Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.784 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
bartvb schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:28:
Jammer, Vincm. Zeker zo dicht voor de oplevering en het klinken als punten die niet echt nodig waren met een beetje opletten vanuit de aannemer.

Klinkt overigens als een bijzondere constructie? Je had een architect waar een aannemer aan verbonden is en dat is dezelfde architect/aannemer als de buren?

Sterkte iig met de laatste loodjes!
Niet heel bijzonder, is gewoon projectbouw.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:58
Zo lang je het laatste geld nog niet betaald hebt gaan ze het nog oplossen.

Dus pas op met het betalen van de laatste termijn, als deze eenmaal betaald is zijn ze niet meer zo snel ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Enkel als het oplossen minder kost dan de laatste schijf...

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat klopt, maar 10% is gebruikelijk, genoeg wisselgeld om problemen op te lossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Ik kreeg gisteren te horen van onze architect/bouwbegeleider combinatie dat het toch een andere bouwer gaat worden en opeens mocht een locale installateur ook wel. Dus dat ziet er al weer beter uit.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Nu online
Vincm schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:07:
Nou, morgen wordt onze woning opgeleverd. Hoewel we allemaal een eigen ontwerp hebben, een eigen aannemingsovereenkomst, betalingen vanuit bouwdepot en dergelijke is het door de gezamenlijke aannemer toch behandeld als één project. Dat zorgt wel voor stomme fouten, vervelend voor ons en kostbaar voor de aannemer. De oplevering is 'maar' een week uitgesteld. Om maar een voorbeeld te noemen: er is een douchekraan- en stang geïnstalleerd terwijl wij die niet wilden. Nu zitten er dus al bevestigingsgaten in de tegels. Ook hebben wij een speerpunt gemaakt van duurzaamheid en daar kon onze aannemer - ondanks de begeleiding van een bouwbegeleider - helemaal niet mee omgaan waardoor er nu verwarring ontstaat wie wat moet doen. Zo werd er vandaag nog rondgemaild welk type verdelers er op de vloerverwarming moet komen (zoals gezegd, een dag voor de oplevering!) terwijl ik vorige week hoorde dat het geregeld werd en ik er zelf niet achteraan hoefde te gaan. Toch wel een beetje spijt van deze aannemer, maar hij zat nou aan onze (prima) architect verbonden dus het leek wel goed te zitten.

Moraal van het verhaal: leg méér dan nodig vast op papier, maak notulen van alles, vraag en herinner om bevestigingen bij eventuele wijzigingen :+
Als dit de enige problemen worden die ik tijdens de bouw tegen ga komen teken ik er meteen voor :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Grolsch schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:22:
Dat klopt, maar 10% is gebruikelijk, genoeg wisselgeld om problemen op te lossen ;)
Laten we het op 5% in depot bij de notaris houden, anders mag je na de oplevering gedag zeggen tegen de sleutels. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Señor Sjon schreef op woensdag 21 december 2016 @ 08:29:
[...]

Laten we het op 5% in depot bij de notaris houden, anders mag je na de oplevering gedag zeggen tegen de sleutels. ;)
Ik heb het ff nagekeken, ik heb tot definitieve oplevering 5% vastliggen met een bankgarantie (die heb ik nu dus al).

De laatste termijn is ook 5%, dus totaal 10% "garantiegeld", is in ons geval toch een dikke 30K waarvoor ze naar mijn idee best wel wat problemen willen gaan oplossen :)

Al verwacht ik helemaal geen problemen met mijn aannemer, hij levert echt keurig werk, doet veel meer als is afgesproken en berekend daar helemaal geen meerwerk voor.

Ook heeft hij allerlei "betere" (niet goedkopere) oplossingen aangedragen welke zijn doorgevoerd gedurende de bouw _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:42
Grolsch schreef op woensdag 21 december 2016 @ 08:53:
[...]

Ik heb het ff nagekeken, ik heb tot definitieve oplevering 5% vastliggen met een bankgarantie (die heb ik nu dus al).

De laatste termijn is ook 5%, dus totaal 10% "garantiegeld", is in ons geval toch een dikke 30K waarvoor ze naar mijn idee best wel wat problemen willen gaan oplossen :)

Al verwacht ik helemaal geen problemen met mijn aannemer, hij levert echt keurig werk, doet veel meer als is afgesproken en berekend daar helemaal geen meerwerk voor.

Ook heeft hij allerlei "betere" (niet goedkopere) oplossingen aangedragen welke zijn doorgevoerd gedurende de bouw _/-\o_
Volgens mij is dat 2x dezelfde 5% ;)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Je laatste bouwtermijn niet betalen (bij verder normaal verlopen bouw) = geen sleutel. Voor opleverpunten is die 5% bankgarantie (kan ook i.p.v. notaris). Je rekent je nu rijk met het depot PLUS laatste termijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 21:33
Is er iemand die mij zou kunnen helpen met een technische tekening maken van mijn badkamer?

Ik heb de gemaatvoerde tekening van mijn badkamer, heb los de technische tekeningen van de het sanitair, maar hier dus 1 technische tekening van maken voor de installateur.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
vandermark schreef op woensdag 21 december 2016 @ 08:55:
[...]

Volgens mij is dat 2x dezelfde 5% ;)
Nee, die 1e 5% is de bankgarantie tegenover de aanbetaling.

Ik moest 5% aanbetalen volgens de aannemer, en hij had geen bouwgarant, dus ik heb gezegd ik wil best aanbetalen mits ik een bankgarantie krijg van jou, en die heb ik dus.

Dan staat er in de overeenkomst dat de aannemer 5% mag factureren na 2e oplevering.

Ik heb als betalingsconditie ( binnen 30 dagen netto na factuurdatum, mits goedgekeurd ).

Dus stel er zijn problemen met de oplevering, dan geef ik punt 1 de bankgarantie niet vrij, en accordeer ik de laatste 5% termijn niet, en ik betaal deze niet.
Señor Sjon schreef op woensdag 21 december 2016 @ 08:56:
Je laatste bouwtermijn niet betalen (bij verder normaal verlopen bouw) = geen sleutel. Voor opleverpunten is die 5% bankgarantie (kan ook i.p.v. notaris). Je rekent je nu rijk met het depot PLUS laatste termijn.
Ik heb een betalingstermijn van 30 dagen na factuurdatum (na oplevering), dus die sleutel krijg ik wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 21 december 2016 @ 09:52:
[...]

Ik moest 5% aanbetalen volgens de aannemer, en hij had geen bouwgarant, dus ik heb gezegd ik wil best aanbetalen mits ik een bankgarantie krijg van jou, en die heb ik dus.

Dan staat er in de overeenkomst dat de aannemer 5% mag factureren na 2e oplevering.

Ik heb als betalingsconditie ( binnen 30 dagen netto na factuurdatum, mits goedgekeurd ).

Dus stel er zijn problemen met de oplevering, dan geef ik punt 1 de bankgarantie niet vrij, en accordeer ik de laatste 5% termijn niet, en ik betaal deze niet.

[...]

Ik heb een betalingstermijn van 30 dagen na factuurdatum (na oplevering), dus die sleutel krijg ik wel :P
Ik zou dan toch eerst die bankgarantie terug willen van jou als ik jouw aannemer was.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Anyway, het uitgangspunt is dat er gewoon goed werk geleverd wordt. De meeste aannemers lossen de kleine dingetjes die er zijn prima op, die 5% is vooral van belang bij de uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Kinderen die vragen worden overgeslagen ;)

De aannemer moet gewoon zorgen dat alles netjes wordt opgeleverd, en dan betaal ik netjes, dat is de afspraak, en zo doe ik het, en dat weet de aannemer ook, en de aannemer levert ook netjes werk op.

Mocht er een probleem ontstaan dan heb ik graag de regie in handen (het geld op MIJN rekening), want dat is de enigste manier om druk te zetten.

Wie betaald, die bepaald, oude uitspraak, nog steeds van toepassing, ook in de bouw :+

[ Voor 40% gewijzigd door Grolsch op 21-12-2016 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:39
[...]

[...]

Let er wel dat er vast een einddatum op de bankgarantie staat.

En ik heb zelf de slotcilinders laten plaatsen en niet door de aannemer laten doen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jerh schreef op woensdag 21 december 2016 @ 10:11:
[...]

Let er wel dat er vast een einddatum op de bankgarantie staat.

En ik heb zelf de slotcilinders laten plaatsen en niet door de aannemer laten doen.......
Tnx voor de tip, die staat er inderdaad op, en de termijnen staan in mijn agenda, dus ik het het in de gaten !

Maar kort samengevat, ik verwacht helemaal geen problemen met deze aannemer, dus waarschijnlijk allemaal overbodige maatregelen, maar net als met een verzekering, je hoopt het niet nodig te hebben, maar als er stront aan de knikker is heb ik liever de boel goed geregeld. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:13
Hier is volgens de voorwaarden van woningborg gebouwd waarbij de aannemer een 5% bankgarantie bij de notaris heeft gestort, dus de termijnen van de aannemer moeten gewoon op tijd aan hem voldaan worden. Achteraf was 10% beter geweest.
artbij schreef op woensdag 21 december 2016 @ 08:26:
[...]

Als dit de enige problemen worden die ik tijdens de bouw tegen ga komen teken ik er meteen voor :).
Daarom zei ik er bij "om maar een voorbeeld te noemen" ;) Andere punten zijn scheefgezaagde trapafwerkingen en platen, tegels die niet recht liggen, voegen van verschillende groottes, ventilatieroosters boven m'n ramen terwijl ik balansventilatie heb, verkeerde badkuip, verkeerde fonteintje bij toilet, lichtpunt verkeerd, bijna alle stopcontacten op verkeerde hoogte, brokken voegspul, brokken egaline op de vloer om gaten op te vullen. Mensen uit de buurt (met dezelfde aannemer) hebben bij de opleveringskeuring met VEH een proces verbaal met 50 verbeterpunten opgesteld waar het gemiddelde - volgens VEH - rond de 15 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Nu online
Vincm schreef op woensdag 21 december 2016 @ 10:19:
Hier is volgens de voorwaarden van woningborg gebouwd waarbij de aannemer een 5% bankgarantie bij de notaris heeft gestort, dus de termijnen van de aannemer moeten gewoon op tijd aan hem voldaan worden. Achteraf was 10% beter geweest.

[...]

Daarom zei ik er bij "om maar een voorbeeld te noemen" ;) Andere punten zijn scheefgezaagde trapafwerkingen en platen, tegels die niet recht liggen, voegen van verschillende groottes, ventilatieroosters boven m'n ramen terwijl ik balansventilatie heb, verkeerde badkuip, verkeerde fonteintje bij toilet, lichtpunt verkeerd, bijna alle stopcontacten op verkeerde hoogte, brokken voegspul, brokken egaline op de vloer om gaten op te vullen. Mensen uit de buurt (met dezelfde aannemer) hebben bij de opleveringskeuring met VEH een proces verbaal met 50 verbeterpunten opgesteld waar het gemiddelde - volgens VEH - rond de 15 is.
Dit klinkt inderdaad zorgwekkender....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat is wel erg, vooral de ventilatie aangezien het behoorlijke problemen op kan leveren later.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
Erasmo schreef op woensdag 21 december 2016 @ 10:38:
Dat is wel erg, vooral de ventilatie aangezien het behoorlijke problemen op kan leveren later.
"Je kan ze toch gewoon dicht houden" werd er als advies gegeven...

Maar er is al lang aangegeven dat ze echt weg moeten (en netjes, geïsoleerd weggewerkt). De aannemer die de muren (prefab beton met kozijnen erin gegoten) heeft besteld en geplaatst heeft óók de kanaalplaatvloeren mét sleuven voor de ventilatiekanalen besteld dus het is aantoonbaar dat hij er van wist. Hopelijk is het al opgelost, vorige week nog niet. Woon bijna een uur rijden vanaf de bouwplaat dus ik ben er helaas niet dagelijks om te kijken hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Tjonge, dat is wel een leerpunt voor mij. Er worden 4 of 5 huizen straks parrallel gebouwd, en dan zie ik zilke knulliheden met ventilatie roosters ook wel gebeuren.

Zijn er goede voorbeelden van een afspraak formulier waar je dingen als stopcontact hoogte op neemt ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:55
jacovn schreef op woensdag 21 december 2016 @ 11:22:
Tjonge, dat is wel een leerpunt voor mij. Er worden 4 of 5 huizen straks parrallel gebouwd, en dan zie ik zilke knulliheden met ventilatie roosters ook wel gebeuren.

Zijn er goede voorbeelden van een afspraak formulier waar je dingen als stopcontact hoogte op neemt ?
Ik heb van de installateur gewoon een tekening gekregen met waar de stopcontacten zitten en op welke hoogte (en overige installatie gerelateerde zaken).

Op die manier weet de installateur op locatie ook welk stopcontact waar moet komen. Lijkt mij nog beter dan een afspraken formulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 11:14
Vincm schreef op woensdag 21 december 2016 @ 10:19:

[...]

Dat zijn aardig wat zaken die niet kloppen.

Dat gemiddelde van 15 wat VEH bij ons ook aangaf lijkt wel erg laag. Wij hadden ook 40+ punten en zelfs dan nog achteraf diverse punten gesignaleerd. Wij hebben ook de 5% achter laten houden. Inmiddels zijn net de 3 maanden na oplevering verstreken en staan er nog steeds zaken open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Nu online
5% is niet echt veel om achter te houden. Dat voorbeeld met die ventilatieroosters, daar moeten andere kozijnen of iig ramen in. Als je dan een rijtjeshuis hebt van 150K, hen je maar 7,5k in handen. Daar kan die aannemer al die dingen niet van herstellen....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
Inmiddels de opleveringskeuring (3 uur lang) gehad, uiteindelijk stonden er 35 punten op de lijst. Ventilatieroosters zaten er inderdaad nog, voorstel van bouwbegeleider was om ze weg te halen, te vullen en af te dichten met een plaat/plank. Voorstel van de aannemer moet nog komen, het moet er ook een beetje redelijk uitzien. Hele kozijn vervangen gaat niet gebeuren, dan gaat het om tienduizenden euro's.

Badkamervloer is een drama, is ook door VEH en bouwbegeleider aangegeven. Voorstel bouwbegeleider was om over de huidige tegelvloer heen te tegelen, ben benieuwd of de aannemer dat ook gaat opvolgen of iets anders voorstelt. Ik vind de douchevloer ook niet goed, ik heb het idee dat het verkeerd afloopt. Het was echter te donker en er was te weinig tijd om dat af te wachten, maar het is wel opgeschreven.

5% is inderdaad ongeveer 7.5k, aanneemsom was een kleine 150k (wel nog 23k aan meerwerk). Waarschijnlijk gaat de aannemer uitrekenen of hij het binnen 7.5k allemaal kan oplossen of dat hij het laat zitten, dan zitten wij met de gebakken peren :)

Ik probeer maar gewoon te genieten van het feit dat we de sleutels in ontvangst te hebben genomen maar ik baal wel van de kwaliteit... Ik had het heel anders verwacht bij nieuwbouw. Tegelwerk in onze huidige huurwoning is netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Pppfff, wat een drama verhaal zeg.

Ik vraag me af waar dit verkeerd is gegaan.

Jullie hebben vooronderzoek gedaan naar de aannemer en referenties bezocht/gesproken :?

Volgens mij is het juridisch zo dat hij het werk goed op moet leveren, hij kan niet zeggen laat die 5% maar zitten. Overeenkomst is overeenkomst, dan maar naar de rechtbank.

[ Voor 33% gewijzigd door Grolsch op 21-12-2016 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vincm schreef op woensdag 21 december 2016 @ 20:14:
Inmiddels de opleveringskeuring (3 uur lang) gehad, uiteindelijk stonden er 35 punten op de lijst. Ventilatieroosters zaten er inderdaad nog, voorstel van bouwbegeleider was om ze weg te halen, te vullen en af te dichten met een plaat/plank. Voorstel van de aannemer moet nog komen, het moet er ook een beetje redelijk uitzien. Hele kozijn vervangen gaat niet gebeuren, dan gaat het om tienduizenden euro's.

Badkamervloer is een drama, is ook door VEH en bouwbegeleider aangegeven. Voorstel bouwbegeleider was om over de huidige tegelvloer heen te tegelen, ben benieuwd of de aannemer dat ook gaat opvolgen of iets anders voorstelt. Ik vind de douchevloer ook niet goed, ik heb het idee dat het verkeerd afloopt. Het was echter te donker en er was te weinig tijd om dat af te wachten, maar het is wel opgeschreven.

5% is inderdaad ongeveer 7.5k, aanneemsom was een kleine 150k (wel nog 23k aan meerwerk). Waarschijnlijk gaat de aannemer uitrekenen of hij het binnen 7.5k allemaal kan oplossen of dat hij het laat zitten, dan zitten wij met de gebakken peren :)

Ik probeer maar gewoon te genieten van het feit dat we de sleutels in ontvangst te hebben genomen maar ik baal wel van de kwaliteit... Ik had het heel anders verwacht bij nieuwbouw. Tegelwerk in onze huidige huurwoning is netter.
Gefeliciteerd met je woning, ik hoop dat de problemen snel opgelost worden en dat je snel kan genieten van je huis.
Als je hier even de naam van die aannemer vermeld kunnen we die op de blacklist zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
We hebben te weinig vooronderzoek gedaan. Zoals ik al eerder zei, toen we in het begin met de architect spraken, hadden we over hem een beter gevoel dan over de andere architect+aannemer combi. Achteraf hadden we beide aannemers beter moeten onderzoeken.

Op de site van de aannemer staan mooie projecten maar dat zijn bijna allemaal 'losse' projecten (lees: van 1 woning), soms een mooie renovatie, etc. Ik denk dat het mis is gegaan dat dit alsnog als een soort projectbouw is aangepakt onder het mom van efficiëntie, terwijl ze daar te weinig op voorbereid zijn. Het zijn veel 'massa' fouten zoals het aanbrengen van douchesets (er waren meer mensen bij wie het foutief is aangebracht) of slordigheden door haast (kitrandjes). Slechte document-management ook, we kregen een keer een oud elektraplan en hij bijna de oude - verkeerde - kleur bakstenen besteld voor onze gevel.

De naam van de aannemer deel ik misschien wel nadat alles is afgerond ;) Ik ga zelf in ieder geval een flinke review maken. Als iemand in de omgeving Hoeksche Waard zit, stuur me een PM voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Gewoon erop blijven zitten, dreigen, drammen net zo lang tot hij het vervelend begint te vinden. Desnoods naar de rechtbank om je gelijk te halen. Heb je rechtsbijstand :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
Ja, gelukkig wel :-) En VEH heeft ook gezegd juridische ondersteuning te kunnen bieden, die hebben hier natuurlijk wat specifiekere ervaring hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
[...]

[...]

Welke aanbetaling heb je het nu over. Wij moeten je begrijpen, maar je maakt het er niet helderder op allemaal. Standaard is bij oplevering een 5% bankgarantie of 5% in depot bij notaris. Maar jouw verhaal wijkt af maar hoe het nu precies zit is niet duidelijk. En wat is een 2de oplevering...een huis wordt opgeleverd of niet uiteindelijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
@bvbal79

Dat wat Grolsch zegt is geen vraag. Hij legt uit hoe hij het heeft gedaan.

Het is mij wel duidelijk hoor zoals hij het verteld. Gewoon goed lezen.

@ Vincm, balen man! Hopelijk wordt alles snel opgelost!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:52
bvbal79 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:26:
[...]

Welke aanbetaling heb je het nu over. Wij moeten je begrijpen, maar je maakt het er niet helderder op allemaal. Standaard is bij oplevering een 5% bankgarantie of 5% in depot bij notaris. Maar jouw verhaal wijkt af maar hoe het nu precies zit is niet duidelijk. En wat is een 2de oplevering...een huis wordt opgeleverd of niet uiteindelijk toch?
Er is geen standaard als je zelf afspraken maakt met een leverancier / aannemer. Grolsch heeft het zelf dus goed geregeld. Het is iets tussen 2 partijen. Je zou wel kunnen zeggen dat er richtlijnen zijn, waarbij de door jouw genoemde opties veel voorkomend zijn.

2e oplevering is de oplevering nadat de restpunten uit de oorspronkelijke oplevering zijn verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
JaMaaT schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:32:
@bvbal79

Dat wat Grolsch zegt is geen vraag. Hij legt uit hoe hij het heeft gedaan.

Het is mij wel duidelijk hoor zoals hij het verteld. Gewoon goed lezen.

@ Vincm, balen man! Hopelijk wordt alles snel opgelost!
Ja had ik maar jouw intellect. :?
Ook een uitleg kun je niet begrijpen, zeker als zo'n domme tweaker het ook nog eens niet goed kan lezen.

Maar jij begrijpt de aanbetaling kwestie. Welke 5% aanbetaling heeft hij het over waar hij een bankgarantie voor krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:25
bvbal79 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 23:21:
[...]

Ja had ik maar jouw intellect. :?
Ook een uitleg kun je niet begrijpen, zeker als zo'n domme tweaker het ook nog eens niet goed kan lezen.

Maar jij begrijpt de aanbetaling kwestie. Welke 5% aanbetaling heeft hij het over waar hij een bankgarantie voor krijgt.
De eerste 5% is een bankgarantie over de aanbetaling welke hij gedaan heeft voordat de bouw start. Dit om een eventueel faillissement risico te beperkten. Waarschijnlijk samen met een 30 dagen betalingstermijn op de facturen. De tweede 5% is de laatste termijn welke hij vast kan houden totdat alle opleverpunten verholpen zijn wat bekeken wordt bij de tweede oplevering. 5% + 5% = 10%. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Zo las ik m ook inderdaad. Grolsch heeft een aparte constructie met z'n aannemer afgesloten ivm geen woningborg.

• Grolsch
bvbal79 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:26:
[...]

TLer schreef op woensdag 21 december 2016 @ 23:32:
[...]

De eerste 5% is een bankgarantie over de aanbetaling welke hij gedaan heeft voordat de bouw start. Dit om een eventueel faillissement risico te beperkten. Waarschijnlijk samen met een 30 dagen betalingstermijn op de facturen. De tweede 5% is de laatste termijn welke hij vast kan houden totdat alle opleverpunten verholpen zijn wat bekeken wordt bij de tweede oplevering. 5% + 5% = 10%. :*)
@TLer, jij gaat door voor de koelkast 8)

Aannemer wou inderdaad dat ik een aanbetaling deed van 5%.
Aangezien de aannemer niet is aangesloten bij bouwgarant of iets vergelijkbaars is dat voor mij natuurlijk een aanzienlijk risico bij een eventueel faillissement van de aannemer.

Daarom heb ik voor deze aanbetaling van 5% een bankgarantie laten verstrekken van 5% welke pas vrij valt na het opleveren van de woning (2e oplevering).

Tevens heb ik een betalingsschema afgesproken in verschillende fases. (totaal 7).
Afspraak is factureren na oplevering fase (aanbetaling, Vloer b.g.g., verdiepingsvloer, kap incl. pannen, begin afwerken beneden, begin afwerken boven, 2e oplevering).

2e oplevering is inderdaad als alle opleverpunten zijn opgelost.
In de overeenkomst staat deze tekst:
De onderhoudsperiode bedraagt 6 maanden, waarna de laatste termijn, groot 5% van de aanneemsom, zal
worden voldaan, nadat de aannemer aan al zijn verplichtingen heeft voldaan.
Tevens heb ik een betalignstermijn van 30 dagen afgesproken.
Zo heb ik er naar mijn idee voor gezorgd dat ik zo min mogelijk risico loop omdat er altijd meer waarde in de bouw zit, als dat wij betaald hebben. Mocht de aannemer failliet gaan tijdens de bouw dan heb ik die 5% bankgarantie, en dan betaal ik de laatste termijn niet.

Als "wisselgeld / drukmiddel" hebben we dan nog de 5% (bankgarantie) +5% (na 2e oplevering) om alles goed opgelost te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Vincm schreef op woensdag 21 december 2016 @ 20:14:
Ventilatieroosters zaten er inderdaad nog, voorstel van bouwbegeleider was om ze weg te halen, te vullen en af te dichten met een plaat/plank. Voorstel van de aannemer moet nog komen, het moet er ook een beetje redelijk uitzien. Hele kozijn vervangen gaat niet gebeuren, dan gaat het om tienduizenden euro's.

Ik zou niet akkoord gaan met iets anders dan andere kozijnen. Iedere andere oplossing is geknutsel, wordt veel PUR bij gebruikt. PUR droogt uit, met als gevolg dat je luchtdichtheid en isolatie geen bal meer voorstelt. Kozijnen voor een eengezinswoning kosten geen tienduizenden euro's, dat is een sprookje. Zelfs na uitbreken en plaatsen van de nieuwe moet je voor 15.000€ voor een normale woning klaar moeten zijn. Maar bedenk goed dat het oplossen van fouten die de aannemer maakt niet jouw verantwoordelijkheid is.

Hetzelfde voor de vloer. Niet er overheen tegelen, maar gewoon uitbreken, de dekvloer weer netjes vlak leggen, en opnieuw tegelen. Geen hobbyoplossingen, je betaalt die 'professional' niet voor niets!

• gebruikerfz1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-03 07:10
Beste mede-tweakers,

Ik en mijn vriendin zijn van plan een kavel te kopen en daar een vrijstaand huis op te (laten) bouwen. Echter zitten we momenteel in een circel waar we lastig uit komen. Ik vind het lastig om te bepalen wat een huis kost, daarom willen wij naar een bouwkundig tekenaar of aannemer die onze wensen op papier kan zetten. Echter stellen deze als eis dat wij eerst een kavel moeten hebben of in elk geval een optie op een kavel. Maar als wij dat doen en vervolgens een tekening/prijsopgave laten maken van onze wensen en die komen ver boven budget uit dan zitten wij met een kavel waar we niks aan hebben.

Aangezien er in dit topic ons al vele voor zijn gegaan ben ik nieuwschierig of ik voor 200.000,- euro een huis kan laten bouwen (exclusief kavel kosten) grotendeels gelijk zoals op deze foto's. De maten waar wij aan zitten te denken zijn 8m x 12m of eventueel 9m x 14m. Van onze hypotheek verstrekker kunnen wij eventueel 30.000,- meer lenen om het huis A+++ te maken (warmte pomp, zonnepanelen etc). Alvast bedankt voor jullie reacties.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/avuDYfw.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xsiM8eD.jpg

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 15:54

RUFFNECK

Poentje

gebruikerfz1 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:15:
Beste mede-tweakers,

Ik en mijn vriendin zijn van plan een kavel te kopen en daar een vrijstaand huis op te (laten) bouwen. Echter zitten we momenteel in een circel waar we lastig uit komen. Ik vind het lastig om te bepalen wat een huis kost, daarom willen wij naar een bouwkundig tekenaar of aannemer die onze wensen op papier kan zetten. Echter stellen deze als eis dat wij eerst een kavel moeten hebben of in elk geval een optie op een kavel. Maar als wij dat doen en vervolgens een tekening/prijsopgave laten maken van onze wensen en die komen ver boven budget uit dan zitten wij met een kavel waar we niks aan hebben.

Aangezien er in dit topic ons al vele voor zijn gegaan ben ik nieuwschierig of ik voor 200.000,- euro een huis kan laten bouwen (exclusief kavel kosten) grotendeels gelijk zoals op deze foto's. De maten waar wij aan zitten te denken zijn 8m x 12m of eventueel 9m x 14m. Van onze hypotheek verstrekker kunnen wij 30.000,- meer lenen om het huis A+++ te maken (warmte pomp, zonnepanelen etc). Alvast bedankt voor jullie reacties.

[afbeelding]
[afbeelding]
Moeilijk te zeggen. Mijn maten zijn 7x12,5 (excl. garage/bijkeuken aanbouw) en inclusief meerwerk zit ik al tegen de 290K aan. Wij zijn wel uitgegaan van een catalogus woning en dan eea van buiten en binnen dan aangepast, weet niet of dat nog uitmaakt.

Ik zou dus zeggen, erg krap voor 200K, maar uiteindelijk heb je dat denk ik zelf in de hand in hoeverre je bij de basics blijft of toch allerlei ideeen wilt implementeren (en die ideeen cq. mogelijkheden zullen echt wel komen eenmaal je in het proces zit...)

Een kavel kan je voor de eerste paar maanden ook eerst kosteloos "reserveren" toch? Bij ons (Almere) kon dat in elk geval de 1e 3 maanden en daarna een betaalde reservering van maken. Die 3 maanden waren genoeg om al eea uit te zoeken.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:45
Beste mede-tweakers,

Aangezien er in dit topic ons al vele voor zijn gegaan ben ik nieuwschierig of ik voor 200.000,- euro een huis kan laten bouwen (exclusief kavel kosten) grotendeels gelijk zoals op deze foto's. De maten waar wij aan zitten te denken zijn 8m x 12m of eventueel 9m x 14m. Van onze hypotheek verstrekker kunnen wij eventueel 30.000,- meer lenen om het huis A+++ te maken (warmte pomp, zonnepanelen etc). Alvast bedankt voor jullie reacties.

[afbeelding]
[afbeelding]
8x12 is niet te doen voor 200k. Wellicht is het puur qua afmetingen net te doen maar dan kun je voor geen enkele luxe gaan qua afwerking. Een huis zoals op de foto's is zeker niet te realiseren. Sowieso zou ik dan veel liever even door sparen tot 250k-280k. Dan kun je ook iets neerzetten waar je echt jaren mee blij bent.

Kijk eens op de site van Groothuisbouw, dat zijn naar onze ervaring één van de goedkoopste bouwers en hebben transparante prijzen op de website staan.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Artbij
  • Nu online
Eens met allen hierboven. Gaat je nooit lukken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
Beste mede-tweakers,

[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zit met precies hetzelfde proces, maar ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat dat goed mogelijk moet zijn.
9x14m is daarentegen wel behoorlijk groot, dus of je met je vriendin zo'n groot huis moet hebben en misschien juist wat kleiner moet gaan kijken dat is aan jou, maar ik heb een aannemer die levert een dergelijk type (*) huis van 160.000 euro compleet sleutelklaar, dan heb je een standaardhuis (o.b.v 6x10m) waar je nog van alles op kunt aanpassen) en voor 200.000 leveren die dergelijke huizen van nagenoeg dat formaat incl. zelfs de zonnepanelen op het dak, sleutelklaar incl ontwerp/vergunningsaanvraag (excl. natuurlijk de gem. kosten)

(*) 2 bovenverdiepingen onder een steil zadeldak

Wil je zelf veel doen kun je nog veel besparen (zo wordt dat huis van 160k al vanaf 95k casco opgeleverd).
Tevens is traditioneel bouwen gewoon geen goedkope manier van bouwen. Als je gaat kijken naar paneel/staalskeletachtige systemen kun je flink besparen. Of bijv. bouwen met materialen die weinig tot geen afwerking nodig hebben.

Voor mij prima, want traditioneel bouwen an sich heeft al niet mijn voorkeur, ik vind de jaren30 stijl die je overal terug ziet oer en oeirsaai. Die aannemers die ik noemde ga ik dus vooralsnog niet mee in zee.

Ons budget is nog wat strakker zelfs, 180.000, omdat wij een heel groot stuk grond willen hebben en juist een wat kleiner huis (geen kinderwens, met zijn tweeen). 100m2 bruikbare ruimte is méér dan genoeg. En wij zullen heel veel zelf gaan doen.
Ik heb twee architecten opdracht te geven om met dat budget een huis te ontwerpen en dat lijkt prima te gaan kunnen. Een derde heeft voor dit budget een huis gerealiseerd maar ik vind 2 voorlopig wel even voldoende. Ik verwacht twee mooie ontwerpen te krijgen.

Gelukkig is ons budget zo strak omdat we dat zelf willen, we hebben voldoende ruimte om het altijd mogelijk te maken.

Uiteraard geldt ook, als je wil dat je huis - volgens compleet eigen ontwerp - sleutelklaar opgeleverd wordt terwijl je zelf op de bank ligt en alleen de allerbeste materialen goed genoeg zijn voor jou (bijv. een keuken van 20k met alle toeters en bellen), dan is 200k niet haalbaar en mag je er snel 50k bij optellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 22-12-2016 14:05 ]

• Artbij
  • Nu online
stefijn schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:00:
[...]

Ik zit met precies hetzelfde proces, maar ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat dat goed mogelijk moet zijn.
9x14m is daarentegen wel behoorlijk groot, dus of je met je vriendin zo'n groot huis moet hebben en misschien juist wat kleiner moet gaan kijken dat is aan jou, maar ik heb een aannemer die levert een dergelijk type (*) huis van 160.000 euro compleet sleutelklaar, dan heb je een standaardhuis (o.b.v 6x10m) waar je nog van alles op kunt aanpassen) en 200.000 leveren die dergelijke huizen van nagenoeg dat formaat incl. zelfs de zonnepanelen op het dak, sleutelklaar.

(*) 2 bovenverdiepingen onder een steil zadeldak

Wil je zelf veel doen kun je nog veel besparen (zo wordt dat huis van 160k al vanaf 95k casco opgeleverd).
Tevens is traditioneel bouwen gewoon geen goedkope manier van bouwen. Als je gaat kijken naar paneel/staalskeletachtige systemen kun je flink besparen. Of bijv. bouwen met materialen die weinig tot geen afwerking nodig hebben.

Voor mij prima, want traditioneel bouwen an sich heeft al niet mijn voorkeur, ik vind de jaren30 stijl die je overal terug ziet oer en oeirsaai.

Ons budget is nog wat strakker zelfs, 180.000, omdat wij een heel groot stuk grond willen hebben en juist een wat kleiner huis (geen kinderwens, met zijn tweeen). 100m2 bruikbare ruimte is méér dan genoeg. En wij zullen heel veel zelf gaan doen.
Ik heb twee architecten opdracht te geven om met dat budget een huis te ontwerpen en dat lijkt prima te gaan kunnen.

Gelukkig is ons budget zo strak omdat we dat zelf willen, we hebben voldoende ruimte om het altijd mogelijk te maken.
Een huis van 100m2 is niet 8mx12, Of je moet het over een bungalow hebben en dat staat niet op de foto's.

Een huis van 8x12 is als snel 700m3. Doe dat maal 400€ en je zit op €280.000,-.

Jouw huis van van 50m2 begane grond en 350m3. Kost met een kuubsprijs van €400,- 140.000,-.

De kuubsprijs van 400,- is relatief laag velen in dit topic bouwen niet voor dat geld.

Met gestrekt been.

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Hoe dan ook denk ik inderdaad dat de beste weg is om eerst met een architect te praten dan met een aannemer die het al druk zat heeft en blijkbaar liever z'n tijd besteed aan klanten die al wat 'serieuzer' d'r in zitten (kavel optie etc).

Een dergelijke type woning zie ik niet echt als een standaard huis, maar wellicht dat dit wel met standaard afmetingen kan worden gebouwd om binnen budget te blijven...?

• Artbij
  • Nu online
RUFFNECK schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:06:

Een dergelijke type woning zie ik niet echt als een standaard huis, maar wellicht dat dit wel met standaard afmetingen kan worden gebouwd om binnen budget te blijven...?
Woning op de foto is volgens mij gewoon te koop als prefab. Niet heel speciaal, maar kan me vergissen.

De tip van groothuisbouw is een goede.

Met gestrekt been.

• Stefke
artbij schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:06:
[...]
Een huis van 100m2 is niet 8mx12, Of je moet het over een bungalow hebben en dat staat niet op de foto's.
Ik zei ook niet dat 100m2 neerkomt op 8x12m. Ik heb alleen aangegeven dat wij 100m2 voldoende vinden en dat ons budget 180k is. Over het formaat van ons huis heb ik niks gezegd.

Wel heb ik gezegd dat dat type huis, in kleiner formaat (want ik zei dat 9x14 groot is), prima leverbaar is voor 160-200k, mits je bepaalde consessies wil doen.

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

artbij schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:07:
[...]

Woning op de foto is volgens mij gewoon te koop als prefab. Niet heel speciaal, maar kan me vergissen.

De tip van groothuisbouw is een goede.
Ah ok, dat kan ja, niet mijn type woning, dus zelf nooit opgelet tijdens mijn zoektocht destijds :)

• Artbij
  • Nu online
stefijn schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:09:
[...]

Ik zei ook niet dat 100m2 neerkomt op 8x12m. Ik heb alleen aangegeven dat wij 100m2 voldoende vinden en dat ons budget 180k is. Over het formaat van ons huis heb ik niks gezegd.

Wel heb ik gezegd dat dat type huis, in kleiner formaat (want ik zei dat 9x14 groot is), prima leverbaar is voor 160-200k, mits je bepaalde consessies wil doen.
Wat voegt je reactie dan toe? Hij vraagt dat huis in een bepaalde maat. Jij zegt dat als hij hem de helft kleiner maakt het wel kan voor 200.000,-.... 8)

Met gestrekt been.

• Stefke
artbij schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:11:
[...]

Wat voegt je reactie dan toe? Hij vraagt dat huis in een bepaalde maat. Jij zegt dat als hij hem de helft kleiner maakt het wel kan voor 200.000,-.... 8)
En jou reactie dan?
Ik denk dat mijn antwoord meer info geeft dan alleen een "gaat je nooit lukken". Daarmee blijft de vraagsteller zitten in zijn proces van mensen die zeggen "nee kan niet", heeft ie helemáál niks aan. Ik heb ook maanden tegen alleen maar naysayers aangelopen totdat ik iemand tegenkwam die zei dat er wel dingen mogelijk waren.

• Artbij
  • Nu online
stefijn schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:15:
[...]

En jou reactie dan?
Ik denk dat mijn antwoord meer info geeft dan alleen een "gaat je nooit lukken". Daarmee blijft de vraagsteller zitten in zijn proces van mensen die zeggen "nee kan niet", heeft ie helemáál niks aan. Ik heb ook maanden tegen alleen maar naysayers aangelopen totdat ik iemand tegenkwam die zei dat er wel dingen mogelijk waren.
Mijn voorgangers hadden alles utigelegd, dat geef ik ook aan in mijn post.

Tja... Als jij hier de vraag gesteld had of je voor 400,- per m3 een huis kan bouwen had iedereen gezegd dat dat kon als je niet te gekke eisen had....

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 22-12-2016 14:17 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Op zich prima reactie van stefijn toch? Dat zijn ook het soort eye-openers of triggers waar een aannemer vaak ook over begint...(vond ik persoonlijk wel prettig van mijn aannemer)

"what about zo en zo een afmeting, heb je zoveel nodig, het kan ook zus en zo, etc etc"

• Artbij
  • Nu online
Laatse wat ik erover zeg. Hij begint zijn post met :

"Ik zit met precies hetzelfde proces, maar ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat dat goed mogelijk moet zijn."

Dat is dus onzin.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefke
je hebt echt volkomen gelijk, mijn nederige excuses. Vraagsteller moet mijn post maar negeren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Beste mede-tweakers,

[afbeelding]
[afbeelding]
Voor een budget rond de 200.000€ incl BTW en alle bijkomende kosten hebben wij een woning kunnen bouwen van 9x9, met kelder. Exclusief de kelder een volume van 470m3, dus al eerder richting de 450€/m3, en dan hebben we veel van de luxe zaken enkel kunnen betalen omdat we vrijwel alles in de bouw zelf gedaan hebben. Nu, voor ons zit wel álles in dit bedrag, dus ook alle binnenafwerking, keuken(s), sanitair, behang, verf, vloeren, een aantal nieuwe meubels. Reken jezelf in ieder geval niet te snel rijk, bouwen is een dure hobby :+

• gebruikerfz1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-03 07:10
Bedankt voor de reacties, het voorbeeld is idd een catalugus woning die ik van de Facebook van Selekthuis heb gehaald. Nu is Selekthuis aardig aan de prijs zodra je een huis gaat "aankleden". Het is ook nog af te wegen om het huis casco te laten leveren, mijn vader is met pensioen en heeft in het verleden al een keer een huis gebouwd met behulp van vrienden en kennissen. Zal een lokale aannemer of duitse aannemer goedkoper zijn dan de grote catalegus bouwers?

Wij zijn met ons 2en maar hebben wel een kinderwens (1). Momenteel wonen wij in een huur appartement van 106m2 maar wij groeien er de laatste 2-3 jaar uit kwa ruimte en opslag. Ook is de huur van een kleine 1000,- euro per maand een reden om verder te kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door gebruikerfz1 op 22-12-2016 15:59 ]

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:13
gebruikerfz1 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:58:
Bedankt voor de reacties, het voorbeeld is idd een catalugus woning die ik van de Facebook van Selekthuis heb gehaald. Nu is Selekthuis aardig aan de prijs zodra je een huis gaat "aankleden". Het is ook nog af te wegen om het huis casco te laten leveren, mijn vader is met pensioen en heeft in het verleden al een keer een huis gebouwd met behulp van vrienden en kennissen. Zal een lokale aannemer of duitse aannemer goedkoper zijn dan de grote catalegus bouwers?

Wij zijn met ons 2en maar hebben wel een kinderwens (1). Momenteel wonen wij in een huur appartement van 106m2 maar wij groeien er de laatste 2-3 jaar uit kwa ruimte en opslag. Ook is de huur van een kleine 1000,- euro per maand een reden om verder te kijken.
Gewoon even info opvragen bij alle catalogusbouwers in je regio. Zit nog aardig wat prijsverschil tussen. Zie zo een woning in de Brummelhuis-prijslijst staan in de categorie 180-200K. Weliswaar zonder dat "metalen middenstuk". Heb zelf trouwens niks met bovenstaande firma te maken, bouw ook niet met ze. Gewoon ter indicatie.

En wat anderen aangeven, deels casco opleveren kan aardig wat schelen.

• Stefke
Dat is inderdaad één van de aannemers waar ik op doelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezz
  • Laatst online: 19:33

Dezz

Dezz's Insomnia

Vergis je ook niet in de bijkomende kosten, want dat loopt stiekem ook aardig op. Denk hierbij aan de kosten voor een omgevingsvergunning, aansluitkosten voor nuts-voorziening, berekeningen constructeur, taxatie, etc. Als je ook nog met een architect in zee gaat (zeer aan te bevelen!) dan kunnen deze bedragen zomaar oplopen tot 20 a 30.000 euro.

Beam Me Up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Nu online
Dezz schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 06:52:
Vergis je ook niet in de bijkomende kosten, want dat loopt stiekem ook aardig op. Denk hierbij aan de kosten voor een omgevingsvergunning, aansluitkosten voor nuts-voorziening, berekeningen constructeur, taxatie, etc. Als je ook nog met een architect in zee gaat (zeer aan te bevelen!) dan kunnen deze bedragen zomaar oplopen tot 20 a 30.000 euro.
Dat is nu net de gein van al die catalogusbouwers, al deze kosten zijn daarbij inclusief.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

artbij schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 07:20:
[...]

Dat is nu net de gein van al die catalogusbouwers, al deze kosten zijn daarbij inclusief.
Oei, daar moet je mee oppassen.
Niet alle kosten zijn bij catalogusbouwers inclusief. Vaak zijn gemeentelijke leges, aansluitkosten nutsbedrijven, heiwerk (wanneer van toepassing), etc. niet inbegrepen (eigenlijk wat Dezz ook al zegt, hoewel constructeurs- en architectkosten wel vaak inclusief zijn). Houd daar dus wel rekening mee.

[ Voor 9% gewijzigd door RomeoJ op 23-12-2016 07:50 ]

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Nu online
RomeoJ schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 07:49:
[...]

Oei, daar moet je mee oppassen.
Niet alle kosten zijn bij catalogusbouwers inclusief. Vaak zijn gemeentelijke leges, aansluitkosten nutsbedrijven, heiwerk (wanneer van toepassing), etc. niet inbegrepen (eigenlijk wat Dezz ook al zegt, hoewel constructeurs- en architectkosten wel vaak inclusief zijn). Houd daar dus wel rekening mee.
Ik zeg het inderdaad te algemeen. Bij 80% is dit wel inclusief. Zeker bij de grote spelers is dit zo.Wel excl heiwerk meestal.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

ik neem aan dat ze ook gewoon extra rekenen als de nutsaansluitingen meer kosten dan begroot? Is nog wel een redelijk verschil of je woning 5 meter van de straat staat, of 50.
Hier in België is het dan ook nog zo dat de prijs voor aansluitingen verschilt per regio, dus hier is het over het algemeen niet inclusief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
En alles wat extra is bij die catelogus bouwers is ook min of meer duur.
Dat zijn prijzen die ze ook hanteren bij grote projectbouw en daar moet blijkbaar de winst uit komen.

Voorbeelden uit een offerte:

Carport 4x6 meter €12500
Breedplaat vloer per verdieping €9500
Muur met deur op verdieping met 1 lichtpunt en schakelaar 2000€
Getimmede bakgoot 40 cm i.p.v. Standaard goten €9100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 19-09 16:45
artbij schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 07:53:
[...]

Ik zeg het inderdaad te algemeen. Bij 80% is dit wel inclusief. Zeker bij de grote spelers is dit zo.Wel excl heiwerk meestal.
Dat is niet mijn ervaring. Heb er 4 gesproken en bij allemaal waren de leges en NUTS exclusief. Hetgeen wat catalogusbouwers vooral onderscheid is dat ze het ontwerpen/tekenen en administratie (bouwvergunning etc.) inclusief hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door MrFl0ppY op 23-12-2016 09:10 ]

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Juist ja, ik heb ook nog geen catalogusbouwer gezien die de leges en nutsaansluitingen inclusief deden.

@artbij: met welke catalogusbouwers heb jij die ervaringen wel?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

jacovn schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 08:19:
En alles wat extra is bij die catelogus bouwers is ook min of meer duur.
Dat zijn prijzen die ze ook hanteren bij grote projectbouw en daar moet blijkbaar de winst uit komen.

Voorbeelden uit een offerte:

Carport 4x6 meter €12500
Breedplaat vloer per verdieping €9500
Muur met deur op verdieping met 1 lichtpunt en schakelaar 2000€
Getimmede bakgoot 40 cm i.p.v. Standaard goten €9100
Natuurlijk moet daar de winst uit komen, dat is toch vrijwel overal? Je wordt gelokt met een aanbieding, en de echte verdiensten zitten in de extra verkopen.
Recentelijk nog wel eens in de bioscoop geweest, en gezien wat je daar voor een colaatje betaalt? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Rtificial schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:15:
[...]

Natuurlijk moet daar de winst uit komen, dat is toch vrijwel overal? Je wordt gelokt met een aanbieding, en de echte verdiensten zitten in de extra verkopen.
Recentelijk nog wel eens in de bioscoop geweest, en gezien wat je daar voor een colaatje betaalt? :o
Nee ik kijk thuis films met Atmos en DTS:x in waarschijnlijk betere beeld en geluid kwaliteit, maar dat is wel off-topic..

Overigens is de archtiect/bouwbegeleiding die ik nu heb iets duurder dan de catelogus bouwer die bovengenoemde prijzen gaf. Maar dat gaf een beter gevoel.
Nu is het wel zo dat met alle specifieke dingen die op dit forum voorbijkomen en waar ik dan in geinteresseerd bende bouwcooridinator weinig affectie heeft.

2 voorbeelden:
1) Balanced lucht verversing: hmm weet niet of dat nu wel zo'n goed idee is met al die dure buizen..

2) Warmtepomp: laatst gedaan bij een tandarts die het wilde, maar daar maakt het veel lawaai en is niet stabiel te krijgen.

Voor 1) hem maar verteld dat er toch al in alle natte ruimtes een buis zit, dus enkel beneden 2 voor de woonkamer en 1 extra voor de keuken wellicht (zitten in dit huis ook 2 in de keuken)
Dus 2 of 3 stuks spiro buizen meer.
Op de verdieping komt er voor elke slaapkamer 1 bij.

Dus laten er 6-8 spiro buizen van 10-15 meter extra nodig zijn. Hoeveel werk en kosten is dat extra over een breedplaat vloer ?

Voor 2) dat was bij navragen een itho coolcube in een vrij groot huis in een ongeisoleerde ruimte direct in huis (zolder met open trapgat wellicht) verkeerde wp voor die woning en verkeerde plaats geinstallleerd lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Nu, balansventilatie is eigenlijk al nauwelijks een keuze, als je gaat voor goed geïsoleerd, luchtdicht bouwen. Hetgeen zo langzamerhand toch standaard zou moeten zijn.
De meerkosten moeten ook niet schokkend zijn. ± 3000 ex BTW euro zou ik verwachten.

Warmtepompen zijn toch ook redelijk gemeengoed tegenwoordig dacht ik, hoewel ik me wel kan voorstellen dat ervaringen daarmee verschillen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Bij ons gaan we hard verder! Komende week op "derde kerstdag" gaan we verhuizen!

Deze video is 1 maand na de vorige opgenomen en dat was vanaf nu ongeveer een week geleden. Dus sinds die tijd zijn er veel zaken afgemaakt en kunnen we er in ieder geval zonder grote issues in (vloeren zijn allemaal gelegd, badkamer en toiletten zijn klaar, warmtepomp en ventilatie werkt, keuken zit erin, etc.)! :)

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 20:44
Quindor schreef op zondag 25 december 2016 @ 00:26:
Bij ons gaan we hard verder! Komende week op "derde kerstdag" gaan we verhuizen!

Deze video is 1 maand na de vorige opgenomen en dat was vanaf nu ongeveer een week geleden. Dus sinds die tijd zijn er veel zaken afgemaakt en kunnen we er in ieder geval zonder grote issues in (vloeren zijn allemaal gelegd, badkamer en toiletten zijn klaar, warmtepomp en ventilatie werkt, keuken zit erin, etc.)! :)
Ziet er goed uit, volg de filmpjes als via youtube.
Enige vraag is alleen de warmtepomp, deze staat nu open buiten (logisch). Zou het niet mooier zijn als je hier enkelsteens omheen was gemetseld met het dak gelijk van de bestaande uitbouw. Zo heb je alles in zelfde kleur stijl als de woning, en dan aan de voorkant een metalen loop rooster met deur scharnieren (idee).

Nu is het zo'n opvallende witte unit aan je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Ik vind het lastig om te bepalen wat een huis kost, daarom willen wij naar een bouwkundig tekenaar of aannemer die onze wensen op papier kan zetten. Echter stellen deze als eis dat wij eerst een kavel moeten hebben of in elk geval een optie op een kavel.
Er zijn natuurlijk ook bouwkundig tekenaars die die eis niet stellen maar gewoon per uur werken ipv % van de bouwsom.
Je mag mij altijd een DM sturen voor meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 19:30

[video]
Heh heh de garagedeur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
maartendd schreef op zondag 25 december 2016 @ 07:31:
[...]

Ziet er goed uit, volg de filmpjes als via youtube.
Enige vraag is alleen de warmtepomp, deze staat nu open buiten (logisch). Zou het niet mooier zijn als je hier enkelsteens omheen was gemetseld met het dak gelijk van de bestaande uitbouw. Zo heb je alles in zelfde kleur stijl als de woning, en dan aan de voorkant een metalen loop rooster met deur scharnieren (idee).

Nu is het zo'n opvallende witte unit aan je huis.
Dat is een goed idee, bij mij zou hij ook ongeveer zo achter de garage komen te staan.

Zou het goed zijn iets van de fundering ter plekke wat breder te maken zodat de wp buiten unit niet zakken kan (woon in polder, alles zakt hier) en dan zij muren en een dakje erop.

Dan zou het geluid ook meer naar achteren gebundeld worden en hebben zij buren er minder last van.

Hoe veel ruimte moet er omheen voor goede werking ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

[video]
Succes met de verhuizing!
Knappe trap, en sowieso keurige afwerkingen in het timmerwerk!
Er zijn wat dingen die ik anders gedaan zou hebben, maar over het geheel gezien, mooi project, goed afgewerkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Hier nog ff een eindejaarsupdate :)

De woning is nu waterdicht, dakplaten zitten erop, dakkappelen zitten erop, en alles is afgepurd en de dakkapellen zijn bedekt met EPDM.

Dit was vorig weekend toen ik bij een kameraad was die erachter woont:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2w57pty.jpg

Dit was afgelopen vrijdag:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2yosg42.jpg

Hier nog 1'tje van gisteren eind van de dag

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/vqr53r.jpg

Uiteindelijk een productief jaar geweest.

De planning was om de dakpannen erop te hebben, en dat is dus net niet gelukt.

Hoofdoorzaak is de 3 weken vertraging van de verdiepingsvloer.

Op naar volgend jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[video]
Mooie video maar ik hoop dat die onafgedekte wcd's buiten tijdelijk zijn? ;)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Is epdm op een plat dak beter dan ouderwets bitumen of hoe het maar heet ?
En het is blijkbaar te plakken, heb je er ook belasting als grind bovenop nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

jacovn schreef op maandag 26 december 2016 @ 08:34:
En het is blijkbaar te plakken, heb je er ook belasting als grind bovenop nodig ?
Op goed geplakte epdm hoeft geen grind. In principe is het veel beter dan bitumen, maar het is wel een markt waar veel cowboys op zitten, dus niet altijd goed uitgevoerd. Maar mits goed gelegd, heb je een prachtig rubber dak, dat goed weerstand biedt aan alle weersomstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
En volgens mij ook een stuk langer meegaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Is er ook goed over te lopen en pv panelen bovenop te plaatsen op een oost/west schans ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Vraagje, wij hebben onze berging aan de woning "vastzitten" bereken je deze dan wel mee in je m3 inhoud?
En als het een vrijstaande berging zou zijn worden het externe ruimtes. Klopt het zo?

En de oppervlakte berekening zit als volgt in elkaar:

‐  gebruiksoppervlakte wonen;
‐  gebruiksoppervlakte overige inpandige ruimte;
‐  gebruiksoppervlakte externe bergruimte; en
‐  gebruiksoppervlakte gebouwgebonden buitenruimte

Waar valt een zonder dan onder? En bijvoorbeeld een bijkeuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:32
jacovn schreef op maandag 26 december 2016 @ 08:34:
Ik heb al mijn platte daken van epdm voorzien. Indien je alles plakt heb je geen ballast nodig. Ik heb enkel de randen geplakt en er grind op gelegd. Dit omdat epdm dan langer mee gaat omdat het minder wordt blootgesteld aan de krachten van de natuur. Bovendien zou het iets koeler in huis blijven heb ik her en der gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:18
Ik zal me ook maar eens melden in dit topic, we zijn momenteel oriënterend aan het rond kijken of we een bouwkavel gaan kopen om daar te laten bouwen (voorkeur) of een al bestaand huis te gaan kopen. We hebben momenteel een budget van €425.000. (inclusief inrichting)

Nu hebben we een bouwkavel op het oog van 549 m2 voor €151.934 waardoor er dan €273.000 overblijft. Onze vraag is eigenlijk, wat kun je nu bouwen voor €273.000. Er zijn overigens ook nog kleinere bouwkavels van 400 m2 en 435 m2, echter lijkt het dat 549 m2 een betere oppervlakte heeft wanneer je ook nog een beetje tuin wilt hebben. Natuurlijk gaan we langs bij een architect / aannemer / makelaar, maar we willen eerst weten of het een reële optie is om hier naar te kijken.

Wat willen we hebben?
4 slaapkamers
1 badkamer (inclusief wc, bad en douche)
1 aparte WC op de begane grond
Garage
Studeerkamer / speelkamer op de begane grond

Goed om te weten is dat we zelf niet al te veel kunnen doen, natuurlijk helpen we graag waar mogelijk echter hebben we beide geen achtergrond waarbij je met de handen werkt (ICT / Project Manager). Is het een reëel idee om het bouwen van een eigen huis als optie te doen of gaat het erg krap worden?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Gynnad schreef op maandag 26 december 2016 @ 16:38:
Is het een reëel idee om het bouwen van een eigen huis als optie te doen of gaat het erg krap worden?
Ligt eraan hoe groot je wilt bouwen en wat je eisen zijn. Bouw je 500m3 of 900m3? Vind je een keuken van 3.000 euro ok of wil je liever 15.000 euro?

425k - 150k = 275k / 900m3 = ~300euro per m3, dat ga je niet redden indien je niet veel zelf kunt doen.
425k - 150k = 275k / 500m3 = ~550euro per m3, dan wordt eea mogelijk.

Ter jou info. Ik woon nu 1week in mijn eigen huis (zelf ontworpen en gebouwd en nagenoeg alles zelf gedaan). Wij waren 140k grond, 260k bouwen* kwijt (incl alles zoals vloeren, badkamer, keuken, gordijnen, verven, tuin), dit voor 880m3 luxe afgewerkt, dus ongeveer 300 euro per m3.

* Nog niet helemaal klaar, maar veel zal het niet afwijken.

[ Voor 29% gewijzigd door Card Nox op 26-12-2016 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sp32
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-02-2021
Card Nox schreef op maandag 26 december 2016 @ 18:11:
[...]

Ligt eraan hoe groot je wilt bouwen en wat je eisen zijn. Bouw je 500m3 of 900m3? Vind je een keuken van 3.000 euro ok of wil je liever 15.000 euro?

425k - 150k = 275k / 900m3 = ~300euro per m3, dat ga je niet redden indien je niet veel zelf kunt doen.
425k - 150k = 275k / 500m3 = ~550euro per m3, dan wordt eea mogelijk.

Ter jou info. Ik woon nu 1week in mijn eigen huis (zelf ontworpen en gebouwd en nagenoeg alles zelf gedaan). Wij waren 140k grond, 260k bouwen* kwijt (incl alles zoals vloeren, badkamer, keuken, gordijnen, verven, tuin), dit voor 880m3 luxe afgewerkt, dus ongeveer 300 euro per m3.

* Nog niet helemaal klaar, maar veel zal het niet afwijken.
de meeste aannemers houden +- 300 euro per m3 aan voor het bouwen van een standaard woning. je moet verder nog rekening houden met de kosten van het inrichten. maar 550 euro per m3 is wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 15:43
JaMaaT schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:19:
Vraagje, wij hebben onze berging aan de woning "vastzitten" bereken je deze dan wel mee in je m3 inhoud?
En als het een vrijstaande berging zou zijn worden het externe ruimtes. Klopt het zo?

En de oppervlakte berekening zit als volgt in elkaar:

‐  gebruiksoppervlakte wonen;
‐  gebruiksoppervlakte overige inpandige ruimte;
‐  gebruiksoppervlakte externe bergruimte; en
‐  gebruiksoppervlakte gebouwgebonden buitenruimte

Waar valt een zonder dan onder? En bijvoorbeeld een bijkeuken?
https://www.nvm.nl/~/medi...20gebruiksoppervlakte.pdf

Hier staat alles in... Van belang is dus vooral de 1.5m hoogte (voor zover ik begrepen heb telt dus alles onder de 1.5m dus helemaal nergens mee. Is je zolger in totaal 20m2, maar is daarvan niets hoog genoeg, dan ben je al deze vierkante meters dus kwijt...).

[ Voor 11% gewijzigd door Carnoustie op 26-12-2016 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

sp32 schreef op maandag 26 december 2016 @ 18:25:
[...]

de meeste aannemers houden +- 300 euro per m3 aan voor het bouwen van een standaard woning. je moet verder nog rekening houden met de kosten van het inrichten. maar 550 euro per m3 is wel erg veel.
Dat is wel heel mager als budget hoor. Dat is zonder afwerking, en afwerking is 1/3 van het totaal. Dus reken vanaf 450€/m3 afgewerkt, dan zit je veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
400/m3 kan wel, maar is wel zware budget bouw (veel zelf doen)

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 26-12-2016 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Als jullie het hebben over afgewerkt. Waar praten we dan over? Inclusief badkamer en keuken etc? Dus sleutelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sp32
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-02-2021
JaMaaT schreef op maandag 26 december 2016 @ 20:37:
Als jullie het hebben over afgewerkt. Waar praten we dan over? Inclusief badkamer en keuken etc? Dus sleutelaar?
afwerkvloeren. standaard installaties wanden behangklaar.
exclusief keuken en badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:57

Fiber

Beaches are for storming.

Bij die kavels maakt het ook heel veel uit hoe dicht je je huis op de rand mag zetten en zo om nog een flinke (achter)tuin over te houden. Als dat een beetje gunstig valt kun je wellicht best met een kleinere kavel toe. En in hoe verre je de hoogte in mag. Eén, twee of drie volwaardige etages...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
sp32 schreef op maandag 26 december 2016 @ 20:48:
[...]

afwerkvloeren. standaard installaties wanden behangklaar.
exclusief keuken en badkamer.
Vind het altijd vreemd dat de afwerkvloer altijd wel word meegenomen maar de rest van de afwerking niet. Waarom is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
JaMaaT schreef op maandag 26 december 2016 @ 20:54:
[...]

Vind het altijd vreemd dat de afwerkvloer altijd wel word meegenomen maar de rest van de afwerking niet. Waarom is dit?
Afwerkvloer bedoelen ze niet mee tegels/plafuizen/pvc/vloerbedekking oid. Een afwerkvloer in bouwtermen is de vloer bovenop de ruwe betonnen vloer, vaak een cementdekvloer (al dan niet zwevend en voorzien van vloerverwarming).

Ook niet verwarren met egaline welke noodzakelijk is voordat je een PVC vloer kunt plaatsen. Ter info egaline kost ca. 10 euro per vierkante meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Afwerkvloer is toch de 'gebruiksvloer'?

Wat jij bedoeld heet in de bouwwereld toch dekvloer.

Edit: zijn dus 2 termen voor
http://www.joostdevree.nl/shtmls/afwerkvloer.shtml

[ Voor 30% gewijzigd door JaMaaT op 26-12-2016 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
JaMaaT schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:02:
Afwerkvloer is toch de 'gebruiksvloer'?

Wat jij bedoeld heet in de bouwwereld toch dekvloer.

Edit: zijn dus 2 termen voor
http://www.joostdevree.nl/shtmls/afwerkvloer.shtml
Ik ken geen enkele bouwer/aannemer die de gebruiksvloer voor jou legt. Dit gaat altijd via een vloerenboer of zo. Tuurlijk kun je het via de aannemer laten lopen, maar erg gebruikelijk is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Nee daarom vond ik het al zo raar. Maar ik verstond onder een afwerkvloer vloer de definitieve vloer (zie link). Vandaar mijn vraag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Grolsch schreef op maandag 26 december 2016 @ 20:02:
400/m3 kan wel, maar is wel zware budget bouw (veel zelf doen)
Minder kan ook goed, wij hebben het voor 300/m3 gedaan. Veel/alles zelf gedaan maar niet budget afgewerkt, vrij luxe zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Nu online
sp32 schreef op maandag 26 december 2016 @ 18:25:
[...]

Denkniet dat je ook maar 1 aannemer vindt die voor 300 per m3 een huis bouwt en afwerkt. 550 is een goede schattig.
Gynnad schreef op maandag 26 december 2016 @ 16:38:
Ik zal me ook maar eens melden in dit topic, we zijn momenteel oriënterend aan het rond kijken of we een bouwkavel gaan kopen om daar te laten bouwen (voorkeur) of een al bestaand huis te gaan kopen. We hebben momenteel een budget van €425.000. (inclusief inrichting)

Nu hebben we een bouwkavel op het oog van 549 m2 voor €151.934 waardoor er dan €273.000 overblijft. Onze vraag is eigenlijk, wat kun je nu bouwen voor €273.000. Er zijn overigens ook nog kleinere bouwkavels van 400 m2 en 435 m2, echter lijkt het dat 549 m2 een betere oppervlakte heeft wanneer je ook nog een beetje tuin wilt hebben. Natuurlijk gaan we langs bij een architect / aannemer / makelaar, maar we willen eerst weten of het een reële optie is om hier naar te kijken.

Wat willen we hebben?
4 slaapkamers
1 badkamer (inclusief wc, bad en douche)
1 aparte WC op de begane grond
Garage
Studeerkamer / speelkamer op de begane grond

Goed om te weten is dat we zelf niet al te veel kunnen doen, natuurlijk helpen we graag waar mogelijk echter hebben we beide geen achtergrond waarbij je met de handen werkt (ICT / Project Manager). Is het een reëel idee om het bouwen van een eigen huis als optie te doen of gaat het erg krap worden?
Denk dat het erg krap wordt. Maar als je dit topic had gelezen dan had je de beste tip al gezien. Kijk eens naar groothuisbouw of andere catalogusbouwers. Daar vind je goede prijsindicaties.

Wj hebben dezeflde eisen als jullie, maar dan met een bijkeuken beneden, zonder kelder is ons huis 750m3......

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic