Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.652 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Evohome is inderdaad per zone na-regeling. Ik heb het hier ook in combinatie met een warmtepomp.

Zoals ik het begrijp stuurt de EvoHome de regeling van de ketel/warmtepomp aan. Deze bepaald vervolgens hoe hard er gestookt moet worden via de buiten temperatuur afhankelijke regeling en deze regelt volgens mij ook de drieweg klep die tussen je vloer verwarming en mini buffer zit.

Dus de EvoHome stuurt aan/uit en de verschillende kleppen aan, niet meer. De regelaar bij de warmtepomp zoekt vervolgens de temperatuur uit, modulatie, etc.

De mini buffer (40L in mijn geval) is mij aangeraden om zo het na-regelen mogelijk te maken. Daarnaast zit geloof ik 40% van mijn oppervlakte niet op de na-regeling (hal, etc.) zodat hij de warmte altijd kwijt kan/in het huis kan houden.

In principe stookt de warmtepomp altijd alleen maar de minibuffer warm en afhankelijk van hoeveel zones er tegelijk warmte vragen daalt daarin de temperatuur sneller of minder snel. Hierdoor kan de warmtepomp/ketel ook moduleren terwijl er eigenlijk een aan/uit signaal vanuit de EvoHome komt.

Nogmaals, voor mij is het systeem ook nog heel nieuw en ik hoop er binnenkort een video over te kunnen maken hoe alles een beetje in elkaar zit, maar het als je er nieuw mee bent kan het door alle verschillende aansluit schema's best complex zijn!

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:41
Quindor schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 18:33:
Evohome is inderdaad per zone na-regeling. Ik heb het hier ook in combinatie met een warmtepomp.

Zoals ik het begrijp stuurt de EvoHome de regeling van de ketel/warmtepomp aan. Deze bepaald vervolgens hoe hard er gestookt moet worden via de buiten temperatuur afhankelijke regeling en deze regelt volgens mij ook de drieweg klep die tussen je vloer verwarming en mini buffer zit.

Dus de EvoHome stuurt aan/uit en de verschillende kleppen aan, niet meer. De regelaar bij de warmtepomp zoekt vervolgens de temperatuur uit, modulatie, etc.

De mini buffer (40L in mijn geval) is mij aangeraden om zo het na-regelen mogelijk te maken. Daarnaast zit geloof ik 40% van mijn oppervlakte niet op de na-regeling (hal, etc.) zodat hij de warmte altijd kwijt kan/in het huis kan houden.

In principe stookt de warmtepomp altijd alleen maar de minibuffer warm en afhankelijk van hoeveel zones er tegelijk warmte vragen daalt daarin de temperatuur sneller of minder snel. Hierdoor kan de warmtepomp/ketel ook moduleren terwijl er eigenlijk een aan/uit signaal vanuit de EvoHome komt.

Nogmaals, voor mij is het systeem ook nog heel nieuw en ik hoop er binnenkort een video over te kunnen maken hoe alles een beetje in elkaar zit, maar het als je er nieuw mee bent kan het door alle verschillende aansluit schema's best complex zijn!
Als je een wp hebt geloof ik niet dat de evohome je wp moduleert.

Ik denk eerder dat je WAR draait, en de evohome als naregeling toepast met hooguit een aan/uit regeling.

Anders hoor ik graag ff elke wp kan moduleren adhv een thermostaat ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:43
Wat ik me afvraag mbt de verwarming. Bij mij boven loopt 1 aanvoer en 1 retour leiding.
Die vertakt dan steeds naar de kamers en naar zolder. Ik had liever naar elke kamer een aparte aanvoer en retour leiding gezien.
Nu heb ik het idee dat de laatste verwarming in het traject dan niet goed warm kan worden.

Cv boer geeft aan dat dit niet uitmaakt en omdat ik stadsverwarming heb de aanvoertemp hoog is en dus weinig water per radiator nodig is.

Klopt dit?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Qosmic schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:40:
Wat ik me afvraag mbt de verwarming. Bij mij boven loopt 1 aanvoer en 1 retour leiding.
Die vertakt dan steeds naar de kamers en naar zolder. Ik had liever naar elke kamer een aparte aanvoer en retour leiding gezien.
Nu heb ik het idee dat de laatste verwarming in het traject dan niet goed warm kan worden.

Cv boer geeft aan dat dit niet uitmaakt en omdat ik stadsverwarming heb de aanvoertemp hoog is en dus weinig water per radiator nodig is.

Klopt dit?
Maakt idd niet zo heel veel uit, mits flow en diameters juist zijn.

Waarschijnlijk een keer goed waterzijdig inregelen zie :

Gas besparen door middel van CV tuning deel II

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 28-01-2017 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 07:45:
Ik lees wel dit

De hydronische regelaar Danfoss Link™ HC voor het regelen van verdeelafsluiters voor vloerverwarming

Dus zou moeten werken :?

Oxellaar installeert deze systemen voor zijn werk, ik zal hem eens een pm sturen.
Ik heb het een paar keer gezien, maar niet voor vloerverwarming en ook niet icm een warmtepomp.
Het is al een vrij oud systeem en het is volgens mij als set niet meer te krijgen.
De knoppen voor radiatoren bestaan nog wel, die zijn aan te sturen via Z-wave.

Voor het aansturen van een warmtepomp met zowel koel als warmtevraag en tijdens koelen iedere ruimte aparte temperatuur instelling, dan blijft alleen de Danfoss CF2+ over.
Met de zoneregeling (HCE20 en HCE80) van Honeywell kan dat niet, je kunt wel koelvraag creëren op de hoofdthermostaat naar de warmtepomp.
Maar niet via de andere thermostaten, die lopen mee op de vraag van de hoofdthermostaat, een Chronotherm Touch Modulation.
Evohome sowieso kan geen koelvraag richting warmtepomp sturen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:02
Ik heb deze: Watts MASTER RF Heat & Cool
Daarmee kan ik per ruimte verwarmen of koelen. Ik regel wel centraal of ik dit wil ja of nee door handmatig de warmtepomp in de koelmodis te zetten (alleen de warme weken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Grolsch schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:37:
[...]
Als je een wp hebt geloof ik niet dat de evohome je wp moduleert.

Ik denk eerder dat je WAR draait, en de evohome als naregeling toepast met hooguit een aan/uit regeling.

Anders hoor ik graag ff elke wp kan moduleren adhv een thermostaat ;)
Euh, dat is toch letterlijk wat ik schrijf? Althans, dat is wel wat ik bedoel.

De EvoHome praat met de thermostaat die bij de warmtepomp geleverd word (Vaillant multiMATIC 700). De multiMATIC regelt de 3 weg klep en de warmtepomp, maar de Evohome stuurt aan/uit en de individuele kleppen.

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Quindor schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 21:44:
[...]

Euh, dat is toch letterlijk wat ik schrijf? Althans, dat is wel wat ik bedoel.

De EvoHome praat met de thermostaat die bij de warmtepomp geleverd word (Vaillant multiMATIC 700). De multiMATIC regelt de 3 weg klep en de warmtepomp, maar de Evohome stuurt aan/uit en de individuele kleppen.
Klopt als een bus, ik had je post niet goed gelezen, excuses moi, ik dacht ff dat je zei dat je evo home de wp moduleerde, maar dat schreef je bij nader inzien niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

Ik ben mijn elektra-plan aan het afronden. Voordat ik deze naar m'n elektricien opstuur, wil ik toch het volgende hier even dubbelchecken.

De zolder wordt al meteen verdeeld in ruimte (2 slaapkamer, 1 wasruimte, 1 badkamer). Ik zit een beetje met de hoeveelheid stopcontacten in de slaapkamers, volgens de NEN normen. Dus eigenlijk "hoeveel hoort er standaard per zolderslaapkamer". (en hoeveel ik dus extra bij neem om in mijn behoefte te voorzien)

Ik weet niet precies hoe ik deze moet interpreteren. Zoals ik het begrijp gelden voor 'bergingsruimtes' w.o. zolder andere eisen dan verblijfsruimtes. Voor zolder geldt volgens mij voor vloeroppervlakte ≥ 1m dan twee enkele contactdozen of 1 meervoudige en 1 lichtpunt.

Dat zou betekenen dat de "standaard" net voldoende is voor de overloop op zolder en alles in de andere ruimtes dus "extra" is, ondanks de vloeroppervlaktes? (± 24m2 per slaapkamer).

Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
Je kan beter de NPR 5310 eisen, die is een stuk beter dan de kale NEN1010.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Hier staat een tabel uit de nen 1010 of npr5010 http://www.linktoppers.nl/E-installaties/aspwon.pdf
Of het klopt is moelijk te verifieren, maar complete normen kon ik zo snel niet vinden.

Daar staat voor een ruimte >20m2 dat er minimaal 8 enkelvoudige contact dozen en 2 licht punten moeten zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door jacovn op 29-01-2017 07:02 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Ja ik heb ook 5310, zoals ik begrijp is dat niet of 5310 of 1010, maar is 5310 een leidraad hoe 1010 toe te passen? Maar de vraag is dus kijk ik naar de zolder als geheel of naar de ruimtes op zolder..?

Thanks jacovn, die info had ik dus ook gezien, maar de interpretatie is, mij iig, dus onduidelijk vwb zolder.

[ Voor 22% gewijzigd door RUFFNECK op 29-01-2017 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Tja voor een 20m2 ruimte lijken me 4 dubbele wand contactdozen niet echt overkilll. Er staan ook 3 varianten, en in de maximale is het wel meer.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

jacovn schreef op zondag 29 januari 2017 @ 09:15:
Tja voor een 20m2 ruimte lijken me 4 dubbele wand contactdozen niet echt overkilll. Er staan ook 3 varianten, en in de maximale is het wel meer.
Klopt, gaat het mij ook niet om, die extra punten komen er wel. Echter, de elektricien was in een eerdere versie ook al vergeten dat in de kinder slaapkamers er nog elk een dubbele wcd bij kon volgens de norm, moest hem erop wijzen en ik kreeg ze er dus zonder meerprijs bij.
Ik kan en zal hem dus ook vragen wat de zolder betreft, maar ik heb gewoon graag dat ik het zelf ook snap, anders kan ie me van alles verkopen (bij wijze van). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik heb alle van de installatie in een stelpost zitten, vrees dat ik alles gewoon erbij moet betalen als ik iets wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
RUFFNECK schreef op zondag 29 januari 2017 @ 08:54:
Ja ik heb ook 5310, zoals ik begrijp is dat niet of 5310 of 1010, maar is 5310 een leidraad hoe 1010 toe te passen? Maar de vraag is dus kijk ik naar de zolder als geheel of naar de ruimtes op zolder..?

Thanks jacovn, die info had ik dus ook gezien, maar de interpretatie is, mij iig, dus onduidelijk vwb zolder.
De NEN is de norm
NPR is een praktijkrichtlijn hoe de norm toe te passen. Heeft vaak ook geen status tot je die er zelf contractueel aan hangt.

Als je de zolder in ruimtes indeelt, dan per ruimte bekjken. Op andere verdiepingen doe je immers hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Om verrassingen te voorkomen kun je dan inderdaad beter van elke ruimte benoemen hoeveel WCD`s, schakelaars, datapunten, loze leidingen en lichtpunten je wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Even een vraag. Ik heb een stelpost staan voor alle installaties.
Nu vraag ik de bouwadviseur om die stelpost wat uit te werken tot hoof posten met een richt bedrag eraan.

Krijg als antwoord dat als ik met de installateur praat het me wel duidelijk wordt.

Het is een wat onbevredige reactie op mijn vraag. Is het normaal dat dit soort mensen hard aan hun duim zuigen, en dan moet je maar afwachten wat het meer of minder gaat kosten als de bouwer en installateur het uitwerken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bouwers en installateurs durven zelden uitspraken te doen over elkaars prijzen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

jacovn schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:21:
Even een vraag. Ik heb een stelpost staan voor alle installaties.
Nu vraag ik de bouwadviseur om die stelpost wat uit te werken tot hoof posten met een richt bedrag eraan.

Krijg als antwoord dat als ik met de installateur praat het me wel duidelijk wordt.

Het is een wat onbevredige reactie op mijn vraag. Is het normaal dat dit soort mensen hard aan hun duim zuigen, en dan moet je maar afwachten wat het meer of minder gaat kosten als de bouwer en installateur het uitwerken ?
Hangt er van af, het kan soms juist meevallen, soms weer niet. In mijn geval wilde ik absoluut geen of zo min mogelijk stelposten in mijn offerte met de aannemer, omdat het sowieso vanaf het begin ook duidelijk werd gemaakt dat de details van dit soort installaties tussen mij en de installateurs zelf moest worden besproken, om zo min mogelijk onduidelijkheid en ruis op de lijn te hebben als de aannemer nog ertussen zat. Helemaal mee eens en prima.

Echter heb ik wel zoveel mogelijk van mijn wensen in het offerte traject (voor de meerwerklijst) benoemd en laten opnemen. Om maar een voorbeeld op te noemen, extra groep voor inductiekoken, afgedopte gasleiding voor gashaard, etc etc etc. Daar gaf de aannemer dan zelf prijzen voor (geschat, maar geen stelpost dus) en uiteindelijk bleek dit in mijn voordeel, aangezien het bij de installateurs (die het daadwerkelijk uitvoeren) zelf stukken duurder was. (afgedopte gasleiding 135 aannemer vs 245 loodgieter, de loodgieter kan niet anders dan 135 te "accepteren").

Zo'n stelpost is imho dus niet echt nodig, het geeft budget technisch misschien iets om vast te houden, maar daarentegen kan het je alleen maar in negatieve zin verrassen als blijkt hoeveel erboven je er nog zal moeten gaan.

In zekere zin heeft je aannemer wel een punt dat je de invulling daarvan zelf met de installateur duidelijk zal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Het is een bouw adviseur, geen aannemer.
Als het goed is komt hij deze week nog met een bouwer, want er hebben er al 3 afgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

In dat geval kan ik alleen maar meer zijn reactie begrijpen, maw hij weet het denk ik zelf niet zo goed en heeft wellicht gewoon een schatting gemaakt op basis van anderen die hij eerder begeleid heeft?

Mijn bouw begeleider (zelfde als bouw adviseur neem ik aan) was juist geen fan van stelposten.

Eenmaal je een bouwer hebt, geld mijn verhaal nog steeds, gewoon zoveel mogelijk al vooraf meenemen in je offerte met de bouwer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 15:22
Paar weken terug 4 aannemers gevraagd om een offerte. Eentje ervan heeft gereageerd dat hij geen tijd heeft.

Ben nu een beetje aan het twijfelen of ik een nieuwe vierde uitnodig, of dat ik het bij 3 aannemers houd.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grolsch
Bij ons schiet het mooi op.

Eind vorige week de afwerkvloeren erin gekomen, ze zijn druk bezig met aftimmeren.

Vandaag beginnen ze met de dakpannen te hangen.
Maandag komen de metselaars het werk afmaken
Dinsdag begint de stucadoor

De volgorde is een beetje aangepast door de vorstperiode, maar ze gaan nog steeds voor eind maart oplevering.

Alles loopt door elkaar, maar de aannemer heeft het volgens mij goed onder controle :P

[edit]

Ik krijg al foto's van de toekomstige buren, het schiet op :+

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/ev3wyf.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Grolsch op 03-02-2017 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zit er nou een dakkapel scheef of is dat gezichtsbedrog ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
nokiaan958GB schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 00:12:
Zit er nou een dakkapel scheef of is dat gezichtsbedrog ?
Ik hoop gezichtsbedrog, ik zie niet wat jij ziet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:09
Grolsch schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 00:46:
[...]

Ik hoop gezichtsbedrog, ik zie niet wat jij ziet :?
Ik zie wat nokiaan bedoelt....

De linkse dakkapel (de kleine) lijkt aan z'n rechterkant iets af te hangen.

Hoop indd voor je dat het gezichtsbedrog is :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Lijkt mij gezichtsbedrog, vol ingezoomd met een tel. Camera :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik zie het ook. De twee dakkapellen zijn niet evenwijdig.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Grolsch schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 08:32:
Lijkt mij gezichtsbedrog, vol ingezoomd met een tel. Camera :)
Komt denk ik ook omdat bij de linker dakkapel het lijkt alsof de boei afloopt. Dat lijkt mij sterk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Nu online
Ook al even in het andere topic geplaatst:
Stukje metselwerk is bij ons al gedaan. Zelf heel blij met de uitgekozen stenen/kleur.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/31480541/Woning/IMG_20170204_112515%5B1699%5D.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
JaMaaT schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:00:
Ook al even in het andere topic geplaatst:

[...]
Welke steen is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Thanks, zoals ik al zei, lijkt op de mijne maar net niet blijkbaar.

Dit is de mijne:
Gevel: http://www.vandersandengr...lsteen-steenstrip/anicius voeg twijfel ik nog, wit of grijs.
Plint: http://www.vandersandengr...elsteen-steenstrip/saumur voeg waarschijnlijk toon op toon voeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Nu online
Bij ons is het een grijstint, die van jou is bruin zo te zien.

Trasraam wordt bij ons zwart, rest wil ik eigenlijk antraciet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
http://www.vandersandengr...velsteen-steenstrip/vecto

Wordt de mijne, in combinatie met Eternit tectiva (grafietkleur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:00
Heeft er hier iemand goede ervaringen met een partij voor het particulier afsluiten van een CAR verzekering? Mijn hypotheekverstrekker wees mij eventueel op Nationale Nederlanden. Wellicht dat hier iemand ervaring heeft met andere partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wij zijn op deze steen uitgekomen:
Afbeeldingslocatie: http://wienerberger.nl/afbeeldingen/format1920x1280/20160123154427/douro-porto-gereduceerd.jpg

En dan een donkerdere onder rand.
Afbeeldingslocatie: http://wienerberger.nl/afbeeldingen/format1920x1280/20160123154941/marowijne-zwart-zand.jpg

Beide donker gevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-09 15:44

Daniel

Kapitein NCC-1701
Vrijdag weer bij Livingstone geweest voor de eerste schetsen (eigen ontwerp). Leuke ontwerper, dacht goed mee. Geen prijs berekend maar het leek in ieder geval wel een haalbare zaak te zijn binnen ons budget. Ik vond de basisuitrusting in ieder geval niet slecht...natuurlijk geen topsegment maar binnen de standaarafwerking zijn zaken als deuren, sanitair en hang/sluitwerk netjes dus als je niet te veel gedoe wil valt daar prima mee te leven. Denk uiteindelijk wel aan de dure kant vanwege de bouwmethode, wij gaan ook zeker nog shoppen bij aannemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Willem1990 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 20:29:
Heeft er hier iemand goede ervaringen met een partij voor het particulier afsluiten van een CAR verzekering? Mijn hypotheekverstrekker wees mij eventueel op Nationale Nederlanden. Wellicht dat hier iemand ervaring heeft met andere partijen.
Wij hebben hem bij Deltaloyd afgesloten.
Voor de rest niet verder gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15

fmb

Daniel schreef op zondag 5 februari 2017 @ 21:07:
Vrijdag weer bij Livingstone geweest voor de eerste schetsen (eigen ontwerp). Leuke ontwerper, dacht goed mee. Geen prijs berekend maar het leek in ieder geval wel een haalbare zaak te zijn binnen ons budget. Ik vond de basisuitrusting in ieder geval niet slecht...natuurlijk geen topsegment maar binnen de standaarafwerking zijn zaken als deuren, sanitair en hang/sluitwerk netjes dus als je niet te veel gedoe wil valt daar prima mee te leven. Denk uiteindelijk wel aan de dure kant vanwege de bouwmethode, wij gaan ook zeker nog shoppen bij aannemers.
Ik ga volgende week langs voor een schets. Zou wel gek zijn als een aannemers het goedkoper kan, maar ben benieuwd!

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Willem1990 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 20:29:
Wij hebben er een afgesloten bij Nationale Nederlanden. Was toen qua dekking en voorwaarden de beste.
Niet gebruikt, dus geen ervaring met hun afhandeling van problemen. (gelukkig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:58
Harmonisering van de leges of begrijp ik het niet goed? :

http://www.nu.nl/economie...-kosten-bij-bouwplan.html

Edit: aha te snel, is niet voor de bouw zelf.

[ Voor 14% gewijzigd door izdp op 06-02-2017 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Daniel schreef op zondag 5 februari 2017 @ 21:07:
Beetje vreemd, tenzij je een budget van John de Mol hebt, dat je nog geen zicht hebt op prijs. Wij hebben dat toch redelijk als uitgangspunt genomen. En zelfs nu merken we dat je toch op sommige punten meerwerk opgeeft en vervolgens over je voorgestelde budget heen gaat.

Houdt daar wel rekening mee. Het is een creatieve verkoper die je verliefd laat worden op een potentieel droomhuis. Voor dat je het weet raak je er emotioneel aan gehecht en ga je over een (financiële) grens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Cai schreef op maandag 6 februari 2017 @ 14:13:
[...]

Beetje vreemd, tenzij je een budget van John de Mol hebt, dat je nog geen zicht hebt op prijs. Wij hebben dat toch redelijk als uitgangspunt genomen. En zelfs nu merken we dat je toch op sommige punten meerwerk opgeeft en vervolgens over je voorgestelde budget heen gaat.

Houdt daar wel rekening mee. Het is een creatieve verkoper die je verliefd laat worden op een potentieel droomhuis. Voor dat je het weet raak je er emotioneel aan gehecht en ga je over een (financiële) grens heen.
Ontwerp staat nu nog niet ver genoeg om een zinvolle prijsberekening te kunnen doen. Een ruwe indicatie op basis van kubieke meters is er wel en dat past binnen het budget, maar de potentiële afwijking daarop als je in detail gaat configureren is zo groot het alsnog gierend buiten budget kan lopen. Je moet zelf dan de discipline opbrengen op dat te voorkomen maar je mag toch verwachten dat je bij een dergelijke project je je niet door de eerste de beste verkoper gek laat maken.
Wij gaan uit van de vuistregel dat de sleutelklare woning 75% van het totaalbudget mag kosten. Dat zou normaal gezien genoeg ruimte moeten overlaten voor wat onvoorzien meerwerk, afwerking/stoffering en de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Daniel schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:48:
[...]

Ontwerp staat nu nog niet ver genoeg om een zinvolle prijsberekening te kunnen doen. Een ruwe indicatie op basis van kubieke meters is er wel en dat past binnen het budget, maar de potentiële afwijking daarop als je in detail gaat configureren is zo groot het alsnog gierend buiten budget kan lopen. Je moet zelf dan de discipline opbrengen op dat te voorkomen maar je mag toch verwachten dat je bij een dergelijke project je je niet door de eerste de beste verkoper gek laat maken.
Wij gaan uit van de vuistregel dat de sleutelklare woning 75% van het totaalbudget mag kosten. Dat zou normaal gezien genoeg ruimte moeten overlaten voor wat onvoorzien meerwerk, afwerking/stoffering en de keuken.
Sleutel klaar zonder keuken?

Ik zou ook niet vanuit sleutel klaar rekenen. Gekke vergelijking die volgens mij vaak niet opgaat.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LittleTycoon
Zo, na 1,5 jaar meelezen en soms reageren nu even tijd om mijn project te presenteren, vrijstaand huis in Almere.

Als 1e de Oost en West gevel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iVmytFrQ5hIGPCpviEwcRHAt/full.png
Oostgevel is de tuinkant en westgevel de voorkant.

Bouwmethode is traditioneel met kzs en RC4,0 vloer, RC 5,5 gevel en 6,0 dak. Overall triple glas en met kunststof kozijnen.

Gevel is overall ca. 50/50 metselwerk/Eternit Tectiva.
gevelsteen
Het gestreepte deel op de tekening is metselwerk.

Noordgevel
noordgevel

Zuidgevel
zuid

doorsnede
doorsnede

bg
bg

1e
1e

2e
2e

Het schuine deel van het dak is helemaal PV (ca. 6000WP) m.u.v. het midden, dat is een kozijn met doorlaat naar de bg. Jammer genoeg loodrecht maar weinig doorlaat bg, maar schuin richting eetgedeelte zeker. Om m2 op de 1e te maximaliseren hebben we het daklicht op de 2e kleiner gemaakt in laatste fase ontwerp, ik wilde een grote badkamer, vrouw een grote inloopkast dus moest het trappenhuis smaller.

Verwarming en SWW gaat via L/W WPen, deze komen op het platte dak van de 2e. Geen balansventilatie, gewoon mechanisch.

Waar staan we nu:
hk
Dit is van afgelopen maandag toen ze klaar waren. Het was nog donker bij de 1e paal om 07:00.

Wat moet ik nu nog doen:
1. Bouwbegeleider zoeken (moet ik nu toch echt gaan doen)
2. Steggelen over een aantal posten die ik eruit heb gehaald afmaken:
- Sanitair
- Tegelwerk
- L/W pomp
- Zonnepanelen
3. Afmaken Electravoorzieningen, inclusief minimaal aantal loze leidingen voor domotica en zoneregeling
4. Definitieve trap
5. Definitief aantal screens bepalen, misschien wil ik alle ramen op zuid afdekken ipv nu alleen de grote ramen.
6. Binnendeuren uitkiezen (oh ja, ook voordeur).
7. Andere ventilatieroosters (duco itt. lelijk bollende Buva roosters)
8. Definitief domotica kiezen (ik zoek redenen om geen loxone te nemen, helaas is de rest slechter in aansturen combi vvv, WP en screens).
9. Oh ja, zeker bouwbegeleider zoeken.
10. Installatietekeningen basis aansluitingen water (omdat ik zo'n eigenwijze drol ben die sanitair uit de aanneemsom heb gehaald.
11. Trouwens wel omdat de installateur van de aannemer het in z'n hoofd haalde om voor een huis van >300K volgende sanitair in te bouwen.
sani
12. Zeker een bouwbegeleider zoeken.

Oplevering +/- Juni volgens aannemer (denk eind juni). Bijna klaar 8)7

Oh ja, en een volgende keer zou ik het heel anders aanpakken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:44
Mooi huis, maar Juni? Lijkt me vrij optimistisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
rewind. schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:33:
Mooi huis, maar Juni? Lijkt me vrij optimistisch!
Aannemer zegt juni. Hij wil de kozijnen in week 14/week 15 erin hebben, dus dat betekent dat de ruwbouw dan staat.

Even checken wanneer bouwvak begint dit jaar. Hij zal hem zeker voor de bouwvak af willen hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:41:
[...]

Aannemer zegt juni. Hij wil de kozijnen in week 14/week 15 erin hebben, dus dat betekent dat de ruwbouw dan staat.

Even checken wanneer bouwvak begint dit jaar. Hij zal hem zeker voor de bouwvak af willen hebben :P
Alleen de ruwbouw? Dat scheelt de helft met volledige afbouw. Dan moet juni zonder problemen kunnen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:44
Ja bij ons was het ook feb begonnen, bouwvak zat het dak erop en toen december oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 12:20
LittleTycoon schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:17:
Zo, na 1,5 jaar meelezen.....

Oh ja, en een volgende keer zou ik het heel anders aanpakken :?
Haven? Maar wat zou je anders doen behalve een Bouw begeleider? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Jipsy schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:57:
[...]

Haven? Maar wat zou je anders doen behalve een Bouw begeleider? 8)
Ja, Haven.

Ik zou volgende keer ruw- en afbouw scheiden. Voornamelijk om beter grip te hebben op w-installaties en elektra, maar ook om meer grip te hebben op de grote kostenposten. Het blijkt dat aannemers, cq. hun partners niet altijd even scherp inkopen, of het bruto-netto verhaal spelen. Ik heb bijna 30K (10%) bespaard door achteraf te besluiten bepaalde zaken zelf in te kopen, wat ik trouwens grotendeels weer kwijt ben a.g.v. betere spullen en wat onvoorzien meerwerk. Maar toch, dit is toch resultaat op max 40% van de totale kosten, 60% heb ik niet aangeraakt.

Verder zou ik volgende keer een hard en uitgebreid bestek maken. Dwingt jezelf om vooraf na te denken over wat je precies wil, je kunt verder aannemers beter vergelijken en je verkleint risico meerwerk/tegenvallende stelposten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

"Grappig" dat ik anderen tegenkom die nog best wat (in mijn ogen basis) dingen te regelen hebben, terwijl de bouw al begonnen is...trap, deuren, dat soort dingen. Dat heb ik zelf al vrij vroeg allemaal gedaan (werd ook een beetje gestuurd door de aannemer, though).

Een bouwbegeleider helpt zeker wel, heb ik zelf ook, desondanks deel ik je mening dat ik het een eventuele volgende keer zeker wel 'beter' (niet zo zeer anders dus) zou kunnen doen met de kennis die ik nu heb opgedaan.
Waar van haven bouw je?

edit: oh, haha, ik zie de foto nu wat beter. Hallo buurman! :+

[ Voor 16% gewijzigd door RUFFNECK op 06-02-2017 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
RUFFNECK schreef op maandag 6 februari 2017 @ 22:28:

edit: oh, haha, ik zie de foto nu wat beter. Hallo buurman! :+
Welke kant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Kan maar één kant op, of ben je nog niet de laatste in de rij? :)

Nog niks dan bouwstroom en water op de kavel..oja en een bord :p

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/m6Ykva/20170203_153221.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door RUFFNECK op 06-02-2017 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
RUFFNECK schreef op maandag 6 februari 2017 @ 22:57:
[...]

Kan maar één kant op, of ben je nog niet de laatste in de rij? :)

Nog niks dan bouwstroom en water op de kavel..oja en een bord :p
Dat is volgens mij de andere kant, jij zit helemaal aan het begin van de straat. Ik zit op 61, aan het eind (1 na laatste), voorkant van mij huis tegen de volkstuinen aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z4DoiEZe4LOZ0eSj5b5sn3Lj/full.png

Hebben ze bij jou vorige week maandag afgegraven?

Zeker zelfde straat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

LittleTycoon schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:11:
[...]

Dat is volgens mij de andere kant, jij zit helemaal aan het begin van de straat. Ik zit op 61, aan het eind (1 na laatste), voorkant van mij huis tegen de volkstuinen aan.
[afbeelding]

Hebben ze bij jou vorige week maandag afgegraven?

Zeker zelfde straat :)
Nee hoor, zelfde kant :) 54, reed vrijdag nog langs bij jou (om te keren). Nog niks gegraven, nee.

Om niet teveel offtopic te gaan, waarom ben je niet voor balansventilatie gegaan? Ik heb zelf ook mechanisch, maar als ik naar jou "setup" kijk, had ik dat wel verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
RUFFNECK schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:21:
[...]

Nee hoor, zelfde kant :) 54, reed vrijdag nog langs bij jou (om te keren). Nog niks gegraven, nee.

Om niet teveel offtopic te gaan, waarom ben je niet voor balansventilatie gegaan? Ik heb zelf ook mechanisch, maar als ik naar jou "setup" kijk, had ik dat wel verwacht.
Dat is dus 1 van de dingen die ik graag anders had willen doen, maar te laat was. Ontwerp klaar, in eerder stadium door architect laten overtuigen dat het geen meerwaarde bood. Deal gedaan met aannemer, daarna weer balansventilatie geopperd (na hier er veel erover gelezen te hebben). Installateur zei toen dat het niet in ontwerp huis past, ook niet Itho qualityflow wat mijn voorstel was. Misschien had hij niet zoveel zin om nog na te denken nadat de deal gedaan was, misschien had hij ook wel een punt.

Maakt volgens mij uiteindelijk niet veel uit: Had dan naar breedplaat vloer voor 1 verdieping gemoeten (+4K) en balansventilatie (+3K) = +7K. Dan maar een WP erbij op het platte dak voor 1,5K extra na aftrek subsidie, veel betere TvT. WP achteraf ipv gas kon wel. Maar ga WP's wel zelf inkopen, van de offerte installateur sloeg ik stijl achterover, zoals de meesten dat doen trouwens. Met zelf inkopen pak ik zeker 5K op de offerte van de installateur terug.

Dat is het probleem als je als leek zo'n proces ingaat, leren en voortschrijdend inzicht zijn vaak te laat om nog te kunnen bijsturen. Of een bouwbegeleider hier erg veel toegevoegde waarde heeft vraag ik me trouwens af als ik zo de ervaringen op dit forum lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

LittleTycoon schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:41:
[...]

Dat is dus 1 van de dingen die ik graag anders had willen doen, maar te laat was. Ontwerp klaar, in eerder stadium door architect laten overtuigen dat het geen meerwaarde bood. Deal gedaan met aannemer, daarna weer balansventilatie geopperd (na hier er veel erover gelezen te hebben). Installateur zei toen dat het niet in ontwerp huis past, ook niet Itho qualityflow wat mijn voorstel was. Misschien had hij niet zoveel zin om nog na te denken nadat de deal gedaan was, misschien had hij ook wel een punt.

Maakt volgens mij uiteindelijk niet veel uit: Had dan naar breedplaat vloer voor 1 verdieping gemoeten (+4K) en balansventilatie (+3K) = +7K. Dan maar een WP erbij op het platte dak voor 1,5K extra na aftrek subsidie, veel betere TvT. WP achteraf ipv gas kon wel. Maar ga WP's wel zelf inkopen, van de offerte installateur sloeg ik stijl achterover, zoals de meesten dat doen trouwens. Met zelf inkopen pak ik zeker 5K op de offerte van de installateur terug.

Dat is het probleem als je als leek zo'n proces ingaat, leren en voortschrijdend inzicht zijn vaak te laat om nog te kunnen bijsturen. Of een bouwbegeleider hier erg veel toegevoegde waarde heeft vraag ik me trouwens af als ik zo de ervaringen op dit forum lees.
Klinkt herkenbaar! Soortgelijk verhaal had ik dan juist weer met mijn toegewezen CV installateur, totaal niet meedenkend en meewerkend om mijn 'high level ideeen' als leek proberen uit te werken. Bleef maar hameren op oude/bekende methodes. Heb uiteindelijk maar (deels) gelaten met de gedachte dat ik tzt achteraf wel de nodige wijzigingen met een betere installateur zal doen.

Een bouwbegeleider gaat (in mijn geval, in elk geval) niet tot in dat soort details kunnen adviseren denk ik, maar dat kan uiteraard verschillen. De mijne had dan wel heel wat kennis (en daardoor dus goeie tips) over de elektra installatie. Verder is hij vooral handig geweest in het voortraject met de aannemer (offertes, onderhandelingen) en andere randzaken vwb keuzes die we moesten maken (materiaal, etc). Als de bouw straks echt begint, houdt hij de boel ook (extra) in de gaten en allerlei andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
artbij schreef op maandag 6 februari 2017 @ 17:57:
[...]

Sleutel klaar zonder keuken?

Ik zou ook niet vanuit sleutel klaar rekenen. Gekke vergelijking die volgens mij vaak niet opgaat.
Wat zou je adviseren? Casco en dan alle afwerking laten specificeren per post?

Bij alle bouwers die ik tot nu toe gezien heb die een sleutelklare afwerking aanbieden is dat zonder keuken. Wat mij logisch lijkt gezien de enorme variatie die daar nog mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Daniel schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 08:30:
[...]

Bij alle bouwers die ik tot nu toe gezien heb die een sleutelklare afwerking aanbieden is dat zonder keuken. Wat mij logisch lijkt gezien de enorme variatie die daar nog mogelijk is.
Als je controle wilt moet je "gewoon" een uitgebreid bestek maken en vooraf exact bepalen wat je wilt. Je kunt dan echt appels met appels vergelijken in de offertes van de aannemers.

Je sleutelklaarvergelijking vind ik niet opgaan omdat bijvoorbeeld de grondprijzen in Nederland meer verschillen dan bouwprijzen. Dan zou die 75% ook regioafhankelijk moeten zijn.

Sleutelklaar is wat mij betreft helemaal klaar, sleutel omdraaien en je komt in een volledig afgewerkt huis. Bouwers zouden voor de keuken ook een stelpost kunnen gebruiken natuurlijk, dit doen ze ook voor installatie en sanitair.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
Daniel schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 08:30:
[...]

Handigst lijkt mij een sleutelklare prijs (wat de desbetreffende aannemer hieronder dan ook mag verstaan) en een soort van casco "plus", dus alles afgedopt, wanden, deuren, trappen, electra, etc. Dat je dan zelf keuken-, vloer, en sanitairboer en wand- + plafondafwerking regelt. Dan kun je voor jezelf bepalen of het verschil tussen deze twee bedragen je het waard is om alles bij een partij onder te brengen (excl. keuken dan wel).

Voordeel van alles bij een partij is relatieve gemak. Nadeel is de vraag hoe (financieel) flexibel deze partij is nadat je je keuzes hebt gemaakt en dan toch maar weer eens bedenkt. Zie ook hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Wow, mooie woning, LittleTycoon! Erg tof gedaan ook met de eethoek. Sowieso een fijne indeling :j
En flinke kast, 275m2 BVO?

En is dat serieus waar de installateur mee aankwam wat sanitair betreft? Oh my, dan had hij er niet echt zin in ofzo. Raar!

Huis niet geschikt voor balansventilatie? Eehm? Of een hoop prutsers in de Nederlandse bouwwereld of iedereen roept maar wat op dat moment het handigst uitkomt... Jammer!

Maar het lijkt best lastig te zijn om een goede installateur te vinden die niet nog steeds in het 'CV ketel + radiatoren op 90 graden'-tijdperk leeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
artbij schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 08:42:
[...]
Als je controle wilt moet je "gewoon" een uitgebreid bestek maken en vooraf exact bepalen wat je wilt. Je kunt dan echt appels met appels vergelijken in de offertes van de aannemers.

Je sleutelklaarvergelijking vind ik niet opgaan omdat bijvoorbeeld de grondprijzen in Nederland meer verschillen dan bouwprijzen. Dan zou die 75% ook regioafhankelijk moeten zijn.

Sleutelklaar is wat mij betreft helemaal klaar, sleutel omdraaien en je komt in een volledig afgewerkt huis. Bouwers zouden voor de keuken ook een stelpost kunnen gebruiken natuurlijk, dit doen ze ook voor installatie en sanitair.
De meeste bouwers hanteren een andere definitie: sleutelklaar is klaar om naar woonklaar afgewerkt te worden: vloeren, behangen/schilderen, bijna altijd keuken etc.
Uiteindelijk heb ik een woonklaar huis nodig :)

Dus:
Grond + casco + afbouw naar sleutelklaar + afbouw naar woonklaar = budget X.
Grond ligt al vast en het budget is ook fixed (althans, ik kan wel een paar tegenvallers opvangen indien nodig maar wil het ook wel in proportie houden tot de locatie en omgeving)
Obv oppervlakte en wensen heb ik een redelijk idee wat het afbouw naar woonklaar gaat kosten, de bewegingsruimte zit dus in de middelste twee posten.

Ik heb dan twee opties: casco + afbouw naar sleutelklaar bij 1 partij neerleggen met een goed basisniveau zodat het woonklaar-gedeelte redelijk beperkt kan blijven (en dus mag casco + sleutelklaar wat duurder zijn) of juist kiezen voor een beperkte uitbreiding na casco en de rest in eigen beheer regelen. Daar is Werkspot tenslotte voor uitgevonden ;) Geeft meer gedoe maar ook meer transparantie in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik ga zelf afspreken met de annemers dat ik de onderaannemers kies. Ik vraag zelf offertes op en kijk samen met de aannemer naar de kwaliteit. Vervolgens valt de onderaannemer onder de verantwoordelijkheid van de aannemer en hoef ik niets te regelen. Overigens betaal ik daar wel een vergoeding voor verwacht ik.

Volgens mij doen meer mensen het zo.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
artbij schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:22:
Ik ga zelf afspreken met de annemers dat ik de onderaannemers kies. Ik vraag zelf offertes op en kijk samen met de aannemer naar de kwaliteit. Vervolgens valt de onderaannemer onder de verantwoordelijkheid van de aannemer en hoef ik niets te regelen. Overigens betaal ik daar wel een vergoeding voor verwacht ik.

Dat is idd een goede manier om grip op het geheel te combineren met zo min mogelijk zelf regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Ja, maar netto hou je daar zo'n 195m2 van over, verbaasde me hoeveel je kwijt raakt aan binnen-en buitenmuren.

Vraag me af wat ik nu moet gaan gebruiken als m2 als ik ooit wil verkopen, 195 of 275?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:43
Denk toch echt die 195, gaat om woonoppervlakte, in je binnen en buitenmuren kan je niet wonen :+

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Ja, denk ik ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch

Klopt als een bus, een percentage AK + winst en risico.

Zo doe ik het ook, en gaat heel goed, en zo bepaal ik zelf wie de onderaannemers worden en ben ik vrij om te shoppen.

Wel ligt het hele garantieverhaal + planning / afstemming bij de aannemer.

Alle netto prijzen open en bloot op tafel zonder geheimen of prijsafspraken en bonusregelingen :)

Voor een aantal "smaakgevoelige" delen hebben wij reeële stelposten opgenomen (sanitair/tegels/binnendeuren/etc.)

Hier nog een klein foto'tje van afgelopen zaterdag, iets dichterbij genomen :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wmsnlg2.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 07-02-2017 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701

Dit lijkt me ook wel een erg goed idee :)
LittleTycoon schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:26:
[...]

Ja, maar netto hou je daar zo'n 195m2 van over, verbaasde me hoeveel je kwijt raakt aan binnen-en buitenmuren.

Vraag me af wat ik nu moet gaan gebruiken als m2 als ik ooit wil verkopen, 195 of 275?
Een beetje buitenmuur is al snel 40 cm dik dus een huis van 10x10 aan de buitenzijde - dus 100 m2 BVO - is binnen 9,2x9,2meter: 84,6 m2. Daar verlies je dus al 15%, en daar gaan de binnenmuren ook nog van af. Als je een vide of trapgat hebt dat groter is dan 4 m2 gaat het extra hard omdat je de oppervlakte daarvan op elke verdieping tot BVO rekent, maar niet meetelt in het gebruiksoppervlak.

Als je gaat verkopen wordt de gebruiksoppervlakte berekend volgens de NVM meetinstructie: https://www.nvm.nl/hulpbij/taxeren/meetinstructie

De verhouding tussen gebruiksoppervlak en bruto vloeroppervlak wordt de vormfactor genoemd. Voor vrijstaande woningen ligt die doorgaans tussen de 0,75 en 0,80. Voor rijwoningen ligt het hoger en voor appartementen juist lager. Jij zit op 0,71 en dat is dus aan de lage kant, maar goed verklaarbaar door de vide.

[ Voor 17% gewijzigd door Daniel op 07-02-2017 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Van de week een erg goed gesprek met een aannemer gehad, op het einde nog even over de installaties gehad. Ik begon over een L/W warntepomp. Daar had hij nog nooit van gehoord.... Nu twijfel ik wel een beetje over hem....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:50:
Van de week een erg goed gesprek met een aannemer gehad, op het einde nog even over de installaties gehad. Ik begon over een L/W warntepomp. Daar had hij nog nooit van gehoord.... Nu twijfel ik wel een beetje over hem....
Niet perse noodzakelijk dat de aannemer dit weet, maar het zou wel handig zijn als de installateur hier enige ervaring mee heeft.

Bij mij hetzelfde verhaal, aannemer kende het niet, maar was wel erg nieuwsgierig naar het hele verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Daar heeft hij een installateur voor. Als die het maar goed begrijpt. Wel testen wantv een Nibe-dozenschuiver is nog geen goede installateur. Met de aannemer gewoon afspreken dat jij installateur kan kiezen. Had ik ook moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Tja, ik ga in zee met een aannemer omdat ik niet alles zelf wil doen. Ik had gehoopt op een antwoord als: "zelf ken ik het niet, maar onze installateur heeft al 10 van die dingen geplaatst."

Nu inderdaad zelf maar op zoek.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Ik snap je zorg op zich wel hoor, artbij. Maar het maakt het inderdaad zoals hier boven al gezegd nog geen minder goede aannemer. Toch vind ik ook dat een aannemer gewoon goed op de hoogte moet zijn van zaken rondom isolatie, energieprestatie, koudebruggen, en moderne verwarmingstechnieken. Die technieken hebben, soms toch nog wel impact op hoe je best te werk gaat tijdens de constructie. Maar goed, als de installateur vroeg genoeg in het proces kan aangeven wat z'n plannen zijn, en welke maatregelen daarvoor getroffen moeten worden, dan komt het ook wel goed.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Tip : zorg dat je ruim vooraf de tekeningen krijgt en deel die hier. Dan voorkom je ontwerpfouten.
De aanleg is niet veel anders dan een CV en kan later worden aangepast, dus dan ben je het grootste risico kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik zal wel een gokker zijn, maar mijn installateur zei "ik heb ooit 1 x alles technisch aangesloten voor een wp, maar ik wil het ook meer toe gaan passen voor klanten, ik bijt me er in vast en ik wil weten hoe het werkt, samen gaan we dit doen"

Nu moet ik zeggen dat ik me er aardig in verdiept heb (met grote dank aan het wp topic)

Mij installateur is echt een "vakmannetje" die gaat voor 105% en geld is niet zijn primaire doel.

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 10-02-2017 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
KifArU schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:24:
[...]

Tip : zorg dat je ruim vooraf de tekeningen krijgt en deel die hier. Dan voorkom je ontwerpfouten.
De aanleg is niet veel anders dan een CV en kan later worden aangepast, dus dan ben je het grootste risico kwijt.
Als ik zo weinig vertrouwen in een installateur heb dat ik hier info moet inwinnen, dan ga ik niet met hem in zee 😀.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
ik heb goed en slecht nieuws. SRV toets was afgekeurd, carport stond buiten bouwvlak.
Nieuwe tekening (smallere carport) en goedgekeurd.

Maar de bouwadviseur heeft afgelopen tijd meerdere bouwers benaderd, en het leek er elke keer op dat ze wel wilden, maar ging het weer niet door. (Keer of 3 gebeurd)
Dus het irriteerd mij behoorlijk omdat ik voor de technische installatie moet wachten totdat de bouwer bekend is, en welke installateur er dan meekomt. Tevens duurt een bouw contract zo lang, en de rente stijgt maar weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bij ons werd de aanvraag juist afgekeurd omdat de carport erbij op stond, terwijl dit niet mocht (vergunningsvrij tot x m2, dus niet op tekening vermelden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Tja hoek kavel, en dan is de zijkant ook voorerf of zoiets, en mag je niet buiten bouwkavel bouwen.
Achteraf wel al eens gelezen, maar ja ik nam aan als je een architect en een bouwadviesburo hebt ze dat wel weten.. Deze blijkbaar niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 23:02:
Tja hoek kavel, en dan is de zijkant ook voorerf of zoiets, en mag je niet buiten bouwkavel bouwen.
Achteraf wel al eens gelezen, maar ja ik nam aan als je een architect en een bouwadviesburo hebt ze dat wel weten.. Deze blijkbaar niet..
Missertje van ze dan. Zulke dingen moeten ze weten.

Rente gaat nog steeds op en neer. En die 1 of 2 tienden maken die zoveel.uit?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

jacovn schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 23:02:
Jammer Jaco, kan me voorstellen dat het frustreert.

En dat ze het hadden kunnen weten... Ja.
Mijn architect, weliswaar via de aannemer, had bijvoorbeeld ook de regels rondom brandoverslag en afstanden gemist (ergens in dit topic besproken) en ik noodgedwongen toch maar voor houten ipv kunststof kozijnen gekozen heb, omdat ik al zover in het traject zat en de frustratie op dat moment niet kon gebruiken. Ze hadden het ook gewoon moeten weten...

Wat installateurs betreft, de tip is iets eerder gegeven om afspraken met de bouwer te maken dat je eventueel zelf je installateurs mag kiezen. Ik baal ook dat ik dat niet gedaan heb...

[ Voor 15% gewijzigd door RUFFNECK op 11-02-2017 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 10:13
jacovn schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 22:46:
ik heb goed en slecht nieuws. SRV toets was afgekeurd, carport stond buiten bouwvlak.

Maar de bouwadviseur heeft afgelopen tijd meerdere bouwers benaderd, en het leek er elke keer op dat ze wel wilden, maar ging het weer niet door. (Keer of 3 gebeurd)
Dus het irriteerd mij behoorlijk omdat ik voor de technische installatie moet wachten totdat de bouwer bekend is, en welke installateur er dan meekomt. Tevens duurt een bouw contract zo lang, en de rente stijgt maar weer door.
Zoals grosch al zegt dan vraagt het om wat inventiviteit. Ik heb geen carport maar een droogloop veranda. Dat je daar je auto onder kan parkeren is fijn........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Maar die moet vast ook in het bouwvlak staan.
Wellicht kan ik hem ooit uitbreiden met een dak boven de vuilcontainers, daar kan dan wellicht ook de 2e auto staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
artbij schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 22:36:
[...]

Als ik zo weinig vertrouwen in een installateur heb dat ik hier info moet inwinnen, dan ga ik niet met hem in zee 😀.
Probeer mijn tip eens op een andere manier te lezen.
misschien dat je dan ziet wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 07:34:
Maar die moet vast ook in het bouwvlak staan.
Wellicht kan ik hem ooit uitbreiden met een dak boven de vuilcontainers, daar kan dan wellicht ook de 2e auto staan :)
Bouwregels worden volgens mij vooral (of alleen maar?) gecontroleerd in de bouwfase. Als jij over een paar jaar je carport uitbreidt of iets een andere kleur geeft, dan kraait daar geen haan naar.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09 20:07
Hallo allemaal,

In onze nieuwbouw woning (nog in aanbouw) wordt de badkamer opgeleverd met vloer en wand tegels. Enige wat nog ontbreekt is de scheidingswand voor de douche. Nu zitten wij te denken aan het laten plaatsen van een muurtje. In dat muurtje, op laten we zetten anderhalve meter hoogte, willen wij een 'gat' hebben waar we shampoo en andere flesjes neer kunnen zetten.

Mijn vraag is of het te doen is om een muurtje te plaatsen bovenop de vloertegels?
Of krijg je dan snel scheurtjes in de vloertegels?

Zelfde geldt eigenlijk ook voor de muur. Het extra muurtje komt met 1 kant tegen een andere muur, en zal ook daar waarschijnlijk vast gezet moeten worden. Al zie ik daar misschien minder risico omdat een glazen douchewand ook gewoon tegen de muur vast gezet wordt.

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
jacovn schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 22:46:

Srv bij gemeente Almere is een eitje. Wacht maar tot je de omgevingsvergunning gaat indienen. Dan begint het feest pas :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Jipsy schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:12:
[...]

Srv bij gemeente Almere is een eitje. Wacht maar tot je de omgevingsvergunning gaat indienen. Dan begint het feest pas :X
Kun je voorbeelden geven ?

Verder heb ik maar eens online de stenen opgevraagd qua prijs.
€361 per 1000 op adres geleverd incl btw.
Via de bouwbegeleider via cpo voorwaarden voor €285 ex btw, maar me niet bekend of dat met afleveren op adres is.
Scheelt per 1000 stuks dus €16.15 en bij zeg maar 18000 die ik nodig zou hebben is dat €290
Zo heel veel goedkoper is die cpo dus ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
technoaddict schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:10:
Hallo allemaal,

In onze nieuwbouw woning (nog in aanbouw) wordt de badkamer opgeleverd met vloer en wand tegels. Enige wat nog ontbreekt is de scheidingswand voor de douche. Nu zitten wij te denken aan het laten plaatsen van een muurtje. In dat muurtje, op laten we zetten anderhalve meter hoogte, willen wij een 'gat' hebben waar we shampoo en andere flesjes neer kunnen zetten.

Mijn vraag is of het te doen is om een muurtje te plaatsen bovenop de vloertegels?

Zelfde geldt eigenlijk ook voor de muur. Het extra muurtje komt met 1 kant tegen een andere muur, en zal ook daar waarschijnlijk vast gezet moeten worden. Al zie ik daar misschien minder risico omdat een glazen douchewand ook gewoon tegen de muur vast gezet wordt.

Thanks.
Waarom dat muurtje er niet in maken voor het tegelen :?

Doen wij ook, en de lengte en de hoogte van het muurtje wordt dan bepaald door de tegelafmeting, scheelt weer op maat geknip etc.

Zelfde verhaal, ook inclusief nisje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Jipsy schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:12:
[...]

Kan uiteraard ook meevallen. Sure, ze geven laat aan als ze nog iets nodig hebben en ging dus langer dan de 8 weken door bij mij, maar ach, geen gekke dingen verder (jij kreeg het net na mij, toch? :)).

@jacovn, bouw jij nou collectief? (je noemde cpo voorwaarden voor het stenen verhaal)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
technoaddict schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:10:
Hallo allemaal,

Thanks.
Zit je met meerwerk ofzo dat je dat niet meteen laat doen? Wellicht kun je als het om seriebouwgaat beter in het andere nieuwbouw topic posten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
RUFFNECK schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:22:
[...]

Kan uiteraard ook meevallen. Sure, ze geven laat aan als ze nog iets nodig hebben en ging dus langer dan de 8 weken door bij mij, maar ach, geen gekke dingen verder (jij kreeg het net na mij, toch? :)).

@jacovn, bouw jij nou collectief? (je noemde cpo voorwaarden voor het stenen verhaal)..
Nee, maar deze bouwcoordinator heeft nu 8 wonngen di hij gaat bouwen, en sommige toeleveranciers heeft hij via cpo twente.
Daar claimen ze leuke marges op een huis, maar voor die steen scheelt het weinig vindt ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09 20:07
Grolsch schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:06:
[...]

Waarom dat muurtje er niet in maken voor het tegelen :?

Doen wij ook, en de lengte en de hoogte van het muurtje wordt dan bepaald door de tegelafmeting, scheelt weer op maat geknip etc.

Zelfde verhaal, ook inclusief nisje
We zijn al in een te ver stadium om nu nog wijzigingen aan te brengen. We zullen zien wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
technoaddict schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:40:
[...]

We zijn al in een te ver stadium om nu nog wijzigingen aan te brengen. We zullen zien wat de mogelijkheden zijn.
Een muurtje extra kun je op de dag van metselen nog aanpassen...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
jacovn schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 13:58:
[...]

Kun je voorbeelden geven ?
Na 16 weken een vergunning "onder voorbehoud" verleend. Pas nadat een delegatie bestaande uit constructeur, leverancier HSB en aannemer met de gemeente rondom de tafel hebben gezeten. En dan ook nog als excuus gebruiken dat ze duizenden aanvragen hebben liggen en te weinig capaciteit. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
RUFFNECK schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:22:
[...]

Kan ook zeker meevallen. Misschien ligt het ook aan ons ontwerp. :X . Over grote gedeeltes van de 1e verdieping geen vliering maar liever een hoog plafond of een vide in de slaapkamers. Zal uiteindelijk toch ergens moeten worden verstevigd zodat het huis niet als kaartenhuis in elkaar dondert. >:)
Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic