(sorry voor 2 posts na elkaar, ik vind deze reactie een eigen post waard, dus wijk voor deze keer af van het 'bij voorkeur'-beginsel

)
ACM schreef op zondag 02 december 2012 @ 09:54:
[...]
Het is per definitie zo dat je zal moeten scrollen zodra er meer reacties dan op je scherm passen zijn. Dat was natuurlijk bij de vorige layout ook al het geval en ook daar was het geen ongebruikelijke klacht dat je de reactie waarop gereageerd was niet zo makkelijk meer terug kon vinden.
Het is natuurlijk wel wat jammer dat de lijntjes die daar dan bij zouden moeten helpen vervolgens niet duidelijk zijn

Klopt, maar zoals ik ook
hier schreef: Ik vind het al heel lang het grootste nadeel van heel T. Dit, en de onmogelijkheid om bij berichten makkelijk nieuwe reacties te kunnen volgen (bv. ieder uur), stoort me al vele jaren. Ik heb daar al wel 100x een topic over willen openen, maar ik had er gewoon de fut niet voor, wetend dat het veel tijd, inspanning en overtuigingskracht zou gaan vergen, om daar evt. verandering in te kunnen laten brengen. Maar nu in dit topic moest ik er toch aan geloven
Als ik jouw antwoord goed interpreteer, dan is er de volgende (niet ongebruikelijke) klacht: De reactie waarop werd gereageerd is niet zo makkelijk meer terug vinden,
omdat je moet scrollen zodra er meer reacties zijn dan op je scherm passen.
Dan is de hoofdoorzaak dus het scrollen, want juist dáárdoor zijn die reacties niet zo makkelijk meer terug te vinden. Die hoofdoorzaak wordt bevestigd, doordat er geen probleem is, als de beide reacties op dezelfde 'pagina' staan. Want dán is het eenvoudig om de oorspronkelijke reactie terug te vinden.
Volgens mij zit daar het probleem: Jullie pakken niet de hoofdoorzaak aan, maar proberen het ongemak te beperken door lapmiddelen (lijntjes) te gebruiken. Dat leidt tot pappen en nathouden, want het structuele hoofdprobleem zal steeds erger worden: Er komen steeds meer users bij -> Dat leidt tot meer reacties -> Dat leidt tot langere draadjes -> Dat leidt tot vaker en langer heen en weer scrollen -> Dat leidt tot moeilijker terugvinden.
Al maak je die lijntjes nog zo duidelijk, op een gegeven moment worden ze zo lang dat niemand zin heeft om ze nog te volgen.
Je moet dus dat scrollen aanpakken:
Zorg dat de gebruikers niet iedere keer weer zoveel heen en terug hoeven te scrollen.
En dat kun je doen met zo'n icoontje. Alle voordelen van de nested layout blijven bestaan, maar het grootste nadeel wordt hiermee geëlimineerd. Niet alleen in de nested layout, maar als bonus ook nog in de platte weergave. Twee vliegen in één klap. En zelfs drie, want het volgen van nieuwe reacties gaat zo ook erg gemakkelijk. Bovendien dwingt dat icoontje gebruikers verder nergens toe: Wie dat wil, kan de reacties gewoon blijven terugzoeken zoals-ie gewend was, voor hen verandert er verder niets. Totdat ze inzien hoeveel makkelijker dat met zo'n icoontje is

Dit topic is veel te lang om fatsoenlijk te kunnen volgen, maar als ik je goed begrijp wil je bij een reactie een icoontje waarmee je naar de parentreactie kan springen waar op gereageerd was? Het kan wellicht wel helpen om je te helpen naar de juiste plek te laten springen zodra de boel buiten beeld staat.
Dat zou ook enigszins een verbetering kunnen zijn, maar mijn oplossing is veel doeltreffender: Als je over dat icoontje hovert (of er desnoods op klikt), dan wordt die parentreactie meteen getoond in een
mouseover (
hoverbox). Zo is het niemand tot last, maar wel meteen beschikbaar, als je een parentreactie wil teruglezen. Zonder telkens te moeten scrollen, of lijntjes te volgen. En de layout blijft bovendien schoon en overzichtelijk, de wirwar van ontsierende lijntjes is in principe niet meer nodig.
Heb je voorbeelden van sites met nesting waar het
wel duidelijk is met alleen maar een simpel icoontje? En dan graag een voorbeeld waar veel lange reacties komen, dus niet een standaard redditpagina met z'n vele oneliners opzoeken

Nee, het is een eigen idee. Ik kwam er op door een eerdere reactie hier van josvane. Maar als jullie het implementeren, mogen jullie wat mij betreft het patent daarop hebben

Als je mijn uitleg hierboven pakt hoe de lijntjes werken... dan kom je er volgens mij achter dat ze altijd goed staan. Als ze echt verkeerd staan (ipv domweg heel onduidelijk zijn) dan horen we dat natuurlijk graag in een losse bugmelding.
Hier bijv? Maar ik zal het in de gaten blijven houden, al lees ik momenteel niet zo heel veel reacties meer. Zoals het er nu uitziet, stoort het me helaas té veel om er plezier aan te beleven.
Ik had eerder al intern een voorstel voor een iets andere weergave - die het m.i. wat duidelijker maakt - aan Femme gestuurd, ik heb alleen geen idee hoe eenvoudig het te maken is en of het in zijn ogen past bij de stijl

En dan is er natuurlijk Orion84's opmerking nog.
Maar zoals hij daar zelf ook al over
schreef: 'Het lost verder het probleem ook niet echt op, ..'
Overigens ziet de
layout van Anandtech er in mijn ogen erg duidelijk uit (behalve die grote avatars links dan), en is zeker een stuk strakker. Als je daarvan nou elementen combineert met mijn icoontje (in bv. de header van het bericht) voor het snel teruglezen van parentreacties heb je m.i. een gouden combinatie