Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.862 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
killerbee1958 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:29:
Waarom zou een wijziging in opdracht van de constructeur verhaald moeten worden op de koper?

Meerwerk is het als de koper iets anders wil dan de bouwer en er geen technische noodzaak is,
Ik zou wel willen weten wat de aanleiding is om deze wijziging door te voeren. En als die vanuit voorschriften of dergelijke komt maar geen eis of wens vanuit koper dan zouden de kosten mi gewoon door de bouwer gedragen moeten worden
Dat is een goede opmerking. Helaas ben ik het bokje, aangezien "bestek" met Gibo en dus offerte van de aannemer voor de definitieve constructieberekeningen voor de omgevingsvergunning was. Als leerpunt zou ik dan ook aanbevelen om dit in een eigen traject andersom te doen, definitieve constructieberekeningen voor aannemer offerte zodat dit soort dingen voorkomen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snavel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:08
LittleTycoon schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:42:
Dat is een goede opmerking. Helaas ben ik het bokje, aangezien "bestek" met Gibo en dus offerte van de aannemer voor de definitieve constructieberekeningen voor de omgevingsvergunning was. Als leerpunt zou ik dan ook aanbevelen om dit in een eigen traject andersom te doen, definitieve constructieberekeningen voor aannemer offerte zodat dit soort dingen voorkomen kunnen worden.
Ja tegenstrijdigheden in het bestek worden (meestal) in het nadeel van de opdrachtgever uitgelegd, de aannemer heeft alleen een meldplicht (hij moet dit na ontdekking meteen melden), verzuimd hij dat kun je het evt wel op hem verhalen maar dat is hier dus niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
LittleTycoon schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:31:
Korte vraag m.b.t. mijn te bouwen huis. Volgens de constructeur moeten alle binnenwanden met 10 cm kalkzandsteen worden uitgevoerd ipv zoals oorspronkelijk begroot met 10 cm gibo. Dit levert volgens de aannemer meerkosten op.Heeft iemand inzicht in kosten kalkzandsteen vs. gibo?
Wie heeft dit begroot en op basis van welke informatie?

Iemand heeft kennelijk tegen de aannemer gezegd dat de binnenwanden in gibo uitgevoerd dienen te worden. Nu blijkt dat in de omgevingsvergunning staat dat het kalksteen moet zijn (nu vraag ik mij even af, of een omgevingsvergunning iets te zeggen heeft over de binnen afwerking van een huis, maar dat terzijde).
Ik zou dus even navraag doen bij degene die heeft gezegd dat gibo toegepast moest worden.

Ben jij dit zelf, tjah... dan even door de zure appel heen bijten,, die 4k op tafel leggen en er niet langer over nadenken. Je zal hopelijk niet meer van dit soort "tegenvallers" krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@Hierboven,

Ja, daar heeft een omgevingsvergunning wel degelijk wat over te zeggen. Sterker nog, als in je omgevingsvergunning staat dat het Gibo moet zijn, dan ben je, zuiver juridisch gezien, verplicht het ook in Gibo te bouwen, anders bouw je in afwijking van je omgevingsvergunning.

Of er ook maar 1 toezichthouder zich daar druk over gaat maken, durf ik te betwijfelen....

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Cartman! schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 11:45:
De huidige status is dat we gaan voor een tussenwoning van 7 meter breed en 11 meter diep met 2 bouwlagen (komt ongeveer neer op 130m2 GBO), de tuin is ook 11 meter diep. We houden meteen rekening ermee om later een 3e bouwlaag te plaatsen.
Vanwege dat de buren links van mij 3 bouwlagen doen en de kans groot is dat de buren dit rechts ook gaan doen (nog onbekend, CPO met 3 vrije huizen/leden) toch maar besloten dat we voor 6m breed gaan met 2,5 bouwlaag. We verliezen daarmee een klein stukje tuin en een potentieel super gave indeling beneden) maar het levert wel een hoop meer zekerheid op in t gebied van kosten, ruimte en de mogelijkheid voor zonnepanelen is weer terug. Slapeloze nachten al van dat huis maar heb er nog steeds veel zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
killerbee1958 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:29:
Waarom zou een wijziging in opdracht van de constructeur verhaald moeten worden op de koper?

Meerwerk is het als de koper iets anders wil dan de bouwer en er geen technische noodzaak is,
Ik zou wel willen weten wat de aanleiding is om deze wijziging door te voeren. En als die vanuit voorschriften of dergelijke komt maar geen eis of wens vanuit koper dan zouden de kosten mi gewoon door de bouwer gedragen moeten worden
Je bent geen koper, je bent opdrachtgever. Daar zit wel een nuanceverschil in.

Meestal is het wel redelijk nuttig als de constructeur een poreus gibowandje eruit wil hebben en dit laat vervangen door kalkzandsteen om je vloeren op zijn plek te houden. Ligt er maar net aan waarop de offerte van de aannemer is gebaseerd. En waarom zou de aannemer dit moeten betalen? Als je een auto koopt die wordt geleverd op zomerbanden en je wil i.v.m. skivakantie winterbanden, verwacht je dan ook dat je een tweede set erbij krijgt?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:51
Ik zat inderdaad te redeneren vanuit het perspectief van een koper die een huis koopt waarbij de aannemer verantwoordelijk is voor de specificaties.
(ben momenteel de diverse huis te koop en verkoop draadjes door elkaar aan het gooien)

In dit verhaal is vragensteller opdrachtgever en ja dan moet je inderdaad de goede vragen stellen om de juiste antwoorden te krijgen.

Neemt overigens niet weg dat een goed opdrachtnemer bij het aannemen van de opdracht de opdrachtgever hier ook al op had kunnen wijzen waarbij de kosten dan overigens nog steeds voor opdrachtgever waren geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik vraag me inderdaad af bij wie / wanneer de fout van gibo wanden als dragende muren er in is geslopen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waarschijnlijk bij de architect al. Constructeur haalt bv de overspanning niet en dan is dit de minst dure oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 23:03
Tekent de architect meestal giboblokken, kalkzandsteen of uberhaubt materialen die niet met aanzicht te maken hebben? Die van mij niet namelijk, dat doet de constructeur.

Of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 7% gewijzigd door Artbij op 20-10-2016 15:05 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:59
En de verdiepingsvloer heeft dus 3 weken vertraging opgelopen, wordt nu week 46 i.p.v. week 43

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snavel
artbij schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:55:
Tekent de architect meestal giboblokken, kalkzandsteen of uberhaubt materialen die niet met aanzicht te maken hebben? Die van mij niet namelijk, dat doet de constructeur.

Of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je idd verkeerd. De architect stelt het bestek op, met de daarbij behorende bestektekening. In het bestek staan de voorwaarden, algemene beschrijving, welke (soort) materialen gebruikt moeten worden, etc. Op de bestektekening kan men zien hoe de ruimte indeling is, gevelaanzichten etc. De manier van uitvoeren wordt bepaald door de aannemer (mits er geen voorwaarden gesteld zijn met betrekking tot het uitvoeren).
De constructeur rekent eigenlijk alleen uit of de constructie sterk genoeg is (en waar welke verstevigingen nodig zijn, bv stalen balk of extra wapening, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Snavel schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 18:23:
[...]

Dat zie je idd verkeerd. De architect stelt het bestek op, met de daarbij behorende bestektekening. In het bestek staan de voorwaarden, algemene beschrijving, welke (soort) materialen gebruikt moeten worden, etc. Op de bestektekening kan men zien hoe de ruimte indeling is, gevelaanzichten etc. De manier van uitvoeren wordt bepaald door de aannemer (mits er geen voorwaarden gesteld zijn met betrekking tot het uitvoeren).
De constructeur rekent eigenlijk alleen uit of de constructie sterk genoeg is (en waar welke verstevigingen nodig zijn, bv stalen balk of extra wapening, etc).
Dit heeft idd de architect gedaan, gibo of metalstud. De constructeur heeft idd gezegd dat kalkzandsteen binnenwanden nodig zijn voor de draagkracht. Had de architect dit beter moeten inschatten? Ja, dit zou ik wel verwachten, maar kan er verder niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
En volgende gedoe komt eraan, dat is wat de constructeur vindt van warmtepompen en bufferat op 2e verdieping. Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 19:10:
[...]

Dit heeft idd de architect gedaan, gibo of metalstud. De constructeur heeft idd gezegd dat kalkzandsteen binnenwanden nodig zijn voor de draagkracht. Had de architect dit beter moeten inschatten? Ja, dit zou ik wel verwachten, maar kan er verder niets mee.
Neem aan dat de architect je wel verteld heeft dat hij geen constructeur is. En dat hij dus aannames maakt. Tenminste zo is het met de mijne gegaan. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Artbij op 20-10-2016 23:08 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik zou er niet over treuren als je van gibo naar kalkzandsteen moet.
Je geeft niet veel details maar een waarschijnlijk dikkere kalkzandsteenblok is tov van een dunnere giboblok in akoestisch opzicht een groot pluspunt voor je huis.

De prijstechnische consequenties kan ik niet beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Zowel gibo als kzs is 10cm, maar idd betere geluidsgeluidsisolatie is een plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
LittleTycoon schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 19:12:
En volgende gedoe komt eraan, dat is wat de constructeur vindt van warmtepompen en bufferat op 2e verdieping. Ben benieuwd
Komt daar die hele kalkzandsteen wand niet vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Señor Sjon schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:13:
[...]

Komt daar die hele kalkzandsteen wand niet vandaan?
Nee helaas, dit was puur voor de algemene draagkracht van de constructie. De warmtepomp en buffervat moet ik de constructeur nog vertellen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
En waarom vertel je dit niet bij de uitgangspunten in het begin? Zo kan hij opnieuw gaan rekenen met een extra 200-500 kg water + appendages die er op een vierkante meter bijkomen. NOFI, maar op deze manier maak je je eigen bouwproces onnodig duur.

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 21-10-2016 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:26
Ik heb een discussie met mijn aannemer. Hij zegt dat de dampremmende folie direct achter de fermacell moet en niet zoals getekend door de architect op de osb3 plaat van de sip wand. Wat is de juiste manier?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0B3PMbfQP0o7hxI7BmUtt5Df/full.png

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Vandaag bericht van een Noord Hollands bouwbedrijf dat ze toch de afspraak in November niet willen laten doorgaan vanwege de drukte..
Dus maar een ander gevraagd,(oosten van het land) gisteren mail gestuurd met mijn idee, en vandaag even overlegd over alle dingen/keuzes en maandag komt de eerste offerte. Kijk dat is wat anders dan 2 maanden wachten op een afspraak.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

bbn_ldp schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:05:
Ik heb een discussie met mijn aannemer. Hij zegt dat de dampremmende folie direct achter de fermacell moet en niet zoals getekend door de architect op de osb3 plaat van de sip wand. Wat is de juiste manier?
[afbeelding]
Dampremmend is dus vocht vanaf binnen. Dat wil je zo ver als mogelijk naar buiten en dus achter je fermacell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:23
Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet als daar nog een regeltje (en lucht) van 40mm tussen zit. Praktisch gezien zit hij nog net zo ver aan de binnenzijde en gaat echt niet condenseren tussen de regel en de folie.
Beetje vergezocht.

Edit: en bij elke hollewand plug zit je door je folie heen... en het lijkt me nog eens lastiger in de uitvoering ook.

Met zo'n isolatiedikte ligt het dauwpunt vrij ver naar buiten. Dus al zou die dampremmer nog achter de OSB plaat zitten is er nog niets aan de hand. (bijvoorbeeld een alu cachering op de PIR)
Als ze zich graag druk willen maken over de dampremmer kunnen ze beter verzinnen hoe ze dat netjes oplossen t.p.v de vloer.

[ Voor 51% gewijzigd door NovapaX op 21-10-2016 23:27 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
NovapaX schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 23:15:
Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet als daar nog een regeltje (en lucht) van 40mm tussen zit.

Met zo'n isolatiedikte ligt het dauwpunt vrij ver naar buiten. Dus al zou die dampremmer nog achter de OSB plaat zitten is er nog niets aan de hand. (bijvoorbeeld een alu cachering op de PIR)
Als ze zich graag druk willen maken over de dampremmer kunnen ze beter verzinnen hoe ze dat netjes oplossen t.p.v de vloer.
Inde pirwand zitten zelfs 2 lagen alu cachering.
Zeg je dat de onderzijde van de vloerbalken ook voorzien moet worden van een dampremmende laag?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Nee dat bedoel ik niet. Ik zie eigenlijk helemaal geen probleem met damp.
Met zo'n isolatiedikte, en gebruik van pur/pir met alu cachering loopt het water in liters van je ruiten voordat er iets van condensatie bij/in de buitenwand gaat optreden.

Ik bedoel meer dat het raar is dat ze op deze slak zout leggen terwijl even erboven helemaal niets is aangegeven vwb dampremming.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
NovapaX schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 08:09:
Nee dat bedoel ik niet. Ik zie eigenlijk helemaal geen probleem met damp.
Met zo'n isolatiedikte, en gebruik van pur/pir met alu cachering loopt het water in liters van je ruiten voordat er iets van condensatie bij/in de buitenwand gaat optreden.

Ik bedoel meer dat het raar is dat ze op deze slak zout leggen terwijl even erboven helemaal niets is aangegeven vwb dampremming.
Oké dus als ik de tekening van de architect aanhoud komt het goed?
Condensatie op de ramen zal ook wel meevallen met 3lagen glas en een wtw-d in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ja tuurlijk valt dat mee. Maar je glas blijft het koudste oppervlak aan de binnenzijde. Dus daar zal het eerst gaan condenseren.
Maar met geforceerde ventilatie zal dat inderdaad niet zo snel gebeuren nee 😊

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Señor Sjon schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:10:
En waarom vertel je dit niet bij de uitgangspunten in het begin? Zo kan hij opnieuw gaan rekenen met een extra 200-500 kg water + appendages die er op een vierkante meter bijkomen. NOFI, maar op deze manier maak je je eigen bouwproces onnodig duur.
Voortschrijdend inzicht zoals dat heet. Als ik ooit nog een keer ga bouwen heb ik veel geleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:02
Wij gaan bijna starten met het bouwen van onze woning. Het gaat om een twee-onder-een-kap woning, welke wij in eigen beheer gaan bouwen (de ruwbouw laten wij aannemen). Momenteel zijn wij bijna zover om de (bouw)aansluitingen aan te gaan vragen. Nu mijn vraag:

Zijn er hier mensen welke de (bouw)aansluitingen (gas, water licht), direct op de plek waar de meterkast moet komen hebben laten maken? Dit om te voorkomen, om later weer de bouwaansluitingen om te laten zetten naar een definitieve aansluiting? Wij kregen dit als tip, en het scheelt toch weer grofweg € 1800,- .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:45

Richard

Kuru Kuru Kururin

Willem1990 schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 11:11:
Wij gaan bijna starten met het bouwen van onze woning. Het gaat om een twee-onder-een-kap woning, welke wij in eigen beheer gaan bouwen (de ruwbouw laten wij aannemen). Momenteel zijn wij bijna zover om de (bouw)aansluitingen aan te gaan vragen. Nu mijn vraag:

Zijn er hier mensen welke de (bouw)aansluitingen (gas, water licht), direct op de plek waar de meterkast moet komen hebben laten maken? Dit om te voorkomen, om later weer de bouwaansluitingen om te laten zetten naar een definitieve aansluiting? Wij kregen dit als tip, en het scheelt toch weer grofweg € 1800,- .
Een permanente aansluiting moet voldoen aan andere eisen dan een bouwaansluiting.

Dus je kunt 'm wel op de juiste plaats laten aansluiten; maar dan moet ie altijd nog omgezet worden van bouw naar permanent.

Er zit vast iemand die de exacte termen weet; maar de woning moet voor een permanente aansluiting wind en waterdicht zijn.

Al gevonden: https://www.mijnaansluiting.nl/veelgesteldevragen
Voor de uitvoering:

moet de meterkast voldoen aan de voorwaarden van de NEN 2768 (zie hierboven);
moet het pand glasdicht en afsluitbaar zijn;
moet het stukadoorswerk gereed zijn;
moet het gehele tracé voor de leidingaanleg vrij zijn van obstakels;
moeten de mantelbuizen voor invoer van kabels en leidingen volgens de geldende richtlijnen zijn aangebracht.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

bbn_ldp schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:05:
[afbeelding]
Het maakt een belangrijk verschil, en je aannemer heeft het fout. De dampten moet op de OSB. De ruimte tussen Fermacell en damprem is je leidingspouw. Die wil je niet voor iedere schakelaar en stopcontact doorbreken! Daarnaast zorgt die folie bij goede uitvoering voor luchtdichtheid, dus ook vanuit dat perspectief wil je die niet doorboren.
Komen de SIP's niet met de folies er al op? Bij ons wel in ieder geval.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Richard schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 11:42:
[...]

Een permanente aansluiting moet voldoen aan andere eisen dan een bouwaansluiting.

Dus je kunt 'm wel op de juiste plaats laten aansluiten; maar dan moet ie altijd nog omgezet worden van bouw naar permanent.

Er zit vast iemand die de exacte termen weet; maar de woning moet voor een permanente aansluiting wind en waterdicht zijn.

Al gevonden: https://www.mijnaansluiting.nl/veelgesteldevragen

[...]
Volgens je eigen link kun je een bouwaansluiting ombouwen naar een permanente. Als hij dus al.op de goede plek ligt lijkt me wel kosten te schelen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:45

Richard

Kuru Kuru Kururin

artbij schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 12:33:
[...]

Volgens je eigen link kun je een bouwaansluiting ombouwen naar een permanente. Als hij dus al.op de goede plek ligt lijkt me wel kosten te schelen.
In mijn geval kost een bouwaansluiting ~E750 en ombouw naar permanent (niet verder weg dan 25meter van de bouwaansluiting) weer E750

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Rtificial schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 12:09:
[...]

Het maakt een belangrijk verschil, en je aannemer heeft het fout. De dampten moet op de OSB. De ruimte tussen Fermacell en damprem is je leidingspouw. Die wil je niet voor iedere schakelaar en stopcontact doorbreken! Daarnaast zorgt die folie bij goede uitvoering voor luchtdichtheid, dus ook vanuit dat perspectief wil je die niet doorboren.
Komen de SIP's niet met de folies er al op? Bij ons wel in ieder geval.
Nee dat zit er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snavel
Zoals Richard ook al aangaf moet een permanente aansluiting voldoen aan richtlijnen idd waardoor dit niet kan. Normaal gesproken maak je de bouwaansluiting ong ter hoogte van de meterkast (buiten de bouwput), ik denk dat dit bedoeld werd met de tip. Dat omzetten moet sowieso alleen hoef je geen extra kosten te betalen voor het verleggen van leidingen (als je de aansluitingen willekeurig laat plaatsen).

Een bouwaansluiting is trouwens ook krachtstroom over het algemeen, in de meeste situaties wil je dit niet als permanente aansluiting ivm de extra kosten waardoor je alsnog de boel moet laten omzetten Excuus, ik zie nu idd dat dit niet geldt voor 3x25A :X

[ Voor 3% gewijzigd door Snavel op 23-10-2016 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Snavel schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 17:56:
[...]
Een bouwaansluiting is trouwens ook krachtstroom over het algemeen, in de meeste situaties wil je dit niet als permanente aansluiting ivm de extra kosten waardoor je alsnog de boel moet laten omzetten ;)
3 x 25A is net zo duur als 1 x 40A. Waarom of waarnaar zou je dit om willen zetten?

[ Voor 43% gewijzigd door Milmoor op 22-10-2016 18:41 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Ik wil een loze leiding naar de keuken laten toevoegen voor het geval er later (doch onwaarschijnlijk) een overstap wordt gemaakt naar inductie en er een kookgroep nodig is. Ik lees wat afwisselende verhalen, bijv dat er 2 leidingen nodig zijn of een extra grote leiding waar alles (2 groepen?) doorheen mag.
2 leidingen laten leggen, 1 leiding of 1 extra grote?

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 21:50
@leecher, ik ken je exacte situatie niet, maar normaal gezien is een elektrotechnisch installateur volgens de nen 1010 al verplicht een loze leiding t.b.v. elektrisch koken aan te leggen, evenals een loze leiding voor een warmwaterwater toestel bij de spoelbak.

Meerdere groepen door 1 leiding trekken is een absolute no-go, de enigste uitzondering hierop is een 2x230 Volt kookgroep, wat in feite 2 aan elkaar gekoppelde groepautomaten zijn.

Mocht je echt een tekort hebben aan leidingen is er altijd nog de mogelijkheid om een keukenverdeler te plaatsen, dan plaats je in de hoofdmeterkast een distributie groep, en dan ga je in de keuken de groepen verder verdelen naar de verbruikerstoestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Milmoor schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 18:35:
3 x 25A is net zo duur als 1 x 40A. Waarom of waarnaar zou je dit om willen zetten?
Ik merk heel veel op fora dat velen denken dat 3-fasen "in gebruik/maandelijkse kosten" duurder is, dat is blijkbaar nog een wijdverbreid misverstand.
In aanleg is het bij nieuwbouw misschien €200 duurder (iets duurdere componenten in de groepenkast, 3fasen aardlek en 3fasen hoofdschakelaar bijvoorbeeld) maar de maandelijkse kosten (capaciteitstarief) zijn exact hetzelfde bij 3x25 als bij 1x40A.

En dan willen ze een paar jaar later hun klushobby's wat serieuzer aanpakken en kijken ze naar een zaagtafel of een lasapparaat.
Of toch een mooie zware inductiekookplaat
Oeps, geen krachtstroom aangelegd bij de bouw ;(
Ja, dan wordt het wel wat duurder om alles weer aan te passen. >:)
Wij gaan bijna starten met het bouwen van onze woning. Het gaat om een twee-onder-een-kap woning, welke wij in eigen beheer gaan bouwen (de ruwbouw laten wij aannemen). Momenteel zijn wij bijna zover om de (bouw)aansluitingen aan te gaan vragen.
Ik heb ook een 2 onder 1 kapwoning.
Er was bouwstroom aangevraagd bij 1 helft, die moest later omgezet worden naar definitief.
De andere helft was gewoon een nieuwbouwaansluiting.

Die bouwstroomkosten kun je dan verdelen onder buurman&buurman. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door bluemoon23 op 22-10-2016 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
205Gutmann schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 20:11:
@leecher, ik ken je exacte situatie niet, maar normaal gezien is een elektrotechnisch installateur volgens de nen 1010 al verplicht een loze leiding t.b.v. elektrisch koken aan te leggen, evenals een loze leiding voor een warmwaterwater toestel bij de spoelbak.

Meerdere groepen door 1 leiding trekken is een absolute no-go, de enigste uitzondering hierop is een 2x230 Volt kookgroep, wat in feite 2 aan elkaar gekoppelde groepautomaten zijn.

Mocht je echt een tekort hebben aan leidingen is er altijd nog de mogelijkheid om een keukenverdeler te plaatsen, dan plaats je in de hoofdmeterkast een distributie groep, en dan ga je in de keuken de groepen verder verdelen naar de verbruikerstoestellen.
Dus in principe is 1 loze leiding voldoende? Deze zit standaard niet in de installatie, dit zou dus wel het geval moeten zijn?

Overigens zit ik per ongeluk in het verkeerde topic de vraag was bedoeld voor het nieuwbouw-project topic want het betreft een nieuwbouw project woning. Ik vond het al wonderlijk want er zitten standaard loze leidingen naar elke slaapkamper voor joost wat voor reden en voor een volstrekt logische zaak als een kookgroep niet.
Wellicht is het de leiding 'vonkontsteking' die nu dan alleen voor een gaskookplaat wordt gebruikt?

-edit
laat maar er is in 3 leidingen voorzien (boiler/vaatwasser/kookplaat) + vonkontsteking e.d. Had het niet echt door omdat een en ander in spiegelbeeld staat.

[ Voor 8% gewijzigd door leecher op 23-10-2016 15:50 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Zit even de offerte van mijn aannemer te bekijken. Voor het rachelwerk en monteren van stucplaten op de eerste verdieping rekent hij volgens mij wel een flink bedrag. Denk ook dat dit vrij makkelijk zelf te doen is. Vraag me een beetje af hoeveel tijd het kost om 110m2 plafond en schuine wanden te voorzien van rachelwerk en stucplaten.

Iemand ervaring en enig idee?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Als het puur het rachelwerk is, dan is dat niet bijster veel werk. Je werkt met flinke lappen van bijna 2 m2 per stuk, dus dat werkt vlot. De tijd gaat zitten in de kleine hoekjes, randjes en passtukjes. Het heeft dan ook totaal geen nut om te zeggen "ik doe zoveel m2 per uur, want dat verschilt van project tot project. Maar met 2 a 3 man kan het heel vlot gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 22:29:
Zit even de offerte van mijn aannemer te bekijken. Voor het rachelwerk en monteren van stucplaten op de eerste verdieping rekent hij volgens mij wel een flink bedrag. Denk ook dat dit vrij makkelijk zelf te doen is. Vraag me een beetje af hoeveel tijd het kost om 110m2 plafond en schuine wanden te voorzien van rachelwerk en stucplaten.

Iemand ervaring en enig idee?
Ik was van plan het samen met m'n vrouw te gaan doen, totdat die van de ladder viel.
Ik heb het uiteindelijk samen gedaan met een professional, en de volgende bevindingen:

- Die mannen hebben véél minder snijverlies
- De snelheid is het hoogst als er nog geen binnenmuren staan.
- 80% leg je in 20% van de tijd. De overige 20% kost je 80% van de tijd doordat het kleine stukjes zijn, moeilijke hoeken, etc.

Ik ben achteraf blij dat ik het samen met een pro heb gedaan. Met twee onervaren personen was het ook wel gelukt, ik bedoel, we hebben samen een huis gebouwd, maar was wel veel langzamer gegaan.

-------

Ondertussen zijn wij gister maar weer eens verder gegaan met de aankleding van de tuin, dus de oprit wat afgeschraapt en geëgaliseerd, her en der nog wat aangevuld rondom het huis, zodat we van de week boordstenen kunnen zetten, en de split kunnen laten afleveren.
Kunnen we volgend lang weekend 15 ton grind gaan uitrijden :+
Verder nog twee bomen er uit getrokken die richting de propaantank hingen.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/jubplv.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Rtificial op 24-10-2016 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Leuk bos, Aart! Mijn grond is alleen nog weiland...:(

Wat mij bij het rachelwerk vooral opviel, 5 a 10% van de kosten gaan op in materiaal, de rest is is allemaal uren. Dit gaat ook nog op als ik 20% snijverlies reken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Thanks :) Weiland is ook leuk, daar kijk ik aan de voorkant op. Ik hou van koeien, maar die hebben er nog niet gestaan.

Ja, klopt, het materiaal is ook niet duur, en het is zeker zelf te doen. Maar dan moet je mogelijk die uren wel maal twee of drie doen.
En misschien ook niet, dat hangt echt van de situatie af. Als de ruimtes goed meewerken, dan kan het echt heel snel gaan. Ik kan me herinneren dat we dagen hadden dat we echt gigantisch vooruit gingen, maar ook dagen dat ik me achteraf afvroeg wat we nu precies gedaan hadden. Dat had dan vaak te maken met oplossingen zoeken voor een raar hoekje, maar ook veel met voorbereiding. Als je bijvoorbeeld zorgt dat alle bedrading voor spotjes, ventilatiebuizen, etc, exact volgens plan (op de cm) nauwkeurig op de juiste plaats zitten, dan kan je het hele plafond in een keer hangen en daarna in een keer alle gaten uitzagen. Als je dat tijdens het plaatsen doet, kost het extra tijd tijdens het plaatsen, en als het niet nauwkeurig genoeg op de juiste plek zit, dan ben je je achteraf soms wild aan het zoeken.
Verder gaat het niet enkel om het ophangen, maar ook om het afsmeren lijkt me? Dat is ook nog best een aardige klus bij een flinke oppervlakte.
Maar, nogmaals, zeker zelf te doen. Zorg wel voor een platenlift als je t zelf gaat doen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 10:46:
Thanks :) Weiland is ook leuk, daar kijk ik aan de voorkant op. Ik hou van koeien, maar die hebben er nog niet gestaan.

Ja, klopt, het materiaal is ook niet duur, en het is zeker zelf te doen. Maar dan moet je mogelijk die uren wel maal twee of drie doen.
En misschien ook niet, dat hangt echt van de situatie af. Als de ruimtes goed meewerken, dan kan het echt heel snel gaan. Ik kan me herinneren dat we dagen hadden dat we echt gigantisch vooruit gingen, maar ook dagen dat ik me achteraf afvroeg wat we nu precies gedaan hadden. Dat had dan vaak te maken met oplossingen zoeken voor een raar hoekje, maar ook veel met voorbereiding. Als je bijvoorbeeld zorgt dat alle bedrading voor spotjes, ventilatiebuizen, etc, exact volgens plan (op de cm) nauwkeurig op de juiste plaats zitten, dan kan je het hele plafond in een keer hangen en daarna in een keer alle gaten uitzagen. Als je dat tijdens het plaatsen doet, kost het extra tijd tijdens het plaatsen, en als het niet nauwkeurig genoeg op de juiste plek zit, dan ben je je achteraf soms wild aan het zoeken.
Verder gaat het niet enkel om het ophangen, maar ook om het afsmeren lijkt me? Dat is ook nog best een aardige klus bij een flinke oppervlakte.
Maar, nogmaals, zeker zelf te doen. Zorg wel voor een platenlift als je t zelf gaat doen ;-)
Ik heb aan de voorkant schapen en aan de achterkant paarden. En toch maar 10min van de stad af :).

Wellicht opteer ik voor 2 poolse platenlifters met zelf meehelpen. Klus is zoals ik het nu overzie rachelwerk + stucplaten. Het daarwerkelijke stuc/spuitwerk ga ik sowieso niet zelf doen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 10:55:
[...]

Ik heb aan de voorkant schapen en aan de achterkant paarden. En toch maar 10min van de stad af :).

Wellicht opteer ik voor 2 poolse platenlifters met zelf meehelpen. Klus is zoals ik het nu overzie rachelwerk + stucplaten. Het daarwerkelijke stuc/spuitwerk ga ik sowieso niet zelf doen.
In dat geval zou ik het overlaten aan de Poolse platenliften. Die doen dat samen ongeveer net zo snel als wanneer je ze helpt denk ik. Die mannen gaan over het algemeen razendsnel. Maar anyway, dat is een slimme optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Als je per m3 neemt reken je buitenmaat in volgens deze site: http://www.nicodekker.com...osten-vrijstaande-woning/

Ik heb bg en 1 hoog 282 m3 per verdieping, en dan nog 2 hoog met 230 m3. (Muren rc van 5)
Open bijkeuken met grote ramen van 48m3
Garage is 150m3. (Muren rc2.5)
Veranda van 16m2
Carport van 30m2
Alle ramen kunstof kozijnen en 3 dubbel glas. (8% meer dan dubbel glas)
Garagedeuren hout.
Er komt breedplaat vloer in op bg en 1e verdieping voor de lucht verversings buizen..
Er zit 30K ex stelpost voor de instalateur bij in en geen keuken en badkamer stelpost.

Ik werd 1000m3 voorgerekend dus 375 per m3
Ik kom maar tot 795 m3 huis en en 150m3 garage dan nog 46 m2 dak in carport en veranda

Is 46m2 dak gelijk te trekken met 100m3 huisinhoud qua kosten ?

Ik heb maar een specificatie van kosten gevraagd.

[ Voor 23% gewijzigd door jacovn op 25-10-2016 06:06 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 19:01:
Als je per m3 neemt reken je buit nmat n volgens deze site: http://www.nicodekker.com...osten-vrijstaande-woning/

Ik heb bg en 1 hoog 250 m3 per verdieping, en dan nog 2 hoog met 200 m3. (Muren rc van 5)
Open bijkeuken met grote ramen van 48m3
Garage is 150m3. (Muren rc2.5)
Veranda van 16m2
Carport van 30m2
Alle ramen kunstof kozijnen en 3 dubbel glas. (8% meer dan dubbel glas)
Garagedeuren hout.
Er komt breedplaat vloer in op bg en 1e verdieping voor de lucht verversings buizen..
Er zit 30K ex stelpost voor de instalateur bij in en geen keuken en badkamer stelpost.

Ik werd 1000m3 voorgerekend a 375 per m3
Ik kom maar tot 900 m3 en dan nog 46 m2 dak in carport en veranda

Is 46m2 dak gelijk te trekken met 100m3 huisinhoud qua kosten ?

Ik heb maar een specificatie van kosten gevraagd.
Ik was op school altijd best goed met begrijpend lezen, maar hierbij moet je me toch even helpen...

Mooie richtprijs op die site, maar is dat in of excl BTW?

Ik kan je nu al vertellen dat de keuzes die je maakt in je bouw van grotere invloed zijn op de prijs dan de m3's en m2's.

[ Voor 8% gewijzigd door Artbij op 24-10-2016 20:20 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Heb je de dikte van alle vloeren ook meengenomen in de berekening van de inhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
nokiaan958GB schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 21:07:
Heb je de dikte van alle vloeren ook meengenomen in de berekening van de inhoud?
Nee niet, en dan wordt een verdieping buitenwerks bijna 12x8x3 en dat is 282m3
Dan schiet het meer op naar de 1000 die deze architect me voor rekent.
artbij schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 20:19:
[...]

Ik was op school altijd best goed met begrijpend lezen, maar hierbij moet je me toch even helpen...

Mooie richtprijs op die site, maar is dat in of excl BTW?

Ik kan je nu al vertellen dat de keuzes die je maakt in je bouw van grotere invloed zijn op de prijs dan de m3's en m2's.
Ik heb geen idee, maar ik hoop uiteraard ex btw :)

[ Voor 27% gewijzigd door jacovn op 24-10-2016 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Waarom hoop je ex btw :? Ik hou juist van meevallers en niet van tegenvallers :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 21:59:
[...]

Nee niet, en dan wordt een verdieping buitenwerks bijna 12x8x3 en dat is 282m3
Dan schiet het meer op naar de 1000 die deze architect me voor rekent.

[...]

Ik heb geen idee, maar ik hoop uiteraard ex btw :)
Waarom hoop je ex?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ehh dat was inderdaad fout ja.. De prijs die ik kreeg is wel incl. maar op die site wellicht ex, dan is het verschil kleiner. Alhoewel een site die op particulieren gericht is wel incl btw zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Hier rekende een aannemer die op meer m3's kwam dan wij inderdaad de verdiepingsvloer en de bg vloer mee en ook de overstekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@jacovn, ik heb je vraag nu ook 3 x gelezen, maar ik snap je vraag niet :? Wat wil je nu weten, wat bouwen per m3 kost ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 07:12:
@jacovn, ik heb je vraag nu ook 3 x gelezen, maar ik snap je vraag niet :? Wat wil je nu weten, wat bouwen per m3 kost ?
Volgens mij komt hij niet op de m3's uit die de architect voorrekent. En komt daardoor op een hogere m3 prijs. Tenminste hoger dan in dat voorbeeld.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Een prijs per m3 is zo nietszeggend, alles is sterk afhankelijk van wat je er bij rekent (architectkosten, leges gemeente, aansluitkosten, sterkteberekeningen, tuininrichting, keuken, wandafwerking) en de stijl van de woning, afwerkniveau, etc. etc.

Voor het gemak rekenen ze wel eens met bovengenoemde getallen, maar daarmee ben je er echt niet, of je moet alles zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wij zijn bezig met de keuken, maar man man man wat een keuze heb je daar in :(

Wij krijgen op de B.G.G. vloer dus keramisch parket, en eerst hadden wij een donkere keuken in gedachten en de wanden iets lichter.

Nu geven diverse "keukenboeren" aan dat een lichte keuken "tijdlozer en minder hype gevoelig" is als een donkere keuken. Als je een keer wat wil veranderen qua kleur na verloop van tijd kun je makkelijker de muren opnieuw sauzen als je keuken over schilderen.

Wij willen graag een natuurstenen blad, maar nu schijnt de maximale lengte van dit blad maar 3200mm te zijn, waardoor we dus een naad zouden krijgen wat we ook weer niet mooi vinden.

Nu ben ik bezig met een bedrijf die Terrazzo aanrechtbladen stort op maat. Een vriend van me kan dan de bekisting timmeren, dit heeft hij 2 x eerder gedaan met een goed resultaat.

Hebben jullie hier ervaring mee :? Hoe is bijvoorbeeld de "dichtheid" van dit materiaal :?

Hieronder een aantal 3D shots van de situatie:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/zsnj9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2i1e72e.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/8wi9za.jpg

Voor de beeldvorming, de keuken is 5 meter breed en 7,22 meter lang.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/343kcrb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Er is hier op GoT iemand geweest die heeft zelf keukenbladen gestort van beton (ik kan het alleen niet terug vinden). Dat zag er uiteindelijk best netjes uit, maar moest hij wel afwerken met een soort impregneermiddel. Daarmee kwam het uiteindelijk goed.

Wat betreft witte keuken, helemaal mee eens. Voorheen een vanille gele gehad... man, die was ik na 3 jaar al spuugzat. Nu een hoogglans witte en ik ben nog steeds zo blij als de dag dat het geplaatst werd. Het glazen werkblad dat ik heb blijf ik ook nog steeds een top oplossing vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:51:

Wij krijgen op de B.G.G. vloer dus keramisch parket, en eerst hadden wij een donkere keuken in gedachten en de wanden iets lichter.

Nu geven diverse "keukenboeren" aan dat een lichte keuken "tijdlozer en minder hype gevoelig" is als een donkere keuken. Als je een keer wat wil veranderen qua kleur na verloop van tijd kun je makkelijker de muren opnieuw sauzen als je keuken over schilderen.

Wij willen graag een natuurstenen blad, maar nu schijnt de maximale lengte van dit blad maar 3200mm te zijn, waardoor we dus een naad zouden krijgen wat we ook weer niet mooi vinden.

Nu ben ik bezig met een bedrijf die Terrazzo aanrechtbladen stort op maat. Een vriend van me kan dan de bekisting timmeren, dit heeft hij 2 x eerder gedaan met een goed resultaat.

Hebben jullie hier ervaring mee :? Hoe is bijvoorbeeld de "dichtheid" van dit materiaal :?

Hieronder een aantal 3D shots van de situatie:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik neem aan dat je dan een betonnen blad laat storten?
Dat is erg mooi, maar moet je nog wel afwerken. Als je het onvoldoende afwerkt kunnen vochtplekken/kringen zichtbaar blijven. Ook bestaat de kans dat het niet helemaal glad zal zijn (of je moet het nog laten polijsten) en dat er luchtbelletjes in zitten. Maar dat is tevens de charme van een betonnen blad vind ik

Overigens zou ik je aanraden om nog een tweede combi oven/magnetron erbij te nemen. Dat is zoveel makkelijker dan eentje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:00

ericplan

5180 Wp PV

Grolsch schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:51:
[...]

[...]

[afbeelding]
Natuursteen is mooi. Ben er zelf ook erg tevreden over. Let wel op dat jouw voorstel met de wasbak in het midden er een enorm zwakke plek zit. Daar heb je een enorme kans op breuk, als het al heel in huis komt.
Ons eerste blad is tijdens transport gesneuveld.

Verder verkopen de keukenboeren meestal natuursteen van 2 cm. dik en aan de zichtkant opgedikt. Massief is veel mooier maar ook 2x zo zwaar.
Terrazzo is mooi, maar onderhoudsgevoelig. Regelmatig in de was zetten, anders heb je zo een vlek. Rode wijn of tomaat zijn berucht.

Nog een tip:
Wij hebben destijds gekozen voor extra diepe keukenkastjes en laden. Het aanrechtblad is nu 70 cm. diep. De kastjes en ladeblokken waren ook 70 cm, maar daar is direct de zaag in gezet. Die zijn nu 65 cm. diep. Dat kan eenvoudig, omdat er aan de achterkant altijd 5 cm. gereserveerd is voor leidingen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je kan natuurlijk ook bij andere leveranciers kijken voor een natuursteen blad. ;)

Qua kleur van de keuken, eigenlijk is alles behalve wit erg trendgevoelig. Op funda kan je zo het bouwjaar van het huis herleiden aan de hand van de kleur van de keuken en sanitair.

Voor de rest:
* Ik zou de vier stoelen naast elkaar zetten. Een hoek is altijd vervelend en wordt ellebogenwerk. Reken per zitplaats 60cm.
* Ook lijkt het eiland op de impressies veel dichter op de keuken te staan dan op je plattegrond. Minimale maat is 90cm, maar 100-120 is wel wat fijner als jij of je kinderen achterlangs wil lopen of handen moeten wassen tijdens het koken. Je hebt er ruimte genoeg voor.
* Het is een beetje te laat, maar als je links en rechts 125 cm tot het raam had, dan had je twee hoge kasten naast elkaar kunnen hebben. Met een koffie-apparaat, combimagnetron, steamer, oven, verhoogde vaatwasser, koelkast en vriezer zijn er genoeg apparaten die voor een plekje in de keuken vechten.
* Waarom zit de gootsteen bij een penant? Dan kan je niet naar buiten kijken bij handen wassen/vaat afspoelen, maar kijk je tegen een suf muurtje aan. Voorstel om die 1-2 modules naar links te schuiven.

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 25-10-2016 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:21
PaT schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:00:
Er is hier op GoT iemand geweest die heeft zelf keukenbladen gestort van beton (ik kan het alleen niet terug vinden). Dat zag er uiteindelijk best netjes uit, maar moest hij wel afwerken met een soort impregneermiddel. Daarmee kwam het uiteindelijk goed.

Wat betreft witte keuken, helemaal mee eens. Voorheen een vanille gele gehad... man, die was ik na 3 jaar al spuugzat. Nu een hoogglans witte en ik ben nog steeds zo blij als de dag dat het geplaatst werd. Het glazen werkblad dat ik heb blijf ik ook nog steeds een top oplossing vinden.
Dat was Question Mark, posts zijn vanaf hier te vinden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/43368697#43368697

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Señor Sjon schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:20:
* Waarom zit de gootsteen bij een penant? Dan kan je niet naar buiten kijken bij handen wassen/vaat afspoelen, maar kijk je tegen een suf muurtje aan. Voorstel om die 1-2 modules naar links te schuiven.
Met als resultaat dat je keukenraam continu onder de spetters zitten door onhandige kinderhandjes/afgieten van kookvocht/vul zelf maar aan.

Oke, je kan niet recht naar buiten kijken zo, maar het is ook niet zo dat je helemaal niets ziet als je daar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik maak thuis de ramen niet schoon. :+ Maar het is wel fijn om normaal naar buiten te kunnen kijken als je even iets aan het omspoelen bent. Ik spetter nog het meeste als ik babyflesjes aan het schoonmaken ben. :X

[ Voor 20% gewijzigd door Señor Sjon op 25-10-2016 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
BastaRhymez schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:01:
[...]

Ik neem aan dat je dan een betonnen blad laat storten?
Dat is erg mooi, maar moet je nog wel afwerken. Als je het onvoldoende afwerkt kunnen vochtplekken/kringen zichtbaar blijven. Ook bestaat de kans dat het niet helemaal glad zal zijn (of je moet het nog laten polijsten) en dat er luchtbelletjes in zitten. Maar dat is tevens de charme van een betonnen blad vind ik

Overigens zou ik je aanraden om nog een tweede combi oven/magnetron erbij te nemen. Dat is zoveel makkelijker dan eentje...
Het blad wordt dan op locatie gestort, wat ik begrepen heb in de basis beton en het terrazzo alleen toplaag/zichtwerk.

2e magnetron hebben we overwogen, maar wij zien daar geen voordelen in, wordt bijna niet gebruikt.
In onze huidige woning juist terug gegaan naar 1 combimagnetron (we hadden 1 magnetron en 1 oven) maar dat is een persoonlijke keuze.
ericplan schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:13:
[...]

Natuursteen is mooi. Ben er zelf ook erg tevreden over. Let wel op dat jouw voorstel met de wasbak in het midden er een enorm zwakke plek zit. Daar heb je een enorme kans op breuk, als het al heel in huis komt.
Ons eerste blad is tijdens transport gesneuveld.

Verder verkopen de keukenboeren meestal natuursteen van 2 cm. dik en aan de zichtkant opgedikt. Massief is veel mooier maar ook 2x zo zwaar.
Terrazzo is mooi, maar onderhoudsgevoelig. Regelmatig in de was zetten, anders heb je zo een vlek. Rode wijn of tomaat zijn berucht.

Nog een tip:
Wij hebben destijds gekozen voor extra diepe keukenkastjes en laden. Het aanrechtblad is nu 70 cm. diep. De kastjes en ladeblokken waren ook 70 cm, maar daar is direct de zaag in gezet. Die zijn nu 65 cm. diep. Dat kan eenvoudig, omdat er aan de achterkant altijd 5 cm. gereserveerd is voor leidingen.
Volgens mij heb je mijn berichtje niet helemaal goed gelezen, het wordt waarschijnlijk geen natuursteen, omdat dit niet uit 1 stuk kan (3,8 meter).
Señor Sjon schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:20:
Je kan natuurlijk ook bij andere leveranciers kijken voor een natuursteen blad. ;)

Qua kleur van de keuken, eigenlijk is alles behalve wit erg trendgevoelig. Op funda kan je zo het bouwjaar van het huis herleiden aan de hand van de kleur van de keuken en sanitair.

Voor de rest:
* Ik zou de vier stoelen naast elkaar zetten. Een hoek is altijd vervelend en wordt ellebogenwerk. Reken per zitplaats 60cm.
* Ook lijkt het eiland op de impressies veel dichter op de keuken te staan dan op je plattegrond. Minimale maat is 90cm, maar 100-120 is wel wat fijner als jij of je kinderen achterlangs wil lopen of handen moeten wassen tijdens het koken. Je hebt er ruimte genoeg voor.
* Het is een beetje te laat, maar als je links en rechts 125 cm tot het raam had, dan had je twee hoge kasten naast elkaar kunnen hebben. Met een koffie-apparaat, combimagnetron, steamer, oven, verhoogde vaatwasser, koelkast en vriezer zijn er genoeg apparaten die voor een plekje in de keuken vechten.
Afstand van keuken tot eiland is 110CM wat volgens de verkopers ruim voldoende is.

De ramen zitten er al in, dus daar kan ik niets aan veranderen.

Deze keuken is symmetrisch vandaar dat de wasbak daar in het midden zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:00
PaT schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:31:
[...]

Met als resultaat dat je keukenraam continu onder de spetters zitten door onhandige kinderhandjes/afgieten van kookvocht/vul zelf maar aan.

Oke, je kan niet recht naar buiten kijken zo, maar het is ook niet zo dat je helemaal niets ziet als je daar staat.
Aan de andere kant ik snap persoonlijk een kookeiland waar je ook echt op kookt niet. 360 graden vet spetters en rommel. Ik zou persoonlijk liever dit tegen een muur hebben waarbij het kookeiland je werkplek is, waarbij je dit schoner kan houden en makkelijk aan bij kan zitten ook als je aan het koken bent. Maar misschien ben ik iets praktischer ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Grolsch schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:38:
[...]

Afstand van keuken tot eiland is 110CM wat volgens de verkopers ruim voldoende is.

De ramen zitten er al in, dus daar kan ik niets aan veranderen.

Deze keuken is symmetrisch vandaar dat de wasbak daar in het midden zit.
Ik heb ook 1.10m tussen werkblad en daar tegenover staande kastblok. Het werkt, maar het is zeker niet RUIM voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:00

ericplan

5180 Wp PV

Grolsch schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:38:
[...]

Volgens mij heb je mijn berichtje niet helemaal goed gelezen, het wordt waarschijnlijk geen natuursteen, omdat dit niet uit 1 stuk kan (3,8 meter).
[...]
Jawel, maar zelfs als het wel uit één stuk zou kunnen (bijvoorbeeld levering niet via keukenboer maar via een steenhouwer/grafzerkenhandel), dan is het nog steeds een probleem om het heel in huis te krijgen en te houden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
maartendd schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:40:
[...]

Aan de andere kant ik snap persoonlijk een kookeiland waar je ook echt op kookt niet. 360 graden vet spetters en rommel. Ik zou persoonlijk liever dit tegen een muur hebben waarbij het kookeiland je werkplek is, waarbij je dit schoner kan houden en makkelijk aan bij kan zitten ook als je aan het koken bent. Maar misschien ben ik iets praktischer ingesteld
Ons idee is juist dat als je aan het koken bent dat je dan contact hebt met de mensen die in die ruimte zitten.

Als we zouden gaan koken op "het vaste" gedeelte sta je altijd met rug naar de mensen toe.

Het zitten aan het kookeiland is bedoeld om ff te ontbijten met de kinderen, of zaterdagmiddag pannenkoeken bakken etc.

We krijgen straks ook een grote keukentafel waar we normaal gesproken aanzitten.
PaT schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:45:
[...]

Ik heb ook 1.10m tussen werkblad en daar tegenover staande kastblok. Het werkt, maar het is zeker niet RUIM voldoende.
Tnx, deze opmerking neem ik mee, misschien toch maar 1,20 van maken. Dit zijn zaken die ik nog kan wijzigen!
ericplan schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:54:
[...]

Jawel, maar zelfs als het wel uit één stuk zou kunnen (bijvoorbeeld levering niet via keukenboer maar via een steenhouwer/grafzerkenhandel), dan is het nog steeds een probleem om het heel in huis te krijgen en te houden.
Juist DAAROM wil ik een blad van natuursteen (want dat is Terrazzo volgens mij) op locatie laten storten.

Zoiets als dit dus:

Afbeeldingslocatie: http://rosabian.nl/images/aanrechtbladen/rosa-bian-terrazzo-aanrechtblad-22.jpg

Alleen dan niet met zoveel spikkels.

Wat ik begrepen heb wordt eerst beton gestort, dan terrazzo, daarna geschuurd, daarna gepolijst en nabehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
maartendd schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:40:
[...]

Goede afzuigkap (gebaseerd op een Boeing-jet) doet wonderen. :+

Maar je staat dan altijd met je rug naar je 'publiek'.

Overigens is in een professionele éénpersoonskeuken de afstand tussen de twee maar iets van 80-85cm. Zo hoeft de kok telkens maar één stap te zetten voor de andere kant. ;) Zorg ervoor dat de afstand niet meer dan 2 passen is. Je loopt je suf anders. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Voor de afzuigkap hebben ze ons Novy aanbevolen (schijnbaar de beste afzuigkappen die je kunt krijgen :? )

Koelkast wordt een Liebherr (Met zo'n Nickname als ik heb prio 1 natuurlijk :P )
Kookplaat (inductie) een AEG, die vinden wij qua design erg mooi.
Combioven + vaatwasser een Siemens.
Kokend waterkraan komt van Quooker met een combi+ boiler en een bijpassende warm/waterkraan.

De apparatuur is ongeveer 50% van de prijs, maar hier is over te onderhandelen ben ik al achter :P

Natuurstenen bladen vragen ze in onze situatie ook al ruim 4K voor, mochten we het zelf laten storten denk ik dat het daar ook wel bij in de buurt blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Grolsch schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:07:
Voor de afzuigkap hebben ze ons Novy aanbevolen (schijnbaar de beste afzuigkappen die je kunt krijgen :? )

Koelkast wordt een Liebherr (Met zo'n Nickname als ik heb prio 1 natuurlijk :P )
Kokend waterkraan komt van Quooker met een combi+ boiler en een bijpassende warm/waterkraan.

De apparatuur is ongeveer 50% van de prijs, maar hier is over te onderhandelen ben ik al achter :P

Natuurstenen bladen vragen ze in onze situatie ook al ruim 4K voor, mochten we het zelf laten storten denk ik dat het daar ook wel bij in de buurt blijft.
Zelf vinden wij die AEG inductie platen ook het mooist. Kies je voor een 4, of een 6pits?
Vvb de koelkast, neem je de 178hoog? En laat je die iets hoger beginnen, zodat je naar het onderste punt niet teveel hoeft te bukken?

De bruto prijzen zo ze in de officiele AEG folder staan kun je minimaal 40% vanaf trekken, dan zit je (ongeveer) op de internetprijs.

Werd je ook lastig gevallen met: Als je 5 toestellen van hetzelfde merk neemt krijg je extra garantie etc.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14

Ik heb hier ook een Novy aan het plafond hangen. Ook de inductieplaat is van Novy, voordeel daarvan is dat de afstandsbediening van de Novy afzuiger daarin geintegreerd is. Nooit meer een losse afstandsbediening nodig.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Kijk anders eens naar het materiaal Corian Afbeeldingslocatie: http://www.dekkerzevenhuizen.nl/projecten/gerealiseerdeprojecten/particulier/corian

Best betaalbaar en alle kleuren van de regenboog beschikbaar (met werkjes/spikkels/enz).

Het voordeel is dat het op locatie aan elkaar gelijmd wordt en gepolist, waardoor het uiteindelijk een strak geheel wordt.Mijn ervaring is, dat het door alle grote keukenboeren te leveren is, echter moet je er wel specifiek naar vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
artbij schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:03:
[...]

Volgens mij komt hij niet op de m3's uit die de architect voorrekent. En komt daardoor op een hogere m3 prijs. Tenminste hoger dan in dat voorbeeld.
Ik heb inmiddels de posten voor de onderdelen gekregen.
Dat brengt wel duidelijkheid.

Die extra's zijn 88K (bovenop standaard huis wat bij de meeste aanbieders waar ik tot nu toe prijzen van had rond de 230-250 zaten)

Dus ik had wat minder verwacht.. Dat die extra dingen die 88K moeten kosten is een keuze.
Maar wat andere offertes afwachten.

Het is wel grotendeels compleet zonder keuken en badkamer als ik het lees:

- geïsoleerde kanaalplaatvloer RC 4,0 woning en garage.
- kalkzandsteen muren binnen spouwblad met Pir isolatie Rc 5,0 voor woning en Rc 2,5 voor garage.
- stelpost gevelstenen 400,= euro excl. btw / 1000 stuks.
- voegwerk standaard zand cement.
- binnen muren van 100 mm cellenbeton.
- Binnen kozijnen staal met opdekdeuren.
- schuifdeuren tussen woonkamer en keuken.
- verdiepingsvloeren en dak garage kanaalplaat vloeren.
- alle wanden behang klaar.
- Standaard tegelwerk badkamer en toilet.
- alle plafonds gespackt.
- dakbedekking platdak 2 laags bitumineuze dakbedekking met isolatie Rc 6,0
voor woning, Rc 2,5 voor garage en veranda en carport niet geïsoleerd.
- geen plafond veranda en carport.
- stelpost installaties 30.000,= excl. btw.
- dak voorzien van keramische pan.
- Kunststofkozijnen van Hebo met tripple glas. Houtnerf buitenzijde, glad
binnenzijde.
- vuren houten trappen gegrond.
- boeien buitenzijde afgeschilderd.
- binnen verder geen schilderwerk.
- advieskosten.
- legeskosten.
- aansluitkosten.

Dus de wanden moet nog wat mee gebeuren, er moeten vloeren in en een keuken en badkamer.

[ Voor 21% gewijzigd door jacovn op 01-11-2016 13:48 . Reden: dubbele info weg gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik zag laatst een zoneloze inductieplaat, dat lijkt me ideaal. Maar is natuurlijk wel erg prijzig.

Wij doen spoelen en koken op hetzeflde eiland. Anders moet je elke keer met lekkende lepels/pannen/handen etc over de vloer en dat gaat geheid een bende worden.

@maartendd, ik weet niet hoe jij thuis kookt, maar ik heb zelden 360 graden spetters :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:43:
[...]

Ik heb inmiddels de posten voor de onderdelen gekregen.
Dat brengt wel duidelijkheid.

Die extra's zijn 88K (bovenop standaard huis wat bij de meeste aanbieders waar ik tot nu toe prijzen van had rond de 230-250 zaten)

Dus ik had wat minder verwacht.. Dat die extra dingen die 88K moeten kosten is een keuze.
Maar wat andere offertes afwachten.

Het is wel grotendeels compleet zonder keuken en badkamer als ik het lees:

- geïsoleerde kanaalplaatvloer RC 4,0 woning en garage.
- kalkzandsteen muren binnen spouwblad met Pir isolatie Rc 5,0 voor woning en Rc 2,5 voor garage.
binnenzijde.
- advieskosten.
- legeskosten.
- - geïsoleerde kanaalplaatvloer RC 4,0 woning en garage.
- kalkzandsteen muren binnen spouwblad met Pir isolatie Rc 5,0 voor woning
en Rc 2,5 voor garage.
binnenzijde.
- advieskosten.
- legeskosten.
- aansluitkosten.

Dus de wanden moet nog wat mee gebeuren, er moeten vloeren in en een keuken en badkamer.
Het is wel compleet maar krap aan vind ik, niet de mooiste materialen en beste rc waarde. Voor spec kijk naar de post onder mij :). Ook moet je nog schilderen.

Wat wil je met je posts?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
- kalkzandsteen muren binnen spouwblad met Pir isolatie Rc 5,0 voor woning
en Rc 2,5 voor garage
Alternatief zijn keramische blokken, werken een stuk minder.
Doe dit alsjeblieft niet in een vrijstaand huis. Gewoon houten kozijnen met stompe deuren nemen.
Probeer naar breedplaat te gaan. Die kan je vlak stucen zonder dat de naden springen.
Schilderklaar heb je nodig voor bijna alles.
binnenzijde.
Bewuste keuze voor plastic?
Tenzij je een trapkast hebt, ga voor hardhout. Kraakt minder, werkt (veel) minder.
Wel apart? Geen traphekjes of trapgatbetimmeringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Cai schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:28:
Kijk anders eens naar het materiaal Corian [afbeelding]

Best betaalbaar en alle kleuren van de regenboog beschikbaar (met werkjes/spikkels/enz).

Het voordeel is dat het op locatie aan elkaar gelijmd wordt en gepolist, waardoor het uiteindelijk een strak geheel wordt.Mijn ervaring is, dat het door alle grote keukenboeren te leveren is, echter moet je er wel specifiek naar vragen.
Hier gaan wij voor. Wat ik vooral mooi vind is dat je wasbak erin weggewerkt kan worden. Dit is vinden wij veel mooier dan zo'n bak die in de steen hangt. Nadeel is wel dat het niet hittebestendig is.

Dit idee:

Afbeeldingslocatie: http://www.carpentier.nl/wp-content/uploads/Corian-Himax-2.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

jerh schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:28:
[...]

Ik heb hier ook een Novy aan het plafond hangen. Ook de inductieplaat is van Novy, voordeel daarvan is dat de afstandsbediening van de Novy afzuiger daarin geintegreerd is. Nooit meer een losse afstandsbediening nodig.....
Hoe bevalt deze Novy jou voor wat betreft geluidsproductie? Ik heb nu een Bosch/Siemens afzuigkap hangen van 120 cm breed en ik vind dat ding zo'n pestherrie maken in vergelijking met een afzuigkap van mijn ouders, zelfs met maar 1 bocht er in (niet flex) en afvoer naar buiten. (voorheen als recirculatie gebruikt, dat was nog erger)
Ik wil dan ook t.z.t. zo'n schuine afzuigkap (Novy 7841 bijvoorbeeld). Deze lijkt qua decibellen vrij laag, maar hoe is dat in de praktijk?

Nog een kleine tip qua kookplaat. Probeer een kookplaat te vinden met een 5e pit in het midden of bijvoorbeeld een warmhoudzone. (dat zijn dan vaak de platen van 80/90 cm breed). Die middelste pit gebruik ik zelf nooit (is bij mij een warmhouddinges), maar daardoor staan je pannen verder uit elkaar. Daardoor kan je ook met 2 of 3 grotere pannen tegelijk koken. Op een plaat van 60 cm of waarbij je 4 pitten relatief dicht naast elkaar heb, staan de pannen al snel elkaar in de weg.

[ Voor 43% gewijzigd door PaT op 25-10-2016 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Señor Sjon schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:51:
[...]

Alternatief zijn keramische blokken, werken een stuk minder.

[...]

Doe dit alsjeblieft niet in een vrijstaand huis. Gewoon houten kozijnen met stompe deuren nemen.

[...]

Probeer naar breedplaat te gaan. Die kan je vlak stucen zonder dat de naden springen.

[...]

Schilderklaar heb je nodig voor bijna alles.

[...]

Bewuste keuze voor plastic?

[...]

Tenzij je een trapkast hebt, ga voor hardhout. Kraakt minder, werkt (veel) minder.

[...]

Wel apart? Geen traphekjes of trapgatbetimmeringen?
Met keramische blokken bedoel je merknamen als PorisoStuc neem ik aan?

Wel traphekjes inderdaad, dus ook schilderen.
Ik had ook om breedplaat gevraagd voor plafond begaand en 1e verdieping. Zal dat navragen.

Wel trapkast, zit er ook bij in.

Ik wil graag de commentaren horen die jullie schrijven, vindt het zelf te duur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:05:
[...]

Met keramische blokken bedoel je merknamen als PorisoStuc neem ik aan?

Wel traphekjes inderdaad, dus ook schilderen.
Ik had ook om breedplaat gevraagd voor plafond begaand en 1e verdieping. Zal dat navragen.

Wel trapkast, zit er ook bij in.

Ik wil graag de commentaren horen die jullie schrijven, vindt het zelf te duur..
Of het te duur is ga je hier niet te weten komen. Tenminste via een forum een hele offerte doorakkeren lijkt me niet handig.

Vraag meerdere offertes op en vergelijk die. Dan weet je of de prijzen normaal zijn.

Ik probeer zelf de prijs omlaag te krijgen door casco te bouwen en dan zelf e.a. te doen en aan te sturen.

Mooie kookplaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.bouwenwonen.net/foto/news/130212-12.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
jacovn schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:05:
[...]
Ik wil graag de commentaren horen die jullie schrijven
Dan moet je het oplezen? ;) :+

Even serieus, je zal even wat meer werk in je posts moeten steken. Het zijn lijstjes en kreten zonder context. Er is geen plattegrond of geveltekening. Waar moeten wij dan op varen. :? We kunnen moeilijk zeggen 1.000m³@375/m³ is veel te duur zonder te weten hoe e.e.a. eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
artbij schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:51:
[...]

Hier gaan wij voor. Wat ik vooral mooi vind is dat je wasbak erin weggewerkt kan worden. Dit is vinden wij veel mooier dan zo'n bak die in de steen hangt. Nadeel is wel dat het niet hittebestendig is.

Dit idee:

[afbeelding]
Wat mij een nadeel lijkt bij het door jou geposte plaatje (ik weet niet of jullie precies dezelfde nemen) is de naad tussen het rvs-deel van de spoelbak en de rest. 't Lijkt mij dat er vet (pun intended) veel vuil zich daar gaat ophopen. En met elke keer grondig schoonmaken wordt de kitrand weer zo zwaar op de proef gesteld...

Ik wil zelf overigens nooit meer een aanrechtblad wat niet hittebestendig is. Jarenlang in een huis met goedkope keuken met rvs aanrechtblad gewoond. Heerrlijk! Verf? Terpentine? Gloeiend hete ovenschaal? Opgewarmde pizzasteen? Allemaal geen probleem en super eenvoudig schoon te maken.
Dat komt in mijn keuken gegarandeerd weer.
PaT schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:00:
[...] Het glazen werkblad dat ik heb blijf ik ook nog steeds een top oplossing vinden.
Een glazen werkblad vind ik echt super mooi in een keuken, wij vonden alleen het 'contactgeluid' wat je krijgt bij het plaatsen van lege glazen e.d. een ramp. Zo'n "nagels over schoolbord" geluid. Hoe is jou ervaring daarmee?
Ook ben ik vergeten in hoeverre zo'n glazen werkblad hittebestendig was, heb je praktijkervaringen die je kan delen? Wij gaan volgend jaar aan de keuken beginnen namelijk... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Tehh schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:11:
[...]

Wat mij een nadeel lijkt bij het door jou geposte plaatje (ik weet niet of jullie precies dezelfde nemen) is de naad tussen het rvs-deel van de spoelbak en de rest. 't Lijkt mij dat er vet (pun intended) veel vuil zich daar gaat ophopen. En met elke keer grondig schoonmaken wordt de kitrand weer zo zwaar op de proef gesteld...

Ik wil zelf overigens nooit meer een aanrechtblad wat niet hittebestendig is. Jarenlang in een huis met goedkope keuken met rvs aanrechtblad gewoond. Heerrlijk! Verf? Terpentine? Gloeiend hete ovenschaal? Opgewarmde pizzasteen? Allemaal geen probleem en super eenvoudig schoon te maken.
Dat komt in mijn keuken gegarandeerd weer.
Nee krijgen niet zo'n bak. We hebben nog niet besteld, waarschijnlijk laten we de hele bak gieten.

RVS hebben we naar gekeken, maar dat beschadigt zo snel. Overigens is Corian wel hiitebestendig. Maar is er geen garantie op. Hoe het precies zit weet ik niet, maar de verkoper vertelde dat je er 10 keer een hete pan op kunt zetten, maar dat die de 11de keer misschien te zien is in het blad.

Overigens kan Corian gerepareerd worden. Kunnen ze ter plekke gieten en polijsten.

[ Voor 14% gewijzigd door Artbij op 25-10-2016 11:16 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Tehh schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:11:
[...]

Een glazen werkblad vind ik echt super mooi in een keuken, wij vonden alleen het 'contactgeluid' wat je krijgt bij het plaatsen van lege glazen e.d. een ramp. Zo'n "nagels over schoolbord" geluid. Hoe is jou ervaring daarmee?
Ook ben ik vergeten in hoeverre zo'n glazen werkblad hittebestendig was, heb je praktijkervaringen die je kan delen? Wij gaan volgend jaar aan de keuken beginnen namelijk... ;-)
Ik ben zelf nogal gevoelig voor dat soort "nagels op het bord" geluiden en ervaar die totaal niet bij mijn keukenblad. Qua hittebestendigheid denk ik dat het allemaal wel mee valt, maar je gebruikt je aanrechtblad toch anders dan een kunststof of natuurstenen blad. Ik zet geen hete pannen op het blad, die blijven mooi op de inductieplaat staan. Maar een theepot vul ik gewoon op het aanrechtblad zonder iets er onder.

Verder is het zo sterk als wat, je kan er gerust op staan en het is na ruim 7 jaar nog bijna net zo nieuw als toen het geplaatst werd. Ik heb 1 minuscuul putje. Het onderhoud is ook makkelijk. Met een beetje ouderwetse groene zeep uit zo'n pot van Driehoek inwrijven, afnemen met een natte doek en voila, weer als nieuw.

Mijn blad is volgens mij van Kemie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Glazen tafelbladen, plankjes zijn we al geen fan van (vooral de vrouw heeft een enorme hekel aan het geluid). Een glazen keukenwerkblad lijkt me helemaal niets.
Laat een zware braadpan uit je handen vallen bij het afwassen en je glas kan aan diggelen zijn, bij steen kan er een scheur in komen of een stukje eruit, maar dat ziet er wat minder ernstig uit.
Contactgeluid kan denk ik wel voorkomen worden als goed dik is en/of het verlijmd wordt met de ondergrond.

[ Voor 15% gewijzigd door NovapaX op 25-10-2016 11:17 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Onzin, het is gehard glas dat met gemak een persoon kan dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
PaT schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:17:
Onzin, het is gehard glas dat met gemak een persoon kan dragen.
Een persoon dragen is iets anders dan een tik van bijvoorbeeld een lifehammer.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Jij bewerkt je aanrechtblad met een lifehammer :?

Dit is overigens mijn keukentje (alweer 7 jaar oud)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vkk3XmCskAVM5TVenWcOaVan/full.jpg

[ Voor 59% gewijzigd door PaT op 25-10-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
PaT schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:19:
Jij bewerkt je aanrechtblad met een lifehammer :?
Had niet verwacht het uit te hoeven leggen... Lifehammer of vallende braadpan, is er veel verschil?

Overigens vind ik het grote nadeel van glas de vieze vlekker erop. Je zult veel moeten poetsen. Hoorde wel dat zo'n glazen blad eerder butst dan scheurt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nee, natuurlijk hoef je dat niet uit te leggen. Maar jij hebt alles van "horen van". Ik vertel je uit eigen ervaring dat het niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
NovapaX schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:16:
Glazen tafelbladen, plankjes zijn we al geen fan van (vooral de vrouw heeft een enorme hekel aan het geluid). Een glazen keukenwerkblad lijkt me helemaal niets.
Laat een zware braadpan uit je handen vallen bij het afwassen en je glas kan aan diggelen zijn, bij steen kan er een scheur in komen of een stukje eruit, maar dat ziet er wat minder ernstig uit.
Contactgeluid kan denk ik wel voorkomen worden als goed dik is en/of het verlijmd wordt met de ondergrond.
Een zware stalen braadplan wint het van de meeste ondergronden en het heeft hetzelfde effect op het blad: herstel of vervanging. Heb bijvoorbeeld lekkende ontkalker van het koffieapparaat gehad op een natuursteen blad. De vorm van het doosje staat nu voor eeuwig in het blad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Een hardstenen werkblad kan ook makkelijk een persoon dragen, maar kan toch echt kapot.

Als je maar iets hard en zwaar met een punt erop laat vallen zal het toch echt beschadigen. Verder weet ik niet hoe het beschadigd dan, een putje, barst of flinke ster. Hoe dan ook denk ik niet dat het erg fraai is.

Edit: Maar dat natuurstenen blad is functioneel nog prima, ziet er alleen niet zo mooi uit.... Ik heb zat beschadigingen en vlekken op mijn goedkope kunststof blad thuis, maar dat interesseert me geen zier.
Een hardstenen blad met een barst valt vaak niet eens op (zeker als het een donkerkleurig blad is) en herstel of vervanging is dan ook niet echt nodig.

[ Voor 37% gewijzigd door NovapaX op 25-10-2016 11:26 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
PaT schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:22:
Nee, natuurlijk hoef je dat niet uit te leggen. Maar jij hebt alles van "horen van". Ik vertel je uit eigen ervaring dat het niet zo is.
Hoorde het van de fabrikant van glasplaten. Maar ja, als jij het beter weet :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Señor Sjon schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:10:
[...]

Dan moet je het oplezen? ;) :+

Even serieus, je zal even wat meer werk in je posts moeten steken. Het zijn lijstjes en kreten zonder context. Er is geen plattegrond of geveltekening. Waar moeten wij dan op varen. :? We kunnen moeilijk zeggen 1.000m³@375/m³ is veel te duur zonder te weten hoe e.e.a. eruit ziet.
Plattegrond
Plattegrond BG.
Huis 12x8
Bijkeuken 4x4
veranda 4x4
garage 5.8x9
carport 5.8x5

geen aanzicht tekening, is een woning die notariswoning wordt genoemd.
1e verdieping is 3 slaapkamers waarvan 1 met inloopkast en een badkamer.
2e verdieping heeft 60 raden dak en een stuk plat in het midden met wasruimte, technicshe ruimte, 2 slaap/logeerkamers en een hobbykamer (5 kamers, dus 5 deuren etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En je vind het gek dat dit over de 3 ton schiet? Ik zie een vrij bewerkelijk gebouw met allerhande hoeken, een erker, carport + veranda, etc.

Pagina: 1 ... 54 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic