Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 21:14:
@bitshape,
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik kan via de site internet standaard bestellen, dus er zal een variant van VDSL leverbaar zijn. Ik begrijp dat VDSL1 niet in alle gevallen sneller is, met name als je verder van de centrale afzit. Dit in tegenstelling tot VDSL2 dat altijd sneller is (bron: wikipedia artikel VDSL ). Hamvraag is nu; biedt telfort alleen VDSL2 aan of ook VDSL?
Telfort levert onder het huidige Internet Standaard 30/3 abbo
altijd over VDSL2 uit indien dit beschikbaar is op je adres! Ze leveren geen VDSL1.
Het gaat erom of in de wijkcentrale (of een nieuw wijkkastje) VDSL2-ondersteunende apparatuur (DSLAM's) is geplaatst en dus of je al hierop bent aangesloten of kan worden aangesloten. Deze dekking is niet overal beschikbaar en dan blijf je op ADSL(2+) aangesloten. Tevens kan bij erg lange lijnlengte's overwogen worden om over ADSL(2+) te blijven leveren, VDSL2 maakt gebruik van hogere signaal-frequenties (
8, 12, 17 & 30MHz Profiel) tov ADSL(2+
tot 2,2MHz) en is daardoor een stuk gevoeliger voor erg lange (of slechte) koperlijnen. Vandaar dat ik een paar post's hierboven aanraadde om de verbinding tussen IS/RA en Modem te optimaliseren om er zeker van te zijn dat je
het maximale eruit haalt wat erin zit.
Er vanuit gaande dat Telfort alleen VDSL2 aanbiedt lijkt het er dus op dat opzeggen en opnieuw aanvragen kans van slagen heeft.. Ik ga een post aanmaken bij Telfort om te kijken of ik iemand daar tot z'n zinnen kan brengen zodat ik niet onnodig 3 weken zonder internet zit..
Inderdaad kan je even op het forum daar vragen of er VDSL2 beschikbaar is op jouw adres.
Daarna kan je via MijnTelfort je abbo omzetten naar het nieuwe 30/3 abbo, dan krijg je ook een nieuw modem (P2812HNU-F1) in bruikleen die VDSL2 geschikt is indien je deze nog niet hebt.
Inmiddels heeft DLM na 3 dagen bij mij de snelheid verhoogd naar het max. haalbare op ruim 1700meter:
Current Firmware Version: V3.10(TUE.4)-20120807
DSL version information: 5.4.8.0.0.6
noise margin upstream: 5 db
output power downstream: 5 db
attenuation upstream: 0 db
noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 17 db
attenuation downstream: 27 db
loop length is 1713m
current rate upstream: 2224 kbps
interleaving delay upstream: 4.50 ms
impulse noise protection upstream: 1.0 symbols
current rate downstream: 26192 kbps
interleaving delay downstream: 8.50 ms
impulse noise protection downstream: 1.0 symbols
attainable rate upstream: 2351 kbps
attainable rate downstream: 26214 kbps
linetype: VDSL2
Profile: 8b
Netto is dat 10Mbit sneller dan mijn oude verbinding over ADSL2+ (14.4Mb/s > 24.8Mb/s), erg netjes.
Dit resulteert in een nieuwsserver-downloadsnelheid van max. 2.97 MB/s. Wel merk ik dat de latency gemiddeld 2ms hoger ligt dan met ADSL2+, maar dat mag de pret van meer bandbreedte niet drukken. Met dezelfde apparatuur (Modem) en lijnlengte tot wijk/woonplaats-centrale is dit een prima verbetering.