Gomez12 schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 21:45:
[...]
Rant : Wie bepaalt dat? Ik bedoel het lijkt mij dat een site layout brak lanceren en daarna weken/maanden aan het fixen zijn om ongeveer het oude niveau te halen ook niet van deze tijd meer is, maar dat gebeurde ook. Ik vind het argument "niet van deze tijd" wat gemakzuchtig.
De leesbaarheid van letters met een grootte van 11 pixels is een stuk minder dan 12 pixels. In de afgelopen jaren is de pixeldichtheid van met name laptopschermen groter geworden en dus is het ook wenselijk om de lettergrootte wat te verhogen. Ook wordt een layout die wat ruimer is opgezet als overzichtelijker ervaren. Omdat we tegenwoordig achter grotere beeldschermen met een hogere pixeldichtheid zitten kiezen ontwerpers voor grotere letters en een ruimere opmaak. Dat bedoel ik met 'van deze tijd'. Scrollen is ook de moeite niet meer dankzij multitouch gestures en vrijlopende scrollwieltjes.
Wij willen dat de layoutsettings die we aanbieden voor onze bezoekers een goede gebruikerservaring bieden. Er zouden ingrijpende wijzigingen nodig zijn om een zeer compacte layout met kleinere letters een evenwichtige uitstraling te geven. Het is niet fraai als lijsten op de frontpage erg compact worden weergegeven terwijl de header naar verhouding lomp groot is en productlijsten ruim zijn opgezet omdat de hoogte van de rijen wordt bepaald door een thumbnail. Dan moet je alles kleiner maken inclusief de thumbnail (maar ook de header van de pagina). Het kost veel werk om te maken en te onderhouden en we zouden er een resultaat aan overhouden waar we eigenlijk niet achter staan.
Door wie zijn die usabilitytests gedaan? Als dat t.net staff voor 2 jaar (en een paar maanden 150 man community) was dan vind ik het niet raar dat ze kiezen voor eigen content of content van een collega.
Als wc-eend gaat testen of wc-eend beter is dan een ander dan weet ik de vermoedelijke uitslag ook wel.
De testpiloten waren een nieuwe stagiair en vrienden of partners van medewerkers. Ze waren wisselend bekend bij de site, sommigen konden hun weg goed vinden op de oude site en anderen waren er helemaal niet bekend mee.
Wat me wel een idee lijkt is om deel-polls op te zetten. Dus als de tracker af is en live staat dan bijv een poll enkel over de tracker zodat je resultaten niet meteen scheef gaan door een groep mensen die over 1 of 2 dingetjes valt.
We gaan de nieuwe tracker door gebruikers laten testen voordat hij live wordt gezet. Verder komen er polls waarin de users mogen kiezen welke verbetering of nieuwe feature als eerste gerealiseerd moet worden.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 22:07:
[...]
Die zogenaamde krachtige search is nu net niet wat de poweruser wil. Het vorige systeem werkte prima en het enige wat er aan de pricewatch en V&A verbeterd had moeten worden was dat er meer en betere filters in hadden moeten komen. Die search is leuk in een forum waar je 1 bepaald onderwerp zoektt maar niet voor een pricewatch of V&A waar je juist meerdere dingen wil zoeken en vergelijken en met het gemak van een vinkje aan of uit zetten meer of minder keuzes te krijgen.
De Google-generatie is gewend om een trefwoord in een zoekmachine te mikken. Met onze search kun je naar alle soorten onderwerpen zoeken dus bijvoorbeeld ook categorieën. Power users willen snel kunnen navigeren met een minimum aan handelingen. Dat kan met deze nieuwe search. Naar een categorie navigeren is in veel gevallen een kwestie van de eerste twee of drie letters uit de categorienaam intikken in de search op een willekeurige pagina en je komt er. Dan kom je ook nog eens op een pagina waar je meteen alles over die categorie kunt vinden in plaats van alleen producten.
Verder is het zoeken in V&A juist minder functioneel geworden. Waarom heeft V&A niet gewoon meer filters gekregen? Ga voor de grap eens zoeken naar socket 1155 cpu, dan komt er dus zo goed als niets tevoorschijn terwijl een groot deel van de aangeboden ads wel netjes gekoppeld zijn aan de PW.

Dat is inderdaad een duidelijke regressie in functionaliteit waar een oplossing voor zal moeten komen door filters te implementeren in V&A.
Onbekend schreef op zondag 11 november 2012 @ 09:45:
Ik hoop dat er binnenkort wel een verbetering van de Pricewatch wordt doorgevoerd zoals het kunnen sorteren op Alle beschikbare gevens die je ook in de filters hebt.
Maar ook het filter op die productbeoordeling mag van mij uitgebreidt worden. Ik wil meestal alleen de slechte producten eruit hebben. Maar ook de producten nog niet beoordeeld zijn verdwijnen dan ook meteen uit het overzicht. Van mij mag hij ook de productbeoordelingen op basis van één gebruikerservaring ook wel negeren....
Ik weet eigenlijk niet waarom er verschillen zijn in filters en de informatie die je in de kolommen kunt tonen. Bij bijv. tablets kun je sorteren op bijna alles behalve taal. Ik zal het eens navragen.
Het probleem met complexe filters zoals een filter waarmee je producten met een bepaalde minimumbeoordeling én producten zonder beoordeling kunt laten zien is dat het de interface nodeloos ingewikkeld maakt want je moet er wel controls in stoppen die zo'n filter mogelijk maken. Dit terwijl het vaak om edge cases gaat die zelden voorkomen in de praktijk. De meeste gebruikers zullen bij het filteren op een beoordeling daadwerkelijk producten met een beoordeling willen zien.
witeken schreef op zondag 11 november 2012 @ 11:35:
[...]
Als een site de mogelijkheid geeft om de achtergrond aan te passen, moeten ze het wel goed doen, en niet je alleen tussen wit en heel licht grijs laten kiezen. Ze negeren hun bezoekers gewoon... niemand vroeg om een klein beetje donkerder. Wij wouden gewoon (de donkere achtergrond van) T.net 6.
Als de nieuwe tracker er is zal de site weer veel meer de look & feel hebben van T6, vooral als je op breedtes tussen de 1280 en 1500 pixels gebruikmaakt van de site. Een deel van het scherm is dan permanent donkergrijs.
De achtergrond van de site donkergrijs maken vraagt om veel aanpassingen in de onderwerpomgevingen waarvan de header met de ontwerpnaam en metagegevens zoals laagste prijs en aantal gebruikers die een product heeft of wil hebben niet geschikt is voor weergave op een donkere achtergrond. Het witprobleem hebben we mijn inziens doeltreffend aangepakt met een lichtgrijze achtergrond, de look & feel van T6 zul je grotendeels terug kunnen krijgen door de nieuwe tracker aan te zetten als die af is. Er gaan ook nog mogelijkheden komen om de layout van de frontpage te customizen en aan de navigatie in de onderwerpomgevingen kunnen we ook nog het een en ander verbeteren.