gebruikerfz1 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:15:
Beste mede-tweakers,
Ik en mijn vriendin zijn van plan een kavel te kopen en daar een vrijstaand huis op te (laten) bouwen. Echter zitten we momenteel in een circel waar we lastig uit komen. Ik vind het lastig om te bepalen wat een huis kost, daarom willen wij naar een bouwkundig tekenaar of aannemer die onze wensen op papier kan zetten. Echter stellen deze als eis dat wij eerst een kavel moeten hebben of in elk geval een optie op een kavel. Maar als wij dat doen en vervolgens een tekening/prijsopgave laten maken van onze wensen en die komen ver boven budget uit dan zitten wij met een kavel waar we niks aan hebben.
Aangezien er in dit topic ons al vele voor zijn gegaan ben ik nieuwschierig of ik voor 200.000,- euro een huis kan laten bouwen (exclusief kavel kosten) grotendeels gelijk zoals op deze foto's. De maten waar wij aan zitten te denken zijn 8m x 12m of eventueel 9m x 14m. Van onze hypotheek verstrekker kunnen wij eventueel 30.000,- meer lenen om het huis A+++ te maken (warmte pomp, zonnepanelen etc). Alvast bedankt voor jullie reacties.
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Ik zit met precies hetzelfde proces, maar ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat dat goed mogelijk moet zijn.
9x14m is daarentegen wel behoorlijk groot, dus of je met je vriendin zo'n groot huis moet hebben en misschien juist wat kleiner moet gaan kijken dat is aan jou, maar ik heb een aannemer die levert een dergelijk type (*) huis van 160.000 euro compleet sleutelklaar, dan heb je een standaardhuis (o.b.v 6x10m) waar je nog van alles op kunt aanpassen) en voor 200.000 leveren die dergelijke huizen van nagenoeg dat formaat incl. zelfs de zonnepanelen op het dak,
sleutelklaar incl ontwerp/vergunningsaanvraag (excl. natuurlijk de gem. kosten)
(*) 2 bovenverdiepingen onder een steil zadeldak
Wil je zelf veel doen kun je nog veel besparen (zo wordt dat huis van 160k al vanaf 95k casco opgeleverd).
Tevens is traditioneel bouwen gewoon geen goedkope manier van bouwen. Als je gaat kijken naar paneel/staalskeletachtige systemen kun je flink besparen. Of bijv. bouwen met materialen die weinig tot geen afwerking nodig hebben.
Voor mij prima, want traditioneel bouwen an sich heeft al niet mijn voorkeur, ik vind de jaren30 stijl die je overal terug ziet oer en oeirsaai. Die aannemers die ik noemde ga ik dus vooralsnog niet mee in zee.
Ons budget is nog wat strakker zelfs, 180.000, omdat wij een heel groot stuk grond willen hebben en juist een wat kleiner huis (geen kinderwens, met zijn tweeen). 100m2 bruikbare ruimte is méér dan genoeg. En wij zullen heel veel zelf gaan doen.
Ik heb twee architecten opdracht te geven om met dat budget een huis te ontwerpen en dat lijkt prima te gaan kunnen. Een derde heeft voor dit budget een huis gerealiseerd maar ik vind 2 voorlopig wel even voldoende. Ik verwacht twee mooie ontwerpen te krijgen.
Gelukkig is ons budget zo strak omdat we dat zelf
willen, we hebben voldoende ruimte om het altijd mogelijk te maken.
Uiteraard geldt ook, als je wil dat je huis - volgens compleet eigen ontwerp - sleutelklaar opgeleverd wordt terwijl je zelf op de bank ligt en alleen de allerbeste materialen goed genoeg zijn voor jou (bijv. een keuken van 20k met alle toeters en bellen), dan is 200k niet haalbaar en mag je er snel 50k bij optellen.
[
Voor 9% gewijzigd door
Stefke op 22-12-2016 14:05
]