likely to be announced in Spring 2014."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Panasonic zal nu we wat moeten nu Blackmagic behoorlijk het voortouw heeft genomen met zowel de Blackmagic Pocket Cinema Camera alsook de Blackmagic Cinema Camera (en volgens mij komt de Blackmagic Production Camera 4K ook in m4/3 mount).

Allemaal mooie producten met een voor de doelgroep gunstige prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
leendertv schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 16:28:
Op 43rumors stond al eerder:

"One of my good sources told me something very intriguing about the next GH 4K Micro Four Thirds camera. He saw a camera prototype having a partial modular design. With “partial” he means that some camera components can be changed and upgraded. I have no further detail yet.

The source also said that the GH 4K camera still has no fix announcement date but it’s likely to be announced in Spring 2014."
Ik heb eerder van een insider vernomen (maar dat is al meer dan een jaar geleden) dat Panasonic zou werken aan een echte foto video hybride. Oftewel een GH3 formaat camera met een extra 'behuizing' eromheen zodat hij lijkt op een videocamera met alle ergonomische voordelen van dien. Mocht je alleen willen fotograferen, dan houd je gewoon een GH3 achtige camera over en laat je de extra behuizing thuis. Daar kun je dan wel mee filmen, maar niet met de ergonomische voordelen van een videocamera.

Mij leek het een prima idee en het sluit wel aan bij dit verhaal. Als je aan dat idee een 4k sensor toevoegt, dan is daar een enorme markt voor van (semi)professionele filmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 17:51:
Panasonic zal nu we wat moeten nu Blackmagic behoorlijk het voortouw heeft genomen met zowel de Blackmagic Pocket Cinema Camera alsook de Blackmagic Cinema Camera (en volgens mij komt de Blackmagic Production Camera 4K ook in m4/3 mount).

Allemaal mooie producten met een voor de doelgroep gunstige prijs.
De 4K van BM Design komt volgens de specs pagina alleen uit met EF mount. Heb hier sinds kort de m4/3 Pocket (kan sinds gisteren raw filmen, hoezee!). Gebruik hem met de Metabones Speed Booster en Nikon(-mount) lenzen. Momenteel heb ik er de Sigma 35/1.4 op zitten, een fijne combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:22
hfos schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:18:
[...]

De 4K van BM Design komt volgens de specs pagina alleen uit met EF mount. Heb hier sinds kort de m4/3 Pocket (kan sinds gisteren raw filmen, hoezee!). Gebruik hem met de Metabones Speed Booster en Nikon(-mount) lenzen. Momenteel heb ik er de Sigma 35/1.4 op zitten, een fijne combi.
Zie het verschil tussen RAW en ProRes: https://vimeo.com/79231766.

Wat BMD/Magic Lantern doet is echt te gek voor de verdere ontwikkelingen op video gebied. Nu is het wachten op Panasonic (Olympus en video heb ik een beetje de hoop opgegeven) om voor hun M43 lijn RAW video te gaan aanbieden.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Hier ze je de komende Panasonic Leica 42,5mm f1.2 en 15mm f1.7:

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/d8623fb3-7e47-4a9a-b4ab-c9740e71c2e1_zps20ab48f8.jpg

Formaat van de 42mm f1.2 valt nog best mee eigenlijk.

over de 42,5mm f1.2:
"Metal, glass and built to last – It's a very well made lens with a feel that is all Leica. Because of all the metal and glass its not a light lens. That said it's not very heavy but it has heft. The aperture ring is smooth and easy to operate and the aperture itself is very round. I did not count how many blades make up the aperture but I am expecting some very nice bokeh.

The Leica 42.5/1.2 is a new level of premium glass for the Micro 4/3 system so don't expect it to be inexpensive. This is a pro grade lens all the way and like all Leica glass any aberrations are corrected optically not through firmware so expect this lens to perform well on both Lumix and Olympus bodies."

De PL 15mm f1.7 is niet veel groter dan de nieuwe 12-32mm pancake van Panasonic (die weer een stukje kleiner is als de 20mm f1.7 pancake):
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-yDiUKt6k6o0/UnKAZVj4C9I/AAAAAAAAbcI/vNLMYbVuhAk/w399-h532-no/iPhone+PPE+-+4

Nieuwe Panasonic 35-100mm voor de GM1:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-Dqjq5kwBS9Y/UnKAZaLyz1I/AAAAAAAAbb8/xKhmxBFie6I/w709-h532-no/iPhone+PPE+-+11

meer info: http://www.smallcamerabigpicture.com/a-lumix-ppe-report/

[ Voor 52% gewijzigd door leendertv op 13-11-2013 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jeetje, dat setje van de 12-32 en 35-100 is wel heel erg compact volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Ik wilde dat ik volgend jaar pas m43 binnen gestapt was.
Had ik een paar hele andere keuzes gemaakt wbt lenzen.

Wat je ook ziet op de foto's is dat de nieuwe PL lenzen een diafragma ring hebben.
De 25mm f1.4 had dit nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Hmm, heel gaaf.

Als 'ie maar wel ook in het zwart komt. :)
De camera in het zilver is wel leuk, maar dan die hele lens ook nog is iets teveel van het goede. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
leendertv schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:10:
Ik wilde dat ik volgend jaar pas m43 binnen gestapt was.
Had ik een paar hele andere keuzes gemaakt wbt lenzen.

Wat je ook ziet op de foto's is dat de nieuwe PL lenzen een diafragma ring hebben.
De 25mm f1.4 had dit nog niet.
Ja, ach. Dan had je ook heel veel foto's gemist.

Het wordt alleen maar beter elk jaar.....
Gelukkig zijn objectieven over het algemeen vrij waardevast. Ikzelf zit er sterk over te denken om mijn 12mm en 45mm te verkopen en een 12-40 zoom ervoor in de plaatst te nemen. Maar dan moeten er waarschijnlijk toch weer een paar honderd bij..... In deze tijd voor mij niet echt verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Denk dat je F2 en F1.8 toch wel zal missen, ik wel in ieder geval ! Lijkt me ideaal in kitvorm met een grote camera met grip als de E-M1 die ervoor gemaakt is, maar om nou los te kopen en daarvoor ook nog mooie lenzen moeten inleveren, voor op een camera die dan wss wat uit balans is enzo .. lijkt mij niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

en ik zit na te denken of ik mn 14mm inruil voor de 12-32 kitlens./
de 14mm pancake is geen wonder qua hoekscherpte en mist ook stabilisatie.

eerst maar eens kijken wat de prijs doet, voor mn 14mm zal ik denk niet niet veel geld krijgen, dan hou ik m liever.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jondezwaan
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 20:20
Kowa kondigt M4/3 objectieven aan: http://www.newsshooter.co...ses-including-8-5mm-f2-8/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Cool. Ze zijn redelijk lang, maar ze zien er wel heel stoer en well made uit. Ik denk geen budget spul.
Het zijn prototypes, maar het lijkt dat ze erg veel kracht moeten zetten om te focussen. Ben bang dat het vooral voor video shooters zal zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door jesper86 op 13-11-2013 21:26 ]

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:31

amphora

Websites & Fotografie

mrc4nl schreef op woensdag 13 november 2013 @ 19:44:
en ik zit na te denken of ik mn 14mm inruil voor de 12-32 kitlens./
de 14mm pancake is geen wonder qua hoekscherpte en mist ook stabilisatie.

eerst maar eens kijken wat de prijs doet, voor mn 14mm zal ik denk niet niet veel geld krijgen, dan hou ik m liever.
Ik wil ook de 12-32 en dan kan de 14mm marktplaats op. En m'n 12-50 ook want die staat sowieso al stop te happen sinds ik al m'n primes heb.
jesper86 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 21:22:Ben bang dat het vooral voor video shooters zal zijn.
Tja: KOWA UNVEIL MICRO 4/3 LENSES CINE LENSES INCLUDING 8.5MM F2.8

Wanneer komen er nou eens goede, snelle autofocus lenzen? Buiten panasonic en olympus? Zo moeilijk is het toch niet? Als je toch al kwalitatief goede lenzen maakt is een motortje er in toch ook niet zo'n probleem? Een f0.95 25mm MET AF? Yes please!

[ Voor 95% gewijzigd door amphora op 14-11-2013 00:07 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• Teun_2
Om af te ondersteunen moet je ofwel reverse engineeren ofwel lid worden van het m43 consortium. Beiden geen goedkope opties die je met een beperkte oplage kan terugverdienen.

• Universal Creations
Het is meer dan alleen een motortje. Je wil namelijk zo min mogelijk elementen in beweging zetten met een motortje, zodat de AF snel is. Met MF maakt dat minder uit en kun je net zo makkelijk alle elementen tegelijkertijd in beweging brengen, waardoor het lensontwerp een stuk eenvoudiger is.

• Teun_2
Als de prijs goed is, lijkt me die 8,5mm F/2,8 wel wat. Voor zulke lens is af toch niet echt een vereiste. Zeker niet nu je op alle recente m43camera's focuspeaking hebt.

• Limbeckx
Wow die Summilux 42,5mm f1.2 zal wel geweldig worden. Gezien de Summilux 25mm f1.4 op dit moment 500 euro is, verwacht ik dat de nieuwe 42,5mm rond de 700 a 800 gaat kosten. Dat is net boven mijn budget.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ECiftci schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:07:
Wow die Summilux 42,5mm f1.2 zal wel geweldig worden. Gezien de Summilux 25mm f1.4 op dit moment 500 euro is, verwacht ik dat de nieuwe 42,5mm rond de 700 a 800 gaat kosten. Dat is net boven mijn budget.
summilux f1.2? neej het heet nocticron :P

bij leica staat de naam voor de snelheid, elmarit is bijv f2.8

ora et labora

• jesper86
  • Niet online
Summicron is F2, en Noctilux is f1.0 (of f0.95), en f1.2 is dan een Nocticron ? Makes sense. :9

• Limbeckx
mrc4nl schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:21:
[...]

summilux f1.2? neej het heet nocticron :P

bij leica staat de naam voor de snelheid, elmarit is bijv f2.8
Ahh dat wist ik niet. Thx!

• leendertv
Hopelijk maken ze de prijs niet te hoog (niet dat ik hem ga kopen hoor).
Maar het is wel een lens die een systeem populair kan maken voor portret fotografen.
Ik weet niet of de prijs van de Fuji 56mm f1.2 al bekend is?

Verwijderd

Topicstarter
jesper86 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 18:29:
Denk dat je F2 en F1.8 toch wel zal missen, ik wel in ieder geval ! Lijkt me ideaal in kitvorm met een grote camera met grip als de E-M1 die ervoor gemaakt is, maar om nou los te kopen en daarvoor ook nog mooie lenzen moeten inleveren, voor op een camera die dan wss wat uit balans is enzo .. lijkt mij niks.
Daar heb je gelijk in. Zal hem dus ook eerst in het echt moeten zien en even moeten uitproberen op mijn E-P3 (is nog echt niet aan vervanging toe). Maar afgelopen vakantie heb ik de handigheid van een zoomobjectief (de 14-42 had ik thuis gelaten) toch wel echt gemist tijdens toeristische uitstapjes. Dat wisselen van objectieven is ook niet altijd even gemakkelijk.

• Teun_2
jesper86 schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:31:
Summicron is F2, en Noctilux is f1.0 (of f0.95), en f1.2 is dan een Nocticron ? Makes sense. :9
Maar 1.2 heette vroeger ook noctilux. http://www.stevehuffphoto...the-rare-f1-2-aspherical/

• Universal Creations
f/0.95, f/1 and f/1.2: Noctilux
f/1.4: Summilux
f/2: Summicron
f/2.5: Summarit
f/2.8: Elmarit
f/3.5, f/3.8 and f/4: ELMAR, Super-Elmar
f/4.5: Hektor

• Fiber

Fiber

Foei! Ken Rockwell quoten zonder bronvermelding... :z

http://www.kenrockwell.com/leica/lens-names.htm

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Universal Creations
Haha, alsof Ken aan bronvermelding doet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Ik vraag me af waarom Leica dan nu een nieuwe naam gebruikt. Niet zo consistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:46
leendertv schreef op woensdag 06 november 2013 @ 20:40:
[...]

Heel leuk lensje!
Lekker compact ook voor dit bereik en optisch ook goed.

Weinig licht in combinatie met een telelens is best lastig inderdaad.
Je moet dus echt je sluitertijd in de gaten houden.
Volgens de reviews kun je op 150mm tot ongeveer 1/40sec uit de hand fotografen en nog scherpe foto's krijgen. Dus de beeldstabilisatie best effectief.
Ik hou zo'n beetje aan dat ik tot ongeveer de helft van de brandpuntafstand ga )afgerond naar beneden) met uit de hand fotograferen. Dan zit je zeker veilig. Dus op 150mm tot ongeveer 1/70sec, op 45mm tot ongeveer 1/20sec

Je kunt met deze lens trouwens ook leuk macro fotografie doen.
In combinatie met de Raynox DCR150.
Kun je voor weinig geld hoge kwaliteit macro foto's maken zonder dat je een extra macro lens mee moet dragen.
Jow leendert, kun je nog iets meer vertellen over de Panna 45-150 / Raynox DCR150 combinatie? Ik heb namelijk een nieuw cameratasje met wat ruimte over, en nog wel wat budget :D Kun je die Raynox gewoon erop klikken en dan macro fotografie gaan doen? De foto's van dat ding zien er mooi uit iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Teun_2 schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 00:19:
Ik vraag me af waarom Leica dan nu een nieuwe naam gebruikt. Niet zo consistent.
Omdat Leica heel goed weet dat F1.2 voor m4/3 meer cron is dan lux, maar toch ook wel een beetje nocti. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
B.A.L. schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 08:59:
[...]
Jow leendert, kun je nog iets meer vertellen over de Panna 45-150 / Raynox DCR150 combinatie? Ik heb namelijk een nieuw cameratasje met wat ruimte over, en nog wel wat budget :D Kun je die Raynox gewoon erop klikken en dan macro fotografie gaan doen? De foto's van dat ding zien er mooi uit iig :)
De universele adapter die bij de Raynox meegeleverd wordt past inderdaad op de Panasonic 45-150mm.
Dus erop klikken en fotograferen maar.

Er zijn trouwens twee interessante Raynox macro voorzetlenzen:
- DCR150: vergroot 4.8x
- DCR250: vergroot 8x

Met de DCR150 op 150mm fotografeer je ongeveer een oppervlak van 2,5cm bij 2cm.
Wil je extremere vergrotingen heb je dus de DCR250 nodig. Maar dat wordt ook steeds lastiger: Hele kleine DOF.

Ligt er dus helemaal aan wat je wil gaan fotograferen welke keuze je moet maken (ik heb ze allebei).

[ Voor 13% gewijzigd door leendertv op 15-11-2013 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Ha goed dat het even gaat over macro converters. Ik heb een vraagje:

Als ik de DCR150 zou willen gebruiken met mijn Oly 45mm f1.8, moet ik daar nog een aparte lensmount voor hebben gezien de 45mm filtermaat 37mm heeft. En zo ja: welke dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Dan heb je een step-up ring van 37mm naar 43mm nodig.

Maar het effect van de Raynox DCR150 op een 45mm prime is minimaal.
En wat vergrotingen betreft ben je dan ook helemaal niet flexibel.
Ik zou een macro voorzetlens vooral aanraden voor een langere zoom lens.

Voor een 45mm prime zou een setje macro tussenringen beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
leendertv schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 11:34:
Dan heb je een step-up ring van 37mm naar 43mm nodig.

Maar het effect van de Raynox DCR150 op een 45mm prime is minimaal.
En wat vergrotingen betreft ben je dan ook helemaal niet flexibel.
Ik zou een macro voorzetlens vooral aanraden voor een langere zoom lens.

Voor een 45mm prime zou een setje macro tussenringen beter zijn.
Bedankt voor het advies!

Ik ben mij pas sinds kort aan het inlezen in macro fotografie. De term tussenringen is mij nog niet bekend. Wat is het doel van een tussenring en waarom heb ik er in dit geval meer aan tussenringen dan aan deze adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
voorzetlenzen klik je op de lens.
Een tussenring gaat tussen de camera en de lens.

Wat vergrotingen betreft werken ze precies andersom.
Een voorzetlens geeft hogere vergrotingen op langere brandpuntafstanden.
Een tussenring geeft hogere vergrotingen op kortere brandpuntafstanden.

Ik zelf geeft de voorkeur aan een macro voorzetlens op een zoomlens als m.Zuiko 40-150mm, Panasonic 14-140mm, Panasonic 45-150mm, Panasonic 45-175mm, Panasonic 45-200mm .... genoeg keus ;)

met een voorzetlens op kortere lenzen kun je niet 1:1 (ware grootte) macro foto's maken.
Voor de 45mm lens is een setje macro tussenringen dus "nodig".
Kenko heeft een setje voor m43 met electronische contacten (voor autofocus en diafragma). Maar kost zo'n 190 euro.

Een Raynox macro voorzetlens kost ongeveer 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
leendertv schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 12:03:
voorzetlenzen klik je op de lens.
Een tussenring gaat tussen de camera en de lens.

Wat vergrotingen betreft werken ze precies andersom.
Een voorzetlens geeft hogere vergrotingen op langere brandpuntafstanden.
Een tussenring geeft hogere vergrotingen op kortere brandpuntafstanden.

Ik zelf geeft de voorkeur aan een macro voorzetlens op een zoomlens als m.Zuiko 40-150mm, Panasonic 14-140mm, Panasonic 45-150mm, Panasonic 45-175mm, Panasonic 45-200mm .... genoeg keus ;)

met een voorzetlens op kortere lenzen kun je niet 1:1 (ware grootte) macro foto's maken.
Voor de 45mm lens is een setje macro tussenringen dus "nodig".
Kenko heeft een setje voor m43 met electronische contacten (voor autofocus en diafragma). Maar kost zo'n 190 euro.

Een Raynox macro voorzetlens kost ongeveer 50 euro.
Helemaal duidelijk. Ik ga in ieder geval voor de tussenringen. Ik zag inderdaad Kenko en Caruba. Betekend het feit dat de Keko elektronische contacten heeft, ook dat je dus AF kunt gebruiken.

Op cameranu.nl (http://www.cameranu.nl/nl...-chroom/h138_35804_361714) zeggen ze dit over de caruba:
De tussenringen hebben een chromen vatting en zijn compatibel met Micro Four Thirds objectieven. Opties zoals de automatische scherpstelling en TTL lichtmeting blijven gewoon werken. Wel is het aan te raden om handmatig scherp te stellen, omdat de scherpte erg nauw luistert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Klopt autofocus werkt ook bij Kenko tussenringen.

edit: Panasonic 12-32mm, 350 euro in NL: http://www.cameranu.nl/nl...jectief/h1553_5323_392944

[ Voor 65% gewijzigd door leendertv op 15-11-2013 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb sinds kort een raynox 250. een echte toepassing heb ik nog niet gevonden, maar hij geeft een geweldige vergroting op 200mm. daarvoor gebruik ik wel een statief, macro slider, en focus stacking.
Jammer. voor dat geld koop ik liever een gm1+kitlens.

[ Voor 43% gewijzigd door mrc4nl op 15-11-2013 12:51 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:45
E-M1 vs GX7:

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
mrc4nl schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 12:44:
ik heb sinds kort een raynox 250. een echte toepassing heb ik nog niet gevonden, maar hij geeft een geweldige vergroting op 200mm. daarvoor gebruik ik wel een statief, macro slider, en focus stacking.
Ik fotografeer vooral insecten, met statief fotograferen vind ik dan erg onhandig.
Dus fotografeer gewoon uit de hand met flitser + softbox.

En helemaal als je vliegende insecten ga fotograferen moet je flexibel zijn.
En flitsen bevriest ook de bewegingen. Dus meer kans op scherpe foto's.

Panasonic G3 + 40-150mm + Raynox DCR150:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7331/9347093822_00bed6278c_z.jpg

Ik heb hele series zweefvliegen, haha...

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7392/9373719682_95aeaf0d30_z.jpg

En zulke closeups van een kop doe ik meestal met de DCR250:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3797/9006976036_24757be01c_z.jpg

Of een heel klein spinnetje:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7384/8990289242_8056d9a66a_z.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door leendertv op 15-11-2013 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

leendertv schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 21:57:
[...]

Ik fotografeer vooral insecten, met statief fotograferen vind ik dan erg onhandig.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
de meeste heb i kal eerder gezien ;)

maar uit nieuwsgierigheid. schiet je met klein diafragma (f22) en manual focus?
of gebruik jij autofocus?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Oei, F22 met m4/3 zou ik niet doen, en heeft 'ie duidelijk ook niet gedaan want dan hadden ze lang niet zo scherp geweest als ze zijn. :) :X

[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 15-11-2013 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

jesper86 schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 23:14:
Oei, F22 met m4/3 zou ik niet doen, en heeft 'ie duidelijk ook niet gedaan want dan hadden ze lang niet zo scherp geweest als ze zijn. :) :X
tja maar liever wat diffractie dan out of focus blur, ben benieuwd met welk diafragma leendert schiet f8 wil vaak nog wel voor m43 :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Haha, ik schiet f16 bij macro van zulke kleine insecten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
[...]

Kan een monopod niet handig zijn bij zulke situaties??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of hij al langs geweest is

Zoals altijd, enkel voor entertainment. En zo heel grappig is het deze keer helaas niet. Kai is een beetje door zijn argumenten tegen m4/3 heen volgens mij. Blijft over een wat zuur persoon. Gelukkig gecompenseerd door de ander met een groot enthousiasme voor m4/3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 20:45:
Ik weet niet of hij al langs geweest is

[video]

Zoals altijd, enkel voor entertainment. En zo heel grappig is het deze keer helaas niet. Kai is een beetje door zijn argumenten tegen m4/3 heen volgens mij. Blijft over een wat zuur persoon. Gelukkig gecompenseerd door de ander met een groot enthousiasme voor m4/3.
^ Ga eens 8 posts omhoog. ^ ;)
Kai doet in dit filmpje alsof je net zo goed voor de GX7 kunt gaan als voor de E-M1, terwijl de laatstgenoemde bijvoorbeeld geen AA filter heeft, weathersealed is en beschikt over betere ibis.
De E-M1 mag dan wel een stuk duurder zijn maar het lijkt me toch echt de betere camera.
Lok die Engels praat blijft trouwens geniaal. :)

[ Voor 25% gewijzigd door AdmiralSnipe op 16-11-2013 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Ik snap eigenlijk niet wat er zo bijzonder is aan de E-M1.
1500 euro body only... veel geld
Wat specs betreft vind ik het gewoon een opvolger van de EM5.
Niet een camera die 500 euro duurder zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
leendertv schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 21:39:
Voor 1500 euro is het misschien niet zo interessant, ik ben ook best benieuwd of de E-M1 snel in prijs zakt.
De meeste Olympus M43 camera's zijn wel aardig waardevast qua verkoopprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Leuke review van de GM1 oor blunty op youtube:

Ik vond de GM1 vs Q7 video van blunty ook leuk om te kijken (De Q7 lijkt ergonomisch stukken beter):

Ze zouden eigenlijk iets als een 200mm lens moeten maken voor Pentax Q.
5,6 x cropfactor! leuk voor vogeltjes ;)
En daarnaast ook interessant voor macro: scherptediepte is 5,6x zo groot als FF

[ Voor 83% gewijzigd door leendertv op 16-11-2013 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_W
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 11:36

J_W

Hoppaa vanavond een Olympus 12 mm F2.0 op de kop getikt voor E375 ballen! Past keurig in het rijtje naast mn panasonic 20mm en mn Oly 45 mm! Wel een beetje decadent op een EPL-3 maar de deal was m.i. te goed om te laten liggen... :) Nu nog sparen voor een OM-D 5, of inderdaad wachten tot de OM-D 1 in prijs gaat zakken.

Fuji X-T2|18-55 2.8-4|23mm 1.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
J_W schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 22:28:
Hoppaa vanavond een Olympus 12 mm F2.0 op de kop getikt voor E375 ballen! Past keurig in het rijtje naast mn panasonic 20mm en mn Oly 45 mm! Wel een beetje decadent op een EPL-3 maar de deal was m.i. te goed om te laten liggen... :) Nu nog sparen voor een OM-D 5, of inderdaad wachten tot de OM-D 1 in prijs gaat zakken.
Ik heb hem een tijdje gebruikt op mijn E-PL1. Werkte meer dan prima. Maakte de E-PL1 ook bliksemsnel in vergelijking met de kitlens.

Maar je hebt er echt een prachtprijs voor betaald. Dat zijn nog eens de aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
leendertv schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 21:39:
Wat de E-M1 zo bijzonder maakt (en volgens velen zijn prijs rechtvaardigt) is dat 4/3 objectieven er probleemloos op werken. Dus met snelle AF. Ook in het tracken van objecten schijnt de E-M1 vele malen beter te presteren als elke andere m4/3 camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 23:20:
[...]

Wat de E-M1 zo bijzonder maakt (en volgens velen zijn prijs rechtvaardigt) is dat 4/3 objectieven er probleemloos op werken. Dus met snelle AF. Ook in het tracken van objecten schijnt de E-M1 vele malen beter te presteren als elke andere m4/3 camera.
wat ik in het systeemcamera topic ook al had opgemerkt: Wat maakt de em1 nou echt beter dan de sony a7? beidde zijn ong even groot, 1500 euro, hebben een epson zoeker en zijn weather sealed. de sony heeft trouwens echt betere video (opties).

de olympus em1 moet echt in prijs gaan zakken wil ie competitief in de markt willen staan.
(wil natuurlijk niet zeggen dat ie anders niet gekocht word :P )

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een camera met verwisselbare objectieven is zo goed als het systeem waar het deel van uitmaakt. Olympus bied dat systeem, Sony nog niet. Dat zal ze jaren kosten om op te bouwen. En dan zal de camera wel compact zijn met een goede IQ, de objectieven zullen groot en zwaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:58
mrc4nl schreef op zondag 17 november 2013 @ 01:34:
[...]

wat ik in het systeemcamera topic ook al had opgemerkt: Wat maakt de em1 nou echt beter dan de sony a7? beidde zijn ong even groot, 1500 euro, hebben een epson zoeker en zijn weather sealed. de sony heeft trouwens echt betere video (opties).

de olympus em1 moet echt in prijs gaan zakken wil ie competitief in de markt willen staan.
(wil natuurlijk niet zeggen dat ie anders niet gekocht word :P )
Het gaat er niet om welke camera beter is. Ik denk dat je ze ook moeilijk kunt vergelijken. Iemand die een 35mm-sensor nodig heeft, heeft niets te zoeken bij Olympus, iemand die een set kleine, lichtsterke autofocusobjectieven nodig heeft, heeft niets te zoeken bij Sony. Het gaat om het hele systeem en om wat de markt wil.

Het zou ook zo maar kunnen dat de productiekosten van beide camera's gelijk zijn. We nemen altijd wel aan dat een grotere sensor een stuk duurder is om te maken, maar gaat dat altijd op? En hoe zit het met andere componenten?

Ik vind persoonlijk dat de Olympus te duur is, maar dat komt doordat ik verknocht ben aan 35mm. De Sony vind ik interessant, maar ik wordt droevig van de objectieven. De 55mm en de zoomobjectieven zien eruit alsof het slr-objectieven met ingebouwde adapters zijn, zo groot. En ik ben geen fan van het gebruik van een adapter om er meetzoekerobjectieven op te zetten. Sony moet voor mij dus nog iets beter haar best doen om er een compact autofocussysteem van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Kijk hij snapt het. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Kwintessens schreef op zondag 17 november 2013 @ 09:05:
Het zou ook zo maar kunnen dat de productiekosten van beide camera's gelijk zijn. We nemen altijd wel aan dat een grotere sensor een stuk duurder is om te maken, maar gaat dat altijd op? En hoe zit het met andere componenten?
Een fullframe sensor is 4x zo groot, dus pas er veel minder in een wafer (een stuk minder dan 1/4) en de kans op een fout in de sensor is ook veel groter. Dus daarom is een 35mm sensor veel duurder. Voor de rest maakt het bij spiegelloze camera's niet zoveel uit qua kosten. Al zijn er wel andere problemen die optreden bij die grote sensoren met korte register afstand (paarse hoeken met flink scherpteverlies)..

Lenzen hoeven niet zo groot te zijn, kijk bijvoorbeeld naar M-lenzen (zowel van Leica zelf als ook van andere merken voor de M-mount). Autofocus erin stoppen vreet natuurlijk wel wat ruimte, maar gezien de moderne pancakes die er bestaan voor aps-c en FF is het nog steeds mogelijk om compacte af-lenzen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
En als je op zoek bent naar echt kleine objectieven, waarom dan ook geen kleinere camera? Em-1 is de grootste m43 camera uit het assortiment van Olympus.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Universal Creations schreef op zondag 17 november 2013 @ 11:49:
[...]

Een fullframe sensor is 4x zo groot, dus pas er veel minder in een wafer (een stuk minder dan 1/4) en de kans op een fout in de sensor is ook veel groter. Dus daarom is een 35mm sensor veel duurder. Voor de rest maakt het bij spiegelloze camera's niet zoveel uit qua kosten. Al zijn er wel andere problemen die optreden bij die grote sensoren met korte register afstand (paarse hoeken met flink scherpteverlies)..
Ik denk dat een ingebouwde 5 assige stabilisatie toch best een aardige kostenpost is qua onderdeel. Niet in de laatste plaats omdat de ontwikkelkosten ook nog terugverdiend moeten worden.
Maar een FF sensor zal zeker duurder zijn dan een m4/3 of APS-C sensor. Voordeel voor Sony is wel dat ze de productie in eigen huis hebben en dat Olympus het gewoon in moet kopen.
Lenzen hoeven niet zo groot te zijn, kijk bijvoorbeeld naar M-lenzen (zowel van Leica zelf als ook van andere merken voor de M-mount). Autofocus erin stoppen vreet natuurlijk wel wat ruimte, maar gezien de moderne pancakes die er bestaan voor aps-c en FF is het nog steeds mogelijk om compacte af-lenzen te maken.
Voor bepaalde brandpuntsafstanden zal dat best het geval zijn. Kijken we echter naar de lineup van de 5 objectieven die aangekondigd zijn dan zien we dat er 4 behoorlijk groot zijn en 1 maar compact te noemen is. Ook Canon maakt 1 of 2 compacte objectieven voor zijn dSLR systeem. Over het algemeen kan je rustig aannemen dat m4/3 objectieven altijd compacter zullen zijn dan FF NEX objectieven. (maar volgens mij is de naam NEX inmiddels geschrapt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
[...]
Dat weet ik. Maar dat verhaal wordt al heel lang verteld. Is de productie van wafers niet efficiënter geworden in de afgelopen jaren? En wat zijn de werkelijke kosten van die sensoren, het maakt natuurlijk nogal uit of je spreekt over een 4/3-sensor van $100 en een 35mm-sensor van $500 of dat de ene $20 kost en de ander $100. Kortom: pas als je de echte kostprijs van de Olympus E-M1 en de Sony A7 kent, kun je zeggen of het onterecht is dat de Olympus net zo duur is. Zolang je dat niet weet zijn het slechts aannames dat de Sony duurder is om te maken.
[...]
Dat betwijfel ik. Als dat zo is, waarom zie ik ze dan niet? De compacte pancakes voor 35mm-spiegelreflexen zijn meestal niet lichtsterk. En Sony laat nog niet zien dat ze kleine lichtsterke 35mm-objectieven kan bouwen. Die 35mm is niet bepaald lichtsterk en die 55 mm is echt groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oeps.
Kai doet in dit filmpje alsof je net zo goed voor de GX7 kunt gaan als voor de E-M1, terwijl de laatstgenoemde bijvoorbeeld geen AA filter heeft, weathersealed is en beschikt over betere ibis.
De E-M1 mag dan wel een stuk duurder zijn maar het lijkt me toch echt de betere camera.
Lok die Engels praat blijft trouwens geniaal. :)
De E-M1 is qua specificaties de betere camera. Toch heeft de GX7 de looks wat veel mensen aanspreekt. Zo ook Kai volgens mij.

Hoe dan ook, beide zijn het goede camera's. Beide fabrikanten hebben vanuit een ander perspectief naar een topmodel camera gekeken. Dat is het mooie van het m4/3 systeem. Keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:46
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Prachtige foto's man! :)

Thx voor de info Leendert, ik ga maar eens twijfelen of ik hem ga kopen of niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Kwintessens schreef op zondag 17 november 2013 @ 14:25:
[...]
Dat betwijfel ik. Als dat zo is, waarom zie ik ze dan niet? De compacte pancakes voor 35mm-spiegelreflexen zijn meestal niet lichtsterk. En Sony laat nog niet zien dat ze kleine lichtsterke 35mm-objectieven kan bouwen. Die 35mm is niet bepaald lichtsterk en die 55 mm is echt groot.
de enige ff pancake die mij te binnen schiet: pricewatch: Canon EF 40mm f/2.8 STM is f2.8 nu echt lichtsterkt te noemen? geen idee

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mrc4nl schreef op zondag 17 november 2013 @ 17:26:
[...]

de enige ff pancake die mij te binnen schiet: pricewatch: Canon EF 40mm f/2.8 STM is f2.8 nu echt lichtsterkt te noemen? geen idee
Voor een prime wordt dat volgens mij niet als lichtsterk beschouwd (voor een zoom wel).
Ik heb in ieder geval nooit vernomen dat de 17mm 2.8 prime die Olympus vrij vroeg in m4/3 bracht als lichtsterk werd betiteld. Met lichtsterk bedoelen ze qua primes 2.0 en alles eronder volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Pentax heeft ook nog wat pancakes en Olympus maakte vroeger ook nogal wat compacte lenzen voor 35mm.
m4/3 kunnen compacter omdat ze minder mm nodig hebben voor dezelfde beeldhoek.

De Canon 40 is niet zo lichtsterk in absolute zin, maar in een compleet systeem (dus met FF-sensor) is de lens wel lichtsterker dan heel veel m4/3 lenzen (je hebt namelijk een 20/1.4 nodig om alles equivalent te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Universal Creations schreef op zondag 17 november 2013 @ 17:39:
Pentax heeft ook nog wat pancakes en Olympus maakte vroeger ook nogal wat compacte lenzen voor 35mm.
m4/3 kunnen compacter omdat ze minder mm nodig hebben voor dezelfde beeldhoek.
Als Sony ertoe in staat was dan zouden ze wel kleinere objectieven hebben aangekondigd.
De Canon 40 is niet zo lichtsterk in absolute zin, maar in een compleet systeem (dus met FF-sensor) is de lens wel lichtsterker dan heel veel m4/3 lenzen (je hebt namelijk een 20/1.4 nodig om alles equivalent te krijgen).
Aan die discussie beginnen we niet nog een keer, niet in dit topic iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
mrc4nl schreef op zondag 17 november 2013 @ 17:26:
[...]
Dat bedoel ik. Dat is dus niet echt lichtsterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op zondag 17 november 2013 @ 18:00:
Als Sony ertoe in staat was dan zouden ze wel kleinere objectieven hebben aangekondigd.
Hoe lang heeft Canon gewacht? Daarnaast, als het voor fullframe kan, kan het ook voor aps-c. Zeker met zo'n kleine registerafstand (geen retrofocus nodig).
Aan die discussie beginnen we niet nog een keer, niet in dit topic iig.
Je bent de persoon die begint te vergelijken (m4/3 lenzen vs. aps-c of fullframe).

Pagina: 1 ... 20 ... 24 Laatste

Dit topic is gesloten.