Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 101 Laatste
Acties:
  • 802.670 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:42

The Legend

*Plop*

Precies. Ik heb zelf de ballen verstand van alle techniek. Kan een tekening lezen omdat ik daar in mijn werk als jurist mee te maken heb, maar dan houd het wel op. Alle overige kennis doe ik op door te googlen. En toch kan ik best zien dat 30 centimeter ruimte tussen buitenkant fundering van twee woningen niet voldoende is voor een achterom van een meter breed. Of dat een totale spouwbreedte van 5 centimeter geen isolatiemateriaal met een Rc-waarde van 5 gaat passen. Of dat een vaatwasser zijn vuilwater niet kwijt kan zonder afvoer. Of dat een 5/8" buis geen 3/4"buis is. Of dat een stelprofiel niet thuis hoort in een cementdekvloer. Enzovoorts :P

[ Voor 11% gewijzigd door The Legend op 15-09-2015 18:09 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Klopt als een zwerende vinger.

Ik zou zeggen juist minder mensen op de bouw. Het zijn allemaal menselijke fouten. En veel diciplines die ter plekke moeten samenwerken en op elkaar moeten wachten. Dus zoveel mogelijk in de fabriek met robots werken en op de bouw met 3 man inelkaar zetten. En dan op de bouw bij elke bouwfout 1 vakantiedag inleveren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-06 23:15
nokiaan958GB schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 20:34:
Klopt als een zwerende vinger.

Ik zou zeggen juist minder mensen op de bouw. Het zijn allemaal menselijke fouten. En veel diciplines die ter plekke moeten samenwerken en op elkaar moeten wachten. Dus zoveel mogelijk in de fabriek met robots werken en op de bouw met 3 man inelkaar zetten. En dan op de bouw bij elke bouwfout 1 vakantiedag inleveren :P
Dat kan, maar dan krijgen we het bouwkundige landschap van de buitenwijken van China. Rijen en rijen aan dezelfde woningen, het liefst hoogbouw. Prefab werkt helaas alleen goed in grote getallen.

Daar wordt niemand vrolijk van.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tser
  • Laatst online: 19-05 19:18
Hier nog een korte update van mijn soap. Steen fabrikant heeft niets gedaan, tot nu toe dan geconstateerd dat de complete partij te klein was. Toen de aannemer stug bleef volhouden dat het toch echt heel normaal was zo naast het raam af te werken, heb ik gezegd dat er niet gevoegd gaat worden tot het netjes is. Jullie zullen begrijpen, dat dat niet sfeer verhogend was. Architect er op gewezen, dat het wel apart is dat ze dan rechts boven bij een raam die op exact op dezelfde lijn zat wel uitkwamen.

De architect heeft nog met aannemer gebeld, die toegaf dat dan ook wel weer vreemd was. Vervolgens zijn ze tot de conclusie gekomen dat er een fout in het prefab beton zat op de begane grond van enkele cm's naast het raam. De beton fabrikant heeft aangegeven dat dat in de marges zit tegen de aannemer. Dat staat dan wel weer een beetje in schril contrast met wat ik eerste hoorde over het beton dat er met lasers op geprojecteerd werd hoe de maatvoering was en waar de ramen kwamen.. Morgen weer meeting op de bouw... Al aan het rondkijken of er ook niet een of andere norm is voor prefab beton wanden...

Er zijn trouwens 3 vlakken die gevoegd moet worden, gescheiden door een dilatatievoeg. een van de vlakken (het grootste, de zijkant) is feitelijk zonder al te veel fouten gemaakt. Mede op advies van de fabrikant laat ik in ieder geval gebruik maken van een prefab mortel.

[ Voor 4% gewijzigd door tser op 15-09-2015 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
tikkietrugjaap schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 20:45:
[...]

Dat kan, maar dan krijgen we het bouwkundige landschap van de buitenwijken van China. Rijen en rijen aan dezelfde woningen, het liefst hoogbouw. Prefab werkt helaas alleen goed in grote getallen.

Ach. Die bouwkwaliteit wil je ook niet. Wel eens een fotoreportage gehad van zo'n stad-in-een-jaar, maar het gros heeft dan al redelijk last van verval en rotting.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 21:16:
[...]

Ach. Die bouwkwaliteit wil je ook niet. Wel eens een fotoreportage gehad van zo'n stad-in-een-jaar, maar het gros heeft dan al redelijk last van verval en rotting.
Ik bedoelde ook meer de eenheidsworst van gebouwen. China's bouwkwaliteiten wil ik, denk ik, niet weten. Vooral aangezien er 1 x in de zoveel jaar een shopping mall of een flat in elkaar dondert die vaak nog niet eens zo oud zijn.

Prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:19

Milmoor

Footsteps and pictures.

Er komt vaart in het verhaal. De projectontwikkelaar wil graag dat wij de koop-/aanneemovereenkomst tekenen. Wij willen graag voordat we niet meer terug kunnen duidelijkheid over de door ons gewenste opties, er zijn nog best wat open eindjes. Daar komen we wel uit, maar het gaat nu hard. De afspraak is om eind deze week/begin volgende week de overeenkomst te tekenen. We hebben dan nog 1 week bedenktijd en 2 maanden financieringsvoorbehoud. Volgende week wil ik de belangrijkste opties duidelijk hebben op (on)mogelijkheid en prijs.

Zie hieronder voor onze huidige opzet. Commentaar is welkom. Nu kan het nog ;). Het is een (stevig) aangepaste variant van model Vrijheid in deze brochure: https://www.dropbox.com/s/e73qzeirm4unyd1/Brochure.pdf?dl=0. Wij gaan voor nummer 11 (hoekhuis).

Herenhuis
Hoekhuis in Hengelo
Tweede verdiepingEerste verdiepingBegane grond
VoorgevelZijgevelAchtergevel
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/zxfsDrCtzVo1SfSTOSJoFmKq/thumb.jpg

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 12:42

The Legend

*Plop*

Over de daadwerkelijke bouwkwaliteit, dus de gebruikte materialen en de toepassing en verwerking daarvan, heb ik tot nu toe weinig klagen. Het is duidelijk geen bouwer die gewend is te werken met hoge isolatiewaarden, en bijvoorbeeld geen alutape gebruikt om de naden waar isolatieplaten elkaar raken af te tapen, maar het metselwerk bijvoorbeeld is superstrak. Er wordt nu gestuct (sausklaar) en de wanden zijn zo zacht als een babyhuidje :P

Dat contrast blijf ik wel typisch vinden. De fouten zijn geen gevolg van afraffelen of geen kwaliteit willen leveren, maar echt gewoon eerst doen en dan denken, of gewoon niet op tekening kijken.

Vandaag weer een dingetje: inbouw thermostaatkranen van de wastafel in de badkamer zitten verkeerd om. Op de badkamertekening (die de aannemer en de installateur hebben) zit de mengkraan aan de buitenkant, en de wateruitloop aan de binnenkant. De kranen zitten nu precies verkeerd om gemonteerd. Het is nu vrij eenvoudig te herstellen, maar ik vraag me serieus af wat er gebeurd met dit soort dingen als ik pas bij oplevering is een rondje door het huis zou maken :X

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Milmoor schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 21:32:
Er komt vaart in het verhaal. De projectontwikkelaar wil graag dat wij de koop-/aanneemovereenkomst tekenen. Wij willen graag voordat we niet meer terug kunnen duidelijkheid over de door ons gewenste opties, er zijn nog best wat open eindjes. Daar komen we wel uit, maar het gaat nu hard. De afspraak is om eind deze week/begin volgende week de overeenkomst te tekenen. We hebben dan nog 1 week bedenktijd en 2 maanden financieringsvoorbehoud. Volgende week wil ik de belangrijkste opties duidelijk hebben op (on)mogelijkheid en prijs.

Zie hieronder voor onze huidige opzet. Commentaar is welkom. Nu kan het nog ;). Het is een (stevig) aangepaste variant van model Vrijheid in deze brochure: https://www.dropbox.com/s/e73qzeirm4unyd1/Brochure.pdf?dl=0. Wij gaan voor nummer 11 (hoekhuis).

Herenhuis
Hoekhuis in Hengelo
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]
Een kleine opmerking over de buitenkant.
Hoge ruiten zijn mooi en geven extra veel lichtinval.
Op de begane grond heeft dit wel als nadeel dat ze erg snel vuil worden (opspatten zand) en moeilijk (zonder krassen) schoon zijn te maken. Met een schuifpui ontkom je daar niet aan maar voor de rest heb je keuzevrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap

Ik heb je verhaal niet gevolgd maar als ik het zo zie is er flink wat aan te passen dus here goes. Bear in mind, alles wat je hieronder leest kan je "Ik vind" voor zetten.
  1. De vergroting van de woning heeft op de 1e verdieping een grotere vide als resultaat. Dat is zonde van de ruimte. waarom niet meer vloeroppervlak door de vide en de trappen op te schuiven richting de achtergevel waardoor je meer m2 krijgt op de 1e? Trappen worden dan ook niet onnodig luier.
  2. De uitbouw en het hoofdgebouw op de BG scheiden door een muur? Zonde van de ruimte. Serre/veranda is het niet en zal je waarschijnlijk ook niet zo ervaren aangezien het 3 dikke muren heeft en een dak. Maakt de BG 'hokkerig'
  3. Het wegnemen van de verkeersruimte op de 2e is denk ik geen goed idee. Ik weet niet of je ooit kinderen wilt want de hobbykamer op de BG kan je daar niet voor gebruiken: op de BG, aan de voorkant van het pand is geen ideale locatie voor een kinderkamer. Ook is zoveel ruimte opofferen voor zowel een ruimte waar je alleen in slaapt als een 'walk-in closet' absoluut zonde van je m2.
    Als de trappen minder lang kunnen dan kan je dat raam op de 2e ook gebruiken voor een ruimte waar licht waardevol is in plaats van een verkeersruimte. Ik zou de oude situatie aanhouden en de ruimten aan de voorzijde van het pand wisselen en dan de 2e slaapakamer doortrekken zodat het raam aan de zijkant er bij zit. Moet je even passen en meten hoe dat het beste werkt.
Dat is wat ik zo 1,2,3 kan bedenken vlak voor bedtijd. Hopelijk heb je er wat aan. Ik zal kijken of ik morgen met paint wat dingen duidelijker kan maken. Tenzij je zegt thanks but no thanks natuurlijk. Kan ook.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tser
  • Laatst online: 19-05 19:18
tikkietrugjaap schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 20:45:
[...]

Dat merk ik met mijn one-off prefab ;-)
In theorie kan een huis volledig automatisch gemaakt worden.
Praktisch gezien merk ik dat er nogal wat fout kan gaan.

Maar het zou wel goed moeten kunnen gaan. Een auto word ook behoorlijk geautomatiseerd in elkaar gezet, en daar zitten ook behoorlijk wat onderdelen in. Weliswaar kleiner, maar toch.
Zeker als ze nog iets verder met dat alles-in-1 (warmte?)beton verder gaan, dan zou je met een paar megavrachtwagens aan kunnen komen, Robotisch gestuurde kraan, Leidingen in alle muren verwerkt, aansluit-klik systeem aan de onderkant, klik systemen voor binnenmuren.. een soort megablox.

Alleen nog ff iets vinden om volledig automatisch de palen de grond in te meppen :)
offtopic:
Overigens is Nederland echt een zeer geschikt land voor grootschalige robotisering. We zouden als klein land daar onze gouden eeuw nog wel eens mee terug kunnen pakken als we dat goed aanpakken, we hebben goede havens, een plat land, genoeg energie. Je zou zo heel wat productie uit andere landen terug naar Nederland kunnen brengen. Mensen zijn soms bang voor robotisering , maar ik denk dat het behoorlijk wat banen creëert juist voor Nederland.

• Señor Sjon
Een auto heeft oplages van tienduizenden op een lopende band en worden wereldwijd geleverd. Huizenbouw not so much.

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-06 14:39
Ha inderdaad! Voordat alleen al de robots goed afgesteld zijn voor de bewerkingen op een bepaald automodel ben je wel een paar auto's verder (in onderdelen). Kan je uit ervaring vertellen dat ook in die wereld nog heel wat aan efficiëntie te winnen valt...

Een niet-standaard woning is wat dat betreft dus steeds weer als een nieuw automodel.
Hoop wel dat het ook direct goed kan gaan, want voor mijn woning gaan ze ook prefab wanden toepassen. 😆

[ Voor 31% gewijzigd door Klaassie op 16-09-2015 01:18 ]

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

nokiaan958GB schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 21:58:
[...]
Een kleine opmerking over de buitenkant.
Hoge ruiten zijn mooi en geven extra veel lichtinval.
Op de begane grond heeft dit wel als nadeel dat ze erg snel vuil worden (opspatten zand) en moeilijk (zonder krassen) schoon zijn te maken. Met een schuifpui ontkom je daar niet aan maar voor de rest heb je keuzevrijheid.
Dat was ik niet opgekomen. Ik ben bang dat onze schoonmaakster in dit geval pech heeft gehad, want deze ramen zijn verplicht (ivm met de welstand commissie). Gelukkig vind ik ze mooi en hebben ze veel licht.
tikkietrugjaap schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 22:36:
[...]
  1. De vergroting van de woning heeft op de 1e verdieping een grotere vide als resultaat. Dat is zonde van de ruimte. waarom niet meer vloeroppervlak door de vide en de trappen op te schuiven richting de achtergevel waardoor je meer m2 krijgt op de 1e? Trappen worden dan ook niet onnodig luier.
  2. De uitbouw en het hoofdgebouw op de BG scheiden door een muur? Zonde van de ruimte. Serre/veranda is het niet en zal je waarschijnlijk ook niet zo ervaren aangezien het 3 dikke muren heeft en een dak. Maakt de BG 'hokkerig'
  3. Het wegnemen van de verkeersruimte op de 2e is denk ik geen goed idee. Ik weet niet of je ooit kinderen wilt want de hobbykamer op de BG kan je daar niet voor gebruiken: op de BG, aan de voorkant van het pand is geen ideale locatie voor een kinderkamer. Ook is zoveel ruimte opofferen voor zowel een ruimte waar je alleen in slaapt als een 'walk-in closet' absoluut zonde van je m2.
    Als de trappen minder lang kunnen dan kan je dat raam op de 2e ook gebruiken voor een ruimte waar licht waardevol is in plaats van een verkeersruimte. Ik zou de oude situatie aanhouden en de ruimten aan de voorzijde van het pand wisselen en dan de 2e slaapakamer doortrekken zodat het raam aan de zijkant er bij zit. Moet je even passen en meten hoe dat het beste werkt.
Dat is wat ik zo 1,2,3 kan bedenken vlak voor bedtijd. Hopelijk heb je er wat aan. Ik zal kijken of ik morgen met paint wat dingen duidelijker kan maken. Tenzij je zegt thanks but no thanks natuurlijk. Kan ook.
Je hebt helemaal gelijk, en toch is het niet van toepassing. Sorry, ik had er gisteren direct wat context bij moeten zetten. Die is voor mij inmiddels vanzelf sprekend ;).

Het gaat om een dinky huis. Twee bewoners, een kat, geen kinderwens. Mijn vriendin zit tegen het einde van de gevarenzone en we lijken dat te gaan halen ;).

We hebben voor twee personen een heel ruim huis. Het is niet erg dat er wat ruimte verspilt wordt aan mooi i.p.v. dat alles efficiënt moet. Onze vide is bijvoorbeeld bewust breder gemaakt. We vonden hem wat te smal. Hij zit nu boven de hele speelkamer, ipv boven alleen boven een deel.

Wat betreft de serre: de projectontwikkelaar levert een deel van de zijmuren en de vloer. Daarop laten wij zelf de serre zetten. De kant met de buren krijgt een manshoge gemetselde muur t.b.v. privacy, de andere kant een laag muurtje zodat de stenen van het huis doorlopen in de serre. Daarop komt glas. Het dak wordt ook glas.

Fijn dat je meedenkt en sorry dat ik je eerst op het verkeerde been gezet heb. Onze situatie is wat ongebruikelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Milmoor op 16-09-2015 08:06 ]

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Dat prefab rendeert bij hoge productieafspraken valt niet te betwisten, maar dat hoeven geen identieke eindproducten te zijn. De fabrikant van mijn huis produceert dagelijks zo'n 6 huizen (2000 per jaar) en daarvan zijn geen 2 hetzelfde.

De mensen in de fabriek doen wel de hele dag hetzelfde, en er is verregaand geautomatiseerd.

Verder vind ik het als buitenstaander grappig om Nederlanders te horen zeggen dat het dan gaat lijken op China, met rijen lang dezelfde huizen.
Zo ervaar ik Nederland ook. Leidsche Rijn, Zenderpark, maar eigenlijk nog steeds op veel plekken waar nieuw gebouwd wordt. In een project de keuze uit 4 modellen hebben maakt al er 120 geplaatst worden weinig uit. Dan staat er nog steeds een groot blok van hetzelfde.

Inmiddels ben ik bezig met het verder aansluiten van de elektra. Nu is de kast niet meer zo maagdelijk netjes. Eens zien of ik dat nog wat op orde kan brengen.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2i7pams.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Rtificial op 16-09-2015 07:51 . Reden: Plaatje ]

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Herenhuis
Hoekhuis in Hengelo
[afbeelding]
Voor jullie situatie een leuke indeling. Heb geloof ik wel eens eerder iets gezegd over verkoopbaarheid, maar ik vind de indeling verder wel leuk geworden, en vind de uitbouw beneden erg verstandig. 8.2 x 5.4 is natuurlijk prima leefbaar, maar niet ruim. Dat pak je hiermee goed aan.

• tikkietrugjaap
Milmoor schreef op woensdag 16 september 2015 @ 07:45:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, en toch is het niet van toepassing. Sorry, ik had er gisteren direct wat context bij moeten zetten. Die is voor mij inmiddels vanzelf sprekend ;).

Het gaat om een dinky huis. Twee bewoners, een kat, geen kinderwens. Mijn vriendin zit tegen het einde van de gevarenzone en we lijken dat te gaan halen ;).

We hebben voor twee personen een heel ruim huis. Het is niet erg dat er wat ruimte verspilt wordt aan mooi i.p.v. dat alles efficiënt moet. Onze vide is bijvoorbeeld bewust breder gemaakt. We vonden hem wat te smal. Hij zit nu boven de hele speelkamer, ipv boven alleen boven een deel.

Wat betreft de serre: de projectontwikkelaar levert een deel van de zijmuren en de vloer. Daarop laten wij zelf de serre zetten. De kant met de buren krijgt een manshoge gemetselde muur t.b.v. privacy, de andere kant een laag muurtje zodat de stenen van het huis doorlopen in de serre. Daarop komt glas. Het dak wordt ook glas.

Fijn dat je meedenkt en sorry dat ik je eerst op het verkeerde been gezet heb. Onze situatie is wat ongebruikelijk.
Geen probleem. Het vermoeden had ik al inderdaad maar ik probeerde het toch. Voor 2 personen is er inderdaad genoeg ruimte alhoewel ik die ruimte anders zou gebruiken.

Wat ik ook grappig vind is dat jouw post een goed voorbeeld is dat mensen toch graag hun eigen huis willen ontwerpen/aanpassen. Dit maakt pre-fabben van huizen ook al een stuk onaantrekkelijker.

Prima.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

tikkietrugjaap schreef op woensdag 16 september 2015 @ 08:05:
[...]
Wat ik ook grappig vind is dat jouw post een goed voorbeeld is dat mensen toch graag hun eigen huis willen ontwerpen/aanpassen. Dit maakt pre-fabben van huizen ook al een stuk onaantrekkelijker.
Klopt.Maar dat komt ook doordat er voor niet mainstream geen huizen ontwikkeld worden. Alleenstaanden, homo's, dinkies, alles wordt in het keurslijf van een gezinnetje met kinderen gepropt. Een vriend van mij is overgestapt van huur naar koop. Hij wil geen appartement, dus woont hij nu in zijn eentje in een standaard huis met drie slaapkamers en ruime zolder. Mijn buurman straks doet hetzelfde.

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Milmoor schreef op woensdag 16 september 2015 @ 07:45:
[...]

Dat was ik niet opgekomen. Ik ben bang dat onze schoonmaakster in dit geval pech heeft gehad, want deze ramen zijn verplicht (ivm met de welstand commissie). Gelukkig vind ik ze mooi en hebben ze veel licht.
strookje split er voor. Scheelt een hoop

• tikkietrugjaap
Rtificial schreef op woensdag 16 september 2015 @ 07:49:
Dat prefab rendeert bij hoge productieafspraken valt niet te betwisten, maar dat hoeven geen identieke eindproducten te zijn. De fabrikant van mijn huis produceert dagelijks zo'n 6 huizen (2000 per jaar) en daarvan zijn geen 2 hetzelfde.

De mensen in de fabriek doen wel de hele dag hetzelfde, en er is verregaand geautomatiseerd.

Verder vind ik het als buitenstaander grappig om Nederlanders te horen zeggen dat het dan gaat lijken op China, met rijen lang dezelfde huizen.
Zo ervaar ik Nederland ook. Leidsche Rijn, Zenderpark, maar eigenlijk nog steeds op veel plekken waar nieuw gebouwd wordt. In een project de keuze uit 4 modellen hebben maakt al er 120 geplaatst worden weinig uit. Dan staat er nog steeds een groot blok van hetzelfde.

Inmiddels ben ik bezig met het verder aansluiten van de elektra. Nu is de kast niet meer zo maagdelijk netjes. Eens zien of ik dat nog wat op orde kan brengen.

[afbeelding]
Ja prefab is natuurlijk een term die je kan toepassen op van alles. Zo worden ramen, deuren, constructief staal, etc, etc gewoon geprefabbed. Wij hadden het meer over een heel huis prefabben zodat het bijna in zijn geheel van fabriek zo naar bouw kan worden verzonden, neergezet en klaar.

Dat is prefab waar je niet aan wilt beginnen, in mijn optiek.

Dat je, als Belg, NL ziet als veel van hetzelfde is begrijpelijk. Ik zie, als Nederlander, BE als een ongeregeld zooitje. Het is maar net wat je gewend bent. Je hebt hier inderdaad wijken die op elkaar lijken. Zeker als je Vinex wijken meeneemt in het oordeel. Dat is inderdaad niet altijd even fraai. Ben ik ook met je eens.
Ben zelf echter wel voorstander van enigszins harmonie in de ontwerpen maar dat kan ook komen omdat ik structuur fijn vindt.

Prima.

• tikkietrugjaap
Milmoor schreef op woensdag 16 september 2015 @ 08:15:
[...]

Klopt.Maar dat komt ook doordat er voor niet mainstream geen huizen ontwikkeld worden. Alleenstaanden, homo's, dinkies, alles wordt in het keurslijf van een gezinnetje met kinderen gepropt. Een vriend van mij is overgestapt van huur naar koop. Hij wil geen appartement, dus woont hij nu in zijn eentje in een standaard huis met drie slaapkamers en ruime zolder. Mijn buurman straks doet hetzelfde.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Voor alleenstaanden zijn er zaken zoals appartementen, studio's en de kleinere starterswoningen. Voor DINK heb je enigszins hetzelfde waarbij de m2 groter zijn. Wat voor woningen er voor specifiek voor homo's moeten worden gebouwd begrijp ik even niet maar er worden genoeg woningen voor verschillende soorten mensen gemaakt. Het is echter de prijsklasses die niet helemaal goed lopen in NL. Als men zegt dat er te weinig starterswoningen zijn bedoelt men meer dat er te weinig woningen zijn die starters kunnen betalen.
De woningen zelf zijn het probleem niet. Ik zou als DINK met mogelijkheid tot starter best in een een-gezins woning willen zitten. Ik krijg die ruimte wel vol hoor.

Prima.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-06 22:20
tikkietrugjaap schreef op woensdag 16 september 2015 @ 08:28:
[...]

Ja prefab is natuurlijk een term die je kan toepassen op van alles. Zo worden ramen, deuren, constructief staal, etc, etc gewoon geprefabbed. Wij hadden het meer over een heel huis prefabben zodat het bijna in zijn geheel van fabriek zo naar bouw kan worden verzonden, neergezet en klaar.

Een auto is ook geheel prefab, maar de één kiest grote velgen, iedereen een andere kleur, wel of geen sportbumper et cetera. Uiteindelijk is het aanbodgestuurd en allemaal uit de catalogus, maar twee precies dezelfde auto's zie je zelden. De woningbouw kan en gaat ook meer die kant op, van vraag- naar aanbodgestuurd. Diverse partijen bieden al een standaardwoning op die manier aan. Een andere gevelsteen, een ander kleur dakpannen of een overstek geven toch ieder huis een andere smoel.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
tikkietrugjaap schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 21:19:
[...]

Ik bedoelde ook meer de eenheidsworst van gebouwen.
Is er in NL ook niet veel eenheidsworst ?
Ik denk aan al die vinex-wijken. Flies away

https://fgheysels.github.io/

• Señor Sjon
Milmoor schreef op woensdag 16 september 2015 @ 08:15:
[...]

Ontwikkelen op de uitzonderingen is commercieel niet handig. Iedereen gaat dankzij de crisis ook veilig zitten om de boel draaiende te houden. Dan kies je de algemene deler. Er zijn gewoon te weinig uitzondering in een project. Een alleenstaande kan prima in een gezinswoning wonen, maar een gezin nauwelijks in een appartement. Ook zijn genoeg alleenstaanden die gewoon een normale gezinswoning willen omwille van de ruimte, tuin, etc.
argro schreef op woensdag 16 september 2015 @ 08:53:
[...]
Een auto is ook geheel prefab, maar de één kiest grote velgen, iedereen een andere kleur, wel of geen sportbumper et cetera. Uiteindelijk is het aanbodgestuurd en allemaal uit de catalogus, maar twee precies dezelfde auto's zie je zelden. De woningbouw kan en gaat ook meer die kant op, van vraag- naar aanbodgestuurd. Diverse partijen bieden al een standaardwoning op die manier aan. Een andere gevelsteen, een ander kleur dakpannen of een overstek geven toch ieder huis een andere smoel.
Iets wat met vier bouten vastzit is onvergelijkbaar met het werk in een woning. Wij hebben ook een standaard woning, alleen die is nog nooit gebouwd. Telkens is er toch weer iets anders aan.

• tikkietrugjaap
argro schreef op woensdag 16 september 2015 @ 08:53:
[...]
Met het grote verschil dat al die aanpassingen van het huis niet door een robot op een centrale lijn op het hoofdproduct worden gezet maar dat bouwvakkers het moeten realiseren.

Mijn punt is meer dat prefab op allerlei niveaus toe te passen is. Dat wordt ook in de bouw steeds meer gedaan. Metselwerk kan je bijvoorbeeld ook prefab bestellen. Dat maakt de woning echter nog niet prefab.

De discussie ontstond doordat er veel fouten op de bouw worden gemaakt. Het plaatsen van de (prefab) onderdelen en ze aansluiten is nog steeds een punt waar veel fouten worden gemaakt. Dat zou, in mijn optiek, beter aangepakt kunnen worden door meer controle.
whoami schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:10:
[...]
Is er in NL ook niet veel eenheidsworst ?
Ik denk aan al die vinex-wijken. Flies away
Ja zeker en die zijn toentertijd niet eens prefab gemaakt. Kan je nagaan als we naar nog meer standaardpakketten gaan :D

[ Voor 12% gewijzigd door tikkietrugjaap op 16-09-2015 09:15 ]

Prima.

• argro
Señor Sjon schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:11:
[...]

[...]

Iets wat met vier bouten vastzit is onvergelijkbaar met het werk in een woning. Wij hebben ook een standaard woning, alleen die is nog nooit gebouwd. Telkens is er toch weer iets anders aan.
Voorbeelden van wat ik bedoel zijn het Da Vinci huis van Hurks, het W&R-conept van BAM en de iQwoning van Ballast Nedam, waarbij de laatste nog het meest prefab is. Natuurlijk is iedere keer wel iets (een beetje) anders, maar de basis staat vast. Het wiel hoeft niet iedere keer opnieuw uitgevonden te worden.

Onderstaand drie plaatjes van die iQwoning. Allemaal prefab en allemaal in de basis gelijk en in 6 weken klaar, en toch allemaal (net even) anders.

Afbeeldingslocatie: http://www.iqwoning.nl/media/158013/barendrecht-vrouwenpolder_lagewei-adrianapolder-dsc_3600__20150402_Referentie.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.iqwoning.nl/media/149003/rheden%20dsc_1946%20a_400mm72dpi_Referentie.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.iqwoning.nl/media/131402/almere%20gereed%20800x600_Referentie.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door argro op 16-09-2015 09:25 ]

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

tikkietrugjaap schreef op woensdag 16 september 2015 @ 08:28:
[...]

Dat je, als Belg, NL ziet als veel van hetzelfde is begrijpelijk. Ik zie, als Nederlander, BE als een ongeregeld zooitje. Het is maar net wat je gewend bent. Je hebt hier inderdaad wijken die op elkaar lijken. Zeker als je Vinex wijken meeneemt in het oordeel. Dat is inderdaad niet altijd even fraai. Ben ik ook met je eens.
Ben zelf echter wel voorstander van enigszins harmonie in de ontwerpen maar dat kan ook komen omdat ik structuur fijn vindt.
Ik ben geen Belg, heb 25 jaar van m'n leven gewoon in Nederland gewoond. Hoe langer je weg bent uit Nederland hoe beter je gaat zien hoe ontzettend gelijk al die woningen zijn, en hoe weinig ruimte is voor het individu dat een massa geld betaalt voor die paar m2's grond.
Mijn huis is prefab, one of a kind, compleet in een fabriek in Schotland gebouwd, en op de vrachtwagen in een paar delen hier naartoe gekomen. Ik denk dat ik heel goed weet waar ik over praat als ik het over prefab heb, heb me er goed in verdiept ;)

• tikkietrugjaap
Rtificial schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:15:
[...]

Ik ben geen Belg, heb 25 jaar van m'n leven gewoon in Nederland gewoond. Hoe langer je weg bent uit Nederland hoe beter je gaat zien hoe ontzettend gelijk al die woningen zijn, en hoe weinig ruimte is voor het individu dat een massa geld betaalt voor die paar m2's grond.
Mijn huis is prefab, one of a kind, compleet in een fabriek in Schotland gebouwd, en op de vrachtwagen in een paar delen hier naartoe gekomen. Ik denk dat ik heel goed weet waar ik over praat als ik het over prefab heb, heb me er goed in verdiept ;)
Ik dacht dat je Belg was. Waarom weet ik niet meer. Is ook niet belangrijk.

Ik heb ook niet gezegd dat je niks weet over prefab. Daar ken ik je niet goed genoeg voor.
Over jouw specifieke huis in Schotland kan ik ook geen oordeel vellen. Ik weet niet wat de kwaliteit is, wat je er voor betaald hebt, wat het huis biedt.

Je hebt gelijk dat NL veel dezelfde woningen heeft. Echter is een groot deel van die woningen al jaren geleden gemaakt. De vinex locaties bijvoorbeeld is een concept uit begin jaren 90. Die zijn inmiddels meer dan 20 jaar oud. Tegenwoordig zie je veel meer woningen waarbij de kopers zaken kunnen aanpassen aan hun wensen. Net zoals jij waarschijnlijk de keuze hebt gehad uit de catalogus van de fabriek.

NLers betalen inderdaad veel voor een woning maar het grootste deel daar van is nog steeds de grond. m2 zijn nou eenmaal duur in een klein land met een almaar groeiende bevolking.

Prima.

• whoami
  • Nu online
Rtificial schreef op woensdag 16 september 2015 @ 07:49:

Kableren met VOBst kabel maakt het wat makkelijker om de kast netjes te houden.
Ik was ook eerst begonnen kableren met kabel met vaste kern, maar ben nadien opnieuw begonnen met soepele kabel. :P

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:46
Het bedrijf waar ik werk zijn constructeur van de iQ-woningen van Ballast Nedam.
Ik kan echter zeggen dat in de voorbereiding hier ontzettend veel tijd gaat zitten, dit haal je natuurlijk in de uitvoering.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

tikkietrugjaap schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:25:
[...]

Ik dacht dat je Belg was. Waarom weet ik niet meer. Is ook niet belangrijk.

Ik heb ook niet gezegd dat je niks weet over prefab. Daar ken ik je niet goed genoeg voor.
Over jouw specifieke huis in Schotland kan ik ook geen oordeel vellen. Ik weet niet wat de kwaliteit is, wat je er voor betaald hebt, wat het huis biedt.

Je hebt gelijk dat NL veel dezelfde woningen heeft. Echter is een groot deel van die woningen al jaren geleden gemaakt. De vinex locaties bijvoorbeeld is een concept uit begin jaren 90. Die zijn inmiddels meer dan 20 jaar oud. Tegenwoordig zie je veel meer woningen waarbij de kopers zaken kunnen aanpassen aan hun wensen. Net zoals jij waarschijnlijk de keuze hebt gehad uit de catalogus van de fabriek.

NLers betalen inderdaad veel voor een woning maar het grootste deel daar van is nog steeds de grond. m2 zijn nou eenmaal duur in een klein land met een almaar groeiende bevolking.
Ik woon en bouw in België.
Ik heb mijn huis in Schotland laten produceren en naar België getransporteerd. Dat wordt volledig op maat gebouwd. Wij hebben ons wel laten inspireren door 2 modellen die men in de catalogus heeft, maar hebben daarna de hoogte van de woning moeten aanpassen, en de binnenkant volledig omgegooid. Eigenlijk is vooral het aangezicht met dakkapellen en vestibule van het origineel bewaard gebleven.

En ik zie heus wat voor keuze mensen tegenwoordig in Nederland krijgen. Keuze uit 4 variaties van hetzelfde model, keuze uit 6 kleuren gevelsteen, 3 soorten dakpannen. Is al veel beter dan het was, helemaal mee eens. Maar uiteindelijk ziet het resultaat er in grote lijnen toch hetzelfde uit.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

whoami schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:26:
[...]

Kableren met VOBst kabel maakt het wat makkelijker om de kast netjes te houden.
Ik was ook eerst begonnen kableren met kabel met vaste kern, maar ben nadien opnieuw begonnen met soepele kabel. :P
Omdat je dat mooi bij elkaar kan binden ofzo? Wordt dat goedgekeurd?
Ik krijg het zo ook wel netjes denk ik hoor. Sowieso zijn de randen nu van de kast af, als die er weer op zitten ziet het er keurig uit :-D

• whoami
  • Nu online
In Belgie is het alleszins toegestaan om te kableren met soepele kabel.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ah okay, naja, ik werk met de kabels die ik heb liggen :-) Moet alles nog een beetje ordenen, maar ben nog niet ontevreden :-)

• tikkietrugjaap
Rtificial schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:37:
[...]

Ik woon en bouw in België.
Ik heb mijn huis in Schotland laten produceren en naar België getransporteerd. Dat wordt volledig op maat gebouwd. Wij hebben ons wel laten inspireren door 2 modellen die men in de catalogus heeft, maar hebben daarna de hoogte van de woning moeten aanpassen, en de binnenkant volledig omgegooid. Eigenlijk is vooral het aangezicht met dakkapellen en vestibule van het origineel bewaard gebleven.

En ik zie heus wat voor keuze mensen tegenwoordig in Nederland krijgen. Keuze uit 4 variaties van hetzelfde model, keuze uit 6 kleuren gevelsteen, 3 soorten dakpannen. Is al veel beter dan het was, helemaal mee eens. Maar uiteindelijk ziet het resultaat er in grote lijnen toch hetzelfde uit.
Je bent een NLer in BE. Ok, ik heb hem door denk ik.

Wat jij beschrijft is toch vergelijkbaar met wat Milmoor in "Ervaringen met het bouwen van een huis" heeft? Bouwhoogte is wellicht niet aangepast maar de binnenkant is totaal omgegooid, uitgebreid, ramen aangepast. En dat zijn alleen de opties die hij gekozen heeft. Wellicht was er nog veel meer mogelijk.

Ik weet niet of jij plaatjes in deze topic hebt geplaatst? Praat wellicht wat makkelijker als ik ook weet hoe jouw product er uit ziet. Ik ga even zoeken.

Ah, je hebt een vrijstaande villa gemaakt van houtskeletbouw. Dat is niet helemaal vergelijkbaar met een rijtjeswoning.
Een vrijstaande villa kan in NL ook gemaakt worden zoals men zelf wil. Betaal je ook voor ook.

Ik snap dat jij dit prefab noemt want dat is het ook maar het is wel hele specifiek prefab. HSB is namelijk helemaal geen standaard in NL.
Bij een verandering van het ontwerp bij HSB hoeven er namelijk geen mallen worden aangepast zoals bij beton. Als je weet dat beton het meest gebruikte materiaal is voor de dragen onderdelen van een woning in NL dan begrijp je waarom wij meer 'eenheidsworst' hebben. We redeneren dus vanuit andere perspectieven zo te zien.

[ Voor 19% gewijzigd door tikkietrugjaap op 16-09-2015 10:23 ]

Prima.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Nee, is niet vergelijkbaar met Milmoor.

Kijk anders gewoon even bij Scotframe (http://www.scotframe.co.uk). Daar zie je een aantal voorbeeldwoningen, netjes gespecificeerd met prijzen.
Dat is handig, dan weet je een beetje waar je aan toe bent. Maar ze werken net zo gemakkelijk vanaf het plan dat je meebrengt van je eigen architect.
Wij hebben 2 plannen van hun gepakt, op de bovenetage de hoogtes en hellingshoek gewijzigd, de lengte en breedte uit hun verband gerukt, en binnen daadwerkelijk alles opnieuw getekend. Blijft dus over van die 2 plannen: van plan 1 de vestibule, van plan 2 de dakkapellen. Is dus gewoon gebruikt als inspiratie.
En het aardige is, dat als je in m2's in de buurt van zo'n voorbeeld blijft, de prijs ook niet zo gek veel afwijkt.

En natuurlijk is het niet hetzelfde concept als bij Milmoor. Daar haal je als ontwikkelaar voordeel bij veel gelijktijdig seriematig bouwen. Hier gaat het om 1 individueel huis, op 1 locatie. Daar haal je met prefab je voordeel uit het feit dat je je productieproces verregaand kan standaardiseren, juist ook als de maten nooit gelijk zijn.
Het hout wordt automatisch in de juiste maten gezaagd en geschaafd, op basis van de tekening van het wandelement die de machine ingaat. Vervolgens maakt iemand daar een frame van voor de wand. 1 persoon wel te verstaan. Vervolgens maakt iemand anders OSB op het paneel, weer een ander de andere kant OSB, dan weer iemand die het paneel opvalt met isolatie, en iemand die het folie er op bevestigt. Tada, kant en klare wand.

Op YouTube: Ruwbouw zie je hoe het in elkaar gaat.

Op http://www.filehosting.or...09784/Plannetjes%20A4.pdf kan je de plannen terugvinden.

• tikkietrugjaap
Rtificial schreef op woensdag 16 september 2015 @ 10:22:
Nee, is niet vergelijkbaar met Milmoor.

Kijk anders gewoon even bij Scotframe (http://www.scotframe.co.uk). Daar zie je een aantal voorbeeldwoningen, netjes gespecificeerd met prijzen.
Dat is handig, dan weet je een beetje waar je aan toe bent. Maar ze werken net zo gemakkelijk vanaf het plan dat je meebrengt van je eigen architect.
Wij hebben 2 plannen van hun gepakt, op de bovenetage de hoogtes en hellingshoek gewijzigd, de lengte en breedte uit hun verband gerukt, en binnen daadwerkelijk alles opnieuw getekend. Blijft dus over van die 2 plannen: van plan 1 de vestibule, van plan 2 de dakkapellen. Is dus gewoon gebruikt als inspiratie.
En het aardige is, dat als je in m2's in de buurt van zo'n voorbeeld blijft, de prijs ook niet zo gek veel afwijkt.

En natuurlijk is het niet hetzelfde concept als bij Milmoor. Daar haal je als ontwikkelaar voordeel bij veel gelijktijdig seriematig bouwen. Hier gaat het om 1 individueel huis, op 1 locatie. Daar haal je met prefab je voordeel uit het feit dat je je productieproces verregaand kan standaardiseren, juist ook als de maten nooit gelijk zijn.
Het hout wordt automatisch in de juiste maten gezaagd en geschaafd, op basis van de tekening van het wandelement die de machine ingaat. Vervolgens maakt iemand daar een frame van voor de wand. 1 persoon wel te verstaan. Vervolgens maakt iemand anders OSB op het paneel, weer een ander de andere kant OSB, dan weer iemand die het paneel opvalt met isolatie, en iemand die het folie er op bevestigt. Tada, kant en klare wand.

Op YouTube: Ruwbouw zie je hoe het in elkaar gaat.

Op http://www.filehosting.or...09784/Plannetjes%20A4.pdf kan je de plannen terugvinden.
Ik zie het inderdaad. Heb mijn post ook aangepast.

Prima.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Er wordt in Nederland met name gewerkt met prefab beton bij grotere projecten. Heeft grote kostenvoordelen, althans, zegt men. Als ik kijk naar de bouwkosten vraag ik me af of dit ook echt nog hardgemaakt kan worden.
HSB wordt in Nederland natuurlijk ook voldoende uitgevoerd, en zelfs ook in projectvorm. Er zijn veel manieren van bouwen, en ze komen allemaal wel terug in Nederland hoor. Niet enkel de betonprefab.

Mijn 'villa' heeft overigens bouwkosten rond de 200.000euro incl BTW, maar dan wel volledig afgewerkt, dus inclusief het schilderwerk, behang, verlichting, plintjes, planken in de inbouwkasten, keuken, etc. Valt wat mij betreft nog wel mee.

[ Voor 22% gewijzigd door Rtificial op 16-09-2015 10:36 ]

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:48
Bouwvraagje aan de specialisten hier. Ik wil spouwankers gaan bestellen. Nu geeft de constructeur wel de diameter aan en uit het isolatie oogpunt wil ik RVS ankers ipv verzinkte. Maar nu kan ik kiezen voor rvs 304 vs 316. Nu weet ik als werktuigbouwer dat 316 beter corrosiebestendig is, maar dit lijkt me niet zoveel meerwaarde te hebben in een milde omgeving als een spouw. Zit ik hiermee goed, of mis ik wat?

Samenvatting spouwankers van RVS 304 vs RVS 316, wat is de beste keuze?

• tikkietrugjaap
Rtificial schreef op woensdag 16 september 2015 @ 10:34:
Er wordt in Nederland met name gewerkt met prefab beton bij grotere projecten. Heeft grote kostenvoordelen, althans, zegt men. Als ik kijk naar de bouwkosten vraag ik me af of dit ook echt nog hardgemaakt kan worden.
HSB wordt in Nederland natuurlijk ook voldoende uitgevoerd, en zelfs ook in projectvorm. Er zijn veel manieren van bouwen, en ze komen allemaal wel terug in Nederland hoor. Niet enkel de betonprefab.
In de randstad, waar relatief gezien de meeste mensen wonen komt het nauwelijks voor. Dat komt overigens ook door onervarenheid van de bouwers hoor. In het westen komt beton het meest voor. In het westen komen ook de meeste grootschalige woningbouwprojecten voor.

Waarom HSB hier geen standaard is weet ik eigenlijk niet. Financieel schijnt het inderdaad niet veel te schelen al moet ik toegeven dat ik daar de cijfers nooit van gezien heb. Waarschijnlijk komt dat grotendeels door "We doen het al jaren zo". Feit blijft dat voor alle 2 de materialen voor- en nadelen te bedenken zijn. Er is in NL grotendeels gekozen voor beton. Nadeel daarvan is dat aanpassing minder makkelijk gaat en dat indien prefab wordt toegepast, je veel van hetzelfde moet maken omdat mallen aanpassen kostbaar is. Dat leidt wellicht tot meer eenheidsworst maar aangezien projectmatige woningbouw nog steeds de grootste hoeveelheid woningen maakt in NL ontkom je daar denk ik niet aan.
Mijn 'villa' heeft overigens bouwkosten rond de 200.000euro incl BTW, maar dan wel volledig afgewerkt, dus inclusief het schilderwerk, behang, verlichting, plintjes, planken in de inbouwkasten, keuken, etc. Valt wat mij betreft nog wel mee.
Dan vermoed ik dat je niet in de randstad van België woont maar ergens vergelijkbaar met Friesland, Groningen, Brabant? Alhoewel dat niet eens hoeft trouwens, aangezien ik de huizenmarkt van BE totaal niet ken. Zaken zoals grondprijs, HRA stelsel, hoeveelheid geld dat men kan lenen, etc doen nogal wat met de prijs van een woning namelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door tikkietrugjaap op 16-09-2015 11:02 ]

Prima.

• Señor Sjon
lithoijen schreef op woensdag 16 september 2015 @ 10:47:
Bouwvraagje aan de specialisten hier. Ik wil spouwankers gaan bestellen. Nu geeft de constructeur wel de diameter aan en uit het isolatie oogpunt wil ik RVS ankers ipv verzinkte. Maar nu kan ik kiezen voor rvs 304 vs 316. Nu weet ik als werktuigbouwer dat 316 beter corrosiebestendig is, maar dit lijkt me niet zoveel meerwaarde te hebben in een milde omgeving als een spouw. Zit ik hiermee goed, of mis ik wat?

Ik zou altijd voor de beste gaan. Die verzinkte dingen zijn sowieso ruk. Menig jaren '60 flat heeft die op de kopgevel (ook maar 1/m² i.p.v. 4-6) en die ene is dan ook nog eens doorgerot. Zo zijn er al een paar gevels naar beneden gekomen.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

tikkietrugjaap schreef op woensdag 16 september 2015 @ 10:54:
[...]

Dan vermoed ik dat je niet in de randstad van België woont maar ergens vergelijkbaar met Friesland, Groningen, Brabant? Alhoewel dat niet eens hoeft trouwens, aangezien ik de huizenmarkt van BE totaal niet ken. Zaken zoals grondprijs, HRA stelsel, hoeveelheid geld dat men kan lenen, etc doen nogal wat met de prijs van een woning namelijk.
Ik heb het over de bouwkosten. Die hebben niet zo gek veel met de regio te maken. Dat staat los van de grondprijs, kosten van leningen, etc.

• lithoijen
Verzinkte vallen inderdaad zo ie zo af, dat is inderdaad geen optie. Maar over 304 vs 316 vind ik nogal tegenstrijdige beweringen. En gezien het prijsverschil wil ik mijn keuze graag goed onderbouwen :-)

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Klinkt aannemelijk. De woningbouwvereniging waar wij bij mijn eerste werkgever veel mee te maken hadden rekende per woning 100.000 euro bouwkosten.

Eigenlijk is het echt heel spijtig dat de grondprijzen, zeker in het westen van het land, zo achterlijk hoog liggen (bij mij tot soms wel 700 euro per m2, afhankelijk van de grootte van je kavel :X ) Anders had ik al lang en breed een eigen woning laten bouwen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:41
En wij hebben gisteren de architect cq. bouwbegeleider op bezoek gehad en hij maakt nu vrijblijvend een eerste opzet en de daarbij behorende kostenraming / offerte.

Ondanks dat het waarschijnlijk nog wel 1 á 2 jaar gaat duren voordat de schop in de grond gaat is het toch wel leuk en spannend :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Grolsch
lithoijen schreef op woensdag 16 september 2015 @ 10:47:

Hier ook een machinebouwer / metaalboer :P

Ik zou 304 gebruiken, 316 wordt alleen gebruikt in "exreme" omstandigheden zoals zuren, chemicaliën, zeewater, etc.

• tikkietrugjaap
Rtificial schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:34:
[...]

Ik heb het over de bouwkosten. Die hebben niet zo gek veel met de regio te maken. Dat staat los van de grondprijs, kosten van leningen, etc.
Daar had ik overheen gelezen. Ben een beetje slordig vandaag merk ik.
Voor een losstaande villa is dat niet heel veel inderdaad. Voor een woning an sich is het redelijk wat. Er zijn mensen die een woning + grond en alles voor 150.000 kopen. Kleine woning maar toch.
Jouw woning zit dus duidelijk in het hogere segment.

Prima.

• lithoijen
Grolsch schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:08:
[...]

Hier ook een machinebouwer / metaalboer :P

Ik zou 304 gebruiken, 316 wordt alleen gebruikt in "exreme" omstandigheden zoals zuren, chemicaliën, zeewater, etc.
Bedankt voor je input. Ik heb nu al twee tegenstrijdige adviezen te pakken, komt wel aardig overeen met de rest van het internet ;) Als ik dat af struin vind ik ook tegenstrijdige adviezen.
Varierend van:
304 is prima mits > 10km van de kust
tot:
304 is alleen toegestaan voor fabrieksgebouwen met een geplande levensduur van < 10 jaar, dus expliciet niet voor woningen.

Mijn gezond verstand gaat inderdaad mee met jou beredenering :) ,maar ja werktuigbouwer he, geen bouwkundige.

• Grolsch
Wat is het prijsverschil, mocht dat gering zijn dan kun je ook voor zekerheid kiezen :P

• lithoijen
25%, op zich nog wel te overzien, maar ik wil er voor waken overal maar voor veilig te kiezen en zo onnodig geld te verbrassen, dat kan ik elders dan beter inzetten.. Als het nodig is of een behoorlijke meerwaarde bied prima, maar anders vind ik het toch jammer.

[ Voor 20% gewijzigd door lithoijen op 16-09-2015 12:23 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:58

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

Herenhuis
Hoekhuis in Hengelo
[afbeelding]
Ik snap het idee achter dit huis wel, maar heb toch m'n twijfels. Op de een of andere manier ga je volgens mij net iets te veel uit van het ideaalplaatje van eten doe je aan de eettafel, slapen in bed, tv kijken op de bank, etc.

Ik denk vaak in scenario's. Je komt moe thuis uit je werk en wil neerploffen op de bank: Moet je eerst een trap op... Heb je wellicht nog de puf gehad om eerst je eten op het vuur te zetten (Of in de magnetron...), moet je weer helemaal naar beneden om het te halen... Ja ik weet het, fatsoenlijk eten doe je aan tafel, maar 'bord op schoot' zondagavond is niet voor niets een vaste uitdrukking geworden. Toetje halen? Weer naar beneden...

Kom je modderig, nat en/of bezweet terug van mountainbiken, hardlopen, klussen in je volkstuin of whatever en je wil graag onder de douche. Moet je twee trappen op en je mooie schone slaapkamer door... Of je gaat in de game-room douchen, maar dan zou het toch wel handig zijn als daar ook wat kleding zou hangen.

Zit je lekker te gamen en je wil een bakje koffie... Of een biertje... Of een warme snack... Ga je dan weer helemaal de trap af naar de keuken of komt er een koffiezetter in je game-room? En een combi magnetron? En een koelkast met vriesvak en ijsblokjes...?

Je vriendin is uitgebreid aan het koken en jij wil tv kijken? Lekker gezellig. Of komt er uiteindelijk toch een tv beneden?

Wil je de was nooit buiten laten drogen? Je sjouwt je zo een ongeluk... En strijken jullie wel eens? Ga je dat boven in die inloopkast of je slaapkamer doen? Of toch gezelliger beneden?

Anyway, ik snap je bedoelingen, maar ik vrees dat de praktijk toch anders gaat worden. Ik zou gek worden van het vele traplopen. Ergens heb ik ook het idee dat jullie blijer gaan worden met een ruim appartement met dakterras of zo, maar die zijn ook niet goedkoop als je echt wat leuks wil.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Grolsch
lithoijen schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:22:
25%, op zich nog wel te overzien, maar ik wil er voor waken overal maar voor veilig te kiezen en zo onnodig geld te verbrassen, dat kan ik elders dan beter inzetten.. Als het nodig is of een behoorlijke meerwaarde bied prima, maar anders vind ik het toch jammer.
Procentueel zegt niet zoveel, het gaat om de harde €€€'s.

Als het tientjes werk ik zou ik het voor de zekerheid wel doen, als het 100'en €'s extra kost dan zou ik het ook overwegen :P

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Fiber schreef op woensdag 16 september 2015 @ 13:05:
[...]

Ik snap het idee achter dit huis wel, maar heb toch m'n twijfels. Op de een of andere manier ga je volgens mij net iets te veel uit van het ideaalplaatje van eten doe je aan de eettafel, slapen in bed, tv kijken op de bank, etc.

Ik denk vaak in scenario's. Je komt moe thuis uit je werk en wil neerploffen op de bank: Moet je eerst een trap op... Heb je wellicht nog de puf gehad om eerst je eten op het vuur te zetten (Of in de magnetron...), moet je weer helemaal naar beneden om het te halen... Ja ik weet het, fatsoenlijk eten doe je aan tafel, maar 'bord op schoot' zondagavond is niet voor niets een vaste uitdrukking geworden. Toetje halen? Weer naar beneden...

Kom je modderig, nat en/of bezweet terug van mountainbiken, hardlopen, klussen in je volkstuin of whatever en je wil graag onder de douche. Moet je twee trappen op en je mooie schone slaapkamer door... Of je gaat in de game-room douchen, maar dan zou het toch wel handig zijn als daar ook wat kleding zou hangen.

Zit je lekker te gamen en je wil een bakje koffie... Of een biertje... Of een warme snack... Ga je dan weer helemaal de trap af naar de keuken of komt er een koffiezetter in je game-room? En een combi magnetron? En een koelkast met vriesvak en ijsblokjes...?

Je vriendin is uitgebreid aan het koken en jij wil tv kijken? Lekker gezellig. Of komt er uiteindelijk toch een tv beneden?

Wil je de was nooit buiten laten drogen? Je sjouwt je zo een ongeluk... En strijken jullie wel eens? Ga je dat boven in die inloopkast of je slaapkamer doen? Of toch gezelliger beneden?

Anyway, ik snap je bedoelingen, maar ik vrees dat de praktijk toch anders gaat worden. Ik zou gek worden van het vele traplopen. Ergens heb ik ook het idee dat jullie blijer gaan worden met een ruim appartement met dakterras of zo, maar die zijn ook niet goedkoop als je echt wat leuks wil.
Terechte vragen. Bedankt voor het uitgebreid bekijken van onze plannen. Erg fijn.

We hebben op dit moment een vergelijkbaar huis: we wonen in de Kasbah in Hengelo. Ook daar hebben we een vide met de computers boven. Alleen is de woonkamer daar nog beneden. Heel pragmatisch: bevalt het niet, dan draaien we het gewoon om, of we combineren de functies alsnog beneden. Er is genoeg ruimte voor wat improvisatie. We hebben trouwens geen TV-abonnement, dus dat probleem speelt niet ;). Qua douche heb je gelijk. De praktijk zal moeten leren hoe dat uitpakt. We hebben in ieder geval een alternatieve douchelocatie beschikbaar.

Uiteindelijk gaat het om de algemene lijn: hebben we ons met deze indeling niet teveel in de hoek geschilderd zodat het alleen nog maar kan zoals bedacht? Op het traplopen na denk ik dat niet. De begane grond en de eerste verdieping zijn behoorlijk flexibel qua indeling en gebruik. Tenzij we alles op twee verdiepingen weten te proppen zie ik wat een goed alternatief met minder traplopen zou zijn.

In de Kasbah hebben we nu trouwens een ruim appartement met een dakterras, daar wonen we nu prima, dus dat heb je helemaal goed ingeschat.

[ Voor 1% gewijzigd door Milmoor op 16-09-2015 13:30 . Reden: Dankje toegevoegd ]

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-04 10:50
Grolsch schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:05:
En wij hebben gisteren de architect cq. bouwbegeleider op bezoek gehad en hij maakt nu vrijblijvend een eerste opzet en de daarbij behorende kostenraming / offerte.

Ondanks dat het waarschijnlijk nog wel 1 á 2 jaar gaat duren voordat de schop in de grond gaat is het toch wel leuk en spannend :P
Ik zou het ontwerpen (architect) en de bouwbegeleiding (directievoering en toezicht) niet bij dezelfde partij onder brengen. Dan krijg je een slager die zijn eigen vlees keurt.

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

• argro
YMGV4LIFE schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:10:
[...]

Ik zou het ontwerpen (architect) en de bouwbegeleiding (directievoering en toezicht) niet bij dezelfde partij onder brengen. Dan krijg je een slager die zijn eigen vlees keurt.
Directievoering en toezicht ziet op de bouw zelf, niet op het ontwerp. De directievoerder bewaakt of de gemaakte afspraken worden nagekomen door de aannemer en de toezichthouder bekijkt dat op het werk zelf. Dat kunnen best mensen zijn in dienst van een architectenbureau. In feite gaat het om de controle of hetgeen ontworpen is ook zo gebouwd wordt.

• Señor Sjon
@Milmoor
Ik zie op een tekening van de uitbouw:
Onderlaag van deze zijmuur is een manshoog gemetselde muur met daarop glas.
Ik neem aan dat je daarmee niet de zijgevel richting buren bedoelt?

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Señor Sjon schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:23:
@Milmoor
Ik zie op een tekening van de uitbouw:
>Onderlaag van deze zijmuur is een manshoog gemetselde muur met daarop glas.
Ik neem aan dat je daarmee niet de zijgevel richting buren bedoelt?
Het huis van de buren is minder diep dan de onze (1.20 m), daarna komt er nog een serre. Die serre heeft naar de buren toe een gemetselde muur tot 2 m hoog. Dit zodat de buurman niet vanuit zijn woonkamer rechtstreeks de serre in kijkt. Bovenop deze muur komt glas om de serre muur af te maken tot het dak. Hiermee heeft onze buurman dus 3.60 m muur van ons voorbij zijn huis steken. Dit alles op de erfgrens. Eerste deel volledig hoogte tweede deel manshoog steen met daarop glas. Hij weet hier van, we kennen hem goed. Is dat antwoord op je vraag?
Señor Sjon schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:11:
[...]
Ontwikkelen op de uitzonderingen is commercieel niet handig. Iedereen gaat dankzij de crisis ook veilig zitten om de boel draaiende te houden. Dan kies je de algemene deler. Er zijn gewoon te weinig uitzondering in een project. Een alleenstaande kan prima in een gezinswoning wonen, maar een gezin nauwelijks in een appartement. Ook zijn genoeg alleenstaanden die gewoon een normale gezinswoning willen omwille van de ruimte, tuin, etc.
Snap ik commercieel gezien. Maar iedereen vist hierdoor wel in dezelfde vijver. Als er genoeg "alternatieve vraag" is, kan dat op gegeven moment weer uit. In Hengelo Overijssel wordt dat wat moeilijk :(. Wel vind ik het verstandig als de projectontwikkelaar een paar indelingen beschikking heeft voor dit soort situaties. In ons geval had men niet verwacht die ook daadwerkelijk te verkopen, vandaar de constructieve fouten in het geschetste ontwerp.
Deze houding zorgt er trouwens wel voor dat als je buiten het gemiddelde valt je altijd klem zit. Van porties in de supermarkt, inrichting van een camping, tot het kopen van een huis.

[ Voor 40% gewijzigd door Milmoor op 16-09-2015 14:37 . Reden: Tweede quote ]

• Señor Sjon
Ja
Want formeel moet je die ruit 30 minuten brandwerend maken (bouwbesluit; spiegelsymmetrie) en op de erfgrens ondoorzichtig/niet te openen. Enne, de regel is om inkijk naar je buren te voorkomen, niet andersom. ;)

Zie
Artikel 50

1. Tenzij de eigenaar van het naburige erf daartoe toestemming heeft gegeven, is het niet geoorloofd binnen twee meter van de grenslijn van dit erf vensters of andere muuropeningen, dan wel balkons of soortgelijke werken te hebben, voor zover deze op dit erf uitzicht geven.
2. De nabuur kan zich niet verzetten tegen de aanwezigheid van zodanige openingen of werken, indien zijn erf een openbare weg of een openbaar water is, indien zich tussen de erven openbare wegen of openbare wateren bevinden of indien het uitzicht niet verder reikt dan tot een binnen twee meter van de opening of het werk zich bevindende muur. Uit dezen hoofde geoorloofde openingen of werken blijven geoorloofd, ook nadat de erven hun openbare bestemming hebben verloren of de muur is gesloopt.
3. De in dit artikel bedoelde afstand wordt gemeten rechthoekig uit de buitenkant van de muur daar, waar de opening is gemaakt, of uit de buitenste naar het naburige erf gekeerde rand van het vooruitspringende werk tot aan de grenslijn der erven of de muur.
4. Wanneer de nabuur als gevolg van verjaring geen wegneming van een opening of werk meer kan vorderen, is hij verplicht binnen een afstand van twee meter daarvan geen gebouwen of werken aan te brengen die de eigenaar van het andere erf onredelijk zouden hinderen, behoudens voor zover zulk een gebouw of werk zich daar reeds op het tijdstip van de voltooiing van de verjaring bevond.
5. Ter zake van een volgens dit artikel ongeoorloofde toestand is slechts vergoeding verschuldigd van schade, ontstaan na het tijdstip waartegen opheffing van die toestand is aangemaand.

Artikel 51

In muren, staande binnen de in het vorige artikel aangegeven afstand, mogen steeds lichtopeningen worden gemaakt, mits zij van vaststaande en ondoorzichtige vensters worden voorzien.
Edit:
In geval van DINK-situaties is het inkomen in de regel van dien aard dat ze zelf een huis ergens laten bouwen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 16-09-2015 14:46 ]

• YMGV4LIFE
argro schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:18:
[...]
Directievoering en toezicht ziet op de bouw zelf, niet op het ontwerp. De directievoerder bewaakt of de gemaakte afspraken worden nagekomen door de aannemer en de toezichthouder bekijkt dat op het werk zelf. Dat kunnen best mensen zijn in dienst van een architectenbureau. In feite gaat het om de controle of hetgeen ontworpen is ook zo gebouwd wordt.
In theorie heb je gelijk, behalve wanneer er in het ontwerp wat mis blijkt te zitten. Een architect is niet onafhankelijk in een dergelijk proces.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Señor Sjon schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:41:
Ja
Want formeel moet je die ruit 30 minuten brandwerend maken (bouwbesluit; spiegelsymmetrie) en op de erfgrens ondoorzichtig/niet te openen. Enne, de regel is om inkijk naar je buren te voorkomen, niet andersom. ;)
Goed punt, neem ik mee. Dat zal de serrebouwer ook weten, maar dan worden wij alvast niet verrast.
Señor Sjon schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:41:
Edit:
In geval van DINK-situaties is het inkomen in de regel van dien aard dat ze zelf een huis ergens laten bouwen. ;)
Klopt. In geval van een OINKY werkt dat niet (One Income, No Kids) ;).

[ Voor 26% gewijzigd door Milmoor op 16-09-2015 16:37 ]

• Señor Sjon
Milmoor schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:35:
[...]

Goed punt, neem ik mee. Dat zal de serrebouwer ook weten, maar dan worden wij alvast niet verrast.
Iets met assumption... :+ Als een partij het niet weet, dan zijn het wel vaak partijen onderin de keten.
[...]

Je kan niet alles hebben. :+

• Klaassie
Onze woning begint ondertussen ook een beetje tastbaar te worden. De fundering ligt er!
Iemand enig idee waarvoor de twee kabels/leidingen zijn die naar achter toe lopen?

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-h3D4ryNmGDU/Vfl9JyRXUZI/AAAAAAAACP0/HU0cDZo9Z20/s640-Ic42/IMG_1674.JPG

• Señor Sjon
Geen idee, het is jouw huis? :P Kan van alles zijn. Elektra schuurtje, buitenstopcontact, etc.

• tikkietrugjaap
Milmoor schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:35:
[...]

[...]

Sjon pakte dat snel op. Ik had er helemaal overheen gelezen.
De serrebouwer zal dat naar alle waarschijnlijkheid niet weten. Bouwbesluit misschien een beetje maar Burgerlijk Wetboek? Dat kennen nog minder mensen.
Nog een dingetje over BW: al heb je schriftelijke goedkeuring van je buren voor bijvoorbeeld zicht op erf dan kan die goedkeuring ten alle tijden ingetrokken worden met bijgaande consequentie. Dan is het meestal aan een rechter om te beslissen wat er gebeurt.

Overigens, staat de Y van OINKY/DINK voor Yet? ;)

Prima.

• Grolsch
YMGV4LIFE schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:10:
[...]

Mwah, ben ik niet met je eens.

Dat zou het geval zijn als ik iemand van de aannemer de bouwbegeleiding liet doen, maar de architect staat daarboven.

Natuurlijk kan ook hij een fout in het ontwerp maken, maar alles kun je niet uitsluiten, dan zou ik zijn tekeningen moeten laten controleren, maar hij kan perfect de (onder)aannemer(s) controleren.

• Klaassie
Ja, maar ik bouw het niet zelf.. ;)
Achterin komt de bijkeuken waar wasmachine en droger komen te staan. Daar zou het dan misschien voor kunnen zijn. Is het gebruikelijk om in dit stadium ook al elektra er in te leggen? En zou dan losse draad door elektrabuis verwachten, wist niet dat kabel ook kan/mag.

• Señor Sjon
YMVK kabel voor binnen en YMVK-AS voor buiten mag gewoon gebruikt worden. Het hoeft ook niet echt slagvast te zijn in je kruipruimte. ;)

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

tikkietrugjaap schreef op woensdag 16 september 2015 @ 17:06:
[...]
Sjon pakte dat snel op. Ik had er helemaal overheen gelezen.
De serrebouwer zal dat naar alle waarschijnlijkheid niet weten. Bouwbesluit misschien een beetje maar Burgerlijk Wetboek? Dat kennen nog minder mensen.
Dat zou heel slecht zijn. Zelfs ik wist het (maar niet actief, ik realiseerde me niet dat dit natuurlijk ook voor een serre geldt). Ik heb namelijk nagedacht over een raam in de zijmuur t.b.v. meer licht.
Nog een dingetje over BW: al heb je schriftelijke goedkeuring van je buren voor bijvoorbeeld zicht op erf dan kan die goedkeuring ten alle tijden ingetrokken worden met bijgaande consequentie. Dan is het meestal aan een rechter om te beslissen wat er gebeurt.
Auw, dat kan leuk uitpakken. Denk je alles goed geregeld te hebben...

• Señor Sjon
Waarom denk je dat uitbouwen e.d. aan de kant van de buren allemaal dicht zijn? ;) Na de bouw mag je buurman overigens vergunningsvrij (moet nog wel aan de regels voldoen) ook een uitbouw plaatsen. Als daar glas zit, dan wordt het een klein drama denk ik. Hij kan in theorie zijn eigen muur er gewoon voorlangs bouwen.

• tikkietrugjaap
Milmoor schreef op woensdag 16 september 2015 @ 17:26:
[...]

Dat zou heel slecht zijn. Zelfs ik wist het (maar niet actief, ik realiseerde me niet dat dit natuurlijk ook voor een serre geldt). Ik heb namelijk nagedacht over een raam in de zijmuur t.b.v. meer licht.

[...]

BW geldt overigens ook voor een fundering die over de erfgrens gaat. Daar wordt door een rechter natuurlijk wel anders mee omgegaan dan met zicht op erf maar ook daar moet je goed op letten.
Vaak vinden buren dat niet zo erg omdat ze het deel van diezelfde fundering kunnen gebruiken voor hun eigen uitbouw.

Dit soort dingen is dus de reden dat er vaak op vergunningen staat: "...behoudens rechten van derden". Oftewel van de gemeente mag het, nu nog van bijvoorbeeld je buren/verhuurder/etc.
Señor Sjon schreef op woensdag 16 september 2015 @ 17:28:
Waarom denk je dat uitbouwen e.d. aan de kant van de buren allemaal dicht zijn? ;) Na de bouw mag je buurman overigens vergunningsvrij (moet nog wel aan de regels voldoen) ook een uitbouw plaatsen. Als daar glas zit, dan wordt het een klein drama denk ik. Hij kan in theorie zijn eigen muur er gewoon voorlangs bouwen.
Wil geen smart ass zijn maar we moeten oppassen dat vanaf hier te zeggen. Misschien is dit wel rijks beschermd stadsgezicht en is er openbaar toegankelijk gebied aan de achterzijde van de woningen. Denk het niet maar goed, vergunningsvrij is tricky.

[ Voor 27% gewijzigd door tikkietrugjaap op 16-09-2015 20:31 . Reden: Slecht voorbeeld ]

Prima.

• YMGV4LIFE
Grolsch schreef op woensdag 16 september 2015 @ 17:08:
[...]

Mwah, ben ik niet met je eens.

Dat zou het geval zijn als ik iemand van de aannemer de bouwbegeleiding liet doen, maar de architect staat daarboven.

Natuurlijk kan ook hij een fout in het ontwerp maken, maar alles kun je niet uitsluiten, dan zou ik zijn tekeningen moeten laten controleren, maar hij kan perfect de (onder)aannemer(s) controleren.
In mijn ogen een tikkeltje te goed van vertrouwen. Het is maar een advies. Die mag je in de wind slaan.

• Grolsch
Deze architect heeft ook de nieuwbouw van ons bedrijf gedaan (4 mio ) en ik durf te beweren dat ik hem aardig goed ken en kan vertrouwen.

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-06 21:18
Klaassie schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:50:
Onze woning begint ondertussen ook een beetje tastbaar te worden. De fundering ligt er!
Iemand enig idee waarvoor de twee kabels/leidingen zijn die naar achter toe lopen?
weet je zeker dat het kabels zijn? lijkt meer op waterleidingen die heb ik ookal vaak in het grijs / zilver gezien. aangezien hij aan de achterkant ook netjes bij een afvoer stopt.

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• Señor Sjon
tikkietrugjaap schreef op woensdag 16 september 2015 @ 17:45:
[...]

BW geldt overigens ook voor een fundering die over de erfgrens gaat. Daar wordt door een rechter natuurlijk wel anders mee omgegaan dan met zicht op erf maar ook daar moet je goed op letten.
Vaak vinden buren dat niet zo erg omdat ze het deel van diezelfde fundering kunnen gebruiken voor hun eigen uitbouw.

Dit soort dingen is dus de reden dat er vaak op vergunningen staat: "...behoudens rechten van derden". Oftewel van de gemeente mag het, nu nog van bijvoorbeeld je buren/verhuurder/etc.

[...]

Wil geen smart ass zijn maar we moeten oppassen dat vanaf hier te zeggen. Misschien is dit wel rijks beschermd stadsgezicht en is er openbaar toegankelijk gebied aan de achterzijde van de woningen. Denk het niet maar goed, vergunningsvrij is tricky.
Aan de impressie van de straat te zien en het feit dat het nieuwbouw is, durf ik mijn stelligheid wel aan. ;)

• Klaassie
stef110 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:44:
[...]

weet je zeker dat het kabels zijn? lijkt meer op waterleidingen die heb ik ookal vaak in het grijs / zilver gezien. aangezien hij aan de achterkant ook netjes bij een afvoer stopt.

stef
Dat vroeg ik me inderdaad ook af. Heb het ter plekke eigenlijk niet goed bekeken, begon het me pas af te vragen toen ik de foto's bekeek. Voor kabel lijken ze me erg stijf (uiteinden hangen in de lucht), maar voor leidingen is het wel erg 'kronkelig' aangelegd. En voor water zou één leiding toch voldoende moeten zijn.

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:39
Behalve als het voor CV is

• tikkietrugjaap
Señor Sjon schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:54:
[...]

Aan de impressie van de straat te zien en het feit dat het nieuwbouw is, durf ik mijn stelligheid wel aan. ;)
Ja je hebt gelijk ook. M'n opmerking kwam uit beetje frustratie van werk. Half uur aan de telefoon gehangen met een man die mij vergunningsvrij bouwen wilde leren. Zijn conclusie: alles aan de achterkant van het huis is vergunningsvrij. Met daarbij de vraag waarom we hem in godsnaam hadden aangeschreven voor zijn illegale dakopbouw en uitbouw met dakterras (zonder hekwerk). :/

Prima.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hahahaha, hoe herkenbaar. En na zo'n gesprek is zo'n vent nog niet overtuigd en blijft koppig. Been there, done that.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik wil graag een toegang van buiten tot mijn hobbyruimte. Dan hoeft mijn fiets bij onderhoud niet door het hele huis heen. Ik heb gevraagd of ik een van de al geplande manshoge ramen draai/kiep zou mogen maken. Helaas niet: "Jullie hadden gevraagd naar het raamkozijn in de voorgevel om dit als deur/draai-kiepraam uit te voeren maar dit mag niet. Je mag maar 1 deur hebben en dat is de voordeur. Dus dit blijft zoals het nu op tekening staat.". Het is een hoekhuis, dus ik heb nog een muur ;). Zou ik kans maken dat er daar wel een "deur" mag, of is dat kansloos? Wat mij betreft mag hij er uit zien als een raam, benoemd worden als een raam, zolang ik hem maar af en toe kan gebruiken als deur.
Rtificial schreef op donderdag 10 september 2015 @ 10:59:
Hier nog een plaatje van mijn kast. Nog niets aangesloten, enkel opgehangen.
[afbeelding]
Een beetje laat, maar hij is stoer.

[ Voor 17% gewijzigd door Milmoor op 16-09-2015 20:49 . Reden: Reactie op Rtificial ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:58

Fiber

Beaches are for storming.

Milmoor schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:47:
Ik wil graag een toegang van buiten tot mijn hobbyruimte. Dan hoeft mijn fiets bij onderhoud niet door het hele huis heen. Ik heb gevraagd of ik een van de al geplande manshoge ramen draai/kiep zou mogen maken. Helaas niet: "Jullie hadden gevraagd naar het raamkozijn in de voorgevel om dit als deur/draai-kiepraam uit te voeren maar dit mag niet. Je mag maar 1 deur hebben en dat is de voordeur. Dus dit blijft zoals het nu op tekening staat.". Het is een hoekhuis, dus ik heb nog een muur ;). Zou ik kans maken dat er daar wel een "deur" mag, of is dat kansloos? Wat mij betreft mag hij er uit zien als een raam, benoemd worden als een raam, zolang ik hem maar af en toe kan gebruiken als deur...
Ik zou het zeker vragen. (eisen...) En dan wel een echte deur, geen raam, dat lijkt me toch handiger, steviger, veiliger, etc. Noem die ruimte gewoon 'bijkeuken', dan klinkt het gelijk al een stuk logischer. (En ik zou daar wellicht ook alvast preventief een set wasmachine aansluitingen laten aanleggen...)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Nog eentje dan, vrijwel alles aangesloten, nog een beetje orde scheppen en de kelder aansluiten.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/24vi834.jpg

• nokiaan958GB
  • Niet online
Milmoor schreef op woensdag 16 september 2015 @ 17:26:
[...]

[...]

Kijk eerst in je leveringsakte van de grond.
Hierin verklaren kopers vaak bij wederzijds goedvinden (of omdat iemand anders dat bedacht en opgeschreven heeft) dat uitzicht, hemelwaterafvoer op iemands terrein, op- en/of onderbouw etc etc door de betrokken partijen over en weer geaccepteerd wordt.

• tikkietrugjaap
Milmoor schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:47:
Ik wil graag een toegang van buiten tot mijn hobbyruimte. Dan hoeft mijn fiets bij onderhoud niet door het hele huis heen. Ik heb gevraagd of ik een van de al geplande manshoge ramen draai/kiep zou mogen maken. Helaas niet: "Jullie hadden gevraagd naar het raamkozijn in de voorgevel om dit als deur/draai-kiepraam uit te voeren maar dit mag niet. Je mag maar 1 deur hebben en dat is de voordeur. Dus dit blijft zoals het nu op tekening staat.". Het is een hoekhuis, dus ik heb nog een muur ;). Zou ik kans maken dat er daar wel een "deur" mag, of is dat kansloos? Wat mij betreft mag hij er uit zien als een raam, benoemd worden als een raam, zolang ik hem maar af en toe kan gebruiken als deur.
Op je tekeningen staat dat je daar nog een stuk tuin hebt en daarna de straat. Is dat een straat waar verkeer enzo door loopt? Dat zou dan openbaar toegankelijk zijn waardoor je een vergunning nodig zou hebben. Dan komt het eigenlijk neer op wat de welstandscommissie er van vindt. Bouwbesluit technisch stelt het niks voor en het bestemmingsplan zal het waarschijnlijk ook niet tegenhouden.
Wat dat betreft zou ik goed opletten op de plaatsing, uitlijning en detaillering. Welstand kijkt voor dat soort dingen naar het samenspel van het aangevraagde met de rest van de gevel:
Is het kozijn dezelfde stijl, afmetingen, materialisatie als de bestaande.
Past het kozijn in de het lijnenwerk van de bestaande gevel.
Bij jouw gevel hebben de bestaande gevelopeningen andersoortig metselwerk randen, dat wil welstand waarschijnlijk ook terug zien komen.

Prima.

• Señor Sjon
Dit klinkt meer als niet willen i.p.v. niet kunnen. Al wil je een gevel van deuren, de bouwregelgeving houdt dat niet tegen. Wel moet hij naar binnen draaien als je geen voortuin hebt. Over de stoep mogen alleen vluchtdeuren draaien.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:32
Señor Sjon schreef op donderdag 17 september 2015 @ 08:54:
Dit klinkt meer als niet willen i.p.v. niet kunnen. Al wil je een gevel van deuren, de bouwregelgeving houdt dat niet tegen. Wel moet hij naar binnen draaien als je geen voortuin hebt. Over de stoep mogen alleen vluchtdeuren draaien.
Niemand laat zijn voordeur toch naar buiten opengaan. Dat lijkt me vervelend voor jezelf.

Ik heb achter ook voor een deur gekozen (volledig glas) ipv een venster tot op de grond. Dit omdat je dan geen boord op de grond heeft waar je over moet.

Het venster rechts is een vast tot op de grond. Dan heb je daar uiteraard geen last van.

• Señor Sjon
In geval van bergingen aan de voorkant is een naar buiten draaiende deur wel praktisch. ;)

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Señor Sjon schreef op donderdag 17 september 2015 @ 08:54:
Dat vermoed ik ook. Ik heb het nu als volgt bij ze neergelegd:
"Je gaf aan dat een tweede voordeur niet mogelijk is. Ik wil nog steeds graag rechtstreekse
toegang tot de hobbyruimte. Zou dit wel via zijmuur kunnen? Met wat schuiven kan ik daar
prima een toegang regelen die netjes in het stramiem van de oranje lijnen past. Als het niet
kan wil ik graag weten waar dit op gebasseerd is. Er zal een achterliggende reden zijn
waarom men niet enthousiast is. Als ik het begrijp kan ik het beter accepteren."

• tikkietrugjaap
Milmoor schreef op donderdag 17 september 2015 @ 12:03:
[...]

"Je gaf aan dat een tweede voordeur niet mogelijk is. Ik wil nog steeds graag rechtstreekse
toegang tot de hobbyruimte. Zou dit wel via zijmuur kunnen? Met wat schuiven kan ik daar
prima een toegang regelen die netjes in het stramiem van de oranje lijnen past. Als het niet
kan wil ik graag weten waar dit op gebasseerd is. Er zal een achterliggende reden zijn
waarom men niet enthousiast is. Als ik het begrijp kan ik het beter accepteren."
Een paar vragen voor mijn eigen beeld:
Met wie communiceer je?
In welke fase zit je met het huis? Is er al een vergunning afgegeven voor dit alles?
Heb je de welstandsnota van jouw gemeente al gelezen?

Prima.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

tikkietrugjaap schreef op donderdag 17 september 2015 @ 13:52:
[...]
Een paar vragen voor mijn eigen beeld:
Met wie communiceer je?
In welke fase zit je met het huis? Is er al een vergunning afgegeven voor dit alles?
Heb je de welstandsnota van jouw gemeente al gelezen?
Ik communiceer met mijn contactpersoon bij de projectontwikkelaar. Die is in overleg met de Welstandscommissie (ze bedoeld waarschijnlijk de stadsbouwmeester: "In Hengelo adviseert de stadsbouwmeester (Robin Veenink) ipv de welstandscommissie.").
Ik sta op het punt de koop-/aannemingsovereenkomst te tekenen.Ze zijn bezig met de definitieve vergunningsaanvraag.
Ik heb het Stedenbouwkundigplan en het bestemmingsplan gelezen. Ergens staat de zinssnede dat mijn woning als hoekwoning op een zichtslocatie zit en er goed uit moet zien. Die kan ik nu natuurlijk niet terugvinden. Kom ik op terug. De welstandsnota heb ik ook gelezen. Volgens mij vallen wij onder "moderne woonwijken":

Bestemmingsplan:
http://www.ruimtelijkepla...64.BP0030-0301_index.html
http://www.ruimtelijkepla...=NL.IMRO.0164.BP0030-0301

Welstandsnota
http://www.hengelo.nl/2/W...s/Welstandsnota-2013.html
http://bestanden.hengelo....12_moderne_woonwijken.pdf

• tikkietrugjaap
Milmoor schreef op donderdag 17 september 2015 @ 15:55:
[...]

Ik communiceer met mijn contactpersoon bij de projectontwikkelaar. Die is in overleg met de Welstandscommissie (ze bedoeld waarschijnlijk de stadsbouwmeester: "In Hengelo adviseert de stadsbouwmeester (Robin Veenink) ipv de welstandscommissie.").
Ik sta op het punt de koop-/aannemingsovereenkomst te tekenen.Ze zijn bezig met de definitieve vergunningsaanvraag.
Ik heb het Stedenbouwkundigplan en het bestemmingsplan gelezen. Ergens staat de zinssnede dat mijn woning als hoekwoning op een zichtslocatie zit en er goed uit moet zien. Die kan ik nu natuurlijk niet terugvinden. Kom ik op terug. De welstandsnota heb ik ook gelezen. Volgens mij vallen wij onder "moderne woonwijken":

Bestemmingsplan:
http://www.ruimtelijkepla...64.BP0030-0301_index.html
http://www.ruimtelijkepla...=NL.IMRO.0164.BP0030-0301

Welstandsnota
http://www.hengelo.nl/2/W...s/Welstandsnota-2013.html
http://bestanden.hengelo....12_moderne_woonwijken.pdf
Ah dan begrijp ik het wel een beetje. Als dit hele project nog in de vergunningsfase zit dan zal de gemeente waarschijnlijk niet al teveel wijzigingen accepteren. Vooral als Welstand (of in dit geval de stadsbouwmeester) een positief advies heeft gegeven dan zal zowel de gemeente als de aanvrager niet weer terug willen met een gewijzigd ontwerp. Zo te zien verloopt dit allemaal via de reguliere procedure en dan heeft de gemeente niet al teveel tijd om te beslissen. Dan zullen ze op een bepaald moment zeggen dat het klaar is met de aanpassingen.

Prima.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

tikkietrugjaap schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:19:
[...]
Dan zullen ze op een bepaald moment zeggen dat het klaar is met de aanpassingen.
Projectmatig snap ik dat. Maar ik wil er graag een tijdje wonen met een extra deur. Enig idee of ik die later makkelijker kan plaatsen? Het lijkt vergunningplichtig aangezien het geen regulier onderhoud is.

• tikkietrugjaap
Milmoor schreef op donderdag 17 september 2015 @ 21:11:
[...]

Projectmatig snap ik dat. Maar ik wil er graag een tijdje wonen met een extra deur. Enig idee of ik die later makkelijker kan plaatsen? Het lijkt vergunningplichtig aangezien het geen regulier onderhoud is.
Het lijkt inderdaad vergunningsplichtig aangezien de zijgevel richting openbaar toegankelijk gebied lijkt te liggen.
Wat je kan doen is zodra je weet dat de vergunning is verleend, zelf een aanvraag indienen. Je huis hoeft niet gebouwd te zijn om er een nieuwe aanvraag voor te kunnen indienen. Je hoeft nog niet eens eigenaar van het perceel te zijn om er een vergunning voor aan te vragen.

Of het makkelijk is kan niemand zeggen behalve jullie stadsbouwmeester. Als je de deur laat voldoen aan het BB2012 dan is hij de enige die dit tegen kan houden.

Prima.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Bedankt voor alle uitleg. Ik denk dat ik vanwege de lieve vrede tot na de oplevering wacht, dan maar tijdelijk een raam.

Ik heb trouwens de missende plattegrond gevonden: pag. 7 in http://www.hengelo.nl/2/W...---Ontwikkelcriteria.html
Het was typologie Stempelwijk en is nu typologie Lint. Dat is veranderd na het vaststellen van de welstandsnota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Ik zou ook nog een keer gebruik willen maken van alle aanwezigen kennis hier. Ik ben zover dat ik het peilwerk kan gaan opmetselen, maar ik twijfel over de beste manier om de isolatie uit te voeren.

De fundering moet ca 40 cm opgemetseld worden (met een harde niet poreuze steen). Op de binnenmuur komt een balkenbroodjesvloer met een RC waarde van 5. De spouw gaat geïsoleerd worden met harde isolatieplaten (ook een RC van 5). Deze platen moeten onder 50 mm vrij gehouden worden (vanwege optrekkend vocht?)

Wat is de beste oplossing, ik heb voor mezelf twee variante uitgeschetst.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/dmra8h.jpg

Geel = Isolatie
Zwarte lijn is DPC of PE folie
De kronkellijn aan de rechterzijde is mijn toekomstige tuin (lees zompige klei)
Links zit de kruipruimte

Zoals jullie zien heb ik het onderste deel van de spouw (onder het maaiveld) helemaal dicht getekend met isolatie. Dit om te voorkomen dat door druk van buitenaf de buitenmuur naar binnen wordt gedrukt. Vocht doorslag lijkt me daar niet echt een probleem.

Ik neig naar optie 1 gezien de mogelijke koudebrug bij optie 2, maar een open stootvoeg om vocht a f te voeren onder het maaiveld (net boven de DPC folie) heeft dan weer niet zoveel zin lijkt me. Wat is jullie mening/advies?

[ Voor 5% gewijzigd door lithoijen op 18-09-2015 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:46
Optie 1, de standaard optie is om de DPC tot aan de fundering door te zetten.
Door dat er gekozen wordt voor harde isolatie is optrekkend vocht niet zo'n groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Milmoor schreef op donderdag 17 september 2015 @ 12:03:
[...]

Zijn de eisen voor een vluchtdeur hetzelfde als voor een toegangsdeur? En wat vinden ze daar van?

Achteraf is dat volgens mij makkelijker om te bouwen naar een deur dan een raam :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
lithoijen schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:48:
Ik zou ook nog een keer gebruik willen maken van alle aanwezigen kennis hier. Ik ben zover dat ik het peilwerk kan gaan opmetselen, maar ik twijfel over de beste manier om de isolatie uit te voeren.

De fundering moet ca 40 cm opgemetseld worden (met een harde niet poreuze steen). Op de binnenmuur komt een balkenbroodjesvloer met een RC waarde van 5. De spouw gaat geïsoleerd worden met harde isolatieplaten (ook een RC van 5). Deze platen moeten onder 50 mm vrij gehouden worden (vanwege optrekkend vocht?)

Wat is de beste oplossing, ik heb voor mezelf twee variante uitgeschetst.

[afbeelding]

Geel = Isolatie
Zwarte lijn is DPC of PE folie
De kronkellijn aan de rechterzijde is mijn toekomstige tuin (lees zompige klei)
Links zit de kruipruimte

Zoals jullie zien heb ik het onderste deel van de spouw (onder het maaiveld) helemaal dicht getekend met isolatie. Dit om te voorkomen dat door druk van buitenaf de buitenmuur naar binnen wordt gedrukt. Vocht doorslag lijkt me daar niet echt een probleem.

Ik neig naar optie 1 gezien de mogelijke koudebrug bij optie 2, maar een open stootvoeg om vocht a f te voeren onder het maaiveld (net boven de DPC folie) heeft dan weer niet zoveel zin lijkt me. Wat is jullie mening/advies?
dpc doortrekken van vloer tot bovenkant fundering aan binnenzijde spouw en doortrekken naar buiten. Eerste stenen buitenmuur op fundering voorzien van open stootvoegen en net boven maaiveld ook open stootvoegen toepassen. spouw niet geheel dichtzetten met isolatie en inderdaad iets vrijhouden van fundering

http://www.euroblok.nl/do...b/system/img/0357_d01.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Hey, maar ik zou toch echt de vloer iets hoger doen dan het maaiveld.

@Kaasplank: hoe voorkom je hier capillaire werking? Loodslabben mogen om die reden niet in het water hangen. De kans is groot dat in deze situatie het DPC in het water hangt.
Of misschien beter EPDM gebruiken en deze lijmen? Dan heb je meer zekerheid dat er geen water achter komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

We zijn onze Koop Aanneem Overeenkomst aan het doorworstelen. De makelaar gaat ons daar nog aardig wat moeten uitleggen voordat we tekenen. Het lukt me niet om de mijlpalen en de onderlinge afhankelijkheden te vertalen naar een tijdslijn. Wanneer gaat welke stadium in, en wat zijn we dan verschuldigd? Vanaf wanneer betalen we waarover rente? Ik wil dit snappen voordat we tekenen, het zijn geen dubbeltjes waar we over praten. De toelichting op de site van Woningborg is hiervoor onvoldoende. Ik ga er trouwens van uit dat het helemaal klopt en logisch is. Het is nagenoeg overal 1:1 gelijk aan de Woningborg standaard. Ik moet het alleen nog even snappen ;).

Iemand interesse om er ook een blik op te werpen? Zo ja, dan open ik er een los topic voor, want dat lijkt me hier niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-06 18:40
Een catalogus bouwer voert het huis standaard uit met reguliere CV ketel, radiatoren en 10 zonnecellen. Je kunt als optie een warmte-lucht-pomp krijgen, dan vervallen de zonnecellen (zijn niet meer nodig voor de EPC) en krijg je op de beganegrond (8.2m x 11.5m) en tevens de eerste verdieping vloerverwarming (ook rond de 8.2m en 11.5m) als hoofdverwarming. Hiervoor vragen zij rond de 12000 euro, de zonnecellen kosten rond de 5500 euro (welke vervallen). Dus eigenlijk kost deze optie minimaal 17000 euro. Over prijzen van warmtepomp verwarming is Google niet erg behulpzaam. Weten jullie of dat een schappelijk bedrag is voor een 'speciale' CV ketel en een hoop vloerverwarmingbuizen en wapening in de cementdekvloer?

[ Voor 3% gewijzigd door pipo1000 op 20-09-2015 22:06 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic