8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Dat neemt niet weg dat het soms heel onredelijk lijkt, heb ik in sommige gevallen zelf ook wel gehad, maar het is wat het is.
Het vervelendste vind ik nog de communicatie steeds in ex.btw prijzen etc.
Anyways, met installateurs kan je soms ook afspreken dat bepaalde werkzaamheden welke niet per se meteen tijdens de bouw hoeven, maar die prima na oplevering kunnen, dan pas door hen gedaan wordt. Dus aparte offerte/factuur met jezelf als direct opdrachtgever en dus excl. aannemers provisie.
Klinkt misschien niet netjes (zou het niet weten..), maar het gebeurt wel.
En die van Ebay komt ook langs om een storing te verhelpen?jacovn schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:34:
10% marge over een instalateur heen maakt het waarschijnlijk wel net te duur om daar een zonnepaneel te laten doen.
Zelfde voor naregeling voor de verwarming.
Nl prijs van een 10 poort controller €500 (warmteservice als voorbeeld), in Duitsland 234€ via ebay.
Als er dan nog 10% overheen komt wordt het helemaal duur..
Het is alsof je los hout vergelijkt met een gemonteerd kozijn.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik hoor alleen maar "het is duurder" "je krijgt dit van de installateur te horen" "ik ga het uitzoeken"
Wel,
hoeveel duurder dan, nooit antwoord gekregen.
Instalateur heb ik nog niet, er is niet ens een bouwer (ze komen, en gaan teleurgesteld weer weg hoor ik)
Uitzoeken ? Dan krijg je toch een antwoord normaal.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Verder was een ruime woonkeuken en 4 kamers boven een vereiste. 3 slaapkamers met daarbij een studeerkamer. Dat wordt dan de kleinste kamer. De woning komt op een kavel van 726m2.
We hebben ons nu gefocused op wat we nu kunnen betalen op wat we nooit meer aan kunnen passen. In de toekomst zien we nog wel dakkapellen en overkappingen komen. Echter is daar nu het budget niet meer voor. Er is nu getekend met 6 zonnepanelen vanwege de EPC norm. Mocht de verkoop van ons huis gunstig uitvallen zouden we dit kunnen uitbreiden naar 12/18.
Het huis zal verder voorzien zijn van kunststof kozijnen met HLV en keramische dakpannen.
Shoot!
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Nee, maar die uit het verre oosten van het land schrijft waarschijnlijk zo veel voor rij kosten dat ik bij ebay wel een reserve kan kopenSeñor Sjon schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:14:
[...]
En die van Ebay komt ook langs om een storing te verhelpen?
Het is alsof je los hout vergelijkt met een gemonteerd kozijn.
Ik moet het allemaal nog zien, maar bij een wp is het wel goed om hem in spanje te kopen, maar een danfoss systeem uit Duitsland is niet goed ?
Ik vind die gang boven nogal onpraktisch. Of eigenlijk, al die hapjes uit de kamers.MrFl0ppY schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:17:
Goed onze plannen zijn inmiddels vergevorderd genoeg om het eea te delen met het kritische Tweakers publiek. Ons uitgangspunt is een "moderne wolfskap". Omdat we beide een wolfskap erg mooi vinden maar niet zo zijn van de overige landelijke elementen zoals roeden en raamdeurtjes.
Verder was een ruime woonkeuken en 4 kamers boven een vereiste. 3 slaapkamers met daarbij een studeerkamer. Dat wordt dan de kleinste kamer. De woning komt op een kavel van 726m2.
***members only***
We hebben ons nu gefocused op wat we nu kunnen betalen op wat we nooit meer aan kunnen passen. In de toekomst zien we nog wel dakkapellen en overkappingen komen. Echter is daar nu het budget niet meer voor. Er is nu getekend met 6 zonnepanelen vanwege de EPC norm. Mocht de verkoop van ons huis gunstig uitvallen zouden we dit kunnen uitbreiden naar 12/18.
Het huis zal verder voorzien zijn van kunststof kozijnen met HLV en keramische dakpannen.
Shoot!.
Ik ken vergelijkbare huizen, waarbij de gang boven meer vierkant is, waarbij er dan aan één zijde de trap en een andere ruimte (hier de wc) zit. Aan de tegenoverliggende zijde de deur naar de badkamer. En aan de andere twee zijden telkens twee deuren naast elkaar naar de slaapkamers.
Nadeel hier is dat de badkamer dan nogal smal wordt. Dat is in de huizen die ik bedoel opgelost door een dakkapel te plaatsen bij de badkamer.
Waarin die donkere kozijnen? Persoonlijk past bij een wolfskap roomwit of wit veel beter; eventueel met dennengroen, donkerblauw of rood als accent (zijn historische kleuren voor dit soort bouwwerken).MrFl0ppY schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:17:
Goed onze plannen zijn inmiddels vergevorderd genoeg om het eea te delen met het kritische Tweakers publiek. Ons uitgangspunt is een "moderne wolfskap". Omdat we beide een wolfskap erg mooi vinden maar niet zo zijn van de overige landelijke elementen zoals roeden en raamdeurtjes.
***members only***
Shoot!.
BG:
- Wat gebeurt er nog meer in die bijkeuken? Kan je de garagemuur niet gewoon rechthouden? Dan hou je veel meer effectieve ruimte over. Nu heb je een breed wandelpad van de garage naar de achtertuin, maar je kan er net niks. Hou 70-80 cm aan voor stellingen e.d. Dus deuren ietsje verder van de muren af. Wasmachine/droger hebben nu veel ruimte eromheen.
- Wat komt er in het 'loze' hoekje rechs aan de voorkant van het huis?
- Komt er een bar in de keuken? Goed opletten met loop/zitruimte
- Deur van bijkeuken naar de tuin iets jaar achter, je zit in de knoop met de keukendeur anders. Handiger is wellicht een deur aan de achterzijde, dan kan je later makkelijker een uitbouw maken zonder de achterdeur te verliezen daar.
- Garage zo breed mogelijk. Bij 4 meter intern is het ooit een hele mooie kamer/kantoor mocht de nood daar zijn.
- Teken de verschillende peilmaten:
- 1500 +vp (gebruiksoppervlakte) 2300 +vp (voor deuren) 2600 +vp (voor verblijfsgebied)
- Een bad intekenen, dat hoort imo wel bij een vrijstaande woning
- Gaat het goed met daglicht? Het lijkt vrij beperkt in de slaapkamers.
- Overloop is erg groot... zie comment hierboven.
Je vergelijkt iets waar je verder geen omkijken naar hebt met iets als zelf kopen. Dat gaat altijd scheef. Garantie e.d. loopt dan vaak al scheef. De installateur of aannemer gaat dan al snel met de handen in de lucht staan: "directielevering", succes ermee.jacovn schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:18:
[...]
Nee, maar die uit het verre oosten van het land schrijft waarschijnlijk zo veel voor rij kosten dat ik bij ebay wel een reserve kan kopen
Ik moet het allemaal nog zien, maar bij een wp is het wel goed om hem in spanje te kopen, maar een danfoss systeem uit Duitsland is niet goed ?
Ik snap je punt wel, maar die wp moet ook aangesloten en onderhouden worden. Zal ook ingeregeld moeten worden.Señor Sjon schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:34:
Je vergelijkt iets waar je verder geen omkijken naar hebt met iets als zelf kopen. Dat gaat altijd scheef. Garantie e.d. loopt dan vaak al scheef. De installateur of aannemer gaat dan al snel met de handen in de lucht staan: "directielevering", succes ermee.
Zou een danfoss systeem zo veel moeilijker zijn dan een warmtepomp ? Het ziet er nogal simpel uit op youtube..
Dan mijn mening ook maarMrFl0ppY schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:17:
***members only***
Shoot!.
Begane Grond
- Afsluiten van de keuken middels een dichte wand met dubbele deuren zou ik niet snel doen, dan schuifdeuren welke in de wand verdwijnen.
- De berging in de garage, welke funtie krijgt deze naast de wasmachine / droger? nu erg groot.
Verdieping
- Wat ik met name mis is praktische bergruimte boven,
- Waar blijft alle 'gemeenschappelijke' spul. (beddengoed / handdoeken etc
- Hapjes in de kamers komen wat raar over, mist voor de referentie inderdaad de hoogte lijnen.
Die 10% rekent hij trouwens over alles. Niet alleen over de onderaannemers en hij noemt het ook gewoon winst in de offerte.Señor Sjon schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:47:
10% winst over zijn onderaannemers is niet pure winst. Die opslag is o.a. voor coördinatie op de bouwplaats etc
Rekent hij ook 6% AK? In de regel gaat de staart zoiets
Algemene Bouwplaats Kosten > specifiek of percentage
Algemene Kosten 5-8%
Onvoorzien 2-3%
CAR 0,35-0.40%
Winst & Risico 0-10%
De posten tellen over elkaar heen, dus het totaal is iets meer dan de percentages opgeteld.
Maar prijs naar beneden krijgen ligt er maar net aan. Soms staan er verkeerde aannames in dat de prijs omlaag kan of ergens teveel uren. Op andere moment wordt er een commerciële prijs afgesproken, bijvoorbeeld bij meer termijnen of een kortere betaaltermijn van de factuur.
Voorbeeld: Rieten kap. Offerte is 26K, Daar komt dan nog 2,6K aan winst overheen. Afstemmen met de rietdekker kost en geen 2.6k.
Of nog mooier. Uurtarief van €38,-. Daar komt dan nog 2% kantoorkosten, 10% winst en 21% BTW overheen. Dan zit je dus zo op €52,-
En dan twijfel ik ook over de kosten van die onderaannemers.Zelf offerte voor het dak kom ik op 23K, aannemer komt incl al die kosten op 38K.
Met gestrekt been.
Maar 52 euro/uur/incl. BTW... wat verwacht je dan in een tijd waarbij het werkplaatstarief van een garage zo richting de 100/uur gaat? Het zijn geen schoonmakers?
[ Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 17-02-2017 12:39 ]
Gaat niet om de hoogte van het tarief. En uurtareif in een garage betaal je ook voor de garage zelf, aparatuur etc. Je kunt het pas vergelijken als je daar ook GWL zelf betaalt + de krik, gereedschap, brug etc. En de WC, wat die betaal je als opdrachtgever in de bouw ook..... Of staat dat ook op jouw rekening na een beurt in de garage?Señor Sjon schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:38:
Dat is dan niet zo handig van hem. Maar goed, het lijkt wel alsof winst maken vies is omdat het om een woning gaat.. Dacht je dat alles tegen kostprijs ging? Voor 10% winst komt een ITer niet zijn bed uit.
En dan nog specificeert hij het niet zoals een aannemer.
Maar 52 euro/uur/incl. BTW... wat verwacht je dan in een tijd waarbij het werkplaatstarief van een garage zo richting de 100/uur gaat? Het zijn geen schoonmakers?
Voor het uurtarief van de bouwvakker kan de aannemer een salaris van €3500,- bruto uitbetalen. Dit terwijl het gemiddelde salaris van een bouwvakker rond 2233,- ligt volgens loonwijzer. Scheelt hem dus een eurotje of 1500 per maand.
Overigens kwam deze aannemer niet echt betrouwbaar over, vandaar dat ik de offerte op deze manier bekijk. En me hierover verbaas. Hij was dan ook 75K duurder dan een andere offerte.
10% winst is voor veel bedrijven een mooi cijfer. Ook voor IT-ers.
Met gestrekt been.
Wij hebben ook een "open begroting" met daarin stelposten.
Onze aannemer rekening 4% AK (Algemene Kosten) en 3% winst.
Dus (stel) onderaannemer is 10.000 + 4% AK = 10.400 + 3% winst = 10.712,00.
De aannemer "pakt" hier dus effectief 7.12% (712 €) tussen weg.
Dit vind ik persoonlijk niet veel, zelf calculeer ik voor mijn eigen werk met 10% opslag over de inkoop.
Bij jou is dit dus 12,2% effectief, aanzienlijk hoger als wat ik heb afgesproken (70% "duurder")
Alle risico's liggen ook bij de aannemer.
In je voorbeeld met de rietdekker is dat geen gek voorbeeld, je aannemer geeft namelijk alle garanties, schiet het geld voor, moet alles regelen.
En de B.T.W. kan de aannemer natuurlijk al helemaal niets aan doen.
Onze aannemer rekent met € 36,50 per uur (excl. BTW en opslagen).
Ook dit bedrag is niet gek, bij ons zijn de goedkoopste medewerkers € 50,00, maar dat is dan wel inclusief werkplaatstarief, maar die bouwvakkers hebben ook gereedschap bij zich.
[ Voor 33% gewijzigd door Grolsch op 17-02-2017 13:11 ]
Wij hebben niet veel aannemers gebruikt, maar toch;artbij schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:18:
Ben op dit moment aan het onderhandelen met de verschillende aannemers. Ik handel nooit, dus best wel lastig voor mij. Vragen aan de mensen die dit stadium al voorbij zijn:
- hebben jullie echt de prijs naar beneden gekregen? Of hebben jullie het bestek aangepast om goedkoper uit te zijn?
- Voor mensen met een open begroting, welke opslag werd er gerekend op het uitbestede werk van de aannemers?
Een annemer die ik gesproken heb rekent 2% kantoorkosten over de uren van zijn eigen mensen en zijn eigen materiaal. Daarnaast rekent hij 10% winst over al het werk van zijn onderaannemers. Ik vind dat vrij veel, maar wat is gebruikelijk?
Wij hebben met uitzondering van 1 aannemer geen onderhandeling over de prijs gedaan. Nu, wij hebben telkens een behoorlijk gedetailleerd bestek gegeven voor een offerte. Wanneer de offerte te ver afweek van het bestek is deze niet behandeld, en bij de anderen is gekeken naar prijs en referenties. Een aannemer wilde de opdracht voor de kelder heel graag hebben en wilde ineens zakken in prijs, maar daarmee was volgens mij zijn eigen marge weg, en dat heb ik dus niet geaccepteerd. Dat is niet gezond zaken doen. Ik heb em wel een andere klus laten uitvoeren.
Je andere vraag kan ik helaas niets zinnigs over zeggen. De 10% lijkt me niet erg hoog.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Dat is echt een heel laag tarief. Zo heb ik er ook een paar gehad, maar de meeste hier in België gaan al snel naar de € 40,- op het moment. Hangt natuurlijk wel af van de expertise.Grolsch schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:04:
Ook dit bedrag is niet gek, bij ons zijn de goedkoopste medewerkers € 50,00, maar dat is dan wel inclusief werkplaatstarief, maar die bouwvakkers hebben ook gereedschap bij zich.
Onze aannemer moest ook in concurrentie aanbieden, en ik heb duidelijk aangegeven dat ik niet na de tijd ging pingelen/onderhandelen, de prijs moest in 1 x goed.Rtificial schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:16:
[...]
Dat is echt een heel laag tarief. Zo heb ik er ook een paar gehad, maar de meeste hier in België gaan al snel naar de € 40,- op het moment. Hangt natuurlijk wel af van de expertise.
Blijkbaar heeft hij de hint goed begrepen, en direct goed gecalculeerd.
Hoe hij tot dit uurtarief is gekomen is natuurlijk gissen, maar uurtarief wordt veelal bepaald door de horizon van het werk. Als hij nog niets heeft staan voor het komende jaar wil hij natuurlijk graag zulke klussen pakken.
Als hij al 2 jaar vol zit wil hij het werk wel pakken mits goed betaald.
Dat is zo, goed geregeld!Grolsch schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:22:
[...]
Onze aannemer moest ook in concurrentie aanbieden, en ik heb duidelijk aangegeven dat ik niet na de tijd ging pingelen/onderhandelen, de prijs moest in 1 x goed.
Blijkbaar heeft hij de hint goed begrepen, en direct goed gecalculeerd.
Hoe hij tot dit uurtarief is gekomen is natuurlijk gissen, maar uurtarief wordt veelal bepaald door de horizon van het werk. Als hij nog niets heeft staan voor het komende jaar wil hij natuurlijk graag zulke klussen pakken.
Als hij al 2 jaar vol zit wil hij het werk wel pakken mits goed betaald.
Ik hoorde hier dat cao loon 38€ was in 2016 maar in 2017 40€ was geworden.
Daar zit je dan minimaal gewoon aan vast lijkt me.
Thanks voor de openheid!Grolsch schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:04:
@artbij, je had het me ook al via PM gevraagd, maar ik reageer maar in dit topic, dan kan de rest er misschien ook wat mee.
Wij hebben ook een "open begroting" met daarin stelposten.
Onze aannemer rekening 4% AK (Algemene Kosten) en 3% winst.
Dus (stel) onderaannemer is 10.000 + 4% AK = 10.400 + 3% winst = 10.712,00.
De aannemer "pakt" hier dus effectief 7.12% (712 €) tussen weg.
Dit vind ik persoonlijk niet veel, zelf calculeer ik voor mijn eigen werk met 10% opslag over de inkoop.
Bij jou is dit dus 12,2% effectief, aanzienlijk hoger als wat ik heb afgesproken (70% "duurder")
Alle risico's liggen ook bij de aannemer.
In je voorbeeld met de rietdekker is dat geen gek voorbeeld, je aannemer geeft namelijk alle garanties, schiet het geld voor, moet alles regelen.
En de B.T.W. kan de aannemer natuurlijk al helemaal niets aan doen.
Btw is helemaal niet erg. Mijn kinderen moeten ook naar school en wil ook graag politie op straat etc.
Dat van dat riet. Deze aannemer pakt dus 17K op 40K. Dat vind ik geen normale marge.
Met gestrekt been.
Je zult er toch nooit achterkomen wat de totale marge/winst van de aannemer is lijkt me.
Wat hij niet op uren kan pakken pakt hij terug op de in- verkoop van goederen.
10% op alles.buiter schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:35:
Die 10% is alleen op uitbesteed werk neem ik aan?
Je zult er toch nooit achterkomen wat de totale marge/winst van de aannemer is lijkt me.
Met gestrekt been.
Wij sturen ze ook lopend op pad, zonder werkkleding, PBM's en ze moeten schroeven met de hand erin drukken.artbij schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:58:
[...]
Gaat niet om de hoogte van het tarief. En uurtareif in een garage betaal je ook voor de garage zelf, aparatuur etc. Je kunt het pas vergelijken als je daar ook GWL zelf betaalt + de krik, gereedschap, brug etc. En de WC, wat die betaal je als opdrachtgever in de bouw ook..... Of staat dat ook op jouw rekening na een beurt in de garage?
Voor het uurtarief van de bouwvakker kan de aannemer een salaris van €3500,- bruto uitbetalen. Dit terwijl het gemiddelde salaris van een bouwvakker rond 2233,- ligt volgens loonwijzer. Scheelt hem dus een eurotje of 1500 per maand.
Overigens kwam deze aannemer niet echt betrouwbaar over, vandaar dat ik de offerte op deze manier bekijk. En me hierover verbaas. Hij was dan ook 75K duurder dan een andere offerte.
Hoe kom je aan dit bedrag? Ik zie 23k kale prijs vs 38k inclusief opslagen? Zijn dat appels met appels? Offertes vergelijken is vaak een kleine hel. De ene rekent met eigen kraan, de ander gaat ervan uit dat een kraan beschikbaar is, etc.artbij schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:30:
[...]
Thanks voor de openheid!
Btw is helemaal niet erg. Mijn kinderen moeten ook naar school en wil ook graag politie op straat etc.
Dat van dat riet. Deze aannemer pakt dus 17K op 40K. Dat vind ik geen normale marge.
Onze woning is net gebouwd, maar nog niet af. We hebben 8 manshoge ramen op het zuiden (60 cm x 220 cm). Dat is een lekkere broeikas

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Gaat niet om kleine dingen, dat begrijp je hopelijk zelf ook wel.Señor Sjon schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:51:
[...]
Wij sturen ze ook lopend op pad, zonder werkkleding, PBM's en ze moeten schroeven met de hand erin drukken.
[...]
Hoe kom je aan dit bedrag? Ik zie 23k kale prijs vs 38k inclusief opslagen? Zijn dat appels met appels? Offertes vergelijken is vaak een kleine hel. De ene rekent met eigen kraan, de ander gaat ervan uit dat een kraan beschikbaar is, etc.
Riet is appels met appels. 23 K is offerte rechtstreeks bij onderaannmer en 38K is wat de aannemer wil hebben....
Met gestrekt been.
Ik heb de woning in juli 2016 ingekocht.jacovn schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:28:
@Grolsch jij hebt ook al afspraken gemaakt in de tijd dat de bouw in een dip zat neem ik aan.
Ik hoorde hier dat cao loon 38€ was in 2016 maar in 2017 40€ was geworden.
Daar zit je dan minimaal gewoon aan vast lijkt me.
Wat is "CAO loon"
Ik weet even niet hoe je telt, maar een opslag van 12,2% op 40K is met mijn calc.exe € 4880,00 en geen 17Kartbij schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:30:
[...]
Thanks voor de openheid!
Als je werkt met een open begroting op basis van kostprijs zet je overal 10% overheen, want de vermelde bedragen zijn toch kostprijsbuiter schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:35:
Die 10% is alleen op uitbesteed werk neem ik aan?
Wat kostprijs is, dat is inderdaad een grijs gebied.
Ik zou geen eigen bedrijf beginnen in kostprijsberekeningen, maar met alle respect bovenstaande berekening slaat nergens op.artbij schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:58:
[...]
Gaat niet om de hoogte van het tarief. En uurtareif in een garage betaal je ook voor de garage zelf, aparatuur etc. Je kunt het pas vergelijken als je daar ook GWL zelf betaalt + de krik, gereedschap, brug etc. En de WC, wat die betaal je als opdrachtgever in de bouw ook..... Of staat dat ook op jouw rekening na een beurt in de garage?
Als een bouwvakker 2500 € verdient is dit bruto en daar komen werkgeverslasten bij als pensioenvoorzieningen.
Even heel snel geteld, tel 25% maar bij het bruto loon
2500*12*1.08*1.25= 40.500,--
Deel dit door het aantal werkbare uren +- 1700 = € 24,00 per uur puur en alleen aan loonkosten.
Tel daar alle andere ongein, belastingen, premies, ziektes, etc. bij op, neem van mij aan, een werknemer kost echt wel minimaal € 35,00 per uur.
Deze wordt het inderdaad niet, maar meot nog wel gaan kiezen. Dus vandaar dat deze vragen nog spelen.Señor Sjon schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:37:
Ook bij dezelfde partij? Tsja, maar al is null & void aangezien je niet met hem in zee bent gegaan.
Met gestrekt been.
Dit is dus geen open kostencalculatie.artbij schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:34:
[...]
Gaat niet om kleine dingen, dat begrijp je hopelijk zelf ook wel.
Riet is appels met appels. 23 K is offerte rechtstreeks bij onderaannmer en 38K is wat de aannemer wil hebben....
In mijn geval geef ik dus die 23K door aan de aannemer, hij besteld het, en ik betaal 23K + de afgesproken opslag.
Als ik zelf een offerte opvraag bij een rietdekker kost het 23K, vraagt deze annemer die offerte op en biedt hij hem aan mij aan komt die op 40K. Dat is een verschil van 17K.Grolsch schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:41:
[...]
Ik heb de woning in juli 2016 ingekocht.
Wat is "CAO loon"Deze term ken ik niet.
[...]
Ik weet even niet hoe je telt, maar een opslag van 12,2% op 40K is met mijn calc.exe € 4880,00 en geen 17K
[...]
Als je werkt met een open begroting op basis van kostprijs zet je overal 10% overheen, want de vermelde bedragen zijn toch kostprijs
Wat kostprijs is, dat is inderdaad een grijs gebied.
[...]
Ik zou geen eigen bedrijf beginnen in kostprijsberekeningen, maar met alle respect bovenstaande berekening slaat nergens op.
Als een bouwvakker 2500 € verdient is dit bruto en daar komen werkgeverslasten bij als pensioenvoorzieningen.
Even heel snel geteld, tel 25% maar bij het bruto loon
2500*12*1.08*1.25= 40.500,--
Deel dit door het aantal werkbare uren +- 1700 = € 24,00 per uur puur en alleen aan loonkosten.
Tel daar alle andere ongein, belastingen, premies, ziektes, etc. bij op, neem van mij aan, een werknemer kost echt wel minimaal € 35,00 per uur.
Ga dat loonstuk niet voorrekenen is ook niet relevant. Reken er maar op dat hij minimaal 1000,- p/m overhoud aan dat tarief. Heel belangrijk is dit trouwens niet, eigen uren zijn schaars tegenwoordig bij aannemers
Met gestrekt been.
Je kan zoeken op shutters, maar dit is maatwerk. Vandaar dat je geen prijzen vindt online. Daarbij maakt het binnen de boel erg donker en is het systeem erg gevoelig voor werking van het hout zelf. Ik zou er niet zonder meer aan beginnen.Milmoor schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:27:
Iemand ervaring met en orde grootte prijzen van houten lamellen/planken als zonwering? Op internet vindt ik eigenlijk alleen maar bedrijven die aan bedrijven leveren, zonder prijzen en met de uitstraling "if you need to ask, you can't afford it".
Onze woning is net gebouwd, maar nog niet af. We hebben 8 manshoge ramen op het zuiden (60 cm x 220 cm). Dat is een lekkere broeikas.
[afbeelding]
[afbeelding]
Je voorbeeld was 23 (kaal) om 38k.(incl. opslagen). Misschien heeft die rietdekker een hekel aan die aannemer en geeft ie een oprotprijs (en ja, dat gebeurt vaker dan je denkt). Wil ie het alsnog, dan heeft ie dikke winst. Je kan ook gewoon de onderliggende offertes bij je open begroting opvragen. Wil hij die niet geven, dan is het even goede vrienden.artbij schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:51:
[...]
Als ik zelf een offerte opvraag bij een rietdekker kost het 23K, vraagt deze annemer die offerte op en biedt hij hem aan mij aan komt die op 40K. Dat is een verschil van 17K.
Ga dat loonstuk niet voorrekenen is ook niet relevant. Reken er maar op dat hij minimaal 1000,- p/m overhoud aan dat tarief. Heel belangrijk is dit trouwens niet, eigen uren zijn schaars tegenwoordig bij aannemers.
Dat loonstuk is overigens heel relevant. Je klaagt over een uurtarief, maar het wordt gewoon onderbouwd. Wit ga je niet veel lager vinden dan 37,50/uur, maar het klimt eerder over de 40 euro/uur. Je vergeet even dat ziektekostenpremies in de bouw wat hoger zijn, kans op ongelukken enzo. Maar goed, het blijft nogmaals een beetje aparte afkeurreactie dat een commercieel bedrijf winst wil maken.
[ Voor 38% gewijzigd door Señor Sjon op 17-02-2017 14:56 ]
Zo lijkt het mij ook te werken. Maar deze aannemer heeft dus of een erg slechte relatie met de onderaannemer, of hij probeert me "op te lichten".Grolsch schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:50:
[...]
Dit is dus geen open kostencalculatie.
In mijn geval geef ik dus die 23K door aan de aannemer, hij besteld het, en ik betaal 23K + de afgesproken opslag.
Met gestrekt been.
Ik zou zeggen tegen deze aannemer "bedankt voor de koffie, en tot nooit"artbij schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:52:
[...]
Zo lijkt het mij ook te werken. Maar deze aannemer heeft dus of een erg slechte relatie met de onderaannemer, of hij probeert me "op te lichten".

Als je nu al geen goed gevoel hebt bij de aannemer moet je er NIET mee in zee gaan.
Er moet een vertrouwensrelatie zijn, en is die klik er niet, stoppen en verder zoeken.
Ik keur het uurtarief niet af, rond de 40,- is normaal. Hij doet er echter ook nog 2% kantoorkosten en 10% winst op. Daar hebben we het over.Señor Sjon schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:51:
[...]
Je kan zoeken op shutters, maar dit is maatwerk. Vandaar dat je geen prijzen vindt online. Daarbij maakt het binnen de boel erg donker en is het systeem erg gevoelig voor werking van het hout zelf. Ik zou er niet zonder meer aan beginnen.
[...]
Je voorbeeld was 23 (kaal) om 38k.(incl. opslagen). Misschien heeft die rietdekker een hekel aan die aannemer en geeft ie een oprotprijs (en ja, dat gebeurt vaker dan je denkt). Wil ie het alsnog, dan heeft ie dikke winst. Je kan ook gewoon de onderliggende offertes bij je open begroting opvragen. Wil hij die niet geven, dan is het even goede vrienden.
Dat loonstuk is overigens heel relevant. Je klaagt over een uurtarief, maar het wordt gewoon onderbouwd. Wit ga je niet veel lager vinden dan 37,50/uur, maar het klimt eerder over de 40 euro/uur. Je vergeet even dat ziektekostenpremies in de bouw wat hoger zijn, kans op ongelukken enzo. Maar goed, het blijft nogmaals een beetje aparte afkeurreactie dat een commercieel bedrijf winst wil maken.
Ik denk dat er nog veel marge zit tussen loonkosten en 52,- per uur. Tenminste alle IT inhuur die ik doe komen gewoon voorrijden in leaseauto's voor 43,-.
Met gestrekt been.
Goh, dat is een boel veranderd in de IT dan. Ik herinner me nog zonder al te veel problemen het 3-voudige aan te kunnen rekenen aan opdrachtgevers. En ongeveer het dubbele van die 43 kwijt te zijn aan inhuur van professionals. Maar goed, zal een andere business met een ander soort professionals zijn geweest.artbij schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:16:
[...]
Ik keur het uurtarief niet af, rond de 40,- is normaal. Hij doet er echter ook nog 2% kantoorkosten en 10% winst op. Daar hebben we het over.
Ik denk dat er nog veel marge zit tussen loonkosten en 52,- per uur. Tenminste alle IT inhuur die ik doe komen gewoon voorrijden in leaseauto's voor 43,-.
Ik begrijp niet goed hoe het met jouw expertise kan dat je de kosten van een werknemer in de bouw zo sterk onderschat. Maar uiteindelijk is dat je probleem niet, je hebt er moeite mee dat jouw aannemer bovenop de 40€/uur die de onderaannemer rekent, zelf ook nog eens 12.2% oplegt. Maar dat is de consequentie van de afspraak die je gemaakt hebt. Met alles wat je hierover klaagt, en de tijd die je daar in steekt, kan je beter zelf de rol van de hoofdaannemer gaan uitvoeren, en zelf coordineren. Dat bedoel ik niet cynisch, ik denk dat je daar de capaciteit voor hebt, en als je iets minder tijd besteed aan Tweakers, dan heb je er ook de tijd voor
Of, je besteed de zorg hiervan uit, en dus ook de zorg van garantie, met de vrijheid om zelf onderaannemers te selecteren. In dat geval moet jouw hoofdaannemer gewoon jouw offerte aannemen, en de opdracht uitzetten naar de onderaannemer. Als die twee niet overeenkomen, dan moet er een ander gezocht worden. Maar hij moet werken met de aan jou verstrekte offertes. Niet zelf nog eens opnieuw een offerte opvragen. Dan is een deel van de transparantie weg.
Besteed niet perse veel tijd hier. Kan goed multitasken. Tijdens lange vergaderingen kan ik gelukkig hier wat lezenRtificial schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:53:
[...]
Goh, dat is een boel veranderd in de IT dan. Ik herinner me nog zonder al te veel problemen het 3-voudige aan te kunnen rekenen aan opdrachtgevers. En ongeveer het dubbele van die 43 kwijt te zijn aan inhuur van professionals. Maar goed, zal een andere business met een ander soort professionals zijn geweest.
Ik begrijp niet goed hoe het met jouw expertise kan dat je de kosten van een werknemer in de bouw zo sterk onderschat. Maar uiteindelijk is dat je probleem niet, je hebt er moeite mee dat jouw aannemer bovenop de 40€/uur die de onderaannemer rekent, zelf ook nog eens 12.2% oplegt. Maar dat is de consequentie van de afspraak die je gemaakt hebt. Met alles wat je hierover klaagt, en de tijd die je daar in steekt, kan je beter zelf de rol van de hoofdaannemer gaan uitvoeren, en zelf coordineren. Dat bedoel ik niet cynisch, ik denk dat je daar de capaciteit voor hebt, en als je iets minder tijd besteed aan Tweakers, dan heb je er ook de tijd voor(ok, dat was wel een beetje cynisch
)
Of, je besteed de zorg hiervan uit, en dus ook de zorg van garantie, met de vrijheid om zelf onderaannemers te selecteren. In dat geval moet jouw hoofdaannemer gewoon jouw offerte aannemen, en de opdracht uitzetten naar de onderaannemer. Als die twee niet overeenkomen, dan moet er een ander gezocht worden. Maar hij moet werken met de aan jou verstrekte offertes. Niet zelf nog eens opnieuw een offerte opvragen. Dan is een deel van de transparantie weg.
Mooi, ik geef 1 voorbeeldje met een uurtarief en er komen meteen 20 posts op. Ook al geef ik aan dat dat het probleem niet is.
Vooraf had ik al verwacht dat een aannemer niet helemaal op dezelfde manier een offerte haalt bij een onderaannemer. Maar dat het verschil zo groot zou zijn had ik niet verwacht.
Ik zou best alles zelf willen regelen. Dagje minder werken in de week (kom ik ook eens van mijn vakantieuren af) en dan bezighouden met de bouw. Probleem is dat ik niet genoeg verstand van zaken heb om werk te beoordelen. Ik kan wel zien of het muurtje 20 dik is, en op de goede plek staat, maar heb geen idee of de goede verhouding specie of lijm gebruikt is bijvoorbeeld.
Ik vind het echt geen probleem om 7% over de onderaannemers te betalen. Maar dan wel over een eerlijke prijs.
Ik twijfel nu nog tussen 2 opties. Die ga ik verder uitwerken:
1. Zelf onderaannemers aandragen aan de aannemer en deze met een opslag voor de aannemer laten werken.
2. Ruwbouw laten zetten, en dan zelf afwerken met onderaannemers en dus ook coördineren.
Die ruwbouw zetten ging bij deze aannemer al met veel onderaannemers. Denk dat hij maar 20% zelf doet.
Met gestrekt been.
Als je je tijdens het multitasken wat bezighoudt met de verschillende bouwtechnieken, dan kan je al heel veel leren door gewoon te lezen, je gezonde verstand te gebruiken en foto's te bekijken. Zo is er een boel te vinden over bouwfouten, waar gek genoeg veel zinvols te leren valt van de fouten van anderen. In de comments op dat soort dingen kom je ook vaak weer veel te weten.artbij schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:07:
[...]
Besteed niet perse veel tijd hier. Kan goed multitasken. Tijdens lange vergaderingen kan ik gelukkig hier wat lezen.
Mooi, ik geef 1 voorbeeldje met een uurtarief en er komen meteen 20 posts op. Ook al geef ik aan dat dat het probleem niet is.
Vooraf had ik al verwacht dat een aannemer niet helemaal op dezelfde manier een offerte haalt bij een onderaannemer. Maar dat het verschil zo groot zou zijn had ik niet verwacht.
Ik zou best alles zelf willen regelen. Dagje minder werken in de week (kom ik ook eens van mijn vakantieuren af) en dan bezighouden met de bouw. Probleem is dat ik niet genoeg verstand van zaken heb om werk te beoordelen. Ik kan wel zien of het muurtje 20 dik is, en op de goede plek staat, maar heb geen idee of de goede verhouding specie of lijm gebruikt is bijvoorbeeld.
Ik vind het echt geen probleem om 7% over de onderaannemers te betalen. Maar dan wel over een eerlijke prijs.
Ik twijfel nu nog tussen 2 opties. Die ga ik verder uitwerken:
1. Zelf onderaannemers aandragen aan de aannemer en deze met een opslag voor de aannemer laten werken.
2. Ruwbouw laten zetten, en dan zelf afwerken met onderaannemers.
Die ruwbouw zetten ging bij deze aannemer al met veel onderaannemers. Denk dat hij maar 20% zelf doet.
Het bouwen van een huis is geen rocketscience. Veel fabrikanten van materialen geven buitengewoon duidelijke toepassingsrichtlijnen, en de uitvoering op de werf moet gewoon volgens die richtlijnen gedaan worden, wat de vakmensen ook beweren. De fabrikanten zijn bereikbaar, en komen graag kosteloos ter plaatse om toe te lichten en toe te zien op het gebruik van hun producten.
Ik ben nu zelf nog een inloopdouche aan het plaatsen, en de mannen van Lux Elements komen graag langs om op m'n vingers te kijken of ik de douchevloer goed volgens de instructies plaats en betegel. #truestory
Als je een beetje kan coordineren en gezond verstand hebt zou ik zelf de regie houden. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Die is overigens wel bevestigd tijdens ons laatste bouwproject. Als je er niet bovenop zit, dan gaan die vakmensen gewoon lekker hun eigen gang, met hoe zij denken dat ze de materialen moeten toepassen, en hoe ze de uitvoering kwalitatief hoogwaardig doen. Dat kan achteraf nog wel eens tegenvallen. Ik ben zelf 2 dagen weggeweest in m'n project, en vakmensen aan het werk gezet. Toen ik terug kwam kwamen we er achter dat er ergens een verschil van 22mm ontstaan is, en die ben ik tot de laatste dag van de bouw regelmatig opnieuw tegengekomen met de bijbehorende uitdagingen. Gewoon omdat de mannen geen tekeningen kunnen lezen. Of toch tenminste denken het goed begrepen te hebben, maar niet goed gekeken hebben. #truestory
Ohja, zie je hoe ik keurig je opmerking over multitasken verder links laat liggen? Daar wil ik wel wat credits voor eigenlijk
Mijn opmerkingen;MrFl0ppY schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:17:
***members only***
Shoot!.
B.g.
- Indien mogelijk, verplaats dat luik voor de kruipruimte naar de garage
- Schuifdeuren in de wand tussen woonkamer en keuken
- Er ontstaat vrij veel loze ruimte in de woonkamer bij de hal, en in de hoek
- Ik zou de bergingswand doortrekken zodat er twee ruimtes ontstaan. Niet van die rare hoekjes creëren.
- Scheiding wand tussen de slaapkamers naar rechts opschuiven zodat ze gelijk gaan lopen met de badkamer. Hierdoor kan je die hoekjes oplossen en worden de kamers links net wat groter en bruikbaarder. De dakhelling lijkt zo'n 45 graden te zijn, dan gaat het toch wel hard met het verlies aan ruimte.
- De slaapkamers krijgen te weinig licht. Dit kan je wellicht oplossen door dakramen te plaatsen.
- Geen bergruimte / kasten op de overloop. Die kan je wellicht maken tussen het toilet en SK3.
Helaas krijg ik er maar een klein deel zelf van..
Volgens mij begin je met een opmerking over multitaskenRtificial schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:15:
[...]
Als je je tijdens het multitasken wat bezighoudt met de verschillende bouwtechnieken, dan kan je al heel veel leren door gewoon te lezen, je gezonde verstand te gebruiken en foto's te bekijken. Zo is er een boel te vinden over bouwfouten, waar gek genoeg veel zinvols te leren valt van de fouten van anderen. In de comments op dat soort dingen kom je ook vaak weer veel te weten.
Het bouwen van een huis is geen rocketscience. Veel fabrikanten van materialen geven buitengewoon duidelijke toepassingsrichtlijnen, en de uitvoering op de werf moet gewoon volgens die richtlijnen gedaan worden, wat de vakmensen ook beweren. De fabrikanten zijn bereikbaar, en komen graag kosteloos ter plaatse om toe te lichten en toe te zien op het gebruik van hun producten.
Ik ben nu zelf nog een inloopdouche aan het plaatsen, en de mannen van Lux Elements komen graag langs om op m'n vingers te kijken of ik de douchevloer goed volgens de instructies plaats en betegel. #truestory
Als je een beetje kan coordineren en gezond verstand hebt zou ik zelf de regie houden. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Die is overigens wel bevestigd tijdens ons laatste bouwproject. Als je er niet bovenop zit, dan gaan die vakmensen gewoon lekker hun eigen gang, met hoe zij denken dat ze de materialen moeten toepassen, en hoe ze de uitvoering kwalitatief hoogwaardig doen. Dat kan achteraf nog wel eens tegenvallen. Ik ben zelf 2 dagen weggeweest in m'n project, en vakmensen aan het werk gezet. Toen ik terug kwam kwamen we er achter dat er ergens een verschil van 22mm ontstaan is, en die ben ik tot de laatste dag van de bouw regelmatig opnieuw tegengekomen met de bijbehorende uitdagingen. Gewoon omdat de mannen geen tekeningen kunnen lezen. Of toch tenminste denken het goed begrepen te hebben, maar niet goed gekeken hebben. #truestory
Ohja, zie je hoe ik keurig je opmerking over multitasken verder links laat liggen? Daar wil ik wel wat credits voor eigenlijk#ikgeloofnietinmultitasken
Thanks voor de replay weer.
Met gestrekt been.
M.b.t. het zelf begeleiden van je eigen bouw. Dat kan heel goed mits je goed weet waar je het over hebt, en er de tijd voor hebt.
Zelf zou ik het heel goed kunnen qua capaciteiten, maar ik kan (moet) mijn tijd beter (efficiënter/rendabeler) besteden.
Het lijkt me best leuk, maar ik heb dus een architect/bouwbegeleider in de arm genomen die dat voor me regelt inclusief alle inkoop etc. Ondanks dat heb ik zelf toch de vinger in de pap om beslissingen te nemen.
Bij ons is afgelopen week het metselwerk afgemaakt, en ik moet zeggen dat we erg tevreden zijn over het resultaat

Het gaat hard nu, voeger is vandaag begonnen, stucwerk zijn ze al een week mee bezig, tegelzetter begint volgende week, keuken komt half maart, etc. etc.
Over 2 maand is in ieder geval alles af, en waarschijnlijk eerder.
Problemen voorkomen begint met een goed bestek/pakket van eisen.
Heb hier al wat gezeur over metselwerk voorbij zien komen. Maar lees voor de gein eens dat voorschriften van de toepassing van supersimpele kalkzandsteenblokken. Niet naleving kan esthetisch problemen zoals scheurtjes opleveren. Maar wie controleert dat in de praktijk?
Dat zijn nog maar twee simpele dingen. Er zijn zoveel dingen waar je verstand van zaken van moet hebben.
Sorry, je hebt gelijk. Beroepsdeformatie zullen we maar zeggen. Maar je moet dat soort dingen bij mij altijd met een knipoog zien. Ik heb respect voor alle zelfbouwers hier, waarbij iedereen het op z'n eigen manier doet.artbij schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 21:36:
[...]
Volgens mij begin je met een opmerking over multitasken.
Thanks voor de replay weer.
En blijft bijzonder om te zien, een huis dat bijna af is zonder kozijnen en glas
Maar slim geregeld. Niet de risico's van zelfbouw, wel een groot deel van de flexibiliteit.
Overigens een punt bij zelfbouw; je hebt geen aanneemovereenkomst en geen afbouwgarantie en dan wordt je selectie in hypotheeknemers fors kleiner. Er zijn wel partijen die dit doen maar je hebt wat minder keus. Wel een punt om rekening mee te houden. Een 'hypotheek in een week' kan je iig vergeten
Wat 'echte' zelfbouw betreft; hoe doen jullie dat zonder aannemer?
Bedrijfsnaam verzinnen en bij leveranciers doen alsof je een aannemer bent? Groot deel van de bedrijven in de bouwwereld lijkt de telefoon niet eens op te nemen voor een particulier.
Die beantwoord erg snel mail en staat me vriendelijk te woord. Binnen 3 dagen complete offerte tot en met de plintjes beschreven voor de aanstaande buren.
Die willen blijkbaar graag naar dit gebied te bouwen, het is niet te ver weg, en ze bouwen een huis in 20 weken. De voorbeeld huizen waren prima, ik ga het dinsdag wel zien. Er wordt ook gelijk de installateur bijgehaald zodat die ook het verhaal aanhoort en een offerte kan maken op maat.
Wellicht kan ik dan na een paar dagen ook beslissen en moet ik haast maken met de hypotheek (nu maar aan wachten op een bouwer die er na maanden nog niet is..)
Ik heb de aannemers die ik gebruikt heb gewoon als privé-persoon benaderd, maar hier in België is dat normaler. Verder is zelfbouw voor ons ook letterlijk dat geweest. Handen uit de mouwen, en bouwen! Er is maar weinig wat je niet zelf kan heb ik gemerkt. Van een deel van de paar dingen die we uitbesteed hebben heb ik achteraf het zelf opnieuw gedaan. Dat gaat dan met name om afwerking.bartvb schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 12:49:
Dat ziet er super uit, Grolsch! Spannende tijden zo met de eindstreep in zicht, nice!
En blijft bijzonder om te zien, een huis dat bijna af is zonder kozijnen en glas
Maar slim geregeld. Niet de risico's van zelfbouw, wel een groot deel van de flexibiliteit.
Overigens een punt bij zelfbouw; je hebt geen aanneemovereenkomst en geen afbouwgarantie en dan wordt je selectie in hypotheeknemers fors kleiner. Er zijn wel partijen die dit doen maar je hebt wat minder keus. Wel een punt om rekening mee te houden. Een 'hypotheek in een week' kan je iig vergetenGros van de hypotheekadviseurs gaat je vooral glazig aankijken als je het hebt over zelfbouw of, erger nog, CPO
Wat 'echte' zelfbouw betreft; hoe doen jullie dat zonder aannemer?
Bedrijfsnaam verzinnen en bij leveranciers doen alsof je een aannemer bent? Groot deel van de bedrijven in de bouwwereld lijkt de telefoon niet eens op te nemen voor een particulier.
Een volgende keer doe ik nog iets meer zelf denk ik.
Met gestrekt been.
@Rtificial in Belgie is dat inderdaad een heeeeeel stuk normaler. In Nederland wijk je al af als je niet 'gewoon' van een projectontwikkelaar koopt. Als je dan ook nog gaat bouwen zonder hoofdaannemer dan snapt bijna niemand het meer
En voor een groot deel zelf bouwen lijkt me super tof, maar ik heb er de tijd niet voor en weet ook zeker dat alles dan een factor veel langer duurt dan als ik er mensen voor inhuur. Ik kan vast zelf een kalkzandsteen muur in elkaar lijmen, maar iemand die dat de hele dag door doet die is fors sneller klaar. Voor een deel omdat die iets minder perfectionistisch te werk gaat, maar vooral doordat een bak ervaring en routine. Zoals het er nu uitziet ga ik alleen de elektra voor een groot deel zelf doen. Iig het aansluiten van alles. Leidingen leggen en kabels trekken vind ik niet heel erg om aan iemand anders over te laten
Weet alleen dat BMN standaard 20% korting geeft. Ikken er iemand en krijg 30%bartvb schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 19:42:
Ook enig idee hoe het prijstechnisch zit met b.v. die groothandels? De brutoprijzen zijn absurd en heb niet het idee dat ze maar 1 kortingstarief hanteren. Ik heb er al eerder over geklaagd maar prijzen in de bouwwereld zijn echt een ondoorzichtige puinhoop.
@Rtificial in Belgie is dat inderdaad een heeeeeel stuk normaler. In Nederland wijk je al af als je niet 'gewoon' van een projectontwikkelaar koopt. Als je dan ook nog gaat bouwen zonder hoofdaannemer dan snapt bijna niemand het meer
En voor een groot deel zelf bouwen lijkt me super tof, maar ik heb er de tijd niet voor en weet ook zeker dat alles dan een factor veel langer duurt dan als ik er mensen voor inhuur. Ik kan vast zelf een kalkzandsteen muur in elkaar lijmen, maar iemand die dat de hele dag door doet die is fors sneller klaar. Voor een deel omdat die iets minder perfectionistisch te werk gaat, maar vooral doordat een bak ervaring en routine. Zoals het er nu uitziet ga ik alleen de elektra voor een groot deel zelf doen. Iig het aansluiten van alles. Leidingen leggen en kabels trekken vind ik niet heel erg om aan iemand anders over te laten
Met gestrekt been.
Zoveel langzamer ben je niet hoor. Geloof me, spreek uit ervaring.bartvb schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 19:42:
Ook enig idee hoe het prijstechnisch zit met b.v. die groothandels? De brutoprijzen zijn absurd en heb niet het idee dat ze maar 1 kortingstarief hanteren. Ik heb er al eerder over geklaagd maar prijzen in de bouwwereld zijn echt een ondoorzichtige puinhoop.
En juist de leidingen zelf trekken is waar je grof geld op kan besparen. Het bekabelen van de kast zou ik dan nog eerder aan een ander overlaten, hoewel dat ook niet zo moeilijk is. Buiten afwerking zoals stucen, timmerwerk in het zicht, etc., is het allemaal niet zo moeilijk.
Is dat zo? De prijzen bij de bouwmarkten zijn volgens mij vrij duidelijk toch?bartvb schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 19:42:
Dat brutoprijzen bij de groothandels "absurd" zijn heeft te maken met het feit dat een groothandel graag grote partijen verkoopt, deze zijn net zo absurd als ALLE andere groothandels in welke sector dan ook. Als je "even" de benodigde hoeveelheden uitrekent en voor alles één offerte opvraagt kan de groothandel jou waarschijnlijk al een leuke korting geven, de hoogte van de korting hangt uiteraard af van de afname (1 pallet zal minder korting geven dan 100 pallets). Ik snap eigenlijk niet goed waarom de "bouwwereld" hier zo negatief neergezet wordt, het werkt precies hetzelfde als in andere sectoren...
Dit is niet waar! Tuurlijk zijn in nieuwbouwwijken veel projectontwikkelaars/aannemers actief maar dit is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Als ik hier in mijn omgeving kijk is er ook wel ruimte om zelf in te schrijven op bouwgrond, de vraag is echter niet zo hoog waardoor er kans is dat deze grond dan uiteindelijk nog bij een projectontwikkelaar/aannemer terecht komt.@Rtificial in Belgie is dat inderdaad een heeeeeel stuk normaler. In Nederland wijk je al af als je niet 'gewoon' van een projectontwikkelaar koopt. Als je dan ook nog gaat bouwen zonder hoofdaannemer dan snapt bijna niemand het meer
Het probleem is denk ik dat er vaak leken zijn die denken het "eventjes" zelf te doen en wanneer ze het niet meer snappen is de bouwsector de boosdoener. Met kennis op dit gebied is het allemaal niet meer zo ondoorzichtig.
'Ondoorzichtige puinhoop' is wat sterk gesteld, maar er wordt iig ontzettend moeilijk gedaan over prijzen. Vrijwel alle info online is zonder prijzen, zelfs de bruto prijzen, terwijl het ook zo:
http://bouwproducten.hard...te-gemaakt-alle-kleuren-b
zou kunnen. Gewoon melden wat een product kost afhankelijk van de afname. Prima dat je iemand die per jaar voor een paar ton spul bestelt nog een paar procent extra korting geeft, maar dan heb je iig al wat meer transparantie.
Nu staan er wel artikelen maar geen prijzen. Of je hebt de bruto prijzen waar over het algemeen zo 40% vanaf kan (maar zeker weten doe je het niet).
Op het moment zijn wij b.v. bezig met het kiezen van gevelbekleding. Er zijn heel veel opties, maar een idee krijgen van de prijs kan eigenlijk alleen door offertes op te vragen bij gevelbouwers terwijl we nog niet in dat stadium zijn. Ik wil weten of het toepassen van een materiaal 80 of 150 euro gaat kosten. Niet of het 80 of 85 is. Maar die prijzen zijn, behalve op sites als livios.be, nergens te vinden. Ook niet ongeveer en ook niet zonder montagekosten. Dat maakt het allemaal een ondoorzichtige puinhoop, in ieder geval voor mij dan.
En zelfbouw in Nederland kan prima. Ik denk dat je in bijna alle gemeenten grond direct van de gemeente kan kopen. Maar vervolgens merk je overal dat men dat niet gewend is in Nederland, iig hier in de regio niet of ik spreek telkens precies de verkeerde mensen. De gemeente vind het allemaal lastig, hypotheeknemers gaan moeilijk kijken, leveranciers doen ineens raar als je particulier bent en geen aannemer. Het kan allemaal prima, maar t.o.v. Duitsland en Belgie ben je in Nederland als zelfbouwer echt de uitzondering.
En als je al een stuk grond kunt kopen is het de vraag of je het mag bebouwen.
Kavels hier worden gewoon uitgegeven door de gemeente op basis van loting.
Dat komt omdat voor gevelbekleding er talloze soorten zijn in zowel materialen als in constructies. Iedere situatie is anders, daarom worden er geen harde prijzen gegeven. Je kunt ansich prima schatten wat het toepassen van een materiaal kost alleen vergt dit wel enig uitzoekwerk wanneer je geen offerte wil opvragen. Bv. waar bestaat de schil uit (wat is de achterliggende constructie, isolatiewaarden, etc.), hoeveel gevelopeningen zijn er (blinde muur is goedkoper aan te brengen dan muur met 10 ramen), hoe zijn de bouwkundige details, etc. Met de steeds strakker wordende normen worden constructies ook complexer waardoor er moeilijker harde prijzen kunnen worden gegeven. Prijzen voor bijvoorbeeld rockpanel/trespa/werzalit/etc zijn prima te vinden, prijzen voor all-in (dus incl. hsb constructie/isolatie/etc.) zijn simpelweg niet voor ieder project hetzelfde en kunnen behoorlijk verschillen.bartvb schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:08:
Op het moment zijn wij b.v. bezig met het kiezen van gevelbekleding. Er zijn heel veel opties, maar een idee krijgen van de prijs kan eigenlijk alleen door offertes op te vragen bij gevelbouwers terwijl we nog niet in dat stadium zijn. Ik wil weten of het toepassen van een materiaal 80 of 150 euro gaat kosten. Niet of het 80 of 85 is. Maar die prijzen zijn, behalve op sites als livios.be, nergens te vinden. Ook niet ongeveer en ook niet zonder montagekosten. Dat maakt het allemaal een ondoorzichtige puinhoop, in ieder geval voor mij dan.
Ik vind echt dat je het veel moeilijker maakt dan het isbartvb schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:08:
De prijzen bij bouwmarkten zijn helder maar niet heel nuttig als je een huis gaat bouwen. Daar betaal je 3 euro voor 5 schroefjes. En dan overdrijf ik niet eens heel erg.
'Ondoorzichtige puinhoop' is wat sterk gesteld, maar er wordt iig ontzettend moeilijk gedaan over prijzen. Vrijwel alle info online is zonder prijzen, zelfs de bruto prijzen, terwijl het ook zo:
http://bouwproducten.hard...te-gemaakt-alle-kleuren-b
zou kunnen. Gewoon melden wat een product kost afhankelijk van de afname. Prima dat je iemand die per jaar voor een paar ton spul bestelt nog een paar procent extra korting geeft, maar dan heb je iig al wat meer transparantie.
Nu staan er wel artikelen maar geen prijzen. Of je hebt de bruto prijzen waar over het algemeen zo 40% vanaf kan (maar zeker weten doe je het niet).
En zelfbouw in Nederland kan prima. Ik denk dat je in bijna alle gemeenten grond direct van de gemeente kan kopen. Maar vervolgens merk je overal dat men dat niet gewend is in Nederland, iig hier in de regio niet of ik spreek telkens precies de verkeerde mensen. De gemeente vind het allemaal lastig, hypotheeknemers gaan moeilijk kijken, leveranciers doen ineens raar als je particulier bent en geen aannemer. Het kan allemaal prima, maar t.o.v. Duitsland en Belgie ben je in Nederland als zelfbouwer echt de uitzondering.
Ik heb zowel in Nederland als België gewoon bij de bouwgroothandels normale prijzen als particulier op kunnen vragen. Soms ook rechtstreeks bij de fabrikant. En dan gewoon op basis van het beste aanbod uit België of Nederland, of Duitsland, of de UK, laten leveren. Soms is het zelfs de extra transportkosten waard om over de grens te kijken. Voor elektra en sanitair bijvoorbeeld in Duitsland, voor hout in de UK, etc.
Wat een onzin weer.bartvb schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:08:
.................... Maar vervolgens merk je overal dat men dat niet gewend is in Nederland, iig hier in de regio niet of ik spreek telkens precies de verkeerde mensen. De gemeente vind het allemaal lastig, hypotheeknemers gaan moeilijk kijken, leveranciers doen ineens raar als je particulier bent en geen aannemer. Het kan allemaal prima, maar t.o.v. Duitsland en Belgie ben je in Nederland als zelfbouwer echt de uitzondering.
Er zijn legio bedrijven waar je als particulier materialen kunt kopen.
Desnoods kun je bij NVB Vermeulen bouwmaterialen uitzoeken en elders prijzen opvragen.
Je kunt ook een deal maken met een aannemer die de onderdelen voor je berekent, bestelt en laat afleveren.
En cash = koning, dat scheelt af en toe nog veel meer
Met cash bedoel je contant afrekenen zonder bonnetje?Grolsch schreef op maandag 20 februari 2017 @ 08:59:
Ik heb er ook helemaal geen problemen mee om bedrijven te vinden die aan particulieren leveren.
En cash = koning, dat scheelt af en toe nog veel meer
Ik heb alleen met kelderbouwers problemen gehad, die hadden geen zin om voor mij een offerte te maken. Ik had er eentje in Belgie gevonden, maar die deed niets verder dan 40KM van huis. Nu kreeg ik via een aannemer een offerte van dezelfde kelderbouwer. Dan is het geen probleem om wat verder te rijden....
Met gestrekt been.
[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 20-02-2017 10:26 ]
We waren er al over klaar......Señor Sjon schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:26:
[modbreak] *** ...niet in mo-tags... *** Die berichten staan heel privé nu.Zullen we de alternatieve betaalwijzen even niet bespreken hier?[/]
En volgens mij is het in de bouw echt niet alternatief
[ Voor 9% gewijzigd door Artbij op 20-02-2017 10:54 ]
Met gestrekt been.
Wij (bouwbedrijf) hebben met diverse leveranciers jaarafspraken gemaakt, daarbij is rekening gehouden met marktconforme prijzen, jaarafname etc. Prijzen van hout, staal en wapening fluctueren heel erg dus dat gaat meestal op offertebasis. Wij nemen bijv. best veel hang- en sluitwerk (sloten, cilinders etc.), kitkokers, zakken cement/ beton, bevestigingsmateriaal en stucmateriaal af. Hier maken we flinke marges op. Het is mijns inziens dan logischer dat wij hier grote inkoopmarges op kunnen maken dan dat je dat als particulier kunt doen omdat we paar honderd keer zoveel afnemen. Exact hetzelfde als met meterkasten plaatsen. Als wij jaarlijkse 200+ woningen bouwen is het logischer dat wij een scherper prijs krijgen van elektricien dan dat jij dat als particulier krijgt of hij moet erg verlegen zitten om werk.bartvb schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 19:42:
Kan uit ervaring vertellen dat je op bijv. houten deuren niet heel veel verschil zit tussen naar een bouwmarkt (BMN, Raab Karcher etc.) gaan als particulier of als bedrijf.
Dan is het natuurlijk afhankelijk van hoeveel je van deze extra marge doorgeeft aan de particulier. Hoe minder hoe interessanter het alsnog voor de particulier kan zijn om te gaan shoppen.asdf25 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:57:
[...]
Wij (bouwbedrijf) hebben met diverse leveranciers jaarafspraken gemaakt, daarbij is rekening gehouden met marktconforme prijzen, jaarafname etc. Prijzen van hout, staal en wapening fluctueren heel erg dus dat gaat meestal op offertebasis. Wij nemen bijv. best veel hang- en sluitwerk (sloten, cilinders etc.), kitkokers, zakken cement/ beton, bevestigingsmateriaal en stucmateriaal af. Hier maken we flinke marges op. Het is mijns inziens dan logischer dat wij hier grote inkoopmarges op kunnen maken dan dat je dat als particulier kunt doen omdat we paar honderd keer zoveel afnemen. Exact hetzelfde als met meterkasten plaatsen. Als wij jaarlijkse 200+ woningen bouwen is het logischer dat wij een scherper prijs krijgen van elektricien dan dat jij dat als particulier krijgt of hij moet erg verlegen zitten om werk.
.
Dat zou het kunnen zijn. Het is in de bouw erg lastig om offertes te vergelijken. Ook al heb je een hard bestek, dan is het nog lastig.LittleTycoon schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:08:
[...]
Dan is het natuurlijk afhankelijk van hoeveel je van deze extra marge doorgeeft aan de particulier. Hoe minder hoe interessanter het alsnog voor de particulier kan zijn om te gaan shoppen.
De ene doet een stepost, de andere doet het zelf en weer een andere heeft een onderaannemer. De ene neemt een vloer mee, de ander niet. Zelfde geldt voor schilderwerk etc.
Ze goochelen wel allemaal met BTW. Nergens staat of ze in of ex rekenen, zeker niet als het om meer of minderwerk gaat.
Uiteindelijk kom je er wel uit, maar echt doorzichtig is het niet.
Met gestrekt been.
bron: http://wetten.overheid.nl...1/2#HoofdstukVI_Afdeling5Wet op de omzetbelasting:
Artikel 38
Het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen.
Kort samengevat:
Wanneer in een offerte aan een particulier BTW niet expliciet wordt genoemd, wordt het genoemde bedrag geacht ínclusief btw te zijn. Dit is verplicht.
Alleen bij ondernemers onderling mag (vanwege het verrekenen van BTW wat een particulier niet kan) het bedrag zonder BTW genoemd worden en is dat ook gebruikelijk.
Op alle papieren/offertes/etc. welke ik ontvangen heb staat het er heel duidelijk in.
Meestal rekenen ze excl. en op het einde telt men er de BTW bij op.
Hebben jullie opstookprotocollen gebruikt
Bij ons ligt de afwerkvloer (waar de vloerverwarming dus in ligt) er +- 6 weken in voordat de vloerafwerking (keramisch parket in ons geval) er op komt.
Nu las ik ergens dat je vóór dat de vloerafwerking er op komt (keramisch parket) het stookprotocol uitgevoerd moet hebben.
Dit kan ook wel leuke situaties geven, bijvoorbeeld:
De klant geeft de opdracht voor een nieuw huis aan een architect.
De architect geeft de opdracht aan een ingenieursbureau.
Het ingenieursbureau geeft de opdracht voor de bouw van het huis aan een aannemer.
De aannemer geeft het grondwerk aan een grondwerker.
De grondwerker is een z.z.p.'er huurt een dagje een loonbedrijf in voor wat extra handjes.
Het loonbedrijf heeft geen klein kraantje om achter het huis te komen, dus huren ze deze in bij een verhuurbedrijf.
Het mini-kraantje wat de loonwerker inhuurt voor € 150,-/dag excl. BTW wordt dan opeens € 295,-/dag incl. BTW voor de klant. En in dit voorbeeld rekent iedereen netjes 10% opslag (in de praktijk gaat er hier en daar nog wat extra's bovenop). Ting-ting-ting.
We. All. Benefit.
[ Voor 7% gewijzigd door Divak op 20-02-2017 15:43 ]
Klopt. En dat is best belangrijk. Anders verniel je je complete vloer. Het is niet zo zeer het opwarmen wat problemen geeft, maar wel het afkoelen. Er zijn veel protocolbeschrijvingen te vinden op internet. Denk er niet te licht over in ieder geval!Grolsch schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:42:
Hier nog ff een vraagje m.b.t. de vloerverwarming.
Bij ons ligt de afwerkvloer (waar de vloerverwarming dus in ligt) er +- 6 weken in voordat de vloerafwerking (keramisch parket in ons geval) er op komt.
Nu las ik ergens dat je vóór dat de vloerafwerking er op komt (keramisch parket) het stookprotocol uitgevoerd moet hebben.
Signature van nature
en de vloer moet ook droog genoeg zijn.Grolsch schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:42:
Hier nog ff een vraagje m.b.t. de vloerverwarming.
Ik neem aan dat als de vloer er 6 weken in ligt dat deze wel droog is toch
Ik ben toch malle pietje niet!
Dat is niet gezegd. Een zandcementdekvloer kan gelegd worden met additieven die em sneller laten drogen, maar de normale droogtijd is 1 week per centimeter voor de eerste 5 centimeter, daarna 2 weken per extra centimeter. Om te tegelen hoeft dat geen probleem te zijn, dat hangt gewoon af van de lijmen en mortels die de vloerder gebruikt. Soms kan dit zelfs al een week na het leggen van de dekvloer.Grolsch schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:47:
[...]
Gek genoeg was 1 van de opleverpunten dat de waterslag op de 2e verdieping (waar we het geluid niet hebben) los zat, ik dacht even dat dat op de 1e verdieping zat. Een mysterie dus!
Iemand enig idee wat het zou kunnen veroorzaken, bij 1 kozijn wel en bij de andere niet? Anders melden we het gewoon aan de aannemer natuurlijk, maar als we al een suggestie kunnen geven scheelt dat weer.
Nieuwbouw woning... niet zelf aan klungelen. Laat de aannemer maar lekker kijken.Vincm schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:08:
In onze nieuwbouwwoning hebben we vreemd genoeg last van tikkende geluiden bij één kozijn (precies in onze slaapkamer, 1e verdieping) als het regent. Het lijkt erop dat regendruppels op de waterslag het geluid veroorzaken. Op de 2e verdieping zit hetzelfde kozijn (qua grootte, uiteraard ook met een waterslag) maar daar hebben we niet dat geluid.
Gek genoeg was 1 van de opleverpunten dat de waterslag op de 2e verdieping (waar we het geluid niet hebben) los zat, ik dacht even dat dat op de 1e verdieping zat. Een mysterie dus!
Iemand enig idee wat het zou kunnen veroorzaken, bij 1 kozijn wel en bij de andere niet? Anders melden we het gewoon aan de aannemer natuurlijk, maar als we al een suggestie kunnen geven scheelt dat weer.
Signature van nature
Dit een beetje. En op zich logisch, geen probleem ook wat mij betreft.Divak schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:40:
We. All. Benefit.
Mijn irritatie zit hem vooral in het complete gebrek aan transparantie. En ja, je kan zo een account aanmaken bij een groothandel maar net b.v. even zitten zoeken naar Eternit Tectiva. Kost bij Pontmeyer 46 euro/m2 (excl BTW). Bruto prijs van Eternit is 47 euro/m2. Right.
Dus ja, je kan bij de groothandel kopen. Maar dan betaal je een beetje tot heel erg veel meer dan een aannemer voor hetzelfde spul. En ja, ook dat is te nuanceren, als ik bij Pontmeyer aangeeft dat ik 300m2 van dat spul nodig heb dan kunnen ze ook vast iets met de prijs doen, maar het blijft een hoop gedoe, vooral om de marges van iedereen in de keten te beschermen en omdat het al 100 jaar zo gaat.
Maar misschien ben ik te achterdochtig of kijk ik op de verkeerde plaatsen. Ik lijk een van de weinigen die dit vervelend vindt
Dit is een prima prijs.bartvb schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:13:
[...]
Dit een beetje. En op zich logisch, geen probleem ook wat mij betreft.
Mijn irritatie zit hem vooral in het complete gebrek aan transparantie. En ja, je kan zo een account aanmaken bij een groothandel maar net b.v. even zitten zoeken naar Eternit Tectiva. Kost bij Pontmeyer 46 euro/m2 (excl BTW). Bruto prijs van Eternit is 47 euro/m2. Right.
Dus ja, je kan bij de groothandel kopen. Maar dan betaal je een beetje tot heel erg veel meer dan een aannemer voor hetzelfde spul. En ja, ook dat is te nuanceren, als ik bij Pontmeyer aangeeft dat ik 300m2 van dat spul nodig heb dan kunnen ze ook vast iets met de prijs doen, maar het blijft een hoop gedoe, vooral om de marges van iedereen in de keten te beschermen en omdat het al 100 jaar zo gaat.
Maar misschien ben ik te achterdochtig of kijk ik op de verkeerde plaatsen. Ik lijk een van de weinigen die dit vervelend vindt
http://www.bouwpuntdewitte.be/promo.php?id=627
Daaruit haal ik dat 35€/m2 normaal haalbaar moet zijn, met normale marge. Moet je wel de levering nog regelen. Meestal liggen de marges in NL iets lager.
Je kunt op elke onderdeel een scherpe prijs vinden maar dat is voor een compleet huis ondoenlijk.
Je kunt ook een bedrijf zoeken met een gemiddeld acceptabel prijsniveau en service mbt aflevering. Dat kan de lokale handel maar ook een Bouwmaat of Hornbach zijn.
Bij de lokale bouwhandel kun je ook gewoon een prijs voor een heel huis vragen als je maar goed specificeert. Als je dat bij meerdere bedrijven doet dan weet je precies wat het kost.
Nee hoor, is strontvervelend. Maar ook de bouw zal eraan moeten geloven op termijn. Het is gewoon wachten op onine spelers die hier doorheen breken op termijn. Je kan op plekken nu al wat halen. Kost je alleen veel tijd.bartvb schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:13:
[...]
Hangt er van zoals verderop al gezegd is. Wordt er verwarmd en ontvochtigd? dikte van de zandcement laag.Grolsch schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:47:
[...]
Mijn gietvloerenlegger kwam een week van te voren met een vochtigheidsmeter om te kijken of hij daadwerkelijk kon beginnen.
Doe er je voordeel mee.
Naja, bij een compleet huis kijk je voor delen naar de individuele materiaalkosten, en voor delen naar complete kavels die je inkoopt. Althans, zo heb ik het toch gedaan.nokiaan958GB schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 00:10:
Ik ken geen bedrijf wat kadootjes weg geeft.
Je kunt op elke onderdeel een scherpe prijs vinden maar dat is voor een compleet huis ondoenlijk.
Je kunt ook een bedrijf zoeken met een gemiddeld acceptabel prijsniveau en service mbt aflevering. Dat kan de lokale handel maar ook een Bouwmaat of Hornbach zijn.
Bij de lokale bouwhandel kun je ook gewoon een prijs voor een heel huis vragen als je maar goed specificeert. Als je dat bij meerdere bedrijven doet dan weet je precies wat het kost.
Iets concreter:
Dakpannen, gevelbekleding, verlichting, afvoeren, keuken, sanitair, vloer, apparatuur, etc. heb ik op onderdelen ingekocht. Elektriciteit, verwarming en water heb ik als pakketten ingekocht. Daarbij weet ik dat ik een toeslag op de materialen betaalde, maar in ruil daarvoor kreeg ik instructies en ondersteuning om het zelf te kunnen plaatsen en aansluiten.
Er staat een heater in, en ook een bouwdroger.jerh schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 08:52:
[...]
Hangt er van zoals verderop al gezegd is. Wordt er verwarmd en ontvochtigd? dikte van de zandcement laag.
Mijn gietvloerenlegger kwam een week van te voren met een vochtigheidsmeter om te kijken of hij daadwerkelijk kon beginnen.
Doe er je voordeel mee.
Tnx voor de tip!
Dat is een mooi overzicht! , gezien je afwerking en details geeft het een realistisch beeld wat het dan ongeveer gaat kosten.Quindor schreef op maandag 23 januari 2017 @ 21:25:
@Bartjeee
Mjah, er is een hele discussie ontstaan over je vraag maar ik vind eigenlijk dat dat geen geheim hoeft te zijn. Mensen die wat meer weten over de bouw kunnen het ook wel in elkaar puzzelen en eerlijk is eerlijk, toen ik mijn research aan het doen was, had ik dit soort inzichten ook gewaardeerd, dus hier komt het!
En afgunst van mensen, mjah, mijn vriendin en ik werken er alle twee keihard voor, heb jij die mogelijkheid niet, dat kan, maar daar kunnen wij niets aan doen. Dus krijg je daardoor afgunst, euhm, veel succes daarmee.
Alles incl. btwUiteindelijk is het totaal bedrag net onder de 530.000 geworden om tot het huidige resultaat te komen. Dan reken ik verder geen Ikea kasten of meubilair mee maar puur de bouwkosten die ik ook uit de hypotheek haal zeg maar.
- 122.000 voor 436m2 grond
- 10.000 Gemeente zaken zoals Leges, aansluitingen water/licht/internet, etc.
- 9.000 Architect, constructie berekeningen, EPC berekeningen, etc.
- 223.000 Voor de aannemer waarvan 21.000 meer/minder kosten wat voornamelijk zaken waren tijdens de bouw die we toch anders wilde hebben of wat duurder uitvielen (Stelpost 2 trappen was 4.000 is ~8.000 geworden).
- 128.000 Specialisten zoals Loodgieter, Zonnepanelen, Kozijnen, Electrawerken, Stucadoor, schilder, etc. (Badkamer van 12.632 zit hier ook in). Bepaalde zaken waren dure meerprijzen (Warmtepomp boven CV ketel installatie ~10.000, Zonnepanelen 13.500 euro, etc.)
- 28.500 Vaste inrichting zaken (Keuken, Tegels, laminaat, tapijt, etc.)
- 2.000 Oprit en stoepje warmtepomp
- 4.000 Misc Netwerk zaken, Airco slaapkamer, bouwdrogers, afval containers (extra buiten die van de aannemer), etc.
Zitten we daarmee over het originele budget heen? Ja, ik had een reserve in het budget van 20.000 maar die is eigenlijk bij de aannemer aan meer/minder werk (voornamelijk zaken die duurder bleken zoals wij ze wilde dan de stelpost, let daar heel goed op!). Die was dus zo op en uiteindelijk schat ik dat we nog zo'n 15.000 extra hebben uitgegeven. Dus zo'n 35.000 reserve (wat ongeveer 7% a 8% is van het totaal) aanhouden is verstandig! Ook al heb je alles van te voren exact gebudgetteerd en duidelijk, in de bouw, loopt het gewoon anders.
p.s.
Elke keer als ik naar die cijfers en voornamelijk het totaal kijk schrik ik mezelf helemaal lam. Maar uiteindelijk kost het toch zoveel en konden we het maar lastig lager krijgen (te grote concessies). Echter als ik dan naar het maand bedrag kijk valt het allemaal wel mee, zeker met de huidige rente standen dus zijn we er voor gegaan. Menig persoon betaalt meer voor de huur van een appartement in de stad verwacht ik.
@Markprinsen Inderdaad, met opdek deuren werken in dit soort huis is natuurlijk dood zonde! Qua matchen van de vloeren was mij dat nog niet opgevallen dus kan aan de video liggen of dat ons dat minder boeit.
@Krisp
Dat met eigen wensen en dat daardoor het bij een catalogus bouwer net zo duur word als een eigen architect en ontwerp was bij ons ook precies de reden om deze weg te kiezen (zonder catalogusbouwer) dan was het allemaal (nog) veel duurder geworden door alle wensen die ik had. Catalogus bouwers zijn goed, maar dan moet je eigenlijk ook letterlijk afnemen wat er in de catalogus staat en niet meer (of minder).
Mag ik vragen hoeveel kuub je huis is?
w00t
Ik moet het eigenlijk nog eens goed uitrekenen want ik weet niet meer zo goed hoeveel het nu in het totaal geworden is. Eventjes snel geschat zitten we net onder de 1000m3 volgens mij. Dat is wel inclusief garage, zolder, etc. aangezien we die ook allemaal als leefruimte gebruiken.FireStarter schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:51:
[...]
Dat is een mooi overzicht! , gezien je afwerking en details geeft het een realistisch beeld wat het dan ongeveer gaat kosten.
Mag ik vragen hoeveel kuub je huis is?
Ik zal het binnenkort eens goed narekenen!
Oh, die heb ik ook voor alle budgetten, geschatte kosten, uiteindelijk uitgegeven, etc.Grolsch schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 16:33:
Ik ben zelf een gigantische Excel freak, dus ik hou alles bij met budgetten, etc. etc.
Maar m3 staat er nou net niet in.
Maar 1000m3 is een "beste hut", heb je ook foto's tekeningen van je huis
[edit]
Ik zie nu pas dat jij de man van de filmpjes bent
1000m3 had ik niet verwacht met jouw woning, ik schatte hem op +- 600 m3
[ Voor 37% gewijzigd door Grolsch op 21-02-2017 20:47 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Artbij op 21-02-2017 21:03 ]
Met gestrekt been.
Dat gevoel had ik ook ja. Grappig, hoe dat blijkbaar kan vertekenen.Grolsch schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:45:
Die staat wel in je bouwaanvraag denk ik
Maar 1000m3 is een "beste hut", heb je ook foto's tekeningen van je huis
[edit]
Ik zie nu pas dat jij de man van de filmpjes bent
1000m3 had ik niet verwacht met jouw woning, ik schatte hem op +- 600 m3
Inkoper is een full time baan voor sommige mensen bij aannemers. Ook zij krijgen niet automatisch de scherpste prijs. En dan is de prijs pas de helft van het verhaal. Hoe wordt het geleverd? Alles in 1 keer of meerdere deelleveringen? Tot het hek of precies op de plaats waar het nodig is? Hoe zit het verpakt? Wat kost oponthoud bij het lossen enz. enz.bartvb schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:13:
[...]
Als ik in de supermarkt een potje kruiden koop dan weet ik ook dat het erg duur is. Er zijn echt goedkopere leveranciers te krijgen, maar dan moet ik een te grote zak kopen, zit het niet in een handig potje en moet ik naar een toko op zoek. De eerste auto dealer die met dezelfde prijs adverteert als waarvoor de lease maatschappij inkoopt moet ik ook nog tegen komen.
Dus gewoon doorzoeken naar scherpe prijzen, maar ook de verkoper probeert een boterham te verdienen, tegen kostprijs of iet s daar boven kan bij jouw hoeveelheden niet.
Dat is positief verlopen,mnu maar wachten wat voor prijs ze opgeven.
Echter de instalateur moest niets hebben van itho qualityflow, niet vanwege systeem, maar voor de support.
Het moet een W/W warmtepomp worden volgens hem.
En een douche wtw concept vindt hij wel goed, maar het meerendeel gaat lekken na een tijdje..
de douche wtw was geplanned tussen 2 muren waar een schuifdeur in komt. Daar zou dan binnenin laatste stuk een koof komen. Is het een idee om daar een soort van inspectieluik te maken ? Er worden kasten voorgezet uiteindelijk dus voor aanzicht is dat geen issue.
Alleen geluid beleving zal anders zijn achter een luik dan achter een kalkzandsteen muur.
Dat je installateur zegt dat een L/W WP niet goed werkt zegt meer over zijn kennis, als over de werking van een L/W WP
M.b.t. het aandrogen van onze vloer heeft de installateur met de aannemer overlegd dat ze per verdieping een elektrische boiler aansluiten op de vloerverwarming met een pomp.
Deze boiler heeft een thermostaat welke in te stellen is op een temperatuur.
Deze gaan ze dan per dag met 5 graden verhogen tot 40 graden.
Vervolgens 2 dagen laten staan op 40 graden, en dan weer in stapjes terug naar 20 graden.
Hier heb ik een beter gevoel bij als zo maar het keramische parket erop te leggen.
[ Voor 24% gewijzigd door Grolsch op 23-02-2017 07:42 ]
Dat is niet wat hij vertlde.Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 07:35:
@jacovn Een W/W WP is technisch gezien wel de mooiste oplossing, maar financieel gezien niet echt. Kost zeker +- 10K extra t.o.v. een L/W WP, welke je niet zo heel snel zal weer verdienen.
Dat je installateur zegt dat een L/W WP niet goed werkt zegt meer over zijn kennis, als over de werking van een L/W WP
Bij deze bouwer is de ervaring dat er al vanaf april/mei gekoeld moet worden, en dat zou 7 maanden lang ongeveer zijn. De koeling is dan dermate goedkoper dat je de meerprijs in 7 jaar ten opzichte van L/W terug verdient.
Dat zal niet vergeleken met een spaanse zubudan zijn vrees ik..
Als een Zubudan hier 9K € advies kost, en een W/W 10-11K€ komt er nog een boring bij, en dat is de grote onbekende factor vrees ik. Ze boren tot 1000 meter daar indien nodig.
Ik denk niet dat het een installateur is om mee in zee te gaan. Het lijkt mij iemand met fantastische verkooppraatjes, die jou een fantastisch dure oplossing gaat weten te verkopen.
Een boring is overigens niet altijd nodig, als je tuin groot genoeg is. Dan kan je ook met een horizontaal captatienet werken.
Geloof me, ik heb ook zulke gesprekken gehad, een WW WP binnen x jaar terugverdiend, etc. etc.jacovn schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 07:49:
[...]
Dat is niet wat hij vertlde.
Bij deze bouwer is de ervaring dat er al vanaf april/mei gekoeld moet worden, en dat zou 7 maanden lang ongeveer zijn. De koeling is dan dermate goedkoper dat je de meerprijs in 7 jaar ten opzichte van L/W terug verdient.
Dat zal niet vergeleken met een spaanse zubudan zijn vrees ik..
Als een Zubudan hier 9K € advies kost, en een W/W 10-11K€ komt er nog een boring bij, en dat is de grote onbekende factor vrees ik. Ze boren tot 1000 meter daar indien nodig.
Er werd met L/W WP's gerekend met een COP van 2, en er werd in die berekeningen gigantisch veel "koelbehoefte" gegenereerd om de investering van een W/W WP te rechtvaardigen.
Nogmaals, een W/W WP vind ik technisch ook de mooiste oplossing, maar hou rekening met +- 10K extra kosten t.o.v. een L/W WP.
Gooi er dan voor 5K aan zonnepanelen extra op, dan is je extra energieverbruik ook afgedekt
Maar als geld geen issue is, dan zou ik ook zeker voor een W/W WP gaan.
Grappig, ik heb alles wat hij niet wil. ;-)jacovn schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 06:38:
...
Echter de instalateur moest niets hebben van itho qualityflow, niet vanwege systeem, maar voor de support.
Het moet een W/W warmtepomp worden volgens hem.
En een douche wtw concept vindt hij wel goed, maar het meerendeel gaat lekken na een tijdje..
de douche wtw was geplanned tussen 2 muren waar een schuifdeur in komt. Daar zou dan binnenin laatste stuk een koof komen. Is het een idee om daar een soort van inspectieluik te maken ? Er worden kasten voorgezet uiteindelijk dus voor aanzicht is dat geen issue.
Alleen geluid beleving zal anders zijn achter een luik dan achter een kalkzandsteen muur.
Itho qualityflow, l/w warmtepomp (ja je hebt wat geluid) en een douchewtw die niet lekt na 3 jaar al
Ik zou mijn twijfels zetten bij deze meneer...
Dit is feitelijk gewoon het uitvoeren van een gemiddeld opstookprotocol. Uitstekende oplossing dusGrolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 07:35:
@jacovn Een W/W WP is technisch gezien wel de mooiste oplossing, maar financieel gezien niet echt. Kost zeker +- 10K extra t.o.v. een L/W WP, welke je niet zo heel snel zal weer verdienen.
M.b.t. het aandrogen van onze vloer heeft de installateur met de aannemer overlegd dat ze per verdieping een elektrische boiler aansluiten op de vloerverwarming met een pomp.
Deze boiler heeft een thermostaat welke in te stellen is op een temperatuur.
Deze gaan ze dan per dag met 5 graden verhogen tot 40 graden.
Vervolgens 2 dagen laten staan op 40 graden, en dan weer in stapjes terug naar 20 graden.
Hier heb ik een beter gevoel bij als zo maar het keramische parket erop te leggen.
Ik ben toch malle pietje niet!
Dit topic is gesloten.
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic